Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lintweaker
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-08 14:59
Sinds vorige week ook een 'smart meter' en nu probeer ik onder OH1 de DSMR binding aan de praat te krijgen.
Helaas krijg ik het niet werkend, hij blijft volhouden dat er geen config is:
code:
1
[DEBUG] [.o.b.dsmr.internal.DSMRBinding] - There is no existing DSMR binding configuration => refresh cycle aborted!

Uiteraard is deze config er wel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
############################## DSMR Binding ################################
#
# Port of the DSMR port (mandatory, e.g. /dev/ttyUSB0)
#dsmr:port=/dev/ttyUSB1
dsmr:port=/dev/ttyP1smart
# Configuration of additional meters (channel 0 is used for the main electricity meter)
#dsmr:gas.channel=1
#dsmr:water.channel=2
#dsmr:heating.channel=3
#dsmr:cooling.channel=4
#dsmr:generic.channel=5
#dsmr:slaveelectricity.channel=6

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
2016-12-19 12:38:01.879 [DEBUG] [.b.dsmr.internal.DSMRActivator] - DSMR binding has been started.
2016-12-19 12:38:01.992 [DEBUG] [.o.b.dsmr.internal.DSMRBinding] - Activate DSMRBinding
2016-12-19 12:38:01.994 [DEBUG] [.o.b.dsmr.internal.DSMRBinding] - updated() is called!
2016-12-19 12:38:02.007 [DEBUG] [.o.b.dsmr.internal.DSMRBinding] - dsmr:port=/dev/ttyP1smart
2016-12-19 12:38:02.013 [DEBUG] [.o.b.dsmr.internal.DSMRBinding] - dsmr:invalid=null
2016-12-19 12:38:02.015 [DEBUG] [.o.b.dsmr.internal.DSMRBinding] - dsmr:electricity.channel=null
2016-12-19 12:38:02.017 [DEBUG] [.o.b.dsmr.internal.DSMRBinding] - dsmr:gas.channel=null
2016-12-19 12:38:02.018 [INFO ] [.o.b.dsmr.internal.DSMRBinding] - dsmr:gas.channel setting is empty
2016-12-19 12:38:02.020 [DEBUG] [.o.b.dsmr.internal.DSMRBinding] - dsmr:water.channel=null
2016-12-19 12:38:02.022 [INFO ] [.o.b.dsmr.internal.DSMRBinding] - dsmr:water.channel setting is empty
2016-12-19 12:38:02.023 [DEBUG] [.o.b.dsmr.internal.DSMRBinding] - dsmr:heating.channel=null
2016-12-19 12:38:02.025 [INFO ] [.o.b.dsmr.internal.DSMRBinding] - dsmr:heating.channel setting is empty
2016-12-19 12:38:02.027 [DEBUG] [.o.b.dsmr.internal.DSMRBinding] - dsmr:cooling.channel=null
2016-12-19 12:38:02.029 [INFO ] [.o.b.dsmr.internal.DSMRBinding] - dsmr:cooling.channel setting is empty
2016-12-19 12:38:02.031 [DEBUG] [.o.b.dsmr.internal.DSMRBinding] - dsmr:generic.channel=null
2016-12-19 12:38:02.033 [INFO ] [.o.b.dsmr.internal.DSMRBinding] - dsmr:generic.channel setting is empty
2016-12-19 12:38:02.034 [DEBUG] [.o.b.dsmr.internal.DSMRBinding] - dsmr:slaveelectricity.channel=null
2016-12-19 12:38:02.036 [INFO ] [.o.b.dsmr.internal.DSMRBinding] - dsmr:slaveelectricity.channel setting is empty
2016-12-19 12:38:02.038 [DEBUG] [.o.b.dsmr.internal.DSMRBinding] - Configuration succeeded
2016-12-19 12:38:02.042 [INFO ] [.service.AbstractActiveService] - DSMR Binding has been started
2016-12-19 12:38:02.044 [DEBUG] [.o.b.dsmr.internal.DSMRBinding] - There is no existing DSMR binding configuration => refresh cycle aborted!

Iemand een idee? De poort /dev/ttyP1smart is toegankelijk voor de user en geeft ook netjes resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:03
lintweaker schreef op maandag 19 december 2016 @ 12:42:
Sinds vorige week ook een 'smart meter' en nu probeer ik onder OH1 de DSMR binding aan de praat te krijgen.
Helaas krijg ik het niet werkend, hij blijft volhouden dat er geen config is:
Iemand een idee? De poort /dev/ttyP1smart is toegankelijk voor de user en geeft ook netjes resultaten.
Heb je die poort ook toegevoegd aan je opstart optie?

-Dgnu.io.rxtx.SerialPorts=/dev/ttyP1smart ?
Zie https://github.com/openhab/openhab/wiki/symlinks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lintweaker
CyBeRSPiN schreef op maandag 19 december 2016 @ 12:47:
[...]

Heb je die poort ook toegevoegd aan je opstart optie?

-Dgnu.io.rxtx.SerialPorts=/dev/ttyP1smart ?
Zie https://github.com/openhab/openhab/wiki/symlinks
Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb het geprobeerd met:
code:
1
export EXTRA_JAVA_OPTS="-Dgnu.io.rxtx.SerialPorts=/dev/ttyP1smart"

Dit hielp niet, daarna
code:
1
-Dgnu.io.rxtx.SerialPorts=/dev/ttyP1smart \

In het start script geprobeerd. Helaas...
code:
1
2016-12-19 13:05:05.523 [DEBUG] [.o.b.dsmr.internal.DSMRBinding] - There is no existing DSMR binding configuration => refresh cycle aborted!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:06
Gezien de code zou het inderdaad ook niet daar aan moeten liggen:
https://github.com/openha...internal/DSMRBinding.java

Edit: Ohja, thanks cyberspin

Welke Binding hebt je gepakt? Die vanaf de normale download? Je zou eens kunnen kijken of de laatste build wel werkt vanaf:
https://openhab.ci.cloudb...ulBuild/artifact/bundles/

Verder, wat me ook te binnen schiet: Heb je de Serial binding ook geïnstalleerd? Bij mij werkt bijvoorbeeld de Plugwise binding niet zonder de Serial binding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Die opstart param is sowieso wel nodig als je symlink gebruikt voor USB, maar lijkt dus ook iets anders nog te ontbreken..
En heb je een item dat de dsmr binding gebruikt om iets weer te geven? Zou het zo kunnen zijn dat ie niets doet als er geen enkel item gebruik maakt van de binding? Het commentaar in de code lijkt daar op te wijzen:
Java:
1
2
3
// Check if there are any item bindings <<<< !!!
 if (!bindingsExist()) {
     logger.debug("There is no existing DSMR binding configuration => refresh cycle aborted!");

Ik heb hier op OpenHAB 1.8.3 de boel werkend met de standaard versie van de binding, wel ook de Serial binding geinstalleerd.

[ Voor 22% gewijzigd door CyBeRSPiN op 19-12-2016 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lintweaker
GENETX schreef op maandag 19 december 2016 @ 13:17:
Gezien de code zou het inderdaad ook niet daar aan moeten liggen:
https://github.com/openha...internal/DSMRBinding.java

Edit: Ohja, thanks cyberspin

Welke Binding hebt je gepakt? Die vanaf de normale download? Je zou eens kunnen kijken of de laatste build wel werkt vanaf:
https://openhab.ci.cloudb...ulBuild/artifact/bundles/

Verder, wat me ook te binnen schiet: Heb je de Serial binding ook geïnstalleerd? Bij mij werkt bijvoorbeeld de Plugwise binding niet zonder de Serial binding.
De binding komt uit de addons zip. Ik heb zowel 1.7.1 (ik loop nog wat achter) als 1.8.1 geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lintweaker
CyBeRSPiN schreef op maandag 19 december 2016 @ 13:20:
Die opstart param is sowieso wel nodig als je symlink gebruikt voor USB, maar lijkt dus ook iets anders nog te ontbreken..
En heb je een item dat de dsmr binding gebruikt om iets weer te geven? Zou het zo kunnen zijn dat ie niets doet als er geen enkel item gebruik maakt van de binding? Het commentaar in de code lijkt daar op te wijzen:
Java:
1
2
3
// Check if there are any item bindings <<<< !!!
 if (!bindingsExist()) {
     logger.debug("There is no existing DSMR binding configuration => refresh cycle aborted!");

Ik heb hier op OpenHAB 1.8.3 de boel werkend met de standaard versie van de binding, wel ook de Serial binding geinstalleerd.
Ik heb de serial binding toegevoegd, helpt helaas niet. Als items heb ik nu staan:
code:
1
2
DateTime p1_timestamp "Laatste meter lezing [%1$ta %1$tR]" { dsmr="P1Timestamp" }
Number p1_actual_delivery "Actual usage [%.3f kW]" { dsmr="eActualDelivery" }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
lintweaker schreef op maandag 19 december 2016 @ 13:37:
[...]

Ik heb de serial binding toegevoegd, helpt helaas niet. Als items heb ik nu staan:
code:
1
2
DateTime p1_timestamp "Laatste meter lezing [%1$ta %1$tR]" { dsmr="P1Timestamp" }
Number p1_actual_delivery "Actual usage [%.3f kW]" { dsmr="eActualDelivery" }
Ok.. Zoiets heb ik ook..
Dan weet ik het ook even niet meer..
OpenHAB wel herstart neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Im out of options too.. Misschien eens een poging doen door er een losse nieuwe openhab installatie naast te draaien met alleen de dsmr en serial binding? Dan kun je uitsluiten of het wellicht de relatief oude versie van OpenHAB is die problemen geeft.

@ Hieronder, ja:
De poort /dev/ttyP1smart is toegankelijk voor de user en geeft ook netjes resultaten.

[ Voor 18% gewijzigd door GENETX op 19-12-2016 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjuhh
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-04 09:14
Heeft je openhab gebruiker wel leesrechten op /dev/ttyP1smart ?
Dus los van -Dgnu.io.rxtx.SerialPorts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lintweaker
CyBeRSPiN schreef op maandag 19 december 2016 @ 13:43:
[...]

Ok.. Zoiets heb ik ook..
Dan weet ik het ook even niet meer..
OpenHAB wel herstart neem ik aan?
Ik heb OH ondertussen meedere keren herstart. Ik weet het ook even niet meer :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lintweaker
gertjuhh schreef op maandag 19 december 2016 @ 13:55:
Heeft je openhab gebruiker wel leesrechten op /dev/ttyP1smart ?
Dus los van -Dgnu.io.rxtx.SerialPorts
OH draait (nog) onder use pi, deze mag /dev/ttyP1smart uitlezen. Een
code:
1
cat /dev/ttyP1smart

geeft netjes output. Evenals
code:
1
minicom -D /dev/ttyP1smart

onder de pi user.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
De gebruiker waarmee je wilt uitlezen moet ook in de 'dialout' groep staan om bij de tty te kunnen.
Zoek daar eens op, wellicht dat dat de oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lintweaker
ThinkPadd schreef op maandag 19 december 2016 @ 15:10:
De gebruiker waarmee je wilt uitlezen moet ook in de 'dialout' groep staan om bij de tty te kunnen.
Zoek daar eens op, wellicht dat dat de oplossing is.
De pi user heeft een flinke bak aan groepen, waaronder tty en dialout:
code:
1
2
pi@automatico:~ $ groups
pi adm tty dialout cdrom sudo audio video plugdev games users input netdev gpio i2c spi

Nb @iedereen, bedankt voor de hulp!

