Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nark0tiX
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-09 19:09

Nark0tiX

Software Engineer

TumTum schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:41:
[...]

Altijd goed om even te doen. Alhoewel het probleem niet direct de pasta is, maar het contact tussen de behuizing en processor. Moet zeggen dat dit er best netjes uitziet.
Ja las ook iets over dat sommige mensen opstaande randjes opschuren etc... Helaas pas na dat ik hem weer dichtgebouwd had.

Net als dat ik pas zag dat ik het andere model had moeten bestellen met grotere koelvinnen, nadat ik hem besteld had 🤣 voortaan niks meer snachts bestellen.

Dus maar even aankijken en evt een 140mm usb fan er op leggen. En wat gaatjes in de casing maken.

Hier nog ff de Idle temps, met enkel proxmox geinstalleerd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LEnPSlwEaknBCxdKTc6Jyzh2EWw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VuLM9u0AUrQftPGFtRgeFQcm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Nark0tiX op 24-08-2023 14:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TumTum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-09 15:41
Nark0tiX schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:57:
[...]

Ja las ook iets over dat sommige mensen opstaande randjes opschuren etc... Helaas pas na dat ik hem weer dichtgebouwd had.

Net als dat ik pas zag dat ik het andere model had moeten bestellen met grotere koelvinnen, nadat ik hem besteld had 🤣 voortaan niks meer snachts bestellen.

Dus maar even aankijken en evt een 140mm usb fan er op leggen. En wat gaatjes in de casing maken.

Hier nog ff de Idle temps, met enkel proxmox geinstalleerd

[Afbeelding]
In principe hoef je de randjes niet te schuren als er voldoende pasta aanwezig is. Dat lost zichtzelf wel op. Er zijn veel gevallen waarbij de behuizing helemaal geen contact maakt. Dat probleem hebben ze inmiddels opgelost. Het probleem wat jij hebt is alleen de warmteafvoer. Dat kun je idd makkelijk met een fan oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beluga
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-04-2024
Hoi hallo!

Ben nieuw met pfsense...
Over het algemeen weet ik niet wat ik doe... haahaha
Heb alles werkend gekregen door wat youtube en andere feeds etc.

Mijn eerste build was een oude pc i5 6500... werkte prima, maar door de energie prijzen ben ik eens gaan speuren.
Sinds gisteren een Asrock J4025M met 8GB lopende en wel. Dit is een 2 core 2GHz processor
Maar toch wat vragen - en ik hoop dat jullie mij daar mee kunnen helpen/opklaren.

Ik heb 1GB up/1GB down glasvezel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgFNBO_ApvgFC8y_MI6kWPHmX6g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Zlvof0AYqdAvfQwJttqNHj0H.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/affyq5AWElbCktdlMFISotqpx-4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WOVIuFCkUfQyfIeRv6qBBFTj.png?f=user_large

Zoals het screen shot laat zien heb ik maar 3 packages geinstalleerd - heb verder geen intresse in meer.
Als ik een speed test doe dan gaat de CPU usage naar 100% (af en toe) - maar wel met de gewenste snelheden.

Maar n u zie ik een N100M/N100DC mobo met 4 cores en NOG zuiniger...
Is het het waard in mijn situatie, om de J4025 terug te sturen en een N100 te bestellen?
Heeft iemand ervaring met een complete selfbuild? met een N100?

Vriendelijke groet,
Beluga

[ Voor 11% gewijzigd door Beluga op 25-08-2023 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Beluga schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:32:
Hoi hallo!

Ben nieuw met pfsense...
Over het algemeen weet ik niet wat ik doe... haahaha
Heb alles werkend gekregen door wat youtube en andere feeds etc.

Mijn eerste build was een oude pc i5 6500... werkte prima, maar door de energie prijzen ben ik eens gaan speuren.
Sinds gisteren een Asrock J4025M met 8GB lopende en wel. Dit is een 2 core 2GHz processor
Maar toch wat vragen - en ik hoop dat jullie mij daar mee kunnen helpen/opklaren.

Ik heb 1GB up/1GB down glasvezel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zoals het screen shot laat zien heb ik maar 3 packages geinstalleerd - heb verder geen intresse in meer.
Als ik een speed test doe dan gaat de CPU usage naar 100% (af en toe) - maar wel met de gewenste snelheden.

Maar n u zie ik een N100M/N100DC mobo met 4 cores en NOG zuiniger...
Is het het waard in mijn situatie, om de J4025 terug te sturen en een N100 te bestellen?
Heeft iemand ervaring met een complete selfbuild? met een N100?

Vriendelijke groet,
Beluga
Snort is deep package inspection toch, voor intrusion detection/prevention? Als je zuinig, op een "normaal" systeem wilt zou ik beginnen met daar vanaf te stappen. Of een "normale" router zonder snort of een dik systeem met snort. Zeker met een 1Gbit/s symmetrische lijn.

Bij bv de Ubiquiti UniFi Security Gateway (oud beestje) staat ook gewoom in de specs dat als je IDS/IPS aan zet dat de snelheid inzakt naar ~80Mbit/s, terwijl die zonder makkelijk 1Gbit/s aan kan. Nu valt dat niet een op een te vertalen naar jouw systeem, maar dat is wel de kern van het probleem. IDS/IPS is extreem CPU intensief en het is zeer aannemelijk dat dat de low end systemen op zijn knieën brengt.

Daarnaast geef je niet aan welke ISP je hebt en hoe de WAN is ingericht. KPN gebruikt nog steeds PPPoE dat op BSD niet 100% lekker werkt (/niet multithreaded is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:46
De N100 is niet per definitie zuiniger, alleen een lagere TDP.

Als je zonder moeite kan omruilen naar een N100 zou ik dat zeker doen; de N100 single core performance is meer dan het dubbele tov de Celeron en die twee extra cores zijn ook mooi meegenomen.
Ook heeft de N100 4MB L2 cache, de Celeron heeft geen L2 cache.

[ Voor 21% gewijzigd door Uberprutser op 25-08-2023 14:14 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Uberprutser schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:12:
De N100 is niet per definitie zuiniger, alleen een lagere TDP.

Als je zonder moeite kan omruilen naar een N100 zou ik dat zeker doen; de N100 single core performance is meer dan het dubbele tov de Celeron en die twee extra cores zijn ook mooi meegenomen.
Ook heeft de N100 4MB L2 cache, de Celeron heeft geen L2 cache.
Is die N100 niet ook een Celeron? :p De N5105 is dat in ieder geval wel. En de N100 is de opvolger van die reeks.

Verder wel eens dat de N100 veel meer performance zal geven. Maar als Snort is wat ik denk dat het is, en het evt ook nog met PPPoE is dat bij BSD single threaded is, dan gaat die N100 wel verbetering brengen maar geen oplossing bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beluga
JA nee ik heb geen idee wat ik aan het doen ben, in het algemeen :P
Ik zit bij KPN - dus ja dat pppoe verhaal.
Verder geen homelab gebeuren - gewoon 2 computers, wifi ding naar telefoons en chromecast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_UrFdouIwSltVDT5aGsnlyWLKo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/n5Npxm3ndj5VNHZzpmpczzWp.png?f=user_large

Verder doe ik lekker dingen proberen..

Snort doet dingen, pfBlockerNG doet dingen... - heb ik het nodig? geen idee?
Beetje het "heb ik gezien op facebook" verhaald :P
Maar dan op YouTube ;) - Linus tech tips, NetworkChunck, Lawrence Systems o.a.
Ik kijk een beetje de hele dag naar status dashboard en ik zie dingen gebeuren - enorm vermakelijk, wat het doet geen idee (het werkt volgens mij)
Goed verhaal, I know... (wil niemand hiermee op de voeten trappen in die zin)

MAAR!
Ik weet dat dingen soms niet helemaal goed met elkaar werken en dat next level OPNsense is?
Dus PFSense it is (al complex genoeg) - bijvoorbeeld,wou ik mijn draadloze apperaten op een aparte VLAN doen, maar dat kreeg ik niet voorelkaar.

