Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
@TumTum zijn de 4G / 5G slots bruikbaar als fail-over?

Ik kom er zo niet achter of het dummy slots zijn, ook niet op de spec sheet.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
Tom Paris schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:09:
I.t.t. de i340 heeft de i350 ondersteuning voor SR-IOV, wat voor virtualisatietoepassingen heel handig kan zijn.
Dat is toch alleen interessant als je meerdere VM's van hetzelfde stuk hardware gebruik wilt laten maken voor zover ik weet :?

Wordt vaak gebruikt voor flinke GPU's die het een en ander moeten renderen voor 3D Max/AutoCAD achtige toepassingen als het goed is :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Villager
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:57
Villager schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:36:
[...]

Ik heb deze ook besteld. Ben benieuwd. Heb ook deze geheugenmodule besteld. Hoop dat het allemaal goed gaat en dat het gaat werken :-) Nu nog een leuke aanbieding voor een 2TB NVMe en dan kunnen we weer leuke dingen gaan doen!
Zojuist een melding gekregen van PostNL om €16,50 inklaringskosten te betalen. Had er een beetje rekening mee gehouden. 't is niet anders!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:59:
[...]
Dat is toch alleen interessant als je meerdere VM's van hetzelfde stuk hardware gebruik wilt laten maken voor zover ik weet :?
Het scheelt je ook een virtuele bridge en heeft voordelen bij sommige gekke setups. Ik zou de feature graag hebben als het simpel kan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TumTum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-09 15:41
Comp User schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:41:
@TumTum zijn de 4G / 5G slots bruikbaar als fail-over?

Ik kom er zo niet achter of het dummy slots zijn, ook niet op de spec sheet.
Durf ik niet te zeggen. Er zit wel echt een poort. De N100 heeft normaal gesproken geen sim slot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
Villager schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:27:
[...]

Zojuist een melding gekregen van PostNL om €16,50 inklaringskosten te betalen. Had er een beetje rekening mee gehouden. 't is niet anders!
Nouja, dat is een heel mooi bedrag. Niks mis mee en valt lager uit dan de schatting.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:15
In de TopTom N305 kastjes, daar past toch gewoon deze SSD is?

Volgens mij best een aardige Black Friday aanbieding? Koellichaam voor extra koeling en een redelijk nette prijs.
uitvoering: Crucial P5 Plus (met heatsink) 2TB

Ik wil hem samen met de 48GB bij Amazon bestellen, dan of ESXi of Proxmox er op draaien met als belangrijkste VM, OPNSense. Al denk ik dat ik Home Assistance er ook maar op ga draaien ipv als VM op mijn Synology NAS.

[ Voor 4% gewijzigd door Rolfie op 23-11-2023 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
Rolfie schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:36:

Volgens mij best een aardige Black Friday aanbieding? Koellichaam voor extra koeling en een redelijk nette prijs.

Ik wil hem samen met de 48GB bij Amazon bestellen, dan of ESXi of Proxmox er op draaien met als belangrijkste VM, OPNSense. Al denk ik dat ik Home Assistance er ook maar op ga draaien ipv als VM op mijn Synology NAS.
Ja, gewoon proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Villager
Rolfie schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:36:

Officieel ondersteund de N305 max 16GB memory. Heb zelf een 32GB Crucial besteld. Hopen dat t werkt 😁

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 16:17
Weet iemand nog een leuke black friday / cyber monday deal met een N100 en 4x2,5 Gbit?

@TumTum Hoe heb je die van 11-11 gevonden?

GoT, You have to love it!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gaafst
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-08 15:27
Lisadr schreef op donderdag 23 november 2023 @ 23:55:
Weet iemand nog een leuke black friday / cyber monday deal met een N100 en 4x2,5 Gbit?
Goedkoopste die ik heb gevonden is:
https://nl.aliexpress.com/item/1005006036859811.html

Met code 23AE10 €136,59.

Die zou met NVME pcie3.0 x2 en usb3.0 moeten zijn.

Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daansan378
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-09 16:32
gaafst schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:35:
[...]

Met code 23AE10 €136,59.

met code 23AE20 gaat er zelfs 19,- vanaf en wordt de prijs 126,59.
Heeft iemand ervaring met dit specifieke model?

[ Voor 3% gewijzigd door Daansan378 op 24-11-2023 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gaafst
Daansan378 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:55:
met code 23AE20 gaat er zelfs 19,- vanaf en wordt de prijs 126,59.
Die deed het bij mij niet op dat doosje alleen. Vziw moet je dan voor meer dan €150 bestellen.
edit:
Zou wel moeten werken idd. Die code is vanaf €140. Wellicht heb ik een vers account nodig.
Heeft iemand ervaring met dit specifieke model?
Ik niet. Vanwege de USB3 en PCIE3.0x2 lijkt ie wel aantrekkelijk, maar de reviewers klagen allemaal over extreem hoge temperaturen.

Ik hoopte eigenlijk dat deze i3-N305 in de aanbieding zou gaan.

[ Voor 44% gewijzigd door gaafst op 24-11-2023 19:19 ]

Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
@gaafst Kijk hier eens naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gaafst
Plaatje is misleidend (gebruikelijke ali-praktijken). Da's volgens de omschrijving een N100.

Ik wacht nog wel even totdat die nieuwere wat meer in omloop komen en hopelijk wat goedkoper worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TumTum
TumTum in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP"

Deze deals zijn nog steeds van toepassing. De coupons moet je op de Ali homepage activeren.

Coupons:
BF50 (300 euro)
BF20 (150 euro)
BF10 (80 euro)

i3 komt al rond de 208 euro ex. BTW. Prima deals dus.

@gaafst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daansan378
Kan iemand verrellen hoe het gaat met deze kastjes ,met betrekking op support?

Komen er bijvoorbeeld BIOS updates uit? Iets minder relevant, maar zoals de meer gerenomeerde bedrijven ook aanbieden, drivers voor de verschillende OSen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
Daansan378 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:10:

Komen er bijvoorbeeld BIOS updates uit? Iets minder relevant, maar zoals de meer gerenomeerde bedrijven ook aanbieden, drivers voor de verschillende OSen?
Het zijn vooral intel NUC drivers. Dus je kunt de drivers updaten via Windows update of via de intel website. BIOS updates moet je niet vanuit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Support, bij Chinees AliExpress spul? :P Dat is een dikke "nee" dus. Bij een DOA kun je wel klagen en zul je het geld wel terug krijgen (is mij in ieder geval gelukt bij elk dispuut, maar dat ging dan over klein spul). BIOS updates etc hoef je niet te verwachten. Maar het is uiteraard wel "standaard" hardware (Intel SoC, Intel of Realtek ethernet adapter, ...) dus werkt gewoon met de standaard drivers. SSD & RAM zou ik persoonlijk zelf kopen en wel "merk" spul. Vooral bij SSD heb ik toch liever een gerenommeerd merk en hoop zo dataverlies te voorkomen. Daarnaast is de meerprijs meen ik vaak ook fors als je systeem met (meer) RAM / opslag wilt kopen. En dan zo fors dat gewoon hier "merk" spul kopen goedkoper is dan dat je ingebouwd spul krijgt waarvan je niet weet welk merk het is op voorhand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daansan378
Wat betreft BIOS had ik al zo m´n vermoedens; dank je wel voor de bevestiging. Dat vind ik toch wel een punt van aandacht alvorens voor zo iets te gaan als het moet dienen als router / firewall. Mocht de hardware dus niet werken zoals het zou moeten/ kwetsbaarheden bevat via BIOS, ben je gewoon de pineut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
Daansan378 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 22:07:
Wat betreft BIOS had ik al zo m´n vermoedens; dank je wel voor de bevestiging. Dat vind ik toch wel een punt van aandacht alvorens voor zo iets te gaan als het moet dienen als router / firewall. Mocht de hardware dus niet werken zoals het zou moeten/ kwetsbaarheden bevat via BIOS, ben je gewoon de pineut.
Hardware is op te lossen. Kwetsbaarheden in de bios minder snel. Dan is het hopen op software patches etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In hoeverre kunnen er uberhaupt echte security issues in een bios? Ik weet wel dat er soms security issues worden opgelost middels het bios. Maar dat gaat dan vaak(/alleen?) om microcode updates van de CPU. En die kun je bij Linux prima tijdens boot (laten) inladen, en Windows zal dat vast ook doen. Dus de bios updates tegen heartbleed en al die CPU lekken heb je niet perse nodig. Maar dan moet je dus wel zorgen dat de geupdate microcode door het OS wordt ingeladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
RobertMe schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 11:59:
In hoeverre kunnen er uberhaupt echte security issues in een bios? Ik weet wel dat er soms security issues worden opgelost middels het bios. Maar dat gaat dan vaak(/alleen?) om microcode updates van de CPU. En die kun je bij Linux prima tijdens boot (laten) inladen, en Windows zal dat vast ook doen. Dus de bios updates tegen heartbleed en al die CPU lekken heb je niet perse nodig. Maar dan moet je dus wel zorgen dat de geupdate microcode door het OS wordt ingeladen.
Komt soms voor, niet altijd. Vaak is het een combinatie. Updates voor de BIOS en updates in het OS. Maar uiteindelijk heb je aan OS updates voldoende. Dus het is voor mij geen reden om niet zo'n mini pc te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:22
Welke BIOS draaien deze kastjes? ... En zou er eventueel ondersteuning zijn voor coreboot? Want dan weet je dus wel wat er op draait.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gaafst
TumTum schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 20:09:
TumTum in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP"
Deze deals zijn nog steeds van toepassing

