Tweaken!
De doelstelling is niet zozeer het eindresultaat, maar meer het tweaken an sich.
Maar het moet wel financieel haalbaar zijn voor -zeg- een IT student, dus dat sluit een aantal zaken uit.
Doelstellingen;
- Leuk tweak process.
- Geen signaal speurtocht: stationair het optimale bereik behalen.
- 2G en 3G verbeteren. Want 4G is snel zat, als je het ontvangt.
- Verdere verbeteringen mogelijk.
- Zoveel mogelijk merken/modellen ondersteunen.
- Niet duur.
Iedereen heeft wel in huis of kan komen aan:
- Smartphone
- Oude smartphone
- Vishengel / of telescoop buis waarmee je de ramen buiten wast.
- Alluminium folie en bord, bokaal, of pan deksel. / Pringles bus of alluminium koker.
Wifi internet op een stokje
Het idee is om de oude smartfone antenne te modden, wifi tethering aan te zetten, en... daarna op een mast te plaatsen! Je "goede" smartfone kan nu via WiFi het internet op.
In feite maken we van de oude smartphone dus een 3G mast antenne: optimaal zenden en ontvangen.
Iedereen hier beschrijft al antenne mods, dus ik houdt het kort.
De antenne mod bestaat uit 4 delen, die los van elkaar al een verbetering kunnen zijn.
- Een antenne vergroting
- Een antenne reflector
- Een antenne koker
- Een aarding voor de telefoon body (niet antenne!)
Of je zou er zelf een biquad antenne kunnen maken, deze heeft deze eigenschappen al.
Een antenne vergroting: open de achterkant en soldeer (niet klemmen!) er 2 of 3x een draad van 10 tot 20 mm op. Lengte is afhankelijk van 2G/3G frequenties. Laat de draden haaks op elkaar omhoog wijzen, zoals een ouderwetse TV antenne.
Een antenne reflector: plaats de antenne voor een metalen schotel. Dit is goed voor ontvangst.
Een antenne koker: plaats de antenne in een metalen koker. Dit is goed voor verzenden.
Een aarding voor de telefoon body: Het antenne signaal moet natuurlijk een tegenpool hebben als referentie, en de "massa" is de aarde. Dit helpt de signaal/ruis ratio. Aard de reflector/koker niet.
Als combinatie reflector/koker verkies ik een grote halfronde bokaal zoals te koop bij IKEA, plaats de smartphone/antenne 5mm van de bodem, dan reflecteert alles zo schuin mogeljik langs de randen om bijna loodrecht uit de open kant te komen. Zorg dat de antenne geen sluiting maakt met de bokaal.
Ok en nu? De WiFi verbinding.
Vergeet niet op de oude smartfone je WiFi tethering te activeren natuurlijk. Ook via bluetooth of zelfs via USB kabel zou ook kunnen als je dat zou willen, genoeg verbeterpunten als je situatie erom vraagt.
Daarna als je antenne een schotel heeft, kan je die natuurlijk richten door je stok/hengel te draaien maar de dichtsbijzijnde mast.
Ten slotte, conclusie
Dit is dus lekker tweaken. Kost niets, en de ideeën zijn -los van elkaar- eenvoudig te testen en verbeteren. Daarnaast wordt er slim gebruik gemaakt van kant en klare software.
Verdere verbeter suggesties: (dit was een doelstelling!)
- Combineer met je favoriete antenne / transponder tweak in dit forum!
- Bevestig de wifimast op je favoriete voertuig, aan je huis, vlagmast of boom.
- Gebruik de (Samsung) Download Booster app welke grote (>30MB) downloads gelijktijdig over mobiel + WIFI binnenhaalt. In deze setup trunkt hij dus 2 mobiele verbindingen.. top!
- Slim richten: Als je nu maar onder kon wat de smartphone antenne boven doet qua signaalsterkte.. daarvoor zou een app te bouwen zijn..

- Slimme richtantenne: gebruik een servomotor zodat de telefoon zelf de beste verbinding vind. Schrijf een app!
- Een tethered ballon in plaats van een mast.
- Een alluminium "ziekenhuis" ballon bevestigen aan de antenne. (werkt dit?)
Meten is weten!
Hmm.. nu lijkt het me wel leuk om te meten hoeveel winst hiermee te behalen is.
Als er animo is, ga ik dit eens bouwen en testen op de Loonse en Drunense Duinen..

Als iemand in test SIMs voorziet graag, want mijn tmobile internet wordt geknepen.
[
Voor 172% gewijzigd door
Barryke op 04-11-2014 12:41
]
Error 304: Please hit any user to continue.