Ik heb eind mei de XPS 13 (FHD) binnengekregen en daar helemaal geen terugkoppeling over gegeven, dus dat doe ik alsnog even, misschien dat iemand er nog wat aan heeft.
Ik had na het bestellen toch zo mijn twijfels over de XPS 13 omdat er toch wel redelijk wat problemen mee waren (touchpad lag bijv.). Uiteindelijk heb ik toen ook een MB Pro Retina 2015 besteld zodat ik ze beiden kon vergelijken en zo de juiste beslissing kon nemen. Even de voor- en nadelen van beiden:
XPS 13:
+++ Zeer robuuste behuizing
+++ Super licht
+++ Bezels
+++ Accuduur
++ Carbon Fibre voelt heel comfortabel aan
++ Prima toetsenbord
++ Zeer goede rubberen grips aan de onderkant
+ Dun
+ Mat scherm (tegelijkertijd nadeel)
+ - Klein (vond 'm persoonlijk wel erg klein dus deze laat ik in het midden)
- - - Touchpad lag
- - - Display erg grainy
- - Windows 8 (nu geen nadeel meer)
- - Matige touchpad
Macbook Pro Retina:
+++ Retina scherm
+++ Accuduur
+++ Mac OS X
++ Prima toetsenbord
++ Prima touchpad (en groot)
+ Krachtige CPU
+ - Bezels (vind ik persoonlijk geen enkel probleem)
- - - Prijs
- - Scherpe aluminium randen
- - Aan de zware kant voor een 2015 model
- Vrij kleine rubberen grips
- ? Staingate (toch iets om rekening mee te houden)
Ik heb uiteindelijk voor de Macbook gekozen. De touchpad lag was echt verschrikkelijk irritant op de XPS en ondanks dat het scherm prima scherp was (hoewel geen retina natuurlijk) was het wel erg grainy (persoonlijk).
De behuizing van de XPS is echt geweldig en vond ik persoonlijk echt veel fijner dan die van de Macbook. De scherpe randen van de macbook zijn toch wel licht storend en zeker de combinatie van metalen horloge en aluminium is niet echt prettig bij het typen.
Ten slotte was dit mijn eerste ervaring met OS X en dat bevalt echt super, dus dat was ook wel een grote plus voor de Macbook. Windows 8.1 > Windows 10 vind ik persoonlijk overigens een grote vooruitgang (op m'n oude laptop geïnstalleerd). Toch krijgt OS X zeker wel mijn voorkeur. Enkel Finder vind ik duidelijk minder prettig werken dan Windows Explorer.
Dan nog de service van Dell: Dit was echt niet best. Ik moest 3x het retourformulier invullen en na gemaild en na gebeld te hebben kon het apparaat eindelijk opgehaald worden, dus dat was nog een hele opgave. Geld kreeg ik verder wel snel terug.
Ik hoop dat ik mensen die eveneens twijfelen tussen de twee enigszins heb kunnen helpen
Nog wat afbeeldingen:
Afbeelding 1
Afbeelding 2
Afbeelding 3
Afbeelding 4