Coupons:
BF50 (300 euro)

i3 komt al rond de 208 euro ex. BTW. Prima deals dus.
Idd. Gok genomen en de i3-n305 van hier besteld. Da's het nieuwe model met M.2-PCIE3.0x4, 2xUSB3 en 6xUSB2. Maar hopen dat dat ook zo geleverd wordt. Heb (tot nu toe) €206,44 moeten betalen, afwachten wat er bij komt bij de douane.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
duvekot schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:33:
Welke BIOS draaien deze kastjes? ... En zou er eventueel ondersteuning zijn voor coreboot? Want dan weet je dus wel wat er op draait.
Een AMI BIOS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

De ervaringen zijn bij iedereen weer anders maar bij Topton kreeg ik geen reactie op aftersales vragen. Bij HUNSN heb ik nu over mijn N305 al diverse vragen gesteld, en dan word ik blij dat ik foto's of documentatie terug krijg en een vriendelijk antwoord. Besef mij wel dat mijn HUNSN 285e via Amazon koste, en jullie TopTon's na de douane slechts +/- 250euro.

Maar anyway hij is binnen sinds gisteren, mooie build heb de behuizing gekozen met de hoge vinnen. Voelt wel degelijk en zwaar, anders dan mijn N5105 die voelt lichter. Heb er nog een gratis fan van ze bij gekregen en daar heb ik even mee lopen stoeien of ik die in gebruik wil nemen. Vanavond komt hopelijk de 990 PRO van Samsung binnen, dan kan de hypervisor (proxmox) erop en ga ik toch ook de router OPNsense virtueel draaien.
RobertMe schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 11:59:
@Daansan378 als jouw recente vragen in dit topic ook wensen zijn, dan zou mijn advies zijn om niet low budget Chinese hardware aan te schaffen. We zitten allemaal te loeren naar de laagste prijs, daar hoort vaak ook lage service bij. De enige bios update die ze uitgebracht hebben was omdat de N5105 geteisterd werd door een fout in de C-states van de CPU microcode, waardoor VM's crashte. Dat was met een handmatige microcode update zoals RobertMe uitlegt op te lossen. Later is die BIOS beschikbaar gekomen op de ChangWang website, in native Mandarijns geschreven. TopTon zegt dan op de chat: sorry my friend no new BIOS available. Met Reddit en Google Translate heb ik toen e.a. uitgezocht, zou ik denk ik niet meer doen gezien het feit dat het eigenlijk niets oplost v.s. tijdbesteding v.s. risico _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:38
Of je koopt voor €165 een Odroid H3. Ik heb daar ondertussen 10 biosupdates voor gekregen, dus genoeg support. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GioStyle schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 19:41:
Of je koopt voor €165 een Odroid H3. Ik heb daar ondertussen 10 biosupdates voor gekregen, dus genoeg support. :D
Maar die krijg je weer niet met een N100 etc. Maar... in ieder geval Asus & Asrock maken N100 bordjes. Van die gerenommeerde merken mag je toch ook wel updates verwachten. Maar met een verbruik van 8W zijn die ook niet echt zuinig. In ieder geval niet tegenover N5105 bordjes van 2,xW of nog minder. Alhoewel ik niet goed weet of dat aan de specifieke bordjes ligt of aan de N100. Zo gebruikt mijn N5105 ook ~8W terwijl een andere no-name N5105 maar 2,xW gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 19:49:
[...]

Maar die krijg je weer niet met een N100 etc. Maar... in ieder geval Asus & Asrock maken N100 bordjes. Van die gerenommeerde merken mag je toch ook wel updates verwachten. Maar met een verbruik van 8W zijn die ook niet echt zuinig. In ieder geval niet tegenover N5105 bordjes van 2,xW of nog minder. Alhoewel ik niet goed weet of dat aan de specifieke bordjes ligt of aan de N100. Zo gebruikt mijn N5105 ook ~8W terwijl een andere no-name N5105 maar 2,xW gebruikt.
Of het ligt aan de powermeter, ik moet zeggen dat 2.5Watt wel wat onrealistisch voelt,hoe doen ze dat? Als ik Ubuntu op de N5105 zet dan zakt hij met PCIe op ASPM mode auto naar rond de 4,8 Watt. Als ik hetzelfde doe met de nieuwe N305 dan zakt hij naar 6.7 Watt, wat reviews spreken over 11 Watt, dat klopt ook. Als je niets aanpast zo uit de doos verbruikt hij 11 Watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
stormfly schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 20:07:
[...]

Of het ligt aan de powermeter, ik moet zeggen dat 2.5Watt wel wat onrealistisch voelt,hoe doen ze dat?
Powermeter lijkt me sterk. Gezien ik beide systemen met dezelfde "meter" heb getest (Fibaro inbouwmodule met energiemeting). De waardes zijn dan misschien niet 100% correct, maar 8W voor TopTon kom ik vaker tegen, dus lijkt wel correct. En die ander zal dan automatisch klap zuiniger zijn. En vergeet ook niet dat @GioStyle al vaker heeft geschreven dat de ODroid H3 zelfs net onder de 2W zit bij hem. Dus ~2,5W is dan nog veel.

En in het zuinige thuisserver topic staat op zijn minst 1 i7 systeem dat idled op 3,xW. En die i7, 12x00 dus nieuw(er), heeft dan veel meer power dan een N100 of N305.
En terwijl ik dit type bedenk ik mij dat er laatst ook een meen Minisforum AMD systeem voorbij kwam met een verbruik van 3,xW. Waar dan ook een meer gangbare (desktop) processor in zat die veel beter is dan een N100.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 20:13:
[...]

Powermeter lijkt me sterk. Gezien ik beide systemen met dezelfde "meter" heb getest (Fibaro inbouwmodule met energiemeting). De waardes zijn dan misschien niet 100% correct, maar 8W voor TopTon kom ik vaker tegen, dus lijkt wel correct. En die ander zal dan automatisch klap zuiniger zijn. En vergeet ook niet dat @GioStyle al vaker heeft geschreven dat de ODroid H3 zelfs net onder de 2W zit bij hem. Dus ~2,5W is dan nog veel.

En in het zuinige thuisserver topic staat op zijn minst 1 i7 systeem dat idled op 3,xW. En die i7, 12x00 dus nieuw(er), heeft dan veel meer power dan een N100 of N305.
En terwijl ik dit type bedenk ik mij dat er laatst ook een meen Minisforum AMD systeem voorbij kwam met een verbruik van 3,xW. Waar dan ook een meer gangbare (desktop) processor in zat die veel beter is dan een N100.
Aha ja als je beide gemeten hebt met dezelfde meter dan zal het niet afwijken. Leuk dat je dit deelt, ik wist niet dat (volledig) zelfbouw zo laag in het verbruik te krijgen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:33
De TopTon is met 4x NIC toch? Daar zit je hoger verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
stormfly schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 20:58:
[...]

