Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GENETX schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 08:49:
Je, het doel is om een dezer dagen ook de OpenHAB2 code te delen, maar ik wil nog wat commentaar doen en wellicht nog een paar rules qua bestand wisselen. Daarnaast heb ik nog ene probleem met mijn aanwezigheidsdetectie. De oude code werkte niet helemaal, hoop het net opgelost te hebben :)
Goed om te horen. Zal mij vast weer veel helpen.

Aanwezigheidsdetectie doe ik enkel met beweging sensoren. Afwezigheidsdetectie met een knop :D Ik heb het opgegeven om iets te doen met telefoons of dat soort zaken, dat werkte mij te vaak niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-10 13:47
Aah, mijn huis is ook op de hoogte van mijn afwezigheid. Hoeft die niet te stoken voor Niemand ;) . Bij mij werkt dat wel goed. Heb alleen nog geen bewegingsdetector. En drukken op een knop, tssk :P . Maargoed, dat is ook mijn visie (en gelijk ook mijn commentaar op alle domoticaplatformen): Domotica hoort gewoon een systeem te zijn dat voor je werkt, een personal assistant. Die moet na een tijdje zelf weten wat je wil :) . Jammer dat ik hem nog moet programmeren... Zelflerende domotica is de toekomst imho.

Wil deze keer overigens ook echt eens wat blogjes schrijven over hoe je zaken in OpenHAB voorelkaar krijgt. Ik heb wat meer tijd, zeker nu eigenlijk alles in mijn huis wel aangesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-10 16:54

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Als je doorscrolled naar de 4de post, http://forums.indigodomo....c.php?f=58&t=12933#p94910, dan heb je mogelijk een goed oplossing voor z-wave bereikproblemen...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GENETX schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 09:03:
Aah, mijn huis is ook op de hoogte van mijn afwezigheid. Hoeft die niet te stoken voor Niemand ;) . Bij mij werkt dat wel goed. Heb alleen nog geen bewegingsdetector. En drukken op een knop, tssk :P . Maargoed, dat is ook mijn visie (en gelijk ook mijn commentaar op alle domoticaplatformen): Domotica hoort gewoon een systeem te zijn dat voor je werkt, een personal assistant. Die moet na een tijdje zelf weten wat je wil :) . Jammer dat ik hem nog moet programmeren... Zelflerende domotica is de toekomst imho.
Die knop ben ik ook niet helemaal blij mee. Ik kan het wel goed krijgen met enkel bewegingssensoren, maar dan moet ik veel meer bewegingssensoren hebben. Eén enkele bewegingssensor in de woonkamer (zo'n MultiSensor of Fibaro oog) dekt nu eenmaal niet de gehele woonkamer. Daarnaast is het 'stil' zitten op de bank ook een probleem. Je wilt niet weten hoe snel al mijn domotica spul de afval bak in 'moet' als de TV uitgezet wordt tijdens GTST. :/

Een enkele knop bij de uitgang is dan vele malen goedkoper. Ik ben al wat blij dat het een enkele knop is en ik moet eerlijk zeggen dat dit ook perfect werkt.
GENETX schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 09:03:
Wil deze keer overigens ook echt eens wat blogjes schrijven over hoe je zaken in OpenHAB voorelkaar krijgt. Ik heb wat meer tijd, zeker nu eigenlijk alles in mijn huis wel aangesloten is.
Dat staat bij mij ook op het programma. Ik heb eindelijk mijn 5000 karma puntjes verzameld dus kan nu ook een tweakblog maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik doe het puur met de mobiel, waarbij ik een timeout van 10 minuten heb ingesteld. In plaats van een ping gebruik ik tegenwoordig een heartbeat die mijn telefoon middels tasker uitzend. Bij iedere heartbeat wordt de timeout weer op 0 gezet en eventueel mijn aanwezigheid geactiveerd. De heartbeat wordt iedere 30s uitgezonden, dus er moet heel wat mis gaan wil dat mijn huis uitschakelen. Tevens ook genoeg als ik mijn foon reboot.

Enige nadeel: Ik mag geen lege accu krijgen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GENETX schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 09:12:
Ik doe het puur met de mobiel, waarbij ik een timeout van 10 minuten heb ingesteld. In plaats van een ping gebruik ik tegenwoordig een heartbeat die mijn telefoon middels tasker uitzend. Bij iedere heartbeat wordt de timeout weer op 0 gezet en eventueel mijn aanwezigheid geactiveerd. De heartbeat wordt iedere 30s uitgezonden, dus er moet heel wat mis gaan wil dat mijn huis uitschakelen. Tevens ook genoeg als ik mijn foon reboot.

Enige nadeel: Ik mag geen lege accu krijgen :+
Die oplossing gaat bij mij helaas niet werken. Ik zou dan best mijn telefoon en die van vrouwlief zo in kunnen stellen, maar... die van de oppas en dergelijke wordt weer een ander verhaal.

Al zou ik het wel om kunnen draaien, een zelfde oplossing als jij. Komt dan een keer de oppas dan druk ik op de knop om een soort van 'handmatige' aanwezigheid aan te zetten. Een bewust aanwezig knop zeg maar.

Genoeg ideeën al weer. Maar het belangrijkste is toch of de zwave stabiel is. Zojuist is de OpenZwave Control Panel geïnstalleerd dus eens kijken of ik er een node aan kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Inderdaad, stap voor stap dingen integreren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 07:07:
[...]

Hebben jullie problemen met dead nodes met een ZStick GEN5?
Nee. Maar in mijn geval zit een dimmer module (die dus continu gevoed is en actief bijdraagt aan het netwerk) op 3 meter afstand. De plaatsing van de stick binnen het netwerk kan wel uitmaken.

Enige uitzondering is de GreenWave PowerNode NS310 (goedkope tussenstekker), die gooide bij mij het netwerk toch wel overhoop, net alsof ie geen pakketjes voor andere nodes wilde forwarden maar het netwerk daar wel vanuit ging.
Heb die nu losgekoppeld om later eens te onderzoeken waar ik hem wel voor kan gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-10 18:08

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Aanwezigheid had ik eerder geregeld door de ARP tabel op mijn router uit te lezen. Aan de mac adressen kon ik zien wie ingelogd was op het wifi netwerk. Dat werkt ook voor de oppas aangezien die ook graag op het netwerk zit :D

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
En werkt dat nog steeds prettig? Dacht dat veel mobieltjes bij inactiviteit hun wifi uitzetten om batterij te sparen, en dus van de radar verdwijnen en false positives geven.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 19-04-2016 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-10 18:08

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Had het een tijd terug draaiende gehad, maar na het opnieuw inrichten van mijn server heb ik het eigenlijk niet meer gestart. Ik zou het daarom ook niet durven zeggen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-10 18:00
Ik doe het op mijn eigen telefoon met OwnTracks en op die van m'n vriendin met NetworkHealth (pingen dus) op IP. Dat werkt (met een Android toestel) prima. Oppas en schoonmaakster komen op vaste dagen en tijden. Dus dat los ik zo op (met ruime marge).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het hele zwave gebeuren stemt mij tot nu toe nog niet erg positief.

Misschien doe ik gewoon nog wel wat fout, maar mijn netwerk is in tact volgens de Open Zwave Control Panel. OpenHAB ziet mijn nodes dan ook wel (moet wel vaak herstarten om ze allemaal online te krijgen). Maar schakelen lukt nog niet.

Binnenkort komt er een MultiSensor binnen, misschien dat ik het dan nogmaals ga proberen. Voor nu eerst even verder met Grafana en InflluxDB, ook een leuk projectje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2016 @ 06:43:
Het hele zwave gebeuren stemt mij tot nu toe nog niet erg positief.

Misschien doe ik gewoon nog wel wat fout, maar mijn netwerk is in tact volgens de Open Zwave Control Panel. OpenHAB ziet mijn nodes dan ook wel (moet wel vaak herstarten om ze allemaal online te krijgen). Maar schakelen lukt nog niet.

Binnenkort komt er een MultiSensor binnen, misschien dat ik het dan nogmaals ga proberen. Voor nu eerst even verder met Grafana en InflluxDB, ook een leuk projectje.
Heb je alle nodes geassocieerd met de controller? (Node 1 in associatiegroep 1 hangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeRSPiN schreef op woensdag 20 april 2016 @ 07:32:
[...]

Heb je alle nodes geassocieerd met de controller? (Node 1 in associatiegroep 1 hangen)
Zal ik vanavond dan voor de zekerheid even naar kijken. Via de OZCP werkte het allemaal wel, maar misschien speelt die wel vals.

Ik heb met mijn OpenHAB 1 test toen wel een tijd een werkende zwave gehad, misschien dat die toch nog beter werkt dan versie 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjuhh
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-04 09:14
Hoe lang wacht je tot je netwerk "online" is alvorens een restart?
Want het duurt gewoon even voor dat alle nodes initialized zijn, deels afhankelijk van de snelheid van je servers, deels van het type nodes.

Daarnaast is het zo dat battery operated nodes maar eens in de zoveel tijd wakker worden en met je controller praten, het kan dus een paar uur duren eer deze als groen worden weergegeven in habmin.

