Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:54
Robbiedobbie schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:31:
Ik was ook aan het kijken naar een nieuwe "zelfbouw" router, en heb mijn oog laten vallen op https://nl.aliexpress.com/item/1005006030149495.html

Iemand hier ervaring mee?
Er is nu ook een Pro met Core i3-N305, 2x 25Gbps (Mellanox ConnectX-4 Lx) en 3x 2,5Gbps (Intel i226-V).

Review van ServeTheHome

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:09

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Uberprutser schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:10:
[...]

Er is nu ook een Pro met Core i3-N305, 2x 25Gbps (Mellanox ConnectX-4 Lx) en 4x 2,5Gbps (Intel i226-V).

Review van ServeTheHome
3x 2.5Gbps toch? Het lijkt ook een soort van special te zijn voor ServeTheHome. Als je die wilt moet je hem bestellen door te mailen naar gowinsolutions.

Bij de standaardversie moet je opletten dat die 2x10Gbit niet op volle snelheid gaat werken vanwege de gekozen Intel PCIe 2.0 netwerkkaart icm de x4 link.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
[...]

Er is nu ook een Pro met Core i3-N305, 2x 25Gbps (Mellanox ConnectX-4 Lx) en 3x 2,5Gbps (Intel i226-V).

Review van ServeTheHome
8)7 "Iets minder" koelpasta had gemogen - of ze een hele tube leegspuiten. :N

[ Voor 70% gewijzigd door Comp User op 19-10-2023 20:19 ]

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-09 15:40
[...]

Review van ServeTheHome
Die had ik gezien, maar die heeft een meerprijs van meer dan 200 euro, en dat is het me toch niet echt waard.
Kanarie schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:17:
[...]

3x 2.5Gbps toch? Het lijkt ook een soort van special te zijn voor ServeTheHome. Als je die wilt moet je hem bestellen door te mailen naar gowinsolutions.

Bij de standaardversie moet je opletten dat die 2x10Gbit niet op volle snelheid gaat werken vanwege de gekozen Intel PCIe 2.0 netwerkkaart icm de x4 link.
Ondertussen is die variant (N305C op Ali) ook gewoon te koop.
Ik verwacht ook niet een volle 20gbit te kunnen doen. Als ik intern op netwerk al 10gbit naar een switch toe kan routen, en ik kan later upgraden naar 2-4gbit wan, dan ben ik dik dik tevreden. Sowieso hebben we het dan over meerdere jaren in de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberprutser
Had 'm al gecorrigeerd. :)

Ben 'm al op diverse sites tegengekomen met de 25Gbps optie alleen is ie dan wel 1,5 tot 2x zo duur als met de 10Gbps optie.

Ik twijfel nog, die 32GB is wat krap en 2x NVMe is ook wel een vereiste.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-09 15:41
Uberprutser schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:25:
[...]

Had 'm al gecorrigeerd. :)

Ben 'm al op diverse sites tegengekomen met de 25Gbps optie alleen is ie dan wel 1,5 tot 2x zo duur als met de 10Gbps optie.

Ik twijfel nog, die 32GB is wat krap en 2x NVMe is ook wel een vereiste.
Mijn gevoel zegt gelijk niet doen bij dit apparaatje. Ik heb het gevoel dat warmteafvoer en levensduur niet goed is.
De fan moet iig erg hard draaien bij load, dat is zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Robbiedobbie schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:24:
[...]

Die had ik gezien, maar die heeft een meerprijs van meer dan 200 euro, en dat is het me toch niet echt waard.

[...]

Ondertussen is die variant (N305C op Ali) ook gewoon te koop.
Ah cool, 840 euro :o au au
Ik verwacht ook niet een volle 20gbit te kunnen doen. Als ik intern op netwerk al 10gbit naar een switch toe kan routen, en ik kan later upgraden naar 2-4gbit wan, dan ben ik dik dik tevreden. Sowieso hebben we het dan over meerdere jaren in de toekomst.
Als ik goed gerekend heb zou je tot 6gbit symmetrisch moeten komen met die PCIe 2.0 x4. Want zo'n PCIe interface doet na overhead praktisch 12Gbit symmetrisch en elke byte die je er vanaf je switch instuurt moet er over de 2e SFP+ interface weer uit.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lennartr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:30
TumTum schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:06:
[...]

Dat is mooi. Welke methode gebruiken ze?
Ik kan dat nog niet goed zien. Tracking gaat via cainiao.com en bij land van herkomst staat spanje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
lennartr schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:49:
[...]

Ik kan dat nog niet goed zien. Tracking gaat via cainiao.com en bij land van herkomst staat spanje.
Ah, klopt wel denk ik. Dan sturen ze het naar spanje en daarna met gls naar Nederland. Is verboden, maar hierdoor betaal je geen BTW. Dit was de methode die ook werd gebruikt door Topton zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:23
Ik ben benieuwd, het zou me niet verbazen als je toch BTW en invoerkost gaat moeten betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:21
nero355 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:17:
[...]

Hoeveel MAC Adressen staan er in de MAC Table van je Switch als je dat doet ??
En bij welke ISP precies ?
In de unifi controller zie ik er maar 2 extra, valt mee dus. Ik zit (nog) bij Caiway op dit moment.
Ik kan dat ook doen, maar ik heb geen zin in allerlei vreemde apparaten in mijn Clients overzicht in de UniFi Controller dus heb ik al lang geleden dat plan laten varen... :+
Valt dus relatief mee hier.
Wat is het probleem precies dan :?
Dat ben ik waarschijnlijk zelf, maar ik vind niet alles in OpenWRT intuïtief werken. Zou mis ik een aantal zaken die ik graag in de GUI terug zou zien (local DNS, IPsec site-2-site, eenvoudig per vlan instellen welke gateway er gebruikt mag worden etc.) Vast allemaal mogelijk, maar gevoelsmatig werkt pfSense of OPN toch net wat makkelijker. Waarschijnlijk niet helemaal terecht, maar WRT voelt iets meer ‘beun’/minder af dan de *sense tegenhangers.

Het is een beetje schipperen, rock-solid BSD met een iets hoger energieverbruik en beperktere hardware support of het lichte en snelle openWRT dat praktisch overal op draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TumTum schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:02:
[...]

Ah, klopt wel denk ik. Dan sturen ze het naar spanje en daarna met gls naar Nederland. Is verboden, maar hierdoor betaal je geen BTW. Dit was de methode die ook werd gebruikt door Topton zelf.
Hoezo zou dat verboden zijn? Importeren naar EU moet altijd betaald worden. Hoogstens dat Spanje een lager belastingtarief heeft?
En er zijn ook shops op Ali die hun spul al in een EU magazijn hebben staan. Daarvoodan al importkostem betaald hebben, en verzending naar de klant dus direct plaatsvindt. Zo heb ik (alweer paar jaar geleden) op Ali 3D printer besteld en die kwam daadwerkelijk uit magazijn in meen Tsjechië, binnen paar dagen geleverd door DHL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
RobertMe schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:18:
[...]

Hoezo zou dat verboden zijn? Importeren naar EU moet altijd betaald worden. Hoogstens dat Spanje een lager belastingtarief heeft?
En er zijn ook shops op Ali die hun spul al in een EU magazijn hebben staan. Daarvoodan al importkostem betaald hebben, en verzending naar de klant dus direct plaatsvindt. Zo heb ik (alweer paar jaar geleden) op Ali 3D printer besteld en die kwam daadwerkelijk uit magazijn in meen Tsjechië, binnen paar dagen geleverd door DHL.
DDP is verboden op AliExpress. Dat het werkelijk uit Europa komt is iets anders. Het was namelijk zo dat je met de DDP methode de prijs betaalde ex. BTW met gratis verzending zonder bijkomende kosten. Als je DHL zou selecteren, komt de BTW etc. er nog bovenop.

Dan is de vraag: Waarom betaal je met DDP geen BTW en met andere verzendmethodes wel? Het komt allebei uit China en de verkoper gaat echt geen BTW en invoerrechten over dat bedrag betalen met DDP.

Dit trucje werd ook gebruikt door andere shops, zoals Banggood. Er klopt dus iets niet in het verhaal. Maar goed, dit hoort thuis in china shopping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

TumTum schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 00:12:
[...]
DDP is verboden op AliExpress.
Heb je daar ook een concrete bron voor?

Want een simpele zoekopdracht geeft dit:
https://www.aliexpress.com/w/wholesale-ddp-shipping.html
een specifieke pagina voor ddp...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
roeleboel schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:27:
[...]

