koentje115 schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 04:31:
Het is logisch dat je (na aftrek van vaste lasten) minder overhoudt dan de andere persoon als je minder verdient.
Stel dat mijn vrouw 2 maal zo veel verdient als mij, omdat zij een carriere nastreeft en ik niet.
En stel dat zij na aftrek van vaste lasten meer overhoudt dan mijn salaris.
Moet zij mij dan geld toestoppen zodat we beiden evenveel overhouden na de betaling van de vaste lasten? Mij lijkt dat niet het geval omdat ik ervoor heb gekozen om geen carriere na te streven.
Dat is alleen logisch als jullie (individueel en binnen de relatie) het ene werk hoger waarderen dan het andere werk. Als je vind dat, omdat de een baan in een goed betalende sector heeft en de ander in een slechtbetalende sector, het logisch is dat de een ook vaker op vakantie kan, en meer geld heeft te besteden dan de ander. Persoonlijk ga ik liever samen op vakantie, en waardeer ik de tijd die beiden besteden (waaraan dan ook) even hoog.
Niet helemaal (of beter gezegd, helemaal niet). Partner 1 houdt (€ 3000 - € 830 =) € 2170 per maand zakgeld over, partner 2 houdt (€ 1700 - € 470 =) € 1.230 zakgeld over. Bijna de helft van wat partner 1 overhoudt. Wat wil je met dat geld gaan doen als je samen blijft? Jezelf verwennen? Zonder je partner op vakantie gaan?
Zo'n zin komt niet voort uit eigen geld of gezamenlijk geld, maar uit een gebrek aan begrip of respect voor elkaar.
Een stel dat ik ken heeft ondanks huwelijk in gemeenschap van goederen ook een gescheiden financiële huishouden. Dan kun je dus hele rare situaties krijgen: zij kan niet mee met 'n etentje, of doet niet mee met het kado omdat ze geen geld heeft (maar ze wil wel meedoen!), en hij wel. Sorry, maar als je zo wil leven, dan moet je m.i. uit elkaar gaan.
Als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent, vind ik sowieso dat 'n gescheiden financieel huishouden onzin is. Ik kan me nog wel voorstellen dat je onderling afspraken maakt over "zakgeld", maar over verdeling van de vaste lasten? Die komen toch uit het gezamenlijk vermogen. En als een van beiden zich niet aan de afspraken over zakgeld kan of wil houden, heb je sowieso 'n probleem.
Als ik daar in eerste instantie voor gekozen heb: ja (en ik spreek uit ervaring). Je weet nl. vooraf dat dat risico bestaat. Als dat een risico is wat je wil afdekken, moet je dat vooraf doen, net als bij een brandverzekering. Je kunt een brandend huis niet verzekeren, net zo min als je na het vreemdgaan ineens de spelregels kan veranderen.
Nogmaals, hou er alsjeblieft rekening mee dat relaties stuk gaan, want de kans daarop is enorm. En als je na je relatie nog samen kinderen hebt om voor te zorgen, dan wil je geen ruzie over geld...
Dat laatste klopt, er is mi dan ook niets op tegen om vóóraf af te spreken hoe je het wil verdelen bij een eventuele scheiding. In zulke voorwaarden kun je zelfs opnemen dat de verdeling anders is ingeval van vreemdgaan (be my guest). Maar tijdens een relatie is het niet nuttig om de financiën te scheiden: praktisch gezien heb je dan gewoon 2 mogelijkheden:
1) het komt toch op een grote hoop en jullie doen de verdeling naar hoe jullie prettig vinden
2) de een heeft meer dan de ander en kan dus een gulle gever spelen (en de ander afhankelijk maken van liefdadigheid) of een egoïst zijn en alles voor zichzelf houden.
PhilipsFan schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 13:40:
In mijn ogen is dat altijd een heel oneerlijke situatie geweest: man werkt fulltime en betaalt alles, vrouw werkt in eerste instantie fulltime aan kleine kinderen en huishouden (dat is nog eerlijk) maar als de kinderen naar school gaan heeft ze ineens 6 uur per dag niks te doen. Die vrouwen hebben de hele dag voor zichzelf, dat is niet eerlijk want dat zou ik als man ook wel willen, maar dat schijnt op de een of andere manier niet zo te werken...
