Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Heeft iemand recent nog een mooie Pfsense appliance gekocht via een Europese webshop? Ik ben wat huiverig voor de importkosten en lange levertijd via alieexpres en zoek een vervanger voor mijn huidige pfsense box.

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:17

Videopac

Rommelt wat aan.

Workaholic schreef op donderdag 23 april 2020 @ 16:54:
Heeft iemand recent nog een mooie Pfsense appliance gekocht via een Europese webshop? Ik ben wat huiverig voor de importkosten en lange levertijd via alieexpres en zoek een vervanger voor mijn huidige pfsense box.
Wat zijn je eisen en wat is je budget?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Videopac schreef op donderdag 23 april 2020 @ 20:13:
[...]

Wat zijn je eisen en wat is je budget?
I3/i5 is prima lijkt me - liefst minimaal 3 porten voof 1x dmz, 1x wan en 1x lan.

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-06 19:40

Valkyre

Kitesurf FTW!

Workaholic schreef op donderdag 23 april 2020 @ 16:54:
Ik via AliExpress een qotom bakje gekocht en die kwam na een dag of 10binnen, dat was ongeveer 2 weken geleden en geen importkosten :)

En nu aan het stoeien met opnsense, ik kom van pfsense vandaan maar ben nog niet overtuigd of ik bij opnsense blijf. Met name het filteren in het live log vind ik vrij beroerd.

[ Voor 16% gewijzigd door Valkyre op 24-04-2020 08:19 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-06 17:47
grun93 schreef op zondag 5 april 2020 @ 22:50:
[...]

Waarschijnlijk niets.
Ik heb altijd geleerd dat Intel NICs beter zijn omdat die meer in hardware doen en met een kleine driver kunnen volstaan, waar andere merken weinig hardware hebben en om dezelfde functionaliteit te bieden, een complexe en relatief grote driver nodig hebben. Daarom heb ik ook liever een Intel, ook al is die iets duurder.

Ik weet niet of dit verhaal tegenwoordig nog steeds van kracht is.
Ik moet bekennen dat ik ook verbaasd was dat een RTL kaartje zo goed als de volledige 1 Gbps voltrok . . .

In mijn beleving linkte RTL altijd wel op 1 Gbps, maar je haalde het nooit aan doorvoer. Fijn dat ik nog steeds verrast kan worden in deze tijd ;)
Valkyre schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 08:18:
[...]

Ik via AliExpress een qotom bakje gekocht en die kwam na een dag of 10binnen, dat was ongeveer 2 weken geleden en geen importkosten :)

En nu aan het stoeien met opnsense, ik kom van pfsense vandaan maar ben nog niet overtuigd of ik bij opnsense blijf. Met name het filteren in het live log vind ik vrij beroerd.
Ik laat mijn studenten bij een project zelf een virtuele firewall inrichten op VMWare, daarbij zie ik idd pfsense maar ook opnsense, het kan gewenning zijn maar pfsense voelt nog steeds fijner.

[ Voor 28% gewijzigd door ChaserBoZ_ op 24-04-2020 11:16 ]

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huiser
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-05 15:23
Ik heb sinds een half jaar een nieuwe firewall:

Supermicro SuperServer E100-9AP - Barebone

Super stabiel, stil en zuinig (dat laatste a.d.h.v. specs, niet gemeten).

-Huiser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 20:27

casemodder

--->

Thijs? schreef op maandag 20 april 2020 @ 15:51:
Met Realtek NIC's kan je deze guide nog proberen:
https://gist.github.com/j...471f249626fd2ccd141f3fe05

Dit heeft bij mij alle problemen opgelost. De verbinding knalde er uit als er iets te veel verkeer was (>50 Mbit zeg maar). Sinds ik de drivers van Realtek zelf gebruik 0 problemen, maanden lang stabiel.
Goeie thanks, had sinds mijn 500/500 abbo van kpn ook problemen met random disconnect van de realtek nic als ik begon te downloaden.

Heb er toen maar een quad intel nic in gezet maar dit is toch een goeie om te onthouden.

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
huiser schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 17:52:
Ik heb sinds een half jaar een nieuwe firewall:

Supermicro SuperServer E100-9AP - Barebone

Super stabiel, stil en zuinig (dat laatste a.d.h.v. specs, niet gemeten).
Deze : https://www.supermicro.co...Mini-ITX/SYS-E100-9AP.cfm :?

Leuk kastje!

Wat meer info zou wel fijn zijn : Waar gekocht ? Wat was de prijs ? Levertijd ? enz... :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
nero355 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 19:07:
[...]

Deze : https://www.supermicro.co...Mini-ITX/SYS-E100-9AP.cfm :?

Leuk kastje!

Wat meer info zou wel fijn zijn : Waar gekocht ? Wat was de prijs ? Levertijd ? enz... :)
Heb het even gegoogled. Kost kaal ongeveer 380 euro, wel redelijk leverbaar via wat grote webshops. Ik vind het persoonlijk een hoop geld om als thuisrouter in te zetten ;-)

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Prijzig inderdaad, maar vooral jammer dat je voor dat geld maar 2 poorten hebt. Wel een mooi doosje en SuperMicro geeft goede ondersteuning.

[ Voor 27% gewijzigd door wian op 24-04-2020 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-06 19:40

Valkyre

Kitesurf FTW!

ChaserBoZ_ schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:14:

[...]

Ik laat mijn studenten bij een project zelf een virtuele firewall inrichten op VMWare, daarbij zie ik idd pfsense maar ook opnsense, het kan gewenning zijn maar pfsense voelt nog steeds fijner.
ik dwing mij nu om opnsense te gebruiken maar het gaat nog niet van harte maar het was best wat werk want ik heb verschillende vlannen draaien met vrij veel firewall regels wat ik over moest zetten en momenteel hou ik alles dubbel bij zodat ik makkelijk kan switchen tussen pfsense en opnsense.

opnsense vind ik er wel gelikter uitzien en draait gevoelsmatig soepeler.
maar geen separators in de firewall regels is echt een gemis (je kan dit deels oplossen met categories)
Maar met name het troubleshooten om simpel in het log te filteren op source Ip adres, en destination ip adres krijg ik niet voor mekaar.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:10
Ik ben bezig mijn pfsense op baremetal te draaien i.p.v in een vmware ongeving.
Ik heb goedkoop een ASRock J3160B-ITX op de kop getikt.
Nu heb ik deze behuizing besteld Inter-Tech ITX-601
Niet rekening gehouden met het feit dat er nog een PCIe netwerkaart in moet. (moederbord heeft maar 1 NIC).

