Dennis schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:47:
Ik ben gisteren begonnen met het knutselen van een simpel scriptje om .knxproj files uit te lezen en op basis van de daarin aanwezige actoren en groepsadressen automatisch KNX Things en Items aan te maken voor mijn OpenHAB.
Wait wut! Ik heb er nooit bij stil gestaan dat het .knxproj formaat leesbaar is. Ik hik namelijk al tijden aan tegen een taakje om alle objecten in huis naar OpenHab te mappen. Het was al een taak om dat in ETS te doen, laat staan dat ik het allemaal nogmaals moet doen. In OpenHab zitten nu dus alleen de meest noodzakelijke dingen
Ik zie dat er ook anderen al mee bezig zijn geweest in b.v.
https://github.com/Blizzard26/knxTools . Wellicht een goede om inspiratie op te doen. En als je jouw script wil delen, meer dan welkom. Mocht ik suggesties hebben dan zal ik die daar uiteraard ook aan toevoegen!
Ik heb overigens ook het idee dat OpenHAB een beetje begint dood te bloeden. Home Assistant lijkt veel populairder, maar waar dat nou precies in zit kan ik niet zo goed ontdekken. Misschien toch het ontbreken aan een standaard simpele UI?
Dat gevoel (ontbreken van eenvoud) heb ik wel. Zonder veel kennis van HA te hebben lijkt dat wel een simpelere UI te hebben en is de flow een stuk helderder. OpenHab is súper generiek opgezet, maar dat maakt het in mijn ogen ook wel extreem abstract. Ik moet zelf iedere keer weer even nadenken hoe ik nou een thing van bepaald type via een channel aan een item gekoppeld krijg met de juiste group en tags om het geheel ook in HomeKit te laten werken. Dan laat ik het hele semantic model nog even buiten beschouwing en vergeet ik ook of je dit nou in de UI of config moet aanpassen omdat je soms niet alles op dezelfde plek kan doen. Om dan enige consistente benaming nog helemaal buiten beschouwing te laten.
Als het eenmaal draait heb ik dan wel het idee dat het stabieler lijkt dan HA. Ik heb in 5 jaar nog 0% downtime gehad (los van SD corruptie voordat ik een SSD gebruikte, maar dat valt OpenHab niet aan te rekenen) terwijl ik in b.v. #domotica @ mnot Slack regelmatig berichten langs zie komen dat er dingen in HA 'ineens' niet meer werken of waar updates roet in het eten gooien. Dat moet ik echt niet hebben, dus vooralsnog blijf ik nog even bij OpenHab plakken