Ik heb de Dell XPS 13 nu een weekje in huis en moet zeggen dat ik erg tevreden ben. Ik heb het Core i5 FHD/8GB/256GB model en deze voelt flink sneller aan dan mijn voorgaande laptop, een Lenovo Yoga 11s met Core i3 1366x768 touchpanel met 4GB RAM en 128GB SSD.
De laptop ontving ik overigens binnen 6 kalenderdagen na bestelling, met daarbij inbegrepen een weekend. Dat viel me 100% mee, ik had gerekend op een maand met uiteraard hoop op minder. Maar hem al na 6 dagen ontvangen was een complete en aangename verrassing.
Het InfinityDisplay met extreem smalle bezels is natuurlijk fantastisch en de eyecatcher van deze laptop. Hoewel het display aanzienlijk minder spiegelt dan het glimmende scherm van mijn Lenovo, moet wel gezegd worden dat ook een mat scherm bij veel licht soms nog steeds irritant kan werken, zelfs binnen als je dichtbij een raam zit. Maar het is nog altijd (veel) beter dan een glimmend scherm natuurlijk, verwacht er alleen geen wonderen van. Daarnaast moet ik zo nu en dan nog écht wennen dat ik geen touchscreen meer heb. Dat gebruikte ik vrijwel alleen om te scrollen op websites, maar dat werkte zodanig fijn (en veel fijner dan via de scrollbar of het touchpad) dat ik dat nu toch wel mis. Ik hoop dat het een kwestie van gewenning is en dat ik het over niet al te lange tijd niet meer mis.
Ik herken me gelukkig in geen enkele van de hardware issues die ik hier heb gelezen. De laptop heeft vrijwel geen last van backlight bleeding, heeft geen dode pixels, is het meeste van de tijd geruisloos (ik gebruik Internet Explorer), af en toe slaat de fan natuurlijk wel aan bij zwaardere toepassingen, maar ik vind het geluid dat ie produceert meer dan acceptabel. De touchpad werkt perfect en heeft geen enkele vertraging er in zitten. Ik was bang een minder touchpad te krijgen dan mijn Lenovo, maar ze zitten op gelijk niveau en werken beide heerlijk. Ook dubbele toetsaanslagen heb ik gelukkig niet mogen ervaren.
Alles bij elkaar ben ik zeer tevreden met de laptop, maar blijf ik het wel een enorm hoog aankoopbedrag vinden. Mijn model heeft 1199 euro gekost en omdat ik deze laptop moest en zou hebben, heb ik dat er ook voor betaald (na een fuck up van Dell die eerst 10% VIP korting bood, maar werkelijk tergend traag was in de communicatie. Ik heb toen uit ongeduld besteld zonder korting). Daar heb ik geen spijt van, maar ik acht de werkelijke (acceptabele) waarde van de laptop een stuk lager. Een prijs van 899 voor dit model had mijn inziens een stuk realistischer geweest.
[
Voor 23% gewijzigd door
joblamie op 14-07-2015 09:42
]