DaniëlWW2 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:10:
[...]
Staat alleen het volgende tegenover. Wie moet die videokaarten maken en hoe moeten ze precies in Europa arriveren?
offtopic:
Alles wordt in China gemaakt in een grootschalig, lokaal systeem met de nadruk op efficiëntie door verticale integratie. Dat systeem is de afgelopen maanden even stilgelegd door de gigantische lockdowns in China. En wat er nog wel geproduceerd werd, kon het land niet uit omdat de grote havensteden ook op slot waren.
Ook is de Chinese demografische instorting nu echt aan het beginnen. Komt nog eens bij dat er blijkbaar ook twijfels zijn over China hun werkelijke bevolkingsaantallen. Want als ze die ook hebben opgepoetst zoals ze met elke andere statistiek doen, dan kan die demografische instorting echt dramatisch gaan worden. Daarmee bedoel ik dat er over 30 jaar de helft van de bevolking weg is. De loonslaven in China zijn gewoon op. Hierom vertrekken bedrijven ook uit China en als ze het nog niet van plan waren, dan gaan ze wel nadat een deel van hun personeel, twee maanden opgesloten zaten in hun appartement in Shanghai en al hun productie stillag of het land niet uit kon omdat de "grote leider" met debiel beleid kwam dat op stupide manier word uitgevoerd.
Nu lijkt Shenzen ontzien te zijn om maar te blijven produceren, maar de haven van Hong Kong was ook een tijd versperd. Het was dus minder dramatisch dan andere sectoren, maar ook verre van ideaal, stabiel of betrouwbaar.
Ondertussen is een container verschepen ook maar iets van 5x zo duur geworden de afgelopen twee jaar. En dit is data voor de lockdown en het olie embargo. Want schijnbaar liggen er ook enorme hoeveelheden containers in Noord-Amerika en Europa, wat de situatie niet zal doen verbeteren.
https://www.statista.com/...-container-freight-rates/
Hebben we het nog niet gehad over het Russische olie-embargo. Want wie moet die olie nu kopen? Niemand zal nog naar Novorossiejsk durven te varen omdat het een defacto oorlogsgebied is geworden en je die schepen niet verzekerd krijgt. Ook niet tegen eventuele in beslagname door de Russen als vergelding. De meeste pijpleidingen die naar Europa lopen, gaan ook offline en St. Petersburg ligt ver uit de route voor de rest van de wereld. Het resultaat is dat Rusland de meeste olie helemaal niet meer kwijt zal kunnen en op een gegeven moment moeten die dan de putten die ze met westerse technologie en hulp hebben aangelegd en openhouden, dan sluiten. Hoe ik het heb begrepen, krijg je die putten nooit meer open door de permafrost en kunnen ze die zelf ook niet opnieuw maken. En dat is waarschijnlijk het einde van de een van de grootste olieproducenten van de wereld die juist aan Europa levert.
Nu overleven we dit wel omdat we Europa zijn en uiteindelijk iedereen eruit kunnen bieden op de krappe markt die ontstaat. Vanuit de EU zullen ze gewoon naar Nigeria, Angola, Mexico, Brazilië etc gaan en zeggen, we kopen de hele productie. Landen zoals Japan, Zuid-Korea en Taiwan zullen ondersteund worden door de VS vanuit strategisch oogpunt en India kan daar ook wat steun uit verwachten. En zo zal de rekening worden neergelegd bij het ene land zonder vrienden, China. Daar moeten ze hopen dat met name de OPEC de productie fors wil opvoeren en dus Rusland ook uit de OPEC gegooid zal worden. En dat kan zomaar neer gaan komen op forse economische verstoring omdat transport onmogelijk word en dus shutdown. Dat drijft de prijs vervolgens weer op van productie.
Heel ander probleem is de transportprijs die alleen maar zal oplopen omdat Russische olie offline gaat.
En daarnaast is er ook nog de hele lijst van:
-N5 waferkosten
-Duurdere PCB's vanwege bezopen TDP's etc
-R&D kosten van de ontwikkelrace die begonnen lijkt te zijn
-Winstbejag van AMD en Nvidia
-Bereidheid van mensen om veel meer te betalen
-Euro die inzakt ten opzichte van de dollar
Ik hou er al rekening mee dat zoiets als de volle AD103 of Navi 32 chips al naar de $1000 gaat. En in Europa's zit je dan over de €1000 nadat je BTW erbij optelt.
Ik hoop dat het mee gaat vallen en het "maar" iets van $700/€800 gaat zijn, maar ik durf er eigenlijk nauwelijks meer op te hopen. Ik heb me allang neergelegd bij wat gaat komen en ik zie wel wat ze nu echt gaan doen. En als het inderdaad klopt dat AD102 en Navi 31, ruim 2x over GA102/Navi 21 presteren en AD103/Navi 32 ook ruim sneller dan GA102/Navi 21, dan maakt een crypto instorting ook weinig meer uit. Immers veel hogere prestatieniveau dan een oude videokaart.
offtopic:
Ah, ben je ook fan van Peter Zeihan, een van de weinige analysten die de oorlog door Rusland voorspeld had? Hij is een geopolitieke analyst die zich baseert op export/import data, demografie, neutrale cijfers, tikkeltje arrogant maar nogal VS-centrisch wereldbeeld. (Geen gratis vliegdekschepen en militaire steun meer tegen de Russen dus de rest van de wereld gaat allemaal oorlog voeren net als vroeger).