Dus dat wordt knutselen iemand al eens zoiets gedaan en hoe aangepakt?
Zit te denken om zoiets Inter-Tech Extender 5cm, PCIe x4, Flexibel aan te schaffen en wat te tweaken om de kaart erin te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:09
ComTech schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 13:38:
Ik ben bezig mijn pfsense op baremetal te draaien i.p.v in een vmware ongeving.
Ik heb goedkoop een ASRock J3160B-ITX op de kop getikt.
Nu heb ik deze behuizing besteld Inter-Tech ITX-601
Niet rekening gehouden met het feit dat er nog een PCIe netwerkaart in moet. (moederbord heeft maar 1 NIC).

Dus dat wordt knutselen iemand al eens zoiets gedaan en hoe aangepakt?
Zit te denken om zoiets Inter-Tech Extender 5cm, PCIe x4, Flexibel aan te schaffen en wat te tweaken om de kaart erin te krijgen.
Afhankelijk van je verwachtte doorvoersnelheid is het goedkoper om een smart switch te kopen en twee VLANs aan te maken voor WAN en LAN.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
spone schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 19:16:
[...]

Heb het even gegoogled. Kost kaal ongeveer 380 euro, wel redelijk leverbaar via wat grote webshops. Ik vind het persoonlijk een hoop geld om als thuisrouter in te zetten ;-)
Aardig prijzig inderdaad, maar wat voor doorvoersnelheid heeft deze met (open)VPN?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:10
Tom Paris schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 14:46:
[...]

Afhankelijk van je verwachtte doorvoersnelheid is het goedkoper om een smart switch te kopen en twee VLANs aan te maken voor WAN en LAN.
Goedkoper denk ik niet ik heb alle hardware al liggen alleen die extender kabel niet.
Heb het ooit eens met vlan's geprobeerd ik krijg het niet werkend maar dat ligt waarschijnlijk aan mij, ga er wel eens weer wat tijd insteken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almodovaris
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-02-2023
wian schreef op maandag 6 april 2020 @ 13:01:
APU2 is ook een optie. Had ik in een week in huis met 2 jaar Europese garantie. Zoek even terug in dit draadje. Heb ondertussen een officiële Netgate router op de kop getikt (ivm AWS VPN access), maar de APU haalt ook gewoon 1gbit met pfSense en OPNsense.
Denk niet. Het haalt iets rondom 260 Mbps. Dit weet ik omdat ik heb 300 Mbps Usenet en mijn downloadsnelheid gaat ietsje omlaag met APU2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Dan is er iets mis met je configuratie, want mijn 350 glasvezel trok ie makkelijk (360+ up en down op speedtest).

@almodovaris zie ook deze post met configuratie advies voor pfSense en OPNsense inclusief snelheidstests.

[ Voor 45% gewijzigd door wian op 02-05-2020 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21:21

Ankh

|true

Er zijn verschillende APU2 varianten. Misschien een oudere generatie?

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
Of PPPoE, dat is niet multi-threaded in BSD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

spone schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 19:16:
[...]

Ach, als ie het jaren uithoud... Ik heb de afgelopen 12 jaar 2 router pc's gehad, als je er 6 jaar of meer mee doet, dan valt het toch wel mee?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Tom Paris schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 14:46:
[...]

Dit inderdaad.
Zelf 7 maanden geleden deze keuze gemaakt en werkt prima, nog geen moment spijt van gehad :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• almodovaris
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-02-2023
wian schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:52:
@almodovaris zie ook deze post met configuratie advies voor pfSense en OPNsense inclusief snelheidstests.
Ok, klopt. Ik heb de tweaks toegepast. iperf3 laten uitvoeren met -R vanaf mijn computer en inderdaad, het haalt dadelijk 500 Mbps downloadsnelheid. Zowel IPv4 als IPv6. Meer kan mijn Ziggo verbinding niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heuvelman
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-05 16:45
Ankh schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 15:30:
Er zijn verschillende APU2 varianten. Misschien een oudere generatie?
Ik heb deze https://www.pcengines.ch/apu2e4.htm
En kan prima tot 940 Mbit hoor. Het board bevat ook AES-NI dus kan ook voor sommige vpns prima op snelheid draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

heuvelman schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 16:34:
[...]

Ik heb deze https://www.pcengines.ch/apu2e4.htm
En kan prima tot 940 Mbit hoor. Het board bevat ook AES-NI dus kan ook voor sommige vpns prima op snelheid draaien.
Wat kost zoiets?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
EUR 186,89 plus een tientje bezorgkosten ofzo bij varia.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakez
  • Registratie: Maart 2015
  • Niet online
Ik heb thuis zelf een PFSense firewall draaiende gehad van Netgate, (staat trouwens op V&A) en nu inmiddels overgestapt naar een Mikrotik routerboard (laatstgenoemde is vrij betaalbaar, maar wel wat lastiger te beheren vergeleken met PFSense. Mis wat gimmick GUI erin).

Om eerlijk te zijn is het maar net wat je eraan uit wilt geven, want je zou ook een bak op kunnen tuigen voor 200 euro waarin je meerdere netwerkkaarten drukt en er PFSense op draait. Ligt er maar net aan hoe duur en luxe het je wilt maken in mijn humble opinion

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuvelman
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-05 16:45
Cruise Control schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 19:02:
EUR 186,89 plus een tientje bezorgkosten ofzo bij varia.
Daar heb ik m inderdaad ook gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Ik had hem iets goedkoper via discomp.cz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:31
Bedankt, maar de link in het artikel waar je naar verwijst, werkt niet (meer). Of ligt dat aan mij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
grun93 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:33:
Bedankt, maar de link in het artikel waar je naar verwijst, werkt niet (meer). Of ligt dat aan mij?
https://www.discomp.cz/pc...board-2gb-ram_d91879.html werkt hier gewoon :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
Let er wel op dat er wat verschil zit tussen de apu2e2 (2GB RAM, 3 Intel i211 NICs) en apu2e4 (4GB RAM, 3 Intel i210 NICs).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Streamert
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-06 16:54
Ik wil mijn dikke pfSense pc (Intel(R) Core(TM) i7-2600 CPU @ 3.40GHz / 32GB RAM / SSD / 4 X Intel 82571EB) vervangen vanwege sta-in-weg en stroomverbruik.