Aha ja als je beide gemeten hebt met dezelfde meter dan zal het niet afwijken. Leuk dat je dit deelt, ik wist niet dat (volledig) zelfbouw zo laag in het verbruik te krijgen is.
Met welke meter meet jij het verbruik? Ik vertrouw bij zulke lage vermogen een losse verbruiksmeter wat meer dan de zigbee stopcontacten waar het soms ook in zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ANdrode schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 22:08:
[...]

Met welke meter meet jij het verbruik? Ik vertrouw bij zulke lage vermogen een losse verbruiksmeter wat meer dan de zigbee stopcontacten waar het soms ook in zit.
Ik heb net dit geweldige item op AliExpress gevonden. Bekijk het nu! €9,25 67% Off | Digitale Voedingsmeter EU Plug Voltage Wattmeter Elektriciteitsverbruik Gebruiksmonitor AC 220V 230V Energie Ampeter Socket
https://a.aliexpress.com/_EyAmmXb

Deze 🙈

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
stormfly schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 22:19:
[...]

Ik heb net dit geweldige item op AliExpress gevonden. Bekijk het nu! €9,25 67% Off | Digitale Voedingsmeter EU Plug Voltage Wattmeter Elektriciteitsverbruik Gebruiksmonitor AC 220V 230V Energie Ampeter Socket
https://a.aliexpress.com/_EyAmmXb

Deze 🙈
offtopic:
Ik herinner het mij weer: Deze heb ik een keer besteld en is toen retour gegaan omdat hij aankwam toen ik een paar weken niet thuis was :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Villager
Villager schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:32:
[...]

Officieel ondersteund de N305 max 16GB memory. Heb zelf een 32GB Crucial besteld. Hopen dat t werkt 😁
Ik heb gisteren de Topton N305 ontvangen (€216 + €16,50 inklaringskosten). Perfect verpakt (helemaal ingetaped). Ik had er een interne fan bij besteld (+€9) en die hadden ze al voor me ingebouwd. Heel tevreden over de verkoper. 32GB Crucial geheugen voor €104 en dat werkt perfect. De 2TB Netac NV7000-T NVMe (€68) werkt ook zonder problemen. Ik had Proxmox er na een uurtje al op staan en dat ging eigenlijk ook gladjes. Kortom: superblij met dit mooie kastje. Nu gaat de fun beginnen ;)
Wel nog een vraagje: Er is een 5A 12V (60W) adapter meegeleverd (D-JFY72W) die ik nog wel ga vervangen. Heeft iemand een tip voor welke adapter kwalitatief goed is en hierop werkt?

[ Voor 9% gewijzigd door Villager op 27-11-2023 09:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TumTum
duvekot schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:33:
https://pan.x86pi.cn/BIOS...%BA%E7%B3%BB%E5%88%97BIOS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Laatst online: 11-09 22:09
Villager schreef op zondag 26 november 2023 @ 09:27:
[...]

Ik heb gisteren de Topton N305 ontvangen (€216 + €16,50 inklaringskosten). Perfect verpakt (helemaal ingetaped). Ik had er een interne fan bij besteld (+€9) en die hadden ze al voor me ingebouwd. Heel tevreden over de verkoper. 32GB Crucial geheugen voor €104 en dat werkt perfect. De 2TB Netac NV7000-T NVMe werkt ook zonder problemen. Ik had Proxmox er na een uurtje al op staan en dat ging eigenlijk ook gladjes. Kortom: superblij met dit mooie kastje. Nu gaat de fun beginnen ;)
Wel nog een vraagje: Er is een 5A 12V (60W) adapter meegeleverd (D-JFY72W) die ik nog wel ga vervangen. Heeft iemand een tip voor welke adapter kwalitatief goed is en hierop werkt?
Check even het grote zuinige server topic, daar komen regelmatig zuinige adapters langs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daansan378
gaafst schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:35:
[...]

Met code 23AE10 €136,59.

Toch de stoute schoenen aangetrokken afgelopen avond en deze besteld. Uiteindelijk voor 126 euro, want code 23AE20 is voor 140,- en daarboven (er gaat dan 19,- vanaf).

Kijken hoe dit afloopt :-)

Oh, en gelijk een USB ventilater erbij besteld om eventueel de warmte in bedwang te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Mijn advies is om N100/N305 mini-PC's direct bij CWWK.net te bestellen.
CWWK doet niet aan black friday of andere kortingsacties dus je heb nog niks gemist.

1. CWWK kwaliteit & kwaliteitscontrole is net wat beter dan de rest.
2. Ze zijn wel iets duurder dan bv Topton.
3. Via hun eigen website zijn ze 10%-20% goedkoper dan via AliExpress.
Het prijsverschil met de echte budgetprijsvechters is daarmee zo klein dat het imho de betere koop is.

Hun goedkoopste barebone N100 met nics kost $150/€137 https://cwwk.net/products...pc?variant=44732374122728
(Inclusief transport & belasting, de N305 kost €230)

Zelf ben ik voor een wat luxere N100 met 4 nics gegaan in de "type C" kast (betere koeling) en die kost €190 (all in). Ik betaal liever iets meer voor een kast die goed passief koelt dan dat ik net zo veel uitgeef aan een goedkope kast met een goedkope ventilator.

Ik heb op Aliexpress geen betere deal kunnen vinden. Owja, er zijn eindeloos veel varianten van dit soort kastjes dus let even goed op voor je prijzen direct gaat vergelijken.

PS. Ik heb geen aandelen maar die zouden ze me inmidels wel mogen geven ;)

[ Voor 12% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 26-11-2023 14:43 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daansan378
Zodra het kastje binnen is zal ik even laten weten hoe hij bevalt. Reden van keuze om toch voor het aliexpress-ding te gaan: de store bestaat al lang, heeft keurige review-stats (ook betreft dit specifieke product) en verkoopt (iig via deze store) alleen dit soort kastjes. Uiteraard, ik ben een Hollander, en dan is elke euri er weer 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
CAPSLOCK2000 schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:34:
PS. Ik heb geen aandelen maar die zouden ze me inmidels wel mogen geven ;)
Dat merk ik ja. Want er zit letterlijk 0 verschil tussen de Topton en CWWK systemen. Daarnaast worden de systemen uitgebreid getest door Topton en daarom is het altijd even geduld voor verzending.

Ik denk dat dit meer een onderbuikgevoel is. CWWK is ook gewoon dropshipping en het zou me niet eens verbazen als dit allemaal een geheel is.

CWWK vs AliExpress is een kwestie van prijsvergelijken. De deal van @gaafst is wel veel beter als de belasting tussen de 5 en 30 euro ligt. Daarnaast kun je de bios van de CWWK website pakken als het moederbord identiek is. Drivers etc. staan ook op de Topton site.

Ik ben tot nu toe ook tevreden over de Topton support. Altijd snel reactie, maar gelukkig nog geen problemen met een PC gehad. Denk dat je het bij een defect pas zult merken. Dan trekken de verkopende partijen zich terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
Daansan378 schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:27:
[...]

Toch de stoute schoenen aangetrokken afgelopen avond en deze besteld. Uiteindelijk voor 126 euro, want code 23AE20 is voor 140,- en daarboven (er gaat dan 19,- vanaf).

Kijken hoe dit afloopt :-)

Oh, en gelijk een USB ventilater erbij besteld om eventueel de warmte in bedwang te houden.
Die heb ik ook en voor 126 euro is het echt een koopje. Werkt geweldig met de USB fan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
Villager schreef op zondag 26 november 2023 @ 09:27:
[...]

