Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
jan-- schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 17:59:

Of is ESPEasy niet geschikt om de ESP8266 zonder wifi router aan te sturen?
ESPEasy is geen server opzich dus heeft een server nodig om mee te communiceren. Ofwel een lokale server zoals b.v. RasPi of een server ergens op 't internet.
Tijdens de configuratie gedraagt ESPEasy zich als een accesspoint maar enkel om het WiFi netwerk in te stellen, dat is de setup pagina.

Zonder netwerk kan ESPEasy geen nuttige dingen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan--
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-08 20:48
Bedankt voor het duidelijk antwoord. Jammer dat je altijd een netwerk nodig hebt. Wat zou de reden hiervoor zijn? Heeft dat te maken dat het nu meer universeel toepasbaar is, veiliger, of eenvoudiger?

Hier een voorbeeld waarvoor je geen netwerk nodig hebt, maar dat programma is nog erg basic:
https://learn.sparkfun.co...mple-sketch-ap-web-server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Weg van espeasy en naar arduino omgeving. Dan kan je een wifi server starten.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan--
Wat versta je onder "arduino omgeving" Ik heb bovenstaand voorbeeld van sparkfun met de Arduino IDE en een Wemos uitgeprobeerd. Wat kan een Arduino wel wat een ESP8266 niet kan?
Zo'n Wemos leek mij nu juist ideaal: compact, geen FTDI en 3v3 nodig, automatisch programmeren via USB (geen reset knop nodig), goedkoop (nog geen €2,50), inclusief WIFI, veel shields beschikbaar. Nu nog de juiste software zien te vinden (of schrijven?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
ESP8266 waar je direct met de arduino libs werkt. Dan heb je geen limitaties voor het opzetten van een wifi server. ESPEasy is een leuke pruts schil maar als je wat meer wilt mag je overnieuw beginnen.

Als je de ESP toch al aan de computer hebt hangen, dan is het opzetten van de libs in de arduino GUI ook niet zo ingewikkeld meer. Zijn zeer veel voorbeelden van.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan--
OK, die weg wou ik inderdaad ook op. Ik ben alleen nog niet zo handig met dat programmeren. Het liefst pak ik een voorbeeld wat lijkt op wat ik wil hebben en werkt en ga dat dan aanpassen. Zal wel combineren van verschillende voorbeelden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timdgr
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 25-10-2020
Of is ESPEasy niet geschikt om de ESP8266 zonder wifi router aan te sturen?
ESP Easy is volgens mij een project om sensoren aan een home automation controller zoals Domoticz te koppelen zonder dat je zelf moet gaan programmeren. Als je andere dingen met je ESP8266 wilt doen, dan kun je beter ook andere firmware zoeken (of zelf maken) die daarvoor geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan--
Daar ben ik ondertussen ook achter gekomen.

Toen ik de plaatjes op http://www.esp8266.nu/index.php/ESPEasy bekeek dacht ik dat ik (net zoals met Domoticz) met ESPEasy een ESP8266 kon aansturen en uitlezen met een telefoon of laptop.

Wel jammer dat die optie om het zonder server of router te kunnen gebruiken er niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:52
Wat is jullie ervaring met de wemos d1 mini en power consumption tijdens deep sleep? Ik lees wisselende verhalen op internet. Ik wil een stel temperatuurloggers met esp8266 maken, maar zie op om een standalone esp aan de praat te krijgen.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan--
Volgens mij is de Wemos hier wel geschikt voor. Je hoeft geen LED's of spanningsregelaars los te solderen en dan zou hij in deepsleep 170 uA gebruiken. Maar als je regelmatig data gaat versturen kost WIFI wel veel stroom. Maar ik heb hier nog geen ervaring mee.

Wat voor problemen lees je op internet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvinke
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:27
Ik heb een Wemos d1 als weersensor in de tuin hangen. Deze werkt met een LiPo batterij die opgeladen wordt door een zonnepaneel. Dat werkt eigenlijk al vanaf maart probleemloos, en de batterij zit eigenlijk continu vol. Ik zou niet weten hoe lang het werkt zonder het zonnepaneeltje...
Ik heb het eerder geprobeerd met een NodeMCU-bordje met alleen een batterij, maar dat werkte niet zo heel lang (± een week bij 1x per kwartier een update verzenden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
rvinke schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 08:29:
Ik heb een Wemos d1 als weersensor in de tuin hangen. Deze werkt met een LiPo batterij die opgeladen wordt door een zonnepaneel. Dat werkt eigenlijk al vanaf maart probleemloos, en de batterij zit eigenlijk continu vol.
Tof! Heb je ergens een overzichtje van gebruikte zaken, zoals de capaciteit van de lipo en het paneeltje met wellicht wat metingen, en hoe je dat aan elkaar hebt gekoppeld?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvinke
Ik heb deze dingen gebruikt:

Wemos D1
Solar panel (6 volt) uit China
Solar charger van Adafruit
2000 mAh Lithium Ion batterij
Si7021 temperatuur/vochtigheid sensor uit China
En voor de luchtdruk een BMP180 sensor (volgens mij)

En een zelfontworpen weerhuisje via Snijlab ;) De foto is lekker krom trouwens door de iphone gok ik...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CvOBJHq.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
jan-- schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 23:22:
Wat voor problemen lees je op internet?
Ik lees vooral wisselende verhalen over hoeveel stroom verbruikt wordt in deep sleep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Omdat dat ontzettend afhangt van alles wat er omheen hangt.

Een simpele esp8266 zonder fancy meuk gebruikt zo'n 70uA in deepsleep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Dat is de linking-pin dus, wel een prijzig dingetje (toch eens op ali zoeken)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-09 23:31
€2,48 bij Ali!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Oh zo goedkoop vond ik em niet, linkje? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvinke
Ja, dat wil ik ook wel zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Worden die ESP's al onder de kostprijs geproduceerd? Kosten echt geen drol tegenwoordig en zijn recent weer een paar FCC CE approved(officieel!) modules bijgekomen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan--
"onder de kostprijs geproduceerd" bestaat volgens mij niet. Misschien wel "onder de kostprijs verkocht".
Je hebt al een ESP8266 ESP-01 voor $1.26 (gratis thuis bezorgd).

Ik zie wel een USB 1A Lithium Charging Board voor $0.33 https://www.aliexpress.co...dule-for/32500002822.html Hier wordt deze als solar charger gebruikt: http://www.instructables....battery-charger/?ALLSTEPS Ik snap niet hoe ze dit voor $0.33 kunnen maken en dan ook nog van de andere kant van de wereld kunnen versturen naar je huis (al moet je dan wel wat geduld hebben).

Een Wemos zal wel wat meer trekken dan een kale ESP8266 omdat er een USB adapter (in sleep mode) op zit en wat weerstanden. Als je de de uitgangen niet in een ongunstige stand zet voor het slapen gaan zal het ook wat stroom schelen. Als je echt zuinig met energie om wilt gaan kan je data denk ik beter via RF verturen en eventueel een attiny85 gebruiken.

