Hmmm... toch hier maar een even posten of iemand me uit de brand kan helpen...
Ben bezig met een bordje om via een ESP07 (op een adapterbordje) een 4 kanaals relaisbordje aan te sturen. Het idee is om hiermee mijn beregeningspomp en de kleppen aan te gaan sturen.
Opzet is als volgt, eigenlijk een vrij standaard schema zoals ze overal wel te vinden zijn:
- Een HLK-PM03 zet 230VAC om naar 3V3 DC voor het relaisbordje en de ESP. Relaisbordje schakelt vooralsnog prima op de 3V3.
- ESP draait ESPEasy firmware R108. Wordt via MQTT aangestuurd vanuit pimatic, werkt prima.
- Reset, CH_PD en GPIO0 en GPIO2 hangen ieder met een 10K weerstand aan 3V3.
- GPIO15 hangt met 10K aan GND
Hopende onderstaand probleem te tackelen heb ik al toegevoegd:
- Reset hangt met een 33nF tantaalcondensator naar GND
- Tussen VCC en GND staan ook een 470nF tantaal en 47uF elco.
Probleem: als ik met een meetpen van de multimeter of een schroevendraaier een pin aanraak, met name en bijvoorbeeld een GND pin dan reset de ESP zich.
Ook zonder het relaisbordje treed dit probleem op.
Normaliter zit je natuurlijk niet met meetpennen aan dit ding te klooien, maar het probleem treed ook op als ik één van de relais inschakel, waardoor de ESP dus reset en alle relais weer uitvallen...
Overigens zojuist ook even getest met een andere ESP op een breadboard, gevoed door een breadboardvoeding. Configuratie is hetzelfde behalve dat de condensators er (nog) niet opzitten en er geen relais is aangesloten. Ook daar een reset als ik bijvoorbeeld een GND pin aantik.
paar foto's:
Is de ESP zo ontzettend gevoelig voor de reset pulsen? Of zie ik iets compleet over het hoofd?
[
Voor 5% gewijzigd door
Thedr op 04-09-2016 19:27
]