Dat is wat ik nu doe, al werkt het ook nog niet optimaal... Ik kan nog wel wat tweaken...
Hey Ben zelf net begonnen met Openhab2. Het lijkt me top alleen wel even inkomen maar dat moet geen probleem zijn. Zal hieronder even schrijven wat ik van plan ben.
Nu heb ik een huis vol met Kaku en een Homewizard leuk maar niet super. Te weinig mogelijkheden en Kaku werkt niet altijd even goed. Nu wil eerst de Homewizard vervangen naar een pi met openhab2. En alle kaku daarin overzetten Misschien uiteindelijk z-wave gaan gebruiken.
Heb openhab nog niet totaal werkend op de pi gekregen dit komt door mijn gebrek in linux. Hoop op wat goede documentatie hoe je openhab2 installeert en gelijk het meeste instelingen goed hebt. Heb nu ruzie met de rechten enzo.
Dus dacht ik installeer het eerst is op mijn windows pc en ga daar even klooien zodat ik bekent raak met openhab. Dat ging vrij simpel heb de RFxcom werkend en mijn eerste lamp kunnen bedienen. Nu is mijn vraag hoe link ik een lamp aan een sitemap? Heb https://genetx.tweakblogs.net/blog/archief/2016/04/ proberen te volgen maar kaku werkt net iets anders.
Nu heb ik een huis vol met Kaku en een Homewizard leuk maar niet super. Te weinig mogelijkheden en Kaku werkt niet altijd even goed. Nu wil eerst de Homewizard vervangen naar een pi met openhab2. En alle kaku daarin overzetten Misschien uiteindelijk z-wave gaan gebruiken.
Heb openhab nog niet totaal werkend op de pi gekregen dit komt door mijn gebrek in linux. Hoop op wat goede documentatie hoe je openhab2 installeert en gelijk het meeste instelingen goed hebt. Heb nu ruzie met de rechten enzo.
Dus dacht ik installeer het eerst is op mijn windows pc en ga daar even klooien zodat ik bekent raak met openhab. Dat ging vrij simpel heb de RFxcom werkend en mijn eerste lamp kunnen bedienen. Nu is mijn vraag hoe link ik een lamp aan een sitemap? Heb https://genetx.tweakblogs.net/blog/archief/2016/04/ proberen te volgen maar kaku werkt net iets anders.
[ Voor 7% gewijzigd door Daanos op 11-07-2016 15:09 ]
In welke zin werkt het anders? Het zou gewoon zo moeten werken! Kun je de kaku's nu al schakelen, of niet? En zo ja, hoe? Via de Paper UI? Maw: Waar loop je exact vast wat betreft mijn handleiding?Daanos schreef op maandag 11 juli 2016 @ 15:07:
Heb GENETX' tweakblog proberen te volgen maar kaku werkt net iets anders.
Uiteindelijk zou je een de lamp al aan een Item moeten hebben gekoppeld. Daarna is het een kwestie om dat Item toe te voegen aan de sitemap.
Let op, je koppelt niet de lamp, maar een item aan de sitemap. Vervolgens loopt het dus zo: Sitemap knop -> Item -> Kaku. Een item is altijd een iets tussen de user interface en het apparaat of dienst.
[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 11-07-2016 15:17 ]
Bedankt voor je sneller replay. Ja hij werkt via de paper UI. Volgens mij loop ik vast bij link channel. Kan dat nergens vinden als ik op het blauwe rondje klik staat er onder link channel link maar kan niks kiezen krijg geen pop up.
[ Voor 4% gewijzigd door Daanos op 11-07-2016 15:31 ]
Aah, dan moet je eerst nog een item aanmaken waar je hem aan kan koppelen. Dat doe je door een *.items-bestand aan te maken in de items map en een item toe te voegen als:
Zorg wel dat OpenHAB het bestand inleest. Eventueel moet je herstarten.
code:
1
| Switch Kaku_Lamp "Een lichtschakelaar" |
Zorg wel dat OpenHAB het bestand inleest. Eventueel moet je herstarten.
Op één van de blauwe rondjes. Let op, blijkbaar heb je Command en Dimming Level al gekoppeld! Zie het witte rondje. Klik er nog eens op en het rondje wordt weer blauw (ontkoppeld). Probeer het dan nog eens en je zou de popup moeten krijgen. Als dat niet zo is moet je wellicht een andere browser proberen.
[ Voor 32% gewijzigd door GENETX op 11-07-2016 15:41 ]
Bedankt ik ga me in een hoekje lopen schamen. Was inderdaad de browser die het probleem maakte. Top dan kan ik verder
Welke browser had je? Dan weten we dat ook weer 
Altijd een goed idee om zo volledig mogelijk te zijn, anderen komen dit topic vas took nog eens via via (oa google) tegen en niks is vervelender als een probleem is opgelost zonder goede omschrijving van de oplossing en/of het probleem.
Altijd een goed idee om zo volledig mogelijk te zijn, anderen komen dit topic vas took nog eens via via (oa google) tegen en niks is vervelender als een probleem is opgelost zonder goede omschrijving van de oplossing en/of het probleem.
Firefox was de boosdoener. Het stomme is dat verder alles wel gewoon werkte zo als zou moeten. In opera werkte wel alles goed het stomme is dacht dat ik het al had geprobeerd in opera werk altijd met 2 browser voor dit soort dingen.
Morgen maar weer verder weet iemand of je ondertussen al apt-get goed werkt voor openhab2 las ergens dat het nu wel kan. gelukt via http://docs.openhab.org/installation/apt.html samen met deze http://www.makeuseof.com/...-automation-raspberry-pi/ Let wel op dat je af en toe de code code moet veranderen
Heb de Pi draaien met openhab2 nu probeer ik openhab rechten te geven tot de usb poort maar loop hier op vast iemand een idee.
Opgelost moest natuurlijk sudo voor
Begin nu te snappen waarom iedereen zegt dat openhab het een steile leercurve heeft. Maar het gaat mij lukken ooit
Morgen maar weer verder weet iemand of je ondertussen al apt-get goed werkt voor openhab2 las ergens dat het nu wel kan. gelukt via http://docs.openhab.org/installation/apt.html samen met deze http://www.makeuseof.com/...-automation-raspberry-pi/ Let wel op dat je af en toe de code code moet veranderen
Heb de Pi draaien met openhab2 nu probeer ik openhab rechten te geven tot de usb poort maar loop hier op vast iemand een idee.
code:
1
2
3
| pi@raspberrypi:~ $ usermod -a -G dialout openhab usermod: Permission denied. usermod: cannot lock /etc/passwd; try again later. |
Opgelost moest natuurlijk sudo voor
code:
1
| pi@raspberrypi:~ $ sudo usermod -a -G dialout openhab |
Begin nu te snappen waarom iedereen zegt dat openhab het een steile leercurve heeft. Maar het gaat mij lukken ooit
[ Voor 62% gewijzigd door Daanos op 13-07-2016 16:59 ]
Mja, dat zijn nog standaard linux zaken
Gister op het werk merkte ik wel dat de Plugwise binding niet werkt op OpenHAB 2.0. Een vrij algemen error waar ik niks op kon vinden met google.
Edit:
Plugwise werkt nu weer prima met OpenHAB 2 Beta 4. Zorg dat je de Serial Binding ook installeert.
Gister op het werk merkte ik wel dat de Plugwise binding niet werkt op OpenHAB 2.0. Een vrij algemen error waar ik niks op kon vinden met google.
Edit:
Plugwise werkt nu weer prima met OpenHAB 2 Beta 4. Zorg dat je de Serial Binding ook installeert.
[ Voor 21% gewijzigd door GENETX op 06-10-2016 08:40 ]
Onder 1.8.3 werkt de plugin redelijk goed, recentelijk bugje opgelost waardoor er nu niet zo veel CPU meer gevraagd wordt.
https://github.com/openhab/openhab/pull/4162
De plugin vanaf daar pakken zolang deze nog niet in release zit.
Hopelijk gaat deze ook naar 2.0 toe, maar volgens mij is er geen maintainer voor deze plugin. Zonde, want de plugwise hardware draait bij mij al jaren zonder een steekje te laten vallen.
https://github.com/openhab/openhab/pull/4162
De plugin vanaf daar pakken zolang deze nog niet in release zit.
Hopelijk gaat deze ook naar 2.0 toe, maar volgens mij is er geen maintainer voor deze plugin. Zonde, want de plugwise hardware draait bij mij al jaren zonder een steekje te laten vallen.
Helemaal met je eens! Thanks btw, op de pi draaide het hier wel aardig traag inderdaad... Zal hem op onze 1.8.x setup eens updaten.
Hier iemand die OpenHAB 2.0 werkend heeft gekregen met Z-Wave middels de Razberry (GPIO)? Ik begrijp uit de verhalen op internet dat het een nogal lastig verhaal is en dat het momenteel beter gaat met een USB-stick.
[edit]
Aha, ik vind nu dit:
[edit]
Aha, ik vind nu dit:
Straks eens proberen!• Paper UI -> Inbox -> Manually Add Thing -> Z-Wave Binding -> MANUALLY ADD THING
• Serial Port = /dev/ttyAMA0 (example is a Raspberry Pi serial port - change as needed)
• Controller Is Master = TRUE
• Network Security Key is only relevant if you have extracted one from a previous secure install (e.g. Z-Way networkKey in /opt/z-way-server/config/zddx/*)
• Heal Time = 2 AM
[ Voor 51% gewijzigd door Dennis op 26-07-2016 16:28 ]
Vergeet niet dat je voor de seriele poort rechten nodig hebt (dailout) en dat je de poort moet toevoegen in de java_args.Dennis schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 15:29:
Hier iemand die OpenHAB 2.0 werkend heeft gekregen met Z-Wave middels de Razberry (GPIO)? Ik begrijp uit de verhalen op internet dat het een nogal lastig verhaal is en dat het momenteel beter gaat met een USB-stick.
[edit]
Aha, ik vind nu dit:
[...]
Straks eens proberen!
Dat ben ik denk ik wel vergeten, want ik kreeg het inderdaad niet werkend. Ik ga er misschien van het weekend weer even verder naar kijken!SiErRa schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 10:31:
Vergeet niet dat je voor de seriele poort rechten nodig hebt (dailout) en dat je de poort moet toevoegen in de java_args.
Dank voor de tip in ieder geval!
Ik weet niet of jullie het al wisten, maar iemand op het OpenHAB forum is bezig met een erg mooie Android App voor OpenHAB.
Rotini:
https://community.openhab...t-ui-android-for-now/3561
Het is nog alpha, maar je kan je via G+ aanmelden zodat je het uit de play store kan downloaden.
Dit was precies wat ik zocht om op een tablet in de kamer te tonen.
Het gebruikt gewoon de sitemap functies uit OpenHAB, maar met wat extra metadata.
Rotini:
https://community.openhab...t-ui-android-for-now/3561
Het is nog alpha, maar je kan je via G+ aanmelden zodat je het uit de play store kan downloaden.
Dit was precies wat ik zocht om op een tablet in de kamer te tonen.
Het gebruikt gewoon de sitemap functies uit OpenHAB, maar met wat extra metadata.
Afgelopen week heb ik mijn domotica omgezet van Domoticz naar OpenHAB 2
Heel veel heb ik werkend gekregen, en dankzij de icoontjes van XyRuS ziet het er ook nog goed uit. Maar ik heb het probleem dat als ik de BasicUI open in mijn browser(Chrome) is er niets ingevuld. Pas zodra een waarde wijzigt(bijvoorbeeld het stroomverbruik van mijn slimmemeter) wordt de waarde ingevuld.
Is dit te wijzigen?
Heel veel heb ik werkend gekregen, en dankzij de icoontjes van XyRuS ziet het er ook nog goed uit. Maar ik heb het probleem dat als ik de BasicUI open in mijn browser(Chrome) is er niets ingevuld. Pas zodra een waarde wijzigt(bijvoorbeeld het stroomverbruik van mijn slimmemeter) wordt de waarde ingevuld.
Is dit te wijzigen?
Ik neem aan dat dat alleen is nadat je OpenHAB (opnieuw) gestart hebt? (Anders gaat er wel wat fout).
Dat komt omdat OpenHAB bij default "leeg" start ipv dat de laatst bekende toestand van variabelen wordt gebruikt. Dat is op te lossen door persistence in te stellen:
https://github.com/openhab/openhab/wiki/Persistence
Het makkelijkste is om bij je Items-definities een groep te definiëren, alle belangrijke items aan die groep toe te voegen, en die groep toe te voegen aan RRD4J persistence instellingen. Zorg er wel voor dat je de binding ook installeert
Een voorbeeld (van: https://github.com/GENETX/openhab2/tree/master/conf)
lights.item:
en rrd4j.persist
(zo te zien zit je op OpenHAB 2.0?)
Dat komt omdat OpenHAB bij default "leeg" start ipv dat de laatst bekende toestand van variabelen wordt gebruikt. Dat is op te lossen door persistence in te stellen:
https://github.com/openhab/openhab/wiki/Persistence
Het makkelijkste is om bij je Items-definities een groep te definiëren, alle belangrijke items aan die groep toe te voegen, en die groep toe te voegen aan RRD4J persistence instellingen. Zorg er wel voor dat je de binding ook installeert
Een voorbeeld (van: https://github.com/GENETX/openhab2/tree/master/conf)
lights.item:
code:
1
2
3
4
| Group GRP_LIGHT (All) Dimmer Light_Kamer "Kamer" <slider> (GRP_LIGHT) {milight="leds;8;brightness;27"} Switch Light_Read "LeesLamp" <light> (GRP_LIGHT) {rfxcom=">H.13:LIGHTING1.AB400D:Command" } |
en rrd4j.persist
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| Strategies { // for rrd charts, we need a cron strategy //perMinute : "0 * * * * ?" } Items { GRP_LIGHT* : strategy = everyChange, everyUpdate, restoreOnStartup } |
(zo te zien zit je op OpenHAB 2.0?)
