Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperoar
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
Op zich de perfecte marketing als je je producten toch wel verkoopt; in plaats van de oude kaarten de prijs verlagen om plaats te maken voor de nieuwe, de prijs van de nieuwe gewoon flink verhogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ItalianStyle
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05-04-2023
Emperoar schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:11:
Op zich de perfecte marketing als je je producten toch wel verkoopt; in plaats van de oude kaarten de prijs verlagen om plaats te maken voor de nieuwe, de prijs van de nieuwe gewoon flink verhogen.
Ik denk niet dat Nvidia oneindig de prijzen kan blijven verhogen, het kan wel maar ik denk dat Nvidia geen winst meer kan maken als over 2 jaar de prijzen weer met honderden euro's word verhoogd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:32
Ik vind het echt niet leuk meer. Ze hebben met Covid gezien, mensen betalen het, dus nu vragen we het gewoon.

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 19:02
Wilde je voor gaming een 3090ti kopen van circa 1400 euro dan is dit de betere keus, verder gewoon niet interessant en belachelijk duur.

Bij tech krijg je eigenlijk altijd iets beters bij een nieuwe generatie voor dezelfde prijs of hooguit ietsje meer. Nvidia wil gewoon geld zien voor iedere fps meer tov de vorige generatie 80 series, gaat nergens meer over.

En als de 7900xtx niet te vinden is voor msrp+btw dan mag Amd hem ook houden en wacht ik nog rustig een tijdje tot prijzen normaler worden of skip een gen.

Lijkt me door de slides van amd wel duidelijk dat de 7900xt het niet gaat winnen van de 4080.

[ Voor 8% gewijzigd door meljor op 15-11-2022 17:10 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
De oplossing is om het niet meer te betalen.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

JeroenNietDoen schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:16:
[...]

Ik vergelijk hem liever met zijn voorganger, de 3080. Dan zien we op 1440P gemiddeld 40% performance increase, voor 2 keer de prijs.

€1469,-, ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden. Lachen of huilen?
Huilen van het lachen, maar alleen de tranen zijn echt. :+

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Ludewig schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:26:
De oplossing is om het niet meer te betalen.
En dat is wat ik ga doen, voorlopig geen grotere monitor en snellere PC met de huidige hardware prijzen.
Ik kijk voortaan wel naar een generatie ouder voor een nieuw of 2e hands systeem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:36

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

The way its meant to be payed :+ :

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 21:58
Ik weet niet waarom jullie allemaal zo negatief zijn, ik vind het klasse werk van Nvidia dat ze de concurrentie zo'n uitgelezen kans geven de gewone mens iets te verkopen :+

Helaas is de concurrentie ook goed in het niet grijpen van die kansen :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpiefox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:41

Jumpiefox

Hoi ?

Nou, zeker dus geen Nvidia voor mij deze gen. Houd het wel bij mijn 3090.Games zijn nog best goed te doen. speel zelf op 3840x1600 en de games die ik speel met dlls op quality halen vaak wel de 120-130fps dus tjah..zing het wel uit.
Want dit vind ik gewoon belachelijk, 2x zo duur dan de vorige gen en zo een kleine increase in performance. Vinden jullie het ook gek dat deze gen de 4080 zo ver van de x90 versie zit? Ook vast met opzet natuurlijk om zo een TI versie en misschien zelfs een Super versie te verkopen :+

Als de 4080 nou binnen de 15-10% van de xx90 zat en rond de 1000usd was dan kon het wel eens ander zijn maja. Nivdia wil al die profit tijdens Covid en de crypto hype natuurlijk niet verliezen hehe.

The first casualty in war is always the truth...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
Ik hoop dat ze stapels van die dingen hebben gemaakt en weinig verkopen. Als deze uitverkoopt eet ik mn schoen op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

meljor schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 20:06:
Ik hoop dat ze stapels van die dingen hebben gemaakt en weinig verkopen. Als deze uitverkoopt eet ik mn schoen op..
Ik denk dat je hebberigheid en onverstandigheid van de mens mogelijk onderschat :P

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReyNL
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-08 17:54
Jumpiefox schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 20:03:
Nou, zeker dus geen Nvidia voor mij deze gen. Houd het wel bij mijn 3090.Games zijn nog best goed te doen. speel zelf op 3840x1600 en de games die ik speel met dlls op quality halen vaak wel de 120-130fps dus tjah..zing het wel uit.
Want dit vind ik gewoon belachelijk, 2x zo duur dan de vorige gen en zo een kleine increase in performance. Vinden jullie het ook gek dat deze gen de 4080 zo ver van de x90 versie zit? Ook vast met opzet natuurlijk om zo een TI versie en misschien zelfs een Super versie te verkopen :+

Als de 4080 nou binnen de 15-10% van de xx90 zat en rond de 1000usd was dan kon het wel eens ander zijn maja. Nivdia wil al die profit tijdens Covid en de crypto hype natuurlijk niet verliezen hehe.
Al was het 2 x zo duur en 2 x zo snel als een kaart die twee jaar geleden is uitgekomen (3080). Zou mijn inziens nog niet indrukwekkend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:38
@Jumpiefox, vanaf een 3090 zou je normaal dan ook overstappen op een 4090 en dan is 'n verhoging van $100 na al 't gedoe van de afgelopen 24 maanden helemaal niet zo vreemd. De wisselkoers staat daar los van en upgraden vanaf een 3090 naar een 4080 had ik ook met lagere prijzen weinig van verwacht. Eenmaal op enthousiast niveau wil je eigenlijk op die lijn blijven of minimaal een generatie overslaan ipv de high-end van de volgende generatie kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Jumpiefox schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 20:03:
En natuurlijk om de grote voorraad 30x0 kaarten te verkopen. Nvidia weet dat een groot deel van de markt alleen Nvidia wil en dus lopen ze op korte termijn weinig risico. Als deze kaarten te duur zijn verkopen ze hun oude voorraad en zodra die op is kunnen ze altijd de prijzen verlagen.

Het grote risico is wel dat de koopbereidheid voor een AMD kaart sterk toeneemt, al is de vraag of dat sentiment ook in de praktijk gebracht wordt als de prijzen later omlaag gaan.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Werelds schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:25:
Ik weet niet waarom jullie allemaal zo negatief zijn, ik vind het klasse werk van Nvidia dat ze de concurrentie zo'n uitgelezen kans geven de gewone mens iets te verkopen :+

Helaas is de concurrentie ook goed in het niet grijpen van die kansen :(
Maar uh, deze kunnen ze niet weggooien, toch? O-)
Iets anders dan. De RTX4080 heeft 59% ALU's, 67% VRAM en 71% geheugenbrandbreedte van de RTX4090 en dan is de RTX4090 van 30-35% sneller. Dat ziet er helemaal niet goed uit voor de RTX4090 omdat die ook nog eens 130W extra heeft om te verbruiken. Iets dat ook al niet erg goed gaat.

[ Voor 13% gewijzigd door DaniëlWW2 op 15-11-2022 22:51 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpiefox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:41

Jumpiefox

Hoi ?

Paprika schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 20:22:
@Jumpiefox, vanaf een 3090 zou je normaal dan ook overstappen op een 4090 en dan is 'n verhoging van $100 na al 't gedoe van de afgelopen 24 maanden helemaal niet zo vreemd. De wisselkoers staat daar los van en upgraden vanaf een 3090 naar een 4080 had ik ook met lagere prijzen weinig van verwacht. Eenmaal op enthousiast niveau wil je eigenlijk op die lijn blijven of minimaal een generatie overslaan ipv de high-end van de volgende generatie kopen.
Ik heb mijn 3090 voor 1600euro gekocht. Dat is ook zo een beetje de max wat ik voor een GPU kwijt wil. een 4090 lijk me zeker leuk om te hebben. Maar ga geen 2.2k+ Betalen voor een gpu. Als ik de performance echt nodig zou hebben dan had ik er misschien zelfs over nagedacht maar voorlopig trek ik het wel allemaal. Dan kan de Mrsp wel 100usd hoger liggen maar in de praktijk ligt het voor ons anders. En dat weegt toch zwaarder . NVidia's schuld? Nah, maar met de 4080 gaat dat niet op.

The first casualty in war is always the truth...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jody2k
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-09 00:20
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 20:33:
[...]

