Zullen we ons bezig houden met de vragen, in plaats van een of andere morele/politieke/economische discussie die prima al ergens anders kan!
rufio64 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 18:16:
Vragen:
- Wat vinden jullie van de situatie zoals die nu is onstaan? Mij word vanuit de kant van de makelaar met name verweten dat ik "mijn handtekening ergens onder heb gezet" en daarna de "truuk met de huurcommissie" heb toegepast. Mijn mening is dat het om een "recht" gaat (geen "truuk") en dat ik geen problemen heb om voor deze woning EUR 900,- te betalen mits dat een redelijke prijs is (de huurcommissie heeft geoordeeld dat dat niet zo is).
- Etisch gezien kun je enerzijds zeggen dat het heel vervelend is voor de eigenaar. Immers: als de bank gaat veilen komt hij met een restschuld te zitten en hij loopt er nu natuurlijk (langzaam) op achteruit. Anderzijds: hij is met een huurder wel beter af dan met een leegstand tweede huis (qua kosten) en heeft natuurlijk ook zelf ingestemd met dit risico (hij wist het vooraf). Ik vraag me af of mij iets te verwijten valt en of ik anders had moeten handelen. Wat vinden jullie?
- Zoals geschetst is er momenteel nog niets aan de hand, maar het zou natuurlijk zo maar kunnen dat er een brief op de doormat valt (waardoor ik er over 3-4 maanden uit moet). Ik vraag me eigenlijk af wat ik dan moet gaan doen (we zijn natuurlijk al hard op zoek naar iets anders, zie volgende punt). Wat zijn er voor mogelijke opties die ik niet zie?
- Zoals gezegd zijn ik en mijn vriendin op zoek naar een huurwoning in Amsterdam of Utrecht. Dat blijkt hartstikke lastig om voor elkaar te krijgen (onder de 1000,- kale huur per maand, en dan wel iets van ruimte, dus > 50 m2). Ligt dat aan ons/mij, kijken wij niet op de goede plekken (o.a. funda)? Hebben jullie tips?
1. Er zijn ook mensen die bij het onderhandelen over een auto tot de bodem gaan, anderen vinden het al eerder goed. Dat jij je handtekening ergens onder zet betekent nog niet meteen dat je 'muurvast' zit, we hebben ook nog zaken als bedenktijd, ruilen, garantie etc. Allemaal zaken die niet nodig zouden zijn volgens de rechtlijnige geest. Je staat in je recht, het ging om een significant bedrag en de verhuurder/makelaar wist dit risico... ik zou me er nu niet meer druk om maken.
2. Ethisch gezien ben jij verantwoordelijk voor jouw zaken. Als 'jullie elkaar hadden willen helpen', dan had je ook een andere constructie kunnen bedenken. Bijvoorbeeld 300 euro voor stoffering, of 150 euro voor internet oid. Daarmee had jij op voorhand kunnen beslissen of jij daaraan mee wil doen. Jij bent net zo goed dit verhaal 'ingesleurd' als hij... bij een corporatie zou je er geen problemen mee hebben?
3. Laat je niet 'gek maken'. Jij hebt ter goeder trouw gehandeld... wat wil je nog meer?
Paar tips:
Bedenk goed wie jouw contactpersoon is, de makelaar of de eigenaar. Als de ander voor de deur staat... dan gaat de deur dicht. <PUNT>
Laat je niet verleiden om 'de makelaar even aan te horen' als hij niet genoemd wordt in jouw huurcontract. Alle uitspraken die hij namelijk doet komen wel psychologisch binnen, maar hebben juridisch geen waarde. Dus dreigen met executie of andere ellende is voor de makelaar puur 'zijn informatieplicht' tegen een normale burger, terwijl jij de volgende keer bij de eigenaar met samengeknepen billen zit.
Vergis je niet, de eigenaar zit nog steeds in een 'foute situatie', hij pleegt (continu) contractbreuk met zijn hypotheekverstrekker. Als hij 'gaat zeiken' kun je ook nog een keer bellen met de bank... jij hebt een huurcontract wat mogelijk 'half' geldig is.
Daarnaast mag hij niet verhuren, dus 'jou eruit trappen' en wel 900 euro gaan vragen is geen optie.... hij is al een keer terecht gewezen door de huurcommissie, de 2de keer hoeft het niet alleen bij een correctie te blijven, plus hij heeft geen overeenkomst met de bank... jou gedogen is helemaal geen slecht plan, jij hoeft namelijk maar 1 ding tegen de volgende huurder te zeggen (geen toestemming van de hypotheekverstrekker) en die huurder kan in serieuze problemen komen. Plus dat een belletje naar de bank dan ineens NOG meer consequenties heeft.