Ik heb het vinden van een andere zorgverzekeraar als tijdrovend en complex ervaren (thans zit ik bij Agis en ik wil niet over naar ZK). Het komt mij voor dat dit voor bijvoorbeeld senioren nog lastiger is. Hoewel het aantal 'werkelijke' zorgverzekeraars meevalt, is er een wirwar aan 'submerken/sublabels'.
Bovendien zijn er ontzettend veel variabelen. Wel of geen restitutiepolis? Hoe hoog eigen risico? Wel of geen aanvullend pakket. Wel of geen tandverzekering? Wel of geen luxepakket? Wel of geen gecombineerd pakket mogelijk? Wel of geen leeftijdskorting? Wel of geen acceptatievoorwaarden? Wel of geen wachttijd voor specifieke vergoedingen?
Cashback is echt the least of my concerns... Vandaar dat ik eigenlijk aanraad om onderstaande vragen mee te nemen bij het bepalen van je 'shortlist':
-Welke zorg heb je sowieso nodig?
-Welke zorg verwacht je nodig te hebben?
-Gelden er specifieke acceptatievoorwaarden (invullen van vragenlijsten al of niet door tandarts) of wordt iedereen geaccepteerd?
-Geldt er een wachttijd voor jouw specifieke zorgbehoefte?
-Wat vind je een acceptabel bedrag per periode?
Orthodontie is een goed voorbeeld om de complexiteit aan te geven. Vanuit de basis wordt er onder hele specifieke voorwaarden vergoed, waardoor je al snel te maken krijgt met een aanvullende zorgverzekering. Vergoeding voor orthodontie vindt doorgaans plaats bij de duurste varianten. En boven de 18 zijn er vaak nog strengere voorwaarden, bovenop een eventuele wachttijd van 12 maanden. Duik ook zeker de polisvoorwaarden in. In een schematisch overzicht kan bijvoorbeeld staan dat orthodontie vergoed is bij aanvullend pakket X, maar in de voorwaarden kan staan dat het alleen geldt voor <18. Kom je toch van de koude kermis thuis als je blind hebt vertrouwd op het schematisch overzicht, als je al hebt gekeken naar een schematisch overzicht...
Ik heb geen zin om vragenlijsten in te vullen: je kijkt namelijk niet naar aanvullende verzekeringen om er over te pochen tijdens een borrel; je wilt waarschijnlijk iets vergoed hebben of verwacht iets vergoed te moeten krijgen in de toekomst. Of je vertrouwt erop, dat een onzekerheid gedekt is, als deze onzekerheid zich voordoet (de wezenlijke functie van een verzekering als je het mij vraagt). Wellicht dat de acceptatievoorwaarden meer in lijn zijn met de functie van een verzekering, namelijk de onzekere situatie dat je een bril moet hebben. Maar als je verplicht een verzekering moet hebben, dan wil je ook wel een vergoeding als je bepaalde kosten gaat maken. Als je nu aangeeft dat je een bril wilt aanschaffen, dan verwacht ik dat je kan fluiten naar de acceptatie voor die aanvullende verzekering. Waarom willen ze anders die informatie? Doet mij denken aan een disco: sorry, alleen voor vaste klanten. Ja, hoe word ik een vaste klant dan? Uitsmijter haalt z'n schouders op...
[
Voor 8% gewijzigd door
wilmundo op 30-12-2014 17:46
]