Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:20
@Sando het idee van Things-Channels en Equipment-Items is de loskoppeling zoals CyBeRSPiN zegt. Hiermee ben je veel flexibeler in je representatie naar de gebruiker. Bijvoorbeeld, als je een ontvochtiger met slimme stekker en temp/luchtvochtigheidssensor combineert kan je het voor de gebruiker laten lijken alsof je een ontvochtiger hebt met ingebouwde luchtvochtigheidssensor. De temperatuur sensor zou je dan onderdeel kunnen laten zijn van een elektrische kachel oid.
BTW, PaperUI is onderdeel van openhab 2, in openhab 3 heet dit MainUI.

Als je de group iets anders wilt laten weergeven kan je met metadata hem een waarde geven. Je kan zelf via metadata opgeven in welke situatie welke waarde moet worden weergegeven op welke manier. Dit is het Default list item widget default standalone widget, etc etc

[ Voor 19% gewijzigd door lampy25 op 12-11-2021 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

@CyBeRSPiN je noemt interessante dingen, maar soms heb ik me wellicht niet helemaal helder uitgedrukt, dus ik probeer graag nog even een paar dingen te nuanceren. :)
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 15:21:
ik zou het zeer zeker geen "Beta" noemen.
Mijn ervaring als absolute noob waarbij ik gebruik maak van de stappen op de website is dat ik op een gegeven moment dus de boel aan de praat heb, maar nergens bij de end user facing control panel terecht kom. Dit wordt nergens uitgelegd, en na veel googlen kom ik bij toeval tegen dat je dus /habpanel/index.html aan je url moet toevoegen. Logica zou precies andersom zijn: Dat standaard het standaardpaneel opent, en dat je /config in moet typen om bij de configuratie te komen. Een beetje zoals websites en blogs dat doen met frontend/backend.

Vervolgens bouw ik een interface op die panel, en dan blijkt dat de widgets microscopisch klein zijn op een tablet met officiële OpenHAB app die je als control panel aan de muur hangt. Als je de widgets op de tablet normaal wilt hebben, dan zijn ze op de Desktop onhandelbaar koeiegroot. Je moet dus elke panel twee keer maken: de ene 5 keer groter dan de ander. Bij aanpassingen gaat dat echt heel snel irriteren, en komt dus niet over als volwassen en doordacht.

De control panel zelf waar je alles bouwt die gaat na veel rondklikken steeds meer fouten maken - dingen die niet verschijnen of pagina's die greyed out blijven. De oplossing is dan een Ctrl+F5 refresh. Als ik een avondje OpenHAB configs maak, dan moet ik dat zo een dozijn keer doen. Ik bedoel, het is geen ramp, verweg het grootste deel van de tijd zit je toch niet daar, maar het voelt wel erg beta.
Het idee van Items vs Channels is dat je een Item een bepaalde representatie van een Channel kunt laten zijn en je dus meerdere Items voor dezelfde Channel kunt maken.
Daar zit de een kracht van OpenHAB, maar als noob doe je dat in eerste instantie niet. Daarom zou het een stuk gedoe schelen als alles automatisch wordt geïmporteerd en dat je niet in eerste instantie één voor één een semantische kloon van al je things hoeft te maken voordat je er iets mee kunt. Dan kan je altijd een 'customized' item toevoegen. Ik bedoel, je hoeft ze niet als widgets op het paneel te plaatsen, maar 10 tegen 1 dat je dat met knoppen, lampen en smart plugs wel gewoon doet. Het zou dus echt een hoop monnikenwerk schelen als je niet 20 lampen na het importeren nog een keer semantisch na moet maken. /cc @lampy25
Via de paper UI kun je alles direct laten genereren.
Wat bedoel je precies met "alles direct laten genereren?" Ik moet nog altijd per Thing op "add points to equipment" drukken, vinkjes bij channels zetten, labels invullen, categories kiezen, wel een klein beetje geautomatiseerd maar niet heel erg "alles direct". Of heb ik nu precies de feature die ik mis over het hoofd gezien?
Ik heb Phoscon als "Hue bridge" aan OpenHAB gekoppeld om mn non-Hue Zigbee devices mee te koppelen.
Ik ook zoiets hoor, want OpenHAB gebruik ik ook voor non-zigbee dingen (433 MHz, Wifi en MQTT). Alleen wilde ik eerst zigbee2mqtt gebruiken totdat ik per ongeluk zag hoe enorm veel makkelijker het was om in Phoscon iets gedaan te krijgen. Dus nu doe ik daar al het simpele werk in, en alleen als een onderdeel rule based automation nodig heeft importeer ik het via de Phoscon REST API in OpenHAB.
Als jij jouw use case met Phoscon alleen af kan dan zal OpenHAB wel te ingewikkeld zijn. Dan schakel je enkel maar wat lampen en wat sensoren? Ingewikkelde rule based automation kun je er volgens mij niet mee doen?
Nee dus. Althans, dat laatste klopt, maar dat bedoel ik niet. Ik bedoel puur de manier dat je iets importeert en het kunt gebruiken. Sensor? Bam, sensor. Lamp? Bam, lamp. Direct te gebruiken. Bij OpenHAB moet je het importeren en daarna semantisch semi-handmatig linken en benoemen voordat je het kunt gebruiken. Dat is technisch gezien niet nodig - ook niet als je later rule-based automation wilt bouwen - en daarom omslachtig.
ook bij HA moet je met YAML aan de slag om mappings te maken.
Is dat nog steeds zo? Want dan heeft OpenHAB 3 toch een streepje voor, aangezien je alle mappings bij elkaar klikt in PaperUI. Dat handmatig intypen van mappings is van voor mijn tijd denk ik (OpenHAB 2)?

Nog even terugkomende op mijn oorspronkelijke vraag:
Kan ik ook zorgen dat de NULL status van een groep de waarde overneemt van één van de items in die groep? Dat dus in het gegeven voorbeeld de één (power on/off) of de ander (temperature) wordt aangegeven ipv NULL?

[ Voor 6% gewijzigd door Sando op 12-11-2021 23:10 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lampy25
Weet niet waarom je als starter bezig bent met habpanel. Kan je aanraden om eens op demo.openhab.org te kijken, even inloggen met demo/demo en je vind een hoop inspiratie.
Het Model zorgt er juist voor dat je amper werk hoeft te doen om een mooie UI te krijgen. Beetje finetunen her en der als je wilt, maar het mooie van Automation is juist dat je er niet hoeft naar om te kijken. Zelf open ik de app 1x per twee weken ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lampy25
Er zijn ook wat filmpjes de laatste tijd gemaakt:
YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

lampy25 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 23:16:
Weet niet waarom je als starter bezig bent met habpanel.
In de (soms gebrekkige) documentatie lees je dat habpanel de default panel is die met OpenHAB 3 meekomt, dus vanzelfsprekend als je er verder niets van weet ga je hier kijken/beginnen. Weet niet waarom dat niet zo zou zijn?

En als je een tablet aan de muur hangt en de OpenHAB app installeert, vraagt ie ook om het habpanel url. Je wordt dus vanuit alle richtingen waaruit je als starter komt in de richting van habpanel gedrukt.

Beetje frustrerend om dan te leren dat dat eigenlijk niet de bedoeling is.

[ Voor 29% gewijzigd door Sando op 15-11-2021 02:06 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
@Sando Even door de eerste pagina's van de documentatie gegaan, maar zie niets van habpanel terug komen.
Maar je hebt gelijk, openhab is niet het meest gemakkelijke programma en documentatie niet het meest favoriete onderdeel van de onbetaalde vrijwilligers.
Wel hebben ze een mooi en stabiel platform neergezet met echt veel vrijheid. Als je eenmaal je weg een beetje weet is het echt super leuk om te doen, jou fantasie is waarschijnlijk een grotere limitatie dan de mogelijkheden (iig bij mij wel).

Overigens is het gebruik van habpanel gewoon een keuze. In openhab 2 was de interface naar de eindgebruiker niet echt mooi, daarom hebben mensen habpanel gemaakt. Met OH3 is er veel werk besteed aan zowel de gebruiker als de niet programmeur gebruiker (zoals ik), maar kan me voorstellen dat zowel iets makkelijks en uitgebreid een lastige combi is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

lampy25 schreef op maandag 15 november 2021 @ 22:29:
zie niets van habpanel terug komen.
Oke niet letterlijk op pagina één. Als je denkt: Ik wil een panel op mijn tablet hebben, dus je zoekt (Ctrl+F) in de Table Of Contents van de documentatie naar "Panel", dan kom je bij HABPanel, en daar staat in de eerste regel:
The HABPanel user interface is installed by default (..) and allows the creation of user-friendly dashboards, particularly suited for (e.g. wall-mounted) tablets.
Dat klinkt alsof het niet alleen is wat ik nodig heb, maar ook de standaard is. Waarmee bedien jij je installatie dan? Waarmee bedienen je gasten de installatie?
lampy25 schreef op maandag 15 november 2021 @ 22:29:
jou fantasie is waarschijnlijk een grotere limitatie dan de mogelijkheden
Volgens mij heb ik daar niet zo'n last van. Stap één (licht aan bij beweging) kan je nauwelijks fantasie noemen, maar vervolgens wilde ik mijn zigbee rookmelders laten piepen bij beweging (inbraakalarm) maar dat krijg ik niet voor elkaar. Het lijkt erop dat piepen echt alleen is weggelegd voor rook, en niet voor programmatisch laten piepen. ;( Vraag me wel af waarom deze dingen dan zigbee-connected zijn.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lampy25
Sando schreef op maandag 15 november 2021 @ 23:27:
[...]

Dat klinkt alsof het niet alleen is wat ik nodig heb, maar ook de standaard is. Waarmee bedien jij je installatie dan? Waarmee bedienen je gasten de installatie?
[...]
Alles gaat bij mij vanzelf: tv, chromecast, radio, verlichting, gordijnen. Meeste kan ik ook aanpassen via drukschakelaars icm scènes (bv toch de gordijnen eerder dicht is 2x drukken). Andere aanpassingen via de app, maar de hele inrichting daarvan gaat automatisch via het Model. Alleen een paar mooie plaatjes toegevoegd.
Gasten hebben eigenlijk niets te zoeken in het systeem.
Sando schreef op maandag 15 november 2021 @ 23:27:
[...]

Volgens mij heb ik daar niet zo'n last van. Stap één (licht aan bij beweging) kan je nauwelijks fantasie noemen, maar vervolgens wilde ik mijn zigbee rookmelders laten piepen bij beweging (inbraakalarm) maar dat krijg ik niet voor elkaar. Het lijkt erop dat piepen echt alleen is weggelegd voor rook, en niet voor programmatisch laten piepen. ;( Vraag me wel af waarom deze dingen dan zigbee-connected zijn.
Geen flauw idee of dat kan vanuit de melders, misschien dat er iets over staat in de documentatie? Kan me voorstellen dat de fabrikant dit niet toestaat in te voorkomen dat de batterijen snel leeg zijn.
Tsja, wat je met die connectie moet, je zou jezelf een melding kunnen geven, of rolluiken openen en alle verlichting aan zodat je makkelijk kan ontsnappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

lampy25 schreef op maandag 15 november 2021 @ 23:39:
Meeste kan ik ook aanpassen via drukschakelaars (...)
Gasten hebben eigenlijk niets te zoeken in het systeem.
Ah kijk, volgens mij snap ik het verschil van inzicht. Waar ik "installatie" zeg, zeg jij "het systeem". Zou het kunnen dat jij denkt dat ik het over de configuratie heb?

Gasten hebben inderdaad niets te zoeken in de configuratie van de installatie, maar ze moeten uiteraard wel de installatie kunnen bedienen. Bijvoorbeeld als je een weekje weg bent en een bekende zit die week in je huis. Daar is dus HABPanel voor bedoeld. En die heb ik op een tablet aan de muur. Daarmee kan een gast/logé/huissitter de installatie bedienen, maar niet de configuratie aanpassen.