En al laatste, meer nodes is geen garantie voor succes. Battery operated nodes voegen qua netwerk stabiliteit sowieso niets toe. Enkel routing nodes (mains powered) kunnen een positief effect op je netwerk hebben.
Wat ook nog wel eens helpt is een network heal te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door gertjuhh op 20-04-2016 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gertjuhh schreef op woensdag 20 april 2016 @ 08:44:
Hoe lang wacht je tot je netwerk "online" is alvorens een restart?
Want het duurt gewoon even voor dat alle nodes initialized zijn, deels afhankelijk van de snelheid van je servers, deels van het type nodes.

Daarnaast is het zo dat battery operated nodes maar eens in de zoveel tijd wakker worden en met je controller praten, het kan dus een paar uur duren eer deze als groen worden weergegeven in habmin.

En al laatste, meer nodes is geen garantie voor succes. Battery operated nodes voegen qua netwerk stabiliteit sowieso niets toe. Enkel routing nodes (mains powered) kunnen een positief effect op je netwerk hebben.
Wat ook nog wel eens helpt is een network heal te doen.
In dit geval gaat het om een Aeon SmartSwitch GEN 5. Ik scan altijd het log, maar op een gegeven moment wordt de node als dead gemarkeerd. Nu snap ik prima dat het een bereik probleem kan zijn. Als ik vervolgens ozcp opstart kan hij hem wel vinden. Het is een beetje vaag.

Ik gebruik geen enkele batterij node, al heeft het fibaro oog dat niet door denk ik. Die zit ook aan een adapter.

Ik ga het nog eens proberen met OpenHAB 1, want er zit wel een flinke potentie in en ook een hoop lol aan mijn kant.

Ik heb nog eens zowel in V1 als in V2 geprobeerd en in beide wordt de node prima toegevoegd. Hij krijgt zelfs ook nog een online status, maar verder gebeurd er helemaal niets. Ik heb echt geen idee waar het nu aan ligt, ik denk dat ik ga wachten totdat OpenHAB 2 niet meer in beta is en het dan nog eens proberen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2016 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakjap
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 31-05-2016
Misschien een beetje off-topic deze vraag...maar nu mn openhab weer draait op mn NUC (goede keuze geweest!), ben ik even aan het rondkijken om mn wandschakelaars te vervangen. Mn fibaro dimmer modules / relay modules hebben allemaal een (mechanische) pulse-schakelaar nodig. Mijn probleem is dat deze er over het algemeen niet uitzien!
Weet iemand of het mogelijk is om bijv. de Livolo touch schakelaars te gebruiken icm fibaro / of andere module erachter?
Ik zie dat MCO bijvoorbeeld een touch-zwave schakelaar heeft, maar deze zijn 2x zo duur als een fibaro module....

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Niet uitzien? De keuze is echt gigantisch.. Gira, Jung, Bush-Jaeger, etc etc.. allemaal verschillende series, kleuren, etc etc. Er is veel meer mogelijk dan wat er bij de bouwmarkt ligt.

http://www.elektrototaalmarkt.nl/schakelmateriaal/gira/
http://www.elektrototaalm...elmateriaal/busch-jaeger/
http://www.elektrototaalmarkt.nl/schakelmateriaal/jung/

Of bedoel je "ik wil perse touch" :)
Ik vind het zelf wel fijn dat je een goede feedback op schakelaars hebt, dat je voelt en hoort dat je schakelt.
Zeker voor dubbel- en trippelklik lijkt me dat een must en iets dat touch niet kan leveren..

[ Voor 63% gewijzigd door CyBeRSPiN op 25-04-2016 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakjap
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 31-05-2016
Misschien heb je gelijk en heb ik me niet goed verdiept in het aanbod. Wel bij verschillende bouwmarkten geweest en daar is de keuze niet heel groot. Probleem met online bestellen is dat je niet goed ziet hoe ze er werkelijk uitzien, kleur, afwerking etc.

En ja, misschien vind ik touch wel een mooie oplossing, maar dan komt de vraag of dit gaat werken met modules erachter. Volgens mij kun je bijv. de Livolo niet 1 op 1 aansluiten op een (fibaro) module omdat die compleet in de war raakt. Ik heb wel een soort van Hack gevonden, maar het uiteindelijke verhaal staat in Russisch beschreven...niet mn sterkste taal ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zal vast wel ergens een installatie tent zitten in de buurt die wel meer in het assortiment heeft zitten.

Zelf heb ik pulse drukkers van Busch-Jaeger (Reflex SI serie) en die werken prima samen met mijn Qubino dimmers en relay switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:07
@GENETX; is het mogelijk dat je jou OpenHAB2 config deelt met ons?
Ik ben namelijk aan het stoeien met OpenHAB2, maar vind het nogal lastig om een begin te maken met de configs. Ik heb een Hue bridge die via de PaperUI netjes herkend is, vervolgens zijn de lampen herkend.
Ik kan alleen nergens de configs vinden, vandaar dat ik graag een handvat zou hebben om hier een begin mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Zoveel anders is OpenHAB 2 nou ook weer niet. Nog lang niet alles kan via de UI, dus je zal veel zelf moeten configureren, net als in OH1.

Voor jou is het het makkelijkste om nu in de conf-map een sitemap en een "lampen.items" aan te maken. Zo kun je gewoon op de oude manier een Number-item aanmaken en die dan in een sitemap plaatsen als een Dimmer-item. Let op dat je bij de items geen Hue koppelt.

De volgende stap is om dan via de Paper UI naar je HUE lamp te navigeren (tussen de things) en dan het juiste item te koppelen aan het zojuist aangemaakte Number-item (die kun je in een lijst selecteren als je op zo'n blauw rondje klikt). Nu zou je je lamp moeten kunnen bedienen met de Basic UI (of classic UI).

Het ziet er naar uit dat Koningsdag letterlijk in het water valt, dus ik was van plan om dan de configs online te zetten en een tweakblogje te schrijven. Ik denk dat ik dan maar eens met een tutorial over verlichting begin. Althans, ik neem aan dat mijn nieuwe speeltje (Sony Smartwatch 3) dan nog niet binnen is >:)

Nu eerst eens OwnTracks en mqqtitude toevoegen :*)

[ Voor 6% gewijzigd door GENETX op 25-04-2016 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
Bedankt voor je snelle reactie GENETX.
Ik kijk nu al uit naar je blogs ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Zo, de config staat online :)
https://github.com/GENETX/openhab2

Zo, het blog is ook de deur uit... GENETX' tweakblog: Aan de slag met OpenHAB 2: RFXCom en MiLight Nu snap ik weer waarom ik er heel veel tijd voor uit moest trekken O-) . De basis staat, volgende blogjes kunnen een stukje vlotter nu gok ik zo :)

[ Voor 72% gewijzigd door GENETX op 27-04-2016 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
Bedankt voor het delen !!!
Ik heb het blog met veel plezier gelezen, en er staat een hoop nuttige informatie in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-09 16:59
GENETX schreef op woensdag 27 april 2016 @ 11:16:
Zo, de config staat online :)
https://github.com/GENETX/openhab2

Zo, het blog is ook de deur uit... GENETX' tweakblog: Aan de slag met OpenHAB 2: RFXCom en MiLight Nu snap ik weer waarom ik er heel veel tijd voor uit moest trekken O-) . De basis staat, volgende blogjes kunnen een stukje vlotter nu gok ik zo :)
Geweldig!

Heb het even snel gescand, en ziet er goed uit!

ik ga denk ik van het weekend maar even wat tijd vrijmaken om OH2 op te zetten!

En de problemen van mijn nodejs/seriele apparaten fixen, daarna zal ik eens kijken of ik ook iets kan opschrijven over mighlight aansturing via een nrf24l01! werkte bij mij een stuk beter dan 2x een wifi bridge.
Allicht, als de seriele verbinding ook echt aan blijft ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
Hmm.... wel jammer, in OpenHAB2 lijkt nog een bug te zitten waardoor een paar rules van mij niet uitgevoerd worden. Ik krijg namelijk bij het maken van een keuze de volgende foutmelding:
[ERROR] [.script.engine.ScriptExecutionThread] - Error during the execution of rule 'Alle lampen uit': Script interpreter couldn't be obtain
Dit is al bekend: https://community.openhab...er-cannot-be-obtain/10123
Nu maar hopen op een snelle fix... Ondertussen draait bij mij gelukkig OpenHAB1 ook nog, die doet het met dezelfde regels wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
@GENETX

Heel erg bedankt voor je blog, ben zelf nu ook weer aan de gang gegaan met OH2, en het werkt tot nu toe erg goed!

Nu milight, MQTT,Denon werkend.

En bezig met Kodi (binding) en openweathermap.
Heb erg veel aan jouw config met openweathermap, scheelt veel werk :D

maar kort vraagje, ik zie bij jou overal voor grafieken dat je verwijst naar een IP en een poort 3000.
Wat draait daar precies? ben zelf nog nooit fan geweest van de OH grafieken, maar heb ze in OH2 nog niet gezien, maar ik vermoed dat jij een ander programma gebruikt voor de grafieken?

Edit: kodi binding werkt nu ook naar behoren!

[ Voor 4% gewijzigd door fjux op 29-04-2016 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fjux schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 17:19:
@GENETX

Heel erg bedankt voor je blog, ben zelf nu ook weer aan de gang gegaan met OH2, en het werkt tot nu toe erg goed!