[ Voor 44% gewijzigd door GENETX op 12-08-2016 13:22 ]
Het is elke keer dat ik de browser opnieuw open(of de webpagina opnieuw laad).
Niet alles begint leeg, maar onder andere het stroomverbruik van een FGWP101 Fibaro, slimme meter en Sonos.
Niet alles begint leeg, maar onder andere het stroomverbruik van een FGWP101 Fibaro, slimme meter en Sonos.
OK, dat hoort niet zo te zijn. Kun je anders even de relevante code posten? Verder:welke OHversie en welk OS?
[ Voor 18% gewijzigd door GENETX op 12-08-2016 20:10 ]
Ik gebruik Windows Server 2012 R2
Versie van OpenHAB is 2.0.0(de laatste versie bij de downloadpagina op de site).
Inhoud .items bestand:
Inhoud .sitemap bestand:
Woonkamer_Harmony is een logitech harmony welke leeg blijft tot dat de waarde veranderd
Woonkamer_Track en Woonkamer_Artist is van een Sonos connect. Ook deze blijven leeg tot dat een waarde veranderd.
Versie van OpenHAB is 2.0.0(de laatste versie bij de downloadpagina op de site).
Inhoud .items bestand:
code:
1
2
3
| String Woonkamer_Harmony "Multimedia" <tv> String Woonkamer_Artist "Artiest" <radio> String Woonkamer_Track "Track" <radio> |
Inhoud .sitemap bestand:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| sitemap huis label="Huis" { Frame label="TV Meubel" { Text item=Woonkamer_Harmony Text item=Woonkamer_Track Text item=Woonkamer_Artist } } |
Woonkamer_Harmony is een logitech harmony welke leeg blijft tot dat de waarde veranderd
Woonkamer_Track en Woonkamer_Artist is van een Sonos connect. Ook deze blijven leeg tot dat een waarde veranderd.
[ Voor 16% gewijzigd door zerox123 op 13-08-2016 11:18 ]
Aah, ja ik zie ook waarom
. Je geeft helemaal niet aan dat ze de waarde moeten tonen. Nu is er ook een bug mat de BasicUI daar overigens, wat er wellicht voor zorgt dat je uberhaupt wat te zien krijgt na een update! Als je deze code in OpenHAB 1.x had gebruikt, dan waren ze hoe dan ook leeg gebleven als ik me niet vergis.
Wat je nodig hebt is een "format" string in je items. Die werken hetzelfde als de printf-formatting in C/PHP/<insert andere taal>. Probeer dit eens:
Het stuk tussen blokhaken laat de waarde zien terwijl het andere deel het label is. Dat stuk tussenblok haken werkt ook met andere format strings die bijvoorbeeld gekoppeld zijn aan een Number item. Je kan er ook bijvoorbeeld [%d%%] van maken om een integer met procent teken er achter te tonen.
https://github.com/openhab/openhab/wiki/Explanation-of-items
Wat je nodig hebt is een "format" string in je items. Die werken hetzelfde als de printf-formatting in C/PHP/<insert andere taal>. Probeer dit eens:
code:
1
2
3
| String Woonkamer_Harmony "Multimedia [%s]" <tv> String Woonkamer_Artist "Artiest [%s]" <radio> String Woonkamer_Track "Track [%s]" <radio> |
Het stuk tussen blokhaken laat de waarde zien terwijl het andere deel het label is. Dat stuk tussenblok haken werkt ook met andere format strings die bijvoorbeeld gekoppeld zijn aan een Number item. Je kan er ook bijvoorbeeld [%d%%] van maken om een integer met procent teken er achter te tonen.
https://github.com/openhab/openhab/wiki/Explanation-of-items
[ Voor 7% gewijzigd door GENETX op 13-08-2016 16:19 ]
Aha, het kan ooit zo makkelijk zijn.
Die bug is mij bekend, maar ik vond hier ergens een workaround door de format in een rule te zetten en dat lijkt goed te werken.
Bedankt in ieder geval!
Die bug is mij bekend, maar ik vond hier ergens een workaround door de format in een rule te zetten en dat lijkt goed te werken.
Bedankt in ieder geval!
Nadat ik een beetje heb zitten rommelen met Domoticz wou ik toch wat verder kijken en las dat OpenHAB toch wel een der betere huisautomatiseringssystemen (mooi scrabble woord) is.
De keuze was, of de LUA van Domoticz gaan leren, of OpenHAB.
aangezien OpenHAB toch meer mogelijkheden schijnt te hebben steek ik liever m'n tijd de betere van de twee.
Dus, OpenHAB.
Ik heb nu een werkende OpenHAB draaien op een ESXi VM op een Intel NUC en probeer dingen toe te voegen.
En daar loop ik gelijk al vast, ik heb Philips Hue verlichting, heb netjes de voorbeelden gevolgd maar ik krijg het niet voor elkaar om de Hue Bridge te Pairen met OpenHAB.
"Please press the connect button on the Hue bridge. Waiting for pairing for 2 seconds..."
Ik kan drukken op die knop tot ik een ons weeg, maar hij paired niet.
Nu weet ik ook waarom, Philips heeft een tijdje geleden de wijze van Pairen aangepast, vroeger kon je zelf een "secret" opgeven, nu moet de applicatie die van de Bridge krijgen, en daar gaat het fout.
Ik *moet* een waarde geven in "hue:secret=" maar ik moet die waarde uit de bridge krijgen, en niet zelf verzinnen.
Is er iemand met een v2.0 bridge die dit wel voor elkaar gekregen heeft en mij de goeie richting in kan duwen?
EDIT: Kreeg een idee voor een omweg, heb gewoon de key uit Domoticz gebruikt, alleen lijkt me dit niet de normale manier van doen.
EDIT2: Wow, wat een verademing, ik zat gisteren toen ik deze vraag stelde nog op OpenHAB 1.8.3, heb nu 2.0 geinstalleerd...wat een verbetering zeg..
De keuze was, of de LUA van Domoticz gaan leren, of OpenHAB.
aangezien OpenHAB toch meer mogelijkheden schijnt te hebben steek ik liever m'n tijd de betere van de twee.
Dus, OpenHAB.
Ik heb nu een werkende OpenHAB draaien op een ESXi VM op een Intel NUC en probeer dingen toe te voegen.
En daar loop ik gelijk al vast, ik heb Philips Hue verlichting, heb netjes de voorbeelden gevolgd maar ik krijg het niet voor elkaar om de Hue Bridge te Pairen met OpenHAB.
"Please press the connect button on the Hue bridge. Waiting for pairing for 2 seconds..."
Ik kan drukken op die knop tot ik een ons weeg, maar hij paired niet.
Nu weet ik ook waarom, Philips heeft een tijdje geleden de wijze van Pairen aangepast, vroeger kon je zelf een "secret" opgeven, nu moet de applicatie die van de Bridge krijgen, en daar gaat het fout.
Ik *moet* een waarde geven in "hue:secret=" maar ik moet die waarde uit de bridge krijgen, en niet zelf verzinnen.
Is er iemand met een v2.0 bridge die dit wel voor elkaar gekregen heeft en mij de goeie richting in kan duwen?
EDIT: Kreeg een idee voor een omweg, heb gewoon de key uit Domoticz gebruikt, alleen lijkt me dit niet de normale manier van doen.
EDIT2: Wow, wat een verademing, ik zat gisteren toen ik deze vraag stelde nog op OpenHAB 1.8.3, heb nu 2.0 geinstalleerd...wat een verbetering zeg..
[ Voor 10% gewijzigd door Goldwing1973 op 14-08-2016 13:31 ]
Yep. Als je nu begint met OpenHAB direct 2.0 gebruiken. Is zoveel beter en vriendelijker in gebruikGoldwing1973 schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 00:36:
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Na wat dagen vakantie weer vol mee bezig maar loop vast op de groepen wat doe ik fout. Krijg het niet voor mekaar zal hieronder even mijn code plaatsen
Update Werkt wel gewoon alleen moest de Pi opnieuw opstarten......
Wat mis ik nu ?
Update Werkt wel gewoon alleen moest de Pi opnieuw opstarten......
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| sitemap example label="Huis" { Frame label="Verlichting" { Selection item=Scene_LivingRoom mappings=[1=Off, 2=Sfeer, 2=Fell, 3=Dinner, 4=TV] Group item=Woonkamer label="Lampen" icon="light" Text label="Lampen" icon="light" { Frame label="Woonkamer" { Slider item=Lamp_woonkamer_hoofdlamp Slider item=Lamp_woonkamer_eettafellamp Slider item=Lamp_woonkamer_spotskast Slider item=Lamp_woonkamer_stalamp Slider item=Lamp_woonkamer_sfeerlamphoek Switch item=Lamp_woonkamer_tvled } } } Frame label="Sensors" { item item=Sensors_doesch text item item=Sensors_doesch } |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| Group LIGHT Group Woonkamer Group Studeerkamer /* Lights */ Dimmer Lamp_woonkamer_hoofdlamp "Hoofdlamp" (Woonkamer, Lights) Dimmer Lamp_woonkamer_eettafellamp "Eettafel" (Woonkamer, Lights) Dimmer Lamp_woonkamer_spotskast "Spotskast" (Woonkamer, Lights) Dimmer Lamp_woonkamer_stalamp "Stalamp" (Woonkamer, Lights) Dimmer Lamp_woonkamer_sfeerlamphoek "sfeerlamphoek" (Woonkamer, Lights) Switch Lamp_woonkamer_tvled "tv led licht" (Woonkamer, Lights) Dimmer Lamp_studeer_burolamp "Buro lamp" (Studeerkamer, Lights) |
Wat mis ik nu ?
Correcte indentation in je sitemap. De "}" van regel 20 sluit de sitemap die je op regel 1 aanmaakt. Deze moet je naar regel "25" verplaatsen dus 
Tip: Zet openende haakjes en sluitende haakjes altijd recht onder elkaar. Dan zie je makkelijker of alles wordt gesloten. Andere optie is om het sluitende haakje recht onder het begin van een element te zetten als je het haakje op dezelfde regel zet. Zo zou het netjes zijn om het haakje van regel 19 naar regel 17 te zetten en er een tabje voor te gooien. Dan komt deze exact onder "Text label="Lampen" icon="light" {" te staan.Netjes coden is eigenlijk de basisstap om fouten te voorkomen
Tip: Zet openende haakjes en sluitende haakjes altijd recht onder elkaar. Dan zie je makkelijker of alles wordt gesloten. Andere optie is om het sluitende haakje recht onder het begin van een element te zetten als je het haakje op dezelfde regel zet. Zo zou het netjes zijn om het haakje van regel 19 naar regel 17 te zetten en er een tabje voor te gooien. Dan komt deze exact onder "Text label="Lampen" icon="light" {" te staan.Netjes coden is eigenlijk de basisstap om fouten te voorkomen
Ja klopt je hebt helemaal gelijk ben daarna even de code gaan net maken. Maar blijf fouten hebben dat hij de groep slaapkamer leeg is niet word weer gegeven.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| sitemap example label="Huis" { Frame label="Verlichting" { Selection item=Scene_Woonkamer mappings=[1=Off, 2=Sfeer, 3=Fell, 4=Dinner, 5=TV] Group item=Woonkamer label="Lampen" icon="light" Selection item=Scene_Slaapkamer mappings=[1=Off, 2=Sfeer, 3=SfeerFell, 4=Bedlampjes] Group item=Slaapkamer label="Lampen" icon="light" } } |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| Group LIGHT Group Woonkamer Group Studeerkamer Group Slaapkamer /* Lights */ Dimmer Lamp_woonkamer_hoofdlamp "Hoofdlamp" (Woonkamer, Lights) Dimmer Lamp_woonkamer_eettafellamp "Eettafel" (Woonkamer, Lights) Dimmer Lamp_woonkamer_spotskast "Spotskast" (Woonkamer, Lights) Dimmer Lamp_woonkamer_stalamp "Stalamp" (Woonkamer, Lights) Switch Lamp_woonkamer_sfeerlamphoek "sfeerlamphoek" (Woonkamer, Lights) Switch Lamp_woonkamer_tvled "tv led" (Woonkamer, Lights) /* Lampen studeerkamer */ Dimmer Lamp_studeer_burolamp "Buro lamp" (Studeerkamer, Lights) /* Slaapkamer */ Dimmer Lamp_Slaapkamer_hoofdlamp "Hoofdlamp" (Slaapkamer, Lights) Dimmer Lamp_Slaapkamer_fotoled "Foto led" (Slaapkamer, Lights) Dimmer Lamp_Slaapkamer_nachtlampjantine "Nachtlampje Jan" (Slaapkamer, Lights) Dimmer Lamp_Slaapkamer_nachtlampdaan "Nachtlampje daan" (Slaapkamer, Lights) |
En die van de woonkamer werkt wel? Wat wel opvalt, maar mogelijk niet het probleem is, is dat je ook de groep "Lights" gebruikt, maar deze niet gedefiniëerd hebt. Verder zie ik geen vreemde dingen. Nu moet ik wel zeggen dat ik zelf niet met groepen werk.
Persoonlijk zou ik eens wat dingen gaan commenten en zo kaal mogelijk testen. Dus alle items en groepen behalve Slaapkamer weggooien en bijvoorbeeld ook "label="Lampen" icon="light"" eerst weglaten. Soms wil het zijn dat een fout op een ander punt in de file er voor zorgt dat de rest ook niet werkt, zonder een goede foutmelding te geven.
Persoonlijk zou ik eens wat dingen gaan commenten en zo kaal mogelijk testen. Dus alle items en groepen behalve Slaapkamer weggooien en bijvoorbeeld ook "label="Lampen" icon="light"" eerst weglaten. Soms wil het zijn dat een fout op een ander punt in de file er voor zorgt dat de rest ook niet werkt, zonder een goede foutmelding te geven.
