Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PorschefanRoel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-05 14:31
Een algemene MQTT vraag,
Welke MQTT Broker gebruiken jullie en zijn jullie het meest tevreden over?

Tot afgelopen week heb ik de MQTT Broker gebruikt welke via de Paper UI geinstalleerd kon worden, deze gaf alleen steeds meer foutmeldingen. Ten miste 1x per dag crashte deze wel.
Dus nu overgeschakeld op de Mosquitto Broker welke via de openhab-config geinstalleerd kan worden, hiermee merk ik dat lampen ietsjes anders reageren, maar kan nog niet oordelen of dit slechter is.

Nu zijn er natuurlijk nog meer MQTT Brokers, dus vroeg ik mij af welke jullie gebruiken en wat jullie ervaring daarmee is.

@CyBeRSPiN Over de garagedeur, hiervoor is een update gekomen in de homekit plugin, maardeze moet ik nog uitproberen, de homekit plugin ondersteund nu een GarageDoorItem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-05 13:27
Ik gebruik hier mosquitto om o.a. 2 instanties aan elkaar te knopen, main instance met logicate en een met alleen maar Z-wave die middels event-broker gekoppeld zijn(moet dit nog omzetten naar nieuwe mqtt implementatie op gegeven moment).

Reactie is 99% tijd instant.

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:40
@PorschefanRoel ik draai mosquitto in een docker image, nooit problemen mee gehad maar gebruik het niet heel intensief.
Mooi dat er nu een specifiek item is :) Maakt het toch weer een stuk fraaier. Wil zelf ook nog eens in HomeKit duiken, we gebruiken alleen maar Apple in huis. Maar had toch de indruk dat het net-niet is qua ondersteuning van elementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommyboy1100
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-03 06:43
Ik zou graag ons huis automatiseren.
We hebben een een-buis-verwarming en wil daar graag de verwarming per kamer gaan optimaliseren.
Tevens zou ik een slimme deurbel willen integreren.

8 verschillende zones voor de verwarming.
Voorkeur draadloze aansturing van de thermostatische kranen.

Voor de aansturing van temperatuur per kamer zou ik willen werken met een raspberry pi met 7" touch screen. Dit gecombineerd met de video deurbel.

Later misschien de verlichting nog erbij gooien maar dit zal in een later stadium gebeuren.

Ik ben niet vertrouwd met openhab. Is dit haalbaar of is het te ambitieus?
Wie heeft kan er mij een duwtje in de juiste richting geven?

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ljsquare
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05 19:20
@Tommyboy1100 Daar ben je met openHAB zeker aan het goede adres.
Maar met een één-pijp-verwarming is volgens mij per kamer regelen niet mogelijk (de radiatoren staan in serie, sluit je de eerste af, krijgt de rest geen warm water).
Dus in jouw geval zou de verwarming niet kunnen (wel licht en slimme deurbel).

Laurens-Jan Merkx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Tommyboy1100 zeker mogelijk. Maar bedenk goed dat Openhab slechts de lijm is die de verschillende hardware/systemen kan verbinden. Je hebt in de eerste plaats de juiste systemen nodig. Lees je goed in of zo’n systeem over een goede lokale API beschikt (dus niet afhankelijk van de cloud).
Als de aansturing te doen is dan zijn de mogelijkheden met Openhab eindeloos.

Persoonlijk geef ik wel de voorkeur aan systemen die zelfstandig kunnen functioneren. Ik gebruik Openhab dan voor de centrale regie, maar elk afzonderlijk systeem kan ik ook los inregelen. Soms is dat ook beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Laatst online: 15:07
Zijn er trouwens Tweakers die een robotstofzuiger aansturen met OpenHAB? En zo ja welke zijn dat dan... :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Dennis schreef op maandag 18 mei 2020 @ 08:04:
Zijn er trouwens Tweakers die een robotstofzuiger aansturen met OpenHAB? En zo ja welke zijn dat dan... :).
Yes. De LG HomBot met custom firmware.
Zoiets: https://community.openhab...mbot-vacuum-cleaner/35801

Heb ook een Roborock S4, maar die is helaas alleen via de cloud te bedienen. Had gehoopt dat die inmiddels wel gekraakt zou zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepadmiraal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-04 07:47
Dennis schreef op maandag 18 mei 2020 @ 08:04:
Ik stuur m'n Neato botvac connected aan via openhab. Het enige dat ik qua aansturing eigenlijk doe is starten en een enkele keer pauzeren. Je kunt ook de plattegrond tonen in openhab maar dat heb ik nog niet gedaan.
Ohja en bij mij staat het basis station op een slechte plek, wat eigenlijk niet kan. Daardoor dockt hij heel soms niet goed. Ik heb een rule gemaakt zodat openhab een push notificatie stuurt als de baterij bijna leeg is zodat ik weet dat ik hem even goed moet docken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:10
Is er iemand die mij kan adviseren mbt tot het uitlezen van een slimme energie meter wat werkt in combinatie werkt met een slimme meter.

- Ik heb een windows server draaien met Openhab(Staat niet in de meterkast)
- Daarnaast heb ik wel een router met usb aansluiting(Kan ik dan de p1tousb gebruiken)?
- Wie kan mij helpen in de juiste richting qua setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Extrix schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 10:54:
Is er iemand die mij kan adviseren mbt tot het uitlezen van een slimme energie meter wat werkt in combinatie werkt met een slimme meter.

- Daarnaast heb ik wel een router met usb aansluiting(Kan ik dan de p1tousb gebruiken)?
Ja hoor, je kunt in principe deze kabel gebruiken: https://www.sossolutions.nl/slimme-meter-kabel

Ik gebruik hem zelf ook, maar wel in combinatie met een RPi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:59

Je hebt iets in je meterkast nodig wat die data naar OpenHAB stuurt (REST API of MQTT), of iets waar OpenHAB het uit kan lezen. Ik denk alleen niet dat je dan de DSMR binding in OpenHAB dan kan gebruiken. Dus het wordt wat knutselen met een ESP32 / Arduino. Of zoals hierboven al ergens staat, een tweede instantie van OpenHAB op een rPi in je meterkast, puur voor de slimme meter.

Alleen dat stukje over je router snap ik niet. Ook al kan je die usb kabel daar in pluggen kan je router daar toch niets mee?

Om ook maar weer eens een algemene OpenHAB update te geven:
- Ik draai OpenHAB nu ook in Docker i.p.v. op een NUC. Scheelt weer 1 apparaat wat altijd aan was.
- Ben bezig met tuin beregening te automatiseren met een Shelly en 12V klep en vervolgens een mechanische Gardena 1 -> 6 verdeler, maar wacht nog op een lading tyleenslang om alles aan te leggen :O
- Netatmo weerstation met regenmeter uitgebreid voor het bepalen of er beregend moet worden
- Ik gebruik nu Shinobi (in Docker) i.p.v. BlueIris (op Windows) voor IP camera's die beweging detectie naar OpenHAB kunnen pushen via de REST api.
- Aan het uitzoeken hoe een (in bestelling zijnde) Somfy IO zonnescherm aan te kunnen sturen zonder dure Somfy cloud oplossing

[ Voor 34% gewijzigd door SiErRa op 30-05-2020 19:30 . Reden: Status update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
SiErRa schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 19:17:
[...]

Je hebt iets in je meterkast nodig wat die data naar OpenHAB stuurt (REST API of MQTT), of iets waar OpenHAB het uit kan lezen. Ik denk alleen niet dat je dan de DSMR binding in OpenHAB dan kan gebruiken. Dus het wordt wat knutselen met een ESP32 / Arduino. Of zoals hierboven al ergens staat, een tweede instantie van OpenHAB op een rPi in je meterkast, puur voor de slimme meter.

Alleen dat stukje over je router snap ik niet. Ook al kan je die usb kabel daar in pluggen kan je router daar toch niets mee?

