Dat bedoelde ik dus o.a. met "nadelen". Daarom heb ik inderdaad een hardwarematige router achter de hand voor noodgevallenThinkPadd schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 12:19:
Een VM op bijv. een ESXi host is vele malen krachtiger dan de gemiddelde consumentenrouter, dus dat kan prima. En pfSense heeft volgens mij ook nog eens amper resources nodig.
Nadeel is wel dat als er iets met je server aan de hand is (gecrashed ofzo, je weet het niet) dat je gelijk in je hele huis geen internet meer hebt. Ik zou dus wel een router nog ergens in de kast hebben liggen
Waarom uit Bridged mode halen ? Of mis ik iets in je verhaal ?MdO82 schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 12:33:
Dan haal ik het ziggo modem uit bridge
Maar inderdaad als de host crashed dan staat het allemaal stil.
Kwam door een andere reactie op het idee om anders 2 rpi's te gebruiken.
Het blijven die keuzes
Een rpi heeft 1 onboard nic, als router/firewall niet meteen mijn eerste keus. Of je moet er een losse USB > ethernet adapter inpluggen. En dan uitkijken met je CF kaartje vanwege de vele read/write acties (al heeft pfSense daar weer een aangepaste image voor).
Was een reactie op Thinkpad.EverLast2002 schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 12:48:
[...]
Waarom uit Bridged mode halen ? Of mis ik iets in je verhaal ?
Een rpi heeft 1 onboard nic, als router/firewall niet meteen mijn eerste keus. Of je moet er een losse USB > ethernet adapter inpluggen. En dan uitkijken met je CF kaartje vanwege de vele read/write acties (al heeft pfSense daar weer een aangepaste image voor).
Als je alles op 1 machine hebt draaien dan kan het inderdaad wel eens gebeuren dat je machine crasht.
Als ik een eigen router achter het modem ga zetten dan laat ik het modem in bridge zetten zodoende
2250 WP Zuid PVoutput
....ik las "uit bridged mode halen" vandaar mijn vraagMdO82 schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 12:51:
[...]
Was een reactie op Thinkpad.
Als je alles op 1 machine hebt draaien dan kan het inderdaad wel eens gebeuren dat je machine crasht.
Als ik een eigen router achter het modem ga zetten dan laat ik het modem in bridge zetten zodoende
ESXi draait enorm stabiel als hypervisor. Een hardware crash zou je kunnen voorkomen door bijv met RAID te gaan werken. Afwegingen en prioriteiten he...
Persoonlijk ben ik een grote voorstander om de router als losse bak te houden. De voornaamste reden voor mij is dat ik zelf aan andere bakken zo kan knutselen zonder dat de rest van het huis over de zeik gaat als een esxi bak over de zeik ga omdat ik wat doe.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9
Zijn er hier mensen die Sophos UTM / PfSense draaien op bijvoorbeeld een Intel Nuc of een ander klein soort PC'tje? Best interessant, maar wil er geen full-size server voor neerzetten
Owner of DBIT Consultancy
Ik heb al een jaar of 2 pfSense draaien op een Intel NUC DCCP847DYE. Hier heb ik een managed switch aan gehangen en dmv VLAN's de 3 aparte LAN 's en WAN verbinding geconfigureerd. De configuratie draait niet thuis, dus ik kan geen dingen uittesten. Voor een standaard ADSL abonnement werkt dit vlekkeloos.DennusB schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 19:13:
Zijn er hier mensen die Sophos UTM / PfSense draaien op bijvoorbeeld een Intel Nuc of een ander klein soort PC'tje? Best interessant, maar wil er geen full-size server voor neerzetten
Cool! Zit hier nu even te stoeien met Sophos UTM maar dat is toch best sexy shit, best wel iets sexier dan Edgerouters van Unifi (gewoon als Tweaker nerd). Maar ik heb hier alleen nog een heel oud PC'tje met een Atom en 2GB. Ruim voldoende, maar hij heeft onboard 100Mbit en geen Gigabitbundit schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 19:30:
[...]
Ik heb al een jaar of 2 pfSense draaien op een Intel NUC DCCP847DYE. Hier heb ik een managed switch aan gehangen en dmv VLAN's de 3 aparte LAN 's en WAN verbinding geconfigureerd. De configuratie draait niet thuis, dus ik kan geen dingen uittesten. Voor een standaard ADSL abonnement werkt dit vlekkeloos.
Ik draai pfSense op deze configuratie :DennusB schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 19:13:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Celeron G1820 Boxed | € 35,- | € 35,- |
1 | Biostar Hi-Fi B85N 3D Ver. 5.x | € 82,39 | € 82,39 |
1 | Mini-box M350 | € 0,- | € 0,- |
1 | Crucial CT102464BA160B | € 37,95 | € 37,95 |
1 | Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit | € 67,- | € 67,- |
1 | Crucial M500 mSata 120GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 222,34 |
Weliswaar geen NUC, maar qua afmetingen zit er niet veel verschil in
Ik zit nu trouwens ook met Sophos UTM te spelen in een VM, want pfSense is nou niet echt je van het qua innovatie.
Dat ziet er goed uit! Thanks voor je tip en lijstjeB2 schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 19:59:toon volledige bericht
[...]
Ik draai pfSense op deze configuratie :
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Celeron G1820 Boxed € 35,- € 35,- 1 Biostar Hi-Fi B85N 3D Ver. 5.x € 82,39 € 82,39 1 Mini-box M350 € 0,- € 0,- 1 Crucial CT102464BA160B € 37,95 € 37,95 1 Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit € 67,- € 67,- 1 Crucial M500 mSata 120GB € 0,- € 0,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 222,34
Weliswaar geen NUC, maar qua afmetingen zit er niet veel verschil in
Ik zit nu trouwens ook met Sophos UTM te spelen in een VM, want pfSense is nou niet echt je van het qua innovatie.
Sophos ziet er vrij goed uit, ik kom alleen niet uit 1 ding, miss dat iemand dat weet.
M'n normale internet doet het prima, maar mijn Gasten WiFi komt in VLAN 2 uit, dus VLAN 2 op Sophos UTM gemaakt en een DHCP er in gegooid. Werkt prima want krijg netjes een IP in de goede range, ik kan alleen vanaf het gasten netwerk het internet niet op.... iemand enig idee hoe ik dat fix?
En weet iemand of dit mobo genoeg heeft aan een 100Watt voeding?
Gigabyte GA-J1900N-D3V
Meer dan genoeg.DennusB schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 20:05:
[...]
En weet iemand of dit mobo genoeg heeft aan een 100Watt voeding?
Gigabyte GA-J1900N-D3V
Top! Dan gaat dat moederbord er maar komen met 2GB en een SSD als router
Is het met dat moederbord btw een probleem om een 150/15 lijn vol te trekken? Denk het niet toch?
[ Voor 18% gewijzigd door DennusB op 17-10-2015 23:33 ]
Hebben jullie allemaal 1Gbit fiber internet dat er zulke bakbeesten gebouwd worden voor pfSense?