[ Voor 48% gewijzigd door jan-- op 30-08-2016 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
jan-- schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 20:56:
Ik zie wel een USB 1A Lithium Charging Board voor $0.33 https://www.aliexpress.co...dule-for/32500002822.html Hier wordt deze als solar charger gebruikt: http://www.instructables....battery-charger/?ALLSTEPS Ik snap niet hoe ze dit voor $0.33 kunnen maken en dan ook nog van de andere kant van de wereld kunnen versturen naar je huis (al moet je dan wel wat geduld hebben).
Ja hier in NL kost een lege envelop naar de buren al meer dan 33ct. :)
Ik zie alleen niet hoe je op die solar/printje/lipo een esp8266 kan laten werken? Sluit je de esp dan direct op dezelfde aansluitingen aan als de lipo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-09 23:31
Ik heb deze laatst besteld: http://www.aliexpress.com...2114.13010608.0.54.XvkDZc. Voor € 0,33 had ik ze ook nog niet gezien. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
DurkVell schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 15:37:
[...]
Ik heb deze laatst besteld: http://www.aliexpress.com...2114.13010608.0.54.XvkDZc. Voor € 0,33 had ik ze ook nog niet gezien. :?
Ah die heeft niet de LiPo laad functie dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
hij geeft 5V constante uitgansspanning, daarachter zou je een TP4065 lipolader kunnen hangen om de lipo daarmee te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan--
sjimmie schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 09:59:
[...]

Ja hier in NL kost een lege envelop naar de buren al meer dan 33ct. :)
Ik zie alleen niet hoe je op die solar/printje/lipo een esp8266 kan laten werken? Sluit je de esp dan direct op dezelfde aansluitingen aan als de lipo?
Je hebt 3 paar aansluiting:
- Op de ingang (naast de USB) kan je een zonnepanneeltje aansluiten
- Op de B de accu (battery)
- Op out kan je een Wemos aansluiten
Voor die 33 cent krijg je dus ook een schakeling die de accu bewaakt. Als de spanning te laag wordt, wordt de verbruiker uitgeschakeld
Als Je een ESP8266 zonder 3V3 voeding hebt zal je er zelf 1 tussen de out en de ESP8266 moeten toevoegen met wat condensatoren.

[ Voor 31% gewijzigd door jan-- op 02-09-2016 21:59 ]

• manusjevanalles
rvinke schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 19:42:
Ik heb deze dingen gebruikt:

Wemos D1
Solar panel (6 volt) uit China
Solar charger van Adafruit
2000 mAh Lithium Ion batterij
Si7021 temperatuur/vochtigheid sensor uit China
En voor de luchtdruk een BMP180 sensor (volgens mij)

En een zelfontworpen weerhuisje via Snijlab ;) De foto is lekker krom trouwens door de iphone gok ik...

[afbeelding]
Hoeveel watt heeft het zonnepaneeltje?

• rvinke
manusjevanalles schreef op donderdag 01 september 2016 @ 08:59:
[...]

Hoeveel watt heeft het zonnepaneeltje?
Dat is deze: http://nl.aliexpress.com/...lar-power/1798866398.html. 4.5W dus volgens de omschrijving.

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-09 17:08

Kek

3flix

dat is wel de chinese 4.5W

• WimBravo64
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 25-03 15:29
Ik heb zojuist een Wemos D1 clone aan de praat gekregen, maar er lijkt iets mis te gaan met uploaden van sketches. Sowieso duurt het erg lang voordat een sketch geupload is, maar daarnaast lijken zelfs hele kleine sketches veel ruimte in beslag te nemen. Om als voorbeeld te noemen de "Hello World"-sketch:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
/*
 * Hello World
 * Simply prints Hello World to the serial monitor.
 */

void setup() {
  // initialize serial communications at 9600 bps
  Serial.begin(9600);
}

void loop() {
  Serial.println("Hello World.");
  delay(2000);
}

Na uploaden wordt in het scherm het volgende gemeld:

code:
1
2
3
4
5
6
Sketch uses 224,257 bytes (21%) of program storage space. Maximum is 1,044,464 bytes.
Global variables use 31,752 bytes (38%) of dynamic memory, leaving 50,168 bytes for local variables. Maximum is 81,920 bytes.
Uploading 228400 bytes from C:\Users\...\AppData\Local\Temp\build4e0fc71e1f85614fe3e34776969a491c.tmp/HelloWorld.ino.bin to flash at 0x00000000
................................................................................ [ 35% ]
................................................................................ [ 71% ]
................................................................                 [ 100% ]

Dit lijkt me wat te veel geheugen voor deze sketch. Ik heb al geprobeerd via Google antwoorden te vinden, maar ik kom niet veel verder, iemand bekend met dit probleem?

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-09 23:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Er komt heel veel mee dat je niet ziet. Het schaalt een beetje gek, kleine of groooote sketch maakt niet veel uit. Welke uploadsnelheid gebruik je? En ja het resetten/booten/klaarzetten van programmeren duurt bij mij ook lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimBravo64
sebastius schreef op donderdag 01 september 2016 @ 22:26:
Er komt heel veel mee dat je niet ziet. Het schaalt een beetje gek, kleine of groooote sketch maakt niet veel uit. Welke uploadsnelheid gebruik je? En ja het resetten/booten/klaarzetten van programmeren duurt bij mij ook lang.
Ik upload nu met 921600 bps wat volgens de officiele Wemos D1 wordt aangeraden.

Als ik de grootte vergelijk met dezelfde sketch op een Uno clone lijkt het nog steeds aan de grote kant, zal vanavond even een check doen om hoeveel bytes het bij dat type gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:49
WimBravo64 schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 12:38:
[...]

Ik upload nu met 921600 bps wat volgens de officiele Wemos D1 wordt aangeraden.

Als ik de grootte vergelijk met dezelfde sketch op een Uno clone lijkt het nog steeds aan de grote kant, zal vanavond even een check doen om hoeveel bytes het bij dat type gaat.
De uno is ook niet te vergelijken met de esp. De flash op een uno is vele malen kleiner dan een ESP (Sommige ESP modellen hebben 4-8 megabyte aan flash). Programma's zijn op de esp ook vele malen groter door de SDK die veel code heeft die meedraait om ervoor te zorgen dat wifi etc allemaal goed blijft draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimBravo64
Robbiedobbie schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 14:34:
[...]

De uno is ook niet te vergelijken met de esp. De flash op een uno is vele malen kleiner dan een ESP (Sommige ESP modellen hebben 4-8 megabyte aan flash). Programma's zijn op de esp ook vele malen groter door de SDK die veel code heeft die meedraait om ervoor te zorgen dat wifi etc allemaal goed blijft draaien.
Duidelijk, thanks voor de uitleg! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:38
Hmmm... toch hier maar een even posten of iemand me uit de brand kan helpen...
Ben bezig met een bordje om via een ESP07 (op een adapterbordje) een 4 kanaals relaisbordje aan te sturen. Het idee is om hiermee mijn beregeningspomp en de kleppen aan te gaan sturen.

Opzet is als volgt, eigenlijk een vrij standaard schema zoals ze overal wel te vinden zijn:
- Een HLK-PM03 zet 230VAC om naar 3V3 DC voor het relaisbordje en de ESP. Relaisbordje schakelt vooralsnog prima op de 3V3.
- ESP draait ESPEasy firmware R108. Wordt via MQTT aangestuurd vanuit pimatic, werkt prima.
- Reset, CH_PD en GPIO0 en GPIO2 hangen ieder met een 10K weerstand aan 3V3.
- GPIO15 hangt met 10K aan GND
Hopende onderstaand probleem te tackelen heb ik al toegevoegd:
- Reset hangt met een 33nF tantaalcondensator naar GND
- Tussen VCC en GND staan ook een 470nF tantaal en 47uF elco.

Probleem: als ik met een meetpen van de multimeter of een schroevendraaier een pin aanraak, met name en bijvoorbeeld een GND pin dan reset de ESP zich.
Ook zonder het relaisbordje treed dit probleem op.
Normaliter zit je natuurlijk niet met meetpennen aan dit ding te klooien, maar het probleem treed ook op als ik één van de relais inschakel, waardoor de ESP dus reset en alle relais weer uitvallen...

Overigens zojuist ook even getest met een andere ESP op een breadboard, gevoed door een breadboardvoeding. Configuratie is hetzelfde behalve dat de condensators er (nog) niet opzitten en er geen relais is aangesloten. Ook daar een reset als ik bijvoorbeeld een GND pin aantik.

paar foto's:

ESP1

ESP

Is de ESP zo ontzettend gevoelig voor de reset pulsen? Of zie ik iets compleet over het hoofd?

[ Voor 5% gewijzigd door Thedr op 04-09-2016 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Is de voeding wel stabiel? Wat heb je op de voedingsingang zitten aan condensatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Voedingsingang van de ESP bedoel je neem ik aan? Daarop staan die 47uF elco en 470nF tantaal parallel aan elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:13
ik heb een rflink op een arduino mega, nu wil ik de arduino mega eruit hebben en een esp (ser2net) toevoegen.

is het mogelijk om die code van de arduino op een esp te zetten?

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Laatst online: 24-09 14:34

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

http://hackaday.com/2016/...-esp32-has-been-released/

Schijnbaar is de ESP32 nu ook uit, al lees ik ergens anders dat je hem rond de 20e kunt bestellen... Zit er nu wel aan te komen iig :D

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Laatst online: 11:35

Mars Warrior

Earth, the final frontier

geerttttt schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 10:25:
http://hackaday.com/2016/...-esp32-has-been-released/

Schijnbaar is de ESP32 nu ook uit, al lees ik ergens anders dat je hem rond de 20e kunt bestellen... Zit er nu wel aan te komen iig :D
Yep, die is per 1 september uitgekomen!

Ik heb een dev board besteld. Ben benieuwd wanneer die aankomt en wat het is...

[ Voor 10% gewijzigd door Mars Warrior op 06-09-2016 14:30 ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Gisteren en vandaag nog even een en ander geprobeerd, maar krijg het zaakje niet stabiel helaas.
Het lijkt erop dat het schakelen van 230V, zelfs onbelast, een te grote storingspiek geeft voor de ESP :(
Nu dus maar over een andere boeg gooien en eens kijken of ik een wat stabielere voeding kan verzorgen via een 3V3 regulator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:52
Mars Warrior schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 14:14:
[...]

Yep, die is per 1 september uitgekomen!

Ik heb een dev board besteld. Ben benieuwd wanneer die aankomt en wat het is...
Leuk speelgoed weer :D

• sjimmie
Heeft iemand weleens succesvol een DHT22 en DS18B20 op dezelfde pin gecombineerd?
Het werkt hier grotendeels, de DHT22 kan ik uitlezen en de ds18b20 ook grotendeels.
Alleen de DS18B20.getDeviceCount(); blijft 0 geven, terwijl de DS18B20.getTempCByIndex(0); wel de temperatuur teruggeeft van de eerste ds18b20.

Dat zou in principe voldoende mogen zijn, ware het niet dat ik totaal 3 ds18b20's wil combineren en zonder de getDeviceCount en een enumeratie middels DS18B20.getAddress(tempDeviceAddress, i); kan ik ze niet uit elkaar houden...

• Mars Warrior

Mars Warrior

Dat zeker. Alleen weet ik dus niet wat het nu precies is. Kan zomaar identiek zijn aan de beta bordjes, maar dan dus met de definitieve chip erop.
Wordt afwachten dus.

• haakjesluiten
Mars Warrior schreef op donderdag 08 september 2016 @ 14:06:
[...]

Dat zeker. Alleen weet ik dus niet wat het nu precies is. Kan zomaar identiek zijn aan de beta bordjes, maar dan dus met de definitieve chip erop.
Wordt afwachten dus.
Tja, ik wacht nog wel even voor ik hier mee aan de slag ga. esp8266 duurde het ook even voor ze goed bruikbaar waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:49
Heeft iemand ervaring met deze lcd+touch en een Nodemcu clone ESP8266?

Het gaat om de ILI9341.

http://www.ebay.com/itm/1...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Er zijn dus verschillende libraries voor dit type lcd, maar het enige wat ik krijg is een wit scherm. Ik denk dat dat het backlight is.

Iemand nog enig idee waar ik naar kan kijken? Ik weet vrijwel zeker dat de bekabeling goed zit. Dit heb ik meerdere keren opnieuw gedaan.

Ik heb al geprobeerd om het lcd te voeden met een externe voeding, maar dit maakt geen verschil.

[ Voor 9% gewijzigd door Lennyz op 09-09-2016 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Op welke gpio's heb je hem aangesloten? Want voor esp8266 zitten wat verschillen tov Arduino. Dus als je libraries voor arduino zijn kan daar een probleempje zitten.

In de beschrijving staat een wazige regel over 5V en 3.3V.
Ik weet van mijn LCD dat die weliswaar signalen van 3.3V accepteert, maar als voeding wel 5V nodig heeft.

• Mars Warrior

Mars Warrior

Crazyanz schreef op donderdag 08 september 2016 @ 14:52:
[...]
Tja, ik wacht nog wel even voor ik hier mee aan de slag ga. esp8266 duurde het ook even voor ze goed bruikbaar waren.
Er komen als ik het goed lees in ieder geval twee versies, de WROOM-32 van Espressif zelf van 18x25.5mm en een pitch van 1.27mm, en de ESP3212 van AI Thinker van 16x24mm en een pitch van 1.5mm.

Die laatste is beter met de hand te solderen en daar hou je ook meer ruimte over op en 1" breed moederbordje... Denk dat die versie in grote getale bij ali en ebay te krijgen zulln zijn.

Of de software meteeen goed beschikbaar is (Arduino en native) is wel even afwachten, want zonder dat krijgen we indedaad hetzelfde geklooi als bij de ESP8266!

Verwijderd

Als straks die ESP32's er zijn gaan we dan door op dit topic of gaan we 2 aparte aanmaken voor elk van de 2?
Persoonlijk denk ik dat we beter een groot esp family topic kunnen houden en op ditzelfde topic dus ook over de ESP3212 kunnen spreken.

Wat de ESP3212 betreft ik vind het er fantastisch uitzien vooral dat dual core staat me aan.
Kan een core bijvoorbeeld wifi, webrequest, dhcp en dns doen terwijl de andere core dingen doet als complexe berekeningen.

Bron: https://www.seeedstudio.c...-Combo-Module-p-2706.html

• sjimmie
als die esp32 met hele andere software gaat werken dan lijkt me 1 topic erg onhandig.
dan is het zowel andere hardware als andere software.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Titelwijziging ivm de nieuwe versie.

Mocht het inderdaad compleet anders zijn qua gebruik dan kan het inderdaad in 2 topics. Maar ik neem aan dat het min of meer zoals bij de Arduino en Raspi werkt, en het dus in 1 topic kan.

[ Voor 72% gewijzigd door _ferry_ op 10-09-2016 20:25 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

_ferry_ schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 20:22:
Titelwijziging ivm de nieuwe versie.

