@
Miki De Shuttle kan qua verbruik zo laag komen als 5-10 watt idle. Dat had ik van te voren ook niet verwacht, maar heb het wel een keer gemeten

.
En ach, op de rest van ons verbruik is dit 1 van de kleinere verbruikers

.
Maar het is inderdaad wel zo dat ik er inmiddels ook meer VM's en containers op draai (vandaar dat ik op een gegeven moment ook voor Proxmox ben gegaan). Sowieso ligt het verbruik met een virtualisatielaag en meer load inmiddels dus inderdaad wel wat hoger.
Maar goed, als zuinigheid je absolute topprioriteit heeft, dan is het uberhaupt de vraag of je wel voor een UTM-achtige oplossing als PFSense of OPNSense moet kiezen. Want wat je er allemaal mee gaat doen zal dan sowieso wel tot meer stroomverbruik leiden, ook als je kiest voor die energie-efficiente cpu's.
Dat gezegd hebbende zou het inderdaad wel fijn zijn als FreeBSD gewoon PPPoE met meerdere threads zou ondersteunen zodat je in ieder geval het maximaal haalbare uit zo'n zuiniger multi-core cpu kan trekken zonder dat je per saldo ook weer meer vermogen kwijt bent aan een device dat de PPPoE moet afhandelen. En heel zeldzaam is PPPoE nou ook weer niet.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk