Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• lampy25
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 09:20
@MarcoT85 moet zeggen dat ik nog niet met de logging bezig ben geweest, maar kan je niet de karaf console gebruiken?
Dan hoef je xml file niet te gebruiken.
https://www.openhab.org/docs/administration/logging.html

[Voor 0% gewijzigd door lampy25 op 24-12-2020 08:40. Reden: Spelling]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 15:46
Misschien dit proberen in de Karaf console?
log:set ERROR org.openhab.binding.astro

Waarom is de log grootte een probleem trouwens? Zover ik weet worden log files vanzelf geroteerd om vollopen van je opslag te voorkomen.

• MarcoT85
  • Registratie: december 2020
  • Laatst online: 10-06 17:52
CyBeRSPiN schreef op donderdag 24 december 2020 @ 08:18:
Waarom is de log grootte een probleem trouwens? Zover ik weet worden log files vanzelf geroteerd om vollopen van je opslag te voorkomen.
Het gaat me niet zo zeer om de grootte van de log maar om de "spam" die er voorbij komt die niet interessant is. Bij het wijzigen van mijn setup kijk ik altijd mee op Frontail om te zien of er geen rare errors voorbij komen en of de nieuwe/geüpdatete items ook doen wat ze moeten doen etc. Wanneer de log vol staat met sensors die blijven updaten is dat bijna niet te doen.
CyBeRSPiN schreef op donderdag 24 december 2020 @ 08:18:
Misschien dit proberen in de Karaf console?
log:set ERROR org.openhab.binding.astro
Ik denk echter dat dit niet zal werken voor individuele sensors etc die via MQTT lopen omdat op deze manier alles van 1 binding wordt gefilterd en dat niet per item kan. Maar ik ben echt helemaal niet thuis in karaf moet ik ook zeggen.
Ter info: Heb dit al wel geprobeerd maar zie nog steeds updates voorbij komen.
2020-12-24 12:43:40.633 [INFO ] [openhab.event.ItemStateChangedEvent ] - Item 'sun_Elevation' changed from 14.953822549213692 to 14.943658639161566

Ik zie wel dat in de .xml file onderstaande regel is toegevoegd:
<Logger level="ERROR" name="org.openhab.binding.astro"/>
Een reboot heeft tot nu toe ook niet geholpen om het loggen van deze items te stoppen.

• CyBeRSPiN
@MarcoT85 werkt dit in 3.0?
https://community.openhab...iltering-event-logs/38277

Ok, dat was je vraag dus eigenlijk. Denk dat je dan beter hier kunt vragen: https://community.openhab.org/t/logging-in-openhab-3/105784
En kan frontail geen filter doen? Of zelf een pipe met een “grep -v” er tussen stoppen?

[Voor 57% gewijzigd door CyBeRSPiN op 24-12-2020 13:26]

• MarcoT85
@CyBeRSPiN
Nee dat was dus precies wat ik had.

Inmiddels via het openHAB forum hier beland:
https://community.openhab...iltering-in-oh-3/110376/2

Dat zou hem moeten zijn.

[Voor 58% gewijzigd door MarcoT85 op 24-12-2020 15:37]

• jacquesmulders
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 12-06 22:51
ook ik ben bezig om alles naar OH3 te verplaatsen.. ik loop alleen tegen de transformations aan... waar kan je in godsnaam die scripts plakken?! internet levert helaas nog niet zo veel op... waarschijnlijk omdat het pas 3 dagen live is

• FutureCow
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 09:14

FutureCow

(C) FutureCow 2004

jacquesmulders schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:36:
ook ik ben bezig om alles naar OH3 te verplaatsen.. ik loop alleen tegen de transformations aan... waar kan je in godsnaam die scripts plakken?! internet levert helaas nog niet zo veel op... waarschijnlijk omdat het pas 3 dagen live is
Ligt er een beetje aan wat voor script je precies gebruikt.
Maar bij Channel configuratie moet je: Show Advanced aanvinken. Dan heb je onderaan Transform Values.
Daar kun je bijv: JSONPATH:$.Temperature invoeren bij Incoming Value Transformations voor Json transformation
of JS:mult1000.js als je een javascript gebruikt (waarbij mult1000.js in de map .../openhab/transform/ staat)

Als je gebruik wilt maken van MAP transformation kun je bij je Item het volgende doen:
Profile: MAP
Filename: Transform.map

Of had je nog iets anders in gedachten? :)

Vakmanschap is meesterschap

• jacquesmulders
FutureCow schreef op donderdag 24 december 2020 @ 17:02:
[...]

Ligt er een beetje aan wat voor script je precies gebruikt.
Maar bij Channel configuratie moet je: Show Advanced aanvinken. Dan heb je onderaan Transform Values.
Daar kun je bijv: JSONPATH:$.Temperature invoeren bij Incoming Value Transformations voor Json transformation
of JS:mult1000.js als je een javascript gebruikt (waarbij mult1000.js in de map .../openhab/transform/ staat)

Als je gebruik wilt maken van MAP transformation kun je bij je Item het volgende doen:
Profile: MAP
Filename: Transform.map

Of had je nog iets anders in gedachten? :)
ik had de JS in gedachten, ik dacht dat bij #3 alles in de UI gedaan moest worden, dus ik da de scripts naar de transformmap verplaatsen! bedankt! tis nog wel even allemaal zoeken als je #2 gewend bent en vrijwel alles textual hebt geconfigureerd. ook ik wil een min of meer verse start maken om complicaties te voorkomen :-)

kleine aanvulling. ik probeerde bij een modbus data thing een transform aan te hangen, van een 0-100 waarde naar een 0-10v waarde wat weer neer komt op 0 tot 32767 waarbij de dimmer pas op 1v aan gaat, dus een 4767 - 32767 waarde. het JS file moest inderdaad in de aangegeven map. echter moest het JS(mult1000.js) zijn :+

[Voor 13% gewijzigd door jacquesmulders op 25-12-2020 11:01]

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online
Hmm, de upgrade is gedaan. Echter natuurlijk foutmeldingen en andere ports.
Denk dat ik het lekker leeg mik en opnieuw begin.
Verwijzingen werken denk ik niet goed naar Java e.d.

Sponsorloop hartstichting: https://www.hartstocht.nl/annette-overes-2021-hartstocht-10-april

• sfinx
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 12-06 19:06
Ook dat valt tegen. Ben afgelopen dagen bezig geweest om OH3 vanaf scratch op te zetten. Eerst al m'n Z-wave en Zigbee apparaten (50+ stuks) toegevoegd in het nieuwe 'semantic model', dus alleen via de UI. Leuk dat je dan een soort automatisch gegenereerde sitemaps krijgt per ruimte, maar uiteindelijk heb ik toch liever een custom 'page' of interface via de basicUI.

Ben voor nu weer terug op OH2. Ga eerst upgraden naar de nieuwe MQTT binding en daarna naar OH3 met de huidige config.

• CyBeRSPiN
Ik ben naadloos overgegaan muv MQTT, maar zit ook nog wel te tobben met dat Semantic Model. Snap niet wat de betekenis is van Point en Type, wat dat verder doet?
Ik mis enerzijds wel de text editing, snel nog even al je items hernoemen naar een nieuwe standaard zit er niet in. Anderzijds kan ik nu alles aanpassen met mn iPad, dat is me ook wat waard.

• Arunia
  • Nu online
Het is gelukt inclusief ports.
Was even vergeten Java 11 te installeren. Dat gedaan en draaide als een tijd. Zie alleen jammer genoeg in de map openhab2 files staan.
Maar whatever. Wellicht ooit nog eens fixen als ik wat meer tijd heb.

Txt file bindings werken meteen haha.

Enige is alleen de service op een andere poort.
Oude manier werkt niet.
Gewoon start.bat starten gaat wel weer. Maar een reboot zorgt natuurlijk dat openhab niks doet.
Daar binnenkortaar weer eens voor zitten.

[Voor 34% gewijzigd door Arunia op 02-01-2021 13:56]

Sponsorloop hartstichting: https://www.hartstocht.nl/annette-overes-2021-hartstocht-10-april

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sfinx
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 12-06 19:06
Ben inmiddels over naar nieuwe MQTT binding en heb ook even snel gekeken hoe alles met OH3 draait. Maar kom toch wel wat dingen tegen die aangepast moeten worden:

• CyBeRSPiN
@sfinx ah ja dat was ik helemaal vergeten maar heb ook een conversiescript op influxdb losgelaten.

• djpsycho82
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 12-06 23:11
Ook ik ben van 2.5.10 aan het overstappen naar 3.0. Ik doe het lekker luxe, ik heb een Raspberry pi4b aangeschaft en die draait nu naast de oude 3b waarop nog 2.5.10 staat.

Problemen die ik tegenkwam en opgelost heb waren:
  • Joda > Java time conversion. Ik gebruik in heel veel rules millis, datetime objects, etc. veel werk dus.
  • NULL wordt anders mee omgegaan, heb in veel rules wat aanpassingen moeten maken
  • executeCommandLine moet nu uitgevoerd worden als: executeCommandLine(Duration.ofSeconds(5),"bash","command.sh","option1","option2", "option3","etc.") < waar Duration.ofSeconds(5) optioneel is.
  • Declareren van datetime variable gaat nu als: var ZonedDateTime dteTvON = now (in plaats van DateTime)
  • Alle xxxx.millis veranderen naar xxxx.toInstant().toEpochMilli()
  • Telegram action [sendTelegram] kan niet meer gebruikt worden. Dit moet nu via de telegram binding. Ik gebruik telegram om notificaties / vragen en log errors op te ontvangen, de code zit er vol mee :). Hier ben ik lang mee bezig geweest want telegram binding accepteert geen zelfde botToken over meerdere Things, ookal heeft dat Thing een ander chatID. probleem wat ik hierbij had is dat wanneer je dat wel zo opgeslagen hebt, je log gevuld wordt met een soort unable to connect (zonder bron) en je openhab moet stoppen, cache cleanen en opnieuw starten.
Problemen die ik nog steeds ervaar:
  • GoogleTTS werkt niet meer na restart openhab service > je hoort alleen witte ruis in plaats van stem > de files in [%USERDATA%]/cache/org.openhab.voice.googletts zijn gewoon aanwezig en hebben wel het juiste stemgeluid > ook via karaf [openhab:voice say test] hoor je ruis || lijkt erop dat clear cache voor restart het oplost
  • logtail service lijkt niet gestart te worden als openhab service start > moet dus handmatig of via openhabian-config [optie 21] gestart te worden
  • Als je bij instellingen bijvoorbeeld Voice wijzigt en je gaat terug of saved dan is er niks meer aanklikbaar in de instellingen pagina en moet je F5 drukken
Verder maakte ik nog gebruik van WOL een 1.x binding, maar de network binding had dat schijnbaar allang opgevangen, deze dus gebruikt in plaats van WOL. Ik maakte zoals zovelen gebruik van de expire binding maar die is komen te vervallen en onderdeel geworden van de item en kan gebruikt worden zoals voorheen gelukkig.

Ik heb zelf nog geen gebruik gemaakt van de nieuwe UI. Vooral het dagen bugfixen is hier de reden van. Heb zo'n 7500 regels code en had behoorlijk wat werk om alles te vinden.

Wie ervaart dezelfde problemen als doe? Daarnaast ben ik wel benieuwd wie zijn systeem al volledig omgezet heeft naar de nieuwe UI, ik gebruik nog steeds habpanel en sitemaps, ook die zijn vrij groot en complex bij mij.

[Voor 68% gewijzigd door djpsycho82 op 04-01-2021 14:21]

• lampy25
@djpsycho82 heb een beetje dezelfde strategie als jij hebt. Nieuwe RPI4 met OH3, oude RPI3 ernaast met OH2.
Meeste overzetten ging redelijk vlekkeloos, nu een beetje gedoe met modbus maar verder weinig gedoe.
Gebruik enkel nodered als rule engine, kan niet programmeren met code dus destijds voor NR gekozen. Heb me wel voorgenomen om nog code te gaan leren, maar door alle opties weet ik nog niet welke ik moet gaan leren.
Qua UI, probeer zo min mogelijk handmatig in te grijpen (enkel met bv gewone lichtschakelaars indien nodig), gebruik nu nog enkel de standaard gebouwde pagina's.
Bedoeling is wel om op termijn bv de weerapp en yamaha musiccast app grotendeels te gaan integreren in OH overview page.
Zie dat je op het OH forum inmiddels al bezig bent met de frontail, komt vast goed :)

• MarcoT85
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 10:21:
Ik mis enerzijds wel de text editing, snel nog even al je items hernoemen naar een nieuwe standaard zit er niet in. Anderzijds kan ik nu alles aanpassen met mn iPad, dat is me ook wat waard.
Al geprobeerd om het .json bestand te openen in Visual Studio Code of Notepad++? Heb dit ook gedaan voor een groot aantal items wat ik van Number naar String moest omzetten. Daarna wel even openhab een restart geven zodat de things en items even opnieuw worden geladen.

• CyBeRSPiN
MarcoT85 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:17:
[...]

Al geprobeerd om het .json bestand te openen in Visual Studio Code of Notepad++? Heb dit ook gedaan voor een groot aantal items wat ik van Number naar String moest omzetten. Daarna wel even openhab een restart geven zodat de things en items even opnieuw worden geladen.
Aha, er is dus 1 enkel JSON bestand? Dat is wel een goeie tip dan. Thanks.

• MarcoT85
Ja in de map openHAB-userdata -> jsondb staan de bestanden die je zoekt. Op die manier kun je diverse zaken alsnog makkelijk textueel aanpassen.

