Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silentkiller
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-09 12:56
nero355 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:29:
Volgens mij zei er iemand onlangs dat PPPoE eindelijk niet meer nodig is en je gewoon DHCP kon doen :?
Proximus heeft momenteel twee setups in omloop.

Gebruik je nog een bbox, dan maakt je bbox een internet verbinding met PPPoE op VLAN10 aan WAN kant
Een tweede router die je rechtstreeks aan het internet wil hangen (door de bbox), maakt dan verbinding door zelf een PPPoE sessie op te zetten.

Gebruik je een internetbox, dan maakt de internet box een internet verbinding met DHCP op VLAN20
Een tweede router die je rechtstreeks aan het internet wil hangen (door de internetbox), maakt dan verbinding via DHCP door zijn MAC adres als bridge adres te configureren in het proximus portaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Laten we het een beetje ontopic houden en het focussen op de firewall/routing.

Of dat nu bare-metal draait of gevirtualiseerd maakt minder uit, maar de specifieke hypervisor-gerelateerde dingen vallen niet echt binnen de scope van dit topic zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:18
Zwelgje schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:49:
[...]

sinds wanneer is dat want officieel is dit het statement

https://www.veeam.com/kb1435

"Free ESXi is not supported. Veeam Backup & Replication leverages vSphere and vStorage APIs that VMware disables in free ESXi."
Je hebt gelijk, het kan wel met ESXi zonder vCenter maar je moet een licentie op je ESXi staan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

GoBieN-Be schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 17:38:
[...]

Je hebt gelijk, het kan wel met ESXi zonder vCenter maar je moet een licentie op je ESXi staan hebben.
subtiel maar doe maar niet ;)

[ Voor 8% gewijzigd door MisteRMeesteR op 14-07-2023 19:57 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• amarok
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-09 12:15
Pasgeleden mijn noname China doosje met Proxmox en Celeron N2920 processor voorzien van Proxmox 8 via een upgrade vanaf versie 7.4. Dit lijkt geholpen te hebben met de stabiliteit van de server, want zowel OpenWrt in een VM als Proxmox zelf is al 13 dagen niet meer vastgelopen. Normaal gebeurde dat binnen 5 dagen.

Toch besloten om een nieuwe server aan te schaffen. Het is deze geworden, aangeschaft bij Amazon.nl:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q3R7S4381UXyCEF3ELh9OhG2Gf0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6JVagOKLJEOi3dMYvUcxelyY.jpg?f=fotoalbum_large

Hier in de straat zijn ze bezig met het aanleggen van glasvezel van ODF. Volgens T-Mobile gaan ze in juli-augustus het huis aansluiten. We hebben nu een Freedom VDSL-verbinding en die houden we voorlopig aan. Zodra Freedom gaat leveren over de glasvezel van ODF, dan stappen we op glas over naar Freedom en gaat VDSL uit.

De komende tijd wil ik beide verbindingen tegelijkertijd gebruiken met MWAN3 in OpenWrt.

Voor nu heel benieuwd of dit doosje een beetje stabiel zal functioneren. De netwerkinterfaces zijn vier maal i226 types, dus die zouden stabiel moeten functioneren onder Proxmox, dacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
De basis van mijn Debian router draait inmiddels een aantal weken perfect.
Als volgende stap wil ik graag alle uitgaande DNS en NTP verzoeken redirecten naar de router zelf.
Op de router draai ik Chrony (NTP server) en Unbound.

Zover ik begrijp, kun je dat op meerdere manieren doen (DNAT en redirect). Ik weet echter niet welke nu het beste is om te gebruiken. Ik ben pfSense gewend en daar was het middels een NAT redirect rule eenvoudig in te stellen.

Momenteel gebruik ik het volgende:

code:
1
2
3
4
chain prerouting {
                type nat hook prerouting priority dstnat; policy accept;
                iifname != $WAN meta l4proto { tcp, udp } th dport domain counter dnat to $router:domain
                iifname != $WAN udp dport ntp counter dnat to $router:ntp

Maar het kan ook middels:

code:
1
2
3
4
chain prerouting {
                iifname != $WAN meta l4proto { tcp, udp } th dport domain counter redirect
                iifname != $WAN udp dport ntp counter redirect

In de 'inbound' chain sta ik DNS en NTP toe.

Deze werken allebei naar behoren, want zodra ik bijv. de DNS server op een apparaat wijzig naar iets anders dan de router (zeg 1.1.1.1) en ik vervolgens een dnsleaktest.com start, zie ik het WAN IP adres.

De reden waarom ik het doe, is meer controle en ad-filtering via Unbound.
De vraag is nu .. wat is wijsheid :+ ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Yoshimi schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 13:09:
De basis van mijn Debian router draait inmiddels een aantal weken perfect.
Als volgende stap wil ik graag alle uitgaande DNS en NTP verzoeken redirecten naar de router zelf.
Op de router draai ik Chrony (NTP server) en Unbound.

Zover ik begrijp, kun je dat op meerdere manieren doen (DNAT en redirect). Ik weet echter niet welke nu het beste is om te gebruiken. Ik ben pfSense gewend en daar was het middels een NAT redirect rule eenvoudig in te stellen.

Momenteel gebruik ik het volgende:

code:
1
2
3
4
chain prerouting {
                iifname != $WAN meta l4proto { tcp, udp } th dport domain counter dnat to $router:domain
                iifname != $WAN udp dport ntp counter dnat to $router:ntp

Maar het kan ook middels:

code:
1
2
3
4
chain prerouting {
                iifname != $WAN meta l4proto { tcp, udp } th dport domain counter redirect
                iifname != $WAN udp dport ntp counter redirect

In de 'inbound' chain sta ik DNS en NTP toe.

Deze werken allebei naar behoren, want zodra ik bijv. de DNS server op een apparaat wijzig naar iets anders dan de router (zeg 1.1.1.1) en ik vervolgens een dnsleaktest.com start, zie ik het WAN IP adres.

De reden waarom ik het doe, is meer controle en ad-filtering via Unbound.
De vraag is nu .. wat is wijsheid :+ ?
Het is in principe hetzelfde, een "redirect" regel is een DNAT naar localhost met behoud van de originele poort.

En v.w.b. pfSense en "NAT redirect", ook dat is hetzelfde. Bij DNAT wordt de destination aangepast en bij SNAT de source. "NAT redirect" klinkt dus nogal alsof je met NAT verkeer ergens anders heen stuurt, oftewel, de destination aanpast, oftewel DNAT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 13:16:
[...]

Het is in principe hetzelfde, een "redirect" regel is een DNAT naar localhost met behoud van de originele poort.

En v.w.b. pfSense en "NAT redirect", ook dat is hetzelfde. Bij DNAT wordt de destination aangepast en bij SNAT de source. "NAT redirect" klinkt dus nogal alsof je met NAT verkeer ergens anders heen stuurt, oftewel, de destination aanpast, oftewel DNAT.
Dank je voor de heldere uitleg! Ik houd voor nu de DNAT regel aan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Arite
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:57
Sinds deze week ook hier de TopTon N100 draaien met een 1TB NVME en 32GB DDR5 geheugen. Werkt als een zonnetje met Proxmox en daarin OPNSense, HassOS en een Debian Docker server. Zonder moeite haal ik de volle 1GBit met PPOE van KPN.

Had al een Unifi Switch & AP, hier meteen SSID's in gemaakt voor IoT en Guests, aparte VLANS en weer aan OPNSense geknoopt. Leuk weekend projectje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Even crosspost, want hoort ook hier thuis
McKaamos schreef op zondag 23 juli 2023 @ 17:10:
Nog eentje erbij :) Dit keer een nieuwe router.

Oude was een Asus RT-N66U met DD-WRT firmware en ik merkte dat ik niet de volle snelheid van m'n internet abbo meer haal.
Dus het werd tijd voor een betere oplossing.

Naam:Sonic der Igel
Functie:Router
VPN server
CPU:Intel Celeron J1900 2Ghz Quadcore
Harddisk:AliExpress 64GB mSATA SSD
Op een carrier naar SATA met een haakse connector
Geheugen:4GB DDR3L
Mobo:Igel H830C UD6-LX51
Netwerkkaart:WAN: Onbaord Realtek 1Gbps
LAN: Intel Pro/1000 PT Server
Energieverbruik:Idle: 8Watt
Load: 14Watt

Het is een omgekatte Igel H830C thinclient. Dit is een van de weinige waar een PCIe slot in zit. Andere modellen, zoals een HP T620Plus, zijn veel bekender en daar mee ook fors duurder. Uiteraard zijn die ook uitstekend bruikbaar voor deze toepassing.
De standaard 2GB SATA Flash DOM heb ik vervangen voor een merkloze 64GB mSATA SSD, welke op een mSATA-to-SATA carrierbordje zit welke weer met een 90graden haakse connector op het moederbord geprikt is. Zo ligt hij paralel aan het moederbord (zie foto 2, links bovenin).
"Helaas" zit de smartcard reader wel in de weg, maar gezien ik die niet nodig heb, is die verwijderd.

