the mod man schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 01:08:
Lang heb ik 50 mm op fullframe maar een saai bereik gevonden. Op crop vond ik een 50 1.8 af-d altijd heerlijk en de 35 1.8 af-s maar saai. Op fullframe vind ik de sigma 35 1.4 erg fijn maar de 85 1.4 blijft telkens vaker ongebruikt liggen. Nou had ik zaterdag even gespeeld met een 50 1.4 af-s op een D3X en dat was toch wel weer een verrassend fijne ervaring qua brandpuntsafstand.
Ik kijk al langer met een schuin oog naar de Sigma 50 1.4 art vanwege de optische geilheid maar ik twijfel heel erg of dat de juiste 50 mm lens voor mij is. Iets kleins is fijn, lichtsterkte is erg, erg! belangrijk maar ook de algehele look/rendering wil ik wel heel fijn hebben. Ik ga de lens altijd tussen de F1.0 en F2.2 gebruiken en daarin moet die wel scherp (genoeg) zijn. De lens moet AF hebben en een beetje snelle AF ook.
Welke lenzen hebben we het dan over: De nikon 50 1.8 AF-s, de nikon 50 1.4 AF-s, de Sigma 50 1.4 EX HSM en de Sigma 50 1.4 art.
Qua rendering, bokeh, algehele look zou ik zeggen de sigma 50 ex. Scherpte de sigma 50 art.
Qua look en formaat de nikon 50 1.4 AF-s maar die is weer minder scherp dan de 50 1.8 af-s
De lens gaat heel veel evenementen zien waar ik geen controle heb over de mensen, het licht en het weer. Af snelheid en accuraatheid zijn dan erg belangrijk evenals licht sterkte. Prijs maakt niet uit, de lens wordt professioneel gebruikt. Welke zouden jullie kiezen. Body is nu de D800
De 50A heb ik, op Canon dan, maar bevalt me erg goed. Licht is die niet, beter nog, hij is lomp zwaar in verhouding tot zijn concurrentie, maar hij rent dan ook rondjes om zijn concurrentie. AF is vooralsnog erg betrouwbaar gebleken.
Heb lang geprobeerd mijn tas lichter te krijgen, zelfs mijn 24-70 I omgeruild voor een 24-70 II o.a. voor gewicht, maar die strijd heb ik opgegeven. Gewicht is blijkbaar nodig voor resultaat die ik wil, dus dan moet het maar.
Mijn sigma 35/50/85 setje zijn alledrie ragscherp en betrouwbaar qua AF, met als enige verschil dat de 85 last heeft van CA en zijn A broertjes eigenlijk geheel niet. Dus mocht er een nieuwe 85A komen, dan zou ik die omwille van CA wel kopen denk ik.
De Canon 35 1.4 en Nikon 35 1.4 heb ik recentelijk beiden goed getest en dan zie ik alleen maar bevestiging dat Sigma goed bezig is. Beide 35's zijn gewoon optisch minder. En op 50mm zie ik hetzelfde gebeuren. Het wordt hard tijd dat de grote merken eens hun primaire primes onder de loep houden wat mij betreft.
(mijn primaire lenzen, 35/50/85, 24-70 en 70-200 zijn dan ook allemaal wel klaar voor de 5ds denk ik. Mijn 17-40 zal er niet op renderen, maar dat vind ik minder boeiend. En een macro lens (mijn 100) is uiteraard scherp zat, daar wordt hij voor ontwikkeld)
[
Voor 4% gewijzigd door
Nomad op 25-03-2015 14:17
]