Nu milight, MQTT,Denon werkend.

En bezig met Kodi (binding) en openweathermap.
Heb erg veel aan jouw config met openweathermap, scheelt veel werk :D

maar kort vraagje, ik zie bij jou overal voor grafieken dat je verwijst naar een IP en een poort 3000.
Wat draait daar precies? ben zelf nog nooit fan geweest van de OH grafieken, maar heb ze in OH2 nog niet gezien, maar ik vermoed dat jij een ander programma gebruikt voor de grafieken?

Edit: kodi binding werkt nu ook naar behoren!
Mijn gok is dat dat Grafana is, die draait standaard op poort 3000. Maar ik kan het mis hebben natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Jup, grafana in combinatie met een influxdb database.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-10 16:54

Mars Warrior

Earth, the final frontier

GENETX schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 19:53:
Jup, grafana in combinatie met een influxdb database.
Kun je een screenshot lten zien hoe dat eruit ziet?

De standaard plaatjes van openHAB vind ik een ramp nl. Moet steeds refreshen enzo. Doet Grafana dat on the fly?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik heb er nu afbeeldingen in, maar met een frame moet je ook wel een interactieve chart in OpenHAB kunnen krijgen. Met het witte theme ziet het er strak uit. Kan nu even ge screenshots plaatsen, morgen mogelijk. Maar google kan je wellicht ook helpen.

Edit:
Zo dus:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/1FS1d4d0ki0MwNj8KlkPzgxP/medium.png

Refresh doet het niet, misschien kan ik dat wel fixen. Kreeg net met andere opties een cleane grafiek er uit die interactief is, zodat deze in een frame kan. Nu heb ik nog een statische afbeelding Met die interactieve kan ik ook tooltips krijgen en wellicht ook de autorefresh instellen. Van dat laatste ben ik niet helemaal zeker.

[ Voor 69% gewijzigd door GENETX op 01-05-2016 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
GENETX schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 19:37:
Ik heb er nu afbeeldingen in, maar met een frame moet je ook wel een interactieve chart in OpenHAB kunnen krijgen. Met het witte theme ziet het er strak uit. Kan nu even ge screenshots plaatsen, morgen mogelijk. Maar google kan je wellicht ook helpen.

Edit:
Zo dus:
[afbeelding]

Refresh doet het niet, misschien kan ik dat wel fixen. Kreeg net met andere opties een cleane grafiek er uit die interactief is, zodat deze in een frame kan. Nu heb ik nog een statische afbeelding Met die interactieve kan ik ook tooltips krijgen en wellicht ook de autorefresh instellen. Van dat laatste ben ik niet helemaal zeker.
Dat ziet er zeker strak uit! een stuk beter dan de default grafiek van OH

Heb nu net ook grafana geinstalleerd en influxdb. nu nog zorgen dat de persitence gaat werken en daarna kijken of ik iets kan zien in grafana!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Voor de mensen die het nog niet doorhadden:
OpenHAB 1.8.3 en OpenHAB 2b3 zijn deze week uitgebracht.

Verder heb ik net de tijd genomen om OpenHAB2 naar b3 up te daten. Er is niet zoveel veranderd voor mijn gevoel helaas. Daardoor ook nog de UI bug en verder niet veel veranderingen voor mijn gevoel. Maarja, anderzijds liep het ook al wel aardig eigenlijk. Ik heb de interne database maar weggegooid om mijn pruts-config er uit te mieteren (wel lelijk nog, want soms blijft er troep hangen die ook in de logs constant errors triggered en dus resources neemt....).

Verder doet de RFXCom 1.x (1.9) binding het ook, waardoor de 2.0 binding weer de prullenbak is ingegaan. Veel liever de oude, want die is duidelijk stabieler en ondersteund mijn deurbel wel 8) . Die dus even in ere hersteld.

Nu eens even wat voice commando's toevoegen om het af te maken (en daadwerkelijk mijn smartwatch nuttig in zetten :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Laatst online: 23:12
Heel erg leuk om te lezen GENETX. Net ook even jouw blogpost doorgelezen over V2. Ik gebruik nu nog Domoticz, maar ik voel wel iets om over te stappen naar OpenHAB. Het is een mooier systeem en steekt volgens mij iets beter in elkaar.

Een belangrijke feature voor mij is het kunnen gebruiken van triggers op apparaten: in Domoticz kan dat ook beperkt, maar dan gebruik je daar eigenlijk achterdeurtrucjes voor.

Nog maar even kijken of de apparaten die ik heb compatible zijn met OpenHAB, zoals de Razberry en binnenkort de Thermosmart. MiLight, Hue en Harmony zouden iig moeten werken. Bedoeling is dus inderdaad draaien op een RPi. Ik heb Domoticz nu op een RPi1 maar dat lijkt me nogal vooruitstrevend dus zal eens een RPi3 bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Als ik Google, dan zou de Razberry moeten werken. Ik weet niet of de Z-Wave OH2 binding al goed is. Thermosmart ondersteund zo te zien IFTTT, dus het zou in ieder geval via die route moeten kunnen denk ik.

Voice heb ik aan de praat. het standaard script dat ergens online stond werkte voor mij niet helemaal, maar gelukkig kon ik de fouten traceren en een fix op google vinden ;) . Ik zal die code later vandaag of morgen op git zetten zodat iedereen er mee aan de slag kan :)

[ Voor 40% gewijzigd door GENETX op 30-05-2016 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
GENETX schreef op maandag 30 mei 2016 @ 09:36:
Als ik Google, dan zou de Razberry moeten werken. Ik weet niet of de Z-Wave OH2 binding al goed is. Thermosmart ondersteund zo te zien IFTTT, dus het zou in ieder geval via die route moeten kunnen denk ik.
Ah, dank voor het uitzoeken. Ik heb de daad maar meteen bij het woord gevoegd en een RPi3 besteld, inclusief een P1 kabel. Die laatste moest ik toch nog hebben :). Zal misschien deze week eens kijken of het lukt de boel werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
Ik heb net met veel pijn en moeite grafana aan de praat gekregen samen met influxdb en openhab2.

ik heb het nu voor elkaar om 1 grafiek te krijgen! :D
Maar snap nog niet helemaal hoe alles werkt, vooral influxdb lijkt in mijn ogen wat vreemde queries te hebben.

Maar nu wil ik wel eens graan proberen om de grafieken te customizen, maar daar loop ik direct vast.
mijn huidige query:
SELECT mean("value") FROM "Huidig_verbruik" WHERE $timeFilter GROUP BY time($interval) fill(null)

en dat werkt, maar het begint er al mee dat ik de helft niet snapt ;)
Mean("value") ik snap dat hij de mean er van pakt, maar van hoeveel waardes?
timefilter is vermoed ik wat ik zelf instel als ik op de grafiek klik.
Time(interval) waar komt die vandaan?
en fill(null) wat doet dit?

en alsvast een klein beginners vraagje, hoe kan ik de titel van de legenda veranderen? ik krijg nu: Huidig_verbruik.mean

is niet al te fraai ;)

en ja ben overal door de getting started gekomen, maar die lijken net op het einde ineens een enorme stap te maken die ik nu niet kan volgen.

edit:
ook zie ik overal measurement en measurement name terug komen, maar ik heb geen flauw idee waar dat vandaan komt.

[ Voor 12% gewijzigd door fjux op 12-06-2016 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De titel van een 'metric' (waarde) kun je aanpassen door het veld 'Alias by' aan te passen in de query. De range die hij pakt is wat jij rechtsbovenin instelt ("Last 7 days etc").

Misschien heb je wat aan de Tweakblog van nickyb2: Nicky's TweakBlog: bijmij-grafana: OpenTherm Gateway
Hij heeft z'n dashboard-config ook gedeeld, misschien is het interessant om daar eens in te kijken.

Ik neem aan dat je je slimme meter uitleest richting InfluxDB?
Alvast een hint: als je het stroomverbruik/gasverbruik per dag wilt aggregeren dan moet je aan de slag met een 'continuous query' (die je elk kwartier o.i.d. laat draaien) en heb je o.a. de 'spread()' functie nodig in die query. De rest kom je zelf dan wel uit denk ik ;)

Als je eenmaal een redelijke dataset hebt opgebouwd is het vooral klooien en dingen proberen, het wordt dan meestal wel zichtbaar wat een bepaalde instelling/functie doet ;) Vergeet met InfluxDB trouwens ook niet om na te denken over een 'retention policy' om data automatisch te verwijderen. Als je elke 10s de data uit je slimme meter opslaat dan heb je over een jaar een nogal volle dataset, terwijl je waarschijnlijk toch niet al die metingen van elke 10s wilt bewaren. Aan dagtotalen e.d. heb je dan waarschijnlijk genoeg.