Mocht het inderdaad compleet anders zijn qua gebruik dan kan het inderdaad in 2 topics. Maar ik neem aan dat het min of meer zoals bij de Arduino en Raspi werkt, en het dus in 1 topic kan.
ESP? O-)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Ik heb thuis een synology ds112j die op tijd automatisch aan en uit gaat. Ik kan via een vpn op afstand dan inloggen.

Soms heb ik echter toegang nodig terwijl hij uit staat, nu dacht ik, kan ik met een esp8266 en een servo de NAS op afstand aanzetten door de servo de aanknop in te laten drukken.

Heeft iemand dit toevallig al gemaakt of een goed idee daarover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

manusjevanalles schreef op zondag 11 september 2016 @ 20:57:
Heeft die Synology een "restore after AC power loss" instelling? Dan zou je evt de stroomvoorziening via een relay kunnen laten lopen, relay even kort de stroomvoorziening laten onderbreken en de NAS gaat aan.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Ik heb thuis een synology ds112j die op tijd automatisch aan en uit gaat. Ik kan via een vpn op afstand dan inloggen.

Soms heb ik echter toegang nodig terwijl hij uit staat, nu dacht ik, kan ik met een esp8266 en een servo de NAS op afstand aanzetten door de servo de aanknop in te laten drukken.

Kan je niet beter iets met WOL doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:13
Raven schreef op zondag 11 september 2016 @ 21:02:
[...]

Heeft die Synology een "restore after AC power loss" instelling? Dan zou je evt de stroomvoorziening via een relay kunnen laten lopen, relay even kort de stroomvoorziening laten onderbreken en de NAS gaat aan.
Dat is lekker voor je schijven als elke dag de stroom er plots af knalt...

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Mijn model heeft geen WOL helaas. Als ik de stroom eraf haal terwijl hij uit staat, gaat hij niet aan. Daarom de gedachte om het zo doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
Een beetje late reaktie maar misschien helpt het je toch nog.
Thedr schreef op zondag 04 september 2016 @ 19:26:
Hmmm... toch hier maar een even posten of iemand me uit de brand kan helpen...
Ben bezig met een bordje om via een ESP07 (op een adapterbordje) een 4 kanaals relaisbordje aan te sturen.
. . . . . . . . .
. . . . . . . . .

Is de ESP zo ontzettend gevoelig voor de reset pulsen? Of zie ik iets compleet over het hoofd?
Ik zie op jouw fotos 2 condensators, een (natte aluminium?) 47uF condensator onder op het breakout board en een keramische? C op het experimenteerboard.

Ik heb met een ESP07 ook reset problemen gehad en ik was er pas vanaf toen ik een een paar condensators op de juiste plaats soldeerde. Dat betekende voor mij dat de condensators direct op de ESP07 gesoldeerd moesten worden om hem stabiel te krijgen.
zoals op dit fotootje te zien is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3TE1ppHacpDmo1ZKl36poApS/thumb.jpg

De ESP chip is een super snelle silicon chip, werkt direct op 2400MHz. Een paar centimeter draad aan de resetingang werkt als antenne en zou genoeg storing op kunnen pikken om de chip te resetten daarom werkte het (bij mij) pas goed toen de keramische C direct tussen de resetpin en de afscherming van de ESP07 werd gesoldeerd. Ik gebruikte een keramische SMD van ongeveer 10nF. Een bedrade C van 33nF op die plaats zal ook wel goed zijn, mits met zo kort mogelijke draadjes direct op de ESP07 module gesoldeerd.
Op de ESP07 voedings pin gebruik ik een tantaal van 2.2uF een keramische C van minstens 1uF zal ook goed zijn. Aluminium elko's zoals de 47uF die jij gebruikt hebben vaak een aanzienlijke eigen zelfinductie en zijn niet zo erg geschikt om supersnelle pulsen te onderdrukken. Je zou er nog een 100nF keramische C parrallel aan kunnen solderen. Van belang is dat die C'tjes zo dicht mogelijk bij de ESP07 module zitten.

De ESP07 module (net als vrijwel alle andere ESP modules) missen belangrijke voedings ontkoppel condensators die volgens de application note direct bij de ESP8266 chip uitgevoerd moeten zijn. Meestal heeft zo een goedkope module slechts een enkele keramische C van 100nF? terwijl er minimaal enkele 10nF C'tjes en een 1uF direct bij die chip horen te zitten. Dit is de reden dat de meeste ESP module's zo storingsgevoelig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

maomanna schreef op zondag 11 september 2016 @ 22:24:
[...]

Dat is lekker voor je schijven als elke dag de stroom er plots af knalt...
Stroom eraf als de NAS uitstaat uiteraard, dat zou geen problemen moeten opleveren ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
costo schreef op maandag 12 september 2016 @ 01:48:
Een beetje late reaktie maar misschien helpt het je toch nog.

[...]

Ik zie op jouw fotos 2 condensators, een (natte aluminium?) 47uF condensator onder op het breakout board en een keramische? C op het experimenteerboard.

Ik heb met een ESP07 ook reset problemen gehad en ik was er pas vanaf toen ik een een paar condensators op de juiste plaats soldeerde. Dat betekende voor mij dat de condensators direct op de ESP07 gesoldeerd moesten worden om hem stabiel te krijgen.
zoals op dit fotootje te zien is.
[afbeelding]

De ESP chip is een super snelle silicon chip, werkt direct op 2400MHz. Een paar centimeter draad aan de resetingang werkt als antenne en zou genoeg storing op kunnen pikken om de chip te resetten daarom werkte het (bij mij) pas goed toen de keramische C direct tussen de resetpin en de afscherming van de ESP07 werd gesoldeerd. Ik gebruikte een keramische SMD van ongeveer 10nF. Een bedrade C van 33nF op die plaats zal ook wel goed zijn, mits met zo kort mogelijke draadjes direct op de ESP07 module gesoldeerd.
Op de ESP07 voedings pin gebruik ik een tantaal van 2.2uF een keramische C van minstens 1uF zal ook goed zijn. Aluminium elko's zoals de 47uF die jij gebruikt hebben vaak een aanzienlijke eigen zelfinductie en zijn niet zo erg geschikt om supersnelle pulsen te onderdrukken. Je zou er nog een 100nF keramische C parrallel aan kunnen solderen. Van belang is dat die C'tjes zo dicht mogelijk bij de ESP07 module zitten.

De ESP07 module (net als vrijwel alle andere ESP modules) missen belangrijke voedings ontkoppel condensators die volgens de application note direct bij de ESP8266 chip uitgevoerd moeten zijn. Meestal heeft zo een goedkope module slechts een enkele keramische C van 100nF? terwijl er minimaal enkele 10nF C'tjes en een 1uF direct bij die chip horen te zitten. Dit is de reden dat de meeste ESP module's zo storingsgevoelig zijn.
Evengoed dank voor je feedback!
Die elco onderop zit eigenlijk op een verkeerde plek, had beter dicht(er) bij de voedingsmodule kunnen zitten. Nu ook een 47nF tussen de VCC en GND pinnen van de ESP-07 gezet. Bood ook geen soelaas, maar wellicht heb ik de leads nog wat te lang gelaten; heb em over de korte zijde van GND naar VCC pin gezet. ik vrees dat de bedrading naar de reset button ook veel te veel EMI opvangt en ik wellicht iets meer aandacht had moeten besteden aan de routing van de ground draden. Ik heb van het weekend even getest met hetzelfde relais bordje icm een WeMos D1 mini module, daarmee was het geen enkel probleem om de relais te schakelen.