[ Voor 40% gewijzigd door GENETX op 24-08-2016 11:26 ]
Gisteren heb ik een FGBS-001(Fibaro universal binary sensor) toegevoegd aan mijn Z-Wave netwerk.
Hierop heb ik 2 temperatuur sensoren aangesloten. De temperaturen kwamen meteen binnen, maar werden niet bijgewerkt. Na een half uur(1800 sec) werden de temperaturen bijgewerkt.
Nu blijkt dat de 1800 seconden de standaard polling tijd is. Pas ik deze aan naar 60 seconden dan worden de temperaturen elke 60 seconden bijgewerkt.
Maar volgens mij is het helemaal niet nodig om de polling te gebruiken, en zou de FGBS-001 zelf regelmatig de temperatuur moeten sturen.
De volgende instellingen heb ik in de module gemaakt:
10: Interval between successive readings of temperature sensors:5
11: Interval between forcing to send report concerning the temperature conditions: 5
12: Insensitiveness to temperature changes: 1
Iemand ervaring met deze sensor?
Hierop heb ik 2 temperatuur sensoren aangesloten. De temperaturen kwamen meteen binnen, maar werden niet bijgewerkt. Na een half uur(1800 sec) werden de temperaturen bijgewerkt.
Nu blijkt dat de 1800 seconden de standaard polling tijd is. Pas ik deze aan naar 60 seconden dan worden de temperaturen elke 60 seconden bijgewerkt.
Maar volgens mij is het helemaal niet nodig om de polling te gebruiken, en zou de FGBS-001 zelf regelmatig de temperatuur moeten sturen.
11: Interval between forcing to send report concerning the temperature conditions: 5
Ik krijg het maar niet voor elkaar om de juiste info bij elkaar te snorren. Het is zo lastig om voor OpenHAB2 iets te vinden op internet!SiErRa schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 10:31:
Vergeet niet dat je voor de seriele poort rechten nodig hebt (dailout) en dat je de poort moet toevoegen in de java_args.
Ik wil die seriële poort toevoegen, maar waar staan die files? Alles is ook weer afhankelijk van hoe je het installeert. Ik heb OpenHAB in /usr/share/openhab2 en in /etc/openhab2 maar kan de relevante files waarnaar verwezen wordt niet terugvinden.
En logging is ook zo'n dingetje: ik kan nergens op internet goed lezen hoe je nou die logging aanzet. Alles is halve informatie. Een goede tutorial zou fijn zijn, want dit schiet voor geen meter op.
Beter had ik de usb zwave stick kunnen kopen: ik raad iedereen die OpenHAB 2 wil proberen af om met de Razberry aan de slag te gaan

Heb je het via een package installatie gedaan? Dan moet je de serial ports bij de args meegeven:Dennis schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 17:46:
[...]
Ik krijg het maar niet voor elkaar om de juiste info bij elkaar te snorren. Het is zo lastig om voor OpenHAB2 iets te vinden op internet!
Ik wil die seriële poort toevoegen, maar waar staan die files? Alles is ook weer afhankelijk van hoe je het installeert. Ik heb OpenHAB in /usr/share/openhab2 en in /etc/openhab2 maar kan de relevante files waarnaar verwezen wordt niet terugvinden.
En logging is ook zo'n dingetje: ik kan nergens op internet goed lezen hoe je nou die logging aanzet. Alles is halve informatie. Een goede tutorial zou fijn zijn, want dit schiet voor geen meter op.
Beter had ik de usb zwave stick kunnen kopen: ik raad iedereen die OpenHAB 2 wil proberen af om met de Razberry aan de slag te gaan.
http://docs.openhab.org/i...linux.html#file-locations
Hier mijn voorbeeldje:
code:
1
2
| sierra@localhost:~$ cat /etc/default/openhab2 export EXTRA_JAVA_OPTS=-Dgnu.io.rxtx.SerialPorts=/dev/usb_dsmr:/dev/usb_zwave |
Zoals je ziet geef ik 2 poorten mee, omdat ik 2 usb devices gebruik (slimme meter en z-stick)
Gister naar OH2 gekeken of ik de overstap kon maken.
OH1 draait hier nog steeds superstabiel overigens, maar wil wat meer nieuwe dingen uitproberen.. O.a. InfluxDB+Grafana, MQTT. En dat wil ik dan graag doen met de nieuwe versie.
Maar het is allemaal wel erg ingewikkeld vind ik.. Ben bang dat het te ingewikkeld aan het worden is. Veel te veel de nadruk op gebruik van mooie software architecturen ipv User Experience, makkelijke setup, snelle opstarttijd, etc.. Ze willen nog steeds dat je zo'n Standalone 'Designer' tool gebruikt (altijd alles met HABmin en text editor gedaan).
Daarnaast aantal bindings nog niet beschikbaar voor OH2, bijv de DSMR (slimme meter) binding.
Kan ik de OH1 versie gewoon in de addon folder stoppen en zou het dan moeten werken?
Zit nu te twijfelen om andere systemen te proberen, bijv. Home Assistant.
OH1 draait hier nog steeds superstabiel overigens, maar wil wat meer nieuwe dingen uitproberen.. O.a. InfluxDB+Grafana, MQTT. En dat wil ik dan graag doen met de nieuwe versie.
Maar het is allemaal wel erg ingewikkeld vind ik.. Ben bang dat het te ingewikkeld aan het worden is. Veel te veel de nadruk op gebruik van mooie software architecturen ipv User Experience, makkelijke setup, snelle opstarttijd, etc.. Ze willen nog steeds dat je zo'n Standalone 'Designer' tool gebruikt (altijd alles met HABmin en text editor gedaan).
Daarnaast aantal bindings nog niet beschikbaar voor OH2, bijv de DSMR (slimme meter) binding.
Kan ik de OH1 versie gewoon in de addon folder stoppen en zou het dan moeten werken?
Zit nu te twijfelen om andere systemen te proberen, bijv. Home Assistant.
[ Voor 12% gewijzigd door CyBeRSPiN op 26-09-2016 11:41 ]
Draait hier als een zonnetje onder OH2CyBeRSPiN schreef op maandag 26 september 2016 @ 11:39:
Gister naar OH2 gekeken of ik de overstap kon maken.
Ik gebruik ook nog gewoon de text editor over het algemeen.Maar het is allemaal wel erg ingewikkeld vind ik.. Ben bang dat het te ingewikkeld aan het worden is. Veel te veel de nadruk op gebruik van mooie software architecturen ipv User Experience, makkelijke setup, snelle opstarttijd, etc.. Ze willen nog steeds dat je zo'n Standalone 'Designer' tool gebruikt (altijd alles met HABmin en text editor gedaan).
Enige nadeel is dat de documentatie van OH2 bindings nog niet ideaal is: Je kan deze ook wel via de textbestanden configureren, amar de meesten heb ik nu gewoon via de GUI gedaan. Is eigenlijk net zo eenvoudig!
Ja, alleen zijn de OH2 config files net ietsje anders: Per binding een los bestand met de binding naam en de binding naam verwijderd uit de config zelf. Zie documentatie. Verder kun je de meeste 1.x bindings ook via de app zelf downloaden ipv los.Daarnaast aantal bindings nog niet beschikbaar voor OH2, bijv de DSMR (slimme meter) binding.
MehZit nu te twijfelen om andere systemen te proberen, bijv. Home Assistant.
Nee, mijn ervaring met OpenHAB2 is eigenlijk prima. Eigenlijk alle 1.x dingen werken nog onder 2.x (ik gebruik zelfs nog de MiLight en RFXCom 1.x binding ipv 2.x ivm functionaliteit!). Ik zou alleen niet in eens migreren naar 2.0. Zet een nieuwe omgeving op en probeer stap voor stap zaken te kopiëren en testen of het nog werkt. Dan kun je sneller ontdekken waar iets mis gaat. Maar als je, itt mij, het niet aangrijpt voor een grote schoonmaak, dan is het overzetten eigenlijk een eitje en zou zonder al te grote problemen moeten kunnen.
Ok, ga er binnenkort nog een avondje aan wagen dan
Niet direct ervaring, heb er 1 liggen om de deurbel te automatiseren, maar nog niet aan toe gekomen.zerox123 schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 11:19:
Gisteren heb ik een FGBS-001(Fibaro universal binary sensor) toegevoegd aan mijn Z-Wave netwerk.
Maar komt het niet door setting 12, dat de sensor zelf niet iets stuurt. Bij een verschil van 1 graad gaat hij pas sturen. Of lees ik het verkeerd?
Momenteel heb ik het werkend. Het was van belang dat je Controller in Association Group 3 zit.SiErRa schreef op maandag 26 september 2016 @ 20:08:
[...]
Niet direct ervaring, heb er 1 liggen om de deurbel te automatiseren, maar nog niet aan toe gekomen.
Maar komt het niet door setting 12, dat de sensor zelf niet iets stuurt. Bij een verschil van 1 graad gaat hij pas sturen. Of lees ik het verkeerd?
Verder ben ik er achter gekomen dat de instellingen niet verstuurd werden naar de FGBS-001. Zowel met HABmin als de Paper UI gaat het versturen niet goed. Ook de instellingen die uitgelezen worden kloppen niet. Zo kan een waarde in werkelijkheid 255 zijn, maar geeft HABmin en de Paper UI aan dat de waarde -1 is, of bijvoorbeeld 34

Uit eindelijk heb ik Domoticz gebruikt om de instellingen te doen. Hier na werkt het goed. Geen idee of dat dit een bekend probleem is.
Geweldig! Ik ben dus ook een tijd aan het stoeien geweest met een 1.8.3 bindingdeamz0r schreef op zondag 19 juni 2016 @ 21:28:
Heeft iemand de DSMR binding al aan de praat met openhab2? Ik heb de JAR file van 1.7 in de addons directory gezet en de openhab.cfg in de services folder. Loop echter tegen twee problemen aan: de plugin start niet, dus ik start de plugin met de hand:
bundle:start org.openhab.binding.dsmr
vervolgens krijg ik echter vrijwel direct de volgende melding:
2016-06-19 21:24:50.101 [INFO ] [ab.binding.dsmr.internal.DSMRBinding] - DSMR port was not initialised
2016-06-19 21:24:50.106 [INFO ] [ab.binding.dsmr.internal.DSMRBinding] - Deactivating DSMRBinding
2016-06-19 21:24:50.107 [INFO ] [ab.binding.dsmr.internal.DSMRBinding] - DSMR port was not initialised
2016-06-19 21:24:50.107 [INFO ] [ab.binding.dsmr.internal.DSMRBinding] - dsmr:water.channel setting is empty
2016-06-19 21:24:50.108 [INFO ] [ab.binding.dsmr.internal.DSMRBinding] - dsmr:heating.channel setting is empty
2016-06-19 21:24:50.108 [INFO ] [ab.binding.dsmr.internal.DSMRBinding] - dsmr:cooling.channel setting is empty
2016-06-19 21:24:50.108 [INFO ] [ab.binding.dsmr.internal.DSMRBinding] - dsmr:generic.channel setting is empty
2016-06-19 21:24:50.108 [INFO ] [ab.binding.dsmr.internal.DSMRBinding] - dsmr:slaveelectricity.channel setting is empty
2016-06-19 21:24:50.115 [INFO ] [ab.binding.dsmr.internal.DSMRBinding] - Deactivating DSMRBinding
2016-06-19 21:24:50.115 [INFO ] [ab.binding.dsmr.internal.DSMRBinding] - DSMR port was not initialised
Net of de poort niet geopend kan worden o.i.d. Iemand ideeën?
Update: probleem opgelost. Voor de anderen die hier mee bezig zijn. Ik heb de 1.9 versie van de addon gepakt met de 2.0 serial binding (te installeren via paper UI). Daarna functioneerde de binding meteen.

In de meterkast stuurt nu een esp8266 met daarop esp-link de gegevens naar een esxi server. Bij een esxi guest kan je vervolgens een seriele poort aan een telnet verbinding koppelen.
Ah mooi, ook nuttige info voor mij..XyRuS schreef op donderdag 29 september 2016 @ 11:03:
[...]
Geweldig! Ik ben dus ook een tijd aan het stoeien geweest met een 1.8.3 binding
Wat ik niet snap: waarom staat die DSMR binding niet tussen de addons die je via de Paper UI kunt installeren?
Moet de developer expliciet aangeven dat de plugin compatible is met OH2?
De binding heb ik hier vandaan: linkCyBeRSPiN schreef op donderdag 29 september 2016 @ 13:31:
[...]
Ah mooi, ook nuttige info voor mij..
Wat ik niet snap: waarom staat die DSMR binding niet tussen de addons die je via de Paper UI kunt installeren?
Moet de developer expliciet aangeven dat de plugin compatible is met OH2?
In de map conf/services maak je een bestand dsmr.cfg met de volgende inhoud.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| # Port of the DSMR port (mandatory, e.g. /dev/ttyUSB0) dsmr:port=/dev/ttyS0 # Configuration of additionel meters (channel 0 is used for the main electricity meter) dsmr:gas.channel=1 #dsmr:water.channel=2 #dsmr:heating.channel=3 #dsmr:cooling.channel=4 #dsmr:generic.channel=5 #dsmr:slaveelectricity.channel=6 |
De binding is volgens mij inderdaad nog niet uitgebracht voor OH2. OH2 werkt denk ik in een soort "legacy" modus? Wellicht dat iemand anders daar meer van weet. Het word er inderdaad niet duidelijker op nu er nog geen officiele documentatie is voor OH2. Ik config eigenlijk alles nog met de hand en niet via de paperUI.
Ja, AFAIK moeten legacy apps getest worden voor ze in de paper UI beschikbaar komen. Er was ook ergens een dev/beta/unstable optie ofzo, waarmee je toegang krijgt tot meer bindings, wellicht dat hij dan ook beschikbaar is.