Ik heb gisteren de Topton N305 ontvangen (€216 + €16,50 inklaringskosten). Perfect verpakt (helemaal ingetaped). Ik had er een interne fan bij besteld (+€9) en die hadden ze al voor me ingebouwd. Heel tevreden over de verkoper. 32GB Crucial geheugen voor €104 en dat werkt perfect. De 2TB Netac NV7000-T NVMe werkt ook zonder problemen. Ik had Proxmox er na een uurtje al op staan en dat ging eigenlijk ook gladjes. Kortom: superblij met dit mooie kastje. Nu gaat de fun beginnen ;)
Mocht je advies hebben voor een betere adapter... Dan hoor ik het graag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

TumTum schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:18:

Dat merk ik ja. Want er zit letterlijk 0 verschil tussen de Topton en CWWK systemen. Daarnaast worden de systemen uitgebreid getest door Topton en daarom is het altijd even geduld voor verzending.

Ik denk dat dit meer een onderbuikgevoel is. CWWK is ook gewoon dropshipping en het zou me niet eens verbazen als dit allemaal een geheel is.
Zoals ik het begrijp maakt CWWK de onderdelen en schroeft TopTon die zelf in elkaar. Ik heb geen harde data maar wel een hoop ervaringen gelezen van mensen op internet. Mijn indruk is dat CWWK de QC beter op orde heeft maar dat is inderdaad niet meer dan een onderbuikgevoel.

Beide bedrijven zitten in de provincie Dongguan op zo'n 40km afstand van elkaar, dus ik wil zeker niet uitsluiten dat er een nauwe relatie is, van de andere kant is dat nu eenmaal een stuk China waar het wemelt van de productiebedrijven. Topton bestaat wel al 10 jaar langer. Misschien dat CWWK een afgesplitste dochter is of zo iets. Maar ik kan zeker niet uitsluiten dat het inderdaad verschillende gezichten van hetzelfde bedrijf zijn.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
CAPSLOCK2000 schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:39:
[...]

Zoals ik het begrijp maakt CWWK de onderdelen en schroeft TopTon die zelf in elkaar. Ik heb geen harde data maar wel een hoop ervaringen gelezen van mensen op internet. Mijn indruk is dat CWWK de QC beter op orde heeft maar dat is inderdaad niet meer dan een onderbuikgevoel.

Beide bedrijven zitten in de provincie Dongguan op zo'n 40km afstand van elkaar, dus ik wil zeker niet uitsluiten dat er een nauwe relatie is, van de andere kant is dat nu eenmaal een stuk China waar het wemelt van de productiebedrijven. Topton bestaat wel al 10 jaar langer. Misschien dat CWWK een afgesplitste dochter is of zo iets. Maar ik kan zeker niet uitsluiten dat het inderdaad verschillende gezichten van hetzelfde bedrijf zijn.
CWWK maakt geen hardware voor zover ik kan zien. Dongguan Tuofuton Electronic Technology Co., Ltd. is het bedrijf achter Topton en dat is een hardwarefabrikant. Zij kunnen ook PC's op maat produceren. Ik denk dus dat CWWK gebruik maakt van TopTon hardware en zeker niet andersom.

Even verder gekeken:
Dongguan Changwang Micro Control Technology Co., Ltd. (trademark CWWK)
Dongguan Tuofuton Electronic Technology Co., Ltd. (trademark TUOFUDUN)
Het zou idd prima uit 1 fabriek kunnen komen. Ik weet vrijwel zeker dat de hardware (en dus QC) identiek is.

[ Voor 11% gewijzigd door TumTum op 26-11-2023 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Villager
Even een update (omdat temperatuur wel een aandachtspunt is):
Ik heb er dus een interne fan in zitten, die overigens niet veel geluid genereerd. Systeem (met i3-N305) staat nu in de meterkast (niet de koelste plek) en de temperaturen zijn:

coretemp-isa-0000
Adapter: ISA adapter
Package id 0: +36.0°C (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 0: +32.0°C (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 1: +32.0°C (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 2: +32.0°C (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 3: +32.0°C (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 4: +35.0°C (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 5: +35.0°C (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 6: +35.0°C (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 7: +35.0°C (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)

acpitz-acpi-0
Adapter: ACPI interface
temp1: +27.8°C (crit = +119.0°C)

nvme-pci-0100
Adapter: PCI adapter
Composite: +42.9°C (low = -273.1°C, high = +89.8°C)
(crit = +94.8°C)
Sensor 1: +42.9°C (low = -273.1°C, high = +65261.8°C)
Sensor 2: +29.9°C (low = -273.1°C, high = +65261.8°C)

[ Voor 60% gewijzigd door Villager op 27-11-2023 09:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
TumTum schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:27:
[...]

Mocht je advies hebben voor een betere adapter... Dan hoor ik het graag :)
https://amzn.eu/d/1ciguJu

Ik dacht aan deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
Villager schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:38:
Even een update (omdat temperatuur wel een aandachtspunt is):
Ik heb er dus een interne fan in zitten, die overigens niet veel geluid genereerd. Systeem (met i3-N305) staat nu in de meterkast (niet de koelste plek) en de temperaturen zijn:

coretemp-isa-0000
Adapter: ISA adapter
Package id 0: +36.0°C (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 0: +32.0°C (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 1: +32.0°C (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 2: +32.0°C (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 3: +32.0°C (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 4: +35.0°C (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 5: +35.0°C (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 6: +35.0°C (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)
Core 7: +35.0°C (high = +105.0°C, crit = +105.0°C)

acpitz-acpi-0
Adapter: ACPI interface
temp1: +27.8°C (crit = +119.0°C)

nvme-pci-0100
Adapter: PCI adapter
Composite: +42.9°C (low = -273.1°C, high = +89.8°C)
(crit = +94.8°C)
Sensor 1: +42.9°C (low = -273.1°C, high = +65261.8°C)
Sensor 2: +29.9°C (low = -273.1°C, high = +65261.8°C)
Mooie resultaten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
Zou Leicke veel beter zijn dan de standaard adapter?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
TumTum schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:38:
[...]

Zou Leicke veel beter zijn dan de standaard adapter?
Ik heb een Duits IT maatje en die zweert erbij, ipv China made...vaak hebben Duitsers wel gevoel voor kwaliteit. Het wordt mijn eerste Leicke.

[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 27-11-2023 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
stormfly schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:06:
[...]

Ik heb een Duits IT maatje en die zweert erbij, ipv China made...vaak hebben Duitsers wel gevoel voor kwaliteit. Het wordt mijn eerste Leicke.
Laat maar weten of het goed bevalt en zuiniger is! Ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TumTum schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:26:
[...]

Laat maar weten of het goed bevalt en zuiniger is! Ben benieuwd.
Voor zuiniger heb ik hem niet gekocht, wel brandveilig-er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunth
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:11
Mooie temps @Villager
Mijn n100 draait rond de 43gr zonder extra fan in een warme omgeving en staat op een switch die ook nog warmte genereerd.
@stormfly die ga ik ook bestellen,lijkt me toch veiliger dan de standaard.

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
stormfly schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:27:
[...]

Voor zuiniger heb ik hem niet gekocht, wel brandveilig-er.
Wel interessant om te weten of het ook zuiniger is. Brandveiliger is idd een belangrijk punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TumTum schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:11:
[...]

Wel interessant om te weten of het ook zuiniger is. Brandveiliger is idd een belangrijk punt.
Heb je een voorstel hoe te meten? Als je hem onbelast meet zal het rond de 0 zijn schat ik in, zowel voor China als Germany. Belast is lastiger want hoe zorgt je voor een continue belasting, die twee keer hetzelfde vermogen trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
stormfly schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:32:
[...]

Heb je een voorstel hoe te meten? Als je hem onbelast meet zal het rond de 0 zijn schat ik in, zowel voor China als Germany. Belast is lastiger want hoe zorgt je voor een continue belasting, die twee keer hetzelfde vermogen trekt.
Je zou het eens vanuit de BIOS kunnen bekijken, idle modus en standby (PC staat uit en doet niets). Ik ben het met jullie eens dat de adapters niet helemaal betrouwbaar zijn. Dus misschien dat ik ook zo'n adapter aanschaf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
stormfly schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:32:
[...]