Wat ik nog even ga proberen is om het reset circuit eraf te halen en een 10 of 47nF keramische condensator nog dichter over VCC/GND zetten zoals jij met de SMD cap gedaan hebt. Als het dan nog niet werkt ga ik dit bordje inzetten als P1 interface in de meterkast, daar zit nu nog een NodeMCU in die ik bijvoorbeeld hier voor zou kunnen gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Thedr op 12-09-2016 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borealis
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 28-02-2021
Een rare vraag, die ik toch maar ga stellen.
Hoe zit het met de privacy van de gegevens die doorgestuurd worden naar thingspeak, iot-playground.com, mysensors.org, ...
Niet dat er persoonlijke gegevens doorgestuurd worden (denk ik), maar je weet maar nooit.
Ik kan hier nergens een privacy statement over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:36

Rmg

Borealis schreef op maandag 12 september 2016 @ 14:06:
Hoe zit het met de privacy van de gegevens die doorgestuurd worden naar thingspeak, iot-playground.com, mysensors.org, ...
Niet dat er persoonlijke gegevens doorgestuurd worden (denk ik), maar je weet maar nooit.
Die van thingspeak en mysensors zijn er wel, slaan voor zover ik kan zien zowel op de website als services. IOT-Playground kan ik er niets over vinden.

https://thingspeak.com/pages/privacy
https://www.mysensors.org/privacy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borealis
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 28-02-2021
Rmg schreef op maandag 12 september 2016 @ 14:12:
[...]

Die van thingspeak en mysensors zijn er wel, slaan voor zover ik kan zien zowel op de website als services. IOT-Playground kan ik er niets over vinden.

https://thingspeak.com/pages/privacy
https://www.mysensors.org/privacy
Laat nu net iot-playground de site zijn waar ik op zoek geweest ben.
De 2 andere uit luiheid niet gechecked :F

Mijn excuses

En bedankt voor het antwoord (dit was hetgeen ik nodig had)!

[ Voor 3% gewijzigd door Borealis op 12-09-2016 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timdgr
Thedr schreef op maandag 12 september 2016 @ 13:27:
[...]

Evengoed dank voor je feedback!
Die elco onderop zit eigenlijk op een verkeerde plek, had beter dicht(er) bij de voedingsmodule kunnen zitten. Nu ook een 47nF tussen de VCC en GND pinnen van de ESP-07 gezet. Bood ook geen soelaas, maar wellicht heb ik de leads nog wat te lang gelaten; heb em over de korte zijde van GND naar VCC pin gezet. ik vrees dat de bedrading naar de reset button ook veel te veel EMI opvangt en ik wellicht iets meer aandacht had moeten besteden aan de routing van de ground draden. Ik heb van het weekend even getest met hetzelfde relais bordje icm een WeMos D1 mini module, daarmee was het geen enkel probleem om de relais te schakelen.

Wat ik nog even ga proberen is om het reset circuit eraf te halen en een 10 of 47nF keramische condensator nog dichter over VCC/GND zetten zoals jij met de SMD cap gedaan hebt. Als het dan nog niet werkt ga ik dit bordje inzetten als P1 interface in de meterkast, daar zit nu nog een NodeMCU in die ik bijvoorbeeld hier voor zou kunnen gebruiken.
Misschien handiger voor iedereen om enkel de NodeMCU, Wemos D1 en Witty boards te gebruiken in plaats van de losse ESP modules. Dan heb je waarschijnlijk minder problemen en kun je de hobby tijd beter besteden. Voor de kosten hoef je het niet te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timdgr
Privacy en public websites gaan volgens mij niet samen. Soms gaat het nog goed, totdat Google of Microsoft de tent overneemt en je privacy ineens weg is... Ze moeten die 'big data' toch ergens vandaan halen.

Mijn domotica draait op Raspberry PI en ESP Easy/RFLink. Alles in eigen LAN en niet van buitenaf bereikbaar. Prive en veilig (voorzover er geen 'phone home' constructies in Domoticz en ESP Easy zitten natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timdgr

Geen ervaring mee, maar met ESP Easy zou dit vrij simpel moeten kunnen lukken. Zit al servo ondersteuning in.

Er is overigens ook een WOL plugin voor de ESP Easy, waarmee je apparaten alsnog kan voorzien van WOL. Maar dan moet je wel een signaaldraadje naar de interne power on circuit van je NAS laten gaan. Dus even open schroeven en kijken waar de power button zit. Meestal moet je daar kort een pull naar ground doen om de NAS te starten. De ESP krijg je volgens mij gemakkelijk ergens in de behuizing kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:55
WOL (magic packet) kan gewoon over LAN verstuurd worden zolang de NAS daar aangesloten zit en stroom heeft (en dus niet aan staat). Dus een ESP in je wifi hangen met een webpagina die een magic packet stuurt moet goed gaan. :)

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01 12:01

AtlonXP1800

Ondertitel?

Je hebt zelf in ieder geval volledige controle over wat je stuurt, maar niet over wat er vervolgens met die gegevens gedaan wordt (of over hoe goed dat beveiligd is). Voor mij ook reden om mijn gegevens lekker lokaal op te slaan, en cloud diensten alleen te gebruiken om dingetjes te testen. Bovendien is het zelf opslaan en visualiseren van die gegevens juist leuk, toch :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timdgr
chaoscontrol schreef op maandag 12 september 2016 @ 14:47:
WOL (magic packet) kan gewoon over LAN verstuurd worden zolang de NAS daar aangesloten zit en stroom heeft (en dus niet aan staat). Dus een ESP in je wifi hangen met een webpagina die een magic packet stuurt moet goed gaan. :)
Zijn NAS heeft geen ondersteuning voor WOL, dus het gaat er niet om hoe je het kan verzenden, maar hoe je een NAS kunt voorzien van iets dergelijks als WOL...

Je zou dit eens kunnen checken als je ESP Easy wilt gebruiken:
https://github.com/ESP826...blob/master/_P108_WOL.ino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
timdgr schreef op maandag 12 september 2016 @ 14:57:
[...]

Zijn NAS heeft geen ondersteuning voor WOL, dus het gaat er niet om hoe je het kan verzenden, maar hoe je een NAS kunt voorzien van iets dergelijks als WOL...

Je zou dit eens kunnen checken als je ESP Easy wilt gebruiken:
https://github.com/ESP826...blob/master/_P108_WOL.ino
Ah, duidelijk, dan heb je inderdaad gelijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
timdgr schreef op maandag 12 september 2016 @ 14:27:
[...]

Misschien handiger voor iedereen om enkel de NodeMCU, Wemos D1 en Witty boards te gebruiken in plaats van de losse ESP modules. Dan heb je waarschijnlijk minder problemen en kun je de hobby tijd beter besteden. Voor de kosten hoef je het niet te laten.
Oh absoluut. Maar ik heb nog enkele losse modules liggen, ik vind het zonde om die niet te gebruiken.
Voor de toekomst gaat het voor mij voornamelijk de WeMos D1 worden; stabieler, 5V USB en ook nog eens kleiner en vooral ook breadboardvriendelijker dan de ESP07/12E op die breakout adapters. Als je wat meer IO nodig hebt kan de NodeMCU een uitkomst zijn.

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:08
jan-- schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 22:09:
[...]