Ik heb een tijd lang problemen gehad met het uitvoeren van rules. Het ene moment werkt alles en na een aanpassing in een willekeurige rule stopte een andere rule ermee. De error die in de log verschijnt is: "Script interpreter couldn't be obtain"
Na veel proberen kwam ik erachter dat het niet aan mijn slechte programmeer werk kan liggen, want zelfs op de UIfix rule van GENETX ging het fout.
Na google'n bleek het een bekend probleem te zijn, en het is nu eindelijk opgelost. Meer info is te vinden in dit topic. Het koste nog even moeite om de laatste binary build te vinden, dus ik zal je de moeite besparen. Hier zijn de laatste builds te vinden, vanaf #469 is dit probleem opgelost.
Mooooi, en verder!
Ik ben nu bezig met een verbinding naar een Hyperion ambilight deamon die op een raspberry pi draait. Lijkt me leuk om bij afwijkende sensor waarden of de deurbel gaat een commando te sturen zodat als ik tv kijk de ambilight rood gaat knipperen.
Met hyperion-remote en een exec action kan je eigenlijk alles wat je nodig hebt.
Heel erg basic rule:
Na veel proberen kwam ik erachter dat het niet aan mijn slechte programmeer werk kan liggen, want zelfs op de UIfix rule van GENETX ging het fout.
Na google'n bleek het een bekend probleem te zijn, en het is nu eindelijk opgelost. Meer info is te vinden in dit topic. Het koste nog even moeite om de laatste binary build te vinden, dus ik zal je de moeite besparen. Hier zijn de laatste builds te vinden, vanaf #469 is dit probleem opgelost.
Mooooi, en verder!
Ik ben nu bezig met een verbinding naar een Hyperion ambilight deamon die op een raspberry pi draait. Lijkt me leuk om bij afwijkende sensor waarden of de deurbel gaat een commando te sturen zodat als ik tv kijk de ambilight rood gaat knipperen.
Met hyperion-remote en een exec action kan je eigenlijk alles wat je nodig hebt.
Heel erg basic rule:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| rule "Ambilight" when Item mediaAmbilight changed to ON then executeCommandLine("/opt/hyperion/hyperion-remote@@--address@@raspberrypi:19444@@--effect@@Knight rider@@") //@@ word gebruikt om spaties op te vullen omdat ' apostrof ' niet worden ondersteund sendCommand(mediaAmbilight, OFF) end |
[ Voor 30% gewijzigd door XyRuS op 04-10-2016 16:52 ]
Bah! Te vroeg gejuicht
Kon het niet laten om nog even snel te kijken of de rules nog werken.. En dit verschijnt weer in de log 
Ik snap er echt geen drol meer van, gisteren werkt het, ik zit er verder niet meer aan, en nu een gebroken regel.. Wie helpt mij op weg?
code:
1
2
| 2016-10-05 06:47:15.350 [ERROR] [.script.engine.ScriptExecutionThread] - Error during the execution of rule 'Ambilight': Script interpreter couldn't be obtain 2016-10-05 06:47:17.749 [ERROR] [.script.engine.ScriptExecutionThread] - Error during the execution of rule 'Ambilight': Script interpreter couldn't be obtain |
Ik snap er echt geen drol meer van, gisteren werkt het, ik zit er verder niet meer aan, en nu een gebroken regel.. Wie helpt mij op weg?
Heb even voor je gezocht..XyRuS schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 06:50:
Bah! Te vroeg gejuichtKon het niet laten om nog even snel te kijken of de rules nog werken.. En dit verschijnt weer in de log
code:
1 2 2016-10-05 06:47:15.350 [ERROR] [.script.engine.ScriptExecutionThread] - Error during the execution of rule 'Ambilight': Script interpreter couldn't be obtain 2016-10-05 06:47:17.749 [ERROR] [.script.engine.ScriptExecutionThread] - Error during the execution of rule 'Ambilight': Script interpreter couldn't be obtain
Probeer het eens zonder die // comment op het eind (dus hele regel met comment weg vanaf en inclusief de //)
Zie https://github.com/eclips...93#issuecomment-218853448
Geen garantie trouwens, maar het lijkt erop dat er iets mis is met de syntax van je rule..
[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 05-10-2016 10:17 ]
Thnx! Dat had ik zelf nog niet gevonden. Ik ga straks een backup maken van alle rules en dan overal de comments weghalen en controleren op onnodige spaties en breaks, dat kan ook vast geen kwaad. Ik zal over een paar dagen laten weten wat mijn bevindingen zijn.
Deze wou ik nog even rechtzettenGENETX schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 21:50:
Heb deze week 7 plugs op de kop weten te tikken via marktplaats, vanavond eens daadwerkelijk integreren
[ Voor 4% gewijzigd door GENETX op 06-10-2016 08:57 ]
Kleine update, de problemen zijn afgenomen maar niet verdwenen. Rules blijven werken als ik er niet aanzit, dat is al een plus punt ten opzichte van eerst toen ze spontaan kapot gingen. Ik heb alle comments eruit gehaald en waar nodig maar vervangen voor een loginfo.CyBeRSPiN schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 10:02:
[...]
Heb even voor je gezocht..
Probeer het eens zonder die // comment op het eind (dus hele regel met comment weg vanaf en inclusief de //)
Zie https://github.com/eclips...93#issuecomment-218853448
Geen garantie trouwens, maar het lijkt erop dat er iets mis is met de syntax van je rule..
Het lijkt erop dat als ik een rule heb aangepast en daarna word opgeslagen deze niet goed word herladen door OpenHAB. Ik krijg dat vermoeden namelijk doordat in de openhab.log (met tail -f open) een melding van een loginfo voorbij kwam die ik net had verwijderd uit de betreffende rule. Nadat ik de rule verwijder, OpenHAB herstart, de rule weer toevoeg is het weer werkend.
Het is nu in ieder geval geen show stopper meer en het is nu in ieder geval betrouwbaar mits ik niet teveel aan de rules rommel.
Deze toevallig?GENETX schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 08:40:
[...]
Deze wou ik nog even rechtzetten. Ik weet niet of het aan OpenHAB 2 Beta 4 ligt of wellicht aan de Serial Binding. Maar het nieuws: Plugwise werkt bij mij nu prima
![]()
Heb deze week 7 plugs op de kop weten te tikken via marktplaats, vanavond eens daadwerkelijk integreren
Nog gelukt met intregreren? Ben wel benieuwd, geloof dat mijn pa nog zo'n ding heeft liggen. Eens even lief aankijken of ik die mag lenen.
Ik had sinds gister ook weer dergelijke problemen na de integratie van PlugWise pluggen. Dus ja, je bent niet de enige... Ik moet er ook nog naar kijken hoe, wat en waar. Ik heb eventueel nog een script om rules opnieuw te triggeren. Maar ik heb nu ook dat bindings niet altijd goed gaan. De RFXCom, MiLight en/of Pioneer AVR willen er ook wel eens uit liggen...XyRuS schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 14:08:
[...]
Kleine update, de problemen zijn afgenomen maar niet verdwenen. Rules blijven werken als ik er niet aanzit, dat is al een plus punt ten opzichte van eerst toen ze spontaan kapot gingen. Ik heb alle comments eruit gehaald en waar nodig maar vervangen voor een loginfo.
Het lijkt erop dat als ik een rule heb aangepast en daarna word opgeslagen deze niet goed word herladen door OpenHAB. Ik krijg dat vermoeden namelijk doordat in de openhab.log (met tail -f open) een melding van een loginfo voorbij kwam die ik net had verwijderd uit de betreffende rule. Nadat ik de rule verwijder, OpenHAB herstart, de rule weer toevoeg is het weer werkend.
Het is nu in ieder geval geen show stopper meer en het is nu in ieder geval betrouwbaar mits ik niet teveel aan de rules rommel.
Die jaDeze toevallig?![]()
Nog gelukt met intregreren? Ben wel benieuwd, geloof dat mijn pa nog zo'n ding heeft liggen. Eens even lief aankijken of ik die mag lenen.

Maar ook dan, mijn OpenHAB setup ligt ook deels op zijn gat. Dus het wordt weer eens goed debuggen helaas. Gelukkig komt het hobby seizoen er weer aan
Lol van die server die uitschakelde
Ik had zonet even een oeps momentje...
Was bezig om wat rules te verbeteren en ook die van die doseerpomp die plantenvoeding in het aquarium doseert.
Elke dag moet dat pompje 3ml doseren en dat is ongeveer 2500 milliseconde een output op een ESP8266 omhoog zetten. Dit word via MQTT aangestuurd en op datzelfde moment liep er ook een script wat de leds dimt van het aquarium. Ik vermoed dat er een berichtje verloren is gegaan en daarom ging de output niet meer omlaag.
Na een paar seconden denk ik SHIT dat pompje loopt wel erg lang door en een snelle sprint naar het aquarium en een ruk aan het slangetje loopt nu de plantenvoeding over de vloer
Had beter de schakelaar van de spanning kunnen omzetten
Volgende job is dus eens terug koppeling maken om te controleren of een output ook echt hoog of laag is en bij kritieke dingen er dus niet op vertrouwen dat het is uitgevoerd. Als quick&dirty fix stuur ik nu bij kritieke outputs tweemaal een commando
Rule waar het omgaat:
Ik zit er aan te denken om een YouTube kanaal te maken en wat demonstratie filmpjes te maken om wat meer bekendheid te genereren en ik het leuk vind om mijn projectjes te delen. Geen complete tutorials maar wel een zetje in de juiste richting. Een stukje screencapture van de items, rules en de interface en daarna een shot van wat er gebeurd in huis.

Elke dag moet dat pompje 3ml doseren en dat is ongeveer 2500 milliseconde een output op een ESP8266 omhoog zetten. Dit word via MQTT aangestuurd en op datzelfde moment liep er ook een script wat de leds dimt van het aquarium. Ik vermoed dat er een berichtje verloren is gegaan en daarom ging de output niet meer omlaag.
Na een paar seconden denk ik SHIT dat pompje loopt wel erg lang door en een snelle sprint naar het aquarium en een ruk aan het slangetje loopt nu de plantenvoeding over de vloer

Volgende job is dus eens terug koppeling maken om te controleren of een output ook echt hoog of laag is en bij kritieke dingen er dus niet op vertrouwen dat het is uitgevoerd. Als quick&dirty fix stuur ik nu bij kritieke outputs tweemaal een commando
Rule waar het omgaat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
| rule "Aquarium plantenvoeding timer" when Time cron "0 0/1 * 1/1 * ?" then var hour = now.getHourOfDay var minute = now.getMinuteOfHour var Number DoseerUur = aquariumDoseerUur.state var Number DoseerMin = aquariumDoseerMin.state if ( (hour == DoseerUur) && (minute == DoseerMin) && (aquariumModus.state == 1) ) { if (aquariumDoser1.state == 0) { logInfo("aquariumDoser1", "Doseer plantenvoeding start") sendCommand(aquariumGPIO13, ON) Thread::sleep(1900) sendCommand(aquariumGPIO13, OFF) sendCommand(aquariumGPIO13, OFF) logInfo("aquariumDoser1", "Doseer plantenvoeding stop") } if (aquariumDoser1.state == 1) { logInfo("aquariumDoser1", "Doseer plantenvoeding start") sendCommand(aquariumGPIO13, ON) Thread::sleep(2500) sendCommand(aquariumGPIO13, OFF) sendCommand(aquariumGPIO13, OFF) logInfo("aquariumDoser1", "Doseer plantenvoeding stop") } if (aquariumDoser1.state == 2) { logInfo("aquariumDoser1", "Doseer plantenvoeding start") sendCommand(aquariumGPIO13, ON) Thread::sleep(3100) sendCommand(aquariumGPIO13, OFF) sendCommand(aquariumGPIO13, OFF) logInfo("aquariumDoser1", "Doseer plantenvoeding stop") } } end |
Ik zit er aan te denken om een YouTube kanaal te maken en wat demonstratie filmpjes te maken om wat meer bekendheid te genereren en ik het leuk vind om mijn projectjes te delen. Geen complete tutorials maar wel een zetje in de juiste richting. Een stukje screencapture van de items, rules en de interface en daarna een shot van wat er gebeurd in huis.
Lol, ik denk dat je beter kan werken aan een aparte routine die de dosering doet en dat niet af laten hangen van de OpenHAB rule. Kun je dat niet in de ESP8266 zelf doen?
En die dan enkel eenmalig triggeren.
En die dan enkel eenmalig triggeren.
Opzich kan dat wel, maar op elke esp die in huis hangt is geprogrammeerd met espeasy dat is lekker flexibel en wil ik eigenlijk voor zover het gaat zo houden. Ik heb net wel gevonden dat ik via http een duratie kan meegeven.
Short pulses
To send a pulse to a certain pin:
http://<ESP IP address>/control?cmd=Pulse,<pin>,<state>,<duration>
Example to send an active high pulse on GPIO 2 for 500 mSeconds:
http://<ESP IP address>/control?cmd=Pulse,2,1,500
Dit is denk ik de beste oplossing. Even uitzoeken of dit ook via mqtt kan.
Short pulses
Mooi schema in de circles die ik heb, 11 uur uit om standby te killen... Dat wordt even resetten dit weekend dus 
Verder heb ik mogelijk een fix voor niet correct werken van rules. Ik had al een 1.x workaround script om de rules te refreshen. Heb nu ook de items toegevoegd en de delay langer gemaakt. Lijkt te werken, maar N=1.
Verder heb ik mogelijk een fix voor niet correct werken van rules. Ik had al een 1.x workaround script om de rules te refreshen. Heb nu ook de items toegevoegd en de delay langer gemaakt. Lijkt te werken, maar N=1.