Het is voor mijn thuis Glasnet/L2fiber 1Gb verbinding en wil gebruik (blijven) maken van pfBlockerNG en Snort en uiteraard AES. Daarnaast wordt er ook gebruik gemaakt van een OpenVPN client op de pfSense met de benodigde regels voor verschillende devices.

Tot voor kort heb ik gebruik gemaakt van een Hamsing HS-J1900I, maar die is overleden en haalde zeker niet de specs, zoals hierboven genoemd.

Nu ben ik bezig met het samenstellen van een systeem, helaas niet meer passief gekoeld zoals de Hamsing, maar waarschijnlijk wel in staat om de benodigde performance te leveren. Heeft iemand nog tips of adviezen mbt het onderstaande lijstje? Het moet in de meterkast en het liefst zo zuinig mogelijk, maar wel met de benodigde performance. Een SSD heb ik al dus vandaar het ontbreken ervan. Goedkoper is uiteraard beter. :)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 114,56€ 114,56
1BarebonesShuttle XPC slim DH310V2€ 222,67€ 222,67
2Geheugen internCrucial CT8G4SFS824A€ 34,-€ 68,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 405,23

[ Voor 0% gewijzigd door Streamert op 11-05-2020 18:33 . Reden: Taalgebruik ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Streamert schreef op maandag 11 mei 2020 @ 18:17:
Ik wil mijn dikke pfSense pc (Intel(R) Core(TM) i7-2600 CPU @ 3.40GHz / 32GB RAM / SSD / 4 X Intel 82571EB) vervangen vanwege sta-in-weg en stroomverbruik.

Het is voor mijn thuis Glasnet/L2fiber 1Gb verbinding en wil gebruik (blijven) maken van pfBlockerNG en Snort en uiteraard AES. Daarnaast wordt er ook gebruik gemaakt van een OpenVPN client op de pfSense met de benodigde regels voor verschillende devices.

Tot voor kort heb ik gebruik gemaakt van een Hamsing HS-J1900I, maar die is overleden en haalde zeker niet de specs, zoals hierboven genoemd.

Nu ben ik bezig met het samenstellen van een systeem, helaas niet meer passief gekoeld zoals de Hamsing, maar waarschijnlijk wel in staat om de benodigde performance te leveren. Heeft iemand nog tips of adviezen mbt het onderstaande lijstje? Het moet in de meterkast en het liefst zo zuinig mogelijk, maar wel met de benodigde performance. Een SSD heb ik al dus vandaar het ontbreken ervan. Goedkoper is uiteraard beter. :)

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 405,23
Je wil perse Intel NICs en geen Realtek is geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamert
Videopac schreef op maandag 11 mei 2020 @ 23:22:
[...]

Je wil perse Intel NICs en geen Realtek is geen optie?
Dat is wel het idee ja, pfSense schijnt een betere performance te hebben met Intel NICs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamert
Dat gezegd hebbende... Hier op het Netgate forum staat een leuk stukje. Dus ik ben ook benieuwd naar eventuele Realtek alternatieven.

[ Voor 30% gewijzigd door Streamert op 12-05-2020 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-06 12:01
Intel blijft betere CPU offloading hebben dan Realtek.
Bare-metal ondersteuning onder BSD (dus pfSense of OPNsense) is prima vandaag de dag.

Alleen als je de boel gaat virtualizeren dan raad ik je aan om naar Intel of Broadcom te kijken.
Had een tijd terug het idee om een site to site comparison te doen alleen is dat er ondanks quarantaine niet van gekomen.

Broadcom 5720 vs i211 vs i350 (SR-IOV) vs RTL8111

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
Uberprutser schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:07:
Intel blijft betere CPU offloading hebben dan Realtek.
Bare-metal ondersteuning onder BSD (dus pfSense of OPNsense) is prima vandaag de dag.

Alleen als je de boel gaat virtualizeren dan raad ik je aan om naar Intel of Broadcom te kijken.
Had een tijd terug het idee om een site to site comparison te doen alleen is dat er ondanks quarantaine niet van gekomen.

Broadcom 5720 vs i211 vs i350 (SR-IOV) vs RTL8111
i350 kan wel SR-IOV, maar niet onder ESXi toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Streamert schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 07:23:
[...]

Dat is wel het idee ja, pfSense schijnt een betere performance te hebben met Intel NICs.
Het "probleem" is dat in pfSense de laatste Realtek driver (v1.95) niet is opgenomen. Met die driver functioneren Realtek NICs probleemloos met een verwaarloosbaar hogere CPU-belasting en een verwaarloosbaar lagere maximale doorvoor (ik meen iets van 966Mb/s). Het hangt er dus vanaf hoe strikt je aan open broncode wil vasthouden en waar je het voor gaat gebruiken. Voor gewoon huis, tuin en keukengebruik volstaat Realtek prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmya3
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-06 08:45

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 405,23
Ik heb mijn Qotom box al verkocht maar volgens mij stond er nog een op V&A dat is wel een aanrader ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

N.v.m.

[ Voor 99% gewijzigd door Videopac op 12-05-2020 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamert
jimmya3 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:32:
[...]

Ik heb mijn Qotom box al verkocht maar volgens mij stond er nog een op V&A dat is wel een aanrader ;)
Excuses, maar waar vind ik het V&A gedeelte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Streamert schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:29:
Excuses, maar waar vind ik het V&A gedeelte?
Vraag & Aanbod bovenaan de website :P
Videopac schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:26:
Het "probleem" is dat in pfSense de laatste Realtek driver (v1.95) niet is opgenomen. Met die driver functioneren Realtek NICs probleemloos met een verwaarloosbaar hogere CPU-belasting en een verwaarloosbaar lagere maximale doorvoor (ik meen iets van 966Mb/s). Het hangt er dus vanaf hoe strikt je aan open broncode wil vasthouden en waar je het voor gaat gebruiken. Voor gewoon huis, tuin en keukengebruik volstaat Realtek prima.
Wat halen die Intel NIC's dan, want 966 Mbps is al belachelijk hoog voor een UTP kabel : Meestal strand je ergens tussen de 940 en 950 Mbps namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamert
[quote]nero355 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:08:
[...]

Vraag & Aanbod bovenaan de website :P

[...]

