[Synology] Vraag en antwoord - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 114 Laatste
Acties:
  • 644.489 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carn82
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-05 01:16
Quakie schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 09:51:
Ik begrijp werkelijk waar niet waarom iedereen zo weg loopt met Plex.

Pak Plex en stream film eens naar een ipad.
Pak DS Video en stream dezelfde film naar een ipad..

Snap niet dat je een NAS 100% gaat belasten als een soort gelijke app praktisch geen belasting geeft..
Ik ben benieuwd naar hoeveel frames er gedropt worden via Plex.

Natuurlijk is DS video ook niet heilig zoals onderbreking van DTS maar ik heb werkelijk waar geen enkele problemen.. Ik gebruik DS Video zowat dagelijks (op iPhone, iPad, Macbook, apple tv, Samsung TV etc)

Zelfs buiten de deur werkt het.....

En ik heb niet eens hardwarematige ondersteuning.. Een 716+ moet uit zijn neus vreten met DS Video

Nog een leuke, simuleer eens dat er 2 of 3 streams zijn met Plex.
Wat in mijn ogen niet eens zo gek is in meerpersoons huishouden..

Als Plex hardwarematig ondersteuning zou hebben zou ik zo overstappen en er zelfs voor betalen..
Tja, ik heb ooit een Plex-pass gekocht toen die nog vrij goedkoop waren, en ben verder al jaren tevreden. Het Grote 'voordeel' dat DS Video heeft is dat het features van de hardware kan gebruiken. Een groot voordeel, maar er is een reden dat DS Video steeds meer op Plex begint te lijken qua look en functionaliteiten ;)

Als je met DS Video uit de voeten kan dan is Plex inderdaad overbodig. En vice-versa. Ik heb beiden nog niet goed kunnen vergelijken, maar 'wat ik zo lees' is Plex toch wel net wat flexibeler als het gaat support van varia file/codec formats (met name dan het detecteren/analyseren van de file en op basis van deviceprofiles bepalen wat er nodig is. DS Video geeft niet altijd thuis bij bepaalde type files icm clients). Plex heeft een mooie sync-functie (bv media downloaden/up to date houden) op verschillende devices, support voor Chromecast, betere metadatacollection, meer agents; en aardige support voor meerdere users; en het delen van je library met meerdere mensen en andersom. En een hoop clients voor varia platforms (zo gebruik ik het thuis op een android tablet, een chromecast, de PS4 en een Samsung TV).

Mogelijk doet DS Video dit ook allemaal op termijn, maar Plex is voor mijn gevoel wel leidend. Beetje media-consumer zal vast beiden gebruiken, het is niet dat je moet kiezen :+

Verder deel ik je mening over de hardwarematige ondersteuning, jammer dat het Plex team daar geen officiele uitspraak over doet. Maar goed, ik denk dat Synology het simpelweg niet wil, want dan verliezen ze de belangrijkste feature van hun eigen applicatie...

(kleine toevoeging; al een iets oudere review over DS Video maar inhoudelijk wel interessant: http://www.anandtech.com/...sport-almost-done-right/9)

[ Voor 9% gewijzigd door Carn82 op 05-02-2016 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-06 10:40
Quakie schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 09:51:
Pak DS Video en stream dezelfde film naar een ipad..
Ik heb eerlijk gezegd nooit omgekeken naar Plex of DS Video.
Ik kijk alleen films e.d. op mijn TV via een RPi met Kodi en niet op andere apparaten. :)
Maar was benieuwd naar Plex n.a.v. eerdere posts en DS Video was ik eerlijk gezegd even vergeten.
Ga ik ook eens proberen...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-06 23:43

TommyGun

Stik er maar in!

kraades schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 10:20:
[...]

Ik heb eerlijk gezegd nooit omgekeken naar Plex of DS Video.
Ik kijk alleen films e.d. op mijn TV via een RPi met Kodi en niet op andere apparaten. :)
Maar was benieuwd naar Plex n.a.v. eerdere posts en DS Video was ik eerlijk gezegd even vergeten.
Ga ik ook eens proberen...
Je hebt dan geen gedoe met codecs? (lees; DTS). Het gebrek aan ondersteuning w.b. laatstgenoemde is wel verdomd irritant zeg. Een Chromecast is geen optie (ondersteunt eveneens geen DTS) en ik heb weinig zin om mkv files via een PC te gaan converten. Op het moment heb ik geen Media Center dus ik zoek of een Media Center die mijn problemen weg neemt (RPI?) of een manier om DS audio tracks om te zetten naar een ander formaat (AC3?) op de NAS zelf.

TommyGun in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2"

Ik kwam zojuist het package Serviio tegen en dat klinkt interessant maar ik weet niet of dat kan wat ik wil.

[ Voor 12% gewijzigd door TommyGun op 05-02-2016 10:55 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:46
TommyGun schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 10:53:
[...]

Je hebt dan geen gedoe met codecs? (lees; DTS). Het gebrek aan ondersteuning w.b. laatstgenoemde is wel verdomd irritant zeg. Een Chromecast is geen optie (ondersteunt eveneens geen DTS) en ik heb weinig zin om mkv files via een PC te gaan converten. Op het moment heb ik geen Media Center dus ik zoek of een Media Center die mijn problemen weg neemt (RPI?) of een manier om DS audio tracks om te zetten naar een ander formaat (AC3?) op de NAS zelf.

TommyGun in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2"

Ik kwam zojuist het package Serviio tegen en dat klinkt interessant maar ik weet niet of dat kan wat ik wil.
Waarom zou die last hebben? Hij gebruikt KODI.Zijn nas levert niks anders dan data aan.
Er zijn alleen mogelijke problemen als je een domme apparaat slimt wilt laten zijn door het te verschuiven naar een NAS.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Jake
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-06-2020
Quakie schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 09:38:
[...]

Heb je dat ergens gelezen? Dat geheugencompressie uit moet?

Ik heb ook 8GB in een niet ondersteunde DS en geheugencompressie staat gewoon aan....nergens last van.
Ok bedankt. Zal het dus MET en zo nodig zonder proberen/draaien. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
Carn82 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 10:13:
[...]

Tja, ik heb ooit een Plex-pass gekocht toen die nog vrij goedkoop waren, en ben verder al jaren tevreden. Het Grote 'voordeel' dat DS Video heeft is dat het features van de hardware kan gebruiken. Een groot voordeel, maar er is een reden dat DS Video steeds meer op Plex begint te lijken qua look en functionaliteiten ;)

Als je met DS Video uit de voeten kan dan is Plex inderdaad overbodig. En vice-versa. Ik heb beiden nog niet goed kunnen vergelijken, maar 'wat ik zo lees' is Plex toch wel net wat flexibeler als het gaat support van varia file/codec formats (met name dan het detecteren/analyseren van de file en op basis van deviceprofiles bepalen wat er nodig is. DS Video geeft niet altijd thuis bij bepaalde type files icm clients). Plex heeft een mooie sync-functie (bv media downloaden/up to date houden) op verschillende devices, support voor Chromecast, betere metadatacollection, meer agents; en aardige support voor meerdere users; en het delen van je library met meerdere mensen en andersom. En een hoop clients voor varia platforms (zo gebruik ik het thuis op een android tablet, een chromecast, de PS4 en een Samsung TV).

Mogelijk doet DS Video dit ook allemaal op termijn, maar Plex is voor mijn gevoel wel leidend. Beetje media-consumer zal vast beiden gebruiken, het is niet dat je moet kiezen :+

Verder deel ik je mening over de hardwarematige ondersteuning, jammer dat het Plex team daar geen officiele uitspraak over doet. Maar goed, ik denk dat Synology het simpelweg niet wil, want dan verliezen ze de belangrijkste feature van hun eigen applicatie...

(kleine toevoeging; al een iets oudere review over DS Video maar inhoudelijk wel interessant: http://www.anandtech.com/...sport-almost-done-right/9)
Ik zeg nergens dat je moet kiezen. Ik vind het alleen apart dat mensen gelijk altijd naar Plex grijpen terwijl ze het unieke van hun nas links laten liggen nl hardware matige ondersteuning tot aan 4K zelfs.
Ik zou het andersom doen..

Naar mijn idee zijn er twee voordelen met Plex tov DS Video:

-Meer cliënt ondersteuning zoals een PS3, 4, etc
-Er wordt sowieso wat afgespeeld ipv error code (Echter in praktijk valt het reuze mee wat de DS Video niet afspeelt of ik moet continue mazzel hebben.. zelfs onder mijn vorige NAS (DS213+) weinig problemen.. )

Rest doet DS Video nu al, niet op termijn ;), er is apple tv (airplay) ondersteuning, er is chromecast ondersteuning, webbrowser ondersteuning, je kunt ondertitels laten zoeken.. files worden realtime bijgewerkt, zoveel users als bibliotheken aanwezig op NAS, etc. Je kunt files via DS Video publiek delen zonder veel gedoe..

Echter wegen de nadelen voor mij niet op tegen de nadelen van Plex: nl 100% load en lagere kwaliteit omdat niks direct play is zodra je ondertitels inschakelt. NAS zal altijd aan de bak moeten.
Inderdaad heb ik er voor gezorgd dat ik volledig klaar ben met DS Video (apple tv, samsung tv, etc). Onder DSM6.0 komt offline transcoding dus nadeel 2 wordt daarmee opgelost.

Zet je tablet, chromecast, ps4 en samsung tv eens tegelijk aan via Plex op een NAS… onmogelijk dat het 1080P gaat zijn met hoge bitrates zonder hakkelen.

Ik denk dat oorzaak bij Plex ligt en niet bij Synology aangezien het op geen enkele NAS gesupport wordt. Nu hebben ze gewoon x86 support en bouwen daarop.. hierdoor kunnen ze veel ondersteunen zonder teveel verschillende versies te onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carn82
Quakie schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 11:20:
[...]