[ Voor 9% gewijzigd door GENETX op 07-10-2016 23:10 ]
Oops
[ Voor 98% gewijzigd door GENETX op 07-10-2016 23:10 ]
Zodra je wat meer weet zie ik de code graag voorbij komen
In principe is het workaround 2 op: https://github.com/openhab/openhab/wiki/Persistence
Maar dan met 30s delay om eerst dde items te refreshen (want ook daar had ik problemen mee),een delay van 10s en dan de rules. Mijn setup heeft zoveel meuk dat de originele 5s te kort was voor mijn afgeknepen i3 op 1.6GHz
Maar dan met 30s delay om eerst dde items te refreshen (want ook daar had ik problemen mee),een delay van 10s en dan de rules. Mijn setup heeft zoveel meuk dat de originele 5s te kort was voor mijn afgeknepen i3 op 1.6GHz

[ Voor 57% gewijzigd door GENETX op 08-10-2016 00:04 ]
Ziet er goed uit! Dat ga ik binnenkort proberenGENETX schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 00:02:
In principe is het workaround 2 op: https://github.com/openhab/openhab/wiki/Persistence
Ter informatie voor de meelezers, dit heb ik ook met een workaround moeten oplossen. Ik kan geen MQTT action vinden in de paperui. Na google geraadpleegd te hebben blijkt die er nog niet te zijn voor OpenHAB2.XyRuS schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 18:19:
Opzich kan dat wel, maar op elke esp die in huis hangt is geprogrammeerd met espeasy dat is lekker flexibel en wil ik eigenlijk voor zover het gaat zo houden. Ik heb net wel gevonden dat ik via http een duratie kan meegeven.
Short pulses
Nu kan je wel de MQTT action van 1.8.3 gebruiken maar het lijkt me beter om zo min mogelijk legacy plugins te draaien. Als ik nu een bericht via MQTT wil publishen voer ik dat via de commandline uit. Dit kan natuurlijk ook door het bericht aan een item te hangen, maar dan is het lastiger om een variabele mee te sturen. In mijn geval duratie van een uitgang die omhoog moet. (Hoewel dit wel weer via een string item kan denk ik?)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| rule "Aquarium plantenvoeding" when Item aquariumDoser1 received update then if (aquariumModus.state == 0) { if (aquariumDoser1.state == 0) { logInfo("aquariumDoser1", "aquariumDoser1 1900ms") executeCommandLine("mosquitto_pub -u espeasy -P espeasy -t /espAquarium/cmd -m pulse,13,1,1900") } if (aquariumDoser1.state == 1) { logInfo("aquariumDoser1", "aquariumDoser1 2500ms") executeCommandLine("mosquitto_pub -u espeasy -P espeasy -t /espAquarium/cmd -m pulse,13,1,2500") } if (aquariumDoser1.state == 2) { logInfo("aquariumDoser1", "aquariumDoser1 3100ms") executeCommandLine("mosquitto_pub -u espeasy -P espeasy -t /espAquarium/cmd -m pulse,13,1,3100") } } end |
[ Voor 5% gewijzigd door XyRuS op 08-10-2016 16:54 ]
Je juigt te vroeg.. Helaas bleef het bij N=1. Ik heb soms geluk, soms pech. Wel merkte ik op dat de RFXCom ergens ook nog een wel een config heeft voor ttyUSB0 ipv de nieuw udev naamgeving ivm de Plugwise stick. Dat loopt nog niet lekker met OH2 vind ik. Constant blijft er ergens in een database meuk staan uit oude configs. Ik vermoed dat die het roet in het eten gooien...
* GENETX gaat vandaag maar even een compleet schone OH2 setup er op gooien
Edit:
Bijna klaar met een verse install. Ik had hier en daar nog een beetje commentaar weg gehaald ook. Tot nu, na een paar keer opnieuw starten / server rebooten draait alles nog prima. Dus ik kan het aanbevelen om ook eens een schone installatie te proberen.
Edit2:
Ik heb nog een kleine bug met Basic UI updates nu, maar niet op elke pagina... Nouja, het wekt wel op de mobiel. Verder is de afronding van floats in de UI wel gefixt: https://community.openhab.org/t/basic-ui-tts-and-more/14972 . Dus wellicht heeft het daar mee te maken.
Alle plugwise pluggen verder gereset en weer toegevoegd. Ook dat lijkt perfect te werken. Gelijk maar een handige "Wasmachine is klaar" notificatie toegevoegd
Edit:
Bijna klaar met een verse install. Ik had hier en daar nog een beetje commentaar weg gehaald ook. Tot nu, na een paar keer opnieuw starten / server rebooten draait alles nog prima. Dus ik kan het aanbevelen om ook eens een schone installatie te proberen.
Edit2:
Ik heb nog een kleine bug met Basic UI updates nu, maar niet op elke pagina... Nouja, het wekt wel op de mobiel. Verder is de afronding van floats in de UI wel gefixt: https://community.openhab.org/t/basic-ui-tts-and-more/14972 . Dus wellicht heeft het daar mee te maken.
Alle plugwise pluggen verder gereset en weer toegevoegd. Ook dat lijkt perfect te werken. Gelijk maar een handige "Wasmachine is klaar" notificatie toegevoegd
[ Voor 45% gewijzigd door GENETX op 09-10-2016 21:08 ]
Ik ben nog niet toegekomen aan de workaround maar ik ben echt heel erg blij te lezen dat de UI nu normaal werkt. Van het weekend meteen maar eens een schone installatie tegenaan knallen en kijken wat het doet. Ik heb de laatste dag niet aan de rules gerommeld en volgens mij functioneert alles nog.GENETX schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 11:23:
Je juigt te vroeg.. Helaas bleef het bij N=1. Ik heb soms geluk, soms pech. Wel merkte ik op dat de RFXCom ergens ook nog een wel een config heeft voor ttyUSB0 ipv de nieuw udev naamgeving ivm de Plugwise stick. Dat loopt nog niet lekker met OH2 vind ik. Constant blijft er ergens in een database meuk staan uit oude configs. Ik vermoed dat die het roet in het eten gooien...
Edit:
Edit2:
Ook dat werkt na een restart.GENETX schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 11:23:
Ik heb nog een kleine bug met Basic UI updates nu, maar niet op elke pagina..
Verder ben ik nu wat aan het klooien, dus een paar keer OpenHAB gerestart en het lijkt nu allemaal weer lekker stabiel bij mij
Net een "SmartStart" voor de wasmachine mbv een plugwise toegevoegd
Morgen maar eens testen met beddengoed in de wasmachine terwijl ik op het werk ben
[ Voor 10% gewijzigd door GENETX op 13-10-2016 22:25 ]
En in een lekker schoon bed geslapen? Ik ben wel benieuwd wat voor wasmachine je hebt want ik ga binnenkort verhuizen en heb nog een nieuwe nodig. Meteen maar de juiste kopen dan
Ik ben nu een image aan het draaien van mijn HDD voor als de upgrade mis gaat, maar vanavond wil ik ook een verse installatie gaan doen.
Nu nog even schaamteloos crossposten vanuit het ESP8266 topic. Wel leuk om mijn aquarium te laten zien wat door OpenHAB word bediend.
Nu nog even schaamteloos crossposten vanuit het ESP8266 topic. Wel leuk om mijn aquarium te laten zien wat door OpenHAB word bediend.
XyRuS schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 13:49:
Leuk! Ik ben benieuwd naar je resultaat. Ik heb tijd gevonden om wat foto's te maken van mijn setup. Ik ben wel vergeten te vermelden dat mijn led strip een dubbele rij leds heeft, zie de fotos maar dus je zou kunnen zeggen dat het gelijk is aan 4 meter enkele rij led strip. De controller die ik gebruik is een H801 led dimmer geflashed met ESPeasy. Voor het LCD gebruik ik een eigen gemaakt breakout board wat orgineel voor een DS18B20 diende maar nu met de draden op de juiste plek een voor een LCD
Overzicht met lichtsterkte op 100%, rechts is wat donkerder door drijfplanten en grote bladeren.
Zelf gemaakte lichtkap van MDF behandeld met epoxy en daarna geschilderd. Led strips heb ik ingespoten met heel veel lagen blanke lak, maar volgende keer zou ik ze denk ik monteren in een aluminium profiel voor de warmte geleiding en dan een laag epoxy erover gieten.
Hier zijn de leds beter te zien, de bruine vlekjes op de leds zijn aanslag van het water en andere viezigheid.
LCD aangestuurt door ESPeasy die via MQTT commando's ontvangt van OpenHAB
Eigen ESP-01 breakout board voor een DS18B20 maar nu voor een I²C LCD
H801 esp8266 met ESPeasy erop. Stuurt aan: LED wit, LED blauw, Verwarming&Pomp solid state relay, doseerpompje & een DS18B20 voor de temperatuur
En het niet NEN conform schakelkastje
Fail 1: Connector naar de led strip hangt in het water en is flink bezig met electrolyse en knalgas produceren![]()
Fail 2: Net gebeurd, op foto 2 zie je de lichtkap, het vocht wat daarop zat liep zo het stekkerblok van het aquarium. Tijdens het posten van dit bericht hoor ik wat raars knetteren, trek de stekker van de voeding eruit en de pennen van de stekker zijn gloed heet![]()
Beetje off topic, maar de meeste recente wasmachines hebben wel een uitgestelde start functie. De duurste varianten van Miele hebben via iets dat miele@home heet (eigenlijk zigbee volgens mij) ook echte domotica features. En er is ook een OpenHAB binding voor. Maar dat zijn wel wasmachines in de 2k+ categorie
Ik vermoed dat @GENETX een wat dat aangaat simpele wasmachine heeft die met het wasprogramma verdergaat als deze weer stroom krijgt, dan kun je heel 'lomp' de wasmachine uit en aanzetten en als je dat doet met module die opgenomen vermogen kan meten kun je daarmee ook bepalen wanneer de was klaar is.
Ik doe dat thuis ook om de was in nachttarief te wassen.
Exact
Oud Samsung geval, maar heeft exact gedaan wat ik wou dat ie deed. Dus ja, een schoon bed 
Die Miele dingen zijn best leuk, maar oh zo beta... We hebben er een paar in een veldtest in Duitsland. Niet leuk als het kreng ineens enkel Duitse XML gaat praten als de interface op Duits wordt gezet
. Whirlpool heeft ze overigens ook, voor zo'n 1k en gewoon met een wifi interface. Daar zou ook een API van in ontwikeling moeten zijn.
Die Miele dingen zijn best leuk, maar oh zo beta... We hebben er een paar in een veldtest in Duitsland. Niet leuk als het kreng ineens enkel Duitse XML gaat praten als de interface op Duits wordt gezet

[ Voor 35% gewijzigd door GENETX op 17-10-2016 09:07 ]
moet je naast de stappen hierboven nog wat in OH2 toevoegen / configureren ? aangezien ik nergens in Paper UI een item of dergelijke terug zie.XyRuS schreef op donderdag 29 september 2016 @ 15:14:
[...]
De binding heb ik hier vandaan: link
In de map conf/services maak je een bestand dsmr.cfg met de volgende inhoud.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 # Port of the DSMR port (mandatory, e.g. /dev/ttyUSB0) dsmr:port=/dev/ttyS0 # Configuration of additionel meters (channel 0 is used for the main electricity meter) dsmr:gas.channel=1 #dsmr:water.channel=2 #dsmr:heating.channel=3 #dsmr:cooling.channel=4 #dsmr:generic.channel=5 #dsmr:slaveelectricity.channel=6
De binding is volgens mij inderdaad nog niet uitgebracht voor OH2. OH2 werkt denk ik in een soort "legacy" modus? Wellicht dat iemand anders daar meer van weet. Het word er inderdaad niet duidelijker op nu er nog geen officiele documentatie is voor OH2. Ik config eigenlijk alles nog met de hand en niet via de paperUI.
Als ik in de shell bundle:list uitvoer zie ik hem wel er tussen staan:
code:
1
| 209 | Active | 80 | 1.9.0.201610170111 | openHAB DSMR Binding |
Je moet inderdaad nog handmatig dingen toevoegen omdat de binding nog niet is geupdate voor OH2. Wat je wel moet installeren via de PaperUI is de serial binding, die is nodig om te praten met de seriële poort.xleeuwx schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 16:24:
[...]
moet je naast de stappen hierboven nog wat in OH2 toevoegen / configureren ? aangezien ik nergens in Paper UI een item of dergelijke terug zie.
Als ik in de shell bundle:list uitvoer zie ik hem wel er tussen staan:
code:
1 209 | Active | 80 | 1.9.0.201610170111 | openHAB DSMR Binding
Na het installaren van de serial binding is het tijd om handmatig het configuratie bestand voor de dsmr binding te plaatsen in conf/services met de naam dsmr.cfg met de volgende inhoud naar eigen wens aangepast.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| # Port of the DSMR port (mandatory, e.g. /dev/ttyUSB0) dsmr:port=/dev/ttyS0 # Configuration of additionel meters (channel 0 is used for the main electricity meter) dsmr:gas.channel=1 #dsmr:water.channel=2 #dsmr:heating.channel=3 #dsmr:cooling.channel=4 #dsmr:generic.channel=5 #dsmr:slaveelectricity.channel=6 |
De volgende items heb ik toegevoegd aan mijn item bestand, maar er zijn meer opties beschikbaar. Dit hangt af van welke smartmeter je hebt, specifieker, de dsmr versie die hij uitspuugt.
code:
1
2
3
4
5
| /******** P1 DSMR (install openhab 1.9 dsmr plugin and openhab 2 serial plugin) ********/ Number P1ElektraActueel "Actueel [%.2f kW]" {dsmr="eActualDelivery"} Number P1ElektraLaag "Laag tarief [%.3f kWh]" {dsmr="eDeliveryTariff1"} Number P1ElektraHoog "Hoog tarief [%.3f kWh]" {dsmr="eDeliveryTariff2"} Number P1Gas "Totaal [%.3f m3]" {dsmr="gValue"} |
Rule: Hoog en laag tarief opgeteld
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| rule "Elektra hoog+laag tarief" when Item P1ElektraLaag changed or Item P1ElektraHoog changed then var Number ElektraLaag = P1ElektraLaag.state var Number ElektraHoog = P1ElektraHoog.state var Number ElektraTotaal = ElektraLaag+ElektraHoog postUpdate(P1ElektraTotaal, ElektraTotaal) end |
Rule: Dag verbruik elektra
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| rule "Elektra vandaag" when Item P1ElektraTotaal changed then var Number ElektraTotaalMax = P1ElektraTotaal.maximumSince(now.withTimeAtStartOfDay).state var Number ElektraTotaalMin = P1ElektraTotaal.minimumSince(now.withTimeAtStartOfDay).state var Number ElektraVandaag = ElektraTotaalMax-ElektraTotaalMin postUpdate(P1ElektraVandaag, ElektraVandaag) end |
De wiki pagina van de DSMR plugin is best duidelijk en geeft ook meer informatie over de verschillende DSMR versie's.