Ik begrijp dat jij drukschakelaars gebruikt. Dan is jouw installatie wat omvangrijker dan die van mij. Die heb ik (nog) niet. Ik wilde daar in eerste instantie geen geld aan uitgeven omdat we nog genoeg oude bijna waardeloze telefoons en tablets hebben liggen die prima de OpenHAB app (met HABPanel) kunnen draaien. Die plak ik dan met magneetstrips aan de muur, en dan gebruik ik de proximity sensor om het scherm aan te zetten.
Andere aanpassingen via de app
De zelfde app die ik noemde? De OpenHAB app? Die laat bij mij dus ook (standaard) de HABPanel zien, en draait op de tablet aan de muur.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:13
Als ik de discussie zo lees, hebben jullie het misschien over hetzelfde. Dus even ter check:
@Sando met HABPanel bedoel je dit?: https://www.openhab.org/docs/configuration/habpanel.html
En niet de pages van de nieuwe (vanaf OH 3) UI: https://www.openhab.org/docs/tutorial/pages_intro.html

Uiteindelijk kan je er hetzelfde mee bereiken, maar HABPanel is meer losstaand (initieel was de gedachte qua architectuur, we maken een bus waar je bindings aan koppelt, met rules en sitemaps. En je kan kiezen uit verschillende UI implementaties.)

Ik ben al meermaals aan zowel HABPanel als de pages UI begonnen. Maar uiteindelijk gebruiken we hier in huis toch vaak gewoon de app (die op iOS alleen nog de oude sitemaps snapt, en niet de pages) en de rest gaat inderdaad vooral vanzelf. Vandaar Home Automation :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Die iOS app mag wel eens geupdate worden. Maar dat is ook wat we hier in huis als enige gebruiken om bepaalde dingen te bedienen die niet volautomatisch gaan of dmv een normale schakelaar. Alleen voor de app overweeg ik (deels) naar HA over te stappen. Bijvoorbeeld actionable notifications is erg fraai.

[ Voor 22% gewijzigd door CyBeRSPiN op 16-11-2021 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:17:
Die iOS app mag wel eens geupdate worden. Maar dat is ook wat we hier in huis als enige gebruiken om bepaalde dingen te bedienen die niet volautomatisch gaan of dmv een normale schakelaar. Alleen voor de app overweeg ik (deels) naar HA over te stappen. Bijvoorbeeld actionable notifications is erg fraai.
Oh dat is wel heel mooi, iets wat ik niet wist dat ik miste :)
Vaak heb je een automatische regel die niet 100% dekkend is, en je dus altijd persoonlijk nog een akkoord wil geven of een keuze wil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
SiErRa schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 12:11:
[...]

Oh dat is wel heel mooi, iets wat ik niet wist dat ik miste :)
Vaak heb je een automatische regel die niet 100% dekkend is, en je dus altijd persoonlijk nog een akkoord wil geven of een keuze wil maken.
Ja precies. Ik mis de optie om te 'snoozen' bij de melding "wasmachine is klaar". Zodat je alsnog later aan de volle wasmachine wordt herinnerd ;)
Helaas gaat mn nieuwe wasmachine na een paar minuten helemaal uit waardoor ik niet meer kan detecteren of deze met de hand is uitgezet en leeggehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Laatst online: 19:52
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 12:17:
Ja precies. Ik mis de optie om te 'snoozen' bij de melding "wasmachine is klaar". Zodat je alsnog later aan de volle wasmachine wordt herinnerd ;)
Helaas gaat mn nieuwe wasmachine na een paar minuten helemaal uit waardoor ik niet meer kan detecteren of deze met de hand is uitgezet en leeggehaald.
Je zou het via een Telegram Bot kunnen doen waar je moet bevestigen. Maar is inderdaad wel minder mooi dan de native Home Assistant oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ja, precies!
En niet de pages van de nieuwe (vanaf OH 3) UI: https://www.openhab.org/docs/tutorial/pages_intro.html
Nee, daar heb ik inderdaad nog nooit wat mee gedaan. Het is ook wel apart als dat de nieuwe panel moet zijn, dat hij dus nog niet wordt ondersteund door de app zelf.

Voor nieuwe gebruikers die de ontstaansgeschiedenis niet kennen is het wat verwarrend dat je nu dus een default panel en een main UI hebt met soortgelijke functie. In de panel kan je verschillende pagina's aanmaken die je kunt bereiken door in de app te swipen, maar dit is wat anders dan pages, want die zijn dus weer onderdeel van de Main UI.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zeker weet of ik het nu goed snap. Het lijkt wel alsof er twee teams langs elkaar heen aan de zelfde software werken. Is Main UI nu onderdeel van Paper UI?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiErRa
Sando schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:52:
[...]

Ja, precies!

[...]

Nee, daar heb ik inderdaad nog nooit wat mee gedaan. Het is ook wel apart als dat de nieuwe panel moet zijn, dat hij dus nog niet wordt ondersteund door de app zelf.

Voor nieuwe gebruikers die de ontstaansgeschiedenis niet kennen is het wat verwarrend dat je nu dus een default panel en een main UI hebt met soortgelijke functie. In de panel kan je verschillende pagina's aanmaken die je kunt bereiken door in de app te swipen, maar dit is wat anders dan pages, want die zijn dus weer onderdeel van de Main UI.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zeker weet of ik het nu goed snap. Het lijkt wel alsof er twee teams langs elkaar heen aan de zelfde software werken. Is Main UI nu onderdeel van Paper UI?
In Android werkt het wel, alleen in iOS (nog) niet.
Al deze verschillende frontends, want dat zijn het eigenlijk, worden door verschillende mensen (niet echt teams heb ik het idee) ontwikkeld.

Maar Main UI is eigenlijk de opvolger van de Paper UI, waar die laatste alleen als beheer frontend bedoeld was, is de Main UI zowel om te beheren als te gebruiken, dmv de pages.
En de Main UI is echt onderdeel van de kern van OpenHAB en wordt door een grote groep mensen ontwikkeld.

Maar ik ben het helemaal met je eens, het is niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik dacht dat het wel klaar was met de onduidelijkheid nu, maar het is alleen maar erger geworden. Zo heb ik netjes de pages > sitemap gebouwd met wat indicators, groepen, frames, maar ik kan ze nergens terugzien? Op de homepage zie je (blijkbaar) alleen wat je in de pages > overview hebt gezet, dus ik heb net alles op de verkeerde plek lopen te bouwen?

Ik dacht dat het wel op de homepage kwam te staan, of linksboven waar nu "No pages" staat. Maar die blijft ook leeg? Hoe krijg je daar iets dan? Het helpt niet dat 9 van de 10 links op de OpenHAB community naar 404 gaan. Erger nog, in de documentatie staat ook steeds Please refer to the documentation at [link naar 404]. En er staan allemaal mooie screenshots van hoe het er uit zou moeten zien, maar waar dan, ik kijk met mijn neus of ze zeggen het er gewoon echt niet bij.

Dit is echt het meest chaotisch zeer uitgebreid en zichtbaar moeite in gestoken maar frustrerend noob-onvriendelijk gedocumenteerde onintuitieve RTFM-project die ik in lange tijd heb gezien. Geen wonder dat OpenHAB al 4 jaar achter elkaar gebruikers verliest die allemaal naar Home Assistant gaan. Als ik mijn vrije dagen had teruggekregen dan ging ik liever beginnen in HA, maar ik heb nu al mijn bindings en things in OH aan de praat dus liever bijt ik nog even door, hoewel dat misschien een stom idee is.

edit:

Ik ging dus een sitemap bouwen omdat ik daar overal in de documentatie en de community naar verwezen wordt, dus had ik daarbij de sitemap documentatie open. Maar één van de meest cruciale zinnen die bovenaan de sitemap documentatie had moeten staan, staat op de UI design overview pagina:
Sitemaps are hierarchies of pages and sub-pages that are comprised of simple controls from a well-defined, limited set. They have existed in openHAB since its first versions, therefore you will probably encounter a lot of examples referring to them throughout the documentation and in the older community discussions. (...) be aware that the main web UI is not currently able to display them.

[ Voor 25% gewijzigd door Sando op 19-11-2021 01:19 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:25
op die pagina rechtsboven op other apps drukken en dan staat het HABpanel onderaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lampy25
@Sando
Openhab heeft geen betaalde medewerkers, en homeassistant timmert idd hard aan de weg.
Dat wil net zeggen dat openhab slecht is of home assistent beter, zijn verschillende programma's binnen smart home automation.
Er zijn mensen die komen van OH en gaan naar HA en andersom, allemaal met hun redenen.
Wat betreft je problemen met documentatie of keuzes in welke UI te gebruiken voor je tablet. Je kan zelf bijdragen in documentatie via de link onder iedere pagina. Voor welke interface je wilt gebruiken, kies voor of MainUI of Habpanel, wat je zelf prettig vind.
In de community wordt overal naar verwezen, omdat de ene persoon nu eenmaal iets anders gebruikt dan de andere.
Als je het video kanaal kijkt die ik je gelinkt hebt wordt je meegenomen in het inrichten van de MainUI, dus mocht je je daar verder in willen verdiepen zou ik dat aanraden.

Als je nog wat wilt lezen over MainUI wat links:
https://community.openhab...f-an-overview-page/117824
https://community.openhab.org/t/oh3-main-ui-examples/117928

Zelf geen ervaring in habpanel, dus heb daar ook niet veel info over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

lampy25 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 08:26:
Je kan zelf bijdragen in documentatie via de link onder iedere pagina.
Ah, dat is handig. Goed idee. Had ik eerder moeten doen. Als dit redelijk snel wordt opgepakt zonder een discussie die 10 keer meer tijd kost dan de PR zelf, dan zal ik dat in het vervolg opnieuw doen.
Voor welke interface je wilt gebruiken, kies voor of MainUI of Habpanel, wat je zelf prettig vind.
In de community wordt overal naar verwezen, omdat de ene persoon nu eenmaal iets anders gebruikt dan de andere.
Op zich fijn natuurlijk, voor ieder wat wils. Het probleem is alleen dat het wat chaotisch is. Ik weet, ondanks dat ik echt al aardig wat heb gelezen, ondanks een hoop probeersels, nog steeds niet hoe ik hier wat zinnigs neerzet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Qb544wXQfcYxADso6EkEdBhpzE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kNOFdwoqb2Dg6sZ8ibKNXG4G.png?f=user_large

Bedankt voor je overige links. Ik zal bij mijn volgende vrije dag eens wat videos gaan kijken. (y)
Ik begrijp het, het zijn arme sloebers, dus je mag geen kritiek hebben. :+ Mijns inziens is dit geen sterk argument. Er zijn ook vrijwilligersprojecten die de docs erg uptodate en prettig op orde hebben. HA doet dat beter bijvoorbeeld. En dat is heel belangrijk, want dat is het enige dat je kunt doen zonder geld om meer netwerk effect, gebruikers en vrijwilligers en dus development te krijgen, en levensvatbaar te blijven.

Over middelen gesproken: Vaak zijn er grants gemoeid met het winnen van prijzen, en dat deed OH in 2013/2014. Maar sinds 2018 gaat HA er met de prijzen en bijbehorende grants van door. :')

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Is het ook mogelijk om een soort van automatisch te opruimen?

Inmiddels heb ik alles redelijk netjes geautomatiseerd, maar er staan nu erg veel items in de verschillende lijsten.

Mede door het volgen van verschillende guides die niet altijd op elkaar zijn afgestemd staan sommige items er nu ook twee of drie keer in. Bijvoorbeeld ItemNaam, ItemNaam_item, en ItemNaam_item2.

Ik kan me voorstellen dat er een programma is wat alle rules, scripts en bindings langsgaat, en alles wat daar niet in voorkomt uit de items en models verwijdert.

Wat me overigens doet denken... het zou ook handig zijn als je de hele state kunt opslaan en weer laden als het fout gaat... soort van herstelpunt. :*)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiErRa
Sando schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:08:
Is het ook mogelijk om een soort van automatisch te opruimen?