Ik zeg nergens dat je moet kiezen. Ik vind het alleen apart dat mensen gelijk altijd naar Plex grijpen terwijl ze het unieke van hun nas links laten liggen nl hardware matige ondersteuning tot aan 4K zelfs.
Ik zou het andersom doen..

Naar mijn idee zijn er twee voordelen met Plex tov DS Video:

-Meer cliënt ondersteuning zoals een PS3, 4, etc
-Er wordt sowieso wat afgespeeld ipv error code (Echter in praktijk valt het reuze mee wat de DS Video niet afspeelt of ik moet continue mazzel hebben.. zelfs onder mijn vorige NAS (DS213+) weinig problemen.. )

Rest doet DS Video nu al, niet op termijn ;), er is apple tv (airplay) ondersteuning, er is chromecast ondersteuning, webbrowser ondersteuning, je kunt ondertitels laten zoeken.. files worden realtime bijgewerkt, zoveel users als bibliotheken aanwezig op NAS, etc. Je kunt files via DS Video publiek delen zonder veel gedoe..

Echter wegen de nadelen voor mij niet op tegen de nadelen van Plex: nl 100% load en lagere kwaliteit omdat niks direct play is zodra je ondertitels inschakelt. NAS zal altijd aan de bak moeten.
Inderdaad heb ik er voor gezorgd dat ik volledig klaar ben met DS Video (apple tv, samsung tv, etc). Onder DSM6.0 komt offline transcoding dus nadeel 2 wordt daarmee opgelost.

Zet je tablet, chromecast, ps4 en samsung tv eens tegelijk aan via Plex op een NAS… onmogelijk dat het 1080P gaat zijn met hoge bitrates zonder hakkelen.

Ik denk dat oorzaak bij Plex ligt en niet bij Synology aangezien het op geen enkele NAS gesupport wordt. Nu hebben ze gewoon x86 support en bouwen daarop.. hierdoor kunnen ze veel ondersteunen zonder teveel verschillende versies te onderhouden.
Mjah, Plex is platform-agnostisch. In mijn scenario gebruik ik het al jaren, dus wil die lijn voortzetten gezien het prima software is. Het siert Synology dat DS Video steeds beter wordt maar dat geldt natuurlijk niet voor andere NAS-bouwers met software van mindere kwaliteit. Maar wat je zegt, als je een Syno hebt zit je wat dat betreft goed. Overigens klopt het niet helemaal dat ondertitels altijd transcoding triggeren, sinds een recente update van Plex wordt daar een stuk netter mee omgesprongen voor iOs devices, en ik heb recentelijk nog getest op een rits android-devices waaronder mijn chromecasts en iig sidecar subs (zoals .srt) worden niet meer getranscode :)

En wederom (en dit is mijn mening), het maakt voor Synology 'no sense' (idem voor andere NAS-bouwers) om Plex te helpen met het gebruik van hardwarematige transcoding. Beide partijen doen er vooralsnog geen uitspraken over, maar als men wel zou samenwerken dan zou DS Video in 1 klap niet meer relevant zijn voor veel mensen, dus een stuk toegevoegde waarde voor Synology verdwijnt. Ik zou het zelf graag willen, maar vanuit een zakelijk oogpunt snap ik het wel. Maar goed, laten we hopen dat daar ooit verandering in komt :9

Overigens lijkt de DS415+ nog een aardig eind te komen met 1x transcode en meerdere plays/streams:
YouTube: Plex Transcoding on a Synology DS415+ NAS

[ Voor 3% gewijzigd door Carn82 op 05-02-2016 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-06 23:43

TommyGun

Stik er maar in!

Quakie schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 10:57:
[...]

Waarom zou die last hebben? Hij gebruikt KODI.Zijn nas levert niks anders dan data aan.
Er zijn alleen mogelijke problemen als je een domme apparaat slimt wilt laten zijn door het te verschuiven naar een NAS.
Duidelijk, bedankt. Het is dan wel jammer dat je DS Video vervolgens kunt uitzetten want je gebruikt dan de RPI voor het processen / de interface van KODI voor bibliotheek e.d. en mist dus 'de kracht' van de NAS als in hardware encoding en andere functies die DS aanbiedt.

Of zie ik dat verkeerd?

[ Voor 44% gewijzigd door TommyGun op 05-02-2016 12:32 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-06 07:48
Kodi leest alles uit via SMB. 95% van film en series aanbod bestaat is standaard gecodeerd en kan dus door vrijwel elk device hardwarematig worden decodeerd. 10-BIT encoded en HEVC encoded materiaal uitgezonderd.

Ik heb zelf de standaard mediaserver en PLEX draaien zodat ik met mijn SmartTV gewoon het meeste kan afspelen. En ik transcode helemaal niets! Ook geen gezeur met DTS, wordt gewoon door mijn TV doorgezet naar de receiver of stereo afgespeeld op de TV zelf.

Enkel HEVC, 10-BIT en films met DTS-HD sreek ik dus met Kodi aan via SMB.

De telefoons en Android tablets in huis spelen ook alles af via BS-player (LAN) in combinatie met SMB. Die roep ik net zo vaak aan vanuit ES explorer met alsnog BS-player. Lijkt mij sterk dat Apple geen equivalent daarvoor heeft. Apples kunnen ook gewoon overweg met SMB.
Zelf probeer ik de Plex en Mediaserver gewoon te vermijden. Ze draaien wel ja. maar dat is voor wanneer ik niet weet wat ik wil kijken op de tv en te lui ben om de Kodi remote te pakken :) .

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Genoemde geheugen geplaatst en werkend. :)
Je kunt er redelijk bij als je niet te dikke vingers hebt...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carn82
Die Bruine schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 12:57:
Kodi leest alles uit via SMB. 95% van film en series aanbod bestaat is standaard gecodeerd en kan dus door vrijwel elk device hardwarematig worden decodeerd. 10-BIT encoded en HEVC encoded materiaal uitgezonderd.

Ik heb zelf de standaard mediaserver en PLEX draaien zodat ik met mijn SmartTV gewoon het meeste kan afspelen. En ik transcode helemaal niets! Ook geen gezeur met DTS, wordt gewoon door mijn TV doorgezet naar de receiver of stereo afgespeeld op de TV zelf.
Prima setup. Als je Plex ook echt gebruikt op meerdere devices en goed wil bijhouden wat je allemaal wel en niet gezien hebt dan zijn er bv ook nog prima Kodi-plugins die met je Plex library kunnen praten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Jake
Dr.Jake schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 13:42:
Vandaag is mijn bestelling verzonden : DS716+ met 2x WD RED Pro 6TB en meteen maar de Synology router RT1900AC erbij besteld. :Y

De 8GB mem module is ook al onderweg. O-)
Mijn spullen zijn net Binnen ! *O*

Ben net de eerst keer mijn Ds716+ aan het starten. :7

[Jammer dat ik over een uur naar mijn werk moet.] :S

[Toch maar vannacht ermee spelen na mijn werk] oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:26
SquareOne schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 22:28:
[...]

Nu rest mij de vraag waar haal ik het .csr certificaat vandaan? Want die moet ik ook importeren in de Synology.

[afbeelding]
Die kan je gewoon aanmaken op je synology. Bij beveiliging - Certificaat - Certificaat aanmaken - een CSR aanmaken

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Ik kom er niet uit. Ik wil Sub-Zero.bundle installeren in mijn Plex Media Server op mijn Synology NAS. Via de terminal kom ik prima uit bij /volume1/Plex/Library/Application\ Support/Plex\ Media\ Serve
r/Plug-ins/ als root. Alleen als ik de bundle wil kopiëren vanaf mijn Mac met scp dan krijg ik als result "ambiguous target".
Handiger zou zijn via Transmit maar daar kan ik niet connecten 'onder' de network shares. En dus kom ik niet bij de root van de harddisks (volume1). Hoe los ik dit nu op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
TommyGun schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 12:26:
[...]

Duidelijk, bedankt. Het is dan wel jammer dat je DS Video vervolgens kunt uitzetten want je gebruikt dan de RPI voor het processen / de interface van KODI voor bibliotheek e.d. en mist dus 'de kracht' van de NAS als in hardware encoding en andere functies die DS aanbiedt.

Of zie ik dat verkeerd?
Jip

Altijd een goede inschatting maken van je benodigde kracht.. Het kan je veel geld schelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
iAmRenzo schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 15:42:
Ik kom er niet uit. Ik wil Sub-Zero.bundle installeren in mijn Plex Media Server op mijn Synology NAS. Via de terminal kom ik prima uit bij /volume1/Plex/Library/Application\ Support/Plex\ Media\ Serve
r/Plug-ins/ als root. Alleen als ik de bundle wil kopiëren vanaf mijn Mac met scp dan krijg ik als result "ambiguous target".
Handiger zou zijn via Transmit maar daar kan ik niet connecten 'onder' de network shares. En dus kom ik niet bij de root van de harddisks (volume1). Hoe los ik dit nu op?
Komt door de spaties. Dubbele quotes om de naam?

"Pad met spaties"
-of-
Pad\ met\ spaties

[ Voor 3% gewijzigd door technorabilia op 05-02-2016 17:45 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

kraades schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 17:44:
Komt door de spaties. Dubbele quotes om de naam?

"Pad met spaties"
-of-
Pad\ met\ spaties
Die staan er ook! :)
code:
1
2
3
> scp ~/User/Downloads/Sub-Zero.bundle root@192.168.1.6:/volume1/Plex/Library/Application\ Support/Plex\ Media\ Server/Plug-ins/
root@192.168.1.6's password: 
scp: ambiguous target

Met WinSCP is het al weer opgelost... good ol' windows :)

[ Voor 6% gewijzigd door iAR op 05-02-2016 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Oh ja...probeer eens een andere file, gebruiker, directory, ...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heisenbug
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-06 18:07
Zijn er meer mensen met problemen gerelateerd aan de USB aansluitingen?