Wat mij namelijk opvalt/opviel bij de N100 is dat er geen base clock staat.
Bij de J4025 staat een baseclock en een boost clock (maar die boost clock word neit gebruikt?/weergegeven?)

Dus ja de hulp van jullie is zeker top!

Ik wou eerst een protectli aanschaffen maar dat werd mij iets te prijsig - en dat brengt mij dus nu hier ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Beluga op 25-08-2023 15:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:46
Base is 1,8Ghz en zou genoeg moeten zijn voor 1Gbps met PPPoE.
Leuk dingen als snort e.d. maar zolang je geen webserver of poorten naar binnen open hebt staan beetje overkill. Tenzij je natuurlijk van prutsen houdt, dan zeker doen! Leuk om naar te kijken (ik heb een firepower appliance in huis gehad toen ik nog een actief homlab had) maar verder voegt het weinig toe. Ik draai trouwens pi-hole naast mn OPNsense dus kan niks zeggen over pfBlocker.
RobertMe schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:18:
[...]

Is die N100 niet ook een Celeron? :p De N5105 is dat in ieder geval wel. En de N100 is de opvolger van die reeks.
Heeft niet meer de naam maar inderdaad wel een opvolger. Snap de benaming sowieso niet helemaal meer want een Atom zat onder de Celeron en vaak betere performance of gebruikt in appliances (de C3558 zit in heel veel CPEs van service providers).

[ Voor 3% gewijzigd door Uberprutser op 25-08-2023 15:28 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beluga
Oke kijk zo kom ik er wel ;)
Jullie zijn echt toppers!

Ik heb geen webservers of poorten open (en denk ook niet dat dat van toepassing zal komen in de toekomst)
Dus ik zou snort niet hoeven te gebruiken? (Ik krijg wel Alers)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-U266VdQklT9XLWeU5VE9l5sZlg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mQL0VEFni03HBp1qU6Snzfvk.png?f=user_large

Nu lijkt mij het geen probleem om de Asrock J4025M in te ruilen voor een N100
de Asrock J4025M is 77 euro en de N100 is 130 euro
hier en daar nog war RAM maar dat is het probleem niet.
Dus zou ik een beetje extra moeten neerleggen.

Kan PFsense gebruik maken van de boost?
Door Linus weet ik dat GHz niet altijd even veel zegt en soms eieren met appels vergelijkenis.
Maar als PFsens nu al de J4025M zijn boost niet kan gebruiken (in mijn configuratie) is het dan alsnog waard om voor een n100 te gaan?
Of moet ik toch kijken naar OPNsense? - of heeft KPN daar de zelfde limitaties met het pppoe verhaal?
(of sla ik nu de plak wederom helemaal mis?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fiqDSQgVz6qi-hj5N1B4KsX-AHQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IwAMSKFX1Yhc1gPEHLCNRvtf.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7Q9RrMgLXzx5GpgA3zoNkntyko=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OQTxymkN6DkBgSQ2T410362L.png?f=fotoalbum_large

Even wat screens shotjes van een speed test nu
Ziet dit er uit alsof het goed gaat of? (ik ben een n00b in dit)

[ Voor 23% gewijzigd door Beluga op 25-08-2023 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beluga
Uberprutser schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:27:
Base is 1,8Ghz en zou genoeg moeten zijn voor 1Gbps met PPPoE.
Leuk dingen als snort e.d. maar zolang je geen webserver of poorten naar binnen open hebt staan beetje overkill. Tenzij je natuurlijk van prutsen houdt, dan zeker doen! Leuk om naar te kijken (ik heb een firepower appliance in huis gehad toen ik nog een actief homlab had) maar verder voegt het weinig toe. Ik draai trouwens pi-hole naast mn OPNsense dus kan niks zeggen over pfBlocker.

[...]

Heeft niet meer de naam maar inderdaad wel een opvolger. Snap de benaming sowieso niet helemaal meer want een Atom zat onder de Celeron en vaak betere performance of gebruikt in appliances (de C3558 zit in heel veel CPEs van service providers).
Ik ben er zelf eens even verder ingedoken
https://www.techpowerup.com/cpu-specs/processor-n100.c3007

heb de pro's en con's eens naast elkaar gezet.
zit er bijna aan te denken om hem gewoon te bestellen.
maar ja dan lees ik dat die base clock maar 100MHz is... - en met mijn 0 verstand van zaken begin dan beetje te twijfelen of ik het risico moet nemen.
Maar ja 4cores vs 2 cores hahha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:43
Ik gebruik deze voor vergelijken.
100 Mhz is bus frequency. Dan er is een multiplier en CPU kan de multiplier dynamisch aanpassen - als CPU niks doet gaat de multiplier naar de min mogelijke waarde, en als er drukte is - naar max mogelijke (turbo-boost). - bijv. N100 kan multilplier van x1 tot x38 zetten. Hoe lager de multiplier, hoe minder energie is nodig. Maar zodra er iets te doen - gaat CPU meteen naar hogere waarden (x20 bijv. bij J4025). En als het erg druk - naar maximaal mogelijke (turbo boost)

x1 is vrij apart. Normaal gesproken zie ik min multiplier x8 of zo - betekent dat min. frequentie 800 Mhz. Dat betekent dat N100 moet zuiniger zijn dan J4025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beluga
andru123 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 20:37:
Ik gebruik deze voor vergelijken.
100 Mhz is bus frequency. Dan er is een multiplier en CPU kan de multiplier dynamisch aanpassen - als CPU niks doet gaat de multiplier naar de min mogelijke waarde, en als er drukte is - naar max mogelijke (turbo-boost). - bijv. N100 kan multilplier van x1 tot x38 zetten. Hoe lager de multiplier, hoe minder energie is nodig. Maar zodra er iets te doen - gaat CPU meteen naar hogere waarden (x20 bijv. bij J4025). En als het erg druk - naar maximaal mogelijke (turbo boost)

x1 is vrij apart. Normaal gesproken zie ik min multiplier x8 of zo - betekent dat min. frequentie 800 Mhz. Dat betekent dat N100 moet zuiniger zijn dan J4025.
Dank voor de uitleg!

Ik heb een de arsrock N100m besteld, komt waarschijnlijk morgen al binnen.
En dan zal ik het eens gaan testen :D

Met een beetje massel stuur ik de J4025 terug.

Ik zal mijn bevinding met julliie delen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nark0tiX

Nark0tiX

Software Engineer

Uberprutser schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:41:
[...]

Wat doet zoiets idle (als je een energiemeter hebt toevallig)?
De N100 + 1tb nvme + 16gb ram + usb => pwm 140mm fan

8.8W

met proxmox + opnsense

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5zuErZdlo2LeBg047q9AoVZg_M4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T8XbiJSKEJnA6aQkchPUcjsb.jpg?f=fotoalbum_large
Vraagje:
ik wil dus straks mijn router gaan vervangen.

Mijn veronderstelling was dat de eerste fysieke poort enp0s0 was en de tweede enp0s1 etc, maar dit blijkt niet het geval.

Dus had ik bij het installeren van proxmox een bridge gemaakt voor de eerste fysieke poort naar vmbr0.
En in deze poort zit nu mijn ethernet kabel zodat ik in de host kan komen.

Maar als ik deze poort straks als WAN wil gebruiken in opnsense, zal dit niet meer werken neem ik aan.

Dus wat is dan gebruikelijk om te doen. vmbr0 als WAN configureren in opnsense en alle VM's / proxmox host gebruiken bijv vmbr1 die dan als LAN staat ingesteld bij opnsense?

Zit even te kijken hoe ik dit nu alvast kan configureren, zodat ik straks mijn huidige router kan vervangen met de topton. (plug & play)

Weet even niet wat nou handig is

[ Voor 73% gewijzigd door Nark0tiX op 25-08-2023 22:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beluga
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9Z0WRg-Z6vT1lrLd4GQla-nE1s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QjcJ8CnP6KSXKAmkfsR07kgz.png?f=user_large

De N100 build zeker niet vervelend.