Ik heb op een gegeven moment een Meanwell voeding gekocht (echt een voedingsblok, gewoon zo'n metalen ding met schroefjes om 230V & DC kabels onder te schroeven) die trok onbelast (/niks aangesloten op DC) 8W. Vervangen door een Leicke adapter ("laptop adapter blok" zeg maar, dus losse 230V kabel met standaard PC stekker en dan "plastic" adapter met vaste DC kabel) en die trok 0,xW onbelast. Dus ook onbelast zou je iets kunnen zien. Ondanks dat het volgens Europese normen niet eens mag (standby verbruik van daadwerkelijke apparaten zoals bv een TV moet minder dan 0,5W zijn?).

En om daadwerkelijk te vergelijken kun je natuurlijk ook naar een langere periode kijken. Over 24u vakt natuurlijk ook wel iets te zeggen als je het verbruik semi gelijk houd. Alhoewel dat bij een router natuurlijk lastig is. Maar bij mijn servertje ga ik er wel vanuit dat als ik niet 48u inlog dat het verbruik dan min of meer gelijk is. Daarop draait niks CPU intensiefs dat "variabel" is. Dus zeg geen download clients of Radarr/Sonarr/... die vandaag alleen wat periodieke checks doen en morgen een download aftrappen en daarna flink gaan zitten unrarren bv.

Edit:
En als je over bv 2x 24u gegevens hebt kun je ook gewoon zelf kijken naar bv het absoluut laagste verbruik en beetje middelen "soms periodes dat het X is en met andere adapter Y" en zo de echte pieken (van CPU intensieve taken) er uit filteren.

[ Voor 7% gewijzigd door RobertMe op 27-11-2023 14:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:33
Ik heb de adapter van mijn TopTon N5105 systeem vervangen door de Leicke adapter.
Mijn gemeten vermogen van het bakje ging van 8W naar 7W. (+/-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
GoBieN-Be schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:19:
Ik heb de adapter van mijn TopTon N5105 systeem vervangen door de Leicke adapter.
Goed om te weten! Ik ga ook een paar adapters bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
Setje op amazon.de besteld (stuk goedkoper). De normale 60W adapters bestel ik in NL.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:51

thof

FP ProMod
Dit is ook mijn ervaring met een CWWK N5105 systeem, ook gewisseld naar de Leicke 60W.
Momenteel is een CWWK N305 met NVME adapterboard besteld. Daar ook weer voor de Leicke 60W adapter gegaan. Misschien niet de aller zuinigste maar de level VI voedingen kon ik niet zo goed vinden of zo ontzettend veel duurder, dat ik dat er niet op een redelijke termijn uit ga halen (als er uberhaupt al een meetbaar verschil is).

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
De - delta - brick van de Topton N100 is 12V 6A (72W), die zie ik niet van Lecke.

Wat ik mij trouwens afvraag; komt die niet - zoals zo veel merken - onder water gewoon ook uit China?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TumTum
Comp User schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:12:
De - delta - brick van de Topton N100 is 12V 6A (72W), die zie ik niet van Lecke.

Wat ik mij trouwens afvraag; komt die niet - zoals zo veel merken - onder water gewoon ook uit China?
Die komt gewoon uit China. Zoals altijd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
thof schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:11:
[...]

Dit is ook mijn ervaring met een CWWK N5105 systeem, ook gewisseld naar de Leicke 60W.
Momenteel is een CWWK N305 met NVME adapterboard besteld. Daar ook weer voor de Leicke 60W adapter gegaan. Misschien niet de aller zuinigste maar de level VI voedingen kon ik niet zo goed vinden of zo ontzettend veel duurder, dat ik dat er niet op een redelijke termijn uit ga halen (als er uberhaupt al een meetbaar verschil is).
Ik vind het argument 'brandveiligheid' wel een heel goed punt. Met fake adapters ben je daar niet zeker van. Ik vind ze ook vrij licht qua gewicht. Op basis daarvan besloten al mijn adapters te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum

Wel vreemd. Ik heb gewoon een 60W met de N100.

Hierbij de link:
https://www.amazon.nl/LEI...eldschermen/dp/B07FLZ1SGY

Zouden ze misschien random adapters meegeven? Dus niet altijd 60W, maar ook 72W of 120W terwijl 60 genoeg is? De voltage is belangrijk. Maar een minimum van 5A is altijd goed?

[ Voor 16% gewijzigd door TumTum op 27-11-2023 16:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Het gaat natuurlijk niet om het land waar het gefabriceerd is, maar om de verantwoordelijke. Iets als een CE kenmerk mag je overal op plakken als je als importeur vind dat het aan de standaard voldoet. Als jij een adapter uit China besteld (of meegeleverd krijgt) is het jouw verantwoording dat dat ding gekeurd / veilig is. Als het Duitse merk Leicke adapters in China laat produceren en ze vervolgens in Europa verkoopt is Leicke verantwoordelijk voor de CE keuring.

De kwaliteit voor iets dat je koopt uit China kan dus prima zijn. Maar eigenlijk zou je dan wel je eigen quality assurance moeten doen. Bestel je ieys bij een Europees merk (of uberhaupt in Europa) dan is de fabrikant / importeur verantwoordelijk voor de QA. Ook dat maakt het uiteraard niet perse veiliger. Maar een semi gerenommeerd Europees merk mag je denk ik wel van verwachten dat ze hun zaken op orde hebben en niet hun naam op het spel zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
De i3-N305 heeft PCIe 3.0 x4 (4x USB 2.0) (Topton B behuizing, rond afgewerkt)
60 Watt 12V 5A

De N5105 PCIe 3.0 x1 (2x USB 2.0 en 2x USB 3.0) (Topton B behuizing, rond afgewerkt)
48Watt 12V 4A

De i3-1115G4 heeft PCIe 3.0 x2 (4x USB 3.0) (Topton B blauwe behuizing met ingebouwde koeler)
12V 10A (naar schatting 120 watt?)

De N100 heeft PCIe 3.0 x2 (2x USB 3.0 en 4x USB 2.0) (budget 4 poorts i226v)
60 Watt 12V 5A

De N100 (2 poorts) mini
36 Watt 12V 3A (is geen blok, maar een stekkerding, voelt degelijk)

Willen jullie eens kijken naar de N5105 adapter? Is die bij jullie ook 48W? Anders koop ik ook gewoon de 60W voor die. Alhoewel.. Is dit eigenlijk niet overkill? Is 48 watt niet voldoende voor al deze pc'tjes, behalve de i3? Lijkt me ook efficienter.

[ Voor 8% gewijzigd door TumTum op 27-11-2023 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
TumTum schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:33:
[...]

Wel vreemd. Ik heb gewoon een 60W met de N100.

Hierbij de link:
https://www.amazon.nl/LEI...eldschermen/dp/B07FLZ1SGY

Zouden ze misschien random adapters meegeven? Dus niet altijd 60W, maar ook 72W of 120W terwijl 60 genoeg is? De voltage is belangrijk. Maar een minimum van 5A is altijd goed?
https://tweakers.net/i/Zp...6uSi.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
Welk model heb je? Heb je een foto of link naar het product?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
Hetzelfde verhaal dus... Je kunt gewoon voor de 12V 5A 60W adapter gaan. Dat ding gaat nooit 60 watt gebruiken en ik heb exact dezelfde met een 60watt voeding..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4UJEzePxBTT0x-dh99uqIzgehP0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0vcLFzixOHV3lWjN4G9D4po5.png?f=user_large

Update: Navraag gedaan bij Topton. Een 12V adapter tussen de 3A en 5A is prima. Je moet natuurlijk wel iets speling houden. 12V 5A is altijd prima zeggen ze. Met mijn i3 twijfel ik nog en dat heb ik nog even nagevraagd. Ik vervang iig de adapters voor een 12V 5A adapter met 60 watt en de mini variant met een 36 watt vervanger.

[ Voor 14% gewijzigd door TumTum op 27-11-2023 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik zie exact hetzelfde de 60W adapter van HUNSN pakt 14,6 watt en met de Leicke danst dat rond 12.0 en iets eronder (default bios instellingen). Dat is helemaal niet verkeerd, dat hij meer solide aanvoelt en ook nog eens bij lage belasting zuiniger is.