• Arunia
  • Nu online
Het zooitje wat OH3 in de mappen er van gemaakt heeft irriteert me echt. Hij heeft nu de userdata in openhab2 gezet en de rest in de map openhab. Denk dat ik opnieuw ga beginnen. Zoveel hadden we niet en het irriteert me gewoon. :P

Daarnaast bezig geweest met de Twinkly verlichting, Zag op de site waar @djpsycho82 zijn spullen had geplaatst, nog een binding van iemand anders. Maar, hoe krijg ik die van github in openhab? Daar wordt het niet gezien namelijk.
Ook weer wat uitzoek werk. ;)

• djpsycho82
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 12-06 23:11
Arunia schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:35:
Het zooitje wat OH3 in de mappen er van gemaakt heeft irriteert me echt. Hij heeft nu de userdata in openhab2 gezet en de rest in de map openhab. Denk dat ik opnieuw ga beginnen. Zoveel hadden we niet en het irriteert me gewoon. :P

Daarnaast bezig geweest met de Twinkly verlichting, Zag op de site waar @djpsycho82 zijn spullen had geplaatst, nog een binding van iemand anders. Maar, hoe krijg ik die van github in openhab? Daar wordt het niet gezien namelijk.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik zie dit wel vaker en geen idee hoe je een .jar file maakt om in de addons directory te zetten. Heb het gevoel dat je van al die files een jar moet bouwen / compileren ofzo, maar ik ben ook geen ster in github...

• teaser
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 11-06 08:49
Als je niet al wat (Java) ontwikkelervaring hebt, ervaring met git en tenminste al een idee hebt wat bv maven is zou ik niet meteen aanraden om ermee te beginnen zelf je bindings te compileren. Als je er wel aan wilt beginnen is dit je startpunt.
Ik heb onlangs een wijziging gedaan aan de KM200 binding omdat deze niet goed werkte met mijn Junkers ketel maar daar was ik ook niet aan begonnen als ik niet beroepshalve al ervaring had opgedaan met een op maven gebaseerde build omgeving.

• Arunia
  • Nu online
@teaser Java wel gebruikt voor Minecraft qua kleine aanpassingen, maar dat waren maar kleine dingen. git ook wel gebruikt, maar meestal hoefde je niet zelf te compilen.
Jammer, had het wel fijn gevonden qua bindings e.d., alles zit er al bij.
Maar ga binnenkort je startpunt eens doorlezen.

• CyBeRSPiN
Ik kan VSCode aanraden zoals hier gedocumenteerd: https://openhab.org/docs/developer/ide/vscode.html
Volg alle stappen en start dan OpenHAB via VSCode.
Daarna open je de folder van de binding in VSCode en werk je vanaf daar. Als alles goed staat dan zorgt een build van de binding ervoor dat deze automatisch actief wordt in de OpenHAB debug instance.
De .jar file wordt dan ook gebouwd, die kun je dan droppen in je /addons folder van je 'productie' OpenHAB.

• Dennis
  • Laatst online: 12-06 23:15
Arunia schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:35:
Cool, dat kende ik helemaal niet dat Twinkly. Maar eens even in mijn achterhoofd houden voor volgend jaar. Is het jou uiteindelijk gelukt een JAR te maken?

• Arunia
  • Nu online
@CyBeRSPiN Dank je. Zal dat ook eens gaan bekijken.

@Dennis Nog niet. Ga in de loop van het jaar wel even kijken wat de beste optie gaat zijn. Ook zelf een jar file maken. Dan kom ik er eind dit jaar wel op om te zien hoe en wat. En wellicht zijn de functies wel weer uitgebreid e.d.

Aan / uit is eigenlijk het enige wat ik wil. Dan kan ik de aansturing automatiseren uiteindelijk. Maar op dit moment is het nog gewoon zelf schakelen.

• Arunia
  • Nu online
Ik heb het opgeborgen voor volgend jaar. Wellicht dat er dan meer veranderd is en ik wat meer tijd heb.
Ging trouwens om deze github.
https://github.com/mvanhu...enhab.binding.twinklytree
Voor als anderen er interesse in hebben.

• CyBeRSPiN
Verstandig, want best kans dat tzt de binding officieel gereleased is.

• HellStorm666
  • Laatst online: 12-06 22:39

HellStorm666

S1000XR/GSX-R 1000/A4 Avant B8

Misschien kan iemand mij hier helpen.

Draai sinds een paar maanden OpenHAB. Begon met 2.* en draai nu (update via docker) 3.*
Opzich werkt alles zoals ik zou willen, door gebruikt te maken van config files zoals de .site en .item bestanden.
Hen enige dat ik niet werkend krijg is de Evohome koppeling.
Ik heb van Honeywell het evohome systeem. Deze had ik in Domoticz ook al gekoppeld.
Hier had ik een script draaien dat als het raam in een ruimte open was, de verwarming op 5gr moet. En als het raam weer dicht gaat, deze weer met z'n programma verder moet.
Dit deed het prima.

Zo'n zelfde script heb ik nu in OpenHAB draaien.
En het script werkt ook prima. Het doet precies wat ik wil.

Wat echter niet werkt, is het daadwerkelijk instellen van de verwarming.
In het log zie ik dat OpenHAB een 5gr naar de betreffende radiator stuurt.
Echter wordt dit in het Evohome display en app niet zichtbaar.
Ook zie ik in het log van OpenHAB dat een paar seconde later de ingestelde temperatuur weer wordt overschreven met de waarde die het programma had.

Op github al een item aangemaakt, maar daar gebeurd niets mee (https://github.com/openhab/openhab-addons/issues/9007)

Iemand hier ervaring met Evohome?

ps. het uitlezen van de setpoints, huidige temp en huidige status doet het wel gewoon.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

• MMatthijsV
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 12:42
HellStorm666 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 11:08:

Draai sinds een paar maanden OpenHAB. Begon met 2.* en draai nu (update via docker) 3.*
Opzich werkt alles zoals ik zou willen, door gebruikt te maken van config files zoals de .site en .item bestanden.
Ik heb van Honeywell het evohome systeem. Deze had ik in Domoticz ook al gekoppeld.
Hier had ik een script draaien dat als het raam in een ruimte open was, de verwarming op 5gr moet. En als het raam weer dicht gaat, deze weer met z'n programma verder moet.
Dit deed het prima.

Ook zie ik in het log van OpenHAB dat een paar seconde later de ingestelde temperatuur weer wordt overschreven met de waarde die het programma had.

Op github al een item aangemaakt, maar daar gebeurd niets mee (https://github.com/openhab/openhab-addons/issues/9007)

ps. het uitlezen van de setpoints, huidige temp en huidige status doet het wel gewoon.
Misschien dat je postupdate gebruikt in je rule in plaats van sendcommand?
https://www.openhab.org/d...#manipulating-item-states

Edit: Ah, ik zie in de PR dat je sendcommand al gebruikt.

https://github.com/matthijsvisser/kamstrup-402-mqtt

• lampy25
Maak je gebruik van de rest api met dat script? In OH3 is authenticatie nodig om commando's te sturen:
http://www.openhab.org/docs/configuration/restdocs.html

• VBP8501
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 11-04 09:48
HellStorm666 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 11:08:

Dit deed het prima.

Je kan eens proberen om trace of debug logging aan te zetten voor die binding. En dan te kijken wat er gebeurt in de log.

Ik heb zelf geen ervaring met die binding. Wel met anderen en ben voor unifi, telnet en Sonos al overgestapt op een mqtt broker. Communicatie van mqtt naar unifi, telnet en Sonos gebreurt dan met nog een aparte docker container.

• HellStorm666

HellStorm666

lampy25 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 11:31:
Maak je gebruik van de rest api met dat script? In OH3 is authenticatie nodig om commando's te sturen:
http://www.openhab.org/docs/configuration/restdocs.html
Geen idee.

