Ik zag dit vanochtend al en ging ervanuit dat iemand mijn idee al zou hebben uitgetikt voordat ik eraan toe zou komen.. Maar helaas voor jullie:
Aangezien de vraag was iets te bedenken wat te doen is met
simpele middelen, dus met iets dat bijna iedere handige Harry wel heeft staan/liggen thuis en iets wat ook echt uitvoerbaar zou kunnen zijn/is:
Bereik verbeteren/snelheid verhogen(als het echt moet, ik zou niemand aanraden om dit non stop ingeplugd te houden(bij het gebruiken van de externe antenne connector, deze is nogal kwetsbaar heb ik mij doen vertellen) hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn en je hoeft ook niet met een afzichtelijke antenne in je smartphone rond te lopen of zo'n ding mee te slepen.
Het meeslepen van een antenne om in je smartphone te pluggen, kom op mensen het is 2014, telefoons worder kleiner(groter alweer ondertussen -.-') en dan wil je een enorme antenne erop gaan zetten...
Door simpelweg een draad door je jas/vest te laten lopen en deze te verbinden aan je ritsen(je moet natuurlijk wel het geluk hebben dat je ritsen geschikt zijn hiervoor(dus o.a. geen plastic rits!)) kan je in principe(nog beter) gebruik maken van iets wat je toch al bij je hebt...
Je krijgt zo een enorme antenne die je niet los hoeft mee te slepen. Op wintersport o.i.d. zou dit misschien erg goed van pas kunnen komen: geen mogelijk kwetsbare antenne meeslepen om je bereik te vergroten of helemaal niks en riskeren met een gebroken been ergens offpiste in de kou zonder bereik te zitten...
Wintersportjassen zijn hier verder ook uitermate geschikt voor omdat ze vaak ook ritsen hebben onder de oksels: meer ritsen=meer antennes=mogelijk beter bereik.
Deze draad moet dus vanuit de linker- of rechtermouw doorlopen naar de rits(en): en hoe doe we dit zonder dat er al snel kabelbreuk op gaat treden?
Beetje handig zijn met een draad en naald en je kan een dergelijk draadje bevestigen aan de naad(binnenkant natuurlijk) die er al loopt door de mouw.
"Maar er loopt geen naad door mijn mouw"
Daar is ook een oplossing voor:

Natuurlijk gebruiken we hiervoor een veel dunnere draad(denk aan iets richting de dikte van de draad van simpele 3.5mm jack oortjes).
Door het op een dergelijke manier aan je mouw vast te naaien kan je voorkomen dat je last gaat hebben van deze draad in je mouw(met de wikkel manier moet je het wel zo doen dat het goed past bij je elleboog (dus mooi om je elleboog heengaat anders heb je er nog niks aan: zie prachtig plaatje))
Het is dus belangrijk hierbij ervoor te zorgen dat de wikkeling niet over de buitenkant van de elleboog zit want dit zal waarschijnlijk ten koste gaan van zowel comfort als van de levensduur van de kabel.
En hoe verbinden we deze kabel-rits constructie met de telefoon? Daar zijn natuurlijk meerdere manieren voor te bedenken:
Als eerste zijn er sommige smartphones die een connector hebben voor het aansluiten van externe antennes(galaxy s4 bijvoorbeeld)
(
https://telcoantennas.com...a-port-for-patch-lead.jpg)
Je zou dus een klein stukje uit de cover(hey wat handig, een plastic hoesje) kunnen halen(ik zou men aanraden dit van de binnenkant naar de buitenkant toe te doen om de achterkant toch nog zo mooi mogelijk te houden(eventuele uitschieters/krassen door dit proces zitten dan dus mooi aan de binnenkant)).
(Ik zou dit doen door met een boor en een erg kleine boorkop een klein gaatje op de juistje plek in de cover te maken en vervolgens dit gaatje iets groter maken met schuurpapier om het zo precies mogelijk te doen, een te groot gat is simpelweg zonde van je cover)
Na vrijmaken van ruimte in de cover om de rits-antenne er mooi op aan te kunnen sluiten zitten we nog met een probleem: er zit nu een gat in je cover.
Dat kunnen we opvullen:
Men neemt een gum/rubber achtig materiaal en werkt het zo af dat het precies in het gaatje in de cover past(soort van kurk dus).
Voordat deze kurk in het gaatje in de cover wordt gestopt:
Steek de naald zoals op het plaatje door de kurk(dus zo dat de draad er aan de bovenkant uitkomt!).
Lijm een stukje van de draad aan de onderkant van de kurk vast(knip de rest af, je wilt geen losse draad aan de onderkant in je telefoon hebben neem ik aan) en laat een stukje aan de bovenkant uit de kurk steken: voila, je hebt zojuist je eigen antenne-gat-vul-kurk gemaakt! Met handig draadje om hem eruit te halen en je rits-antenne met je telefoon te verbinden wanneer je het extra bereik nodig hebt!
Dit werkt dus niet bij alle telefoons, ze hebben namelijk niet allemaal een connector voor een externe antenne en ze hebben ook niet allemaal een makkelijk modbaar plastic covertje.
Wat gaan we dan bij deze telefoons doen?
We gaan de saaie weg langs: we gebruiken het 3.5MM jack. Plug simpelweg je rits-antenne in je 3.5mm jack en tadaa(net zoals je vroeger heel veel beter bereik kreeg op je mp3 spelertje met FM functie door er oortjes in te pluggen).
Dit zou ook kunnen bij de telefoons die wel een een connector hebben voor een externe antenne maar da's toch niet niet zo mooi als je eigen antenne-gat-kurk maken...Dit laatste is iets wat je natuurlijk met trots aan al je vrienden kan en zal laten zien).
Het is dus wel van belang dat voordat je aan de slag gaat en je een kabel uitkiest om in je jas/vest te verwerken: bedenk je wat je wilt!
Wil je een cool rits-antenne gat in je telefoon maken met een nog veel coolere rits-antenne-gat-kurk erbij?