We hebben allemaal dezelfde bios want het komt allemaal uit dezelfde fabriek, hier een paar opmerkelijkheden van mijn eerst 48hr met de N305.

Ik heb de OPNsense router gevirtualiseerd gestart, 8G RAM zonder balooning en 4 CPU's. Geheel volgens specs. Ik heb altijd het idee dat ik merk dat het internet net een fractie trager is dan niet gevirtualiseerd. Maar toen ik mijn metingen eens naliep zag ik dat ik alleen voor IPv6 enorme packetloss heb, heeft iemand dat eerder gezien met een gevirtualiseerde router?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TAW6l4dmKdtj69RJOJav-b3-Cm0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MTwpjKpjwNCNmwyuBl7LDCwB.jpg?f=user_large

Ik wil de 2e NVMe gaan gebruiken als proxmox backup disk zodat ik elke nacht een kopie heb van mijn VM's. Dat gaf nog wat problemen, want net zoals met mijn N5105 had ik op alle PCI sloten ASPM aangezet. Dan zakt het vermogen nog wat, echter....omdat het 2e NVMe slot een "WiFi slot"is gaat dat niet goed en wordt de disk niet meer herkend.

Verbruik met de default TopTon voeding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gHYU1ZSRbcG6bjUpmhnTLcLa1kU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yN9GSvg3R3lo8aXsA7dBWIEu.png?f=fotoalbum_large

Wat ik nu heb gedaan is ASPM voor de PCIe lanes default gelaten, ik ga dan zo eens kijken wat het voor effect geeft met packetloss en ook het gevoel in snelheid met browsen. Ik ben zo'n type die ook merkt als hij van KPN glasvezel terug is bij Ziggo en je weer van 3ms naar 12ms RTT gestegen bent. Je hebt dan gewoon net even zo'n "dood momentje" als je op enter klikt. Misschien zijn het de powersettings die alles te diep laten slapen.

Nu even wachten tot de vrouw in het CAB approval geeft voor het servicewindow.

Ik ben zelf geen kei met PCI bussen voor de echte kenners nog wat info van wat testen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
root@pve:~# lspci
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Device 4617
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Alder Lake-N [UHD Graphics]
00:0d.0 USB controller: Intel Corporation Device 464e
00:14.0 USB controller: Intel Corporation Device 54ed
00:14.2 RAM memory: Intel Corporation Device 54ef
00:15.0 Serial bus controller: Intel Corporation Device 54e8
00:15.1 Serial bus controller: Intel Corporation Device 54e9
00:16.0 Communication controller: Intel Corporation Device 54e0
00:1a.0 SD Host controller: Intel Corporation Device 54c4
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation Device 54b8
00:1c.6 PCI bridge: Intel Corporation Device 54be
00:1d.0 PCI bridge: Intel Corporation Device 54b0
00:1d.1 PCI bridge: Intel Corporation Device 54b1
00:1d.2 PCI bridge: Intel Corporation Device 54b2
00:1d.3 PCI bridge: Intel Corporation Device 54b3
00:1e.0 Communication controller: Intel Corporation Device 54a8
00:1e.3 Serial bus controller: Intel Corporation Device 54ab
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation Device 5481
00:1f.3 Audio device: Intel Corporation Device 54c8
00:1f.4 SMBus: Intel Corporation Device 54a3
00:1f.5 Serial bus controller: Intel Corporation Device 54a4
01:00.0 Non-Volatile memory controller: Samsung Electronics Co Ltd Device a80c
02:00.0 Ethernet controller: Intel Corporation Ethernet Controller I226-V (rev 04)
03:00.0 Ethernet controller: Intel Corporation Ethernet Controller I226-V (rev 04)
04:00.0 Ethernet controller: Intel Corporation Ethernet Controller I226-V (rev 04)
05:00.0 Ethernet controller: Intel Corporation Ethernet Controller I226-V (rev 04)
06:00.0 Non-Volatile memory controller: Samsung Electronics Co Ltd NVMe SSD Controller SM951/PM951 (rev 01)

00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation Device 54b8 (prog-if 00 [Normal decode])
                LnkCap: Port #1, Speed 8GT/s, Width x4, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s <1us, L1 <16us
                LnkCtl: ASPM L1 Enabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk+

00:1c.6 PCI bridge: Intel Corporation Device 54be (prog-if 00 [Normal decode])
                LnkCap: Port #7, Speed 8GT/s, Width x1, ASPM not supported
                LnkCtl: ASPM Disabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk+

00:1d.0 PCI bridge: Intel Corporation Device 54b0 (prog-if 00 [Normal decode])
                LnkCap: Port #9, Speed 8GT/s, Width x1, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s <1us, L1 <16us

00:1d.1 PCI bridge: Intel Corporation Device 54b1 (prog-if 00 [Normal decode])
                LnkCap: Port #10, Speed 8GT/s, Width x1, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s <1us, L1 <16us

00:1d.2 PCI bridge: Intel Corporation Device 54b2 (prog-if 00 [Normal decode])
                LnkCap: Port #11, Speed 8GT/s, Width x1, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s <1us, L1 <16us

00:1d.3 PCI bridge: Intel Corporation Device 54b3 (prog-if 00 [Normal decode])
                LnkCap: Port #12, Speed 8GT/s, Width x1, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s <1us, L1 <16us

01:00.0 Non-Volatile memory controller: Samsung Electronics Co Ltd Device a80c (prog-if 02 [NVM Express])
                LnkCap: Port #0, Speed 16GT/s, Width x4, ASPM L1, Exit Latency L1 <64us

02:00.0 Ethernet controller: Intel Corporation Ethernet Controller I226-V (rev 04)
                LnkCap: Port #0, Speed 5GT/s, Width x1, ASPM L1, Exit Latency L1 <4us
                LnkCtl: ASPM Disabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk+

03:00.0 Ethernet controller: Intel Corporation Ethernet Controller I226-V (rev 04)

04:00.0 Ethernet controller: Intel Corporation Ethernet Controller I226-V (rev 04)

05:00.0 Ethernet controller: Intel Corporation Ethernet Controller I226-V (rev 04)

06:00.0 Non-Volatile memory controller: Samsung Electronics Co Ltd NVMe SSD Controller SM951/PM951 (rev 01) (prog-if 02 [NVM Express])
                LnkCap: Port #0, Speed 8GT/s, Width x4, ASPM L1, Exit Latency L1 <64us
root@pve:~#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villager
@stormfly Hoe heb je de adapters in Proxmox staan? Een bridge voor de WAN poort en een bridge voor de LAN poort? En hoe 'connecten' die twee dan? Dat stukje snap ik nog niet helemaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Villager op 27-11-2023 21:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Villager schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:21:
@stormfly Hoe heb je de adapters in Proxmox staan? Een bridge voor de WAN poort en een bridge voor de LAN poort? En hoe 'connecten' die twee dan? Dat stukje snap ik nog niet helemaal.
Nee met bridge of virtio adapters merk ik het nog meer. Ik heb de adapters met IOMMU doorgezet, de VM kan dus direct de adapter aanspreken zonder virtualisatie laag.

Ik heb nu even 3 adapters toegevoegd, omdat ik in een overgangsfase tussen twee ISP's zit.

eth0 WAN (KPN ONT)
eth1 LAN (in lan switch met alle vlan interfaces 1,2,3,4)
eth2 WAN2 (Ziggo Modem)
eth3 PVE bridge interface (in lan switch)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E6jR6vmvtAv_xIWLXVHyMDPy8Kc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sI2Ae4AbMpAo47vQfEFR1V4P.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villager
stormfly schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:33:
[...]

Nee met bridge of virtio adapters merk ik het nog meer. Ik heb de adapters met IOMMU doorgezet, de VM kan dus direct de adapter aanspreken zonder virtualisatie laag.

Ik heb nu even 3 adapters toegevoegd, omdat ik in een overgangsfase tussen twee ISP's zit.

eth0 WAN (KPN ONT)
eth1 LAN (in lan switch met alle vlan interfaces 1,2,3,4)
eth2 WAN2 (Ziggo Modem)
eth3 PVE bridge interface (in lan switch)

[Afbeelding]
Morgen even aanpassen en kijken of t ook zo kan bij mij. Thanks!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
https://forums.servetheho...-report.36699/post-366943

Voor alle black Friday kopers een verzamel post met info.

