stormfly schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:39:
Ik ben benieuwd ik merk dat ik op de NUC7i3 met VMware op zich een prima router heb. Alleen als er een tv stream loopt van 8mbit dan merk ik dat hij de DNS requests wat minder snel afhandelt. Je ziet dat aan de page loads, ipv als one page komt het een fractie trager binnen.
En je weet zeker dat het niks met slecht of niet ingestelde IGMP Snooping te maken heeft

Nu heb ik de ERX van UI teruggezet en die heeft hardware offloading, dat vliegt toch echt wel lekker door het internet. Vanavond even testen met de TV stream aan.
Als je netwerk wordt verzopen met Multicast verkeer dan kan de router daar weinig aan doen...
Ik was benieuwd of jullie ook zo kritisch naar de load kijken? De NUC heeft niet super veel CPU maar is toch ook wel krachtig te noemen?
Welk model is het PRECIES

Wat zijn de volledige specificaties ?!
Bijvoorbeeld een hypervisor als proxmox is deze lichter dan ESXi? of een native install van de NUC7i3 met OPNsense of pfSense?
Ik zou twee keer JA willen zeggen, maar de eerste weet ik niet zeker en Proxmox heeft mijn voorkeur dus ik ben biased...

Je kan geen polls meer plaatsen?
Dat ging altijd via een externe website

Maar waar zitten jullie het meeste op, ik neig naar OPNsense deze is in de GUI zoveel sneller dan pfSense met het doen van wijzigingen en het gebruik van GEOip block lijsten is ook veel simpeler.
IMHO een persoonlijke kwestie die jij voor jezelf moet bepalen

Met pihole/adguard vang ik ads af, beide hebben WireGuard.
Dat kan ook allemaal vanuit pfSense met pfBlockerNG en natuurlijk de VPN featues die in pfSense zitten, maar persoonlijk vind ik Pi-Hole echt een geweldig stukje software qua beheer

Ik neig dan toch naar OPNsense vanwege het actieve patch beleid en het sneller opvolgen van bugs in Unbound etc.
Bugs in Unbound kunnen ook zo gepatched worden dat het minder opvalt dus hoe merk jij dat of zie jij dat precies
Daarnaast kan je ook Unbound i.c.m. Pi-Hole draaien :
https://docs.pi-hole.net/guides/dns/unbound/