Om ook maar weer eens een algemene OpenHAB update te geven:
- Ik draai OpenHAB nu ook in Docker i.p.v. op een NUC. Scheelt weer 1 apparaat wat altijd aan was.
- Ben bezig met tuin beregening te automatiseren met een Shelly en 12V klep en vervolgens een mechanische Gardena 1 -> 6 verdeler, maar wacht nog op een lading tyleenslang om alles aan te leggen :O
- Netatmo weerstation met regenmeter uitgebreid voor het bepalen of er beregend moet worden
- Ik gebruik nu Shinobi (in Docker) i.p.v. BlueIris (op Windows) voor IP camera's die beweging detectie naar OpenHAB kunnen pushen via de REST api.
- Aan het uitzoeken hoe een (in bestelling zijnde) Somfy IO zonnescherm aan te kunnen sturen zonder dure Somfy cloud oplossing
Ben benieuwd naar de Somfy oplossing. Toevallig krijg ik over 2 week een nieuwe serre. met daarboven op je raad het al somfy motor voor de zonnescherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vbentvelsen
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-04 20:47

Ik heb hier een Pi in de meterkast hangen met DSMR Reader waarmee ik de waardes die ik wil via MQTT naar OpenHAB push, werkt als een speer!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jIogUQFQvkRxgrNK9Uok7AFFBE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8rPlr277XfZQMBnx7zdxIbTu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
Vbentvelsen schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 19:57:
[...]

Ik heb hier een Pi in de meterkast hangen met DSMR Reader waarmee ik de waardes die ik wil via MQTT naar OpenHAB push, werkt als een speer!
[Afbeelding]
Dit ziet er volgens mij wel een oplossing uit waarmee ik uit de voeten kan. Kan je ook de opbrengst meenemen van de zonnepanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljsquare
SiErRa schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 19:17:
[...]
Kan je de bestelling nog wijzigen in een somfy WT (bedrade versie)? Dan kan je bijvoorbeeld met een zwave Fibaro rollershutter deze aansturen met openHAB. Geen cloud of iets nodig.

Laurens-Jan Merkx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-05 13:27
Extrix schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 21:22:
[...]

Dit ziet er volgens mij wel een oplossing uit waarmee ik uit de voeten kan. Kan je ook de opbrengst meenemen van de zonnepanelen?
Alleen het netto verschil, dus als je meer produceert dan je verbruikt bijvoorbeeld. De slimme meter kan geen onderscheid maken als het niet door de meter stroomt.
Wil je de bruto opbrengst meten, moet je dit vanaf de omvormer meten of je installateur moet er een meter in de meterkast bijplaatsen, dat zal bij meerfase wel in de papieren lopen.
dsmr-reader is wel top trouwens, gebruik het nu al paar jaar naar volle tevredenheid!

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:10
Vbentvelsen schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 19:57:
[...]

[Afbeelding]
Dat ziet er strak uit, heb je voorbeeldjes van je Item/Thing configuratie hoe je de MQTT berichtjes parsed voor Total en current usage bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
Ik heb openhab nu op mijn Windows server. Werkt opzich goed maar misschien ga ik toch over op raspberry en dan in de meterkast

Zijn er ook mensen die de Sonos binding gebruiken. Ik heb hier namelijk het probleem dat de basis functionaliteiten werken zoals starten stoppen maar de titel en artist leest ie niet goed uit? Iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vbentvelsen
  • Laatst online: 20-04 20:47
thecompany schreef op zondag 31 mei 2020 @ 13:40:
[...]

Dat ziet er strak uit, heb je voorbeeldjes van je Item/Thing configuratie hoe je de MQTT berichtjes parsed voor Total en current usage bijvoorbeeld?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/necsbKRBpS6JJ_AKRZWzuLIuCvw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BxGWF7MEbje9rpCkQvvWa4Mm.png?f=fotoalbum_large
Dit is m'n topic voor het totale kWh verbruik van de huidige dag. Welke topics je allemaal kunt verzenden zijn terug te vinden in de configuratie van DSMR reader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenVerburg
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12-12-2024
ljsquare schreef op zondag 31 mei 2020 @ 08:22:
[...]

Kan je de bestelling nog wijzigen in een somfy WT (bedrade versie)? Dan kan je bijvoorbeeld met een zwave Fibaro rollershutter deze aansturen met openHAB. Geen cloud of iets nodig.
Dat is op zich niet nodig. Voor het aansturen van een 3-tal screens (met Somfy IO motor) maak ik gebruik van een Somfy Connexoon en de OpenHAB binding. Hiermee kan je volgens mij ook zonneschermen aansturen.

https://www.openhab.org/addons/bindings/somfytahoma/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljsquare
StevenVerburg schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:10:
[...]

Dat is op zich niet nodig. Voor het aansturen van een 3-tal screens (met Somfy IO motor) maak ik gebruik van een Somfy Connexoon en de OpenHAB binding. Hiermee kan je volgens mij ook zonneschermen aansturen.

https://www.openhab.org/addons/bindings/somfytahoma/
Klopt, maar:
Aan het uitzoeken hoe een (in bestelling zijnde) Somfy IO zonnescherm aan te kunnen sturen zonder dure Somfy cloud oplossing
Met de Somfy binding heb je nog steeds de Tahoma brug nodig, welk een cloud oplossing is.

Laurens-Jan Merkx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
ljsquare schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:39:
[...]

Klopt, maar:

[...]

Met de Somfy binding heb je nog steeds de Tahoma brug nodig, welk een cloud oplossing is.
Aangezien er naast een zonnescherm ook nog 2 Velux dakramen met zonnewering aankomen ga ik het denk ik via de Velux KLF200 doen, iets minder duur en lokaal. (https://www.openhab.org/addons/bindings/velux/)
Dit is net als Somfy ook io-homecontrol :)

edit:
Inmiddels zo opgelost, en het werkt

[ Voor 5% gewijzigd door SiErRa op 12-08-2020 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Nu OpenHAB bij mij echt enorm stabiel is heb ik afgelopen week eens even alle bindings gerepareerd waar ze stuk waren (HEOS had een nieuw IP-adres en was geblokkeerd op de firewall, Home Connect was mijn oven uit mijn account en ik heb een nieuwe Unifi Cloud Key die ik nu heb opgenomen).

Daarnaast gisteren voor het eerst aan de slag gegaan met Grafana, primair om elektriciteitsverbruik inzichtelijk te maken én voor straks als het weer kouder wordt temperatuurverloop te monitoren. Erg leuk speelgoed, maak me alleen nog wat zorgen over de SD writes en corruptie. Misschien toch maar eens investeren in een echte harde schijf :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMatthijsV
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-05 11:02
Dennis schreef op zondag 5 juli 2020 @ 09:06:
Nu OpenHAB bij mij echt enorm stabiel is heb ik afgelopen week eens even alle bindings gerepareerd waar ze stuk waren (HEOS had een nieuw IP-adres en was geblokkeerd op de firewall, Home Connect was mijn oven uit mijn account en ik heb een nieuwe Unifi Cloud Key die ik nu heb opgenomen).

Daarnaast gisteren voor het eerst aan de slag gegaan met Grafana, primair om elektriciteitsverbruik inzichtelijk te maken én voor straks als het weer kouder wordt temperatuurverloop te monitoren. Erg leuk speelgoed, maak me alleen nog wat zorgen over de SD writes en corruptie. Misschien toch maar eens investeren in een echte harde schijf :).
Er van uit gaande dat je een Raspberry Pi gebruikt, zou ik mij hier niet al te veel zorgen over maken. Wanneer je een toereikende voeding gebruikt (een voeding, dus GEEN telefoonoplader) die de voedingsspanning mooi constant kan houden en niet bezuinigd op een sd kaart, dan is de kans al kleiner dat er iets fout gaat. Naarmate je home automation en data belangrijker wordt kan je natuurlijk altijd overstappen naar krachtigere hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
MMatthijsV schreef op zondag 5 juli 2020 @ 09:37:
Er van uit gaande dat je een Raspberry Pi gebruikt, zou ik mij hier niet al te veel zorgen over maken. Wanneer je een toereikende voeding gebruikt (een voeding, dus GEEN telefoonoplader) die de voedingsspanning mooi constant kan houden en niet bezuinigd op een sd kaart, dan is de kans al kleiner dat er iets fout gaat. Naarmate je home automation en data belangrijker wordt kan je natuurlijk altijd overstappen naar krachtigere hardware.
Ik gebruik een PoE hat :). Weet even niet meer welke SD-kaart ik gebruik. Laatst zag ik wel die WD Purple SD kaarten: zouden die nog doelmatig zijn voor dit gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMatthijsV
Dennis schreef op zondag 5 juli 2020 @ 10:27:
[...]

