Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zorc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-03 14:26
@The GUI Moet zeggen dat OpenWrt ook best te doen is in de categorie beetje grafisch....

Acties:
  • +2 Henk 'm!
The GUI schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:10:
@Tom Paris Helemaal vergeten dat FreeBSD die limitatie had inderdaad. Nu heb ik namelijk nergens last van en doet ie fluitend 940/940.

@Zorc Ik ga er inderdaad even over nadenken. Zou niet weten wat er anders kan met een beetje grafische schil. Untangle wellicht?

Voor nu gaan de plannen nog even in de ijskast in ieder geval ;)
OpenWrt lost beide problemen op :) Kun je in de meeste gevallen draaien vanaf een USB-stick, dus testdraaien zonder je Sophos OS te verliezen.

[ Voor 10% gewijzigd door Tom Paris op 24-06-2022 21:36 ]

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:01

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Dan ga ik dat eens proberen. I’ll keep you posted :)

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietsnot56
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15-10-2024
Heeft het zin over te stappen van Pfsense 2.6 CE naar Pfsense + 22.05 op een DIY firewall van Yangling?
Voor privé gebruik zijn beide versies (voorlopig?) gratis.
Heeft iemand hier al ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zelf heb ik een hardware appliance van Netgate waar standaard PfSense Plus op staat.
PfSense Plus is hetzelfde als de CE, met een aantal extra functionaliteiten. Het hangt af wat je ermee wilt doen.

(Enkele) functionaliteiten in de Plus editie die extra zijn:
- QAT Crypto (Volgens mij ondersteund de Yangling dit niet)
- AWS VPN Wizard
- IPsec Export tool (Apple & Windows Powershell)
- OpenVPN Import tool
- ZFS Snapshots (sinds de laatste 22.05 release)

Ik kan mij voorstellen dat de OpenVPN import tool handig kan zijn waneer je hier veel mee doet.
De nieuwe ZFS snapshots zijn wel gaaf. Je kan hiermee verschillende boot profielen mee maken. Vooral handig als je een configuratie of upgrade wilt testen. Mocht er iets fout gaan dan kan pfSense met een volgende boot op de oude terug moet vallen.
Zelf heb ik nog geen ervaring omdat ik hiervoor mijn machine moet herinstalleren. Wel zijn hier leuke video's van te vinden op bv youtube.

Voor wat betreft de support, die is bij beide gratis versies hetzelfde, via het community forum.
Al is mijn ervaring dat ik (met mijn Netgate appliance) prima een ticket kan aanmaken en ik daar een paar keer prima ben geholpen.

Tot slot. Ik zou het gewoon doen, het is gratis. Mocht het niet bevallen of wanneer voor Plus betaald moet worden, je kan altijd terug naar de CE. (downgraden via een herinstallatie, upgraden kan via de webinterface en een herstart)
Let wel dat als je nog geen ZFS filesystem hebt (ufs), dan is een herinstallatie wel nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door purge op 21-07-2022 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 08:29

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Pietsnot56 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:09:
Heeft het zin over te stappen van Pfsense 2.6 CE naar Pfsense + 22.05 op een DIY firewall van Yangling?
Voor privé gebruik zijn beide versies (voorlopig?) gratis.
Heeft iemand hier al ervaring mee?
Sure, ik zou er wel de firmware van ProtectCLI overheen flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietsnot56
Firmware: bedoel je de bios? Ami of coreboot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 08:29

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Pietsnot56 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:10:
Firmware: bedoel je de bios? Ami of coreboot?
Good question, even checken welke je precies hebt (de chipset/mobo is wel essentieeel)

https://www.reddit.com/r/...yanglingminisys_hardware/

https://forums.hardwarezo...new-users.6390714/page-45

[ Voor 26% gewijzigd door Kabouterplop01 op 21-07-2022 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietsnot56
Yanling met Ami bios 5.11 19 okt 2019.
Is allicht gelijk aan de Protectli FW4B.

Er bestaat inmiddels een recentere bios bij Protectli: Bsw4l011 ipv Bswl09.
Weet niet of het de moeite is om up te graden voor pfsense?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:56
Pietsnot56 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:12:
Yanling met Ami bios 5.11 19 okt 2019.
Is allicht gelijk aan de Protectli FW4B.

Er bestaat inmiddels een recentere bios bij Protectli: Bsw4l011 ipv Bswl09.
Weet niet of het de moeite is om up te graden voor pfsense?
Ami en Core boot van de Protectli kunnen allebei op de Yanling. Installeren via ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietsnot56
Ja, ik vermoed dat dit kan.

Maar is een update nuttig voor pfsense gebruik?
Is er ergens een beschrijving van de update?
Een misstap en de firewall is om zeep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:56
Pietsnot56 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:12:
Ja, ik vermoed dat dit kan.

Maar is een update nuttig voor pfsense gebruik?
Is er ergens een beschrijving van de update?
Een misstap en de firewall is om zeep.
Nuttig niet perse. Meer als je je niet oke voelt bij de bios waarmee hij uit china kwam 😉

Op de site van Protectli kun je alles vinden zowel voor Coreboot als Ami.

https://protectli.com/kb/coreboot-on-the-vault/?intsrc=eu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charliemka
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 24-11-2023
Naar aanleiding van een eerdere post in dit topic gekeken naar de Partaker modellen op Aliexpress. Echter via een postje van @GerjanT de HUNSN modellen op Amazon gezien. Dan kwam ik deze tegen met een 11th gen CPU: link. Volgens mij is dat gewoon een Partaker maar gek genoeg goedkoper op Amazon.

Dus ik denk aan deze config:
#ProductPrijs
1Partaker - I5 1135 G7 € 446,99,-
1Crucial RAM 16GB€ 56,95,-
1Samsung SSD 980 - 500 GB€ 56,85,-
Totaal€ 541,04

Ik zou graag Proxmox draaien en daarop PFSense met OpenVPN en Suricata. Op termijn wil ik er een VM met de Elastic stack aan toevoegen om Suricata alerts én netwerkverkeer te visualiseren, al dien ik daar dan waarschijnlijk nog een extra 16GB RAM stick voor te kopen.

Ik was eerst naar de J4125 aan het kijken om die dan enkel te gebruiken voor PFSense (zonder Elastic), maar het gigantische verschil met de i5-1135G7 heeft me toch doen kantelen (uiteraard ook gigantisch prijsverschil). Enkel het stroomverbruik valt wat af te wachten, maar de 1135G7 verbruikt niet zo gek veel meer dan een J4125, dus ik hoop dat het meevalt.

Commentaren? Overkill? Ter referentie: ik draai nu PFSense op een APU2C4 (AMD GX-412TC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickm82
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12-09-2022
Ben benieuwd of iemand al een N5105 of N6005 based router heeft geprobeerd in combinatie met pf/opnsense en KPN (PPPoE) en de 1Gbps haalt? Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
@nickm82
Je zou eens wat mensen kunnen taggen/aanspreken via DM of ze hun ervaringen willen delen : Zelfbouw project: Firewall / Router / AP :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shades
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-07 13:45

shades

huh ?

Ik heb bij ali een topton celeron J4125 gekocht met 8G ram en 128G ssd en ben er zeer tevreden mee. Die 8G heb ik wel vrij snel vervangen voor een 16G reepje en binnen in de behuizing is ruimte voor een 2,5" hdd - die heb ik ook gevuld met een oude 1T hdd schijf (voor de backups en iso's). Ik heb dat ding voorzien van proxmox met de volgende vm's erop:

* VM met Opnsense; ethernetporten zijn geconfiged als 1x wan en 3x lan (bridgemode)
* VM met Hassio
* container met pihole

Werkt als een tierelier. Er zit 16G geheugen in. Opnsense krijgt alle (4) cores en 8G, Pihole en Hassio krijgen beide 2 cores, Pihole heeft meer dan genoeg aan 512Meg en Hassio heeft 6G. Ik heb nog gewoon mijn ziggo router en staat in passthrough modus. Spul draait inmiddels een maand of 3 denk ik. Ik heb wel pihole opnieuw moet installeren omdat de diskruimte te krap had gemaakt (genoegd volgens de docu's maar bleek toch te weinig)

Daarnaast heb ik klein scriptje gemaakt die malicious requests naar mijn website oppikt en via een opnsense api direct toevoegt aan een firewall alias.. soort fail2ban maar dan anders.

[ Voor 21% gewijzigd door shades op 16-08-2022 09:34 ]

https://k1600gt.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 16:42
nickm82 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:17:
Ben benieuwd of iemand al een N5105 of N6005 based router heeft geprobeerd in combinatie met pf/opnsense en KPN (PPPoE) en de 1Gbps haalt? Alvast bedankt! :)
Niet helemaal wat je vraagt, ik heb een J4115 met Linux ;) maar wel KPN glas @ 1Gbps, en dat kan ik vrij makkelijk dichttrekken, zit dan op 60% cpu load op 1 core. Dus dan moet een N5105 het ook prima kunnen lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:48
Miki schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:59:
[...]

De voorgestelde oplossing waarnaar je verwijst dateert uit 2018, dat had al lang en breed geïmplementeerd moeten zijn geweest als dit een werkbare oplossing zou zijn geweest.
Naar mijn weten moet de gehele netwerk stack binnen FreeBSD opnieuw worden opgebouwd om de afwikkeling van PPPoE verbindingen af te handelen over meerdere cores. Maar goed de inhoudelijke details moeten we maar in Zelfbouw project: Firewall / Router / AP bespreken :)
Het is ook geïmplementeerd, maar het is een configuratie die je zelf moet doen. Het hangt namelijk ook af van de functionaliteit die beschikbaar is op de netwerkkaart zelf + welke type verbinding (in dit geval dus PPPoE) je gebruikt. In het geval van plain IP verkeer is er bijv. geen issue met de verdeling van de queue:
First, one should read Intel's datasheet on the NIC. For example of 82576-based NIC this is https://www.intel.com/con...-controller-datasheet.pdf

The section 7.1.1.7 of the datasheet states that NIC "supports a single hash function, as defined by Microsoft RRS". Reading on, one learns this means that only frames containing IPv4 or IPv6 packets are hashed using their IP addresses as hash function arguments and, optionally, TCP port numbers.