[ Voor 51% gewijzigd door ThinkPad op 12-06-2016 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Je kan toch alles mooi in Grafana aanpassen en kijken wat voor query er uit komt rollen? :P

Pin me er nie top vast, maar zo zit het ongeveer:
fjux schreef op zondag 12 juni 2016 @ 17:58:
en dat werkt, maar het begint er al mee dat ik de helft niet snapt ;)
Mean("value") ik snap dat hij de mean er van pakt, maar van hoeveel waardes?
Het gemiddelde per interval. Het interval stel je in met de GROUP BY. Dus stel, je stuurt iedere seconde een meetwaarde en je Grouped by 5 minuten, dan krijg je per 5 minuten "slot" de gemiddelde van de 5 waarden die in dat slot vallen.
timefilter is vermoed ik wat ik zelf instel als ik op de grafiek klik.
Jup, rechtsboven in Grafana
Time(interval) waar komt die vandaan?
Kun je ook instellen bij de query zelf, geen idee wat de default is
en fill(null) wat doet dit?
Ontbrekende waarden vullen met null. Je kan ook voor 0 kiezen, of wat anders. Is met name dus voor plotten.

en alsvast een klein beginners vraagje, hoe kan ik de titel van de legenda veranderen? ik krijg nu: Huidig_verbruik.mean
Ook in grafana. Per query (als je hem bewerkt) zit er een veld onderaaan. Meende dat dit alias heet.
ook zie ik overal measurement en measurement name terug komen, maar ik heb geen flauw idee waar dat vandaan komt.
Een measurement is een basisidee in Influx. Je meet iets, alle items vanuit OpenHAB krijgen een eigen measurement. Verder kun je er tags aan hangen in influx (al heeft dat met OpenHAB geen zin) en meerdere waarden met tijdsinterval.
Maar ik zou me er verder niet al te druk om maken met OpenHAB. Er zitten wel wat leuke dingen in influx als je werkt met veel data in time series. Op mijn werk schrijf ik er ook simulatieresultaten naartoe om ze met grafana door te spitten en kant en klare dashboards te bakken :9 . Lekker simpel en makkelijk op te zetten _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
aha, het is me al een stuk duidelijker geworden.

binnenkort maar weer eens lekker mee puzzelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Weet iemand of OpenHAB2 ook een ondersteuning heeft voor Homekit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Dennis schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 10:34:
Weet iemand of OpenHAB2 ook een ondersteuning heeft voor Homekit?
Er is een addon, maar zelf geen ervaring mee:
https://github.com/openha...io/org.openhab.io.homekit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deamz0r
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 12:20
ThinkPadd schreef op zondag 12 juni 2016 @ 18:39:
De titel van een 'metric' (waarde) kun je aanpassen door het veld 'Alias by' aan te passen in de query. De range die hij pakt is wat jij rechtsbovenin instelt ("Last 7 days etc").

Misschien heb je wat aan de Tweakblog van nickyb2: Nicky's TweakBlog: bijmij-grafana: OpenTherm Gateway
Hij heeft z'n dashboard-config ook gedeeld, misschien is het interessant om daar eens in te kijken.

Ik neem aan dat je je slimme meter uitleest richting InfluxDB?
Alvast een hint: als je het stroomverbruik/gasverbruik per dag wilt aggregeren dan moet je aan de slag met een 'continuous query' (die je elk kwartier o.i.d. laat draaien) en heb je o.a. de 'spread()' functie nodig in die query. De rest kom je zelf dan wel uit denk ik ;)

Als je eenmaal een redelijke dataset hebt opgebouwd is het vooral klooien en dingen proberen, het wordt dan meestal wel zichtbaar wat een bepaalde instelling/functie doet ;) Vergeet met InfluxDB trouwens ook niet om na te denken over een 'retention policy' om data automatisch te verwijderen. Als je elke 10s de data uit je slimme meter opslaat dan heb je over een jaar een nogal volle dataset, terwijl je waarschijnlijk toch niet al die metingen van elke 10s wilt bewaren. Aan dagtotalen e.d. heb je dan waarschijnlijk genoeg.
Interessant, ik ben net pas met Grafana aan de slag. Kun je wat meer vertellen hoe je de dagtotalen hebt opgebouwd?
Ik heb zelf bijvoorbeeld van een z-wave node een kWh teller die ik log. Hij schrijft de actuele waarde in InfluxDB. Uiteindelijk zou ik graag het gebruik per dag willen weergeven. Je hebt het over een continous query, moet ik deze dan in Grafana uitvoeren?

Ik wil graag een kWh bar chart per dag weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Continuous Queries doe je gelijk in InfluxDB. Wat makkelijker is is om een nieuw Number item in OpenHAB aan te maken met een rule die je iedere nacht om 0:00 uitvoert. Je kan in OpenHAB namelijk heel makkelijk het verschil bepalen. Vervolgens ook dat item persisten naar influxDB en die dan in Grafana plotten. Iets als:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
rule "Dagverbruik bepalen"
when
    Time cron "0 0 0 * * ?"
then
    var Number yesterday = (kWhMeter.historicState(now().minusDays(1), "influxdb").state as DecimalType)
    var Number today = (kWhMeter.state as DecimalType)
    var Number delta = today - yesterday
    sendCommand(kWhDag, delta)
end

[ Voor 11% gewijzigd door GENETX op 15-06-2016 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
deamz0r schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 10:08:
[...]

Interessant, ik ben net pas met Grafana aan de slag. Kun je wat meer vertellen hoe je de dagtotalen hebt opgebouwd?
Ik heb zelf bijvoorbeeld van een z-wave node een kWh teller die ik log. Hij schrijft de actuele waarde in InfluxDB. Uiteindelijk zou ik graag het gebruik per dag willen weergeven. Je hebt het over een continous query, moet ik deze dan in Grafana uitvoeren?

Ik wil graag een kWh bar chart per dag weergeven.
De continuous query die bij mij het dagverbruik uitrekent:

SQL:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
"CREATE CONTINUOUS QUERY cq_smartmeter_daily ON jouwdatabase 
RESAMPLE EVERY 15m 
BEGIN SELECT 
min("+T") AS "+T_min", 
max("+T") AS "+T_max", 
spread("+T") AS "+T_spread", 
min("+T1") AS "+T1_min", 
max("+T1") AS "+T1_max", 
spread("+T1") AS "+T1_spread", 
min("+T2") AS "+T2_min", 
max("+T2") AS "+T2_max", 
spread("+T2") AS "+T2_spread", 
min(G) AS G_min, 
max(G) AS G_max, 
spread(G) AS G_spread 
INTO jouwdatabase."default".smartmeter_daily 
FROM jouwdatabase.raw.smartmeter 
GROUP BY time(1d) 
END"

De min/max vind ik zelf niet zo spannend, met de spread() kun je het dagverbruik berekenen. Die pakt de hoogste meterstand en haalt daar de laagste stand van die dag vanaf = dagverbruik.

De data vanuit de meter komt in de 'raw', die wordt d.m.v. een retention policy bijgehouden (alle data ouder dan 30d wordt automatisch weggegooid), anders zou de database erg snel vollopen (de slimme meter spuugt elke 10s z'n data uit). Zie ook de Tweakblog van nickyb2.

Voor je smartplugs werkt dat waarschijnlijk ook prima. Zal er zelf ook eens naar kijken, ik stop namelijk het huidige verbruik van een aantal plugs ook in InfluxDB (niet vanuit OpenHAB, maar vanuit m'n Zipabox).

De credits voor de query gaan trouwens naar [Verwijderde gebruiker] die dit allemaal heeft bedacht :P

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 15-06-2016 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deamz0r
Bedankt beide! Ik denk dat ik er zo wel uitkom. Vanavond eens mee spelen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
Thanks nog, maar ik zag vanavond dat er gewoon een 'native' plugin aanwezig is.

> Paper UI > Extensions > Misc > HomeKit integration.

Ga deze week eens even het een en ander proberen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deamz0r
Heeft iemand de DSMR binding al aan de praat met openhab2? Ik heb de JAR file van 1.7 in de addons directory gezet en de openhab.cfg in de services folder. Loop echter tegen twee problemen aan: de plugin start niet, dus ik start de plugin met de hand:

bundle:start org.openhab.binding.dsmr

vervolgens krijg ik echter vrijwel direct de volgende melding:

2016-06-19 21:24:50.101 [INFO ] [ab.binding.dsmr.internal.DSMRBinding] - DSMR port was not initialised
2016-06-19 21:24:50.106 [INFO ] [ab.binding.dsmr.internal.DSMRBinding] - Deactivating DSMRBinding
2016-06-19 21:24:50.107 [INFO ] [ab.binding.dsmr.internal.DSMRBinding] - DSMR port was not initialised
2016-06-19 21:24:50.107 [INFO ] [ab.binding.dsmr.internal.DSMRBinding] - dsmr:water.channel setting is empty
2016-06-19 21:24:50.108 [INFO ] [ab.binding.dsmr.internal.DSMRBinding] - dsmr:heating.channel setting is empty
2016-06-19 21:24:50.108 [INFO ] [ab.binding.dsmr.internal.DSMRBinding] - dsmr:cooling.channel setting is empty
2016-06-19 21:24:50.108 [INFO ] [ab.binding.dsmr.internal.DSMRBinding] - dsmr:generic.channel setting is empty
2016-06-19 21:24:50.108 [INFO ] [ab.binding.dsmr.internal.DSMRBinding] - dsmr:slaveelectricity.channel setting is empty
2016-06-19 21:24:50.115 [INFO ] [ab.binding.dsmr.internal.DSMRBinding] - Deactivating DSMRBinding
2016-06-19 21:24:50.115 [INFO ] [ab.binding.dsmr.internal.DSMRBinding] - DSMR port was not initialised

Net of de poort niet geopend kan worden o.i.d. Iemand ideeën?

