3raser schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 11:07:
[...]
Vrijheid van meningsuiting is een groot goed dat momenteel verkracht wordt door de mensen die vinden dat je dan maar alles moet kunnen zeggen. Als morgen geen enkel mens nog een blad voor de mond neemt dan breekt overmorgen de derde wereldoorlog uit. En dan roepen we onderling tegen elkaar "maar ik ben toch vrij om te zeggen wat ik wil!".
Daarom is het belangrijk om na te denken bij wat je zegt. Dat is iets anders dan monddood gemaakt worden. Dat heet tact, en het is het beter weten wat ons onderscheid van die idioten die van mening zijn dat ze 12 mensen mogen doodschieten omdat ze zich beledigt voelen.
Het is een vicieuze cirkel waarbij een moslim zich beledigt voelt en daar gewapend op reageert, en waarbij alle overige mensen dan vinden dat je je niet moet laten kennen en nog meer moet beledigen. Wij stoppen niet met beledigen omdat we dan "verliezen" van het terreur en zij stoppen niet omdat ze nog steeds beledigt worden.
Het probleem met beledigen is de grote vraag aan wie dit ligt:
De persoon die de uitpraken doet?
Of de persoon die zich laat beledigen?
Je kunt iemand die in jouw ogen de meest vreselijke dingen zegt ook negeren en/of denken: Laat maar lullen.
Natuurlijk hoef je niet alles te schrijven en zeggen wat je denkt, maar als je dat wel doet moet dat hooguit verbaal worden aangevallen. Dat is nu net wat de vrijheid is. Als dat blad in Parijs smaakloze dingen maakt en mensen vinden dat smaakloos, dan kopen ze het blad niet en verdwijnt het vanzelf dmv marktwerking.
Als je weet dat ze in jouw ogen smaakloze dingen maken, dan kijk je er gewoon niet in.
Dat is hoe het zou moeten werken.
Mensen moeten eens wat minder lange tenen krijgen en het lijkt soms alsof we zoeken naar iets om beledigd te worden. Dit is een extreem geval, maar het kan ook gaan om een misplaatste grap van Gordon over een Chineze deelnemer aan Hollands Got Talent.
Dat je toch een kleine verschuiving maakt qua verantwoordelijkheid en die legt bij de persoon of personen die meer tact zouden moeten hebben is best gevaarlijk. Wat Geert Wilders zegt vind ik soms onuitstaanbaar, maar ik vind wel dat hij het mag zeggen. Ik vind dus niet dat vrijheid van meningsuiting wordt verkracht. Het moet worden beschermd! Persoonlijk vind ik het belangrijk de bal vooral te leggen bij mensen die altijd maar beledigd worden.