Heb je daar ook een concrete bron voor?

Want een simpele zoekopdracht geeft dit:
https://www.aliexpress.com/w/wholesale-ddp-shipping.html
een specifieke pagina voor ddp...
Zeker, verkopers kunnen dit niet meer selecteren en Topton doet dit niet meer. Voor producten onder de 150 euro moet je sowieso BTW via het platform betalen. Dus dat linkje zegt niets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wakqbESPPL5341bOOZw9YbT8eP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kvj82PWU8Dk4LLxAQDclbN3n.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door TumTum op 20-10-2023 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:36
Ik heb ook nog steeds wel interesse in die R86 of R86s apparaatjes, met name vanwege de SFP poorten en het feit dat de chipset zelf waarschijnlijk een stuk zuiniger zou moeten kunnen zijn dan m'n huidige Core i3-8100 based systeem.

Alhoewel ik dan weer niet weet hoe veel zo'n Mellanox ConnectX interface met 1 of 2 SFP's gebruikt.

Mijn 2 hoofdzorgen bij zo'n systeempje zijn echter:
* Warmtehuishouding (als het fannetje keihard moet gaan draaien word ik niet vrolijk van het geluid, denk ik )
* Zijn die Mellanox ConnectX interfaces wel ook compatible met 'simpele' SFP modules voor 1 Gbit/s, zoals je nu op bijna alle glasvezel aansluitingen met AON nodig hebt ?

Ergens dus ook wel weer jammer dat ze zo'n potentieel mooi systeempje, met SFP interfaces erbij, dan weer in zo'n veel tek lein kastje willen proppen. Iets ter grootte van die gewone Topton kastjes (of nog heel ietsje groter), of desnoods ter groote van m'n huidige Shuttle DH310, zou ik prima acceptabel vinden, als er dan wel ruimte is voor grotere fans of zelfs een goede heatsink voor passieve koeling.

[ Voor 23% gewijzigd door eymey op 20-10-2023 10:53 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

eymey schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:51:
Alhoewel ik dan weer niet weet hoe veel zo'n Mellanox ConnectX interface met 1 of 2 SFP's gebruikt.
Voor mijn R86s met N6005 en Mellanox ConnectX3:

12W idle met:
SFP bidi fiber voor KPN AON
SFP+ 10Gbit DAC kabel naar m'n switch
2.5Gbe netwerk op 1Gbe naar Ziggo modem

21W met 4 core CPU stress test.
Mijn 2 hoofdzorgen bij zo'n systeempje zijn echter:
* Warmtehuishouding (als het fannetje keihard moet gaan draaien word ik niet vrolijk van het geluid, denk ik )
Mijn R86s met N6005 blijft vooralsnog koel en relatief stil. Ook met stress test wordt CPU maar 55C en fan gaat niet harder draaien.
* Zijn die Mellanox ConnectX interfaces wel ook compatible met 'simpele' SFP modules voor 1 Gbit/s, zoals je nu op bijna alle glasvezel aansluitingen met AON nodig hebt ?
Elke SFP of SFP+ die ik er tot nu toe heb ingestopt werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
Kanarie schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:42:
[...]

12W idle met:

[...]

Mijn R86s met N6005 blijft vooralsnog koel en relatief stil. Ook met stress test wordt CPU maar 55C en fan gaat niet harder draaien.

[...]

Maar een N6005 is qua temps niet vergelijkbaar met de i3-N305 en N100 denk ik? De N5105 blijft ook redelijk koel in mijn Topton box. De i3 kan echt wel warm worden en de N100 ook. Het lijkt vooral te spelen met de boost. Op het moment dat ik de turbo boost uitschakel, valt het wel weer mee. Ik gebruik dus altijd een ventilator in combinatie met de N305 en N100 met Turbo Boost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 17:34
lennartr schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:48:
Ik krijg zojuist bericht dat de unit is verzonden. Dus wie weet valt het toch mee ✌️
Benieuwd naar je verdere ervaringen. Op alle gebied. Dus ook de verzending, btw ed maar ook met het apparaat zelf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TumTum
Nark0tiX schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:37:
[...]

dit is toch niet de 'speciale fan van tonton?'
Om hier even op terug te komen. Dit heb ik gekregen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x2XlNs6zof-3Yy2IDa3A2VIT3vo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qo95kIf0En85LohlW3NF7dJx.jpg?f=fotoalbum_large

De meegeleverde schroefjes lijken te klein. Maar ik heb geen reden om het nu in te bouwen, omdat de USB fan voldoet. Dus mijn advies is lekker een usb fan kopen van 3 euro en op de bovenkant zetten. Daar komt de warmte ook vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:02

zAo

GPLv2 Fanboy

TumTum schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:05:
[...]

[Afbeelding]

De meegeleverde schroefjes lijken te klein. Maar ik heb geen reden om het nu in te bouwen, omdat de USB fan voldoet. Dus mijn advies is lekker een usb fan kopen van 3 euro en op de bovenkant zetten. Daar komt de warmte ook vanaf.
Waar heb je dat verloopkabeltje vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
zAo schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:23:
[...]

Waar heb je dat verloopkabeltje vandaan?
Dit is een setje van Topton. Ik vroeg om koeling en kreeg dit toegestuurd voor 15 dollar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TumTum schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:05:
[...]

[Afbeelding]

Heb je die los kunnen bestellen bij TopTon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
stormfly schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:25:
[...]

Heb je die los kunnen bestellen bij TopTon?
Yes, die kun je los bestellen. Zij weten wat voor verloopstukje je nodig hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
TumTum schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:26:
[...]

Yes, die kun je los bestellen. Zij weten wat voor verloopstukje je nodig hebt.
Ik heb dat gevraagd aan Mr. TopTon en toen kwam het antwoord: we verkopen geen fans ;-) Zal die andere fan van jou wel kopen, die je erop legt _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TumTum
stormfly schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:39:
[...]

Ik heb dat gevraagd aan Mr. TopTon en toen kwam het antwoord: we verkopen geen fans ;-) Zal die andere fan van jou wel kopen, die je erop legt _/-\o_
Vreemd, ik heb gevraagd om een fan en kreeg netjes een advies en een prijs op basis van mijn box. Maar de USB variant is makkelijker en werkt perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lennartr
commentator schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:39:
[...]

Benieuwd naar je verdere ervaringen. Op alle gebied. Dus ook de verzending, btw ed maar ook met het apparaat zelf
Ik zal mijn bevindingen hier plaatsen als ik de spullen heb ontvangen en getest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@TumTum ik heb vorig jaar rond deze tijd veel gepost ivm mijn blackfriday hunt. Ik ben net zo'n fan als jij, kan het ook bijna niet geloven dat je voor 125euro zo'n device kan aankopen.

Weet jij het verschil tussen een N100 of een N200?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8j-6uyFwSFI9F6OVaXUwoQCHcF4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qjBh2ng9vOJR0kEVo188ucp9.png?f=fotoalbum_large

Ik heb ooit geschreven hier dat ik TopTon qua nazorg erg mager vond ivm een bios update waar ze 0,0 antwoord op geven. Een techfriend heeft de RJ45 van Hunsn en die krijgt zelfs customized bios versies met persoonlijke fixes.

Wat is jouw ervaring, Topton wint het op prijs denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
stormfly schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:36:
@TumTum ik heb vorig jaar rond deze tijd veel gepost ivm mijn blackfriday hunt. Ik ben net zo'n fan als jij, kan het ook bijna niet geloven dat je voor 125euro zo'n device kan aankopen.

Weet jij het verschil tussen een N100 of een N200?
[Afbeelding]

Ik heb ooit geschreven hier dat ik TopTon qua nazorg erg mager vond ivm een bios update waar ze 0,0 antwoord op geven. Een techfriend heeft de RJ45 van Hunsn en die krijgt zelfs customized bios versies met persoonlijke fixes.

Wat is jouw ervaring, Topton wint het op prijs denk ik?
Ik heb dit een tijdje terug vergeleken en volgens mij zit het verschil vooral in de iGPU. De N200 is een stukje krachtiger dan de N100 op dat gebied. Turbo is iets hoger van de N200. Dit is minimaal en niet merkbaar in de praktijk. De N200 zou iets (+/- 5%) sneller moeten zijn, maar in de praktijk valt dat tegen.