Voor de rest speed test gedaan - ziet er uitmuntend uit :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/psRf8pBOPl0LZcrXoT8uf6B2WcQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/j8GPEI65g3B4WL9SvXQJBxa1.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vWtTgiKAvm29HCPIfCgCuneA8Ug=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AXgGbv3jwd4L03lniRcZ7x11.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door Beluga op 26-08-2023 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beluga
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IyU2JOmZ4b8oOmupb-tPU3_5w0Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1Lj2qtXJFjt6qIhamGAI8dB4.png?f=fotoalbum_large

Iets meer testen - en het aankrijgen van de temp meting, hij is een behoorlijk stuk warmer.
Met als hoogste 55 graden met speed test...
Dat is het enige nadeel - maar op gewoon gebruik (geen speed test, schommelt hij stuusen de 33 en 45 graden, aardig acceptabel denk ik zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LCD_viewer
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
AES-NI crypto is het belangrijkste als je ook met VPN verbindingen gaat werken.

Heb je die ook getest ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beluga
LCD_viewer schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 12:38:
AES-NI crypto is het belangrijkste als je ook met VPN verbindingen gaat werken.

Heb je die ook getest ?
Ik gebruik geen VPN - wel geprobeertd op mijn 1ste machine, maar werd mij te complex.
En heb mij er een beetje in verdiept dat VPN gebeuren - maar voor mij denk ik niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beluga
Hmmm ergens gaat iets niet goed - heb nu een aantal keren gehad dat hij zich opnieuw opstarten...

Het lijkt er op dat hij het niet leuk vind als hij de tempratuur moet weergeven...
Heb nu alles opnieuw geinstallleerd - ik dacht eerst dat het de fan headers waren - toen van ram gewisseld en xmp aan/uit - daarna kabels verwisseld...
N alles ge restored en even die temp sensor niet laten zien in de GUI - kijken of eht probleem zich blijft voordoen.

Heel vreemd met de i6500 en de J4025 eigenlijk geen problemen gehad hahahha
Naja de J4025 ook maar 2 dagen gehad - maar frapant ist wel.

[ Voor 72% gewijzigd door Beluga op 26-08-2023 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beluga
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Di960D-fDylK3O09BZj7wLHfn7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8VCghPbXgGpfMbaPuHs6xWFu.jpg?f=fotoalbum_large

Werkelijk waar geen idee wat er mis gaat...

Het gebeurt ook als ik pc rechtstreeks bekabel zonder switch

Hij blijft random resetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Beluga Draai memtest86 eens een dag/nachtje?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beluga
Ik heb nu nog een ander stikje ram geprobeerd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBczhbBwO0A5eh5O2ugehufsLDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FjXQ0Irh9VHDkSXUHi05c3un.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik dit

En hij vind mijn WAN af en toe niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Beluga Die meldingen kunnen op een beschadigd bestandssysteem wijzen, heeft 't OS wel een scan gedaan na het resetten?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 13:54

Hakker

a.k.a The Dude

lijkt op een corrupte file system. Als je nieuwe hardware installeerd vooral voor dingen als een router is het handig om een verse installatie te doen.

op PFsense of OPNsense. Beiden zijn in de kern hetzelfde. Dus PPPoE dat enkel op 1 core werkt is zowel bij PFsense als OPNsense een probleem.

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beluga
Raven schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 17:57:
@Beluga Die meldingen kunnen op een beschadigd bestandssysteem wijzen, heeft 't OS wel een scan gedaan na het resetten?
Hoe kan ik dat doen?

Heb net in de bios wat dingen veranderd (mijn voorgevoel zegt dat ik daar iets moet doen - pfsense gok ik is het probleem niet)

Maar heb de volgende dingen van auto afgehaald:
Video adapter - vast gezet
PCI slots naar gen 2 vast gezet
Above 4 g decoding uit
en nog 2 dingen wat ik mij zosnel niet kan herinderen hahah (aj ik weet niet echt goed trouble shooten)
maar mijn gedachten gang is: oudere systemen - geen probleem... dit is een nieuw systeem (23) dus wat dingen wijzigen in de bios?

Ik hou jullie op de hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beluga
Hakker schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 17:59:
lijkt op een corrupte file system. Als je nieuwe hardware installeerd vooral voor dingen als een router is het handig om een verse installatie te doen.

op PFsense of OPNsense. Beiden zijn in de kern hetzelfde. Dus PPPoE dat enkel op 1 core werkt is zowel bij PFsense als OPNsense een probleem.
Ik heb het nu 3 keer opnieuw geinstalleerd hahhah

Maar wel minder fijn van dat PPPoE dan :(
Maar wat ik al zag is dat ik met deze processor genoeg headroom heb voor wat ik doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Uhm, een beetje fatsoenlijk OS start een dergelijke scan automatisch als deze (meerdere keren) niet normaal is afgesloten, geen idee hoe dat bij pfSense handmatig te doen, te lang niet gebruikt :P

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beluga
Raven schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 18:17:
[...]

Uhm, een beetje fatsoenlijk OS start een dergelijke scan automatisch als deze (meerdere keren) niet normaal is afgesloten, geen idee hoe dat bij pfSense handmatig te doen, te lang niet gebruikt :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uiXBnn9Z5192iFXXnaiwUvYqPhE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0DUPohk65QOqfYUyEWKn4LJP.png?f=fotoalbum_large

dit misschien?
ookal meerderte keren gedaan hahah

MAAR na de bios instellingen al 25 hele minuten nog geen disconnect :O
dus even afkloppen

en zit op 2133MHz 8 GB ram.. maar voor pfsense zou dat niet uit hoeven maken...
andere stickje wat ik er nieuw voor had gekocht is 3200 maar ja dan moet xmp aan - en misschien vind die dat ook niet fijn?

nogmaals - ik ben echt een n00b wat dit betreft!
en ben super blij met alle hulp :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
Nark0tiX schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 22:09:
Vraagje:
ik wil dus straks mijn router gaan vervangen.

Mijn veronderstelling was dat de eerste fysieke poort enp0s0 was en de tweede enp0s1 etc, maar dit blijkt niet het geval.
Is inderdaad vaak een puinhoop helaas... :F
Dus had ik bij het installeren van proxmox een bridge gemaakt voor de eerste fysieke poort naar vmbr0.
En in deze poort zit nu mijn ethernet kabel zodat ik in de host kan komen.

Maar als ik deze poort straks als WAN wil gebruiken in opnsense, zal dit niet meer werken neem ik aan.

Dus wat is dan gebruikelijk om te doen. vmbr0 als WAN configureren in opnsense en alle VM's / proxmox host gebruiken bijv vmbr1 die dan als LAN staat ingesteld bij opnsense?

Zit even te kijken hoe ik dit nu alvast kan configureren, zodat ik straks mijn huidige router kan vervangen met de topton. (plug & play)

Weet even niet wat nou handig is
Ik zou lekker handmatig onderhuids /etc/network/interfaces aanpassen en alles naar eigen wens instellen! :Y)

Pak effe de Proxmox handleiding erbij, want ik kan me herinneren dat je dat op een net ietsje andere manier moet doen dan dat je bent gewend, waarbij alles naar een tijdelijk bestand wordt weggeschreven en pas bij de volgende (re)boot echt wordt weggeschreven naar de bestanden waarvan je verwacht dat daarin alles goed moet staan :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Beluga schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 18:22:
[...]

[Afbeelding]

dit misschien?
ookal meerderte keren gedaan hahah
Dat inderdaad :)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beluga
Yeah had ik al paar keer gedaan... maar helaas geen resultaat.