[ Voor 4% gewijzigd door lintweaker op 19-12-2016 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Het lijkt een vaag issue met de binding te zijn.. Misschien kun je via Github in contact komen met de developer..

Als noodoplossing kun je een scriptje gebruiken wat via de REST API de standen pusht.
Dit had ik destijds zelf geschreven voordat de DSMR binding er was.

Perl:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
#!/usr/bin/perl -w                               

use strict;                                      
use Device::SerialPort qw( :PARAM :STAT 0.07 );                  
my $PORT = "/dev/USBmeter";                      
my $ob = Device::SerialPort->new($PORT);         
$ob->baudrate(115200);                           
    $ob->databits(7);                            
    $ob->parity("even");                         
    $ob->stopbits(1);                            
    $ob->write_settings;                         
open(SERIAL, "+>$PORT");                         
my $prev_watt = 0;                               
my $count=0;                                     
while (my $line = <SERIAL>) {                    
    if($line =~ /^0-0:1\.0\.0/)                  
    {                                            
      $count++;                                  
      if($count eq 60)                           
      {                                          
        $count = 1;                              
      }                                          
    }                                            
    elsif($line =~ /^1-0:1\.7\.0\(([0-9\.]+)/)   
    {                                            
      my $watt = $1;                             
      $watt =~ s/\.//;                           
      $watt = int($watt);                        
      print "Watt=$watt\n";                      
      if ($watt != $prev_watt)                   
      {                                          
        system("curl --header \"Content-Type: text/plain\" --request PUT --data \"$watt\" http://localhost:8080/rest/items/energy_current/state"); 
      }                                          
    }                                            
    elsif($count eq 1 && $line =~ /^1-0:1\.8\.1\(([0-9\.]+)/)                                     
    {                                            
       print "stroom-laag=$1\n";                 
       system("curl --header \"Content-Type: text/plain\" --request PUT --data \"$1\" http://localhost:8080/rest/items/mtr_stroom_laag/state");    
    }                                            
    elsif($count eq 1 && $line =~ /^1-0:1\.8\.2\(([0-9\.]+)/)                                     
    {                                            
      print "stroom-hoog=$1\n";                  
      system("curl --header \"Content-Type: text/plain\" --request PUT --data \"$1\" http://localhost:8080/rest/items/mtr_stroom_hoog/state");     
    }                                            
    elsif($count eq 1 && $line =~ /^0-1:24\.2\.1\(\w+\)\(([0-9\.]+)/)                             
    {                                            
      print "gas=$1\n";                          
      system("curl --header \"Content-Type: text/plain\" --request PUT --data \"$1\" http://localhost:8080/rest/items/mtr_gas/state");             
    }                                            
}

Had het zo gemaakt dat 1x per 60 'telegrams' de meterstanden doorgegeven werden en alleen het actuele gebruik continue werd doorgegeven (indien anders dan vorige).
Zie maar of je er wat aan hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lintweaker
CyBeRSPiN schreef op maandag 19 december 2016 @ 15:23:
Het lijkt een vaag issue met de binding te zijn.. Misschien kun je via Github in contact komen met de developer..

Als noodoplossing kun je een scriptje gebruiken wat via de REST API de standen pusht.
Dit had ik destijds zelf geschreven voordat de DSMR binding er was.

<snip>

Had het zo gemaakt dat 1x per 60 'telegrams' de meterstanden doorgegeven werden en alleen het actuele gebruik continue werd doorgegeven (indien anders dan vorige).
Zie maar of je er wat aan hebt..
Bedankt, kan ik in ieder geval vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-09 16:10
Ik ben momenteel bezig met de overstap naar openhab2.0.

Ik heb net mijn sonos gekoppeld maar mijn vraag is of deze nu stabieler werkt in versie 2.0?
In versie 1.x crashte mijn configuratie steeds na enkel dagen vanweg een buggy UPNP library had ik ergens gelezen. Iemand al ervaring met de Sonos binding in versie 2.0? Is de buggy library nog steeds aanwezig.?

Ik maak ook zelf de configuraties in een thing file (als het mogelijk is) aan voor een versie 2 binding.
Dat lukt nu na lang gesukkel voor de sonos , pioneeravr en de astrobinding en de ntp binding
Ik wil zo weinig mogelijk in de paper UI klooien omdat je daar niets kan uit exporteren.
Wat ik een zeer groot gemis vindt, zeker als je enorm veel te koppelen hebt.

Volgende zaken heb ik al werkend gekregen in openhab2:
-astro binding (via thing file)
-ntp binding (via thing file)
-daikin binding (1.9 binding openhab 1.x binding) Wel speciale binding voor nieuwere Airco's die met de standaard binding niet werken
-knx binding (1.9 binding standaard openhab2)
-pioneeravr binding (via thing file)
-simatic binding (voor communicatie met S7 PLC's van siemens te communiceren, binding ergens gevonden op het internet,is geen standaard openhab binding, maar toch stabiel en makkelijk te implementeren.)

Nu nog bezig om mijn epson beamer over te zetten.

Ik heb nog een probleem en dat is de mijn clock via NTP 1 uur achterloopt. Iemand dit ook al ervaren.
Mijn tijdzone staat correct en heb alles nog nagekeken maar het blijft een probleem. Volgens mij iets met Zomer/Winteruur dat niet wordt meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Geen ervaringen met jou problemen. NTP gebruik ik overigens niet (is er meerwaarde naast NTP op sysclock?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielske
Ik zal eens kijken naar jouw openhab config op github.

Ik heb nog een ander probleem ontdekt.
Ik was net als jou begonnen met verschillende item files voor bepaalde functionaliteiten.
Maar ik ben terug naar 1 file moeten gaan omdat die groepen niet over meerdere files werken.
dat is wel vervelend.

Soms lukte het navigeren weer wel dan weer niet. nu overstapt naar 1 file en problemen zijn verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whazaer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 12:30
Hallo allemaal,

Heb dit topic nog niet compleet doorgelezen, staat wel op mijn lijstje om te doen. Ben al wel aan het zoeken geweest, maar tot nu toe nog niet wat gevonden. Ik heb het volgende:

Momenteel nog een OpenHAB server, sta ervoor open om over te stappen naar OH2. Ben langzaamaan aan het proberen om eea te automatiseren.
Heb momenteel een RGBW ledstrip, die ik via OH prima kan aansturen. Maar ik ben op zoek naar een manier om hem ook via een 'eenvoudige' schakelaar of afstandsbediening aan te kunnen sturen. Zodat het niet noodzakelijk is om altijd je telefoon te moeten pakken om de ledstrip te bedienen.

Iemand enig idee of er RGBW schakelaars of ab's zijn die de RGBW instellingen naar OH kunnen sturen? Heb gezocht naar een Zwave, Wifi, RF, Bluetooth of DMX oplossing, maar kon nog niet wat vinden/bedenken.
Kan iemand me een eindje in de goede richting helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Geen ervaring,maarikdenk datje met een LogitechHarmony wel het eea moet kunnen. Of anders fysieke schakelaars in de muur? Tabket aan de muur? Er is volgens mij genoeg mogelijk. Wellicht is het beter om neer te zetten watje hetliefste wil zien en welke functionaliteit. Dan kunnen we van daaruit gaan zien wat er bij past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Laatst online: 15:11
GENETX schreef op maandag 11 juli 2016 @ 13:14:
Dat is wat ik nu doe, al werkt het ook nog niet optimaal... Ik kan nog wel wat tweaken...
GENETX,

Kun jij eens je rules laten zien hoe je op basis van zon- en maanstanden je licht aan of uit laat gaan? Daar ben ik wel benieuwd naar namelijk.

Ik wilde vandaag upgraden naar 2.0.0b4 maar na een apt-get upgrade crashte mijn RPi en daarna is de install zo dood als een pier. Zelfs de geheugenkaart krijg ik niet geformatteerd met Rufus. Ga maar even een nieuwe halen morgen bij de MediaMarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Whazaer schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 10:59:
Hallo allemaal,

Heb dit topic nog niet compleet doorgelezen, staat wel op mijn lijstje om te doen. Ben al wel aan het zoeken geweest, maar tot nu toe nog niet wat gevonden. Ik heb het volgende:

Momenteel nog een OpenHAB server, sta ervoor open om over te stappen naar OH2. Ben langzaamaan aan het proberen om eea te automatiseren.
Heb momenteel een RGBW ledstrip, die ik via OH prima kan aansturen. Maar ik ben op zoek naar een manier om hem ook via een 'eenvoudige' schakelaar of afstandsbediening aan te kunnen sturen. Zodat het niet noodzakelijk is om altijd je telefoon te moeten pakken om de ledstrip te bedienen.

Iemand enig idee of er RGBW schakelaars of ab's zijn die de RGBW instellingen naar OH kunnen sturen? Heb gezocht naar een Zwave, Wifi, RF, Bluetooth of DMX oplossing, maar kon nog niet wat vinden/bedenken.
Kan iemand me een eindje in de goede richting helpen?
Jij zoekt zoiets of niet?

http://www.vozop.com/inde...eless-dmx512-console.html

Hoewel dit ding nog niet precies kan wat jij wilt, maar theoretisch zou je dit met die 2.4GHz band moeten kunnen koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:50
Dennis schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 19:09:
[...]
Ik wilde vandaag upgraden naar 2.0.0b4 maar na een apt-get upgrade crashte mijn RPi en daarna is de install zo dood als een pier. Zelfs de geheugenkaart krijg ik niet geformatteerd met Rufus. Ga maar even een nieuwe halen morgen bij de MediaMarkt.
Oei, dat is balen, dat is ook de reden dat ik niet meer op een raspberry pi draai. sd-kaartjes als storage is toch niet alles.
En je kan gelijk naar 2.0.0b5 updaten nu :D

[ Voor 4% gewijzigd door SiErRa op 25-12-2016 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Ik draai wel op pi maar draai heel openhab vanaf een NFS mount die op mn synology draait. Still going strong! Alleen wel even gedoe als ik mn NAS wil updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik hoop dat raspberry nog eens een versie 4++ maakt met eMMC voor 50 euro wat dat betreft...
Dennis schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 19:09:
[...]

GENETX,

Kun jij eens je rules laten zien hoe je op basis van zon- en maanstanden je licht aan of uit laat gaan? Daar ben ik wel benieuwd naar namelijk.