Je hebt 3 paar aansluiting:
- Op de ingang (naast de USB) kan je een zonnepanneeltje aansluiten
- Op de B de accu (battery)
- Op out kan je een Wemos aansluiten
Voor die 33 cent krijg je dus ook een schakeling die de accu bewaakt. Als de spanning te laag wordt, wordt de verbruiker uitgeschakeld
Als Je een ESP8266 zonder 3V3 voeding hebt zal je er zelf 1 tussen de out en de ESP8266 moeten toevoegen met wat condensatoren.
Waar sluit je de verbruiker dan op aan?
En de zonnepaneel, Regelt hij ook de input spanning? Mijn paneel lever rond de 13 volt

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• Xilvaro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-09 09:33
Zo, ondertussen is mijn ESP ook binnen (NodeMCU V3 van AliExpress), en de eerste sensor, IR voor de watermeter. is ook binnen. Samen met de ESP Easy flash werkt dat prima :)

Korte vraag, zijn er voor de sensoren behuingen te koop? Dan is het e.e.a. wat mooier weg te werken namelijk :)

What seems to be the officer, problem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
Xilvaro schreef op woensdag 14 september 2016 @ 22:29:

Korte vraag, zijn er voor de sensoren behuingen te koop? Dan is het e.e.a. wat mooier weg te werken namelijk :)
Verschilt per sensor. Er zijn uiteraard 3d printers. ;)

• timdgr
Zo, ondertussen is mijn ESP ook binnen (NodeMCU V3 van AliExpress), en de eerste sensor, IR voor de watermeter. is ook binnen. Samen met de ESP Easy flash werkt dat prima :)

Misschiens een vragen bij de Nodo Shop.

http://www.nodo-shop.nl/nl/12-behuizingen

Die maken volgens mij zelf behuizingen voor o.a. de RFLink en de Nodo controllers.(had vroeger een Nodo maar dat project is gestopt. Gebruik nu Domoticz, RFLink en ESP Easy)
Volgens mij maken ze behuizingen van acryl, triplex of met 3d printer.
Ze leveren ook sensoren, maar ze doen zo te zien nog niets met de ESP module.

Je kan die ESP overal voor weinig kopen, maar behuizingen daar doen die chinezen niet aan zo te zien.
Gat in de markt???

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09 22:18

CodeIT

Code IT

Ik heb een tijdje geleden via Thingsverse een ontwerp gedownload (http://www.thingiverse.com/thing:1128026) en deze via 3dhubs laten printen. Ik heb 5 behuizingen besteld. Kosten per behuizing waren rond de 3,75 incl. verzending.

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:08

Ik heb deze:
http://s.aliexpress.com/NfYFreEb

Via de aliexpress app voor 75 cent per stuk. Kan je ze prima in stoppen.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• LED-Maniak
  • Nu online
timdgr schreef op donderdag 15 september 2016 @ 08:34:
[...]

Misschiens een vragen bij de Nodo Shop.

http://www.nodo-shop.nl/nl/12-behuizingen

Die maken volgens mij zelf behuizingen voor o.a. de RFLink en de Nodo controllers.(had vroeger een Nodo maar dat project is gestopt. Gebruik nu Domoticz, RFLink en ESP Easy)
Volgens mij maken ze behuizingen van acryl, triplex of met 3d printer.
Ze leveren ook sensoren, maar ze doen zo te zien nog niets met de ESP module.

Je kan die ESP overal voor weinig kopen, maar behuizingen daar doen die chinezen niet aan zo te zien.
Gat in de markt???
Lastige is dat de bordjes waar de ESP op gaat zoveel variatie heeft in dimensies.

Zoals eerder gezegd: teken iets, of zoek op thingverse en bestel het op 3DHubs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Nou zeg, hehe... mijn relaisbordje lijkt te gaan werken. Vanavond weer eens testen met de pomp en kleppen zelf eraan, maar het ziet er vooralsnog goed uit. Gisteren even getest met een strijkijzer als belasting, dat ging prima en zonder een reset.
Natuurlijk is nu iedereen benieuwd hoe ik het heb opgelost...
-- Als eerste van de 10nF die ik op de ESP tussen de VCC en GND had geplaatst de leads ingekort en tussen VCC en shielding geplaatst. Hielp niet...
-- Daarna het draadje naar mijn resetknop erafgehaald. Hielp ook niet...
-- Uiteindelijk de headerpin van het adapterbordje losgesoldeerd. Reset wordt op die bordjes volgens mij met een 10k weerstand naar VCC getrokken, anders hangt ie nu floating. Resultaat is wel dat het bordje gewoon blijft werken :*)

Zojuist nog even gechecked, het bordje draait ondertussen 10+ uur zonder reset of andere problemen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan--
Speedfightserv schreef op woensdag 14 september 2016 @ 11:30:
[...]

Waar sluit je de verbruiker dan op aan?
En de zonnepaneel, Regelt hij ook de input spanning? Mijn paneel lever rond de 13 volt
De verbruiker sluit je aan op de "out".
Volgens de TP4056 datasheet mag de ingangspanning max. 8V zijn. Dus dat is te weinig voor je paneel. Of je moet er een spanningsregelaar tussen hangen.

http://www.instructables....ar-18650-battery-charger/ die ik eerder noemde is verwarrend. Hij noemt het een solar charger, maar dan moet je zijn andere project van $200 er nog tussen zetten. In het commentaar staat nog wel een voorbeeld van iemand die een solar paneeltje van 6V er rechtstreeks aan hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
@ Thedr

Volgens mij was je een vrij essentieel onderdeel vergeten, namelijk een condensator van ca. 10nF met zo kort mogelijke draadjes (liefst SMD) direct tussen de reset en de afscherming.

Nu heb je een floating resetpin die alleen zwak omhoog wordt getrokken door de interne ESP8266 pullup weerstand. Alleen omdat de reset nu binnen de afscherming zit blijft het stabiel.

Op boards zoals wemos D1 en NodeMCU zit de resetpin altijd direct met een C'tje aan massa en met ca. 10k aan Vcc.

• Thedr
costo schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 21:19:
@ Thedr

Volgens mij was je een vrij essentieel onderdeel vergeten, namelijk een condensator van ca. 10nF met zo kort mogelijke draadjes (liefst SMD) direct tussen de reset en de afscherming.

Nu heb je een floating resetpin die alleen zwak omhoog wordt getrokken door de interne ESP8266 pullup weerstand. Alleen omdat de reset nu binnen de afscherming zit blijft het stabiel.

Op boards zoals wemos D1 en NodeMCU zit de resetpin altijd direct met een C'tje aan massa en met ca. 10k aan Vcc.
Had wel een 10nF en 10K eraan hangen, maar 'netjes' op de PCB gesoldeerd en dus vermoedelijk met veel te lange leads. Reset hoeft eigenlijk nooit wat mij betreft, en in dat geval trek ik de stekker er wel even uit :)
Vanavond getest, gaat als een tierelier, ook als mijn pomp aan/uitschakelt of als de kleppen schakelen. Misschien morgen maar eens even wat plaatjes + video maken 8)

Heb volgens mij nog 1 losse ESP07 liggen, die gaat ook gebruikt worden. Daarnaast nog een paar ESP09 die in een dimmer gebruikt gaan worden die Tinusvolkel ontworpen heeft.
Vanaf daarna alleen nog WeMos en NodeMCU's voor mij waarschijnlijk --> geeft meteen een USB aansluiting + 5V en 3V3 voedingsmogelijkheden. Daarnaast wat stabieler en qua prijs maakt het voor een paar stuks ook niet uit.

