De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ➑ Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 99 100 Laatste
Acties:
  • 363.890 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 409072

Wat ik interessanter vind dat het hele VS Code verhaal is het feit dat het een stuk eenvoudiger zal worden om bestaande Android en IOS apps naar Windows 10 te porten.

http://techcrunch.com/201...d-ios-apps-to-windows-10/

Tot nu toe vind ik het aanbod van Windows apps erg gering en bovendien zijn de meeste apps van matige kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

Vincentio schreef op donderdag 30 april 2015 @ 09:17:
[...]

Niet op de Mac. :) Het is ook maar een applicatie van nog geen 200 mb. Hopelijk wel in de toekomst gewoon Xcode overboord gooien voor Visual Studio om iOS apps in te ontwikkelen ook. :D
Dat kan je denk ik wel vergeten. Apple is wat dat betreft redelijk terughoudend. Als je kijkt door welke hoepels je moet springen om met een pakket als Xamarin fatsoenlijk iets voor iOS te bouwen lijkt het mij sterk dat je xcode op korte termijn overboord kan mikken.

Voor MacOS is er wel een Xamarin IDE, maar ook die heeft zijn beperkingen. Het komt er nog steeds op neer, dat je voor goede iOS ontwikkeling toch naar xcode en objective-c/swift moet uitwijken. Xamarin voor VisualStudio draait zelfs een buildserver op een mac en koppelt je VS aan die buildserver. Alles gebeurt op de buildserver gaat over het netwerk en zorgt voor een zware belasting op je Mac, dus je komt ook niet lekker weg met een simpele mac mini... Ik denk dat je voor de beste ervaring dus gewoon het beste native in xcode kunt werken.

Desalniettemin zou ik ook graag op een fatsoenlijke manier iOS apps willen schrijven in Visual Studio (en het liefst ook op mijn development machine).

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:39
En toen ging NuGet ook plat :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-04 09:05
Robbiedobbie schreef op donderdag 30 april 2015 @ 09:12:
Ik heb mijn nieuwe laptop al gevonden :D pricewatch: MSI GS60 2QE-230NL (Ghost Pro)

Helaas heeft hij default maar een kleine SSD, die ik na een paar weken wil vervangen. Nu is het probleem dat er een sticker over 1 van de schroeven zit, waardoor je hem niet zomaar kan openen -.-"

Ik heb een mailtje naar coolblue gestuurd om te vragen of dit je garantie zou doen verlopen, en zij zeggen doodleuk dat dat inderdaad het geval is omdat de opslag niet uitbreidbaar zou zijn. (Dit klopt niet, want er is nog een M2 aansluiting vrij en de hdd heeft ook ruimte voor uitbreiding...).

Ik meen me te herinneren dat dit zelfs tegen de wet zou zijn? Helaas vind ik niet zo snel een fatsoendelijk artikel op internet wat precies aangeeft waarom :(
Leuke specs, maar waarom geen desktop en "normale" laptop voor dat geld? De 2e hands waarde en levensduur van zo'n laptop is mogelijk niet super.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korben
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-01-2024

Korben

() => {};

Azure heeft een storing in Noord- en West-Europa (Dublin en Amsterdam); wellicht dat dat probleem hier voor verantwoordelijk is.

.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-04 14:46
Gamebuster schreef op donderdag 30 april 2015 @ 09:48:
[...]

Leuke specs, maar waarom geen desktop en "normale" laptop voor dat geld? De 2e hands waarde en levensduur van zo'n laptop is mogelijk niet super.
Oh, ik heb een mooie desktop, die gebruik ik ook voor thuis. Ik moet echter vaker werken buitenshuis, en dan heb ik wel een beetje grafische kracht nodig. Momenteel doe ik het met een Alienware m17x r4, maar die is het langzaam aan het begeven, en is veel te zwaar. Daarom ga ik nu voor een stuk lichtere laptop.

Ik ga denk ik dadelijk coolblue maar eens bellen hoe het nou daadwerkelijk zit met garantie :(. Als die toch niet komt te vervallen (zoals de wet voorschrijft) als ik hem zou openen, dan ga ik hem vandaag nog bestellen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Robbiedobbie schreef op donderdag 30 april 2015 @ 09:12:
Ik heb mijn nieuwe laptop al gevonden :D pricewatch: MSI GS60 2QE-230NL (Ghost Pro)

Helaas heeft hij default maar een kleine SSD, die ik na een paar weken wil vervangen. Nu is het probleem dat er een sticker over 1 van de schroeven zit, waardoor je hem niet zomaar kan openen -.-"

Ik heb een mailtje naar coolblue gestuurd om te vragen of dit je garantie zou doen verlopen, en zij zeggen doodleuk dat dat inderdaad het geval is omdat de opslag niet uitbreidbaar zou zijn. (Dit klopt niet, want er is nog een M2 aansluiting vrij en de hdd heeft ook ruimte voor uitbreiding...).

Ik meen me te herinneren dat dit zelfs tegen de wet zou zijn? Helaas vind ik niet zo snel een fatsoendelijk artikel op internet wat precies aangeeft waarom :(
Dit is de reden dat ik voor mijn laptop altijd naar BTO ga. Veel kennisen hebben negatieve ervaringen met BTO (onderdelen stuk, harde schrijven die niet eens vast geschroefd zijn) maar die van mij hebben altijd prima gefunctioneerd. Bij BTO kan je er voor zorgen dat je een goede cpu EN gpu EN grote ssd EN genoeg ramm hebt. Bij standaard "out of the box" laptops is er altijd wel één component wat een stuk slechter is dan de rest (zoals in jouw geval de ssd grootte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Robbiedobbie schreef op donderdag 30 april 2015 @ 09:53:
[...]

Oh, ik heb een mooie desktop, die gebruik ik ook voor thuis. Ik moet echter vaker werken buitenshuis, en dan heb ik wel een beetje grafische kracht nodig. Momenteel doe ik het met een Alienware m17x r4, maar die is het langzaam aan het begeven, en is veel te zwaar. Daarom ga ik nu voor een stuk lichtere laptop.

Ik ga denk ik dadelijk coolblue maar eens bellen hoe het nou daadwerkelijk zit met garantie :(. Als die toch niet komt te vervallen (zoals de wet voorschrijft) als ik hem zou openen, dan ga ik hem vandaag nog bestellen :D
Aah kijk :) Wat voor werk doe je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geerrrt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-04 10:36
Gaaf 'spelletje'

http://agar.io/

[ Voor 40% gewijzigd door Geerrrt op 30-04-2015 10:11 ]

Eury#2434

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
Anoniem: 409072 schreef op donderdag 30 april 2015 @ 09:57:
[...]