[Afbeelding]
spoiler:
(beetje een geintje, Igel is duits voor Egel, ofwel Hedgehog in het engels, Sonic der Igel, aka Sonic the Hedgehog)

[Afbeelding]

Edit: Voor wie ook zoiets wil doen, er zijn diverse modellen thin clients die een PCIe slot hebben, meestal x1 of x4.
10ZiG 78xxq: https://www.parkytowers.me.uk/thin/10zig/78xxq/
Igel H710C: https://www.parkytowers.me.uk/thin/Igel/ud/ud5/H710C/
Igel H820C: https://www.parkytowers.me.uk/thin/Igel/ud/ud5/H820C/
Igel H830C (UD5=J1800 dualcore of UD6=J1900 quadcore): https://www.parkytowers.me.uk/thin/Igel/ud/ud5/H830C/
HP T610 Plus: https://www.parkytowers.me.uk/thin/hp/t610/plus.shtml
HP T620 Plus: https://www.parkytowers.me.uk/thin/hp/t620/plus.shtml
HP T730
HP T740 (half height): https://www.parkytowers.me.uk/thin/hp/t740/

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• avdpeijl
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09-09 22:50
Een Dell/Wyse 5070 omkatten kan natuurlijk ook. Zelfs de variant zonder PCIe slot heeft een M2 A+E key slot. Met een ethernet adapter hierop heb je een mooie 2de poort.In eerste instantie alles op Proxmox gedraait met OpnSense erop. Helaas waren de ethernet adapters hierbij niet super stabiel. Uiteindelijk nu OpnSense rechtstreeks op het blik draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

avdpeijl schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:21:
Een Dell/Wyse 5070 omkatten kan natuurlijk ook. Zelfs de variant zonder PCIe slot heeft een M2 A+E key slot. Met een ethernet adapter hierop heb je een mooie 2de poort.In eerste instantie alles op Proxmox gedraait met OpnSense erop. Helaas waren de ethernet adapters hierbij niet super stabiel. Uiteindelijk nu OpnSense rechtstreeks op het blik draaien.
Klopt, die Dell Wyse 5070 heb je ook in een dunne en een dikke variant.
De dikke heeft wel een PCIe slot, en er bestaan M.2 NIC's met een SFP voor de 5070 zodat je rechtstreeks op glas kan aansluiten.

Like this: https://www.ebay.ie/itm/N...76-432d-b217-1ecc8b9ff5dc

[ Voor 7% gewijzigd door McKaamos op 24-07-2023 12:10 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Niet online
RobertMe schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:01:
[...]

2,5GB dus in mijn geval. Dat is kale Debian:
  • systemd-networkd voor hele netwerk verhaal incl. DHCP server en IPv6 router advertisements + prefix delegation etc. Maar dat is "gratis" want zit IIRC in de standaard installatie
  • nftables voor firewall verhaal. Maar als het al niet in de standaard installatie zit is het dus puur de CLI tools want filtering zelf zit natuurlijk in de kernel ingebabakken
  • Docker
    • PiHole + Unbound (2x)
    • Socks proxy
    • FreeRADIUS
  • Telegraf (die naar InfluxDB op ander systeem schrijft
En dan 0,0 logging, want daar kijk ik toch niet naar (Telegraf eigenlijk ook niet :X).
Kwam deze post nog tegen met een zoekopdracht. Heb je gekozen voor de “netinst” ISO en bij de installatie voor “ssh server” en “standard system utilities”, of iets anders? Ben ik wel eens benieuwd naar. Als ik de lijst van ‘standard utilities’ zie, zou die best wel overgeslagen kunnen worden. Less is more :+

Heb trouwens wat inspiratie gehaald uit je voorbeeld systemd scripts om IPv6 in te stellen, thanks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Yoshimi schreef op maandag 24 juli 2023 @ 20:11:
[...]

Kwam deze post nog tegen met een zoekopdracht. Heb je gekozen voor de “netinst” ISO en bij de installatie voor “ssh server” en “standard system utilities”, of iets anders? Ben ik wel eens benieuwd naar. Als ik de lijst van ‘standard utilities’ zie, zou die best wel overgeslagen kunnen worden. Less is more :+

Heb trouwens wat inspiratie gehaald uit je voorbeeld systemd scripts om IPv6 in te stellen, thanks.
Aangezien ik ZFS gebruik heb ik deze guide gevolgd: https://openzfs.github.io...ye%20Root%20on%20ZFS.html Alleen dan met IIRC debootstrap package van Bookworm (niet zeker of dat echt nodig was) en dan ook Bookworm "gebootstrapped". Dus niet via een officiële installer en dus ook geen package keuze. Na die guide heb je ook vrij letterlijk een systeem dat alleen boot, zonder user account (alleen root). En twijfel of SSH wel in de standaard installatie zit.

En vervolgens ook nog afgeweken door systemd-boot te gebruiken i.p.v. Grub, en geen ZFS boot pool. Wel met EFI dan uiteraard. Enige quirk daarbij is dat Debian weigert de kernel (& initramfs?) te installeren op FAT. Dus /boot is onderdeel van de root pool / dataset en vervolgens een /boot/EFI wat dan de EFI partitie is. Waarbij systemd-boot in standaard distro al script bevat om files te kopiëren en Debian een kernel install hook mee packaged zodat script ook wordt uitgevoerd bij kernel installatie (& omgedraaid een hook voor verwijderen kernel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Interessant voor dit topic :) :

... en voor degenen die de voorkeur geven aan lezen: LattePanda Sigma Review The Raspberry Pi Alternative with In-Band ECC and Faster than a Mac Mini
Overall power consumption saw idle power in the 5-8W range and a top end in the 45-52W range depending on which adapter we were using.

[ Voor 13% gewijzigd door Raven op 26-07-2023 18:58 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-09 20:48
Edit: solved.

[ Voor 95% gewijzigd door Murphy78 op 13-08-2023 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:31
Murphy78 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:16:
De stroom is even uitgevallen, en sindsdien wil de Topton N5105 met Pfsense+ niet meer booten. :(

Hij zegt vrij snel: "ERROR: cannot open /boot/lua/loader.lua", een FreeBSD error. Google zegt weinig recent's Pfsense-specifiek. Voor ik een verse reinstall probeer: heeft iemand dit ervaren?

Ik zie overigens dat PfSense 2.7 uit is, hopelijk herkent ie de Intel 226 (?) poorten nu wel.
Dat laatste kan ik bevestigen, hier ook PfSense geupdate naar 2.7 met Intel 226 interfaces

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:17

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Arite schreef op zondag 23 juli 2023 @ 17:31:
Sinds deze week ook hier de TopTon N100 draaien met een 1TB NVME en 32GB DDR5 geheugen. Werkt als een zonnetje met Proxmox en daarin OPNSense, HassOS en een Debian Docker server. Zonder moeite haal ik de volle 1GBit met PPOE van KPN.

Had al een Unifi Switch & AP, hier meteen SSID's in gemaakt voor IoT en Guests, aparte VLANS en weer aan OPNSense geknoopt. Leuk weekend projectje!
Afgelopen weekend even aan het testen geweest met Proxmox en mijn N6005. Heb het idee dat ik het ondertussen aardig doorheb hoe eea werkt. Jij nog een tip voor een goeie tutorial om opnsense op proxmox te kunnen draaien met PPPoE? Kom veel tutorials tegen die de extra poorten gebruiken voor IPTV maar ik wil de VLAN’s eigenlijk gewoon via mijn switches laten lopen. Werkt nu ook probleemloos met een USG / 24 poort switch . Mijn idee is om Opnsense op poort 1 en 2 te laten draaien en poort 4 te gebruiken voor de overige proxmox machines (linux bakje, Home Assistant etc).