Niemand die je tegenhoudt om huisman te worden hoor... ow, wil je dat niet? Tsja, dan ook niet klagen.
PhilipsFan schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 13:48:
Dan moet je dus eigenlijk 'toestemming' vragen en dat gaat vroeg of laat verkeerd. Een vriend van mij is ontzettend liefhebber van fotograferen en wilde graag een digitale spiegelreflex (situatie speelde een paar jaar geleden, toen dit nog een behoorlijke investering was). Ze hadden plenty spaargeld en allebei een goede baan, maar zijn vrouw vond het maar onzin, want ze hadden al een goede camera (met rolletjes).
Zeg het maar, hoe ga je dit oplossen? Als je alle financien gezamenlijk hebt dan krijg je deze situatie vroeg of laat voor je kiezen...
Net als dat ieder huwelijk in een scheiding eindigt? Dacht 't niet. Zo'n situatie kán foutlopen, maar dat hoeft echt niet. Bij ons gaat het iig al 6 jaar goed, en ik zie 't nog niet gebeuren dat het een keer verkeerd gaat: m'n vriend wil (ooit) graag een paludarium bouwen, daar gaat rustig € 6.000 in zitten. Moet 'ie lekker doen, ook al heb ik er niks mee. Zolang we niets te kort komen, gun ik hem de wereld.
Ik denk dat dat het keyword is in deze: tekort komen. Als je te weinig inkomsten hebt om in de behoeften van beiden te voorzien, maakt het feitelijk niet uit hoe je de uitgaven en financiën regelt. Pas als er te kort is, moet je gaan kijken hoe je het geld dat er is gaat verdelen tussen jou en je partner. En de ervaring leert me dat er dan wel jaloezie en misgunnen komt kijken, en "maar dat is toch totaal onnodig?".
Indirect betaalt ze hier toch aan mee. Als jij maandelijks € 250 aflost aan de DUO, heb jij dus € 250 minder om gezamenlijke dingen te doen. Als jullie dan toch die gezamenlijke dingen willen doen, zal zij dus meer moeten betalen. Ergo, ze betaalt mee. Zeker met wat je erna schreef:
Hoe de situatie straks zal zijn met eventuele wijziging van inkomsten moeten wij nog bekijken, maar ik verwacht dat diegene die meer gaat verdienen, in ieder geval meer ''opzij zet voor samen'' dat dus uiteindelijk in het gezamelijke spaarpotje zal terechtkomen.
Jij kan minder sparen, dús er komt minder in 't gezamenlijke spaarpotje terecht, dús ze betaalt indirect mee aan jouw aflossing aan de DUO.
Vanuit mijn werk (schuldhulpverlener) ben ik ook de nodige nare verhalen tegengekomen. Toch leidt logisch redeneren ertoe dat een verdeling tijdens de relatie alleen nut heeft als een van beiden koopziek is (maar dan heb je sowieso een probleem). Enkel goede afspraken maken voor bij een eventuele scheiding kán nuttig zijn,
mits beiden dan nog bereid zijn om zich aan die afspraken te houden. Gooit een van beiden de kont tegen de krib, dan kun je nog zulke goede afspraken gemaakt hebben, maar daar helpt dan geen moedertje lief meer aan.
TLDR: financieel moet je bij elkaar passen, anders werkt het niet. Hoe je dat invult, maakt dan niet veel uit. Pas bij inkomstentekort (om alle leuke dingen te doen) wordt een verdeling en afspraken echt belangrijk.
Praktisch gezien komt in een langdurige relatie toch alles op 1 grote hoop, tenzij je na afloop de een met meer geld wil laten weglopen dan de ander.
Overigens snap ik het wel als je in het begin nog niet alles op een hoop gooit: je moet dan eerst aankijken of jouw financiële gedrag past bij het financiële gedrag van je partner. Hoewel we het vaak willen ontkennen, is financieel gedrag wel van grote invloed op de relatie: als de ander op een manier met geld omgaat die voor ons totaal onacceptabel is, is dat toch vaak een dealbreaker.
Zeker als er weinig geld is, waardoor er harde keuzes gemaakt moeten worden, kan dat snel voor irritaties zorgen.
sorry voor de mega-post, maar zowel beroepsmatig, als privé vind ik het gewoon een heel interessante discussie en zie ik af en toe interessante gedachtegangen voorbij komen