Heb nog een post gevonden:

My personal best settings are:

- All unneeded hardware off: sound, emmc, sata, tpm
- PECI off (found in the N5105 thread)
- EPB override over PECI enabled
- Platform PL1&2 disabled (no time yet to play with)
- power limit 4 override disabled
- Package PL1 = 10000, PL2 = 25000, Energy eff- turbo enabled
- C-States enabled, Package limit C10

Chipset -> PCH-IO Config -> PCI Express Config: every PCI root except #7 : ASPM auto, L1 Substates L1.1&L1.2, L1 low = enabled. On port 7 ASPM auto, L1 substaes disabled, L1 low enabled - otherwise network under Ubuntu wasn't working.

I might have to change some of the PCI power settings later. High chance I have switched off every NIC except ETH0. But now the system runs at 6.3W idle, measured at the wall, while still having a CPU passmark of 5700 (at 20W peak).

[ Voor 71% gewijzigd door stormfly op 28-11-2023 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
stormfly schreef op maandag 27 november 2023 @ 23:53:
https://forums.servetheho...-report.36699/post-366943

Voor alle black Friday kopers een verzamel post met info.

Heb nog een post gevonden:

My personal best settings are:

- All unneeded hardware off: sound, emmc, sata, tpm
- PECI off (found in the N5105 thread)
- EPB override over PECI enabled
- Platform PL1&2 disabled (no time yet to play with)
- power limit 4 override disabled
- Package PL1 = 10000, PL2 = 25000, Energy eff- turbo enabled
- C-States enabled, Package limit C10

Chipset -> PCH-IO Config -> PCI Express Config: every PCI root except #7 : ASPM auto, L1 Substates L1.1&L1.2, L1 low = enabled. On port 7 ASPM auto, L1 substaes disabled, L1 low enabled - otherwise network under Ubuntu wasn't working.

I might have to change some of the PCI power settings later. High chance I have switched off every NIC except ETH0. But now the system runs at 6.3W idle, measured at the wall, while still having a CPU passmark of 5700 (at 20W peak).
Ik zet ook alles uit wat ik niet gebruik. Vaak bespaar je daar heel weinig mee, tenzij je echt dingen gaat limiteren/beperken en gaat spelen met packages, states, TDP etc. Dat gaat me iets te ver, tenzij het doel echt is om zo zuinig mogelijk een router te hebben met minder performance.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TumTum
Navraag gedaan en bij de i3 1115g4 is het echt: 12V en 10A qua voeding. Dus helaas moet ik die gaan bestellen. Ik kreeg op Amazon.de opeens een melding dat ik recht had op 5 euro korting. Dat is mooi meegenomen.

En ik krijg van Topton altijd snel en netjes antwoord. Ik deel de ervaring niet dat ze niet reageren. Altijd heel snel, vriendelijk en duidelijk over de specs.

[ Voor 28% gewijzigd door TumTum op 28-11-2023 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TumTum schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:53:

En ik krijg van Topton altijd snel en netjes antwoord. Ik deel de ervaring niet dat ze niet reageren. Altijd heel snel, vriendelijk en duidelijk over de specs.
Welke store chat je mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
De stores waar ik ze gekocht heb. Maar het is gewoon hetzelfde. Of je nou official, direct of pc pakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
TumTum schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:18:
Ik ben tot nu toe ook tevreden over de Topton support. Altijd snel reactie, maar gelukkig nog geen problemen met een PC gehad.

Denk dat je het bij een defect pas zult merken. Dan trekken de verkopende partijen zich terug.
IMHO is het enige waar je rekening mee moet houden het feit dat ze in China hooguit ongeveer een jaartje garantie geven op hun producten en je daarna op jezelf bent gewezen!

Echter zijn dit in feite allemaal van die NUC bordjes en kan daar weinig aan kapot gaan over het algemeen dus zit je relatief veilig wat dat betreft denk ik :)
TumTum schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:33:
De voltage is belangrijk. Maar een minimum van 5A is altijd goed?
Het voltage heeft vaak ook een bereik bij Laptop achtige toestanden, maar als dat niet zo is dan zou ik het voltage altijd gelijk houden en het aantal ampère het liefst een tikkie hoger dan eigenlijk nodig is, want slijtage door de jaren heen en zo :)
TumTum schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:59:
Willen jullie eens kijken naar de N5105 adapter? Is die bij jullie ook 48W? Anders koop ik ook gewoon de 60W voor die. Alhoewel.. Is dit eigenlijk niet overkill? Is 48 watt niet voldoende voor al deze pc'tjes, behalve de i3? Lijkt me ook efficienter.
Ik heb op dit moment een adapter in gebruik die 3 keer zo sterk is dan nodig is :+

Hij was GRATIS en ruim buiten de garantie door de webshop geleverd waar ik het produkt had gekocht dus ik klaag niet! O-)
TumTum schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:53:
Navraag gedaan en bij de i3 1115g4 is het echt: 12V en 10A qua voeding. Dus helaas moet ik die gaan bestellen. Ik kreeg op Amazon.de opeens een melding dat ik recht had op 5 euro korting. Dat is mooi meegenomen.
Volgens mij heb ik er ook nog ergens één dus laat maar effe weten als je wat ermee kan! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TumTum
nero355 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:05:
[...]

IMHO is het enige waar je rekening mee moet houden het feit dat ze in China hooguit ongeveer een jaartje garantie geven op hun producten en je daarna op jezelf bent gewezen!

Echter zijn dit in feite allemaal van die NUC bordjes en kan daar weinig aan kapot gaan over het algemeen dus zit je relatief veilig wat dat betreft denk ik :)

[...]

Het voltage heeft vaak ook een bereik bij Laptop achtige toestanden, maar als dat niet zo is dan zou ik het voltage altijd gelijk houden en het aantal ampère het liefst een tikkie hoger dan eigenlijk nodig is, want slijtage door de jaren heen en zo :)

[...]

Ik heb op dit moment een adapter in gebruik die 3 keer zo sterk is dan nodig is :+

Hij was GRATIS en ruim buiten de garantie door de webshop geleverd waar ik het produkt had gekocht dus ik klaag niet! O-)

[...]

Volgens mij heb ik er ook nog ergens één dus laat maar effe weten als je wat ermee kan! ;)
Ja, klopt. Ik ga uit van geen garantie. Zie het meer als marktplaats. Zolang de voeding 12V is met minimaal 5V, dan zit je idd altijd goed. De voeding levert alleen wat nodig is.

Bedankt voor het aanbod, maar heb Leicke adapters besteld. Had nog een cadeaubon en een 5€ voucher bij Amazon. Was totaal iets van 90 euro kwijt, maar is het wel waard. Voorlopig koop ik geen routers meer :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
EDIT nieuwe meting, ik had blijkbaar mijn werk VPN aan tja...twee dingen tegelijk doen is niet handig als je het wetenschappelijk probeert aan te pakken.

De nieuwe meting:

N5105 fysiek
N305 proxmox + virtuele router + IOMMU nics.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DbG7uHszh1MTqljMIAmoxTKMbQs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WKtAAXLoZT0Tyn3KSBAYaSBW.png?f=user_large

[ Voor 94% gewijzigd door stormfly op 29-11-2023 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

stormfly schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:12:
De lage rode uitslag: N5105 fysiek met OPNsense
De hoge rode uitslag: N305 virtueel met OPNsense (zelfde config)

Dan klopt mijn gevoel toch dat het virtualiseren van een router daadwerkelijk trager is in de browse experience "snappieness" neemt af.
Hmmm dat zou ik niet verwachten, dat is nogal een verschil door 1 virtualisatielaagje... :/
Dat zijn 'warme' tests? Hij draaide al even, niet getest meteen na een cold boot?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Slonzo schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:32:
[...]

EDIT: ik ga de testen nog een keer doen in Incognito en even 100% controleren dat de VPN niet aan staat naar kantoor. Die wordt dan primaire DNS server, 8)7 daar twijfel ik nu over.