Dit staat (oa) in het .rules bestand.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
rule "Verwarming Slaapkamer"
//setpoint 0 cancelles permanent override, setting a number sets permanent override at temp of number
when 
    Item RaamSlaapkamer changed or 
    Time cron "0 0/15 * * * ?"
then
    //logInfo("rules.rules", "Verwarming slaapkamer: {}", TempSetPointSlaapkamer.getStateAs(QuantityType))
    if ((RaamSlaapkamer.state == OPEN) && (TempStatusSlaapkamer.state != "PermanentOverride")) {
        TempSetPointSlaapkamer.sendCommand(5)
        logInfo("rules.rules", "Slaapkamer raam is open, temp: {}, dus verwarming uit", TempSetPointSlaapkamer.state)
    }
    else if ((RaamSlaapkamer.state != OPEN) && (TempStatusSlaapkamer.state == "PermanentOverride")) {
        logInfo("rules.rules", "Slaapkamer raam niet open, temp: {}, dus verwarming weer aan zetten", TempSetPointSlaapkamer.state)
        TempSetPointSlaapkamer.sendCommand(0)
    }
end

Scientia Potentia Est

• petermdevries
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 12-06 23:17
Ik heb soortgelijk script met zelfde doel :)

Werkt het alleen niet in OH3 of ook niet in OH2?
Ik heb script alleen nog actief in OH2 namelijk.

Staat me wel bij dat er een vertraging in zit.

[Voor 14% gewijzigd door petermdevries op 04-03-2021 11:42]

• CyBeRSPiN
@HellStorm666 heb sinds kort ook EvoHome, zal er binnenkort eens naar kijken. Dat command om met 0 weer terug te gaan naar de schedule was me nog niet bekend, had de indruk dat je zodra je een override via OpenHAB doet dit dan permanent is, dus nu ik dit weet ga ik er ook mee aan de slag :)
Heb je niet ergens nog een andere rule actief? Wat staat er in je events.log?

[Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 04-03-2021 11:42]

• HellStorm666

HellStorm666

petermdevries schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 11:41:
Ik heb soortgelijk script met zelfde doel :)

Werkt het alleen niet in OH3 of ook niet in OH2?
Ik heb script alleen nog actief in OH2 namelijk.

Staat me wel bij dat er een vertraging in zit.
Werkte ook in OH2 niet.

Scientia Potentia Est

• CyBeRSPiN
Je zou ook hier kunnen vragen, daar lezen meer mensen mee dan op GitHub: https://community.openhab...ome-binding-2-0/37264/257
Just reinstalled entire openhab raspbian setup: openHAB 2.5.5-1, evohome binding 2.5.5 and when issuing a setpoint change to any zone, log shows Item changing briefly to new setpoint and then immediately reverting to previous state. In previous versions it used to work perfectly
In elk geval iemand met hetzelfde probleem..

[Voor 55% gewijzigd door CyBeRSPiN op 04-03-2021 11:45]

• petermdevries
Ik gebruik onderstaande:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
val logName = "EvoHome"
val openWindowTemp = 5.0

// When Windows/Door opened, turn of Heating
rule "Check for Open Windows/Doors Kamer Valentijn"
when
    Item ValentijnRaam_Status changed 
then
    logDebug(logName,"Checking if we need to adjust heating SetPoint for Kamer Valentijn")
    if ( EvoHomeBoven_SystemMode.state != "HeatingOff" ) {
        logDebug( logName, "ValentijnRaam_Status.state: " + ValentijnRaam_Status.state + " VerwarmingszoneKamerValentijn_SetPoint.state: " + VerwarmingszoneKamerValentijn_SetPoint.state )  
        if ( ValentijnRaam_Status.state == "open" || ValentijnRaam_Status.state == "ajar" ) {
            logDebug(logName, "At least one window is opened.")
            if ((VerwarmingszoneKamerValentijn_SetPoint.state as DecimalType) > openWindowTemp ) {
                logInfo(logName, "At least one window is opened. Stop heating Kamer Valentijn.")
                VerwarmingszoneKamerValentijn_SetPoint.sendCommand(openWindowTemp)
            }
        } else if ( (VerwarmingszoneKamerValentijn_SetPoint.state as DecimalType) == openWindowTemp ) {
            logInfo(logName, "All windows closed, resume normal schedule.")
            VerwarmingszoneKamerValentijn_SetPoint.sendCommand(0)
        } else {
           logDebug(logName, "Nothing to do.") 
        }
    }
    else {
        logDebug(logName, "EvoHome Boven disabled. Nothing to do.")
    }
end

En dat gaat volgens mij (nog steeds) goed (openHAB 2.5.6 Release Build).
Maar wat ik zei, volgens mij duurt zat er bij een van de acties een vertraging in, bij het terugzetten naar 0 denk ik.

• HellStorm666

HellStorm666

VBP8501 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 11:33:
[...]

Je kan eens proberen om trace of debug logging aan te zetten voor die binding. En dan te kijken wat er gebeurt in de log.

Ik heb zelf geen ervaring met die binding. Wel met anderen en ben voor unifi, telnet en Sonos al overgestapt op een mqtt broker. Communicatie van mqtt naar unifi, telnet en Sonos gebreurt dan met nog een aparte docker container.
Hoe maak ik zo'n debug log aan voor die binding?

Scientia Potentia Est

• VBP8501
Wat is de definitie van je thing? Ik vermoed dat het probleem niets te maken heeft met je rule. Kun je de temperatuur setten via een sitemap zonder rule?

https://www.openhab.org/d...html#defining-what-to-log

Wel via karaf console

• petermdevries
Net nog even getest voor de zekerheid.
Bij raam open wordt temperatuur vrijwel direct op 5 graden "permanent" gezet.

Bij raam sluiten gaat het "permanente" er wel af, maar temperatuur blijft nog wel enige tijd op 5 staan. Pas na enkele minuten verandert die ook naar de temperatuur volgens schedule.

• HellStorm666

HellStorm666

VBP8501 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 12:12:
Wat is de definitie van je thing? Ik vermoed dat het probleem niets te maken heeft met je rule. Kun je de temperatuur setten via een sitemap zonder rule?

https://www.openhab.org/d...html#defining-what-to-log

Wel via karaf console
Item:
code:
1
2
3
Number:Temperature TemperatuurSlaapkamer "Temperatuur Slaapkamer [%.1f %unit%]" <temperature> {channel="evohome:heatingzone:12d8e8f4:3383673:Temperature"}
Number:Temperature TempSetPointSlaapkamer "Gewenste Temperatuur Slaapkamer [%.1f %unit%]" <heating> {channel="evohome:heatingzone:12d8e8f4:3383673:SetPoint"}
String TempStatusSlaapkamer "Status Temperatuur Slaapkamer [%s]" <status> {channel="evohome:heatingzone:12d8e8f4:3383673:SetPointStatus"}

Thing is ingesteld via de GUI, heb m ook al eens verwijderd en weer handmatig toegevoegd, maar dat veranderde niets.
Ik kan de huidige status wel uitlezen, dus de koppeling zou toch goed moeten zijn?