Uiteraard. Helaas heb ik geen zin om speciaal hiervoor de laptop te pakken, dus even via de tablet. Hopelijk kun je er wat mee.

Allereerst moet je bewolking ophalen. Dat doe ik met openweathermap. Daar zal je zelf een API key moeten ophalen. Vervolgens heb je deze xslt files nodig (ook de xslt binding installeren!) en de http binding.
https://github.com/GENETX...ree/master/conf/transform

Verder gebruik ik iets dat hirer op lijkt:
https://github.com/aljosa...-OpenWeatherMap-transform

Bij 4 moet je dan de api key in de url plakken ahv openweathermap data. Er is ook een weather binding, misschien werkt die tegenwoordig wel, maar niet toen ik het probeerde. Resultaat is dat je de bewolking nu kan ophalen 0-100%.

Vervolgens de Astro binding installeren en configureren. Daarna een Number Elevation item koppelen. Laat astro vaak updaten, eens per minuut ofzo.

Verder heb ik nog een master light dimmer item. Die ga ik vervolgen aansturen met de rule onderaan:
https://github.com/GENETX...r/conf/rules/lights.rules

Note dat die var is om te voorkomen dat iedere minuut astro de verlichting weer aanpast als je het zelf wil overriden.

De lichten gaan bij mij aan de hand van de light mast aan met dit script:
https://github.com/GENETX...onf/scripts/lights.script

De rest van de exacte itrms staan natuurlijk ook op git. Alleen de weather config niet. Daar moet je zelf even mee knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielske
Vandaag nog eens bezig geweest met Openhab2.
Ben er eindelijk in geslaagd om mijn Windows 10 Plex client remote op te starten via WOL en remote het shutdown commando te geven vanop mijn QNAP NAS (Linux)
Deze komt dan weer in mijn rule te staan voor mijn homecinema.

Voor de geintereseerden:

Je hebt de WOL en de EXEC binding nodig. te instaleren via paperui in openhab2
geen configs noodzakelijk voor beide bindings.

Itemconfig:
Switch ZotacPC "Zotac PC" (GRP_LIVING, GRP_ZOTAC) { wol="192.168.1.255#XX-XX-XX-XX-XX-XX", exec=">[OFF:/usr/local/samba/bin/net rpc shutdown -C MESSAGE -I 192.168.1.56 -U User%%Password -f -t 120]" } // 255 is het broadcast netwerk adres dus niet het Client IP, 192.168.1.56 = Windows 10 client, User = windows user , Password = Windows password.
XX-XX-XX-XX-XX-XX = mac adress netwerkkaart
GRP_LIVING en GRP_ZOTAC zijn groepen deze mag je zelf wijzigen naar keuze

Sitemap:
Group item=GRP_ZOTAC

Ook moet je deze registerhack toevoegen om de Windows pc het commando te laten aanvaarden:
http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/enable-mapping-to-hostnamec-share-on-windows-vista/
Voor Windows 10 werkt dit ook.

Bovenstaande werkt vanop mijn Qnap.
Als het dit vanop een andere linux server probeert moet je deze samba package installeren:
"samba-common"

Dit zorgt ervoor dat je het "net rpc" commando kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whazaer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 12:30
Dennis schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 19:16:
[...]

Jij zoekt zoiets of niet?

http://www.vozop.com/inde...eless-dmx512-console.html

Hoewel dit ding nog niet precies kan wat jij wilt, maar theoretisch zou je dit met die 2.4GHz band moeten kunnen koppelen.
Inderdaad, dat is wat ik zoek, bedankt. Zo'n soort schakelaar voor in/op de wand, en dan de output van deze schaklaar inlezen in OpenHAB.
Deze heeft RF en DMX out, ik ga mij er eens in verdiepen welke van beide ik het eenvoudigst kan inlezen in OH. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Whazaer schreef op maandag 26 december 2016 @ 14:13:
Inderdaad, dat is wat ik zoek, bedankt. Zo'n soort schakelaar voor in/op de wand, en dan de output van deze schaklaar inlezen in OpenHAB.
Deze heeft RF en DMX out, ik ga mij er eens in verdiepen welke van beide ik het eenvoudigst kan inlezen in OH. Iemand hier ervaring mee?
DMX is dacht ik meer éénweg-verkeer, dus dan wordt dat lastig. Maar misschien zijn er componenten die het wel kunnen? De DMX-out is ook meer om rechtstreeks je lampen aan te sturen. Ik denk dat je met de RF verder komt, maar of er iets kant-en-klaars is?

Hier kun je eventueel vragen of er iets is om in te lezen: Digital Multiplexed: lichtsturing via DMX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
michielske schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 18:19:
Volgende zaken heb ik al werkend gekregen in openhab2:
-knx binding (1.9 binding standaard openhab2)
Hoe en waarmee gebruik je dit? Wat heb je op je KNX zitten en welke gateway gebruik je? Werkt het goed? Bedien je ook echt dingen vanuit OpenHAB of is het meer om de status uit te lezen?
Ik heb nog een probleem en dat is de mijn clock via NTP 1 uur achterloopt. Iemand dit ook al ervaren.
Mijn tijdzone staat correct en heb alles nog nagekeken maar het blijft een probleem. Volgens mij iets met Zomer/Winteruur dat niet wordt meegenomen.
De oplossing is hiervoor de tijdzone goed instellen via sudo raspi-config (of vergelijkbaar als je geen RPi gebruikt), maar daarna moet je wel een reboot doen (of OpenHAB opnieuw starten kan waarschijnlijk ook, niet geprobeerd).

Ik heb mijn OpenHAB2 weer een beetje werkend na mijn SD-kaart crash en hoewel ik de vorige keer nog enorm kritisch was over het alpha-gehalte van OH2 is er toch wel echt een enorme vooruitgang geboekt sindsdien.

De documentatie is beter, de performance is beter en vooral de PaperUI is beter. Het lukt mij nu gemakkelijk om eigenlijk alles via de interface in te stellen. Ook het vanzelf vinden van devices werkt prima met zowel Hue als MiLight. Alleen de sitemap maak ik nog met de hand.

Ik verwacht op korte termijn ook nog de Harmony Hub: dat is weer een nieuw speeltje om toe te voegen aan het systeem :*).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ja, eind januari wil Kai de eerste 2.0 stable de deur uit doen, dus mag ook wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielske
Dennis,

Al mijn verlichting en een deel stopcontacten zitten op KNX.

Ik gebruikt volgende gateway om mijn KNX bus om te zetten naar Ethernet:

KNX IP gateway

Dit werkt zeer stabiel. Ik bedien en lees ook statussen uit.
Het is wel belangrijk dat je ook Status groepadressen maakt.
Scenes programmeer ik in Openhab ipv van in ETS.
Ik vind openhab makkelijker om scenes te maken datn in ETS zelf.
Met openhab is het ook heel makkelijk om een alles uit knop te maken.

Wat de klok betreft ik draai openhab2 op mijn qnap NAS.
de NTP binding ga ik vermoedelijk deactiveren en ik zal vermoedelijk gebruik maken van de systeemtijd.

Ik zelf ben geen voorstander van de PaperUI.
Zolang je geen export kan nemen vind ik het een zeer groot nadeel.
Openhab2 vind ik wel stabieler draaien.
Ik heb alles nog via config files gemaakt in openhab2.
Zo kan ik snel de installatie verwijderen en daarna opnieuw instaleren.
Ook merk ik nog wat instabiliteit met Group items na een wijziging.
Ik heb nu een switch item voorzien in openhab om openhab te rebooten nadat ik een config heb aangepast.
en dit zorgt er voordat da na de reboot alles terug normaal werkt.

[ Voor 24% gewijzigd door michielske op 30-12-2016 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
In de nieuwe release gebruikt men een json dataformat voor de paper ui. Die zou ook makkelijker te wijzigen en backuppen zijn met de hand. Dus dat pijnpunt is wel verminderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Bedankt voor je toelichting Michiel.

Ik moet ook maar eens naar KNX gaan kijken, heb gisteren mijn cursus gehaald en ga op korte termijn wat componenten bestellen om te testen. De werking en programmering ziet er allemaal simpel en logisch uit. Ook de integratie met OpenHAB lijkt me heel eenvoudig, al is het even wachten op een nieuwe versie van de add-in.

Zijn er hier mensen met een Logitech Harmony Hub die gekoppeld is aan OpenHAB? Het is zeker niet mogelijk om een Item te maken die getriggerd wordt zodra ik op de afstandsbediening op een knop druk? Ik zie er niets over in de documentatie in ieder geval en er wordt al gemeld dat de API van Logitech relatief beperkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
https://github.com/openha...itech-Harmony-Hub-Binding

Zo te zien alleen voor de current activity...

[ Voor 17% gewijzigd door GENETX op 02-01-2017 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Ja precies, dat had ik gezien. Ik moet ook nog even uitvogelen of het nou inderdaad zo is dat commando's (zoals volume omhoog en omlaag) aan een device worden doorgegeven en niet aan een activiteit. Dat is ook jammer.

Verder werkt de binding wel mooi twee richtingen op: ik kan in OpenHAB nu een activiteit starten en als ik dan tegelijk de Harmony app open heb staan op mijn telefoon zie ik daar de melding dat de betreffende activiteit gestart wordt. Leuk speelgoed.

Vanavond ook weer eens geprobeerd Z-Wave werkend te krijgen en dat is zowaar weer gelukt (moest het opnieuw doen na mijn laatste reinstall). Het lukt me ook om mijn gekoppelde nodes te vinden en hij herkent ze ook netjes. De twee dimmers werken feilloos, alleen mijn Aeon Labs Multisensor 6 geeft de temperatuur en luchtvochtigheid netjes door, maar de binary sensor staat continu uit, de alarm sensor staat continu aan. Ik kan springen voor de sensor wat ik wil, maar er verandert hier niets aan :-(.

Hij is trouwens aangesloten op 220V en ik heb geen parameters gewijzigd. Iemand ideeën?

Oh en trouwens, ervaren jullie ook dat de MiLight binding echt verre van stabiel werkt? Sowieso is dat hele gedoe met dimmer en brightness een gezeur: geef gewoon een universele interface. Ook als je een en ander gegroepeerd hebt werkt het bij mij niet.

[edit]
Nou, die sensor lag aan mij. Hij had blijkbaar een nachtje rust nodig: sinds vanochtend werkt het ding prima en gebruik ik dus de Alarm Sensor (Switch).

De Fibaro multisensor (batterijen) heeft zich vannacht ook kunnen identificeren en doet het nu ook :). Daar gaan we vanavond eens mee spelen. Eerst maar eens kijken hoe de vrouw reageert als eindelijk de keukenverlichting automatisch aan (en uit) gaat :*).