Update: probleem opgelost. Voor de anderen die hier mee bezig zijn. Ik heb de 1.9 versie van de addon gepakt met de 2.0 serial binding (te installeren via paper UI). Daarna functioneerde de binding meteen.

[ Voor 6% gewijzigd door deamz0r op 19-06-2016 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Dat sowieso. ALTIJD een 1.9 binding pakken als je met OpenHAB 2 werkt. Er zijn namelijk wat dingen veranderd waardoor het meeste t/m 1.8 niet werkt. Een 1.8.1/1.8.2 zou wellicht nog kunnen werken, maar een 1.9 binding versie pakken is aan te bevelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-10 13:46
Iemand die grafana werkend krijgt in een webview in de iOS app?
Krijg hem pefect werkend in mn gewone browser, teven in safara, maar niet in de iOS app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Werkt bij mij, mits ik thuis ben, wel in de Android app icm OpenHAB2. Heb geen iOS, dus dat kan ik niet voor je testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Ik heb nu OpenHab2 geïnstalleerd maar ik kom er nog niet uit. Mijn vragen zijn...

- Ik heb in de Paper UI de Harmony Hub, Hue, MiLight, MQTT, XBMC en Z-wave binding geïnstalleerd (Extensions --> Bindings). Kijk ik dan bij Configuration --> Bindings dan zie ik alleen Harmony, Hue en Z-Wave staan... :?

- De Hue heb ik succesvol geconfigureerd. De 5 bijhorende lampen zijn daarna gevonden en heb ik in de Paper UI kunnen toevoegen als things. So far, so good. Ik zie ze ook in de Basic UI en ik kan ze bedienen. Maar waar staat deze configuratie nou opgeslagen? In /etc/openhab2 is alles leeg...

- Ik heb Habmin geïnstalleerd. Als ik kijk bij sites zie ik daar één site (Home). Daar staan al mijn Things op, maar dat is automatisch gegaan toen ik ze toevoegde in de Paper UI. Ik twijfel of ik die Home site nu zelf heb aangemaakt of niet. Maar ik begrijp de structuur niet helemaal. Hoe kan ik nu die logische indeling maken met sites, control groups etc.? Ik zie het overal mooi uitgelegd staan hoe het kan werken, maar ik begrijp het nog niet.

Hopelijk kan iemand mij een eindje op weg helpen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Dennis schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 00:27:
Ik heb nu OpenHab2 geïnstalleerd maar ik kom er nog niet uit. Mijn vragen zijn...

- Ik heb in de Paper UI de Harmony Hub, Hue, MiLight, MQTT, XBMC en Z-wave binding geïnstalleerd (Extensions --> Bindings). Kijk ik dan bij Configuration --> Bindings dan zie ik alleen Harmony, Hue en Z-Wave staan... :?
De Paper UI werkt alleen voor 2.0 bindings. De milight binding is nog een 1.x, dus die komt daar niet in terecht. Die zul je dan ook op de 1.x manier moeten configureren. Zie voor een voorbeeld wat verder in deze blog: GENETX' tweakblog
- De Hue heb ik succesvol geconfigureerd. De 5 bijhorende lampen zijn daarna gevonden en heb ik in de Paper UI kunnen toevoegen als things. So far, so good. Ik zie ze ook in de Basic UI en ik kan ze bedienen. Maar waar staat deze configuratie nou opgeslagen? In /etc/openhab2 is alles leeg...
Ja dat is best bagger. Die zitten blijkbaar in een of andere database en ik merkte ook dat het lastig is om er soms weer van af te komen. Als in: ik verwijderde in mijn install wat items, maar niet de koppeling tussen Thing en item, waardoor er errors langs kwamen in de log. Ik kwam er niet van af, behalve met een clean install. Daar zitten nog wat bugs in. Ook moet het wel kunnen via config-files, wellicht dat dat de betere optie is.
- Ik heb Habmin geïnstalleerd. Als ik kijk bij sites zie ik daar één site (Home). Daar staan al mijn Things op, maar dat is automatisch gegaan toen ik ze toevoegde in de Paper UI. Ik twijfel of ik die Home site nu zelf heb aangemaakt of niet.
Nee, die Home is automatisch aangemaakt door OpenHAB. Ik heb hem ook in de OpenHAB app.
Maar ik begrijp de structuur niet helemaal. Hoe kan ik nu die logische indeling maken met sites, control groups etc.? Ik zie het overal mooi uitgelegd staan hoe het kan werken, maar ik begrijp het nog niet.
Hoe bedoel je dit? (Gebruik zelf geen HABMin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Dank voor je uitgebreide reactie GENETX!

Ik ga vanavond eens even proberen te doen wat je in je Tweakblog schrijft. Misschien had ik daar eerst even moeten kijken. Probleem met OpenHAB2 is dat er wel wat documentatie is, maar weinig om mee te starten. Dat is natuurlijk evident aan het feit dat het een bètaversie is, maar maakt het niet altijd even gemakkelijk.

Nog een laatste vraag trouwens... in jouw Tweakblog schrijf je ook hoe je een site toevoegt. Wat is nu een logische indeling? Aan jouw screenshot te zien heb jij alles op één pagina, maar mij lijkt het misschien ook handig om op kamer-niveau te kunnen klikken.

Ik laat even weten of alles gelukt is :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deamz0r
Sitemap indeling is natuurlijk geheel persoonlijk. Ik vind het persoonlijk handig om kamer en categorie te selecteren. Zo heb ik een overzicht van alle vertrekken in huis en bijvoorbeeld de categorie klimaat of energie als ik alle info daarover wil zien.

Je bent erg flexibel met je sitemap indeling, dus bouw vooral wat makkelijk is voor jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Sowieso heb ik ook mijn configs op GitHub, om er van te leren ;) https://github.com/GENETX/openhab2/tree/master/conf

Ik heb niet alles op 1 pagina, de "meer"-knoppen brengen je verder. Maar het is inderdaad (en daarmee het grote voordeel van OpenHAB imho) met name wat je zelf prettig vindt. Ik heb een klein huis en bij mij zit eigenlijk alles al in de woonkamer, dus ik heb het echt per functie lopen opsplitsen. Moet je nagaan wat voor teringzooi mijn sitemap zou zijn geweest als 90% in 1 blok zat ;) . verder is met OpenHAB2 wel het voordeel dat je 2 kolommen hebt, waardoor je veel meer kwijt kan op een pagina. Dat geeft wat meer overzicht en niet het nadeel dat je gewoon 3 pagina's diep moet doorklikken om een actie uit te kunnen voeren. Ik heb nu echt optimaal gebruik gemaakt van die ruimte in mijn ogen: 50% (90% van de tijd) van de zaken kan ik gelijk uitvoeren vanaf het startscherm zonder dat ik loop te zoeken.

Wat ik wel prettig vindt bij mij is dat ik de focus meer op situaties/scenes heb afgestemd. Over het algemeen maak ik gebruik van het eerste blok om alles in het huis in de juiste status te brengen.

[ Voor 22% gewijzigd door GENETX op 28-06-2016 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Maar jij hebt ook .items en .sitemaps in de config map. In mijn /etc/openhab2/ zie ik daaronder ook die mappen die jij in je Github hebt. Bij mij waren die leeg, maar ik had er als test wat dingen ingezet (van een tutorial op internet).

Helaas had dat geen effect op mijn configuratie, of ik heb het niet gemerkt. Had zelfs nog een speciale reboot gedaan. Is /etc/openhab2/ wel de juiste locatie of staat het nog ergens? Ben meestal wel redelijk handig met dit soort speelgoed, maar loop nu toch een beetje te zwemmen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik heb zelf OpenHAB niet via de build-in package manager geïnstalleerd, maar gewoon gedownload en ergens neergezet. Met name om te voorkomen dat een automagische update ineens problemen geeft, zo kritisch is domotica voor mij wel. Dus nee, ik heb geen idee of je in de juiste locatie loopt te sleutelen :+

Een .sitemap heb je sowieso nodig, anders zou je in de BasicUI niets moeten zien. Zorg wel dat je de juiste sitemap laat laden door dat in de PaperUI aan te passen (zie mijn blog), anders kan het inderdaad zijn dat je niets ziet wijzigen. Aangepaste files zouden automatisch moeten worden herladen, maar als het niet gaat, probeer dan eens opnieuw te starten.

[ Voor 6% gewijzigd door GENETX op 28-06-2016 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Nouja, die vlieger gaat dus niet helemaal op, want de _default sitemap die standaard wordt aangemaakt ("home") kan via de Paper UI worden ingesteld. In mijn geval zijn mijn Philips Hue lampen dus te bedienen zonder dat ik een configfile heb aangeraakt.

Dat is trouwens ook meteen mijn probleem, want hoe pas ik die dingen nu aan en hoe weet ik hoe ik ze aan mijn eigen sitemap moet toevoegen? Ze worden nergens in een configfile opgeslagen!