Dit is de reden dat ik voor mijn laptop altijd naar BTO ga. Veel kennisen hebben negatieve ervaringen met BTO (onderdelen stuk, harde schrijven die niet eens vast geschroefd zijn) maar die van mij hebben altijd prima gefunctioneerd. Bij BTO kan je er voor zorgen dat je een goede cpu EN gpu EN grote ssd EN genoeg ramm hebt. Bij standaard "out of the box" laptops is er altijd wel één component wat een stuk slechter is dan de rest (zoals in jouw geval de ssd grootte).
Ik zelf heb helaas ook al slechte ervaringen met BTO. Bovendien zijn erg veel van hun laptops nogal bulky, en de kleinere modellen hebben daar allemaal heating issues. Beide zijn voor mij echt een nogo.
Gamebuster schreef op donderdag 30 april 2015 @ 09:59:
[...]

Aah kijk :) Wat voor werk doe je?
Momenteel "Freelance" ik (naast mijn studie) bij een klein gamebedrijf. We hebben tot nu toe alleen 2D games, die makkelijk op de intel gpu zouden draaien (Ze draaien ook op android namelijk...), maar we zijn momenteel de overstap naar 3d aan het maken, dus wil ik toekomstgericht genoeg power hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Sure :D Gelijk heb je, als je freelance games maakt, zou ik ook 20 laptops kopen met de dikste GPUs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Raven
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-04 21:06
Is er al een BUILD 2015 topic ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Edge, wat een suffe naam. Associaties met het inferieure mobiele netwerk en in Nederland zal iedereen Edge waarschijnlijk als Etch uitspreken :P

En dat is zo een beetje het enige negatieve dat ik te melden heb over al het coole nieuws van gisteren :+

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Raven
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-04 21:06
Valt nog mee dat ze het geen Internet Explorer Edge zijn gaan noemen. :+

Maar dat hologrammen gedoe was erg cool btw.

[ Voor 25% gewijzigd door D-Raven op 30-04-2015 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:52
Bij Edge denk ik toch meer aan Samsung Galaxy S6.
Of het randje van een berg. :+

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MS Edge duwt Internet Explorer ook eigenlijk over de "Edge"....
Badum tish....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:33
Waarschijnlijk hoefden ze dan niet zo veel te doen voor een nieuw logo. Nu hebben ze alleen de kring weg hoeven halen :+

Afbeeldingslocatie: https://d3ui957tjb5bqd.cloudfront.net/uploads/images/2/23/23889.pic.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Weer iets nieuws: Recruiter (althans, dat denk ik gezien het e-mailadres) die je via FaceTime 'belt'.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-04 16:16
FaceTime Audio of FaceTime Video?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Is inderdaad gerelateerd aan de Azure/DNS problemen

168.62.110.126/api/v2 gebruiken

of in je hostfile 168.62.110.126 nuget.org zetten

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Hipska schreef op donderdag 30 april 2015 @ 11:12:
FaceTime Audio of FaceTime Video?
Audio, dat nog net wel. Ik heb overigens niet opgenomen.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:39
P_de_B schreef op donderdag 30 april 2015 @ 11:13:
[...]

Is inderdaad gerelateerd aan de Azure/DNS problemen

168.62.110.126/api/v2 gebruiken

of in je hostfile 168.62.110.126 nuget.org zetten
Yep, dat werkte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
Yay, Coolblue bevestigde net via telefoon dat zo'n stickers inderdaad gewoon verbroken mogen worden voor het vervangen van een harde schijf :D Ik hou wel echt van die Coolblue service, na 10 sec al aan de lijn met een medewerker :D

Die (veel te dure) laptop gaat het worden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegorex
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-05-2023
Afgelopen weekend was ik naar de Coolblue vestiging in Groningen geweest. Nog voordat ik een nummer kon trekken liep er al een medewerker naar me toe om te vragen of hij me kon helpen terwijl het absoluut niet rustig was.
Er goede service inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:04

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Robbiedobbie schreef op donderdag 30 april 2015 @ 11:42:
Yay, Coolblue bevestigde net via telefoon dat zo'n stickers inderdaad gewoon verbroken mogen worden voor het vervangen van een harde schijf :D Ik hou wel echt van die Coolblue service, na 10 sec al aan de lijn met een medewerker :D

Die (veel te dure) laptop gaat het worden :+
Kan je niet beter een krachtige desktop kopen en dan vanaf een lichte, goedkope laptop via RDP verbinden met je desktop? Hartstikke makkelijk 8)

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Geinig, juist omdat ik dit collegekwartaal wat 3D-werk moet doen heb ik een nieuwe laptop aangeschaft met enkel een Intel-igp. De reden is met name dat de igp van mijn vorige laptop nogal incapabel is, en de nieuwe wel dingen kan. Nu moet ik wel zeggen dat ik wat betreft laptops in het verleden al een beetje richting ultrabook-formaat aan het winkelen was en ik nu dus ook een ultrabook heb, wat natuurlijk een heel ander soort laptop is dan degene die Robbiedobbie gaat kopen.

Overigens, 3D-dingen door RDP trekken werkt niet heel erg lekker.

[ Voor 6% gewijzigd door dcm360 op 30-04-2015 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:19
F.West98 schreef op donderdag 30 april 2015 @ 12:17:
[...]

Kan je niet beter een krachtige desktop kopen en dan vanaf een lichte, goedkope laptop via RDP verbinden met je desktop? Hartstikke makkelijk 8)
Is het niet }) of :+ in plaats van 8) ?

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
F.West98 schreef op donderdag 30 april 2015 @ 12:17:
[...]

De krachtige desktop heb ik al, maar RDP gaat echt niet werken voor de applicaties die ik wil doen. Bovendien beschik ik niet altijd over stabiel internet.
dcm360 schreef op donderdag 30 april 2015 @ 12:33:
Geinig, juist omdat ik dit collegekwartaal wat 3D-werk moet doen heb ik een nieuwe laptop aangeschaft met enkel een Intel-igp. De reden is met name dat de igp van mijn vorige laptop nogal incapabel is, en de nieuwe wel dingen kan. Nu moet ik wel zeggen dat ik wat betreft laptops in het verleden al een beetje richting ultrabook-formaat aan het winkelen was en ik nu dus ook een ultrabook heb, wat natuurlijk een heel ander soort laptop is dan degene die Robbiedobbie gaat kopen.