Scientia Potentia Est

• CyBeRSPiN
Die EvoHome werkt wel met polling. Er is een channel op de binding om een refresh te forceren, wellicht kun je dat na een sendCommand doen zodat je sneller resultaat ziet?

• VBP8501
HellStorm666 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 12:27:
[...]

Item:
code:
1
2
3
Number:Temperature TemperatuurSlaapkamer "Temperatuur Slaapkamer [%.1f %unit%]" <temperature> {channel="evohome:heatingzone:12d8e8f4:3383673:Temperature"}
Number:Temperature TempSetPointSlaapkamer "Gewenste Temperatuur Slaapkamer [%.1f %unit%]" <heating> {channel="evohome:heatingzone:12d8e8f4:3383673:SetPoint"}
String TempStatusSlaapkamer "Status Temperatuur Slaapkamer [%s]" <status> {channel="evohome:heatingzone:12d8e8f4:3383673:SetPointStatus"}

Thing is ingesteld via de GUI, heb m ook al eens verwijderd en weer handmatig toegevoegd, maar dat veranderde niets.
Ik kan de huidige status wel uitlezen, dus de koppeling zou toch goed moeten zijn?
Dat zal de debug log moeten verklaren 🙃

Al eens je cache proberen verwijderen? (als je de user data in een docker volume hebt ge mount dan wordt de cache niet gewist bij een nieuwe container)

• HellStorm666

HellStorm666

CyBeRSPiN schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 12:30:
Die EvoHome werkt wel met polling. Er is een channel op de binding om een refresh te forceren, wellicht kun je dat na een sendCommand doen zodat je sneller resultaat ziet?
Weet je toevallig waar/hoe ik dat channel kan vinden?
Ik kan er nl niets over vinden, maar lijkt mij wel ideaal om aan te sturen.

Scientia Potentia Est

• CyBeRSPiN
HellStorm666 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:19:
[...]

Weet je toevallig waar/hoe ik dat channel kan vinden?
Ik kan er nl niets over vinden, maar lijkt mij wel ideaal om aan te sturen.
Arg, sorry. Is er idd niet, standaard pollt ie elke 15 seconden zie ik..
Ik was in de war met mn Sure Petcare kattenluikje daar zit wel een channel op om een refresh te forceren.. (dat luikje werkt overigens fantastisch, van elke kat kun je zien wanneer ze naar binnen of naar buiten gaan en je kunt een schedule instellen met openingstijden..)

[Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 04-03-2021 14:20]

• HellStorm666

HellStorm666

VBP8501 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 12:32:
[...]

Dat zal de debug log moeten verklaren 🙃

Al eens je cache proberen verwijderen? (als je de user data in een docker volume hebt ge mount dan wordt de cache niet gewist bij een nieuwe container)
Om een voorbeeld te geven uit het events.log.
Hier met een andere ruimte, maar dezelfde code.

code:
1
2
3
4
2021-03-04 14:53:50.506 [INFO ] [openhab.event.ItemCommandEvent      ] - Item 'TempSetPointAmber' received command 5.0
2021-03-04 14:53:50.506 [INFO ] [penhab.event.ItemStatePredictedEvent] - Item 'TempSetPointAmber' predicted to become 5.0
2021-03-04 14:53:50.509 [INFO ] [openhab.event.ItemStateChangedEvent ] - Item 'TempSetPointAmber' changed from 19.0 °C to 5.0 °C
2021-03-04 14:53:52.520 [INFO ] [openhab.event.ItemStateChangedEvent ] - Item 'TempSetPointAmber' changed from 5.0 °C to 19.0 °C

Scientia Potentia Est

• HellStorm666

HellStorm666

Ik heb de hele evohome koppeling en alle things ed verwijderd en ben opnieuw begonnen. Deze x de things in de UI toegevoegd.
En nu werkt het wel :)
Zie ook dat het channel aangepast is. Mogelijk zat daar qua oude cache ofzo nog wat fout.

Thnx allemaal!

Scientia Potentia Est

• HellStorm666

HellStorm666

Een nieuwe vraag.

In Domoticz kon ik van een z-wave device die kWh koppelen zodat dit gemonitord werd.
Vervolgens kon ik in een tabel/grafiek zien hoeveel kWh dit apparaat per uur, dag, week, maand, jaar, enz. gebruikte.

Hoe krijg ik dit in OpenHab3 voor elkaar?
Ik heb persistence storage ingesteld (JDBC) op MariaDB.

Onder Eigenschappen -> Energie vind ik 'm ook terug. (al test heb ik de Quooker en de TV er in staan).
De TV geeft nu 7,0 aan. Maar wil ik de grafiek bekijken dan zie ik niets.
De Quooker lijkt te wisselen tussen 0 en -21474830,9.
Maar ook daar dus geen uur/dag/week totalen ofzo.

Ik vond deze functie van domoticz wel erg prettig en zou dit dan ook graag weer in Openhab hebben.
Maar hoe?

Scientia Potentia Est

• Arunia
  • Nu online
Die van hellstorm ben ik ook benieuwd naar eigenlijk.

• ice-T106
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online
HellStorm666 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:48:
Een nieuwe vraag.

In Domoticz kon ik van een z-wave device die kWh koppelen zodat dit gemonitord werd.
Vervolgens kon ik in een tabel/grafiek zien hoeveel kWh dit apparaat per uur, dag, week, maand, jaar, enz. gebruikte.

Onder Eigenschappen -> Energie vind ik 'm ook terug. (al test heb ik de Quooker en de TV er in staan).

Ik vond deze functie van domoticz wel erg prettig en zou dit dan ook graag weer in Openhab hebben.
Maar hoe?
Ik had wat problemen met OpenHab3 dat een groot deel van de grafische elementen niet goed werkten. Bij mij hielp het om via poort :8443 naar mijn server te gaan.
En dan zou je gelijk al dit moeten zien:

snel afvallen afvallen voordeligste hypotheek voordelige hypotheek

• HellStorm666

HellStorm666

ice-T106 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:37:
[...]

Ik had wat problemen met OpenHab3 dat een groot deel van de grafische elementen niet goed werkten. Bij mij hielp het om via poort :8443 naar mijn server te gaan.
En dan zou je gelijk al dit moeten zien:
[Afbeelding]
De grafieken zijn het probleem niet, die krijg ik netjes te zien.
Maar de bruikbaarheid van de data is bagger.

Het geen ik zoek is iets vergelijkbaars als hoe Domoticz dit kan tonen.
Voorbeeld afbeelding is van de algemene stroomverbruik, maar dit was dus ook per device te zien.

Scientia Potentia Est

• ljsquare
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 12-06 11:20
HellStorm666 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:48:
Een nieuwe vraag.

Maar hoe?
In OH3 wordt standaard alles bewaard met RRD4J, dus tenzij je geavanceerde database functies nodig hebt, hoef je geen aparte persistence aan te maken.
Het voordeel van de integratie is dat je bij de item kan klikken op “analyse”. Dan maakt OH3 een grafiek voor je waar je zelf de tijd kan instellen (uur/dag etc).

Op het openHAB forum staat een korte beschrijving: https://community.openhab...plots/109322/2?u=ljsquare

Laurens-Jan Merkx

• SiErRa
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 13:58
Als je meer fancy grafieken wil, wordt er vaak grafana gebruikt, in combinatie met influxdb of mariadb.
Maar dat zijn weer extra externe applicaties.