Iets anders dan. De RTX4080 heeft 59% ALU's, 67% VRAM en 71% geheugenbrandbreedte van de RTX4090 en dan is de RTX4090 van 30-35% sneller. Dat ziet er helemaal niet goed uit voor de RTX4090.
RTX 4080 kost msrp 1450euro + 35% = 1885euro
Dus ik zie niet in waarom de 4090 in de problemen zou komen? of bedoelde je de 4080? :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Werelds
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 20:33:
Alles kan :+
Iets anders dan. De RTX4080 heeft 59% ALU's, 67% VRAM en 71% geheugenbrandbreedte van de RTX4090 en dan is de RTX4090 van 30-35% sneller. Dat ziet er helemaal niet goed uit voor de RTX4090.
Dat is wat ik al tijden zeg. De enige reden dat het verbruik van de 4090 in de praktijk mee valt is omdat het ding gewoon stil ligt. 76,3 miljard transistors, waarvan zeker de helft het grootste deel van de tijd stil ligt.
Jumpiefox schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 20:35:
Ik heb mijn 3090 voor 1600euro gekocht. Dat is ook zo een beetje de max wat ik voor een GPU kwijt wil. een 4090 lijk me zeker leuk om te hebben. Maar ga geen 2.2k+ Betalen voor een gpu. Als ik de performance echt nodig zou hebben dan had ik er misschien zelfs over nagedacht maar voorlopig trek ik het wel allemaal. Dan kan de Mrsp wel 100usd hoger liggen maar in de praktijk ligt het voor ons anders. En dat weegt toch zwaarder . NVidia's schuld? Nah, maar met de 4080 gaat dat niet op.
Zeker wel Nvidia's schuld. Zij hebben met Turing de perf/$ al laten stagneren en met Ampère zelfs omlaag getrokken. Men kan er over twisten zoveel men wil, maar een 780 Ti, 980 Ti, 1080 Ti, 2080 Ti , 3090 en 4090 zijn allemaal dezelfde klasse chip. Big die met net een paar stukjes uitgeschakeld. Pascal valt qua vierkante millimeters wat kleiner uit omdat ze daar een grote node sprong maakten zonder de GPU bizar veel groter dan z'n voorganger, terwijl Turing juist groter uit valt omdat daar géén node sprong bij kwam kijken. Maar het zijn gewoon dezelfde soort chips en daar betaalde je zelfs 2 jaar geleden qua MSRP al dubbel zo veel voor.

MSRP is Nvidia's keuze. En ze hebben bewezen dat het kan, want mensen kopen het gewoon. Ik hoop dat je beseft dat uitgerekend jouw 3090 voor €1600 daar het bewijs van is. Dubbel zo duur als een 1080 Ti 3,5 jaar eerder (mijn 1080 Ti kostte me mét waterblok €901,95) en ook ongeveer dubbel zo snel. 0,0 vooruitgang qua perf/$ (raster uiteraard). Dat jij het er voor neer wilde leggen is jouw zaak, maar prijstechnisch was dat gewoon al slecht. Ik neem het Nvidia niet kwalijk dat ze nu kijken hoe ver ze precies kunnen gaan.

Eergisteren helaas m'n 1080 Ti dood moeten verklaren (RIP), maar deze keer kan Nvidia volledig aan m'n reet roesten en overweeg ik ze niet eens. Ik zie gewoon niets dat een ware opvolger is, dus na 10 jaar ga ik weer eens in het rode kamp zitten. Moet wel iets zien te regelen om de komende maand (misschien langer) te overbruggen, want de iGPU van een 7700X gamed niet geweldig :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Zo te zien is is het GamersNexus gelukt om meerdere 12VHPWR connectoren te laten smelten...
En de connectoren die ze hebben laten smelten zijn niet alleen connectoren gemaakt door Astron, maar ook NTK. Dus daar gaan we weer. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
De samenvatting is dus dat de gesmolten kabels die ze hebben allemaal tekenen vertonen dat ze verre van volledig ingeplugd waren. GN kon het ook alleen reproduceren door de kabel niet goed in te pluggen.

De clip maakt ook geen geluid en het is heel makkelijk mogelijk om te denken dat de clip goed zit terwijl dit niet zo is, en de kabel dus niet gezekerd is.

Dus wat je moet doen:
- Goed recht inpluggen
- Controleren dat de kabel er helemaal in zit
- Controleren dat de clip goed zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:27
De afdronk van het filmpje is:
  • Het zou eventueel kunnen komen door troep in de kabel, maar niet met zekerheid vastgesteld. De vernikkeling is niet altijd van hoge kwaliteit, maar zal met hoge waarschijnlijkheid het probleem ook niet zijn.
  • Als de kabel er met maar 2 12V pinnen inzit, maar dan wel goed, zelfs dan, ontstaat er geen gevaar.
  • Wanneer het aantoonbaar misgaat, is wanneer er, zoals hierboven al reeds genoemd, teveel ruimte komt tussen de adapter en connector op de GPU zelf. 1-2mm los is op zich geen probleem, maar gevolg problemen dan weer wel. Denk dan aan kabels herordenen, waardoor de kabel dan verder loskomt en schuin gaat zitten.
  • Vooral het schuin trekken van de kabel, waarbij de aansluiting ook daadwerkelijk schuin connectie maakt met de GPU is waar het direct een effect heeft.
  • Volgens Steve is het probleem user error, in combinatie met dat het geen foolproof connector is omdat je geen klik hoort en het goed moet controleren.
  • Failure rate is onder 0,1%, dus minder dan een promille
Verder vraagt Steve om in het vervolg niet met zijn allen zomaar wat te roepen en/of ongefundeerde stellingen (zonder reproduceerbare resultaten) mensen naschreeuwen (hij was nog iet hyperbolischer dan ik hier neerzet).

Kortom, een gewaarschuwd mens die even de tijd neemt om de connectie goed te controleren zal het probleem niet ondervinden. Maar, PCI-SIG/Nvidia (Steve noemt alleen Nvidia specifiek, maar de standaard is door PCI-SIG op deze manier goedgekeurd) kunnen door de sense pins korten te maken een betere detectie van goed aansluiten beter verzekeren.

Ik hoop dat iedereen Steve zijn raad aanneemt m.b.t. het beperken van het roepen zonder echte bewijzen.

Blijft niet wegnemen dat Nvidia hier beter mee om had moeten gaan en nog steeds mee om moet gaan. Beetje jammer dat een derde partij dit met veel minder middelen moet bevestigen aan het publiek.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Even snel een edit gedaan, zou dit een oplossing kunnen zijn die snel en makkelijk toepasbaar is in de toekomst?

Daarmee zou i.i.g. het naar links en rechts buigen voorkomen worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0R36lcnFijgeG0xfzPwIMNwW9MA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0EGCAUSgGz4CSHflveGfgGkA.png?f=fotoalbum_large

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Waarom niet gewoon doorpakken naar een server achtige 12v aansluiting.

En ook een standaard 240v kabelplug kan makkelijk de wattages aan, met maar 3 pins.

Waarom in hemelsnaam zo`n moeilijk concept introduceren.

How do you save a random generator ?

• Ludewig
  • Niet online
240 volt gaat niet werken, want de trafo daarvoor moet veel te groot zijn. Dat is namelijk je voeding.

• Frez
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 29-08 09:57
Hey tweakers, ik ben voornemens om mijn eerste game pc te gaan kopen. Ik wil een high end pc voor gamen en bewerken. Ik heb een 4k 144hz hdmi 2.1 monitor. Ik wil daarvoor mijn xbox series X wegdoen.

Ik heb gewacht op de rtx 4080 maar de prijs vind ik echt bizar. Ik wil echter wel een aantal jaar vooruit kunnen met een nieuw systeem van +- 2500. Gaat volgens jullie de rtx 3080 nog wel n paar jaar mee op 4k minimaal 60fps? Evt met dlss en raytracing? Of ga zal mn systeem al snel verouderd voelen doordat ik games van 2023 al op lagere settings moet spelen.

Thanks!

C9 55 - Playstation 5 Pro - i7 13700K RTX5080 PC - LG C4 42 as monitor

• TRAXION
  • Laatst online: 10-09 23:11
enchion schreef op donderdag 17 november 2022 @ 00:00:
Waarom niet gewoon doorpakken naar een server achtige 12v aansluiting.

En ook een standaard 240v kabelplug kan makkelijk de wattages aan, met maar 3 pins.

Waarom in hemelsnaam zo`n moeilijk concept introduceren.
Stroom sterkte op 12v is anders dan 240v.

Daarom heb je in auto's relatief dikke kabels liggen om +/- 1000watt te verplaatsen.

Wisselspanning is daarbij ook nog een factor, dus nee een 240v kabelplug zal snel wegsmelten.

Er had bij zo een brede connector een check moeten zitten voor correcte montage bvb een doorlus welke korter is en bij geen connectie de kaart laat weigeren de vrm in te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Frez schreef op donderdag 17 november 2022 @ 01:24:
Hey tweakers, ik ben voornemens om mijn eerste game pc te gaan kopen. Ik wil een high end pc voor gamen en bewerken. Ik heb een 4k 144hz hdmi 2.1 monitor. Ik wil daarvoor mijn xbox series X wegdoen.