This means that all incoming PPPoE ethernet frames are NOT hashed by such NIC in hardware, as any other frames carrying no plain IPv4 nor IPv6 packets. This is the reason why all incoming PPPoE ethernet frames get to the same (zero) queue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:05
mrdemc schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:17:
[...]

Het is ook geïmplementeerd, maar het is een configuratie die je zelf moet doen. Het hangt namelijk ook af van de functionaliteit die beschikbaar is op de netwerkkaart zelf + welke type verbinding (in dit geval dus PPPoE) je gebruikt. In het geval van plain IP verkeer is er bijv. geen issue met de verdeling van de queue:

[...]
Als dat daadwerkelijk zo zou zijn dan had het geen enkele issue geweest en had je in iedere howto en guide wel een verwijzing gehad.

Zelfs webshops en fabrikanten maken er melding van:
https://protectli.com/kb/pppoe-and-opnsense/?intsrc=eu
https://teklager.se/en/kn...gabit-throughput-pfsense/

OPNsense forum topics:
https://forum.opnsense.org/index.php?topic=27049.0

Afhandeling van PPPoE binnen *sense OS'en vind vooralsnog basis op één single CPU core.

[ Voor 9% gewijzigd door Miki op 16-08-2022 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
Miki schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:28:
[...]

Als dat daadwerkelijk zo zou zijn dan had het geen enkele issue geweest en had je in iedere howto en guide wel een verwijzing gehad.

OPNsense forum topics:

Afhandeling van PPPoE binnen *sense OS'en vind vooralsnog basis op één single CPU core.
Beide pagina's die je linkt benoemen inderdaad die specifieke configuratie die ik aangeef en de oorzaak ervan, dus in feite wordt er wel degelijk verwezen op die manier ;)
Echter blijkt het dat ondanks de wijziging in configuratie, er blijkbaar toch een snelheidsbeperking is bij gebruik van de APU2/3/4 van Teklager. Protectli zegt niets over de te halen snelheid helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
mrdemc schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:46:
[...]

Beide pagina's die je linkt benoemen inderdaad die specifieke configuratie die ik aangeef en de oorzaak ervan, dus in feite wordt er wel degelijk verwezen op die manier ;)
Echter blijkt het dat ondanks de wijziging in configuratie, er blijkbaar toch een snelheidsbeperking is bij gebruik van de APU2/3/4 van Teklager. Protectli zegt niets over de te halen snelheid helaas.
Ja maar het lost niets op behalve dat er wat optimalisatie plaats vindt. De afhandeling vind nog steeds plaats op één single core terwijl andere OS'en (Linux bijvoorbeeld) dit prima kunnen afhandelen over meerdere cores als het gaat om PPPoE verbindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickm82
borft schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:07:
[...]

Niet helemaal wat je vraagt, ik heb een J4115 met Linux ;) maar wel KPN glas @ 1Gbps, en dat kan ik vrij makkelijk dichttrekken, zit dan op 60% cpu load op 1 core. Dus dan moet een N5105 het ook prima kunnen lijkt me.
Thanks! Zal dan zeker lukken met openWRT en de N5105. Heb je toevallig ook getest met freeBSD (PF/OPNsense) en die CPU?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Miki schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:28:
[...]

OPNsense forum topics:

(Had ook in het KPN topic gereageerd, maar de discussie hier voortzetten is logischer)

De pfSense documentatie maakt hier gewoon melding van hoor: PPPoE with Multi-Queue NICs

Het is inderdaad geen volledige oplossing, voor PPPoE zul je alsnog een redelijke CPU nodig hebben. Maar het scheelt wel degelijk. Ik heb 200/200 glasvezel icm een Pentium J5005, dus ook zonder net.isr.dispatch heb ik geen problemen, maar als ik het wel enable zie je wel degelijk meerdere net.isr threads die beter balanceren over de cores dan zonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
Miki schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:08:
[...]

Ja maar het lost niets op behalve dat er wat optimalisatie plaats vindt. De afhandeling vind nog steeds plaats op één single core terwijl andere OS'en (Linux bijvoorbeeld) dit prima kunnen afhandelen over meerdere cores als het gaat om PPPoE verbindingen.
Dat lijkt een aanname te zijn van jou want dat is niet wat in de aangedragen oplossing wordt omschreven:
Since FreeBSD 8 we have netisr(8) network dispatch service allowing any NIC driver just enqueue received ethernet frame and cease its following processing freeing this CPU core. Other kernel threads using other CPU cores will then dequeue received frames to complete decapsilation etc. loading all CPU cores evenly.
Zoals @Tom Paris schijnbaar heeft kunnen reproduceren.

Ter informatie; diegene die deze post heeft geschreven, Eugene Grosbein, is een committer voor FreeBSD en Netwerk engineer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
nickm82 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:17:
Ik heb een Topton N6005 appliance met OPNsense draaien op T-mobile glasvezel (1000/1000) maar geen PPPoE. Wat wil je eigenlijk weten? Ik draaide hiervoor OPNsense in een Hyper-V VM en moet zeggen dat het een stuk stabieler is nu. Reboot alleen wanneer een update het vereist.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
Mirabis schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:51:
Ik heb een Topton N6005 appliance met OPNsense draaien op T-mobile glasvezel (1000/1000) maar geen PPPoE.

Wat wil je eigenlijk weten?
Of een dergelijke CPU niet onderuit wordt gehaald op het moment dat je een 1000/1000 Mbps lijntje dat loopt via PPPoE authenticatie volledig dicht gaat trekken met zowel Download als Upload tegelijk op basis van pfSense natuurlijk! :P

Dus dit :
borft schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:07:
Maar dan anders en wat uitgebreider! ;)

Iets wat trouwens al heel vaak is gevraagd en gepost is in dit topic i.c.m. allerlei soorten CPU/APU modellen en configuraties door de tijd heen...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:36
nero355 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:14:
[...]

Of een dergelijke CPU niet onderuit wordt gehaald op het moment dat je een 1000/1000 Mbps lijntje dat loopt via PPPoE authenticatie volledig dicht gaat trekken met zowel Download als Upload tegelijk op basis van pfSense natuurlijk! :P

Dus dit :

[...]

Maar dan anders en wat uitgebreider! ;)

Iets wat trouwens al heel vaak is gevraagd en gepost is in dit topic i.c.m. allerlei soorten CPU/APU modellen en configuraties door de tijd heen...
Yes precies dat. Denk ook over een N6005 Aliboxje ter vervanging van de EB12 met OPNSense of PFSense voor mn KPN 1 Gb/s PPPoE, maar een paar honderd EUR stukslaan om te ontdekken dat je toch moet overstappen naar een variant zoals OpenWRT omdat de max bandbreedte niet gehaald wordt door FreeBSD beperkingen met PPPoE is ook beetje zonde. Dus erg benieuwd naar iemand die de combi N5105/N6005 met i225 B3 NIC’s en 1 Gb/s PPPoE met *Sense draaiend heeft en of dat afdoende is om de lijn dicht te trekken. Andere *nix router varianten lijken allemaal minder community support te hebben en ook wat beperkter qua mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nickm82
dajappie schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:53:
[...]

Yes precies dat. Denk ook over een N6005 Aliboxje ter vervanging van de EB12 met OPNSense of PFSense voor mn KPN 1 Gb/s PPPoE, maar een paar honderd EUR stukslaan om te ontdekken dat je toch moet overstappen naar een variant zoals OpenWRT omdat de max bandbreedte niet gehaald wordt door FreeBSD beperkingen met PPPoE is ook beetje zonde. Dus erg benieuwd naar iemand die de combi N5105/N6005 met i225 B3 NIC’s en 1 Gb/s PPPoE met *Sense draaiend heeft en of dat afdoende is om de lijn dicht te trekken. Andere *nix router varianten lijken allemaal minder community support te hebben en ook wat beperkter qua mogelijkheden.
Dat is precies de feedback waar ik naar opzoek ben. Las ook wat horror verhalen over de N6005 CPUs waar mensen blijkbaar een ES versie opgestuurd kregen van Topton. Tot nu toe lijkt de CWWK box met de (nieuwe) i226-V NICs de beste keus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
mrdemc schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:48:
[...]

Dat lijkt een aanname te zijn van jou want dat is niet wat in de aangedragen oplossing wordt omschreven:

[...]

Zoals @Tom Paris schijnbaar heeft kunnen reproduceren.

Ter informatie; diegene die deze post heeft geschreven, Eugene Grosbein, is een committer voor FreeBSD en Netwerk engineer.
Volgens mij kletsen we lekker langs elkaar heen:
PPPoE connection is slow on pfSense and OPNsense

Note, the above tweaks won't deliver full gigabit if your ISP is using a PPPoE authentication.

If you don't know what PPPoE is, this problem likely doesn't affect you. It's an older technology that is rarely used by internet providers.

PPPoE connection type cannot use Receive Side Scaling load balancing, and the Intel i210 / 211 NIC multi-queue feature cannot be used (the NIC will use only queue 0, and not the others), because all the WAN traffic will be encapsulated into one stream, and by definition that cannot be load-balanced into multiple receive queues.

Only 1 CPU core will receive the full PPPoE network traffic, regardless of how many different flows are inside the encapsulated stream. Because a single core running at 1.0-1.4Ghz is insufficient to process the full Gigabit network traffic, you will never be able to reach 1 Gbit routing traffic using an APU2/3/4 board with BSD operating system. 1 CPU core is 100% utilised, while the other 3 CPU cores are IDLE.

