Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:48

Ypho

Allround Nerd

Op France24 nog niets gehoord, maar Telegraaf spreekt over een explosie bij een moskee, en in de tekst over een restaurant.

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:09
Viavia28 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 09:53:
"LAATSTE NIEUWS: Mogelijke bomaanslag in restaurant Lyon, Frankrijk. grote explosie. LATER MEER"
Op de live feed van de Telegraaf.
Schijnbaar een aanslag op een restaurant bij/(in?) een Moskee..
http://www.lorientlejour....saone-pas-de-victime.html

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viavia28
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-07 20:58
Puc van S. schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 09:59:
[...]

Ja op een kebab zaak ofzo? Zal dit dat een eerste reactie zijn vanuit de extreem rechtse hoek? Dan krijgen we straks een burgeroorlog daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Puc van S. schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 09:59:
[...]

Pres, dichtbij dus als ik het me goed herinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2015 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyxl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-11-2024
Duisterder dan wat het veroorzaakte? Het is iig duister voor onze toekomst, want als het die kant op gaat, dan verwacht ik een sneeuwbal.

Edit, omdat Camacha alles wat ie denkt eerst zonder nadenken post en daarna weer verwijdert.......:
Damn boy, houdt je eens vast aan je eigen uitspraken.

[ Voor 23% gewijzigd door Oyxl op 08-01-2015 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeon_vl
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-09 09:00
Dan loopt de zaak helemaal uit de hand en gaan ze erg drastische middelen moeten inzetten (leger de stad in, avondklok, samenscholingsverbod..) totdat iedereen wat afgekoeld is :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 08:32

3raser

⚜️ Premium member

Laat ik voorop stellen dat ik het vreselijk vind wat er in Parijs is gebeurd. De daders verdienen de hoogst mogelijk straf en hun daden zijn in geen enkel opzicht goed te praten. Maar ik ben benieuwd naar jullie mening over het volgende.

In Nederland zijn we ontzettend druk met het beschermen van mensen/kinderen tegen pesten. Er zijn campagnes en TV-programma's om pesten tegen te gaan en het is ondertussen een vrij algemeen geaccepteerd feit dat pesten niet kan en dat het slachtoffers in een hoek drijft en zelfs tot zelfmoord kan leiden.
Hoe is het in dat opzicht dan mogelijk dat het pesten van een bepaalde bevolkingsgroep geaccepteerd wordt? Is het pesten van een individueel erger dan het pesten van een hele groep? Is het voor de personen die worden gepest minder erg omdat het niet alleen hen treft?

Ik speel hier ongetwijfeld advocaat van de duivel, maar waarom is er een krant die perse "satirische" cartoons moet publiceren over het geloof van een ander? Satire is grappig, maar in aanhoudende vorm naar mijn mening niets anders dan pesten. Hoe denken jullie hier over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
MetaFrame schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 09:43:
...
Met name het vastgestelde kader vormt een probleem.
...

Zoals gezegt, Nederland vormt ook verordeningen mee en Nederland heeft ervoor gekozen EU verordeningen de status te geven die ze hebben.
3raser schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:06:
...
Ik speel hier ongetwijfeld advocaat van de duivel, maar waarom is er een krant die perse "satirische" cartoons moet publiceren over het geloof van een ander? Satire is grappig, maar in aanhoudende vorm naar mijn mening niets anders dan pesten. Hoe denken jullie hier over?
Men heeft uiteraard wel een verantwoordelijkheid zorgvuldig met zijn 'meningsuiting' om te gaan.

[ Voor 44% gewijzigd door begintmeta op 08-01-2015 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xeon_vl schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:06:
[...]

Dan loopt de zaak helemaal uit de hand en gaan ze erg drastische middelen moeten inzetten (leger de stad in, avondklok, samenscholingsverbod..) totdat iedereen wat iedereen afgekoeld is :S
In heel frankrijk :?

Hopelijk is het een incident. Even afwachten nog met speculeren. Ik zie nog niks langskomen op NOS/NU/AD e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oyxl schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:05:
Duisterder dan wat het veroorzaakte? Het is iig duister voor onze toekomst, want als het die kant op gaat, dan verwacht ik een sneeuwbal.
Xeon_vl schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:06:
Dan loopt de zaak helemaal uit de hand en gaan ze erg drastische middelen moeten inzetten (leger de stad in, avondklok, samenscholingsverbod..) totdat iedereen wat iedereen afgekoeld is :S
Ik heb mijn reactie weggehaald omdat ik denk dat we beter even afwachten. Vooralsnog weten we wederom niets, dus wellicht is het een gasexplosie geweest, misschien iets anders.

Ik trap bijkans nog in dezelfde valkuilen die ik anderen verweten heb :)
Damn boy, houdt je eens vast aan je eigen uitspraken.
De wereld wordt er beter van als iedereen het gewoon toegeeft als hij beseft dat hij ernaast zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-09 10:40
In Nederland zijn we ontzettend druk met het beschermen van mensen/kinderen tegen pesten. Er zijn campagnes en TV-programma's om pesten tegen te gaan en het is ondertussen een vrij algemeen geaccepteerd feit dat pesten niet kan en dat het slachtoffers in een hoek drijft en zelfs tot zelfmoord kan leiden.
Twee dingen:

1) Kinderen zijn kwetsbaar
2) Een individu persoonlijk aanvallen (pesten) is veel ingrijpender voor dat individu dan een plaatje in een krant.

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeon_vl
Verwijderd schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:07:
[...]

Hopelijk is het een incident. Even afwachten nog met speculeren. Ik zie nog niks langskomen op NOS/NU/AD e.d.
Sorry had even over Lyon heen gelezen, dacht dat het weer over Parijs ging.

Voor hetzelfde geld is er natuurlijk gewoon campingaz ontploft of iets dergelijk en vliegt de pers er meteen op natuurlijk. Ik hoop in ieder geval van harte dat het geen tegenreactie is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat ik voorop stellen dat ik het vreselijk vind wat er in Parijs is gebeurd. De daders verdienen de hoogst mogelijk straf en hun daden zijn in geen enkel opzicht goed te praten. Maar ik ben benieuwd naar jullie mening over het volgende.

Hoe is het in dat opzicht dan mogelijk dat het pesten van een bepaalde bevolkingsgroep geaccepteerd wordt? Is het pesten van een individueel erger dan het pesten van een hele groep? Is het voor de personen die worden gepest minder erg omdat het niet alleen hen treft?

Je hebt wel een punt ja. Een geintje kan, maar moedwillig mensen stelselmatig beledigen is niet mooi. Om een aanslag erom te plegen is wat overdreven, maar ik kan me best voorstellen dat men er kwaad om wordt. Sowieso, die man was al eens aangevallen en had politie in zijn pand staan. Dan weet je ook dat het misschien een wat minder goed idee is. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Maar nogmaals, dat rechtvaardigt geen aanslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:10:
Sowieso, die man was al eens aangevallen en had politie in zijn pand staan. Dan weet je ook dat het misschien een wat minder goed idee is.
Dus je wilt zeggen dat je je politieke mond maar te houden hebt als mensen je genoeg intimideren? Of is dat niet wat je suggereert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viavia28

Grotendeels mee eens. Alleen is het in het eerste geval een zaak van veel tegen 1 en in het tweede geval een zaak van een tegen veel. Dat moet sowieso minder impact hebben. Daarnaast zijn de pestvormen op scholen vaak ook fysiek en niet alleen verbaal. Hier worden mensen buiten gesloten en persoonlijk aangepakt. De satire waar jij het over hebt gaat niet echt in op een persoon, maar meer op een bepaalde ideologie. Daar mag je mijns inziens een mening over hebben. Iemand echter "pesten" vanwege een persoonlijk aspect vind ik wel een stuk erger. Maar ik begrijp je punt zeker. Ik denk ook dat veel mensen het meer doen om te kijken hoe ver ze kunnen gaan totdat het escaleert, in plaats van dat ze er ook echt achter staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
[...]

Je hebt wel een punt ja. Een geintje kan, maar moedwillig mensen stelselmatig beledigen is niet mooi. Om een aanslag erom te plegen is wat overdreven, maar ik kan me best voorstellen dat men er kwaad om wordt.
Hey, ik word ook wel eens ergens kwaad om. Maar knal dan niet meteen 12 mensen af (waarvan 2 compleet onschuldige politie-agenten die niets met die 'belediging' te maken hadden) met zware wapens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dus je wilt zeggen dat je je politieke mond maar te houden hebt als mensen je genoeg intimideren? Of is dat niet wat je suggereert?
Zeker niet. Maar waren die prenten politiek, of had die man gewoon een hekel aan moslims? Dat is dan de vraag; wat waren zijn motieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho

Ypho

Allround Nerd

Als we dit niet zouden moeten doen, kunnen we Youp van 't Hek ook afschaffen, want die maakt grappen over de grachtengordel. Hetzelfde voor de rest van de mensheid die grappen maakt over dikke mensen, blondjes, vrouwen, Belgen, Duitsers etc. Een heel groot deel van cabaret/satire/humor gaat ten koste van een groep mensen.

Het wordt (naar mijn mening) pas een probleem als mensen dit zich gaan aantrekken, maar dat doen ze volledig zelf. Andere mensen kunnen zich dingen gaan aantrekken van andere dingen, en komen we zo op een glijdende schaal, dan krijg je een soort samenleving als in de film Equilibrium.

Het feit dat we kinderen beschermen voor pesten is enerzijds omdat je kan verwachten dat een kind anders denkt en voelt dan een volwassene. En anderzijds omdat pesten vaak erg hard is (zeker bij kinderen omdat die vaak geen idee hebben wat ze doen), en iets heel anders is dan satire.

[ Voor 7% gewijzigd door Ypho op 08-01-2015 10:13 ]

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FragDaddy schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:11:
[...]

Hey, ik word ook wel eens ergens kwaad om. Maar knal dan niet meteen 12 mensen af (waarvan 2 compleet onschuldige politie-agenten die niets met die 'belediging' te maken hadden) met zware wapens.
Kan je ook lezen? Quote anders even mijn hele reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03 11:55

In dit geval hakt het gepeste jongetje de koppen van heel zijn klas bloederig af.

Nee, dit is niet te vergelijken. Vrijheid van meningsuiting heeft niets met pesten te maken.
Pesten is op de individu, je kunt geen groep pesten.

Nederlanders worden in het algemeen kaaskoppen genoemd.. dat negeer je.
Als mijn collega mij jaar in jaar uit persoonlijk vuile rotte kaaskop noemt wordt het een ander verhaal.
Maar dan nog niet zou ik hem executeren met een AK47.

Geweld is van alle tijden. Maar het geweld de laatste jaren in de naam van Islam in het Westen is gewoon achterlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:11:
Zeker niet. Maar waren die prenten politiek, of had die man gewoon een hekel aan moslims? Dat is dan de vraag; wat waren zijn motieven?
Maakt het uit? Het verandert niets aan de prenten en ook niets aan het recht je politiek te uiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:02
Verwijderd schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:07:
[...]

Was rond 6u vanochtend.
De burgemeester vreest dat het te maken heeft met de aanslag op Charlie Hebdo in Parijs. „Ik vrees dat dit verband heeft met de dramatische gebeurtenis van woensdag”, zei hij tegen de krant Le Progres. Er vielen geen gewonden. Wel zijn de ramen van het restaurant vernield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:13:
[...]

Maakt het uit? Het verandert niets aan de prenten en ook niets aan het recht je politiek te uiten.
Tja, Geert Wilders heeft ook het recht om te doen wat hij doet. Toch willen veel mensen dat hij er mee stopt. Ik denk dat de drijfveer achter het maken van de prenten wel degelijk belangrijk waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021

Ik vind het een belachelijk idee!
Je hoeft het niet te lezen... Het wordt niet in je gezicht geduwd iedere minuut van de dag...

Ik heb de oudejaarsconferance ook af en toe naar een andere zender gezet als er onderwerpen passeren die ik niet fijn vind om aan te horen... Daar is een afstandsbediening voor ;)
FragDaddy schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:09:
Twee dingen:

1) Kinderen zijn kwetsbaar
2) Een individue persoonlijk aanvallen (pesten) is veel ingrijpender voor dat individue dan een plaatje in een krant.
inderdaad, niet te vergelijken...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyxl
[b]Camacha schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:09:

De wereld wordt er beter van als iedereen het gewoon toegeeft als hij beseft dat hij ernaast zit ;)
Klopt, maar ik laat het wel staan en vul het aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:14:
Tja, Geert Wilders heeft ook het recht om te doen wat hij doet. Toch willen veel mensen dat hij er mee stopt. Ik denk dat de drijfveer achter het maken van de prenten wel degelijk belangrijk waren.
Ik denk dat er een belangrijk onderscheid is tussen een blad dat in feite alleen commentaar van de zijlijn levert, en iemand die aan de besturende kant staat en bewust de confrontatie opzoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
Verwijderd schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:12:
[...]

Kan je ook lezen? Quote anders even mijn hele reactie.
Nee, ik kan niet lezen. Ik versterk jou uitspraak. Ik kraak je niet af, ik ben het juist met je eens.

[ Voor 18% gewijzigd door FragDaddy op 08-01-2015 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:15:
[...]

Ik denk dat er een belangrijk onderscheid is tussen een blad dat in feite alleen commentaar van de zijlijn levert, en iemand die aan de besturende kant staat en bewust de confrontatie opzoekt.
Daar heb je een punt ja :)
FragDaddy schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:16:
[...]

Nee, ik kan niet lezen. Ik versterk jou uitspraak. Ik kraak je niet af, ik ben het juist met je eens.
Ah, op die fiets }:O Excuses.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2015 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
Het mooie van vrijheid van meningsuiting en persvrijheid is dat we allemaal kunnen denken, zeggen en schrijven wat wij vinden. OOK als dat mogelijk als kwetsend wordt beschouwd door anderen.

Op het moment dat je je moet gaan afvragen of wat je zegt misschien kwetsend zou kunnen zijn, kun je eigenlijk niets meer zeggen.
Mijn fout, ik had het beter kunnen en moeten formuleren.

[ Voor 24% gewijzigd door FragDaddy op 08-01-2015 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho

Ypho

Allround Nerd

FragDaddy schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:19:
Het mooie van vrijheid van meningsuiting en persvrijheid is dat we allemaal kunnen denken, zeggen en schrijven wat wij vinden. OOK als mogelijk als kwetsend wordt beschouwd door anderen.

Op het moment dat je je moet gaan afvragen of wat je zegt misschien kwetsend zou kunnen zijn, kun je eigenlijk niets meer zeggen.
^^
En juist daarom moeten de grenzen opgezocht (blijven) worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 16:41

KoffieNT

banaan

Er is ook wel een verschil v.w.b. pesten wanneer 1 individu gepest wordt, of wanneer een hele groep gepest (of hoe je het ook wil noemen) wordt.
Wanneer mensen grappen maken over Nederlanders, trek ik me daar weinig van aan. Wanneer mensen grappen maken over mij persoonlijk, trek ik me dat wel aan.

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
Ypho schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:21:
[...]

^^
En juist daarom moeten de grenzen opgezocht (blijven) worden.
Precies! Wat een perfecte aanvulling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
FragDaddy schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:19:
...
Waarom niet? Ik vind het eigenlijk heel normaal dat je een beetje nadenkt en zo over wat en hoe je waarom wilt zeggen. Doe ik dagelijks en ik zeg eigenlijk elke dag wel wat, ook dingen die bij een ander misschien niet in goede aarde vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Laatst online: 14:15

FunkyTrip

Funky vidi vici!

iPodKiller schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 09:03:
[...]

Ja dat bedoel ik juist met 'verziekt' en 'media'. ;) Jij hebt zelf niet eens door wat er in de rest van onze aardbol afspeelt. :+ Het boeit je totaal niks, maar als het 50 doden in hartje Nederland waren, dan was het zeker oorlog geweest. Er zijn +35 (onschuldige) mensen dood, en 68 gewond, maar het boeit en doet je niks? Maar er zijn mensen die elke moslim op deze aardbol kapot willen hebben door deze schokbarende en uiterst trieste gebeurtenis? Dit is wat er mis is met onze mensheid. Ik vraag me af hoe het zou zijn als de daders gewoon Franse burgers zouden zijn.
Het is nu eenmaal een feit dat op elk moment alle info over wat er in de heel wereld gebeurt beschikbaar is met wat muisklikken. Waarom moet je dat allemaal op zoeken? Denk je niet dat de kranten in Yemen meer aandacht besteden aan de autobom dan aan Parijs, net als wij dat doen, maar dan andersom?
Wat er in NL gebeurt is veel belangrijker dan wat er in de rest van de wereld gebeurt. Wat er in NL gebeurt is namelijk dichtbij en kan een moeder of oma of collega betreffen en heeft directe gevolgen. Als er in china een bom afgaat, heeft dat geen invloed (even macro-economische gebeurtenissen buiten beschouwing gelaten). Als je je van alle leed in de wereld op de hoogte moet houden kun je net zo goed meteen van een brug springen.

Eigenlijk zou iedereen het andersom moeten doen. Alleen nog maar leuke gebeurtenissen opzoeken op internet en alleen nog maar leuke berichten in de media. People are awesome. Zo'n filmpje kijken geeft een goed gevoel. Wat denk je wat er met de mensheid gebeurt als overal feel-goodmomenten worden getoond? Je hele levenshouding verandert dan.

Maar nee, ik moet me wat aantrekken van wat een gek in pakweg Afrika uitvoert. 8)7

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lukadad
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:18
Het is toch een donkere wereld waarin we leven, niet?

http://srogers.cartodb.co...c1-0e9d821ea90d/embed_map

Missed out on Lego? Visit Yprabrick : https://store.bricklink.com/lukadad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
begintmeta schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:22:
[...]

Waarom niet? Ik vind het eigenlijk heel normaal dat je een beetje nadenkt en zo over wat je waarom wilt zeggen. Doe ik dagelijks en ik zeg eigenlijk elke dag wel wat, ook dingen die bij een ander misschien niet in goede aarde vallen.
Natuurlijk moet je nadenken over wat je zegt, maar dat nadenken moet gaan over de inhoud van de boodschap (wat wil ik vertellen en waarom wil ik het vertellen). Als de boodschap mogelijk beledigend is, maar toch waardevol, moet je het niet inslikken.

Dat zeg je zelf toch ook? Namelijk dat je nadenkt over wat je zegt, maar wel degelijk dingen zegt die mogelijk beledigend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viavia28
Het gaat denk ik om het verschil tussen

A: Ik zeg dat ik onderwerp A verschrikkelijk dom en achterhaald vind.
B: Ik zeg tegen jou dat ik jou dom en achterhaald vind, omdat je voor onderwerp A staat.

In het eerste geval uit je je mening over een bepaald onderwerp. In het tweede geval speel je op de man, wat een stuk kwetsender is. Het is dus ook een kwestie van hoe je je mening verwoordt. Ondanks dat je daar alle vrijheid in hebt, kan het anders verwoorden hiervan al een hele stap vooruit zijn.

Soms krijg ik het idee dat mensen proberen om een zo kwetsend mogelijke mening op te stellen om een discussie uit te lokken die meer gaat over de vrijheid van meningsuiting dan om het onderwerp waar ze in eerste instantie hun mening over uitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Viavia28 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:10:
[...]

Grotendeels mee eens. Alleen is het in het eerste geval een zaak van veel tegen 1 en in het tweede geval een zaak van een tegen veel. Dat moet sowieso minder impact hebben. Daarnaast zijn de pestvormen op scholen vaak ook fysiek en niet alleen verbaal. Hier worden mensen buiten gesloten en persoonlijk aangepakt. De satire waar jij het over hebt gaat niet echt in op een persoon, maar meer op een bepaalde ideologie. Daar mag je mijns inziens een mening over hebben. Iemand echter "pesten" vanwege een persoonlijk aspect vind ik wel een stuk erger. Maar ik begrijp je punt zeker. Ik denk ook dat veel mensen het meer doen om te kijken hoe ver ze kunnen gaan totdat het escaleert, in plaats van dat ze er ook echt achter staan..
Dat je een mening hebt over een bepaalde ideologie (of opleidingsniveau, of huidskleur) kan prima. Maar moet je die ook altijd ventileren? En moet dat dan ook gelijk grootst, zoals in een krant of op TV? Dat voelt een beetje alsof ik op het journaal ga vertellen dat ik mijn buurvrouw echt de lelijkste vrouw vind die ik ook heb gezien. Welk nut dient het? Dat je kijkt hoe ver je kunt gaan vind ik een belachelijke reden. Dat dient geen enkel nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viavia28
3raser schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:26:
[...]

Dat je een mening hebt over een bepaalde ideologie (of opleidingsniveau, of huidskleur) kan prima. Maar moet je die ook altijd ventileren? En moet dat dan ook gelijk grootst, zoals in een krant of op TV? Dat voelt een beetje alsof ik op het journaal ga vertellen dat ik mijn buurvrouw echt de lelijkste vrouw vind die ik ook heb gezien. Welk nut dient het? Dat je kijkt hoe ver je kunt gaan vind ik een belachelijke reden. Dat dient geen enkel nut.
Precies. En daar gaat het mis. Tegenwoordig kan je heel gemakkelijk een platform creëren en heb je een ruimer bereik dan ooit tevoren. Mensen profiteren daar steeds vaker op een negatieve manier van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012

Ben het met je eens. Alleen het feit dat wij er om blijven lachen dan wel kopen. zegt ook iets over ons. Alleen een aanslag vind ik wel te ver gaan. er zijn ook genoeg satires over Geerd Wilders. ga ze toch niet opzoeken om hun te vermoorden..

/edit majoor fail. er is niets aan de hand ik ga niemand vermoorden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:16
loki504 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:30:
[...]

Ben het met je eens. Alleen het feit dat wij er om blijven lachen dan wel kopen. zegt ook iets over ons. Alleen een aanslag vind ik wel te ver gaan. er zijn ook genoeg satires over Geerd Wilders.toch ga ik ze opzoeken om hun te vermorden..
Moeten we de politie bellen?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Ypho schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:12:
[...]

Als we dit niet zouden moeten doen, kunnen we Youp van 't Hek ook afschaffen, want die maakt grappen over de grachtengordel. Hetzelfde voor de rest van de mensheid die grappen maakt over dikke mensen, blondjes, vrouwen, Belgen, Duitsers etc. Een heel groot deel van cabaret/satire/humor gaat ten koste van een groep mensen.

Het wordt (naar mijn mening) pas een probleem als mensen dit zich gaan aantrekken, maar dat doen ze volledig zelf. Andere mensen kunnen zich dingen gaan aantrekken van andere dingen, en komen we zo op een glijdende schaal, dan krijg je een soort samenleving als in de film Equilibrium.

Het feit dat we kinderen beschermen voor pesten is enerzijds omdat je kan verwachten dat een kind anders denkt en voelt dan een volwassene. En anderzijds omdat pesten vaak erg hard is (zeker bij kinderen omdat die vaak geen idee hebben wat ze doen), en iets heel anders is dan satire.
Het verschil is dat mensen die grappen maken over Islam weten dat ze er iemand mee beledigen. Sterker nog, die grappen zijn bedoelt om iemand te beledigen. Dat is niet het geval bij grappen over blondjes, Duitsers of Belgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
[...]

Je buurvrouw is geen gevaar voor onze democratische samenleving. (of ze moet echt heeeel lelijk zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spidersense
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-04 14:47
Tata's be like??
KoffieNT schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:21:
Er is ook wel een verschil v.w.b. pesten wanneer 1 individu gepest wordt, of wanneer een hele groep gepest (of hoe je het ook wil noemen) wordt.
Wanneer mensen grappen maken over Nederlanders, trek ik me daar weinig van aan. Wanneer mensen grappen maken over mij persoonlijk, trek ik me dat wel aan.

Put that cookie down!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
FragDaddy schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:24:
...
Natuurlijk moet je nadenken over wat je zegt, maar dat nadenken moet gaan over de inhoud van de boodschap (wat wil ik vertellen en waarom wil ik het vertellen). Als de boodschap mogelijk beledigend is, maar toch waardevol, moet je het niet inslikken.

Dat zeg je zelf toch ook? Namelijk dat je nadenkt over wat je zegt, maar wel degelijk dingen zegt die mogelijk beledigend zijn.
Ik heb voor de duidelijkheid ook toegevoegd dat het geen kwaad kan ook na te denken over hoe je iets zegt. Verder zeg ik ook wel eens dingen niet, terwijl ze wel waardevol zouden kunnen zijn, omdat het niet zeggen vermoedelijk waardevoller zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Ramon schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:31:
[...]

Moeten we de politie bellen?
oops Majoor fail... zal het even snel aanpassen:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho

Ypho

Allround Nerd

3raser schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:31:
[...]

Het verschil is dat mensen die grappen maken over Islam weten dat ze er iemand mee beledigen. Sterker nog, die grappen zijn bedoelt om iemand te beledigen. Dat is niet het geval bij grappen over blondjes, Duitsers of Belgen.
Wie bepaalt dat of mensen zich beledigd voelen? Ik ben ICTer. Als ik me dus beledigd ga voelen door de nerd grappen die gemaakt worden, moeten we daar dan ook maar mee stoppen?

Er zijn genoeg mensen die de Islam aanhangen, die zich hierdoor niet beledigd voelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Ypho op 08-01-2015 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Predje schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:12:
[...]

In dit geval hakt het gepeste jongetje de koppen van heel zijn klas bloederig af.

Nee, dit is niet te vergelijken. Vrijheid van meningsuiting heeft niets met pesten te maken.
Pesten is op de individu, je kunt geen groep pesten.

Nederlanders worden in het algemeen kaaskoppen genoemd.. dat negeer je.
Als mijn collega mij jaar in jaar uit persoonlijk vuile rotte kaaskop noemt wordt het een ander verhaal.
Maar dan nog niet zou ik hem executeren met een AK47.