Garantie ga ik zelf niet vanuit. Kapot is kapot. Dat heb ik met alles van AliExpress. Je kunt een poging doen om het op te lossen. Grotere merken zoals o.a. KingSpec reageren niet op garantieclaims. Topton reageert wel bij vragen en ze proberen ook te helpen. Een custom bios versie kun je vergeten denk ik. Maar ik moet zeggen dat ik totaal geen problemen heb met de bios en dit dus nog niet nodig heb. Topton zal ook moeilijk doen als je de producten van een andere verkoper hebt gekocht. Ze plakken er verschillende labels op. Je bent dus afhankelijk van de verkoper.

Dus: Topton wint het op prijs inderdaad. Ik zou niet veel verwachten van garantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
TumTum schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:05:
[...]

Ik heb dit een tijdje terug vergeleken en volgens mij zit het verschil vooral in de iGPU. De N200 is een stukje krachtiger dan de N100 op dat gebied. Turbo is iets hoger van de N200. Dit is minimaal en niet merkbaar in de praktijk. De N200 zou iets (+/- 5%) sneller moeten zijn, maar in de praktijk valt dat tegen.

Garantie ga ik zelf niet vanuit. Kapot is kapot. Dat heb ik met alles van AliExpress. Je kunt een poging doen om het op te lossen. Grotere merken zoals o.a. KingSpec reageren niet op garantieclaims. Topton reageert wel bij vragen en ze proberen ook te helpen. Een custom bios versie kun je vergeten denk ik. Maar ik moet zeggen dat ik totaal geen problemen heb met de bios en dit dus nog niet nodig heb. Topton zal ook moeilijk doen als je de producten van een andere verkoper hebt gekocht. Ze plakken er verschillende labels op. Je bent dus afhankelijk van de verkoper.

Dus: Topton wint het op prijs inderdaad. Ik zou niet veel verwachten van garantie.
Tnx wat mij opvalt is punt 1 dat het erg lastig vergelijken is tussen diverse merken. Heb sommige voor het gemak maar model 1 of 2 genoemd als ik hem dacht te herkennen.

Het meest positieve is CWWK wat geen shipping en VAT rekent. Hoe zij om de VAT heen kunnen is mij een raadsel, die krijg ik waarschijnlijk dan alsnog persoonlijk toegestuurd van de douane?

Welcome bij the CWWK store. Get discounts when you buy from us, plus free shipping and tax !!! 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8oGkeqW-IIxBZ0zgXTPngsfvzEc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qQ72x6SrnIcfZYELalWKr1YS.png?f=fotoalbum_large

Nu maar afwachten op blackfriday, als CWWK daadwerkelijk zonder VAT kan leveren zijn ze gemiddeld zon 40-50 euro goedkoper.

EDIT:

There are three editions of 4 ports:
1. 1 NVME x 4 and 4 USB 2.0
2. 1 NVME x 1, 2 SATA 3.0, 4 USB 2.0 and 2 USB 3.0, and 1 USB C
3. 2 NVME x 1, 2 SATA 3.0, 5 USB 2.0 and 1 USB 3.0, and 1 USB C

Configuration 2 and 3 basically split 1 NVME x4 into SATA, USB 3.0 and USB C. Same for 5 ports and 6 ports configurations. You can just check the number of USB 3.0 ports to identity the differences.

[ Voor 11% gewijzigd door stormfly op 21-10-2023 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
stormfly schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 19:55:
[...]

Tnx wat mij opvalt is punt 1 dat het erg lastig vergelijken is tussen diverse merken. Heb sommige voor het gemak maar model 1 of 2 genoemd als ik hem dacht te herkennen.

Het meest positieve is CWWK wat geen shipping en VAT rekent. Hoe zij om de VAT heen kunnen is mij een raadsel, die krijg ik waarschijnlijk dan alsnog persoonlijk toegestuurd van de douane?

Welcome bij the CWWK store. Get discounts when you buy from us, plus free shipping and tax !!! 8)7

[Afbeelding]

Nu maar afwachten op blackfriday, als CWWK daadwerkelijk zonder VAT kan leveren zijn ze gemiddeld zon 40-50 euro goedkoper.
Als zij het verkopen met AliExpress shipping, dan is de btw inbegrepen of je moet het achteraf betalen. Het platform handelt dit allemaal af.

Een webwinkel los van AliExpress kan gewoon DDP aanbieden en dat zullen zij dan ook doen via de website.

De beste manier is zoals eerder beschreven. Tijdens een sale munten, codes, seller coupons en AliExpress coupons stapelen. Zo bespaar je soms 40 a 50 euro. Tijdens singles day krijg je de meeste kortingen.

Zo is de 2 ports variant uit je lijstje naar mij onderweg voor 140 euro incl. BTW en ventilator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TumTum schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:43:
[...]

De beste manier is zoals eerder beschreven. Tijdens een sale munten, codes, seller coupons en AliExpress coupons stapelen. Zo bespaar je soms 40 a 50 euro. Tijdens singles day krijg je de meeste kortingen.
Ik heb dat al meerdere keren geprobeerd, om stores te volgen etc voor korting "scan deze QR code via de App" etc, er komt nooit korting bij. Heb je toevallig praktische invulling hoe jij dit doet? Die munten dat lijkt wel voor zich te spreken maar alle andere variaties van coupons krijg ik niet boven water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ter illustratie, jouw link jouw code:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s5OkoYkNoQg6DveFY9JijLCNlts=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dzPwYtZxnCzkMKI95EWPPTNu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TumTum
stormfly schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:51:
[...]

Ik heb dat al meerdere keren geprobeerd, om stores te volgen etc voor korting "scan deze QR code via de App" etc, er komt nooit korting bij. Heb je toevallig praktische invulling hoe jij dit doet? Die munten dat lijkt wel voor zich te spreken maar alle andere variaties van coupons krijg ik niet boven water.
Ik zal het hier een keer uitleggen. Is eigenlijk voor China shopping. Maar goed, het is om zo goedkoop mogelijk zelfbouw routers te krijgen :P

Members only: stappen
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door TumTum op 21-10-2023 21:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TumTum
stormfly schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:53:
[...]

Ter illustratie, jouw link jouw code:

[Afbeelding]
Dit werkt alleen tijdens de sale. Die is helaas weer voorbij nu. Binnenkort weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TumTum schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:56:
[...]

Ik zal het hier een keer uitleggen. Is eigenlijk voor China shopping. Maar goed, het is om zo goedkoop mogelijk zelfbouw routers te krijgen :P

***members only***
Nou BF komt eraan en het is om zo goedkoop mogelijk een router chassis te bemachtigen, om zelf verder te bouwen. More ontopic dan dit kan bijna niet ;-)

Mocht je nu iets op zien borrelen de komende dagen dan test ik graag met je mee. Het is mij nog niet helemaal helder hoe en waar die coupons dan "op poppen"

Dank voor je hulp en uitleg _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
[...]

12W idle met:

[...]

[...]

Super!!!! Dit is echt precies de info die ik nodig had :) Heel erg bedankt _/-\o_

Ik weet nu goed het te verwachten verbruik en ook dat SFP's voor KPN AON (en soortgelijk) gewoon zouden moeten werken.

Draai je je alleen router/firewall op het boxje of draai je ook virtualised met nog andere taken? En wat voor snelheid heb je bij KPN? PPPoE geen bottleneck ?

Als ik zou besluiten om tot aanschaf van zo'n boxje over te gaan, dan zou ik virtualisatie met Proxmox gaan draaien (op dit moment draai ik op m'n Shuttle DH310 met i3-8100 OPNSense en HA via KPN, en nog een 3 tal lichte LXC containers).

i3 gebakje zit, zelfs als ik in Proxmox de maandgrafiek met maximumwaarden bekijk, eigenlijk nooit in de buurt van de top van z'n kunnen. Overigens is het Shuttle systeem ook niet echt onzuinig, maar 'idle' (met alle vm's en containers rustig) zit ie toch wel zo rond de 17 watt en hij kan al vrij snel uitschieten als ie ook maar ietsje meer wordt belast.
TumTum schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:31:
[...]

Maar een N6005 is qua temps niet vergelijkbaar met de i3-N305 en N100 denk ik? De N5105 blijft ook redelijk koel in mijn Topton box. De i3 kan echt wel warm worden en de N100 ook. Het lijkt vooral te spelen met de boost. Op het moment dat ik de turbo boost uitschakel, valt het wel weer mee. Ik gebruik dus altijd een ventilator in combinatie met de N305 en N100 met Turbo Boost.
Daar ben ik dan ook wel weer benieuwd naar. 'gevoelsmatig' zou ik toch wel voor de i3-N305 of in ieder geval de N100 willen gaan (al is de N100 in servethehome benchmarks ook weer niet zo heel veel sneller dan N6005).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

eymey schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 21:29:
[...]