Gebruik van de USB3 poort op m'n DS414 zorgt voor een complete freeze van het systeem waardoor ik er niet meer bij kan, SSH en webinterface. Ik heb al verschillende USB drives geprobeerd. Ook een officieel ondersteunde drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Boll
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:38

Red Boll

Kick Ass!

Heisenbug schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 20:54:
Zijn er meer mensen met problemen gerelateerd aan de USB aansluitingen?

Gebruik van de USB3 poort op m'n DS414 zorgt voor een complete freeze van het systeem waardoor ik er niet meer bij kan, SSH en webinterface. Ik heb al verschillende USB drives geprobeerd. Ook een officieel ondersteunde drive.
In ieder geval niet op een DS1515+, gezien jouw ervaring twijfel ik ook "iets" in mijn DS414 te steken. :P
Welke DSM heb je en kon je iets terugvinden in de events hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heisenbug
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-06 18:07
Red Boll schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 21:10:
[...]

In ieder geval niet op een DS1515+, gezien jouw ervaring twijfel ik ook "iets" in mijn DS414 te steken. :P
Welke DSM heb je en kon je iets terugvinden in de events hierover?
DSM versie is up to date en in /var/messages is niets te zien. Zijn er nog een andere logs die ik kan bekijken? Ook de voorste USB poort werk niet goed. De USB drive wordt zomaar uitgespuugd tijdens een transfer. Ik heb verschillende drives geprobeerd en allemaal geformatteerd als Ext4 of Fat32 via de diskstation zelf.

Ik heb nu maar een support ticket gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
Ik heb DSM 6 B2 op mijn DS1512+ geïnstalleerd. Na een paar minuten hangt de webinterface en kan ik niet meer inloggen. Dit na een clean install met twee nieuwe schijven.

Iemand anders hier ook last van?

Mooi bout :( . Ik had twee kopies gestart via File Explorer. Die zijn nu weer gestopt. Vreemde is dat ik wel bij de shares kan. Het is dus enkel de webinterface die ermee kapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekfad
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-06 13:18
Goedemorgen allemaal.

Ik ben op zoek naar een vervanging voor mijn DS211+ (begint toch stilaan traag te lopen) en ben op de 716+ gebotst.

Momenteel zitten er nog 2x 2TB Harde schijven in de oude NAS. Aangezien beiden ook mijn opslag aan uitbreiding toe is vroeg ik mij af hoe ik het best tewerk ga.

Volgende vragen heb ik:

1 - Als ik de DS 716+ aanschaf met nieuwe harde schijven, hoe ga ik dan het makkelijkst te werk om de info te kopiëren van de ene NAS op de andere? Gewoon verplaatsen van de ene naar de andere?
2 - Is het een optie om de DS 211+ draaiende te houden naast de DS 716+ als extentie of dien ik daarvoor de DX213 aan te kopen?
3 - Als ik dat laatste doe (DX213 aankopen), kan ik dan gewoon mijn oude schijven in de DX pluggen of dien ik dan nog bijkomende handelingen uit te voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Als je toch nieuwe disks koopt dan zou ik de DS716+ geheel inrichten incl. volume aanmaken en daarna de data via het netwerk verplaatsen/kopieren. Ook omdat het maar om max. 2 x 2 TB gaat is dat goed te doen.

Ik geloof niet dat het mogelijk is om de DS211+ als extensie te gebruiken. De oude schijven zou ik dan in de nieuwe extensie unit plaatsen en daarna opnieuw formatteren nadat de data is verplaatst in stap 1.

Mogelijk dat je ook van btrfs gebruik wilt gaan maken (zou ik wel doen) en dat kan dan prima via deze methode.

[ Voor 45% gewijzigd door technorabilia op 06-02-2016 10:20 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekfad
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-06 13:18
kraades schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 10:17:
Als je toch nieuwe disks koopt dan zou ik de DS716+ geheel inrichten incl. volume aanmaken en daarna de data via het netwerk verplaatsen/kopieren. Ook omdat het maar om max. 2 x 2 TB gaat is dat goed te doen.

Ik geloof niet dat het mogelijk is om de DS211+ als extensie te gebruiken. De oude schijven zou ik dan in de nieuwe extensie unit plaatsen en daarna opnieuw formatteren nadat de data is verplaatst in stap 1.
En kan ik dan nadien de DS 211+ eventueel gebruiken als extention bay of dien ik daarvoor echt de DX213 of de DX513 nadien aan te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Boll
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:38

Red Boll

Kick Ass!

Heisenbug schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 21:45:
[...]
Zijn er nog een andere logs die ik kan bekijken?
Ik kom meestal niet eens verder dan het log center... :|

Klinkt wel alsof er iets hardwarematig kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Jake
Ekfad schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 10:14:
Goedemorgen allemaal.

Ik ben op zoek naar een vervanging voor mijn DS211+ (begint toch stilaan traag te lopen) en ben op de 716+ gebotst.

Momenteel zitten er nog 2x 2TB Harde schijven in de oude NAS. Aangezien beiden ook mijn opslag aan uitbreiding toe is vroeg ik mij af hoe ik het best tewerk ga.

Volgende vragen heb ik:

1 - Als ik de DS 716+ aanschaf met nieuwe harde schijven, hoe ga ik dan het makkelijkst te werk om de info te kopiëren van de ene NAS op de andere? Gewoon verplaatsen van de ene naar de andere?
2 - Is het een optie om de DS 211+ draaiende te houden naast de DS 716+ als extentie of dien ik daarvoor de DX213 aan te kopen?
3 - Als ik dat laatste doe (DX213 aankopen), kan ik dan gewoon mijn oude schijven in de DX pluggen of dien ik dan nog bijkomende handelingen uit te voeren?
Als ik jou was zou ik wel de WD Red Pro HDD's en de 8 GB module halen.om de maximale snelheid eruit te halen.
Ik heb mijn DS716+ met 2x WD RED Pro 6TB gisteren 's middag gekregen en hij heeft er 9 uur(nog zonder de 8GB) over gedaan om er een raid 0 van te maken. :F
Ik ga nu de 8GB module plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-05 13:55
Ik probeer iets goed te krijgen wat niet helemaal lukt, en wat ik ook niet snap. Ik heb een DS211 met versie 5.2 erop.

Ik heb voor Photostation verschillende accounts (ingesteld in DSM). In de Photostation instellingen kun je aangeven welke gebruiker toegang heeft tot welke albums.
Dit gaat goed, als iemand anders inlogt op Photostation ziet die gene alleen de albums die ik aangevinkt hebt. Niet aangevinkte albums zijn niet zichtbaar.

Echter als ik met datzelfde account inlog op DSM, zijn de albums wel zichtbaar en te openen in Filestation.

Kan iemand uitleggen hoe dit kan? Ik heb al in de verschillende instellingen zitten zoeken van DSM, maar ik kan nergens specifiek toegang toestaan of weigeren voor bepaalde (sub)mappen. Alleen de hoofdmappen op mijn NAS zijn in te stellen om toegang te verlenen of weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 12:37
Als die verschillende users de administrator rol hebben kunnen ze overal bij.
Een gewone user zou alleen in zijn/haar home folder moeten kunnen.

edit: Dan heb ik het over toegang via filestation of cifs/nfs/etc.

[ Voor 19% gewijzigd door job op 06-02-2016 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:17
Kan je op een of andere manier testen of de syno goed op Internet kan ?

Ik vermoed dat er met de verbinding geen probleem is, maar nzbget doet het niet lekker.

Ik heb mijn gegevens al enkele keren opnieuw ingevoerd, maar helaas geen succes.

Met de gegevens van mijn schoonouders doet het ook niet.

vandaar dat ik de verbinding wilde testen.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 11-06 12:37
nzbget heeft ook een log (messages), wat staat daar in?
Als je packages kan installeren, dan zit het met de internet toegang vast goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
Mocht iemand hier met een DS1512+ DSM 6 overwegen, niet doen!

Begonnen met een clean install op nieuwe schijven. Na 5 tot 60 minuten hangt de interface. Bovendien kan ik geen enkele package installeren. Constant gezeur dat er geen internet is.
Wanneer ik de packages handmatig download krijg ik alleen Audiostation geïnstalleerd, de rest weigert. Maar dat is niet zo erg, want zoals ik al aangaf, je mag blij zijn wanneer de NAS nog reageert na 10 minuten.
Ik heb meerdere clean installs geprobeerd en alles lijkt goed te gaan. Maar na drie keer kan ik je wel verzekeren, het werkt dus voor geen meter en de NAS is volledig onbruikbaar. Zelfs inloggen lukt sporadisch. De shares lijken aanwezig te zijn, maar zijn vervolgens onbenaderbaar. En het mooiste is dat het apparaat reageert op een ping naar LAN1, terwijl ik die helemaal niet heb aangesloten...

Anyway, be warned. Installeer DSM 6 Bèta 2 niet op jouw DS1512+!

Mooiste van alles? Vandaag begint het Chinese nieuwjaar. Dus ergens volgende week kom ik aan de beurt. Tot die tijd, jammer maar helaas. Perfecte timing ook weer :( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Threster be
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-05 20:21

Threster be

Do or do not, there is no try

De harde schijf van mijn DS111 is de geest aan het geven. Ik wil in een keer de hele NAS upgraden.
Ik twijfel tussen de 216play en 216+.

Mijn use case:
  • Time Machine backups (meest belangrijk)
  • Multimedia aanleveren aan een HTPC met Kodi
  • Downloadclient (transmission en aanverwante community packages)
  • iTunes Server
  • Fileserver voor een Cubieboard met Subsonic (de muziekcollectie is ALAC (apple lossless). De DS111 kon dit niet naar mp3 transcoden voor mijn android device)
De 216play is aantrekkelijk omdat hij ook H265 kan trancoden. Als ik het goed begrijp, heb ik hier wel niet veel aan. Dit zou enkel met Video Station werken, zelfs niet met het synology mediaserver package? :(
Als dit klopt, is de 216+ weer interessanter omwille van de intel x64 processor. Dat lijkt me meer toekomstbestendig (BTRFS...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
MdO82 schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 14:53:
Kan je op een of andere manier testen of de syno goed op Internet kan ?

