_Moe_ schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 08:49:
[...]
Vind je nu zelf niet dat dit wat kort door de bocht is.
Je gaat er toch niet van uit dat je klanten op de rand van hun fallissement staan, of licht jij ze altijd helemaal door dan?
Verder is het perfect mogelijk dat je 12,5 weken werkt zonder iets van betaling gezien te hebben. Als je voorbij de 16 weken zit, ligt dit dan weer helemaal anders.
En je zou natuurlijk een zeker percentage vooraf kunnen vragen, maar ook dat vind ik persoonlijk een beetje vreemd. Wat doe je dan als de klant niet tevreden is bijvoorbeeld?
Het is niet kort door de bocht. Juist niet.
Je bent een freelancer, en even afhankelijk of je er naast nog werkt is het geen wat je werkt je enige inkomsten.. dus dan is er helemaal niets kort door de bocht om financiële zekerheid te krijgen. Niet om weer lullig te doen, maar anders krijg je dus dat je 500 uur verneukt. Niet dat ik overigens weet hoe het in zijn verhaal is gegaan dus ik wil ook niet nu gaan vergelijken.
Zelfs hier bij mij op mijn werk krijgen we facturen van bepaalde 3e partijen binnen voor redelijke bedragen voor bepaald maatwerk. Nu zijn wij totaal geen 'rare' partij en doen we al jaren zaken met ze, maar de facturen zien er alsnog zo uit:
40% vooraf, 20% oplevering, 40% binnen 2 weken na oplevering.
En soms dan 30-40% vooraf, de rest na oplevering.
Het eerste is een soort tegemoetkoming. Hun hebben financiële zekerheid en wij zekerheid dat ze het product goed gaan afleveren anders krijgen ze de laatste 40% niet.
Ik vraag eigenlijk altijd een vooraf betaling, indien de kosten > xxxx bedrag en/of uren > xx. Bij nieuwe klanten wil ik vrijwel altijd een vooraf betaling tenzij ik het risico waard vind (denk aan groot bedrijf, vervolg opdrachten etc) maar dan nog doe ik geen 'gekke' dingen bij grote bedragen.
Je hoeft niet het risico alleen bij jezelf te leggen, en bedrijven vinden dit heus niet raar of kort door de bocht hoor.
En een betaaltermijn van 2 maanden, tja bij mij is het 14 dagen. Ik kan domweg niet 1 maand fulltime werken om dan pas een factuur te sturen en dan nog eens 2 maanden te moeten wachten. Dan heb ik (mocht ik fulltime freelancer zijn) weinig eten in de koelkast staan om het nog licht uit te drukken
[
Voor 6% gewijzigd door
Douweegbertje op 18-02-2015 09:25
]