Ik heb zelf ook heel lang getwijfeld of ik voor ultrabook zou gaan of toch voor een wat normaler formaat laptop. Uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat de gigantische achteruitgang in grafische performance niet te accepteren viel voor waar ik hem voor gebruik. Daarom een kleinere maar toch volwaardige laptop uitgezocht die wel flink wat performance beschikbaar heeft :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Nu ik het bedenk, OpenGL stuff e.d. werkt ook niet via RDP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Bij 'kleinere' laptops denk ik al wel meer in de richting van een schermdiagonaal van 14"-13", 15"-16" vind ik niet 'kleiner' maar meer standaardformaat laptop. Het is inderdaad kleiner dan de vaak 17" en grotere desktopvervangers, maar alsnog een gigant vergeleken met mijn 11.6" laptopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-04 15:22

markvt

Peppi Cola

F.West98 schreef op donderdag 30 april 2015 @ 12:44:
Nu ik het bedenk, OpenGL stuff e.d. werkt ook niet via RDP.
Een deel kan wel via RemoteFX, maar geen idee of dat helemaal vlekkeloos werkt.

Wikipedia: RemoteFX

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Jegorex schreef op donderdag 30 april 2015 @ 11:58:
Afgelopen weekend was ik naar de Coolblue vestiging in Groningen geweest.
Bedrijven die prijs en waarde onderscheiden en de nadruk leggen op waarde, daar zouden er meer van moeten zijn.

Ondertussen rond ik toevallig net een bestelling op coolblue.nl af :P

edit:
Cool, mijn OneLink wordt vanavond al thuisbezorgd, what a time to be alive! Zowel OneLink als bezorging is gratis want ik zwem in de Coolblue-cadeaubonnen 8)

[ Voor 18% gewijzigd door kenneth op 30-04-2015 13:36 ]

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Beetje jammer van de nicknames... :N

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-03 23:58
dcm360 schreef op donderdag 30 april 2015 @ 12:33:

Ik heb pasgeleden UT'99 gestart via RDP, dat was niet echt een succes te noemen. Video spelen (zoals een .mp4) werkt dan wel weer prima...

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-04 21:51
Ik snap niet zo goed waarom dat ding zo achterlijk duur moet zijn eigenlijk? Of is het de GPU die dat doet?

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Moe_
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-04 10:53
farlane schreef op donderdag 30 april 2015 @ 15:20:
[...]

Ik snap niet zo goed waarom dat ding zo achterlijk duur moet zijn eigenlijk? Of is het de GPU die dat doet?
MSI

RTFM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Laatst online: 25-04 16:16
Ik snap em niet echt denk ik 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander0
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-02 07:32
Alex) schreef op donderdag 30 april 2015 @ 15:12:
[...]

Ik heb pasgeleden UT'99 gestart via RDP, dat was niet echt een succes te noemen. Video spelen (zoals een .mp4) werkt dan wel weer prima...
Steam in-home streaming + VPN :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
farlane schreef op donderdag 30 april 2015 @ 15:20:
[...]

Het is de combo van best wel hoge specs, gepropt in een (voor die performance categorie) erg kleine laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-04 23:44

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Goed. Die DOA harddisk?

Dat bleek dus een beschadigde SATA-kabel.

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 00:40

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Wat een F.West-achtige faal :D

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Ik weet niet hoor. Nu heb ik mooi wel 5TB aan harddisk. Want de originele, allereerste, was dus echt wel stervende ;)

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
Ik had het lumineuze idee om op mijn nieuwe dev pc Linux te installeren. Ik ben afgelopen twee uur bezig geweest om mijn usb WiFi adapter werkend te krijgen. Als men wil dat Linux mainstream wordt dan moeten dit soort basis dingen makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

ObiTewodros schreef op donderdag 30 april 2015 @ 20:54:
Ik had het lumineuze idee om op mijn nieuwe dev pc Linux te installeren. Ik ben afgelopen twee uur bezig geweest om mijn usb WiFi adapter werkend te krijgen. Als men wil dat Linux mainstream wordt dan moeten dit soort basis dingen makkelijker.
Gaan we regelen :P

Ik heb een klein beetje het zelfde probleem, dat WiFi adapters gewoon heel selectief werken, dus ik had bedacht wat drivers te decompilen en zien of't wat oplevert :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 18:22
Welke exotische WiFi adapters zijn dat dan? Mijn laatste laptops heb ik gewoon met een netinstall kunnen installeren over WiFi, zonder gekke dingen hoeven te doen. Na installatie werkt WiFi vervolgens ook meteen. Bij een clean install van Windows is mijn ervaring toch dat je 0,0 drivers hebt, niet voor WiFi, noch voor kabel/ethernet, noch voor GPU, ....

Ik weet ook wel dat er soms geen/brakke drivers voor Linux zijn, maar dat zijn toch voornamelijk "randzaken", en geen geen essentiële dingen (afhankelijk van gebruik natuurlijk). En tuurlijk was voornamelijk een aantal jaren geleden (5+?) WiFi support erg slecht, afhankelijk van de hardware/merk (Intel werkte wel, want die maken zelf OSS drivers, Broadcom & Atheros niet/slecht). Maar intussen is dat volgensmij wel grotendeels recht getrokken. Ik ben dan eigenlijk ook benieuwd of zo'n WiFi kaart wel door de automatische driver installatie "tool" van Windows wordt gevonden (moet je natuurlijk wel eerst internet hebben, via kabel bv), of dat het gewoon exotische hardware is die ook op Windows slecht gesupport wordt en je de drivers alleen bij de fabrikant kunt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Vooral niet-TI wil zo af en toe wel eens problemen opleveren. Dus dat is waarom ik de handel in de decompiler heb gegooit.

Mijn laptop heeft "gewoon" een TI chip, hoewel die volgens mij aan honderdmiljoenmiljard bedrijven is gelicenseerd. Maar die enkele chip wil ik gewoon ook even fixen. Het zijn er inderdaad niet veel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldlokers
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-09-2024
Woohoo, sinds van de week supporten we op mijn werk IE8 niet meer. Al de hele week bezig om een shitload aan fallbacks te verwijderen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Ik ben reuze trots om als puur-developer eens te kunnen zeggen dat ik een design heb gemaakt die er gewoon goed uit ziet.

Niet super fancy, maar gewoon goed.

User interfaces maken is leuk :D Ik "design" vanuit HTML/CSS en doe geen gekke dingen: Mijn CSS is daarom nu extreem klein en er is geen enkele keer gebruik gemaakt van selectors met meer dan 2 specificaties: alle CSS staat op tagnames, classnames of een tagname in een element met een classname.