[ Voor 39% gewijzigd door XyRuS op 18-10-2016 19:51 ]
Thanks ik ga hier even mee spelen, de wiki had ik gevonden maar die is natuurlijk voor openHAB 1, desondanks werk je natuurlijk ook met de addon van versie 1. De serial binding had ik inderdaad ook al geïnstalleerd.XyRuS schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 19:44:
[...]
Je moet inderdaad nog handmatig dingen toevoegen omdat de binding nog niet is geupdate voor OH2. Wat je wel moet installeren via de PaperUI is de serial binding, die is nodig om te praten met de seriële poort.
Na het installaren van de serial binding is het tijd om handmatig het configuratie bestand voor de dsmr binding te plaatsen in conf/services met de naam dsmr.cfg met de volgende inhoud naar eigen wens aangepast.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 # Port of the DSMR port (mandatory, e.g. /dev/ttyUSB0) dsmr:port=/dev/ttyS0 # Configuration of additionel meters (channel 0 is used for the main electricity meter) dsmr:gas.channel=1 #dsmr:water.channel=2 #dsmr:heating.channel=3 #dsmr:cooling.channel=4 #dsmr:generic.channel=5 #dsmr:slaveelectricity.channel=6
De volgende items heb ik toegevoegd aan mijn item bestand, maar er zijn meer opties beschikbaar. Dit hangt af van welke smartmeter je hebt, specifieker, de dsmr versie die hij uitspuugt.
code:
1 2 3 4 5 /******** P1 DSMR (install openhab 1.9 dsmr plugin and openhab 2 serial plugin) ********/ Number P1ElektraActueel "Actueel [%.2f kW]" {dsmr="eActualDelivery"} Number P1ElektraLaag "Laag tarief [%.3f kWh]" {dsmr="eDeliveryTariff1"} Number P1ElektraHoog "Hoog tarief [%.3f kWh]" {dsmr="eDeliveryTariff2"} Number P1Gas "Totaal [%.3f m3]" {dsmr="gValue"}
Rule: Hoog en laag tarief opgeteld
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 rule "Elektra hoog+laag tarief" when Item P1ElektraLaag changed or Item P1ElektraHoog changed then var Number ElektraLaag = P1ElektraLaag.state var Number ElektraHoog = P1ElektraHoog.state var Number ElektraTotaal = ElektraLaag+ElektraHoog postUpdate(P1ElektraTotaal, ElektraTotaal) end
Rule: Dag verbruik elektra
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 rule "Elektra vandaag" when Item P1ElektraTotaal changed then var Number ElektraTotaalMax = P1ElektraTotaal.maximumSince(now.withTimeAtStartOfDay).state var Number ElektraTotaalMin = P1ElektraTotaal.minimumSince(now.withTimeAtStartOfDay).state var Number ElektraVandaag = ElektraTotaalMax-ElektraTotaalMin postUpdate(P1ElektraVandaag, ElektraVandaag) end
De wiki pagina van de DSMR plugin is best duidelijk en geeft ook meer informatie over de verschillende DSMR versie's.
Loekie schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 23:33:
Ik vermoed dat @GENETX een wat dat aangaat simpele wasmachine heeft die met het wasprogramma verdergaat als deze weer stroom krijgt, dan kun je heel 'lomp' de wasmachine uit en aanzetten en als je dat doet met module die opgenomen vermogen kan meten kun je daarmee ook bepalen wanneer de was klaar is.
Ha het kan zo simpel zijn! Meer mijn budget gelukkig!GENETX schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 23:39:
ExactOud Samsung geval, maar heeft exact gedaan wat ik wou dat ie deed. Dus ja, een schoon bed
Die Miele dingen zijn best leuk, maar oh zo beta... We hebben er een paar in een veldtest in Duitsland. Niet leuk als het kreng ineens enkel Duitse XML gaat praten als de interface op Duits wordt gezet. Whirlpool heeft ze overigens ook, voor zo'n 1k en gewoon met een wifi interface. Daar zou ook een API van in ontwikeling moeten zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door XyRuS op 18-10-2016 22:19 ]
Zal hem nog wel eens posten, vanavond als ik er aan denk. Wil nog een paar dingen opschonen voor ik ook alles weer naar de Github page commit.
Maar in de basis is het simpel: Normaal staat de spanning er gewoon op. Ik gooi gewoon de was er in en kies mijn programma en druk op start. Op het moment dat het verbruik boven de 10 watt komt (afhankelijk van het toestel, bij mij komt hij daar niet boven met het programma kiezen) dan gooit hij de spanning er af door de plugwise uit te schakelen.
Vervolgens gaat een timeout counter aftellen. Gewoon een number item met een setpoint element op de sitemap. Daarnaast heb ik ook een nu-starten knop. Zodra die afgelopen is zet ik weer spanning op de wasmachine en gaat deze door.
Vervolgens krijg ik een melding als de was klaar is, dat is nadat er 10 minuten lang geen vermogen boven de 10 watt is gemeten.
Edit:
Rules:
Items
Sitemap
Vertaling van Fries naar Nederlands of Engels zul je zelf even moeten doen
. Ik moet deze code nog wel opruimen, misschien dat er nog wat zooi uit kan. Hoe dan ook, de Enable-optie maakt het geheel mogelijk. De Delay var wordt gebruikt om de tijd af te tellen en Standby is om te zorgen dat het systeem weet dat de wasmachine klaargezet is.
Maar in de basis is het simpel: Normaal staat de spanning er gewoon op. Ik gooi gewoon de was er in en kies mijn programma en druk op start. Op het moment dat het verbruik boven de 10 watt komt (afhankelijk van het toestel, bij mij komt hij daar niet boven met het programma kiezen) dan gooit hij de spanning er af door de plugwise uit te schakelen.
Vervolgens gaat een timeout counter aftellen. Gewoon een number item met een setpoint element op de sitemap. Daarnaast heb ik ook een nu-starten knop. Zodra die afgelopen is zet ik weer spanning op de wasmachine en gaat deze door.
Vervolgens krijg ik een melding als de was klaar is, dat is nadat er 10 minuten lang geen vermogen boven de 10 watt is gemeten.
Edit:
Rules:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
| var Number washRunning = 0 var Number washDelay = 60 var Number washStandby = 0 var Number washTimer = 0 rule "Wasmachine klaar" when Item PW_Circle4_Power changed then if(PW_Circle4_Power.state > 10 && WM_Enable.state == ON){ washStandby = 1 washTimer = 0 sendCommand(WM_Enable, OFF) sendCommand(PW_Circle4, OFF) sendCommand(WM_State, PW_Circle4_Power.state.format("Stand-by - %.1f W")) } else if(PW_Circle4_Power.state > 10){ washRunning = 1 sendCommand(WM_State, PW_Circle4_Power.state.format("Dwaande - %.1f W")) washTimer = 0 } end rule "Washmachine No starte" when Item WM_Start changed then if(WM_Start.state == ON){ sendCommand(PW_Circle4, ON) washRunning = 1 washStandby = 0 sendCommand(WM_State, PW_Circle4_Power.state.format("Dwaande - %.1f W")) washTimer = 0 } sendCommand(WM_Start, OFF) end rule "Wasmachine Enable" when Item WM_Enable changed from OFF to ON then sendCommand(WM_Delay, 60) end rule "Washtimer" when Time cron "1 * * * * ?" then if(washRunning == 1 && PW_Circle4_Power.state < 7){ washTimer = washTimer + 1 if(PW_Circle4_Power.state < 6 && washRunning == 1 && washTimer > 10){ washRunning = 0 washTimer = 0 sendCommand(WM_Enable, OFF) sendCommand(WM_State, PW_Circle4_Power.state.format("Stopt - %.1f W")) sendCommand(WM_Delay, 60) washDelay = 60 sendBroadcastNotification("Waskmasine is dien!") } else { sendCommand(WM_State, PW_Circle4_Power.state.format("Dwaande - %.1f W")) } } else if(washRunning == 1 && PW_Circle4_Power.state > 6){ washTimer = 0 sendCommand(WM_State, PW_Circle4_Power.state.format("Dwaande - %.1f W")) } else if(washStandby == 1){ washDelay = WM_Delay.state as Number washDelay = washDelay - 1 sendCommand(WM_Delay, washDelay) sendCommand(WM_State, PW_Circle4_Power.state.format("Stand-by - %.1f W")) if(washDelay <= 0){ washStandby = 0 washRunning = 1 sendBroadcastNotification("Waskmasine start no!") sendCommand(PW_Circle4, ON) sendCommand(WM_State, PW_Circle4_Power.state.format("Dwaande - %.1f W")) } } else{ sendCommand(WM_State, PW_Circle4_Power.state.format("Stopt - %.1f W")) } end |
Items
code:
1
2
3
4
5
6
7
| Switch PW_Circle4 "Power Waskmasine" <switch> { plugwise="[ON:circle4:state:10], [OFF:circle4:state:10]"} Number PW_Circle4_Power "Waskmasine [%.1f W]" <energy> (GRP_DEVICES, Measured_Power_EL) { plugwise="[circle4:power:10]"} Number WM_Delay "Startútstel [%d min]" <clock> Switch WM_Start "No starte" <washingmachine_2> String WM_State "Status [%s]" <washingmachine_2> Switch WM_Enable "Startútstel ynskeakele" <washingmachine_2> |
Sitemap
code:
1
2
3
4
| Text item=WM_State Setpoint item=WM_Delay minValue=0 maxValue=1440 step=30 Switch item=WM_Start mappings=[ON=START] Switch item=WM_Enable |
Vertaling van Fries naar Nederlands of Engels zul je zelf even moeten doen
[ Voor 66% gewijzigd door GENETX op 19-10-2016 20:23 ]
Bedankt voor het posten! Van het zien van andere voorbeelden leer ik toch het meeste.
En hier moest ik even om lachen
Hoe cool is het al je ook een text to speech in dialect kan maken!
Ik heb gisteren een update gedaan naar de laatste snapshot en meteen via de package repo en niet meer handmatig van een tar.gz pakket. Ik ben blij dat inderdaad de waardes nu goed updaten in de UI. Maar het volgende probleem doet zich nu voor en ik kom er niet uit...
Ik gebruik een aantal selection items maar de mappings functioneren nu niet meer goed in de UI. Een paar screenshots:
Alle selection items blijven leeg in de UI

Maar als ik een selectie wil maken zie ik dat er wel degelijk een waarde is gekozen, en ik zie in de events.log de waarde ook wel veranderen als ik een selectie maak. Ook werken de rules gebasseerd op die selection items. Het werkt wel op de achtergrond dus.

items
sitemap
Ik kan er niks over vinden op het openhab forum , vanavond maar eens een oudere snapshot proberen.
En hier moest ik even om lachen
code:
1
| sendBroadcastNotification("Waskmasine is dien!") |
Ik heb gisteren een update gedaan naar de laatste snapshot en meteen via de package repo en niet meer handmatig van een tar.gz pakket. Ik ben blij dat inderdaad de waardes nu goed updaten in de UI. Maar het volgende probleem doet zich nu voor en ik kom er niet uit...
Ik gebruik een aantal selection items maar de mappings functioneren nu niet meer goed in de UI. Een paar screenshots:
Alle selection items blijven leeg in de UI

Maar als ik een selectie wil maken zie ik dat er wel degelijk een waarde is gekozen, en ik zie in de events.log de waarde ook wel veranderen als ik een selectie maak. Ook werken de rules gebasseerd op die selection items. Het werkt wel op de achtergrond dus.

items
code:
1
2
3
4
5
6
| Number aquariumModus "Modus" Number aquariumPomp "Filterpomp" Number aquariumVerwarming "Verwarming" Number aquariumDoser1 "Planten voeding" Number aquariumDoser2 "Planten co2" Number aquariumLCD "Aquarium LCD" |
sitemap
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| Text item=aquariumTemp icon="temperature" Selection item=aquariumDoser1 mappings=[0="15ML p/w", 1="20ML p/w", 2="25ML p/w"] icon="leaf" Slider item=aquariumVerlichting icon="lightbulb" Selection item=aquariumDoser2 mappings=[0="Uit", 1="Aan"] icon="co2" Slider item=aquariumVerlichtingNacht icon="lightbulb" Selection item=aquariumLCD mappings=[0="Uit", 1="Aan", 2="Reset"] icon="analysislcd" Selection item=aquariumVerwarming mappings=[0="Uit", 1="Aan"] icon="fishheat" Selection item=aquariumModus mappings=[0="Handmatig", 1="Automatisch"] icon="schedule" Selection item=aquariumPomp mappings=[0="Uit", 1="Uit (5 min)", 2="Aan"] icon="circulation" |
Ik kan er niks over vinden op het openhab forum , vanavond maar eens een oudere snapshot proberen.
Is geen TTS, slechts een notificatie in de Android App. Wil niet weten hoe dit uitgesproken zou wordenXyRuS schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 13:40:
Bedankt voor het posten! Van het zien van andere voorbeelden leer ik toch het meeste.