APU2/3/4 is therefore not recommended for full gigabit over PPPoE with BSD (pfSense / OPNsense).

There are, however, a few settings that can slightly increase the throughput.

The numbers quoted below are for pfSense 2.4.5-p1. On pfSense 2.5.0 performance is lower (I don't have the exact numbers).

Without any tweaks, APU2 can deliver about 340Mbps with PPPoE.

With net.isr.dispatch=deferred APU delivers about 420Mbps.

If you add net.inet.ip.intr_queue_maxlen=3000 the throughput goes up to about 450Mbps.

If you happen to have PPPoE you can try these settings:

net.isr.dispatch=deferred
net.inet.ip.intr_queue_maxlen=3000

You can also consider using OpenWRT, which easily reaches 1Gbit/s with PPPoE.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Miki schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:30:
[...]

Volgens mij kletsen we lekker langs elkaar heen:

[...]
Het probleem is complexer dan zeggen dat PPPoE wel/niet single-core is op BSD. Binnenkomende en uitgaande ethernet frames ondergaan verschillende stappen tussen de hardware, driver en kernel. Het klopt dat door softwarebeperkingen in BSD standaard al die stappen in een enkele queue (en dus thread) blijven hangen. Met de net.isr.dispatch tweak trek je een deel van de stappen die elk frame ondergaan uit de driver, naar de kernel.

Daarmee is niet ineens het hele pad multi-core, maar een wel een deel. Helaas wordt PPPoE probleem nogal zwart/wit gepresenteerd in de vele guides en blogs, maar de nuance vereist ook veel kennis van de hele BDS netwerk-stack (die ik ook niet heb ;) ). Daarom dat ik zeg, de net.isr.dispatch is geen volledige oplossing, maar heeft zeker wel positieve impact.

Zie bijv. de performance nummers getest onder pfSense, en ook in het door jou aangehaalde artikel van Teklager zie je de verschillen in throughput.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:11
Ik ben ook wel geïnteresseerd in die Chinese boxjes met Intel processor voor Opnsense/Pfsense. Eindelijk af van die Experiabox waar ik niks mee kan en alleen maar problemen mee heb als ik iets wil instellen. Het is gelijk mooi dat je het met Proxmox gevirtualiseerd kunt draaien. Zo kun je er ook nog eens andere zaken op kwijt en snapshots maken.

Het zijn behoorlijk snelle machientjes. Mijn vraag is nu: is het nemen van zo'n zelfbouwrouter alleen voor de software (*sense) of is het ook sneller? Binnenkort krijg ik ook een 1 Gb glasvezellijntje, en ik neem aan dat de Experiabox ook gewoon 1Gb up/down tegelijkertijd aankan, volgens de abonnementsspecificaties.

Dan vraag ik me nog af hoe zo'n (vermoedelijk goedkope) Experiabox dat dan aankan. Is dat allemaal met hardwareversnelling? Kan iemand daar misschien iets meer over vertellen? Ik ben verder behoorlijk nieuw in routerland, dus alle informatie stel ik op prijs. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
TimoDimo schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:38:
Mijn vraag is nu: is het nemen van zo'n zelfbouwrouter alleen voor de software (*sense) of is het ook sneller?
Dat hangt van jouw wensen af : DPI en IDS/IPS i.c.m. PPPoE kan bijvoorbeeld best wel pittig zijn! ;)
Binnenkort krijg ik ook een 1 Gb glasvezellijntje, en ik neem aan dat de Experiabox ook gewoon 1Gb up/down tegelijkertijd aankan, volgens de abonnementsspecificaties.
Dat kan een Router van € 50 of zo in principe ook dus dat mag geen probleem heten!
Dan vraag ik me nog af hoe zo'n (vermoedelijk goedkope) Experiabox dat dan aankan.
Echt goedkoop waren ze in het verleden niet op het moment dat je een exemplaar wilde hebben zonder de KPN Firmware erop! ;)
Is dat allemaal met hardwareversnelling?
Offloading Chips of beter gezegd Offloading Features in de gebruikte SoC inderdaad :)
Kan iemand daar misschien iets meer over vertellen?
Ik ben verder behoorlijk nieuw in routerland, dus alle informatie stel ik op prijs. :)
Ik zou zeggen ga eens searchen op bovenstaande termen en dan kom je al gauw genoeg te weten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimoDimo
Bedankt voor je reactie. Ik heb een beetje verder gelezen, met nog enkele vervolgvragen!
nero355 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 16:18:
[...]

Dat hangt van jouw wensen af : DPI en IDS/IPS i.c.m. PPPoE kan bijvoorbeeld best wel pittig zijn! ;)
IDS en IPS zou best wel handig zijn voor mij. Ik draai een Asterisk-server en wat andere dingen, die volgens de logs eigenlijk allemaal voortdurend worden bestookt met valse inlogpogingen.... daar werkt dit dan tegen denk ik? Eigenlijk maakt het me niet zo heel veel uit, want die inlogpogingen veroorzaken nou niet echt superveel verkeer, maar het zou best een fijn gevoel zijn er wat aan te doen. :)

Trouwens, ik lees hier dat KPN dus PPPoE gebruikt, maar dat kan dan dus ook in hardware (ik neem aan dat de Experiabox dat doet).

En dan lees ik hier trouwens weer dat PPPoE eigenlijk niet meer van deze tijd is: Tom Paris in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP"
[...]

Dat kan een Router van € 50 of zo in principe ook dus dat mag geen probleem heten!
Ja ik had hiervoor een Edgerouter X. Die verbruikte bijna niks bij mijn DSL-lijntje met hardware offloading. Maar met dingen als QoS werkte dat niet meer, dus eigenlijk is zo'n Pfsense-oplossing daar dus voor bedoeld: je doet geen dingen meer in hardware. En als je alles dus op de gewone CPU doet dan heb je eigenlijk alle vrijheid voor die zaken die je noemde, is dat een beetje hoe ik het moet zien?
[...]

Echt goedkoop waren ze in het verleden niet op het moment dat je een exemplaar wilde hebben zonder de KPN Firmware erop! ;)

[...]

Offloading Chips of beter gezegd Offloading Features in de gebruikte SoC inderdaad :)

[...]

Ik zou zeggen ga eens searchen op bovenstaande termen en dan kom je al gauw genoeg te weten ;)
Ik neig nu naar zo'n Aliexpress ding met een N5105, omdat de N6005 blijkbaar toch wel wat meer stroom verbruikt volgens deze video: YouTube: Fastest Cheap 4x 2.5GbE Intel Atom N6005 Firewall for pfSense OPNsen.... Zo'n 10 Watt idle, wat ik eigenlijk toch best wel veel vind.

Heeft iemand ook nog iets over het stroomverbruik van de N5105 (idle)? Is dat inderdaad minder dan 10W? Zou ik eigenlijk ook wel apart vinden, want ze zijn allebei 10nm met dezelfde TDP... Zitten er componenten/functionaliteiten in die meer verbruiken misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jamar
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:48
TimoDimo schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 17:12:
Bedankt voor je reactie. Ik heb een beetje verder gelezen, met nog enkele vervolgvragen!

[...]

IDS en IPS zou best wel handig zijn voor mij. Ik draai een Asterisk-server en wat andere dingen, die volgens de logs eigenlijk allemaal voortdurend worden bestookt met valse inlogpogingen.... daar werkt dit dan tegen denk ik? Eigenlijk maakt het me niet zo heel veel uit, want die inlogpogingen veroorzaken nou niet echt superveel verkeer, maar het zou best een fijn gevoel zijn er wat aan te doen. :)

Trouwens, ik lees hier dat KPN dus PPPoE gebruikt, maar dat kan dan dus ook in hardware (ik neem aan dat de Experiabox dat doet).

En dan lees ik hier trouwens weer dat PPPoE eigenlijk niet meer van deze tijd is: Tom Paris in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP"

[...]

Ja ik had hiervoor een Edgerouter X. Die verbruikte bijna niks bij mijn DSL-lijntje met hardware offloading. Maar met dingen als QoS werkte dat niet meer, dus eigenlijk is zo'n Pfsense-oplossing daar dus voor bedoeld: je doet geen dingen meer in hardware. En als je alles dus op de gewone CPU doet dan heb je eigenlijk alle vrijheid voor die zaken die je noemde, is dat een beetje hoe ik het moet zien?

[...]

Ik neig nu naar zo'n Aliexpress ding met een N5105, omdat de N6005 blijkbaar toch wel wat meer stroom verbruikt volgens deze video: YouTube: Fastest Cheap 4x 2.5GbE Intel Atom N6005 Firewall for pfSense OPNsen.... Zo'n 10 Watt idle, wat ik eigenlijk toch best wel veel vind.

Heeft iemand ook nog iets over het stroomverbruik van de N5105 (idle)? Is dat inderdaad minder dan 10W? Zou ik eigenlijk ook wel apart vinden, want ze zijn allebei 10nm met dezelfde TDP... Zitten er componenten/functionaliteiten in die meer verbruiken misschien?
Ik heb nu zo’n 2 maanden een N5105 draaien.
Idle zo’n 7/9 watt zonder tuning.
Onder Unraid met USB HUB, Zigbee stick,Bluetooth stick, 2,5” sata drive en 15 dockers waaronder Home Assistant zo’n 15 watt met 15% cpu….Met zware taken uitschieters naar 25/26W…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TimoDimo
Jamar schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 20:06:
[...]

Ik heb nu zo’n 2 maanden een N5105 draaien.
Idle zo’n 7/9 watt zonder tuning.
Onder Unraid met USB HUB, Zigbee stick,Bluetooth stick, 2,5” sata drive en 15 dockers waaronder Home Assistant zo’n 15 watt met 15% cpu….Met zware taken uitschieters naar 25/26W…
Bedankt, dus is die N5105 toch ietsje zuiniger. Misschien dat ik dan toch daarvoor ga.