[ Voor 13% gewijzigd door Dennis op 03-01-2017 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Gister aan poging 3 begonnen om OpenHAB 2 te gebruiken :P
Dit keer op een oude HTPC (Asrock ION 330) die ik nog had liggen. Moet zeggen dat het al een stuk beter gaat gelukkig.
offtopic:
Installatie van Ubuntu op een kale pc viel me wel zwaar tegen overigens, t.o.v. een SD kaart image in een Pi klikken ;)

Wel nog erg wennen en sommige dingen die met OH1 wel via een UI konden, kan ik nu niet vinden?
Hoe bewerk ik bijvoorbeeld een sitemap? Hoe kies ik een icon voor een item? Dit kon ik met Habmin 1 prima doen zonder gehack in text files.
Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik merkte laatst ook dat ik dat soort dingen inderdaad nog niet via HABMin kon doen. Je zal dus mooi het kladblok er bij moeten pakken :P

In de vakantie remote eens wat energy saving spul uitgetest op mijn server (die ik van nieuwe installatie heb voorzien). Heb nu zelf daardoor weer problemen met mijn USB sticks grmbl. Met name de RFXCom lijkt het toch niet zo lekker te slikken... Op de desktop wekrt hij me teen kopie van de OpenHAB map dan weer wel correct 8)7 . PowerTop zooi de-installeren en een andere java er op zet geen zoden aan de dijk ;w

Edit: TLP is blijkbaar de boosdoener _/-\o_

[ Voor 64% gewijzigd door GENETX op 03-01-2017 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 09:54:
Hoe bewerk ik bijvoorbeeld een sitemap? Hoe kies ik een icon voor een item? Dit kon ik met Habmin 1 prima doen zonder gehack in text files.
Die functionaliteit heb ik in OH2 ook nog niet gevonden, maar ik vind het tekstueel aanpassen van de sitemap een stuk flexibeler. Things, Items en links daartussen doe ik allemaal wel via de Paper UI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanos
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-11-2022
Hey allemaal. Weet iemand een uitleg over rules probeer mijn afstandbediening van klik aan klik uit toe te voegen maar heb geen idee hoe ik dat moet doen. Heb mijn lampen enzo wel werkend.

Ugm kennen jullie dat zodra dat je het vraagt lukt het wel. Alsnog bedankt!

[ Voor 18% gewijzigd door Daanos op 03-01-2017 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ja, daar is zelfs een term voor: Rubber Ducking :+
Wikipedia: Rubber duck debugging

Al ben ik wel benieuwd hoe. Op mijn OpenHAB 2.0 setup werkte de afstandsbediening van mijn Elro set niet meer... (in OpenHAB 1.x wel, RFXCom 1.9 binding draai ik op OpenHAB 2). Die heb ik niet meer werkend gekregen... :o

[ Voor 45% gewijzigd door GENETX op 04-01-2017 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanos
Had niks veranderd hij werd opeens herkend gek genoeg.

Echter ben ik begonnen met een schone install en dan gelijk met alles upto date openhab b5 . Nu krijg ik met geen mogelijkheid de rfxcom bridge aan de praat. bij de Configuration Parameters vraagt hij om een Serial number of the RFXCOM (FTDI) device. Geen idee hoe daar achter kan komen. Vroeger moest je toch je usb port aangeven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Dan heb je zeker de 2.0 binding? Ik heb zelf nog de 1.9 binding omdat 2.0 lang niet zoveel devices support, oa mijn action 5 euro deurbel niet :+ .

Maar volgens mij moet je idd bij de 2.0 gewoon nog je sierial port number invoeren. Bij Windows zal dat een COMx zijn en bij Linux een /dev/ttyUSBx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanos
Ja had RFXtrx433E USB 433.92MHz Transceiver gebruikt inplaats van RFXCOM USB Transceiver. lijkt toch verschil in te zitten

[ Voor 80% gewijzigd door Daanos op 04-01-2017 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielske
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 09:54:
Gister aan poging 3 begonnen om OpenHAB 2 te gebruiken :P
Dit keer op een oude HTPC (Asrock ION 330) die ik nog had liggen. Moet zeggen dat het al een stuk beter gaat gelukkig.
offtopic:
Installatie van Ubuntu op een kale pc viel me wel zwaar tegen overigens, t.o.v. een SD kaart image in een Pi klikken ;)

Wel nog erg wennen en sommige dingen die met OH1 wel via een UI konden, kan ik nu niet vinden?
Je kan best volgende tool gebruiken voor het editeren van de sitemap in openhab2 :

http://www.eclipse.org/smarthome/documentation/community/downloads.html

In het begin gebruikte ik notepad++ en dat gaat lekker tot je ergesn een haakje verkeerd heb gezet.
Dan zit je soms uren te zoeken waarom openhab crasht of raar gedrag vertoont.

Smarthome designer geeft weer als je een syntax fout maakt.
Dit werkt toch lekkerder en veel sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirkB19
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-10 14:17
@ GENETX

Begrijp ik het goed dat je nu nog altijd RFXCOM 1.9 gebruikt in OH2 ?
Ik probeer zelf over te stappen naar OH2, maar voorlopig lukt het me niet om de RFXCOM 2 binding aan de praat te krijgen ... Channels komen er niet allemaal op etc...
Dus hoe ga ik dan te werk om de RFXCOM 1.9 op te zetten in OH2 ? Het voordeel van de 1.9 binding is denk ik ook dat je de .items niet hoeft aan te passen voor OH2, toch ?
Alvast bedankt,
DirkB19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
michielske schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 16:07:
[...]

Je kan best volgende tool gebruiken voor het editeren van de sitemap in openhab2 :

http://www.eclipse.org/smarthome/documentation/community/downloads.html

In het begin gebruikte ik notepad++ en dat gaat lekker tot je ergesn een haakje verkeerd heb gezet.
Dan zit je soms uren te zoeken waarom openhab crasht of raar gedrag vertoont.

Smarthome designer geeft weer als je een syntax fout maakt.
Dit werkt toch lekkerder en veel sneller.
Ok. Draai al bijna 3 jaar OpenHAB 1 zonder ooit die tool te hebben gebruikt, maar misschien dat ik je advies ga volgen :) Kon tot nu toe goed met Habmin uit de voeten en heel af en toe nog wat met text files gerommeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanos
@DirkB19

Welke kaku gebruik jij dan ik heb tot nu toe alles wel werkend gekregen zonder problemen. Is er ergens een lijst wat wel werkt met 1.9 binding en wat met 2.b5 binding ?

Iemand ervaring met myopenhab heb uuid en secret ingevoerd maar nog geen verbinding. Hij blijft op offline staan. Moet nog ergens iets toevoegen rechten geven of wat dan ook zo als dat vroeger was. Vind erg lastig goolgen omdat je zo veel wisselde info tegenkomt van ouder dingen.

[ Voor 9% gewijzigd door Daanos op 04-01-2017 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
Daanos schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 17:43:
Iemand ervaring met myopenhab heb uuid en secret ingevoerd maar nog geen verbinding. Hij blijft op offline staan. Moet nog ergens iets toevoegen rechten geven of wat dan ook zo als dat vroeger was. Vind erg lastig goolgen omdat je zo veel wisselde info tegenkomt van ouder dingen.
Je weet wel dat het uuid en secret op een andere plek staan he?
Op Ubuntu:
code:
1
2
cat /var/lib/openhab2/uuid
cat /var/lib/openhab2/openhabcloud/secret

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirkB19
Daanos schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 17:43:
@DirkB19

Welke kaku gebruik jij dan ik heb tot nu toe alles wel werkend gekregen zonder problemen. Is er ergens een lijst wat wel werkt met 1.9 binding en wat met 2.b5 binding ?
KAKU van Chacon, DomoIO en KlikAanKlikUit, maar dat maakt allemaal niet uit. De autodiscovery werkt bijv. o ook voor een windmeter, maar bij geen enkel thing krijg ik channels te zien. Misschien snap ik nog niet helemaal hoe het moet werken en ligt het aan mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanos
@SiErRa ja die heb ik gevonden en toegevoegd moet je nog porten forwaren ofzo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
Daanos schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 19:09:
@SiErRa ja die heb ik gevonden en toegevoegd moet je nog porten forwaren ofzo ?
Nee, zou niet nodig moeten zijn. Zie je niets in je logs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanos
A heb het gevonden openhab Cloud connection requires at least Java 1.8.0_101.

moet java updaten alleen werk apt-get niet even kijken of ik wat kan vinden!

Update

Geupdate volgens deze weg. nu werkt het
https://community.openhab.org/t/my-openhab-oh2-wont-create-files/5812/22

Weten jullie trouwens site met goede info zodat ik minder hier hoef te vragen?

Openhab begind trouwens echt mooi te worden zekers als hij stabable word dan kan er ook meer documentatie worden geschreven.

[ Voor 23% gewijzigd door Daanos op 05-01-2017 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
DirkB19 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 17:01:
@ GENETX

Begrijp ik het goed dat je nu nog altijd RFXCOM 1.9 gebruikt in OH2 ?
Ik probeer zelf over te stappen naar OH2, maar voorlopig lukt het me niet om de RFXCOM 2 binding aan de praat te krijgen ... Channels komen er niet allemaal op etc...
Dus hoe ga ik dan te werk om de RFXCOM 1.9 op te zetten in OH2 ? Het voordeel van de 1.9 binding is denk ik ook dat je de .items niet hoeft aan te passen voor OH2, toch ?
Alvast bedankt,
DirkB19
Dat klopt inderdaad. De 1.9 binding is heel eenvoudig:

1. Pak de laatste 1.9 binding van:
https://openhab.ci.cloudb...ab.binding.rfxcom/target/
en zet deze in de addons map

2. Volg het standaard "recept" voor 1.x bindings onder OpenHAB 2.0:
Maak een "rfxcom.cfg" bestand aan in de conf/services/ map en zet daar de 1.x config in. Door de naam van het bestand moet je de binding naam weglaten(!!!), dus je moet iets configureren dat lijkt op:
code:
1
2
3
4
5
6
7
# Serial port of RFXCOM interface
# Valid values are e.g. COM1 for Windows and /dev/ttyS0 or /dev/ttyUSB0 for Linux
serialPort=/dev/ttyUSB0

# Set mode command for controller (optional)
# E.g. setMode=0D000000035300000C2F00000000
# setMode=

in plaats van het voorbeeld zoals hier
https://github.com/openhab/openhab/wiki/RFXCOM-Binding

De rest gaat wel zoals de 1.x documentatie, dus het binden van kanalen aan items.