Super!!!! Dit is echt precies de info die ik nodig had :) Heel erg bedankt _/-\o_

Ik weet nu goed het te verwachten verbruik en ook dat SFP's voor KPN AON (en soortgelijk) gewoon zouden moeten werken.

Draai je je alleen router/firewall op het boxje of draai je ook virtualised met nog andere taken? En wat voor snelheid heb je bij KPN? PPPoE geen bottleneck ?
Draai er alleen OpenWRT op, gewoon bare metal. KPN 1Gbit met cake traffic shaping, dat gaat ondanks PPPoE en die CPU-intensieve traffic shaping prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Kanarie schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 21:38:
[...]

Draai er alleen OpenWRT op, gewoon bare metal. KPN 1Gbit met cake traffic shaping, dat gaat ondanks PPPoE en die CPU-intensieve traffic shaping prima.
Thanks! Dat is dan toch wel een wat 'simpeler' use case dan bij mij. aangezien ik dus Proxmox draai én OPNSense (bsd, dat PPPoE maar op 1 thread/core kan uitvoeren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Hoeveel geluid maakt die fan bij normaal gebruik?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

PCIe en disk performance

Ik ben wat dieper gedoken in de PCI snelheden, voor mij is er namelijk een groot verschil of je de unit neerzet als router, of als hypervisor om gevirtualiseerde VM's zoals een router op te draaien. Bij de baremetal variant heb je relatief weinig read/write IO's en bij de gevirtualiseerde variant schaalt dat naar het aantal # VM's.

Ik heb ooit even de N5105 gedraaid als hypervisor met diverse VM's, ik vond hem relatief traag tov mijn NUC6i3syh. Als ik nu met BlackFriday een nieuwe hypervisor wil kopen dan wil ik daar maximale read/write performance uit halen.

Omdat de chassis zo klein zijn is het lastig om full blown te ontwerpen, ze moeten concessies doen. Daarbij moet je denken aan: als je USB 3.0 wilt dan moeten er PCI lanes opgeofferd worden om dit te ondersteunen.

Ik ben gaan zoeken op PCI 3.0 en x1 x2 of x4 en dan kom je toch behoorlijk wat verschillen tegen. x 4 zijn 4 Lanes en net zoals op de snelweg heb je dan relatief meer bandbreedte.
PCI TL;DR
CWWK wint het met x4 PCI specifiek benoemd voor de disken.
HUNSN wint het qua communicatie en aftersales en heeft maximaal x2, wel fijn dat elk model een typenummer heeft.
TOPTON trekt een grijze mist op en je moet goed zoeken naar feiten, er staat dan in een plaatje PCI 3.0x4...maar of dat specifiek voor de NvME disk is?

Bestellen

CWWK eigen website heeft free shipping + TAX.
HUNSN heeft via Amazon goede prijzen (zie vergelijking hieronder).
TOPTON heeft goede kortingen volgens @TumTum maar is vrij wazig met hun tech specs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZY9Ts0gsJJwZyfx2KXpkbs2CYWM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2SIRKtF98p26jQgCwQjwqMDw.png?f=fotoalbum_large
Rechts van deze layout staan nog allemaal hyperlinks maar die heb ik eraf geknipt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TumTum
stormfly schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 09:16:

PCIe en disk performance

Ik ben wat dieper gedoken in de PCI snelheden, voor mij is er namelijk een groot verschil of je de unit neerzet als router, of als hypervisor om gevirtualiseerde VM's zoals een router op te draaien. Bij de baremetal variant heb je relatief weinig read/write IO's en bij de gevirtualiseerde variant schaalt dat naar het aantal # VM's.

Ik heb ooit even de N5105 gedraaid als hypervisor met diverse VM's, ik vond hem relatief traag tov mijn NUC6i3syh. Als ik nu met BlackFriday een nieuwe hypervisor wil kopen dan wil ik daar maximale read/write performance uit halen.

Omdat de chassis zo klein zijn is het lastig om full blown te ontwerpen, ze moeten concessies doen. Daarbij moet je denken aan: als je USB 3.0 wilt dan moeten er PCI lanes opgeofferd worden om dit te ondersteunen.

Ik ben gaan zoeken op PCI 3.0 en x1 x2 of x4 en dan kom je toch behoorlijk wat verschillen tegen. x 4 zijn 4 Lanes en net zoals op de snelweg heb je dan relatief meer bandbreedte.
PCI TL;DR
CWWK wint het met x4 PCI specifiek benoemd voor de disken.
HUNSN wint het qua communicatie en aftersales en heeft maximaal x2, wel fijn dat elk model een typenummer heeft.
TOPTON trekt een grijze mist op en je moet goed zoeken naar feiten, er staat dan in een plaatje PCI 3.0x4...maar of dat specifiek voor de NvME disk is?

Bestellen

CWWK eigen website heeft free shipping + TAX.
HUNSN heeft via Amazon goede prijzen (zie vergelijking hieronder).
TOPTON heeft goede kortingen volgens @TumTum maar is vrij wazig met hun tech specs.

[Afbeelding]
Rechts van deze layout staan nog allemaal hyperlinks maar die heb ik eraf geknipt.
De i3-N305 heeft PCIe 3.0 x4 (4x USB 2.0) (Topton B behuizing, rond afgewerkt)
De N5105 PCIe 3.0 x1 (2x USB 2.0 en 2x USB 3.0) (Topton B behuizing, rond afgewerkt)
De i3-1115G4 heeft PCIe 3.0 x2 (4x USB 3.0) (Topton B blauwe behuizing met ingebouwde koeler)
De N100 heeft PCIe 3.0 x2 (2x USB 3.0 en 4x USB 2.0) (Zwarte goedkopere behuizing)

Met alle mini PCs kom ik ruim boven de 1100MB/s. Dat is voor mij ruim voldoende met proxmox + ZFS en eigenlijk zelfs overkill.

- Alles even gecontroleerd en vergeleken met de Topton beschrijving -

Ik heb even linkjes toegevoerd ter referentie. Soms noemen ze de behuizing A en soms B. Klik op de CPU om te zien welke het is.

[ Voor 9% gewijzigd door TumTum op 22-10-2023 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OsiriS.nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-09 10:17
Gezien de recente ontwikkelingen van pfSense+ (https://www.netgate.com/b...s-to-pfsense-plus-homelab) wil ik migreren naar OPNsense. Ik heb behoorlijk wat firewall-regels, VLAN's en wireguard tunnels geconfigureerd en ben op zoek naar een handige/efficiente snelle manier om te migreren naar OPNsense.

Heeft iemand hier tips voor me of ervaring hiermee? Of moet in een ander topic zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:54

RvV

Nee, geen ervaring mee. Maar waarom zou je sowieso op pfSense+ willen zitten tov de CE? In een hobby omgeving heb je toch geen enterprise support nodig?

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
RvV schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:21:
Nee, geen ervaring mee. Maar waarom zou je sowieso op pfSense+ willen zitten tov de CE? In een hobby omgeving heb je toch geen enterprise support nodig?
Daarnaast is het deels closed source. Dus je hebt geen zicht op wat zij doen. Ik gebruik ook alleen OPNsense en pfSense CE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Hmmm... naar aanleiding van het overzicht van @TumTum was ik even wat aan het bladeren op Aliexpress. En bij de gerelateerde producten (bij de 3e link), kwam ik ook dit beestje tegen:

https://nl.aliexpress.com...570084%21rec%21NL%21%21AB

Hier zijn ook bakjes met SFP+ beschikbaar. Niet de bekende R86s bakjes, maar van Topton (althans, dat beweert de verkoper). Ook met een andere controller (Niet Mellanox, maar een vrij oude Intel controller die volgend jaar End of Life gaat bij Intel). Ben wel benieuwd of dit wat zou kunnen zijn / compatible is met 1 Gbit/s SFP+ modules.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
eymey schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:41:
Hmmm... naar aanleiding van het overzicht van @TumTum was ik even wat aan het bladeren op Aliexpress. En bij de gerelateerde producten (bij de 3e link), kwam ik ook dit beestje tegen:

https://nl.aliexpress.com...570084%21rec%21NL%21%21AB

Hier zijn ook bakjes met SFP+ beschikbaar. Niet de bekende R86s bakjes, maar van Topton (althans, dat beweert de verkoper). Ook met een andere controller (Niet Mellanox, maar een vrij oude Intel controller die volgend jaar End of Life gaat bij Intel). Ben wel benieuwd of dit wat zou kunnen zijn / compatible is met 1 Gbit/s SFP+ modules.....
Ja hoor, dat kan zeker. Wel jammer dat de CPUs niet heel vlot zijn en dat het nog best prijzig is. Voor 300 euro tijdens de sale zou het wel moeten lukken voor de i3 variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
TumTum schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:59:
[...]