En hier moest ik even om lachenHoe cool is het al je ook een text to speech in dialect kan maken!
code:
1 sendBroadcastNotification("Waskmasine is dien!")

Heb ik ook. Ik neem aan dat het een bekend probleem is. In de Android App lijkt het wel in ieder geval. Dit probleem is wat mij betreft ook minder erg dan die nummers.Maar als ik een selectie wil maken zie ik dat er wel degelijk een waarde is gekozen, en ik zie in de events.log de waarde ook wel veranderen als ik een selectie maak. Ook werken de rules gebasseerd op die selection items. Het werkt wel op de achtergrond dus.
[afbeelding]
Voor het probleem met de geselecteerde waardes van dropdowns die niet getoond worden in de Basic UI heb ik net een pull request ingediend. Binnenkort zal die fix dus wel door druppelen naar openHAB. Het ontzettend irritante probleem van items die niet altijd updaten is ook gefixt deze week.
Verder is het leuk om te lezen dat er nog meer blije Plugwise binding gebruikers zijn. Gezien ik er onlangs aardig wat aan gesleuteld heb! :-)
Verder is het leuk om te lezen dat er nog meer blije Plugwise binding gebruikers zijn. Gezien ik er onlangs aardig wat aan gesleuteld heb! :-)
Thnx! Dit is nou waarom ik opensource zo gaaf vind
Mensen die hun kennis inzetten om snel een fix te maken.
Edit:
kaikreuzer merged commit cc00053 into eclipse:master 18 hours ago
Edit:
kaikreuzer merged commit cc00053 into eclipse:master 18 hours ago
[ Voor 33% gewijzigd door XyRuS op 21-10-2016 17:04 ]
Werkt dit nog?jams schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 19:51:
Heb een testbare versie van de horizon binding klaar. Hier te downloaden totdat hij gebundeld wordt met openhab.
Ik wil dit toepassen met een ander programma, ik heb alleen geen idee hoe het communicatie protocol is. Heb je de broncode nog of is het protocol in een regel uit te leggen?
Thanks
De DSMR binding is nu ook installeerbaar via Paper UI in OH2. Dat maakt het voor slimme meter bezitters allemaal net wat makkelijker.
Zie ook mijn pull request: https://github.com/openhab/openhab/pull/4719
Goed bezig!da1likew00t schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 08:47:
De DSMR binding is nu ook installeerbaar via Paper UI in OH2. Dat maakt het voor slimme meter bezitters allemaal net wat makkelijker.
Ik vraag me of hoeveel werk het is om van een 1.x binding een 2.x binding te maken.
Want voor een beginner is de huidige situatie met verschillende soorten bindings wel erg vaag.
Wat niet echt goed is voor de acceptatiegraad van OpenHAB.
In OH2 zit een compatibility layer waardoor de meeste OH1 bindings (zoals DSMR) out of the box gewoon werken. Het enige wat dan moet gebeuren is het definiëren van metadata en afhankelijkheden. Daarmee zijn ze dan installeerbaar via Paper UI. Als je dat al eens vaker hebt gedaan, ben je in 15 a 30 minuten daar wel klaar mee. Het is vooral copy/paste en aanpassen van waardes. Dit is ook volledig beschreven: http://docs.openhab.org/d...-part-of-the-distribution
Om ook echt de gebruiksvriendelijke OH2 features in een binding te implementeren ben je wel wat langer bezig. Het resultaat is dan wel dat je Things hebt, die je in Paper UI kan detecteren, bedienen en configureren.
Om ook echt de gebruiksvriendelijke OH2 features in een binding te implementeren ben je wel wat langer bezig. Het resultaat is dan wel dat je Things hebt, die je in Paper UI kan detecteren, bedienen en configureren.
Toch maar eens gestart met openhab2 en mijn hue devices gekoppeld. Ik kan ze allemaal bedienen. Echter van de 8 innr spots update openhab2 alleen de status van de 3 keukenspots bij indien deze door bv mijn telefoon bediend worden. De andere 5 kan ik perfect bedienen middels openhab, maar statis wordt alleen bijgewerkt indien vanuit openhab2 aanpas. Ook mijn 2 livingcolors gaan goed. Iemand enig idee? Heb al eens een zoekactie gedaan, maar nog geen antwoord kunnen vinden.
Wees eens wat duidelijker: reageren de lampen zelf wel op het commando, maar worden ze niet geupdate in de interface? En werkt dat wel goed op de mobiel?
Zo ja, er zijn de afgelopen 2 weken wat dingen aangepast in de BasicUI waardoor interface updates niet altijd goed lijken te werken. De app doet het bij mij wel goed, maar via de browser heb ik ook wat cosmetische problemen. Overigens werkt het bij mij wel zoals het zou moeten.
Zo ja, er zijn de afgelopen 2 weken wat dingen aangepast in de BasicUI waardoor interface updates niet altijd goed lijken te werken. De app doet het bij mij wel goed, maar via de browser heb ik ook wat cosmetische problemen. Overigens werkt het bij mij wel zoals het zou moeten.
Precies zoals je het zegt: lampen reageren wel op het commando, maar worden dus niet geupdate in de interface. Zowel in webinterface als ook mobiel. Dat geldt dan voor 5 innr spots. Drie andere innr spots hebben het probleem niet en de living color lampen gaan ook goed
Volgende stap genomen en mijn z-wave usb stick gekoppeld aan openhab.
Hij herkend echter mijn Rollershutter van Fibaro niet.
Ik heb de volgende bundle draaien:
openhab> bundle:list | grep -i zwave
194 | Active | 80 | 2.0.0.b4 | ZWave Binding
OpenHAB heeft een koppeling met Apple's HomeKit.
Dezelfde HomeKit kan niet omgaan (netjes gezegd) met niet Philips lampen op de Hue bridge omdat deze niet 'gecertificeerd' zijn. Dit wordt afgevangen in de HomeKit koppeling in de Hue bridge.
Deze levensgevaarlijke lampen zijn vanzelfsprekend wel te bedienen met een Hue app.
Is het nu mogelijk om deze lampen via de OpenHAB HomeKit verbinding aan te sturen, immers die zal die restrictie niet hebben, toch?
Dezelfde HomeKit kan niet omgaan (netjes gezegd) met niet Philips lampen op de Hue bridge omdat deze niet 'gecertificeerd' zijn. Dit wordt afgevangen in de HomeKit koppeling in de Hue bridge.
Deze levensgevaarlijke lampen zijn vanzelfsprekend wel te bedienen met een Hue app.
Is het nu mogelijk om deze lampen via de OpenHAB HomeKit verbinding aan te sturen, immers die zal die restrictie niet hebben, toch?
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Zou ik eerst even laten rusten. Er zijn zoals gezegd wat bugs, dus wellicht at je over een week met een nieuwere versie dit probleem niet meer hebt. Overigens, het comando geef je ook via OpenHAB, of ou je dat met een andere afstandsbediening?kasteleman schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 11:48:
Precies zoals je het zegt: lampen reageren wel op het commando, maar worden dus niet geupdate in de interface. Zowel in webinterface als ook mobiel. Dat geldt dan voor 5 innr spots. Drie andere innr spots hebben het probleem niet en de living color lampen gaan ook goed
Geen ervaringen met Z-wave hier. Heb je HABMin al draaien? Je had ze voorheen wel werken neem ik aan? En zo ja, waarmee?kasteleman schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 20:56:
Volgende stap genomen en mijn z-wave usb stick gekoppeld aan openhab.
Idem, geen ervaring. Maar waarom zou je ze via HomeKit aan willen sturen dan? Ik zou zeggen dat diezelfde restricties dan juist wel opgelegd worden eigenlijk... Maar ik weet niet hoe die HomeKit koppeling zit. Maar dan ook, er is ook een Hue binding voor OpenHAB. Kan die ze niet direct aansturen dan?Mars Warrior schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 21:06:
OpenHAB heeft een koppeling met Apple's HomeKit.
Ik had de rollershutters middels open-z-wave draaien in domotiga.
Gegevens welke Openhab2 aangeeft:
zwave_class_basic ROUTING_SLAVE
zwave_class_generic MULTILEVEL_SWITCH
zwave_deviceid 4097
zwave_frequent false
zwave_nodeid 41
zwave_version 22.22
zwave_listening true
zwave_routing true
zwave_beaming true
zwave_class_specific MOTOR_CONTROL_CLASS_B
zwave_manufacturer 271
zwave_devicetype 769
Gegevens welke Openhab2 aangeeft:
zwave_class_basic ROUTING_SLAVE
zwave_class_generic MULTILEVEL_SWITCH
zwave_deviceid 4097
zwave_frequent false
zwave_nodeid 41
zwave_version 22.22
zwave_listening true
zwave_routing true
zwave_beaming true
zwave_class_specific MOTOR_CONTROL_CLASS_B
zwave_manufacturer 271
zwave_devicetype 769
[ Voor 73% gewijzigd door kasteleman op 30-10-2016 22:27 ]
Je kan een post ook bewerken met de knop "Wijzig"
Ohja, de snapshot versie is wel de way to go op dit moment. Dat is ook de enige link nu op de OpenHAB website overigens. Geen vaste Beta's meer zo lijkt het.
Ohja, de snapshot versie is wel de way to go op dit moment. Dat is ook de enige link nu op de OpenHAB website overigens. Geen vaste Beta's meer zo lijkt het.
Werkt OpenHAB ook op de eerste rpi? Of gaat dat performance issues geven.
Zou moeten werken, zeker zolang je er niet teveel van vraagt. OpenHAB2 is een stukje lichter AFAIK, dus die is aan te raden!
Vanaf vanLier in "pilight - open source domotica oplossing"
pilight.cfg
OpenHAB 2 configs zijn iets anders dan in 1.x. Je moet nu een pilight.cfg aanmaken en dan "pilight" overal voorweg halen. Dus:vanLier schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:04:
Goedendag,
Ik ben bezig met het opzetten naast mijn huidige Openhab2 + RPi3 met een aantal sensoren via mqtt, ook mijn kaku switches en dimmers via pilight. Echter krijg ik de binding niet werkend. Nu kom ik dit probleem ook tegen: https://github.com/openhab/openhab/issues/4441 . Kan iemand mij vertellen hoe ik de pilight binding kan toevoegen aan openhab2 wat blijkbaar niet meer is dan en .cfg probleem...
pilight.cfg
code:
1
2
3
| kaku.host=192.168.1.22 kaku.port=5000 kaku.delay=1000 |
Draai hier al 2 jaar op een Pi 1, heb Pi 3 al klaar liggen maar kom er niet aan toe (lees: heb leukere dingen om te doen en het werkt wel prima nu zo..
)
Wil dan meteen van OpenHAB 1 naar 2 overstappen.
Met een Pi 1 duurt het wel serieus lang voordat de boel is opgestart, maar eenmaal gestart werkt het allemaal prima en reageert het snel genoeg.
Wil dan meteen van OpenHAB 1 naar 2 overstappen.
Met een Pi 1 duurt het wel serieus lang voordat de boel is opgestart, maar eenmaal gestart werkt het allemaal prima en reageert het snel genoeg.
Ok ga het zeker eens proberen dan. Vond er zelf weinig info over. Ik laat weten hoe het gelopen is.
[ Voor 48% gewijzigd door springfield89 op 17-11-2016 11:27 ]
Komen alle meldingen van bindings automatisch in de openhab.log?
Ik probeer de onkyo binding te laten werken maar er gebeurt niets en in de log file ook niet terwijl ik van mijn Nest bijvoorbeeld wel errors krijg ik openhab.log.
Ik probeer de onkyo binding te laten werken maar er gebeurt niets en in de log file ook niet terwijl ik van mijn Nest bijvoorbeeld wel errors krijg ik openhab.log.
Probleem met Z-Wave na overstap naar OH2.
Deze zomer ben ik begonnen met openHAB(1.8.3) op Banana Pro met een Z-Wave Gen5 usb stick en een Fibaro Wall Plug.
Dat heb ik prima aan de praat gekregen en wilde verder gaan met meer Fibaro WP’s en bv Danfoss LC13 thermostaten, slimme meter koppeling etc.
Maar ik dacht eerst over te stappen naar openHAB2 nu dit in Beta4 fase is.
In eerste instantie leek dat goed te gaan, de bestaande Z-Wave stick (met z-wave netwerk cfg) overgezet naar een RPi2, openHAB2 met HABmin(2) geinstaleerd. (kan zodoende snel terug naar OH1). OH2 is geïnstalleerd met de apt-get methode.
De Z-Wave stick werd gelijk herkend (node 1) en na wat gepruts werd ook de Fibaro Wall Plug herkend (node 2).
Ik vond zelfs ergens, dacht in HABmin, een scherm waarop in de WCD kon schakelen!
Daarop begonnen met simpele sitemap en items files voor alleen deze Fibaro WP.
Maar toen kon ik de schakelmogelijkheid niet meer in HABmin terugvinden.
Als ik in de openhab log kijk krijg ik de volgende (fout)boodschapen:
2016-11-21 13:28:43.246 [INFO ] [ing.zwave.handler.ZWaveSerialHandler] - Connecting to serial port '/dev/ttyACM0'
2016-11-21 13:28:43.574 [WARN ] [ding.zwave.handler.ZWaveThingHandler] - Controller handler not found. Cannot handle command without ZWave controller.
2016-11-21 13:28:43.576 [WARN ] [ding.zwave.handler.ZWaveThingHandler] - Controller handler not found. Cannot handle command without ZWave controller.
2016-11-21 13:28:43.578 [WARN ] [ding.zwave.handler.ZWaveThingHandler] - Controller handler not found. Cannot handle command without ZWave controller.
2016-11-21 13:28:43.581 [WARN ] [ding.zwave.handler.ZWaveThingHandler] - Controller handler not found. Cannot handle command without ZWave controller.