Geweld is van alle tijden. Maar het geweld de laatste jaren in de naam van Islam in het Westen is gewoon achterlijk.
Als kinderen in een klas een jongen pesten omdat hij geen nieuwe schoenen kan kopen dan is dat ook vrijheid van meningsuiting. Maar het is ook pesten. Sterker nog, pesten is altijd vrijheid van meningsuiting. Want alles wat je zegt is vrijheid van meningsuiting.

Het pesten van een groep is ook wel degelijk mogelijk. Denk aan een groep 'nerds' die altijd buiten gesloten worden. Of meisjes die niet mee doen met de rest van e meiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
[...]

Prettig dat jij dat wel even besluit voor ons allen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-03 10:39
Vergeet niet dat Charlie Hebdo hun mening gaven over alles en iedereen. Dus niet specifiek de moslims of islam. Ik vind dit dan ook niet onder pesten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viavia28
[...]

Hoezo zou dat niet zo zijn bij grappen over blondjes, Duitsers of Belgen?
Die kunnen zich toch net zo voelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Er is nu een explosie gemeld bij een restaurant in de buurt van een moskee. Iedereen mag gelijk in een stuip springen van de golf van racistisch tegengeweld.

Dit is waar de explosie was: https://goo.gl/maps/y6IaJ

Op hetzelfde adres, Rue de la Quarantaine 249 zit bijkbaar ook de moskee gevestigd: http://mosquees.lemuslim....ranche-sur-saone-7ySn4108

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
[...]

Dat is WEL het geval.

Mijn vriendin is blond en lijdt ook ernstig onder de stigmatiserende domme-blondjes grappen.
Hoe er ze eronder lijdt bepaald ze zelf.

Iedereen is vrij zich iets aan te trekken.

Geloof is elke vorm mag/moet belachelijk gemaakt worden omdat het gewoon totaal achterlijk is en niet meer van deze tijd.

Mja een ontwikkeld weldenkend persoon negeert je kapot, of lult je kapot in een dialoog.
Een achterlijke holbewoner maakt je kapot.
Puur door beperkte visie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeon_vl
[...]

Gisteren zei een komiek op TV: "Het beste dat we eigenlijk kunnen doen is zeggen awel, ge hebt gelijk, we worden allemaal moslim. ... Maar dan verzinnen een paar gekken wel iets anders om ons over omver te knallen".

En in dat laatste schuilt juist het gevaar: als je nu zegt we moeten maar geen cartoons meer maken want daar worden een paar nitwits boos van, waar stop je dan? Kerels zoals die 2 gisteren stoppen daarna niet hoor. Onze vrije meningsuiting laat toe dat komieken absurde dingen aan de kaak stellen, en ermee wordt gelachen. Vrije meningsuiting impliceert dat we met uitspraken ook groepen/individuen boos maken, en iedereen heeft de vrije keuze om dat al dan niet te doen. De correcte manier om te antwoorden op een cartoon die je niet leuk vind is ze negeren of als je het echt niet vind kunnen: zelf cartoons maken, columns schrijven, op een forum reageren, desnoods FB discussies voeren. Niet de AK bovenhalen.

Persoonlijk vond ik een hele reeks comics van charlie vrij smakeloos, stereotyp en stigmatiserend. Toch loop ik ze nu ook te delen, omdat ik niet wil dat er aan deze vorm van vrije meningsuiting wordt geraakt om welke reden dan ook.

edit: ffe wat aangepast om misinterpretatie te vermijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
IJzerlijm schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:35:
Er is nu een explosie gemeld bij een restaurant in de buurt van een moskee. Iedereen mag gelijk in een stuip springen van de golf van racistisch tegengeweld.

Op hetzelfde adres, Rue de la Quarantaine 249 zit bijkbaar ook de moskee gevestigd: http://mosquees.lemuslim....ranche-sur-saone-7ySn4108
Viavia28 in "Twaalf doden in Parijs bij aanslag op kantoor tijdschrift"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

dfrenner schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:15:
[...]

Ik vind het een belachelijk idee!
Je hoeft het niet te lezen... Het wordt niet in je gezicht geduwd iedere minuut van de dag...

Ik heb de oudejaarsconferance ook af en toe naar een andere zender gezet als er onderwerpen passeren die ik niet fijn vind om aan te horen... Daar is een afstandsbediening voor ;)

[...]

inderdaad, niet te vergelijken...
Het is een krant! Hoezo wordt dit niet in je gezicht geduwd? Dit is een medium om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Het is niet zo dat we hier praten over een achterkamertje waar een groepje individuen zich vermaakt met het tekenen van cartoons. Het is een groep die zich openlijk bezig houd met het verspreiden van deze cartoons. En ja, die krant hoef je niet te kopen. Maar dan wordt het als achter je rug om roddelen op straat. Je weet dat ze het doen, maar niemand vertelt het tegen jou. Wat dus eigenlijk net zo erg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 14:38

Damian

Insane Obtrusion

Dersan schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 08:12:
[afbeelding]

Hmm, ik kwam dit nog tegen op FB....en beide originele beelden nog even opgezocht. Vreemd dit.
zucht |:( Aluhoedjes zijn weer druk bezig zo te merken.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyxl
IJzerlijm schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:35:
Er is nu een explosie gemeld bij een restaurant in de buurt van een moskee. Iedereen mag gelijk in een stuip springen van de golf vanracistischh tegengeweld.

Racistisch? Weet je uberhaupt wel wat racisme betekent? Dat betekent dat er een diepe emotie loopt door je, die veroorzaakt dat je een ander haat op basis van raciale kenmerken.

Er zijn nog te weinig feiten bekend, om aan te nemen dat dit een losstaande actie is. Het zou ook een retalliation kunnen zijn tegen die Moskee die er naast staat en in dat geval is het geen racisme, maar gericht op het geloof van de vrede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

KoffieNT schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:21:
De grappen die men maakt over Nederlanders zijn over het algemeen geen grappen die je extreem beledigen. Er zit een verschil in een grap die te allen tijde als grap kan worden gezien, en een grap die is bedoelt om te beledigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Mooi fragment van 7 jaar gelden dat nog steeds rete actueel blijkt te zijn, godsdienst _kan_ een probleem vormen voor een vrije samenleving.

Je ontkomt er soms niet aan om bepaalde groepen te beledigen maar de individuele groepen moeten daar zelf een schild tegen maken en zich er weinig van aan trekken of zelf met grapjes en spotprentjes komen.

De gebeurtenissen in Frankrijk is als het jongetje op het schoolplein dat verliest met knikkeren en daarna de knikkerpot wegtrapt, enkel was de knikkerpot de redactie en werd de trap uitgebeeld met automatische wapens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Oyxl schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:39:
[...]

Racistisch? Weet je uberhaupt wel wat racisme betekent? Dat betekent dat er een diepe emotie loopt door je, die veroorzaakt dat je een ander haat op basis van raciale kenmerken.

