• predator0235
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-12-2025
Sander64 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:22:
En als ik het goed begrijp komen de reviews van de AIB modellen morgen om 15:00?
Ja, net op het moment dat (sommige) kaarten beschikbaar komen. Uiteindelijk zijn het allemaal RTX 3080 kaarten, de ene zal wat beter zijn als de andere. Make no mistake, eens de "betere" uit de reviews verpatst zijn volgt de rest snel.

Als je zelf wat OC wilt doen hoef je niet persé een OC versie te kopen. De standaard versies zullen ook genoeg kracht hebben voor de meeste zaken

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Werelds schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:04:
[...]

Voor eigenaren van 9xx of oudere kaarten was de RTX 20xx range niet meer of minder interessant dan de 10xx range. Het was allemaal hetzelfde, maar nu met nutteloze RT cores.
Dat klopt. Maar de 1070/1080 gingen dan al snel uit productie, dus 9xx eigenaren die wouden upgraden kwamen vanzelf bij de 20xx uit.

March of the Eagles

• Sander64
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23-12-2025
predator0235 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:24:
[...]

Ja, net op het moment dat (sommige) kaarten beschikbaar komen. Uiteindelijk zijn het allemaal RTX 3080 kaarten, de ene zal wat beter zijn als de andere. Make no mistake, eens de "betere" uit de reviews verpatst zijn volgt de rest snel.

Als je zelf wat OC wilt doen hoef je niet persé een OC versie te kopen. De standaard versies zullen ook genoeg kracht hebben voor de meeste zaken
Oke, bedankt. De F5 knop gaat weer van pas komen morgen.

Corsair 4000D // AMD Ryzen 7 5800X // MSI RTX3080 Gaming X Trio // Gigabyte B450M Aorus Pro // Kingston HyperX Fury 32GB DDR4-3600 // Be Quiet Dark Rock Pro 4 // WD SN550 1TB + Crucial P1 2TB // Corsair RM750x

• GekkeR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-02 09:10

GekkeR

key = key

Sander64 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:09:
[...]
Oke, interessant. Ik had gedacht dat de geteste chips worden ingedeeld in categorieën, wat betreft de silicon lottery. Chips die getest zijn en in staat zijn hoog te clocken, worden bijvoorbeeld gebruikt in de duurdere lineup van kaarten.
Dat is binning en het is bekend dat Nvidia 3 "bins" heeft voor de RTX30 series.
30% valt onder "slecht", 60% valt onder "goed" en 10% valt onder "uitstekend".
Wat natuurlijk interessant is om te weten, is welke in welke kaart zit..
Maar je zal begrijpen dat dat nou net het detail is dat mist in dit verhaal ;)
Dus ja er is binning, maar meer dan dat is volgens mij niet bekend.

[ pctje te zien hier ] - Miauw

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:39
GekkeR schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:44:
[...]

Heb je daar een officiële bron voor? Voor zover ik weet is dat namelijk helemaal geen gegeven, maar slechts een gerucht uit 1 bron (volgens mij Igor) dat daarna verder gepapagaaid is door techtubers als MLID

Dat er binning is zal trouwens niet ter discussie staat, dat gebeurt immers altijd. Echter het aantal bins en welke percentages in welke bin zouden vallen is voor zover mij bekend momenteel niet op meer gebaseerd dan een enkel gerucht.

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-01 02:31
GekkeR schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:44:
[...]

Bij deze kaarten rete interessant als je watercooling hebt, bij standaard luchtkoeling loop je sowieso tegen een thermal limit aan die 5% verschil op een overclock zal niet veel doen.

Ben eerder benieuwd hoe het zit tussen binning en gpu boost, turing geen ervaring mee maar pascal kon verschillen tot over de 20% hebben tussen een slechte chip en een goede chip.

• GekkeR

GekkeR

key = key

Dennism schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:54:
[...]
Heb je daar een officiële bron voor? Voor zover ik weet is dat namelijk helemaal geen gegeven, maar slechts een gerucht uit 1 bron (volgens mij Igor) dat daarna verder gepapagaaid is door techtubers als MLID

Dat er binning is zal trouwens niet ter discussie staat, dat gebeurt immers altijd. Echter het aantal bins en welke percentages in welke bin zouden vallen is voor zover mij bekend momenteel niet op meer gebaseerd dan een enkel gerucht.
Nee, puur "unofficial" vanuit Igor inderdaad.
Samsung en Nvidia zelf zullen die officiele cijfers nooit of te nimmer prijsgeven.
Het zal dus altijd giswerk zijn.
Er lijkt vanuit de US wel een grappig geluid te komen dat alle "performance" kaarten in de US vertraagd zijn (Strix / etc).
Wat misschien een interessante discussie is voor binning.
Krijgt de EU slappere kaarten? >:)

• Dennism
Verder is die binning voor het gros van de gebruikers niet eens zo heel interessant, iedere chip zal immers normaliter voldoen aan de minimale bin om de geadverteerde specs te halen. De rest wat je er nog bij kan overklokken is in principe bonus.

• GekkeR

GekkeR

key = key

Dennism schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:07:
Verder is die binning voor het gros van de gebruikers niet eens zo heel interessant, iedere chip zal immers normaliter voldoen aan de minimale bin om de geadverteerde specs te halen. De rest wat je er nog bij kan overklokken is in principe bonus.
Een bonus die de gemiddelde tweaker graag zal opzoeken :9

• DJvL
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:59
Werelds schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:08:
[...]

Nee, zo simpel is dat niet.

Laat ik eerst even voorop stellen dat Nvidia's chips doorgaans liever wat minder dichtheid hebben. Dat is waarom 12FFN bestaat; de N staat daarbij voor Nvidia en het verschil met het normale 12FF is een lagere dichtheid. TSMC's 5nm is een hele grote sprong qua dichtheid en ook 7+ is een flinke sprong ten opzichte van 7 HPC. Samsung's 8nm is vergelijkbaar met TSMC's 7 HPC qua dichtheid. Ter vergelijking, Intel's 10nm heeft een hogere dichtheid dan al deze procedé's, enkel TSMC's 7+ EUV heeft een hogere dichtheid - maar dat is dan weer een geheel ander procedé dat eigenlijk niet te vergelijken is. Dat gebruiken vereist een geheel nieuw fysiek ontwerp.