Ja hoor, dat kan zeker. Wel jammer dat de CPUs niet heel vlot zijn en dat het nog best prijzig is. Voor 300 euro tijdens de sale zou het wel moeten lukken voor de i3 variant.
Mja, jammere is dat je dit soort bakjes vanuit Ali waarschijnlijk niet makkelijk kan retourneren (al zeggen ze van wel), als het toch niet bevalt.

Ik zou, als ik de stap zou nemen, voor de i3 of i5 variant gaan omdat ik toch uiteindelijk ook van bv. Home Assistant toch beetje vlotte response wil hebben. Maar goed, het moet ook weer 'uit' kunnen qua verschil in power usage met wat ik nu heb (en wat naar tevredenheid performed).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrJoery
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
OsiriS.nl schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:31:
Heeft iemand hier tips voor me of ervaring hiermee? Of moet in een ander topic zijn?
Gooi OPNsense in een VM en begin met de configuratie stap-voor-stap over te zetten. In het verleden kon je de pfSense config redelijk simpel importeren in OPNsense, maar tegenwoordig liggen de producten te ver uit elkaar.

Wat ik ooit heb gedaan is een export maken van de pfSense configuratie en deze xml stuk-voor-stuk doorlopen en de instellingen in OPNsense toepassen, kost wel een middagje werk.
Meer dan 1 (beveiligings)update per jaar is wel fijn voor een kritiek apparaat als een router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OsiriS.nl
MrJoery schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:39:
[...]

Gooi OPNsense in een VM en begin met de configuratie stap-voor-stap over te zetten. In het verleden kon je de pfSense config redelijk simpel importeren in OPNsense, maar tegenwoordig liggen de producten te ver uit elkaar.

Wat ik ooit heb gedaan is een export maken van de pfSense configuratie en deze xml stuk-voor-stuk doorlopen en de instellingen in OPNsense toepassen, kost wel een middagje werk.

[...]

Meer dan 1 (beveiligings)update per jaar is wel fijn voor een kritiek apparaat als een router.
Ben inderdaad begonnen met een OPNsense VM maar het moet uiteindelijk bare-metal draaien, zo draait pfSense nu ook. Destijds werd Plus een beetje gepusht en updates voor CE bleven uit dus maar geupgrade naar plus. Gezien de historische update-interval van pfSense ben ik al langer aan het kijken naar een migratie naar OPNsense. Echter heeft het nu voor mij meer prio. Dus even een avondje aan gaan zitten om voor te bereiden.

Heeft het zin om een config voor te bereiden op een VM en die te restoren op de bare-metal machine of kan ik beter een tweede machine gebruiken om een SSD voor te bereiden met complete config en die uiteindelijk over te zetten? Ik heb geen tweede identieke machine van mijn huidige router hardware..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJoery
  • Niet online
OsiriS.nl schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:56:
Heeft het zin om een config voor te bereiden op een VM en die te restoren op de bare-metal machine of kan ik beter een tweede machine gebruiken om een SSD voor te bereiden met complete config en die uiteindelijk over te zetten? Ik heb geen tweede identieke machine van mijn huidige router hardware..
Nee een VM is prima, maak er 1 aan met hetzelfde aantal NIC's als je huidige pfSense machine. Als je klaar bent exporteer je de config, tijdens de installatie van OPNsense importeer je deze en wijs je de juiste poorten toe. Hier nog een interessant artikel over de migratie van een oude naar nieuwe OPNsense omgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
OsiriS.nl schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:31:
Gezien de recente ontwikkelingen van pfSense+ (https://www.netgate.com/b...s-to-pfsense-plus-homelab) wil ik migreren naar OPNsense. Ik heb behoorlijk wat firewall-regels, VLAN's en wireguard tunnels geconfigureerd en ben op zoek naar een handige/efficiente snelle manier om te migreren naar OPNsense.

pfSense CE is nog wel gratis, en het schijnt dat je een backup xml kan terugzetten als je CE installeert. De vraag is wat gaat OPNsense doen, die zullen toch wel volgen binnen een jaartje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nee maar een aantal van ons hadden pfSense plus nodig vanwege intel I226-V support. pfSense heeft de eigenschap dat ze plus veel eerder patchen dan CE.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MrJoery schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:39:
[...]

Die had ik ook bedacht als optie 8) Als ik naar OPNsense zou willen overstappen dan is het o.a vanwege ZenArmor support.
[...]

Tja als ik hem omdraai: als je zoveel released als OPNsense heb je dan juist niet meer risico op menselijke code fouten die door de snelheid niet gezien worden. Of is het volledig opensource en kan iedereen mee controleren?

Als ik de tekst opzoek dan krijg ik wel een beetje kriebels, het is wel een geheel open eind. Ik hoop dat ze nog even doorzetten met de reeds geactiveerde nodes + updates. Dat maakt ook dat ik nog even kan kijken wat OPNsense gaat doen. Er zit zoveel custom config in dat het wel een weekend gaat duren...liever dan nog een Plus update 23.09 _/-\o_ en een paar maanden afwachten.

Software Release Schedule
pfSense Plus software typically targets 3 releases per year but the schedule varies based on complexity of development for a given release.

Releases for pfSense® CE software are made when they are ready. A public schedule is not available at this time, but release announcements and progress messages are made on the Netgate Blog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j-kTlMFK_wkGqS-CgsUzQbJU1xc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/I7xfOyd5ArolB8gX6OlIuJHS.png?f=user_large

[ Voor 35% gewijzigd door stormfly op 26-10-2023 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OsiriS.nl
stormfly schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:03:
[...]

pfSense CE is nog wel gratis, en het schijnt dat je een backup xml kan terugzetten als je CE installeert. De vraag is wat gaat OPNsense doen, die zullen toch wel volgen binnen een jaartje?
Daar heb je ook een punt, maarja.. Ik kan ook op pfSense+ blijven, het werkt stabiel en probleemloos. Maar ooit zal ik toch de switch moeten gaan maken want ik ga niet zoveel betalen voor plus.
Kan natuurlijk ook terug naar CE maar die was naar mijn mening al half dood toen ik naar plus switchte. En ik heb niet het idee dat daar nog veel toekomstmuziek inzit. Dit lijkt weliswaar de simpelste en snelste methode.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
TumTum schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 09:54:
[...]

De i3-N305 heeft PCIe 3.0 x4 (4x USB 2.0) (Topton B behuizing, rond afgewerkt)
De N5105 PCIe 3.0 x1 (2x USB 2.0 en 2x USB 3.0) (Topton B behuizing, rond afgewerkt)
De i3-1115G4 heeft PCIe 3.0 x2 (4x USB 3.0) (Topton B blauwe behuizing met ingebouwde koeler)
De N100 heeft PCIe 3.0 x2 (2x USB 3.0 en 4x USB 2.0) (Zwarte goedkopere behuizing)

Met alle mini PCs kom ik ruim boven de 1100MB/s. Dat is voor mij ruim voldoende met proxmox + ZFS en eigenlijk zelfs overkill.

- Alles even gecontroleerd en vergeleken met de Topton beschrijving -

Ik heb even linkjes toegevoerd ter referentie. Soms noemen ze de behuizing A en soms B. Klik op de CPU om te zien welke het is.
Er is wel wat gaande, na het bericht van HUNSN dat er een PCIe x4 update aan komt. Zie ik nu ook bij TopTon N100 PCIe x4 verschijnen. En nog voor een lage prijs ook.

Ik denk dat ChangWang, de moederboard leverancier, een nieuw board heeft uitgebracht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0QG7Nxo-H9qR-V5QZgcvzYm5qA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MjtQmwqpx6Zlto9TYbFXXfet.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrJoery
  • Niet online
stormfly schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:03:
De vraag is wat gaat OPNsense doen, die zullen toch wel volgen binnen een jaartje?
Bij OPNsense heb je de business-edition, deze is nooit gratis beschikbaar geweest voor homelab.
  • De gratis versie krijg grote updates in januari & juli, met zeker elke maand patches & beveiligingsupdates
  • De betaalde versie krijgt grote updates in april & oktober, waarbij de versie is gebaseerd op de laatste gratis versie. (Bijv. 23.10 is gebaseerd op de laatste 23.07.x versie
Ik zie OPNsense hier niks aan wijzigen op korte termijn, in principe zijn de gebruikers van de gratis versie deels testers voordat ze de upgrades uitrollen naar betaalde gebruikers. Zelf wacht ik ook meestal een paar dagen bij de grotere OPNsense upgrades voor het geval dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
OsiriS.nl schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:13:
[...]