Maargoed, het goede nieuws is dat ik - dankzij jouw blog :) - de MiLight succesvol heb kunnen instellen en aan een eigen sitemap heb toegevoegd. Dat is heel fijn! Ben nu een stuk verder gekomen. Heb vanmiddag gezien dat veel van de functies die ik nu in Domoticz gebruik gerealiseerd kunnen worden met behulp van de Astro binding, dus die heb ik ook geïnstalleerd.

De volgende stap is om de interface precies te krijgen zoals ik wil (heb daar al wat over gevonden) en dan de timers (op basis van tijd en zonsopgang/-ondergang) over te zetten. Dat moet met scripts denk ik :). Als dat allemaal gelukt is zal ik mijn Z-Wave module overzetten naar mijn RPi3 om mijn Z-Wave modules aan de praat te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik kan zelf vrij weinig met die default "Home" sitemap. Kun je die eigenlijk met de Basic UI openen? Heb he tnooit geprobeerd, ik kan er zelf iig niks mee :+ . Maar ja, die wordt ook gegenereerd, wat dat betreft is OpenHAB2 nog wel echt een hybride tussen 1.x legacy en nieuwe 2.0 dingen. Uiteindelijk zou er een compleet nieuwe sitemap moeten komen. In de eerste alphas zat namelijk alles in de Paper UI en ik vermoed dat dat later ook weer zo gaat zijn. Kai gaf al aan dat de Basic UI iets tijdelijks is.

Maar mooi dat het werkt! Voor de time being zou ik inderdaad zelf een sitemap aanmaken zodat je echt alles naar je hand kan zetten. Check ook de rest van mijn code, ik heb zo ook automatische verlichting met Astro 2.0 icm de bewolking! Veel bewolking -> donkerder -> lampen eerder aan. Alle rules daarvoor staan wel in een bestand. Note: Ik pas een "Master_Light" aan, waarmee ik alle lampen in de kamer in 1 keer bedien.

[ Voor 7% gewijzigd door GENETX op 29-06-2016 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Ja die kan ik met de Basic UI gewoon openen! Ik vermoedde ook al dat het een combi is tussen legacy en nieuw, maar wel vervelend dat die config nergens wordt opgeslagen (of althans: niet ergens waar ik weet). Zal nog eens zoeken op internet daarover!

Ik ga jouw code nog eens kijken, heb al een beetje een idee hoe ik met rules aan de slag moet. Bewolking is inderdaad een leuke combi, maar ik heb ook Z-Wave sensoren met lux en mijn ervaring tot nu toe is dat dat ook redelijk betrouwbaar werkt. Beste zou zijn een lux sensor buiten (zodat hij niet verstrooid wordt met huisverlichting), maar dat vind ik nog een beetje een dure optie.

Heb trouwens ook een P1-kabel en heb afgelopen week in mijn meterkast alles gereedgemaakt om daar uiteindelijk de RPi te plaatsen :).

Kortom, genoeg te doen de komende weken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
Ik ben ook maar rustig aan begonnen met de migratie naar OpenHAB2 (beta3).

Tegelijk schrijf ik ook een handleiding, want een echte migratie van 1.x naar 2 handleiding is er ook nog niet.

Nu draaien ze in ieder geval naast elkaar, maar 2.0 nog zonder items.
Het spannendste is voor mij de persitence, aangezien ik al een jaar ongeveer data van 100+ items verzamel.
Dus dat moet wel netjes blijven doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik denk niet dat je er aan gaat ontkomen om een beetje data te missen, mede omdat je op een gegeven moment toch even wil checken of alles compatible is qua hardware. Je wil er ook niet op eens achter komen dat dingen niet meer werkten volgens mij ;)

Uiteindelijk ging de overstap vrij soepel na degelijk voorbereidend werk. Persistence werkt gewoon goed in OH2, dus daar ga je geen problemen krijgen als ook de naamgeving gelijk blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
GENETX schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 10:43:
Ik denk niet dat je er aan gaat ontkomen om een beetje data te missen, mede omdat je op een gegeven moment toch even wil checken of alles compatible is qua hardware. Je wil er ook niet op eens achter komen dat dingen niet meer werkten volgens mij ;)

Uiteindelijk ging de overstap vrij soepel na degelijk voorbereidend werk. Persistence werkt gewoon goed in OH2, dus daar ga je geen problemen krijgen als ook de naamgeving gelijk blijft.
Ja tijdens het daadwerkelijk migreren zal ik wel iets verliezen, maar naamgeving is wel belangrijk.
Ik heb al even naar de things zitten kijken, en die "genereren" voor de nieuwe bindings zo'n beetje de items.
En dat gaat natuurlijk niet goed, ik hoop dat hij daar dan ook item files voor maakt, zodat ik die wel kan wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Je kan things koppelen aan je eigen items (heb eigenlijk niet echt de auto-generated items gezien). Alleen gaat het dan allemaal via de Paper UI qua config, maar in principe is het hetzelfde als in OH 1.x. Je voegt een binding toe, maakt een instantie (thing) en vervolgens bevat deze in- en outputs die je kan koppelen aan eigen items. Dat is eigenlijk equivalent aan de OH 1.x item<->binding config die je tussen {} hebt. Overigens kan je ook nog steeds die methode gebruiken in OH2 en je niks aantrekken van die hele Paper UI.

Dus dat zou geen problemen op moeten leveren :)

[ Voor 11% gewijzigd door GENETX op 29-06-2016 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Jullie noemen al die naamgeving, maar dat is wel een dingetje. Als die wijzigt, dan is de status opeens niet meer wat hij was. Blijkbaar wordt dus op basis van een naam een status onthouden.

De MiLight heeft nog een klein nadeeltje... er is een channel om in één keer alle lampen te bedienen, maar als ik die gebruik dan worden dus niet de individuele lampen bijgesteld. Ik denk dat dat wel op te lossen is met rules (event based), maar voor nu is dat niet zo'n groot probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Dennis schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 15:06:
Jullie noemen al die naamgeving, maar dat is wel een dingetje. Als die wijzigt, dan is de status opeens niet meer wat hij was. Blijkbaar wordt dus op basis van een naam een status onthouden.
Die snap ik niet helemaal. Uiteindelijk komt alles neer op een item. Een item kan zich "subscriben" op 1 van de onderdelen (input en outpus) van fysiek appraat of dienst, genaamd thing. Wijzigt er iets in de toestand van het thing, dan wordt het item geupdate en vice versa (voor bi-directionele eigenschappen dan). Idem voor elementen van de sitemap, ook die lezen de status uit vanuit een item.

Op het moment dat je dus een item een andere naam geeft, dan is die verbinding inderdaad weg en is de toestand weg. Alle onderdelen worden gekoppeld aan een item middels de naam van het item (welke dus lauter als identifier wordt gebruikt).

[ Voor 7% gewijzigd door GENETX op 29-06-2016 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
Zo ik ben om naar 2.0 :)

Hele avond bezig geweest om alles aan de gang te krijgen.
Nu moeten alleen de rules nog overgezet worden.

Het duurde even voordat ik doorhad dat alles was je in een item van een thing gebruikt via de channel notatie moet koppelen, tenzij het een oude 1.9 binding gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Helder verhaal! Bewuste keuze dus.

Ik heb met succes mijn Hue kunnen koppelen gisteren. Ik probeerde eerst de bridge (inclusief lampen) handmatig als thing toe te voegen, maar dat lukte slechts gedeeltelijk (alleen de bridge, de lampen vond hij daarna wel automatisch).

Uiteindelijk heb ik van de al reeds automatisch toegevoegde bridge en lampen de adressen kunnen vinden (die staan er gewoon onder) en daarmee heb ik de lampen als item kunnen toevoegen:

code:
1
2
3
Dimmer  Lamp_KleineBol       "Kleine bol"                        (LIGHT)     {channel="hue:LWB006:001788xxxxxx:2:brightness"}
Dimmer  Lamp_MiddelBol       "Middel bol"                        (LIGHT)     {channel="hue:LWB006:001788xxxxxx:3:brightness"}
Dimmer  Lamp_GroteBol        "Grote bol"                         (LIGHT)     {channel="hue:LWB006:001788xxxxxx:5:brightness"}

Ik heb trouwens de warmwitte lampen van Philips, geen kleurenlampen mocht iemand zich dat afvragen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
deamz0r schreef op zondag 19 juni 2016 @ 21:28:
Update: probleem opgelost. Voor de anderen die hier mee bezig zijn. Ik heb de 1.9 versie van de addon gepakt met de 2.0 serial binding (te installeren via paper UI). Daarna functioneerde de binding meteen.
Hoe heb je dit precies gedaan dan? Want van de serial binding kan ik - zover ik kan zien - alleen de 1.9.0b3 versie installeren via de Paper UI en voor wat betreft de DSMR kan ik alleen een versie 1.8.3 vinden in de distribution add-ons download. Hoe kom je aan jouw versies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Oh, dat is wel een goede, ik ben de links altijd kwijt ;)

Dagelijkse builds kun je downloaden van:
OpenHAB2: https://openhab.ci.cloudb...fulBuild/artifact/addons/
OpenHAB1: https://openhab.ci.cloudb...ulBuild/artifact/bundles/

Installatie van nieuwe bindings in OpenHAB2 kan via de console middels 4 commando's zoals in onderstaand voorbeeld:
code:
1
2
3
4
bundle:stop org.openhab.binding.rfxcom
bundle:uninstall org.openhab.binding.rfxcom
bundle:install https://openhab.ci.cloudbees.com/job/openHAB2-Addons/lastSuccessfulBuild/artifact/addons/binding/org.openhab.binding.rfxcom/target/org.openhab.binding.rfxcom-2.0.0-SNAPSHOT.jar
bundle:start org.openhab.binding.rfxcom

Zal het ook even toevoegen aan de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Oh, super! Vanavond gelijk proberen.