Ik gebruik een PoE hat :). Weet even niet meer welke SD-kaart ik gebruik. Laatst zag ik wel die WD Purple SD kaarten: zouden die nog doelmatig zijn voor dit gebruik?
Ah ja dat kan natuurlijk ook! :) Dit soort SD kaarten zijn inderdaad meer geschikt om continue naar weg te schrijven dan kaarten die je in een foto camera plaatst. Als je ook nog kan voorkomen dat de voeding wegvalt door gebruikt te maken van een ups of iets dergelijks, dan heb je de risico's wel redelijk afgedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-05 16:43
Ik zou niet meer vertrouwen op een SD-kaart. Afhankelijk van hoe uitgebreid je installatie is wordt er echt wel vaak naar die kaart geschreven. Vooral de logging vermoed ik (event log, debug log) en in mindere mate alle data die naar de DB wordt geschreven.
In ieder geval heb ik na mijn eerste corrupte SD kaart (is al even geleden, ik gok na ruim 6 maand dienst) er een SSD schijf aan gehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljsquare
teaser schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:00:
Ik zou niet meer vertrouwen op een SD-kaart. Afhankelijk van hoe uitgebreid je installatie is wordt er echt wel vaak naar die kaart geschreven. Vooral de logging vermoed ik (event log, debug log) en in mindere mate alle data die naar de DB wordt geschreven.
In ieder geval heb ik na mijn eerste corrupte SD kaart (is al even geleden, ik gok na ruim 6 maand dienst) er een SSD schijf aan gehangen.
Tegenwoordig kan je dit ondervangen door het gebruik van ZRAM. O.a. logfiles komen gecomprimeerd op een ramschijf (dus ontlasten je SD kaart) en bij herstart of shutdown worden ze pas naar de SD kaart geschreven.
UPS o.i.d. is natuurlijk wel van belang in geval van een stroom onderbreking.

[ Voor 3% gewijzigd door ljsquare op 06-07-2020 09:29 . Reden: link toegevoegd ]

Laurens-Jan Merkx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntiender
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-05 11:28
Even een vraag.

Ik ga airco's plaatsen in mijn huis en wil deze natuurlijk met openhab kunnen sturen.

Om er zeker van te zijn dat ik de juiste airco ga aanschaffen post ik hier even.

Enkel daikin en Samsung hebben al een binding beschikbaar.

Ik wil eigenlijk een LG gaan aanschaffen, echter is hier dus geen binding voor beschikbaar.
Nu had ik het volgende gevonden:

Via HTTP binding & smarthinq

http://us.smartthinq.com/...3rd%20party%20openAPI.pdf

Gaat dit werken? Dan wordt mijn zoekgebied naar de juiste unit wat groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMatthijsV
ntiender schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 13:39:
Even een vraag.

Ik ga airco's plaatsen in mijn huis en wil deze natuurlijk met openhab kunnen sturen.

Om er zeker van te zijn dat ik de juiste airco ga aanschaffen post ik hier even.

Enkel daikin en Samsung hebben al een binding beschikbaar.

Ik wil eigenlijk een LG gaan aanschaffen, echter is hier dus geen binding voor beschikbaar.
Nu had ik het volgende gevonden:

Via HTTP binding & smarthinq

http://us.smartthinq.com/...3rd%20party%20openAPI.pdf

Gaat dit werken? Dan wordt mijn zoekgebied naar de juiste unit wat groter.
Geen antwoord op jouw vraag, maar heb je er geen problemen mee dat de communicatie verloopt via de cloud? Misschien iets om mee te nemen in je overweging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ntiender
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-05 11:28
MMatthijsV schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 15:46:
[...]

Geen antwoord op jouw vraag, maar heb je er geen problemen mee dat de communicatie verloopt via de cloud? Misschien iets om mee te nemen in je overweging.
Vind ik opzich geen probleem.
Ik heb ook al een evohome die werkt via de cloud, en mocht het even niet werken dan heb ik altijd de afstandsbediening nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klein_Kipje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-05 08:52
Iemand een tip voor een Zigbee hub die niet gebonden is aan 1 merk en app.
Heb nu wat trafri producten (via de tradfri gateway), xiaomi (via xiaomi hub) etc.

Zoek er eentje die alle vervangt en dat ik dan alles regel via openhab ipv de vaak beperkte app's waar ik nu tegenaan loop.

www.weitjerock.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Klein_Kipje heb zelf deze en die bevalt prima: pricewatch: ConBee II Zigbee USB gateway
Zit ook mooie software bij waarmee je het mesh netwerk inzichtelijk kunt maken.

[ Voor 18% gewijzigd door CyBeRSPiN op 18-09-2020 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljsquare
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:44:
@Klein_Kipje heb zelf deze en die bevalt prima: pricewatch: ConBee II Zigbee USB gateway
Kan ik zeker aanraden. Ik gebruik de Raspbee, inbouw module voor de PI, maar zelfde chip

Laurens-Jan Merkx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMatthijsV
Klein_Kipje schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:29:
Iemand een tip voor een Zigbee hub die niet gebonden is aan 1 merk en app.
Heb nu wat trafri producten (via de tradfri gateway), xiaomi (via xiaomi hub) etc.

Zoek er eentje die alle vervangt en dat ik dan alles regel via openhab ipv de vaak beperkte app's waar ik nu tegenaan loop.
Het is niet helemaal een out of the box oplossing, maar je zou ook kunnen kijken naar het Zigbee2mqtt project https://www.zigbee2mqtt.io/. Je hebt dan een van de onderstaande zigbee sticks nodig met eigen firmware https://www.zigbee2mqtt.i...n/supported_adapters.html. Momenteel zijn er '951 devices supported from 158 different vendors'. Er zit een vrij grote comnunity achter (ook op Tweakers https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1901662) en er is veel te configureren. Ik heb het zelf ook draaien ter vervanging van alle hubs. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Gisteren weer iets leuks geknutseld met OpenHAB:
Ik heb een mooie 5.1 set en sinds kort staat de center speaker achter een deurtje in de tv kast. Ik wil de center speaker alleen aan als het deurtje open is, zo niet dan moet de receiver anders ingesteld zodat de audio over de voorste twee speakers verdeeld wordt.
Heb een Xiaomi zigbee deursensor van een tientje in het kastje verwerkt, en vervolgens een rule gemaakt die middels curl de receiverconfiguratie aanpast.
Zo heerlijk simpel eigenlijk als je er eenmaal in zit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
rule "tv-kast open"
when Item deur_tvkast changed to OPEN
then
  LGWebOSTVOLED65GX6LA_Toast.sendCommand("tv-kast open!")
  marantz_center_speaker.sendCommand(ON)
end

rule "tv-kast dicht"
when Item deur_tvkast changed to CLOSED
then
  LGWebOSTVOLED65GX6LA_Toast.sendCommand("tv-kast dicht!")
  marantz_center_speaker.sendCommand(OFF)
end

rule "Marantz center speaker"
when Item marantz_center_speaker received update
then
  if(marantz_center_speaker.state == ON) {
    executeCommandLine("/openhab/conf/scripts/switchCenterSpeakerOn.sh")
  } else {
    executeCommandLine("/openhab/conf/scripts/switchCenterSpeakerOff.sh")
  }
end

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BROSSIE
  • Laatst online: 28-05 09:53
CyBeRSPiN schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:16:
Gisteren weer iets leuks geknutseld met OpenHAB:
Ik heb een mooie 5.1 set en sinds kort staat de center speaker achter een deurtje in de tv kast. Ik wil de center speaker alleen aan als het deurtje open is, zo niet dan moet de receiver anders ingesteld zodat de audio over de voorste twee speakers verdeeld wordt.
Heb een Xiaomi zigbee deursensor van een tientje in het kastje verwerkt, en vervolgens een rule gemaakt die middels curl de receiverconfiguratie aanpast.
Zo heerlijk simpel eigenlijk als je er eenmaal in zit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
rule "tv-kast open"
when Item deur_tvkast changed to OPEN
then
  LGWebOSTVOLED65GX6LA_Toast.sendCommand("tv-kast open!")
  marantz_center_speaker.sendCommand(ON)
end

rule "tv-kast dicht"
when Item deur_tvkast changed to CLOSED
then
  LGWebOSTVOLED65GX6LA_Toast.sendCommand("tv-kast dicht!")
  marantz_center_speaker.sendCommand(OFF)
end

then
  } else {
  }
end
Dank voor het delen. Ik ben vooral benieuwd naar je script waar je de centerspeaker mee schakelt. Zou je dit willen delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
BROSSIE schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:43:
[...]