Mijn CSS selectors zijn uiteraard wel weer vrij lang :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
ronaldlokers schreef op donderdag 30 april 2015 @ 22:11:
Woohoo, sinds van de week supporten we op mijn werk IE8 niet meer. Al de hele week bezig om een shitload aan fallbacks te verwijderen _/-\o_
Moet een goed gevoel geven :)

Ben ik blij dat ik als developer van een bepaalde applicatie de eisen kon opleggen in plaats van omgekeerd 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:41
Ik heb vandaag na weken ColdFusion en Javascript weer eens gewoon lekker een .NET Web API mogen bouwen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Avalaxy schreef op donderdag 30 april 2015 @ 22:39:
Ik heb vandaag na weken ColdFusion en Javascript weer eens gewoon lekker een .NET Web API mogen bouwen :D
Welkom in 2015 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:41
Oh ik leefde nog gewoon in 2015 hoor. CF was slechts een uitstapje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-02 08:32

OkkE

CSS influencer :+

ronaldlokers schreef op donderdag 30 april 2015 @ 22:11:
I know that feeling. :) Grats!
Gamebuster schreef op donderdag 30 april 2015 @ 22:23:
[...] User interfaces maken is leuk :D Ik "design" vanuit HTML/CSS en doe geen gekke dingen: Mijn CSS is daarom nu extreem klein en er is geen enkele keer gebruik gemaakt van selectors met meer dan 2 specificaties: alle CSS staat op tagnames, classnames of een tagname in een element met een classname. [...]
Nice, ook mijn favoriete manier van werken (hoewel dat soms met Drupal samen niet zo eenvoudig is) :) BEM methode of iets anders?

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldlokers
wsitedesign schreef op donderdag 30 april 2015 @ 22:27:
[...]

Moet een goed gevoel geven :)

Ben ik blij dat ik als developer van een bepaalde applicatie de eisen kon opleggen in plaats van omgekeerd 8)
Dat gaat bij een webshop helaas niet, zolang er nog genoeg omzet via een browser komt blijven we hem ondersteunen. Gelukkig was IE8 ondersteunen ondertussen duurder dan wat het opbrengt.

Voordeel is wel dat we tegenwoordig zo groot zijn qua afdeling dat het steeds sneller op een punt komt dat we een browser niet meer ondersteunen }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-04 14:45
Wat heeft de grootte van een afdeling nou weer te maken met het al dan niet ondersteunen van een browser ...

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
OkkE schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 08:31:
[...]

[...]

Nice, ook mijn favoriete manier van werken (hoewel dat soms met Drupal samen niet zo eenvoudig is) :) BEM methode of iets anders?
Niet exact BEM; ik was al een tijdje bezig met onderzoeken hoe ik het beste mijn CSS zou kunnen indelen en kwam langzamerhand op deze manier uit. Pas later ontdekte ik BEM. Het komt grotendeels overeen, alleen gebruik ik niet al die funky scheidingstekens voor CSS classes die zij als voorbeeld tonen.

Zo is mijn navigatie met dropdown menu's (wat bij T.net bovenin de Nieuws, Reviews etc balk zou zijn, excl. logo) bijv. een samenstelling van
.navigation
.navigation-menu
.navigation-menu-item
.navigation-menu-item-with-submenu
.navigation-submenu
.navigation-submenu-item

De navigatie zit weer in de header, dus die heeft iets als:
.header
.header-logo
.header-logo-image
.header-navigation-wrapper
(hierin zit dan de .navigation)
.header-actions-wrapper (voor eventuele zaken die rechts uitgelijnd zijn zoals inloggen e.d. op t.net)

Ik vermijd het gebruik van:
- meer dan 1 classname per element (dus niet zoals bootstrap .btn.btn-default.btn-large... CSS debug hel)
- IDs in CSS (wel in JS)
- CSS declaraties met nested elementen

Ik maak wel gebruik van nested CSS declaraties wanneer er bijv. user-generated content in een container getoond moet worden. Zo is er bijv. een markdown editor in het adminpaneel die simpelweg H1, H2, P, enz uitpoept. In de SCSS geef ik dan styles aan de HTML elementen binnen een container element met een classname die vaak het woord "fragment" bevat, zoals bijv. een klein tekstje in de footer:

code:
1
2
3
4
5
.footer-fragment {
  p { ... }
  h1 { ... }
  h2 { ... }
}

Ook maak ik soms gebruik van classnames die vanuit JS gezet kunnen worden. Dit is de enige situatie waarin meerdere classnames op een element gezet mogen worden. Ik gebruik hiervoor vaak een enkel woord, zoals "open" of "active". In mijn SCSS voeg ik dan eventuele wijzigingen toe aan de styles voor elementen binnen het element met zo'n "modifier". Realistisch voorbeed:

code:
1
2
3
4
5
6
.navigation-menu-item-with-submenu {
  ...
  &.open .navigation-submenu { display: block; }
}

.navigation-submenu { display: none; }

Ik weet echter nog niet of ik hier 100% tevreden mee ben. Zo stoor ik me aan de volgorde van de CSS declaraties (alle declaraties onder &.open moet eigenlijk onderaan naar mijn idee, gezien deze styles "overschrijven")

Ook twijfel ik nog over de naam conventie van mijn classes. Ik heb er ook aan gedacht om i.p.v. "open" iets als ".navigation-menu-item-with-submenu-open" op het element erbij te zetten, maar dan krijg je echt idiote classnames. Bovendien is dat niet consistent met mijn regel om meer dan 1 classname per element toe te wijzen: De naam ".navigation-menu-item-with-submenu-open" geeft de indruk dat deze classname ook op zichzelf gebruikt kan worden, terwijl dat niet zo is.

Een ander alternatief is om de classname ".navigation-menu-item-with-submenu" te vervangen door ".navigation-menu-item-with-submenu-open" en weer terug bij het schakelen van het submenu. Dit is in de JS echter weer wat complexer.

Ook wil ik vermijden dat die classnames veelvoudig voorkomen in CSS/JS: Het liefst zie ik iedere classname maximaal 1x in een CSS en JS file. Zodra een classname meervoudig voorkomt in een CSS of JS file, wordt het beheer ervan al gauw lastiger. Mocht het toch voorkomen (regelmatig) dat een classname vaker dan eens gebruikt wordt in een CSS/JS file, dan wil ik dat ze niet ver uit elkaar liggen, zodat je ze in ieder geval direct bij elkaar kan zien in de sourcecode.

[ Voor 52% gewijzigd door Gamebuster op 01-05-2015 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-04 10:37

Matis

Rubber Rocket

Firesphere schreef op donderdag 30 april 2015 @ 18:19:
Goed. Die DOA harddisk?

Dat bleek dus een beschadigde SATA-kabel.
Lach maar. Zo heb ik 5 jaar lang RAID-fuckups gehad en 100-en euro's kwijt geweest aan RMA's. Bleek het een SATA-kabel van 5 euro te zijn :/

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
RobertMe schreef op donderdag 30 april 2015 @ 21:22:
Welke exotische WiFi adapters zijn dat dan? Mijn laatste laptops heb ik gewoon met een netinstall kunnen installeren over WiFi, zonder gekke dingen hoeven te doen. Na installatie werkt WiFi vervolgens ook meteen. Bij een clean install van Windows is mijn ervaring toch dat je 0,0 drivers hebt, niet voor WiFi, noch voor kabel/ethernet, noch voor GPU, ....