Ding is mooi vlot trouwens: haal 2,5Gbit zonder problemen: 281MB/s read / write over netwerk heen!
Gene waar ik het meeste tegenop zie is het netwerk zelf overzetten qua IP’s etc die ik momenteel uitdeel via Unifi. Denk dat ik eea maar statisch ga maken (server, Shelly’s etc). Dat scheelt mezelf een hoop ellende denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:22
Tortelli schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:53:
Gene waar ik het meeste tegenop zie is het netwerk zelf overzetten qua IP’s etc die ik momenteel uitdeel via Unifi. Denk dat ik eea maar statisch ga maken (server, Shelly’s etc). Dat scheelt mezelf een hoop ellende denk ik.
Ik zou niet naar Static IPs gaan op de machine, maar naar Static Lease vanuit DHCP op basis van MAC adressen. ..

Die Static Lease configuratie kan je dan overnemen naar de nieuwe DHCP server .. en blijft alles het zelfde IP houden . Ook als je van DHCP server wisselt. (Maar dit is een van de redenen dat ik DHCP logica uit mijn router gehaald heb (momenteel doet mijn PiHole server DHCP)

(en met IPv6 wil je eigenlijk helemaal niets meer Static doen .. maar alles dynamische)

[ Voor 5% gewijzigd door duvekot op 31-07-2023 15:16 . Reden: ipv6 comment toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:17

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Mijn USG doet nu de dhcp, zoek naar een oplossing welke dit straks moet gaan doen. Ik deel ze nu ook uit gebaseerd op MAC adres (en heb dus niets statisch staan).
Hele andere tool dit laten doen is inderdaad ook een optie, helemaal niet aan gedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arite
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:57
Tortelli schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:53:
[...]

Afgelopen weekend even aan het testen geweest met Proxmox en mijn N6005. Heb het idee dat ik het ondertussen aardig doorheb hoe eea werkt. Jij nog een tip voor een goeie tutorial om opnsense op proxmox te kunnen draaien met PPPoE? Kom veel tutorials tegen die de extra poorten gebruiken voor IPTV maar ik wil de VLAN’s eigenlijk gewoon via mijn switches laten lopen. Werkt nu ook probleemloos met een USG / 24 poort switch . Mijn idee is om Opnsense op poort 1 en 2 te laten draaien en poort 4 te gebruiken voor de overige proxmox machines (linux bakje, Home Assistant etc).

Ding is mooi vlot trouwens: haal 2,5Gbit zonder problemen: 281MB/s read / write over netwerk heen!
Wat ik heb gedaan is in Proxmox een vbridge (vlan aware) aanmaken en die ook aan een fysieke poort koppelen die richting de switch gaat. Zo kan ik die bridge ook simpel aan de andere VM's toewijzen.
Port 1WAN
Port 2LAN (vbridge)
Port 3Unused
Port 4MGMT Proxmox (statisch IP in CIDR range LAN, buiten DHCP range)

Zelf kijk ik geen TV via PPoE, deze vang ik dan ook niet af in OPNSense.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nark0tiX
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-09 19:09

Nark0tiX

Software Engineer

Goede avond,

Afgelopen week de Flint (GL-AX1800) mogen ontvangen.

Helaas niet wat ik er van verwacht had. De interface is geweldig, super simpel om alles in te stellen. Adguard, wireguard vpn cliënt/server perfect.

Maar ram verbruik is in fabrieksinstellingen al 70% oid. En klapte gister nacht helemaal er uit, nadat ik nog wat meer blocklists had toegevoegd.

Deze dus maar terug sturen (helaas wel net modem in bridge mode laten zetten) dus ff kijken of dit snel terug gezet kan worden bij Ziggo....

Nu in de topton rabbithole ingedoken, denk ongeveer elke reactie in dit topic gelezen en reddit afgestruind.

Nu las ik iets hier over dat er meerdere middelen zijn van het zelfde type, waar men over klaagt...

Nu zag ik deze staan (N100)
ik zie hier verder geen model A/B/C. Maar wel goede recensies en meeste orders.

Kan iemand bevestigen of dit de goede keuze is? Overigens zal ik hem vooral voor basic zaken gebruiken. Proxmox met Pfsense/Adguard in vm/container.

Heb verder overal deco AP's

Wellicht een beetje overkill? Maar goed, eerdaags maar eens kijken naar gbit verbinding.

Heb tegenwoordig wat dev projecten(APIs etc) in proxmox draaien (Dell optiplex i5-12500) en ben daar zeer over te spreken. Maar met de Ziggo modem kreeg ik wel vaak ruzie.

Nu dus gewoon weer een eigen router. En lijkt dit me de beste keus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45
Nark0tiX schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 23:50:
[...]
(helaas wel net modem in bridge mode laten zetten) dus ff kijken of dit snel terug gezet kan worden bij Ziggo....[...]
Tip: schaf een goedkope router aan (ik heb een Archer C7 voor €5 meegenomen bij de kringloop) zodat je een terugvalmogelijkheid hebt, ook je nieuwe systeem kan kapot gaan.

Aangezien je proxmox draait: misschien kun je OPNsense/OpenWRT gevirtualiseerd draaien voor the time being? Mits je systeem meerdere NICs heeft, of je een managed switch hebt en VLANs kunt gebruiken :)

• Nark0tiX

Nark0tiX

Software Engineer

ThinkPad schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 07:24:
[...]

Tip: schaf een goedkope router aan (ik heb een Archer C7 voor €5 meegenomen bij de kringloop) zodat je een terugvalmogelijkheid hebt, ook je nieuwe systeem kan kapot gaan.

Aangezien je proxmox draait: misschien kun je OPNsense/OpenWRT gevirtualiseerd draaien voor the time being? Mits je systeem meerdere NICs heeft, of je een managed switch hebt en VLANs kunt gebruiken :)
Ja goed idee zit idd ff naar een goedkope router te kijken even voor de tussen tijd. Mijn asus router heb ik bij mijn ouders achter gelaten :)

Helaas heeft deze geen meerdere NICs. Ga maar is speuren naar leuk budget "fallback router"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gunth
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:11
Nark0tiX schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 23:50:

Nu zag ik deze staan (N100)
ik zie hier verder geen model A/B/C. Maar wel goede recensies en meeste orders.

Kan iemand bevestigen of dit de goede keuze is? Overigens zal ik hem vooral voor basic zaken gebruiken. Proxmox met Pfsense/Adguard in vm/container.
Hier al een maandje de n100 zonder problemen.
Draai hier enkel proxmox icm opnsense op omdat ik al een proxmox node heb met al mijn vm's.
Zou zeggen zeker doen,geen spijt van.
Moet wel nog veel leren op netwerk vlak :9

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:05
ThinkPad schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 07:24:
[...]

Ik vond een gratis ziggo WiFi extender op de rommelmarkt. Dit is zo'n archer c7, heb er openwrt op gezet. Gebruik hem heel soms voor snel wat testwerk. Altijd fijn zo'n ding achter de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:07
Gunth schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:10:
[...]

Hier al een maandje de n100 zonder problemen.
Draai hier enkel proxmox icm opnsense op omdat ik al een proxmox node heb met al mijn vm's.
Zou zeggen zeker doen,geen spijt van.
Moet wel nog veel leren op netwerk vlak :9
idem maar dan met 5105 cpu. heb die machine voor OPNSense en een paar kleine containers (wireguard, unifi) maar deze node wel in mijn bestaande cluster van Proxmox opgenomen. puur vanuit beheersoogpunt is dat wel handig :9

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ThinkPad
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9dgdZ8yIww0JPYwZpCi-fQVAQW8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/z8ETcFIaFADh3uCqjRHoItty.png?f=user_large
Nexcom NISE 106-N3710

Van een medetweaker dit leuke systeempje over kunnen nemen.
  • Intel® Pentium® processor N3710 Quad Core, 1.6GHz
  • 2 x Intel® I210AT GbE LAN ports
  • 4GB RAM (DDR3L)
  • En heb er zelf een 250GB SSD in gezet (2.5" SATA)
Deze is net weer wat vlotter dan de Sophos XG115 die ik nog niet heel lang geleden in gebruik heb genomen: ThinkPad in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP", quadcore vs dualcore.

