Even een update over mijn situatie (Intergas HRE die na start alleen in laaglast leek te draaien, waardoor alles traag aanwarmde).
Na het bezoek van de monteur was het er niet beter op geworden, aanwarmen nog steeds traag maar ook ineens veel meer gasverbruik per graaddag. Vorige week had ik eindelijk wat tijd om weer eens goed te observeren en te testen. Tot mijn verbazing moduleerde de ketel nu wel, maar op een vreemde manier: de aanvoertemp zigzagde heen en weer tussen de 40 en 65 graden, zolang de retour nog koud bleef (rond de 20-25 graden). Goed geluisterd en ik hoorde de ventilator steeds optoeren en bij die 65 graden weer aftoeren, enzovoort.
Een beetje spelen met de parameters bevestigde: De ketel draaide alleen maar op max of min toeren en niets ertussen. Dit was met ketel op OT Aan/Uit reactie. Toen ik hem op OT modulerend zette werd het gedrag anders: nog steeds een zigzag maar nu dook de ketel al bij een veel lagere aanvoertemp in laaglast. Alles eens goed doorgerekend en beredeneerd kwam ik tot de volgende voorlopige conclusie:
De HRE springt direct naar het minimum vermogen indien:
- OT Aan/Uit: bij bereiken van een deltaT rond de 40C
- OT Modulerend: bij bereiken van een deltaT rond de 25C
Pas als de aanvoer dan weer gezakt is naar een bepaalde ondergrens, springt de ketel weer naar vollast. En dat patroon werd herhaald zolang de retour nog redelijk laag was. Niet echt zuinig stoken zo, en ook niet vreemd dat het aanwarmen dan zo lang duurt.
Door alles nog eens goed door te denken, en ook de opmerkingen van diverse forumgenoten hierin mee te nemen (bedankt daarvoor!!), lijkt het grootste probleem nu te zijn opgelost.
[Althans, dat dacht ik, op basis van testprogramma op max vermogen. De realiteit was anders, zie de EDIT’s onderaan]
De fix bestond uit 3 dingen:
1. Max vermogen STERK VERLAGEN. Deze had ik op 50%. Was door de monteur verhoogd naar 60% (wat het probleem dus verergerde). Nu heb ik deze op slechts 33% staan.
2. Pompstand van 2 naar 3 voor meer flow.
3. Twee convectoren en de twee radiatoren een fractie verder opengedraaid, hierdoor nog iets meer flow ten koste van een iets kleinere lokale deltaT.
Als de ketel nu
[met het testprogramma] aanwarmt op max vermogen, is er een nette 20 graden deltaT. Bij benaderen setpoint moduleert hij pas terug en zoemt zo lekker verder met een deltaT van 16 graden. De condensafvoer heb ik volgens mij nog nooit zo hard horen druppelen.
Instellingen nu:
OT reactie staat op Aan/Uit en ketel setpoint 53 graden (nu net naar 55 gezet ivm aankomende koudere nachten). Min vermogen 25% en max vermogen 33%.
De komende dagen ga ik nog wat meer observeren of dit goed blijft gaan. Bij een max vermogen van 33% denk ik niet dat het erin zit dat ik de pomp terug op stand 2 kan krijgen. Dat is dan jammer voor het stroomverbruik wat ik graag ook lager had gekregen. Wel wil ik, als tijd en weer het toelaten, nog een poging doen of ik met deze kennis de OT modulerende instelling wel goed kan laten lopen.
Ter info een recap van mijn situatie:
Vrijstaand bouwjaar 2010 175m2, twee verdiepingen, puntdak. Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30. Twee radiatoren (hal en badkamer), verder alles Jaga convectoren.
EDIT 1:
Hmm, het liep vanmorgen toch niet helemaal zoals gepland. Het aanwarmen van de woonkamer schoot voor geen meter op. Ik heb helaas de startfase niet kunnen monitoren, maar het verdere verloop wel. Ik vermoed dat het probleem is dat de ketel al ruim voor het bereiken van het setpoint naar laaglast moduleert, en dat met dit koudere weer die 25% toch wat te weinig is. De gevraagde aanvoer (55) werd niet gehaald (stokte bij 52). De hele week verliep dit wel prima. Toen had ik ook de max nog op 40% maar dat gaf nog een iets te hoge deltaT in het begin en het is mij aangeraden die delta op 20 te houden, zo kwam ik op 32-33% vermogen terecht.
Inmiddels is het minimaal vermogen naar 28% gezet, hiermee wordt 56 graden aanvoer gehaald. Hopelijk zal ik straks of morgenvroeg weer even verder kunnen monitoren/tweaken. Maar wellicht zal ik ook het max vermogen nog wat moeten verhogen, of nog iets meer flow op een paar convectors geven, of beide. Wat denken jullie?
EDIT 2:
De oorzaak blijkt wederom ergens anders te liggen. De ketel springt ook bij deltaT=20 nog steeds veel te vroeg naar laaglast, blijft daar een tijdje zoemen, en toert dan weer een tijdje naar het max vermogen enzovoort. Gisteravond had ik met teveel vertrouwen conclusies getrokken op basis van het testprogramma, waarmee op 32% vermogen de ketel netjes in 1x met 20 deltaT doorstookte tot het setpoint werd bereikt.
Voorbeeld 1: Setpoint 55 graden. Bij bereiken 35 graden direct naar laaglast, dus al bij twintig graden onder het setpoint.
Voorbeeld 2: Nog een run, dit keer setpoint 75 graden. Bij bereiken 50 graden direct naar laaglast, dus al bij vijfentwintig graden onder het setpoint.
Dus in het begin stijgt de temperatuur redelijk, daarna bijna niet, en dan soms weer een tijdje wel. Op max vermogen is deltaT=20 en op min vermogen deltaT=16. Ben nu toch benieuwd wat eruit komt als de ketel later deze week wordt uitgelezen en wat de oplossing gaat zijn (en hoeveel dit gaat kosten). Ergens hoop/verwacht ik dat het eerder een defecte retoursensor is dan een probleem met de branderautomaat.
Vooralsnog heb ik als workaround het setpoint maar een stuk hoger laten staan dan ik hem normaal zou zetten. Nu op 65 graden. Met de huidige vermogensinstellingen wordt die temperatuur niet eens gehaald, maar de gewenste 55-58 graden wel.
[
Voor 28% gewijzigd door
Remmit op 19-03-2018 22:17
]