Ik draai pfSense embedded op een HP thin client met een VIA Eden cpu en haal 420 Mbit WAN->LAN. Verbruik komt niet boven de 9 Watt uit, en het apparaat heeft me €20 gekost
Daarnaast geen last van brakke Realtek NICs, en de cpu heeft zelfs AES-acceleratie (120Mbit op OpenVPN).
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Probleem is dat zulke VIA embedded bordjes nieuw vrij duur zijn. Ga je wat andere dingen doen zoals content filtering of antivirus zul je het ook wel merken qua processor kracht.Tom Paris schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 23:35:
Hebben jullie allemaal 1Gbit fiber internet dat er zulke bakbeesten gebouwd worden voor pfSense?Ik draai pfSense embedded op een HP thin client met een VIA Eden cpu en haal 420 Mbit WAN->LAN. Verbruik komt niet boven de 9 Watt uit, en het apparaat heeft me €20 gekost
Daarnaast geen last van brakke Realtek NICs, en de cpu heeft zelfs AES-acceleratie (120Mbit op OpenVPN).
Daarnaast, de encryptie op jouw OpenVPN tunnel speelt ook zeker een rol. Ik denk dat je geen 120Mbps haalt met mijn 4096 bit keys
[ Voor 9% gewijzigd door B2 op 18-10-2015 08:02 ]
De voornaamste reden voor mij was dat toen (ten tijde van de Asus WL500g Deluxe) consumentenrouters niet in staat waren te blijven draaien als er veel torrent/ed2k connecties openstonden. Toen overgestapt op een simpel singlecore Atom systeempje met 1GB RAM en wil sindsdien geen htk-router meer.Tom Paris schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 23:35:
Hebben jullie allemaal 1Gbit fiber internet dat er zulke bakbeesten gebouwd worden voor pfSense?Ik draai pfSense embedded op een HP thin client met een VIA Eden cpu en haal 420 Mbit WAN->LAN. Verbruik komt niet boven de 9 Watt uit, en het apparaat heeft me €20 gekost
... en tegenwoordig heb ik 1Gb fiber internet

Alsof VIA NIC's beter zijnTom Paris schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 23:35:

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Nieuw zou ik ook geen VIA-based bordje kopen nee, maar ook geen J1800/1900 of 1037U die ik vaak zie in pfSense configuraties. Er zijn legio oplossingen met bijv. Intel Rangeley cpu's met QuickAssist (acceleratie in Snort en Suricata in komende builds) en AES-NI. Dan pak je echt snelheidswinst voor hetzelfde geld..B2 schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 07:59:
[...]
Probleem is dat zulke VIA embedded bordjes nieuw vrij duur zijn. Ga je wat andere dingen doen zoals content filtering of antivirus zul je het ook wel merken qua processor kracht.
Wie had het daarover?
Jij?
"HP thin client met een VIA Eden cpu" , als er een VIA CPU van toepassing is, is er volgens mij ook meestal een VIA NIC van toepassing. Althans, dat dacht ik dus
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Is dit wat?
Zonder behuizing € 200,-- en met aes.
1 | ASRock N3150DC-ITX | € 122,- | € 122,- |
1 | Intel Gigabit CT Desktop Adapter | € 27,60 | € 27,60 |
1 | Kingston ValueRAM KVR16LS11/4 | € 21,23 | € 21,23 |
1 | Transcend SSD370 32GB | € 29,19 | € 29,19 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 200,02 |
Zonder behuizing € 200,-- en met aes.
Wat moet dat ding aankunnen? Zonder jouw eisen kunnen we moeilijk zeggen of het wat is
Oscar Wilde
Ik heb mijn bak te koop gezet aangezien ik naar een lager abonnement ben gegaan en lang niet alles van pfsense gebruik.
Dus als iemand een leuke dedicated pfsense bak zoekt moeten ze maar in V&A kijken.
Dus als iemand een leuke dedicated pfsense bak zoekt moeten ze maar in V&A kijken.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9
Leuke bak inderdaad heb destijds dezelfde gekochtHakker schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 12:29:
Ik heb mijn bak te koop gezet aangezien ik naar een lager abonnement ben gegaan en lang niet alles van pfsense gebruik.
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
Was dat maar zo, dan had elk mobo met Intel cpu ook een Intel NICRaven schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 11:50:
Jij?"HP thin client met een VIA Eden cpu" , als er een VIA CPU van toepassing is, is er volgens mij ook meestal een VIA NIC van toepassing. Althans, dat dacht ik dus

(Telfort) VDSLRaven schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 11:57:
Wat moet dat ding aankunnen? Zonder jouw eisen kunnen we moeilijk zeggen of het wat is
AhTom Paris schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 12:45:
[...]
Was dat maar zo, dan had elk mobo met Intel cpu ook een Intel NIC
Dat zegt nog niks. Snelheid? En moet die pc meer gaan doen dan de standaard router dingen?
Oscar Wilde
Tja, dat is voor mij ook nog een vraag en de reden dat ik dit topic volg.Raven schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 13:09:
Dat zegt nog niks. Snelheid? En moet die pc meer gaan doen dan de standaard router dingen?
Het plaatsen van deze opzet is vooral als tegenhanger van de J1900 bordjes welke "afgekraakt" worden vanwege het missen van AES.
Ik ben me nog aan het oriënteren wat ik wil binnen een ntb budget.
Dat nadeel is ook zeer relatief te noemen.Niels.68 schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 13:17:
Het plaatsen van deze opzet is vooral als tegenhanger van de J1900 bordjes welke "afgekraakt" worden vanwege het missen van AES.

Waar wilde je al die bits om te versleutelen vandaan halen?
Dat is nogal een verschil zegThralas schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 14:07:
[...]
Dat nadeel is ook zeer relatief te noemen.
[afbeelding]

Althans ik keek even snel naar de eerste regel
[ Voor 6% gewijzigd door MdO82 op 18-10-2015 15:41 ]
2250 WP Zuid PVoutput
Het gaat erom dat je met een J1900 als 267MB/s kan encrypten. Waar en welke data wil je überhaupt over een VPN laten lopen dat het met deze snelheid geencrypt of gedecrypt moet worden?MdO82 schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 15:40:
[...]
Dat is nogal een verschil zeg
Althans ik keek even snel naar de eerste regel
Die J1900 is voor 90% voldoende.
Sorry, maar dat is geen eerlijk vergelijk. De buffer die TrueCrypt gebruikt is veel groter dan het gemiddelde packet die encrypt moeten worden voor VPN. J1900 haalt iets van 80Mbit op OpenVPN. Voor veel mensen nog steeds voldoende, maar ik zou er niet in investeren als je fiber hebt.Thralas schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 14:07:
[...]
Dat nadeel is ook zeer relatief te noemen.
[afbeelding]
Hier meer mensen problemen met Sophos UTM die constant z'n WAN verbinding offline lijkt te gooien? Ik word er gek van en kan maar niet vinden waarom ie dat doet...