Het blijft altijd wel een gok met die Chinese dingetjes volgens mij. Er zijn zoveel varianten dat het kiezen wel erg lastig wordt. Neem je er een met kaartlezer en SIM-kaartaansluiting (groot raadsel of dat uberhaupt werkt) dan is ie waarschijnlijk al een stuk minder zuinig...

Ik lees ook dat je de juiste nieuwste versie van de NIC-chips moet hebben, die je bij de nieuwste bordjes met de N6005 sowieso krijgt, maar daarbij heb je dan weer het probleem dat je een engineering sample kunt krijgen van de CPU.... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:33

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

TimoDimo schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 20:17:
[...]

Het blijft altijd wel een gok met die Chinese dingetjes volgens mij. Er zijn zoveel varianten dat het kiezen wel erg lastig wordt.
[...]
Misschien is deze Intel NUC wat?

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimoDimo
Op zich wel, maar het allerbelangrijkste voor een router ontbreekt, namelijk meerdere NIC's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Tom Paris schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 23:15:
[...]

Het probleem is complexer dan zeggen dat PPPoE wel/niet single-core is op BSD. Binnenkomende en uitgaande ethernet frames ondergaan verschillende stappen tussen de hardware, driver en kernel. Het klopt dat door softwarebeperkingen in BSD standaard al die stappen in een enkele queue (en dus thread) blijven hangen. Met de net.isr.dispatch tweak trek je een deel van de stappen die elk frame ondergaan uit de driver, naar de kernel.

Daarmee is niet ineens het hele pad multi-core, maar een wel een deel. Helaas wordt PPPoE probleem nogal zwart/wit gepresenteerd in de vele guides en blogs, maar de nuance vereist ook veel kennis van de hele BDS netwerk-stack (die ik ook niet heb ;) ). Daarom dat ik zeg, de net.isr.dispatch is geen volledige oplossing, maar heeft zeker wel positieve impact.

Zie bijv. de performance nummers getest onder pfSense, en ook in het door jou aangehaalde artikel van Teklager zie je de verschillen in throughput.
Ik heb deze hele discussie ook gelezen. Is het al duidelijk of een nieuwe versie van Opnsense of Pfsense nu wel multi-core PPPoE doet? Want dat is dus wel een vereiste aangezien KPN om een of andere reden nog gebruik maakt van PPPoE.

Het zou eigenlijk wel grappig zijn als een low power machientje zoals de Experiabox de hele 1Gb/s aankan, terwijl een *sense box ergens daaronder blijft hangen, terwijl die een Pentium N6005 heeft. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

TimoDimo schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 01:18:
[...]

Op zich wel, maar het allerbelangrijkste voor een router ontbreekt, namelijk meerdere NIC's.
Dat kan je op zich prima oplossen met een USB-C NIC natuurlijk of met VLAN tags.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

TimoDimo schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 01:42:
[...]

Ik heb deze hele discussie ook gelezen. Is het al duidelijk of een nieuwe versie van Opnsense of Pfsense nu wel multi-core PPPoE doet? Want dat is dus wel een vereiste aangezien KPN om een of andere reden nog gebruik maakt van PPPoE.

Het zou eigenlijk wel grappig zijn als een low power machientje zoals de Experiabox de hele 1Gb/s aankan, terwijl een *sense box ergens daaronder blijft hangen, terwijl die een Pentium N6005 heeft. :D
PPPoE zou verboden moeten worden, mijn FortiGate heeft ook geen PPPoE versnelling dus rond de 700-800Mb/s is het op qua snelheid omdat dan 1 core maxed draait (onder water draait een Fortigate ook Linux), gewoon ethernet haalt hij een veelvoud. Helaas lijken er geen PPPoE devices met half bridge te bestaan die dat probleem zouden kunnen verhelpen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimoDimo
Tomba schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 06:53:
[...]

Dat kan je op zich prima oplossen met een USB-C NIC natuurlijk of met VLAN tags.
Ja dat zijn goede punten. Dat laatste is wel meer voor gevorderden ;).

En een USB NIC moet je natuurlijk ook weer uitzoeken op Linux-compatibiliteit, is duurder dan als het er al op zit, het kost een USB-poort en het is praktisch onhandiger.

Plus als je virtualiseert dat is het volgens mij fijn om ook nog een aparte NIC te hebben voor Proxmox? Dus dan lijkt zo'n boxje met 4 NIC's me erg handig en interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Tomba schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 07:00:
[...]

PPPoE zou verboden moeten worden, mijn FortiGate heeft ook geen PPPoE versnelling dus rond de 700-800Mb/s is het op qua snelheid omdat dan 1 core maxed draait (onder water draait een Fortigate ook Linux), gewoon ethernet haalt hij een veelvoud. Helaas lijken er geen PPPoE devices met half bridge te bestaan die dat probleem zouden kunnen verhelpen…
Goh, wat raar dan dat dat zo slecht is geoptimaliseerd. Ik weet er niks van hoor maar is er dan helemaal geen driver die dat een beetje slim aanpakt? Ik vraag me ook af waarom PPPoE slecht is; is dat omdat het moeilijk te optimaliseren is? PPPoE lijkt nog erg veel gebruikt... KPN gebruikt dat zeker nog omdat hun systemen zo zijn opgezet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• borft
[...]

Ik gebruik nu anderhalf jaar een odroid h2+, die heeft 2 2.5Gbps ethernet porten (wel realtek, maar dat werkt prima onder Linux), met een J4115, die kan prima de Gbit lijn van KPN aan, en zit daarnaast ruim onder de 10W aan verbruik, met 2 netwerkporten in gebruik en een NVMe ssd, en nog wat USB spul eraan (geen scherm/keyboard). Bevalt erg goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
TimoDimo schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:56:
[...]

Goh, wat raar dan dat dat zo slecht is geoptimaliseerd. Ik weet er niks van hoor maar is er dan helemaal geen driver die dat een beetje slim aanpakt? Ik vraag me ook af waarom PPPoE slecht is; is dat omdat het moeilijk te optimaliseren is? PPPoE lijkt nog erg veel gebruikt... KPN gebruikt dan zeker nog omdat hub systemen zo zijn opgezet?
Het heeft weinig van doen met drivers maar meer hoe het netwerk gedeelte binnen een besturingssysteem is opgebouwd, de network stack. Linux is bijvoorbeeld efficiënter ingericht voor het afhandelen van netwerkverbindingen (en dus ook voor PPPoE verbindingen) dan FreeBSD. Zo'n goedkoop chinees intel systeempje kan met OpenWRT (Linux) heel vaak wel 1Gbit/s aan over een PPPoE verbinding terwijl dat met een OS op FreeBSD (PFsense/ OPNsense) gebaseerd niet gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Laatst online: 23:22

Videopac

Rommelt wat aan.

Jammer dat er geen linux variant van OPNsense is...

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
borft schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:59:
[...]

Ik gebruik nu anderhalf jaar een odroid h2+, die heeft 2 2.5Gbps ethernet porten (wel realtek, maar dat werkt prima onder Linux), met een J4115, die kan prima de Gbit lijn van KPN aan, en zit daarnaast ruim onder de 10W aan verbruik, met 2 netwerkporten in gebruik en een NVMe ssd, en nog wat USB spul eraan (geen scherm/keyboard). Bevalt erg goed.
Linux dus en dan kun je dus multicore PPPoE doen. OpenWRT of gewoon een "desktopversie"?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TimoDimo
Miki schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:16:
[...]

Het heeft weinig van doen met drivers maar meer hoe het netwerk gedeelte binnen een besturingssysteem is opgebouwd, de network stack. Linux is bijvoorbeeld efficiënter ingericht voor het afhandelen van netwerkverbindingen (en dus ook voor PPPoE verbindingen) dan FreeBSD. Zo'n goedkoop chinees intel systeempje kan met OpenWRT (Linux) heel vaak wel 1Gbit/s aan over een PPPoE verbinding terwijl dat met een OS op FreeBSD (PFsense/ OPNsense) gebaseerd niet gaat lukken.
Bedankt voor je uitleg. Wel jammer dat dat in FreeBSD niet goed geoptimaliseerd is dan. Als je zoekt op "opnsense pppoe" dan krijg je veel hits van mensen die proberen eerst met Linux PPPoE te verwerken en dan door te sturen naar PFSense/Opnsense. Zoals https://www.reddit.com/r/...ternatives_to_pfopnsense/.

Hier staat zelfs dat het eigenlijk een bug is in FreeBSD:
https://serverfault.com/q...e-from-an-opnsense-router.

Het lijkt ook niet binnen afzienbare tijd te kunnen worden opgelost: https://bugs.freebsd.org/bugzilla/show_bug.cgi?id=203856

[ Voor 5% gewijzigd door TimoDimo op 22-08-2022 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Maar ja, misschien dan toch maar gewoon voor de N6005 gaan. ;) Weet iemand hoe ver je komt daarmee i.c.m. FreeBSD, 1Gb/s en KPNs PPPoE?