Ik dacht Vraag & Antwoord 8)7

Wat waren jouw ervaring met de Quotom? Dit zijn bijv. mijn huidige snelheden:

code:
1
2
3
4
speedtest --simple --server 26476
Ping: 3.317 ms
Download: 932.59 Mbit/s
Upload: 874.40 Mbit/s

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik ga binnenkort deze bestellen. Veel onderzoek gedaan, dit is zo'n beetje de snelste, kleinste passief gekoelde oplossing die ik kan vinden. Mooie Intel NICs (2x) en optioneel uit te breiden naar 4 NICs. Die Qotom dingen zijn wellicht goedkoper, maar wel groter en amper garantie. Daar heb ik geen trek in. Het moet gewoon goed en klein zijn en met garantie.

https://www.minidis.nl/fitlet2-J3455 (dit is de barebone versie)

En als je lui bent, kan je een kant en klaar geinstalleerde versie kopen met pfSense er al op:
https://www.minidis.nl/FITLET2-firebox-G2B

[ Voor 20% gewijzigd door Microkid op 12-05-2020 18:10 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamert
Microkid schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 17:50:
[...]

Ik ga binnenkort deze bestellen. Veel onderzoek gedaan, dit is zo'n beetje de snelste, kleinste passief gekoelde oplossing die ik kan vinden.

https://www.minidis.nl/fitlet2-J3455
Ziet er goed uit, bedankt voor de tip. Wat voor abonnement bij welke provider heb jij? Ik ben benieuwd naar de performance van het doosje en de Celeron J3455.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Gewoon Ziggo 250Mbps. Uit reviews blijkt dat deze makkelijk 1Gbps connecties aan kan. Ik koop hem daarom ook op de groei, aangezien Ziggo toch elke paar jaar de snelheid verhoogd.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Als ik nieuwe hardware voor een firewall zou kopen, zou ik altijd voor intel gaan. OPNsense schijnt het goed te doen met Realtek, maar zonder benchmarks zou ik er niet vanuit gaan dat ze stabiel gigabit halen. Intel heeft als voordeel dat de chips en drivers erg goed ondersteunt worden (offloading, jumbo frames, etc.) Als ik een paar honderd euro uitgeef aan een firewall, wil ik zekerheid en pfSense ondersteuning.

Maar zou wel een keer zo'n odroid-h2 willen testen als speledingetje :)

Die fitlet ziet er goed uit. Niet goedkoop, maar ziet er erg robuust en betrouwbaar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh

Ankh

|true

Heb die fitlet2 ook gezien, nu heb ik nog geheugen en SSD liggen en zou dus een barebone willen bestellen.
Helaas kan dat niet bij minidis. Via https://fit-iot.com/web/products/fitlet2/ kan ik hem ook bestellen (a 150 euro), alleen heb je dan helaas te maken met verzendkosten en eventuele BTW.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Ankh schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 19:02:
Heb die fitlet2 ook gezien, nu heb ik nog geheugen en SSD liggen en zou dus een barebone willen bestellen.
Helaas kan dat niet bij minidis. Via https://fit-iot.com/web/products/fitlet2/ kan ik hem ook bestellen (a 150 euro), alleen heb je dan helaas te maken met verzendkosten en eventuele BTW.
Hmm dat is vreemd. Een tijdje geleden kon je ze nog zonder geheugen bestellen. Dat was ook mijn doelstelling, ik kies m'n eigen geheugen en ssd wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Niet online

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 405,23
Mooie setup. Kan me niet voorstellen dat ie niet snel genoeg is en je kan hem later nog uitbreiden/upgraden.

Ik neem aan dat je de APU2 te langzaam vind. Qotom is erg populair maar je leest af en toe dat sommige mensen ontevreden zijn over de kwaliteit (met name oververhitting). Maar in dit draadje lijken de mensen tevreden en dan heb je een kleiner doosje, fanless en meer poorten.

Een tip die ik tegenkwam op Reddit is om te kijken naar Minisys. Komt ook van aliexpress, maar wellicht iets betere kwaliteit dan Qotom. Minisys is de fabrikant die de hardware levert voor Protectli firewalls en die staan goed bekend.

Ik heb de qotom en minisys niet zelf gekocht/geprobeerd, maar heb je wat opties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamert
wian schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 19:42:
[...]

Mooie setup. Kan me niet voorstellen dat ie niet snel genoeg is en je kan hem later nog uitbreiden/upgraden.

Ik neem aan dat je de APU2 te langzaam vind. Qotom is erg populair maar je leest af en toe dat sommige mensen ontevreden zijn over de kwaliteit (met name oververhitting). Maar in dit draadje lijken de mensen tevreden en dan heb je een kleiner doosje, fanless en meer poorten.

Een tip die ik tegenkwam op Reddit is om te kijken naar Minisys. Komt ook van aliexpress, maar wellicht iets betere kwaliteit dan Qotom. Minisys is de fabrikant die de hardware levert voor Protectli firewalls en die staan goed bekend.

Ik heb de qotom en minisys niet zelf gekocht/geprobeerd, maar heb je wat opties :)
Die link naar de iBox, minisys kon ik niet vinden, ziet er goed uit en je kunt zelfs fanloze i5 en i7 doosjes vinden, indrukwekkend maar wel een risico wat het bestellen in China betreft, qua levertijd en BTW.

Waar ik overigens in dit form niet over gelezen heb is het Zweedse TekLager. Ze bieden mooie spullen en veel keuze, maar best prijzig.

Ik heb even een vergelijking gaan van 3 verschillende low power Intel CPU's, waarvan de 1e 2 in de fitlet, zoals hierboven door @Microkid voorgesteld en een soortgelijke als Qotom. Met die laatste behaalde ik nauwelijks 500Mb.
Vergelijk je dit met de I3-9100, zie weer deze tabel, dan zie je pas het verschil. Het wat mij dan uiteraard een beetje tegenstaat is stroomverbruik en eventueel hitte en geluid. Dat laatste is wat minder relevant want het komt toch in de meterkast te staan. Prijstechnisch scheelt het ook niet zo veel, dus mijn voorgestelde setup vergeleken met de fitlet2.

[ Voor 1% gewijzigd door Streamert op 12-05-2020 20:12 . Reden: Taal ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Streamert schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:10:
[...]