@ Daanos:
http://docs.openhab.org/index.html of ook https://community.openhab.org/
Verder ben je hier van harte welkom. het is hier verdacht stil in vergelijking met het Domoticz en Home Assistant topic, wat ik zie als een goed teken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
GENETX schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 09:05:
[...]
Verder ben je hier van harte welkom. het is hier verdacht stil in vergelijking met het Domoticz en Home Assistant topic, wat ik zie als een goed teken 8)
Haha, dat is een beetje 'jumping to conclusions' ;)

https://docs.google.com/f...bwmVVb0k5Ng/viewanalytics (poll op Reddit afgelopen maand).
Reddit heeft iig onder Home Assistant grote userbase, geen idee hoe representatief het is, maar OpenHAB staat niet zo hoog ;)

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 05-01-2017 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Of de documentatie + user friendlyness is natuurlijk goed ;) . Of algemene (IT) kennis om de problemen op te lossen onder het OpenHAB volk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
GENETX schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 11:43:
Of de documentatie + user friendlyness is natuurlijk goed ;) . Of algemene (IT) kennis om de problemen op te lossen onder het OpenHAB volk :+
Ja misschien wel.
OpenHAB is wel de meest volwassen open source oplossing die er is.
Maar user friendly is OpenHAB nog alles behalve.. Als het eenmaal werkt werkt het, maar de leercurve is zeer steil. En het is nu chaos tussen 1 en 2 met bindings die er tussenin zweven. Heb goede hoop dat dat komend jaar goed gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
Ja, we gaan zeker de goede kant op met OpenHAB 2, maar er zijn nog wel een aantal pijnpunten vind ik.
- De 1x en 2x binding verwarring
- Geen (blocky) ruleeditor in de paperui
- En de wirwar aan UI's. Het is een feature, maar het vergroot ook de learning curve.

Het hele bus concept spreekt natuurlijk veel IT'ers aan en die zien de kracht er wel van in, maar voor het grote publiek moet het toch iets meer kant en klaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanos
Ik ben nu bezig met een rule voor mijn wc licht het valt me alleen op dat erg lang duurt voordat hij werkt waar zou dit aan kunnen liggen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
var Timer wc_timer = null

rule "test buro lamp aan"
    when
        Item Sensors_wc1 changed
    then
        if(Sensors_wc1.state == OPEN && wc_timer == null) {
        sendCommand(Lamp_studeer_burolamp, 80)
        wc_timer = createTimer(now.plusMinutes(1)) [|
        sendCommand(Lamp_studeer_burolamp, 0)
        wc_timer = null
        ]
        }
        else if (Sensors_wc1.state == OPEN) {
        wc_timer.reschedule(now.plusMinutes(1))
        }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
Daanos schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 15:43:
Ik ben nu bezig met een rule voor mijn wc licht het valt me alleen op dat erg lang duurt voordat hij werkt waar zou dit aan kunnen liggen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16

when
        Item Sensors_wc1 changed
    then
                wc_timer = null
            ]
        }
        }
Zo even wat leesbaarder gemaakt ;)

Dus als er geen timer is en de sensor gaat af,
dan zet je de lamp aan op 80%
En start je een timer van een minuut en als die af gaat zet je de lamp weer uit en verwijder je de timer
Als de sensor afgaat en er is al een time, dan geef je de timer nog een minuut extra.

Je zou in beide ifs eens eens wat logging kunnen toevoegen, ik vermoed dat je een aantal minuten extra krijgt door de 2e else if, misschien moet je wat met locking gaan doen.

En ik mis nog de end aan het einde van de rule, of was dat een copy paste foutje?

[ Voor 3% gewijzigd door SiErRa op 05-01-2017 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
het valt me alleen op dat erg lang duurt voordat hij werkt
Wat is lang en vooral: wat is werkt? Wat is je beoogde doel exact?

Ik heb wel eens last gehad van blocking mechanismes.

Zoals afgelopen week toen mijn RFXCom even niet wilde ivm energy saving settings. Dan zat er gewoon een vertraging van 5s op door de timeout bij mij. Ook heb ik iets dergelijks gehad bij een rule die een toestand moest uitlezen, wat ook even wat vertraging zorgde. BIj mij was dat toen machischerwijs opgelost door de volgorde van executie iets aan te passen.

[ Voor 46% gewijzigd door GENETX op 05-01-2017 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16

when
        Item Sensors_wc1 changed
    then
        wc_timer = null
        ]
        }
        }
Met een Fibaro motion sensor kun je dmv een parameter instellen hoelang die 'open' blijft na de laatste beweging.
Dit werkt voor mij snel en probleemloos:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
rule "lamp_gang_bij_beweging"
when Item motion_gang received update
then
  if (motion_gang.state == OPEN)
  {
    sendCommand(hue_gang, 70)
  } else
  {
    sendCommand(hue_gang, OFF)  
  }
end

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeechGuy
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-10 15:08
@Daanos

Je kunt ook gebruik maken van de Expire binding, zie het volgende voorbeeld: Design Pattern: Recursive Timers

Ik heb hem zelf nog niet gebruikt, maar voor dit soort dingen lijkt hij me ideaal.

Als je dat niet wilt, dan kun je je code ook veranden naar:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20

when
    Item Sensors_wc1 changed
then
    if(Sensors_wc1.state == OPEN) {
        if (wc_timer == null) {
            Lamp_studeer_burolamp.sendCommand(80)
                Lamp_studeer_burolamp.sendCommand(0)
                wc_timer.cancel
                wc_timer = null
            ]
        }
        else {
        }
    }
end

Dit scheelt een keer testen of Sensors_wc1.state gelijk is aan OPEN indien wc_timer niet null is. Ook cancel ik de timer altijd voordat ik hem null maak.

Verder ben ik zelf meer van de <item>.sendCommand(<value>) notatie ipv sendCommand(<item>, <value>), maar voor performance maakt het volgens mij geen verschil.

@CyBeRSPiN
Nadeel van jouw oplossing is dat de Fibaro nu een OFF signaal moet zenden wat stroom kost en dus ten koste gaat van de levensduur van je batterij.

[ Voor 6% gewijzigd door LeechGuy op 05-01-2017 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
LeechGuy schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 18:36:
Nadeel van jouw oplossing is dat de Fibaro nu een OFF signaal moet zenden wat stroom kost en dus ten koste gaat van de levensduur van je batterij.
Die stuurt ie sowieso denk ik? Misschien juist niet altijd een herhaling van OPEN als de beweging langer duurt? Hier 2 jaar batterijduur gehaald (beweging triggert alleen als het donker genoeg is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanos
Bedankt voor de hulp heeft me al stukken verder gebracht! zal even duidelijk beschrijven waar ik tegen aan loop.

Wat ik wil dat mijn licht in de WC (kaku dimmer) aangaat zodra de deur opengaat dit door middel van een magneet sensor (kaku magneet). Dan 5 min aanblijft daarna weer uitgaat. Voor het schakelen van kaku gebruik ik RFXCOM

gebruik nu deze codo met wat hulp van googel en aanpassingen. Lijkt goed te werken

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
var Integer wc_timeout = 05

rule "Kitchen light motion"
when Item Sensors_wc1 changed to OPEN  
then        
    if (wc_timer != null) {            
        wc_timer.reschedule(now.plusMinutes(wc_timeout))      
    }
    else
    {            
        wc_timer = createTimer(now.plusMinutes(wc_timeout))
        [|
        wc_timer = null]         
    }

end

Echter heb ik idee dat alles met de RFXCOm wat sloom werkt tot wel 5 seconde. Tussen ontvangst en comando van aangaan lamp. Waar zou dit aan kunnen liggen aan de PI? of kan het niet sneller met RF

[ Voor 3% gewijzigd door Daanos op 05-01-2017 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-09 16:08
Daanos schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 21:06:
Bedankt voor de hulp heeft me al stukken verder gebracht! zal even duidelijk beschrijven waar ik tegen aan loop.

Wat ik wil dat mijn licht in de WC (kaku dimmer) aangaat zodra de deur opengaat dit door middel van een magneet sensor (kaku magneet). Dan 5 min aanblijft daarna weer uitgaat. Voor het schakelen van kaku gebruik ik RFXCOM

gebruik nu deze codo met wat hulp van googel en aanpassingen. Lijkt goed te werken

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
var Integer wc_timeout = 05

rule "Kitchen light motion"
when Item Sensors_wc1 changed to OPEN  
then        
    if (wc_timer != null) {            
        wc_timer.reschedule(now.plusMinutes(wc_timeout))      
    }
    else
    {            
        wc_timer = createTimer(now.plusMinutes(wc_timeout))
        [|
        wc_timer = null]         
    }

end

Echter heb ik idee dat alles met de RFXCOm wat sloom werkt tot wel 5 seconde. Tussen ontvangst en comando van aangaan lamp. Waar zou dit aan kunnen liggen aan de PI? of kan het niet sneller met RF
De vertraging komt omdat de sensor ongeveer 5 seconden RF staat te spuien.
Zie hier de uitleg: https://domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=27&t=7337

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanos
@b_weijenberg dat vermoeden had ik al. Bedankt voor de link wat gebruiken jullie voor alternatieven ? Z-wave??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-09 16:08
Daanos schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 21:50:
@b_weijenberg dat vermoeden had ik al. Bedankt voor de link wat gebruiken jullie voor alternatieven ? Z-wave??
Je kunt deur/raam sensoren gebruiken die kort zenden zoals de X10 DS90, Kerui, Chuango of AliExpress PT2262 sensors. Kies wel de 433MHz versie bv:
http://www.ebay.nl/itm/Wi...ash=item2a2f822dc3&_uhb=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanos
@b_weijenberg Top vind lastig om te bepalen wat goed zou werken met de RFXCOM zeker met dingen van allibaha dus link zijn inderdaad top!

Daar ben ik weer na aantal uur klooien heb ik de nest binding werkend gekregen!
Natuurlijk werk het niet helemaal zo als het zou moeten. Want de graden staan in F en niet in C en krijg deze error iemand ervaring met de nest binding?

code:
1
2
3
2017-01-06 22:49:00.784 [INFO ] [b.core.service.AbstractActiveService] - Nest Refresh Service has been started
2017-01-06 22:52:16.225 [WARN ] [st.internal.messages.AbstractRequest] - Method failed: HTTP/1.1 429 Too Many Requests
2017-01-06 22:52:16.257 [ERROR] [ab.binding.nest.internal.NestBinding] - Error updating data model: DataModelResponse[devices=<null>,structures=<null>,error=blocked]

[ Voor 10% gewijzigd door Daanos op 06-01-2017 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Die error komt zo te zien van de server... Je loopt teveel requests te sturen dus weigert deze.

Verder zie ik geen 2.0 binding, dus je hebt deze gok ik: Het Grote OpenHAB topic - deel 1 . Fahrenheid kun je vervangen door celcius met de juiste items die eindigen op _c ipv _f.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Zijn er hier mensen die de MiLight binding gebruiken van de laatste OH2 bèta (of waarschijnlijk een andere recente versie)?

Bij mij werkt hij verre van stabiel en qua functionaliteit vind ik hem ook onhandig (de dimmer werkt niet altijd, omdat dan een brightness level ontbreekt o.i.d.). De vorige versie van OH2 die ik gebruikte had nog de 1.x binding en die werkte naar mijn idee veel beter en stabieler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Exact hetzelfde hier. Ik heb dan ook binnen 5 minuten de 1.x binding terug gezet...