Inmiddels heb ik alles redelijk netjes geautomatiseerd, maar er staan nu erg veel items in de verschillende lijsten.

Mede door het volgen van verschillende guides die niet altijd op elkaar zijn afgestemd staan sommige items er nu ook twee of drie keer in. Bijvoorbeeld ItemNaam, ItemNaam_item, en ItemNaam_item2.

Ik kan me voorstellen dat er een programma is wat alle rules, scripts en bindings langsgaat, en alles wat daar niet in voorkomt uit de items en models verwijdert.

Wat me overigens doet denken... het zou ook handig zijn als je de hele state kunt opslaan en weer laden als het fout gaat... soort van herstelpunt. :*)
Afhankelijk hoe je het hebt aangemaakt zit het in de bestanden (*.items, *.rules, etc), of in de jsondb, wat uiteindelijk ook een bestand is.

Ik heb er een git repository van gemaakt, zodat ik versiebeheer heb. Maar je kan natuurlijk ook gewoon een backup maken en vervolgens zaken gaan aanpassen.

Met wat slimme search & replace, kan je de naamgeving vast wel weer opschonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

offtopic:
Ik voel me een beetje bezwaard om hier vragen te stellen omdat ik op het moment de enige ben. 😅

Maar dit is nog steeds het correcte topic voor vragen die te ingewikkeld zijn om te googlen en te simpel voor een nieuw topic, toch?

Hoe krijg je het event id van een channel event in het ECMAscript van een rule?

Het is verdacht lastig de googlen, dus iets zegt me dat ik het helemaal verkeerd aanpak. Maar ik heb bijvoorbeeld een knop-channel die een buttonevent stuurt met een code afhankelijk van hoe je drukt. En ik wil die code graag gebruiken in het ECMAscript.

In Javascript bij websites heb je vaak een event met allemaal properties, zoals event.type, event.code, event.keycode, event.message.

Nu zou ik graag de event type en de event code/id van een event gebruiken in een rule script, maar in een OpenHAB rule lijkt de event alleen een zin te zijn, geen object met properties.
quote: Bijvoorbeeld
protocol:identifier send event:buttonevent with id 1010
Als ik dan dus de event type of code wil hebben, dan moet ik dat er letterlijk uit regexen (plus nog wat extra truukjes eromheen voor het geval er geen event was). Klopt dat?

Nu doe ik bijvoorbeeld:
code:
1
var eventId = +Array.prototype.concat(String(this.event).match(/\d+$/))[0]

En dat werkt goed. Ik krijg altijd de code, en als er geen event was in de channel, dan is de eventId netjes 0.

Maar is dit wel de bedoeling? Staat die code niet gewoon in een andere variabele?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lampy25
Sando schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 01:26:
offtopic:
Ik voel me een beetje bezwaard om hier vragen te stellen omdat ik op het moment de enige ben. 😅

Maar dit is nog steeds het correcte topic voor vragen die te ingewikkeld zijn om te googlen en te simpel voor een nieuw topic, toch?

Volgens mij wel, denk dat er alleen meer direct op het openhab forum zitten.
Wat betreft je vraag, geen flauw idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lampy25
Nav de log4j kwetsbaarheid is er een mogelijkheid voor mitigeren. Voor meer info zie:

Log4j vurnerability Openhab forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:51
Sando schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 01:26:
offtopic:

Het is verdacht lastig de googlen, dus iets zegt me dat ik het helemaal verkeerd aanpak. Maar ik heb bijvoorbeeld een knop-channel die een buttonevent stuurt met een code afhankelijk van hoe je drukt. En ik wil die code graag gebruiken in het ECMAscript.

In Javascript bij websites heb je vaak een event met allemaal properties, zoals event.type, event.code, event.keycode, event.message.

Nu zou ik graag de event type en de event code/id van een event gebruiken in een rule script, maar in een OpenHAB rule lijkt de event alleen een zin te zijn, geen object met properties.

[...]

Als ik dan dus de event type of code wil hebben, dan moet ik dat er letterlijk uit regexen (plus nog wat extra truukjes eromheen voor het geval er geen event was). Klopt dat?

Nu doe ik bijvoorbeeld:
code:
1
var eventId = +Array.prototype.concat(String(this.event).match(/\d+$/))[0]

En dat werkt goed. Ik krijg altijd de code, en als er geen event was in de channel, dan is de eventId netjes 0.

Maar is dit wel de bedoeling? Staat die code niet gewoon in een andere variabele?
Ik gebruik geen Ecmascript, simpelweg de Xtend DSL maar hierin heb je een "receivedEvent" implicit variabele. Wellicht heb je iets vergelijkbaars in Ecmascript?

Wat is trouwens de reden dat je Ecmascript gebruikt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Bij Docker kan je formatMsgNoLookups in je EXTRA_JAVA_OPTS zetten.

Om te checken:
code:
1
2
docker exec openhab env | grep EXTRA_JAVA_OPTS
EXTRA_JAVA_OPTS=-Duser.timezone=Europe/Amsterdam

docker-compose.yml aanpassen:

code:
1
2
    environment:
      EXTRA_JAVA_OPTS: "-Duser.timezone=Europe/Amsterdam -Dlog4j2.formatMsgNoLookups=true"

docker-compose up -d

Checken:
code:
1
2
docker exec openhab env | grep EXTRA_JAVA_OPTS
EXTRA_JAVA_OPTS=-Duser.timezone=Europe/Amsterdam -Dlog4j2.formatMsgNoLookups=true

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

thecompany schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 13:06:
[...]

Ik gebruik geen Ecmascript, simpelweg de Xtend DSL maar hierin heb je een "receivedEvent" implicit variabele. Wellicht heb je iets vergelijkbaars in Ecmascript?
Ik had dat inderdaad gelezen, maar ik heb hem vooralsnog niet gevonden. De variablelen uit DSL zijn over het algemeen niet overgenomen in ECMAscript, maar functies kunnen meestal geimporteerd worden met een commando als var log = Java.type('org.slf4j.LoggerFactory'). Alleen is het vrij frustrerend dat dit vaak niet gedocumenteerd wordt. Dan moet je het web af zoeken om iemand te vinden die heeft ontdekt op welke namespace je iets kunt vinden. Ik weet echter niet of je variabelen ook op deze manier kunt importeren.
Wat is trouwens de reden dat je Ecmascript gebruikt?
Ik denk dat de het antwoord verband houd met de vraag: Wat is de reden dat ze ECMAscript ondersteunen?

Ik gebruik openHAB nog niet zo lang. Toen ik voor het eerst een script ging maken kreeg ik de vraag: Wil je (1) met blokken visueel scripten, (2) met ECMAscript of (3) met DSL schrijven?

Toen dacht ik: ECMAscript! Dat ken ik al! Leek me handiger dan iets onbekends gebruiken. Ik wist toen nog niet dat ECMAscript een tweede rangs burger is bij openHAB. :+

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

thecompany schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 13:06:
[...]

[in Xtend DSL] heb je een "receivedEvent" implicit variabele. Wellicht heb je iets vergelijkbaars in Ecmascript?
Ik heb het gevonden! Het is:
code:
1
this.event.event
|:(

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:51
Sando schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 19:56:
[...]

Ik heb het gevonden! Het is:
code:
1
this.event.event
|:(
Top! Mooie naamgeving;) Ecmascript support is inderdaad nog vrij nieuw dus voor een meer gepolijste ervaring zal je Xtend moeten gebruiken. Voor basis dingetjes is dat erg simpel naar mijn mening.

• lampy25
Sando schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 14:27:
[...]

Ik had dat inderdaad gelezen, maar ik heb hem vooralsnog niet gevonden. De variablelen uit DSL zijn over het algemeen niet overgenomen in ECMAscript, maar functies kunnen meestal geimporteerd worden met een commando als var log = Java.type('org.slf4j.LoggerFactory'). Alleen is het vrij frustrerend dat dit vaak niet gedocumenteerd wordt. Dan moet je het web af zoeken om iemand te vinden die heeft ontdekt op welke namespace je iets kunt vinden. Ik weet echter niet of je variabelen ook op deze manier kunt importeren.

[...]

Ik denk dat de het antwoord verband houd met de vraag: Wat is de reden dat ze ECMAscript ondersteunen?

Ik gebruik openHAB nog niet zo lang. Toen ik voor het eerst een script ging maken kreeg ik de vraag: Wil je (1) met blokken visueel scripten, (2) met ECMAscript of (3) met DSL schrijven?

Toen dacht ik: ECMAscript! Dat ken ik al! Leek me handiger dan iets onbekends gebruiken. Ik wist toen nog niet dat ECMAscript een tweede rangs burger is bij openHAB. :+
Ken zelf helemaal niets van al die verschillende talen, maar las net iets erover onderstaande link.
Lijkt er niet op dat ECMAscript in de toekomst tweederangs is als ik het goed begrijp.

https://community.openhab...i-created-rules/108526/56

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:32
Vandaag na lange tijd weer Twinkly in de kerstboom en meteen bekeken hoe dit via OpenHAB geregeld kan worden. Ik heb een add-on gevonden, maar nog steeds geen idee hoe ik aan die jar file kom.
Link is overigens hier. Het gaat mij er om dat ik het met een switch aan en uit kan zetten, dus dat is hier mee geen probleem:
https://github.com/mvanhu...enhab.binding.twinklytree

Iemand anders een idee hoe dit werkend te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Arunia schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 09:36:
Vandaag na lange tijd weer Twinkly in de kerstboom en meteen bekeken hoe dit via OpenHAB geregeld kan worden. Ik heb een add-on gevonden, maar nog steeds geen idee hoe ik aan die jar file kom.
Link is overigens hier. Het gaat mij er om dat ik het met een switch aan en uit kan zetten, dus dat is hier mee geen probleem:
https://github.com/mvanhu...enhab.binding.twinklytree

Iemand anders een idee hoe dit werkend te krijgen?
https://github.com/Pavion...lytree-3.2.0-SNAPSHOT.jar
gevonden via:
https://community.openhab...ghts-integration/58499/40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Laatst online: 19:32
@CyBeRSPiN Dank je! Ik kon het echt niet vinden, maar die thread inderdaad kom je er wel bij.
Ik merk dat ik echt te weinig nog doe met OpenHAB. Wil het heel netjes maken, maar moet er rustig voor gaan zitten, maar met leren en alles voor mijn toekomst zullen we maar zeggen, zit dat er even niet in. Een avond stoeien met OpenHAB.
Heb hem nu lean en mean in mijn pagina staan. Straks even checken of het werkt.
Alleen nog een optie voor tijdelijke acties maken. Maar wellicht kan ik beter gewoon een 2e pagina maken. Zit er niet op te wachten om het er iedere keer in en uit te halen.

Ik moet alleen even bekijken hoe ik de 2 strengen lichten kan combineren onder 1 knop, maar dat ga ik binnenkort wel even uitzoeken, want hij schakelt er nu alleen maar eentje.
https://community.openhab...ems-into-one-item/52792/2
Denk zoiets.

Helemaal anders gedaan. Heb 2 things aangemaakt voor de twee strengen lichten. Daarna een item aangemaakt en vanuit de things beide gekoppeld aan dat item als on/off switch.
Daarna handmatig in de sitemap gezet onder een kopje Kerst en klaar.

[ Voor 102% gewijzigd door Arunia op 17-12-2021 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

lampy25 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:10:
[...]

Ken zelf helemaal niets van al die verschillende talen, maar las net iets erover onderstaande link.
Lijkt er niet op dat ECMAscript in de toekomst tweederangs is als ik het goed begrijp.
Nee precies. (y) Het bericht waar je naar linkt is overigens een reactie op mij. :+

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
Sando schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 21:53:
[...]

Nee precies. (y) Het bericht waar je naar linkt is overigens een reactie op mij. :+
Haha ohja had ik not niet eens gezien 8)7 (y)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SiErRa
OpenHAB 3.2 is uit: https://www.openhab.org/b...-openhab-3-2-release.html

Het lijkt er inderdaad op dat ECMAscript nu juist een wat prominentere manier is geworden om rules te schrijven.