Dank voor het delen. Ik ben vooral benieuwd naar je script waar je de centerspeaker mee schakelt. Zou je dit willen delen.
Dat is heel specifiek voor de receiver.
Ik heb een Marantz SR5008, daar is een binding voor, echter ondersteunt deze niet om deze setting aan te passen (en ik kan het weten want heb zelf deze binding ontwikkeld :P).
Wat ik heb gedaan is de http pagina bekeken van de receiver waar ik de center mee aan en uit kan zetten. Vervolgens heb ik het request opgevangen om dat middels curl opnieuw af te spelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cp413QleN0gD5Z5ceDZM3Ri0WnM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DvTEpWp02eCnX8hyWynr2vgz.png?f=user_large

code: switchCenterSpeakerOn.sh
1
2
#!/bin/sh
curl 'http://192.168.1.14/SETUP/SPEAKERS/SPEAKERCONFIG/s_speakersetup.asp' -X 'POST' -H 'Content-Type: application/x-www-form-urlencoded' --data 'setPureDirectOn=OFF&setSetupLock=OFF&radioSpConfigFr=Small&radioSpConfigC=Small&radioSpConfigSw=Yes&radioSpConfigSrA=Small'

code: switchCenterSpeakerOff.sh
1
2
#!/bin/sh
curl 'http://192.168.1.14/SETUP/SPEAKERS/SPEAKERCONFIG/s_speakersetup.asp' -X 'POST' -H 'Content-Type: application/x-www-form-urlencoded' --data 'setPureDirectOn=OFF&setSetupLock=OFF&radioSpConfigFr=Small&radioSpConfigC=None&radioSpConfigSw=Yes&radioSpConfigSrA=Small'

Het is de radioSpConfigC waarde die tussen Small en None wisselt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BROSSIE
  • Laatst online: 28-05 09:53
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:59:
[...]

Dat is heel specifiek voor de receiver.
Ik heb een Marantz SR5008, daar is een binding voor, echter ondersteunt deze niet om deze setting aan te passen (en ik kan het weten want heb zelf deze binding ontwikkeld :P).
Wat ik heb gedaan is de http pagina bekeken van de receiver waar ik de center mee aan en uit kan zetten. Vervolgens heb ik het request opgevangen om dat middels curl opnieuw af te spelen.

[Afbeelding]

code: switchCenterSpeakerOn.sh
1
2
#!/bin/sh
curl 'http://192.168.1.14/SETUP/SPEAKERS/SPEAKERCONFIG/s_speakersetup.asp' -X 'POST' -H 'Content-Type: application/x-www-form-urlencoded' --data 'setPureDirectOn=OFF&setSetupLock=OFF&radioSpConfigFr=Small&radioSpConfigC=Small&radioSpConfigSw=Yes&radioSpConfigSrA=Small'

code: switchCenterSpeakerOff.sh
1
2
#!/bin/sh
curl 'http://192.168.1.14/SETUP/SPEAKERS/SPEAKERCONFIG/s_speakersetup.asp' -X 'POST' -H 'Content-Type: application/x-www-form-urlencoded' --data 'setPureDirectOn=OFF&setSetupLock=OFF&radioSpConfigFr=Small&radioSpConfigC=None&radioSpConfigSw=Yes&radioSpConfigSrA=Small'

Het is de radioSpConfigC waarde die tussen Small en None wisselt.
Bedankt.

Ik heb zelf een DENON AVR. Dus vandaar dat ik geinteresseerd ben hoe je dit precies gedaan hebt. :*)

Weer een idee om in het achterhoofd te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klein_Kipje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-05 08:52
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:44:
Gekocht.

Aangesloten op een raspberry, werkt als een zonnetje. Rookmelders van xiaomi die alleen via de app en dan nog inloggen in china werken vlekkeloos in openhab

www.weitjerock.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sfinx
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-05 21:18
Eerste openHAB 3 Milestone Build: https://community.openhab...3-milestone-builds/106329. De 1.x add-ons werken daar niet meer, wordt nu echt tijd om eens van die 1.x mqtt binding af te stappen dus :)

Hippos are apparently just rage filled hate tanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
sfinx schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:07:
Eerste openHAB 3 Milestone Build: https://community.openhab...3-milestone-builds/106329. De 1.x add-ons werken daar niet meer, wordt nu echt tijd om eens van die 1.x mqtt binding af te stappen dus :)
Zag het ja. Ook maar eens verdiepen in de nieuwe rules engine, maar de DSL based rules zouden nog steeds moeten werken las ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-05 07:03

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Heej Allemaal, kom me ook hier in het topic even melden.
Sinds 2015 draai ik Domoticz.
Al een aantal keer getracht om naar OpenHAB of Home Assistant te gaan, maar liep tegen een aantal problemen aan.

Omdat Google Home steeds meer en meer hier in huis gebruikt werd en Ikea Tradfri en Meross in Domoticz ook niet fatsoenlijk wil, de overstap gemaakt naar Home Assistant..... totdat ik er na 2 dgn instellen en proberen achter kwam dat de koppeling met Google Home óf €5,- per maand kost, of een hele hoop ellende en moeite.

Uiteindelijk toch OpenHAB nog eens geprobeerd en dat heb ik nu sinds een weekje draaien.
Sinds gisteren eigenlijk volledig over en Domoticz ook uitgezet.

Alles draait in docker op ubuntu op ESXi 6.7.
Tot nog toe:
OpenHAB, Postgres en DSMR-reader.

Nu een vraagje.
In Home Assistent gebruikte ik OpenZwave (ook in docker) met Mosquitto (ook in docker) om via MQTT de z-wave info en bediening te doen.
In OpenHAB heb ik z-wave via de Add-On Z-Wave binding gekoppeld.

Wat heeft bij jullie de voorkeur, via MQTT of via de add-on?
én Kan ik de controller nog bedienen (groepen/devices linken aan groepen of knoppen) net als in Domoticz en OpenZwave kan via de z-wave addon?
Die MQTT oplossing vind ik opzich wel mooi omdat een herstart van OpenHAB geen onderbreking betekend in z-wave en dus de statussen ook blijven kloppen.
Maar wéér een extra service er tussen geeft mogelijk ook weer vertraging en mogelijk problemen...

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@HellStorm666 welkom! Ik gebruik zelf de Z-Wave binding naar grote tevredenheid. Nu 6 jaar in totaal en is altijd stabiel geweest.
Via Habmin kun je geavanceerde parameters wijzigen van ZWave nodes.
Nog even over je opmerking over Home Assistant, die 5 euro per maand is echt peanuts en helpt de paar hoofd-ontwikkelaars om de hele community als fulltime baan te kunnen runnen. Bij OpenHAB hebben ze wat zakelijke donoren geloof ik die voor alle infrastructuur betalen, maar voor niets gaat de zon op..

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-10-2020 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:12
@HellStorm666 gebruik ook de zwave binding naar tevredenheid. Geen ervaring met de andere opties.
@CyBeRSPiN Je bij Openhab ook bijvoorbeeld €2/mnd doneren om de infrastructuur te supporten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:00
Al die tijd Domoticz gedraaid echter voelt het gewoon heel moeilijk aan.
Niet dat er veel spullen gekoppeld waren behalve Hue en Fibaro (1 dimmer).