Sierra Level 85 Hunter @ Executus EU

• HellStorm666

HellStorm666

even een update.
Het is nog niet een grafiek, maar niet super belangrijk.
Via de rules kan ik het volgende doen om de hWk verschil van de afgelopen 24h in een item te zetten en van de afgelopen 7 dagen.

code:
1
2
QuookerkWh24h.state = Quooker_kWh.deltaSince(now.minusHours(24))
QuookerkWhWeek.state = Quooker_kWh.deltaSince(now.minusDays(7))

Enige waar ik nu nog mee zit, de Neo Coolcam geeft nu meestal een groot negatief getal als 'meter_kwh'.
Opzich geen probleem, want de delta er tussen klopt.
Máár.... soms wordt er een waarde '0' geschreven, waardoor de delta dus ineens absurd groot is.

Is er een manier op alle '0' waardes niet mee te nemen?

Scientia Potentia Est

• CyBeRSPiN
@HellStorm666 ik denk dat je een rule of transformatie nodig hebt om je data goed op te slaan naar een ander item.
Dus een 0 negeren en een negatief getal evt * -1 doen. En dan je grafiek baseren om dat nieuwe item.

Iets als dit (code klopt niet helemaal denk ik):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
rule "fix Quooker kWh values"
when Item Quooker_kWh received update
then
  if Quooker_kWh.state == 0 {
    return
  }
  fixedQuooker_kWh.sendUpdate(Quooker_kWh.state * -1)
end

[Voor 36% gewijzigd door CyBeRSPiN op 13-04-2021 16:27]

• Pietvc
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 29-05 20:00
Heeft er iemand wat nuttige suggesties in mijn strijd met OH3 en het gebruik van UI op een RPi4?

Graag wil ik 3 verschillende werelden met elkaar koppelen:
- Oudere Nikobus installatie (Nikobus binding doet het vrij behoorlijk via seriele verbinding en NIKOBUS-binding)
- GPIO's en w1-temperatuursensoren op andere RPi's met MQTT_IO naar MQTT-broker. (MQTT-binding)
- Zigbee-elementen (Bedieningknoppen,sensoren enz.) met zigbee2mqtt-dongle naar MQTT-broker (MQTT-binding)
Het gebruik van MQTT leek mij de meest universele manier.

Met de UI vecht ik met de transformaties.
Een ZB drukknop levert mij via de MQTT-broker, "Generic MQTT thing", Channel met Jsonpath van {"action":"off"} de string "off" op (of bij andere knoppen "true", "toggle" enz).

Wat is de meest elegante methode om te reageren op een string "off" van {"action":"off"} op de MQTT-broker en met OH3 via UI en ON of OFF te pubkishen met de MQTT-broker.?
Graag sugesties !!! Dank ij voorbaat!

Ik vond een oplossing maar erg omslachtig.
Generic MQTT-thing__Channel met JSONPath naar tekst "off"__tekst Item__Rule die test op tekst "off" en reageert met OFF op switch-item dat bij verandering wordt gepublished op MQTT-broker.
Kan dit korter?
Kan je Jsonpath combineren met MAP transformaties, en zoja hoe?
Hoe gebruik je MAP?

• ice-T106
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online
@Pietvc
"Applies transformations to an incoming MQTT topic value. A transformation example for a received JSON would be "JSONPATH:$.device.status.temperature" for a json {device: {status: { temperature: 23.2 }}}. You can chain transformations by separating them with the intersection character ∩.
"
en
https://www.openhab.org/d...tion/transformations.html

Hiermee moet het mogelijk zijn om de gewilde status al juist in je itme te te krijgen

snel afvallen afvallen voordeligste hypotheek voordelige hypotheek

• konehead
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 12-06 15:27
Pietvc schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:42:
Heeft er iemand wat nuttige suggesties in mijn strijd met OH3 en het gebruik van UI op een RPi4?

- Oudere Nikobus installatie (Nikobus binding doet het vrij behoorlijk via seriele verbinding en NIKOBUS-binding)
- GPIO's en w1-temperatuursensoren op andere RPi's met MQTT_IO naar MQTT-broker. (MQTT-binding)
- Zigbee-elementen (Bedieningknoppen,sensoren enz.) met zigbee2mqtt-dongle naar MQTT-broker (MQTT-binding)

Een ZB drukknop levert mij via de MQTT-broker, "Generic MQTT thing", Channel met Jsonpath van {"action":"off"} de string "off" op (of bij andere knoppen "true", "toggle" enz).

Wat is de meest elegante methode om te reageren op een string "off" van {"action":"off"} op de MQTT-broker en met OH3 via UI en ON of OFF te pubkishen met de MQTT-broker.?

Generic MQTT-thing__Channel met JSONPath naar tekst "off"__tekst Item__Rule die test op tekst "off" en reageert met OFF op switch-item dat bij verandering wordt gepublished op MQTT-broker.
Kan dit korter?
Hoe gebruik je MAP?
Pietvc schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:42:

Kan dit korter?
Hoe gebruik je MAP?
Ik gebruik de MAP transformaties bij een Shelly, had daar hetzelfde issue. Even zoeken op het OH forum..

• arnord
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 07-06 11:30
Help, wie kan mij in de juiste richting wijzen..

Ik heb een 2 tal items vanuit 1 thing (fijnstof meter), nu wil ik deze in een 1 chart op een sitemap zichtbaar maken. In OH2 kon je in een item file een group maken.
Maar hoe doe je dat nu in OH3?

• BROSSIE
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 10-06 20:19
Bij het item staat onder de waarde "analyze" Druk hier op en je hebt een grafiek. onder staat het "bediening" . Klik erop. Dan klik op "item" en je kunt nog een extra item toevoegen. Deze kun je nog verder aanpassen en klik rechtsboven op opslaan.

Succes
arnord schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:02:
Help, wie kan mij in de juiste richting wijzen..

Ik heb een 2 tal items vanuit 1 thing (fijnstof meter), nu wil ik deze in een 1 chart op een sitemap zichtbaar maken. In OH2 kon je in een item file een group maken.
Maar hoe doe je dat nu in OH3?

[Voor 10% gewijzigd door BROSSIE op 03-06-2021 14:34]

• arnord
BROSSIE schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:32:
Bij het item staat onder de waarde "analyze" Druk hier op en je hebt een grafiek. onder staat het "bediening" . Klik erop. Dan klik op "item" en je kunt nog een extra item toevoegen. Deze kun je nog verder aanpassen en klik rechtsboven op opslaan.

Succes

[...]
Thanks deze procedure is gelukt, maar krijg dan deze chart niet als optie om toe te voegen aan sitemap voor openhab app. Of zie ik iets over het hoof.

• BROSSIE
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 10-06 20:19
Ik maak geen gebruik van de sitemap,maar van de main ui. Ik zou me kunnen voorstellen dat je chart als een html page aan de sitemap toevoegd.
arnord schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 20:40:
[...]

Thanks deze procedure is gelukt, maar krijg dan deze chart niet als optie om toe te voegen aan sitemap voor openhab app. Of zie ik iets over het hoof.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SiErRa
arnord schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 20:40:
[...]