Daar heb je ook een punt, maarja.. Ik kan ook op pfSense+ blijven, het werkt stabiel en probleemloos. Maar ooit zal ik toch de switch moeten gaan maken want ik ga niet zoveel betalen voor plus.
Kan natuurlijk ook terug naar CE maar die was naar mijn mening al half dood toen ik naar plus switchte. En ik heb niet het idee dat daar nog veel toekomstmuziek inzit. Dit lijkt weliswaar de simpelste en snelste methode.
Als je 1 vlan hebt is het prima, maar mijn netwerk bestaat uit vele VPN's en proxy polices en veel DHCP reserveringen.

We komen pas op het kritieke pad als ze formeel de updates voor Plus stoppen zonder TAC subscription. Nu is het vooral de enorme teleurstelling want het is echt ongelofelijk stabiel dat product, maar emotie is geen reden tot wijzigen.

What Happens to my Current Install of pfSense Home and Lab?
If you currently have pfSense Plus Home+Lab installed, you can continue to use it. As we continue the transition away from the free version of Home+Lab, the ability to get timely updates with bug fixes and improved features may be limited and would require a TAC subscription. If you need to reinstall your Home+Lab version, we will be unable to provide a no-cost upgrade path from pfSense CE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
stormfly schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:17:
[...]

Er is wel wat gaande, na het bericht van HUNSN dat er een PCIe x4 update aan komt. Zie ik nu ook bij TopTon N100 PCIe x4 verschijnen. En nog voor een lage prijs ook.

Ik denk dat ChangWang, de moederboard leverancier, een nieuw board heeft uitgebracht.

[Afbeelding]
Die serie was al PCIe X4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je hebt gelijk ik had het filter in mijn excel niet goed staan. Nou ja laten we dan stellen dat ik een aanbieding heb gedeeld: :+ 173e ipv 239e is redelijk scherp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
Barebone of compleet?

Ik heb een N100 met 16GB en 256GB voor 190 (afgerond), weliswaar met coupons in de actieperiode, maar toch.

Die kan elk moment binnen komen.

[ Voor 18% gewijzigd door Comp User op 26-10-2023 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gaafst
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-08 15:27
stormfly schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:17:
[...]

Maar dan lever je wel SATA en USB3 in. Bulk opslag kun je dan wel vergeten.

Klopt het dat de "oude" Topton N100" NVMEx2 en 2xUSB3.0 hebben? Sommige (foto's in de) reviews bij Ali suggereren dit. Specs bij Ali zijn nutteloos, want onduidelijk en waarschijnlijk gelogen.

Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gaafst schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:24:
[...]

Maar dan lever je wel SATA en USB3 in. Bulk opslag kun je dan wel vergeten.
Klopt maar dat gebruik ik ook niet.
Klopt het dat de "oude" Topton N100" NVMEx2 en 2xUSB3.0 hebben? Sommige (foto's in de) reviews bij Ali suggereren dit. Specs bij Ali zijn nutteloos, want onduidelijk en waarschijnlijk gelogen.
We hebben dezelfde bron, AliExpress, dus ik kan geen andere garanties geven :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TumTum
De mini Router is binnen. Ik heb helaas memtest86 errors en de module retour gestuurd. Ik verwacht morgen of zaterdag een nieuwe module. Hopelijk is het probleem ram en niet de cpu cache of iets in die richting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wKUoD6lkjfK7biNiZ6wpxj9L_wQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qSA7dfB9vBvhFZvRIrnh9Ei4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bI3k3MVy9LxQ-KKUHkADDz0HM-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jLpNFOGh3XX0zrQXyvVhscL3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ItVJcDBIcfzsbkKbxzKhW2HivIY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QvU9ktvU7A2lAuLBf3lohOev.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n85rCRVNynM6Fm9G1dtNUsVrA_s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CsayJ4eY3wgsY0o18GXRQvvp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nZFo9O31__6ZkEdtt1oTokwXWyM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xyiFkIos7rp3hHHMp6xCfWB1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door TumTum op 26-10-2023 18:27 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TumTum
Nieuwe module is binnen en 0 errors na ruim 1,5 uur testen.
Module: Crucial CT16G48C40S5 (identiek exemplaar als vervanging gekregen).

Het is dus gelukkig niet de PC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTjuk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-09 07:27
@TumTum kun je meten wat stroomverbruik is in combinatie met specs?

[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
DeTjuk schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 07:47:
@TumTum kun je meten wat stroomverbruik is in combinatie met specs?
Jazeker, maar mijn verbruiksmeter is helaas ook kapot. Dus ik moet even op zoek naar een nieuwe. :'(

Ik rij zo wel even naar de bouwmarkt.. Ben vandaag ook aan het testen met de PC i.c.m. Windows en benchmarks.

[ Voor 16% gewijzigd door TumTum op 29-10-2023 08:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeTjuk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-09 07:27
TumTum schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 08:12:
[...]

Jazeker, maar mijn verbruiksmeter is helaas ook kapot. Dus ik moet even op zoek naar een nieuwe. :'(

Ik rij zo wel even naar de bouwmarkt.. Ben vandaag ook aan het testen met de PC i.c.m. Windows en benchmarks.
Oké top. Check het zuinige server topic voor meters die betrouwbare resultaten geven.

[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
DeTjuk schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:50:
[...]

Oké top. Check het zuinige server topic voor meters die betrouwbare resultaten geven.
Ik ga meestal wel voor een iets duurdere variant. Niet een China rebrand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SmR44lUJDhCmPAIItHFv2o9yyhY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ppxQHvurPRMnBvxtdn9Cfoa7.png?f=user_large

NM620 snelheid met de X86-P5-N100

Er zit trouwens ook een filter en extra klepje bij. Die monteer ik niet. Het was lastig om die los te krijgen. Het is een lastig kliksysteem en ben bang dat ik iets breek als het weer los moet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wACc0IH-iidfP24i6eoNiS8wpGs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KcIYhNb25rpCBT0QDDA7talF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door TumTum op 29-10-2023 10:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TumTum
Cijfers met Brennenstuhl Primera-Line PM 231 E. Met fan komt er zo'n 2 watt bij.

De tests zijn via Windows + RDP gegaan, dus ook de 4K stream (met dus netwerk load).

idle8 tot 9 watt
idle + fan9 tot 10.5 watt
Diskmark12 watt
speedtest.net 18 tot 22 watt
browsen 12 watt
prime95 blend + fan 30W piek en na een tijdje 23~ watt
prime95 high power usage + fan 27~ watt piek en na een tijdje ri de 21.5
4k video + fan 21~ watt

Normaal gebruik gaat richting de 23 watt met fan. Dat is een beetje internetten, dingen installeren etc.

De N100 temperatuur ligt zo rond de 38 en 46 graden tijdens een benchmark met fan + rondklikken.
Tijdens de dedicated Prime95 test is dit rond de 39 graden. Bij normaal gebruik 29 graden.

Hardware aangesloten: Toestenbord USB 2.0, HDMI, Netwerkkabel

Let op: Dit is een korte test. Ik heb geen gemiddelde genomen en dit is op basis van wat ik realtime zie.

[ Voor 6% gewijzigd door TumTum op 29-10-2023 13:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lennartr
lennartr schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:04:
Ik heb gisteravond de knoop doorgehakt voor een n100 systeem met een case die hopelijk genoeg passief koelt. Ben benieuwd. Ik lees hier dat sommige winkels achteraf vragen om meer geld - dus fingers crossed dat deze winkel niet zulke truucjes uithaalt.
Ik heb in deze winkel besteld:
https://nl.aliexpress.com/store/1102904418

En dan dit model:
https://www.aliexpress.com/item/1005006017107289.html

Kostte met de kortingscode 163 euro. Ik neem aan dat er geen douane kosten bij zitten omdat verzending vanuit Spanje is en niet China.
Deze is zojuist gearriveerd. Geen extra kosten gekregen, heb 'm nog niet aangezet maar ziet er goed uit. Zit alleen nog met de vraag hoe ik de nvme vastgezet krijg. Werd geleverd met de GLS. Echter kan ik niet zien of hij nou uit Spanje komt of China. Ik vermoed het laatste.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_viU4vRS01isEnPqzH2ERthHlY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M6z46NRsiZD7IRfLZq90b8uX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NoTFP0vd5SdfclOetP44S9nIU9Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f2vh9EZzJ8JTrzXpmMqfyKgx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door lennartr op 30-10-2023 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-09 19:39
lennartr schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:02:
[...]