Ik denk dat deamz0r bedoelde dat hij versie 1.9 van de serial binding gebruikt heeft, die je inderdaad in de 2.0 paper UI kunt installeren. Een 2.0 serial binding heb ik niet gevonden en staat ook niet in de link die jij gepost hebt, waarvoor nogmaals dank! :)

Ik vind OpenHAB nu al een verbetering ten opzichte van Domoticz, terwijl ik de helft nog niet eens in gebruik heb genomen. Vooral de architectuur met de event bus is een hele vooruitgang en kan ik straks mooi gebruiken om event-based te gaan werken.

De integratie met andere onderdelen is ook een stuk beter lijkt het en het zou zomaar eens kunnen zijn dat ik in een nieuw huis DMX en KNX ga toepassen, alsmede een Satel alarmsysteem en dan OpenHAB ga gebruiken als hoofdschil/integrator daaroverheen voor de bediening :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deamz0r
Klopt inderdaad, ik had het over de 1.9 binding (idd via de paper UI geinstalleerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Gebruiken jullie trouwens ook Telegram? Ik wil dat graag gebruiken, maar vraag me even waar ik dan de instellingen van openhab.cfg moet neerzetten. Zie hier voor uitleg, maar dat is duidelijk voor 1.8 bedoeld :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Nee, zelf gebruik ik de my.openhab.org service waarmee ik direct via OpenHAB notificaties naar de smartphone apps kan broadcasten (naast het remote bij mijn OpenHAB installatie te kunnen zonder zelf VPN op te moeten zetten).

Maar het algemene recept voor 1.x bindings in OpenHAB2 is om het in <naam binding>.cfg te gooien en vervolgens in de config de naam van de binding weg te laten. In jou geval dus:

telegram.cfg
code:
1
2
3
4
5
6
7
bots=bot1,bot2

bot1.chatId=22334455
bot1.token=xxxxxxxxxxx

bot2.chatId=654321
bot2.token=yyyyyyyyyyy

in de conf/services/ map

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Ik begin toch serieus te twijfelen of dit systeem niet teveel bèta voor mij is, of dat het gewoon te ingewikkeld is. Probleem is toch wel dat alles compleet anders werkt op 2.0 en dat er qua documentatie - naar mijn mening - amper iets is. Vrijwel alles is voor 1.8.

Jij hebt in je voorbeeldconfigs wat spullen staan van de astro plugin, maar ik begrijp werkelijk niet waarom nota bene de voorbeeldconfig van de astro binding zelf niet werkt :-(.

Ik heb /etc/openhab2/services/astro.cfg aangemaakt met dit erin:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
# Your latitude
latitude=52.xxx552

# Your longitude
longitude=4.xxx480

# Refresh interval for azimuth and elevation calculation in seconds
# (optional, defaults to disabled)
interval=1800

maar zie niets in de logfiles en begin het vervelend te vinden dat ik alles moet vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:34
Ik heb de astro addon via de paperui geinstalleerd. Daarna in de map conf/things/ een bestand default.things gevonden en daar staan de volgende regels:
code:
1
2
astro:sun:home  [ geolocation="51.65,3.9194", interval=60]
astro:moon:home [ geolocation="51.65,3.9194", interval=60]

Daarna heb ik de volgende items geplaatst in conf/items/default.items
code:
1
2
3
4
5
6
7
/******** Astro ********/
/* Zon */
DateTime astroZonOp                 "[%1$tH:%1$tM]"                                     { channel="astro:sun:home:rise#end" }
DateTime astroZonOnder              "[%1$tH:%1$tM]"                                     { channel="astro:sun:home:set#start" }
Number astroZonAzimuth              "[%.2f °]"                                          { channel="astro:sun:home:position#azimuth" }
Number astroZonElevation            "[%.2f °]"                                          { channel="astro:sun:home:position#elevation" }
Number astroZonDuur                 "[%.2f min]"                                        { channel="astro:sun:home:daylight#duration" }

In de map /conf/services/ heb ik geen astro.cfg staan, deze is volgens mij vervangen voor het default.things bestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
2.0 bindings kun je gewoon via de Paper UI configureren, daarvoor heb je geen losse config-files meer nodig zoals in 1.x. Dat is de grote stap die men met 2.x heeft gezet richting user friendlyness ;)

Alles wat hierboven staat kan dus ook via de web interface.

[ Voor 13% gewijzigd door GENETX op 05-07-2016 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Ja, misschien ben ik wel te veel in de war geweest met die config files en kan ik het inderdaad 'gewoon' via de Paper UI configureren. Vanavond eens een kijkje nemen :9.

[edit]
Het is goed gelukt, inderdaad appeltje-eitje via de Paper UI en daarna de config van XyRuS. Ik zie in de logfiles dat e.e.a. goed wordt ingeladen.

Moest nog wel even de timezone door het hele systeem instellen om te zorgen dat zonsopkomst en zonsondergang goed lopen maar ook dat is nu gelukt.

De volgende stap, ik denk voor morgen, wordt om een dagelijks Telegram-bericht te sturen met de tijden van zonsopkomst en zonsondergang. Dat zal toch niet zo moeilijk zijn denk ik :*).

[ Voor 59% gewijzigd door Dennis op 05-07-2016 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
Fijn dat het werkt! Ik ben ook al een tijdje bezig met de migratie naar openhab2 en loop ook tegen het probleem aan dat de documentatie erg summier is. Toch is het uitzoeken geen straf want daardoor leer je wel meteen the hard way hoe alles in elkaar steekt.

Ik loop nu alleen zelf tegen een probleem aan waar ik de oplossing niet voor kan vinden. Als ik de basic UI open zie ik mijn waardes van sensoren en datums netjes weer gegeven. Zodra dat item een update krijgt werkt de transform in de sitemap niet meer goed.

Hoe het hoort te zijn omcirkeld met groen:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ok9atgoppcyeq.png

Nadat een item een update heeft gekregen werkt het afronden niet meer en staat het graden teken er niet meer achter.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/g5tz4ron9rsfe.png

Voor een temperatuur item is het niet zo vervelend, maar de tijd van zon opkomst en ondergang word dan als volledige datum weer gegeven en dat wil ik niet. Daar heb ik helaas geen afbeelding omdat ik nu mijn astro update op 3600 seconden heb gezet in plaats van 60. Dit lost het probleem al deels op, ik laat nu de browser na 5 minuten refreshen. Ik heb gezocht opp het community forum maar ik weet eigenlijk niet zo goed op welke trefwoorden ik moet zoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door XyRuS op 06-07-2016 00:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
XyRuS schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 00:49:
Fijn dat het werkt! Ik ben ook al een tijdje bezig met de migratie naar openhab2 en loop ook tegen het probleem aan dat de documentatie erg summier is. Toch is het uitzoeken geen straf want daardoor leer je wel meteen the hard way hoe alles in elkaar steekt.

Ik loop nu alleen zelf tegen een probleem aan waar ik de oplossing niet voor kan vinden. Als ik de basic UI open zie ik mijn waardes van sensoren en datums netjes weer gegeven. Zodra dat item een update krijgt werkt de transform in de sitemap niet meer goed.

Hoe het hoort te zijn omcirkeld met groen:
[afbeelding]

Nadat een item een update heeft gekregen werkt het afronden niet meer en staat het graden teken er niet meer achter.
[afbeelding]

Voor een temperatuur item is het niet zo vervelend, maar de tijd van zon opkomst en ondergang word dan als volledige datum weer gegeven en dat wil ik niet. Daar heb ik helaas geen afbeelding omdat ik nu mijn astro update op 3600 seconden heb gezet in plaats van 60. Dit lost het probleem al deels op, ik laat nu de browser na 5 minuten refreshen. Ik heb gezocht opp het community forum maar ik weet eigenlijk niet zo goed op welke trefwoorden ik moet zoeken.
https://community.openhab...?q=Item%20format%20update

-> https://github.com/eclipse/smarthome/issues/640 ( issue, nog niet opgelost.. )

Lijkt erop dat OH2 te weinig tractie heeft, te weinig developers die actief mee kunnen/willen meehelpen.
Het is zeer complex opgezet en er is nog een weg te gaan voordat het 'af' is, dat blijkt wel uit de comments in dat issue.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 06-07-2016 04:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
Mooie interface met die iconen zo btw! Zo te zien volg je mijn design-concept verder :D :+ _/-\o_

Ik heb zelf een lelijke workaround op dit probleem. In plaats van een Number item heb ik nu een string item in de sitemap die ik middels regels bijwerk:
https://github.com/GENETX...er/conf/rules/uifix.rules

Lelijk, maar does the job (ik had zelfs 20+ decimalen... :X ) tot er een fix is....

