Sissors schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:53:
[...]
Met het risico een oude lul te zijn, maar toen SSDs in opkomst waren was wel één van de beste tijden in gaming / PC gebruik in zijn algemeenheid. Immers alles was gemaakt om op HDDs te werken, en ineens kwamen SSDs die rondjes eromheen rende. Startup tijden waren ineens verwaarloosbaar.
En nu wordt alles gemaakt met het idee dat er toch wel een SSD in zit, en zijn startup tijden weer terug naar wat ze geweest waren zo ongeveer.
Het heeft niks te maken met hoe games nu omgaan met een SSD.
De situatie toen was dat een SATA SSD een verbetering in laadtijden oplevert over een HDD, omdat de beperking in leessnelheid van de HDD wegvielen. En toen SSDs breder beschikbaar kwamen, is de limiet van SATAIII opgezocht, maar meer ook niet. Dat was ook niet nodig of wenselijk.
Want dit is hoe het nu werkt:
Als je GPU nu een stuk data nodig heeft, dan wordt dat uit opslag gehaald, decompressed door de CPU, opgeslagen in RAM waarna er en gekopieerd naar VRAM gaat. Dat is geen probleem voor een HDD, ook niet echt voor een langzamere SATA SSD. Maar met een snelle NVME SSD heb je hiervoor al snel enkele CPU cores nodig die alleen maar bezig zijn met decompression. Daarom doen games nu vrijwel niks met de extra snelheid van NVME.
Maar daar komt dan DirectStorage.
DirectStorage haalt de CPU uit dit proces en stuurt de data compressed naar de GPU. Die doet de decompressie. Dat is ook veel makkelijker voor een GPU omdat het proces te parallelliseren is. Hiermee kan je eindelijk een NVME gebruiken.
Maar waarvoor gebruik je het? Nou bijvoorbeeld voor daadwerkelijk hoge resolutie textures. Dit is iets dat ik ook al jaren hier zeg in deze topics. RT is leuk allemaal, maar kan ik nu gewoon eindelijk eens fatsoenlijke resolutie textures krijgen? Een straat of muur die niet plat is met een texture die het idee heeft dat het 3D is? Of flora en fauna die er niet lelijk uitziet? Of gewoon eens niet exact dezelfde texture die eindeloos herhaald word? Het wordt nu allemaal beperkt door een gebrek aan datatoegang voor de GPU.
Heb je ook nog de tweede categorie, grafische effecten die uitgevoerd worden na het renderen van de basale 3D wereld. Dus particle en physics, maar zeker ook lichteffecten en al helemaal hardware RT wat hardstikke inefficiënt is. Daar heb je zeker meer opslagruimte voor nodig, maar vooral ook toegang tot data, dus snellere VRAM alsmede brede bussen. Ergens is het gewoon hilarisch om videokaarten te adverteren en verkopen met RT en dan de geheugenbus en/of VRAM capaciteit te limiteren.
Komt ook nog eens bij dat er steeds meer games zijn die dynamisch VRAM managen door bepaalde texture resoluties te verlagen. Dit puur en alleen om een game nog net binnen die 8GB te laten passen. Krijg je dus zaken zoals:
Of Hogwarts Legacy die inmiddels ook dynamische texture resolutie scaling en flinke pop in heeft. FPS getalletje is gefixed, maar het ziet er niet uit, zelfs met YT haar eigen compressie eroverheen.
Paar andere games in die vergelijking zijn ook behoorlijk bruut, misschien nog wel erger dan Hogwarts Legacy.
Onder de streep (pun intended) is het punt van een NVME niet snellere laadtijden. Het punt is grafische verbeteringen faciliteren. Dat gebeurd namelijk al op de PS5 en XSX die shared memory pools en dedicated decompression hardware hebben. Kijk verder wat ze nu zeggen bij die nieuwe Cyberpunk specificaties:
-7900X of 12900 voor bepaalde hoge instellingen = meer cores nodig voor decompressie.
-NVME = snellere toegang tot data.
-Meer VRAM = nodig voor toegang tot data voor de GPU.
Dat is geen toeval en dit is ook niet de eerste game waarbij ik dergelijke vereisten voorbij zie komen. En dat is mijn punt.
De eerste 8GB videokaarten waren sommige speciale modellen van de R9 290 series, uit 2013. We zijn bijna tien jaar verder. 8GB VRAM werd min of meer de standaard in 2016 met Pascal en Polaris, bijna zeven jaar geleden. Het is nu gewoon low range en dat lijkt me niet meer dan redelijk.
12GB zou nu mainstream moeten zijn. Want echt geweldig is het ook niet als ik zie wat de allocatie en daadwerkelijk gebruikte hoeveelheid VRAM al is in recente games.
16GB is nu echt wel het minimale voor upper midrange of high end.
20GB+ is wat je nu wel zou mogen verwachten voor enthousiast.
Het is uiteindelijk de combinatie van datatoegang met een NVME en meer opslagcapaciteit op je videokaart, dus in VRAM, die het verschil moet gaan maken. En als ik dan UE5 demo's de afgelopen maanden zag of de hele serie aan games die gisteren en vandaag worden getoond, dan zie ik de bui al hangen. Ik peins er persoonlijk niet eens meer over een 8GB videokaart te accepteren. En eigenlijk wil ik ook niet eens een 12GB videokaart overwegen. Voor mij is 16GB het minimale geworden omdat ik het liefst in de upper midrange/high end zit.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.