Ik heb gewacht op de rtx 4080 maar de prijs vind ik echt bizar. Ik wil echter wel een aantal jaar vooruit kunnen met een nieuw systeem van +- 2500. Gaat volgens jullie de rtx 3080 nog wel n paar jaar mee op 4k minimaal 60fps? Evt met dlss en raytracing? Of ga zal mn systeem al snel verouderd voelen doordat ik games van 2023 al op lagere settings moet spelen.

Thanks!
4K RT en DLSS met een 3080? Ga je niet redden, als je spellen speelt zoals Cyberpunk 2077, ja misschien in perfomance mode dlss om de 60fps te behalen.

Ik zat hetzelfde als jou in het kluitje. 4K, HDR, volle RT met DLSS aan maar ik wilde zo dicht mogelijk op die 120fps zitten (LG C2 48” scherm)
Ik had een 3090 en dat ging niet op, niet met echte triple A games die vele RT functies bezit, daar moest ik echt DLSS met balanced mode werken, wilde ik enigszins op de 60fps komen. Maar het vernagelde mijn beeld kwaliteit.

Check me gaming rig maar, daar ben ik naar toe gegaan 4 weken geleden. Raptor lake cpu, ddr5 6000mhz cl 32 oc’d naar 6400Mhz cl 30.
En m.2 SN850X samen met uiteraard een 4090.

Want enige wat mij nu met games tegen en boven 120fps haalt is een 4090 wil je in 4k gamen. Cyberpunk draait RT op high en DLSS op Quality en zit rond de 105-110 fps constant. Her en der uitschieters naar 117. (Heb zelf framecap opgezet vanwege Gsync)

Ja kost me heel wat, maar heb dan ook voor wat aardige jaartjes om op hoge resolutie met alle toeters en bellen te spelen.

14dec. The Witcher 3 met next gen upgrade plus RT.
10Feb Hogwarts Legacy
Enz enz meerdere goede games die komen!

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloggs
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 19:12
Denk dat er ook weinig mensen zijn die de 4090 problematisch vinden. Niet veel duurder dan de 3090 maar wel bijna 40% beter @ 4K. Het probleem is overduidelijk de 4080. Die kaart is twee keer zo duur als de 3080 en maar 33% beter @ 4K. Als je meer dan 1500 euro gaat uitgeven aan een GPU dan is een 4090 de enige realistische optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:38
NVIDIA has a fix for GeForce RTX 4090 and RTX 4080 blank screen issues
https://videocardz.com/ne...-4080-blank-screen-issues

Herkenbaar probleem voor mij, dus waarschijnlijk ook bij anderen.

Directe link:
https://nvidia.custhelp.c...?=&linkId=100000163736896

[ Voor 17% gewijzigd door Paprika op 17-11-2022 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

Cloggs schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:28:
Als je meer dan 1500 euro gaat uitgeven aan een GPU dan is een 4090 de enige realistische optie.
Uiteindelijk heeft oa dit mij over de streep getrokken voor een 4090 te gaan. Plus de koersen- en dollar- euro prijzen (dollarprijs plus minimaal 20%)

Plus een 4080 gaat op 4k met RT aan geen 60 FPS halen. (Een 7900XT of 7900XTX trouwens ook niet) Een 4090 wel.

Plus het toch wel hele grote verschil in specs tov de 4080. (RT, Tensor en Shadercores)

En heb wat problemen met mn AMD 6900xt met monitor scaling. (Om deze reden huiverig om voor een 7900 kaart te gaan) (Dit probleem bestaat al sinds de HD3870!) Ik heb een 49 inch 5120x1440 120hz en er zijn wat games die ik met balken links en rechts wil spelen op 3440x1440 120 hz, maar ik krijg dat niet voor elkaar met mn 6900xt. De kaart vergroot het automatisch naar full screen wat nergens op lijkt. ALLES geprobeerd. Ik weet uit het verleden dat het bij Nv prima werkt... dus...

En 2000 is verschrikkelijk duur voor een videokaart, maar ik geef daar al bijna 20 jaar lang veel geld aan uit.

Als ik een auto koop en die de garage uitrij schrijf ik in 5 minuten 2000 af, dus ja...

Tis maar net wat je hobby is.
Paprika schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:37:
NVIDIA has a fix for GeForce RTX 4090 and RTX 4080 blank screen issues
https://videocardz.com/ne...-4080-blank-screen-issues

Herkenbaar probleem voor mij, dus waarschijnlijk ook bij anderen.

Directe link:
https://nvidia.custhelp.c...?=&linkId=100000163736896
Hopelijk heb ik hier geen last van, en anders alvast bedankt.

[ Voor 16% gewijzigd door Format-C op 17-11-2022 10:44 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik vroeg me al af wanneer de Nvidia Q3 cijfers precies kwamen.
Nou 51% minder omzet uit gaming Y/Y en 23% eraf ten opzichte van Q2 toen Nvidia al hun omzetdoel met $1,4 miljard miste.
nieuws: Nvidia noteert opnieuw omzetverlies door afnemende vraag naar videoka...

Tja ze kunnen nu blijven verharden in deze belachelijke prijzen of realiteit eens onder ogen zien. Ze verkochten alleen maar voor de enorm hoge prijzen vanwege mining en omdat mensen opgesloten zaten in hun huis. Dat is voorbij. Want het is overduidelijk dat ze niet verkopen en ze al helemaal niet in staat zijn om de forse tegenslag van Q2 te compenseren.

• Werelds
DaniëlWW2 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:05:
e verkochten alleen maar voor de enorm hoge prijzen vanwege mining en omdat mensen opgesloten zaten in hun huis. Dat is voorbij.
En men zit nu in ons deel van de wereld dankzij een idioot ten oosten van ons met fors hogere energieprijzen, bovenop een hoop inflatie en slechte koers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@DaniëlWW2

Nvidia zit nog steeds met het probleem dat ze teveel 3000 kaarten hebben. Ze lijken te hopen dat mensen massaal voor die kaarten gaan tijdens de feestdagen. Dus lage verkopen van de 4080 vinden ze vast niet heel erg zolang de 3000 serie maar verkoopt.

Hoe meer wij als consument wachten op betere prijzen, hoe sneller we afdwingen dat ze betere prijs/prestaties gaan leveren en dat ze mentaliteit van de afgelopen jaren weer afleren. Ook aan Alternate's gedrag zie je dat de mentaliteit er nog in zit

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ludewig schreef op donderdag 17 november 2022 @ 15:06:
@DaniëlWW2

Nvidia zit nog steeds met het probleem dat ze teveel 3000 kaarten hebben. Ze lijken te hopen dat mensen massaal voor die kaarten gaan tijdens de feestdagen. Dus lage verkopen van de 4080 vinden ze vast niet heel erg zolang de 3000 serie maar verkoopt.

Hoe meer wij als consument wachten op betere prijzen, hoe sneller we afdwingen dat ze betere prijs/prestaties gaan leveren en dat ze mentaliteit van de afgelopen jaren weer afleren. Ook aan Alternate's gedrag zie je dat de mentaliteit er nog in zit
Als je nog eens 23% omzet verliest, dan verkoop je die gaming GPU's dus ook niet. ;)
De voorraad is eerder groter geworden omdat ze voor Q3 $1,574 miljard hebben verkocht en ze voor Q2 nog een $1,4 miljard terugval hadden. Als Nvidia geen enkele Ampere GPU heeft laten produceren in Q3, dan hebben ze nu misschien net hun terugval voor Q2 gecompenseerd. Maar dan alsnog niks extra's voor Q3. Dat komt om een heel simpele reden, ook Ampere is veel te duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huyanglee
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-06-2023
*knip* offtopic

[ Voor 93% gewijzigd door br00ky op 17-11-2022 16:30 ]

• joppe99999
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-08 18:01
Ziet iemand 3 Jan nvidea een nieuwe shield aankondigen? Tis nogal stil omtrent nieuwe shield maar de laatste is toch al 3 jaar oud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 11:14

CMT

Format-C schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:00:
[...]

Uiteindelijk heeft oa dit mij over de streep getrokken voor een 4090 te gaan. Plus de koersen- en dollar- euro prijzen (dollarprijs plus minimaal 20%)

Plus een 4080 gaat op 4k met RT aan geen 60 FPS halen. (Een 7900XT of 7900XTX trouwens ook niet) Een 4090 wel.