Of weet iemand misschien of KPN van plan is om binnen afzienbare tijd af te stappen van PPPoE? Aangezien het dus gezien wordt als een verouderde standaard. (Vermoedelijk vanwege de overhead?)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
TimoDimo schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:37:
Of weet iemand misschien of KPN van plan is om binnen afzienbare tijd af te stappen van PPPoE? Aangezien het dus gezien wordt als een verouderde standaard. (Vermoedelijk vanwege de overhead?)
Dat lijkt mij als leek onmogelijk? Zeker onder de vrije modemkeuze etc. Ik gok dat afstappen van PPPoE cruciaal is in de infrastructuur, naar de klant toe in ieder geval, en er niet een "niet PPPoE-loze" variant naast kan bestaan op dezelfde kabel. Dus dan zou KPN ineens een knop (per regio?) om moeten zetten waardoor in dat gebied niet meer PPPoE gebruikt wordt. Wat theoretisch wellicht kan, maar zeer complex zal zijn. En met klanten die hun eigen hardware gebruiken kun je sowieso niet bij de klant in die hardware even een switch omzetten (wat ze wel zullen kunnen bij klanten met een modem / router die KPN in beheer heeft).
Zie bv ook Ziggo die sinds kort (potentieel pas door de verplichte vrije modem keuze?) alles gelijk heeft getrokken en fUPC op dezelfde infrastructuur als fZiggo zit. Waarbij er in ieder geval Ziggo klanten zijn geweest die (verplicht) een nieuw modem hebben ontvangen (al dan niet gerelateerd aan deze migratie). En er ook klanten zijn geweest die ineens geen verbinding meer hadden met een ouder (model) modem, Ziggo vervolgens een nieuwe stuurde (ConnectBox dan) en alles weer vrolijk draaide.

En ook bij KPN lijkt het afstappen met PPPoE mij een soort van onmogelijke opgave. Juist omdat het invloed heeft op de hardware van alle klanten. En zeer zeker de klanten met eigen hardware dan ook gelijktijdig "de knop om moeten zetten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
RobertMe schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:51:
[...]

Dat lijkt mij als leek onmogelijk? Zeker onder de vrije modemkeuze etc. Ik gok dat afstappen van PPPoE cruciaal is in de infrastructuur, naar de klant toe in ieder geval, en er niet een "niet PPPoE-loze" variant naast kan bestaan op dezelfde kabel. Dus dan zou KPN ineens een knop (per regio?) om moeten zetten waardoor in dat gebied niet meer PPPoE gebruikt wordt. Wat theoretisch wellicht kan, maar zeer complex zal zijn. En met klanten die hun eigen hardware gebruiken kun je sowieso niet bij de klant in die hardware even een switch omzetten (wat ze wel zullen kunnen bij klanten met een modem / router die KPN in beheer heeft).
Zie bv ook Ziggo die sinds kort (potentieel pas door de verplichte vrije modem keuze?) alles gelijk heeft getrokken en fUPC op dezelfde infrastructuur als fZiggo zit. Waarbij er in ieder geval Ziggo klanten zijn geweest die (verplicht) een nieuw modem hebben ontvangen (al dan niet gerelateerd aan deze migratie). En er ook klanten zijn geweest die ineens geen verbinding meer hadden met een ouder (model) modem, Ziggo vervolgens een nieuwe stuurde (ConnectBox dan) en alles weer vrolijk draaide.

En ook bij KPN lijkt het afstappen met PPPoE mij een soort van onmogelijke opgave. Juist omdat het invloed heeft op de hardware van alle klanten. En zeer zeker de klanten met eigen hardware dan ook gelijktijdig "de knop om moeten zetten".
Duidelijk. Wat wel volgens mij zo is: KPN hoeft zich helemaal geen zorgen te maken over mensen met eigen hardware (behalve dan dat ze het moeten communiceren). Eigen hardware is volledig eigen verantwoordelijkheid, toch? Dus als ze het in de firmware kunnen wijzigen in de door hen geleverde hardware (en natuurlijk in hun eigen systemen) dan is een berichtje naar de mensen met eigen hardware voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TimoDimo schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:01:
[...]

Duidelijk. Wat wel volgens mij zo is: KPN hoeft zich helemaal geen zorgen te maken over mensen met eigen hardware (behalve dan dat ze het moeten communiceren). Eigen hardware is volledig eigen verantwoordelijkheid, toch? Dus als ze het in de firmware kunnen wijzigen in de door hen geleverde hardware (en natuurlijk in hun eigen systemen) dan is een berichtje naar de mensen met eigen hardware voldoende.
Ik denk dat als het zo makkelijk was dat Ziggo met alle plezier elke week de boel overhoop gooide om het weer te slopen. Maar ik vermoed dat de ACM daar dan wel een stokje voor zal steken.

Wat ik overigens niet in mijn eerste post heb gezegd is dat ik een leek ben, en niet eens klant bij KPN ben noch dat ooit ben geweest. Maar mij lijkt zo'n stap, om van PPPoE af te komen zo goed als onmogelijk omdat dan de hardware bij alle klanten aangepast moet worden (andere software / configuratie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:51:
[...]
KPN is ook ooit van tagged IPTV naar routed IPTV gegaan, wat zeker ook geen kleine opgave was qua migratie van alle klanten... De vraag is, wat levert het KPN op? Routed IPTV had kennelijk significante voordelen in het netwerk / in de dienstverlening om het de moeite waard te maken, maar zolang de ExperiaBox fluitend 1Gbit PPPoE trekt zie ik weinig reden voor een switch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
TimoDimo schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:24:
[...]

Linux dus en dan kun je dus multicore PPPoE doen. OpenWRT of gewoon een "desktopversie"?
Ik heb een kale Debian, dus optie nummer 3 ;) geen OpenWRT, maar ook geen desktopversie, maar inderdaad Linux. Ik heb in ieder geval niets speciaals geconfigureerd voor PPPoE, maar als dat ootb werkt, dan wel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tom Paris schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:28:
[...]

KPN is ook ooit van tagged IPTV naar routed IPTV gegaan, wat zeker ook geen kleine opgave was qua migratie van alle klanten... De vraag is, wat levert het KPN op? Routed IPTV had kennelijk significante voordelen in het netwerk / in de dienstverlening om het de moeite waard te maken, maar zolang de ExperiaBox fluitend 1Gbit PPPoE trekt zie ik weinig reden voor een switch.
Volgens mij heeft dat wel naast elkaar gedraaid? Routed vs tagged IPTV. Dat maakt een overstap natuurlijk makkelijker. En ik heb geen idee of dat bij wel => geen PPPoE kan (die aanname stond ook in mijn eerste post, dat dat niet kan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Tom Paris schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:28:
[...]

Dat denk ik dus ook, dedicated hardware heeft geen problemen om die snelheid te kunnen halen. Routers van 5/6 jaar geleden halen met gemak 1Gbit/s. Voorbeelden: Unifi USG en Edgerouter X, apparaten die je voor heel weinig nu in de V&A kunt vinden.

Voor KPN is er geen enkele noodzaak om af te stappen van PPPoE. Sterker nog het biedt veel voordelen aan hun kant om abonnementen te kunnen beheren, in toegang en mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 31-08 12:02
[...]

Nog steeds 'maar' 2 NIC's maar toch al beter dan 1. ;)
pricewatch: Intel NUC 11 Pro Kit NUC11TNHi30L

Ik ben zelf aan het kijken om mijn Ubiquiti USG te vervangen omdat ik momenteel geen IDS/IPS kan doen zonder zwaar in te boeten op internetsnelheid (vooral merkbaar in downloads maar goed). Maak me enkel wat zorgen of een Celeron N5xxx krachtig genoeg is voor mijn 500/50 internetverbinding. Belangrijkste is laag stroomverbruik (wat bij een NUC meestal wel goed zit), goede performance en een zo klein mogelijke footprint. 2 NIC's (WAN/LAN) is genoeg. De 3de poort op mijn USG heb ik nog nooit gebruikt dus die ga ik niet missen.

[ Voor 39% gewijzigd door bibi2205 op 23-08-2022 21:46 ]

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
bibi2205 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:40:
[...]

Nog steeds 'maar' 2 NIC's maar toch al beter dan 1. ;)
pricewatch: Intel NUC 11 Pro Kit NUC11TNHi30L

Ik ben zelf aan het kijken om mijn Ubiquiti USG te vervangen omdat ik momenteel geen IDS/IPS kan doen zonder zwaar in te boeten op internetsnelheid (vooral merkbaar in downloads maar goed). Maak me enkel wat zorgen of een Celeron N5xxx krachtig genoeg is voor mijn 500/50 internetverbinding. Belangrijkste is laag stroomverbruik (wat bij een NUC meestal wel goed zit), goede performance en een zo klein mogelijke footprint. 2 NIC's (WAN/LAN) is genoeg. De 3de poort op mijn USG heb ik nog nooit gebruikt dus die ga ik niet missen.
Ook een aardig ding. Als je echt veeleisend bent is dat zeker een optie. Maar die i3 is als ik het goed zie geen Atom processor. Desondanks nog steeds een TDP van maar 12W.

Voor mij toch wel wat te veel. En daarbij, om nou meer dan € 300 uit te geven alleen omdat je PPPoE wilt doen met Opnsense lijkt we wat overdreven. :D

Op zich is twee NIC's inderdaad genoeg om eenvoudig een routertje samen te stellen. Maar als je Proxmox o.i.d. gebruikt is het toch ook wel fijn als je de hypervisor ook fysiek zou kunnen benaderen.

In ieder geval neig ik nog steeds wel naar een N6005...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:02
Ik draai nu een jaar naar tevredenheid op een NUC proxmox, en daaronder een VM met opnsense.
Nu las ik vanochtend dat veel routers met een realtek rtl819x chip een stack overflow bug hebben en kunnen worden overgenomen als ze je IP adres hebben (cve-2022-27255).

Ik ben altijd wel gealarmeerd door dit soort kwetsbaarheden. Nu heb ik op mijn NUC niet deze chip. Maar ik vroeg me af: ben ik uberhaupt kwetsbaar voor hardware kwestbaarheden als ik OPNsense virtueel op een VM draai? Ik emuleer een generieke computer met intel chips.. Zou een OPNsense update / fix voldoende zijn of is er toch een kwetsbaarheid die blijft bestaan door de hardware waarop de boel uiteindelijk draait? Met andere woorden: schermt OPNsense en naarna Proxmox voldoende dit type hardware / kwetsbaarheden af??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:32
Ik weet niet of het al is voorbij gekomen, maar ik gebruik een Artic Freeze USB fan om mijn niet-geforceerd gekoelde firewall te koelen (mijn Intel NUC's trouwens ook), die zich allen in de meterkast bevinden.