2016-11-21 13:28:43.588 [WARN ] [ding.zwave.handler.ZWaveThingHandler] - Controller handler not found. Cannot handle command without ZWave controller.
2016-11-21 13:28:43.590 [INFO ] [ing.zwave.handler.ZWaveSerialHandler] - Serial port is initialized
2016-11-21 13:28:43.596 [WARN ] [ding.zwave.handler.ZWaveThingHandler] - Controller handler not found. Cannot handle command without ZWave controller.
2016-11-21 13:28:43.603 [WARN ] [ding.zwave.handler.ZWaveThingHandler] - Controller handler not found. Cannot handle command without ZWave controller.
2016-11-21 13:28:43.641 [INFO ] [mmandclass.ZWaveSecurityCommandClass] - Update networkKey
2016-11-21 13:28:43.721 [INFO ] [ve.internal.protocol.ZWaveController] - Starting ZWave controller
2016-11-21 13:28:43.724 [INFO ] [ve.internal.protocol.ZWaveController] - ZWave timeout is set to 5000ms. Soft reset is false.
2016-11-21 13:28:47.215 [INFO ] [age.SerialApiGetInitDataMessageClass] - NODE 1: Node found
2016-11-21 13:28:47.232 [INFO ] [age.SerialApiGetInitDataMessageClass] - NODE 2: Node found
2016-11-21 13:28:47.238 [INFO ] [age.SerialApiGetInitDataMessageClass] - ZWave Controller using Controller API
2016-11-21 13:28:47.242 [INFO ] [age.SerialApiGetInitDataMessageClass] - ZWave Controller is Primary Controller
2016-11-21 13:28:47.258 [INFO ] [age.SerialApiGetInitDataMessageClass] - ------------Number of Nodes Found Registered to ZWave Controller------------
2016-11-21 13:28:47.262 [INFO ] [age.SerialApiGetInitDataMessageClass] - # Nodes = 2
2016-11-21 13:28:47.264 [INFO ] [age.SerialApiGetInitDataMessageClass] - ----------------------------------------------------------------------------
2016-11-21 13:28:47.344 [WARN ] [ding.zwave.handler.ZWaveThingHandler] - NODE 2: Initialising Thing Node...
2016-11-21 13:28:54.509 [ERROR] [ocol.ZWaveController$ZWaveSendThread] - NODE 2: Timeout while sending message. Requeueing - 0 attempts left!
2016-11-21 13:28:54.515 [ERROR] [l.serialmessage.SendDataMessageClass] - NODE 2: Got an error while sending data. Resending message.
2016-11-21 13:28:59.403 [WARN ] [ding.zwave.handler.ZWaveThingHandler] - NODE 2: Initialising Thing Node...
2016-11-21 13:28:59.520 [WARN ] [ding.zwave.handler.ZWaveThingHandler] - NODE 2: Initialising Thing Node...
Ik zit nu een beetje vast, weet niet meer wat te doen.
Hopelijk kan iemand mij verder helpen? Misschien iemand die ook Z-Wave en Fibaro Wall Plugs gebruikt..
(BTW, de overstap naar openHAB2 is zwaar, met versie 1 was ik redelijk snel op dreef, maar nu...)
Deze zomer ben ik begonnen met openHAB(1.8.3) op Banana Pro met een Z-Wave Gen5 usb stick en een Fibaro Wall Plug.
Dat heb ik prima aan de praat gekregen en wilde verder gaan met meer Fibaro WP’s en bv Danfoss LC13 thermostaten, slimme meter koppeling etc.
In eerste instantie leek dat goed te gaan, de bestaande Z-Wave stick (met z-wave netwerk cfg) overgezet naar een RPi2, openHAB2 met HABmin(2) geinstaleerd. (kan zodoende snel terug naar OH1). OH2 is geïnstalleerd met de apt-get methode.
De Z-Wave stick werd gelijk herkend (node 1) en na wat gepruts werd ook de Fibaro Wall Plug herkend (node 2).
Ik vond zelfs ergens, dacht in HABmin, een scherm waarop in de WCD kon schakelen!
Als ik in de openhab log kijk krijg ik de volgende (fout)boodschapen:
2016-11-21 13:28:43.246 [INFO ] [ing.zwave.handler.ZWaveSerialHandler] - Connecting to serial port '/dev/ttyACM0'
2016-11-21 13:28:43.574 [WARN ] [ding.zwave.handler.ZWaveThingHandler] - Controller handler not found. Cannot handle command without ZWave controller.
2016-11-21 13:28:43.576 [WARN ] [ding.zwave.handler.ZWaveThingHandler] - Controller handler not found. Cannot handle command without ZWave controller.
2016-11-21 13:28:43.578 [WARN ] [ding.zwave.handler.ZWaveThingHandler] - Controller handler not found. Cannot handle command without ZWave controller.
2016-11-21 13:28:43.581 [WARN ] [ding.zwave.handler.ZWaveThingHandler] - Controller handler not found. Cannot handle command without ZWave controller.
2016-11-21 13:28:43.588 [WARN ] [ding.zwave.handler.ZWaveThingHandler] - Controller handler not found. Cannot handle command without ZWave controller.
2016-11-21 13:28:43.590 [INFO ] [ing.zwave.handler.ZWaveSerialHandler] - Serial port is initialized
2016-11-21 13:28:43.596 [WARN ] [ding.zwave.handler.ZWaveThingHandler] - Controller handler not found. Cannot handle command without ZWave controller.
2016-11-21 13:28:43.603 [WARN ] [ding.zwave.handler.ZWaveThingHandler] - Controller handler not found. Cannot handle command without ZWave controller.
2016-11-21 13:28:43.641 [INFO ] [mmandclass.ZWaveSecurityCommandClass] - Update networkKey
2016-11-21 13:28:43.721 [INFO ] [ve.internal.protocol.ZWaveController] - Starting ZWave controller
2016-11-21 13:28:43.724 [INFO ] [ve.internal.protocol.ZWaveController] - ZWave timeout is set to 5000ms. Soft reset is false.
2016-11-21 13:28:47.215 [INFO ] [age.SerialApiGetInitDataMessageClass] - NODE 1: Node found
2016-11-21 13:28:47.232 [INFO ] [age.SerialApiGetInitDataMessageClass] - NODE 2: Node found
2016-11-21 13:28:47.238 [INFO ] [age.SerialApiGetInitDataMessageClass] - ZWave Controller using Controller API
2016-11-21 13:28:47.242 [INFO ] [age.SerialApiGetInitDataMessageClass] - ZWave Controller is Primary Controller
2016-11-21 13:28:47.258 [INFO ] [age.SerialApiGetInitDataMessageClass] - ------------Number of Nodes Found Registered to ZWave Controller------------
2016-11-21 13:28:47.262 [INFO ] [age.SerialApiGetInitDataMessageClass] - # Nodes = 2
2016-11-21 13:28:47.264 [INFO ] [age.SerialApiGetInitDataMessageClass] - ----------------------------------------------------------------------------
2016-11-21 13:28:47.344 [WARN ] [ding.zwave.handler.ZWaveThingHandler] - NODE 2: Initialising Thing Node...
2016-11-21 13:28:54.509 [ERROR] [ocol.ZWaveController$ZWaveSendThread] - NODE 2: Timeout while sending message. Requeueing - 0 attempts left!
2016-11-21 13:28:54.515 [ERROR] [l.serialmessage.SendDataMessageClass] - NODE 2: Got an error while sending data. Resending message.
2016-11-21 13:28:59.403 [WARN ] [ding.zwave.handler.ZWaveThingHandler] - NODE 2: Initialising Thing Node...
2016-11-21 13:28:59.520 [WARN ] [ding.zwave.handler.ZWaveThingHandler] - NODE 2: Initialising Thing Node...
Ik zit nu een beetje vast, weet niet meer wat te doen.
Hopelijk kan iemand mij verder helpen? Misschien iemand die ook Z-Wave en Fibaro Wall Plugs gebruikt..
(BTW, de overstap naar openHAB2 is zwaar, met versie 1 was ik redelijk snel op dreef, maar nu...)
Er zijn meerdere log levels, dus nee dat hoeft niet.springfield89 schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 14:38:
Komen alle meldingen van bindings automatisch in de openhab.log?
Ik neem aan dat je de binding via de Paper UI geinstalleerd en geconfigureerd hebt?! En dan zou deze ook tussen je Config -> Things moeten staan als "Online". Daar zou hij als online moeten staan. Zo niet, dan doe je wat fout daar. Blijf iig af van de 1.0 binding en de handleiding daarbij.
Ook hier, ik neem aan dat je de 2.0 bindings gebruikt? Grote kans dat je de hele config dan by-passed omdat OpenHAB by default een interne database gebruikt om alle configs bij te houden. Deze dien je dan ook via de Paper UI aan te maken. Grote kans dat je ook in Paper UI -> Control de schakelaar kan omzetten, want by default worden daar alle things gewoon toegevoegd.DeltaBert schreef op maandag 21 november 2016 @ 17:13:
Probleem met Z-Wave na overstap naar OH2.
Verder voor beiden: Omschrijf duidelijk wat voor stappen je hebt ondernomen en post eventueel ook configs. Met alleen foutmeldingen komen we ook niet zo heel ver... En verder, RTFM
[ Voor 58% gewijzigd door GENETX op 21-11-2016 19:25 ]
@ GENETX,
Dank voor het terugkomen op mijn vraag. Wat de bindings betreft, ik heb inderdaad de 2.0 bindings voor Z-Wave gebruikt. En ik moet zeggen, ik voel me beschaamd; in PaperUI :: Control kan ik inderdaad de WCD schakelen...
Om een of anderee reden heb ik me erg geconcentreerd op HABmin. Zal je raad ter harte nemen en alle documentatie nog eens heel goed doornemen.
Dank voor het terugkomen op mijn vraag. Wat de bindings betreft, ik heb inderdaad de 2.0 bindings voor Z-Wave gebruikt. En ik moet zeggen, ik voel me beschaamd; in PaperUI :: Control kan ik inderdaad de WCD schakelen...
Om een of anderee reden heb ik me erg geconcentreerd op HABmin. Zal je raad ter harte nemen en alle documentatie nog eens heel goed doornemen.
Kijk vooral ook eens in de paper UI bij de Configuration -> System. Daar is ook een optie om automatisch een item aan te maken voor alle 2.0 things. Die kan je uitzetten. Vervolgens wordt he mogelijk om, via de Paper UI, een item te koppelen aan een "channel" van een thing. Dan kun je dus de "channels" van je Z-Wave spul koppelen aan je oude items. Stoei daar maar eens mee 
Je oude config zal waarschijnlijk dus naar niet-bestaande kanalen linken en dus zie je niets gebeuren.
Je oude config zal waarschijnlijk dus naar niet-bestaande kanalen linken en dus zie je niets gebeuren.
[ Voor 12% gewijzigd door GENETX op 22-11-2016 13:01 ]
Maar die paperui werkt enkel met 2.0 bindings? Want voor Nest is er bijvoorbeeld geen 2.0 binding.
Volgens mij zijn er ook 1.x bindings met wat wijzigingen waardoor ze ook wat doen in de Paper UI. Maar verder, ja die moet je doorgaans wel op de oude manier configureren.
Maar je kan zowel 1.x als 2.x gekoppelde items via een sitemap in de basic ui aansturen.
Maar je kan zowel 1.x als 2.x gekoppelde items via een sitemap in de basic ui aansturen.
Hier mijn toepasselijke rule voor de tijd van het jaar:
Een notificatie als je waarschijnlijk de ruiten van je auto moet krabben
Netatmo_Outdoor_Temperature is het item, dit kan natuurlijk ook een waarde van het internet zijn, verder heb je wel persitence nodig om over de hele nacht terug te kunnen kijken.
Een notificatie als je waarschijnlijk de ruiten van je auto moet krabben
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
| import java.lang.Math import java.util.Calendar import java.util.Date import java.util.TimeZone import java.text.SimpleDateFormat rule "NotifyOnFrostNight" when Time cron "0 30 6 ? * MON-FRI" //every weekday at 6:30 then logInfo("NotifyOnFrostNight", "Checking for frosty weather") var Number min var Number minValue var String message var SimpleDateFormat df = new SimpleDateFormat( "HH:mm" ) if (Netatmo_Outdoor_Temperature.state != null) { min = (Netatmo_Outdoor_Temperature.minimumSince(now.toDateMidnight, "mysql").state as DecimalType) minValue = (Math::round(min.floatValue*10.0)/10.0) message = minValue + " C (" + df.format(Netatmo_Outdoor_Temperature.minimumSince(now.toDateMidnight, "mysql").timestamp) + " )" logInfo("NotifyOnFrostNight", "Lowest temperature last night: " + message) if (min < 2) { //the backyard's temperature sensor is more sheltered, then the car in front of the house sendNotification("me@mydomain.nl", "Mogelijk autoruiten krabben: " + message) } } end |
Netatmo_Outdoor_Temperature is het item, dit kan natuurlijk ook een waarde van het internet zijn, verder heb je wel persitence nodig om over de hele nacht terug te kunnen kijken.
Voor iedereen die op de snapshot packages zit, let een beetje op met upgraden, de afgelopen dagen zijn er nogal wat breaking changes geweest.
- De switch van MapDB naar JsonDB: hierdoor ben je opeens al je things kwijt, let op bij het opnieuw toevoegen dat de id's nog kloppen met wat er in je items files staat.
- Het toevoegen van 1 achter de 1.x bindings. Hierdoor zullen die bindings niet automatisch installeren. Ook al staan ze in userdata/etc/org.openhab.addons.cfg
- De switch van MapDB naar JsonDB: hierdoor ben je opeens al je things kwijt, let op bij het opnieuw toevoegen dat de id's nog kloppen met wat er in je items files staat.
- Het toevoegen van 1 achter de 1.x bindings. Hierdoor zullen die bindings niet automatisch installeren. Ook al staan ze in userdata/etc/org.openhab.addons.cfg