Als we dan even terug gaan, Samsung/GF's 12nm had een veel hogere dichtheid dan TSMC's 16/12. Het kan dus best zijn dat Nvidia op TSMC's 7FF iets meer spanning nodig heeft voor dezelfde kloksnelheden door de iets hogere dichtheid.

Een kleinere node betekent niet per definitie dat je meer performance per watt krijgt. Het kan best zijn dat TSMC's 7 EUV niet in staat is dezelfde kloksnelheden te bereiken als hun 7 HPC procedé op vergelijkbare spanningen. Vroeger was dat wel zo, maar sinds 28nm is het allemaal veel ingewikkelder geworden.

Nvidia had niet voor Samsung gekozen als er geen goede reden voor was. Kosten en/of capaciteit zullen een factor geweest zijn, maar voor een bedrijf als Nvidia is dat zeker niet de leidende factor. Nogmaals, je kunt niet zomaar zeggen dat Samsung's 8nm "slechter" is dan TSMC's "7nm". Dat verschilt van chip tot chip, het fysieke ontwerp en de gebruikte materialen spelen allemaal een rol. Je hoeft maar naar 40nm te kijken. AMD pompte daar meer dan 10% (uit m'n hoofd was het 12%) meer transistors per vierkante millimeter uit hetzelfde procedé als Nvidia, bereikte veel hogere kloksnelheden én had daar minder spanning voor nodig (en dus lager verbruik). Dat was toen al zo en dat is met 16/14/12/10/8/7/5 allemaal nog veel ingewikkelder geworden.

Ik zal van het weekend eens kijken of ik de verschillende procedé's naast elkaar kan zetten in een tabel wat betreft (mogelijke) dichtheid en dergelijke. Als je puur naar theoretische dichtheid kijkt, zijn TSMC 16/12, Samsung/GF 14/12 en Intel 14 één klasse. TSMC 10/7HPC en Samsung 8 zijn de volgende klasse (Samsung 10 zit er precies tussenin). Daarboven krijg je TSMC 7LPP, Samsung 7EUV en Intel 10. TSMC 7EUV is dan weer een halve stap verder, terwijl 5EUV een geheel nieuwe klasse is en zoals gezegd nog niet bruikbaar is voor HPC.

[...]

De 2080 Ti was ook geen "smart money". De prestaties van dat ding zijn nooit het geld waard geweest.
Bekijk deze link eens:

YouTube: TSMC 7nm vs Intel 10nm Density

Main: Ryzen 5950x | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair LPX 3600 32Gb (@3800-16) | AMD RX 6800 || 6450 WP | Ratio IO6 | Model S | Megane E-Tech

• Dennism
GekkeR schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:08:
[...]

Een bonus die de gemiddelde tweaker graag zal opzoeken :9
Toch vraag ik me dat wel eens af, ik betrap mezelf erop dat steeds minder te doen. 'vroeger' overklokte ik alles Nu vaak alleen nog bij aanschaf, "even kijken hoe hard ie loopt" en daarna eigenlijk niet meer.

Zo weet ik nog dat ik mijn GTX 1080 bij aanschaf had overklokt en deze overklok ook had laten staan.
Nu is dat ergens in de loop van de tijd reset, want toen ik eerder dit jaar ging upgraden van Intel naar AMD wilde ik even mijn overclock settings overnemen uit afterburner bleek dat deze, waarschijnlijk al tijden, weer op stock draaide en ik daar helemaal niets van gemerkt heb :+

Ik vraag me regelmatig echt af hoeveel Tweakers er nog echt overklokken en hoeveel te boel gewoon zo veel mogelijk op stock draaien, het zou mij eigenlijk niets verbazen als het aantal Tweakers dat nog echt overklokt best tegen zou vallen in dit tijdperk waarbij Boost algoritmes vaak ook al heel veel uit de hardware halen, in tegenstelling tot vroeger, toen overklokken vaak nog veel meer bracht.

• BlaBla1973
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-02 15:13
weet niet of ie al gepost is:

YouTube: Nvidia GeForce RTX 3080 Review - Maakt Nvidia de hoge verwachtingen ...

Nog 37 Minuten :)

[ Voor 3% gewijzigd door BlaBla1973 op 16-09-2020 14:23 ]

Computer nr 486 denk ik..

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^^
Exact. Ergens is het jammer maar de beperkte OC winst weegt imo nog maar zelden op tegen de geinvesteerde tijd en potentiële stabiliteits issues en hoger verbruik.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 13:12
Jongens en misschien ook meiden, jullie kunnen nog even een plasje doen en een kop koffie pakken, even de nekspieren losmaken en klaar maken om reviews te gaan kijken/lezen.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-02 10:13
Zal hem later wel in z'n geheel bekijken, maar hij opent al meteen met precies wat ik zeg: je kunt nodes niet met elkaar vergelijken op basis van het cijfertje. Zelfs binnen TSMC's 7nm loopt het gigantisch uit elkaar.

Het artikel waar hij het over heeft ken ik ook, maar dat stamt van vóór de details van 7EUV en 5EUV. 7EUV zit op iets van 115 MTr/mm^2. 7HP zit rond de 65 en 10 zit op 60. Van 7HP naar 7EUV is gewoon bijna het dubbele, terwijl 10 naar 7HP nauwelijks iets uit maakt. Samsung 8 zit rond dezelfde cijfers als TSMC 10, terwijl Samsung 10 in niemandsland tussen de 16-12 klasse en 7HP/10 zit.

Ik zal mezelf echter nogmaals herhalen: theoretische dichtheid zegt helemaal niets over karakteristieken qua lekstroom en dergelijke. Ook kan niet alles op maximale dichtheid geproduceerd worden en zijn er voor dingen als SRAM specifieke optimalisaties mogelijk. Ik ken niet al die details uit m'n hoofd (voor zover ze al bekend zijn) maar dat is waarom je nodes van verschillende foundries niet rechtstreeks met elkaar kunt vergelijken. Sowieso niet op de marketing naam (die bij alle foundries 100% bullshit is), maar ook niet op de pure dichtheid.

De realiteit is dat de chips die gebakken worden een variabele dichtheid hebben voor de verschillende delen en dat alle foundries hun eigen specialiteiten, voordelen en nadelen hebben qua karakteristieken. Zelfs binnen één foundry's naamgeving is het niet zo dat je zomaar even naar een verbeterde versie over kúnt stappen; of dat wíl doen (zoals Nvidia met 12FF).