Maar gisteren gekozen voor openhab.
Moet alleen even er in duiken hoe en wat. Heb de installatie gedaan en ben bezig het om te zetten naar een andere poort. Is wel apart dat je op 2 plekken de aanpassing moet doen.
Gisteren werkte het en vandaag kreeg ik geen verbinding meer.
Dus alles maar even verwijderd.
Ga er wel rustig voor zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
sfinx schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:07:
Zijn er al ergens screenshots te zien van de nieuwe UI die bij OpenHAB3 geïntroduceerd wordt? Ik kon het nergens vinden, alleen geschreven tekst waarin staat dat het opnieuw ontwikkeld wordt en vergelijkbaar zal zijn met HabPanel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Dennis schreef op zondag 1 november 2020 @ 13:32:
[...]

Zijn er al ergens screenshots te zien van de nieuwe UI die bij OpenHAB3 geïntroduceerd wordt? Ik kon het nergens vinden, alleen geschreven tekst waarin staat dat het opnieuw ontwikkeld wordt en vergelijkbaar zal zijn met HabPanel.
https://community.openhab...g-oh3-in-eclipse/105902/4 Daar staan wat screenshots, ziet er wel fris uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
Dennis schreef op zondag 1 november 2020 @ 13:32:
[...]

Hier eventueel nog wat meer screenshots https://community.openhab...e-tutorial-2-first-steps/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Dank voor jullie reacties @CyBeRSPiN en @lampy25. Deze interface had ik inderdaad gevonden, maar ik was benieuwd naar screenshots van de end user bediening :). Ik meende dat daar dus ook iets nieuws voor kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
@Dennis ah daar nog niet heel veel van gezien, maar hier staat al wel ietsiepietsi https://community.openhab.org/t/oh3-your-ui/106488

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Kanonnen. Had de installatie van Openhab verwijderd omdat Domoticz nog ergens geinstalleerd stond.
Echter start het nu helemaal niet meer op.
Had wel al de laatste variant van Java er op staan, maar met 8 start het wel op, maar uiteindelijk krijg ik een error not found pagina. Dus dat schiet niet echt op.

Ga maar even al die spullen er af gooien en kijken hoe ik het op ga lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Arunia even je backup terugzetten van voor het verwijderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
@CyBeRSPiN Haha, dat is inderdaad een goeie, maar het is gelukkig zo dat ik nog weinig gedaan heb hiermee. Dus meestal is het dan verwijderen en opnieuw.
Alleen Openhab werkt niet lekker mee.

Maar nu nogmaals opnieuw en alleen Java8 SDK laatste versie installeren en dan Openhab 2.5.10.
Kijken of dit het oplost.

Daarna kijken of ik de service kan laten draaien op de juiste poort. Echter zag ik dat na het starten de service automatisch zichzelf uit gooide. Dus dat hoop ik dan ook meteen opgelost te hebben.

Moet overal nog wel goed in duiken. Zo ook hoe ik precies mijn Aeon Zwave Gen5 stick werkend krijg.
Maar daar kom ik wel achter.

Gevonden waar ik de port kan wijzigen (buiten de service om zeg maar:
setenv.bat

start.bat start het gebeuren wel op, maar ineens krijg ik de volgende melding wanneer ik naar localhost:poortnr ga:
HTTP ERROR 404
Problem accessing /start/index. Reason:

Not Found

Lijkt me dat de gedownloade zip niet correct is. Maar dat zou dan ineens gebeurd moeten zijn sinds de eerste keer.

I'm dumb, maar gelukkig niet de enige. Moest gewoon geduld hebben. :+

Nu zorgen dat de service start en aan blijft. Want dat ging de vorige keer niet goed.

Het ziet er naar uit dat het goed gaat op dit moment.

[ Voor 32% gewijzigd door Arunia op 10-11-2020 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Hmm, punt blijft dat de service na starten ook eigenlijk na een paar seconden weer stopt.
Kom niet tegen waarom dit gebeurd. Verwacht dat de Java versie gewoon goed is. Er wordt Java 8 gevraagd en die ook geinstalleerd. Laatste versie leek niet goed te gaan, maar wellicht kan ik dat alsnog beter doen.

Het wijzigen van de port is wel gelukt in de wrapper file. Dus dat stukje gaat dan wel goed.

[ Voor 13% gewijzigd door Arunia op 11-11-2020 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Arunia is Docker geen optie? Dat heb ik hier nu al een tijd draaien en hoef je je niet druk te maken over zaken als Java.

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeRSPiN op 11-11-2020 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@CyBeRSPiN Dat is wel een goeie. Heb docker ook draaien, maar niet voor alles.
Zit nog niet goed in backups maken etc daarvan, maar goed. Voor nu is dat ook niet heel erg.
Ga daar eens naar kijken. Had er helemaal niet eens bij stil gestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Arunia schreef op woensdag 11 november 2020 @ 22:19:
@CyBeRSPiN Dat is wel een goeie. Heb docker ook draaien, maar niet voor alles.
Zit nog niet goed in backups maken etc daarvan, maar goed. Voor nu is dat ook niet heel erg.
Ga daar eens naar kijken. Had er helemaal niet eens bij stil gestaan.
Je moet je config buiten de container houden, upgraden is kwestie van docker pull doen en je config is vrij weinig om te backuppen. Mappen van USB voor bijvoorbeeld Zwave of Zigbee dongles gaat ook goed, staat wel uitgelegd op die pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@CyBeRSPiN Dank, ik ga er binnenkort eens goed voor zitten. Vaak werkt dat inderdaad wel gewoon goed.
Draai wel onder Windows 10 uiteraard met Docker Linux containers.

Zou dan dit stukje zijn:
Starting with Docker mounting a host directory (for advanced user)

[ Voor 22% gewijzigd door Arunia op 12-11-2020 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Nog even aan het klooien geweest met de normale installatie.
Het ging fout bij de z-stick binding.
Heb Oracle java er af gegooid en Zulu gebruikt. En nu blijft hij aan en zie ik de dimmer op de kamer van mijn dochter op komen.
Ga het hiermee eens verder proberen. Binnenkort eens kijken of ik hem als Service kan draaien, maar verwacht van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ik merkte op dat als ik Openhab draai op custom poort, dat meteen mijn Unifi controller niet meer werkt. Terwijl ze niet op dezelfde poort draaien. Zodra ik tijd heb, ga ik daar weer eens naar kijken.

Net toch maar een Fibaro power plug besteld voor Z-wave. Heb toen de keuze gemaakt voor Fibaro en vind het wel een fijn merk.
We gaan het wel zien hoe het loopt. En heb er toch niet heel veel nodig. Dus die keer 45 euro uitgeven komen we ook wel weer overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
Arunia schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 16:22:
Ik merkte op dat als ik Openhab draai op custom poort, dat meteen mijn Unifi controller niet meer werkt. Terwijl ze niet op dezelfde poort draaien. Zodra ik tijd heb, ga ik daar weer eens naar kijken.

Net toch maar een Fibaro power plug besteld voor Z-wave. Heb toen de keuze gemaakt voor Fibaro en vind het wel een fijn merk.
We gaan het wel zien hoe het loopt. En heb er toch niet heel veel nodig. Dus die keer 45 euro uitgeven komen we ook wel weer overheen.
De Unifi controller gebruikt een flink aantal poorten (https://help.ui.com/hc/en...18506997-UniFi-Ports-Used), dus let op dat je custom poort wel echt vrij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@SiErRa Dank, net even gecheckt, maar blijkbaar zijn dat geen poorten welke ik gebruik zeg maar.
Maar nu opeens werkt het wel normaal. Vaag gedoe. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Vandaag de Fibaro power wall kunnen koppelen. Zag dat de zwave stick offline stond waardoor het in eerste instantie niet lukte. Heb toen de stick verwijderd en de rest van de devices.
En de stick weer opnieuw toegevoegd waarna de power wall ineens meteen te voorschijn kwam.

