Mijn vriendin heeft er best moeite mee gehad dat ik aardig wat geld meer inbreng. Ze wil niet in "mijn" huis wonen, ze wil in "ons" huis wonen. Ook naar de financiële risico's hebben we daarom extra goed gekeken. Achteraf gezien is het heel rot uitgepakt, maar toen jullie kocht was het beeld nog dat de huizenprijzen tot de hemel zouden blijven groeien. Dus er was helemaal geen risico, en je was niet aan het speculeren. Onzin natuurlijk, maar de meeste mensen dachten toen zo. De regeling die jullie hebben over de inbreng van zijn geld is een hele gebruikelijke, dus daar ben je niet bewust genept. Hij pakt in het voordeel van degene met minder geld uit bij prijsstijging, en in het nadeel bij prijsdaling. Reden voor ons om er van begin af aan (samenlevingscontract en bij kopen huis) details in aan te passen.Ardana schreef op zondag 03 april 2016 @ 22:54:
Nope, de afspraak was dat een verandering in vermogen 50/50 gedeeld zou worden, maar dat zijn vermogen wat hij geërfd had, van hem zou blijven. Achteraf had hij dat dus ook niet moeten investeren in de gezamenlijke woning, en hadden we dus een goedkopere woning moeten kopen. Dit was overigens al na de eerste crash, de woning die we gekocht hadden was toen al bijna een ton in vraagprijs gedaald.
Hij hoort je mee te nemen door een aantal scenario's: wat als een van beiden werkeloos wordt, wat als een van beiden ongeschikt wordt. Etc. Maar ik realiseer me nu dat onze adviseur dat wel heeft gedaan, maar geen scenario's met prijsstijging of -daling doorgenomen heeft, wat er gebeurd bij gedwongen verkoop, scheiding, etc. Het wordt hier offtopic, maar ik ga eens informeren in het huizenkoop topic wat daar eigenlijk de bedoeling is. Want ik zou het wel logisch vinden als hij dat deed.De financieel adviseur, je bedoeld die voor de hypotheek? Dat was sowieso een aanfluiting, en die heeft helemaal niet gevraagd naar de inhoud van onze samenlevingsovereenkomst (inhoud daarvan is ongewijzigd overgezet in huwelijkse voorwaarden).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.