• Julian-AMD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-02-2024

Julian-AMD

RTX 3080Ti | 3900X

Komt dichter en dichterbij.. ben echt wel benieuwd.

https://www.3dmark.com/spy/21686019 - RX 6900XT 21K+

• DJvL
Werelds schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:31:
[...]

Zal hem later wel in z'n geheel bekijken, maar hij opent al meteen met precies wat ik zeg: je kunt nodes niet met elkaar vergelijken op basis van het cijfertje. Zelfs binnen TSMC's 7nm loopt het gigantisch uit elkaar.

Het artikel waar hij het over heeft ken ik ook, maar dat stamt van vóór de details van 7EUV en 5EUV. 7EUV zit op iets van 115 MTr/mm^2. 7HP zit rond de 65 en 10 zit op 60. Van 7HP naar 7EUV is gewoon bijna het dubbele, terwijl 10 naar 7HP nauwelijks iets uit maakt. Samsung 8 zit rond dezelfde cijfers als TSMC 10, terwijl Samsung 10 in niemandsland tussen de 16-12 klasse en 7HP/10 zit.

Ik zal mezelf echter nogmaals herhalen: theoretische dichtheid zegt helemaal niets over karakteristieken qua lekstroom en dergelijke. Ook kan niet alles op maximale dichtheid geproduceerd worden en zijn er voor dingen als SRAM specifieke optimalisaties mogelijk. Ik ken niet al die details uit m'n hoofd (voor zover ze al bekend zijn) maar dat is waarom je nodes van verschillende foundries niet rechtstreeks met elkaar kunt vergelijken. Sowieso niet op de marketing naam (die bij alle foundries 100% bullshit is), maar ook niet op de pure dichtheid.

De realiteit is dat de chips die gebakken worden een variabele dichtheid hebben voor de verschillende delen en dat alle foundries hun eigen specialiteiten, voordelen en nadelen hebben qua karakteristieken. Zelfs binnen één foundry's naamgeving is het niet zo dat je zomaar even naar een verbeterde versie over kúnt stappen; of dat wíl doen (zoals Nvidia met 12FF).
Vandaar ook de link. Ik sluit mij volledig bij jou aan.

Main: Ryzen 5950x | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair LPX 3600 32Gb (@3800-16) | AMD RX 6800 || 6450 WP | Ratio IO6 | Model S | Megane E-Tech

• Werelds
DJvL schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:38:
Vandaar ook de link. Ik sluit mij volledig bij jou aan.
Ah, ok :p

Ik moet eens op WikiChip gaan neuzen of er niet al ergens een "megatabel" is van de procedé's van de laatste +- 10 jaar.

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-02 20:02
Als mores law of coreteks voorbij komt schiet ik almeteen in de allergie modus. Ik baal dan ook dat dit niet in de links al te zien is want ik gun ze die hele click/view niet.

Het is de moderne versie van biassed roddelpers voor technologie als je het mij vraagt.

meer relevant nog 18 minuten. ik ga even snel thee zetten.

PS. Dit doet me een beetje aan wow denken waar ik aan het wachten was tot de xpac live ging.

[ Voor 12% gewijzigd door computerjunky op 16-09-2020 14:42 ]

• DJvL
computerjunky schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:41:
Als mores law of coreteks voorbij komt schiet ik almeteen in de allergie modus. Ik baal dan ook dat dit niet in de links al te zien is want ik gun ze die hele click/view niet.

Het is de moderne versie van biassed roddelpers voor technologie als je het mij vraagt.

meer relevant nog 18 minuten. ik ga even snel thee zetten.
Ik vind juist Moore's Law is Dead en Red Gaming Tech wel interessante kanalen. Vooral omdat ze er dieper op de materie ingaan en niet alles klakkeloos overnemen zoals bijvoorbeeld Gamermeld en/of Boot Sequence.

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Werelds schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:31:
[...]

Wij hebben sowieso onvoldoende detail kennis om dit soort zaken echt te kunnen doorgronden. Dat zijn helaas de bedrijfsgeheimen.

Wel eens hoor dat het niet goed te vergelijken is zonder al deze details te kennen. Tegelijkertijd, als er twee nodes zijn en de ene is 100MTr/mm^2 en de andere is 75 MTr/mm^2 dan is wel zeker dat op de laatsgenoemde 100 MTr/mm^2 nooit mogelijk is.

Dus bij min of meer ceteris paribus heb je toch liever de eerste node.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• computerjunky
DJvL schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:43:
[...]

Ik vind juist Moore's Law is Dead en Red Gaming Tech wel interessante kanalen. Vooral omdat ze er dieper op de materie ingaan en niet alles klakkeloos overnemen zoals bijvoorbeeld Gamermeld en/of Boot Sequence.
Voor echt indept tech nieuws kijk ik alleen naar gamers nexus eigenlijk. Feiten en geen speculaties. Het is eigenlijk het enige kanaal dat alleen aan feiten doet. Sure het is vaak wat later maar niet 90% gebaseerd op speculaties en opinies.
Gister een mooi stuk over de Ampere architectuur.

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

computerjunky schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:50:
[...]

Voor echt indept tech nieuws kijk ik alleen naar gamers nexus eigenlijk. Feiten en geen speculaties. Het is eigenlijk het enige kanaal dat alleen aan feiten doet. Sure het is vaak wat later maar niet 90% gebaseerd op speculaties en opinies.
Als je naar totaal pc verbruik kijkt moet je alleen wel in je achterhoofd houden dat zij, als ik me niet vergis, testen volgens de intel/amd specificaties. Dus mobo instellingen die de boostwaarden oneindig door laten lopen schakelen ze uit.

PC Specs

• Werelds
Help!!!! schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:45:
[...]

Wij hebben sowieso onvoldoende detail kennis om dit soort zaken echt te kunnen doorgronden. Dat zijn helaas de bedrijfsgeheimen.

Wel eens hoor dat het niet goed te vergelijken is zonder al deze details te kennen. Tegelijkertijd, als er twee nodes zijn en de ene is 100MTr/mm^2 en de andere is 75 MTr/mm^2 dan is wel zeker dat op de laatsgenoemde 100 MTr/mm^2 nooit mogelijk is.