[ Voor 10% gewijzigd door GENETX op 07-01-2017 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanos
Wat zijn verder jullie ervaringen wat betreft de MIlight. Word de binding beetje goed bijgehouden. En hoe stabiel werkt het zit er over te denken daar ook wat van aan te schaffen voor voor ledstripverlichting. Ben erg benieuwt wat jullie allemaal gebruiken en wat goed werkt! Ook ander pruducten.
GENETX schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 08:40:
Die error komt zo te zien van de server... Je loopt teveel requests te sturen dus weigert deze.

Verder zie ik geen 2.0 binding, dus je hebt deze gok ik: Het Grote OpenHAB topic - deel 1 . Fahrenheid kun je vervangen door celcius met de juiste items die eindigen op _c ipv _f.
Dit werkt nu beter wat zou ik aan mijn code kunnen doen dat hij minder request stuurt. Want als ik de tempatuur met 3 graden verander zijn dat volgens mij 3 losse requesten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Daanos schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 13:32:
Wat zijn verder jullie ervaringen wat betreft de MIlight. Word de binding beetje goed bijgehouden. En hoe stabiel werkt het zit er over te denken daar ook wat van aan te schaffen voor voor ledstripverlichting. Ben erg benieuwt wat jullie allemaal gebruiken en wat goed werkt! Ook ander pruducten.
Milight met de 1.x binding werkt super goed. Eigenlijk geen problemen meer bij mij. Enige puntje om op te letten is om niet meerdere groepen tegelijk te regelen. Ik heb een timertje om te zorgen dat de groepen 1 voor 1 worden aangesproken en dan werkt het feilloos!

Tsja, verder ben ik, zeker van de 1.x bindingen, niks tegengekomen wat niet lekker werkt. Een shitload aan spul aangsloten zoals de RFXCom, Plugwise pluggen, Kodi-binding en Pioneer AVR zijn hier wel de hoogtepunten :)
Dit werkt nu beter wat zou ik aan mijn code kunnen doen dat hij minder request stuurt. Want als ik de tempatuur met 3 graden verander zijn dat volgens mij 3 losse requesten
Het mooiste is als men dat al in de binding zou hebben opgelost... Een andere optie is om het via een tweede item te laten gaan die je met een Timer-based rule iedere minuut laat updaten. Dat tweede item kopieert dan de stand van je setpoint en stuurt deze naar een server. Die vertraging van hooguit een minuut is niet echt een probleem. Ik doe dat ook met mijn Honeywell, zie ook deze rules: https://github.com/GENETX.../conf/rules/climate.rules

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
GENETX schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 10:37:
Exact hetzelfde hier. Ik heb dan ook binnen 5 minuten de 1.x binding terug gezet...
Oh fijn, was al bang dat het aan mij lag. Ik ga eens even kijken of ik ook die auto kan terugzetten, want dat is eigenlijk het enige voordat ik Domoticz kan uitzetten.

En wat een verademing is OpenHAB toch. Bijvoorbeeld een bewegingsmelder met gekoppeld lampje: met Domoticz allerlei trucjes met scripts die statussen uitlezen en externe commando's aanroepen. In OpenHAB gewoon luisteren naar de eventbus. Het is natuurlijk niet helemaal eerlijk vergelijken, maar OH zit gewoon zoveel beter in elkaar :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:18
Goeie tip om die 1.x milight binding te gebruiken in OH2! Ben sinds kort ook over naar OH2 maar die milight binding was erg onstabiel. Auto discovery is leuk maar als rest van de binding niet werkt heb je er weinig aan.

Hippos are apparently just rage filled hate tanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepeltjuh
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ondertussen al 10 uur aan het klooien met OH2. En maak weinig voortgang. Op github lees ik dat men op 22 januari OH2 uit de beta wil halen, daar begrijp ik echt niks van. Hopelijk lukt het enigzins om mijn frustraties te verbergen en kunnen jullie me de goede kant op wijzen.

Mijn OH1 configuratie beviel goed, classic ui is echter waardeloos en de aankondiging dat OH2 samen met het mooie habpanel eind deze maand uit de beta gaat deed me overhalen over te stappen naar OH2. Tegelijkertijd kan ik dan ook zaken aanpakken die in OH1 ook al beter konden (naamgeving, groeperingen etc) daarom heb er voor gekozen om min of meer van scratch te beginnen. Op een RPI3 staat nu raspbian met OH2-offline (via apt geïnstalleerd).

SamsungTV-, Sonos- en Zwave-binding werken, ondanks een succesvolle installatie van MQTT bidning en Telegram action geen spoor van deze uitbreidingen in één van de UI's. De cfg bestanden staan netjes onder /etc/openhab2/services en zijn correct ingesteld.

De Samsung tv wordt als Thing herkent, net als een rits zwave apparaten. Na wat geklikt te hebben in de paper-ui, is het gelukt om wat z-wave lampen aan en uit te zetten. Het is even wennen wanneer welke naam/label gebruikt wordt, maar dat kan ik vast rechtzetten in paper-ui.
Helaas, evenmin is het mogelijk om groepen aan te maken, persistence instellingen te maken en items te verwijderen.
Oke, dan maar terug naar de text based configuratie. Uit de documentatie had ik begrepen dat het format slechts een beetje aangepast is, dus dat is vast snel te leren. Helaas /etc/openhab2/items is leeg, items worden blijkbaar op een andere locatie ( /var/lib/openhab2/jsondb ) opgeslagen in een nog weer ander formaat :-|

Concreet:
Kan ik die bestanden gewoon leeg maken? Waar vindt ik het sitemap bestand dat OH2 zelf aangemaakt heeft? Blijkbaar kan je deze ook niet bewerken in habmin?!

Een van de oude items die ik nu probeer om te zetten krijg ik ook niet voor elkaar:
Dimmer verd0_woonkamer_tv_kanaal "Kanaal" (grp_verd0_woonkamer_tv) { samsungtv="ON:tvwoonkamer:KEY_CHUP,OFF:tvwoonkamer:KEY_CHDOWN" }

Nieuw:
Dimmer verd0_woonkamer_tv_kanaal "Kanaal" (grp_verd0_woonkamer_tv) { channel="ON:samsungtv:tv:0f7f4900_0004_1000_8fb9_f47b5e61aaad:keyCode:KEY_CHUP,OFF:samsungtv:tv:0f7f4900_0004_1000_8fb9_f47b5e61aaad:keyCode:KEY_CHDOWN" }

Can`t live without the mods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
siepeltjuh schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 22:56:
Ondertussen al 10 uur aan het klooien met OH2. En maak weinig voortgang. Op github lees ik dat men op 22 januari OH2 uit de beta wil halen, daar begrijp ik echt niks van. Hopelijk lukt het enigzins om mijn frustraties te verbergen en kunnen jullie me de goede kant op wijzen.

Mijn OH1 configuratie beviel goed, classic ui is echter waardeloos en de aankondiging dat OH2 samen met het mooie habpanel eind deze maand uit de beta gaat deed me overhalen over te stappen naar OH2. Tegelijkertijd kan ik dan ook zaken aanpakken die in OH1 ook al beter konden (naamgeving, groeperingen etc) daarom heb er voor gekozen om min of meer van scratch te beginnen. Op een RPI3 staat nu raspbian met OH2-offline (via apt geïnstalleerd).

SamsungTV-, Sonos- en Zwave-binding werken, ondanks een succesvolle installatie van MQTT bidning en Telegram action geen spoor van deze uitbreidingen in één van de UI's. De cfg bestanden staan netjes onder /etc/openhab2/services en zijn correct ingesteld.

De Samsung tv wordt als Thing herkent, net als een rits zwave apparaten. Na wat geklikt te hebben in de paper-ui, is het gelukt om wat z-wave lampen aan en uit te zetten. Het is even wennen wanneer welke naam/label gebruikt wordt, maar dat kan ik vast rechtzetten in paper-ui.
Helaas, evenmin is het mogelijk om groepen aan te maken, persistence instellingen te maken en items te verwijderen.
Allereerst, ik denk dat het goed is om even alles weg te gooien en OpenHAB 2 schoon te installeren, je hebt vast al wat troep gemaakt :+ .

Je denkt iets te radicaal :+ . OpenHAB 2 is, zeker in deze overgangsfase, helemaal niet zoveel anders als OpenHAB 1. Het beste start je gewoon op dezelfde manier als OpenHAB 1: Losse rules, items, persistence, etc config files maken. OpenHAB 2 maakt enkel automatisch items aan (en ui elementen) in de paper UI voor 2.0 bindings.

Laat die paper UI even los eerst. Die is momenteel het beste te gebruiken als "admin"-deel om bindings te installeren en eventueel te koppelen. Beter nog, laten we eerst de "troep" uitzetten die OpenHAB 2 automatisch gaat aanmaken. Ga in de Paper UI naar: Configuration -> System -> Item Linking en zet daar Simple Mode uit. Dan heb je volledige controle over je items.

Maak nu gewoon alle config files met items, rules en dergelijke aan zoals je gewend bent. Aan het eind van de rit kun je dan wel via de paper UI kanalen linken aan zelfgemaakte items. Zie ook dit voorbeeld met de RFXCom (interface is iets gewijzigd)
GENETX' tweakblog: Aan de slag met OpenHAB 2: RFXCom en MiLight

Verder maak je gebruik van e Basic UI voor bediening. Dat is een modernere variant van de OpenHAB 1.x interface. Deze werkt verder exact hetzelfde zoals in OpenHAB 1. Voordeel hieraan is dat je dus zowel controle hebt over legacy spul van OH1 bindings als nieuwe OH2 bindings.
Oke, dan maar terug naar de text based configuratie. Uit de documentatie had ik begrepen dat het format slechts een beetje aangepast is, dus dat is vast snel te leren. Helaas /etc/openhab2/items is leeg, items worden blijkbaar op een andere locatie ( /var/lib/openhab2/jsondb ) opgeslagen in een nog weer ander formaat :-|
Ja alles komt nu daar. Wees blij, voor OH2b5 was het zelfs een onleesbare database waar je niks mee kon 8)7 Ik heb al 2x een schone installatie gedaan, puur omdat ik stukken foute config niet meer kon verwijderen...
Concreet:
Kan ik die bestanden gewoon leeg maken?
Dacht het wel, maar doe maar een schone installatie ;)
Waar vindt ik het sitemap bestand dat OH2 zelf aangemaakt heeft?
Je bedoelt die in de Paper UI? Ik denk in die JSON database. Let wel, alles in de Paper UI is geen normale sitemap meer. Daar heb je de Basic UI voor nodig en die worden NIET automatisch aangemaakt.
Blijkbaar kan je deze ook niet bewerken in habmin?!
Gebruik ik zelf niet, maar ik hoor idd dat HABMin nog niet ideaal is...
Een van de oude items die ik nu probeer om te zetten krijg ik ook niet voor elkaar:
Dimmer verd0_woonkamer_tv_kanaal "Kanaal" (grp_verd0_woonkamer_tv) { samsungtv="ON:tvwoonkamer:KEY_CHUP,OFF:tvwoonkamer:KEY_CHDOWN" }

Nieuw:
Dimmer verd0_woonkamer_tv_kanaal "Kanaal" (grp_verd0_woonkamer_tv) { channel="ON:samsungtv:tv:0f7f4900_0004_1000_8fb9_f47b5e61aaad:keyCode:KEY_CHUP,OFF:samsungtv:tv:0f7f4900_0004_1000_8fb9_f47b5e61aaad:keyCode:KEY_CHDOWN" }
Wat werkt er niet?