Net weer wat geleerd, je kunt ook gewoon OpenWRT op x86 hardware draaien, hier een handleiding waar ze het met een VM doen: http://wiki.openwrt.org/doc/howto/virtualbox
Misschien niet helemaal inline met wat ik langs zie komen maar hier mijn setup:
Ik had tot een half jaar geleden een Intel DN2800MT bordje welke ik dedicated gebruikte voor pfSense, echter haalde ik maar 110Mbit met NAT en filtering wat met een 200Mbit verbinding (en een losse ADSL) niet voldoende was. Daarnaast had ik nog wat losse prut zoals een Plex/file servertje.
Nu heb ik voor 100 euro een Optiplex 790 via Marktplaats geregeld met een i7-2600, geheugen geupgrade naar 16GB, 2xSSD van 500GB en een quad port Intel NIC (alles had ik nog liggen).
pfSense draai ik nu als een VM onder ESXi 6 net als de 2 andere servers die ik had draaien en ik haal altijd de maximale bandbreedte (200Mbit) via Ziggo net als mijn IPSEC tunnels. Zelfs wanneer Plex aan het transcoden is. Idle verbruik is ongeveer 35 watt dus prima te doen wat mij betreft.
Nieuwe hardware kopen is leuk maar oudere hardware is vaak nog prima voor pfSense en hoeft niet veel te gebruiken.
Ik had tot een half jaar geleden een Intel DN2800MT bordje welke ik dedicated gebruikte voor pfSense, echter haalde ik maar 110Mbit met NAT en filtering wat met een 200Mbit verbinding (en een losse ADSL) niet voldoende was. Daarnaast had ik nog wat losse prut zoals een Plex/file servertje.
Nu heb ik voor 100 euro een Optiplex 790 via Marktplaats geregeld met een i7-2600, geheugen geupgrade naar 16GB, 2xSSD van 500GB en een quad port Intel NIC (alles had ik nog liggen).
pfSense draai ik nu als een VM onder ESXi 6 net als de 2 andere servers die ik had draaien en ik haal altijd de maximale bandbreedte (200Mbit) via Ziggo net als mijn IPSEC tunnels. Zelfs wanneer Plex aan het transcoden is. Idle verbruik is ongeveer 35 watt dus prima te doen wat mij betreft.
Nieuwe hardware kopen is leuk maar oudere hardware is vaak nog prima voor pfSense en hoeft niet veel te gebruiken.
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
110Mb maar?Ballebek schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 17:27:
Misschien niet helemaal inline met wat ik langs zie komen maar hier mijn setup:
Oscar Wilde
Sinds kort ook aan het kijken naar iets low power voor pfSense (huidige watchguard soho box vervangen).
Ik dacht aan zoiets: https://www.supermicro.co...m/X10/A1SRM-LN5F-2358.cfm
Lijkt me ruim voldoende voor wat home pfsense, met wat VPN erop etc.
Iemand hier ervaring mee?
Ik dacht aan zoiets: https://www.supermicro.co...m/X10/A1SRM-LN5F-2358.cfm
Lijkt me ruim voldoende voor wat home pfsense, met wat VPN erop etc.
Iemand hier ervaring mee?
Ben wel benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met zelfbouw in combinatie met meerdere WAN verbindingen. De routers die ik tot nu toe tegen ben gekomen zijn of heel beperkt in de mogelijkheden met meerdere WANs of heel traag of heel duur. Vandaar dat ik naar zelfbouw aan het kijken ben.
Ik moet zeggen, bij mij staat Sophos UTM al een week probleemloos z'n werk te doen nu! Erg fijn te beheren spul ook met bergen optie's. Vandaag komt m'n nieuwe moederbord (pricewatch: Gigabyte GA-J1900N-D3V) er voor binnen zodat ie wat zuiniger is ook! Ik ben benieuwd 
Erg fijn!
Zowel pfSense als Sophos UTM kunnen met gemak meerdere WAN lijntjes aanPolarBear schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 11:25:
Ben wel benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met zelfbouw in combinatie met meerdere WAN verbindingen. De routers die ik tot nu toe tegen ben gekomen zijn of heel beperkt in de mogelijkheden met meerdere WANs of heel traag of heel duur. Vandaar dat ik naar zelfbouw aan het kijken ben.
[ Voor 41% gewijzigd door DennusB op 27-10-2015 11:26 ]
Heb je ervaring? Kan je bijvoorbeeld verkeer routen obv destination via een bepaalde WAN verbinding tenzij die niet beschikbaar is? En andersom ook, verkeer van bepaalde hosts routeren via een bepaalde WAN?DennusB schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 11:26:
Zowel pfSense als Sophos UTM kunnen met gemak meerdere WAN lijntjes aanErg fijn!
Ik wil eigenlijk een active/active setup waarbij ik de glasvezel verbinding gebruik voor de belangrijkste productie verkeer en de andere lijn voor overig verkeer. Mocht de glasvezel niet beschikbaar zijn zou in mijn ideale wereld het productie verkeer met hogere prio over de andere lijn gaan.
Zeker ervaring mee, en ja dat is zeker goed te doen! Je kan gewoon per IP/rule aangeven wat er precies mee moet gebeuren, welke lijn het moet pakken etc. Sophos UTM doet ook uptime monitoring dus schakelt automatisch alles over naar de andere lijn als 1 van de 2 het niet meer doetPolarBear schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 11:31:
[...]
Heb je ervaring? Kan je bijvoorbeeld verkeer routen obv destination via een bepaalde WAN verbinding tenzij die niet beschikbaar is? En andersom ook, verkeer van bepaalde hosts routeren via een bepaalde WAN?
Ik wil eigenlijk een active/active setup waarbij ik de glasvezel verbinding gebruik voor de belangrijkste productie verkeer en de andere lijn voor overig verkeer. Mocht de glasvezel niet beschikbaar zijn zou in mijn ideale wereld het productie verkeer met hogere prio over de andere lijn gaan.
Laatste dagen wat aan het zoeken naar zelfbouw firewall projectje.
Zou pfsense virtualiseren op esx, vandaar vrij stevige atom cpu
Ik weet vooral niet goed wat te kiezen qua kast & voeding, denk dat de prijs daar nog wel wat lager kan. Dacht eerst iets te doen met picoPSU, maar zelf geen ervaring mee qua stabiliteit, en wat ik lees is niet altijd positief...
Iemand suggesties?
EDIT: Coolermaster kastje genomen, omdat daar wat extra ruimte in is mocht er een extra hd of wifi kaart ofzo bijmoeten.
Zou pfsense virtualiseren op esx, vandaar vrij stevige atom cpu
Ik weet vooral niet goed wat te kiezen qua kast & voeding, denk dat de prijs daar nog wel wat lager kan. Dacht eerst iets te doen met picoPSU, maar zelf geen ervaring mee qua stabiliteit, en wat ik lees is niet altijd positief...
Iemand suggesties?
