Iedereen aan 't uitslapen? Het is nog rustig hier.
Zekerheden heb je niet wanneer je ontslag neemt en wat anders gaat doen nee. Maar het leven bestaat uit risico's nemen. Wanneer je altijd maar op safe speelt, heb je naar mijn mening niet geleefd.
Daarnaast ben ik er inmiddels wel achter, als je gewoon een normale houding hebt, en goed bent in je werk, heb je zo een andere baan. Vertrouw in je eigen kunnen, en je straalt dit naar buiten uit.
Ik heb ook lang zitten twijfelen omdat ik een overstap van baan wel erg spannend vond. Hypotheek, en geen vast contract, scarry thought. Toen ik de knoop eenmaal had doorgehakt werd ik echter zo zeker van werk, dat ik besloot om het een stapje verder te brengen, en gewoon ontslag in te dienen om voor mezelf te beginnen.
Tijdens het zoeken, heb ik dan ook meerdere aanbiedingen gekregen, en allen af moeten wijzen omdat ik "wat anders ging doen". Eng? Spannend? Ja, de eerste paar maanden wel. Maar nu, een maand of 9 verder, besef ik mij dat het gewoon een kwestie van durven en doen is.
Blijven zitten bij een werkgever waar je uitgekeken bent, je verveelt, of ergert aan bepaalde zaken. Nooit weer!
Heb een tijd terug een discussie gehad met vrienden. Iemand mopperde erover dat hij het zo druk had met zijn 32-urige werkweek, en hij zo vroeg moest beginnen. Ook het werk vond hij geen zak aan. Toen ik zei dat hij ontslag moest nemen en iets anders moet gaan doen, dat ik wel echt iedere dag weer plezier heb in mijn werk, was ik de idioot want dat bestond niet.
Echt, heb je geen plezier meer in je werk, ga je er met tegenzin heen, of blijf je 's avonds met een negatief gevoel terugkijken op de dag. Neem ontslag! Zoek wat anders, maar echt met het idee dat je iets anders gaat doen, en niet met het idee van "even rondkijken". Absoluut de beste keuze die je kan maken.
(tenzij je dicht bij je pensioenleeftijd zit, dan word het lastiger)