Volgens mij heeft OpenHAB zit met de introductie van de mainUI weer in een soort overgangsituatie.

@arnord volgens mij werkt de oude variant ook nog steeds, dus een groep als een chart weergeven.
Want werkte het niet meer, of was je alles naar 3.0 aan het omzetten?

ps. uit interesse, een fijnstof meter? Heb je een linkje of een fabrikant?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• arnord
@SiErRa hmm, ik ga nog maar eens puzzelen als de tijd er weer voor is. Sitemaps is voor mij een must aangezien het huishouden de mobiele applicatie gebruikt.

Voor wat betreft de fijnstofsensor gebruik ik de SDS011 en met een own made script verstuur ik het via LoRaWAN naar mijn openhab server d.m.v. een TTGO board. Buiten mooi in een waterdichter inbouwdoos hangen en meten maar :-)

maar de combinatie SDS011 - WemosD1 - en softwarematig: Tasmota is een behapbare toepassing.

https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-sds011.html

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Dennis
Naar aanleiding van jullie berichtgeving hier vandaag maar eens mijn OpenHAB2 geüpgrade naar versie 3. Wat een verbetering zeg! Allereerst fijn dat het updaten met Openhabian zo soepel verliep. Maar ze hebben goed gewerkt zeg.

Fijn dat er nu een product komt dat:

a) Technisch goed in elkaar steekt (dit was altijd al zo);
b) Gebruiksvriendelijk is (vooral sinds versie 2 is dit beter door de Paper UI, maar nu nóg beter);
c) Een goede interface heeft (HabPanel was een soort van add-on maar de nieuwe MainUI is echt top).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dennis
Gisteravond even aan het prutsen geweest met de nieuwe Main UI sitemaps. Zoals gezegd ben ik er erg enthousiast over, maar tegelijkertijd is het wel een hoop werk om iets mooi in elkaar te zetten.

Op basis van dit voorbeeld heb ik even een korte opzet gemaakt. Wat je nu ziet is de weer API van weerlive, een aantal terugmeldingen van temperatuur etc. via KNX en mijn wasmachinestatus via de Home Connect binding.

Meeste werk zit hem in het juist presenteren van de gegevens voor mijn gevoel. Bij de wasmachine zie je bijvoorbeeld als status 'Run'. Daar moet ik dus nog een map transform voor maken. Dat zijn allemaal kleine dingetjes, maar als je dat voor elke weer te geven variabele hebt ben je een hoop tijd kwijt. En ik ben geen java of yaml guru dus ik moet veel opzoeken elkaar keer :*).

• SiErRa
Dennis schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:59:
Gisteravond even aan het prutsen geweest met de nieuwe Main UI sitemaps. Zoals gezegd ben ik er erg enthousiast over, maar tegelijkertijd is het wel een hoop werk om iets mooi in elkaar te zetten.

Op basis van dit voorbeeld heb ik even een korte opzet gemaakt. Wat je nu ziet is de weer API van weerlive, een aantal terugmeldingen van temperatuur etc. via KNX en mijn wasmachinestatus via de Home Connect binding.

Meeste werk zit hem in het juist presenteren van de gegevens voor mijn gevoel. Bij de wasmachine zie je bijvoorbeeld als status 'Run'. Daar moet ik dus nog een map transform voor maken. Dat zijn allemaal kleine dingetjes, maar als je dat voor elke weer te geven variabele hebt ben je een hoop tijd kwijt. En ik ben geen java of yaml guru dus ik moet veel opzoeken elkaar keer :*).

[Afbeelding] [Afbeelding]
Ja inderdaad, gegevens genoeg (heb bijna 100 things) maar wat ga je er mee doen. Beetje hetzelfde met het bouwen van rules. Wat is nuttig en wat werkt ook goed.

• Dennis
SiErRa schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:47:
Ja inderdaad, gegevens genoeg (heb bijna 100 things) maar wat ga je er mee doen. Beetje hetzelfde met het bouwen van rules. Wat is nuttig en wat werkt ook goed.
Ik heb altijd maar twee rules gehad:

1) Eén om een Telegrambericht te sturen als wordt aangebeld bij de voordeur. Dit loopt via de KNX-binding. Ik kan via KNX mijn deurbel uitschakelen maar dan krijg ik wél een bericht op mijn telefoon. Ideaal met kleine kinderen/bevalling/etc.

2) Een rule om de weerservice van Weerlive uit te vragen. Maar zoals gezegd heb ik die gisteren in een HTTP Thing gestopt. Ik moet nog wel even kijken hoe ik die nu aan de KNX ga koppelen, want het liefst wil ik dat hetgeen wordt opgehaald daarop gepubliceerd wordt.

Maar euhm... 100 Things :o. Dat is nogal wat zeg! Of heb je 39 HUE lampen?

• SiErRa
Dennis schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 17:01:
[...]

Ik heb altijd maar twee rules gehad:

...

Maar euhm... 100 Things :o. Dat is nogal wat zeg! Of heb je 39 HUE lampen?
Geen 39, wel 25, inclusief tuinverlichting :P en veel Shelly's die ik als detached schakelaars gebruik.
En aardig wat Z-Wave verder is het van alles wat :)

Rules heb ik ook vrij veel:
- Notificaties op basis van stroomverbruik of de wasmachine of droger klaar is
- Aggregaten berekenen voor gas en stroomverbruik
- Gasverbruik naar mindergas.nl sturen
- Omvormers van zonnepanelen screenscrapen om de data eruit te vissen
- Logging van decentrale ventilatie opvangen om de data eruit te vissen
- Buiten verlichting op zonsondergang trapsgewijs aan en uitzetten
- Periodiek Grafana grafiekjes als file opslaan
- Screenshot van ipcamera's sturen via telegram bij beweging of deurbel
- Beregening van de tuin met verschillende groepen
- Notificaties als het buiten warmer wordt dan binnen en andersom (om in de zomer de ramen open of juist dicht te doen)
- Mechanische ventilatie triggeren op lang warmwaterverbruik (dus douche of bad)
- Snachts stekkerdozen uitschakelen tegen sluipverbruik (om al dat extra verbruik te compenseren :+ )

Dit even ter inspiratie :P

• jacquesmulders
SiErRa schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 17:59:
[...]