Die link naar de iBox, minisys kon ik niet vinden, ziet er goed uit en je kunt zelfs fanloze i5 en i7 doosjes vinden, indrukwekkend maar wel een risico wat het bestellen in China betreft, qua levertijd en BTW.

Waar ik overigens in dit form niet over gelezen heb is het Zweedse TekLager. Ze bieden mooie spullen en veel keuze, maar best prijzig.

Ik heb even een vergelijking gaan van 3 verschillende low power Intel CPU's, waarvan de 1e 2 in de fitlet, zoals hierboven door @Microkid voorgesteld en een soortgelijke als Qotom. Met die laatste behaalde ik nauwelijks 500Mb.
Vergelijk je dit met de I3-9100, zie weer deze tabel, dan zie je pas het verschil. Het wat mij dan uiteraard een beetje tegenstaat is stroomverbruik en eventueel hitte en geluid. Dat laatste is wat minder relevant want het komt toch in de meterkast te staan. Prijstechnisch scheelt het ook niet zo veel, dus mijn voorgestelde setup vergeleken met de fitlet2.
Goede vergelijking. Vergeleken met de J4105 uit de Odroid H2 (wegens ontbreken recente Realtek driver niet geschikt voor pfSense).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamert
Videopac schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 21:20:
[...]

Goede vergelijking. Vergeleken met de J4105 uit de Odroid H2 (wegens ontbreken recente Realtek driver niet geschikt voor pfSense).
Eeuwig zonde zeg! :'( Die Odroid is een prachtig alternatief à la Raspberry Pi. Maar inderdaad, lees de ervaring met die nic in dit forum.

Vooralsnog zie ik geen goed alternatief voor de Shuttle en hang bijna boven de bestelknop. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Streamert op 12-05-2020 22:08 . Reden: Link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Streamert schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 22:00:
[...]

Eeuwig zonde zeg! :'( Die Odroid is een prachtig alternatief à la Raspberry Pi. Maar inderdaad, lees de ervaring met die nic in dit forum.

Vooralsnog zie ik geen goed alternatief voor de Shuttle en hang bijna boven de bestelknop. ;)
Het is vooral zonde dan pfSense die v1.95 driver niet installeert. OPNsense op de Odroid H2 is superstabiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Als tweakers zijn we snel gefixeert op CPUs, maar de NICs doen het meeste werk. Zelfs met de 1 Ghz CPU in een APU2 haal je 1 Gbit throughput, ook met uitgebreide firewall rules, VLANs, pfblock, NAT etc. Pas met VPNs en IDS gaat de CPU een rol spelen.

Ik snap niet waarom die Qotoms langzaam zouden zijn, die gebruiken ook Intel NICs.

De link die ik eerder poste klopte wel, misschien had ik de naam van de fabrikant verkeerd, maar het is de goede store. Je kan precies dezelfde hardware vinden als de Protectli firewalls.

Die shuttle gaat sowieso snel zijn met Intel NICs en een 3,6Ghz CPU :) Wel overkill; de CPU past beter in een compacte ESXi server dan in een firewall, maar dat geeft je alleen maar meer mogelijkheden in de toekomst. Hij zal vooral idle zijn en waarschijnlijk veel minder dan de 65w verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamert
wian schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 23:12:
Als tweakers zijn we snel gefixeert op CPUs, maar de NICs doen het meeste werk. Zelfs met de 1 Ghz CPU in een APU2 haal je 1 Gbit throughput, ook met uitgebreide firewall rules, VLANs, pfblock, NAT etc. Pas met VPNs en IDS gaat de CPU een rol spelen.

Ik snap niet waarom die Qotoms langzaam zouden zijn, die gebruiken ook Intel NICs.

De link die ik eerder poste klopte wel, misschien had ik de naam van de fabrikant verkeerd, maar het is de goede store. Je kan precies dezelfde hardware vinden als de Protectli firewalls.

Die shuttle gaat sowieso snel zijn met Intel NICs en een 3,6Ghz CPU :) Wel overkill; de CPU past beter in een compacte ESXi server dan in een firewall, maar dat geeft je alleen maar meer mogelijkheden in de toekomst. Hij zal vooral idle zijn en waarschijnlijk veel minder dan de 65w verbruiken.
Dat is goed om te weten en ik had die Qotoms niet helemaal afgeschreven, maar ze zijn lastig te krijgen en gezien mijn ervaring met die J1900 begon ik te twijfelen, naast het feit dat ik nogal verrast was door de verschillende posts over de Shuttle barebones. Dus toen ben ik mij meer gaan verdiepen in de diverse barebones die er zijn, dankzij de handige Tweakers zoek functie binnen Pricewatch.

Ik kijk nog even rustig verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamert
Microkid schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 17:50:
[...]

Ik ga binnenkort deze bestellen. Veel onderzoek gedaan, dit is zo'n beetje de snelste, kleinste passief gekoelde oplossing die ik kan vinden. Mooie Intel NICs (2x) en optioneel uit te breiden naar 4 NICs. Die Qotom dingen zijn wellicht goedkoper, maar wel groter en amper garantie. Daar heb ik geen trek in. Het moet gewoon goed en klein zijn en met garantie.

https://www.minidis.nl/fitlet2-J3455 (dit is de barebone versie)

En als je lui bent, kan je een kant en klaar geinstalleerde versie kopen met pfSense er al op:
https://www.minidis.nl/FITLET2-firebox-G2B
Nogmaals dank voor de tip. De reviews bij Amazon zijn veelbelovend. De Fitlet2 J3455 lijkt inderdaad een goede kandidaat! Bij AnandTech is een uitgebreide technische specificatie en review.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom Paris
Waarom geen refurbished thin client? Bijvoorbeeld een HP T730 voor €159. Single thread performance is hoger dan de J3455 uit de Fitlet2 en J4105 uit de Odroid H2. Zet er een Intel NIC bij en je bent voor minder dan €200 klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Streamert
Tom Paris schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:11:
Waarom geen refurbished thin client? Bijvoorbeeld een HP T730 voor €159. Single thread performance is hoger dan de J3455 uit de Fitlet2 en J4105 uit de Odroid H2. Zet er een Intel NIC bij en je bent voor minder dan €200 klaar.
Weer een mooi alternatief, maar wel met 4 X zoveel stroomverbruik, vergeleken met de J3455 Celeron en hoe eenvoudig is de installatie van een extra NIC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Ik heb net een T620 op Tweakers gescoord voor €40,-. Volgens mij valt het verbruik wel mee.
Ga deze gebruiken als "router on a stick"

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom Paris
Streamert schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:19:
[...]