MAAR goed nieuws zo ver (met de bios instellingen eerder genoemd)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q4uewvgEjgfAZ3m5KHbL9l0U5Rs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6PNXgOEfjfX7UwCVS1SJ1wHB.png?f=user_large

nog steeds aan de warme kan zelfs met 2 fans...
al met al - als het hzo blijft doen, ben ik best blij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanw848
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:27
Voor power tuning op nieuwere cpu’s gebruik ik

dev.hwpstate_intel.0.epp Intel power cpu 0 90
dev.hwpstate_intel.1.epp Intel power cpu 1 90
dev.hwpstate_intel.2.epp Intel power cpu 2 90
dev.hwpstate_intel.3.epp Intel power cpu 3 90
dev.cpu.0.cx_lowest Set max C state Cmax
dev.cpu.1.cx_lowest Set max C state Cmax
dev.cpu.2.cx_lowest Set max C state Cmax
dev.cpu.3.cx_lowest Set max C state Cmax

In de System/Advanced/System Tunables

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beluga
arjanw848 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 21:59:
Voor power tuning op nieuwere cpu’s gebruik ik

dev.hwpstate_intel.0.epp Intel power cpu 0 90
dev.hwpstate_intel.1.epp Intel power cpu 1 90
dev.hwpstate_intel.2.epp Intel power cpu 2 90
dev.hwpstate_intel.3.epp Intel power cpu 3 90
dev.cpu.0.cx_lowest Set max C state Cmax
dev.cpu.1.cx_lowest Set max C state Cmax
dev.cpu.2.cx_lowest Set max C state Cmax
dev.cpu.3.cx_lowest Set max C state Cmax

In de System/Advanced/System Tunables
Wat hout het in en wat doet het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beluga
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aD2TQaEvH4EAhwITll0HaOyBUVM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vudx1dunIPRfThH1JigXe8MY.png?f=fotoalbum_large

Hij gaf dit wel nog aan - maar nog steeds geen reboot uit zich zelf... net dan toch even die scan gedaan voor de zekerheid.
Dus nog even afwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nark0tiX

Nark0tiX

Software Engineer

nero355 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 18:39:
[...]

Is inderdaad vaak een puinhoop helaas... :F

[...]

Ik zou lekker handmatig onderhuids /etc/network/interfaces aanpassen en alles naar eigen wens instellen! :Y)

Pak effe de Proxmox handleiding erbij, want ik kan me herinneren dat je dat op een net ietsje andere manier moet doen dan dat je bent gewend, waarbij alles naar een tijdelijk bestand wordt weggeschreven en pas bij de volgende (re)boot echt wordt weggeschreven naar de bestanden waarvan je verwacht dat daarin alles goed moet staan :)
Heb het idd gedeeltelijk via interfaces file gedaan, vraag is meer hoe zal ik het instellen.

De proxmox hosts/vms welke interface gaan die gebruiken? De VM's wil je eig ook via opensense laten lopen neem ik aan. Dus die een lanpoort geven?

Alleen als je dat met de proxmox host zal doen en opensense crashed, kan je daar niet meer in.

Zag dat sommige hier een fysieke poort voor reserveren. Ben echt helemaal confused door al die verschillende artikelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanw848
Beluga schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 22:39:
[...]

Wat hout het in en wat doet het?
Het zorgt dat de cpu eerder naar een lagere frequentie gaat en het maakt het mogelijk dat de cpu naar de grootste besparing stand kan als er niks te doen is. Dat zal een lagere temperatuur ten gevolge hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Laatst online: 20:18
@Beluga
Ik zou een volledige mem-test een paar passes laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
arjanw848 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 01:03:
[...]

Het zorgt dat de cpu eerder naar een lagere frequentie gaat en het maakt het mogelijk dat de cpu naar de grootste besparing stand kan als er niks te doen is. Dat zal een lagere temperatuur ten gevolge hebben.
Tot welke C state zakte je CPU nu als je het opvraagt op de CLI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beluga
arjanw848 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 01:03:
[...]

Top ik hou het even in gedachten! - maar klinkt als iets wat ik zou willen proberen :D
Eerst zorgen dat het systeem helemaal stabiel is.

Hij heeft nu de hele nacht gedraaid (bijn 13 uur zonder issues)
GoBieN-Be schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 01:14:
@Beluga
Ik zou een volledige mem-test een paar passes laten doen.
Ik ben van plan om het stickje wat ik er speciaal voor had gekocht gewoon tterug te sturen hahha
Heb nu een stickje er in van de i5 6500 - iets trager etc maar volgens mij nog ruim voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beluga
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TB7Kap8Gzr0MVNdX4QIFogNeLEg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q9BJqH3JdBMqP0hEw8lSSwRl.png?f=fotoalbum_large

hopelijk heb ik het goed gedaan.
op hoop van zegen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beluga
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xHKU9i5CRExYuOHX-FgpzRLeAs8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mvV3sBmai4Se1hv8NgRbEWAv.png?f=fotoalbum_large

Net deze gekregen.
Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Crashes kom je bijna niet achter zonder actief support contract.
Beluga schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:21:
[Afbeelding]

hopelijk heb ik het goed gedaan.
op hoop van zegen ;)
Ehhh nee ;-) daarom vroeg ik ook bewust door.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
[23.05.1-RELEASE][admin@pfSense]/root: sysctl dev.cpu.0
dev.cpu.0.cx_method: C1/mwait/hwc C2/mwait/hwc C3/mwait/hwc
dev.cpu.0.cx_usage_counters: 4843 12761 9262
dev.cpu.0.cx_usage: 18.02% 47.49% 34.47% last 1543us
dev.cpu.0.cx_lowest: C3
dev.cpu.0.cx_supported: C1/1/1 C2/2/253 C3/3/1048
dev.cpu.0.freq_levels: 1996/-1
dev.cpu.0.freq: 796
dev.cpu.0.%parent: acpi0
dev.cpu.0.%pnpinfo: _HID=none _UID=0 _CID=none
dev.cpu.0.%location: handle=\_SB_.PR00
dev.cpu.0.%driver: cpu
dev.cpu.0.%desc: ACPI CPU

Hier zie je twee zaken waarbij de CX de diepste mogelijke state is. Als je maximaal wilt powersaven dan moet je die overnemen in de velden waar jij nu Cmax hebt staan. Heb jij een N100, heb ik dat goed onthouden? Dan ben ik wel benieuwd naar de volledige output van het commando hierboven.

code:
1
2
dev.cpu.0.cx_supported:
dev.cpu.0.freq

Je hebt dan ook dev.cpu.0.freq waarmee je kunt zien of je CPU gezakt is, en daarmee energie bespaart. Er is nog een heel topic omdat er sinds FreeBSD 14 e.a. is gewijzigd. PowerD(SpeedStep) werkt blijkbaar niet optimaal meer, en lijkt te zijn overgenomen door SpeedShift
code:
1
dev.hwpstate_intel.0.epp
SpeedShift wordt voorzien van basis instellingen met de genoemde EPP tunable.

Je kunt ook nog machdep.hwpstate_pkg_ctrl inschakelen dan kan SpeedShift per core het verbruik terug regelen ipv alle 4 cores tegelijk. Defaults to "0" (enabled).

Als je de cores wat beter wilt gebruiken bij processen zoals PPPoE (single thread) dan kan je dit nog inschakelen net.isr.dispatch=deferred

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MBh9Oa7iH9UTjaTm8OBS71khJbg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jG88XPXF24ox922OgpvkdEQ0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beluga
stormfly schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 16:29:
[...]

[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13

Hier zie je twee zaken waarbij de CX de diepste mogelijke state is. Als je maximaal wilt powersaven dan moet je die overnemen in de velden waar jij nu Cmax hebt staan. Heb jij een N100, heb ik dat goed onthouden? Dan ben ik wel benieuwd naar de volledige output van het commando hierboven.

code:
1
2
dev.cpu.0.cx_supported:
dev.cpu.0.freq

Je hebt dan ook dev.cpu.0.freq waarmee je kunt zien of je CPU gezakt is, en daarmee energie bespaart. Er is nog een heel topic omdat er sinds FreeBSD 14 e.a. is gewijzigd. PowerD(SpeedStep) werkt blijkbaar niet optimaal meer, en lijkt te zijn overgenomen door SpeedShift
code:
1
dev.hwpstate_intel.0.epp

Je kunt ook nog machdep.hwpstate_pkg_ctrl inschakelen dan kan SpeedShift per core het verbruik terug regelen ipv alle 4 cores tegelijk. Defaults to "0" (enabled).

Als je de cores wat beter wilt gebruiken bij processen zoals PPPoE (single thread) dan kan je dit nog inschakelen net.isr.dispatch=deferred

[Afbeelding]
Oef dit gaat even mijn petje te boven.
Ik heb wat ik had gedaan terug gedraaid.

Misschien is het voor mijn geval nu eerst toch beter om het zo verder te testen zonder extra codes...

Dan kom ik er later misschien wel weer op terug.
En ik denk qua besparing ben ik al een heel eind - van een i5 6500 naar een n100 doet al een hoop gok ik?

Enige wat anders is is de temperatuur (i5 6500 zat altijd op 27 graden en een beetje) en met de n100 schommelt hij tussen de 33 en 57 wat ik nu allemaal heb gezien - opzich geen probleem denk ik zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanw848
Cmax is prima om te gebruiken en zal t/m C3 actief maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
arjanw848 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 00:48:
Cmax is prima om te gebruiken en zal t/m C3 actief maken.
Yes klopt, net getest dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beluga
stormfly schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 16:29:
[...]

[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13

code:
1
2
dev.cpu.0.cx_supported:
dev.cpu.0.freq

code:
1
dev.hwpstate_intel.0.epp

[Afbeelding]
Gisteren nog even gegoogled na de errors - op het netgate forum had iemand het zelfde issu (of aardig et zelfde)
Schijnbaar moest er iets gepatched worden (of dergelijke - heb ik gedaan, nog geeen error weer gehad)

Maar nu toch even nog een keer jou post door gespit te hebben, test ik nu die "net.isr.dispatch=deferred".
En machdep.hwpstate_pkg_ctrl zelfde
Kijken of dat lukt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wg4cABYJuZ41lHs6hT4ZkrooLzs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wfw5v2nusYlVVzAVst0Mz5n6.png?f=fotoalbum_large

Hopelijk heb ik het zo goed gedaan? (heb op "new" gedrukt en dan het gecopieerd en gepast)

Ik wou eerst in de bios 2 cores uitzetten of iets in die gedachte. Maar schijnbaar kan dat niet met dit mobo... :(
Dus toen dacht ik, laat ik het toch maar gewoon proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door Beluga op 28-08-2023 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-08-2024
Niet langer relevant.

[ Voor 104% gewijzigd door Urbanized op 30-08-2023 18:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Nark0tiX schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 00:34:
Heb het idd gedeeltelijk via interfaces file gedaan, vraag is meer hoe zal ik het instellen.

De proxmox hosts/vms welke interface gaan die gebruiken?
De VM's wil je eig ook via opensense laten lopen neem ik aan. Dus die een lanpoort geven?

Alleen als je dat met de proxmox host zal doen en opensense crashed, kan je daar niet meer in.

Zag dat sommige hier een fysieke poort voor reserveren.
Ben echt helemaal confused door al die verschillende artikelen.
IMHO een kwestie van wat je zelf wilt :)

Zo effe snel uit het blote hoofd zou ik zoiets doen :
- LAN #1 om de Proxmox Host te bereiken via een Management VLAN.
- LAN #2 via VT-D aan de pfSense VM doorgeven als Management VLAN Interface om de webGUI te bereiken.
- LAN #3 via VT-D aan de pfSense VM doorgeven als WAN.
- LAN #4 via VT-D aan de pfSense VM doorgeven als LAN.
- Alle VM's en LXC's via een extra Virtuele Interface koppelen aan de pfSense VM zodat die het Internet op kunnen.

Verder kan je ook zoiets doen : nero355 in "Het grote Proxmox VE topic" :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!
De website voor TopTon Bios is verplaatst. Ze hebben een release uitgebracht waarin ze de nieuwste microcode meesturen in de bios, ipv de fix via het OS.

Dat is deze link:

Hier gaat het nog over het identificeren van het moederboard, dat is nogal lastig en complex doordat er niet altijd een sticker op blijkt te zitten.

Ik zou niet upgraden tenzij je Mandarijns vloeiend is.

[ Voor 3% gewijzigd door stormfly op 30-08-2023 07:51 ]

• Nark0tiX

Nark0tiX

Software Engineer

nero355 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 22:15:
[...]

IMHO een kwestie van wat je zelf wilt :)

Zo effe snel uit het blote hoofd zou ik zoiets doen :
- LAN #1 om de Proxmox Host te bereiken via een Management VLAN.
- LAN #2 via VT-D aan de pfSense VM doorgeven als Management VLAN Interface om de webGUI te bereiken.
- LAN #3 via VT-D aan de pfSense VM doorgeven als WAN.
- LAN #4 via VT-D aan de pfSense VM doorgeven als LAN.
- Alle VM's en LXC's via een extra Virtuele Interface koppelen aan de pfSense VM zodat die het Internet op kunnen.

Verder kan je ook zoiets doen : nero355 in "Het grote Proxmox VE topic" :)
Zoiets zat ik dus ook aan te denken ja.

Dus niet Lan #3 maar dat word WAN.

#2 is eigenlijk niet nodig omdat ik via proxmox host altijd in de console kan toch?

Binnekort maar weer eens tijd voor maken, had het even opgegeven.

• nero355
Nark0tiX schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:42:
#2 is eigenlijk niet nodig omdat ik via proxmox host altijd in de console kan toch?
Ja, maar hoe kom je bij de webGUI :? ;)

Of je moet een Desktop VM willen inrichten die erbij kan komen... Ook leuk! :*)
Eventueel met wat SPICE magie erbij :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nark0tiX

Nark0tiX

Software Engineer

nero355 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:44:
[...]

Ja, maar hoe kom je bij de webGUI :? ;)

Of je moet een Desktop VM willen inrichten die erbij kan komen... Ook leuk! :*)
Eventueel met wat SPICE magie erbij :Y)
ja precies ff een desktop VM opspinnen dan idd, mocht ik er via de console niet uitkomen. Als je er niet in komt zijn het wss aanpassingen aan interfaces / ip instellingen etc die makkelijk via de console kunnen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Nark0tiX schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:45:
Als je er niet in komt zijn het wss aanpassingen aan interfaces / ip instellingen etc die makkelijk via de console kunnen toch?
Het zou mooi zijn als het daarbij zou blijven opzich! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Mijn inziens veel te complex voor thuis situatie.
Gewoon Management in LAN.

[ Voor 21% gewijzigd door GoBieN-Be op 02-09-2023 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nark0tiX

Nark0tiX

Software Engineer

GoBieN-Be schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:18:
Mijn inziens veel te complex voor thuis situatie.
Gewoon Management in LAN.
Iets meer context?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Geen apart netwerk om management van je proxmox of je *Sense te doen. Alle management gewoon in het normale LAN.

Zie ook mijn bericht hier:
GoBieN-Be in "Het grote Proxmox VE topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nark0tiX

Nark0tiX

Software Engineer

GoBieN-Be schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:06:
Geen apart netwerk om management van je proxmox of je *Sense te doen. Alle management gewoon in het normale LAN.

maar alle LAN poorten gaan toch via opnsense? dus als die crashed kan je dan nergens meer bij?

edit: ga vd week ff kijken thanks!

[ Voor 4% gewijzigd door Nark0tiX op 05-09-2023 23:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:25
Nark0tiX schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 23:06:
[...]

maar alle LAN poorten gaan toch via opnsense? dus als die crashed kan je dan nergens meer bij?
Een speciale management VLAN maak je meestal zodat het irritante neefje niet even bekabelt verbinding maakt met je netwerk om te gaan zitten klooien. Hier heb ik ook toegang tot de router e.d. geblokkeerd voor de gasten wifi.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LCD_viewer
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ik heb ooit deze tutorial toegepast --> https://nguvu.org/pfsense/pfsense-baseline-setup/

Daarmee kun je ook je guest-vlan via een vpn laten lopen zodat er niet met youtube of andere streamed devices te bepotelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Nark0tiX schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 23:06:
[...]

edit: ga vd week ff kijken thanks!
Als OPNsense crasht kan ik gewoon niet meer op internet.
Alle overige zaken zoals de GUI of console van Proxmox of van mijn switches kan ik gewoon bereiken.
Die zitten namelijk gewoon in mijn LAN.
Wachtwoorden op de GUI's van firewall, switches verhinderen gepruts door onbevoegden.
In een bedrijfsomgeving is een apart management VLAN nuttig, thuis vind ik het complex en overbodig.