De Sophos deed zo'n 816Mbit WAN-LAN met iperf3, deze Nexcom heb ik op 934-938Mbit kunnen klokken, volgens mij is die snelheid de fysieke beperking van een 1Gbit netwerkkaart :P Eind deze maand stap ik over naar 1Gbit van T-Mobile, dan is deze net wat beter geschikt dan de Sophos denk ik. Stroomverbruik ietsje hoger, 8,2W in idle is laagste wat ik gezien heb vs 6,9W van de Sophos. Met wat speedtesten e.d. ging het naar 10,5W. Ik voed hem met een oude Lenovo 20V 45W laptopvoeding. PowerD setting in OPNsense op 'Adaptive'.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 22-08-2024 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-09 15:41
Geen DDP shipping meer via AliExpress. Wel jammer, aangezien het dan niet meer lukt om te importeren voor 150 euro. Nu zal het via de andere normale wegen gaan en moet je wss een stuk meer betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nark0tiX

Nark0tiX

Software Engineer

TumTum schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 18:54:
Geen DDP shipping meer via AliExpress. Wel jammer, aangezien het dan niet meer lukt om te importeren voor 150 euro. Nu zal het via de andere normale wegen gaan en moet je wss een stuk meer betalen.
Heb via AliExpress standard shipping besteld... Ben benieuwd of er nog wat bijkomt @ evt douane.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Ik kies steeds voor Ali Standard Shipping en niet Seller's Shipping option.
Met Ali Standard Shipping heb ik nog nooit douane kosten gehad in de laatste paar jaar.

Volgens ik het begrijp rekent Ali BTW en invoerrechten al aan via de winkelwagen en met hun shipping zou je dan geen problemen mogen hebben.

[ Voor 30% gewijzigd door GoBieN-Be op 14-08-2023 20:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
GoBieN-Be schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 20:19:
Ik kies steeds voor Ali Standard Shipping en niet Seller's Shipping option.
Met Ali Standard Shipping heb ik nog nooit douane kosten gehad in de laatste paar jaar.

Volgens ik het begrijp rekent Ali BTW en invoerrechten al aan via de winkelwagen en met hun shipping zou je dan geen problemen mogen hebben.
Dat is inderdaad al een aantal jaren (Europese) wetgeving. Dat ook "buitenlandse" (van buiten de EU) webshops die zich richten op Europese klanten (bij AliExpress duidelijk het geval) ook BTW moeten heffen en zaken IIRC dan ook al vooraf bij de douane moeten declareren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunth
Ik dacht vanaf 150 euro men btw moet betalen in het huis land.
Zo was het toch bij mij onlangs met mijn topton,verkoper had er 25 euro op geplakt en douane heeft daar naar gerekend.
Was dan toch 50 euro goedkoper

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Gunth schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 21:31:
Zo was het toch bij mij onlangs met mijn topton,verkoper had er 25 euro op geplakt en douane heeft daar naar gerekend.
Volgens mij is dat hoe het vroeger ging. Maar tegenwoordig niet meer kan. Alles moet vooraf gedeclareerd worden en dat wordt ook gecontroleerd. En een PC met waarde van €25 is natuurlijk zwaar onrealistisch, dat zou de douane er ook moeten kunnen pikken (zelfs SBCs krijg niet niet voor die prijs).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunth
RobertMe schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 21:55:
[...]

Volgens mij is dat hoe het vroeger ging. Maar tegenwoordig niet meer kan. Alles moet vooraf gedeclareerd worden en dat wordt ook gecontroleerd. En een PC met waarde van €25 is natuurlijk zwaar onrealistisch, dat zou de douane er ook moeten kunnen pikken (zelfs SBCs krijg niet niet voor die prijs).
Dan heb ik geluk gehad maar toch is het bij mij zo gegaan.
Item betaald zonder btw. Wel België maar denk niet dat er verschil op zit met Nederland ivm douane.

[ Voor 49% gewijzigd door Gunth op 15-08-2023 19:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Maar dat was waarschijnlijk seller shipping method.
Ik heb mijn TopTon begin dit jaar gekocht en via Ali Standard Shipping zonder enige kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:43
Is BTW al niet berekend in 251? Wat een vreemd extra 8.99€ bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:33
Heeft hier iemand pfSense met FreeRADIUS waar EAP-TLS op wordt gebruikt voor wifi? Dus complete toegang tot wifi met certificaten.

Ik heb bovenstaande config hier in mijn thuisnetwerk, maar krijg FreeRADIUS nooit juist geconfigureerd en draai dat daarom nog op OpenWRT op een oude router. Die zou ik echter het liefst uit zetten.

Ohja ik heb er ook nog een OpenLDAP achter hangen...

[ Voor 7% gewijzigd door Dennis op 15-08-2023 09:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TumTum
Gunth schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 21:31:
Correct. Vanaf 150 euro is de BTW niet inbegrepen en moet je het hier regelen. Komen dan verwerkingskosten bij etc. Probeer daarom onder de 150 euro te komen. Dan is alles inbegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:13
Ik heb een KPN 1000/1000 glasvezel verbinding. Nu zoek ik een router die dat aan gaat kunnen en een beetje zuinig is. Nu draai ik alles via mijn zelfbouw NAS in OpenWRT LXC container, maar dat is vind ik niet fool-proof genoeg mocht de NAS uitvallen. WAN en LAN gaan ook beide door dezelfde gigabit netwerk poort. Daardoor haal ik ook niet geen duplex gigabit snelheid. Alternatieven die ik hier op het forum lees zijn de volgende. Eerste vraag is of die duplex gigabit WAN gaan halen?

Ubiguiti Edgerouter-X (SFP)*
Mikrotik RB960PGS*
NanoPi R2S

SFP zou mooi zijn als ik daarmee de NTU er tussenuit kan halen

Als laatste optie kan ik toch nog een extra netwerk poort aan mijn NAS toevoegen voor WAN om wel duplex gigabit te kunnen doen.

@GioStyle @ThinkPad Hier verder :)

[ Voor 10% gewijzigd door CurlyMo op 15-08-2023 21:58 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
@ThinkPad

Bij de bufferbloattest van waveform.com haal ik Bufferbloat Grade A. A+ is volgens mij het hoogst.

@CurlyMo

Het antwoord of je duplex gigabit op een Ubiquiti Edgerouter-X (SFP) gaat halen is nee, daarom raadde ik die ook af. Van die andere twee heb ik geen weet van.

Mocht je voor de NanoPI R2S gaan, neem de 4GB versie en niet de 1GB versie. Op de 1GB versie kan je namelijk geen OpenWrt draaien.

[ Voor 18% gewijzigd door GioStyle op 15-08-2023 22:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
GioStyle schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:10:
Het antwoord of je duplex gigabit op een Ubiquiti Edgerouter-X (SFP) gaat halen is nee, daarom raadde ik die ook af. Van die andere twee heb ik geen weet van.
Ik had je advies gelezen, maar vond het wel zo netjes om de opties hier weer even te noemen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
GioStyle schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:10:
Mocht je voor de NanoPI R2S gaan, neem de 4GB versie en niet de 1GB versie. Op de 1GB versie kan je namelijk geen OpenWrt draaien.
Waarom niet? Er zijn toch genoeg routers met minder geheugen die OpenWRT draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
CurlyMo schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:25:
[...]

Waarom niet? Er zijn toch genoeg routers met minder geheugen die OpenWRT draaien.
Ik ben in de war met de NanoPi R4S. Als je daar de 1GB versie van neemt, dan kan je geen OpenWrt draaien. Op de 4GB versie wel.
1GB version warning - Currently (2022) the 1GB version is not bootable from snapshot. Use one of the other git builds instead.
https://openwrt.org/toh/friendlyarm/nanopi_r4s_v1

Zo te zien werkt OpenWrt zowel op de 1GB als 4GB versie van de R2S.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Hier benchmarks NanoPi R4S vs R2S.

Mocht iemand de NanoPi R2S snel genoeg vinden, dan zou de Orange Pi R1 Plus LTS ook een optie kunnen zijn. Gezien die dezelfde Rockchip RK3328 heeft en volgende OpenWRT officiële ondersteuning krijgt (is nu in Beta/Snapshot).

Qua paardenkracht voor SQM speel je meest safe met NanoPi R4S.

'k Vind het sowieso leuke zuinige OpenWRT kastjes die tegelijkertijd prima bv luci-app-adblock draaien. 'k Haal hier thuis een 93% score op https://d3ward.github.io/toolz/adblock.html, doet niet onder voor een PiHole, alleen niet de fancy statistieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Laatst online: 08:29

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Dennis schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:49:
Heeft hier iemand pfSense met FreeRADIUS waar EAP-TLS op wordt gebruikt voor wifi? Dus complete toegang tot wifi met certificaten.

Ik heb bovenstaande config hier in mijn thuisnetwerk, maar krijg FreeRADIUS nooit juist geconfigureerd en draai dat daarom nog op OpenWRT op een oude router. Die zou ik echter het liefst uit zetten.