Ik vermoed dat er met de verbinding geen probleem is, maar nzbget doet het niet lekker.

Ik heb mijn gegevens al enkele keren opnieuw ingevoerd, maar helaas geen succes.

Met de gegevens van mijn schoonouders doet het ook niet.

vandaar dat ik de verbinding wilde testen.
Probleem bleek in het modem te zitten de firewall was iets te strak afgesteld.
Vreemd blijft wel dat het op de pc dan wel goed ging.

Afijn, het is weer even knutselen om de boel terug te zetten ;)
Ik heb hier eens voorbij zien komen dat je met een commando in putty je pad weer kan geven waar je op dit moment aan het werk bent.
Wie weet via welk commando dat ging ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:24
MdO82 schreef op zondag 07 februari 2016 @ 15:12:
[...].....
Ik heb hier eens voorbij zien komen dat je met een commando in putty je pad weer kan geven waar je op dit moment aan het werk bent.
Wie weet via welk commando dat ging ?
code:
1
pwd

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:20
Threster be schreef op zondag 07 februari 2016 @ 14:13:
De harde schijf van mijn DS111 is de geest aan het geven. Ik wil in een keer de hele NAS upgraden.
Ik twijfel tussen de 216play en 216+.

Mijn use case:
  • Time Machine backups (meest belangrijk)
  • Multimedia aanleveren aan een HTPC met Kodi
  • Downloadclient (transmission en aanverwante community packages)
  • iTunes Server
  • Fileserver voor een Cubieboard met Subsonic (de muziekcollectie is ALAC (apple lossless). De DS111 kon dit niet naar mp3 transcoden voor mijn android device)
De 216play is aantrekkelijk omdat hij ook H265 kan trancoden. Als ik het goed begrijp, heb ik hier wel niet veel aan. Dit zou enkel met Video Station werken, zelfs niet met het synology mediaserver package? :(
Als dit klopt, is de 216+ weer interessanter omwille van de intel x64 processor. Dat lijkt me meer toekomstbestendig (BTRFS...)
Gezien het verschil in specs tussen die 2 modellen (De DS216+ is écht wel een flink stuk sneller :D) zou ik, tenzij je de H265 transcoding feature van de NAS ook echt gaat gebruiken (de DS216+ kan wel H264 4k transcoden overigens), instantly gaan voor het + model.
Helemaal gezien je een dedicated HTPC hebt lijkt me de 'Play feature' een beetje overbodig. (tenzij je HTPC te zwak is voor de gewenste kwaliteit)

Zelf weeg ik BTRFS ook best zwaar mee voor een toekomstige NAS, maar het hangt er ook een beetje van af hoe dit in de praktijk zal uitpakken.

Zo doet BTRFS zijn werk (het herstellen van bitrot) pas écht als deze de nog aanwezige data kan herstellen vanaf een pariteits disk. Dit zou in het geval van het 2-bay model betekenen dat je de NAS perse in een RAID-1 config moet zetten. Dit hakt er qua opslagruimte natuurlijk behoorlijk in, gezien je voor een effectieve 6TB configuratie (2x6TB) in dat geval €290 duurder uit bent dan met 2 losse schijven (2x3TB stripe/jbod) zonder de automatische BTRFS correctie.. *Ik ga er van uit dat je altijd backups hebt, en dataloss van de schijven in de NAS in beide gevallen niet dramatisch is.

Maar in het geval er geen pariteit (of in dit geval mirror) is. Hoe gaat Synology er dan mee om?
Als deze tijdens de (maandelijkste) scrubactie een nette lijst kan genereren met de bestanden die corrupt zijn, en dus vervangen moeten worden, kan ik me voorstellen dat veel 2-bay gebruikers (die backups hebben) hier best mee kunnen leven.
Zoals hierboven gezegd scheelt deze optie je in het geval van een 6TB NAS je €290 aan HDD's, wat bijna gelijk is aan de prijs van de NAS zelf.. :)

Het mooiste zou imo zijn als je straks per directory/subvolume kan aangeven of je deze gemirrord wilt hebben (dus BTRFS correctie) of niet.
Als ik het goed gelezen/gezien heb is dit met BTRFS mogelijk1, maar nogmaals: geen idee of Synology dit (al) geïmplementeerd heeft.
- De data/documenten map kan zo veilig in mirror op 2 schijven. (automatische foutcorrectie)
- De film/series map (in het geval van TB+ NAS'sen neemt dit toch wel de meeste ruimte in >:)) krijgt bij een bitflip een melding welk bestand corrupt is. Deze moeten dan handmatig vervangen worden.
Effectief heb je dan een super efficiënte opslagruimte. :)

1: Was waarschijnlijk ergens in een Youtube video als deze of deze.
Edit: In het volgende stukje uit de FAQ staat het ook min-of-meer omschreven.

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-05 13:55
job schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 14:08:
Als die verschillende users de administrator rol hebben kunnen ze overal bij.
Een gewone user zou alleen in zijn/haar home folder moeten kunnen.

edit: Dan heb ik het over toegang via filestation of cifs/nfs/etc.
Alleen ik ben administrator. De rest is user.
Het vreemde lijkt dat je subfolders geen aparte rechten kunt geven, of zie ik iets over het hoofd?
Het gaat in dit geval om mijn zus, als zij is ingelogd ziet zij niet mijn user map (klopt ook want die rechten heeft zij niet).
Maar voor de foto map heeft zij wel toegang, maar je kunt dus volgens mij niet de onderliggende mappen rechten meegeven.
Dit lijkt alleen in Filestation aan de hand. Ingelogd in Photostation zijn wel alleen de albums zichtbaar die ik had aangevinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
SmiGueL schreef op zondag 07 februari 2016 @ 15:54:
[...]

Zelf weeg ik BTRFS ook best zwaar mee voor een toekomstige NAS, maar dit hangt er ook een beetje van af hoe dit in de praktijk zal uitpakken.
Vergeet Docker niet. Je kunt er dan veel zaken extra op draaien. Van Ubuntu Desktop (met VNC) tot Skype. Van Spotify tot ASP.NET...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:07

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik heb een schijf die volgens mijn DS213J crashed is (hoewel maar 1 bad block).
Mr_gadget in "Check je SMART"
Dus ik heb maar een nieuwe schijf besteld. Ik heb er nu twee schijven inzitten die redelijk vol zitten, beide schijven zijn basic volumes (en de te vervangen schijf is volume1). Wat is de beste manier om de data over te zetten?
Ik zat zelf te denken om de nieuwe schijf de installeren en de oude onder linux uit te lezen en de data naar de Nas te kopieren. Want de configuratie data staat op beide schijven toch?
Maar ik zag ook dat het mogelijk is om tijdelijk RAID 1 in te stellen en de data zo te kopieren. Nadeel is dat volume2 er ook uit moet dan en de nieuwe schijf flink groter is dan de oude. En het schijnt dat de volume namen dan niet meer kloppen. Voordeel is wel dat het kopieren een stuk sneller gaat.
https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=94570#p357357
Wat adviseren jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:20
Heeft iemand trouwens al eens IN de DS216+ gekeken of hier net als de DS716+ het RAM makkelijk te upgraden is? En zo niet, of deze in elk geval een verwisselbare module bevat i.p.v. vastgesoldeerd geheugen?

De 716+ staat Google vol mee, maar over de 216+ kan ik nog niets vinden. :)

http://www.rossfisher.me/...ds716-8gb-memory-upgrade/
Afbeeldingslocatie: http://i1.wp.com/www.rossfisher.me/wp-content/uploads/2015/12/IMG_0245.jpg
De DS716+

[ Voor 8% gewijzigd door SmiGueL op 08-02-2016 00:24 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
SmiGueL schreef op maandag 08 februari 2016 @ 00:21:
Heeft iemand trouwens al eens IN de DS216+ gekeken of hier net als de DS716+ het RAM makkelijk te upgraden is? En zo niet, of deze in elk geval een verwisselbare module bevat i.p.v. vastgesoldeerd geheugen?

[afbeelding]
De DS716+
http://www.span.com/produ...6+-SATA-HD-RAID-0-1~53375

span.com noemt het volgens mij standaard in zijn youtube videos..

Ik heb deze niet gezien maar misschien het waard om te checken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox
  • Laatst online: 04-06 12:18

Xymox

Determinism rulez !

Ik heb een vraag over QuickConnect.
Op het werk kan ik niet rechtstreeks mijn NAS benaderen (via IP en ports), maar ik kan wel via quickconnect de NAS bedienen.

Is het ook mogelijk andere packages via quickconnect te gebruiken?
Ik zou graag NZBGet en Plex Server van buitenaf willen benaderen.

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

kraades schreef op zondag 07 februari 2016 @ 17:36:
Vergeet Docker niet. Je kunt er dan veel zaken extra op draaien. Van Ubuntu Desktop (met VNC) tot Skype. Van Spotify tot ASP.NET...
Het valt me op dat verschillende docker containers op mijn Synology niet werken, maar wel werken in een andere omgeving. Enig idee wat hiervan de oorzaak kan zijn? Voorbeelden zijn overigens Mattermost en Wallabag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Opi schreef op maandag 08 februari 2016 @ 13:29:
[...]

Het valt me op dat verschillende docker containers op mijn Synology niet werken, maar wel werken in een andere omgeving. Enig idee wat hiervan de oorzaak kan zijn? Voorbeelden zijn overigens Mattermost en Wallabag.
Start de container niet of een bepaalde error?
Welke image gebruik je precies. Ik kan wel eens proberen...
Verschil in Docker versie? Die op de Syno is redelijk gedateerd.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Niet online

Opi

kraades schreef op maandag 08 februari 2016 @ 13:43:
[...]