Ik weet ook wel dat er soms geen/brakke drivers voor Linux zijn, maar dat zijn toch voornamelijk "randzaken", en geen geen essentiële dingen (afhankelijk van gebruik natuurlijk). En tuurlijk was voornamelijk een aantal jaren geleden (5+?) WiFi support erg slecht, afhankelijk van de hardware/merk (Intel werkte wel, want die maken zelf OSS drivers, Broadcom & Atheros niet/slecht). Maar intussen is dat volgensmij wel grotendeels recht getrokken. Ik ben dan eigenlijk ook benieuwd of zo'n WiFi kaart wel door de automatische driver installatie "tool" van Windows wordt gevonden (moet je natuurlijk wel eerst internet hebben, via kabel bv), of dat het gewoon exotische hardware is die ook op Windows slecht gesupport wordt en je de drivers alleen bij de fabrikant kunt vinden.
Ingebouwde WiFi adapters van laptops werken naar mijn ervaring ook goed met Linux. Ik heb het over Linux op mijn pc met een externe usb WiFi adapter. De WiFi adapter gebruikte ik hiervoor op een Windows pc en dat was wel plug en play.

Het is een netgear WNDA3100v2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Zijn er hier nog meer mensen die gewoon moeten werken op 5 mei? Ik had hem al volgepland, tot ik vandaag hoorde dat het CAO afhankelijk is, and guess what.... -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:31

Hoogie2004

Whohooooo

Jep, gewoon werken hier -O-

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Klant is dicht, dus verplichte vrije dag. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
Firesphere schreef op donderdag 30 april 2015 @ 21:01:
[...]

Gaan we regelen :P

Ik heb een klein beetje het zelfde probleem, dat WiFi adapters gewoon heel selectief werken, dus ik had bedacht wat drivers te decompilen en zien of't wat oplevert :P
Ik begrijp het niet helemaal. Je wilt dus drivers van werkende WiFi adapters decompileren om te kijken hoe het werkt om vervolgens zelf drivers te schrijven voor WiFi adapters die niet werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-04 16:12

TheNephilim

Wtfuzzle

Ziet er goed uit! 8) Zelf kwam ik laatst https://gist.github.com/bobbygrace/9e961e8982f42eb91b80 tegen, ook best netjes volgens mij. Overigens gebruikte ik over het algemeen al aardig de .header, .header-navigation structuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:49
RobertMe schreef op donderdag 30 april 2015 @ 21:22:
En tuurlijk was voornamelijk een aantal jaren geleden (5+?) WiFi support erg slecht, afhankelijk van de hardware/merk (Intel werkte wel, want die maken zelf OSS drivers, Broadcom & Atheros niet/slecht). Maar intussen is dat volgensmij wel grotendeels recht getrokken.
In routers zitten vaak broadcom's en atheros (zelfde chipsets als op de client wifi kaartjes. Sinds al die op linux gebaseerde opensource router distributies moet die ondersteuning wel aardig zijn.

Geloof dat er nu vooral nog wat gedoe is met een bepaalde realtek wifi driver die nog in staging hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens-R
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-12-2024
Geen CAO hier, maar alsnog wel vrij... (zowel het hoofdkantoor van m'n bedrijf en mijn klant zijn gesloten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-04 13:46

Acid_Burn

uhuh

Hier ook gewoon vrij... maar ja.. ik zit al een een paar weken thuis zonder werk :/

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

ObiTewodros schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 10:27:
[...]

Ik begrijp het niet helemaal. Je wilt dus drivers van werkende WiFi adapters decompileren om te kijken hoe het werkt om vervolgens zelf drivers te schrijven voor WiFi adapters die niet werken?
Nee, ik probeer de Windows driver van een haperende wifi-kaart te decompilen, zien of ik er iets mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Ik geef je weinig kans van slagen TBH :)

Niet dat je daar wat aan hebt..

[ Voor 4% gewijzigd door EddoH op 01-05-2015 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
Laurens-R schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 10:41:
Geen CAO hier, maar alsnog wel vrij... (zowel het hoofdkantoor van m'n bedrijf en mijn klant zijn gesloten).
Vrij op de Dag van de Arbeid. Hmm... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
@decompilen discussie: Ik denk dat het hier niet om de bestemming gaat, maar om de reis. Leuk projectje! Documenteer het en dump het in blogs. Ik ben nieuwsgierig. Zelfs als het knalhard faalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StM
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-04 11:40

StM

Het decompile deel is prima te doen. De kans dat je er ook wat nuttigs mee kan is al een stuk kleiner en het kunnen recompilen kan je aardig vergeten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
TheNephilim schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 10:30:
[...]

Ziet er goed uit! 8) Zelf kwam ik laatst https://gist.github.com/bobbygrace/9e961e8982f42eb91b80 tegen, ook best netjes volgens mij.
Begint met "I perfectly understand our CSS. I never have any issues with cascading rules. I never have to use !important or inline styles."

.... maar voor mij gaat dat deel eigenlijk nog op ook. Ik gebruik geloof ik 2 keer !important, namelijk voor een browserhack die anders niet wordt uitgevoerd, en voor een globaal bruikbare .hidden-class om met jquery's toggleClass dingen te kunnen verbergen zonder ze uit de flow te halen. (display: none dat Jquery gebruikt als je hide aanroept heeft namelijk een paar nare gevolgen voor het submitten van formulieren.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens-R
  • Laatst online: 29-12-2024
SPee schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 11:10:
[...]

Vrij op de Dag van de Arbeid. Hmm... :/
Daarmee doelde ik op de eerdere opmerkingen over 5 mei... vandaag aan het werk :)

Ik denk eerlijk gezegd dat je in de IT geen enkel bedrijf zal aantreffen die nog doet aan zo'n sociaal-communistisch relikwie als de dag van de arbeid.

[ Voor 3% gewijzigd door Laurens-R op 01-05-2015 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Laatst online: 05-09-2024
Ik heb wel 5 mei vrij :+ lekker!

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solopher
  • Laatst online: 22-04 11:36
Haha mijn Duitse collega's zijn vandaag vrij, wij zijn gewoon aan 't werk. Dinsdag 5 mei zijn wij vrij, en moeten zij aan de bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE

OkkE

Gamebuster schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 09:48:
[...]