Ohja ik heb er ook nog een OpenLDAP achter hangen...
Neen, maar we zouden dat wel eens kunnen troubleshooten. Wat werkt er niet?
Heb je al eens de instellingen vergeleken met de oudere router en je pfsense en kunnen bepalen wat het verschil is?(log meldingen in de firewall gechecked etc?)

YouTube: RADIUS authentication in PFsense Firewall

[ Voor 6% gewijzigd door Kabouterplop01 op 16-08-2023 07:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
Chris.nl schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 06:25:
Hier benchmarks NanoPi R4S vs R2S.
[...]
'k Vind het sowieso leuke zuinige OpenWRT kastjes
[...]
Zeker interessant, erg veel performance voor je geld. OPNsense is tegenwoordig ook mogelijk, daar zijn custom images van beschikbaar die men heeft geport naar ARM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Chris.nl schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 06:25:
Qua paardenkracht voor SQM speel je meest safe met NanoPi R4S.
Er lijken inderdaad ook niet echt serieuze betaalbare alternatieven te zijn voor deze prestaties. Jammer alleen dat SQM niet getest wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
CurlyMo schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 07:58:
[...]

Er lijken inderdaad ook niet echt serieuze betaalbare alternatieven te zijn voor deze prestaties. Jammer alleen dat SQM niet getest wordt.
Voor de R4S onderstaand gevonden.
ROUTING WAN -> LAN with SQM 1 000 000 kbit/s
$ iperf3 -c HOST

0.00-10.00 sec 1.10 GBytes 943 Mbits/sec 0 sender
0.00-10.00 sec 1.10 GBytes 941 Mbits/sec receiver
CPU 4: 97% | CPU 5: 88%
Power usage: 7.8 Watt
+0ms RTT on LAN

ROUTING LAN -> WAN with SQM 1 000 000 kbit/s
$ iperf3 -c HOST -R

0.00-10.00 sec 1.10 GBytes 941 Mbits/sec 0 sender
0.00-10.00 sec 1.09 GBytes 939 Mbits/sec receiver
CPU 4: 100% | CPU 5: 20%
Power usage: 6.8 Watt
+7-8ms RTT on LAN
bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
@Chris.nl ik heb op mijn telefoon niet echt de mogelijkheid om makkelijk 1300+ reacties te lezen, maar echt plug &play lijkt het niet te zijn. Custom images, specifieke netwerk tweaks, CLI config aanpassingen. Dan werkt het zo te zien wel, maar ideaal is het niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
CurlyMo schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:54:
@Chris.nl ik heb op mijn telefoon niet echt de mogelijkheid om makkelijk 1300+ reacties te lezen, maar echt plug &play lijkt het niet te zijn. Custom images, specifieke netwerk tweaks, CLI config aanpassingen. Dan werkt het zo te zien wel, maar ideaal is het niet.
Dat was begin van de tread. De NanoPi R4S wordt nu gewoon officieel ondersteund, je kan OpenWRT hier downloaden op apparaatnaam.

https://firmware-selector.openwrt.org/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Videopac

Rommelt wat aan.

CurlyMo schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:51:
Ik heb een KPN 1000/1000 glasvezel verbinding. Nu zoek ik een router die dat aan gaat kunnen en een beetje zuinig is. Nu draai ik alles via mijn zelfbouw NAS in OpenWRT LXC container, maar dat is vind ik niet fool-proof genoeg mocht de NAS uitvallen. WAN en LAN gaan ook beide door dezelfde gigabit netwerk poort. Daardoor haal ik ook niet geen duplex gigabit snelheid. Alternatieven die ik hier op het forum lees zijn de volgende. Eerste vraag is of die duplex gigabit WAN gaan halen?

Ubiguiti Edgerouter-X (SFP)*
Mikrotik RB960PGS*
NanoPi R2S

SFP zou mooi zijn als ik daarmee de NTU er tussenuit kan halen

Als laatste optie kan ik toch nog een extra netwerk poort aan mijn NAS toevoegen voor WAN om wel duplex gigabit te kunnen doen.

@GioStyle @ThinkPad Hier verder :)
Banana R3?
Werkt erg goed met OpenWrt, wel inclusief wifi.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Videopac schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:08:
[...]

Banana R3?
Werkt erg goed met OpenWrt, wel inclusief wifi.
Ook interessant. Wel weer een slag duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
@Chris.nl @Videopac Ik lees op internet dat de NanoPi R4S ook moeite heeft met duplex gigabit SQM. De R6S wordt dan aangeraden. Dan zit je al snel op de BananaPi R3 prijsrange. Is er nog iets zinnigs te zeggen over de R6S in vergelijking tot de Banana Pi R3? Of is het simpelweg de een zijn voordelen afzetten tegen de ander zijn nadelen en vice versa.

https://wiki.stoplagging....1-gbps-lines-with-openwrt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
CurlyMo schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:48:
@Chris.nl @Videopac Ik lees op internet dat de NanoPi R4S ook moeite heeft met duplex gigabit SQM. De R6S wordt dan aangeraden. Dan zit je al snel op de BananaPi R3 prijsrange. Is er nog iets zinnigs te zeggen over de R6S in vergelijking tot de Banana Pi R3? Of is het simpelweg de een zijn voordelen afzetten tegen de ander zijn nadelen en vice versa.

https://wiki.stoplagging....1-gbps-lines-with-openwrt
Beiden hebben geen officiële (of beta) ondersteuning, komt uiteindelijk vast goed. Ik ben niet ingelezen op die twee... Met mijn Ziggo 50/25 internetverbinding is de R4S al enorme overkill :+

Misschien dat je op een gegeven moment ook een omslagpunt in aanschafkosten / stroomverbruik / mogelijkheden krijgt waarbij een TopTon eigenlijk gewoon de beste keuze is. Al zal iemand die een R6S of BananaPi heeft gekozen ook mieters tevreden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Chris.nl schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:21:
[...]
Misschien dat je op een gegeven moment ook een omslagpunt in aanschafkosten / stroomverbruik / mogelijkheden krijgt waarbij een TopTon eigenlijk gewoon de beste keuze is. Al zal iemand die een R6S of BananaPi heeft gekozen ook mieters tevreden zijn.
Je weet wel exact mijn gedachte te verwoorden inderdaad. Ik was ook al naar Qotoms en ThinClients aan het kijken als het in deze bedragen moet lopen. Wat ik begreep is dat je bij de goedkopere Qotoms / TopTons / Thinclients weer tegen de beperkingen van de CPU aanloopt voor o.a. mijn situatie.

Zo'n ding dus: 4x 2.5gbit/s LAN J4125 voor $ 125,-
https://nl.aliexpress.com/item/1005003595246245.html

[ Voor 6% gewijzigd door CurlyMo op 16-08-2023 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
De Orange Pi 5 plus is ook interessant met 2.5Gbs x2. 140 euro exclusief 8 euro voor de koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:45
Dag allemaal,

het is mij gelukt om een wireguard tunnel op te zetten met een peer.
Ik heb op mijn pfsense ook pfblockerng draaien, samen met open vpn.
Nu wilde ik eens wireguard proberen en zien hoe deze prestaties zijn.

Ik draai met openvpn een full tunnel, zodat mijn telefoon ook via pfblocker loopt.

Wanneer ik en full tunnel opzet met pfblocker (toegestane ip: 0.0.0.0/0) dan loopt het verkeer niet via pfblockerng. de advertenties komen gewoon door.
De handshake wordt gegeven in pfsense en je ziet dat er data doorheen loopt.

Heeft iemand ervaring met het routeren van traffic via wireguard door pfblocker?
De firwall rules zien er hetzelfde uit van van de openvpn,maar dan met een andere poort.
De wireguard interface is zichtbaar in pfblocker onder de ip interfaces.
Iemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Boomster schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:22:
Dag allemaal,

het is mij gelukt om een wireguard tunnel op te zetten met een peer.
Ik heb op mijn pfsense ook pfblockerng draaien, samen met open vpn.
Nu wilde ik eens wireguard proberen en zien hoe deze prestaties zijn.

Ik draai met openvpn een full tunnel, zodat mijn telefoon ook via pfblocker loopt.

Wanneer ik en full tunnel opzet met pfblocker (toegestane ip: 0.0.0.0/0) dan loopt het verkeer niet via pfblockerng. de advertenties komen gewoon door.
De handshake wordt gegeven in pfsense en je ziet dat er data doorheen loopt.