1 | Supermicro A1SAi-2550F (Retail Pack) | € 281,66 | € 281,66 |
1 | Cooler Master Elite 110 | € 36,95 | € 36,95 |
2 | Kingston ValueRAM KVR16LSE11/8HB | € 63,23 | € 126,46 |
1 | Seasonic G-series 360 watt | € 57,95 | € 57,95 |
1 | Samsung 850 EVO 120GB | € 68,- | € 68,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 571,02 |
EDIT: Coolermaster kastje genomen, omdat daar wat extra ruimte in is mocht er een extra hd of wifi kaart ofzo bijmoeten.
[ Voor 22% gewijzigd door goudviske.be op 29-10-2015 09:36 ]
Ik denk momenteel aan 2 setups (ESXi met pfsense).
1) mini ITX bord, 4 core Atom uit Rangerly reeks, met QA, met ECC geheugen:
Ik zou het bord nog kunnen vervangen door de Supermicro A1SRi-2558F, gelijkaardig ITX bord maar met QA, zelfde CPU chip. Maar die zit nog niet in pricewatch.
EDIT: bord toegevoegd in pricewatch & aangepast in lijst hierboven
2) mATX bord met Rangerly 8 core CPU, met QA maar zonder ECC geheugen (anders toch snel duur)
Ik denk de 2e setup te nemen, toch iets meer potentieel, wel iets minder zuinig. CPU zit iets hoger qua verbruik, en het geheugen zit op 1,5V ipv 1,35. Ik denk niet dat dit allemaal erg veel uitmaakt, maar ik heb er weinig ervaring mee.
ECC lijkt me ook niet bijzonder nuttig, aangezien de NICs ook geen ECC hebben, en de machine niet gebruikt zal worden als NAS.
EDIT: De TPLink heb ik erbij gezet omdat ik die ook nog moet kopen, zit in de 2 lijstjes maar heeft verder geen belang
1) mini ITX bord, 4 core Atom uit Rangerly reeks, met QA, met ECC geheugen:
1 | Supermicro A1SRi-2558F | € 289,70 | € 289,70 |
1 | Cooler Master Elite 110 | € 40,- | € 40,- |
2 | Kingston ValueRAM KVR16LSE11/8HB | € 65,28 | € 130,56 |
1 | TP-Link TL-WR1043ND | € 42,95 | € 42,95 |
1 | Seasonic G-series 360 watt | € 55,95 | € 55,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 559,16 |
Ik zou het bord nog kunnen vervangen door de Supermicro A1SRi-2558F, gelijkaardig ITX bord maar met QA, zelfde CPU chip. Maar die zit nog niet in pricewatch.
EDIT: bord toegevoegd in pricewatch & aangepast in lijst hierboven
2) mATX bord met Rangerly 8 core CPU, met QA maar zonder ECC geheugen (anders toch snel duur)
1 | Supermicro A1SRM-2758F (Retail Pack) | € 387,55 | € 387,55 |
1 | Zalman ZM-T1 PLUS | € 25,- | € 25,- |
1 | Kingston KVR16N11K2/16 | € 75,95 | € 75,95 |
1 | TP-Link TL-WR1043ND | € 42,95 | € 42,95 |
1 | Seasonic G-series 360 watt | € 55,95 | € 55,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 587,40 |
Ik denk de 2e setup te nemen, toch iets meer potentieel, wel iets minder zuinig. CPU zit iets hoger qua verbruik, en het geheugen zit op 1,5V ipv 1,35. Ik denk niet dat dit allemaal erg veel uitmaakt, maar ik heb er weinig ervaring mee.
ECC lijkt me ook niet bijzonder nuttig, aangezien de NICs ook geen ECC hebben, en de machine niet gebruikt zal worden als NAS.
EDIT: De TPLink heb ik erbij gezet omdat ik die ook nog moet kopen, zit in de 2 lijstjes maar heeft verder geen belang
Heb zelf nog niet zoveel verdiept in sophos utm, maar zit hier toevallig ook een router module in of is het alleen geschikt om als firewall te gebruiken?DennusB schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 11:26:
Ik moet zeggen, bij mij staat Sophos UTM al een week probleemloos z'n werk te doen nu! Erg fijn te beheren spul ook met bergen optie's. Vandaag komt m'n nieuwe moederbord (pricewatch: Gigabyte GA-J1900N-D3V) er voor binnen zodat ie wat zuiniger is ook! Ik ben benieuwd
[...]
Zowel pfSense als Sophos UTM kunnen met gemak meerdere WAN lijntjes aanErg fijn!
Ik weet btw dat deze posted van jou al enkele maanden oud is

[ Voor 3% gewijzigd door vali op 02-12-2015 14:22 ]
Hij kan uiteraard ook routerenvali schreef op woensdag 02 december 2015 @ 14:22:
[...]
Heb zelf nog niet zoveel verdiept in sophos utm, maar zit hier toevallig ook een router module in of is het alleen geschikt om als firewall te gebruiken?
Ik weet btw dat deze posted van jou al enkele maanden oud is
Mooi om te horen en bedankt voor de snelle reactie. Ben nu afgestudeerd en heb in de avond na mijn werk eindelijk weer wat meer vrije tijd zodat ik mijn projectje "zelfbouw router/firewall" uit de ijskast kan halen. Zat eerst te denken aan freebsd of pfsense, maar dit zit er ook mooi uit. Ben nu in vmware het allemaal aan het testen.
[ Voor 10% gewijzigd door vali op 02-12-2015 16:47 ]
Hallo allemaal,
Ik wil tweak nemen ( 1000Mbit/s)
Nu wil ik alleen een eigen router gaan gebruiken op basis van pfsense (denk ik).
Met dit moederbord Gigabyte GA-J1900N-D3V met de onboard nics.
Hier iemand hier ervaringen mee ?
Ik wil namelijk wel +- 1000 Mbit/s halen
Hoorde al in ander topic dat het beter is om intel nics te gebruiken maar benieuws of deze realtek nics ook voldoen
Bedankt alvast voor jullie reacties
Nu wil ik alleen een eigen router gaan gebruiken op basis van pfsense (denk ik).
Hoorde al in ander topic dat het beter is om intel nics te gebruiken maar benieuws of deze realtek nics ook voldoen
Wat heb je zelf al opgezocht over dit bord icm pfSense? Gebruikerservaringen zijn niet erg positief namelijk: https://forum.pfsense.org/index.php?topic=73518.0mrsab schreef op woensdag 09 december 2015 @ 19:23:
Hallo allemaal,
Bedankt voor je reactie,
De eerste reactie's beginnen in 2014.
Toen had het bord nog een brakke bios en pfsense is inmiddels ook geupdate natuurlijk
Ik zoek iemand met meer recentere ervaringen.
Of een alternatief of ongeveer de zelfde prijs
De eerste reactie's beginnen in 2014.
Toen had het bord nog een brakke bios en pfsense is inmiddels ook geupdate natuurlijk
Ik zoek iemand met meer recentere ervaringen.
Of een alternatief of ongeveer de zelfde prijs
Genoeg recente reacties in dat topic met courante 2.2.x installaties op de laatste BIOS-release...