Weer een mooi alternatief, maar wel met 4 X zoveel stroomverbruik, vergeleken met de J3455 Celeron en hoe eenvoudig is de installatie van een extra NIC?
TDP zegt niets over daadwerkelijk verbruik 'uit het stopcontact'. Fitlet verbruikt average 12.4W volgens Phoronix, T730 20W volgens users op ServeTheHome.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Qotom doet het al meer dan een jaar prima met pfSense. Voor de zekerheid heb ik wel de koelpasta vervangen voordat ik hem in gebruik nam. Dat was een tip die ik hier op Tweakers langs zag komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Tom Paris schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:11:
Bedankt voor de tip. Kon het niet laten... heb er een besteld :)

[ Voor 6% gewijzigd door wian op 13-05-2020 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Tom Paris schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:49:
[...]

TDP zegt niets over daadwerkelijk verbruik 'uit het stopcontact'. Fitlet verbruikt average 12.4W volgens Phoronix, T730 20W volgens users op ServeTheHome.
Ik vind die fitlets er mooi en goed uitzien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom Paris
wian schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 21:20:
[...]

Bedankt voor de tip. Kon het niet laten... heb er een besteld :)
De echte Tweaker koopt ook de speciale fiber-kaart voor de T730 B) (Let wel dat de BCM57762 geen jumbo frames ondersteunt en niet wordt herkend in ESXi)

[ Voor 3% gewijzigd door Tom Paris op 13-05-2020 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grun93
Streamert schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:19:
en hoe eenvoudig is de installatie van een extra NIC?
Dat stelt niks voor. De t730 heeft een standaard pci slot waar prima een 4port intel kaartje met low bracket in past. Zie deze youtube video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamert
Videopac schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 21:54:
[...]

Ik vind die fitlets er mooi en goed uitzien.
Ik ben benieuwd naar de pfSense benchmarks. Heeft iemand die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamert
grun93 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 22:31:
[...]

Dat stelt niks voor. De t730 heeft een standaard pci slot waar prima een 4port intel kaartje met low bracket in past. Zie deze youtube video.
Heel verleidelijk, heb je dan ook de details van zo’n kaart? Zelf heb ik nog een full hide intel quad nic liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
Streamert schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 23:05:
Heel verleidelijk, heb je dan ook de details van zo’n kaart? Zelf heb ik nog een full hide intel quad nic liggen.
Zelf heb ik zo'n kaartje niet, maar in het filmpje wordt er eentje getoond (rond 11:00 minuten). Ik geloof dat hij het over een Intel Pro 1000pt heeft, die kosten op ebay ongeveer 30-35 euro..

[ Voor 15% gewijzigd door grun93 op 14-05-2020 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puller
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10-06 21:08
Streamert schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 23:01:
[...]

Ik ben benieuwd naar de pfSense benchmarks. Heeft iemand die?
Ik heb een FITLET2-firebox PRO - G4 met Pfsense, wat wil je precies weten?

[ Voor 4% gewijzigd door Puller op 14-05-2020 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamert
Puller schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 00:22:
[...]

Ik heb een FITLET2-firebox PRO - G4 met Pfsense, wat wil je precies weten?
Ik ben benieuwd of die Fitlet2 in staat is om een 1Gb internetverbinding te bedienen met pfSense, inclusief Snort en pfBlockerNG en AES NI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puller
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10-06 21:08
Streamert schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 07:31:
[...]

Ik ben benieuwd of die Fitlet2 in staat is om een 1Gb internetverbinding te bedienen met pfSense, inclusief Snort en pfBlockerNG en AES NI.
Ik gebruik hem icm ziggo 250/25 zonder snort.
Wel pfBlockerng-devel en NordVPN.
Bij NordVPN cliënt haal ik op openvpn-UDP ca. 240Mb doorzet.
Lijkt me prima.
Maar over 1Gb kan dus ik niet oordelen.
Is ook een mooi en solide Doosje en wordt in mijn configuratie nooit warmer dan 50graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamert
Puller schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 00:50:
[...]

Ik gebruik hem icm ziggo 250/25 zonder snort.
Wel pfBlockerng-devel en NordVPN.
Bij NordVPN cliënt haal ik op openvpn-UDP ca. 240Mb doorzet.
Lijkt me prima.
Maar over 1Gb kan dus ik niet oordelen.
Is ook een mooi en solide Doosje en wordt in mijn configuratie nooit warmer dan 50graden.
Bedankt voor je info. Ik heb ook een soortgelijk doosje gehad met een Intel J1900 en dat was prima voor mijn destijds Ziggo abonnement van 250 Mb. Bij Amazon zag ik positieve reacties op de Fitlet2, maar hier nog geen overtuigende resultaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Uiteindelijk heb ik toch de HP 730T maar geannuleerd. De prijs is uitstekend. Je hebt alleen een dual of quad netwerkkaartje nodig en voor minder dan 200 euro heb je een hele snelle, relatief zuinige en stille firewall. Met een Intel I350T4 quad kaartje schijnt het verbruik rond de 15w idle tot 30w onder load te zijn. Op servethehome kun je veel positieve ervaringen lezen.

Maar ik wil toch liever een klein, passief gekoeld doosje. De fitlet2 ziet er fantastisch uit, maar die komt al snel op 350+ euro. Ik neig nog het meest naar de Yanling/Minisys NUC. Deze hardware wordt door Protectli ingekocht en verkocht als de Vault FW4B. Je kunt hem dus flashen met amibios of coreboot updates van de Protectli website. Het doosje is snel zat met de J3160 CPU en de 4 Intel poorten zijn i210AT NICs (sneller dan i211AT NICs).

Grote nadeel is natuurlijk garantie. Stuur maar eens iets terug naar China... choices choices...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamert
wian schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 23:07:
Uiteindelijk heb ik toch de HP 730T maar geannuleerd. De prijs is uitstekend. Je hebt alleen een dual of quad netwerkkaartje nodig en voor minder dan 200 euro heb je een hele snelle, relatief zuinige en stille firewall. Met een Intel I350T4 quad kaartje schijnt het verbruik rond de 15w idle tot 30w onder load te zijn. Op servethehome kun je veel positieve ervaringen lezen.