Plus het toch wel hele grote verschil in specs tov de 4080. (RT, Tensor en Shadercores)

En heb wat problemen met mn AMD 6900xt met monitor scaling. (Om deze reden huiverig om voor een 7900 kaart te gaan) (Dit probleem bestaat al sinds de HD3870!) Ik heb een 49 inch 5120x1440 120hz en er zijn wat games die ik met balken links en rechts wil spelen op 3440x1440 120 hz, maar ik krijg dat niet voor elkaar met mn 6900xt. De kaart vergroot het automatisch naar full screen wat nergens op lijkt. ALLES geprobeerd. Ik weet uit het verleden dat het bij Nv prima werkt... dus...

En 2000 is verschrikkelijk duur voor een videokaart, maar ik geef daar al bijna 20 jaar lang veel geld aan uit.

Als ik een auto koop en die de garage uitrij schrijf ik in 5 minuten 2000 af, dus ja...

Tis maar net wat je hobby is.

[...]

Hopelijk heb ik hier geen last van, en anders alvast bedankt.
/Offtopic

Dat is gewoon mogelijk hoor met een RX6900 (en andere kaarten die van Andrenaline gebruik maken)! Jammer, want ik had je er zo mee kunnen helpen.

Manier 1 (waarbij de desktop instellingen onveranderd blijven):

Bij de algemene display tab - > Custom resolutions - > Resolutie aanmaken met de gewenste afmeting (voor jouw dus 3440x1440). Hierdoor verschijnt deze resolutie optie in elke game dat fullscreen kan weergeven.
Verder 'GPU scaling' aanvinken en 'Scaling Mode' op 'center' zetten.
In game de gewenste resolutie selecteren en klaar ;).
Zorg er wel voor dat de monitor de aspect ratio niet veranderd, anders rekt deze het beeld alsnog op.
Framerate cap en Freesync blijven gewoon werken
De GPU scaling opties kunnen ook per game worden ingesteld, zodat je bijvoorbeeld 'Integer scaling' aan kan laten in de globale settings.

Manier 2:

Bij de algemene display tab - > Custom resolutions - > Resolutie aanmaken met de gewenste afmeting (voor jouw dus 3440x1440). De gewenste resolutie dan via Windows beeldscherm kiezen en game opstarten. Dit is voor games die niet fullscreen kunnen renderen. Ook hierbij moet je de upscaling van de monitor zelf uit hebben staan. Soms wordt dat 1:1 pixel mapping genoemd of keep aspect ratio.
Nadeel is alleen dat je de resolutie handmatig moet omzetten steeds.

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

CMT schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:10:
[...]

/Offtopic

Dat is gewoon mogelijk hoor met een RX6900 (en andere kaarten die van Andrenaline gebruik maken)! Jammer, want ik had je er zo mee kunnen helpen.

Manier 1 (waarbij de desktop instellingen onveranderd blijven):

Bij de algemene display tab - > Custom resolutions - > Resolutie aanmaken met de gewenste afmeting (voor jouw dus 3440x1440). Hierdoor verschijnt deze resolutie optie in elke game dat fullscreen kan weergeven.
Verder 'GPU scaling' aanvinken en 'Scaling Mode' op 'center' zetten.
In game de gewenste resolutie selecteren en klaar ;).
Zorg er wel voor dat de monitor de aspect ratio niet veranderd, anders rekt deze het beeld alsnog op.
Framerate cap en Freesync blijven gewoon werken
De GPU scaling opties kunnen ook per game worden ingesteld, zodat je bijvoorbeeld 'Integer scaling' aan kan laten in de globale settings.

Manier 2:

Bij de algemene display tab - > Custom resolutions - > Resolutie aanmaken met de gewenste afmeting (voor jouw dus 3440x1440). De gewenste resolutie dan via Windows beeldscherm kiezen en game opstarten. Dit is voor games die niet fullscreen kunnen renderen. Ook hierbij moet je de upscaling van de monitor zelf uit hebben staan. Soms wordt dat 1:1 pixel mapping genoemd of keep aspect ratio.
Nadeel is alleen dat je de resolutie handmatig moet omzetten steeds.
Dit werkt allemaal niet helaas. (Edit. Maar kan ook aan de/mn monitor gelegen hebben. Uiteindelijk kreeg ik 3440x1440 alleen met 60hz aan de praat. Meerdere 3440x1440 custom resoluties aangemaakt,. Met 60, 100 en 120hz. Maar meer dan 60 pakte ie niet. Dan versprong hij weer naar full screen. :/ Eerdaags maar even met deze 4090 proberen)

[ Voor 9% gewijzigd door Format-C op 18-11-2022 02:36 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Ludewig schreef op donderdag 17 november 2022 @ 15:06:

Er liggen nog paar duizend 3080 10GB op voorraad alleen al in NL en die zie ik niet verkocht worden met de prijs die ze nu hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
PP_Sound schreef op donderdag 17 november 2022 @ 19:26:
[...]

Er liggen nog paar duizend 3080 10GB op voorraad alleen al in NL en die zie ik niet verkocht worden met de prijs die ze nu hebben.
Ze zijn ook gewoon 2 jaar oud en dus te duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:11

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

nVidia heeft gereageerd

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• napata
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09-09 13:52
125K 4090s verkocht op een maand. Dat lijken best gekke verkoopcijfers voor hun duurste model in een tijd van lage vraag.

Ik zou echt wel eens willen weten per model hoeveel Ampere kaarten er zijn verkocht want ondanks de 4090 launch is hun gaming omzet gehalveerd tegenover vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

125k in de handen van end users, ik betwijfel het. Die drops lijken elke keer zeer beperkt.

[ Voor 18% gewijzigd door Help!!!! op 18-11-2022 20:30 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 11:14

CMT

Ik lees alleen shipment aantallen, dus dat zegt eigenlijk weinig over hoeveel daadwerkelijk verkocht zijn aan particulieren.
Een gedeelte zal in het retail kanaal zitten, een gedeelte is opgeslagen en een gedeelte zal waarschijnlijk niet bij consumenten terecht gekomen zijn (kan mij niet voorstellen dat elke zakelijke gebruiker een Quadro kaart neemt).

Maar 125k vind ik mondiaal gezien ook niet veel een maand na de launch.
Ik ben meer benieuwd hoe dat over een half jaar eruit ziet. Dan zal de groep waar prijs geen bezwaar bij is, wel zijn voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Zelfde prijs...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fw9uditgsbNmkoSM97O6duq7V5s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gd4V0Y7SaMIbO2jADicInjvQ.webp?f=fotoalbum_large

Dat maakt het eigenlijk nog een iets slechtere deal, want als het een 4080 had geheten was de resale waarde nog iets beter geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Fantastische prijs, gezien 80% nog steeds Nvidia koopt kunnen ze er mooi voor opdraaien :+.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Hoge prijzen bij Nvidia betekent dat AMD ook meer geld kan vragen, dus dat is niet goed voor AMD-kopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:33
Ludewig schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 00:41:
Hoge prijzen bij Nvidia betekent dat AMD ook meer geld kan vragen, dus dat is niet goed voor AMD-kopers.
Mijn aandeeltjes mogen van mij echter best terug naar de koers van begin januari i.p.v. die van nu ;) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloggs
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 19:12
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 23:24:
[...]

Fantastische prijs, gezien 80% nog steeds Nvidia koopt kunnen ze er mooi voor opdraaien :+.
Deze kaart gaat het voorbeeld van de 4080 volgen als de prijs gelijk blijft. Raken ze aan de straatstenen niet kwijt. Je zou verwachten dat Nvidia de 30 serie kaarten wat meer zou afprijzen om de enorme voorraden te kunnen verkopen maar ze doen helemaal niks. Gaat dus weer een enorm slecht kwartaal worden voor ze op gaming inkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItalianStyle
Nvidia zal wel genoeg kaarten verkopen anders houden ze de prijs niet aan de hoge kant. De RTX 3080 kun je voor rond de 800-900 euro kopen dat is 200-300 euro te veel. De winkels gooien er bij Nvidia altijd nog een paar honderd euro boven op. Het is niet alleen bij Nvidia kaarten zo maar ook bij AMD kaarten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Nvidia is dat gat gewoon nog een laagje dieper aan het graven. :z
Alweer een product ontworpen om Nvidia meer geld op te leveren terwijl ze de consument proberen te belazeren. Van 192 bit naar 128 bit bus kost gemiddeld iets van 17-18%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:42
Edit: nothing to see here anymore.

[ Voor 88% gewijzigd door MneoreJ op 02-12-2022 13:07 ]

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

MneoreJ schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:43:
[...]