Start de container niet of een bepaalde error?
Welke image gebruik je precies. Ik kan wel eens proberen...
Verschil in Docker versie? Die op de Syno is redelijk gedateerd.
Wallabag start wel, maar de default credentials werken niet. Uitgaande van deze container.
Mattermost start niet op en zorgt er voor dat de Synology vastloopt. Daarvoor gebruik ik deze container.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Opi schreef op maandag 08 februari 2016 @ 14:53:
[...]

Wallabag start wel, maar de default credentials werken niet. Uitgaande van deze container.
Mattermost start niet op en zorgt er voor dat de Synology vastloopt. Daarvoor gebruik ik deze container.
Hm, Mattermost werkt hier gewoon? DSM 5.2 update 3 op DS716+
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SYk0Wzrm.png

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Niet online

Opi

kraades schreef op maandag 08 februari 2016 @ 15:39:
[...]

Hm, Mattermost werkt hier gewoon? DSM 5.2 update 3 op DS716+
[afbeelding]
Vaag. Op de DS415+ met laatste DSM official krijg ik dus een vastloper. Great. :/
Anyway, dank je voor het proberen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Opi schreef op maandag 08 februari 2016 @ 15:43:
[...]

Vaag. Op de DS415+ met laatste DSM official krijg ik dus een vastloper. Great. :/
Anyway, dank je voor het proberen. :)
Ja vreemd... Ik heb de image (latest) gedownload en hierna via de gui gestart met:
docker run --name mattermost-dev -d --publish 8065:80 mattermost/platform

V.w.b. Wallabag staat er onderaan bij de comments een soortgelijke opmerking over credentials dus mogelijk is dat niet direct gekoppeld aan Synology.
https://hub.docker.com/r/bobmaerten/docker-wallabag/

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biobakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Vraag van huishoudelijke aard; mogen vragen t.b.v aankoopadvies ook in dit topic :)

Dat zeg ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:25
Weet iemand of er zonder een prullenbak een restore of undelete mogelijk is?
Iets of iemand heeft een hele map weg geknikkert.
Nu ben ik al aan het kijken naar extundelete of ext4magic.
Het is een Ds411j en schijven stonden in raid 1 modus.

Ik kwam dit tegen: https://forum.synology.co...php?f=39&t=33128&start=15

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
De stoppen sloegen er net uit en de Synology was helemaal in de war. Daarom wil ik nu ook een UPS aanschaffen.
Nu is deze ^^^ UPS gesupport voor meerdere Synology modellen maar gek genoeg niet voor de DS716+. :?
https://www.synology.com/...&not_recommend_mode=false

Nu heb je volgens mij ook een DS716+? Gebruik je deze UPS ook in combinatie met de DS716+? Die wordt ook netjes herkend? Bedankt.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip J. Dijkstra
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-06 15:03
Iemand ervaring met het aansluiten van een externe hdd via esata of usb op de DS415+ om een wekelijkse geplande backup van de nas naar de externe schijf te doen?

Ik lees tegenstrijdige berichten over het wel en niet kunnen doen van geplande backups van het hele volume naar een usb/esata aangesloten schijf. Iemand tips voor het merk/type externe behuizing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Jake
kraades schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 22:27:
[...]

De stoppen sloegen er net uit en de Synology was helemaal in de war. Daarom wil ik nu ook een UPS aanschaffen.
Nu is deze ^^^ UPS gesupport voor meerdere Synology modellen maar gek genoeg niet voor de DS716+. :?

Nu heb je volgens mij ook een DS716+? Gebruik je deze UPS ook in combinatie met de DS716+? Die wordt ook netjes herkend? Bedankt.
Ik heb de Ds716+ Met zijn stroomstekker weliswaar op precies zo een ups aangedloten maar niet met het usb-kabeltje op de ds716+ maar wel op mijn ds1512+ aangesloten. Mijn Ds1512+ herkent die helemaal en draaid een UPS server waarop via het netwerk de ds716+ een signaal krijgt als de stroom gek doet. Het werk goed. Al een geval gehad dit weekend. :7

Dit heb ik gedaan omdat het kabeltje eenmaal al op de ds1512+ al aangesloten was en niet omdat de ds716+ de ups niet zou ondersteunen. Ik durf te wedden dat het ook rechtstreeks op de Ds716+ gaat werken. :Y)

Maar ik zou het even morgen middag kunnen testen indien echt nodig. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-06 21:02

Sa1

kraades schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 22:27:
[...]

Heb zelf een DS1812+ met een APC smart ups 1000VA, heb naast de syno ook m'n servertje der op zitten. De apc wordt keurig herkend door de synology. Heb sinds kort ook een management nic gekocht, maar daar moet ik nog steeds mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Jake
Trouwens gaat alles (ds211j & Ds1512+ met 1x Dx513 & DS716+ ) binnenkort over op een Apc 1500 Rack met de usb kabel weer in de Ds1512+.

Mijn router en de 2 switches blijven op de 'oude' ups aangesloten.

Mijn modem op een andere ups van hetzelfde (oude) type.

Stel je Nas op minstens 90 seconden zodat bij kleine 'storingen' die niet meeten uit gaat.

Ik heb hier zo'n kleine storing gemiddeld een keer per 3 weken en die duren maximaal maar enkele tintalleb seconden. 8)

[ Voor 60% gewijzigd door Dr.Jake op 10-02-2016 03:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Dr.Jake schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 22:42:
[...]
Maar ik zou het even morgen middag kunnen testen indien echt nodig. :X
Mocht je dit willen doen dan graag natuurlijk. _/-\o_

Ik zal het ook nog wel aan Synology support vragen.
Voor de DS1512+ staat dit model UPS expliciet genoemd. Voor de DS716+ is het lijstje nogal karig dus mogelijk niet bijgewerkt.

Ik ga 'm gewoon proberen.
Bij de DS1512+ staat er ook "Vendor recommended" achter en niet "Getest door Synology".

[ Voor 7% gewijzigd door technorabilia op 10-02-2016 08:26 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Lijkt me sterk dat ie niet werkt...

Als ie hem uitleest dan zit je goed. Device information onder Control Panel, Hardware and Power UPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:45

Jebus4life

BE User

Hey guys,

Ik ben een beetje een leek op het gebied van netwerk storage & streaming en ik loop ergens tegenaan. Ik heb de FAQ en de laatste pagina's van dit topic al eens doorgelezen, maar ik vind niet echt een punt in lijn met wat ik zoek (of het gaat er wel over, maar ik begrijp gewoon niet deftig wat er geschreven staat :'))
Heb me vorige week een DS216Play aangeschaft; doel was om storage te doen van m'n media (foto's wegens de opslag op mirrored schijven; en video/audio om te streamen binnen met netwerk) + nog wat kleinere andere zaken zoals VPN, ... (dat lukt wel allemaal perfect)

Alles opgezet zoals ik wil; maar ik loop tegen een issue aan met betrekking tot subtitles.
Indien ik bijvoorbeeld wil streamen met de mediaspeler van m'n PS4 (die naar ik begrijp vrij gelimiteerd is) kan ik m'n bestanden (MP4's en MKV's hoofdzakelijk) perfect afspelen, maar vanaf het moment dat er subtitles bij komen kijken loopt het fout.
Mijn vermoeden is dat de standaard media app van de PS4 via DLNA werkt, en ik heb inmiddels al uitgezocht dat DLNA geen subtitles ondersteund (dus via deze weg zal er geen oplossing zijn).

Als alternatief had ik gelezen dat ik best een app zoals Plex kon gebruiken omdat dit wel subtitles support.
Plex opgezet met een testfolder; .srt bestand gelinkt aan de video; maar vanaf het moment dat ik het dan wil afspelen (opnieuw op m'n PS4; maar dan nu met de Plex app) kan de file plots niet meer afspelen; haal ik de subtitle file terug weg is er geen probleem meer.

Ligt dit aan m'n NAS dat die niet de performance heeft (aangezien ik er niets van ken had ik wat reviews opgezocht, maar de 2016Play leek me te voldoen aan mij requirements)? Doe ik waarschijnlijk iets verkeerd of is Plex ook niet the way to go? (of is subtitles via netwerk storage gewoon al iets wat niet echt de bedoeling is?). Normaal zoek ik dat soort dingen vrij makkelijk zelf uit, maar dit is blijkbaar iets waar ik niet echt de correcte info over kan vinden... |:(

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
Even een update, na mijn fiasco met DSM 6b2 op mijn DS1512+ ben ik terug gegaan naar DSM 5.2. Na veel zoeken en uitproberen blijkt dat mijn tweede geheugenbankje en/of slot defect is.
Het lag dus niet aan DSM 6 of mijn schijven. Vreemde is dat Synology Assistant geen problemen kan vinden in het geheugen. Maar zodra ik deze terug plaats begint de vaagheid weer.

Of ik nu weer DSM 6 ga proberen? Wellicht. Ben nu na een week kloten al lang blij dat alles weer lijkt te werken. NU nog een DDR3 bankje scoren om te kijken of het aan het bankje of het slot (en dus board) ligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carn82
Jebus4life schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 09:42:

Ligt dit aan m'n NAS dat die niet de performance heeft (aangezien ik er niets van ken had ik wat reviews opgezocht, maar de 2016Play leek me te voldoen aan mij requirements)? Doe ik waarschijnlijk iets verkeerd of is Plex ook niet the way to go? (of is subtitles via netwerk storage gewoon al iets wat niet echt de bedoeling is?). Normaal zoek ik dat soort dingen vrij makkelijk zelf uit, maar dit is blijkbaar iets waar ik niet echt de correcte info over kan vinden... |:(
Plex gaat de gehele videostream transcoden omdat de PS4 player (nog) geen support heeft voor externe srt subs heeft. Transcoding is nogal een CPU-intensieve taak en je NAS kan dit zoals je al merkt niet bolwerken. Plex maakt helaas geen gebruik van eventuele hardwarematige transcoding features van de NAS, dus je moet een vrij stevige CPU hebben om zaken soepel te laten verlopen. Laten NASsen juist doorgaans geen vrij stevige CPU hebben ivm zuinigheid..