Maar ik wil toch liever een klein, passief gekoeld doosje. De fitlet2 ziet er fantastisch uit, maar die komt al snel op 350+ euro. Ik neig nog het meest naar de Yanling/Minisys NUC. Deze hardware wordt door Protectli ingekocht en verkocht als de Vault FW4B. Je kunt hem dus flashen met amibios of coreboot updates van de Protectli website. Het doosje is snel zat met de J3160 CPU en de 4 Intel poorten zijn i210AT NICs (sneller dan i211AT NICs).

Grote nadeel is natuurlijk garantie. Stuur maar eens iets terug naar China... choices choices...
Die Fitlet2 vind ik inderdaad ook te prijzig, daar kwam ik achter bij het afrekenen toen btw er nog bij kwam. Een voordeel van de Protectli is wel dat je beter support hebt dan de standaard Quotom kastjes, dit las ik in een review op Amazon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
Jullie willen voor een dubbeltje op de eerste rij zitten ;) Performance voor 1Gbit, passief gekoeld, klein, garantie binnen de EU, goedkoop...

Concessie op formaat en koeling: T730 voor < €200
Concessie op prijs: Fitlet2 voor ~ €400
Concessie op kwaliteit en garantie: Qotom en klonen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Je hebt helemaal gelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamert
Tom Paris schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 12:38:
Jullie willen voor een dubbeltje op de eerste rij zitten ;) Performance voor 1Gbit, passief gekoeld, klein, garantie binnen de EU, goedkoop...

Daar heb je zonder meer gelijk in, maar daar zijn we niet voor niets Tweakers voor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
Streamert schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 14:16:
[...]

Daar heb je zonder meer gelijk in, maar daar zijn we niet voor niets Tweakers voor. ;)
Tsja de Tweaker in mij kijkt naar een EPYC servertje met ESXi obv pricewatch: Supermicro M11SDV-8CT-LN4F 8) Zwaar overkill voor pfSense + 2 of 3 speel-VMs, maar toch, een mens kan dromen ;)

Zodra de HP T740 thin clients betaalbaar worden is dat ook een heel capabel platform met een Ryzen Embedded 4C/8T in een kleine form factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Tom Paris schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 14:26:
Tsja de Tweaker in mij kijkt naar een EPYC servertje met ESXi obv pricewatch: Supermicro M11SDV-8CT-LN4F 8) Zwaar overkill voor pfSense + 2 of 3 speel-VMs, maar toch, een mens kan dromen ;)

Zodra de HP T740 thin clients betaalbaar worden is dat ook een heel capabel platform met een Ryzen Embedded 4C/8T in een kleine form factor.
Doe het dan gelijk goed : https://nl.hardware.info/...eeft-7-pcie-40-x16-sloten }) :P :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
Met zoveel PCIe lanes kun je je eigen datacenter beginnen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eindhovenfinest
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-06 08:33
Afgelopen week m'n APU2E4 met 16GB SSD in gebruik genomen. Had hiervoor een Netgate SG-1100 maar die trok het allemaal maar net (Pfblock/Nat/VPN server). En door de ARM architectuur ook nog wat hoofdbrekens met installeren en niet alle packages (b.v. Telegraf) niet beschikbaar.

Wat lekker werkt zo'n 2e4 dan, voor een paar tientjes meer: alle packages die ik wilde erop (o.a. snort, Pfblock, Ntop, Telegraf) draaien nu moeiteloos en heb er ook nog Grafana tegenaan draaien. CPU load en memory is erg prettig. Een aanrader dus. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh

Ankh

|true

Eindhovenfinest schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 17:56:
Afgelopen week m'n APU2E4 met 16GB SSD in gebruik genomen. Had hiervoor een Netgate SG-1100 maar die trok het allemaal maar net (Pfblock/Nat/VPN server). En door de ARM architectuur ook nog wat hoofdbrekens met installeren en niet alle packages (b.v. Telegraf) niet beschikbaar.

Wat lekker werkt zo'n 2e4 dan, voor een paar tientjes meer: alle packages die ik wilde erop (o.a. snort, Pfblock, Ntop, Telegraf) draaien nu moeiteloos en heb er ook nog Grafana tegenaan draaien. CPU load en memory is erg prettig. Een aanrader dus. :>
Nice, waar heb je hem gekocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eindhovenfinest
NRG systems uit Duitsland, vlotte levering ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamert
Eindhovenfinest schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 17:56:

Klinkt goed! Met welke provider en snelheden doe je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eindhovenfinest
KPN, glas, 50/50

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankh

Ankh

|true

Was even zoeken, maar gevonden:
https://www.apu-board.de/produkte/apu2e4.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Tom Paris schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 12:38:

Concessie op pfSense compatibiliteit edoch prima werkend i.c.m. OPNsense: Odroid H2 voor ca. €200.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankh

Ankh

|true

Videopac schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 18:45:
[...]

Concessie op pfSense compatibiliteit edoch prima werkend i.c.m. OPNsense: Odroid H2 voor ca. €200.
Alleen is de Odroid H2 momenteel niet leverbaar (door de CPU), nieuwe revisie komt ergens juni/juli uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom Paris
Videopac schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 18:45:
[...]

Ongeacht of Realtek native stabiel is op OPnsense en je andere drivers kunt gebruiken op pfSense, het werkt niet op ESXi. Als je over dit soort krachtige hardware gaat praten, die eigenlijk altijd overkill is voor *sense, is het haast zonde om er geen ESXi onder te leggen. Een NIC als passtrough voor WAN, andere NIC als interne switch voor LAN en VMs. Op die manier heb je simpel ruimte voor bijv. PiHole, Grafana, domotica server, Ubiquiti controller, etc zonder noodzaak voor een tweede systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Streamert
Dit ziet eruit als een serieuze kandidaat. Bij de Netgate community is het ook een bekende met positieve reacties. De specs zien er voldoende, zeg ik voorzichtig, voor in ieder geval mijn wensen:
  • 1Gb/1Gb (voldoende snelheid voor 1Gb internet)
  • Intel nics
  • Fanloos
  • Goedkoop
  • Low power
  • Stil
1BarebonesShuttle DS77U€ 209,45€ 209,45
1Geheugen internCrucial CT4G4SFS824A€ 17,84€ 17,84
1Solid state drivesTranscend 110S 128GB€ 31,-€ 31,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 258,29

[ Voor 3% gewijzigd door Streamert op 17-05-2020 07:55 . Reden: Opmaak ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Schnupperpuppe
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-06 14:08
Tom Paris schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 20:54:
[...]