En toch zijn het maar 10 bits minder! :P 128 bit dus.
Stomme dyslexie. }:|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ze hebben niet eens het fatsoen om het een 3050 Ti of 3060 SE of dergelijk te noemen. Nvidia's gonna Nvidia.... :O ;w

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tjona100
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 11:25
https://nl.hardware.info/...pteert-geen-retouren-meer

Dit is toch wel lachwekkend, mensen in Amerika die zich rijk rekenden met de 4080 en nu zitten met kaarten die ze niet weg gescalpt krijgen en ook niet meer kunnen retourneren 😆

[ Voor 8% gewijzigd door Tjona100 op 03-12-2022 23:29 ]

Kendrick Lamar - Ignorance is Bliss

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
Tjona100 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:28:
https://nl.hardware.info/...pteert-geen-retouren-meer

Dit is toch wel lachwekkend, mensen in Amerika die zich rijk rekenden met de 4080 en nu zitten met kaarten die ze niet weg gescalpt krijgen en ook niet meer kunnen retourneren 😆
Dat had ik bij de release van de 4090 al geopperd op de frontpage, ondanks dat de 4090 alsnog gescalped werd is dat bij de 4080 een ander verhaal.

Tevens zegt het iets over de bereidheid harde dukaten neer te leggen voor een kaart welke niet in verhouding staat met de topkaart of vorige generatie.

Denk dat ze snel 20/30% zullen zakken in prijs zeker als AMD straks hun nieuwe serie launched.

En voor de scalpers ik hoop dat ze flink verlies lijden op deze kaarten en er een goede les uit leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:07
TRAXION schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:35:
[...]

Dat had ik bij de release van de 4090 al geopperd op de frontpage, ondanks dat de 4090 alsnog gescalped werd is dat bij de 4080 een ander verhaal.

Tevens zegt het iets over de bereidheid harde dukaten neer te leggen voor een kaart welke niet in verhouding staat met de topkaart of vorige generatie.

Denk dat ze snel 20/30% zullen zakken in prijs zeker als AMD straks hun nieuwe serie launched.

En voor de scalpers ik hoop dat ze flink verlies lijden op deze kaarten en er een goede les uit leren.
Helaas hebben we hier een stukje stokoude wetgeving onder de wet koop op afstand wat een complete vrijbrief is voor dit gedrag. Aan de andere kant van de oceaan is dit niet zo, en word een refund als een service gezien. En zodoende kan deze service tijdelijk beperkt worden als er teveel producten retour komen onder dubieuze redenen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
stylezzz schreef op maandag 5 december 2022 @ 07:55:
[...]

Helaas hebben we hier een stukje stokoude wetgeving onder de wet koop op afstand wat een complete vrijbrief is voor dit gedrag. Aan de andere kant van de oceaan is dit niet zo, en word een refund als een service gezien. En zodoende kan deze service tijdelijk beperkt worden als er teveel producten retour komen onder dubieuze redenen....
Ik zeg nergens in mijn post dat ik het over Europa heb?
Al zou het de Unie niet misstaan om deze optie ook hier te introduceren bij dit soort luxe goederen waarvan je heel goed weet wat je aankoopt doormiddel van reviews etc.

Het zijn nu geen producten die je hoeft te passen of dat het past kwa kleurstelling etc.

Scalping links of rechtsom is het rioolputje van ons kapitalistische systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Laatst online: 20:15
Ik hoop ook echt dat het eeuwige recht van retour wordt afgeschaft en als optie wordt toegevoegd bij een aanschaf. Artikelen welke je dan zeker niet wil retourneren koop je dan ergens waar het ook niet in de prijs zit. Nu kun je als ondernemer op veel punten concurreren, maar niet daarop.
Al is dit voor dit topic nogal offtopic, excuses daar vast voor.
Maar ben het eens met degene hierboven, op videokaarten met reviews en duidelijke specs zou geen recht van retour hoeven zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Dan krijg je potentieel wel veel meer RMA's, als mensen kaarten met luide coil whine gaan RMA'en.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:07
TRAXION schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:49:
[...]

Ik zeg nergens in mijn post dat ik het over Europa heb?
Al zou het de Unie niet misstaan om deze optie ook hier te introduceren bij dit soort luxe goederen waarvan je heel goed weet wat je aankoopt doormiddel van reviews etc.

Het zijn nu geen producten die je hoeft te passen of dat het past kwa kleurstelling etc.

Scalping links of rechtsom is het rioolputje van ons kapitalistische systeem.
Ahja... nee inderdaad, maar die refunds worden nu dus blijkbaar geweigerd in de states, alwaar we dit soort wetgeving niet hebben. Wet koop op afstand was ooit geintroduceerd omdat kopen via internet nog vrij nieuw was... en mensen makkelijk een miskoop konden begaan in hun onervarenheid met een paar muisklikken. Inmiddels zijn we 10 jaar verder en sturen we massaal alles terug om diverse redenen.... Totaal ridicuul als je alleen al de extra milieubelasting bekijkt. Ik hoop dat men in den haag hier nog eens tijd aan gaat besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Ik zou het in elk geval redelijk vinden als er een gestandaardiseerde restock-fee mag worden berekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItalianStyle
Pluimpje voor Nvidia want ze hebben de adviesprijzen verlaagd. Overigens verbaast het me niets dat mensen dit zelfs niet waarderen en het alanog de grond in willen trappen. https://www.nvidia.com/nl-nl/geforce/buy/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
ItalianStyle schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:59:
Pluimpje voor Nvidia want ze hebben de adviesprijzen verlaagd. Overigens verbaast het me niets dat mensen dit zelfs niet waarderen en het alanog de grond in willen trappen. https://www.nvidia.com/nl-nl/geforce/buy/
De grond in trappen is natuurlijk onzin, maar laten we niet doen alsof dit heel speciaal is en Nvidia hier een bovenmatig goede daad verricht. De euro is simpelweg wat meer waard geworden en dat reflecteert zich in de prijs die Nvidia hanteert (maar ook bijv. bij AMD, die prijs beweegt op de AMD.com shop ook gewoon mee met de euro / dollar koers). Al met al weinig interessant en eigenlijk heel normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Werelds
Even los van wat @Dennism zegt (wat AMD vanaf dag 1 doet), waarom zouden ze daar een pluim voor moeten krijgen?

Het zijn nog steeds uitzonderlijk prijzige apparaten die niet of nauwelijks meer waar voor je geld bieden dan hun vorige generatie. De vergelijking met AMD's huidige/vorige generatie zullen we maar helemaal niet trekken.

Edit: wat ik probeer te zeggen is dat zelfs als ze wél een prijsverlaging door hadden gevoerd (wat dus niet zo is), ze nog steeds te duur zouden zijn. Een 3070 of 3080 zou dan nog steeds meer waar voor je geld bieden, laat staan een 6800/6900.

[ Voor 17% gewijzigd door Werelds op 05-12-2022 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItalianStyle
Werelds schreef op maandag 5 december 2022 @ 18:55:
[...]

Even los van wat @Dennism zegt (wat AMD vanaf dag 1 doet), waarom zouden ze daar een pluim voor moeten krijgen?

Het zijn nog steeds uitzonderlijk prijzige apparaten die niet of nauwelijks meer waar voor je geld bieden dan hun vorige generatie. De vergelijking met AMD's huidige/vorige generatie zullen we maar helemaal niet trekken.

Edit: wat ik probeer te zeggen is dat zelfs als ze wél een prijsverlaging door hadden gevoerd (wat dus niet zo is), ze nog steeds te duur zouden zijn. Een 3070 of 3080 zou dan nog steeds meer waar voor je geld bieden, laat staan een 6800/6900.
Ondanks de kleine prijsverlaging wat wel zo is bied deze generatie echt enorm meer performance da zijn voorgangers. Gewoon even bij de feiten blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Waarom zou je ze in godsnaam een pluimpje geven voor een koers correctie dolar/euro? Dat doe ik ook niet bij AMD of Intel.
Ze hebben gewoon iets neutraals gedaan. Aan de andere kant, gezien de dingen die Nvidia flikt met o.a. de 3060 8GB (betere naam is 3050 Ti) kan je dit natuurlijk al zien als iets positiefs doordat de rest negatief is :+.
Het is wel heel triest dat we zo diep moeten zakken dat dit we dit al gaan zien als iets positiefs, maar dat is misschien mijn ongezouten mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• napata
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09-09 13:52
ItalianStyle schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:58:
[...]

Ondanks de kleine prijsverlaging wat wel zo is bied deze generatie echt enorm meer performance da zijn voorgangers. Gewoon even bij de feiten blijven.
Elke generatie biedt meer prestaties dan de vorige. Soms is dit 40% en soms is het 70%. Dat is een onzinnig argument. Relatief gezien tegenover de vorige generatie biedt de 4080 minder dan de 3080 die maar 720€ was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItalianStyle
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:11:
[...]