Omdat ik de fan even had stil gezet en vergeten was aan te zetten, steeg de temperatuur van de firewall behoorlijk. Nadat ik de fan weer had aangezet, is de CPU temperatuur gedaald met 18(!) graden.

Zoiets dus als firewall...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0DMEodqnZh0DUhVQ2xQXiE5OWY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UATPTGmZBTBB7omWfLoewyZo.jpg?f=user_large

De fans zijn niet duur en het helpt dus echt! Doe er mee wat je wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theone098
oltk schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:49:
Ik draai nu een jaar naar tevredenheid op een NUC proxmox, en daaronder een VM met opnsense.
Nu las ik vanochtend dat veel routers met een realtek rtl819x chip een stack overflow bug hebben en kunnen worden overgenomen als ze je IP adres hebben (cve-2022-27255).

Ik ben altijd wel gealarmeerd door dit soort kwetsbaarheden. Nu heb ik op mijn NUC niet deze chip. Maar ik vroeg me af: ben ik uberhaupt kwetsbaar voor hardware kwestbaarheden als ik OPNsense virtueel op een VM draai? Ik emuleer een generieke computer met intel chips.. Zou een OPNsense update / fix voldoende zijn of is er toch een kwetsbaarheid die blijft bestaan door de hardware waarop de boel uiteindelijk draait? Met andere woorden: schermt OPNsense en naarna Proxmox voldoende dit type hardware / kwetsbaarheden af??
Hoe meer lagen je toevoegt, hoe groter de kans dat een van de lagen een kwetsbaarheid bevat. In hoeverre dat dan weer zorgt dat andere lagen kunnen worden beïnvloed, ligt aan de kwetsbaarheid (en aan de beveiliging van de overige lagen).
Vandaar dat velen hier liever de firewall niet virtualiseren maar rechtstreeks op de hardware draaien (inclusief moi).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charliemka
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 24-11-2023
Theone098 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:39:
Ik weet niet of het al is voorbij gekomen, maar ik gebruik een Artic Freeze USB fan om mijn niet-geforceerd gekoelde firewall te koelen (mijn Intel NUC's trouwens ook), die zich allen in de meterkast bevinden.

Omdat ik de fan even had stil gezet en vergeten was aan te zetten, steeg de temperatuur van de firewall behoorlijk. Nadat ik de fan weer had aangezet, is de CPU temperatuur gedaald met 18(!) graden.

Zoiets dus als firewall...

[Afbeelding]

De fans zijn niet duur en het helpt dus echt! Doe er mee wat je wilt.
Wat was de CPU temperatuur dan voor en na het toevoegen van de fan?
Ik heb een gelijkaardige mini PC gekocht als degene die je toont op de foto, maar zelfs onder standaard load wordt die omhuizing zeer warm (te warm om lang aan te raken). Ik vraag me af of het normaal is (liever dat de omhuizing warm is, dan de CPU natuurlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik heb een originele Netgate firewall en Sophos firewall gehad, beide fanless. Ze gingen beide over de 50 graden heen, tot zo’n 55 graden. Die zijn zo ontworpen, lijkt dus geen kwaad te kunnen?

Edit: temperatuur volgens pfSense, dus waarschijnlijk CPU temperatuur, niet behuizing.

[ Voor 18% gewijzigd door wian op 27-08-2022 07:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theone098
charliemka schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 06:33:
[...]

Wat was de CPU temperatuur dan voor en na het toevoegen van de fan?
Ik heb een gelijkaardige mini PC gekocht als degene die je toont op de foto, maar zelfs onder standaard load wordt die omhuizing zeer warm (te warm om lang aan te raken). Ik vraag me af of het normaal is (liever dat de omhuizing warm is, dan de CPU natuurlijk).
Voor het toevoegen 67, na het toevoegen 49 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theone098
wian schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 07:31:
Ik heb een originele Netgate firewall en Sophos firewall gehad, beide fanless. Ze gingen beide over de 50 graden heen, tot zo’n 55 graden. Die zijn zo ontworpen, lijkt dus geen kwaad te kunnen?

Edit: temperatuur volgens pfSense, dus waarschijnlijk CPU temperatuur, niet behuizing.
Ja CPU temps. Klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimoDimo
Tomba schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 07:00:
[...]

Da's eigenlijk wel raar, want op Linux zou je multi-core PPPoE out-of-the-box moeten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimoDimo
TimoDimo schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:28:
[...]

Bedankt voor je uitleg. Wel jammer dat dat in FreeBSD niet goed geoptimaliseerd is dan. Als je zoekt op "opnsense pppoe" dan krijg je veel hits van mensen die proberen eerst met Linux PPPoE te verwerken en dan door te sturen naar PFSense/Opnsense. Zoals https://www.reddit.com/r/...ternatives_to_pfopnsense/.

Hier staat zelfs dat het eigenlijk een bug is in FreeBSD:
https://serverfault.com/q...e-from-an-opnsense-router.

Het lijkt ook niet binnen afzienbare tijd te kunnen worden opgelost: https://bugs.freebsd.org/bugzilla/show_bug.cgi?id=203856
Heeft iemand misschien ervaringen met deze oplossing waarbij je OpenWRT gebruikt voor de PPPoE-verbinding en dat vervolgens bridget naar Opnsense / Pfsense? (Allemaal in één machientje met Proxmox.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

TimoDimo schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:40:
[...]

Da's eigenlijk wel raar, want op Linux zou je multi-core PPPoE out-of-the-box moeten hebben.
Wellicht niet op ARM (fortigate draait op een ASIC ivm een ARM CPU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TimoDimo schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:44:
[...]

Heeft iemand misschien ervaringen met deze oplossing waarbij je OpenWRT gebruikt voor de PPPoE-verbinding en dat vervolgens bridget naar Opnsense / Pfsense? (Allemaal in één machientje met Proxmox.)
Als je toch al OpenWRT hebt, wat wil je dan nog in *sense doen wat in OpenWRT niet kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimoDimo
Tom Paris schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:28:
[...]

Als je toch al OpenWRT hebt, wat wil je dan nog in *sense doen wat in OpenWRT niet kan?
Beide zijn natuurlijk te gebruiken voor elke toepassing die je maar kan bedenken. Echter, Opnsense / PFSense is opgezet als firewall, OpenWRT is opgezet als embedded device, gericht op Wi-Fi. Ik ken *sense niet, maar ik lees veel over DPI en IDS/IPS, wat best interessant kan zijn en waarvoor *sense erg geschikt lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TimoDimo schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:33:
[...]

OpenWRT is opgezet als embedded device, gericht op Wi-Fi
OpenWRT kan Wifi, en kan op embedded devices, maar OpenWRT is evengoed 'opgezet als firewall' als *sense.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimoDimo
Tom Paris schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:38:
[...]

OpenWRT kan Wifi, en kan op embedded devices, maar OpenWRT is evengoed 'opgezet als firewall' als *sense.
Ja dat snap ik, maar *sense is toch alléén maar een router/firewall? Bij OpenWRT gaat het erom zoveel mogelijk apparaten te ondersteunen, en daarom ook een zo klein mogelijke installatiegrootte/footprint. Het is dan ook een beetje een beperktere vorm van Linux (alle Linuxtooltjes werken net even anders en met package manager opkg zijn packages ook specifiek gericht op een kleine footprint).

Ik geef toe ik kan eigenlijk geen echte reden noemen waarom OpenWRT als firewall minder "goed" is dan *sense. Maar als de focus ligt op Wi-Fi en ondersteunen van specifieke SoC's/architecturen, dan zegt mijn gevoel dat een toegewijde router/firewall de voorkeur heeft.

Ik kan het natuurlijk mis hebben. Ik laat me graag overtuigen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D43m0n
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:44
Tomba schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:53:
[...]

Wellicht niet op ARM (fortigate draait op een ASIC ivm een ARM CPU)
Ik volg dit met interesse, ik overweeg namelijk een zelfbouw router op x86_64 basis met OpenWRT. Er is een community effort om de offloading cores (NSS cores) op een aantal routers te ondersteunen. De eerste poging daartoe is gebaseerd op kernel versie 5.4 (OpenWRT versie 21.02). Deze werkt ook met PPPoE. Er zijn verschillende gebruikers die aangeven de 940Mbit/s daarmee te halen met hun Internetverbinding. Vanaf kernel 5.10 (OpenWRT versie 22.03 en master) werkte die NSS offloading een tijdlang niet op PPPoE verbindingen. Contributors van die community effort hebben dat onlangs weer aan de praat gekregen, maar de stabiliteit ervan is niet om over naar huis te schrijven. Men is er nog niet achter of alleen PPPoE met NSS cores voor die instabiliteit zorgt, of dat de PPPoE implementatie nog niet helemaal "af" is. Traffic Shaping (SQM) via die NSS cores is namelijk ook niet stabiel op OpenWRT met kernel 5.10.

De personen die de eerste NSS "versie" op kernel 5.4 aan de praat hebben gekregen hebben zelf geen PPPoE (meer) dus die kennis ontbreekt momenteel in de community voor kernel 5.10.

Maar als ik hier lees dat PPPoE op ARM ('t gros van de routers...) niet multi core is, kan ik me voorstellen dat dit wel eens mis gaat, met als gevolg spontane reboots omdat de watchdog ingrijpt.

Is PPPoE op x86_64 wel multi core op Linux (OpenWRT)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
TimoDimo schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:47:
[...]