Dus bij min of meer ceteris paribus heb je toch liever de eerste node.
Tenzij je op die eerste node slechts tot 75% van je doel kloksnelheden kan komen; of je chip op significant meer spanning moet laten tikken ;)

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Werelds schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:53:
[...]

Tenzij je op die eerste node slechts tot 75% van je doel kloksnelheden kan komen; of je chip op significant meer spanning moet laten tikken ;)
Ja maar dan is het niet meer 'min of meer ceteris paribus' voor de overige factoren ;)

PC Specs

• Werelds
Help!!!! schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:54:
[...]

Ja maar dan is het niet meer 'min of meer ceteris paribus' voor de overige factoren ;)
Ah, dacht dat je het meer over kosten en dergelijke had. Tuurlijk, maar dat is nooit het geval :P

• DJvL
computerjunky schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:50:
[...]

Natuurlijk kijk ik ook Gamers Nexus. Maar voor speculatie inclusief in depth, vind ik bovengenoemde kanalen interessant. Dit moet ieder voor zich weten natuurlijk.

• computerjunky
Help!!!! schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:52:
[...]

Als je naar totaal pc verbruik kijkt moet je alleen wel in je achterhoofd houden dat zij, als ik me niet vergis, testen volgens de intel/amd specificaties. Dus mobo instellingen die de boostwaarden oneindig door laten lopen schakelen ze uit.
Correct. Mooie is dat ze video's hebben waar de gebruikte test methodes uitgelegd worden voor buide het cpu en het gpu gedeelte. Dat is bij vele andere bronnen nog wel wat vaag. Ben het niet eens met hoe ze power waardes handhaven maarja het zijn intel/amd specs ondanks dat niemand het zo draait. We weten allemaal dat iedereen geen power limieten heeft en auto overclock aan zet op de amd chips (bij intel tegenwoordig wat lastig omdat de power draw met MCE aan nogal lastig te coolen is.
Zelf draai ik mijn 9900k zonder power limits maar wel de stock all vore 4.7 omdat 5.0 te heet word. Glukkig doet hij ook vaak overclock tests dus is het totale plaatje wel goed genoeg.

Nog 1minuut laten we vanaf nu vooral even focussen op het posten van links naar reviews :)

[ Voor 4% gewijzigd door computerjunky op 16-09-2020 14:59 ]

• winwiz
Jay is vroeg...

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• gunghir
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-07-2024
omg ban zijn kanaal
dat koppelstuk echt |:( |:(

[ Voor 43% gewijzigd door gunghir op 16-09-2020 15:00 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
reviews: Nvidia GeForce RTX 3080 - Maakt Nvidia de hoge verwachtingen waar?

Om maar even direct alle indianenverhalen omtrent Samsung 8nm in een ander daglicht te zetten: de RTX 3080 boost clock tikt net niet de 2 Ghz aan.
Als we ruim tien minuten onafgebroken gamen, stabiliseert de kloksnelheid van de gpu al snel op 1980MHz, met zo nu en dan een kleine daling naar 1965MHz. De gpu-temperatuur loopt niet verder op dan tot 66 graden, een keurig resultaat, zeker in vergelijking met bijvoorbeeld de Founders Edition van de RTX 2080 Ti.
De temperatuur loopt niet verder op dan 66°C en de 320W TGP wordt niet overschreven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UIVKDukSaLg_z3fLsVp0OEH6f1o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZAlCEKwnFAaG9UP7GBvujq25.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/joNACwDMtTfaH4NfBtQ9G37q9Oc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iezE1hP6BRYCGuuPU0YrWZHE.png?f=user_large

Wat een beest van een videokaart voor € 720 :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nx0GPbjC7P8LJL0XEvAq1jCtg8A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1xZZKhVnKhVQjKESASkTDQd2.png?f=user_large

March of the Eagles

• winwiz
Titel voorspelt niet veel goed

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:43
Ik weet genoeg. Instant buy morgen

• kwdtje
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:56
Same, mocht het lukken :D

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Hier Nvidia mijn geld! go go go

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Goed, Jen-Hsun Huang heeft een nieuwe keuken nodig :+

March of the Eagles

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

XWB schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:05:
[...]

Goed, Jen-Hsun Huang heeft een nieuwe keuken nodig :+
En nog meer spatels :+

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:44
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/nvidia-geforce-rtx-3080-founders-edition/images/fannoise_idle.png

Fan stop confirmed ;).

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/nvidia-geforce-rtx-3080-founders-edition/images/fannoise_load.png

• winwiz
De belofte niet waar gemaakt, geen 2 x 2080...

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-01 09:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Wat mij op valt is dat een GTX1080 eigenlijk gewoon nog heel prima mee komt.. Nee, geen 200FPS op 4K ultra. Maar 1440P gaat sowieso prima, en 4K gaat bij de ene game makkelijk op ultra met ruim 60FPS en bij de andere game medium 4K.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Niet slecht voor een 320W monster. Ik hoor dat waarschijnlijk nog, maar ik ben er echt heel erg gevoelig voor. Voor de meeste mensen is dit acceptabel. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• kwdtje
winwiz schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:08:
Ik durf te wedden dat het vast wel ergens gehaald gaat worden. Nogmaals, de slide zei performance up to 2x 2080, dus niet in alle gevallen. Al is het maar in 1 geval zo, dan is het dus niet gelogen.

• MintyDoerak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:34
Zijn er ook ergens benchmarks opgedoken voor fs2020?

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:07
Ligt eraan, puur op 4K wel wellicht en sowieso DLSS en RTX natuurlijk.

Maar heeft een 3xxx serie extra toevoeging als je op 1080p speelt? Lijkt er niet op in basis
Bij 1440p kan je er nog over discusseren, maar bij 4K is er zeker toevoeging.

edit:
er stond eerst 2x 1080 geloof ik :D

[ Voor 6% gewijzigd door Suicyder op 16-09-2020 15:12 ]

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:14
MintyDoerak schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:10:
Eerste waar ik naar zocht op de FP. Ach ja, die zullen in de loop van de komende uren wel verschijnen.

• TRAXION
Mag ik nu uit mijn hoekje komen met mijn pessimistische instelling met de 2x performance, het is dus precies in lijn met wat nvidia al 10 jaar doet.

Desondanks een prima resultaat prijs is gehalveerd en de performance 25% beter in de meeste usecases.

• whyz
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

whyz

Afdeling icoonloos

Zij hebben fs2020 ook meegenomen.