Moet zeggen dat openhab tegenover Domoticz wel aardig wennen is.
Functies zoals een minimum stand op de dimmer etc heb ik nog niet kunnen vinden. Zal binnenkort eens rustig de handleiding door gaan nemen. Met wat ik met bladeren tegen kwam ben ik nog niet verder gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MMatthijsV
Arunia schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:23:
Functies zoals een minimum stand op de dimmer etc heb ik nog niet kunnen vinden.
Zie https://www.openhab.org/d....html#element-type-slider.

code:
1
Slider item=<itemname> [label="<labelname>"] [icon="<iconname>"] [sendFrequency="frequency"] [switchSupport] [minValue=<min value>] [maxValue=<max value>] [step=<step value>]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Nog even zitten klooien, maar hoewel openhab er makkelijker uit ziet dan Domoticz, maar om één of andere reden is het wel goed zoeken naar de verschillende modules e.d.
Qua kennis is er op internet wel wat te vinden, maar niet altijd precies wat je zoekt.
Heb Habmin geïnstalleerd staan en dacht het gevonden te hebben, maar ook daar kom je dan geen stap verder.

Maar goed, ik moet eens rustig de tijd hebben om er in te duiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lampy25
@Arunia Ken eigenlijk Domoticz niet, maar openhab is zeker niet altijd even makkelijk doordat er zoveel mogelijk is.
habmin is enkel handig voor z-wave, verder wordt het niet meer gebruikt.

Wil je de minimale waarde aanpassen in de dimmer zelf, dan kan dat prima via habmin.
Klik op Configuration, Things, Configuration parameters en dan de juiste parameter.

De link naar de slider van MMatthijsV is voor de dagelijkse interface. https://www.openhab.org/docs/tutorial/sitemap.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
a.s. zaterdag is er ook een virtual event https://community.openhab...cember-5th-updated/108535
In de link vind je de verwijzing naar het event zelf op youtube.

Please join us for our virtual meetup on December 5th at 4pm CET / 7am PST . This will be an online event featuring presentations from a few of our community members.

The following topics will be presented:

The Past, the Present and the Future
A Tour of the New openHAB 3 UI
openHABian Update
Bayesian Presence Detection
Innovative input devices for openHAB

The event will streamed live on YouTube with realtime chat for questions and answers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@lampy25 Domoticz oogt wat antieke moet ik zeggen, maar voelt iets logischer door de menu's itt openhab met de verschillende modules zoals habmin, paper ui enzovoorts.
Qua instellen was ik met Domoticz er sneller doorheen.

Het vage is, dat deel met de puzzelstukjes krijg ik er maar eentje neer gezet, maar verder kan ik er niets mee.

We hebben op dit moment wat hue ledstrips en een fibaro dimmer en dan nu een power wall van fibaro. Dit wil ik jij het verbouwen/opknappen van een kamer steeds verder uitbreiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lampy25
@Arunia
In principe heb je enkel paperUI (instellen) nodig, en basisUI voor de interface (dagelijkste bediening).

Er is een youtube kanaal wat je helemaal meeneemt in de setup van OpenHAB:
https://www.youtube.com/p...Oc7p7AlzbcDtU0ptME9wxSLE3

En anders kan ik je echt aanraden om de documentatie goed te lezen.
Het zo uitgebreid dat wanneer je gewoon blind begint je er niet uit gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@lampy25 zo'n idee had ik al.
Dan ga ik lezen zodra ik weer tijd heb en ga ik dat kanaal bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
@lampy25 Ik heb even de sitemap en item list gemaakt.
Zowel de Fibaro dimmer als de Wallpower toegevoegd.
Had de openhab app er al op staan. En dat gaat goed. Schakelen van de wallpower werkt. Ik hoor hem hier schakelen (als test).

Dus zowel op de basicUI als op de app waar ik die open gaat dat goed.
Binnenkort eens verder kijken naar timers en bijvoorbeeld zonsondergang als instelling enzovoorts. Maar dat komt later wel.

Het begin is er! It's alive! It's alive!

En als stap nog Hue toevoegen. Maar ook dat werkt gewoon even prima met de Hue app zelf.

[ Voor 8% gewijzigd door Arunia op 04-12-2020 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
Mooie vooruitgang! Je gaat sneller dan ik destijds :)
Omdat ik zelf geen ervaring heb met programmeren met code gebruik ik nodered voor alle logica. Toch net iets visuele en makkelijker debuggen.
Met de komst van OH3 ga ik misschien nog wel over op code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Haha, dank je wel. :)
Heb wel iets ervaring, ook qua code. Maar dat komt door webdesign en ook deels de Raspberry pi waar ik in de code bezig was om dingen aan te passen.
Ik probeer met voorbeelden en combineren van voorbeelden alles te begrijpen.

Dat codered toen met Domoticz ook wel zitten bekijken. Net als hier met de "puzzelstukjes". :P Maar als code werkt is ook prima te doen.

Heb heel erg zitten twijfelen om meteen OH3 te gebruiken, maar denk dat dat nog net iets te test fase is. Alhoewel tegen de tijd dat het hier vol hangt, is dat ook wel klaar om echt te gebruiken.

Zag wel dat de schakelaar voor de kamer van mijn dochter niet altijd correct weergegeven wordt, maar goed.
Die hangt dichter bij de Zwave stick. Terwijl de module beneden een stuk verder hangt en waarschijnlijk door die module heen gaat.
Reactie is verder wel goed overigens.

Volgende stap wordt de lampjes op de gang automatisch aan laten gaan op bepaalde tijden oid. Wellicht nog uitbreiden met een bewegingssensor waardoor ze zwakker gaan branden na een tijdje geen beweging. Noem maar iets.
De hue verlichting ga ik ook nog toevoegen, maar dat is meer voor het extra. En eens kijken of de nieuw gekochte twinkly kerstverlichting wat kan gaan doen. Maar zelfde als met hue is daar een app voor met leuke instellingen. Dus wellicht zie ik dat wel los van elkaar.

[ Voor 22% gewijzigd door Arunia op 05-12-2020 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
De Twinkly verlichting is aangesloten in de boom. Werkt met de app en heb een Python script gevonden welke in HA werkte en iemand het omgebouwd heeft naar OpenHAB.
Eigenlijk hoef ik alleen aan en uit.
Het script kan ik uitvoeren buiten OpenHAB om en dat werkt. Zowel aan als uit.
Echter, geen idee hoe ik het aan kan spreken vanuit OpenHAB.
Vond wel iets over EXEC, maar kom daar niet echt uit hoe en wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Arunia als jet het weet is het wel simpel ;)
  1. Plaats het script ergens op je openhab server en zorg dat het executable is voor de openhab user
  2. In je rule doe je vervolgens:
    executeCommandLine("/pad/naar/script/doeDieTwinklyBedienen.py")
That's it.

Met spaties in je command kan het soms wat tricky zijn bedenkt ik me nu. Ik gebruik zelf scripts per actie. Dus doeAan.sh en doeUit.sh. Maar mogelijk doe ik moeilijk terwijl dat niet meer zo hoeft..
Zie https://www.openhab.org/d...actions.html#exec-actions

[ Voor 33% gewijzigd door CyBeRSPiN op 11-12-2020 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@CyBeRSPiN Ik ga er eens rustig naar kijken.
Het is één Python script met alles erin. Die kun je aanspreken door:
python3 twinkly.py 192.168.x.x on
Turn Twinkly on
python3 twinkly.py 192.168.x.x off
Turn Twinkly off
python3 twinkly.py 192.168.x.x brightness 50
Set brightness to 50

Nu vind ik die laatste dan minder boeiend en heb ik nog niet rustig gekeken wat er precies nog meer in zit.
Wellicht dat ik het gewoon moet splitsen, maar ach.

https://community.openhab...-lights-integration/58499

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Arunia best kans dat het met
executeCommandLine("python3 twinkly.py 192.168.x.x on")
gewoon al werkt.

[ Voor 90% gewijzigd door CyBeRSPiN op 11-12-2020 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@CyBeRSPiN Ik kom nergens tegen waar ik het in moet vullen. Denk dat ik het bij Things > EXEC binding moet doen.
En dan Command? Dat staat dan weer echt nergens op internet. Maar ik zal er zeker overheen kijken.