Hmmm dat zou ik niet verwachten, dat is nogal een verschil door 1 virtualisatielaagje... :/
Dat zijn 'warme' tests? Hij draaide al even, niet getest meteen na een cold boot?
EDIT post aangepast met een meting waar ik wel mijn volle aandacht bij had.Het is gelijk waardig.

Bedoel je de VM ja ik heb het tijdens een lopende videocall voor mijn werk gedaan, dus dan is e.a. al geboot en stable.

Valt mij ook wat tegen en dan heb ik deze VM al alles gegeven wat mogelijk is, 8 CPU's en ook 200 (ipv 100) CPU units en NIC's met IOMMU.

[ Voor 54% gewijzigd door stormfly op 29-11-2023 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
@stormfly interessant, hoe meet je dat? 'k Neem aan dat je niet met een stopwatch hebt zitten timen maar daar een tooltje voor is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Chris.nl schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:51:
@stormfly interessant, hoe meet je dat? 'k Neem aan dat je niet met een stopwatch hebt zitten timen maar daar een tooltje voor is..
Op het oog zou de timmerman zeggen 🤣

Google Chrome development tools (Ctrl-shift-I)daarin heb je diverse views en 1 ervan is loading time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
stormfly schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:12:
EDIT nieuwe meting, ik had blijkbaar mijn werk VPN aan tja...twee dingen tegelijk doen is niet handig als je het wetenschappelijk probeert aan te pakken.

De nieuwe meting:

N5105 fysiek
N305 proxmox + virtuele router + IOMMU nics.

[Afbeelding]
Is dat MET of ZONDER iets van pfBlockerNG dan wel Pi-Hole of uBlock Origin gedaan :?

De reden dat ik het vraag :

Dergelijke websites zitten vaak propvol met allerlei vertragende advertenties en tracking gerelateerde scripts of requests dus ik weet niet of dergelijke websites echt handig zijn om zoiets te meten, want in feite vreselijk afhankelijk van bronnen buiten de website zelf !! ;)
stormfly schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:50:
Google Chrome development tools (Ctrl-shift-I)daarin heb je diverse views en 1 ervan is loading time.
Mag ik aannemen dat je ALLE flags://chrome bent nagelopen na de laatste update van dat kreng :?

Die veranderen nog vaker dan dat jij en ik met onze ogen kunnen knipperen namelijk! :X :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:50:
[...]

Is dat MET of ZONDER iets van pfBlockerNG dan wel Pi-Hole of uBlock Origin gedaan :?

De reden dat ik het vraag :

Dergelijke websites zitten vaak propvol met allerlei vertragende advertenties en tracking gerelateerde scripts of requests dus ik weet niet of dergelijke websites echt handig zijn om zoiets te meten, want in feite vreselijk afhankelijk van bronnen buiten de website zelf !! ;)
Juist die sites gekozen omdat ik dacht dat de oorzaak zat in TCP sessie afhandeling, dat hij daar trager in zou zijn. Bewust sites gekozen met zoveel mogelijk "bagger" wat opgehaald moet worden.
[...]
Mag ik aannemen dat je ALLE flags://chrome bent nagelopen na de laatste update van dat kreng :?

Die veranderen nog vaker dan dat jij en ik met onze ogen kunnen knipperen namelijk! :X :F
Ik heb de testen binnen 5 minuten uitgevoerd, het ging om het verwerken van data en TCP sessies op twee verschillende routers. Je moet ergens aannemen dat je PC niet wijzigt in die 5 minuten.

• Villager
Ik ben nu stap voor stap aan het ombouwen van de Fritzbox naar OPNsense. Ik heb zo'n 40 netwerk devices en voor veel heb ik DHCP van de FB gebruikt met de feature 'Always assign this network device the same IPv4 address'. Maar nu loop ik daar natuurlijk tegenaan bij het overzetten. Heb al bedacht om de DHCP range in OPNsense te beperken van .151 tot .251. En dan alle bestaande DHCP adressen (voor zover mogelijk) als vast in de devices te zetten. Het 'probleem' daarbij is dan weer het GW adres, wat nu eindigt op .1 en op de OPNsense op .2. Dus na het omzetten naar vaste IP adressen moet ik ze nog een keer nalopen om het GW adres aan te passen. Als dit gedaan is kan ik DHCP op OPNsense aanzetten. Ik ben anders bang dat er zoveel niet meer werkt, zoals Home Assistant en alles devices die ik in Node-Red aanroep. En ik er dan helemaal niet meer uitkom :-)

Is dit de weg te gaan of is er een slimmere aanpak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xilvaro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:43
Waarom bereid je je OPNSense niet verder voor? Zet alle DHCP reserveringen alvast klaar in OPNSense en stap in 1x over, Fritzbox uit, OPNSense aan, op IP .1, dan zou je weinig issues moeten hebben imho.

Of als je dat toch niet wil en je bent al je devices langsgeweest voor een vast IP, waarom dan niet je OPNSense router op IP .1 deployen als je je Fritzbox uitgezet hebt.

What seems to be the officer, problem?

• Villager
Xilvaro schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:26:
Waarom bereid je je OPNSense niet verder voor? Zet alle DHCP reserveringen alvast klaar in OPNSense en stap in 1x over, Fritzbox uit, OPNSense aan, op IP .1, dan zou je weinig issues moeten hebben imho.

Of als je dat toch niet wil en je bent al je devices langsgeweest voor een vast IP, waarom dan niet je OPNSense router op IP .1 deployen als je je Fritzbox uitgezet hebt.
Ja, die eerste optie spreekt me wel aan! Denk dat ik dat ga doen. Ga ik uitzoeken morgen. Thanks!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:48
Je kan ook nog de config van OPNsense exporteren, dan heb je een .xml die je bijv. met Notepad++ kan bewerken. Lijst met reserveringen van FRITZ!Box ook even kopieren, dan kun je zo copy/pasten. Gaat wellicht wat sneller dan 1000x klikken om de reserveringen over te zetten. Na het bewerken de config weer importeren in OPNsense.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 30-11-2023 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Villager
ThinkPad schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:32:
Je kan ook nog de config van OPNsense exporteren, dan heb je een .xml die je bijv. met Notepad++ kan bewerken. Lijst met reserveringen van FRITZ!Box ook even kopieren, dan kun je zo copy/pasten. Gaat wellicht wat sneller dan 1000x klikken om de reserveringen over te zetten. Na het bewerken de config weer importeren in OPNsense.
Great! Ik krijg hier even een lesje efficiënt werken 😃. Daar hou ik wel van!
Ga ik morgen doen. Gaat lukken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:15
Villager schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:29:
[...]

Ja, die eerste optie spreekt me wel aan! Denk dat ik dat ga doen. Ga ik uitzoeken morgen. Thanks!!
Eventueel DHCP lease op een paar minuten zitten. Soms heel gemakkelijk voor een fallback of om fouten gemakkelijk op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villager
Ik ben toch maar weer met een schone OPNsense installatie begonnen omdat, ondanks alle voorbereidingen en ik het al eerder werkend heb gekregen. Maar goed. Internet werkt weer, maar ik snap niet wat hier niet goed gaat. Als ik de WAN connectie op PPPoE zet bij IPv4 dan krijg ik geen internet verbinding. Zet ik (ook) IPv6 op PPPoEv6 dan krijg ik wel een verbinding. Ik snap niet waarom dit zo is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Villager
Villager schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:48:
Ik ben toch maar weer met een schone OPNsense installatie begonnen omdat, ondanks alle voorbereidingen en ik het al eerder werkend heb gekregen. Maar goed. Internet werkt weer, maar ik snap niet wat hier niet goed gaat. Als ik de WAN connectie op PPPoE zet bij IPv4 dan krijg ik geen internet verbinding. Zet ik (ook) IPv6 op PPPoEv6 dan krijg ik wel een verbinding. Ik snap niet waarom dit zo is.
Geen idee wat er fout ging. Linux bridges in Proxmox opnieuw aangemaakt en nu werkt het wel.... 8)7
Pagina: 1 ... 45 ... 61 Laatste