Geen 39, wel 25, inclusief tuinverlichting :P en veel Shelly's die ik als detached schakelaars gebruik.
En aardig wat Z-Wave verder is het van alles wat :)

Rules heb ik ook vrij veel:
- Notificaties op basis van stroomverbruik of de wasmachine of droger klaar is
- Aggregaten berekenen voor gas en stroomverbruik
- Gasverbruik naar mindergas.nl sturen
- Omvormers van zonnepanelen screenscrapen om de data eruit te vissen
- Logging van decentrale ventilatie opvangen om de data eruit te vissen
- Periodiek Grafana grafiekjes als file opslaan
- Screenshot van ipcamera's sturen via telegram bij beweging of deurbel
- Notificaties als het buiten warmer wordt dan binnen en andersom (om in de zomer de ramen open of juist dicht te doen)
- Mechanische ventilatie triggeren op lang warmwaterverbruik (dus douche of bad)
- Snachts stekkerdozen uitschakelen tegen sluipverbruik (om al dat extra verbruik te compenseren :+ )

Dit even ter inspiratie :P
nice! heb je voorbeelden van:

ben benieuwd hoe je die gedaan hebt. verder heb ik vrij veel het zelfde :)

[Voor 4% gewijzigd door jacquesmulders op 09-06-2021 18:45]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SiErRa
Dit doe ik met de astro en hue binding. Alle buitenverlichting zit in 1 groep en zijn allemaal dimbare hue lampen (was nog voor de echte hue buitenverlichting, dus het zijn normale gu10 huelampen in buiten armaturen, die nogal killing zijn voor het bereik)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
rule "GardenLightsOnAfterSunSet"
when
   Channel 'astro:sun:local:set#event' triggered START
then
  logInfo("GardenLights", "Sun has set, garden lights turning on")
  var Number brightness = 0

while(brightness < 100){
    brightness=brightness + 10
    gOutsideDimmable.members.forEach[lamp|
      if(lamp.state <= 90) {
        var tempBrightness = (lamp.state as DecimalType) + 10
        sendCommand(lamp,tempBrightness)
      }
      else {
        sendCommand(lamp, 100)
      }
    ]
    Thread::sleep(30000)
  }
end

rule "GardenLightsOffAtMidnight"
when
  Time is midnight
then
  logInfo("GardenLights", "Midnight, garden lights turning off")
  var Number brightness = 100

while(brightness>0){
    brightness=brightness-10
      if(lamp.state >= 10) {
        var tempBrightness = (lamp.state as DecimalType) - 10
        sendCommand(lamp,tempBrightness)
      }
      else {
        sendCommand(lamp,0)
      }
    ]
    Thread::sleep(10000)
  }
end

rule "GardenLightsForceOffAt1AM"
when
 Time cron "0 30 0 1/1 * ? *"
then
  logInfo("GardenLights", "00:30, force off garden lights that are on")

sendCommand(lamp,0)
  ]
end

Zie nu dat de rule niet heel fraai is, die sleep zou eruit moeten, en met timers oplossen, die ook veel langer zijn dan de sleeps. Het laatste stukje is voor de zekerheid, omdat ik nog wel eens had dat een lamp toch niet uit was gegaan, door gebrekkig hue bereik.

Dit doe ik met een shelly 1 in de schuur, met een electrische klep van aliexpress en een https://www.gardena.com/n...eler-automatic/966749301/ Door het water aan en uit te zetten springt de verdeler over naar de volgende groep. En aan elke groep zit een tyleen slang naar een bepaalde bak in de tuin met een druppel/parelslang of een rainbird sproeier eraan.

De onderstaande regel is dat iedere groep x tijd aan staat, en zo ga ik alle groepen af. De pauze erin is nodig om de verdeler naar de volgende groep te laten springen, staat op 10 seconden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
rule "Enabling irrigation"
when
    Item Irrigation_StartProgram changed from OFF to ON 
then
      var i = 0
      var Number mins = Irrigation_Mins.state as DecimalType
      var Number pause = Irrigation_Pause.state as DecimalType
      var Number circuits = Irrigation_Circuits.state as DecimalType

mins = mins*1000*60
      logInfo("Irrigation", "Starting run with " + circuits + " circuits")
      while ((i=i+1) < circuits+1) {
        sendCommand(Irrigation_Valve, ON)

logInfo("Irrigation", "Circuit:" + i + " for " + mins + " minutes")
        sendCommand(Irrigation_ActiveCircuit, i)
        Thread::sleep(mins.intValue)

sendCommand(Irrigation_Valve, OFF)

Thread::sleep(1000*pause.intValue)
      }
      sendCommand(Irrigation_StartProgram, OFF)
end

Dit zou eigenlijk ook zonder thread.sleeps moeten, maar met timers. Want dat belast het aantal beschikbare threads voor scheduling nogal.

• Dennis
SiErRa schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 17:59:
Doe je dit via de cv-ketel die feedback geeft via OpenTherm?

Ik heb daar ook wel eens aan gedacht maar de mechanische ventilatie die ik heb heeft autodetectie ingebouwd. Dan kan ik voor 350€ KNX-componenten aanschaffen en inbouwen die hetzelfde voor mij doet, maar beetje weggegooid geld :P.

• CyBeRSPiN
Ik doe dat met de OpenTherm gateway. Bij warmwatervraag (alleen in de badkamer is dat op gas) gaat de MV meteen aan. Als het warmwater stopt binnen 5 minuten dan gaat de MV direct weer uit, anders 30minuten nadraaien.

• SiErRa
@Dennis Ja, ik heb een Nefit Easy thermostaat waar ik die informatie vandaan haal. Niet via een binding, maar een Docker container die een API biedt en zelf met de Nefit API praat, volgens mij door een tweaker gemaakt.

• Dennis
Duidelijk!

Hier heb ik de OT Box-S van Theben. Dus heb alle info direct op de KNX. Van daaruit kan ik het natuurlijk naar OpenHAB doorzetten.

Het is een luxeprobleem, maar ik vind het soms wel lastig kiezen hoe ik iets technisch oplos. Zo heb ik een Satel Integra alarmsysteem. Deze heeft een directe koppeling met KNX via een module. Dat is vanzelfsprekend ook allemaal netjes geconfigureerd, dus ik kan in KNX zien welke deuren open staan en welke PIR sensoren geactiveerd zijn.

Nu kan ik in OpenHAB de Satel binding gebruiken, maar deze werkt op basis van polling. Natuurlijk kun je die op 1 seconde zetten maar ik denk dan nog dat het zinvoller is om de KNX items te gebruiken. Daar zit namelijk GEEN polling op. Nadeel van de Satel binding is ook dat hij je eth-1 bezet houdt. Tja, lastig.

• Dennis
Na nog een paar dagen spelen moet ik zeggen dat het toch ook wel een geniale interface is.

Ik heb een KNX-systeem en heb daarbij een Gira G1 en Gira X1. De interface op mobiel is dit:

Als je dan vergelijkt hoe OpenHAB eruit zou kunnen zien met dezelfde info:

Het is veel mooier, fijner en er past meer relevante info op het scherm. Destijds bewust voor Gira gekozen vanwege de simpele interface en het feit dat die ook begrijpelijk is voor bezoekers aan ons huis (immers, we hebben geen schakelaars meer) maar het blijft gewoon achter.

Ik blijf KNX wel gebruiken vanwege de stabiliteit maar heb eerlijk gezegd weinig te klagen tot nu toe over OpenHabian. Even afkloppen, maar corrupte SD-kaarten lijken ook niet meer voor te komen sinds de logbestanden niet meer op de kaart komen.

• CyBeRSPiN
@Dennis hoe kom je aan die icons? Zelf ergens vandaan gehaald?

• Dennis
CyBeRSPiN schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:36:
@Dennis hoe kom je aan die icons? Zelf ergens vandaan gehaald?
Komen allemaal van Flaticons. Zitten genoeg bruikbare gratis tussen en sommige zijn betaald. Gewoon even alles bookmarken wat je wilt hebben, een maand een betaald lidmaatschap nemen en dan weer opzeggen :+.
Pagina: 1 ... 14 15 16 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True