• BROSSIE
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-08 17:24
SiErRa schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:29:
OpenHAB 3.2 is uit: https://www.openhab.org/b...-openhab-3-2-release.html

Het lijkt er inderdaad op dat ECMAscript nu juist een wat prominentere manier is geworden om rules te schrijven.
Ook in Blocky zitten nu meer elementen in om rules mee te maken. Dat is een mooie aanvulling voor de beginner en makkelijk om te kijken wat dan het bijbehorende script is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Ik heb de laatste paar dagen me een beetje verdiept in de NSPanel van Sonoff/itead, maar ik vind het het toch nèt niet.

Hoewel je het apparaat redelijk eenvoudig kunt flashen en dan de interface ook kunt veranderen ben je er dan waarschijnlijk nog niet.

Hoe kan het dat we nu in 2022 nog steeds niet een fatsoenlijk wall mount bedienpaneel op de markt hebben voor OpenHAB, Home Assistant, etc. Zo moeilijk moet het toch niet zijn om een goed 7" touch screen (zoiets) bovenop een soort Raspberry Pi te bouwen in een dusdanige 'premium' behuizing dat het gewoon Raspbian o.i.d. kan draaien? Misschien nog met twee fysieke knoppen eronder die aan de GPIO kunnen worden gekoppeld. Power over Ethernet erop en je kunt hem overal ophangen met alleen een ethernetkabel.

Of is er al zoiets? Van mij mag het best een twee of driehonderd euro kosten, het hoeft niet voor een paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
Dennis schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:30:
Ik heb de laatste paar dagen me een beetje verdiept in de NSPanel van Sonoff/itead, maar ik vind het het toch nèt niet.

Hoewel je het apparaat redelijk eenvoudig kunt flashen en dan de interface ook kunt veranderen ben je er dan waarschijnlijk nog niet.

Hoe kan het dat we nu in 2022 nog steeds niet een fatsoenlijk wall mount bedienpaneel op de markt hebben voor OpenHAB, Home Assistant, etc. Zo moeilijk moet het toch niet zijn om een goed 7" touch screen (zoiets) bovenop een soort Raspberry Pi te bouwen in een dusdanige 'premium' behuizing dat het gewoon Raspbian o.i.d. kan draaien? Misschien nog met twee fysieke knoppen eronder die aan de GPIO kunnen worden gekoppeld. Power over Ethernet erop en je kunt hem overal ophangen met alleen een ethernetkabel.

Of is er al zoiets? Van mij mag het best een twee of driehonderd euro kosten, het hoeft niet voor een paar tientjes.
Inderdaad, ik ben ook op zoek naar zoiets, er zijn wel mooie tablet mounts, maar ik wil eigenlijk geen tablet OS, omdat dat weer beperkt is, om goede sleep etc te regelen en toch weer geupdate moet worden of outdated raakt. Op het OpenHAB community forum zijn wel wat mooie voorbeelden te vinden. Maar het is allemaal niet kant en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
SiErRa schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:22:
Inderdaad, ik ben ook op zoek naar zoiets, er zijn wel mooie tablet mounts, maar ik wil eigenlijk geen tablet OS, omdat dat weer beperkt is, om goede sleep etc te regelen en toch weer geupdate moet worden of outdated raakt. Op het OpenHAB community forum zijn wel wat mooie voorbeelden te vinden. Maar het is allemaal niet kant en klaar.
Ja, er zijn wel wat mooie voorbeelden maar ook daar is het het allemaal net niet.

Ik heb bedacht eerst maar eens te gaan prutsen met de nieuwe Raspberry Pi Zero 2w. Helaas op dit moment moeilijk leverbaar vanwege het chiptekort. Deze wil ik dan koppelen aan een Hyperpixel display. Hier een video hoe het er leuk uit kan zien: YouTube: Assembly: 3d printed enclosure for pimoroni HyperPixel 4.0 Rectangle...

Ondertussen al even een grid interface gebouwd op de beoogde resolutie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7YkYTA2_jCXkwdmBhwcTeYfYgC0=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/NwcEMC07RstsyUwOyoBwBnic.png?f=fotoalbum_medium

Ik denk er nu aan om Diet Pi te gaan draaien :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Ik heb een vraag aan diegenen die zelf custom widgets maken: wat zijn jullie best practices om ze zowel binnen een fixed grid als een responsive layout goed weer te geven?

Ik gebruik responsive layout voor de default page o.a. op mobiel, maar ga nu fixed grid gebruiken voor een zelf te maken bedienpaneel. Loop echter tegen allerlei problemen aan bij gebruik van widgets in beide soorten pagina's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:16

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Een vraag aan de Openhabian gebruikers die ook ervaring hebben met andere open domotica platformen: Als je nu je setup opnieuw zou opbouwen, zou je dan weer voor Openhabian kiezen? En zo ja of zo nee, waarom?

Ik heb net weer een 2e Raspberry Pi opgeschoond en daar heb ik nu de nieuwste Openhabian op geïnstalleerd. Maar als ik bijvoorbeeld kijk naar de activiteit in dit forum dan lijkt Domoticz een stuk actiever gebruikt te worden.

Ik heb thuis op dit moment slechts 2 lampen en 1 afstandsbediening (met 8 knoppen) op Z-wave draaien. Ik ben dus nog niet helemaal "invested" in Openhabian, zou vrij makkelijk iets andere moeten kunnen opstarten. Bij mijn huidige setup is het me niet gelukt om 2 rookmelders aan de praat te krijgen waar ik ook een temperatuursensor van wilde uitlezen. Ik ben geen echte linux poweruser en liep (ong 2 jaar geleden) vast op de Grafana installatie en configuratie op een ander apparaat.

Ik wil nu een basis-setup neerzetten waarmee ik het gevoel heb eenvoudig apparaten aan te kunnen sluiten zonder teveel te verkloten. Denk aan raamsensoren, rookmelders, meer verlichting en daarmee eenvoudige triggers afvuren en tot slot een app/webinterface zodat mijn vrouw en kinderen er ook mee uit de voeten kunnen.

Dus: wat denken jullie? Doe ik er goed aan doe om me in Openhabian te blijven verdiepen of zou bijv. Domoticz beter passen bij een type gebruiker als ik?

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:57
Je vraagt WC-eend om WC-eend te adviseren ;)

Als je beginner bent, dan is openhabian wel aan te raden(zelf draai ik openhab via docker en schiet ik een aantal zaken via de API in om addons etc te installeren, maar dat is meer vingeroefening ;) ).
Standaard zitten daar een aantal optimalisaties en opties in die handmatig meer tijd kosten, zoals backup via SD-card lezer in geval van een pi.

Wel werkt een zwave(of een zigbee) beter met meerdere routers(netgevoede apparaten) en kunnen er issues zijn als je maar 2 van deze apparaten hebt en dan tig sensoren (net wel/net niet) buiten bereik.

Pairen van met name batterij gevoede sensoren is met Z-wave vaak wel even zaak van het apparaat meerdere malen wakker maken zodat de controller(zwave2mqtt, domoticz, openhab of homeassistant) deze volledig kan uitlezen. Die van fibaro werken wat dat betreft vaak beter dan die van Neo Coolcam imho.

Wat je wilt, kan met openHAB(ian), of het voor jou prettig werkt kun je alleen zelf bepalen.

In geval van vragen zitten hier genoeg mensen die je een eind op weg kunnen helpen.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:16

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Haha @ je eerste zin ;)

Ik hoop(te) nog op overstappers van Domoticz naar Openhabian die makkelijk voors en tegens zouden opnoemen maar dat is natuurlijk te makkelijk gedacht. Ik ga het denk ik ook nog vragen bij de andere eenden - nú kan ik nog een andere keuze maken.

Alvast bedankt voor je reactie in ieder geval - dat het pairen even kan duren komt me in ieder geval bekend voor.

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
@Twee Dee Je noemt het OpenHabian maar je bedoelt denk ik OpenHAB. OpenHabian is een linux-distro welke met een 'kant-en-klare' (voor zover je daarvan kunt spreken) OpenHAB komt bedoeld voor voornamelijk Raspberry PI's.

Je kunt OpenHAB dus ook los draaien op een ander systeem, dat heeft @Loekie al benoemd.

Maar terugkomend op je vraag ben ik het wel eens dat dit een beetje een WC-eend verhaal wordt. Ik heb voordat ik OpenHAB ging gebruiken Domoticz gebruikt. Dat was wel in mijn vorige woning met flink andere apparatuur. Met Home Assistant heb ik geen ervaring.

Mijn ervaring is dat Domoticz veel gebruiksvriendelijker is en eenvoudiger in gebruik. Tegelijkertijd vind ik dat een valkuil, want ik liep dus al relatief snel tegen de limieten van het systeem aan. Als je kijkt hoe OpenHAB is opgezet, is het veel beter geschikt voor grote installaties waarin het geheel heel structureel moet werken.

Wat ik ook ervoer, maar dat kan ook aan mij hebben gelegen, is dat Domoticz redelijk vaak stuk ging. Hoe dat precies kwam weet ik niet, maar het was in ieder geval niet goed voor de acceptatiefactor bij mijn vrouw. Met OpenHAB ervaar ik dat niet en de mogelijkheden zijn voor mij veel uitgebreider. Al moet ik zeggen dat de laatste keer dat ik Domoticz heb gebruikt vier jaar geleden is. Het kan in de tussentijd dus flink verbeterd zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-08 20:28
OpenHab3 en uitlezen Youless

Nadat ik naar OH3 ben gemigreerd, kwamen de Youless gegevens niet meer binnen.
Onderstaande code werkt dan niet meer:

Items file:
code:
1
Number VT_Http_YouLess_Current       "Stroomverbruik actueel [%.0f Watt]    { http="<[http://192.168.1.190/a?f=j:10000:JSONPATH($.pwr)]" }

Gelukkig wees @CyBeRSPiN me in de goede richting en heeft @TriLithium geholpen met het omzetten _/-\o_

Deze werkende oplossing is als volgt.
Maak een THING aan en definieer vervolgens de Channels (in onderstaand voorbeeld HP = Heat Pump).

Items file:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Thing http:url:Youless "Youless" [
    baseURL="http://192.168.0.103/e?f=j:15000",

refresh=15] {
        Channels:
            Type number : You_Pwr "Elec Actual Pwr"    [ stateTransformation="JSONPATH:$.[0].pwr"]
            Type number : You_HP  "Elec HP Actual Pwr" [ stateTransformation="JSONPATH:$.[0].ps0"]
            Type number : You_Bln "Elec Balance Total" [ stateTransformation="JSONPATH:$.[0].net"]
            Type number : You_HPT "Elec HP Total"      [ stateTransformation="JSONPATH:$.[0].cs0"]
            Type number : You_ImL "Elec Import Low"    [ stateTransformation="JSONPATH:$.[0].p1" ]      
            Type number : You_ImH "Elec Import High"   [ stateTransformation="JSONPATH:$.[0].p2" ]  
            Type number : You_ExL "Elec Export Low"    [ stateTransformation="JSONPATH:$.[0].n1" ]
            Type number : You_ExH "Elec Export High"   [ stateTransformation="JSONPATH:$.[0].n2" ]
}

Vervolgens zijn de Youless ITEMS aangepast als volgt:

Items file:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Group gYouless

Number VT_Http_YouLess_Power     "Elec Actual Pwr    [%.0f Watt]" (gYouless) {channel="http:url:Youless:You_Pwr" }
Number VT_Http_YouLess_Heatpump  "Elec HP Actual Pwr [%.0f Watt]" (gYouless) {channel="http:url:Youless:You_HP"  }
Number VT_Http_YouLess_Total     "Elec Balance Total [%.2f kWh]"  (gYouless) {channel="http:url:Youless:You_Bln" }
Number VT_Http_YouLess_HpCounter "Elec HP Total      [%.2f Watt]" (gYouless) {channel="http:url:Youless:You_HPT" }
Number VT_Http_YouLess_P1        "Elec Import Low    [%.2f Watt]" (gYouless) {channel="http:url:Youless:You_ImL" }
Number VT_Http_YouLess_P2        "Elec Import High   [%.2f Watt]" (gYouless) {channel="http:url:Youless:You_ImH" }
Number VT_Http_YouLess_N1        "Elec Export Low    [%.2f Watt]" (gYouless) {channel="http:url:Youless:You_ExL" }
Number VT_Http_YouLess_N2        "Elec Export High   [%.2f Watt]" (gYouless) {channel="http:url:Youless:You_ExH" }

Ginlong SOLIS inverter uitlezen

Wat het testen gisterenavond bemoeilijkte, was dat ik tevens mijn Ginlong SOLIS inverter uitlees.
Echter schakelt deze zichzelf volledig uit zodra de zonnepanelen geen stroom meer leveren.
Gevolg is dat de logger continue gele en rode meldingen geeft omdat de modbus poller geen antwoord krijgt. Vermoedelijk legt dat flink beslag op de logfile.
Ben benieuwd of daar wat op te vinden is, maar wel zodanig dat de volgende dag de gegevens wel weer tijdig worden opgehaald. Heb wel een suggestie gevonden om dergelijke meldingen naar een separate file te schrijven, maar dan neemt het evengoed ruimte in beslag. Bovendien wil je andere meldingen tijdens testen wel zien.
Als iemand daarvoor nog een oplossing weet...