Misschien heb je iets aan dit topic: https://forum.pfsense.org/index.php?topic=101447.45mrsab schreef op woensdag 09 december 2015 @ 19:23:
Hallo allemaal,
In mijn ervaring blijft het inschatten van hardware toch een beetje een "magie" omdat jouw pfSense config niet die van je buurman is. Heb je bijvoorbeeld veel firewall rules en de virusscanner aan, dan gaat je performance logischerwijs omlaag.
Ik heb zelf de in dit topic besproken APU1D, die haalt met een lichte configuratie rond de 500mbit/s.
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Beter pak je imho een N3700 met lagere TDP + Intel NIC met 2 of 4 poorten. CPU heeft mooi AES, ideaal voor VPN of andere encryptie/decryptie taken.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Vraag me af of dat genoeg is om gbit te routeren, als ik bijvoorbeeld dit lees: http://www.firewallhardwa...selection_and_sizing.html is de i7 nodig om rond de 900mbit uit te komen.
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Ik vraag me af of ze niet heel erg oversizen
Tot 350mbit raden ze aan:
350mbit haal ik echter al met mijn dual core ARM routertjeNo less than 2.4 GHz CPU Dual/Quad Core
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Bedankt voor jullie reacties ik ga toch is kijken naar iets met een intel nic of intel nics als uitbreidings-kaart
Volgens mij klopt daar niet veel vanRamon schreef op woensdag 09 december 2015 @ 21:45:
Vraag me af of dat genoeg is om gbit te routeren, als ik bijvoorbeeld dit lees: http://www.firewallhardwa...selection_and_sizing.html is de i7 nodig om rond de 900mbit uit te komen.
Downloaden naar /dev/null op mijn singlecore Atom router gebeurt met zo'n 110MBps, limiet van het routeren moet ik nog tegenkomen omdat de desktop pc's met Realtek NIC's en hdd's het niet bij kunnen benen
Oscar Wilde
Naar aanleiding van bovenstaande reacties, zou een D2700 dual core atom voldoende moeten zijn om vpn te decrypten? Liefst zonder veel snelheidsverlies op mijn 100/100 lijn. Ding heeft 4gb geheugen en een ssd...
Als ik het allemaal goed lees wat ik zo heb opgezocht is het hardware offload heel belangrijk is.
dit ontlast je cpu en kan je dus met een relatief trage cpu toch goede snelheden behalen.
Met VPN en dat soort dingen is AES belangrijk omdat dit het proces versneld.
dit ontlast je cpu en kan je dus met een relatief trage cpu toch goede snelheden behalen.
Met VPN en dat soort dingen is AES belangrijk omdat dit het proces versneld.
Imho beter een N3050 bordje pakken met Intel dual of quadport NIC. N3050 heeft AES. Dan offload je verreweg het meeste werk naar je NIC en AES-deel van je CPU. Scheelt bakken load. Plus een N3050 heeft een veel lagere TDP dus de kosten verdien je ook wel weer terug.De_Bastaard schreef op donderdag 10 december 2015 @ 23:47:
Naar aanleiding van bovenstaande reacties, zou een D2700 dual core atom voldoende moeten zijn om vpn te decrypten? Liefst zonder veel snelheidsverlies op mijn 100/100 lijn. Ding heeft 4gb geheugen en een ssd...
Ecodan warmtepomp
Hmm, dan kom je toch al snel op ongeveer 300-400 euro voor een firewall uit. Vooral een dual NIC maakt het duur, die heb ik nog niet kunnen vinden onder de 150,-.
Heb ik tweedehands uit Duitsland gehaald op Ebay (quad port) voor <50e. Ik weet niet hoe je je systeem samenstelt maar het kan veel goedkoper.De_Bastaard schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 11:52:
Hmm, dan kom je toch al snel op ongeveer 300-400 euro voor een firewall uit. Vooral een dual NIC maakt het duur, die heb ik nog niet kunnen vinden onder de 150,-.
1 | ASRock N3050M | € 66,95 | € 66,95 |
1 | Cooler Master Elite 110 | € 40,95 | € 40,95 |
1 | Crucial CT51264BA160BJ | € 18,95 | € 18,95 |
1 | Corsair CX430M | € 51,50 | € 51,50 |
1 | Transcend SSD370 (Premium) 32GB | € 31,- | € 31,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 209,35 |
Je kunt nog geld besparen door een tweedehands voeding te zoeken (laatst nog een OCZ modulaire op de kop getikt voor 15 euro, <25 moet lukken) en pfSense vanaf een USB stick runnen (kleintje met 16gb is 10 euro ofzo?). Dan spaar je weer een 40-50 euro uit. NICje uit Duitsland erbij en je bent voor ruim onder de 300 klaar.
Ecodan warmtepomp
Dat valt inderdaad nog goed mee ja.
Wat vinden jullie van die Zotac dingen? Prijs valt reuze mee en kan eigenlijk hetzelfde als een zelfbouw MiniPC. Hebben bijv. een Celeron N3150 en dubbele NIC (ik ga uit van 2x Intel NIC Chipset?)
Wat vinden jullie van die Zotac dingen? Prijs valt reuze mee en kan eigenlijk hetzelfde als een zelfbouw MiniPC. Hebben bijv. een Celeron N3150 en dubbele NIC (ik ga uit van 2x Intel NIC Chipset?)
Ga daar maar niet vanuit... Op goedkope bordjes/mini-pc's in 99% van de gevallen Realtek, eigenlijk is Shuttle de enige die wel eens Intel NICs heeft.
Je moet al naar embedded/SuperMicro-achtige oplossingen voor onboard Intel, maar daar zit ook een ander prijskaartje aan. Een PCI-E kaart is vaak de goedkoopste oplossing.
Je moet al naar embedded/SuperMicro-achtige oplossingen voor onboard Intel, maar daar zit ook een ander prijskaartje aan. Een PCI-E kaart is vaak de goedkoopste oplossing.
[ Voor 84% gewijzigd door Tom Paris op 11-12-2015 15:44 ]
Als je toch aan het testen bent, pak dan IPFire ook mee. Ik heb zo'n 2 jaar geleden intussen, ook gezocht naar een UTM. Daarbij heb ik Sophos geprobeerd, maar die viel af vanwege de beperkte gratis features die de concurrentie wel heeft en ik vond het niet zo makkelijk werken. pfSense wilde niet werken op m'n systeem en toen verder gezocht en bij IPFire uitgekomen. Werkt veel prettiger dan pfSense is mijn ervaring.vali schreef op woensdag 02 december 2015 @ 14:30:
[...]
Mooi om te horen en bedankt voor de snelle reactie. Ben nu afgestudeerd en heb in de avond na mijn werk eindelijk weer wat meer vrije tijd zodat ik mijn projectje "zelfbouw router/firewall" uit de ijskast kan halen. Zat eerst te denken aan freebsd of pfsense, maar dit zit er ook mooi uit. Ben nu in vmware het allemaal aan het testen.