Er zijn nog te weinig feiten bekend, om aan te nemen dat dit een losstaande actie is. Het zou ook een retalliation kunnen zijn tegen die Moskee die er naast staat en in dat geval is het geen racisme, maar gericht op het geloof van de vrede.
Er staat geen moskee naast, het restaurant is op de een of andere manier ook een moskee.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
3raser schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:34:
[...]

Als kinderen in een klas een jongen pesten omdat hij geen nieuwe schoenen kan kopen dan is dat ook vrijheid van meningsuiting. Maar het is ook pesten. Sterker nog, pesten is altijd vrijheid van meningsuiting. Want alles wat je zegt is vrijheid van meningsuiting.

Het pesten van een groep is ook wel degelijk mogelijk. Denk aan een groep 'nerds' die altijd buiten gesloten worden. Of meisjes die niet mee doen met de rest van e meiden.
Ik ben een 'nerd', over mij zijn ook cartoons.
Ik heb niet het IQ van een pinda, kan relativeren, negeren.
In het Westen is men tolerant wat satire betreft, meng dat met een extreem intolerant geloof met veel achterlijke aanhangers en een boek waarin staat dat je je leven moet geven voor je geloof en je hebt een dodelijke cocktail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
[...]

oooh? als ik een grap maak over de islam dan doe ik dat met de zelfde reden als dat ik grap maak over een christelijk of over een islamiet. dat doe ik om grappig te zijn. en omdat de extreem islamieten zich momenteel als idioten gedragen zijn ze een makkelijk doelwit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
loki504 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:41:
... dat doe ik om grappig te zijn. ...
Waarom wil je eigenlijk zo nodig grappig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

FragDaddy schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:24:
[...]

Dus als jouw baas een klootzak is dan vertel je hem dat recht in zijn gezicht? En als je op straat een kerel van 2,20 meter tegen komt met een kop vol tattoo's die jij ontzettend lelijk vind, dan zeg je dat ook tegen hem? Kom op zeg, zelfs jij denkt na over dingen die je misschien beter niet kan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyxl
IJzerlijm schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:41:
[...]

Er staat geen moskee naast, het restaurant is op de een of andere manier ook een moskee.
Err...oh.. Ik nam aan dat ze gewoon het adres deelden. Dat gebeurt wel vaker bij locaties die later op een centraal plein worden bijgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 16:41

KoffieNT

banaan

3raser schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:39:
[...]

De grappen die men maakt over Nederlanders zijn over het algemeen geen grappen die je extreem beledigen. Er zit een verschil in een grap die te allen tijde als grap kan worden gezien, en een grap die is bedoelt om te beledigen.
Dat is zo, maar zelfs al zouden ze beledigend zijn, zou ik het niet in m'n kop halen om de persoon die het zegt iets aan te moeten doen.

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Ypho schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:34:
[...]

Wie bepaalt dat of mensen zich beledigd voelen? Ik ben ICTer. Als ik me dus beledigd ga voelen door de nerd grappen die gemaakt worden, moeten we daar dan ook maar mee stoppen?

Er zijn genoeg mensen die de Islam aanhangen, die zich hierdoor niet beledigd voelen.
Ik denk dat jij prima in staat bent om aan te voelen of iets beledigend is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:27
[...]

Wat wij Nederlanders doen nu met onze koning oftewel Willy.
Moet je denk ik niet gaan uitproberen met een profeet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addo2
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-07 22:12
Voor de context en om een iets beter beeld te geven van wat deze cartoonisten voor een soort stukken schreven is de laatste versie van het blad vertaald. (linkje)

Naar mijn mening is het doel van deze cartoons niet om mensen te beledigen maar om referentiekader te kweken. Soms geeft een andere setting/verwoording een interessant perspectief aan een discussie. Zo zijn er ook sommige Nederlanders die over gevoelig zijn voor het woord kanker, dit betekend niet dat voor een Feynenoord-wedstrijd eventjes hun punt moet worden duidelijk gemaakt door alle bestuursleden om te leggen uit naam van de KWF Kankerbestrijding. Bovendien is het ook onterecht om te zeggen dat er KWF-strijders een aanslag hebben gepleegd omdat het KWF niet het doel heeft om mensen om te leggen. Het zijn gewoon terroristen. Terroristen zijn mensen die zo veel mogelijk angst willen veroorzaken.

Dit type nuance/satire kan voor sommige groepen in sommige voorbeelden beledigend zijn maar is naar mijn mening essentieel voor het voeren van een goede discussie. En discussies zijn de fundering van een democratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viavia28
Lees dit net op Nu.nl:

"Franse media maken melding van meerdere aanvallen op moskeeën in Frankrijk na de aanslag in Parijs. In Le Mans zouden handgranaten naar een moskee zijn gegooid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Viavia28 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:48:
Lees dit net op Nu.nl:

"Franse media maken melding van meerdere aanvallen op moskeeën in Frankrijk na de aanslag in Parijs. In Le Mans zouden handgranaten naar een moskee zijn gegooid."
De een actie van idioten lokt bij andere idioten weer tegenreacties uit. Helaas..

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho

Ypho

Allround Nerd

3raser schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:45:
[...]

Ik denk dat jij prima in staat bent om aan te voelen of iets beledigend is of niet.
Ja, en als ik iets niet beledigend vind (omdat ik eenzelfde grap naar mij gericht niet beledigend vind) moet ik dat toch gewoon kunnen zeggen? Het probleem is dat sommige mensen lange tenen hebben en iets als beledigend kunnen ervaren, terwijl dat niet het geval/bedoeling is.

We lachen allemaal om spotprenten over de politiek, is dat niet ook beledigend? Politici kunnen er zelf ook nog om lachen volgens mij. Een vergelijkbare spotprent (iets actueels) over een religie is dan ineens beledigend?

En als dat al zo is, moeten we dan maar op onze tenen gaan lopen en dit soort prenten niet meer maken/publiceren? Dat is precies de wereld waarin we *niet* willen leven. (Overigens heb ik niet de behoefte om spotprenten te maken hoor, maar hou ik wel van een leuke grap op zijn tijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

[...]

Maar zijn deze cartoons ("grappen") dan precies bedoeld om een groep mensen te beledigen? Zoals al opgemerkt, Charlie Hebdo publiceerde over van alles en nog wat. Over de actualiteit. Een in prenten verstopte manier van bericht- maar ook meninggeven. Dat mensen zich beledigd voelen door die cartoons, is dat per definitie de schuld van de cartoonist? Je kunt ook stellen dat de cartoons spiegels zijn die mensen en/of groepen worden voorgehouden. Prenten die de vinger op de zere plek neerleggen, waar mensen wat van kunnen leren. Dat geldt wellicht meer voor individuen/politici die afgebeeld worden met hun zwakke punten uitgelicht, maar ook voor groepen mensen kan dit gelden.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Brent schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:34:
[...]