Bedenk me net dat ik niet weet of ik twee ip adressen tegelijk aan kan spreken. Maar dat proberen we wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Arunia o je gebruikt de Paper UI? Ik ben nog van de oude stempel met .items en .rules files waarin ik alles met de hand configureer. Geen idee hoe dit dan werkt..

Dit staat er bijvoorbeeld in mn marantz.rules file:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
then
  } else {
  }
end

Je kunt dit zover ik weet wel combineren met Items die je in Paper UI hebt aangemaakt.

[ Voor 67% gewijzigd door CyBeRSPiN op 11-12-2020 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@CyBeRSPiN Niet perse. :P Ik combineer gewoon alles. Dus ook .items en .sitemaps.
Dus ik moet een .rules aanmaken?

Uiteindelijk wil ik hem onder sitemaps ook wel zichtbaar hebben, maar ga even een rule aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Arunia als je VSCode met de OpenHAB extension gebruikt krijg je de nodige hulp ook.
https://www.openhab.org/d...openhab-vs-code-extension

Die rules syntax is even puzzelen. Ook moet je even kijken of hoe je wilt triggeren. Op basis van 'received update' of op basis van 'received command', of 'when Item xxx changed' of 'when Item xxx changed from ON to OFF'
Het is echt heel krachtig wat er allemaal mee mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@CyBeRSPiN Ok, dan ga ik daar gewoon even rustig mee puzzelen. Heeft geen haast... Nahja, voor Kerst haha. :P

Zie dat Notepad++ ook gekoppeld kan worden. Maar ga het wel eens doorlezen.

[ Voor 26% gewijzigd door Arunia op 11-12-2020 16:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djpsycho82
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-05 09:18
Ik gebruik al jaren VScode en bevalt erg goed. Ik gebruik notepad++ voor mijn logfiles om wat dingen terug te kunnen zoeken.

Let op, als je openhab vanaf een raspberry pi draait (3b in mijn geval) dat het language server protocol ervoor zorgt dat de CPU continue rond de 100 procent zit wanneer VScode gestart is. Kost nogal wat zoektijd als je geen idee hebt waarom je openhab zo traag is en hoog cpu heeft weet ik uit ervaring...

Je lost dat simpel op door in VSCode in settings.json (in de settings van de openhab plugin) deze regel toe te voegen: "openhab.lspEnabled": false,

Het kan volgens dit [https://community.openhab.org/t/vscode-slow-with-lsp/54802/12] forum op meerdere manieren, maar dit is de manier die bij mij prima werkt.

Wat je kwijt raakt is volgens mij de koppeling van VScode naar je items, thing, enzo. Dat VSCode ook je items etc. kan aanvullen tijdens typen. Ik mis dat niet echt, als je in een rules file een item getypt hebt dan vult hij hem bij de volgende keer typen aan omdat je in dezelfde file zit, handige intelligentie :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djpsycho82
Nog een tip waar ik laatst achter kwam.

Ik gebruikte timers op meerdere manieren. Mijn meest gebruikte manier was via rules een Timer te maken. Deze voert na een x aantal minuten/seconden de code uit en die kan je eventueel 'rescedulen':

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
var Timer tmrWaitoff = null

if (tmrWaitoff !== null){
        tmrWaitoff.cancel()
    }

tmrWaitoff = createTimer(now.plusSeconds(60), [|
        if (Playstation.state == ON){
            Voice.postUpdate("Let op! De Playstation staat nog aan terwijl de TV uit staat!")
        } else {
           tmrWaitoff.rescedule(now.plusSeconds(60))
        }

tmrWaitoff = null
    ])

Nadeel wat ik merk bij dit is dat de cpu load op mijn Pi erg hoog wordt bij dit soort acties. Bovenstaand heb ik gekopeerd uit één van mijn rules files, aangepast met rescedule als voorbeeld (compleet onlogisch, maar kon ff zo snel niks anders bedenken haha).

Vooral bij lampen die tijdelijk aan moeten blijven en bijvoorbeeld langzaam moeten dimmen (now.plusSeconds(1) bijvoorbeeld), krijgt de cpu aardig wat op zijn bord schijnbaar. Nog een nadeel is dat het niet super logisch werkt. Dat stukje code wordt dus niet uitgevoerd als de rule uitgevoerd wordt, maar pas na x seconden. Daarbij moet je ervoor zorgen dan die timer niet 2 keer geladen wordt. Dus 2x een rule laden door een motion sensor waar je 2 keer langs loopt, zorgt ervoor dat de timer 2 keer uitgevoerd gaat worden, 3x langslopen is 3x, etc. dus je moet een .cancel() gebruiken, maar dat mag alleen als de timer niet null is. Daarbij kan je de timer niet uitlezen, je weet niet hoe lang het nog duurt voordat hij 'gefired' wordt. Maar dat kan de expire binding ook (nog) niet. Kortgezegd, je moet wel weten wat je doet bij gebruik van deze timers.

Ik heb afgelopen weken veel omgezet naar switches die gekoppeld zijn aan de expire binding. Dus je hebt een schakelaar die uitschakelt na 1 seconde bijvoorbeeld. Idee is dan om de schakelaar in te schakelen als de lampen langzaam moeten dimmen. Dan een rule maken die de schakelaar steeds weer aan zet, lamp iets dimt totdat de lamp uit is. Zoals dit (één van mijn meest leuke dingetjes die ik gebouwd heb, lampen die langzaam dimmen als je in bed ligt, dat voelt werkelijk heerlijk):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
item:

Switch SlaapkamerFade "Slaapkamer fade schakelaar" { expire="1s,command=OFF" }

----
var Number numTimeout
var Number numSpeed
var Number numValueLamp
var Number numValueSpots
-----

rule "Slaapkamer fade"
when
    Item SlaapkamerFade changed to OFF
then
    if (SlaapkamerTimeout.state == ON || Slaapkamer_motion.state == ON || Slaapkamerforce.state == ON){
        return;
    }

numValueLamp = Slaapkamerlamp.state
    numValueSpots = Slaapkamerspots.state
    numValueLamp = numValueLamp - numSpeed
    numValueSpots = numValueSpots - numSpeed

if (numValueLamp < 0){
        numValueLamp = 0
    }

if (numValueSpots < 0){
        numValueSpots = 0
    }

Slaapkamerlamp.sendCommand(numValueLamp)
    Slaapkamerspots.sendCommand(numValueSpots)
    Slaapkamerkastspot1.sendCommand(numValueSpots)
    Slaapkamerkastspot2.sendCommand(numValueSpots)

if (numValueLamp > 0 || numValueSpots > 0){
        SlaapkamerFade.postUpdate(ON)
    }

if (numValueLamp == 0 && numValueSpots == 0 && (System_pod_mode.state == "voornacht" || System_pod_mode.state == "nacht")){
        SlaapkamerSleep.postUpdate(ON)
    }
end

De variabelen numValueLamp, numSpeed enzo declareer ik helemaal bovin de rules file, zodat ze global worden. Anders zouden ze bij het uitschakelen van die expire schakelaar steeds naar dezelfde waarde terug keren in mijn voorbeeld.

Dit zorgt er bij mij voor dat de rest van de woning nog normaal reageert als zo'n expire binding gebruikt wordt. Bij de createTimer functie zorgde het er bij mij voor dat als er 2 of meerdere van die timers liepen, de motion sensors veel te laat uitgelezen werden en sommige ruimtes even donker bleven als je daar kwam. En dat laat de WAF behoorlijk zakken ;).

Ik denk dat de Expire binding efficiënter is omdat hij hiervoor bedoelt is.