Wat betreft de NIC. Voor absolute maximale prestaties is een Realtek niet de beste keuze, maar mijn bordje, http://tweakers.net/price...c1037un-eu/specificaties/, wordt eigenlijk nooit maximaal belast. Downloads worden beperkt door de uplink (60mbit) en CPU belasting piekt rond de 60% met een tiental torrents, OpenVPN connectie en streaming tegelijk. Dus in de praktijk, als je vooral verkeer wilt filteren van en naar de buitenwereld, is bijna elk bordje goed voor thuisgebruik.
[ Voor 22% gewijzigd door Crahsystor op 11-12-2015 15:53 ]
Addicted to silent computing
Sophos weinig features....? Noem eens iets? Dat ding kan echt _alles_Crahsystor schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 15:45:
[...]
Als je toch aan het testen bent, pak dan IPFire ook mee. Ik heb zo'n 2 jaar geleden intussen, ook gezocht naar een UTM. Daarbij heb ik Sophos geprobeerd, maar die viel af vanwege de beperkte gratis features die de concurrentie wel heeft en ik vond het niet zo makkelijk werken. pfSense wilde niet werken op m'n systeem en toen verder gezocht en bij IPFire uitgekomen. Werkt veel prettiger dan pfSense is mijn ervaring.
Wat betreft de NIC. Voor absolute maximale prestaties is een Realtek niet de beste keuze, maar mijn bordje, http://tweakers.net/price...c1037un-eu/specificaties/, wordt eigenlijk nooit maximaal belast. Downloads worden beperkt door de uplink (60mbit) en CPU belasting piekt rond de 60% met een tiental torrents, OpenVPN connectie en streaming tegelijk. Dus in de praktijk, als je vooral verkeer wilt filteren van en naar de buitenwereld, is bijna elk bordje goed voor thuisgebruik.

Anoniem: 221236
ik heb zelf een Alix 2d3 (http://www.pcengines.ch/alix2d3.htm) en voldoet als firewall maar indien je meerdere zaken wilt gaan draaien dan heb je al snel een snellere cpu nodig en veel meer ram. denk aan snort, IDS, IPS, OpenVPN dan voldoet zo een 2d3 snel niet meer helaas.
Ik ben zelf ook aan het kijken naar een router op basis van pfsense, maar een belangrijk punt voor mij is de vpn client snelheid van minimaal 100Mbit via Openvpn 2048bit, aan wat voor processor moet ik dan denken?
Wat voor snelheden met Openvpn halen jullie?
Wat voor snelheden met Openvpn halen jullie?
Asymmetrische key-lengte heeft weinig invloed op performance na handshake. Je wilt idealiter een AES-NI enabled processor en hopen dat je SSL libary ook met die optie gecompiled is.\
Alix boordjes zijn al meer dan tien jaar oud, lijkt mij geen oplossing voor elke nieuwe deployment aangezien er betere en zuinigere oplossingen inmiddels verkrijgbaar zijn. Als je daadwerkelijk je kop in het zand wilt steken kan je ook een Atom d510 kopen voor weinig.
Alix boordjes zijn al meer dan tien jaar oud, lijkt mij geen oplossing voor elke nieuwe deployment aangezien er betere en zuinigere oplossingen inmiddels verkrijgbaar zijn. Als je daadwerkelijk je kop in het zand wilt steken kan je ook een Atom d510 kopen voor weinig.
[ Voor 43% gewijzigd door analog_ op 25-12-2015 14:44 ]
Ik wil Sophos UTM gebruiken. Vraag me af of dit apparaat snel genoeg is voor 120 Mbit WAN als je alle features wil gebruiken.
pricewatch: Zotac ZBOX nano CI323
Ik kan je vraag niet beantwoorden, maar misschien zou je gewoon eens een (oude) pc moeten voorzien van deze software en kijken of het bevalt. Ik werk zelf met professionele Sophos UTM apparatuur en zou het zelf thuis niet willen gebruiken, Ik vind de interface niet prettig, maar dat is persoonlijk. Ik vond die van de Fortigate apparatuur fijner.TweakerIsMyName schreef op zondag 31 januari 2016 @ 20:29:
Ik wil Sophos UTM gebruiken. Vraag me af of dit apparaat snel genoeg is voor 120 Mbit WAN als je alle features wil gebruiken.
Zelf heb ik nu een Edgerouter Lite en die kan alles wat ik wil...
Als je encryptie wil gebruiken dan moet je eens kijken naar een Athlon 5150/5350. Hebben hardware AES-NI voor een klein prijsje en verbruiken ook niet veel.TweakerIsMyName schreef op zondag 31 januari 2016 @ 20:29:
Ecodan warmtepomp
Bedankt! Ik heb ook een EdgeRouter Lite, maar Sophos UTM, kan toch wel erg veel meer. Nadeel is wel dat je een behoorlijk snelle 'pc' nodig hebt, dus dat is wel veel duurder.Fairy schreef op maandag 01 februari 2016 @ 09:56:
[...]
Ik kan je vraag niet beantwoorden, maar misschien zou je gewoon eens een (oude) pc moeten voorzien van deze software en kijken of het bevalt. Ik werk zelf met professionele Sophos UTM apparatuur en zou het zelf thuis niet willen gebruiken, Ik vind de interface niet prettig, maar dat is persoonlijk. Ik vond die van de Fortigate apparatuur fijner.
Zelf heb ik nu een Edgerouter Lite en die kan alles wat ik wil...
Bedankt voor de tip! Maar de zbox die ik voorstelde in mijn post, heeft een Intel Celeron N3150. Die heeft ook AES-NI. Dus vraag me af welke processor sneller is.JT schreef op maandag 01 februari 2016 @ 09:58:
[...]
Als je encryptie wil gebruiken dan moet je eens kijken naar een Athlon 5150/5350. Hebben hardware AES-NI voor een klein prijsje en verbruiken ook niet veel.
Ah ja, das waar ook. Gezien de voeding van de Zotac (geen full size ATX) denk ik dat die zuiniger is. Maarrrr...dual NIC is mooi maar ik zie nergens wat voor NICs het zijn. Als het je gaat om snelheid dan wil je wel Intel NICs ivm cpu offloadingTweakerIsMyName schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 08:09:
[...]
Bedankt voor de tip! Maar de zbox die ik voorstelde in mijn post, heeft een Intel Celeron N3150. Die heeft ook AES-NI. Dus vraag me af welke processor sneller is.
De 5350 zal wel ietsje sneller zijn maar ik verwacht ook dat die meer stroom verbruikt.
Ecodan warmtepomp
Hebben alle Intel LAN controllers TOE (tcp offload)??JT schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 08:56:
[...]
Ah ja, das waar ook. Gezien de voeding van de Zotac (geen full size ATX) denk ik dat die zuiniger is. Maarrrr...dual NIC is mooi maar ik zie nergens wat voor NICs het zijn. Als het je gaat om snelheid dan wil je wel Intel NICs ivm cpu offloadingMocht je dat echt belangrijk vinden dan zou je eventueel zelf iets kunnen bouwen met een Braswell bordje met DC-in, laptopvoeding en zelf een dual Intel NIC kaartje erin stoppen. Die haal je uit Duitsland wel voor 5 tientjes.