Prettig dat jij dat wel even besluit voor ons allen.
Leg uit. Waar zijn die grappen anders voor bedoelt? Het is toch het opzoeken van grenzen zoals ik hier zo vaak lees? Dan is het hele doel van die cartoons toch beledigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
begintmeta schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:42:
[...]

Om te lachen? lachen is gezond voor je. Zeker in de ellende die momenteel gaande is in de wereld. Als ik niet meer mag/kan lachen ben ik binnen 1 week depressief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viavia28
3raser schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:52:
[...]

Leg uit. Waar zijn die grappen anders voor bedoelt? Het is toch het opzoeken van grenzen zoals ik hier zo vaak lees? Dan is het hele doel van die cartoons toch beledigen?
Leg jij dan eens uit waarom dat volgens jou niet geldt voor blondjes of bepaalde nationaliteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
begintmeta schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:42:
[...]

Is dit een serieuze vraag? :')

Zonder een mogelijkheid om grappen te maken of horen, zonder humor lijkt mij dit bestaan maar een grauwe plaats.
Er is al genoeg om boos en verdrietig over te zijn in dit leven, laat ons dan tenminste lachen.

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Viavia28 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:35:
[...]

Hoezo zou dat niet zo zijn bij grappen over blondjes, Duitsers of Belgen?
Die kunnen zich toch net zo voelen?
Is het nu echt zo moeilijk te begrijpen wanneer je iemand beledigt en wanneer het gewoon grappig bedoelt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spidersense
"Laten we grappen maken over de holocaust. Cartoons maken over joden die in een concentratie kamp staan en in gaskamers. Daar kunnen we vast wel wat leuks op verzinnen? Want ja ik trek me er niks van aan. En ik mag zeggen wat ik wil."

Zieke gedachten he?

[ Voor 4% gewijzigd door Spidersense op 08-01-2015 10:58 ]

Put that cookie down!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
Le Monde: politieagent schietpartij metrostation overleden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
3raser schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:56:
[...]

Is het nu echt zo moeilijk te begrijpen wanneer je iemand beledigt en wanneer het gewoon grappig bedoelt is?
Je snapt dat dat samenkan, en dat daar het probleem in zit?
Als ik tegen een van mijn vrienden een grap maak over zijn rare schoenen kan hij in lachen uitbarsten, terwijl een andere vriend om exact dezelfde grap over exact diezelfde schoenen met exact dezelfde gezichtsuitdrukking op mijn gezicht, toch boos kan worden.

Nooit opgemerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
Spidersense schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:57:
"Laten we grappen maken over de holocaust. Cartoons maken over joden die in een concentratie kamp staan en in gaskamers. Daar kunnen we vast wel wat leuks op verzinnen? Want ja ik trek me er niks van aan. En ik mag zeggen wat ik wil."

Zieke gedachten he?
Afbeeldingslocatie: http://global3.memecdn.com/holocaust-jokes_o_1882435.jpg

Die zijn er meer dan genoeg. Hoeveel aanslagen zijn daar op gevolgd eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spidersense
Een plaatje van 9gag is heel wat anders dan wanneer de "AD, Telegraaf etc" zoiets maakt.
hexta schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:59:
[...]

[afbeelding]

Die zijn er meer dan genoeg. Hoeveel aanslagen zijn daar op gevolgd eigenlijk?

Put that cookie down!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spidersense schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:57:

Zieke gedachten he?
Dat is hoe politiek commentaar en humor werkt. Alles is bespreekbaar.

Weet je wat mijn oma altijd zei? We hebben nog nooit zoveel gelachen als in de oorlog. Dat was echt niet omdat het zo'n pretje was of omdat ze de Duitsers zulke hilarische jongens vond, maar omdat het de kwade zaken relativeerde. Juist over grote onderwerpen moet je grappen (kunnen) maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addo2
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-07 22:12
Het probleem is toch net dat we geen grappen kunnen/mogen maken? Het probleem is dat:
A) mensen aanslagen plegen
B) mensen dit verantwoorden omdat ze geen humor zeggen te hebben

A is fout en we moeten niet doen alsof B z'n sterk argument is! Het is een laf excuus dat hun doel (mensen bang maken) goed ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
Spidersense schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 11:03:
Een plaatje van 9gag is heel wat anders dan wanneer de "AD, Telegraaf etc" zoiets maakt.

[...]
DirkJan dan, maakt grappen over aziaten, dikke wijven, homo's, wilders, de Neus, negers, kindermisbruik, boeddhisme, christendom, jezus.
Die hebben vaak genoeg in de krant gestaan.
Even opzoeken of hij niet ook iets met joden heeft gedaan, zal vast wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Xeon_vl schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:37:
[...]

Gisteren zei een komiek op TV: "Het beste dat we eigenlijk kunnen doen is zeggen awel, ge hebt gelijk, we worden allemaal moslim. ... Maar dan verzinnen een paar gekken wel iets anders om ons over omver te knallen".

En in dat laatste schuilt juist het gevaar: als je nu zegt we moeten maar geen cartoons meer maken want daar worden een paar nitwits boos van, waar stop je dan? Kerels zoals die 2 gisteren stoppen daarna niet hoor. Onze vrije meningsuiting laat toe dat komieken absurde dingen aan de kaak stellen, en ermee wordt gelachen. Vrije meningsuiting impliceert dat we met uitspraken ook groepen/individuen boos maken, en iedereen heeft de vrije keuze om dat al dan niet te doen. De correcte manier om te antwoorden op een cartoon die je niet leuk vind is ze negeren of als je het echt niet vind kunnen: zelf cartoons maken, columns schrijven, op een forum reageren, desnoods FB discussies voeren. Niet de AK bovenhalen.