Niet exact BEM; ik was al een tijdje bezig met onderzoeken hoe ik het beste mijn CSS zou kunnen indelen en kwam langzamerhand op deze manier uit. Pas later ontdekte ik BEM. Het komt grotendeels overeen, alleen gebruik ik niet al die funky scheidingstekens voor CSS classes die zij als voorbeeld tonen.

Zo is mijn navigatie met dropdown menu's (wat bij T.net bovenin de Nieuws, Reviews etc balk zou zijn, excl. logo) bijv. een samenstelling van
.navigation
.navigation-menu
.navigation-menu-item
.navigation-menu-item-with-submenu
.navigation-submenu
.navigation-submenu-item
Wat ik mis in jouw opzet en wat ik erg handig vind aan BEM, is dat je direct kunt zien wat je HTML structuur is aan de hand van je CSS.

Heb je overigens niet overeenkomende properties tussen de -menu en -submenu? Mijn idee is meer zo'n structuur:

Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
.nav {} /* global styles */
.nav--primary {} /* main nav only styles */
.nav--secondary {} /* subnav only styles */
    .nav__item {}
    .nav__item--has-sub {} /* indien nodig, zo veel mogelijk via de `.nav--secondary` regelen */

HTML:
1
2
3
4
5
6
7
<ul class="nav nav--primary">
    <li class="nav__item">
        <ul class="nav nav--secondary">
            <li class="nav__item"></li>
        </ul>
    </li>
</ul>
Ik vermijd het gebruik van:
- meer dan 1 classname per element (dus niet zoals bootstrap .btn.btn-default.btn-large... CSS debug hel)
- IDs in CSS (wel in JS)
- CSS declaraties met nested elementen
Ik vind dat o.a. Bootstrap ook te veel classes toevoegt / nodig heeft, dat zeker. Maar je beperken tot één class per element, zorgt dat niet voor redelijk wat dubbele properties binnen je CSS? Wat de kans vergroot dat je bijv. de `padding` op de navigation-menu wel aanpast, maar die van de navigation-submenu vergeet (er even van uit gaan dat beide dezelfde `padding` hebben)?

IDs gebruik ik sowieso nooit. Ook in JS niet, daar gebruik ik dan .js-carousel voor of iets.
Ook maak ik soms gebruik van classnames die vanuit JS gezet kunnen worden. Dit is de enige situatie waarin meerdere classnames op een element gezet mogen worden. Ik gebruik hiervoor vaak een enkel woord, zoals "open" of "active". In mijn SCSS voeg ik dan eventuele wijzigingen toe aan de styles voor elementen binnen het element met zo'n "modifier". Realistisch voorbeed:

code:
1
2
3
4
5
6
.navigation-menu-item-with-submenu {
  ...
  &.open .navigation-submenu { display: block; }
}

.navigation-submenu { display: none; }
Ik noem mijn classes vaak .is-open om zo iets duidelijker te maken dat het om een temp. state gaat. In het specifieke geval wat jij post, zou ik het denk ik eerder zo oplossen:

Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
.navigation-submenu { 
  display: none; 
  .is-open > & {
    display: block; 
  }
}
Ik weet echter nog niet of ik hier 100% tevreden mee ben. Zo stoor ik me aan de volgorde van de CSS declaraties (alle declaraties onder &.open moet eigenlijk onderaan naar mijn idee, gezien deze styles "overschrijven")
Volgorde van mijn SCSS (en dus CSS) ben ik ook nog een beetje over aan het nadenken inderdaad. Hoe het te doen met nesting zodat beide logisch zijn/blijven. Ben bezig met een opzet vastleggen, maar dat is W.I.P. :D
Een ander alternatief is om de classname ".navigation-menu-item-with-submenu" te vervangen door ".navigation-menu-item-with-submenu-open" en weer terug bij het schakelen van het submenu. Dit is in de JS echter weer wat complexer.

Ook wil ik vermijden dat die classnames veelvoudig voorkomen in CSS/JS: Het liefst zie ik iedere classname maximaal 1x in een CSS en JS file. Zodra een classname meervoudig voorkomt in een CSS of JS file, wordt het beheer ervan al gauw lastiger. Mocht het toch voorkomen (regelmatig) dat een classname vaker dan eens gebruikt wordt in een CSS/JS file, dan wil ik dat ze niet ver uit elkaar liggen, zodat je ze in ieder geval direct bij elkaar kan zien in de sourcecode.
Met JS classes vervangen zou ik nooit doen, zorgt in mijn ogen voor te veel dubbele CSS en maakt je CSS/HTML minder overzichtelijk.

Altijd interessant om de werkwijze van andere front-end developers te lezen. :)

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
En nu hup hup naar een eigen topic :+

grapje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Laatst online: 25-04 01:55

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Ik gebruik juist wel ID's voor waar het van toepassing is. Ik zie dit meestal als 'core elementen' denk hierbij aan #footer of #header. Als ik dat als class zie, dan denk ik gelijk van "hergebruik je dat dan op je pagina, 2 footers?".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Laatst online: 12-10-2024
OkkE schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 08:31:
[...]

[...]

Gaat prima met Drupal hoor, je moet alleen wel zelf je templates maken en vooral niet gebruiken wat er uit het systeem komt rollen ;)

Doe maar eens een view source op http://glr.nl/ (wel ff door de HTML minificatie heen prikken)

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:24
Leuk, gister & vandaag voor het eerst bezig geweest met een Feature Request van een open source project!
En hij is nu gemerged in de Master.

Dit ga ik denk ik wel blijven doen. Nu leuke projecten vinden waar ik makkelijk kan meehelpen (zou bijvoorbeeld wel met Rails willen helpen, maar beetje lastig om daar zo in te springen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldlokers
wackmaniac schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 09:30:
Wat heeft de grootte van een afdeling nou weer te maken met het al dan niet ondersteunen van een browser ...
Als de kosten om iets te ondersteunen hoger zijn dan wat het opbrengt is het niet nuttig meer om een al verouderde browser nog te blijven ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE

OkkE

Douweegbertje schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 11:48:
Ik gebruik juist wel ID's voor waar het van toepassing is. Ik zie dit meestal als 'core elementen' denk hierbij aan #footer of #header. Als ik dat als class zie, dan denk ik gelijk van "hergebruik je dat dan op je pagina, 2 footers?".
Waarschijnlijk gebruik je dat component maar één keer ja, maar wat is het verschil tussen een class en ID, behalve dat een ID je beperkt in het gebruik (1x) en een class niet.
kwaakvaak_v2 schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 11:48:
[...]