Ja dat snap ik, maar *sense is toch alléén maar een router/firewall? Bij OpenWRT gaat het erom zoveel mogelijk apparaten te ondersteunen, en daarom ook een zo klein mogelijke installatiegrootte/footprint. Het is dan ook een beetje een beperktere vorm van Linux (alle Linuxtooltjes werken net even anders en met package manager opkg zijn packages ook specifiek gericht op een kleine footprint).

Ik geef toe ik kan eigenlijk geen echte reden noemen waarom OpenWRT als firewall minder "goed" is dan *sense. Maar als de focus ligt op Wi-Fi en ondersteunen van specifieke SoC's/architecturen, dan zegt mijn gevoel dat een toegewijde router/firewall de voorkeur heeft.

Ik kan het natuurlijk mis hebben. Ik laat me graag overtuigen. ;)
OpenWRT = Linux, *sense = FreeBSD. De hardwaresupport van Linux is gewoon een stuk breder dan FreeBSD, waardoor OpenWRT makkelijk gecompileerd kan worden voor heel veel verschillende platformen. Maar:
- *sense draait ook op een beperkt aantal ARM devices;
- *sense kan ook prima als WiFi access point fungeren, hoewel wederom de hardwaresupport veel beperkter is.

Ook qua packages zit er in het fundament niet veel verschil, zowel OpenWRT als *sense is uiteindelijk een combinatie van packages die het OS maken. Alleen hanteert OpenWRT is heel modulair principe waarin de basis echt 'basis' is met de packages die je wil daarbovenop (denk aan OpenVPN, Wireguard, RADIUS, etc), terwijl bij *sense alle functionaliteit standaard zit ingepakt.

Maar beiden zeggen verder niets over de firewall-functionaliteit van de software.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimoDimo
Tom Paris schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:08:
[...]

OpenWRT = Linux, *sense = FreeBSD. De hardwaresupport van Linux is gewoon een stuk breder dan FreeBSD, waardoor OpenWRT makkelijk gecompileerd kan worden voor heel veel verschillende platformen. Maar:
- *sense kan ook prima als WiFi access point fungeren, hoewel wederom de hardwaresupport veel beperkter is.

Ook qua packages zit er in het fundament niet veel verschil, zowel OpenWRT als *sense is uiteindelijk een combinatie van packages die het OS maken. Alleen hanteert OpenWRT is heel modulair principe waarin de basis echt 'basis' is met de packages die je wil daarbovenop (denk aan OpenVPN, Wireguard, RADIUS, etc), terwijl bij *sense alle functionaliteit standaard zit ingepakt.

Maar beiden zeggen verder niets over de firewall-functionaliteit van de software.
Bedankt voor je uitleg. Goed om te weten dat het wat betreft firewall- en routerfunctionaliteit wel goed zit met beide. Uiteindelijk kies je toch ook een pakket op basis van je persoonlijke voorkeur, en misschien vanwege de extra's, als aan de randvoorwaarden is voldaan.

Die extra's zijn bij *sense best wel leuk, al kun je iets soortgelijks met OpenWRT vaak ook wel installeren. Je moet daarbij volgens mij onderscheid maken tussen packages van derden (zoals wat je noemt OpenVPN, Radius enz) en zaken die het OS zelf uitbreiden. Die laatste is wat mij betreft waar het om gaat, want die "extra's" zijn OS-specifiek. Daar is bij OpenWRT best veel van, inclusief de LuCi (GUI) ondersteuning in een aparte package. Het betekent wel meer instellen/uitzoeken. Bij Opnsense lijkt het me fijn als het allemaal out-of-the-box werkt.

In dit geval is de ondersteuning voor multi-core PPPoE echter een randvoorwaarde, dus kom ik dan toch bij Linux uit. Misschien dat ik dus voor een OpenWRT-systeempje ga o.b.v. een N5105 of een N6005, en dan met Proxmox virtualiseren zodat ik het thuisservertje nog voor wat andere zaken kan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
OpenWRT is behoorlijk capabel, maar toch wel een stuk minder gebruiksvriendelijk dan *sense. Qua security heb ik ook een stuk minder vertrouwen in OpenWRT dan *sense. OpenWRT draait standaard veel processen als root. Je maakt ook makkelijker een configuratiefout.

OpenWRT is echt heel mooie router software, maar voor een hoofd firewall zou ik echt voor *sense gaan. Persoonlijk voor pfSense (minder wijzigingen, goede documentatie, veel commerciele gebruikers).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Dat gedeelte is toch redelijk nieuw/vers in pfSense en één van de redenen dat men nu het een en ander heeft gewijzigd aan de hele toestand omtrent de Licenties ervan : Onder andere ondersteuning voor "All-in-One" achtige apparaten die ook WiFi aan boord hebben :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
[...]

nero355 schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:40:
[...]

Dat gedeelte is toch redelijk nieuw/vers in pfSense en één van de redenen dat men nu het een en ander heeft gewijzigd aan de hele toestand omtrent de Licenties ervan : Onder andere ondersteuning voor "All-in-One" achtige apparaten die ook WiFi aan boord hebben :?
Ik zou niet zeggen dat *Sense prima kan fungeren als WiFi AP. Niet nieuw, maar wel heel beperkt.
Although wireless networks are supported in OPNsense, result may vary.
[…]
nowadays most devices expect wireless-ac, which isn’t supported.
Support for 802.11n hardware in pfSense software is somewhat limited and 802.11ac support does not exist. This is a deal breaker for some, and as such using an external access point would be best for networks requiring 802.11ac and in some cases 802.11n if suitable hardware cannot be obtained.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mrdemc Zoals ik zei, hardwaresupport is inderdaad echt beperkt in FreeBSD. Mijn punt was meer om de verschillen en overeenkomsten tussen OpenWRT en *sense te duiden.
nero355 schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:40:
[...]

Ik volg je niet... WiFi AP functionaliteit zit al jaren in pfSense?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 19:59
Ik gebruik op het moment opnsense echter lijkt het stuk voor 2 ISP's nogal "gebroken".

Moet allerlei rare trucs uithalen om van het ene vlan in het andere te kunnen komen, anders reageert het gewoon niet. NAT reflection lijkt gewoon helemaal niet meer te werken (verschillende dingen geprobeerd al).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
jimmy87 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:10:
Ik gebruik op het moment opnsense echter lijkt het stuk voor 2 ISP's nogal "gebroken".

Moet allerlei rare trucs uithalen om van het ene vlan in het andere te kunnen komen, anders reageert het gewoon niet. NAT reflection lijkt gewoon helemaal niet meer te werken (verschillende dingen geprobeerd al).
Beetje onduidelijk wat je bedoelt, maar wat ik begrijp herken ik niet. Zelf heb ik twee OPNsense instances draaien met VLAN in een HA setup en vervolgens nog een site-to-site VPN naar een ander netwerk. verkeer tussen VLAN's gaat goed, HA werkt ook perfect (als de ene update en herstart, neemt de ander zonder problemen de situatie over en schakelt daarna ook weer netjes terug) en verkeer van de ene site naar de ander is ook probleemloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimmy87
Ik heb het dan ook niet over 2 opnsense instances, ik heb het over 1 opnsense instance met 2 wan verbindingen. Met 1 wan verbinding had ik die issues ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mrdemc schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:23:
[...]

Beetje onduidelijk wat je bedoelt, maar wat ik begrijp herken ik niet. Zelf heb ik twee OPNsense instances draaien met VLAN in een HA setup en vervolgens nog een site-to-site VPN naar een ander netwerk. verkeer tussen VLAN's gaat goed, HA werkt ook perfect (als de ene update en herstart, neemt de ander zonder problemen de situatie over en schakelt daarna ook weer netjes terug) en verkeer van de ene site naar de ander is ook probleemloos.
Inmiddels heb ik die tweede WAN verbinding niet meer, heb er wel mee gespeeld. Het had iets te maken met FW rules, niet zo zeer met NAT. Je zou het kunnen testen met een allow any net onder je block rule voor mgmt/ssh.

Ik moest toen alle FW (NAT) rules kopiëren meen ik naar de tweede WAN, en met die onderste dropdown de juiste variant kiezen, beetje vaag maar dan heb je een richting. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Tom Paris schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:24:
Ik volg je niet... WiFi AP functionaliteit zit al jaren in pfSense?
Dan heb ik iets verkeerd begrepen omtrent het WiFi gedeelte, want ik dacht dat het helemaal niet kon en onlangs pas erbij is gekomen naar aanleiding van input van de gebruikers/klanten van hun licenties :)

• jimmy87
stormfly schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:44:
[...]

Inmiddels heb ik die tweede WAN verbinding niet meer, heb er wel mee gespeeld. Het had iets te maken met FW rules, niet zo zeer met NAT. Je zou het kunnen testen met een allow any net onder je block rule voor mgmt/ssh.

Ik moest toen alle FW (NAT) rules kopiëren meen ik naar de tweede WAN, en met die onderste dropdown de juiste variant kiezen, beetje vaag maar dan heb je een richting. _/-\o_
Hmm ik ga dat eens bekijken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik ben op zoek naar een kant en klaar kastje, fanless, klein, Intel NIC voor *Sense (weet nog niet welke van de 2).

Nu kwam ik via via uit op deze link:
https://nl.aliexpress.com/item/1005004509018898.html

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? Lijkt me een prima prijs voor een 10e gen N5105 met Intel NIC.
De 16GB DDR4/256GB SSD versie zit op €248.

Snap de bundle optie ook niet helemaal, is het dan voorgeïnstalleerd ofzo? En zoja, moet je dat willen?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• yvanmidden
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:37
Sp33dFr34k schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:46:
Ik ben op zoek naar een kant en klaar kastje, fanless, klein, Intel NIC voor *Sense (weet nog niet welke van de 2).