Waarom zou je ze in godsnaam een pluimpje geven voor een koers correctie dolar/euro? Dat doe ik ook niet bij AMD of Intel.
Ze hebben gewoon iets neutraals gedaan. Aan de andere kant, gezien de dingen die Nvidia flikt met o.a. de 3060 8GB (betere naam is 3050 Ti) kan je dit natuurlijk al zien als iets positiefs doordat de rest negatief is :+.
Het is wel heel triest dat we zo diep moeten zakken dat dit we dit al gaan zien als iets positiefs, maar dat is misschien mijn ongezouten mening.
Omdat nvidia zelf de prijs heeft verlaagd. Of was verhogen beter geweest, lijkt er wel op dat je dat liever hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

ItalianStyle schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:14:
[...]

Omdat nvidia zelf de prijs heeft verlaagd. Of was verhogen beter geweest, lijkt er wel op dat je dat liever hebt?
Krijgen we dan ook elke keer een bericht als de prijs op AMD.com door een koers correctie (automatisch) veranderd?

De euro is van ongeveer 0.98 dolar naar 1.05 dolar gegaan. Mooi, maar ik ga geen feest vieren als een fabrikant daardoor de prijs aanpast naar de huidige koers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
[...]

Doe ik toch ook? Een 4090 geeft per $/€ met afstand het minste voor je geld. Een 4080 zit er niet ver achter. Met een 3070 Ti, 3080 Ti, 3090, 3090 Ti betaal je grofweg even veel per frame. Een 3070/3080 of een 6800/6900 geven je met de huidige prijzen veel meer waar voor je geld. Sterker nog, een 6800 XT aan z'n oorspronkelijke scalper prijzen was maar nét iets slechter dan Ada nu is.

Feit is dat zelfs op MSRP alles boven de 3080 veel te duur geweest zou zijn. En die MSRP's halen ze nu pas, nu ze "achterhaald" zijn.

20% meer performance voor 20% meer geld maakt een product geen betere koop. En de 4080/4090 zijn gewoon te duur voor hetgeen ze bieden.
ItalianStyle schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:14:
[...]

Maar dat heeft Nvidia niet echt gedaan. Ze hebben gewoon de prijs aangepast aan de huidige koers, iets wat AMD dus al veel langer doet. In de VS zijn ze $0 goedkoper geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItalianStyle
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:20:
[...]

Krijgen we dan ook elke keer een bericht als de prijs op AMD.com door een koers correctie (automatisch) veranderd?

De euro is van ongeveer 0.98 dolar naar 1.05 dolar gegaan. Mooi, maar ik ga geen feest vieren als een fabrikant daardoor de prijs aanpast naar de huidige koers.
Het is in ieder geval beter dan een bedrijf de grond in te trappen wat hier vrijwel een standaard is.

Edit

Kan dit topic niet vananderen in het anti nvidia topic. Dat is meer op zijn plaats

[ Voor 8% gewijzigd door ItalianStyle op 05-12-2022 20:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

[...]

Dit vraagt natuurlijk om een korte verkenning van de afgelopen acht jaar aan high end "80" videokaarten van Nvidia. ;)
Eerst maar eens de prijzen:
GTX980 $550
GTX1080 $600
RTX2080 $700
RTX3080 $700
RTX4080 $1200

Vervolgens van Computerbase.de de percentages sneller op 4K gehaald voor een mooie vergelijking vanaf de GTX980 uit 2014.

GTX1080 over GTX980 64%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WKPZk_MPx96VOtDL9CfE3BRtBD8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AJH9caYAEWsHrUqozn1vE0Vc.jpg?f=user_large

RTX2080 over GTX1080 40%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qa0B3OsZCmn-vVGEaT22gRHa8s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Xa3dYkb6ZiJmyS7q9nyTHOax.jpg?f=user_large

RTX3080 over RTX2080 60%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihqF8qW0BlQE5iibz_o9fP2NBp8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GvUOwmFCihX0RCpFY5WttNvE.jpg?f=user_large

RTX4080 over RTX3080 49%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZD47IyHZBmN60YeQ7FJNN8c-To=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1mzpm72RMxLwUeY2sKcXxbll.jpg?f=user_large

Tja ik zie niet waarom de RTX4080 nu opeens $500 meer moet kosten. Die valt eigenlijk al wat tegen als je kijkt naar de verbeteringen die de GTX1080 en RTX3080 brachten. Als je vervolgens de prijs erbij neemt dan lijkt zelfs de RTX2080 zo slecht nog niet.

Nota bene ben ik eigenlijk niet zo'n "fan" van Nvidia 80 SKU's omdat de 70 SKU's in de regel een veel betere prijs/kwaliteit hadden. Die waren vaak niet zoveel langzamer maar wel een stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@ItalianStyle

*knip* offtopic

Laten we gewoon eens een weekje wachten en kijken wat de reviewers zeggen over de 7900 XTX vergeleken met de 4080.

[ Voor 48% gewijzigd door br00ky op 05-12-2022 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItalianStyle
*knip* niet op trollen reageren, die pakken wij wel op :)

[ Voor 93% gewijzigd door br00ky op 05-12-2022 23:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
*knip* Commentaar op moderatie doe je via DM, niet hier.

[ Voor 88% gewijzigd door Blaat op 06-12-2022 10:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Vermoede RTX4070 specificaties. Dus min of meer een fors overclockte RTX3070 die precies dezelfde aantal SM's heeft. Iets kleinere bus gecompenseerd door L2 cache.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FjhB_SYakAAhNE3?format=png&name=small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Laatst online: 23:27
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:38:
Vermoede RTX4070 specificaties. Dus min of meer een fors overclockte RTX3070 die precies dezelfde aantal SM's heeft. Iets kleinere bus gecompenseerd door L2 cache.
[Twitter]
[Twitter]

[Afbeelding]
Uit de plaatjes die jij post haal ik juist dat de 4070Ti 14/30% meer SMs heeft dan de 3070 en 12/25% meer SMs dan de 3070Ti heeft.
Overgeklokt is een vrij subjectieve opmerking, want het is op een veel kleiner procedé gemaakt waardoor hogere kloksnelheden gewoon normaal zijn. Zeker als je de voltages en het verbruik vergelijkt (dit gebaseerd op de 4090 en de 4080, want we hebben die nog niet gezien van de 4070Ti natuurlijk).

Dan nog, lijken de prestaties van de 4070Ti belabberd te zijn voor de prijs zoals die volgens de geruchten gaat zijn (wat redelijk richting de waarheid te lijkt gaan).

Edit:
Zie nu dat het over de 4070 gaat |:( Dan klopt het verhaal over de SMs uiteraard wel, excuus, even te snel tussendoor gelezen. Maar het overklokken benoemen blijf ik een vreemde stelling vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door Koldur op 09-12-2022 12:35 ]

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:38:
Compenseert de stap van GDDR6 naar GDDR6X die kleinere bus niet al volledig? Als ik zo naar die tabel kijk is volgens mij de bandbreedte van het ram al 12,5% groter bij de 4070 vergeleken met de 3070, zonder dat de grotere L2 daarin is meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Ik had 160 bit/10 GB verwacht voor de 4070, dus op zich valt dit mee. Ik denk dat de 4060 Ti dan waarschijnlijk ook een AD104 wordt met 160 bit/10 GB.

En de hogere doorvoer van GDDR6X compenseert inderdaad de krappere bus.

[ Voor 21% gewijzigd door Ludewig op 09-12-2022 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjona100
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 11:25
https://videocardz.com/ne...-pin-and-666w-power-limit

Dit vind ik dan toch wel weer grappig.

2x een 12vhpwr connector op het bord vanwege de 666w powerlimit , dat wordt nog een hele klus met cablemanagement als je een psu hebt zonder atx 3.0 of die geen eigen 12vhpwr kabel hebben :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5BgW6zfGjcCHTWNfEj-Lz-Opypg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3YddIu5LPLFc6FWAlpgi8NiL.jpg?f=fotoalbum_large

Kendrick Lamar - Ignorance is Bliss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09 16:45
UniMatrix schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:54:
Ik vind het echt niet leuk meer. Ze hebben met Covid gezien, mensen betalen het, dus nu vragen we het gewoon.
Is je niet opgevallen dat alles duurder is geworden ?
Koop voor de grap eens een stuk kaas.

Kortom alles word duurder ook video kaarten dus

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjekneck
  • Laatst online: 21:16
ItalianStyle schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:23:
[...]

Het is in ieder geval beter dan een bedrijf de grond in te trappen wat hier vrijwel een standaard is.