Gaat prima met Drupal hoor, je moet alleen wel zelf je templates maken en vooral niet gebruiken wat er uit het systeem komt rollen ;)

Doe maar eens een view source op http://glr.nl/ (wel ff door de HTML minificatie heen prikken)
Drupal (7) heeft naar mijn idee te veel overbodige elementen, classnames en IDs op al zijn output. En de output van sommige elementen wijzigen kost te veel tijd naar mijn neming. Het is wel mogelijk, het kost alleen een stuk meer tijd/energie dan dat ik zou willen bij een CMS. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

ronaldlokers schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 12:46:
[...]

Als de kosten om iets te ondersteunen hoger zijn dan wat het opbrengt is het niet nuttig meer om een al verouderde browser nog te blijven ondersteunen.
Je geeft alleen geen antwoord op de vraag.
OkkE schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 12:47:
[...]

Waarschijnlijk gebruik je dat component maar één keer ja, maar wat is het verschil tussen een class en ID, behalve dat een ID je beperkt in het gebruik (1x) en een class niet.

[...]
Tja, wat is het verschil tussen iets nested doen of direct op het element. Aan de eindkant niets maar inhoudelijk weer wel. Waarom zou je een footer als class benoemen, wil je dan 2 footers? Anders 'moet' het gewoon een ID zijn, omdat het een uniek element is wat één keer voorkomt. Gewoon eigenlijk best practice maar als je dat doorvoert voorkom je ook 'foutjes' en zou technisch gezien je style wat netter worden. Daarbij kun je wat specifieker zijn op een ID bijvoorbeeld.
Los van dat zou je inderdaad overal classes kunnen gebruiken.. echter dat het werkt, simpeler is en ga zo maar door wilt nog niet zeggen dat het dan 'goed' is :p

Oh en je hebt ID's nodig voor bijv. tweakers.net/forum#idvanelement :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
Ik heb gewoon <footer>.

Maar nee, je hergebruikt het niet maar een class hoeft niet hergebruikt te worden natuurlijk. Het kan afhankelijk van de omstandigheden heel handig zijn om niet aan je priorities te komen of juist wel. Voor eenvormigheid van je css kan het wel gewoon makkelijk zijn om alles via classes te doen, waarom niet?

Overigens... duidelijk niet handig: verschillende forms op verschillende pagina's allemaal hetzelfde id geven. Zowel voor css als javascript niet echt handig. Ik kan het helaas ook niet veranderen omdat de backend de forms dan niet meer kan verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Ja waarom niet, waarom wel. Omdat het daar niet direct voor is?
Waarom zouden we niet alle int's in strings zetten. Uiteindelijk werkt het alsnog het zelfde (op misschien wat dingen na afhankelijk van je taal natuurlijk). Omdat het kan, is geen valide reden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:14
Laurens-R schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 11:20:
Ik denk eerlijk gezegd dat je in de IT geen enkel bedrijf zal aantreffen die nog doet aan zo'n sociaal-communistisch relikwie als de dag van de arbeid.
Dat zal je tegenvallen; Dag van de Arbeid is in de meeste landen in de wereld een vrije dag. In Europa doen alleen Nederland en Denemarken er niet aan (ministaatjes als Vaticaanstad en Andorra even buiten beschouwing gelaten).

* Soultaker geniet dus lekker van z'n vrije dag vandaag :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE

OkkE

Douweegbertje schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 12:54:
[...]
Waarom zou je een footer als class benoemen, wil je dan 2 footers? Anders 'moet' het gewoon een ID zijn, omdat het een uniek element is wat één keer voorkomt. Gewoon eigenlijk best practice maar als je dat doorvoert voorkom je ook 'foutjes' en zou technisch gezien je style wat netter worden. Daarbij kun je wat specifieker zijn op een ID bijvoorbeeld.
Let's agree to disagree.

Geen zin om verder door te gaan (ik word betaald voor front-end, niet om er over te praten op GoT helaas :+ ), we verschillen duidelijk van mening/werkwijze en we zullen beide niet (snel) veranderen. :) Mijn denkwijze komt iig overeen met http://cssguidelin.es/ (mocht je daar interesse in hebben)

[ Voor 5% gewijzigd door OkkE op 01-05-2015 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
incaz schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 12:54:
[...]
Overigens... duidelijk niet handig: verschillende forms op verschillende pagina's allemaal hetzelfde id geven. Zowel voor css als javascript niet echt handig. Ik kan het helaas ook niet veranderen omdat de backend de forms dan niet meer kan verwerken.
Een id mag in de HTML niet meerdere keren voorkomen.
Je krijgt dan totaal willekeurig gedrag van de browser.
Een getElementById die de eerste of laatste teruggeeft of enkel de eerste krijgt de id en de rest een random id of css werkt mogelijk niet op die id.
Voorkomen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-04 14:45
Douweegbertje schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 12:54:
[...]

Je geeft alleen geen antwoord op de vraag.
Precies. Je opmerking heeft niets met de grootte van een afdeling te maken. Je afdeling is te groot om IE8 te ondersteunen, maar blijkbaar groot genoeg om jou om de hele week al IE8 fallbacks te verwijderen 8)7

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
SPee schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 13:24:
Een id mag in de HTML niet meerdere keren voorkomen.
Gaat om verschillende pagina's :) Geen invalid html dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Laatst online: 12-10-2024
OkkE schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 12:47:
[...]

[...]

Drupal (7) heeft naar mijn idee te veel overbodige elementen, classnames en IDs op al zijn output. En de output van sommige elementen wijzigen kost te veel tijd naar mijn neming. Het is wel mogelijk, het kost alleen een stuk meer tijd/energie dan dat ik zou willen bij een CMS. :)
Die site is Drupal 7 :) En de hoeveelheid energie valt reuze mee. De truuk is te starten met een goed schoon basis thema. Bijv. Mothership, of ik mijn geval mijn eigen twig basis thema wat bijna alle bullshit eruit mikt. En dan een child theme maken, waarin je alleen implementeert wat nodig is.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

OkkE schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 13:11:
[...]

Let's agree to disagree.

Geen zin om verder door te gaan (ik word betaald voor front-end, niet om er over te praten op GoT helaas :+ ), we verschillen duidelijk van mening/werkwijze en we zullen beide niet (snel) veranderen. :) Mijn denkwijze komt iig overeen met http://cssguidelin.es/ (mocht je daar interesse in hebben)
Ik geef gewoon mijn mening en kan binnen luttele secondes omgepraat worden als iemand een fatsoenlijke argumentatie geeft in plaats van een link waar ik zelf mag zoeken naar de specifieke content over het discussie onderwerp :+

Het enige wat ik in zijn blog zie is dat hij ooit een probleem heeft gehad omdat hij niet nadacht over zijn ID gebruik, waardoor hij nu ID's in zijn algemeenheid in de ban doet.
code:
1
#content table {}

Dat is gewoon te generiek, en heeft geen kut met ID's te maken maar met dom gebruik (snap je de pun?).