Ik heb wel een apart Guest WiFI en zelfs een apart IOT VLAN trouwens.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TumTum
Ik heb de N305 topton binnen. Uiteindelijk was ik 247 kwijt zonder ram en NVMe. Moest wel ruim 3 weken wachten op de verzending. Opzich prima.

Ik heb een 16GB DDR5 gskill module gekocht en een 1TB NV2 NVMe. Allebei rond de 40 euro.

De N305 werd heel warm. Ik ben toen gaan spelen met de TDP settings. Ik wil graag een passief gekoelde router hebben. Ik ben van 15W TDP naar level 1 9 watt en level 2 10 watt gegaan. De N300 hebben ze helaas niet, maar is identiek met een maximale TDP van 7 watt. Met deze configuratie zit ik tussen de 7W N300 en 15W N305 in qua performance. Dit heb ik getest met tools, zoals prime95 om de CPU zwaar te belasten.

De CPU komt niet meer boven de 75 graden. NV2 NVMe 65~ en RAM rond de 60-61~

Idle cpu verbruik is tussen de 45 en 60c.

Er komt proxmox op met pfSense en wat andere vm’tjes. PiHole of iets in die richting. Dus het zal nog efficienter worden qua OS en CPU gebruik. Bovenstaande met Windows 11 getest.

Toevoeging: De behuizing is erg heet. Dat is dus positief. Het koelt redelijk goed met dit model.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GPCWLv6bjXYI64uqaABi7rzpBW0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tH69uvWRpqtbrxmegPCA57Cc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGGwNYhfIGuuF9ZPaufSl9EhaYc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1utydSwTP3wcSJN7yoj7HDJb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/anDD7TyJ5TWiLOk0V8UV8x3sH6U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9p5P8Z7aIYsYBSexdqfxO4PI.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OcZBbxXwhye7FPIpZ0UEcNyjuHA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6z1Um3i3pFugNkmHmD2ScleM.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 22:34
Ik ben door het forum heen aan het spitten, maar kom er niet helemaal uit.

Ik draai al een tijd (3 jaar) zonder issues Pfsense op een APU2 (4GB mem) met ISP KPN via PPPoE.

Sinds vandaag heb ik mijn verbinding verhoogt naar 1GB. Ik haal nu max rond de 280 direct op de PFsense shell via speedtest-cli cmd terwijl met de KPN ExperiaBox net geen 1GB haal. Nou ben ik de volgende site tegengekomen over de APU2 en heb ik alle tweaks die er staan uitgeprobeerd, zonder resultaat. https://teklager.se/en/kn...gabit-throughput-pfsense/

Ook de nieuwste BIOS versie geflashed heeft niet geholpen. Tijdens een speedtest zie ik dat er 3 van de 4 cores gebruikt wordt en niet 1 volledig 100%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_F9t8uoRpRAy72-ZGuW5rhRwI8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DuiJzVKJirx1cLmlKrFSmAV4.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_F81_DH-p234PMQjBg77TnIG62c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cgbA2LcQdRYHkjtIxR8wjFWS.png?f=user_large

Is het gewoon niet mogelijk met de APU2 in samenwerking PFsense en dus tijd voor ander hardware?

EOL is aangekondigd, dus misschien wordt het ook tijd om te gaan wisselen.

• Nark0tiX

Nark0tiX

Software Engineer

GoBieN-Be schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:06:

Thanks trouwens is gelukt werkt top so far.
Gebruik momenteen alleen LAN. de overige poorten doe ik nog niks mee, kreeg het zo 123 niet voor elkaar.
Denk dat ik firewall rules nog ff moet aanpassen daar. Het liefst zal ik alle poorten gewoon naar 1 LAN mappen. Gebruik toch vnets hoeft niet fysiek van elkaar gescheiden te zijn.

Wel al wireguard etc werkend gekregen ik ben voorlopig tevreden.

Krijg alleen de thermal sensors niet werkend in opensense.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Genestealer schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:34:
[...]
Is het gewoon niet mogelijk met de APU2 in samenwerking PFsense en dus tijd voor ander hardware?
[...]
De link die je post geeft het antwoord al: "APU2/3/4 is therefore not recommended for full gigabit over PPPoE with BSD (pfSense / OPNsense)."

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:28
beste tweakers,

heb gisteren mijn N100 boxje mogen ontvangen na wat problemen met levering.

Nu probeer ik VMware ESXi 7.03U te installeren. Maar telkens krijg ik een foutmelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aGsNebYqumsy4oGNNNCANNPmJzY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C7FBEiHP8Q5qLIThXj7al4NI.jpg?f=fotoalbum_large
ik wordt op google er ook niet echt warm van. alles verwijst naar VMware knowledgebase, waar ik niks aan heb.

Iemand enig idee hoe dit op te lossen is_?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
theduke1989 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:46:
beste tweakers,

Nu probeer ik VMware ESXi 7.03U te installeren. Maar telkens krijg ik een foutmelding:
[Afbeelding]
ik wordt op google er ook niet echt warm van. alles verwijst naar VMware knowledgebase, waar ik niks aan heb.

Het vermelden welke adapter erin zit zou stap 1 zijn voor een hulpvraag.

Als het de 226v is dan heb je ESX 8.0 nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door stormfly op 14-09-2023 14:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
theduke1989 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:46:
beste tweakers,

[Afbeelding]

De foutmelding is vrij duidelijk. Er zit geen netwerkkaart in het systeem of VMWare heeft er geen driver voor.

• theduke1989
stormfly schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:49:
[...]

Het vermelden welke adapter erin zit zou stap 1 zijn voor een hulpvraag.

Als het de 226v is dan heb je ESX 8.0 nodig.
De fabrikant zegt: Network card: 4*intel i226.V 2.5G network card

Maar in de bios kan ik niks vinden over de netwerkkaart.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
theduke1989 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:04:
[...]

De fabrikant zegt: Network card: 4*intel i226.V 2.5G network card

Maar in de bios kan ik niks vinden over de netwerkkaart.
Dan klopt mijn antwoord. ESX 8.0.

• theduke1989
stormfly schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:08:
[...]

Dan klopt mijn antwoord. ESX 8.0.
Probleem echter is we hebben geen 8.0 hier op werk, ik heb van me baas een licentie gekregen.
Dus betekend dit direct een fail? Proxmox was dan mijn planB.

"You either are not entitled or do not have permissions to download this product.
Check with your My VMware Super User, Procurement Contact or Administrator."

[ Voor 20% gewijzigd door theduke1989 op 14-09-2023 15:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
theduke1989 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:13:
[...]

Probleem echter is we hebben geen 8.0 hier op werk, ik heb van me baas een licentie gekregen.

"You either are not entitled or do not have permissions to download this product.
Jeps Proxmox.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theduke1989
TumTum schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 12:05:
Ik heb de N305 topton binnen. Uiteindelijk was ik 247 kwijt zonder ram en NVMe. Moest wel ruim 3 weken wachten op de verzending. Opzich prima.

Ik heb een 16GB DDR5 gskill module gekocht en een 1TB NV2 NVMe. Allebei rond de 40 euro.

De N305 werd heel warm. Ik ben toen gaan spelen met de TDP settings. Ik wil graag een passief gekoelde router hebben. Ik ben van 15W TDP naar level 1 9 watt en level 2 10 watt gegaan. De N300 hebben ze helaas niet, maar is identiek met een maximale TDP van 7 watt. Met deze configuratie zit ik tussen de 7W N300 en 15W N305 in qua performance. Dit heb ik getest met tools, zoals prime95 om de CPU zwaar te belasten.

De CPU komt niet meer boven de 75 graden. NV2 NVMe 65~ en RAM rond de 60-61~

Idle cpu verbruik is tussen de 45 en 60c.

Er komt proxmox op met pfSense en wat andere vm’tjes. PiHole of iets in die richting. Dus het zal nog efficienter worden qua OS en CPU gebruik. Bovenstaande met Windows 11 getest.