Right for all the wrong reasons.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
PCIe 4 resultaten:

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/nvidia-geforce-rtx-3080-pci-express-scaling/images/average-fps_3840-2160.png

NVIDIA GeForce RTX 3080 PCI-Express Scaling

[ Voor 10% gewijzigd door XWB op 16-09-2020 15:14 ]

March of the Eagles

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Saekerhett schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:11:
[...]

Eerste waar ik naar zocht op de FP. Ach ja, die zullen in de loop van de komende uren wel verschijnen.
Bij Toms Hardware https://www.tomshardware....a-geforce-rtx-3080-review

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:14
Kijk, dat is ook een interessante, PCI-e 3 of 4 is verwaarloosbaar dus.

• bjorntju
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXamYS8mEf_ptm5Sa48Mtd77Rs8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lpyuNTd2EvdeqMEcrs3xF0YQ.png?f=fotoalbum_large

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-02 10:22
Ik had gedacht dat er ook reviews van de 3090 zouden komen?

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:43
Saekerhett schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:14:
[...]

Hoopte niet dat daar ook maar 1 iemand aan twijfelde?

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01:12
TRAXION schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:11:
Mag ik nu uit mijn hoekje komen met mijn pessimistische instelling met de 2x performance, het is dus precies in lijn met wat nvidia al 10 jaar doet.

Desondanks een prima resultaat prijs is gehalveerd en de performance 25% beter in de meeste usecases.
Mag zeker maar was ook wel een open deur intrappen 😅 Vind de resultaten hoe dan ook erg meevallen na steeds meer YT-ers fake aan het temperen waren.

• TRAXION
Saekerhett schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:14:
[...]

Tenzij je RTX IO mee telt en ziet dat je daarmee een pcie4 ssd mee dicht kan trekken, toepassing weet ik nog niet maar zal vast wel goed komen met bepaalde toepassingen.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

De koeler lijkt ook niet echt de hype te beantwoorden. Wél eindelijk idle fanstop.

Maar als ik dan zie dat ze qua geluid nog steeds ver boven de meeste custom kaarten uitkomen, nah, dan was dat hele marketingverhaal over hun twee tegengestelde fans aardig overdreven. Ze hadden beter kunnen zorgen dat ze geen 300W+ verstookten. Fijn voor zowel geluid als koeling.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
De 'belofte' was tot 100% sneller, of specifiek, 60% - 100% sneller. Dat zoveel enkel lijken te focussen op die 100% om dan Nvidia neer te sabelen zegt wel weer genoeg.

Ik ga sowieso de AIB reviews afwachten. Maar twijfel nog steeds om toch op 3070 te wachten, vanwege energieverbruik. En als ik vergelijk met mijn Gigabyte 5700XT, maakt deze koeler toch meer herrie, waar ik ook niet op zit te wachten.

@Jeroenneman voor een 320W kaart doet de koeler het prima imo, maar niet exceptioneel.

[ Voor 7% gewijzigd door Sissors op 16-09-2020 15:19 ]

• kwdtje
Sissors schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:18:
[...]

De 'belofte' was tot 100% sneller, of specifiek, 60% - 100% sneller. Dat zoveel enkel lijken te focussen op die 100% om dan Nvidia neer te sabelen zegt wel weer genoeg.

Ik ga sowieso de AIB reviews afwachten. Maar twijfel nog steeds om toch op 3070 te wachten, vanwege energieverbruik. En als ik vergelijk met mijn Gigabyte 5700XT, maakt deze koeler toch meer herrie, waar ik ook niet op zit te wachten.
Inderdaad, haalde ik ook al aan. Mensen lezen gewoon wat ze willen lezen. Ik vind de performance gezien de prijs zeer netjes.

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:38

OMD

Ik vind de koeler anders aardig bijzonder voor een FE. 320watt verstoken en relatief stil bij 75 graden. Dat is ongehoord voor een stock koeler. Iets wat techpowerup ook beaamd:
Gaming noise levels are comparable to previous RTX 2080 Founders Edition cards, which of course were much lower performance and heat output. A 320 W dual-slot card, that's as quiet as the RTX 3080 Founders Edition is quite an achievement. Still, the card is definitely not whisper quiet, but at least that leaves something for the board partners to address with their custom designs. The fans have pleasant acoustics, definitly more "whoosh" than whine, very acceptable.

[ Voor 64% gewijzigd door OMD op 16-09-2020 15:23 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• Kimberly
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-02 20:41
Kuusj schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:09:
Wat mij op valt is dat een GTX1080 eigenlijk gewoon nog heel prima mee komt.. Nee, geen 200FPS op 4K ultra. Maar 1440P gaat sowieso prima, en 4K gaat bij de ene game makkelijk op ultra met ruim 60FPS en bij de andere game medium 4K.
De 1080Ti die hier draait doet het ook prima, ik speel op 1440p met ultra en alles dik boven de 60fps. Voor mij geen reden om over te stappen. Laat staan als ik een 2080Ti zou hebben.. :) Wel een top kaart voor een super prijs! _/-\o_

Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED

• Paprika
https://www.techpowerup.c...0-founders-edition/4.html

Volledige teardown van de koeler.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Kuusj schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:09:
Ja, een 1080 is nog steeds een prima videokaart en die 3080 is dan ook vooral interessant voor 4K gaming.

March of the Eagles

• Flying
  • Laatst online: 21:01
OMD schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:21:
Ik vind de koeler anders aardig bijzonder voor een FE. 320watt verstoken en relatief stil bij 75 graden. Dat is ongehoord voor een stock koeler.
Het is maar wat je gewoon bent. Het resultaat is goed gezien de geringe omvang van de koeler in verhouding tot de verbruikte energie. Dat neemt niet weg dat de koeler nog steeds luidruchtig is, al is dat relatief afhankelijk van de persoon. Het is mij duidelijk dat het, voor mezelf, verstandiger is een custom kaart te zoeken die stiller is.

• Sissors
  • Niet online
XWB schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:24:
[...]

Ja, een 1080 is nog steeds een prima videokaart en die 3080 is dan ook vooral interessant voor 4K gaming.
Mwah, als je op 60Hz speelt dan is voor 1440p de 1080 nog goed genoeg idd, maar niet als je naar 144Hz gaat.

En ja, voor een FE koeler is het echt geen slechte, en al helemaal niet vanwege het energieverbruik. Maar als ik een GPU koop, dan wil ik geen GPU hebben die behoorlijk stil is gezien zijn energieverbruik, ik wil gewoon een GPU hebben die behoorlijk stil is. En dat speelt voor mij wel mee bij de keuze tussen een 3070 en 3080.

[ Voor 32% gewijzigd door Sissors op 16-09-2020 15:26 ]

• Paprika
Idle power consumption of RTX 3080 Ampere is a little bit better than Turing 2080/2080 Ti. While it's only a few watts, the 4 W savings are definitely appreciated, especially for people who work on their gaming PC all day.

Multi-monitor power consumption matches Turing almost exactly. The new media decode engine, while more powerful, also draws a bit more power. A 6 W increase over 2080 Ti isn't a huge deal, but still surprising.

Gaming power consumption is at the top of our charts, but the performance on tap with RTX 3080 is more than impressive. Around 300 W is only 10% more power draw than RTX 2080 Ti—while achieving +25% gaming performance. When considering performance per Watt, the improvement is "nice", but certainly not groundbreaking. I guess the next move, to TSMC 7 nanometer or below could achieve that.

Furmark maximum power reaches 370 W, right at the limit of the card's 12-pin + PCIe slot power input capability.

https://www.techpowerup.c...-founders-edition/31.html

[ Voor 4% gewijzigd door Paprika op 16-09-2020 15:26 ]

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-02 07:07
Had gehoopt dat de fancy koeler ook echt stil kon blijven. Dat lijkt niet het geval. Dus maar wachten op benchmarks van partner kaarten. En dan wachten tot ze beschikbaar zijn. Ben ik uiteindelijk toch nog aan het wachten op de kaarten van AMD.

• Kuusj

Kuusj

Sissors schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:25:
[...]

Mwah, als je op 60Hz speelt dan is voor 1440p de 1080 nog goed genoeg idd, maar niet als je naar 144Hz gaat.

En ja, voor een FE koeler is het echt geen slechte, en al helemaal niet vanwege het energieverbruik. Maar als ik een GPU koop, dan wil ik geen GPU hebben die behoorlijk stil is gezien zijn energieverbruik, ik wil gewoon een GPU hebben die behoorlijk stil is. En dat speelt voor mij wel mee bij de keuze tussen een 3070 en 3080.
Ben ik het toch niet mee eens eigenlijk.. Ja FS2020 kan ik niet op veel meer dan 30 FPS spelen op 1440p Ultra, maar een game als CoD MW? 1440P ultra en ik zie zelden een FPS onder de 100. Hij loopt waarschijnlijk wel een paar 100Mhz sneller dan een referencekaart (MSI Gaming X + manuele OC).

• Paprika
NVIDIA GeForce RTX 3080 with AMD Ryzen 3900XT vs Intel Core i9-10900K

https://www.techpowerup.c...-3900-xt-vs-intel-10900k/

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:32

flessuh

Set sail for fail!

Nou ja de schattingen van verbruik zaten er in ieder geval niet naast. Blij dat ik al besloten had voor watergekoeld te gaan, zal het toch wat stiller blijven gok ik..

Wel bijzonder dat dit ding m'n vega 64 er nog uit stookt :X

https://www.dutchsolarboat.com

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Heeft iemand eigenlijk al een RT vergelijking gevonden tussen de RTX2080Ti en RTX3080? Die mis ik namelijk heel erg.

Uh ja, gevonden en gewoon hier. d:)b
@Intergalactic goed gedaan want ik mis die echt overal. :Y
Een dingetjes voor de toekomst misschien. Zet ook de RT off in de grafiek zodat je niet naar een andere pagina moet gaan om dat te vergelijken. :)

[ Voor 56% gewijzigd door DaniëlWW2 op 16-09-2020 15:34 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Sissors
  • Niet online
Kuusj schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:28:
[...]

Ben ik het toch niet mee eens eigenlijk.. Ja FS2020 kan ik niet op veel meer dan 30 FPS spelen op 1440p Ultra, maar een game als CoD MW? 1440P ultra en ik zie zelden een FPS onder de 100. Hij loopt waarschijnlijk wel een paar 100Mhz sneller dan een referencekaart (MSI Gaming X + manuele OC).
Gemiddelde FPS van de 1080 in Tweakers benchmark is net boven de 60 FPS op ultra. En natuurlijk, het hangt helemaal af van de spellen die je speelt. Ben je dol op League of Legends dan heb je echt geen 3080 nodig. Maar gemiddeld genomen begint een 1080 voor 1440 @ 144Hz wel achter te lopen.

• winwiz
DaniëlWW2 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:29:
Heeft iemand eigenlijk al een RT vergelijking gevonden tussen de RTX2080Ti en RTX3080? Die mis ik namelijk heel erg.
Hardware Unboxed.. -40% ongeveer als RT aan wordt gezet zonder DLLS

[ Voor 6% gewijzigd door winwiz op 16-09-2020 15:32 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver

Bedoel je iets als reviews: Nvidia GeForce RTX 3080 - Maakt Nvidia de hoge verwachtingen waar? ?

March of the Eagles

• OMD

OMD

Flying schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:24:
[...]

Het is maar wat je gewoon bent. Het resultaat is goed gezien de geringe omvang van de koeler in verhouding tot de verbruikte energie. Dat neemt niet weg dat de koeler nog steeds luidruchtig is, al is dat relatief afhankelijk van de persoon. Het is mij duidelijk dat het, voor mezelf, verstandiger is een custom kaart te zoeken die stiller is.
De koeler is niet luidruchtig en dat is niet afhankelijk per persoon. Luidruchtig was een HD5870 van AMD. Hji is hoorbaar maar 36dBa onder load mag je niet bestempelen als luidruchtig.

Uiteraard zal een AIB altijd stiller zijn omdat daar meer geld in is gestopt in de koeloplossingen en daar betaal je dan ook voor. Er is geen binning (voor zover we weten) dus de centjes zijn voor marketing en koeling power.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• Sissors
  • Niet online
Paprika schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:29:

Wow, oké. Ik ben blij met mijn 3700X, maar dit maakt toch wel erg duidelijk dat buiten 4k om, als je gewoon het allersnelste wil je bij Intel uitkomt. Verklaard ook direct waarom Nvidia alles met een Intel heeft gebenchmarkt ondanks dat die geen PCIe 4.0 hebben.