Edit

Kan dit topic niet vananderen in het anti nvidia topic. Dat is meer op zijn plaats
Whahaha dit heb ik ook al eens een aantal keer geroepen. Het meeste wat hier voorbij komt is moddergooien en selectief linkjes plaatsen over content die negatief is richting Nvidia.
Het algemene "ik haat Nvidia discussie" zou veel beter passen. :P
Dit is echter al meer dan 10 jaar het geval en ondanks het sentiment, doet het vrij weinig in de praktijk. Uiteindelijk is het normaal geworden dat de partij met de grootste installed base constant in de hoek zit waar de klappen vallen. Als AMD zou zitten in de positie van Nvidia, ging daar alle haat heen.
Maarja, men is nou meestal geneigd om de underdog te dragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Het is gewoon een feit dat Nvidia allerlei negatieve dingen doet die AMD niet doet. Uiteraard is dit gedeeltelijk ook omdat AMD er vanwege hun underdog-positie niet mee kan wegkomen, maar dat neemt niet weg dat ze het niet doen.

*knip* Je post is beter zonder de tweede alinea (wel en wee van reacties en wat wel en niet frustreert)

[ Voor 37% gewijzigd door Ultraman op 14-12-2022 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItalianStyle
Tjona100 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:12:
https://videocardz.com/ne...-pin-and-666w-power-limit

Dit vind ik dan toch wel weer grappig.

2x een 12vhpwr connector op het bord vanwege de 666w powerlimit , dat wordt nog een hele klus met cablemanagement als je een psu hebt zonder atx 3.0 of die geen eigen 12vhpwr kabel hebben :+

[Afbeelding]
Als je deze kaart koopt ga je natuurlijk ook voor een voeding met 2x native 12vhpr aansluitingen als cablemanagement belangrijk is. Wat een beest .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

sjekneck schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:05:
[...]

Whahaha dit heb ik ook al eens een aantal keer geroepen. Het meeste wat hier voorbij komt is moddergooien en selectief linkjes plaatsen over content die negatief is richting Nvidia.
Het algemene "ik haat Nvidia discussie" zou veel beter passen. :P
Dit is echter al meer dan 10 jaar het geval en ondanks het sentiment, doet het vrij weinig in de praktijk. Uiteindelijk is het normaal geworden dat de partij met de grootste installed base constant in de hoek zit waar de klappen vallen. Als AMD zou zitten in de positie van Nvidia, ging daar alle haat heen.
Maarja, men is nou meestal geneigd om de underdog te dragen.
Als dat je gevoel is bij dit topic dan volg je de AMD topics misschien nog niet. Natuurlijk zal je mensen hebben die nooit hun favoriete merk bekriteseren. Gezien mijn offtopic post met voorbeelden laatste keer is weggehaald, zal ik het nog eens kort beschrijven.

Er was behoorlijke ophef en gezeur toen AMD niet van plan was Zen 3 te supporten op oudere moederborden. Daarnaast zijn er genoeg dingen waar ik persoonlijk graag zou zien dat AMD er meer tijd in zou stoppen (eventueel in samenwerking met de opensource projecten). Het is namelijk triest om te zien dat een open source programma Blender betere Nvidia ondersteuning heeft voor rendering dan AMD, terwijl AMD juist de open source vendor is. Vooral met de oudere architecturen had AMD veel meer compute power dan Nvidia (Vega bijv.), maar ze hebben dat allemaal op de plank laten liggen.
De ondersteuning van GPGPU op Windows met AMD is ook niet wat het zou kunnen zijn. Bij Linux hebben ze dat wel goed voor elkaar. Als je de details wilt weten dan moet je maar het CJ topic lezen, dit is het Nvidia topic wat ook betekent dat we over Nvidia mogen zeuren als ze de consumenten weer naaien :+. Bij AMD is het namelijk heel makkelijk om op bepaalde support te zeuren (drivers, gpgpu en marketing); bij Nvidia is het gewoon heel makkelijk als ze weer een rotstreek uit te halen om daar over te zeuren want ze zijn daar gewoon consequent in.

@Ludewig vat het verder goed samen wat mij betreft.

Daarnaast als Nvidia open zou zijn en meer consument gericht zou zijn dan zou ik veel eerder geneigd zijn om een Nvidia kaart te nemen. Terwijl ik ze nu alleen overweeg als ik het echt nodig heb (werk). Ik vind Nvidia een shit bedrijf, maar ik vind hun hardware en Windows software wel vaak leuk (Linux is echt een drama). Het is toch niet zo moeilijk om die twee los van elkaar te zien lijkt mij.
Misschien een beter relateerbaar voorbeeld is dat ik sommige acteurs/actrices niet uit kan staan zodra ze hun mond en public opendoen. Ze kunnen wel erg goed acteren en van die films en series kan ik ook genieten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cnieuweboer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 17:47
Ludewig schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:39:
Het is gewoon een feit dat Nvidia allerlei negatieve dingen doet die AMD niet doet. Uiteraard is dit gedeeltelijk ook omdat AMD er vanwege hun underdog-positie niet mee kan wegkomen, maar dat neemt niet weg dat ze het niet doen.

Overigens mogen Nvidia-aanhangers hier gewoon onbeperkt trollen terwijl mijn reacties dan weer worden verwijderd, dus dit calimero-gedrag is niet echt gepast, aangezien je een voorkeursbehandeling krijgt in dit forum. En Nvidia doet het gewoon goed in de markt, wat jouw frustraties helemaal vreemd maakt.
Als je calimero gedrag vervelend vind is je opmerking over AMD's underdog positie wat hypocriet. En irritaties over militante AMD fans in dit Nvidia nieuws topic heeft niets met calimero gedrag te maken. Er zijn een paar mensen die dit topic al jaren gebruiken voor negatieve zeik reacties over Nvidia. Dat kun je prima 1, 2, 3 of 10 keer doen. Na jaren van gezeik over onzin wordt het irritant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@cnieuweboer

Ik vind het calimero-gedrag niet zozeer vervelend, maar ongepast, omdat Nvidia-aanhangers hier al meer ruimte krijgen en Nvidia ook gewoon heel machtig is. Hoe meer macht, hoe rechtvaardiger kritiek is, omdat men immers veel meer mogelijkheden heeft om slechte dingen te doen.

Dit is geen Nvidia fanboy topic, maar een nieuwstopic over Nvidia, dus ook negatieve reacties op het nieuws zijn toegestaan. Als je vind dat er erg veel negatieve reacties worden geplaatst, dan kan dat gewoon in overeenstemming zijn met een breed gedeelde negatieve mening over de keuzes van het management. Dat sentiment vindt je zeker niet alleen hier.

Jouw mening dat andere mensen zeiken over niets is verder slechts jouw mening. Die mensen hebben recht op een andere mening en mogen die mening uitdragen. Je kunt daar vervolgens met argumenten op reageren of niet, maar het is niet aan jouw om te bepalen dat er een grens is aan de kritiek op Nvidia.

Overigens zie ik hier vooral steeds kritiek op nieuwe keuzes van Nvidia. Het is niet zo dat mensen blijven terugkomen op zaken uit het verleden, tenzij dat betrekking heeft op keuzes die Nvidia recent heeft gemaakt, wat mij redelijk lijkt. Dat keuze na keuze van Nvidia bij veel mensen slecht valt en er dus heel veel kritiek is, kan ook gewoon wat zeggen over het management van Nvidia (en wellicht ook de excessieve macht die ze hebben).
En irritaties over militante AMD fans
Dit lijkt me een gevalletje 'framing'. Volgens mij komt veel kritiek juist van mensen die geen sterke AMD-voorkeur hebben of juist een voorkeur voor Nvidia, maar je impliceert hier dat alleen AMD-fanboys kritiek hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:11:
[...]

Dit vraagt natuurlijk om een korte verkenning van de afgelopen acht jaar aan high end "80" videokaarten van Nvidia. ;)
Eerst maar eens de prijzen:
GTX980 $550
GTX1080 $600
RTX2080 $700
RTX3080 $700
RTX4080 $1200

Vervolgens van Computerbase.de de percentages sneller op 4K gehaald voor een mooie vergelijking vanaf de GTX980 uit 2014.
GPUJaar Prijs infl index Prijs ($ in 2022) Performance Perf/$ 980=100%
980 2014 $550.00 237 $691.56 1 100%
1080 2016 $600.00 242 $738.84 1.64 154%
2080 2018 $700.00 252 $827.78 2.9192 244%
3080 2020 $700.00 260 $802.31 4.67072 403%
4080 2022 $1,200.00 298 $1,200.00 6.9593728 401%

Met andere woorden 3080->4080 is voor het eerst sinds de 980 dat de inflatie gecorrigeerde performance per dollar achteruit gaat.