Verder weet ik niet of die config goed is. Ik doe die koppeling meestal via de Paper UI, maar mijn pioneer heb ik wel los:
code:
1
2
3
4
Switch  AV_Power    "AVR Power"             <receiver>      { channel="pioneeravr:ipAvr:vsx923IP:power" }
Switch  AV_Mute     "AVR Mute"              <volume_mute>   { channel="pioneeravr:ipAvr:vsx923IP:mute" }
String  AV_Source   "AVR Source"            <receiver>      { channel="pioneeravr:ipAvr:vsx923IP:setInputSource" }
Dimmer  AV_Volume   "AVR Volume [%.1f]%"    <volume>        { channel="pioneeravr:ipAvr:vsx923IP:volumeDimmer" }

Met als thing config:
code:
1
pioneeravr:ipAvr:vsx923IP [ address="192.168.1.12" ]

Klopt de identifier wel? (0f7f4900_0004_1000_8fb9_f47b5e61aaad)

Verder zie ook http://docs.openhab.org/tutorials/migration.html . Maar mijn overall tip is om OH2 aan te vliegen als of het OH1 is. Rustig alles op de oude manier migreren en weer opstarten zodat alles werkt. Vanuit daar kun je dan langzaam elementen omzetten naar OH2 stijl als daar goede ondersteuning voor is.

[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 08-01-2017 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
siepeltjuh schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 22:56:
Hier kan ik je misschien mee helpen, ik heb Telegram correct werkend onder OH2.

Je moet inderdaad telegram.cfg in /etc/openhab2/services zetten en mijn inhoud is als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
bots=alertsBot,alarmsBot

alertsBot.chatId=-100XXXXXXXXXX
alertsBot.token=2515XXXXX:AAFkklDNugBNoMVXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

alarmsBot.chatId=-100XXXXXXXXXX
alarmsBot.token=2515XXXXX:AAFkklDNugBNoMVXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Daarna gebruik in rules gewoon:
code:
1
sendTelegram("alertsBot", "Er werd op een knopje gedrukt.")

Oh en inderdaad, in de OH2 UI zie je er verder niets van.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennis op 08-01-2017 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepeltjuh
  • Niet online
Dank voor jullie hulp! Na goede nachtrust en een rustige zondag ben ik weer een paar stappen verder gekomen. Ondertussen zijn praktisch alle OH1 items, sitemaps, persistence en rules omgezet naar OH2.

De items met de Samsung binding krijg ik nog niet helemaal voor elkaar, daar ga ik vanavond weer mee verder. De telegram action heb ik verder net ze ingesteld als Dennis, die zal ik ook direct testen.
Basic UI werkt net iets lekkerder dan classic, dus die gebruik ik voorlopig. Op termijn wil ik aan de slag met HABPanel, maar dan moet de basis (persistence, rules etc) eerst goed werken.

Met jullie tips, google en de documentatie is het wel voor elkaar te krijgen. Gezien de opmerkingen van Kai om eind van deze maand een stabiele versie te publiceren had ik een veel beter functionerende en gedocumenteerde versie verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepeltjuh
  • Niet online
Niet OH2 specifiek, maar wel iets waar ik tniet uit kom.

Mijn CV wordt via MQTT aangestuurd. De CV verwacht een commando dat er ongeveer zo uitziet: TT=20.00

Item:
code:
1
Number  verd0_woonkamer_roomsetpoint    "Thermostaat [%.2f °C]"         <heating>   (_grpVerwarming)        { mqtt="<[lplxvi:/lplxvi/cvruimte/cv/roomsetpoint:state:default],>[lplxvi:/lplxvi/cvruimte/cv/command:command:*:TT=${command}]" }

In de UI wordt het item netjes met twee decimalen getoond. Als ik echter op het setpoint control de waarde verander, wordt deze niet met twee decimalen naar het MQTT topic gezet. In de interface blijft hij netjes met twee decimalen zichtbaar, maar in het MQTT topic wordt de waarde afgerond.

Nu heb ik het vermoeden dat ik met transformation aan de gang moet maar kom er niet uit. Gevoelsmatig zou je zeggen dat een dergelijk scenario vaak voorkomt en dus ook niet al te ingewikkeld zou hoeven te zijn. :-)

Simple mode stond overigens al uit.

Update:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Item:
Number  verd0_woonkamer_roomsetpoint_effective  "Thermostaat [%.2f °C]"         <heating>   (_grpVerwarming)        { mqtt="<[lplxvi:/lplxvi/cvruimte/cv/roomsetpoint:state:default],>[lplxvi:/lplxvi/cvruimte/cv/command:command:*:JS(ToCVFormat)]" }

//Inhoud van ToCVFormat.JS
(function(inStr) {    
    return "TT="+parseFloat(Math.round(inStr * 100) / 100).toFixed(2);
})(input)

Levert de volgende foutmelding op:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
2017-01-09 18:55:58.753 [ERROR] [g.mqtt.internal.MqttMessagePublisher] - Error publishing...
org.openhab.core.transform.TransformationException: An error occured while loading script.
        at org.openhab.core.transform.TransformationHelper$TransformationServiceDelegate.transform(TransformationHelper.java:63)[174:org.openhab.core.compat1x:2.0.0.b5]
        at org.openhab.binding.mqtt.internal.MqttMessagePublisher.createMessage(MqttMessagePublisher.java:149)[206:org.openhab.binding.mqtt:1.9.0.b5]
        at org.openhab.binding.mqtt.internal.MqttMessagePublisher.publish(MqttMessagePublisher.java:175)[206:org.openhab.binding.mqtt:1.9.0.b5]
        at org.openhab.binding.mqtt.internal.MqttItemBinding.internalReceiveCommand(MqttItemBinding.java:45)[206:org.openhab.binding.mqtt:1.9.0.b5]
        at org.openhab.core.binding.AbstractBinding.receiveCommand(AbstractBinding.java:97)[174:org.openhab.core.compat1x:2.0.0.b5]
        at org.openhab.core.events.AbstractEventSubscriber.handleEvent(AbstractEventSubscriber.java:42)[174:org.openhab.core.compat1x:2.0.0.b5]
        at org.apache.felix.eventadmin.impl.handler.EventHandlerProxy.sendEvent(EventHandlerProxy.java:415)[6:org.apache.karaf.services.eventadmin:4.0.8]
        at org.apache.felix.eventadmin.impl.tasks.HandlerTask.run(HandlerTask.java:90)[6:org.apache.karaf.services.eventadmin:4.0.8]
        at java.util.concurrent.Executors$RunnableAdapter.call(Executors.java:511)[:1.8.0_65]
        at java.util.concurrent.FutureTask.run(FutureTask.java:266)[:1.8.0_65]
        at java.util.concurrent.ThreadPoolExecutor.runWorker(ThreadPoolExecutor.java:1142)[:1.8.0_65]
        at java.util.concurrent.ThreadPoolExecutor$Worker.run(ThreadPoolExecutor.java:617)[:1.8.0_65]
        at java.lang.Thread.run(Thread.java:745)[:1.8.0_65]

Update 2:
Opgelost. Via https://github.com/openhab/openhab/wiki/Transformations bleek dat ik de .js extensie was vergeten in de binding. Moest zijn: JS(ToCVFormat.js) Elders had ik juist gelezen dat de extensie er niet moest staan, maar goed. Top. De verantwoordelijkheid voor een correcte waarde ligt nu bij het item waar het om gaat en niet bij een virtueel item en een rule, zo blijft het transparanter wat waar gebeurd.

[ Voor 62% gewijzigd door siepeltjuh op 09-01-2017 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
Je zou het item verd0_woonkamer_roomsetpoint puur in de interface kunnen gebruiken en voor het versturen van de waarde een extra item kunnen maken die gekoppeld is aan mqtt. Als waarde in je interface dan bijgewerkt wordt formatteer je het in een rule naar 2 decimalen en verstuur je het. Niet de meest elegante oplossing maar werkt waarschijnlijk wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepeltjuh
  • Niet online
Klopt, zo stond het ook in mijn vorig OH1 confguratie. Nu ik weet dat dit in principe met transform kan, zou ik liever die variant gebruiken met het oog op de beheersbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
siepeltjuh schreef op maandag 9 januari 2017 @ 12:15:
Met jullie tips, google en de documentatie is het wel voor elkaar te krijgen. Gezien de opmerkingen van Kai om eind van deze maand een stabiele versie te publiceren had ik een veel beter functionerende en gedocumenteerde versie verwacht.
Graag gedaan :).

Ik weet niet of je het hierboven al had gelezen, maar als je kijkt hoe de documentatie nu is dan is het echt veel en veel beter dan een paar maanden geleden. De site http://docs.openhab.org/configuration/index.html is goed bijgewerkt, al zie je dat ze nog steeds meer hulp zoeken voor nog betere docs.

Ik mis nog wel wat features in de Paper UI en ik zou graag nog wat bindings in 2.0 versie hebben, maar overall is het best wel goed. Ik denk dat de aankondiging van Kai ook is om even de peper in de community te stoppen. Op een gegeven moment moet je ook zeggen: het is nu goed genoeg. Anders komt er nooit een release ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
siepeltjuh schreef op maandag 9 januari 2017 @ 22:22:
Klopt, zo stond het ook in mijn vorig OH1 confguratie. Nu ik weet dat dit in principe met transform kan, zou ik liever die variant gebruiken met het oog op de beheersbaarheid.
Wat ik nog kan bedenken:
- In je item: [lplxvi:/lplxvi/cvruimte/cv/command:command:*:JS(ToCVFormat)] -> Mist hier de extensie van je transformatiescript misschien nog, dus ToCVFormat.JS ipv ToCVFormat ?
- In OH2 is 'Javascript Transformation' een aparte bundle, is die al geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepeltjuh
  • Niet online
Het was inderdaad de extensie, dat heb ik gisteren opgelost (zie update van vorige post). Telegram draait nu ook naar behoren. Ietwat verwarrend dat deze niet in de webinterface te zien is, dat zal vast samenhangen met 1.x binding in 2.x omgeving.
Nu blijft alleen de Samsung binding over, dat krijg ik ook wel voor elkaar. Helaas werkt deze niet met de nieuwere modellen (heb net een nieuwe TV voor de slaapkamer gekocht :-(). Zal kijken of ik iets kan bijdragen aan die binding t.b.v. nieuwere modellen.