Als je mediaplayer-naar-voorkeur de betreffende videocodecs en externe subs ondersteunt dan zou je huidige NAS icm Plex het prima moeten bolwerken. Het is dus wachten totdat Plex dus de PS4 app update, of je kan overwegen om bijvoorbeeld een Chromecast te kopen, dat werkt ook erg behoorlijk (mits je media in MP4 video en AAC/AC3 audio is). Je komt doorgaans uit bij de volgende opties:

- zorgen dat je af te spelen media geen transcoding vereist voor je devices (vaak moet je dan zaken gaan converteren)
- zorgen dat je een media-device gebruikt dat 'zo veel mogelijk' formats kan afspelen (een Raspberry Pi 2 met kodi is bijvoorbeeld een prima oplossing. Je kan er ook RasPlex op gooien als je graag een betere synergie wil met je Plex Media Server). Zo'n kastje speelt praktisch alles af.
- Zorgen dat je Plex Media Server op een systeem draait met een degelijke CPU. Dus je kan investeren in een krachtigere NAS (vaak erg duur..), of je NAS puur voor storage gebruiken en PMS installeren op een ander systeem. Als je een prima desktop hebt met een i3 of hoger en je hebt geen bezwaren tegen het feit dat zo'n machine 24u aan staat dan leent zich dat ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Jake
Philip J. Dijkstra schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 22:35:
Iemand ervaring met het aansluiten van een externe hdd via esata of usb op de DS415+ om een wekelijkse geplande backup van de nas naar de externe schijf te doen?

Ik lees tegenstrijdige berichten over het wel en niet kunnen doen van geplande backups van het hele volume naar een usb/esata aangesloten schijf. Iemand tips voor het merk/type externe behuizing?
Ik heb op mijn DS1512+ 2x WD My Book USB 3.0 4TB Zwart voor zo'n backup aangesloten (met de stroom ervoor trouwens ook op/van dezelfde UPS).

Ik ga me daarom deze week weer een WD My Book USB 3.0 6TB Zwart halen voor mijn DS716+.

[ Voor 11% gewijzigd door Dr.Jake op 10-02-2016 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalG
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-04-2024
Hey,

Ik heb een issue'ke met m'n Mac icm DS1515+. Ik heb m'n shares gemount via fstab en automount.
Nu als ik opstart, dan zijn die daar inderdaad en zijn ze toegankelijk.

Als m'n mac in sleep is geweest, dan zijn die shares er nog, maar zijn die 0 bytes en kan ik die niet open klikken. Enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kansloze
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-04 13:04
Goedemiddag ieder,

Nu mijn Netgear ReadyNAS is overleden ben ik mezelf aan het oriënteren op een Synology. Na diverse pagina's terug lezen weet ik eigenlijk niet meer welke het best bij mijn behoefte past. Dus hierbij mijn wensen/eisen:

Sickbeard/Sickrage (al weet ik 'nog' niet wat het verschil tussen beiden is)
Sabnzbd
Couchpotato

Omdat ik ook een 4k televisie gekocht heb zou het dit ook moeten aankunnen. Maar omdat ik via Kodi afspeel maakt dit toch niet heel veel uit???
Ook ben ik nog niet helemaal ingelezen wat je uit een Synology kan halen, maar wil me hier wel in gaan verdiepen als bovenstaande goed draait. Nu heb ik 2x2TB in de NAS zitten en heb hier ook genoeg aan. Welke kunnen jullie aanraden? Ook een beetje rekeninghoudend dat ik het liefst minder dan €250 aan wil besteden (of het moet voor een paar euro meer zoveel beter zijn)

Alvast bedankt voor het lezen en jullie advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalG
kansloze schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 12:24:
Goedemiddag ieder,

Nu mijn Netgear ReadyNAS is overleden ben ik mezelf aan het oriënteren op een Synology. Na diverse pagina's terug lezen weet ik eigenlijk niet meer welke het best bij mijn behoefte past. Dus hierbij mijn wensen/eisen:

Sabnzbd
Couchpotato

Omdat ik ook een 4k televisie gekocht heb zou het dit ook moeten aankunnen. Maar omdat ik via Kodi afspeel maakt dit toch niet heel veel uit???
Ook ben ik nog niet helemaal ingelezen wat je uit een Synology kan halen, maar wil me hier wel in gaan verdiepen als bovenstaande goed draait. Nu heb ik 2x2TB in de NAS zitten en heb hier ook genoeg aan. Welke kunnen jullie aanraden? Ook een beetje rekeninghoudend dat ik het liefst minder dan €250 aan wil besteden (of het moet voor een paar euro meer zoveel beter zijn)

DS216play (+/- 250 euro) of DS216+ (320Euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kansloze
  • Laatst online: 07-04 13:04
MetalG schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 12:28:
[...]

DS216play (+/- 250 euro) of DS216+ (320Euro)
En die DS216j? Of is dat veel minder qua prestatie's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr.Jake
kraades schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 08:23:
[...]

Mocht je dit willen doen dan graag natuurlijk. _/-\o_

Ik zal het ook nog wel aan Synology support vragen.
Voor de DS1512+ staat dit model UPS expliciet genoemd. Voor de DS716+ is het lijstje nogal karig dus mogelijk niet bijgewerkt.

Ik ga 'm gewoon proberen.
Bij de DS1512+ staat er ook "Vendor recommended" achter en niet "Getest door Synology".
Net even de UPS aangesloten en getest op de Ds716+. : wordt gewoon herkend net als op de DS1512+. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:45

Jebus4life

BE User

Carn82 schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 11:47:
[...]

Plex gaat de gehele videostream transcoden omdat de PS4 player (nog) geen support heeft voor externe srt subs heeft. Transcoding is nogal een CPU-intensieve taak en je NAS kan dit zoals je al merkt niet bolwerken. Plex maakt helaas geen gebruik van eventuele hardwarematige transcoding features van de NAS, dus je moet een vrij stevige CPU hebben om zaken soepel te laten verlopen. Laten NASsen juist doorgaans geen vrij stevige CPU hebben ivm zuinigheid..

Als je mediaplayer-naar-voorkeur de betreffende videocodecs en externe subs ondersteunt dan zou je huidige NAS icm Plex het prima moeten bolwerken. Het is dus wachten totdat Plex dus de PS4 app update, of je kan overwegen om bijvoorbeeld een Chromecast te kopen, dat werkt ook erg behoorlijk (mits je media in MP4 video en AAC/AC3 audio is). Je komt doorgaans uit bij de volgende opties:

- zorgen dat je af te spelen media geen transcoding vereist voor je devices (vaak moet je dan zaken gaan converteren)
- zorgen dat je een media-device gebruikt dat 'zo veel mogelijk' formats kan afspelen (een Raspberry Pi 2 met kodi is bijvoorbeeld een prima oplossing. Je kan er ook RasPlex op gooien als je graag een betere synergie wil met je Plex Media Server). Zo'n kastje speelt praktisch alles af.
- Zorgen dat je Plex Media Server op een systeem draait met een degelijke CPU. Dus je kan investeren in een krachtigere NAS (vaak erg duur..), of je NAS puur voor storage gebruiken en PMS installeren op een ander systeem. Als je een prima desktop hebt met een i3 of hoger en je hebt geen bezwaren tegen het feit dat zo'n machine 24u aan staat dan leent zich dat ook prima.
Ah super, dit maakt alles al een héél pak duidelijker, bedankt!

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalG
kansloze schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 12:38:
[...]

En die DS216j? Of is dat veel minder qua prestatie's?
Ik heb een 212j gehad (en ga deze binnenkort op internet zetten!). en ik moet zeggen kwa performance is zo'n 1515+ wel factor maal 20 ^^)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biobakker
  • Niet online
kansloze schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 12:24:
Goedemiddag ieder,

Sabnzbd
Couchpotato

Ik heb ook een readynas die overleden is maar heb eigenlijk de tegenovergestelde wensen. Ik hoef alleen foto's op te slaan; video en dergelijke ga ik hier niet op opslaan of afspelen.
Ik vraag me af of de 215J hier voor voldoet of dat het toch slimmer is om naar de ds216 te kijken.

Dat zeg ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Jake
Biobakker schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 15:00:
[...]

Ik heb ook een readynas die overleden is maar heb eigenlijk de tegenovergestelde wensen. Ik hoef alleen foto's op te slaan; video en dergelijke ga ik hier niet op opslaan of afspelen.
Ik vraag me af of de 215J hier voor voldoet of dat het toch slimmer is om naar de ds216 te kijken.
De vraag dan is wat ga je met die foto's doen en hoe grrot/zwwar zijn die foto's ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biobakker
  • Niet online
Dr.Jake schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 15:13:
[...]

De vraag dan is wat ga je met die foto's doen en hoe grrot/zwwar zijn die foto's ? ;)
Fam foto's tot 9mb.

Idee is om te back-uppen van de laptops naar de NAS en de NAS periodiek te backuppen naar een NAS offsite of cloud.
Iscsi zou fijn zijn maar is geen must.

Dat zeg ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:07

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Mr_gadget schreef op zondag 07 februari 2016 @ 17:59:
Ik heb een schijf die volgens mijn DS213J crashed is (hoewel maar 1 bad block).
Mr_gadget in "Check je SMART"
Dus ik heb maar een nieuwe schijf besteld. Ik heb er nu twee schijven inzitten die redelijk vol zitten, beide schijven zijn basic volumes (en de te vervangen schijf is volume1). Wat is de beste manier om de data over te zetten?
Ik zat zelf te denken om de nieuwe schijf de installeren en de oude onder linux uit te lezen en de data naar de Nas te kopieren. Want de configuratie data staat op beide schijven toch?
Maar ik zag ook dat het mogelijk is om tijdelijk RAID 1 in te stellen en de data zo te kopieren. Nadeel is dat volume2 er ook uit moet dan en de nieuwe schijf flink groter is dan de oude. En het schijnt dat de volume namen dan niet meer kloppen. Voordeel is wel dat het kopieren een stuk sneller gaat.
https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?t=94570#p357357
Wat adviseren jullie?
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
Met een DS216SE kun je prima Torrents downloaden met behulp van Transmission en SickBeard. Foto's en video's opslaan is ook allemaal geen probleem.
Voorwaarde is dat je het vrijwel uitsluitend via SMB uitleest of via DLNA zonder te transcoderen. Daar zijn de simpelste NAS' al voor geschikt.