De 5350 zal wel ietsje sneller zijn maar ik verwacht ook dat die meer stroom verbruikt.
Volgens mij de enterprise kaarten met meerdere poorten wel maar ik ben er geen expert in. Denk dat iemand anders dat beter kan beantwoorden. Feit is wel dat die Realtek dingen meer load veroorzaken.TweakerIsMyName schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 14:21:
[...]
Hebben alle Intel LAN controllers TOE (tcp offload)??
Ecodan warmtepomp
Ja hallo
Kijk eens naar de prijs
Beter pak je deze: pricewatch: ASRock N3150DC-ITX
2e hands laptopvoeding van een fatsoenlijk merk erbij, geheugen, dual NIC, opslag + kast en klaar.
2e hands laptopvoeding van een fatsoenlijk merk erbij, geheugen, dual NIC, opslag + kast en klaar.
Ecodan warmtepomp
Ja, maar daar kan geen i5 in. Vraag me af of ik Sophos utm kan draaien op die N3150 met alle utm opties aan. Als ik een i5 koop (met dual Intel nic) dan lukt het zeker.
Ah zo...dat weet ik ook niet, zelf kwam je ook met een N3150
. Weet wel dat het je aardig wat meer gaat kosten in termen van energie
Denk dat je toch wel moet denken aan 50 euro per jaar ofzo.
Edit: Sophos geeft zelf aan dat hun XG85 firewall, de goedkoopste, 200mbit VPN / 2gbit firewall doorvoer haalt. Dat is een apparaatje met een opgegeven stroomverbruik van < 6 watt. Dan zou ik toch verwachten dat je het met een N3150 wel red
Geen ervaring, puur op basis van extrapolatie van de correlatie tussen snelheid en verbruik
Edit: Sophos geeft zelf aan dat hun XG85 firewall, de goedkoopste, 200mbit VPN / 2gbit firewall doorvoer haalt. Dat is een apparaatje met een opgegeven stroomverbruik van < 6 watt. Dan zou ik toch verwachten dat je het met een N3150 wel red
[ Voor 46% gewijzigd door JT op 02-02-2016 16:10 ]
Ecodan warmtepomp
Ja, je hebt gelijk. Ik begon over een N3150. Het punt is dat ik een zo goedkoop mogelijke oplossing wil, die wel zeker snel genoeg is.
Er zit al een voeding bij: Free Bundle : 1 x 65W DC-in 19V 3.42A Power AdapterJT schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 14:36:
Ja halloKijk eens naar de prijs
Beter pak je deze: pricewatch: ASRock N3150DC-ITX
Ah, vandaar het grote verschil met een mobo zónder DC-inNiels.68 schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 20:21:
[...]
Er zit al een voeding bij: Free Bundle : 1 x 65W DC-in 19V 3.42A Power Adapter
Ecodan warmtepomp
Thx. Dat is een interessant bordje.
En wat denken we hiervan?
Op het moederbord zitten meteen 2 intel LAN controllers.
De i3 is 3x sneller dan de N3150. Daar staat tegenover dat de i3 ook 5 keer zo veel energie verbruikt..
En wat denken we hiervan?
1 | Intel Core i3-6100T Boxed | € 126,80 | € 126,80 |
1 | Gigabyte GA-H170N-WIFI | € 125,95 | € 125,95 |
1 | Spire PowerCube SPM210B-300W-PFC | € 43,06 | € 43,06 |
1 | Crucial CT2K4G4DFS8213 | € 38,95 | € 38,95 |
1 | Kingston SSDNow V300 120GB | € 44,95 | € 44,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 379,71 |
De i3 is 3x sneller dan de N3150. Daar staat tegenover dat de i3 ook 5 keer zo veel energie verbruikt..
[ Voor 3% gewijzigd door TweakerIsMyName op 03-02-2016 16:27 ]
Als je het niet erg vind dat je 50 euro extra stroom per jaar verbruikt en veel duurder uit bent dan wat je nodig hebt, doen
Zou alleen niet weten waarom.
Ecodan warmtepomp
De i3 kan maximaal 3x 5x zoveel energie gebruiken maar zal idle niet zoveel verschillen t.o.v. de 3150.TweakerIsMyName schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 16:08:
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Core i3-6100T Boxed € 126,80 € 126,80 1 Gigabyte GA-H170N-WIFI € 125,95 € 125,95 1 Spire PowerCube SPM210B-300W-PFC € 43,06 € 43,06 1 Crucial CT2K4G4DFS8213 € 38,95 € 38,95 1 Kingston SSDNow V300 120GB € 44,95 € 44,95 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 379,71
Processor zal waarschijnlijk 99% van de tijd idle zijn.
Ik zal alleen voor een pico psu gaan i.s.m. bijvoorbeeld de http://tweakers.net/price...ler-master-elite-110.html
[ Voor 0% gewijzigd door Niels.68 op 03-02-2016 21:23 . Reden: 3 in 5 veranderd ]
Goede opmerking!
Het blijkt dat de i3 6100T slechts 10watt verbruikt als hij idle is; gemeten op het moederbord (bron)
Terwijl de N3050 zelfs 14 watt verbruikt; gemeten op het moederbord (bron)
M.a.w. Idle zal het een verwaarloosbaar verschil zijn.
Het blijkt dat de i3 6100T slechts 10watt verbruikt als hij idle is; gemeten op het moederbord (bron)
Terwijl de N3050 zelfs 14 watt verbruikt; gemeten op het moederbord (bron)
M.a.w. Idle zal het een verwaarloosbaar verschil zijn.
[ Voor 38% gewijzigd door TweakerIsMyName op 04-02-2016 10:16 ]
Je vergelijkt tussen 2 verschillende reviewers
Probeer het eens middels zelfde reviewer/website te vinden. Geloven dat een i3 zuiniger 40% zuiniger is vind ik nogal naief.
Ik ben nog steeds benieuwd naar je motivatie om ongeveer 150-200 euro teveel uit te geven
Ik ben nog steeds benieuwd naar je motivatie om ongeveer 150-200 euro teveel uit te geven
Ecodan warmtepomp
Ik geloof ook echt niet dat de i3 40% zuiniger is, maar Idle zal het verschil erg klein zijn.
Mijn enige motivatie om zo veel meer geld uit te willen geven is dat niemand mij kan vertellen of een N3150 of een N3700 snel genoeg is om Sophos (pfSense) te kunnen draaien met alle features aan EN mijn WAN snelheid van 120Mbit/sec kan handhaven.
De voorgangers van deze processoren waren daar in ieder geval niet snel genoeg voor, maar het lijkt erop dat deze CPUs net te nieuw zijn om daar iets zinnigs over te vinden.
Maar laat een ding duidelijk zijn: Ik geef liever niet meer geld uit dan nodig!
Mijn enige motivatie om zo veel meer geld uit te willen geven is dat niemand mij kan vertellen of een N3150 of een N3700 snel genoeg is om Sophos (pfSense) te kunnen draaien met alle features aan EN mijn WAN snelheid van 120Mbit/sec kan handhaven.