Wat hielp was de INV_ModBus.things file tijdelijk te hernoemen door de laatste "s" te verwijderen.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
Remco45 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:39:
Ginlong SOLIS inverter uitlezen

Wat het testen gisterenavond bemoeilijkte, was dat ik tevens mijn Ginlong SOLIS inverter uitlees.
Echter schakelt deze zichzelf volledig uit zodra de zonnepanelen geen stroom meer leveren.
Gevolg is dat de logger continue gele en rode meldingen geeft omdat de modbus poller geen antwoord krijgt. Vermoedelijk legt dat flink beslag op de logfile.
Ben benieuwd of daar wat op te vinden is, maar wel zodanig dat de volgende dag de gegevens wel weer tijdig worden opgehaald. Heb wel een suggestie gevonden om dergelijke meldingen naar een separate file te schrijven, maar dan neemt het evengoed ruimte in beslag. Bovendien wil je andere meldingen tijdens testen wel zien.
Als iemand daarvoor nog een oplossing weet...

Wat hielp was de INV_ModBus.things file tijdelijk te hernoemen door de laatste "s" te verwijderen.
Je kan met de log4j configuratie van OpenHAB best makkelijk bepaalde logmeldingen wegfilteren.
Misschien is dat een oplossing? Ik zat ook nog te denken om op basis van de network binding te kijken of het device er nog is, maar er lijkt geen manier te zijn om het pollen te stoppen vanuit een rule. Zou handing zijn als je een modbus thing een parameter kan zetten dat offline status geen errors hoeft te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnord
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-08 18:58
Goedendag allemaal,

Vraagje; is er iemand ervaren met weather forecast en goede bijbehorende binding. Er zijn meerder bindings te vinden als het gaat om weather forecast.

Ik wil in mijn sitemap een 7-daagse weersvoorspelling implementeren.

Graag tips en aanbevelingen.

Overigens op moment van schrijven - prachtig weer :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
arnord schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:54:
Goedendag allemaal,

Vraagje; is er iemand ervaren met weather forecast en goede bijbehorende binding. Er zijn meerder bindings te vinden als het gaat om weather forecast.

Ik wil in mijn sitemap een 7-daagse weersvoorspelling implementeren.

Graag tips en aanbevelingen.

Overigens op moment van schrijven - prachtig weer :9
Ik gebruik de WeerLive api. www.weerlive.nl

Deze is wel maar 2 dagen vooruit helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:18
Sinds vandaag ben ik eens aan het pielen van OpenHAB, maar loop direct vast. Ik heb een RPi in de woonkamer staan met een LIRC IR ontvanger. Met mijn AB bedien ik mijn TV televisie en de lampen er omheen. Via OpenHAB kan ik met de LIRC Bridge daarmee verbinden en mijn signalen ontvangen. Alleen is dat niet één signaal per druk op de knop:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
000000000000e2c4 00 FAV_1 logitech
000000000000e2c4 01 FAV_1 logitech
000000000000e2c4 02 FAV_1 logitech
000000000000e2c4 03 FAV_1 logitech
000000000000e2c4 04 FAV_1 logitech
000000000000e2c4 05 FAV_1 logitech

OpenHAB is zover ik weet niet in staat om die herhalingen te filteren. Of tenminste, ik weet niet hoe. Een korte blik in de broncode lijkt erop te wijzen dat het inderdaad een beperking van de module is.
https://github.com/openha...BindingConstants.java#L38

Terwijl die herhalingen door de module wel worden verwerkt:
https://github.com/openha...StreamReader.java#L77-L78

Heeft iemand een idee hoe ik hier omheen werk, of is er iemand die zin heeft die repeats beschikbaar te maken in OpenHAB?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
CurlyMo schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 20:22:
Sinds vandaag ben ik eens aan het pielen van OpenHAB, maar loop direct vast. Ik heb een RPi in de woonkamer staan met een LIRC IR ontvanger. Met mijn AB bedien ik mijn TV televisie en de lampen er omheen. Via OpenHAB kan ik met de LIRC Bridge daarmee verbinden en mijn signalen ontvangen. Alleen is dat niet één signaal per druk op de knop:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
000000000000e2c4 03 FAV_1 logitech
000000000000e2c4 04 FAV_1 logitech
000000000000e2c4 05 FAV_1 logitech

OpenHAB is zover ik weet niet in staat om die herhalingen te filteren. Of tenminste, ik weet niet hoe. Een korte blik in de broncode lijkt erop te wijzen dat het inderdaad een beperking van de module is.
https://github.com/openha...BindingConstants.java#L38

Terwijl die herhalingen door de module wel worden verwerkt:
https://github.com/openha...StreamReader.java#L77-L78

Heeft iemand een idee hoe ik hier omheen werk, of is er iemand die zin heeft die repeats beschikbaar te maken in OpenHAB?
De meest simpele manier er omheen is om verschillende commands te detecteren: https://www.openhab.org/d...html#event-based-triggers (changed)

Maar daar vang je ook gelijk bedoelde dubbele events af met meer tijd ertussen.
Anders kan je ook nog in de rules met een timer checken of er heel recent hetzelfde event is binnengekomen en die negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@CurlyMo welk probleem ervaar je door die dubbele events? Je zou een item kunnen maken die je update op basis van elk event, en dan een rule maken met "when Item changed", zodat je enkel triggert als er een wijziging is? Hangt van je use case af of dat handig is.
O dat is precies wat @SiErRa hierboven ook al zegt.. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 16-03-2022 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
SiErRa schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 17:56:
[...]

De meest simpele manier er omheen is om verschillende commands te detecteren: https://www.openhab.org/d...html#event-based-triggers (changed)
Het probleem is alleen dat er geen change is. Als ik een lamp aan wil zetten met mijn AB dan druk ik op de FAV_1 knop. OH ziet alleen een stroom aan FAV_1 binnenkomen. De lamp moet dan aan. Als ik de lamp weer uit wil zetten, dan druk ik opnieuw op de FAV_1 knop. Er komt dan weer een nieuwe stroom aan FAV_1 langs. Daaruit moet gecontroleerd worden dat de lamp weer uit moet. LIRC heeft zelf die mogelijkheid om die stroom te ontdubbelen via de repeat, maar die is niet beschikbaar binnen OH.
Maar daar vang je ook gelijk bedoelde dubbele events af met meer tijd ertussen.
Als bovenstaande dan niet van toepassing is, dan snap ik niet hoe ik dat dan zou moeten implementeren.
Anders kan je ook nog in de rules met een timer checken of er heel recent hetzelfde event is binnengekomen en die negeren.
Hoe zou ik dit moeten implementeren. Ik zie geen timer in de things library.
CyBeRSPiN schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:01:
@CurlyMo welk probleem ervaar je door die dubbele events?
Dat mijn lamp aan / uit / aan / uit gaat afhankelijk van hoe lang de stroom aan ontvangen signalen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@CurlyMo dan zul je een custom rule met een timer moeten maken. En bijvoorbeeld een timeout van 1 seconden hanteren dat je geen nieuwe events verwerkt. De timer start je bij het ontvangen van het eerste event.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
CyBeRSPiN schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 20:10:
@CurlyMo dan zul je een custom rule met een timer moeten maken. En bijvoorbeeld een timeout van 1 seconden hanteren dat je geen nieuwe events verwerkt. De timer start je bij het ontvangen van het eerste event.
Is dat de Buf only if > Inside a time range en daar dan bijv. 2 seconde selecteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar al mijn sensors zijn Zigbee, en ik gebruik Raspbee II om ze aan OpenHAB te koppelen. Daarom denk ik in eerste instantie aan dit topic.

Ik zoek een soort mooi scherm die ik aan mijn muur kan bevestigen waarop ik bijvoorbeeld grafiekjes van temperatuursensors kan plaatsen en wat andere controls. Het lijkt me handig als ik dit scherm net als alle andere sensors via OpenHAB kan aansturen. Maar het scherm hoeft niet per sé OpenHAB te draaien. Volgens mij kan deze matig mooie grafiekjes tekenen. (Hoewel ik niet alles weet; OpenHAB heeft verschillende panels, ik gebruik alleen de OpenHAB app op mijn telefoon voor enkele controls. De configuratie is vrij onhandig.)

Wat zijn de mogelijkheden voor zowel hardware als software? Moet ik gewoon een OS hebben, Android of iets dergelijks, en daarop een zelfgemaakte website openen, met misschien een tab waarin OpenHAB controls staan, en een tab met iets wat grafiekjes tekent?

Bestaat er misschien een dedicated display- of control-panel die simpel te configureren is en die data van MQTT afhaalt?

Zelf denk ik in eerste instantie aan een goedkope of oude tablet met Android of iets dergelijks, maar het voelt wel een beetje goedkoop/hacky om onbekende tools te gebruiken die de OpenHAB-app moeten auto-starten en een andere app om de proximity-sensor het scherm aan te laten zetten.

Echter dat oude tablet gaat hem niet worden vanwege de WAF.

Bovendien hebben we allebei liever geen wifi-connected apparaat in huis met een camera en een microfoon, gevoelig voor hackers.

Wil ik iets dat niet bestaat? Of bestaat er allang een markt voor dit soort dingen en weet iemand precies wat ik zoek?

In het veel te hoge segment heb je wel schermen als Basalte Lisa en Basalte Elie, maar los van het prijskaartje kan ik op dat soort sites nooit iets vinden over de geslotenheid van het systeem en de vendor lock-in. Als het perfect zou werken dan kan ik me misschien één WAF-compatible dure panel in de woonkamer voorstellen, als de rest op de achtergrond gewoon op de Raspberry Pi met OpenHAB kan blijven draaien.

[ Voor 18% gewijzigd door Sando op 19-07-2022 15:40 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
En bedankt voor de (veel te dure) inspiratie ;)
Basalte werkt op basis van KNX als ik het zo zie. Als je dat nog niet hebt, wordt het prijzig deze aan je huis toe te voegen ;)

Als je een scherm incl bediening wilt is een tablet wel de meest goedkope/makkelijke optie om te doen wat je wilt met bijv HABPanel of de Main-UI, laatste is gebouwd door zelfde UI-designer als HABPanel en nog meer te customizen.

Een tablet geeft je doorgaans het OS, de screen-interface en de controls om je domotica te bedienen. Proximity-sensor zal niet op alles tablets zitten, maar wordt nog wel eens ondervangen door de camera te gebruiken om activiteit waar te nemen met een app als tasker(Android). Door zo min mogelijk apps op tablet te draaien en (indien mogelijk) internet-access te ontzeggen kun je een deel van de risico's inperken, dat gaat je tegen laterale beweging in je netwerk niet helpen trouwens.