• Kuusj

Kuusj

Sissors schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:30:
[...]

Gemiddelde FPS van de 1080 in Tweakers benchmark is net boven de 60 FPS op ultra. En natuurlijk, het hangt helemaal af van de spellen die je speelt. Ben je dol op League of Legends dan heb je echt geen 3080 nodig. Maar gemiddeld genomen begint een 1080 voor 1440 @ 144Hz wel achter te lopen.
Het is dan ook een 4,5 jaar oude kaart.. Wat het alleen maar indrukwekkender maakt imho.
Mijn kaart loopt een procent of 18 sneller dan een standaard FE GTX1080, dus misschien merk ik er minder van. Maar inderdaad, het ligt ook aan de games die je speelt. FS2020 is niet echt heel prettig op de allerhoogste instellingen. Maar of ik dat nu 719,- waard vind? Mwoah, ik ben nog niet overtuigd.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Sissors schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:32:
[...]

Wow, oké. Ik ben blij met mijn 3700X, maar dit maakt toch wel erg duidelijk dat buiten 4k om, als je gewoon het allersnelste wil je bij Intel uitkomt. Verklaard ook direct waarom Nvidia alles met een Intel heeft gebenchmarkt ondanks dat die geen PCIe 4.0 hebben.
Bitwit heeft een nog leukere video, met een 3600X usecase erin:
YouTube: RTX 3080 benchmarks. A S C E N D

Je moet echt naar 4K en ultra settings om de kaart de kans te geven flink z'n voorsprong te benutten.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Joao
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-01 22:19
The air that come through here is warmish. It's not hot enough to heat up your CPU, period.
YouTube: The RTX 3080 Benchmarks... do they even come close to expectations?

• OMD

OMD

Sissors schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:32:
[...]

Sommige verschillen zijn echt huge. Neem F1 2020, daar zit bij 1080p gewoon 40fps verschil in. Je hebt er niets aan maar toch. Ik heb zelf ook een 3700x op 1440p en gelukkig zijn de verschillen nog klein. Zen3 staat echter ook voor de deur en wellicht trekken ze daar nog meer bij met Intel :)

Het geld brand in mn zak, ik wil heeeeel graag een 3080 maar ik heb er gewoon weinig aan. Ik heb een first gen 2080 en ik moet nog spellen tegenkomen die echt het hele zaakje onderuit trekken. Red Dead 2 is tot nog toe de enige die onder de 60 (en zelfs 45 :o ) zakt. Ik speel F1 2020 en dat gaat met 140fps op een 1440p monitor met Gsync prima. Elk ander spel ook (door de Gsync)

[ Voor 22% gewijzigd door OMD op 16-09-2020 15:39 ]

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-02 13:17

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

Een dingetjes voor de toekomst misschien. Zet ook de RT off in de grafiek zodat je niet naar een andere pagina moet gaan om dat te vergelijken. :)
Dank!
Maar vergeet @Ch3cker en @rsnubje niet! Is echt een team effort geweest.

Goed punt trouwens

𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

• Flying
OMD schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:32:
[...]

De koeler is niet luidruchtig en dat is niet afhankelijk per persoon. Luidruchtig was een HD5870 van AMD. Hji is hoorbaar maar 36dBa onder load mag je niet bestempelen als luidruchtig.

Uiteraard zal een AIB altijd stiller zijn omdat daar meer geld in is gestopt in de koeloplossingen en daar betaal je dan ook voor. Er is geen binning (voor zover we weten) dus de centjes zijn voor marketing en koeling power.
YouTube: NVIDIA GeForce RTX 3080 Founders Edition Review: Gaming, Thermals, N...

Daar wordt toch echt duidelijk dat de 36dBa overstegen wordt. Zoals gezegd, de perceptie van wat luidruchtig is, is afhankelijk van persoon tot persoon. Dit is voor mij luidruchtig.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Intergalactic schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:38:
[...]

Dank!
Maar vergeet @Ch3cker en @rsnubje niet! Is echt een team effort geweest.

Goed punt trouwens
Ik weet ook niet alle tags. Geef de complimenten maar door. :P
Maar het ziet er goed uit. Duidelijke verbeteringen en de getallen lijken ook aardig te matchen met andere publicaties. Circa 20% op 1440p en 25% op 4K over de RTX2080Ti met gigantische uitschieters beide kanten op. Dat was ook wel een beetje de verwachting. Goede review dus. :)

Als ik echt wat te mopperen vind, ik laat het wel weten in een feedbacktopic. ;)

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:32

flessuh

Set sail for fail!

Zo, daar is wel even wat werk in gaan zitten.

Dat wordt slapeloze nachten voor de testcrew als de AIB versies uit komen :P

https://www.dutchsolarboat.com

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-02 07:07
OMD schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:32:
[...]

Ik denk dat hier meer geld in is gestopt dan bij AIB. Het is een FE maar geen blower.

• OMD

OMD

Flying schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:39:
[...]

YouTube: NVIDIA GeForce RTX 3080 Founders Edition Review: Gaming, Thermals, N...

Daar wordt toch echt duidelijk dat de 36dBa overstegen wordt. Zoals gezegd, de perceptie van wat luidruchtig is, is afhankelijk van persoon tot persoon. Dit is voor mij luidruchtig.
Het is maar hoe er gemeten wordt (Techpowerup meet van 100cm, geen achterlijke 50cm). Ik neem dat je niet verbaasd bent over dat een FE kaart luider is dan een AIB? Dan draai je denk ik nog niet zo lang mee. Had ik je van te voren ook wel kunnen vertellen en ik heb je uitgelegd waarom. Je zegt nu wel goed dat het voor jou luidruchtig is, dat is wat anders ;) Ik zou het zelf ook als onprettig ervaren en daarom heb ik een MSI Gaming Trio X. Die zijn stil :+

Iedereen die zijn pc 50cm van zich af heeft staan en mekkert over geluid neem ik niet serieus en dat zou niemand moeten doen. Ben je een stiltefreak? Dan staat je pc op de grond of in een kast of in ieder geval minimaal een meter bij je vandaan. Of je hebt een kast die gemaakt is voor stilte maar dan heb je ook geen eyecandy zoals RGB unicorns enzo. Dan hoeft ie ook niet op het bureau te staan :9

@Grotbewoner

uhh, nee. Koeling oplossingen van AIB's zijn uitgebreider en zwaarder en kunnen meer watt afvoeren/wegvoeren. Nvidia wil een goede koeler die prima presteerd en waarbij de winst zo hoog mogelijk is.