Persoonlijk vond ik een hele reeks comics van charlie vrij smakeloos, stereotyp en stigmatiserend. Toch loop ik ze nu ook te delen, omdat ik niet wil dat er aan deze vorm van vrije meningsuiting wordt geraakt om welke reden dan ook.

edit: ffe wat aangepast om misinterpretatie te vermijden
Vrijheid van meningsuiting is een groot goed dat momenteel verkracht wordt door de mensen die vinden dat je dan maar alles moet kunnen zeggen. Als morgen geen enkel mens nog een blad voor de mond neemt dan breekt overmorgen de derde wereldoorlog uit. En dan roepen we onderling tegen elkaar "maar ik ben toch vrij om te zeggen wat ik wil!".
Daarom is het belangrijk om na te denken bij wat je zegt. Dat is iets anders dan monddood gemaakt worden. Dat heet tact, en het is het beter weten wat ons onderscheid van die idioten die van mening zijn dat ze 12 mensen mogen doodschieten omdat ze zich beledigt voelen.
Het is een vicieuze cirkel waarbij een moslim zich beledigt voelt en daar gewapend op reageert, en waarbij alle overige mensen dan vinden dat je je niet moet laten kennen en nog meer moet beledigen. Wij stoppen niet met beledigen omdat we dan "verliezen" van het terreur en zij stoppen niet omdat ze nog steeds beledigt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Moet je om te lachen noodzakelijk de grap vertellen tegen iemand bij wie hij mogelijk niet goed aardt? Ik snap heel goed dat je wilt lachen, ik doe het ook, en uiteraard ook over 'niet gepaste zaken'. Maar daarbij prbeer ik in iedergeval andermans belangen nog wel af te wegen tegen mijn eigen. Je kan ook 'stil lachen' of 'elders lachen' of anderszins je eigen gerief misschien iets balanceren met andermans gerief.
Je eigen plezier/belang zo onaantwijfelbaar centraal stellen vind ik niet altijd grappig. Dat doen terroristen en anderen al genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Spidersense schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 11:03:

[...]
feit blijft dat wij het doen ongeacht of het moslims of joden zijn. zolang het niet te recent gebeurt is is er vrij weinig aan de hand. maak nu een grapje over mh-17 en er is vrijweinig aan de hand. is immers een paar maanden geleden. maar maak nu een grapje over Asia-Airline en de poppen zijn aan het dansen. en wij maken toch ook grapjes over onze god. ook in kranten zoals telegraaf. zie er weinig aanslagen op die kranten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Kees schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 20:38:
[...]

Nee, maar het kan wel door een overheid 'getipt' worden dat ze 'chatter' zien en dat ze mischien voorzichtig moeten zijn.

Maar dan nog vind ik het van AP niet zo erg. Het is niet alsof je ze nu helemaal nergens meer kan vinden ofzo.
Een beetje laat, maar ik wil nog toevoegen dat dit eigenlijk een hele goede beslissing is van AP. Je wilt niet weten hoevaak klakkeloos plaatjes worden overgenomen, zonder inhoudelijk goed te checken. Nu moet de media dus zelf heel bewust de keuze maken of ze wel of niet dit soort publicaties willen doen :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

begintmeta schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 11:10:
Moet je om te lachen noodzakelijk de grap vertellen tegen iemand bij wie hij mogelijk niet goed aardt?
Suggereer je nou dat die blaadjes massaal aan moslims toegestuurde werden? Of moesten zij zelf op zoek naar de lectuur waardoor zij zich beledigd voelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
begintmeta schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 11:10:
[...]
Je eigen plezier zo ongenuanceerd centraal stellen vind ik niet grappig. Dat doen terroristen en anderen al genoeg.
Dat is een hele tak van humor he? Maar misschien ben je je daar niet van bewust.
Shockhumor. Dingen die :"eigenlijk net te hard zijn" maar waar iedereen wel een beetje om moet lachen. Dat is de soort humor van deze tekenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
Humor en satire is relativeren, accepteren.

Als je bij de club hoort die het al niet kan verdragen dat een vrouw geen sluier draagt of dat iemand alcohol drinkt of homo is.. hoe accepteer of negeer je dan een tekening over je profeet?
Dat zit niet in de cultuur, in de opvoeding.

Maar deze mensen wonen in heel het westen en die buiten het westen wonen hebben ook internet en tv.

Dat is extra spijtig voor de moslims die wel meedoen aan de samenleving en die wel respect hebben voor anderen. Die lijden momenteel ook gigantisch onder de haat.

De samenleving wordt gewoon nog erger verziekt door de gekken aan beide kanten.
Actie, reactie.. maar in zijn geheel gaan we de afgrond in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 11:12:
Suggereer je nou dat die blaadjes massaal aan moslims toegestuurde werden? Of moesten zij zelf op zoek naar de lectuur waardoor zij zich beledigd voelen?
Nee, niet teveel uit de context van de aangehaalde post lichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
begintmeta schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 11:13:
[...]

Nee, niet teveel uit de context van de aangehaalde post lichten.
Het is een keuze om een krant te lezen. Als daarin tekeningen staan van een artiest waar je niet om kan lachen, dan hoef je hem niet te kopen. Het lijkt zo super makkelijk he? Dat is het dus gewoon ook. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Precies. Bevalt het je niet? Voor je kijken en doorlopen :) Als ik me ging opwinden over alles dat me niet aanstaat zou ik geen fatsoenlijk leven meer kunnen leiden en ik gok dat hetzelfde geldt voor de meeste mensen.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2015 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
hexta schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 11:12:
... Dingen die :"eigenlijk net te hard zijn" maar waar iedereen wel een beetje om moet lachen. Dat is de soort humor van deze tekenaar.
Dat is prima, ik maak ook wel eens harde grappen, maar dat wil niet zeggen dat je geen rekening met anderen kan houden, en/of geen rekening moet houden met het zich mogelijk vergissen over de grappigheid van de grap of over het effect op anderen.
hexta schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 11:14:
[...]

Het is een keuze om een krant te lezen. Als daarin tekeningen staan van een artiest waar je niet om kan lachen, dan hoef je hem niet te kopen. Het lijkt zo super makkelijk he? Dat is het dus gewoon ook. ;)
Verwijderd schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 11:14:
Precies. Bevalt het je niet? Voor je kijken en doorlopen :)
Prima, maar heeft niets meer met mijn post te maken ;)

[ Voor 18% gewijzigd door begintmeta op 08-01-2015 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viavia28
"Twee zwaarbewapende mannen gespot in auto ten noordoosten van Parijs"
- De Telegraaf
Pagina: 1 ... 11 ... 23 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Kunnen we het eindelijk ontopic houden en niet van alles en nog wat erbij betrekken? Als er wordt gemodereerd op de inhoud dan kan met gemak een of twee ander topics gevuld worden. We snappen dat de emoties hoog kunnen oplopen, maar probeer het hier te beperken tot de aanslagen in Frankrijk. De globale discussie over de islam als religie vs andere religies, globale acties van het Westen tegen het Midden-Oosten, etc drijven de boel hier snel offtopic.

Let wel, het is niet onbespreekbaar, maar er zijn mensen die graag op de hoogte blijven van de aanslagen en de vervolgacties van o.a. de politie en de klopjacht. Dan zijn pagina's achter elkaar over religie erg offtopic.