Als je dat vanwege privacy niet wenst, kun je uitwijken naar eigenbouw met een HMI-screen op basis van een ESP32 met MQTT of een raspberry pi met touchscreen.

Zelf kijk ik naar een iPad in combinatie met een goede wallmount om min of meer zelfde te bereiken, maar kan ook zijn dat ik daarvoor de homekit route ga volgen.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-08 12:56
Is er iemand met een beetje Javascript kennis die deze kan porteren naar OpenHAB, of misschien al heeft gedaan? NxPanel is het net niet, zo heb je geen verticale schermen of schermen met grotere iconen waar meer tekst op kan. De Lovelace variant kan dat wel en is echt wel 'af'. De ioBroker portering werkt al via Javascript, dus je zou zeggen alleen refereren naar OpenHAB items ipv ioBroker devices. Maar ik weet weinig van Javascript dus het kan ook superveel werk zijn. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqhsvO-hMna92AFMHsIGHMFPhrw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nXl0c0EEZn5mmIRH6XrJxHPD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 22-07-2022 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:19

Antonio di

a mi me dijeron que si

OpenHAB heeft de Computable gehaald. :) :(
Zie:
https://www.computable.nl...&utm_content=topartikelen

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Moet veel meer aandacht voor komen. Wat me wel verbaast is hoe mensen openhab én open zetten naar buiten toe én blijkbaar geen wachtwoord instellen? Ik wist niet eens dat dit kon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:20
CyBeRSPiN schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:08:
[...]

Moet veel meer aandacht voor komen. Wat me wel verbaast is hoe mensen openhab én open zetten naar buiten toe én blijkbaar geen wachtwoord instellen? Ik wist niet eens dat dit kon.
Met portmapping op de router is dit heel makkelijk voor elkaar te krijgen.

Ik vindt het verder wel grappig dat KPN IoT/Security/whatever precies het voorbeeld gebruikt dat ik een paar jaar in mijn presentaties heb gebruikt. Zou deze beste persoon in de zaal hebben gezeten? B)

Enige verschil is dat ik MQTT als target gebruikte aangezien daar heel veel van te vinden was en dat gold zeker niet voor OpenHAB. En nog steeds niet lijkt me; vindt het een beetje een half raar verhaal eigenlijk.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@The Lord nee sorry ik bedoelde om OpenHab zonder login te kunnen gebruiken. Blijkbaar kan dat?

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:20
CyBeRSPiN schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 23:35:
@The Lord nee sorry ik bedoelde om OpenHab zonder login te kunnen gebruiken. Blijkbaar kan dat?
Nou ja, alles kan natuurlijk. Bij v3 zijn goede stappen gemaakt naar 'secure by default'.

Maar ik ga er van uit dat het een web GUI betreft in dit voorbeeld? Of MQTT aangezien dat meestal zonder login wordt geïnstalleerd. Heel veel SSH toegang lijkt me onwaarschijnlijk.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loekie
Dit gaat om de web-interface van openHAB die zonder login opengezet is door de gebruikers, een shodan zoektocht laat in NL ca 40 instances zien die in meer of mindere mate openstaan.

De documentatie laat heel helder weten dat dit niet aangeraden is en wijst op het instellen van proxy incl authorisatie, daarnaast zit er nu een (beperkt) usermodel in OH3 waarmee pagina's afgeschermd kunnen worden.

Als je een zoekopdracht naar de buren doet, zie je standaard een login-venster in plaats van data van de installatie(main-ui / habpanel screens). Dat nodigt niet direct uit tot verder onderzoek natuurlijk.

specs

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:24
CyBeRSPiN schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:08:
[...]

Tja, als het mogelijk is - doen mensen dat soms. Ikzelf laat alleen OpenVPN toe naar thuis, en ook alleen van Nederlandse IP adressen (als ik niet op vakantie ben :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Vraagje... ik wil wat meer inzicht in energieverbruik hebben. Nu heb ik keurig met OpenHAB/InfluxDB/Grafana mijn P1 meter en dus een realtime grafiek met energieverbruik.

Nu wil ik ook cumulatief gaan weergeven, in zowel intervals van een uur als van een dag.

Wat ik wil staat hier goed uitgelegd: https://community.home-as...-usage-in-grafana/44290/9 (hoewel dit voor Home Assistant is, waar in de DSMR component nu blijkbaar een native functie hiervoor is gemaakt)

Maar nu is mijn vraag aan diegenen die dit misschien ook hebben... is het handig om zo'n continuous query in InfluxDB te gaan gebruiken of kan ik dit gewoon mooi in Grafana doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielbf
bij mij worden ook de cummulatieve waarden via P1 uitgelezen. Het probleem daarbij is dat ze ook echt cummulatief zijn vanaf dag 1, dus wil je dag/maand/jaar waarden, moet je weer gaan rekenen.

Ik zou dit sowieso eerst in Grafana proberen, volgens mij kan dat gewoon.

• Dennis
Dank voor je reactie! Ik lees het inderdaad ook uit via de P1. Ik ben er inmiddels ook zelf uitgekomen. De functie difference gebruiken in de query kan gewoon en dan krijg ik precies wat ik wil. Ik dacht al dat het niet te moeilijk kon zijn :).

Nu nog even op zoek naar een goede watermeter-lezer. Zal wel iets met mqtt worden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
ik gebruik daarvoor een metertje van smartgateways, gaat inderdaad via mqtt en dan via OpenHab naar mijn database

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
Wordt hier nog een beetje geknutseld? Ik ben toevallig de laatste paar dagen weer bezig met wat nieuwe dingen inbouwen in mijn OpenHAB. Ik ga ook al mijn custom widgets opschonen en zorgen dat ze allemaal min of meer hetzelfde configureerbaar zijn en dezelfde weergave hebben.

Aanleiding was trouwens de kerstboom (automatisch kunnen schakelen) en een nieuwe CV-aansturing (KNX).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KqZpJyl2zAwnnj1nuc_OXSatz5c=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/OmISKXwHSJeMPreUj8nmWMDP.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ignatius
  • Laatst online: 01-08 09:59
Ik knutsel niet veel meer aan mijn OpenHab zelf, maar wel met de hosting; Ik gebruik Google Home om m'n verlichting te bedienen en het komt de afgelope maanden steeds vaker voor dat OpenHad de verbinding met Google Home verliest. Als ik dan op https://www.myopenhab.org/ kijk, is mijn systeem dan ook offline.

Ik draai OpenHab in een docker container op een vrij oud mini-pctje. Een zotac van zeker 10 jaar oud. Ik draai er meerdere Docker containers op en ik heb OpenHab nu verplaatst naar een Raspberry waar ook een Deconz container op draait. De bediening via Google Home doet het nu goed, maar nu kan ik de webui niet bereiken. Het is een Raspberry 2 model B, dus ik verwacht er ook niet te veel van.

Lang verhaal kort: Wat voor hardware hebben anderen staan voor het hosten van meerdere docker containers? Ik draai:
  • Node-Red (zonnepanelen verbruik posten op pvoutpur.org)
  • Teslamate (ga ik misschien mee stoppen, Teslafi doet het ook prima)
  • Nginx proxy manager
  • Openhab3
  • Portainer
  • Wireguard
M'n NAS is ook aan vervanging toe(nu een Synology 212j), maar ik gebruik die eerlijk gezegd niet veel meer. Ik zou liever een kleine bare-bone neerzetten met een kleine SSD erin, maar een goeie NAS zou ik wel overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dwhite
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 12:59
Ik doe alles in Openhab. Ik kijk wel eens om over te stappen naar HomeAssistant omdat ik de indruk heb dat de community veel groter is. Maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar om eenvoudig een paar scripts te maken en een mooie overzichtelijke frontpage te krijgen. In de 5 jaar dat ik Openhab gebruik, draait het meestal heel stabiel.

Wat heb ik gekoppeld:
- Verlichting binnen en buiten
- Diverse sensoren qua lichtintensiteit en luchtvochtigheid
- Tado + raam en deurcontacten
- Daikin Airconditioning
- Rolluiken
- P1 Meter
- WTW Unit
- Afvalwijzer
- Weer
- Presense

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VtJ5fk5gv6n1vjJfICYxqmua2ew=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qnSfYsIt6sIIKwg94chf8XPq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door dwhite op 21-12-2022 08:30 ]

Dwhite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Klinkt goed @dwhite. Uitgebreide config heb je zo te zien. Bij mij draait OpenHAB nu een jaar of drie maar inderdaad retestabiel sinds ik Openhabian gebruik (en ik dus niet binnen no time een corrupte SD kaart heb).

Doe je presence detectie met ownTracks en MQQT?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
Ik kwam vlak na mijn vorige bericht afgelopen week een initiatief tegen op de OpenHAB community om een cleane geüniformeerde interface te maken, in lijn met hedendaagse vergelijkbare apps.

Moet zeggen dat ik daar behoorlijk van gecharmeerd ben, alleen werkt deze uitwerking met het semantisch model en zit je eigenlijk vrij vast in het stramien dat bedacht is. Nu vind ik de lay-out wel mooi, maar ik heb vooral ook veel status-widgets en het gaat mij niet altijd alleen maar om bedienen.

Dus maar eens zelf aan de knutsel gegaan, tegelijk opgepakt met mijn werkzaamheden om alle widgets eens op te schonen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLf-bTSOXZ4zt0rKem_BA8IyohM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bU94bOqSf0Kax1SVqjWzs41U.jpg?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIh31Ou1MOiVuAC846V2JnjMpIA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gnuOx2ckzkRfbCHOIfTShgsQ.jpg?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t-8mXBnL1gu4fa74NL7pyaNtCtA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bgq7yGBKF4rwX4VDgbm5zfbq.jpg?f=user_large

Ben vooral wel content met mijn nieuwe "LightControl" widget die zowel dimbare, tuneable white en gekleurde lampen kan bedienen. Door op de titel te drukken klapt de widget open en komen alle aanvullende schuifbalken beschikbaar.

Als er hier interesse is in de code dan hoor ik het graag en deel ik die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@Dennis dat ziet er fancy uit! Draait dit in een app of in een browser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 21:02:
@Dennis dat ziet er fancy uit! Draait dit in een app of in een browser?
Dit is allemaal de MainUI in OH3. De screenshots zijn van de OpenHAB app op mijn Android telefoon.

Heb nu de volgende widgets klaar: SimpleSwitch, LightControl, StatusList, BatteryStatusList, AlarmPartitionStatus.