[ Voor 16% gewijzigd door Thedr op 17-09-2016 01:40 ]

• costo
  • Niet online
Thedr schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 01:36:

Heb volgens mij nog 1 losse ESP07 liggen, die gaat ook gebruikt worden. Daarnaast nog een paar ESP09 die in een dimmer gebruikt gaan worden die Tinusvolkel ontworpen heeft.
Vanaf daarna alleen nog WeMos en NodeMCU's voor mij waarschijnlijk --> geeft meteen een USB aansluiting + 5V en 3V3 voedingsmogelijkheden. Daarnaast wat stabieler en qua prijs maakt het voor een paar stuks ook niet uit.
Ik gebruik hier ook nog een aantal oude ESP01 en ESP07 boardjes, ze zijn zo oud dat er maar 512kB geheugen in zit waardoor FlashOverTheAir nagenoeg onmogelijk is..
In vergelijking met een WeMos of NodeMCU zijn die kale ESP_boardjes ook wel erg spartaans in het gebruik.
Ik doe het liever ook gemakkelijk met USB , 5V/3.3V en voldoende ontkoppel C's en pullup weerstanden onboard. Dat maakt het werken met de ESP8266 zo veel prettiger en eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauwwie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 13:29
costo schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 15:54:
[...]

Ik gebruik hier ook nog een aantal oude ESP01 en ESP07 boardjes, ze zijn zo oud dat er maar 512kB geheugen in zit waardoor FlashOverTheAir nagenoeg onmogelijk is..
In vergelijking met een WeMos of NodeMCU zijn die kale ESP_boardjes ook wel erg spartaans in het gebruik.
Ik doe het liever ook gemakkelijk met USB , 5V/3.3V en voldoende ontkoppel C's en pullup weerstanden onboard. Dat maakt het werken met de ESP8266 zo veel prettiger en eenvoudiger.
Ik ben bezig om de flashrom op al mijn ESP-01 bordjes te vervangen door een 32Mb type, en hierdoor al mijn "Quindor" bordjes aan het upgraden en te voorzien van espeasy. Het idee kwam van de blog van Scargill, en ik heb deze besteld. Deze zijn eigenlijk net iets te groot voor de ESP01, maar door de pinnen een beetje te buigen past het net. En deze passen wel prima op de Sonoff's en ESP-07-en die nog links en rechts rondslingeren.

Maar voor de rest gebruik ik nu alleen maar de Wemos D1 mini V2 en dergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-09 21:03
LamSchaap schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 13:07:
[...]

Ja, zijn Chinese 8 weken... Maar het gaat ergens in september worden dus als je beetje geluk hebt ze voor sinterklaas...
Ik ben benieuwd of je al een update hebt!

Is er misschien zelfs al wat bekend over de prijs?

Mijn voorspelling: ESP12 is ~$1.70, NodeMCU is ~$3.50 (ongeveer $2 marge). De ESP32 lijkt iets van $4 op dit moment, zou de NodeMCU dan $6 worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Kijk nou wat DHL net bracht _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/5bo3ly.jpg

De Espressif DevKitC !!

Nu eens kijken of ik volgens deze handleiding eea aan de praat krijg.

Verder had ik nog een doos ESP3212's besteld, en die zouden ook verstuurd zijn, althans dat dacht ik tot ik vanavond een mail kreeg met de volgende, ontzettend duidelijke tekst:

"In order to further improve the performance of the product experience, the official in the software still need further improvement
So this order may need to delay shipments of approximately 3 weeks
Your order, we have to do first registration queuing arrangements
We hope to get your understanding
If you want a refund, the company will respond to your application"

Lijkt alsof er nog wat problemen ontdekt zijn met de firmware, en dat de verzending is tegengehouden...
Voor de rest weer een onbegrijpelijk verhaal zoals wel vaker uit het verre oosten :X

[ Voor 57% gewijzigd door Mars Warrior op 26-09-2016 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Nog meer mensen die een bedroevend bereik hebben met de ESP-07? Ik kom niet verder dan 5 meter LOS + 1 muur. Met een externe standaard wifi antenne eraan is het bereik verdubbeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

cjs

Macromedian

Mars Warrior schreef op maandag 26 september 2016 @ 20:16:
Kijk nou wat DHL net bracht _/-\o_

[afbeelding]

De Espressif DevKitC !!

Nu eens kijken of ik volgens deze handleiding eea aan de praat krijg.

Verder had ik nog een doos ESP3212's besteld, en die zouden ook verstuurd zijn, althans dat dacht ik tot ik vanavond een mail kreeg met de volgende, ontzettend duidelijke tekst:

"In order to further improve the performance of the product experience, the official in the software still need further improvement
So this order may need to delay shipments of approximately 3 weeks
Your order, we have to do first registration queuing arrangements
We hope to get your understanding
If you want a refund, the company will respond to your application"

Lijkt alsof er nog wat problemen ontdekt zijn met de firmware, en dat de verzending is tegengehouden...
Voor de rest weer een onbegrijpelijk verhaal zoals wel vaker uit het verre oosten :X
Heb een vergelijkbaar bericht gehad. Het probleem zit blijkbaar bij de leveancier (AI-Thinker):

Dear my friend,

First of all, thank you for your great support to preorder the item ESP3212 Wifi Bluetooth Combo Module, SKU: 114990772.
For the first batch 600 pcs of ESP3212, we got 116 customers to preorder it. The planned shipment date was Sep 23th.
We sincerely apologizes to inform you that the shipment has been delayed to Oct 14th because of the chip issue.
Big apology for the inconvenience caused.

In order to express our profoundest apologies, we would like to offer free ESP32 module breakout to ship along with your order. The quantity for the ESP32 module breakout would be the same with the ESP3212 module you ordered.
Attached pls find the picture of the ESP32 module breakout for your reference.

ESP32 module breakout and the related products would be available in Seeed in the near future. So you would get the latest early board information.

Apology for the troubles again!
If you have any question pls feel free to contact us.
Have a nice weekend.

Gemiddelde Nederlanders zijn maar halve Nederlanders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 18:38
Hi,

ik wil als totale n00b, toch jullie hulp vragen bij het volgende. Ik heb 2 x een D1 Mini aangeschaft en wil deze voorzien van een TCRT5000 pulse meter en de andere van een BH1750 lux sensor.

Dit is wat ik nu heb:

D1 Mini:
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/6zq3ys.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/eijmnt.jpg

TCRT5000:

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/30wwb2p.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/qs8o44.jpg

BH1750:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/k1p4iw.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2u6iww3.jpg

De D1 Mini heb ik beide geflashed naar ESPEasy_R120_4096.bin en ze zijn inmiddels aangemeld op m'n router.

Hoe moet ik nu de D1 Mini precies verbinden met elk van deze devices zonder de boel te slopen?

De configuratie e.d. ga ik wel uitkomen, ik ben er echter niet achter kunnen komen hoe ik e.e.a. op elkaar moet aansluiten.

Als iemand mij de oplossing kan geven, heel graag. Dan is dit weekendje zonder vrouw thuis toch nog nuttig voor m'n Domoticz set-up :+

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

De D0 van de TCRT5000 hang je na het afstellen aan een als input ingestelde digitale pin, met interrupt indien mogelijk. De BH1750 moet aan de I2C pinnen gehangen worden en mogelijk moet je de adres pin ook nog ergens aan hangen (ground of vcc, voor het instellen van adres).

* Raven heeft vandaag voor het eerst kennis gemaakt met de ESP8266, heb 2 van LED's plantensensors hier :)

Denk dat ik alleen mogelijk even moet kijken of ik de wifi-ontvangst iets kan verbeteren.