Begrijp ik het goed dat er nog geen authenticatie in OH2 zit? De voorgestelde workaround komt me wat omslachtig over: https://community.openhab...ntication-and-https/14542
Er wordt wel aan gewerkt volgens de github pagina's
https://github.com/eclipse/smarthome/issues/2620
https://github.com/eclipse/smarthome/pull/2587
maar het is niet duidelijk of dit in beta 5 zit en/of het ook echt werkt. Iemand die hier wat meer over kan vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Zo, eindelijk de overstap naar OpenHAB2 gemaakt!

Poe.. Heel verwarrende ervaring wel:
-items in Paper UI zitten in jsonDB en dus niet zichtbaar / te gebruiken in Smart Home Designer (die dus weinig meerwaarde heeft.. Ook geen files kunnen aanmaken, niet kunnen refreshen, etc etc.. helemaal nog niet af..)
-rules gemaakt in Rules engine werken prima, maar zijn niet initialized na startup..

Had eerst alle items gemaakt in Paper UI, maar ben nu weer terug naar de OpenHAB 1 methode met .items en .rules en .sitemap. Dus dan moet je bij de Things de betreffende 'channels' kopieren en plakken.
Dat werkt opzich wel goed.

ZWave in Paper UI ziet er verzorgd uit, nog wel wat buggy. Kan bij bepaalde node geen wijzigingen opslaan en geen idee waarom.

Heb mn DSMR binding weggelaten en ben overgestapt op dsmr-reader, wat een fantastisch stukje software is dat! _O_ Dan maar geen weergave van standen rechtstreeks uit de P1 meter.. Misschien dat ik het er nog wel op een of andere manier uittrek om in OpenHab te representeren.

Ik ga denk ik al mn items die ik via Paper UI heb aangemaakt weer weggooien, veel te verwarrend zo.
Ik snap de ontstane situatie niet helemaal.. Je hebt toch altijd een sitemap nodig eigenlijk? En dan moet je de .items text files gebruiken..

Het concept van Things met channels en Items die kunnen linken naar een channel is wel echt geniaal als je het eenmaal doorhebt.
Nu bijna al mn config over, alleen mn wasmachine rule nog en dan bekijken hoe notificatie tegenwoordig gaat aangezien er nu myopenhab,org is.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 16-01-2017 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
CyBeRSPiN schreef op maandag 16 januari 2017 @ 09:58:
Zo, eindelijk de overstap naar OpenHAB2 gemaakt!

Poe.. Heel verwarrende ervaring wel:
-items in Paper UI zitten in jsonDB en dus niet zichtbaar / te gebruiken in Smart Home Designer (die dus weinig meerwaarde heeft.. Ook geen files kunnen aanmaken, niet kunnen refreshen, etc etc.. helemaal nog niet af..)
-rules gemaakt in Rules engine werken prima, maar zijn niet initialized na startup..

Had eerst alle items gemaakt in Paper UI, maar ben nu weer terug naar de OpenHAB 1 methode met .items en .rules en .sitemap. Dus dan moet je bij de Things de betreffende 'channels' kopieren en plakken.
Dat werkt opzich wel goed.

ZWave in Paper UI ziet er verzorgd uit, nog wel wat buggy. Kan bij bepaalde node geen wijzigingen opslaan en geen idee waarom.

Heb mn DSMR binding weggelaten en ben overgestapt op dsmr-reader, wat een fantastisch stukje software is dat! _O_ Dan maar geen weergave van standen rechtstreeks uit de P1 meter.. Misschien dat ik het er nog wel op een of andere manier uittrek om in OpenHab te representeren.

Ik ga denk ik al mn items die ik via Paper UI heb aangemaakt weer weggooien, veel te verwarrend zo.
Ik snap de ontstane situatie niet helemaal.. Je hebt toch altijd een sitemap nodig eigenlijk? En dan moet je de .items text files gebruiken..
De Basic UI moet uiteindelijk ook worden vervangen, waarschijnlijk door de Paper UI. Maar zover is het nog lang niet en omdat de ondersteuning van de Paper UI nog te wensen over laat is het het beste om gewoon alles nog in items en losse sitemaps houden. Ik neem aan dat je die in de toekomst wel via de paper UI kan gaan beheren. Het is wat dat betreft nog lang niet af.
Het concept van Things met channels en Items die kunnen linken naar een channel is wel echt geniaal als je het eenmaal doorhebt.
Nu bijna al mn config over, alleen mn wasmachine rule nog en dan bekijken hoe notificatie tegenwoordig gaat aangezien er nu myopenhab,org is.
Notificaties gaan nog steeds hetzelfde, daar hoef je niks aan te doen behalve het instellen van de OpenHAB Cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirkB19
NOOB vraagje :
Hoe laat je InfluxDB mee opstarten nà reboot van RaspBerry Pi 3 ?

Kheb hem in rcconf aangevinkt maar no go...

Thx,
DirkB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
Probeer eens eerst of de service goed geinstalleerd is:
code:
1
sudo systemctl start influxd

Als dat dan start, dan kun je hem enablen om bij boot te starten:
code:
1
sudo systemctl enable influxd

Dan rebooten en kijk of het inderdaad werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirkB19
@GENETX dat was het idd. SUPER ! alles werkt hier dan prima op OH2 (eindelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirkB19
Aha :) kheb net de Google Calendar Scheduler binding aan de praat gekregen ... dat is handig ! Gewoon in je google calendar (bijv op je smartphone) inplannen wanneer je de bijv. verwarming aan/uit wil ... super !!!
Deze link gevolgd :https://github.com/openhab/openhab1-addons/wiki/Google-Calendar-Scheduler

Gr,
DirkB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mlo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:03

mlo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepadmiraal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 13:21
siepeltjuh schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 16:22:

Nu blijft alleen de Samsung binding over, dat krijg ik ook wel voor elkaar. Helaas werkt deze niet met de nieuwere modellen (heb net een nieuwe TV voor de slaapkamer gekocht :-().
Ik zit met hetzelfde probleem. Ik gebruikt nu een Z-Wave schakelaar die mn tv aan/uit zet. Dat is niet zo heel netjes natuurlijk dus ik heb nu een HDMI CEC kastje besteld:
https://www.pulse-eight.com/p/104/usb-hdmi-cec-adapter

Hiermee zou ik de tv vanuit een Raspberry Pi o.i.d. moeten kunnen besturen.
Misschien ook een idee voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepeltjuh
  • Niet online
Dank voor de tip. Zal kijken of dit wat voor me is. Deze oplossing vereist wel dat je rpi3 dicht bij de tv staat en dat zou wel eens een showstopper kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirkB19
Another noob Q

Kheb InfluxDB en Grafana werkende. Mooie trends !
Maar ik krijg het niet voor mekaar om aan/uit of 1/0 data te zien ?
Bijv. een trend om te zien hoe lang een bepaalde lamp aan heeft gestaan.
Onder "select measurement" zie ik wel deze items staan, dus ik ga er van uit dat ze wel in InfluxDB zitten ?
Enige tips ?
Gr, DirkB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
joepadmiraal schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 10:00:
[...]

Ik zit met hetzelfde probleem. Ik gebruikt nu een Z-Wave schakelaar die mn tv aan/uit zet. Dat is niet zo heel netjes natuurlijk dus ik heb nu een HDMI CEC kastje besteld:
https://www.pulse-eight.com/p/104/usb-hdmi-cec-adapter

Hiermee zou ik de tv vanuit een Raspberry Pi o.i.d. moeten kunnen besturen.
Misschien ook een idee voor jou?
Een raspberry pi ondersteund zelf hdmi cec, kodi doet dit ook, daar heb je geen adapter voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
siepeltjuh schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 16:22:
Nu blijft alleen de Samsung binding over, dat krijg ik ook wel voor elkaar. Helaas werkt deze niet met de nieuwere modellen (heb net een nieuwe TV voor de slaapkamer gekocht :-(). Zal kijken of ik iets kan bijdragen aan die binding t.b.v. nieuwere modellen.
Heb zelf ook dit 'probleem', maar aangezien ik de tv afstandsbediening sowieso gebruik en de tv alleen aan/uit wil zetten als ik in de buurt van de tv ben heb ik er verder niks mee gedaan nog.
De nieuwere modellen hebben een proprietary protocol, zijn encrypted en er moet 'gepaired' worden met de tv. Volgens mij is er een reden dat de binding niet werkt..

Nadeel van HDMI-CEC hiervoor gebruiken is dat evt andere apparatuur dan ook je tv aan kan zetten. Heb zelf een receiver die ik ook voor audio-streaming gebruikt. Als ik HDMI-CEC enable op de TV dan springt deze ook aan als de versterker ingeschakeld wordt.

Een alternatief is om de RS232 control poort hiervoor te gebruiken (neem aan dat die ook op de nieuwe modellen nog aanwezig is). Daarmee kun je o.a. power on/of en volume up/down sturen. Je hebt dan iets nodig dat RS232 praat. Waarschijnlijk kan dat al met een goedkope ESP8266.
Deze bijv: https://www.elektor.nl/no...oard-with-esp8266-and-lua, die kun je dan misschien wel direct voeden vanaf een van de USB aansluitingen van je tv (mits deze actief blijft als tv op standby gaat). Misschien dat ik het zelf nog eens ga proberen.
Hier een overzicht van alle beschikbare commando's: https://dl.dropboxusercon...%20TV%20RS232%20Codes.zip (zip file met Excel er in).

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-02-2017 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
DirkB19 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 21:51:
Another noob Q

Onder "select measurement" zie ik wel deze items staan, dus ik ga er van uit dat ze wel in InfluxDB zitten ?
Enige tips ?
Gr, DirkB
Vreemd, zou gewoon moeten werken...Misschien moet je in het veld bij "Group by" de "fill" instellen op "previous". Met name als je slechts elke wijziging opslaat, dan is dat slechts een punt in Grafana en zie je (praktisch) niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:03

mlo

DirkB19 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 21:51:
Another noob Q

Enige tips ?
Gr, DirkB
Ik gebruik het volgende om bijvoorbeeld te zien of de tv aan/uit staat:
SELECT "value" FROM "samsungtv_tv_9f3385be_705a_e1f4_9ff3_c17be2b7e6db_power" WHERE $timeFilter
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/fF785Un.jpg

Axes:
scale: Log (base 2)
Y-Max: 1
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AkCu9yj.jpg

display:
Select: Staircase
Null Value: connected
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/DTKEDM0.jpg

en krijg dan het volgende resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/wQj3TmL.jpg

Om in een tabel vorm te zien wat er in de influxDB staat, zou je ook een tabel in grafana kunnen laten zien, dan weet je zeker dat er iets in de DB staat en op welke tijdstippen er iets in is gezet.

ps. als iemand weet hoe ik de plaatjes vanuit google drive wel direct zichtbaar krijg in dit forum hoor ik het graag,
verplaatst naar imgur

[ Voor 16% gewijzigd door mlo op 11-02-2017 14:02 ]

Pagina: 1 ... 9 ... 18 Laatste