(let op! connectie voor externe antenne in telefoon vereist, anders gaat dit nog iets lastiger worden(namelijk zelf de interne antenne naar de rand van de telefoon doortrekken om deze met de externe antenne te kunnen verbinden, dit is alleen voor de echte daredevils die echt heel graag een rits-antenne-gat(met kurk) in hun telefoon willen hebben...

)
Of wil je het op de makkelijke en saaiere manier doen: het 3.5MM jack gebruiken(hiervoor is dus een 3.5MM jack uiteinde op je kabel nodig)
Voor gedetailleerde plaatjes van de externe antenne port van de galaxy s4:
http://telcoantennas.com....ch-lead-samsung-galaxy-s4
Kleine conclusie:
Door dus je rits(en) te gebruiken als antenne vergroot je mogelijk niet alleen je bereik maar daarmee dus ook de snelheid(voor de duidelijkheid

) of het daadwerkelijk 2x+ zo snel wordt ligt eraan waar je bent natuurlijk; de stap van 30kb/s naar 60kb/s is een stuk makkelijker om te overbruggen dan van 40MB/s naar 80MB/s oid...)
Kleine toevoeging:
De kabel blijft natuurlijk niet uit je mouw hangen of iets dergelijks: hij hoeft niet meer dan enkele centimeters(zo'n 10 is echt wel het maximale benodigd lijkt me, je hoeft hem niet geconnect in je zak te stoppen o.i.d.) uit te steken uit je mouw.
Door het uitstekende gedeelte gewoon om de pols heen te wikkelen(net voor het gewricht zodat er geen druk op de kabel komt te staan en je er zelf ook geen last van hebt) en vervolgens vast te maken met een klein magnetisch clipje aan het einde van de mouw(of nog beter, het stuk van de kabel dat uit de jas moet steken(opgerold)in een zak verwerken die al in de mouw zit(
http://www.cheapskijacket...d-ski-jacket-fw_5738_.jpg) ( Weer komt er een wintersport jacket naar voren.. ik begin bijna te denken dat deze dingen ontworpen zijn voor een rits-antenne mod...

)
TL:DR:
Gebruik ritsen van jas als antenne: meer ritsen=mogelijk beter.
Je hoeft zo geen extra zooi mee te slepen of je telefoon al te zichtbaar te(ghetto) modden.
(ghetto mod voorbeeld:
http://psp-news.dcemu.co.uk/ghetto%20psp.JPG)
Is zodoende ook niet persé erg duur of heel erg lastig/onmogelijk voor 99% van de mensen en er zijn ook niet echt speciale tools nodig om het voor elkaar te krijgen
Voor het afstellen van de rits op de lengte die nodig is om het signaal te maximaliseren: verf het stukje rits om het signaal niet verder te laten gaan dan daar(nagellak zou al prima kunnen werken(polymeer:*) ))
goedkoopste manier:
naald en draad, schuurpapier, kabel en een clipje om de kabel uiteindelijk met de rits te verbinden
Betere manier(hoe ik het zou doen) voor het bevestigen van de kabel aan de ritsen:
Verbind de kabel met de bovenkant van de rits(helemaal aan de bovenkant, de rits moet nog wel dichtkunnen) en soldeer dit aan elkaar(aan de achterkant en soldeer met mate, het moet zo onzichtbaar mogelijk blijven natuurlijk).
Als je jezelf niet vertrouwd en bang bent dat je deze constructie sloopt omdat je je jas helemaal tot bovenaan dicht ritst: soldeer wat extra soldeersel op een van de kanten van de ritssluiting(links of rechts, maakt niet uit) een klein stukje onder de bovenkant van de rits: je zal zodoende de ritssluiting niet helemaal meer dichtkrijgen en dus je rits-antenne minder snel slopen.
Alle gebruikte plaatjes(behalve de prachtige paint plaatjes) behoren toe aan de rechtmatige eigenaars ervan en zijn slechts gebruikt ter verduidelijking van mijn idee.
Laatste edit: enkele typos eruit gehaald(excuses voor de typos die er nog in staan)
[
Voor 21% gewijzigd door
Brodo op 03-11-2014 21:41
]