[ Voor 37% gewijzigd door Raven op 01-10-2016 15:51 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Raven schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 15:46:
De D0 van de TCRT5000 hang je na het afstellen aan een als input ingestelde digitale pin, met interrupt indien mogelijk. De BH1750 moet aan de I2C pinnen gehangen worden en mogelijk moet je de adres pin ook nog ergens aan hangen (ground of vcc, voor het instellen van adres).

* Raven heeft vandaag voor het eerst kennis gemaakt met de ESP8266, heb 2 van LED's plantensensors hier :)

Denk dat ik alleen mogelijk even moet kijken of ik de wifi-ontvangst iets kan verbeteren.
Ik had waarschijnlijk nog niet gemeld dat ik een totale n00b ben....ehm.....in Jip & Janneke taal? Welke aansluiting moet op welke :| ?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico8266
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 17-12-2024
Ik heb een uitdaging met het posten van de temperatuur van mijn BMP280 naar Domoticz.

Wanneer ik volgende code als snipped naar mijn ESP push in esplorer wordt er keurig de temperatuur in Domoticz geüpdatet.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
conn1=net.createConnection(net.TCP, 0)
conn1:on("receive", function(conn1, payload) test=(payload) print(payload) end)
conn1:connect(8080,"192.168.2.25")
conn1:send("GET /json.htm?type=command&param=udevice&idx=10&nvalue=0&svalue=10 HTTP/1.1\r\n")
conn1:send("Host: 192.168.2.25\r\n")
conn1:send("Accept: */*\r\n")
conn1:send("User-Agent: Mozilla/4.0 (compatible; esp8266 Lua; Windows NT 5.1)\r\n")
conn1:send("\r\n")

Wanneer de code in een bestand neerzet en vervolgens een Dofile() geef op het betreffende bestand wordt het bestand uitgevoerd maar gebeurd er niets.
Wat zie ik over het hoofd?

In mijn custom nodemcu zitten wel de juiste modules (bme280,file,gpio,http,net,node,tmr,wifi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Je zou ook ESPEasy erop kunnen gooien, die lijkt de BMP280 ook te ondersteunen: http://www.esp8266.nu/index.php/BMP280

Dan heb je het met Domoticz zo aan de praat denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrik12345678
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-09-2024
Raven schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 15:46:

ik heb er ook zon eentje, aangesloten zoals beschreven, maar er gebeurt niks.
als hij wat ziet, gaat het groene lampje uit, maar op de esp(Wemos d1) gaat ook een lampje uit.
ik zie echter niks veranderen. ik heb er espeasy opstaan V120.
hij zou zijn data naar domoticz moeten sturen, dat doet hij ook, maar er komt niks.
zit tevens nog, wat voor sensor dit in domoticz moet zijn, heb de goede nog niet gevonden (is voor een watermeter)

wat is de adres pin van die BH1750? ik heb die nl ook, en ook een BME180, met de I2c scanner zie ik ze ook, maar er komt geen data uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

hendrik12345678 schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 19:25:
[...]

ik heb er ook zon eentje, aangesloten zoals beschreven, maar er gebeurt niks.
als hij wat ziet, gaat het groene lampje uit, maar op de esp(Wemos d1) gaat ook een lampje uit.
ik zie echter niks veranderen. ik heb er espeasy opstaan V120.
hij zou zijn data naar domoticz moeten sturen, dat doet hij ook, maar er komt niks.
zit tevens nog, wat voor sensor dit in domoticz moet zijn, heb de goede nog niet gevonden (is voor een watermeter)

wat is de adres pin van die BH1750? ik heb die nl ook, en ook een BME180, met de I2c scanner zie ik ze ook, maar er komt geen data uit.
Als ik mij niet vergis moet je in Domoticz een virtuele switch/schakelaar aanmaken. Geloof dat mijn neef het zo heeft met de deurbel.

M.b.t. de adres pin (op de pcb vermeld als ADDR): http://www.raspberrypi-sp...l-light-intensity-sensor/ ADDR pin to ground -> 0x23, ADDR pin to 3.3V -> 0x5C

Dat er geen data uitkomt kan ik je niet mee helpen, met Arduino's wel, met de ESP8266 heb ik behalve wifi configgen niks mee hoeven doen om werkend te krijgen. Dus ik weet nog niet alles over dat chipje :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Ik heb de BH170 werkend.

op de Wemo D1 Mini aangesloten als volgt (dit schema aangehouden: http://community.blynk.cc...0b9060595c893bf49a2.png):

BH1750: VCC naar ESP: 3V3
BH1750: GND naar ESP: G
BH1750: SCL naar ESP: D1
BH1750: SCA naar ESP: D2

Met IC2 scan vind ik 0x23 (al weet ik niet wat ik daarmee moet). Delay heb ik even op 1 gehad om te testen, maar staat nu weer op 10. In Domoticz komen de LUX waarden binnen.

De TCR5000 krijg ik niet aan de praat. Ik denk het goed aangesloten te hebben, maar met de IC2 scanner vind ik niets en ik krijg ook geen reactie in het log of Domoticz te zien als ik m'n vinger op de sensor houd of er vanaf haal. Het ledje op de TCR5000 reageert nu wel.

Aangesloten op deze manier:

TCR5000: VCC naar ESP: 3V3
TCR5000: GND naar ESP: G
TCR5000: D0 naar ESP: D0 (=GPIO16 in de settings ??)

Maar blijkbaar is dit niet goed c.q. voldoende. Wie weet wat er nu nog misgaat?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Goedzo.

Dat adres moest je bij het aanmaken van het device invullen als het goed is (of je had geluk en het was toevallig ook de default waarde).

De TCRT5000 is geen I2C, maar gewoon een 'dom' ding. Hij geeft een hoog signaal als er iets voor zit en een laag signaal als dat niet zo is. Je geeft hem voeding, ground en de pin die overblijft is je signaal pin. Die knoop je vervolgens aan een willekeurige pin (D5 o.i.d.) en vervolgens maak je een pulsecounter device o.i.d. aan.

Het LEDje reageert trouwens ook zonder ESP aangesloten, dat doet hij al met alleen voeding ;)

Niet alle pins kun je gebruiken, ik zou even een andere pin pakken, D5 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Ik heb de D5 pin gepakt, dat is de GPIO14 volgens het schema en dus de "1st GPIO:" op GPIO14 gezet (lijkt me dat je dat daar moet aanpassen in de webgui....?). Na herstart nog geen reactie in het log van de Wemo.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrik12345678
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-09-2024
ThinkPadd schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 21:18:
Goedzo.

Dat adres moest je bij het aanmaken van het device invullen als het goed is (of je had geluk en het was toevallig ook de default waarde).

De TCRT5000 is geen I2C, maar gewoon een 'dom' ding. Hij geeft een hoog signaal als er iets voor zit en een laag signaal als dat niet zo is. Je geeft hem voeding, ground en de pin die overblijft is je signaal pin. Die knoop je vervolgens aan een willekeurige pin (D5 o.i.d.) en vervolgens maak je een pulsecounter device o.i.d. aan.

Het LEDje reageert trouwens ook zonder ESP aangesloten, dat doet hij al met alleen voeding ;)

Niet alle pins kun je gebruiken, ik zou even een andere pin pakken, D5 ofzo.
waar moet je het adres invullen dan? ik zie die optie nergens staan
Pagina: 1 ... 28 ... 80 Laatste