Mijn volgende project wordt de Appliance widget voor mij HomeConnect spullen (wasmachine en vaatwasser). Daarna ga ik eindelijk eens knutselen met de widget voor de tuinberegening, dan is die in ieder geval klaar voor de lente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@Dennis ik heb wel interesse in de code van die LightControl.
Zal me binnenkort eens verdiepen in de “nieuwe” UI. Ik gebruik nog steeds de antieke UI van de mobile app, maar mis dan inderdaad de settings voor mn Hue lampen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis
Alsjeblieft @CyBeRSPiN. Verbeteringen zijn welkom trouwens!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
uid: LightControl
tags: []
props:
  parameters:
    - description: Header icon
      label: Icon
      name: iconHeader
      required: false
      type: TEXT
      groupName: header
    - description: Header text
      label: Header
      name: header
      groupName: header
    - context: item
      description: Item to control on/off
      label: Item ON OFF
      name: itemSwitch
      required: true
      description: Item to control brightness
      label: Item brightness
      name: itemBrightness
      description: Item to control color temperature
      label: Item light temperature
      name: itemLightTemperature
      description: Item to control color
      label: Item light color
      name: itemColor
  parameterGroups:
    - name: header
      description: Widget general settings
    - name: setup
      description: Widget specific settings
timestamp: Dec 24, 2022, 7:59:26 PM
component: f7-card
config:
  style:
    background-color: "=items[props.itemSwitch].state === 'ON' ? '#F8EFDA' : '#f2f2f2'"
    border-radius: 15px
    box-shadow: 0px 0px
    margin: 5px 5px
slots:
  content:
    - component: f7-row
      config:
        style:
          justify-content: left
      slots:
        default:
          - component: oh-image
            config:
              url: ='/static/icons/' + props.iconHeader + '.svg'
              style:
                height: 25px
                margin-right: 10px
              visible: "=props.iconHeader ? true : false"
          - component: Label
            config:
              text: "=props.header ? props.header : 'Set header title'"
              style:
                font-size: var(--f7-card-header-font-size)
                font-weight: var(--f7-card-header-font-weight)
          - component: oh-toggle
            config:
              item: =props.itemSwitch
              style:
                position: absolute
                top: 18px
                right: 18px
                z-index: 100
                --f7-toggle-active-color: "#F8BB00"
                --f7-toggle-inactive-color: gray
    - component: oh-link
      config:
        action: variable
        actionVariable: visiblePart
        actionVariableValue: "=vars.visiblePart === true ? false : true"
        style:
          position: absolute
          top: 0
          left: 0
          height: 55px
          width: 100%
          actionPosition: center
      config:
        style:
          justify-content: center
          margin-top: 25px
        visible: =vars.visiblePart === true && props.itemBrightness !== Null
      slots:
        default:
          - component: oh-slider
            config:
              item: =props.itemBrightness
              min: 0
              max: 100
              style:
                width: calc(100% - 20px)
                --f7-range-bar-size: 10px
                --f7-range-bar-border-radius: 8px
                --f7-range-knob-size: 20px
                --f7-range-knob-box-shadow: 0 2px 4px rgba(0, 0, 0, 0.3)
      config:
        style:
          margin-top: 10px
        visible: =vars.visiblePart === true && props.itemLightTemperature !== Null
      slots:
        default:
          - component: oh-slider
            config:
              item: =props.itemLightTemperature
              min: 0
              max: 100
              style:
                width: calc(100% - 20px)
                --f7-range-bar-border-radius: 10px
                --f7-range-bar-active-bg-color: transparent
                --f7-range-bar-bg-color: linear-gradient(to right, rgba(215, 226, 255), rgba(224, 238, 238),rgba(255, 215, 44, 0.5),rgba(255, 215, 44, 0.8))
                --f7-range-label-text-color: black
      config:
        style:
          --f7-range-bar-border-radius: 10px
          --f7-range-bar-active-bg-color: transparent
          --f7-range-bar-bg-color: linear-gradient(to right, rgba(246,158,81,0.8), rgba(246,158,81,0))
          --f7-range-label-text-color: black
          --f7-color-picker-slider-size: 10px
          --f7-color-picker-slider-knob-size: 20px
          width: 100%
        visible: =vars.visiblePart === true && props.itemColor !== Null
      slots:
        default:
          - component: oh-colorpicker
            config:
              color: red
              label: true
              item: =props.itemColor
              modules:
                - hsb-sliders
      config:
        style:
        visible: =vars.visiblePart === true && props.itemColor !== Null
      slots:
        default:
          - component: oh-button
            config:
              iconColor: yellow
              iconF7: app_fill
              iconSize: 25
              action: command
              actionItem: =props.itemColor
              actionCommand: 60,100,100
              style:
                padding: 0px 5px
                height: 35px
                background: transparent
            config:
              iconColor: orange
              actionCommand: 30,100,100
              style:
            config:
              iconColor: deeporange
              actionCommand: 15,100,100
              style:
            config:
              iconColor: red
              actionCommand: 0,100,100
              style:
            config:
              iconColor: purple
              actionCommand: 300,100,100
              style:
            config:
              iconColor: blue
              actionCommand: 240,100,100
              style:
            config:
              iconColor: lightblue
              actionCommand: 180,100,100
              style:
            config:
              iconColor: green
              actionCommand: 120,100,100
              style:

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06:01

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik heb zojuist OpenHAB geïnstalleerd en heb de 'Google Chromecast Custom Widget' aangemaakt.

Echter, als ik deze widget toevoeg aan een page; heb ik geen idee hoe ik 'm koppel aan een van de specifieke chromecasts?

Hmm, je moet dus eerst een 'Model' maken en daarna moet je de widget koppelen via de naam van het model.

Ik heb nu de individuele items, die werken fatsoenlijk.
Maar op de pagina werkt alleen de volume slider :/

De originele widget verwees naar:

code:
1
text: =items[props.prefix+"_MediaArtist"].state

Echter, in de individuele items staat `_Media_Artist` dus aangepast naar:

code:
1
text: =items[props.prefix+"_Media_Artist"].state

Geen idee wat d'r mis gaat; het lijkt alsof de later toegevoegde 'image' point, niet binnen het chromecast apparaat valt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nMV_eIuqGoOPPZEjrajKhyBGPAc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a31qDQz9eq3QUiYAsTMFYbIh.png?f=fotoalbum_large

Maar het werkt wel :/

[ Voor 68% gewijzigd door Accretion op 29-12-2022 21:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
Ik heb nog even verder geknutseld aan mijn layout. Doel was om de iOS 'Woning' app na te bootsen. Het configureren van de achtergrond was niet zo lastig, maar dit werkt dus vervelend genoeg niet op de startpagina. Althans, niet in de Android app. Blijkbaar zit daar iets tricky.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFtaBHcUzIzB4KXSoMdzJdpUw9w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XN1oGFz79vZh2gUdaAkwnpjm.jpg?f=user_large

Ik ben er zelf in ieder geval content mee. Nu nog op de home page dus :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Dennis schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:05:
Ik heb nog even verder geknutseld aan mijn layout. Doel was om de iOS 'Woning' app na te bootsen. Het configureren van de achtergrond was niet zo lastig, maar dit werkt dus vervelend genoeg niet op de startpagina. Althans, niet in de Android app. Blijkbaar zit daar iets tricky.

[Afbeelding]

Ik ben er zelf in ieder geval content mee. Nu nog op de home page dus :).
Ah dat ziet er erg tof uit!
Persoonlijk zie ik verlichting aansturen nog niet als toegevoegde waarde, het is best een dure ingreep die relatief niet zo veel oplevert, naast comfort.

De ideeën die ik momenteel heb:

Zonnepanelen & verbruik:
- Het monitoren van de zonnepanelen en het energieverbruik is belangrijke informatie voor het maken van keuzes. Om het eigen verbruik te maximaliseren kun je bijvoorbeeld de vloerverwarming extra hard laten draaien als de zon hard schijnt. Hierdoor kun je van je huis een thermische buffer maken en hoef je 's nachts minder hard te stoken. Dit is gunstig als salderen wordt afgebouwd.

Ventilatie:
- Door CO2 te sturen, kan ik voorkomen dat de ventilatie constant draait voor niets; maar toch een goed klimaat bestaat in huis.
- Afhankelijk van de buitentemperatuur kun je mogelijk de warmte terugwin ook beter inzetten.

Verwarming:
- De vloerverwarming hoeft alleen te draaien bij warmtevraag, daarnaast hoeft het in de slaapkamer niet zo warm te zijn als in de woonkamer. Dit bespaart verbruik.

Zonwering:
- Door 's nachts de rolluiken te sluiten; voorkom je warmteverlies. Door ze 's ochtends open te maken; laat je de zon binnen komen.

Dit moet allemaal lokaal draaien (ook zonder cloud) en niet afhankelijk zijn van het netwerk voor normale operatie.
Oftewel, als het netwerk plat ligt, moet de ventilatie / verwarming blijven draaien.

Ik ben momenteel wel nog veel bezig met de hardware; de motoren van de ventilatie worden gereviseerd, de vloerverwarming wil ik nog aanpassen (1 zuinige pomp i.p.v. 4 pompen) en zonnepanelen moeten nog geplaatst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Accretion schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:07:
Ah dat ziet er erg tof uit!
Persoonlijk zie ik verlichting aansturen nog niet als toegevoegde waarde, het is best een dure ingreep die relatief niet zo veel oplevert, naast comfort.

De ideeën die ik momenteel heb:

Zonnepanelen & verbruik:
- Het monitoren van de zonnepanelen en het energieverbruik is belangrijke informatie voor het maken van keuzes. Om het eigen verbruik te maximaliseren kun je bijvoorbeeld de vloerverwarming extra hard laten draaien als de zon hard schijnt. Hierdoor kun je van je huis een thermische buffer maken en hoef je 's nachts minder hard te stoken. Dit is gunstig als salderen wordt afgebouwd.

Ventilatie:
- Door CO2 te sturen, kan ik voorkomen dat de ventilatie constant draait voor niets; maar toch een goed klimaat bestaat in huis.
- Afhankelijk van de buitentemperatuur kun je mogelijk de warmte terugwin ook beter inzetten.

Verwarming:
- De vloerverwarming hoeft alleen te draaien bij warmtevraag, daarnaast hoeft het in de slaapkamer niet zo warm te zijn als in de woonkamer. Dit bespaart verbruik.

Zonwering:
- Door 's nachts de rolluiken te sluiten; voorkom je warmteverlies. Door ze 's ochtends open te maken; laat je de zon binnen komen.

Dit moet allemaal lokaal draaien (ook zonder cloud) en niet afhankelijk zijn van het netwerk voor normale operatie.
Oftewel, als het netwerk plat ligt, moet de ventilatie / verwarming blijven draaien.

Ik ben momenteel wel nog veel bezig met de hardware; de motoren van de ventilatie worden gereviseerd, de vloerverwarming wil ik nog aanpassen (1 zuinige pomp i.p.v. 4 pompen) en zonnepanelen moeten nog geplaatst worden.
Mooi verhaal. Heb je al naar KNX gekeken? Door de decentrale opzet daarvan kan het vrijwel autonoom werken. Als je alle logica in OpenHAB inbouwt is dat natuurlijk veel lastiger (maar niet onmogelijk).

Wat betreft verlichting is bij mij alles aan elkaar gekoppeld. Als ik het alarm uitschakel gaat de verlichting aan en vice versa. Daarbij bedien ik ook niet zoveel lampen met het systeem hoor. Ik heb een aantal scènes en die worden aangeroepen. In de ochtend hebben we een andere voorkeur qua verlichting dan 's avonds op de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Dennis schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:52:
[...]

Mooi verhaal. Heb je al naar KNX gekeken? Door de decentrale opzet daarvan kan het vrijwel autonoom werken. Als je alle logica in OpenHAB inbouwt is dat natuurlijk veel lastiger (maar niet onmogelijk).
Ik heb geen een apparaat dat KNX ondersteund, dus dan heeft dat weinig nut?
Het gaat om het integreren van bestaande apparaten.

M'n punt was meer dat ik via het netwerk bijvoorbeeld een CO2 setpoint of temperatuur setpoint in wil kunnen stellen en het apparaat zelf dan z'n best doet om dat setpoint te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@Accretion dat is allemaal prima mogelijk hoor. En OpenHAB draait super stabiel. Dus eenmaal ingeregeld werkt het prima.
Wel zorgen dat na stroomuitval alles weer goed opstart.

Wel ben ik ook fan van autonome systemen. Bijvoorbeeld lampen via de Hue bridge. Zodat die altijd werken ook als OpenHAB niet meer zou draaien.

[ Voor 29% gewijzigd door CyBeRSPiN op 30-12-2022 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwhite
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 12:59
Dennis schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 20:50:
Klinkt goed @dwhite. Uitgebreide config heb je zo te zien. Bij mij draait OpenHAB nu een jaar of drie maar inderdaad retestabiel sinds ik Openhabian gebruik (en ik dus niet binnen no time een corrupte SD kaart heb).

Doe je presence detectie met ownTracks en MQQT?
Bij mij draait het op een raspberry Pi4 met SSD. Dus over corruptie maak ik me niet zoveel zorgen. Die fase met steeds corrupte SD-kaarten heb ik gelukkig gehad. Presence doe ik met Tasker Op Android telefoons). Die heb ik zo ingericht, dat wanneer mijn Wifi netwerk wordt gezien door onze telefoons, deze een API call doet naar een switch van of een persoon thuis is of niet.