Toevoeging: De behuizing is erg heet. Dat is dus positief. Het koelt redelijk goed met dit model.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Moet dit ook bekijken, bij mij niks doen wordt het al erg warm, terwijl de body van aluminium is of ijzer?
Ik heb model A genomen, die scheen toch de betere te zijn. https://forums.servetheho...xx-quad-nic-router.39685/

Ik moet nu alleen dus kijken hoe ik het ga configureren, en waar ik alles ga neerzetten.

Bij mij heb ik de netwerk switch in de kelder. In de woonkamer is de TELEKOM aansluiting.
De switch verdeeld 30 aansluitingen door heel het apartement. Ik zou graag het doosje direct achter de modem willen, maar dat het doosje dus wel in de kelder staat.

hoe valt dit te realiseren?

Want als ik vanuit de woonkamer, vanuit de modem een RJ-45 kabel in een poort steekt, komt het in de switch, maar dat is dan niet de bedoeling neem ik aan.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je kan de kabel naar de kelder niet rechtstreeks in het doosje steken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

Als je collega's hebt die met VMWare werken dan kunnen die je vast wel vertellen hoe je eventueel de drivers voor de NIC's kan injecteren in je VMWare Installatie ISO en zodoende de boel kan werkend krijgen :?

Ooit zoiets zelf moeten doen, maar dat is zo lang geleden dat ik echt niet meer weet hoe dat ging... :$ O-)
theduke1989 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 17:01:
Bij mij heb ik de netwerk switch in de kelder. In de woonkamer is de TELEKOM aansluiting.
De switch verdeeld 30 aansluitingen door heel het apartement. Ik zou graag het doosje direct achter de modem willen, maar dat het doosje dus wel in de kelder staat.

Want als ik vanuit de woonkamer, vanuit de modem een RJ-45 kabel in een poort steekt, komt het in de switch, maar dat is dan niet de bedoeling neem ik aan.
Op voorwaarde dat je alles via een aparte VLAN kan doen is het een prima oplossing IMHO :)

• TumTum
theduke1989 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 17:01:
[...]

Moet dit ook bekijken, bij mij niks doen wordt het al erg warm, terwijl de body van aluminium is of ijzer?
Ik heb model A genomen, die scheen toch de betere te zijn. https://forums.servetheho...xx-quad-nic-router.39685/

Ik moet nu alleen dus kijken hoe ik het ga configureren, en waar ik alles ga neerzetten.

Model A is wel prima.

De N100/200 en N305 worden sowieso snel warm. Ik heb wat N100 mini pc's en die worden ook vrij snel heet. Daar zitten dan wel fans in. Ik heb wat fans besteld op AliExpress met USB. Die kun je op de behuizing leggen. Misschien helpt dat iets.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:07
[...]

dan pak je de gratis variant van ESXI, kan je gewoon downloaden en heb je geen licentie voor nodig. heeft wat beperkingen maar daar loop je thuis niet zo snel tegenaan.

https://customerconnect.v...n/evalcenter?p=free-esxi8

ik zou direct proxmox erop mikken ipv ESXi maar wie ben ik :*)

[ Voor 20% gewijzigd door Zwelgje op 14-09-2023 20:34 ]

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoBieN-Be
[...]

Dan installeer je toch de gratis variant?
Er zijn wat limitaties, o.a. geen vCenter en geen Veeam Backup.

edit: Wat @Zwelgje dus ook net al zei

[ Voor 3% gewijzigd door GoBieN-Be op 14-09-2023 20:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• andru123
Trouwens, voor de mensen met Topton-boxen met 4 poorten, die slechts 2 netwerkpoorten gebruiken, en waar powertop auto-tune niet helemaal lekker werkt. Als u energie wilt besparen, kunt u iets proberen:
- verbind de 2 lege poorten met een korte kabel (loop ze aan elkaar).
- voer powertop --auto-tune uit, dit zou geen problemen moeten opleveren meer.
- Forceer de 2 poorten naar een snelheid van 10 Mbit en forceer EEE erop.

Op mijn Gigabyte miniITX-bord vermindert dat het stroomverbruik van 5 naar 3,6W. Het zou ook bij jou kunnen werken, als je het graag probeert. (Maar ik heb alleen een port, dus geen idee of het gaat werken op een topton)
(De beste manier is natuurlijk om de ongebruikte poorten volledig uit te schakelen, maar zowel BIOS als moederbord zouden dat goed moeten ondersteunen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:01

thof

FP ProMod
Ik heb zojuist nog even in mijn mini pc (CWWK N5105 V5?) gekeken, om te zien of ik daar een van de nics kan uitschakelen. Helaas niet kunnen vinden. Zou fijn zijn om nog net een klein beetje te bespraten.

Het systeem doet al 5a7W idle onder proxmox zonder VM's gestart. Met een paar containers en VM's loopt dit op na 7a10W. Ik gebruik echter maar 1 van de 4 nics op dit moment, dus wie weet kan er nog een watje af ;)

Momenteel aan het uitzoeken hoe het dan vanuit proxmox te doen.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TumTum
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W7DJW1MqoHvaAxd98V9izm-J52s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aj2GKCwMhYdAlMyIBbXBctrM.jpg?f=fotoalbum_large

Losse koeler 1200RPM via USB is een aanrader. Er zitten pootjes bij van rubber.

Linkje
https://nl.aliexpress.com/item/1005005898772349.html

Heb er ook een bij topton besteld. Speciaal voor deze router zeggen ze. 15 euro. Helaas geen foto’s en ik wacht op de bezorging.

Update: Beetje aan het spelen met Prime95 en wat andere tools. Moet zeggen dat 1 fan wel veel effect heeft op de temperatuur. Boven verwachting.

[ Voor 28% gewijzigd door TumTum op 07-10-2023 20:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunth
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:11
TumTum schreef op donderdag 21 september 2023 @ 18:34:
[Afbeelding]

Losse koeler 1200RPM via USB is een aanrader. Er zitten pootjes bij van rubber.

Linkje
https://a.aliexpress.com/_EHJUveP

Heb er ook een bij topton besteld. Speciaal voor deze router zeggen ze. 15 euro. Helaas geen foto’s en ik wacht op de bezorging.

Update: Beetje aan het spelen met Prime95 en wat andere tools. Moet zeggen dat 1 fan wel veel effect heeft op de temperatuur. Boven verwachting.
Hoeveel is de temp dan nu met koeler?
Mijn n100 draait rond de 40 a45 gr meestal.
Enkel proxmox met opnsense

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TumTum
Gunth schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:37:
[...]

Tussen de 38 en 45 graden met de N305 na wat testjes.

Ik merk wel nog wat issues met de cores.
Als ik 8 cores toewijs aan een Windows VM voor Prime95, dan zie ik in top 50% cpu verbruik op alle cores.

[ Voor 20% gewijzigd door TumTum op 22-09-2023 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nark0tiX

Nark0tiX

Software Engineer

[...]

Mijn temps met een oude casefan er op en is versie 1 met de "slechtere casing"

Draai opnsense in proxmox, met o.a wireguard.. erg stabiel

CPU (n100) Temperature
Core 0: 34.0℃ | Core 1: 34.0℃ | Core 2: 34.0℃ | Core 3: 34.0℃

Nvme Temperature
Sensor 0: 39.9℃ | Sensor 1: 39.9℃ | Sensor 2: 50.9℃

Plankje in de meterkast gemaakt en hem daarop gezet met die casefan er op.

Krijg het alleen niet voor elkaar om thermalsensors in opnsense te tonen. verschillende configuraties geprobeerd, iemand een idee?

[ Voor 21% gewijzigd door Nark0tiX op 22-09-2023 20:26 ]

• Gunth
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:11
Nark0tiX schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 20:23:
[...]

Mijn temps met een oude casefan er op en is versie 1 met de "slechtere casing"

Draai opnsense in proxmox, met o.a wireguard.. erg stabiel

CPU (n100) Temperature
Core 0: 34.0℃ | Core 1: 34.0℃ | Core 2: 34.0℃ | Core 3: 34.0℃

Nvme Temperature
Sensor 0: 39.9℃ | Sensor 1: 39.9℃ | Sensor 2: 50.9℃

Plankje in de meterkast gemaakt en hem daarop gezet met die casefan er op.