Waarom ik nog createTimer gebruik? Om de simpele reden dat ik niet steeds een item wil maken voor een korte simpele timeout. Een item toevoegen zorgt toch voor een soort reload van veel van je rules files wat het systeem in mijn geval erg traag maakt. Ik heb 31 rules files met zo'n 7500 regels aan code in totaal. Daar wordt de raspberry pi soms wat nerveus van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@djpsycho82 thanks voor de tip over die expire binding! Zal daar de komende vakantie eens in gaan duiken.
Klinkt ook alsof dat robuuster werkt met minder code :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djpsycho82
Ik heb er voor die slaapkamer code zo'n 600 regels mee bespaard... maar moet wel zeggen dat die code wat 'spaghetti' begon te worden, dus was niet alleen winst door expire. De code wordt er wel een stuk logischer van, scheelt ook voor aanpassingen in de toekomst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Ik zie wel dat dit een v1 binding is, let op dat die removed wordt in OpenHAB 3.0. Er zal iets soortgelijks zijn dat niet van een binding afhankelijk is vermoed ik.
Ah toch niet, het zit ook in OH 3 :)
https://github.com/openhab/openhab-core/issues/1620

[ Voor 21% gewijzigd door CyBeRSPiN op 18-12-2020 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djpsycho82
Ik schrok even, had ooit ook zoiets gelezen maar volgens mij valt het mee volgens het openhab forum:

https://community.openhab...nding-going-away/87395/21

https://next.openhab.org/...ems.html#parameter-expire < hij zit al in de documentatie gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Gister meteen OpenHAB 3.0 geinstalleerd.
Is mooi geworden! Ook duidelijk dat text files voor config niet meer van deze tijd zijn, die ga ik binnenkort omzetten naar items in de UI. Kan ik ook alles veel makkelijker via mn iPad configureren.
Gebruikte nog de MQTT 1.0 binding, dus naar nog wat werk te doen. Maar voor de rest werkt alles. Super dat alles nu in 1 UI zit en je alles van een ZWave module nu op een plek kunt aanpassen ipv daarvoor naar Habmin te moeten.

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-12-2020 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
Ben ook langzaam alles aan het overzetten, maar ben opnieuw begonnen dus duurt wat langer.
Mocht je iets missen in V3 wat wel in v1 zat, je kan parallel een v2 draaien met de remote openhab binding. Items kun je dan gemakkelijk delen tussen twee openhab setups.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Ik vind MQTT toch wel erg verwarrend.
Met de 1.x binding was het simpel:
code:
1
Switch ketel_ww       "Warm water actief? [MAP(ONOFF_AanUit.map):%s]"  <faucet> (gPersist) { mqtt="<[mosquitto:events/central_heating/otmonitor/hotwater:state:MAP(01_ONOFF.map)]" }

Een 0 of 1 in MQTT werd een ON/OFF voor de Switch. Vervolgens bij weergave van het item vertaal ik dat naar Aan of Uit. Maar ik snap nu niet waar ik die Aan/Uit transformatie kwijt kan.
Die UI begint me nu al de keel uit te hangen tov de text configuratie :P Thing/Channel/Item, ik zit steeds op de verkeerde plek blijkbaar.

Uiteindelijk gevonden..
Bij het label van een item kun je ook de MAP doen.
Dus als je label zet op "Warm water actief? [MAP(ONOFF_AanUit.map):%s]" dan wordt de transformatie toegepast bij weergave.

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-12-2020 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Als ik het zo lees en na onderzoek, is er geen upgrade mogelijkheid van V2 naar V3.
Niet dat ik er heel veel in heb zitten, maar moet dan wel even onderzoek doen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Arunia schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 19:37:
Als ik het zo lees en na onderzoek, is er geen upgrade mogelijkheid van V2 naar V3.
Niet dat ik er heel veel in heb zitten, maar moet dan wel even onderzoek doen haha.
Jawel hoor. Kwestie van de update tool draaien van de nieuwe versie terwijl je de bestaande ./userdata en ./conf (en eventueel ./addons) directories gebruikt.
Met docker was het zo simpel als de imageversie aanpassen en starten, de update werd vanzelf opgepakt.
Zorg daarom wel voor een backup zodat je makkelijk weer de oude versie kan starten.
Grote voordeel van Docker is dat de nieuwe Java 11 vanzelf meekomt, hoef je niet zelf mee te klooien.

Bij mijn werkte alles nog behalve de oude MQTT meuk die ik jaren terug al met de verkeerde stokoude binding had opgezet..
Zie hier voor meer info over upgraden: https://github.com/openha...ases#manual-installations

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-12-2020 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@CyBeRSPiN oh, dat valt wel mee dan. Er staat toch zo weinig in. Dus echt een backup maakt niet uit. Maar ga er eens voor zitten binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
@CyBeRSPiN heb nooit de oude Mqtt binding gebruikt dus weet ook niet zo het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:31

FutureCow

(C) FutureCow

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:16:
Ik vind MQTT toch wel erg verwarrend.
Met de 1.x binding was het simpel:
code:
1
Switch ketel_ww       "Warm water actief? [MAP(ONOFF_AanUit.map):%s]"  <faucet> (gPersist) { mqtt="<[mosquitto:events/central_heating/otmonitor/hotwater:state:MAP(01_ONOFF.map)]" }

Een 0 of 1 in MQTT werd een ON/OFF voor de Switch. Vervolgens bij weergave van het item vertaal ik dat naar Aan of Uit. Maar ik snap nu niet waar ik die Aan/Uit transformatie kwijt kan.
Die UI begint me nu al de keel uit te hangen tov de text configuratie :P Thing/Channel/Item, ik zit steeds op de verkeerde plek blijkbaar.

Uiteindelijk gevonden..
Bij het label van een item kun je ook de MAP doen.
Dus als je label zet op "Warm water actief? [MAP(ONOFF_AanUit.map):%s]" dan wordt de transformatie toegepast bij weergave.
Het is idd even wennen met Thing -> Channel -> Item(gebruik MQTT 2.0 al een tijd...)
Bij Channel kun je custom ON/OFF instellen. Dus als je daar gewoon bij ON 1 invult en OFF 2, hoef je niet de transformeren met een MAP.
Na een tweede keer lezen gaat het om het vertalen naar het Nederlands, daar heb je idd nog wel een MAP voor nodig. Geen idee of https://translate.openhab.org/ daar verandering in kan brengen?

[ Voor 7% gewijzigd door FutureCow op 22-12-2020 23:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@FutureCow inmiddels zit ik er helemaal in. Die vertaling gebruikte ik voor de sitemap voor de iOS app (die best wel gedateerd is overigens). Mn werkwijze is nu dat ik de MAP met vertaling in de .sitemap doe middels een label, ipv de label te gebruiken die op het Item zelf zit.
Nu zijn al mn items weer netjes in het overzicht zonder die [MAP(..)] toestanden in de labels.

Ben nu vooral erg onder de indruk van het Semantische model. Door alles in een hiërarchie te hangen op basis van locatie en/of apparaat wordt er automatisch een hele logische UI gegenereerd. Wow!
Dit was misschien met OH2 ook al mogelijk, maar ben daar nooit mee aan de slag gegaan.
Hoop wel dat de iOS app nog een opfrisbeurt krijgt, hoewel die nog steeds prima functioneert.

Wil nu alles om gaan zetten. Daar gaat even wat tijd in zitten, want had alles in text files staan.
Mooi klusje voor deze kerstvakantie :)

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 23-12-2020 00:38 ]

• MarcoT85
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 26-02 12:34
Hoi allemaal,

Ik ben ook begonnen met het overzetten van alles naar OH3 en ben met een schone lei begonnen omdat er in de afgelopen 3 jaar zoveel bijgekomen is dat het een beetje een warboel begon te worden. Moet zeggen dat ik na 3 dagen aardig de weg begin te kennen binnen het systeem en het overzetten valt me erg mee.
Vooral de mogelijkheid om in veel schermen binnen de nieuwe UI te kunnen schakelen naar code is wel erg prettig omdat het op die manier toch wat meer herkenbaar is en kopiëren en plakken van bijvoorbeeld channels bij vergelijkbare items is erg makkelijk.

Nou begin ik alleen wel te merken dat mijn frontail log enorm vol begint te raken omdat ik weer allerlei items zie updaten. In het verleden had ik mijn org.ops4j.pax.logging.cfg bestand aangepast zodat ik de updates van bijvoorbeeld Astro items niet zag.
Weet iemand hoe dat nu werkt in OH3? Ik weet dat de log nu in log4j2.xml wordt geconfigureerd maar ik ben daar echt een noob in en krijg geen goede documentatie gevonden.
Pagina: 1 ... 15 ... 18 Laatste