Ardana schreef op zondag 03 april 2016 @ 21:37:
[...]
Dat blijken wij dus ook gedaan te hebben: mijn echtgenoot heeft zijn vermogen gebruikt om ons gezamenlijk huis te kunnen kopen, wat nu met € 40-70k verlies verkocht wordt.
Nu, na de scheiding straks, mag ik jaren krom gaan liggen om van mijn verminderde inkomen hem terug te betalen, terwijl hij anderhalf keer meer verdient dan ik. Dit is een gevolg van nooit alle mogelijkheden kunnen overzien. Ik vraag me dan ook af wat jullie zouden gaan doen in zo'n situatie.
Auw, dat is niet fijn. Wij hopen te voorkomen dat het zo scheef uitpakt door van te voren samen afspraken te maken die we beiden én snappen én waar we beiden achter staan. Mocht het op korte termijn fout gaan, dan taxeren we het huis, ik koop haar uit (50% is tenslotte van haar) en zij betaalt bij mij haar schuld af. Op de langere termijn taxeren we, kiezen wie de ander uitkoopt (want haar schuld bij mij is dan al veel lager). de hypotheek is in alle gevallen tot uitkopen gemeenschappelijke verantwoordelijkheid naar draagkracht en daarna 50/50 te verdelen. Degene die uitgekocht wordt kan zijn/haar deel aflossen en houdt dan waarschijnlijk nog wat geld over (bij gelijkblijvende waarde de helft van alle aflossing tot dan toe), tenzij het huis in waarde gedaald is. De lening speelt hierbij geen rol, het huis is formeel 50:50 zonder asymmetrische inbreng!
[...]
ik denk het, maar het is voor mij moeilijk een beeld te vormen zo zonder getallen.
Bepaling inkomen met makkelijke onzin getallen:
24 uur per week, 6 uur woon/werk per week voor 3000 per maand: telt als 4000 inkomen (3000/(24+6)*40)
10 uur per week, niet reizen voor 500 per maand: telt als 2000 inkomen (500/10*40)
Stel de persoon die 10 uur werkt zou in zijn eentje volgens de belastingdienst een virtueel inkomen van 12000 hebben (na drempels etc, blijkbaar in zijn eentje de loterij gewonnen oid, het gaat om de makkelijke getallen). Dan telt hij dus 1000 (12000/12) per maand bij zijn inkomen op.
Uiteindelijke inkomens zijn dan dus 4000 en 3000. Persoon 1 betaalt daarom 4/7 een persoon 3/7 van de gemeenschappelijke uitgaven.
Zo iets duidelijker? Mijn vriendin zit trouwens ook in de IT en is beter in wiskunde dan ik. Het is een nerdy benadering die we gekozen hebben.
Bonus en virtueel inkomen telt trouwens telkens voor komend jaar omdat je eerder de getallen niet weet.
XanderDrake schreef op zondag 03 april 2016 @ 22:08:
Sowieso een huis 50/50% afbetalen lijkt me goed. Alleen Ik vind het geld lenen van partner om dit 50/50 in een huis te stoppen vind ik beetje link. Want je leent het alsnog.
Das ook iets waar ik theoretisch mee zit in onze constructie, het is wel soort van handig als beide partners een inkomen blijven hebben om het huis af te blijven betalen. Ardana, wat is daar de 'standaard' oplossing voor, weet je dat misschien?
Een zekere mate van vertrouwen heb je wel nodig, maar afspraken zijn houdbaar en bindend voor de rechter (vermijd dat, dat is pas echt niet gaaf). De draagkracht berekening is naar de toekomst aanpasbaar, niet met terugwerkende kracht (tenzij beiden het ermee eens zijn). De lening staat op papier en wordt echt afbetaald. Er loopt echt een periodieke overboeking. Wij betalen trouwens dus niet 50/50, wij hebben bewust eigendom van 50/50, maar betalen soms bijv. 3/7, 5/4 of 2/5 afhankelijk van inkomen.
[
Voor 21% gewijzigd door
Milmoor op 03-04-2016 22:32
. Reden: Puntjes op de i ]
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.