Krijg het alleen niet voor elkaar om thermalsensors in opnsense te tonen. verschillende configuraties geprobeerd, iemand een idee?
Dat zijn wel mooie temps idd,mss ook maar een fan op zetten.
Met wat lees je de temp uit?
Sensor in opnsense werkt bij mij ook niet

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:36

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Wat ik me al langer afvraag: stel dat mijn Top Ton kapot zou gaan, is zo'n Proxmox setup eenvoudig over te zetten op andere hardware?

Wil binnenkort echt aan de gang gaan eea werkende te krijgen omg van mijn USG af te gaan stappen maar ben bang dat als er een keer wat kapot gaat, ik weer vanaf 0 moet beginnen.
Zie er wel wat tegenop moet ik eerlijk zeggen daar mijn kennis niet onbeperkt is op dit vlak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nark0tiX

Nark0tiX

Software Engineer

Gunth schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 09:12:
[...]

Dat zijn wel mooie temps idd,mss ook maar een fan op zetten.
Met wat lees je de temp uit?
Sensor in opnsense werkt bij mij ook niet
https://reddit.com/r/homelab/s/lG7NXKJ98I

Dit heb ik gebruikt om de temp in proxmox te tonen. Moest wel beetje aangepast worden, aangezien blijkbaar minn sensor name anders was.

In opnsense nog niet gelukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
Tortelli schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:27:
Wat ik me al langer afvraag: stel dat mijn Top Ton kapot zou gaan, is zo'n Proxmox setup eenvoudig over te zetten op andere hardware?

Wil binnenkort echt aan de gang gaan eea werkende te krijgen omg van mijn USG af te gaan stappen maar ben bang dat als er een keer wat kapot gaat, ik weer vanaf 0 moet beginnen.
Zie er wel wat tegenop moet ik eerlijk zeggen daar mijn kennis niet onbeperkt is op dit vlak.
Proxmox zelf is wat lastiger ivm nic naming etc. Maar de VMs zijn wel makkelijk over te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein187
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:04
Is m’n Topton N5105 denken jullie sterk genoeg om Proxmox- Pfsense/Opnsense en Home assistant te draaien?

"Op de wind van gisteren kun je vandaag niet zeilen"

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Kapitein187 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:51:
Is m’n Topton N5105 denken jullie sterk genoeg om Proxmox- Pfsense/Opnsense en Home assistant te draaien?
2 VMs? Gaat zeker goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

Ik heb een tijdje geleden een SSD gebruikt om wat te testen en dan op 2 systemen tegelijk onder Debian Testing en het enige wat ik moest aanpassen waren de LAN NIC's dus i.c.m. Proxmox verwacht ik eigenlijk wel precies hetzelfde, want je ZFS Storage kan je zo opzetten dat die zichzelf weer repareert natuurlijk : https://openzfs.github.io...hen-creating-a-pool-linux :)
Het zal eerder een kwestie worden van genoeg RAM en Opslag dan CPU kracht gok ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
[...]

hier ook, geen koeler nodig. leuk dat het kan maar de workload is zo laag dat dat geen zin heeft. alleen weer een component welke stroom gebruikt en kapot kan gaan en brand kan veroorzaken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwelgje
easy, heb die config hier ook maar draai er ook nog een Citrix NetScaler op. ding eet uit zijn neus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwelgje

OPNSense kan je gewoon een XML exporteren en importeren bij de setup. elke 6 maand herinstalleer ik de OPNSense firewall en doe ik de config opnieuw. dat kan gewoon als mijn vrouw op het toilet zit. tegen de tijd dat ze terug is heb ik de boel weer up and running :o

en nee ik shit jullie (no pun intended) niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MJV

Inmiddels hier ook OPNSense draaien op een ASRock N100 moederbord. Was even wat knippen en plakken om te migreren vanaf mijn Edgerouter (firewall regels, vlans, static dhcp leases, enz), maar het draait. De GUI van de Edgerouter was helemaal niet slecht, maar OPNSense is toch wel een verademing. Ondanks dat er veel instellingen in zitten zijn die allemaal ook in de regel goed terug te vinden. Snelheid is t.o.v. de Edgerouter ook ietsjes (30-40 Mbit) beter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UznTMmC-EafqWLKyFn1AuZdL3eo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pi7xe1gtXGwDfgs6CGObeMUM.png?f=fotoalbum_large
Kan alleen nog steeds niet verklaren waar die drops op het hele uur inzitten, ergens zal er wel iets syncen wat de snelheid drukt, maar kan niet vinden waar.

Draai OPNSense nu via een proxmox constructie, met een Pihole container ernaast, kreeg in de Unbound van OPNSense niet alle blocklists lekker verwerkt.

[ Voor 16% gewijzigd door MJV op 29-09-2023 20:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MJV schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:58:

[Afbeelding]
Kan alleen nog steeds niet verklaren waar die drops op het hele uur inzitten, ergens zal er wel iets syncen wat de snelheid drukt, maar kan niet vinden waar.
Dat komt vaak omdat mensen erg (te) veel speedtest geautomatiseerd afvuren waardoor het op de speedtesr server erg druk is. Aan de serverzijde is er ook gewoon een fysieke max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Nu online

MJV

stormfly schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 21:22:
[...]

Dat komt vaak omdat mensen erg (te) veel speedtest geautomatiseerd afvuren waardoor het op de speedtesr server erg druk is. Aan de serverzijde is er ook gewoon een fysieke max.
Was ook al door mijn hoofd gegaan, had al geprobeerd mijn cron-job van speedtest-tracker op een mee random moment te laten draaien, maar ondanks dat hij nu wel iedere 11 minuten pakt, neemt ie ook dat hele uur nog steeds mee.
code:
1
*/11 * * * *

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Waarom élk uur? Ik heb die container ook draaien, maar laat hem elke 6u draaien, dat is voor mij voldoende data. En hij draait puur omdat ik een maand geleden ben overgestapt naar een andere internetprovider, maar ik zie nu al dat m’n verbinding gewoon prima presteert. Dus binnenkort gaat die container weer uit.

En sommige speedtest servers geven gewoon lagere waardes inderdaad.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 29-09-2023 21:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MJV schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 21:32:
[...]

Was ook al door mijn hoofd gegaan, had al geprobeerd mijn cron-job van speedtest-tracker op een mee random moment te laten draaien, maar ondanks dat hij nu wel iedere 11 minuten pakt, neemt ie ook dat hele uur nog steeds mee.
code:
1
*/11 * * * *
Waarom laat je hem niet alleen draaien op xx:11 elf minuten over het heel. Dat is nog veel want elke 6 uur is ook prima.

Er zijn sites waar je crontabs kan laten calculeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Nu online

MJV

Goed punt, ik zal het eens aanpassen.

Had m.n. de 1e dag dat ik OpnSense draaide ineens hele matige snelheden (100mbit), vanaf mijn NAS (waar ik eerst wel 900 Mbit haalde). Kon niet duiden of dat nu door Opnsense kwam, maar had 'm daarom opgeschroefd.

[ Voor 47% gewijzigd door MJV op 29-09-2023 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:52
MJV schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:58:
Inmiddels hier ook OPNSense draaien op een ASRock N100 moederbord.
Gebruik jij de onboard Realtek NIC ook of heb je bijv een dual of quad port Intel toegevoegd?

Ben zelf aan het twijfelen tussen een Hunsn mini PC of iets 'bouwen' met een ASRock N100 moederbord (de DC variant).
Heb eigenlijk een voorkeur voor de ASRock N100 maar heb tegelijkertijd m'n bedenkingen bij de Realtek en aan het kijken of ik een single port Intel toevoeg die ik al heb of op zoek ga naar minimaal een dual port Intel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• andru123
@ninjazx9r98 op Asrock n100 kan je ook m.2 wifi slot mogelijk gebruiken voor een extra netwerk port.

[ Voor 29% gewijzigd door andru123 op 03-10-2023 20:59 ]

Pagina: 1 ... 40 ... 61 Laatste