Zodra je met nieuwsgroepen wil gaan werken en/of wil transcoderen, of websites en/of emulatoren wil gaan hosten op de NAS, dan moet je gewoon naar een "normale" tot + (play) en ++ (+). Tegenwoordig ook nog eens een überplus die dan "7" heet 8)7 .

Voor de normale zaken, zeg ik SE. Nieuwsgroepen, minimaal "normaal". Alles daarboven, play, + of hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Jake
Biobakker schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 15:18:
[...]

Fam foto's tot 9mb.

Idee is om te back-uppen van de laptops naar de NAS en de NAS periodiek te backuppen naar een NAS offsite of cloud.
Iscsi zou fijn zijn maar is geen must.
Je gaat ze dus NIET bewerken direct op de NAS neem ik aan.
Dan is een DS216/DS216play voldoende.
Met hoeveel users/ machines /laptops (tegelijk) moet die "voldoende" werken ?

En je zou kunnen overwegen de foto's ook naar een extrene USB schif aan de NAS te backuppen. (en de NAS & usb schijf op een UPS tegen datacorruptie door stroomstoringen/bliksem.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Jake
Die Bruine schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 15:47:
Met een DS216SE kun je prima Torrents downloaden met behulp van Transmission en SickBeard. Foto's en video's opslaan is ook allemaal geen probleem.
Voorwaarde is dat je het vrijwel uitsluitend via SMB uitleest of via DLNA zonder te transcoderen. Daar zijn de simpelste NAS' al voor geschikt.

Zodra je met nieuwsgroepen wil gaan werken en/of wil transcoderen, of websites en/of emulatoren wil gaan hosten op de NAS, dan moet je gewoon naar een "normale" tot + (play) en ++ (+). Tegenwoordig ook nog eens een überplus die dan "7" heet 8)7 .

Voor de normale zaken, zeg ik SE. Nieuwsgroepen, minimaal "normaal". Alles daarboven, play, + of hoger.
Voor een single user/ machine gebruik heb je gelijk dat een DS216SE "voldoende" is. Maar je moet er echt niet veel van verwachten. (en niet proberen op de nas naar bestnden te browsen als (die met een backup van zich zelf of naar hem toe) bezig is.

Ik ga daarom metten minstens voor de DS216 omdat deze ook wel 2 a 3 user zou aan moeten kunne en het heeft "Verwisselbare opslag"/hot swap ondersteuning.

[ Voor 5% gewijzigd door Dr.Jake op 10-02-2016 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biobakker
  • Niet online
Dr.Jake schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 15:47:
[...]

Je gaat ze dus NIET bewerken direct op de NAS neem ik aan.
Dan is een DS216/DS216play voldoende.
Met hoeveel users/ machines /laptops (tegelijk) moet die "voldoende" werken ?

En je zou kunnen overwegen de foto's ook naar een extrene USB schif aan de NAS te backuppen. (en de NAS & usb schijf op een UPS tegen datacorruptie door stroomstoringen/bliksem.)
Nee ik ga ze niet bewerken, is puur als (koude) opslag.

Voldoet een DS215J niet ook al? Ik dacht dat de enige plus van een ds216play de media streaming was, die heb ik totaal niet nodig.

[ Voor 0% gewijzigd door Biobakker op 10-02-2016 17:10 . Reden: Edit: Antwoord staat hierboven al ]

Dat zeg ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Die Bruine schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 15:47:
Of NFS... ;)

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Jake
Biobakker schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 15:58:
[...]

Nee ik ga ze niet bewerken, is puur als (loude) opslag.

Voldoet een DS215J niet ook al? Ik dacht dat de enige plus van een ds216play de media streaming was, die heb ik totaal niet nodig.
Nogmaals: Hoe users machines moeten ermee kunne werken zonder dat jij stteds moet ingrijpen als "helpdesk"of nee moet verkopen ?

Een DS215j zou bij 2 users / machines wel kunnen (als die niet met iets zelf bezig is (als backup of virusscan (een virus kan ook in plaatjes zitten hoor!!)) .
Een groot voordeel van die anderen (DS216play bv.) is het aanwezige geheugen ook al heb ben je niet van plan streaming te gebruiken. O-)

[ Voor 7% gewijzigd door Dr.Jake op 10-02-2016 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
Serieus ?

Biobakker vraagt nauwkeurig naar advies...

Zijn nas is bedoeld als backup locatie dan voldoet een 215J prima...

Totaal geen noodzaak om duurder te gaan....

Enige goede advies zou zijn... als je niet kunt wachten neem een 215J, kan je wachten wacht op de 216J omdat er wat geruchten zijn..

Kan je iSCSI ook nog benutten;)

En op het andere.. 216SE moet je eigenlijk vermijden.. De 215J is een veel betere keuze...

De J versie is op dit moment al op het punt gekomen dat prima het gross van de consumenten goed kan bedienen.
Er zit een dual core in want hem responsive houdt en hij bevat 512MB geheugen waardoor er wat apps gedraaid kunnen worden. De laatste 2 jaar zien we grotere toename in geheugen grootte.

Een standaard DSM configuratie pakt iets van 60 a 70MB op een NAS met 512MB.

[ Voor 31% gewijzigd door Quakie op 10-02-2016 16:21 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:15
Ik heb een tijdje geleden de keuze gemaakt om via een VPN verbinding mijn nas te laten verbinden met het grote net. Nu ben ik op zoek geweest en kwam ik als zovelen uit bij PIA.

Omdat ik van te voren niet exact heb uitgezocht hoe een VPN werkt, ik ben meestal het type wat het on the fly uitvogelt, dacht ik dat doe ik wel zodra ik de vpn heb aangeschaft.

Nu kom ik na 2 weken tot de ontdekking dat ik mijn nas niet met alle gemak van buitenaf kan benaderen.
Hiervoor is bij de VPN provider port forwarding nodig. Iets wat PIA minimaal ondersteund, alleen met hun app, en dus niet voor de verbinding van mijn nas.

Er zijn providers die dit wel ondersteunen, en waarbij het ook vrij makkelijk in te regelen is, mocht je dit nodig hebben zorg dus dat je je van te voren eerst even inleest. Kan je een jaar abbo schelen(zoals bij deze gebruiker :s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:53
Bongoarnhem schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 16:36:
Ik heb een tijdje geleden de keuze gemaakt om via een VPN verbinding mijn nas te laten verbinden met het grote net. Nu ben ik op zoek geweest en kwam ik als zovelen uit bij PIA.

Omdat ik van te voren niet exact heb uitgezocht hoe een VPN werkt, ik ben meestal het type wat het on the fly uitvogelt, dacht ik dat doe ik wel zodra ik de vpn heb aangeschaft.

Nu kom ik na 2 weken tot de ontdekking dat ik mijn nas niet met alle gemak van buitenaf kan benaderen.
Hiervoor is bij de VPN provider port forwarding nodig. Iets wat PIA minimaal ondersteund, alleen met hun app, en dus niet voor de verbinding van mijn nas.

Er zijn providers die dit wel ondersteunen, en waarbij het ook vrij makkelijk in te regelen is, maar mocht je dit nodig hebben zorg dus dat je je van te voren eerst even inleest. Kan je een jaar abbo schelen(zoals bij deze gebruiker :s).
Ik heb je post 3 keer gelezen, maar ik snap het nog niet :+

Waarom zou je je NAS via een VPN server willen laten verbinden met internet :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-06 07:27

elsinga

=8-)

Vraag: heeft het zin om de systeemdisk van een Syno op een (gemirrorde?) SSD te zetten en de grote filestore op gewone HD's? Doel is om zaken als Spotweb en websites (die allemaal MariaDB gebruiken) flink te versnellen.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biobakker
  • Niet online
Quakie schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 16:16:
Serieus ?

Biobakker vraagt nauwkeurig naar advies...

Zijn nas is bedoeld als backup locatie dan voldoet een 215J prima...

Totaal geen noodzaak om duurder te gaan....

Enige goede advies zou zijn... als je niet kunt wachten neem een 215J, kan je wachten wacht op de 216J omdat er wat geruchten zijn..

Kan je iSCSI ook nog benutten;)

En op het andere.. 216SE moet je eigenlijk vermijden.. De 215J is een veel betere keuze...

De J versie is op dit moment al op het punt gekomen dat prima het gross van de consumenten goed kan bedienen.
Er zit een dual core in want hem responsive houdt en hij bevat 512MB geheugen waardoor er wat apps gedraaid kunnen worden. De laatste 2 jaar zien we grotere toename in geheugen grootte.

Een standaard DSM configuratie pakt iets van 60 a 70MB op een NAS met 512MB.
Bedankt voor de reacties in ieder geval, ik weet niet of ik ga wachten tot de DS216J, aangezien ik nu zonder NAS zit. Maar ik ben in ieder geval wat wijzer.

Dat zeg ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
elsinga schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 17:09:
Vraag: heeft het zin om de systeemdisk van een Syno op een (gemirrorde?) SSD te zetten en de grote filestore op gewone HD's? Doel is om zaken als Spotweb en websites (die allemaal MariaDB gebruiken) flink te versnellen.
Nee, DSM wordt op alle schijven gezet dus ook op je gewone schijf.

Je kunt 2 dingen doen:

SSD Cache write/read inschakelen (kan alleen met raid 1 dus 2 SSDs)
Een SSD gebruiken als app locatie..

