Brent schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 19:14:
Maar uiteindelijk kunnen we niet blijven kaatsen. Ik ben het ermee eens dat de houding van de natives ook moet veranderen, hier in Frankrijk is dat zo ontzettend duidelijk een belangrijke factor in de ontwikkeling van de moslimgemeenschap. Ik heb daar echter geen goed middel voor, omdat de oorzaak misschien vager is.
Het moet van twee kanten komen inderdaad.
Maar het is niet helemaal kies dat eerst van de Fransen te verwachten (of de NLers), alvorens bijvoorbeeld die bij tijd en wijlen verschrikkelijke islamitische scholing aan te pakken. Dat is sowieso een makkelijk te identificeren stoorzender. Of denk jij daar anders over? Ik snap dat we elkaar als gelijken moeten zien, maar dat is natuurlijk niet zo: immigranten kwamen hier, sommigen waren er al.
En sommige zijn hierheen gehaald. Doet niets af als het feit dat we iedereen als gelijken moeten blijven zien. Dat is namelijk iets anders dan als hetzelfde zien en een enorm nuance verschil. Eigen scholing zie ik niet als probleem, hoe het zich nu ontwikkeld en wat daar soms gepredikt wordt wel, opnieuw een probleem met twee kanten.
Ik denk dat die houding van de natives een enorm stuk geholpen is, als die stoorzenders verminderd worden. Dat is iets dat de gemeenschap zelf zou kunnen doen, dus ben ik daar voor.
Graag hoor ik natuurlijk meer ideeën, die we evt tegelijk ook kunnen uitvoeren. Maar dat moet geen reden zijn nu niet al te doen wat ook al kan helpen, toch? Ik heb het idee dat Wilders ook ruim voldoende wordt gedwarsboomd door ons allen bijvoorbeeld.
Niet eens een klein beetje voldoende als je het mij vraagt. Die man is letterlijk gevaarlijker dan dit soort aanslagen, een deel van het probleem en is bewust onze maatschappij uit elkaar aan het drijven.
Wat er in mijn ogen moet gebeuren is dat iedereen het recht moet krijgen zijn eigen identiteit te maken en behouden. Dat is iets wat mensen zelf kiezen en niet opgelegd kan worden. Je kunt niet zeggen: je mag je eigen identiteit houden maar zo ziet die eruit. Dat werkt nog slechter dan eisen dat die identiteit opgegeven moet worden.
Tegenover het recht op een eigen identiteit (dus moskeeën, hoofddoekjes en halal eten toestaan en mensen hierin laten kiezen) staat het moeten conformeren aan een gemeenschappelijk ideaal. Dit zal voor alles moeten gaan en waar het botst met je identiteit zal je moeten inschikken. Die gemeenschappelijke ideaal zal moeten worden geformuleerd en aangeleerd aan een ieder die niet bekend is met deze normen en waardes. Denk hierbij haan vrijheid van meningsuiting (actueel in dit topic natuurlijk), geen censuur, gelijke rechten voor vrouwen, vrijheid van seksualiteit, scheiding van kerk en staat en ga zo maar door. Dingen die wij als samenleving heel belangrijk vinden en niet aan willen compromitteren.
Twee kanten van de medaille dus, aan de ene kant mensen hun identiteit gunnen en daarin tolerant zijn. Aan de andere kant een gemeenschappelijk ideaal eisen en dit aanleren. Hierover zouden inburgeringscursussen moeten gaan (de naam alleen al

) en niet over de onzinnigheden die er nu in staat of zaken als de taal leren (die leer je toch als dat gemeenschappelijk belang er is omdat je wilt deelnemen).
Integratie dus met een eigen identiteit die mensen zelfs mogen kiezen en daarbij komt tolerantie als voorwaarde, in ruil voor conformeren aan wat wij echt belangrijk vinden. Geen assimilatie.