De voorgangers van deze processoren waren daar in ieder geval niet snel genoeg voor, maar het lijkt erop dat deze CPUs net te nieuw zijn om daar iets zinnigs over te vinden.
Maar laat een ding duidelijk zijn: Ik geef liever niet meer geld uit dan nodig!
[ Voor 7% gewijzigd door TweakerIsMyName op 04-02-2016 11:22 ]
Ah ok, je bent bang dat je het niet red met de CPU. Zolang er niemand is met concrete ervaring kun je anders dat doen ja
Ecodan warmtepomp
Ik heb zelf PfSense op een Zotac CI323 (met N3150) draaien. Als dit enige indicatie is: met VPN op maximale encryptie en Snort ingeschakeld op zowel LAN als WAN kom ik onder full load op +/- 45% processorgebruik uit. Dankzij de AES-NI is snelheidsverlies verwaarloosbaar (+/- 90 mbit/s over VPN vs 95 mbit/s normaal).
We hebben het dan over een miniscuul passief gekoeld kastje van nog geen 200 euro
We hebben het dan over een miniscuul passief gekoeld kastje van nog geen 200 euro
@jvdbrugt1980
Bedankt. Dat is interessant. Heb je ook een virusscanner draaien? Dat schijnt vrij zwaar te zijn.
Die Zotac CI323 heeft RealTek NICs, dus misschien is het nog gunstiger met Intel NICs.
Bedankt. Dat is interessant. Heb je ook een virusscanner draaien? Dat schijnt vrij zwaar te zijn.
Die Zotac CI323 heeft RealTek NICs, dus misschien is het nog gunstiger met Intel NICs.
Ik heb geen visrusscanner draaien. Ik heb PfSense als embedded draaien, en dan is een virusscanner helaas niet mogelijk (voor zover ik begrijp). Eerlijk gezegd geen idee wat dat met de prestaties zou doen. Maar met een load CPU-belasting van 45% is er m.i. nog de nodige ruimte over.
Het zijn idd RealTek NICs, en ik had ook begrepen dat Intel NICs beter zouden zijn. Wat dit in de thuisgebruik-praktijk echter nu echt betekent durf ik niet te zeggen, maar mijn Zotac functioneert voor zover ik kan beoordelen uitstekend. De kleine form-factor, lage energiegebruik en passieve koeling (en dat allemaal in combi met een zeer schappelijk prijsje) gaf voor mij de doorslag voor deze oplossing.
PS. nog even m.b.t. mijn vorige post: full load bedoel ik mee: gelijktijdig één NAS die torrents aan het binnenhalen is, een andere NAS die via nieuwsgroepen aan het downloaden is, en een PC die een speedtest (Ookla) uitvoert. In idle stand (of nagenoeg idle) is de CPU-belasting 0-2%.
Het zijn idd RealTek NICs, en ik had ook begrepen dat Intel NICs beter zouden zijn. Wat dit in de thuisgebruik-praktijk echter nu echt betekent durf ik niet te zeggen, maar mijn Zotac functioneert voor zover ik kan beoordelen uitstekend. De kleine form-factor, lage energiegebruik en passieve koeling (en dat allemaal in combi met een zeer schappelijk prijsje) gaf voor mij de doorslag voor deze oplossing.
PS. nog even m.b.t. mijn vorige post: full load bedoel ik mee: gelijktijdig één NAS die torrents aan het binnenhalen is, een andere NAS die via nieuwsgroepen aan het downloaden is, en een PC die een speedtest (Ookla) uitvoert. In idle stand (of nagenoeg idle) is de CPU-belasting 0-2%.
[ Voor 22% gewijzigd door jvdburgt1980 op 04-02-2016 14:30 ]
Wederom bedankt Jvdburgt
Ik wil eigenlijk Sophos gaan draaien (dat is ook embedded/dedicated). Daarbij kun je wel gewoon een virusscanner aanzetten, maar dat schijnt een flinke impact te hebben op de prestaties.
Ik vind die Zotac ook een erg mooi kastje. Ik zal eens kijken of ik iets soortgelijks kan vinden met Intel Nics. Dat moet ivm hardware offloading veel uitmaken.
Ik wil eigenlijk Sophos gaan draaien (dat is ook embedded/dedicated). Daarbij kun je wel gewoon een virusscanner aanzetten, maar dat schijnt een flinke impact te hebben op de prestaties.
Ik vind die Zotac ook een erg mooi kastje. Ik zal eens kijken of ik iets soortgelijks kan vinden met Intel Nics. Dat moet ivm hardware offloading veel uitmaken.
Ik denk dat je de Alix APU gemist hebt, deze is zeker geen 10 jaar oudanalog_ schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 14:40:
http://www.pcengines.ch/apu.htm
Helaas heeft die geen hardware AES, haalt hij "slechts" 500mbit throughput en wordt hij nog flink warm ook.
review
Ik ben nog steeds fan van pfSense, en hard op zoek naar goede, kleine, zuinige en betaalbare hardware hiervoor, aangezien die Alix bordjes niet meer helemaal meekomen. Laatste router die ik geplaatst heb was een zelfbouw router met een ASRock N3150-ITX (N3150: quad core 6W TDP + AES) en pfSense erop, die loopt als een trein.
Deze is ook leuk:
pricewatch: Intel NUC NUC5PPYH
Heeft een N3700 (sneller dan een N3150) en heeft een Intel NIC. Misschien heb je daar mbv VLANs genoeg aan?
Heeft een N3700 (sneller dan een N3150) en heeft een Intel NIC. Misschien heb je daar mbv VLANs genoeg aan?
Ik heb misschien nog een beter idee. Ik heb op dit moment een i3 2100T als HTPC in gebruikt met dit moederbord pricewatch: ASRock Intel H67 H67M-ITX, maar dat ding is zeker nog niet geschikt voor 4K video e.d.
Ik kan denk ik beter een nieuwe HTPC kopen en mijn oude gaan gebruiken voor Sophos.. Twee vliegen in een klap!
Ik kan denk ik beter een nieuwe HTPC kopen en mijn oude gaan gebruiken voor Sophos.. Twee vliegen in een klap!
Hoe komt je daarbij? Volgens Intel zelf zit er namelijk een Realtek in...TweakerIsMyName schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 15:24:
Deze is ook leuk:
??Tom Paris schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 17:34:
[...]
Volgens Intel zelf zit er namelijk een Realtek in...
Klopt, had ik zelf niet verwacht van een Intel machine... op hun website zelf wordt het niet vermeld, maar op een andere website weer wel.Tom Paris schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 17:34:
[...]
Hoe komt je daarbij? Volgens Intel zelf zit er namelijk een Realtek in...
- Realtek Gigabit Ethernet adapter
- Intel Wireless-AC 3165 Wireless adapter (802.11ac, BlueTooth 4.0, Wireless Display)
Ongelofelijk! Dat vind ik echt heel slecht!