Ik heb het allemaal in dollars van nu uitgereken met de amerikaanse consumenten inflatie.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2022 18:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@Verwijderd

De toename qua prijs/prestatie in procentpunten was dan:

108054%
208090%
3080159%
4080-2%

Is het niet zo dat de prijs/prestatie relatief tot de 980 ook steeds harder zou moeten toenemen bij een constante verbetering in procestechnologie omdat het 'rente op rente' is?

Enfin, even zelf een berekening gedaan en als ze de prijs van de 4080 verlagen krijg je de volgende Perf/$:

PrijsPerf/$ 980=100%Procentpunt verschil met 3080
$1100438%35%
$1000481%78%
$900535%132%

Dus met $100 eraf heb je nog steeds een historisch kleine verbetering. $300 eraf is qua inflatie vrij redelijk om de prijs van de tier ongeveer hetzelfde te houden, maar zou juist weer zorgen voor een extreem grote prijs/prestatieverbetering. Bijna zoveel als de 3080, die wel erg voordelig in de markt werd gezet (maar helaas nauwelijks voor die prijs is verkocht). Ik denk zelf dat Nvidia er in elk geval $200 af moet doen.

Overigens, als je zelf wilt gaan rekenen, kun je deze formule gebruiken: (6,96 : Prijs 4080) : (1 : 691,56)

[ Voor 7% gewijzigd door Ludewig op 11-12-2022 22:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ItalianStyle
Ludewig schreef op zondag 11 december 2022 @ 16:56:
@cnieuweboer

Ik vind het calimero-gedrag niet zozeer vervelend, maar ongepast, omdat Nvidia-aanhangers hier al meer ruimte krijgen en Nvidia ook gewoon heel machtig is. Hoe meer macht, hoe rechtvaardiger kritiek is, omdat men immers veel meer mogelijkheden heeft om slechte dingen te doen.

Dit is geen Nvidia fanboy topic, maar een nieuwstopic over Nvidia, dus ook negatieve reacties op het nieuws zijn toegestaan. Als je vind dat er erg veel negatieve reacties worden geplaatst, dan kan dat gewoon in overeenstemming zijn met een breed gedeelde negatieve mening over de keuzes van het management. Dat sentiment vindt je zeker niet alleen hier.
Het is hier juist altijd anti Nvidia, al jaren. Dat er misschien nu wat tegengas op komt is alleen maar goed. Het mag wel wat neutraler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
ItalianStyle schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:42:
[...]
Het is hier juist altijd anti Nvidia, al jaren. Dat er misschien nu wat tegengas op komt is alleen maar goed. Het mag wel wat neutraler.
Net even teruggekeken naar de reacties op de 3000-launch en toen waren de reacties toch echt (terecht) positief.

Mijn perceptie is dat men hier erg kritisch is (overigens net zo goed op AMD en Intel), maar dat er wel degelijk pluimen worden uitgedeeld wanneer een bedrijf iets goeds doet. Het is wel nogal logisch dat de laatste twee jaar weinig pluimen werden gegeven, want er was immers weinig goed nieuws voor de consument. Hierboven is ook gewoon met duidelijke feiten aangetoond dat de 4080 geen betere prijs/prestatie geeft.

Is het dan neutraal om positief te zijn over de 4080 of is het juist neutraal om alle bedrijven op dezelfde manier te beoordelen, wat vanuit het perspectief van prijs/prestatie van de 4080 nu erg slecht uitpakt voor Nvidia?

Laten we wel wezen, jij vond dat wij complimenten moeten geven aan Nvidia omdat ze de verbeterde wisselkoers doorberekende, ipv ons teveel te laten betalen. Dat je als Nvidia-fan zo diep moet graven om iets positiefs over Nvidia te zeggen is wat mij betreft veelzeggend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItalianStyle
Ik vond helemaal niks, missischien wat meer empathie. Fan ben ik enkel van diegene die de betere fps leverd.

[ Voor 34% gewijzigd door ItalianStyle op 12-12-2022 00:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennism
Het is waarschijnlijk verstandiger helemaal geen fan te zijn van Nvidia, AMD of Intel. Uiteindelijk zijn ze er allemaal voor hun aandeelhouders en wanneer ze zaken in het belang van de consument doen, doen ze dat over het algemeen alleen omdat het in dat geval ook hun eigen belang is. Bijvoorbeeld omdat ze een achterstand hebben in marktaandeel, en dus moeten groeien. Of omdat ze op andere punten niet competitief zijn en daar dus aan moeten werken en daar de hulp / gunst van de consument bij nodig hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door Dennism op 12-12-2022 00:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

ItalianStyle schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:42:
[...]

Dat is vooral vanaf de RTX2000 serie zo en hoewel ik zelf een 2080Ti heb die binnenkort vervangen wordt, snap ik die kritiek best. Ik had daarvoor een 1080Ti en dat was een beest van een top model waarbij de 2080Ti in vergelijking bij introductie echt wat tegen viel. De verwachtingen waren mede door de hype van nVidia zelf toen gewoon hoger.

Ik heb al vanaf de GeForce 8800GTX elke generatie nvidia in mijn main systeem en AMD in mijn linux bak, vanwege de doffe ellende die nVidia drivers altijd waren op linux. En voor de RTX 2000 gen was het hier echt overwegend positief over nvidia.

Dat men nu zeer negatief is vind ik niet gek. Door de mining scalper gekte heb ik 3000 serie overgeslagen vanwege de idiote prijzen. nVidia, tone deaf als ze zijn, heeft nu besloten dat zij graag willen verdienen wat de scalpers verdienden. Daar doe ik dus niet aan mee, die grote cash grab. nVidia is exit, nu AMD vrijwel zeker aan mijn performance eisen kan voldoen en dat tegen naar het lijkt betere, maar nog steeds hoge prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
ItalianStyle schreef op maandag 12 december 2022 @ 00:03:
Ik vond helemaal niks, misschien wat meer empathie. Fan ben ik enkel van diegene die de betere fps levert.
Feit is dat het overgrote deel van de consumenten niet gaat voor de maximale FPS, maar voor een goede prijs-kwaliteit verhouding. De meeste mensen kopen immers niet het vlaggenschip.

Ik begrijp dat als geld relatief weinig voor je betekent, Nvidia nu goed voor de dag komt met de 4090. Ik en veel anderen met mij hebben ook gezegd dat dit een goede kaart is en een goede deal is vergeleken met de 3090, met de kanttekening dat we hier in de categorie zitten waar een zeer matige prijs-prestatie verhouding acceptabel is.

Maar je zou van jouw kant ook wat empathie kunnen hebben voor mensen die gehoopt hadden op een 4080 voor ongeveer de prijs van de 3080 met een stevige verbetering, ipv van een veel duurdere kaart met een dezelfde prijs/prestatie dan de 3080. Dat is stagnatie. Gezien de de plannen die Nvidia had voor de 4080 12 GB en de uitspraken van Jensen, is het ook aannemelijk dat dergelijke stagnatie ook lager in de stack het plan is/was.

Ik zou niet weten waarom ik voor stagnatie moet applaudisseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

ItalianStyle schreef op maandag 12 december 2022 @ 00:03:
Ik vond helemaal niks, missischien wat meer empathie. Fan ben ik enkel van diegene die de betere fps leverd.
Jij vond het zelf een pluimpje waard.
De Van Dale:
bos veren: iem. een pluim(pje) geven hem een complimentje maken
Ik ben nog steeds van mening dat de prijsverlaging door een koerscorrectie gewoon een neutrale actie is; enige waar ik het mee eens ben is dat je Nvidia daarvoor niet de grond in hoeft te trappen :P.

@Dennism
Helemaal gelijk, je schiet er niks mee op om van een bedrijf fan van te zijn het tast je objectiviteit aan. Ik ben fan van goede concurentie en acties in het voordeel van de consument :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItalianStyle
Nvidia moet het duurder maken, alleen maar goed voor de consument.
Pagina: 1 ... 125 ... 136 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van nVidia GPU's te bespreken. Dit topic is dus uitdrukkelijk niet bedoeld voor persoonlijk aankoopadvies of troubleshooting!

Voor discussies over de nieuwste serie, klik aub door naar [NVIDIA GeForce RTX 40XX] Levertijden & Prijzen zodat dit topic over nieuws blijft gaan.

Zware videokaarten trekken een zware last op de voeding van een PC. Dit is niet de plek voor discussies over voedingen, dat kan in Voeding advies en informatie topic - Deel 34 - en lees daar sowieso de topicstart voordat je post, grote kans dat je vraag al behandeld is.