Anyway, in reactie op je off-topic argumenten, die ik voor het gemak even heb samengevat:
transportkosten hoog want pandemie
Transportkosten moet je delen door # kaarten, deze gelden ook in huidige markt en toch wordt er geshipt, hoe komt dat? De huidige inventaris (paarsige stippellijn) is hoog volgens 3DCenter, Duitse markt, +2% MSRP AMD en +6% nVidia, uiteraard 3080 en 6800 XT hoger eerder 20% en meeste andere kaarten op of lager dan MSRP.
https://cdn.videocardz.co...ce-Trend-2021-2022-v8.png
/f/image/ExWZiCWDnPC5TFbak6R3awwh.png?f=fotoalbum_large)
Deze grafiek laat trouwens ook goed vanaf Jan 2021 het verband zien tussen Ethereum winstgevendheid (in geel, slecht zichtbaar helaas), en de videokaart prijzen (rood en groen) die daar, tot Maart dit jaar, als makke lammetjes achteraan hobbelden.
productiekosten hoog want China lockdown
Behalve dat Shenzen al weer open is, vermoed ik dat bedrijven vriendjes hebben bij de regering waardoor ze door kunnen werken. Hongersnood gaat dit jaar zeker een factor zijn, maar dan moeten de Chinezen misschien dit najaar rijst eten in plaats van varkentjes. Varkentjes zijn lief.

transportkosten nog hoger want olie
Wederom dit moet je delen door het aantal # kaarten. Dit zal per kaart, van $10 naar $30 gaan, worst case? Kosten waren al 5x zo hoog geworden zeg je zelf, heeft dat gezorgd voor het stoppen van shippen? Nee.
productiekosten hoog want China stort in
Het compleet instorten van China zal nog wel even duren. Productie is al naar andere (lage loonkosten) landen (Vietnam, Maleisië, Thailand, etc.) aan het bewegen en zelfs terug naar de VS en Europa voor de EUV chips om minder afhankelijk te zijn van Taiwan. China kan niet iets wat de rest van de wereld niet zou kunnen. Zowel qua fabrieken als qua loonkosten niet.
Het meeste van de genoemde effecten, daar houdt de huidige markt al rekening mee voor de huidige prijzen. Qua toekomstige prijzen, ook daar speelt de markt nu al op in, door vroegtijdig in te kopen, grondstoffen bijvoorbeeld.
Dan in reactie op het on-topic lijstje van je argumenten dat de videokaart prijs omhoog zal gaan:
- N5 waferkosten: tientjeswerk. Bovendien, price per N5 chip is net zo duur als een N7 chip en lager dan een N10 chip. https://cdn.mos.cms.futur...CC6A6Gn4JE38Hc-970-80.jpg
- duurder pcb's: tientjeswerk.
- R&D: onderdeel van de N5 waferkosten, zie hierboven.
- winstbejag: De markt vraag & aanbod dicteert uiteindelijk de prijs. Niet de MSRP van AMD en nVidia. Zie huidige markt ter bewijs: eerst bepaalde de scalpers de prijs, toen de miners, en nu de gamers.
- bereidheid mensen: die vraag en bereidheid was/is afhankelijk van het huidige aanbod. Dat kan en zal wijzigen, zoals het ook gedaan heeft.
- het zwakke euro sterke USD argument (twijfelachtig op lange termijn, maar ok een korte termijn effect tijdens oorlog): als de EUR zakt, dan zakken de RMB, KRW en andere Aziatische currencies relatief ook ten opzichte van de USD en aangezien daar in gehandeld wordt bij elke ruil, streept dat verlies tegen elkaar weg.
Voor de duidelijkheid: ik ben niet blij dat de wereld een toekomst tegemoet gaat met duurdere energiekosten, duurder voedsel, globale hongersnood dit najaar vooral in de arme landen en voor de 20% Nederlanders die schulden hebben, duurdere grondstoffen dus vergeet de transitie naar zonnepanelen of elektrische auto's maar zonder Rusland, het permanent wegvallen van miljoenen vaten olie door permafrost, etc. etc.
Toch ben ik specifiek voor videokaarten nog steeds optimistisch wegens het binnenkort barsten van de cryptobubbel, zoals de cryptobubbel eerder al een keer gebarsten was, met koopjes tot gevolg. De nieuwe generatie RTX4xxx en RX7xxx krijgen er misschien $50 "across the board" bij door de effecten die je noemt, maar ik geloof niet dat AD103 duurder gaat worden dan GA102, qua MSRP. Navi31 en Navi32 ben ik minder zeker van de prijs, maar Navi33 gaat onder Navi21 zitten qua prijs.