Optie 1 zou gehele snelheid toe moeten nemen omdat DSM gaat bijhouden wat hot data is..

Ik weet niet welke nas versie hebt, maar waarschijnlijk minimaal 4bay.. Je zou nog kunnen kijken naar je geheugen.. DSM doet super goed aan memory caching. Je SSD kan nog zo snel zijn, het is niet sneller dan een 6GB RAMDISC :9

[ Voor 16% gewijzigd door Quakie op 10-02-2016 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Grolsch schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 16:59:
[...]

Ik heb je post 3 keer gelezen, maar ik snap het nog niet :+

Waarom zou je je NAS via een VPN server willen laten verbinden met internet :?
Heb hetzelfde, enige wat ik kan bedenken is het blokkeren van downloads en met name via BitTorrent..
Ik zelf vertrouw op bittorrent encryption..

Ik hoop ook dat alleen de NAS via VPN loopt, want heeft nogal een impact op snelheid.

[ Voor 4% gewijzigd door Quakie op 10-02-2016 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:19

ZaZ

Tweakers abonnee

Ik denk dat Bongoarnhem gewoon zijn NAS van buitenaf wil kunnen benaderen.
HIj is gaan googlen, zag dat dat via een VPN verstandig is, is verder gaan googlen en kwam bij allemaal VPN diensten uit.
Dat laatste was een verkeerde afslag en nu zit ie in de knoop.

Als dat zo is: Gewoon de VPN package installeren op je NAS vanuit DSM zelf. Poortje open op je router en gaan met die banaan.
Geen enkele reden om een service af te nemen met alle bijkomende kosten.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Wat dacht je van je downloadstation verkeer via een VPN laten lopen ivm alle aangekondigde acties van partijen zoals Brein en consorten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Bongoarnhem schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 17:59:
Wat dacht je van je downloadstation verkeer via een VPN laten lopen ivm alle aangekondigde acties van partijen zoals Brein en consorten?
Via welk systeem / protocol download jij dan :?

Ik gebruik Usenet over SSL, nog steeds geen VPN server nodig :)

Volgens mij ondersteunen torrents ook wel SSL, nog steeds geen VPN server nodig (ik gebruik geen torrents).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Waar het mij om gaat.

Mocht je een VPN willen gaan gebruiken, en wil je toch portforwarding blijven gebruiken.
Kijk dan goed of eventueel PIA de partij voor je is, ik denk het namelijk niet.

[ Voor 84% gewijzigd door Bongoarnhem op 11-02-2016 01:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Bongoarnhem schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 18:24:
Zowel torrentz als nieuwsgroepen, maar waar het mij om gaat.

Mocht je een VPN willen gaan gebruiken, en wil je toch portforwarding blijven gebruiken.
Kijk dan goed of eventueel PIA de partij voor je is, ik denk het namelijk niet.
Zoals je kunt lezen hebben heel veel mensen de vraag waarom je überhaupt vpn hiervoor gebruikt als je verbindingen kunt encrypten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
Iemand hier ervaring met migratie van een single disk?

Ik wil één specifieke disk uit mijn 411+II met data en al zo overplaatsten in mijn reeds draaiende DS1512+. Een migrate backup/restore lijkt mij niet van toepassing. Vandaar mijn vraag naar ervaringen.
Ik dacht eraan om beide NAS uit te schakelen en de disk over te zetten en dan maar zien wat er gebeurt :+ . Maar ik heb liever gedegen advies ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Ik zou niet allen blind vertrouwen op encrypten. Vooral niet bij torrentz. Nieuwsgroepen is een anders verhaal.

Maar daar gaat het me niet om. Het ging mij erom aan te geven dat indien je een vpn provider zoekt die portforwarding ondersteund pia mogelijk niet de juiste partij voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik snap uberhaupt niet waarom je je nas via een externe vpn server zou willen laten lopen.

Mijn nas is dan wel weer zelf vpn server zodat ik vanaf extern veilig verbinding kan maken met mijn lan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898
  • Laatst online: 12-06 10:27

Boost9898

www.brambenik.nl

Even een vraagje, is er een manier om je transferspeed sneller te laten verlopen? Het lijkt me niet dat de hardware zelf de files niet sneller kan verplaatsen omdat de bestanden onder de 5GB zijn.

Canon body: EOS R5
Canon lens: RF 24-70 f/2.8 L | EF 70-200mm f/2.8 L | EF 100mm f/2.8 IS Macro L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Jake
Boost9898 schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 22:35:
Even een vraagje, is er een manier om je transferspeed sneller te laten verlopen? Het lijkt me niet dat de hardware zelf de files niet sneller kan verplaatsen omdat de bestanden onder de 5GB zijn.
Behalve een snellere Processor en meer geheugen in je NAS en in (ontvanger=) je pc/tablet etc neem ik aan ?

Jumbo-Frames (moet wel je (smart!)switch en je andere apparatuur het ondesteunen en ingesteld zijn).
En met 2 of meer LAN poorten : link aggregation. (het samenvoegen van 2 of meer poorten tot een link).

En bovendien hoe snel is je hdd/-volume setup in NAS en heb jij een ssd cache (erin) ?

Ik heb bv een snelle raid0 in mijn DS716+ en een 8GB(ipv de 2gb) module erin (gestopt).

Op mijn Nas en op mijn webinterface van mijn Managed Netgear SmartSwitch heb ik op een lan poort de jumbo frames aan gezet en op op de opprt van de switch van mijn pc(waarop ik nu typ) ein in de hadwareinstellingen van mijn lanadapter in windows 7 ultimate heb ik jumbo frames/packet aan gezet.

[ Voor 36% gewijzigd door Dr.Jake op 10-02-2016 22:52 ]

• elsinga

elsinga

=8-)

Quakie schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 17:18:
[...]

Nee, DSM wordt op alle schijven gezet dus ook op je gewone schijf.

Je kunt 2 dingen doen:

SSD Cache write/read inschakelen (kan alleen met raid 1 dus 2 SSDs)
Een SSD gebruiken als app locatie..

Optie 1 zou gehele snelheid toe moeten nemen omdat DSM gaat bijhouden wat hot data is..

Ik weet niet welke nas versie hebt, maar waarschijnlijk minimaal 4bay.. Je zou nog kunnen kijken naar je geheugen.. DSM doet super goed aan memory caching. Je SSD kan nog zo snel zijn, het is niet sneller dan een 6GB RAMDISC :9
Hmmm.... jammer... Maar ik zou Volume1 wel op SSD kunnen zetten en zo MariaDB flink kunnen versnellen?

Ik ga eens in de SSD Cache duiken, zien wat dat kan brengen.

Momenteel heb ik nog een DS412+, maar ik denk aan een DS1515+ (ruimte genoeg voor 2x SSD) en ga de DS412+ dan inzetten als backup locatie voor de 1515+. Ook in de DS412+ kan meer geheugen (max 2GB en ik heb toevallig nog wat geheugen liggen wat past, maar wil de DS412+ niet offline brengen om het er in te zetten...).

Dank voor de tips!

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• Quakie
elsinga schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 07:11:
[...]

Hmmm.... jammer... Maar ik zou Volume1 wel op SSD kunnen zetten en zo MariaDB flink kunnen versnellen?

Ik ga eens in de SSD Cache duiken, zien wat dat kan brengen.

Momenteel heb ik nog een DS412+, maar ik denk aan een DS1515+ (ruimte genoeg voor 2x SSD) en ga de DS412+ dan inzetten als backup locatie voor de 1515+. Ook in de DS412+ kan meer geheugen (max 2GB en ik heb toevallig nog wat geheugen liggen wat past, maar wil de DS412+ niet offline brengen om het er in te zetten...).

Dank voor de tips!
Je kunt in packages app aangeven wat default volume is qua installatie apps.. MariaDB wordt dan op je SSD geïnstalleerd. Als dat ook de eerste volume is wordt dat ook de default lokatie van de mappen die je niet ziet.
Dan zou je volume 2 kunnen gebruiken voor je storage folders. Dus ja het zou moeten versnellen...
Tijdje een spotweb database gedraaid van 1000 dagen en die had er zeker profijt van... Het reageerde wat snappy er.. Het was geen wereld van verschil!

In de DS1515+ past meer geheugen. Kijk maar in dit topic en je ziet meerdere met 8GB aan geheugen... Ik zou de 412+ lekker zo laten dan... Als backup lokatie heb je niet meer geheugen nodig.

Ik heb ook 8GB en 120GB SSD Cache en door meer geheugen is nut van SSD cache wat afgenomen.. Gedurende de dag neemt namelijk geheugen cache het over van de SSD cache... Ik heb elke dag na een reboot s middags al 6GB aan cache in het geheugen.
Als je voor 8GB gaat zou ik eerder dus een SSD als een volume inzetten voor je apps. En je 4bays gebruiken voor storage. Ik zou geen raid SSD maken als een volume... Zonde van je bay..

Ik heb intels erin zitten van 2x 80 euro en 40euro aan geheugen.. Ik zou nu de SSD Cache achterwege laten en een 5TB schijf kopen ervoor

• elsinga

elsinga

=8-)

Okay aangezien ik mijn NAS niet dagelijks reboot zou ik aan meer geheugen dus veel meer hebben dan aan een SSD cache? En voor de snelheid Volume1 met SSD's uitvoeren en de rest op HD's.

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:55
SmiGueL schreef op maandag 08 februari 2016 @ 00:21:

[afbeelding]
De DS716+
Ik heb even gekeken maar het geheugen zit aan de verkeerde kant van het mobo of mobo zit andersom(zit een ijzeren plaat voor)
Het ziet er volgens mij wel hetzelfde uit zoals op jouw foto maar om het te verwisselen moet je dus echt zegels verbreken en helemaal uit elkaar schroeven. Je kan er niet via een bay bij
Pagina: 1 ... 60 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).