Zit alleen nog met de vraag hoe ik de nvme vastgezet krijg.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Met de schroefjes gewoon?

Sig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
lennartr schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:02:
[...]

Deze is zojuist gearriveerd. Geen extra kosten gekregen, heb 'm nog niet aangezet maar ziet er goed uit. Zit alleen nog met de vraag hoe ik de nvme vastgezet krijg. Werd geleverd met de GLS. Echter kan ik niet zien of hij nou uit Spanje komt of China. Ik vermoed het laatste.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi prijsje! Onder de 170 euro is sowieso netjes en mooi dat je hem hebt gekregen. De prijs was niet extreem laag, dus ik verwacht dat alles wel in orde is.

Let op dat je met het schroeven van nvme niet het plaatje tegen je moederbord duwt. Het ligt er los bovenop als extensie. Dus met een hand vasthouden en met de ander schroeven. Of pak het andere slot, gebruik ik zelf ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:04

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

stormfly schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 19:55:
Ik heb rechtstreeks bij CWWK gekocht en niks van de douane gehoord. Maar ik weet niet of ik geluk heb gehad dat de douane het te druk had of dat CWWK het netjes heeft geregeld. Het prijsverschil met AliExpress was significant en volgens mij zou ik nog steeds netto goedkoper uit zijn geweest als ik wel invoerrechten had moeten betalen. Wellicht dat het anders wordt als je je uitslooft met kortingscodes.

Als die N100 systemen hebben maximaal één 4X NVME aansluiting. Bij twee NVME poorten zijn de overige poorten 1x. Bij meer dan 2 NVME poorten zijn ze allemaal 1X. Dat is nog steeds snel genoeg voor de meeste toepassingen.

Ik heb bewust voor de N100 gekozen ipv de N305 omdat ik denk dat de N305 niet tot z'n recht komt in die kleine passief gekoelde behuizing. Je hebt dan wel meer cores maar als die worden tereggeklokt schiet je er niet zo veel meer op.

Mijn firewall draait in een VM en haalt de 1GB die mijn provider levert. Daarbij staat wel 1 CPU core vol te stampen op de host. Ik hoop daar nog wat aan te verbeteren door de NICS via hardware-passtrough aan de VM te koppelen.

Naast de firewall draaien er nog verschillende andere VM's (oa docker en ceph) en dat werkt dusver prima.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:33:
[...]

Ik heb rechtstreeks bij CWWK gekocht en niks van de douane gehoord. Maar ik weet niet of ik geluk heb gehad dat de douane het te druk had of dat CWWK het netjes heeft geregeld. Het prijsverschil met AliExpress was significant en volgens mij zou ik nog steeds netto goedkoper uit zijn geweest als ik wel invoerrechten had moeten betalen. Wellicht dat het anders wordt als je je uitslooft met kortingscodes.

Als die N100 systemen hebben maximaal één 4X NVME aansluiting. Bij twee NVME poorten zijn de overige poorten 1x. Bij meer dan 2 NVME poorten zijn ze allemaal 1X. Dat is nog steeds snel genoeg voor de meeste toepassingen.

Ik heb bewust voor de N100 gekozen ipv de N305 omdat ik denk dat de N305 niet tot z'n recht komt in die kleine passief gekoelde behuizing. Je hebt dan wel meer cores maar als die worden tereggeklokt schiet je er niet zo veel meer op.

Mijn firewall draait in een VM en haalt de 1GB die mijn provider levert. Daarbij staat wel 1 CPU core vol te stampen op de host. Ik hoop daar nog wat aan te verbeteren door de NICS via hardware-passtrough aan de VM te koppelen.

Naast de firewall draaien er nog verschillende andere VM's (oa docker en ceph) en dat werkt dusver prima.
De N305 is niet veel warmer dan de N100, maar kan wel (net als de N100) een ventilator gebruiken. Het is niet zo dat je minder hebt aan een N305 met een performancewinst van ongeveer 50%. Uiteindelijk was ik voor de N305 250 euro kwijt inclusief belasting. De goedkoopste N100 137 incl. fan.

Ze versturen met DDP + GLS. Vergelijkbaar met Priority Shipping winkels, zoals Banggood etc.

1 november is er weer een sale op Ali zie ik. Kan interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
Die van mij komt met Post NL, 11.25 inklaring.

Het lijkt wel alsof dat pcb - foto in doos van @lennartr - in 2 slots valt, ik kan het mij alleen niet voorstellen dat een ssd 2 slots vereist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lennartr
Ik was vergeten te noemen dat ik een kort nvme reepje heb. Daar zit geen schroefdraad. Vandaar de vraag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SM03YRJsu1xpB3NWR6qaYEqDNi0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LdAN1JCgNby4I4fitihOADSY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
lennartr schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:27:
Ik was vergeten te noemen dat ik een kort nvme reepje heb. Daar zit geen schroefdraad. Vandaar de vraag.

[Afbeelding]
Zou zoiets helpen :

Afbeeldingslocatie: https://luckyretail.com/Uploadfile/201910262/311106/311106-5.jpg

:?

Zo JA, dan effe eBay en dergelijken afstruinen! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:04

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

TumTum schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:02:
De N305 is niet veel warmer dan de N100,
Dat is precies het probleem. Als het ding net zo warm wordt met 8 cores als mijn N100 met 4 cores dan betekent dit dat die 8 cores niet op volle snelheid draaien.
maar kan wel (net als de N100) een ventilator gebruiken.
Dat kan maar is ook weer niet gratis. Een fatsoenlijke fan kost een tientje en een paar euro aan stroom per jaar extra. Niet heel veel, maar op totale aanschafprijs van zo'n kastje ook niet insignificant. Daarbij maakt een ventilator herrie en kan stuk gaan. Een fanless systeem aanschaffen en daar dan zelf een ventilator opplakken voelt suboptimaal.
Allemaal niet de grootste problemen, maar fanless is leuker.
Het is niet zo dat je minder hebt aan een N305 met een performancewinst van ongeveer 50%.
Mijn N100 kostte iets meer dan 200 euro, voor de N305 variant zou ik 300 euro betalen. 50% meer. Maar die 50% extra perfomance komt er alleen uit bij multithreaded gebruik, en dat is meestal niet zo. Als je doel is om je systeem zoveel mogelijk idle te laten zijn maak je maar heel af en toe gebruik van die extra cores. Dan is 50% extra prijs wel vrij veel.
Bij mee speelt ook nog mee dat ik meerdere van die kastjes in een cluster heb en ik al meer cores heb dan ik echt nodig heb. Nóg meer cores levert mij geen voordeel op, single-threaded performance is voor mij belangrijker en daarin is de N305 nauwelijks beter dan de N100.
Uiteindelijk was ik voor de N305 250 euro kwijt inclusief belasting. De goedkoopste N100 137 incl. fan.
Ik heb die van mij direct bij CWWK besteld omdat ik geen zin had in slechte kwaliteit (zoals sommige van de goedkope verkopers op Ali) en ik zeker wilde weten dat ik de juiste behuizing zou krijgen (met de lange koelvinnnen).

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:47
@lennartr Gaat dat niet lukken met een kleine tie wrap?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lennartr
Ik dacht dat een nvme vrij heet kan worden, dan lijkt een tie wrap mij niet zo veilig toch?
Dank voor je tip nero355, ga er naar kijken!

Ik heb zojuist de boel aangezet, in de bios wordt een N100 cpu getoond, dus het lijkt allemaal legit. OPNsense installatie verliep verder ook zonder problemen, zelfs met een nvme die half omhoog hangt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• commentator
lennartr schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:27:

[Afbeelding]
wellicht met iets als
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKIwgoC7vqRklI9GAmowLtp_vDk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Upj0GC7r11Bx3lJdJR1RVKJf.png?f=user_large
van het ene schroefje naar de nvm (ja even zorgen dat t geen sluiting kan maken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zweefjr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:56
Ik heb die van mij direct bij CWWK besteld omdat ik geen zin had in slechte kwaliteit (zoals sommige van de goedkope verkopers op Ali) en ik zeker wilde weten dat ik de juiste behuizing zou krijgen (met de lange koelvinnnen).
Gaat de levering via CWWK een beetje vlot?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samplex
  • Laatst online: 14:37
@zweefjr bij mij binnen 3 werkdagen in huis. Bij anderen 2 weken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TumTum
CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:00:
[...]