Heeft iemand ervaring met het routeren van traffic via wireguard door pfblocker?
De firwall rules zien er hetzelfde uit van van de openvpn,maar dan met een andere poort.
De wireguard interface is zichtbaar in pfblocker onder de ip interfaces.
Iemand?
Je moet op de tunnel een DNS server meegeven die op je *Sense router draait. Net als in je LAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
stormfly schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:24:
[...]

Je moet op de tunnel een DNS server meegeven die op je *Sense router draait. Net als in je LAN.
Ik gebruik de DNS resolver.
Deze is geconfigureerd als zijnde:
netwerk interfaces: all
uitgaan: all

Ik weet dan niet zo goed hoe ik bij wireguard tunnel een dns actie moet instellen, ik zie de optie gewoon niet (pfsense+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik dit topic vind ik overigens niemand met een Vnopn minipc als router. Is daar een goede reden voor die ik gemist had?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Boomster schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:30:
[...]

Ik gebruik de DNS resolver.
Deze is geconfigureerd als zijnde:
netwerk interfaces: all
uitgaan: all

Ik weet dan niet zo goed hoe ik bij wireguard tunnel een dns actie moet instellen, ik zie de optie gewoon niet (pfsense+)
Dat klopt dat moet in de config file van de client, de tunnel config.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
[Interface]
PrivateKey = 
Address = 10.10.10.2/24, <bla>:10::2/64
DNS = 10.10.10.254,<bla>:10::254

[Peer]
PublicKey = 
PresharedKey = 
AllowedIPs = 0.0.0.0/0, ::/0
Endpoint = tweakers.net:51820
PersistentKeepalive = 25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boomster
stormfly schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:08:
[...]

Dat klopt dat moet in de config file van de client, de tunnel config.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
[Interface]
PrivateKey = 
Address = 10.10.10.2/24, <bla>:10::2/64
DNS = 10.10.10.254,<bla>:10::254

[Peer]
PublicKey = 
PresharedKey = 
AllowedIPs = 0.0.0.0/0, ::/0
Endpoint = tweakers.net:51820
PersistentKeepalive = 25
Ah! mooi, dan ga ik daar mee stoeien. Thanks!

Edit: het is gelukt! ik heb het IP adres van mijn pfsense in de DNS ingevuld bij de tunnil in Peer. Het werkt! Thanks!

[ Voor 11% gewijzigd door Boomster op 16-08-2023 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CurlyMo schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:36:
[...]

Ik dit topic vind ik overigens niemand met een Vnopn minipc als router. Is daar een goede reden voor die ik gemist had?
Is dat niet ook veel van hetzelfde? Als je op Amazon zoekt op PfSense of zo vind je ook meerdere doosjes die als twee druppels water op de TopTons lijken. Ik kan mij dan ook echt niet indenken dat dit allemaal "unieke" producten zijn, die zoveel op elkaar lijken. Waarmee ik overigens ook niet wil zeggen dat TopTon de originele fabrikant zou zijn.
CurlyMo schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:36:
[...]

Je weet wel exact mijn gedachte te verwoorden inderdaad. Ik was ook al naar Qotoms en ThinClients aan het kijken als het in deze bedragen moet lopen. Wat ik begreep is dat je bij de goedkopere Qotoms / TopTons / Thinclients weer tegen de beperkingen van de CPU aanloopt voor o.a. mijn situatie.

Zo'n ding dus: 4x 2.5gbit/s LAN J4125 voor $ 125,-
https://nl.aliexpress.com/item/1005003595246245.html
Niemand houd je tegen om iets krachtigers te kopen. Die J4125 is volgens mij ook oud/"zwak"? Pak je toch een N5105, N6000(?) of N100 (IIRC zo op volgorde van power / leeftijd, N100 het nieuwste en "beste"/snelste/...).

Volgens mij had ik mijn TopTon (N5105) voor ~€150. Moest alleen nog RAM & een SSD in, maar die had ik nog liggen dus "gratis".

En owja, de TopTons vind je ook met i3 (en wellicht ook i5 of i7). Kan me niet indenken dat die niet krachtig genoeg zijn :p.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoBieN-Be
De fabrikant (OEM) zou CWWK zijn, ze verkopen ze ook met deze naam.
TopTon koopt ze in en verkoopt ze onder eigen naam.

ServeTheHome heeft reviews van deze CWWK/TopTon bakjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GoBieN-Be schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:45:
De fabrikant (OEM) zou CWWK zijn, ze verkopen ze ook met deze naam.
TopTon koopt ze in en verkoopt ze onder eigen naam.
Ah ja, klopt, CWWK heb ik ze onder gezien op Amazon. Maar wat maakt CWWK de fabrikant? Ook daar kom ik op de eigen website op een webshop, en alleen een webshop, uit. En dus niet een "wij zijn een OEM en leveren ook rechtstreeks onder eigen naam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
RobertMe schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:55:
[...]
Niemand houd je tegen om iets krachtigers te kopen. Die J4125 is volgens mij ook oud/"zwak"? Pak je toch een N5105, N6000(?) of N100 (IIRC zo op volgorde van power / leeftijd, N100 het nieuwste en "beste"/snelste/...).
Goede tip weer!

Dan zie ik deze langskomen:
https://nl.aliexpress.com/item/1005005234874016.html

N100, 2x Realtek 8111 voor € 132

OpenWRT forum
https://forum.openwrt.org...ntel-n95/164117/29?page=2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:52
RobertMe schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:55:
[...]

Ah ja, klopt, CWWK heb ik ze onder gezien op Amazon. Maar wat maakt CWWK de fabrikant? Ook daar kom ik op de eigen website op een webshop, en alleen een webshop, uit. En dus niet een "wij zijn een OEM en leveren ook rechtstreeks onder eigen naam.
Volgens mij is het dan ook Guangfeng Network Technology:
https://www.bkipc.com/en/Mini-Soft-Router.html

Ze zijn ook te vinden op Alibaba:
https://gfwl.en.alibaba.com/

Maar het is een vrij generiek ontwerp/apparaat dus er zullen vast meerdere "OEM" leveranciers zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door mrdemc op 16-08-2023 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:02
Mja als ik dat allemaal zo lees dan is een ESXi’tje op basis van het gekende en bij mij ingebruik zijnde Fujitsu bordje en i3 9100 op 10W niet slecht.

Daar draai ik dan en een VPN op en een Pihole en straks een routertje :w . Met 1gbit full duplex naar die ESXI en een SFP in mijn hoofdswitch voor fiber zit je dan helemaal efficient.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
HyperBart schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:53:
Mja als ik dat allemaal zo lees dan is een ESXi’tje op basis van het gekende en bij mij ingebruik zijnde Fujitsu bordje en i3 9100 op 10W niet slecht.

Daar draai ik dan en een VPN op en een Pihole en straks een routertje :w . Met 1gbit full duplex naar die ESXI en een SFP in mijn hoofdswitch voor fiber zit je dan helemaal efficient.
Dan heb je alsnog een extra netwerk interface nodig voor je WAN op die ESXi box. Ik draai hier een Proxmox server met een router erop. Alles in LXC. Nog een stuk efficiënter dan ESXi VM's. Maar zonder extra WAN interface waardoor die WAN <-> LAN simplex is.

Hier een uitleg hoe ik dat heb gedaan via VLANs:
CurlyMo in "Het grote Proxmox VE topic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zo ongeveer 2 seconden die OpenWRT link geopend, maar die gaat naar een N95 model? :p
HyperBart schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:53:

Ik heb nu AFAIK ~8W met een TopTon N5105. Ding doet ook meteen downloads en is Wireguard "client" & "server".

Heb ook het bekende Fujitsu bord met i3-9100. Maar die trekt denk ik ~40W (verschil in P1 verbruik 's nachts sinds die uit gaat).
spoiler:
Wel met 3x 3,5" + 3 SSDs + ATX voeding die waarschijnlijk niet heel efficiënt is (laat staan ten opzichte van PicoPSU.

Maar ja, ook die 8W vind ik hoog. Maar er is ook een dingetje met de Kingston A2000. Iemand anders in zuinige server topic merkte, met andere hardware, iets van 1 of 2 Watt verschil na de A2000 vervangen te hebben. Later heb ik wel nog, uit mijn hoofd nvme_core.force_apst toegepast. Omdat sommige (waaronder mijn) exemplaren nogal buggy waren en de power states niet werkten en die "verdween", met latere firmware weer opgelost maar Linux behoud, terecht, de quirk om geen power state control te doen op dit model. Dus mogelijk dat die nu met power state control ook wat zuiniger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
RobertMe schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:22:
[...]