Je kan gewoon #content {} gebruiken om precies dat element te stylen, en dan gewoon een class maken voor .table bijvoorbeeld waar je dan specifieke meuk voor de table in zet. In elk geval zijn er vele manieren hoe het had gekund maar ik vind het een kul argument om vervolgens geen ID's te gebruiken.

Eigenlijk is dit het perfecte voorbeeld waarom je juist wel ID's moet gebruiken, omdat sommige hun hoofd niet gebruiken over het algemeen gebruik van elementen/benamingen en nestings. Inherent daaraan maak je dan gewoon structurele fouten die niet opvallen omdat je bijvoorbeeld classes gebruikt. Nogmaals; dat het werkt wilt nog niet zeggen dat het goed is.

Het gaat er niet eens om dat je verplicht overal maar ID's moet neer zetten. Uiteindelijk moet je gewoon al nadenken van; ga ik dit hergebruiken en bij een ja of een twijfel gebruik je een class. Anders een ID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Je "mag" wel declaraties toevoegen aan meerdere css selectors :)

.foo,
.bar { ...stuff... }
Kan ik me zeker in vinden. In situaties waarbij het echt onmogelijk is om meer dan 1 ervan te hebben (door gekke positioning o.i.d.) wil ik wel eens IDs gebruiken, maar in normale situaties, zoals bij footer en header, gebruik ik gewoon classnames.

Nee, je wil er niet 2 op een pagina, maar wie weet wil je het ooit wel. Zo hadden wij een zoekbalk met extra funky dingen (dropdown met settings enzo) in de header met een ID. Later moest-ie ook in de footer. Mochten we alle ID-references gaan refactoren naar classnames. Voortaan dus altijd gewoon alle styles op een classname of element; IDs hebben in mijn ogen geen meerwaarde in CSS.

[ Voor 149% gewijzigd door Gamebuster op 01-05-2015 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Waarom zou je de footer een ID geven en niet gewoon de footer-tag gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE

OkkE

kwaakvaak_v2 schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 13:41:
[...]

Die site is Drupal 7 :) En de hoeveelheid energie valt reuze mee. De truuk is te starten met een goed schoon basis thema. Bijv. Mothership, of ik mijn geval mijn eigen twig basis thema wat bijna alle bullshit eruit mikt. En dan een child theme maken, waarin je alleen implementeert wat nodig is.
Misschien zit 'm dan daar het probleem; wij gebruiken een ander parent theme wat (waarschijnlijk) als nog te veel overbodige code bevat. En mijn kennis (niet heel veel) van Drupal helpt ook niet mee natuurlijk. :P
.
Douweegbertje schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 13:47:
Ik geef gewoon mijn mening en kan binnen luttele secondes omgepraat worden als iemand een fatsoenlijke argumentatie geeft in plaats van een link waar ik zelf mag zoeken naar de specifieke content over het discussie onderwerp :+
Die website is meer dan alleen het kleine stukje over ID-gebruik. Er staat een hele werkwijze beschreven, waar géén IDs gebruiken een onderdeel van is en wat daar imho een logisch onderdeel/oorzaak van is.

Het voornaamste punt is: dat je van plan bent iets maar één keer te gebruiken is niet relevant. Je ontwikkeld componenten (bouwstenen) van HTML+CSS, waar je een website mee "in elkaar zet". Je zet het zo op dat alles herbruikbaar is; wie weet is het ooit nodig* een component 2x te gebruiken, kwaad kan het niet en door alleen classes te gebruiken blijft je code uniform.

*) Denk bijv. aan een pagina die een Lightbox opent waar content inclusief de zelfde pagina footer in moet komen; for whatever reason.
.
Gamebuster schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 14:31:
[...]
Je "mag" wel declaraties toevoegen aan meerdere css selectors :)

.foo,
.bar { ...stuff... }

[...]
True. Wel kan je dan een situatie krijgen als:
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
.navigation-menu,
.navigation-submenu,
.navigation-footer,
.navigation-dropdown {
    /* ... */
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 18:22
HuHu schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 14:42:
[...]

Waarom zou je de footer een ID geven en niet gewoon de footer-tag gebruiken?
Hoe onderscheid je dan de footer van de pagina met de footer van bv een <article> op de pagina? Dat is dan natuurlijk wel onmogelijk (of moet je weer terug vallen op classes). <header> en <footer> zijn in principe bedoelt voor zowel de pagina an zich als voor gebruik binnen <section> elementen (waarvan <article> een derived is). Als je bv hier naar een GoT post kijkt zou je best kunnen zeggen dat het tijdstip van de post en alle acties binnen een <header> horen, en de signature binnen een <footer> (en de volledige post als <article>).

Het zou ook een beetje apart zijn als het W3C elementen gaat verzinnen puur voor de semantische waarde, dus zonder echte betekenis, terwijl je dat element dan maar 1x op een pagina gebruikt. (<title> gebruik je ook maar een keer op een pagina, maar daar doet de browser rechtstreeks wat mee, tussen <footer> en <div> zit geen verschil behalve de semantische naam)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 15:15:
[...]

Hoe onderscheid je dan de footer van de pagina met de footer van bv een <article> op de pagina? Dat is dan natuurlijk wel onmogelijk
Eh, gewoon de ' article footer' css selector?
Het zou ook een beetje apart zijn als het W3C elementen gaat verzinnen puur voor de semantische waarde, dus zonder echte betekenis, terwijl je dat element dan maar 1x op een pagina gebruikt. (<title> gebruik je ook maar een keer op een pagina, maar daar doet de browser rechtstreeks wat mee, tussen <footer> en <div> zit geen verschil behalve de semantische naam)
Veel elementen zijn juist voor de semantiek bedacht? 8)7 Wat is er uberhaupt een beetje apart?

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Laatst online: 18:24
Voutloos schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 15:22:
[...]
Eh, gewoon de ' article footer' css selector?

[...]
Wanneer je in je CSS een selector hebt op footer en nog een op article footer kun je in die laatste een hoop styling van footer overschrijven. Dan lijkt het mij handiger om er gewoon even een classname aan te hangen. Dan kun je de tagname alsnog meenemen, dus zoiets:

footer.footer-website { ... }
footer.footer-forumpost { ...}
footer.footer-newsitem {..}
..etc.

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Tja, het hangt van je documenten en stijl af of het cascaden leuk uit pakt en waar je dus voor moet kiezen.

Een class is niet altijd beter, net als dat enkel een element naam niet altijd de oplossing is. Maar dan nog kan je wel altijd de best relevante elementnaam kiezen. ;)

{signature}

Pagina: 1 ... 99 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.