Dwhite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Ik ben gisteren begonnen met het knutselen van een simpel scriptje om .knxproj files uit te lezen en op basis van de daarin aanwezige actoren en groepsadressen automatisch KNX Things en Items aan te maken voor mijn OpenHAB.

Merkte dat het een beetje een rommeltje begon te worden qua naamgeving en dus tijd voor netjes maken.

Mijn gedachten zijn elk KNX device als KNX thing, vergelijkbaar met hoe de KNX binding ook bedoeld is. Het maakt natuurlijk geen biet uit onder welk thing je een channel met groepsadres hangt, maar het liefst kies ik voor het apparaat dat de status beheert. Dus een switch van de status van een alarmsysteem-zone hangt onder het alarmsysteem thing. Ik ga proberen dit ook automatisch te bepalen op basis van het .knxproj bestand.

Heeft iemand nog goede suggesties?

Ik heb overigens ook het idee dat OpenHAB een beetje begint dood te bloeden. Home Assistant lijkt veel populairder, maar waar dat nou precies in zit kan ik niet zo goed ontdekken. Misschien toch het ontbreken aan een standaard simpele UI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Dennis schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:47:
Ik heb overigens ook het idee dat OpenHAB een beetje begint dood te bloeden. Home Assistant lijkt veel populairder, maar waar dat nou precies in zit kan ik niet zo goed ontdekken. Misschien toch het ontbreken aan een standaard simpele UI?
Ik heb OpenHAB geïnstalleerd omdat ik een schijthekel heb aan de Python programmeertaal.

Maar, moet zeggen dat d'r niet zo veel te vinden is over openHAB; en ja het verbaasde mij eigenlijk dat je de GUI volledig uit de grond moet trekken. Al zie ik ook wel heel mooie OpenHAB GUI's voorbij komen.

KNX heb ik wel eens mee gespeeld, maar hoe je dat met OpenHAB het 'mooiste' kan koppelen, heb ik geen idee van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@Dennis de HA community is idd groter en heeft een hoop content creators (YouTube, pod casts) die voor nieuwkomers materiaal maken.
Ik geef niet zoveel om de UI, het gaat mij op de automation en de robuustheid ervan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:18

Zoefff

❤ 

Dennis schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:47:
Ik ben gisteren begonnen met het knutselen van een simpel scriptje om .knxproj files uit te lezen en op basis van de daarin aanwezige actoren en groepsadressen automatisch KNX Things en Items aan te maken voor mijn OpenHAB.
Wait wut! Ik heb er nooit bij stil gestaan dat het .knxproj formaat leesbaar is. Ik hik namelijk al tijden aan tegen een taakje om alle objecten in huis naar OpenHab te mappen. Het was al een taak om dat in ETS te doen, laat staan dat ik het allemaal nogmaals moet doen. In OpenHab zitten nu dus alleen de meest noodzakelijke dingen :X

Ik zie dat er ook anderen al mee bezig zijn geweest in b.v. https://github.com/Blizzard26/knxTools . Wellicht een goede om inspiratie op te doen. En als je jouw script wil delen, meer dan welkom. Mocht ik suggesties hebben dan zal ik die daar uiteraard ook aan toevoegen!
Dat gevoel (ontbreken van eenvoud) heb ik wel. Zonder veel kennis van HA te hebben lijkt dat wel een simpelere UI te hebben en is de flow een stuk helderder. OpenHab is súper generiek opgezet, maar dat maakt het in mijn ogen ook wel extreem abstract. Ik moet zelf iedere keer weer even nadenken hoe ik nou een thing van bepaald type via een channel aan een item gekoppeld krijg met de juiste group en tags om het geheel ook in HomeKit te laten werken. Dan laat ik het hele semantic model nog even buiten beschouwing en vergeet ik ook of je dit nou in de UI of config moet aanpassen omdat je soms niet alles op dezelfde plek kan doen. Om dan enige consistente benaming nog helemaal buiten beschouwing te laten.

Als het eenmaal draait heb ik dan wel het idee dat het stabieler lijkt dan HA. Ik heb in 5 jaar nog 0% downtime gehad (los van SD corruptie voordat ik een SSD gebruikte, maar dat valt OpenHab niet aan te rekenen) terwijl ik in b.v. #domotica @ mnot Slack regelmatig berichten langs zie komen dat er dingen in HA 'ineens' niet meer werken of waar updates roet in het eten gooien. Dat moet ik echt niet hebben, dus vooralsnog blijf ik nog even bij OpenHab plakken :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Hihi @Zoefff ja ik had al die andere projecten gezien, waaronder Python scriptje.

Het ophalen van die groepsadressen eruit is niet zo moeilijk, dat heb ik inmiddels al voor elkaar. De devices eruit halen ook niet.

Helaas is het vrijwel onmogelijk om de vlaggen te bepalen van groepsadres per device. Dus ik moet even gaan nadenken hoe ik dit anders ga doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMatthijsV
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:40
Ik probeer een eigen mainui widget te maken (Openhab 3.4) met daarin eigen icons. Als basis heb ik https://community.openhab...rcare-plant-sensor/109563 gebruikt. Daarin worden F7 icons gebruikt, die wil ik dus vervangen voor mijn eigen. In Openhab 2 had ik al eigen icons en dat werkt nu nog steeds. Als ik een standaard main ui widget kies en daar de naam van mijn eigen icons of die van Openhab in zet, dan werkt dat gewoon en zie ik de icons.

Dit is nu de code van de eigen widget, waarbij de temperatuur en luchtvochtigheid worden weergeven. Mijn eigen icon verschijnt alleen helaas niet. De standaard icons van Openhab https://www.openhab.org/docs/configuration/iconsets/classic/ overigens ook niet. Iemand suggesties?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
uid: temperaturehumiditysensor
tags: []
props:
  parameters:
    - description: The name of the sensor
      label: Title
      name: title
      description: Temperature and humidity sensor equipment group (prefix of the point item names)
      label: Item
      name: item
  parameterGroups: []
timestamp: Jan 21, 2023, 5:04:48 PM
component: f7-card
config: {}
slots:
  default:
    - component: f7
      config:
        style:
          align-items: start
          background: white
          background-position: right bottom
          background-size: cover
          display: flex
          flex-direction: column
          min-height: 80px
      slots:
        default:
            config:
              action: analyzer
              actionAnalyzerItems: =[props.item + '_temperature']
              color: black
              icon: oh:temperaturex
              iconUseState: true
              style:
                text-shadow: 0px 0px 3px white
              text: =items[props.item + '_temperature'].displayState
            config:
              action: analyzer
              actionAnalyzerItems: =[props.item + '_humidity']
              color: black
              iconF7: drop
              style:
                margin-left: 2px
                text-shadow: 0px 0px 3px white
              text: =items[props.item + '_humidity'].displayState

Zoals het er nu uit ziet; mijn eigen icoon van de temperatuur ontbreekt, het F7 icon (de druppel) is wel zichtbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q860w6kNjxn5brdM8MQraMGRI-A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZFwJztHj9bXtx3bUv65VyaGI.png?f=user_large

Edit oplossing:
Ik moest een extra component toevoegen om het aan de praat te krijgen:
https://community.openhab...n-widget/143627/2?u=mattv

[ Voor 5% gewijzigd door MMatthijsV op 21-01-2023 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evertos
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-08 17:31
ignatius schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:03:
Ik knutsel niet veel meer aan mijn OpenHab zelf, maar wel met de hosting; Ik gebruik Google Home om m'n verlichting te bedienen en het komt de afgelope maanden steeds vaker voor dat OpenHad de verbinding met Google Home verliest. Als ik dan op https://www.myopenhab.org/ kijk, is mijn systeem dan ook offline.

Ik draai OpenHab in een docker container op een vrij oud mini-pctje. Een zotac van zeker 10 jaar oud. Ik draai er meerdere Docker containers op en ik heb OpenHab nu verplaatst naar een Raspberry waar ook een Deconz container op draait. De bediening via Google Home doet het nu goed, maar nu kan ik de webui niet bereiken. Het is een Raspberry 2 model B, dus ik verwacht er ook niet te veel van.

Lang verhaal kort: Wat voor hardware hebben anderen staan voor het hosten van meerdere docker containers? Ik draai:
  • Node-Red (zonnepanelen verbruik posten op pvoutpur.org)
  • Teslamate (ga ik misschien mee stoppen, Teslafi doet het ook prima)
  • Nginx proxy manager
  • Openhab3
  • Portainer
  • Wireguard
M'n NAS is ook aan vervanging toe(nu een Synology 212j), maar ik gebruik die eerlijk gezegd niet veel meer. Ik zou liever een kleine bare-bone neerzetten met een kleine SSD erin, maar een goeie NAS zou ik wel overwegen.
Mischien iets van een NUC? Zelf heb ik als 2de machine een Dell optiplex.

Ik draai zelf een Odroid M1 8G, hier draai ik alles in Docker. Ben nog aan het opbouwen maar tot nu toe draait het top. Voor mij is vooral belangrijk dat het onafhankelijk is van de rest van mijn speeltuin. Deze komt in de meterkast voor de P1 uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Leuk @evertos, wat heb je nu precies werkend met OpenHAB en wat zit er bij jou nog in de pijplijn? En hoe ga je het dan koppelen aan de rest van jouw "speeltuin"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-07 10:31
ik ben bezig met openhab en Home assistent om te kijken welke me bevalt.
ik heb een Conbee2 stick die in HA gelijk gevonden word en kan gebruiken.
bij openhab word de stick niet herkend, zie ook Deconz binding maar volgens mij moet er eerst aparte software geintalleerd worden?

Welke zigbee adapter kan je gebruiken in Openhab die plug en play werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lampy25
sterremos schreef op maandag 1 mei 2023 @ 21:49:
ik ben bezig met openhab en Home assistent om te kijken welke me bevalt.
ik heb een Conbee2 stick die in HA gelijk gevonden word en kan gebruiken.
bij openhab word de stick niet herkend, zie ook Deconz binding maar volgens mij moet er eerst aparte software geintalleerd worden?

Welke zigbee adapter kan je gebruiken in Openhab die plug en play werkt?
Gebruik je openhab op een raspberry pi icm openhabian? Dan kan je bij optional components Deconz aanklikken, die wordt dan automatisch voor je geïnstalleerd.
Als je openhab zelf ergens geïnstalleerd hebt dan zul je deconz zelf ook moeten installeren. In openhab geef je dan aan wat het ip adres is van je deconz server.
Gebruik nu enkele jaren de conbee 2 en dat werkt als een trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
lampy25 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:21:
[...]

Gebruik je openhab op een raspberry pi icm openhabian? Dan kan je bij optional components Deconz aanklikken, die wordt dan automatisch voor je geïnstalleerd.
Als je openhab zelf ergens geïnstalleerd hebt dan zul je deconz zelf ook moeten installeren. In openhab geef je dan aan wat het ip adres is van je deconz server.
Gebruik nu enkele jaren de conbee 2 en dat werkt als een trein.
Hoi dank je wel voor de reactie.
ik heb inderdaad de raspberry en icm met openhabian gebruikt. heb de deconz binding gezien in openhab bindings.

Ik ga ervan uit dat het ip nummer hetzelfde moet zijn als de Raspberyy, maar dan heb ik een comm error

Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@sterremos Hier draai ik ook deconz (als docker container) en die koppel ik dan in OpenHab via de deconz binding, werkt al jaren stabiel. Heb je wel de juiste poort ingevuld van Phoscon (de deconz software)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
nog ff niet duidelijk helaas.
ik heb de deconz binding geintalleerd in openhab.
volgens mij moet ik ook nog phoscon installeren, maar dat is geen binding, toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lampy25
sterremos schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:03:
nog ff niet duidelijk helaas.
ik heb de deconz binding geintalleerd in openhab.
volgens mij moet ik ook nog phoscon installeren, maar dat is geen binding, toch?
Klopt, phoscon is de software van de conbee2. Is beetje verwarrend, maar die moet je dus nog los installeren
Pagina: 1 ... 17 18 Laatste