[ Voor 24% gewijzigd door OMD op 16-09-2020 15:49 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Flying schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:39:
[...]

Het is maar net hoe je het bekijkt.

De nieuwe koeler is stiller dan de 2080 Ti Founders Edition, wat dus in elk geval een kleine verbetering is. Maar inderdaad, voor 40 dB(A) oid zal je bij een MSI etc moeten aankloppen.

March of the Eagles

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-02 13:17

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

DaniëlWW2 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:41:
[...]

Ik weet ook niet alle tags. Geef de complimenten maar door. :P
Maar het ziet er goed uit. Duidelijke verbeteringen en de getallen lijken ook aardig te matchen met andere publicaties. Circa 20% op 1440p en 25% op 4K over de RTX2080Ti met gigantische uitschieters beide kanten op. Dat was ook wel een beetje de verwachting. Goede review dus. :)

Als ik echt wat te mopperen vind, ik laat het wel weten in een feedbacktopic. ;)
Wederom bedankt :D en zeker doen, feed back is altijd welkom.

𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

• Flying
OMD schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:43:
[...]

Het is maar hoe er gemeten wordt (Techpowerup meet van 100cm, geen achterlijke 50cm). Ik neem dat je niet verbaasd bent over dat een FE kaart luider is dan een AIB? Dan draai je denk ik nog niet zo lang mee. Had ik je van te voren ook wel kunnen vertellen en ik heb je uitgelegd waarom. Je zegt nu wel goed dat het voor jou luidruchtig is, dat is wat anders ;) Ik zou het zelf ook als onprettig ervaren en daarom heb ik een MSI Gaming Trio X. Die zijn stil :+
Aan de andere kant zit ik dan ook met een kast op mijn bureau waar ik 70cm vanaf zit (net gemeten). Ik wist al dat een FE luidruchtiger ging zijn, maar had hoop dat hij stiller zou zijn. De meesten in dit topic zullen het er wel mee eens zijn dat dit ontwerp er goed uitziet, in tegenstelling tot de AIB kaarten die tot nu toe getoond zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Flying op 16-09-2020 15:48 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Sissors schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:30:
[...]

Mwah, ik hoef geen fixed 144 Hz hoor. Zolang er maar geen tearing is. Een variabele verversingssnelheid binnen de G-Sync of FreeSync range is, voor mij, gewoon prima. En daar hoef je dan geen RTX 3080 voor te hebben, 3070 zal dan wel ruim voldoende zijn.

March of the Eagles

• computerjunky
Paprika schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:29:

Dat gekozen geheugen.... Dat is gewoon een true latency van 10. Ze hadden net zo goed 3000 cl16 kunnen pakken.

• TRAXION
Jeroenneman schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:36:
[...]

Bitwit heeft een nog leukere video, met een 3600X usecase erin:
YouTube: RTX 3080 benchmarks. A S C E N D

Je moet echt naar 4K en ultra settings om de kaart de kans te geven flink z'n voorsprong te benutten.
Zie niet hetzelfde wat jij ziet in dit filmpje?

Met een 3600x presteerd deze gpu prima tuurlijk trek je de laatste 10% er niet uit.
En 3080 pakt sowieso voordeel op hogere resolutie omdat de memory bus 40% sneller is.

Ikzelf wacht even zen3 af en als deze zijn belofte waarmaakt wil ik een m-itx zen3 12vio psu en een 3080 8)

En uiteraard alles watergekoeld in het kleinste mogelijke kastje

*EDIT lama ik dacht dat het resultaat sloeg op de 3600x.

[ Voor 3% gewijzigd door TRAXION op 16-09-2020 16:01 ]

• Paprika
Jeroenneman schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:18:
[...]

De koeler lijkt ook niet echt de hype te beantwoorden. Wél eindelijk idle fanstop.

Maar als ik dan zie dat ze qua geluid nog steeds ver boven de meeste custom kaarten uitkomen, nah, dan was dat hele marketingverhaal over hun twee tegengestelde fans aardig overdreven. Ze hadden beter kunnen zorgen dat ze geen 300W+ verstookten. Fijn voor zowel geluid als koeling.
Ik denk dus dat de 3090 koeler echt een gat gaat slaan met die van de 3080 (in positieve zin).

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Het sample van TPU komt met 1.815 MHz ook wat verder dan de geadviseerde boost clock van 1.710 MHz.

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/nvidia-geforce-rtx-3080-founders-edition/images/clocks-and-thermals.png

Maar niet zo hoog als die 1.950 MHz van Tweakers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/i/2003869552.png

March of the Eagles

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Paprika schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:04:
[...]

Ik denk dus dat de 3090 koeler echt een gat gaat slaan met die van de 3080 (in positieve zin).
Die moet je alleen niet aan Linus geven, want die laat het vallen en dan slaat die een gat in de vloer. :+

• Sissors
  • Niet online
Paprika schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:04:
[...]

Eens, dat is een bakbeest, en die gaat gewoon echt goed het doen is mijn verwachting. En deze is dus echt niet slecht, vooral niet voor een FE koeler. Maar het laat al wel zien dat de voorspellingen van AdoredTV en MLID onzin gaan zijn.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
DaniëlWW2 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:06:
[...]

Die moet je alleen niet aan Linus geven, want die laat het vallen en dan slaat die een gat in de vloer. :+
Dat ding zal maar net op je voet vallen, mag je gelijk naar de spoedafdeling :+

March of the Eagles

Pagina: 1 ... 90 ... 136 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van nVidia GPU's te bespreken. Dit topic is dus uitdrukkelijk niet bedoeld voor persoonlijk aankoopadvies of troubleshooting!

Voor discussies over de nieuwste serie, klik aub door naar [NVIDIA GeForce RTX 40XX] Levertijden & Prijzen zodat dit topic over nieuws blijft gaan.

Zware videokaarten trekken een zware last op de voeding van een PC. Dit is niet de plek voor discussies over voedingen, dat kan in Voeding advies en informatie topic - Deel 34 - en lees daar sowieso de topicstart voordat je post, grote kans dat je vraag al behandeld is.