Zo ongeveer 2 seconden die OpenWRT link geopend, maar die gaat naar een N95 model? :p
Allemaal dezelfde basis qua apparaat met verschillende procs. Waaronder dus een versie met de N100. Die heb ik gelinkt richting Ali.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CurlyMo schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:24:
[...]

Allemaal dezelfde basis qua apparaat met verschillende procs. Waaronder dus een versie met de N100. Die heb ik gelinkt richting Ali.
Proc zal natuurlijk wel een van de belangrijkste componenten v.w.b. energiezuinigheid zijn :p. Als een processor langzaam is kun je hem nog altijd harder laten lopen door (veel) meer stroom te verbruiken (heeft de RPi Foundation dat niet ook gedaan? Vasthouden aan dezelfde SoC maar "overklokken" ten kostte van verbruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
RobertMe schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:28:
[...]

Proc zal natuurlijk wel een van de belangrijkste componenten v.w.b. energiezuinigheid zijn :p. Als een processor langzaam is kun je hem nog altijd harder laten lopen door (veel) meer stroom te verbruiken (heeft de RPi Foundation dat niet ook gedaan? Vasthouden aan dezelfde SoC maar "overklokken" ten kostte van verbruik)
Snap ik, de N100 is geen onbekende speler hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
CurlyMo schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:20:
[...]

Dan heb je alsnog een extra netwerk interface nodig voor je WAN op die ESXi box. Ik draai hier een Proxmox server met een router erop. Alles in LXC. Nog een stuk efficiënter dan ESXi VM's. Maar zonder extra WAN interface waardoor die WAN <-> LAN simplex is.

Hier een uitleg hoe ik dat heb gedaan via VLANs:
CurlyMo in "Het grote Proxmox VE topic"
Hoezo? Die pNIC zet je op een vSwitch (doe je sowieso) en dan een port group met VLAN tag voor LAN en een port group met VLAN tag voor WAN.

Uiteindelijk netto dezelfde oplossing als Proxmox en wat Linux VM/LXC?

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 17-08-2023 00:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
HyperBart schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 00:48:
[...]

Hoezo? Die pNIC zet je op een vSwitch (doe je sowieso) en dan een port group met VLAN tag voor LAN en een port group met VLAN tag voor WAN.
Snap ik, maar je gaat geen duplex gigabit WAN én LAN over één poort krijgen als die niet tenminste 2.5gbit is.

• GoBieN-Be
RobertMe schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:55:
[...]

Ik haal mijn informatie van ServeTheHome waar ze die bakjes ook reviewen.
Maar duidelijk is het in ieder geval niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
CurlyMo schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 07:12:
[...]

Snap ik, maar je gaat geen duplex gigabit WAN én LAN over één poort krijgen als die niet tenminste 2.5gbit is.
Waarom niet? Het is toch net hetzelfde als je proxmox opstelling(?). Wat mis ik of zie jij anders?

Je krijgt internet binnen aan 1gbit, dat gaat opwaarts naar de esxi, de esxi doet intern op x86 routing en zet de pakketjes afwaarts aan 1gbit richting de fysieke switch. Op de fysieke switch hangen alle clients. In mijn geval een downloadbakje wat aan 1gbit het verkeer binnen krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HyperBart schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:02:
[...]

Waarom niet? Het is toch net hetzelfde als je proxmox opstelling.

Je krijgt internet binnen aan 1gbit, dat gaat opwaarts naar de esxi, de esxi doet intern op x86 routing en zet de pakketjes afwaarts aan 1gbit richting de fysieke switch. Op de fysieke switch hangen alle clients. In mijn geval een downloadbakje wat aan 1gbit het verkeer binnen krijgt.
Stukje m.b.t. "over één poort" gemist? :) Je kunt niet én WAN & LAN middels VLANs over één poort laten lopen én full duplex gigabit halen op beide VLANs tegelijktijdig. Immers moet die gigabit van de fysieke verbinding verdeeld worden over 2 VLANs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
HyperBart schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:02:
[...]

Waarom niet? Het is toch net hetzelfde als je proxmox opstelling(?). Wat mis ik of zie jij anders?

Klopt, totdat iemand me erop wees dat dat niet duplex beide kanten op werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

RobertMe schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:44:
[...]

Stukje m.b.t. "over één poort" gemist? :) Je kunt niet én WAN & LAN middels VLANs over één poort laten lopen én full duplex gigabit halen op beide VLANs tegelijktijdig. Immers moet die gigabit van de fysieke verbinding verdeeld worden over 2 VLANs.
Maar het hoeft niet full duplex tegelijkertijd op beide. Je hebt RX op WAN en TX op LAN.
Daarmee benut je dus effectief toch de volle 1Gbit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Slonzo schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:08:
[...]

Maar het hoeft niet full duplex tegelijkertijd op beide. Je hebt RX op WAN en TX op LAN.
Dat klopt. Totdat je een Linux ISO wilt torrenten, dan heb je up- & down van (tot) 1Gbit/s en loop je wel tegen de limiet aan (tenzij je dus 2,5Gbit/s hebt tussen routerserver & switch). Dat was dus ook onderdeel van de vraag "full duplex gigabit". Door LAN & WAN over dezelfde poort te laten lopen is het effectief half duplex (voor LAN <=> WAN verkeer). Immers moet elke bit van LAN ook naar WAN en van WAN naar LAN over hetzelfde poortje. Dus als WAN => LAN verkeer over de switch poort gaat kan er "minder" LAN => WAN verkeer "bij".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
RobertMe schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:12:
[...]

Dat klopt. Totdat je een Linux ISO wilt torrenten, dan heb je up- & down van (tot) 1Gbit/s en loop je wel tegen de limiet aan (tenzij je dus 2,5Gbit/s hebt tussen routerserver & switch). Dat was dus ook onderdeel van de vraag "full duplex gigabit". Door LAN & WAN over dezelfde poort te laten lopen is het effectief half duplex (voor LAN <=> WAN verkeer). Immers moet elke bit van LAN ook naar WAN en van WAN naar LAN over hetzelfde poortje. Dus als WAN => LAN verkeer over de switch poort gaat kan er "minder" LAN => WAN verkeer "bij".
Ter aanvulling. Denk daarbij dan dus ook aan videobellen, online gamen e.d. Allemaal activiteiten met een belangrijk upload element.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CurlyMo schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:15:
[...]

Denk daarbij dan dus aan videobellen, online gamen e.d. Allemaal activiteiten met een belangrijk upload element.
Videobellen met 1Gbit/s? Hoeveel calls heb je dan tegelijkertijd :+

Maar ja, er zijn natuurlijk veel scenario's waarbij je de verbinding symmetrisch benut en niet (voornamelijk) verkeer in één richting hebt. Zeker als je dan ook al bewust voor een 1Gbit/s verbinding moet je die symmetrie niet weghalen door je router zodanig in te zetten (met VLANs en WAN & LAN over een poortje) waardoor het effectief "half" duplex wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Jullie hebben allemaal gelijk in jullie opmerkingen, maar ik denk dat jullie wat van het paadje geraken door de '1Gbit full duplex' semantiek :P De uplink is effectief full duplex, en die wordt full duplex benut (1Gbit RX, 1Gbit TX). Dat het verkeer over andere VLANs loopt, is irrelevant.

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

CurlyMo schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:15:
Ter aanvulling. Denk daarbij dan dus ook aan videobellen, online gamen e.d. Allemaal activiteiten met een belangrijk upload element.
Dat is toch meer QoS dan bandbreedte related?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Slonzo schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:23:
[...]

Dat is toch meer QoS dan bandbreedte related?
Ook @RobertMe. Dat is het punt niet. Het gaat simpelweg over internet verkeer nooit 100% één kant op gaat.

Je hebt simpelweg de taart van 1gbit duplex te verdelen. Heb je daar 4 VLANs over lopen, dan is het simpelweg, één VLAN trekt alles dicht en de rest krijgt niks, alle VLANs krijgen 250mbit duplex aan maximale snelheid of iets ertussenin. Of inderdaad. Eén VLAN trekt 1gbit RX dicht, dan is er nog ruimte voor een andere VLAN om 1gbit TX dicht te trekken. QoS kan dat niet opheffen. Enige wat QoS kan is de last verminderen. Het maakt daarbij niet uit of die VLAN WAN verkeer verzorgt of LAN verkeer. Principe is hetzelfde.

[ Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 17-08-2023 11:33 ]

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

CurlyMo schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:29:
Het gaat simpelweg over internet verkeer nooit 100% één kant op gaat.
Ah, op die manier, dan volg ik inderdaad. De normale protocol overhead e.d. zal je amper merken, maar je zal inderdaad wat bandbreedte opofferen als je tegelijkertijd een Linux ISO downloadt & een Youtube video uploadt. De vraag is natuurlijk of dat soort 'edge cases' nu echt een probleem zijn in een thuissituatie met non-critical infra :) Maar technisch gezien heb je gelijk natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Slonzo schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:45:
[...]

Ah, op die manier, dan volg ik inderdaad. De normale protocol overhead e.d. zal je amper merken, maar je zal inderdaad wat bandbreedte opofferen als je tegelijkertijd een Linux ISO downloadt & een Youtube video uploadt. De vraag is natuurlijk of dat soort 'edge cases' nu echt een probleem zijn in een thuissituatie met non-critical infra :) Maar technisch gezien heb je gelijk natuurlijk.
We hebben niet voor niks een duplex gigabit verbinding. Dan is het fijn om het te kunnen benutten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
RobertMe schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:44:
[...]

Ik heb ook nooit gezegd full duplex op beide VLAN's. Dat was voor mij obvious dat dat niet gaat.

Wat wel gaat (en dus mijn case ook is/was) dat je prima een pfsense op een ESXi kan en op een client 1Gbit kan downloaden. Ik heb bv een grote NAS staan die downloadt want for the time being gebeurt het niet dat er door clients 1Gbit geupload wordt terwijl er 1Gbit ook ergens anders gedownload wordt.
CurlyMo schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:01:
[...]

Klopt, totdat iemand me erop wees dat dat niet duplex beide kanten op werkt.
Die zin begrijp ik niet, nog eens? Bedoel je duplex beide kanten dat als er downstream gebruik gemaakt wordt van upload dat je pijpje dan al vol zit. Dat was duidelijk voor mij maar ik snap je "denkfout".
Slonzo schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:08:
[...]

Dit was dus inderdaad mijn punt.
RobertMe schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:12:
[...]

Ja, half eens, ok ik snap het punt waar jullie het over hadden/hebben. Als je clients gelijktijdig gecombineerd 1Gbit gaan uploaden en alle clients gecombineerd 1Gbit gaan downloaden dan gaat dat niet door de full duplex pijp kunnen gaan die ESXi moet switchen.

Het gaat 'm dus meer over het soort verkeer wat je clients veroorzaken na de router/pfsense. Bij mij is dat "zwaar downloaden" en wordt er bijna niks geupload bij mij. Als je gaat uploaden terwijl je zwaar aan het downloaden bent is het voor mij nogal logisch dat je niet toekomt met 1Gbit FD.
CurlyMo schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:29:
[...]

Ook @RobertMe. Dat is het punt niet. Het gaat simpelweg over internet verkeer nooit 100% één kant op gaat.

Je hebt simpelweg de taart van 1gbit duplex te verdelen. Heb je daar 4 VLANs over lopen, dan is het simpelweg, één VLAN trekt alles dicht en de rest krijgt niks, alle VLANs krijgen 250mbit duplex aan maximale snelheid of iets ertussenin. Of inderdaad. Eén VLAN trekt 1gbit RX dicht, dan is er nog ruimte voor een andere VLAN om 1gbit TX dicht te trekken. QoS kan dat niet opheffen. Enige wat QoS kan is de last verminderen. Het maakt daarbij niet uit of die VLAN WAN verkeer verzorgt of LAN verkeer. Principe is hetzelfde.
Goh ja, hier eigenlijk wel, ik ben nog een heel asymetrische gebruiker van internet. Ik heb heel veel nood aan download, weinig aan upload (tenzij Plex buitenshuis). Ik haal heel veel Linux ISO's af via nieuwsgroepen. En als ik buitenshuis Plex doe dan ben ik niet aan het downloaden.

[ Voor 6% gewijzigd door HyperBart op 17-08-2023 17:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Half Duplex bestaat eigenlijk niet (meer) bij 1Gbps over koper (1000BASE-T), waar dat bij 10Mbps en 100Mbps wel bestaat (half of full duplex keuze).

1000BASE-T (1Gbps) is dus altijd zowel 1Gbps up en 1 Gbps down tegelijk. Ik spreek hier van ethernet snelheden/bandbreedte los van enige overhead door IP en TCP/UDP.

Wikipedia: Gigabit Ethernet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nark0tiX

Nark0tiX

Software Engineer

Nou de Topton N100 is gister binnen gekomen. Op dag 7 en geen verdere inklaring kosten hoeven te betalen.

Met AliExpress standard shipping. Via de link die ik eerder heb gedeeld.

Helaas was Amazon wel wat langzamer dus mijn ram en nvme zijn er nog niet.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/pvqNXPN/IMG20230820194510.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/vc2ppsz/IMG20230820194456.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/xDhp31d/IMG20230820194439.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/BN3WNgR/IMG20230820194435.jpg

[ Voor 83% gewijzigd door Nark0tiX op 24-08-2023 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunth
Edit:opgelost

[ Voor 113% gewijzigd door Gunth op 24-08-2023 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Je zal meer informatie moeten geven over je netwerk.
Zitten die Proxmox servers gewoon in hetzelfde LAN als je PC?
Of heb je aparte VLAN's gemaakt ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunth
edit:opgelost

[ Voor 112% gewijzigd door Gunth op 24-08-2023 14:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nark0tiX

Nark0tiX

Software Engineer

De nvme & ram zijn binnen gekomen, door de verhalen in dit topic maar even de koelpasta bekeken en vervangen met mx-6.

Voor de liefhebbers zo zat het er origineel op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/McYeFju3aTBvHceFERL98miIHCM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ISGgKDvqb7fXirrHNQm5URL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZL63N7oOW2sZzjYWZjFmjLBinI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OB4xlmLFBZGL84y3CccPFp0R.jpg?f=fotoalbum_large

En straks mag die voor het eerst aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xkZd44T2o0PVI3ynjDXitNJGchY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2bID2vtqEitEx6VMSsAiAd7n.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:46
Nark0tiX schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 19:50:
Nou de Topton N100 is gister binnen gekomen. Op dag 7 en geen verdere inklaring kosten hoeven te betalen.

Met AliExpress standard shipping. Via de link die ik eerder heb gedeeld.

Helaas was Amazon wel wat langzamer dus mijn ram en nvme zijn er nog niet.

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Wat doet zoiets idle (als je een energiemeter hebt toevallig)?

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Uberprutser schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:41:
[...]

Mijn N5105 TopTon systeem met een Kingston A2000 SSD (die brak is waardoor Linux geen power management "durft" te doen) en 2x 8GB RAM met een kale Debian install verbruikte ~8-9W.

Intussen wel een Leicke adapter in gebruik die mogelijk wat zuiniger is, power management van de NVME drive geforceerd (na firmware update (b)lijkt die niet meer brak te zijn) en nog maar 1x 8GB RAM er in. Geen idee hoeveel verschil dat maakt. Heb "pas" een slimme plug "voor" de UPS waar ook PoE switch (met AP en PoE powered switch en ...) en modem op zitten.

En met *Sense bare metal moet je rekening houden met een iets hoger verbruik. Mogelijke workaround daarbij is *Sense in een VM op Proxmox draaien zodat je Linux zijn betere power management benut om de hardware zuiniger te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nark0tiX

Nark0tiX

Software Engineer

Uberprutser schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:41:
[...]

Als ik hem in gebruik heb zal ik dat eens meten. net een energie meter besteld.
Wordt helemaal gestoord van de piepjes bij het installeren van proxmox. Zit een heel schel speakertje in blijkbaar.

Iemand trouwens enig idee waar bios updates vandaan te halen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TumTum
Nark0tiX schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 09:57:
De nvme & ram zijn binnen gekomen, door de verhalen in dit topic maar even de koelpasta bekeken en vervangen met mx-6.

Voor de liefhebbers zo zat het er origineel op:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En straks mag die voor het eerst aan.

[Afbeelding]
Altijd goed om even te doen. Alhoewel het probleem niet direct de pasta is, maar het contact tussen de behuizing en processor. Moet zeggen dat dit er best netjes uitziet.
Pagina: 1 ... 39 ... 61 Laatste