lanerios schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 12:09:
[...]
Wat ik bedoel is wat dhr Teeuwen al vaker heeft aangehaald:
Hij beledigd een groep (paar jaar geleden verstandelijk gehandicapten etc). Groep was beledigd. "Ja, dan hadden jullie maar moeten zorgen dat er geen reden was voor mijn grap" etc etc. En zo denken meer mensen.
Grappen maken mag altijd, maar zodra iemand het zich aantrekt, dan is het de fout van het slachtoffer. Want "het was maar een geintje" etc.
En dan krijg je uiteraard de "leer er mee om gaan" natuurlijk kan dat. Maar als jij als persoon keihard je best doet om tegen bepaalde vooroordelen, stereo types etc in te gaan, en iemand loopt je dan nog steeds af te zeiken. Dan snap ik dat je na een jaar of 20 ervan zoiets hebt van "fuck it, het helpt toch niet"
Nogmaals, ben geen fan van de man en weet dus niet alles wat hij uitkraamt, maar gebaseerd op wat jij zegt, geef ik hem gedeeltelijk gelijk.
Het probleem is namelijk dat gekwetst zijn altijd subjectief is. Als iemand een grapje maakt over domme blondjes en van de 10 blondjes zijn er 9 niet gekwetst (misschien omdat ze 'm niet snappen

) en 1 wel. Betekent dat die grap dan niet meer gemaakt mag worden omdat 10% zich gekwetst voelt? Wat nu als het 1% is? Of 80%?
Waar leg je de grens aangezien het zelfs zonder intentie al heel moeilijk is om je gedachten te uiten. Ik heb bepaalde opvattingen over culturen, gebruiken, gedachtes die vast en zeker wel iemand kwetsen, ook al is dat niet zo bedoeld.
Dus niet kwetsen is vrijwel tot geheel onmogelijk zonder het recht tot het uiten van je mening ernstig te beperken. Echter in het geval van de heer Teeuwen (en anderen) geldt ook dat het recht van meningsuiting niet betekent dat je alles maar kan zeggen, slechts dat dat wat je zegt, niet van te voren gecensureerd mag en kan worden. Achteraf kun je er echter prima werk maken als je je gekwetst voelt, echter kiezen wij, "beschaafd" als we zijn, voor actie op het gebied van dialoog (of het stoppen daarvan).
Ben jij het niet eens met de uitlatingen van de heer Teeuwen, dan kun je bijvoorbeeld naar de rechter, naar hem zelf of zelf een satirische show opzetten over hem zelf.
En ja, onze samenleving is heel vrij als het aankomt op beledigen, met het gevolg dat satire soms wat (te) ver gaat en veel voorkomt. Maar dat heeft wel weer als gevolg dat de satire maker ook open moet staan voor satire zijn richting op en inderdaad niet moet gaan klagen als zij zich een keer beledigd voelen.
Zoals lokale bladen in het MO bol staan van de joden
haatsatire en grappen over anders gelovigen, kan je niet verwachten dat er niet eens iets terug komt. Daar waar in bepaalde gedeelten van Afrika satire naar de blanken regelmatig voorkomt, moet je dan niet gaan schreeuwen dat het racisme is als er een omgekeerde prent in de krant verschijnt. En daar waar ik
CIDI bijvoorbeeld ook soms te heftig vind reageren over satire en grappen over Joden, is dat in de islamitische hoek op bepaalde momenten extreem.
Iedereen maakt grappen over iedereen, jij, ik, de lokale imam, maar dan moet je ook open staan voor grappen die jouw richting opkomen. Ben je van mening dat deze grappen echt te ver gaan of dat het een geval van pesten is, dan zijn er middelen om daar stappen tegen te nemen.