Dat is precies het probleem. Als het ding net zo warm wordt met 8 cores als mijn N100 met 4 cores dan betekent dit dat die 8 cores niet op volle snelheid draaien.
Ik test alle PCs op volle kracht met turbo etc.

Ja, deze mini PC wordt tijdens zware benchmarks zonder fan ongeveer 70 tot 80 graden. Maar ik merk ook dat de N100 flink warm kan worden. Daarnaast kun je nog spelen met de tdp om het richting een N300 te krijgen. Dit heb ik ook gedaan om de PC nog een stuk koeler te krijgen. Uiteindelijk besloten om een fan erbij te doen om de temperatuur fors omlaag te brengen. Dit heb ik ook bij de N100 gedaan. Het is optioneel en niet nodig bij normaal gebruik. De cores worden niet snel teruggeklokt en met een TDP van 15 watt denk ik dat het juist heel geschikt is om te gebruiken.

Ik deel je mening wel deels over de fans. Met de N5105 gaat het allemaal makkelijker en merk dat de N100 en N305 meer warmte produceren. Daarom ben ik heel tevreden met de goedkope usb fans van een paar euro.

Servethehome over de N100 en N305.
https://www.servethehome....05-2-5gbe-firewall-review

Ik denk dat de N305 heel interessant is voor meerdere VM’s met dedicated cores en dat het zeker wat toevoegt. Uiteraard hangt dit ook af van het doel.

De rest kan ik begrijpen.

Als toevoeging: ik zou ook niet 100 euro extra betalen voor een N305 als ik het niet gebruik. Het verschil was tijdens de sale minimaal. Volgens mij 210 vs 250 inc. de BTW. Dus ik snap je punt als je alleen bij CWWK koopt.

[ Voor 7% gewijzigd door TumTum op 31-10-2023 23:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberprutser
DeTjuk schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:50:
[...]

Ik gebruik HomeWizzard Wi-Fi Energy Sockets en die zijn erg nauwkeurig. Voordeel ook dat je kan loggen wat verbruik is / was.

Ik heb de knoop doorgehakt en ga op zoek naar een HP Elite Mini 800 G9 met een 10Gbit adapter als vervanging van mijn huidige Optiplex. Volgende requirements had ik voor mezelf omdat ik er weer 5 jaar mee wil doen. Nu weer het grote "zoek de beste deal".

- i7 met minimaal 8 cores
- >64GB RAM mogelijk
- Dual NVMe
- 10Gbase-T
- <SFF

[ Voor 29% gewijzigd door Uberprutser op 01-11-2023 10:06 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Zo bijna klaar met de migratie van pfSense Plus naar OPNsense. Dat is toch een behoorlijke klus met dhcp reserveringen, een berg aliassen, firewall rules, wireguard, VPN provider, routing etc. Was eerder dagen werk dan een middagje. En ik heb het nog KISS gehouden, dus zoveel mogelijk de standaard features en alleen plug-ins als het echt nodig is (WireGuard en dyndns). Maar ben erg tevreden met OPNsense. Ik had verwacht dat het zou voelen als een achteruitgang ivm het ontbreken van features (pfBlocker en Intel QuickAssist) maar het voelt gewoon als een stap vooruit. Intel QAT blijkt gewoon te werken en pfBlocker gebruikte ik vooral als ad blocker en dat kan gewoon out of de box met unbound en blocklists. Mijn favoriete blocklists (oisd etc) zaten er al standaard in, kwestie van aanvinken en gaan.

Het was niet strikt noodzakelijk, maar ik kon mijn pfSense Plus key niet meer activeren op m’n nieuwe hardware.

Gelijk een donatie gedaan aan Deciso en nu maar hopen dat OPNsense nog heel lang goed ondersteund wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zweefjr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:56
@wian Waarvoor gebruik jij QAT, versnellen van wireguard? Of helpt het ook bij andere componenten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:43
@wian AdguardHome draait hier ook prima (met diezelfde blocklist ;) ) op OPNsense, mocht je een wat meer beheer-GUI willen met statistieken. Zie bijv. https://0x2142.com/how-to-set-up-adguard-on-opnsense/ hoe te installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
zweefjr schreef op woensdag 1 november 2023 @ 15:42:
@wian Waarvoor gebruik jij QAT, versnellen van wireguard? Of helpt het ook bij andere componenten?
Het versnelt verschillende cryptografische algoritmen, zie hier. De voornaamste reden dat ik het gebruik is omdat mijn hardware het kan :P De bottleneck is toch de VPN provider, die gaat meestal niet harder dan 50MB/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
ThinkPad schreef op woensdag 1 november 2023 @ 15:53:
@wian AdguardHome draait hier ook prima (met diezelfde blocklist ;) ) op OPNsense, mocht je een wat meer beheer-GUI willen met statistieken. Zie bijv. https://0x2142.com/how-to-set-up-adguard-on-opnsense/ hoe te installeren.
Wat is de reden om AdguardHome te installeren, alleen de statistieken? Lijkt me een beetje bloated/overkill? Wel leuk dat het kan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:43
wian schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:00:
[...]

Wat is de reden om AdguardHome te installeren, alleen de statistieken? Lijkt me een beetje bloated/overkill? Wel leuk dat het kan natuurlijk.
Ik hoef sowieso niet álles langs die blocklist te hebben, m'n PC draai ik liever lokaal een adblocker op, dat is makkelijker even uit te zetten om te troubleshooten. Die mogelijkheid heb ik bij de Unbound methode volgens mij niet, zit even te kijken in de OPNsense webinterface en volgens mij stuur je dan alles daar langs.

Ik noemde al troubleshooten, de GUI van AGH vind ik dan wel makkelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
ThinkPad schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:04:
[...]

Ik hoef sowieso niet álles langs die blocklist te hebben, m'n PC draai ik liever lokaal een adblocker op, dat is makkelijker even uit te zetten om te troubleshooten. Die mogelijkheid heb ik bij de Unbound methode volgens mij niet, zit even te kijken in de OPNsense webinterface en volgens mij stuur je dan alles daar langs.

Ik noemde al troubleshooten, de GUI van AGH vind ik dan wel makkelijk.
Ah, OK. Ik hou van eenvoud dus de ingebouwde lijstjes zijn ideaal. Als je alleen gerenommeerde blocklists gebruikt hoef je weinig te troubleshooten. Ik had de lijsten op prSense al een jaar of langer niet aangeraakt, geen klachten hier thuis.

Van het weekend eens verdiepen in ZenArmor. Denk niet dat ik het nodig heb, maar lijkt erg populair te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Comp User
Vandaag binnengekomen, PFSense 2.7 is al vooraf geïnstalleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/if4t_h6BsyOqshIK_QMELnjtGFU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2GjuxWFLnMMhgg2SC68pmPXR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZpaCv0fCxU0eVl48KYj-C7Hweq4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EX4gJ679Zu7hTOXdD1EO6uSi.jpg?f=fotoalbum_tile

Geen idee hoe het werkt, maar daar kom ik gaandeweg wel achter (hoop ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunth
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-09 23:22
wian schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:12:
[...]

Van het weekend eens verdiepen in ZenArmor. Denk niet dat ik het nodig heb, maar lijkt erg populair te zijn.
Hier heel tevreden van,ik heb pihole of adguard niet nodig.
Voor ten volle te benutten is het wel niet gratis.

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:31
Comp User schreef op woensdag 1 november 2023 @ 17:47:
Vandaag binnengekomen, PFSense 2.7 is al vooraf geïnstalleerd.

[Afbeelding][Afbeelding]

Geen idee hoe het werkt, maar daar kom ik gaandeweg wel achter (hoop ik).
van aliexpress? direct wipen en je eigen installatie erop zetten, ik zou het niet vertrouwen zo'n firewall die door de Chinese communistische partij is voorgeïnstalleerd :o

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• commentator
Zwelgje schreef op woensdag 1 november 2023 @ 18:28:
[...]

van aliexpress? direct wipen en je eigen installatie erop zetten, ik zou het niet vertrouwen zo'n firewall die door de Chinese communistische partij is voorgeïnstalleerd :o
vertrouw je de kastjes zelf dan wel?
Pagina: 1 ... 42 ... 61 Laatste