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? Lijkt me een prima prijs voor een 10e gen N5105 met Intel NIC.

Snap de bundle optie ook niet helemaal, is het dan voorgeïnstalleerd ofzo? En zoja, moet je dat willen?
Ik heb exact deze vorige maand besteld en is eergisteren binnen gekomen. Ik heb geen bundle opties erbij genomen, omdat ik nog RAM had liggen en ik heb een losse NVMe SSD er bij besteld via Amazon.

Ik zou zelf nooit voor een voorgeïnstalleerde bundel gaan, omdat je dan niet exact weet wat er geïnstalleerd is. Een systeempje met SSD en RAM voorgeïnstalleerd kan nog, maar ik zou de installatie van *Sense volledig zelf doen.

Mijn eerste indruk en gevoel van het apparaatje zegt dat het een capabel systeempje is. Ik heb even gespeeld met Windows 11 erop installeren en dat gaat gewoon vlekkeloos (en snel!) via USB stick.

Ik heb nog niet uitgebreid getest, maar mijn eerste bevinding is dat ie wel redelijk warm wordt op de touch na een paar uurtjes. Ik denk niet dat het heel erg kwaad kan, maar wellicht is het nuttig even te kijken naar een optie met een betere heatsink.

Ergens komende dagen ga ik spelen met Proxmox en OPNSense om te kijken hoe dit dingetje presteert :).

Overigens heb ik deze besteld nav deze (https://www.servethehome....-2-5gbe-options-reviewed/) review over de chipset, NICs, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
yvanmidden schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:24:
[...]

Ik heb exact deze vorige maand besteld en is eergisteren binnen gekomen. Ik heb geen bundle opties erbij genomen, omdat ik nog RAM had liggen en ik heb een losse NVMe SSD er bij besteld via Amazon.

Ik zou zelf nooit voor een voorgeïnstalleerde bundel gaan, omdat je dan niet exact weet wat er geïnstalleerd is. Een systeempje met SSD en RAM voorgeïnstalleerd kan nog, maar ik zou de installatie van *Sense volledig zelf doen.

Mijn eerste indruk en gevoel van het apparaatje zegt dat het een capabel systeempje is. Ik heb even gespeeld met Windows 11 erop installeren en dat gaat gewoon vlekkeloos (en snel!) via USB stick.

Ik heb nog niet uitgebreid getest, maar mijn eerste bevinding is dat ie wel redelijk warm wordt op de touch na een paar uurtjes. Ik denk niet dat het heel erg kwaad kan, maar wellicht is het nuttig even te kijken naar een optie met een betere heatsink.

Ergens komende dagen ga ik spelen met Proxmox en OPNSense om te kijken hoe dit dingetje presteert :).

Overigens heb ik deze besteld nav deze (https://www.servethehome....-2-5gbe-options-reviewed/) review over de chipset, NICs, etc.
Cool kan je eens meten wat het stroomverbruik is van het apparaat als je er alleen *Sense op draait? Heb nu een intel NUC i3-7100U

Geekbench
Single 675 en Multi 1512: i3-7100U
Single 675 en Multi 2000: N5105

Zoek vooral, oriënterend, naar iets met meer LAN porten dan de NUC. Nu gebruikt KPN PPPoE en dan blijft de singlecore performance het belangrijkste 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D43m0n

...

Ik ben ook besluiteloos aan het loeren naar zo'n kastje |:(
[...]

Ik heb exact deze vorige maand besteld en is eergisteren binnen gekomen.

Ik heb die review ook gezien, volgens mij zag ik bij een YouTube comment bij die review dat iemand de temperatuur ook hoog vond. Die persoon heeft een website genoemd waarop hij dat uitlegt en hoe dat op te lossen.

Na het lezen en bekijken van die review zou ik er ook niet voor kiezen om het systeem vooraf compleet te maken met RAM en storage, geen idee wat voor spul er dan in zit. Dan zou ik dat zelf willen kunnen kiezen.

Wat me alleen niet duidelijk is; welke optie bij verzending moet je nu kiezen? Er is afgelopen jaar wat veranderd met importeren buiten de EU en de uitleg in de tekst van die Alishop is sub-optimaal vertaald zullen we maar zeggen.

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

[...]
Dat baart me wel een klein beetje zorgen, ding moet toch 24/7 gaan draaien... Misschien toch beter om niet voor fanless te gaan dan? Hmmm...
Ik heb een "server" bakje staan met Proxmox en een 7-tal LXC's/VM's, voor mij zou dit ding puur als router moeten gaan functioneren. Of is het daarvoor dan een beetje over the top, dat je toch met Proxmox erbij aan de slag gaat...?
D43m0n schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:36:
Ik heb die review ook gezien, volgens mij zag ik bij een YouTube comment bij die review dat iemand de temperatuur ook hoog vond. Die persoon heeft een website genoemd waarop hij dat uitlegt en hoe dat op te lossen.
Weer typisch Chinese kwaliteit zo te zien, dat zou een makkelijke oplossing zijn, thanks for sharing.
Na het lezen en bekijken van die review zou ik er ook niet voor kiezen om het systeem vooraf compleet te maken met RAM en storage, geen idee wat voor spul er dan in zit. Dan zou ik dat zelf willen kunnen kiezen.
Zeer goed punt, ga ik denk ik ook doen. Nu ik erbij nadenk, ik heb nog genoeg spul liggen, zelfs nog een nieuwe 1TB Samsung 980. RAM heb ik ook nog wel volgens mij :+
Wat me alleen niet duidelijk is; welke optie bij verzending moet je nu kiezen? Er is afgelopen jaar wat veranderd met importeren buiten de EU en de uitleg in de tekst van die Alishop is sub-optimaal vertaald zullen we maar zeggen.
Er staat bij standaardverzending, NO TAX, 3-10 dagen van China naar de EU, gratis verzonden. Klinkt goed?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Let er op dat deze EXCLUSIEF btw/inklaring/hoehetookheet is, hier komen dus importkosten bij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
offtopic:
Bij mijn weten zou dat geen probleem moeten zijn bij AliExpress. Als je iets besteld wordt nu het BTW / import verhaal meteen verrekend door AliExpress dus heb je niet achteraf nog extra kosten. Dus wat je aftekent is de definitieve prijs. En als het goed is blijft het pakketje ook geen weken meer bij de douane liggen omdat dat vooraf al allemaal geregeld is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raymondw
  • Laatst online: 21:57

Heb vorig jaar deze gekocht : XCY
Intel 5405u
Alle onderdelen die ik erin besteld heb zijn van Chinees merk, maar tot nu toe ben ik er happy mee.
Wifi is alleen nodig voor de auto en de deurbel, bereik is niet heel groot.
Heb er zelf OPNsense op gezet, leek mij veiliger ;)

Verbruik via een Shelly plug was <10w onder actieve internet load.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!
roeleboel schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:42:
[...]

Let er op dat deze EXCLUSIEF btw/inklaring/hoehetookheet is, hier komen dus importkosten bij!
https://www.belastingdien...akket-bestel-buiten-de-eu

Ja of niet, typisch een overheid website.

BTW: zit al in het Ali tarief
Invoerrechten: staat op 0% in de tabel
Inklaringskosten: die blijven dan als enige over?

EDIT:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQcn5vCxgbRQ30itsv5hUHOk9MM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mWbypx3V2i02VpmdbNrsgdOo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door stormfly op 14-09-2022 15:53 ]

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

stormfly schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:51:
[...]

https://www.belastingdien...akket-bestel-buiten-de-eu

Ja of niet, typisch een overheid website.

Invoerrechten: staat op 0% in de tabel
Inklaringskosten: die blijven dan als enige over?
Paging @yvanmidden, help ons eens uit dit dilemma, heb je inklaring moeten betalen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Wat me alleen niet duidelijk is; welke optie bij verzending moet je nu kiezen?

Er is afgelopen jaar wat veranderd met importeren buiten de EU en de uitleg in de tekst van die Alishop is sub-optimaal vertaald zullen we maar zeggen.
Check altijd effe of je voor een Warehouse in de EU kan kiezen en dan kan je een heleboel gezeik meteen negeren omtrent BTW en Importkosten en zo :)

Heel veel Chinese Webshops hebben die optie vaak erbij staan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

stormfly schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:51:
[...]
btw zit hier NIET in, dan zou er vlak onder de prijs 'Price includes VAT' staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

roeleboel schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:57:
[...]

btw zit hier NIET in, dan zou er vlak onder de prijs 'Price includes VAT' staan...
Dit is de kale versie van €148, komt BTW op bij de checkout:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y-1BT_40OI5aOoqaWYcqqlb4eQg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LH6xOt9HWecJviMb96YaWBCn.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
roeleboel schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:57:
[...]

Hebben ze blijkbaar aangepast, er is een periode geweest dat jet het in het checkout gedeelte duidelijk zag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LvYAgcpZrTDiPt4ZBYizg4EJDvA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/93hzR2ErpEbqDrALTHi08629.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D43m0n
Sp33dFr34k schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:59:
[...]

Dit is de kale versie van €148, komt BTW op bij de checkout:

[Afbeelding]
Ik zie exact hetzelfde er bij staan, BTW wordt pas bijgewerkt op het moment dat je wilt gaan betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D43m0n
Toch maar geklikt op "Betalen". Ook maar vast M2 SSD, SODIMM en koelpasta ergens bestellen. Ik ga 't wel meemaken hoe lang 't duurt voordat ie binnen is en of er nog inklaringskosten bij komen. Op Amazon vind ik vergelijkbare kastjes maar die zijn zonder geheugen en opslag duurder en daar komt ook nog iets van €20 tot €35 verzendkosten nog bij.

Soms moet je gewoon een gokje wagen.
Pagina: 1 ... 27 ... 61 Laatste