Ongeacht of Realtek native stabiel is op OPnsense en je andere drivers kunt gebruiken op pfSense, het werkt niet op ESXi. Als je over dit soort krachtige hardware gaat praten, die eigenlijk altijd overkill is voor *sense, is het haast zonde om er geen ESXi onder te leggen. Een NIC als passtrough voor WAN, andere NIC als interne switch voor LAN en VMs. Op die manier heb je simpel ruimte voor bijv. PiHole, Grafana, domotica server, Ubiquiti controller, etc zonder noodzaak voor een tweede systeem.
Als alternatief voor ESXi kun je er wel Proxmox op draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Streamert schreef op zondag 17 mei 2020 @ 07:22:
Dit ziet eruit als een serieuze kandidaat. Bij de Netgate community is het ook een bekende met positieve reacties. De specs zien er voldoende, zeg ik voorzichtig, voor in ieder geval mijn wensen:
Je weet dat de cpu in de DS77 ong de helft presteert als die in de Fitlet2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Streamert
Microkid schreef op zondag 17 mei 2020 @ 09:56:
[...]

Je weet dat de cpu in de DS77 ong de helft presteert als die in de Fitlet2?
Helaas kwam ik daar met een vergelijking ook achter ja.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Streamert
De kogel is door de kerk en heb de Fitlet2 besteld.Op Reddit staat voldoende informatie om vertrouwen te krijgen in de performance van het kleine apparaatje. Het voldoet aan de meeste eisen en er is m.i. gewoon geen goed alternatief voor die prijs met al die eigenschappen. Uiteindelijk kost het iets meer dan €350,- incl. BTW (met 4GB RAM en 32GB SSD) en gezien de garantie van 5 jaar en het feit dat de Fitlet2 levensduur 15 jaar (!) gegarandeerd is durf ik het wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
@Videopac hoe warm wordt de odroid-h2? Gebruik jij CPU intensieve dingen zoals OpenVPN of snort/suricata?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

wian schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:19:
@Videopac hoe warm wordt de odroid-h2? Gebruik jij CPU intensieve dingen zoals OpenVPN of snort/suricata?
Ik gebruik nog helemaal niks extra's. Dat is nog wel de bedoeling, maar ik mis de kennis. En een goede handleiding voor OpenVPN voor beginners ben ik nog niet tegen gekomen. Idem VLANs. Die heb ik op OPNsense wel opgezet, maar niet in de rest van mijn netwerk (Zyxel GS1900-24 switch, Netgear R7800 toegangspunt en TP-link C2600 toegangspunt (beide OpenWrt 19.07.2) nog niet opgezet. Het is me nog niet duidelijk hoe ik dat gestructureerd aanpak. Ik heb het wel geprobeerd, maar deed het kennelijk niet goed met als gevolg dat ik mijn C2600 niet meer in kon en die met een netwerkkabel en een vast IP adres voor mijn laptop heb moeten herflashen.

Ik begrijp dat de Odroid H2 eigenlijk te krachtig is voor alleen OPNsense firewall/router, maar ik heb ook geen ervaring met VMware achtige dingen (krijg op mijn NAS Docker al niet goed geregeld) en aangezien dit mijn toegang is tot internet heeft dat op dit moment ook geen prioriteit.

Terug komend op je vraag: de temperatuur is op dit moment: 48.1 graden Celsius. NB: Ik heb dus behuizing nummer 2, zonder ventilator en hij staat in de meterkast.

[ Voor 6% gewijzigd door Videopac op 18-05-2020 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Videopac schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:21:
Een goede handleiding voor OpenVPN voor beginners ben ik nog niet tegen gekomen.
Heel simpel : PiVPN gebruiken. Beheer via de CLI, maar versimpeld!
Ietsje ingewikkelder, maar nog steeds overzichtelijk : WebMin voor het beheer installeren i.c.m. de OpenVPN plug-in :)
(krijg op mijn NAS Docker al niet goed geregeld)
Docker is ook een zooitje af en toe dus zo gek vind ik dat niet! :)

Na het lezen van de documentatie ervan was ik er al klaar mee... Proxmox FTW!!! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Streamert
De Fitlet2 is, zo vaak al beschreven, een prachtig apparaatje met de 'bare necessities'. De eerste installatie van pfSense is niet geheel standaard, daarvoor moet eerst een drietal settings in de BIOS aangepast worden, zoals te lezen van een review bij Amazon:
Chipset -> South Cluster Configuration -> SCC Configuration -> SCC SD Card Support [Disabled]
Chipset -> South Cluster Configuration -> SCC Configuration -> SCC eMMC Support [Disabled]
Chipset -> South Cluster Configuration -> SCC Configuration -> SCC SDIO Support [Disabled]
De eerste test waarbij ik pfSense kaal op de Fitlet2 installeerde en deze als client testte met speedtest-cli (pkg install py37-speedtest-cli). Daarbij behaalde ik ongeveer dezelfde snelheden als op de bestaande pfSense router, tussen 850/930Mb up/down.

Het mooie van pfSense is dat je vrij eenvoudig een backup van een bestaand systeem kunt restoren op je nieuwe device, alleen niet vergeten om je intefaces aan te passen. ;) Mijn verbinding is een PPPoE config naar L2fiber/Glasnet en na het vervangen van de bestaande i7 met 32GB RAM en 4 X Intel NIC met de Fitlet2 vielen de resultaten nogal tegen. Blijkbaar is een PPPoE verbinding iets complexer/anders waardoor ik die snelheden, zoals eerder vermeld, niet behaal. Er worden bij Reddit wel tweaks genoemd, maar die zijn marginaal en trekken de snelheid niet heel veel op.

Was de Fitlet2 dan toch een verkeerde keuze, of valt er nog flink wat te sleutelen aan de PPPoE settings? Aan de hardware ligt het niet, want als de Fitlet2 als speedtest client gebruikt wordt, worden de snelheden behaald. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankh

Ankh

|true

Dus kort door de bocht, je haalt dezelfde snelheden?
Overigens is PPPOE altijd afhankelijk van de CPU snelheid bij PFsense / OPNsense.

Pagina: 1 ... 14 ... 61 Laatste