@
CyBeRSPiN je noemt interessante dingen, maar soms heb ik me wellicht niet helemaal helder uitgedrukt, dus ik probeer graag nog even een paar dingen te nuanceren.

Mijn ervaring als absolute noob waarbij ik gebruik maak van de stappen op de website is dat ik op een gegeven moment dus de boel aan de praat heb, maar nergens bij de end user facing control panel terecht kom. Dit wordt nergens uitgelegd, en na veel googlen kom ik bij toeval tegen dat je dus
/habpanel/index.html aan je url moet toevoegen. Logica zou precies andersom zijn: Dat standaard het standaardpaneel opent, en dat je
/config in moet typen om bij de configuratie te komen. Een beetje zoals websites en blogs dat doen met frontend/backend.
Vervolgens bouw ik een interface op die panel, en dan blijkt dat de widgets microscopisch klein zijn op een tablet met officiële OpenHAB app die je als control panel aan de muur hangt. Als je de widgets op de tablet normaal wilt hebben, dan zijn ze op de Desktop onhandelbaar koeiegroot. Je moet dus elke panel twee keer maken: de ene 5 keer groter dan de ander. Bij aanpassingen gaat dat echt heel snel irriteren, en komt dus niet over als volwassen en doordacht.
De control panel zelf waar je alles bouwt die gaat na veel rondklikken steeds meer fouten maken - dingen die niet verschijnen of pagina's die greyed out blijven. De oplossing is dan een Ctrl+F5 refresh. Als ik een avondje OpenHAB configs maak, dan moet ik dat zo een dozijn keer doen. Ik bedoel, het is geen ramp, verweg het grootste deel van de tijd zit je toch niet daar, maar het voelt wel erg beta.
Het idee van Items vs Channels is dat je een Item een bepaalde representatie van een Channel kunt laten zijn en je dus meerdere Items voor dezelfde Channel kunt maken.
Daar zit
de een kracht van OpenHAB, maar als noob doe je dat in eerste instantie niet. Daarom zou het een stuk gedoe schelen als alles automatisch wordt geïmporteerd en dat je niet in eerste instantie één voor één een semantische kloon van al je things hoeft te maken voordat je er iets mee kunt. Dan kan je altijd een 'customized' item toevoegen. Ik bedoel, je hoeft ze niet als widgets op het paneel te plaatsen, maar 10 tegen 1 dat je dat met knoppen, lampen en smart plugs wel gewoon doet. Het zou dus echt een hoop monnikenwerk schelen als je niet 20 lampen na het importeren nog een keer semantisch na moet maken. /cc @
lampy25Via de paper UI kun je alles direct laten genereren.
Wat bedoel je precies met
"alles direct laten genereren?" Ik moet nog altijd per Thing op "add points to equipment" drukken, vinkjes bij channels zetten, labels invullen, categories kiezen, wel een klein beetje geautomatiseerd maar niet heel erg "alles direct". Of heb ik nu precies de feature die ik mis over het hoofd gezien?
Ik heb Phoscon als "Hue bridge" aan OpenHAB gekoppeld om mn non-Hue Zigbee devices mee te koppelen.
Ik ook zoiets hoor, want OpenHAB gebruik ik ook voor non-zigbee dingen (433 MHz, Wifi en MQTT). Alleen wilde ik eerst zigbee2mqtt gebruiken totdat ik per ongeluk zag hoe enorm veel makkelijker het was om in Phoscon iets gedaan te krijgen. Dus nu doe ik daar al het simpele werk in, en alleen als een onderdeel rule based automation nodig heeft importeer ik het via de Phoscon REST API in OpenHAB.
Als jij jouw use case met Phoscon alleen af kan dan zal OpenHAB wel te ingewikkeld zijn. Dan schakel je enkel maar wat lampen en wat sensoren? Ingewikkelde rule based automation kun je er volgens mij niet mee doen?
Nee dus. Althans, dat laatste klopt, maar dat bedoel ik niet. Ik bedoel puur de manier dat je iets importeert en het kunt gebruiken. Sensor? Bam, sensor. Lamp? Bam, lamp. Direct te gebruiken. Bij OpenHAB moet je het importeren en daarna semantisch semi-handmatig linken en benoemen voordat je het kunt gebruiken. Dat is technisch gezien niet nodig - ook niet als je later rule-based automation wilt bouwen - en daarom omslachtig.
ook bij HA moet je met YAML aan de slag om mappings te maken.
Is dat nog steeds zo? Want dan heeft OpenHAB 3 toch een streepje voor, aangezien je alle mappings bij elkaar klikt in PaperUI. Dat handmatig intypen van mappings is van voor mijn tijd denk ik (OpenHAB 2)?
Nog even terugkomende op mijn oorspronkelijke vraag:
Kan ik ook zorgen dat de NULL status van een groep de waarde overneemt van één van de items in die groep? Dat dus in het gegeven voorbeeld de één (power on/off) of de ander (temperature) wordt aangegeven ipv NULL?
[
Voor 6% gewijzigd door
Sando op 12-11-2021 23:10
]