[ Voor 8% gewijzigd door GENETX op 06-07-2016 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
CyBeRSPiN schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 04:46:
[...]

https://community.openhab...?q=Item%20format%20update

-> https://github.com/eclipse/smarthome/issues/640 ( issue, nog niet opgelost.. )

Lijkt erop dat OH2 te weinig tractie heeft, te weinig developers die actief mee kunnen/willen meehelpen.
Het is zeer complex opgezet en er is nog een weg te gaan voordat het 'af' is, dat blijkt wel uit de comments in dat issue.
Super dat je wat gevonden hebt! Het is dus een bekend probleem. Ik heb het idee dat openhab nog niet de bekendheid heeft die het verdiend en daarom de ontwikkeling misschien niet zo snel gaat? Zelf kom ik niet verder dan wat script lezen en een arduino sketch dus daar kan ik helaas niks in betekenen :(
GENETX schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 08:39:
Mooie interface met die iconen zo btw! Zo te zien volg je mijn design-concept verder :D :+ _/-\o_

Ik heb zelf een lelijke workaround op dit probleem. In plaats van een Number item heb ik nu een string item in de sitemap die ik middels regels bijwerk:
https://github.com/GENETX...er/conf/rules/uifix.rules

Lelijk, maar does the job (ik had zelfs 20+ decimalen... :X ) tot er een fix is....
Haha leuk dat het je opvalt! Het word nog erger zelfs... ;) Zie hier... Het is trouwens echt geen 29 graden hoor! De sensoren liggen nog op de werkbank (in de zon).

Zoals je ziet ben ik inderdaad wel weg van hoe jij het opbouwt! Ook fijn dat jij je config shared _/-\o_

Vanavond maar eens spelen met jou oplossing, liever een quick en dirty fix dan helemaal niks!

De iconen die ik gebruik komen allemaal van de site http://www.flaticon.com/ en zijn gratis te gebruiken mits niet voor commerciële doeleinden. Om ze te gebruiken in OH2 is het nodig dat ze in deze "conf\icons\classic" worden geplaatst in png formaat. Mijn gebruikte icons zijn hier te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik had voor OH1 ook soortgelijke icons. Die van OH2 zijn een stuk beter dan de default OH1 icons, maar moet zeggen dat ik het wel erg strak vindt zoals jij ze nu hebt. Begin toch te overwegen om de zwarte icons terug te halen :)

Is de aquariumverlichting zo sterk dat het je vissen laat bakken? :+ :D

[ Voor 14% gewijzigd door GENETX op 06-07-2016 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
GENETX schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 13:28:
Ik had voor OH1 ook soortgelijke icons. Die van OH2 zijn een stuk beter dan de default OH1 icons, maar moet zeggen dat ik het wel erg strak vindt zoals jij ze nu hebt. Begin toch te overwegen om de zwarte icons terug te halen :)

Is de aquariumverlichting zo sterk dat het je vissen laat bakken? :+ :D
Ik vind de nieuwe icons wel mooi, maar als ik niet alle icons in de zelfde style kan krijgen dan vind ik dat niet mooi. Vandaar de keuze om toch voor de simpele zwarte te gaan.

En die temperatuur van het aquarium valt wel mee toch? Wil wel gaan experimenteren om de 60 watt aan leds te gaan koelen met het aquariumwater. Dan hoeft het verwarming element minder bij te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik doelde op je vis-icoontje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
Ah inderdaad, beetje traag van begrip :+ Had <fish> moeten zijn en natuurlijk geen <fishheat>

Ik had trouwens bij het toepassen van jou rule in de eerste instantie problemen met het °C symbool. Dit werd in de browser als vraagteken weer gegeven. Er begon al snel een lichtje te branden dat in notepad++ de karakterset op ANSI stond ingesteld, na aanpassen naar UTF-8 werkt het naar behoren.

Vinden jullie dat Openhab niet veel meer aandacht verdient? Kijk hoe groot het Domoticz topic ten opzichte van dit topic.. Ik vond Domoticz na een week niet meer uitdagend genoeg en veel te beperkt in mogelijkheden. Openhab is ook veel flexiber met betreft elektronica projectjes/sensors mijn inziens. De learningcurve is behoorlijk maar zodra je de slag te pakken is het best logisch allemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Helemaal mee eens XyRuS! Ik gebruik het nu zo'n beetje 2 weken en ben dus nog bezig met oefenen, maar eerste tekenen zijn toch wel positief (al klaag ik soms omdat 2.0 nog zo'n Alpha status heeft :+).

Wat gewoon veel mooier is is de eventbus en hoe je daar op kunt inhaken met je rules. In Domoticz is iets soortgelijks ook wel mogelijk, maar gebeurt op een veel minder mooie manier. In OpenHAB voelt het meer 'native'. Ook de diversiteit van de beschikbare bindings is veel groter.

Voor mij is het nog wel oefenen met hoe ik alles moet bereiken en ik moet nog even kijken hoe de samenwerking tussen rules, actions en Items gaat. Syntax is mij nog niet helemaal helder, maar met voorbeelden (die er trouwens niet heel veel zijn) kom je wel een eindje.

Gisteren mijn eerste rule werkend gekregen zoals ik het wil: nu wordt dagelijks om 4:00 uur een Telegram bericht gestuurd met zonsopkomst en zonsondergang tijden van die dag. Waarom vraag je je misschien af, maar dat is handig om te weten met de verlichting (al gaat die ooit misschien over op Lux).

Heb nog genoeg uit te vogelen, maar vind het tot nu toe al een mooi pakket!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Helemaal eens Xyrus, ik loop het al tijden te verkondigen :+ . Ik denk dat het probleem is dat het qua learning curve steiler is (of lijkt?) en men dus maar snel met Domoticz aan de slag gaat om eens wat te "spelen". En ik denk dat daat ook niet waar is als je HABMin gebruikt, dan zi eik geen verschil meer tussen Domoticz en OpenHAB. Domoticz had in mijn ogen nog het voordeel dat apparaten in sommige gevallen gedetecteerd worden (zoals met de RFXCom), maar met OpenHAB2 werkt dat nu ook gewoon...

Qua rules, om eerlijk te zijn, zelfs bij mij is het na 2 jaar nog vaak trial and error om iets werkend te krijgen :+ . Vooral als ik ergers weer een conversie moet doen... Wel gebruik ik gewoon kladblok, dus heb geen auto-aanvullingen vanuit Eclipse ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:36

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

Groot voordeel van Domoticz blijft de betere ingebouwde charts, echter vrijheid van zelf knutselen aan de layout zit er niet echt bij

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyRuS
De grafieken heb ik mijzelf ook een tijd aan geërgerd en verbaast waarom daar nog geen goede oplossing voor ingebouwd is. Ik heb wel gelezen ergens op de forum dat iemand daar wat moois voor heeft gemaakt maar dat het team heeft besloten dat niet te gebruiken, daaruit maakte ik op dat het team nogal stug is in samenwerking.

Nu heb ik vorige week Grafana ontdekt en ik ben er helemaal weg van. Hier kan je ontzettend mooie grafieken maken die dynamisch zijn. Het gebruikt Influxdb als database wat ik achteraf veel simpeler vind dan MySQL.

Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/9cwtinijl/grafana.png

Betreft de rules, het is voor mij ook knip en plak werk en verschillende rules van anderen samenvoegen tot een geheel. Ik leer van de dingen zoals GENETX doet, een config sharen op github. Dit is ook waar ik de voldoening uithaal, als het allemaal in 1 keer werkt is het geen tweaken meer. Voelt toch super vet als je zelf een esp8266 breakout tekent, deze opstuurt naar dirtypcb, zelf je print soldeert, rommelt in arduino IDE, daarna moeite doet om OpenHAB werkend te krijgen en dan eindelijk je waardes ziet binnenkomen. Heerlijk om ervan te leren en beter te worden!

Misschien is het leuk om wat rules te delen zodat de mensen die meelezen kunnen zien hoe makkelijk het is en daar lering uit kunnen halen. Mijn allereerste openhab rule die (voor mij) wat moeilijker was, was het dimmen van de aquarium verlichting over een periode. Hij is niet perfect want zodra het dimmen start is het niet te cancelen. Nu ik langzaam aan naar OH2 migreer wil ik deze verbeteren.

Met een Cron roep ik op een gezette tijd een script aan wat voor het dimmen verzorgt. Ook word gekeken of variabele aquariumMode op 1 staat, dit betekent "automatisch"

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
rule "Aquarium verlichting timer ON"

when
        Time cron "0 45 10 * * ?"

then
        if aquariumMode.state == 1 {
            logInfo("aquariumTIMER","aquariumTIMER: licht aan")
            callScript("aquarium_fade_in")
        }
    end

Vervolgens gaat dit script zijn werk doen. Het is een while loop die elke ronde 1% bij de dimmer optelt. Aan het einde van de loop word er 180 seconden gewacht voordat het geheel overnieuw begint tot de verlicht op 75% brand.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
var Number FadeInDimmer
var Number FadeInDimmer2

FadeInDimmer=aquariumWarmWhite.state
FadeInDimmer2=aquariumWhite.state

while(FadeInDimmer<75 || FadeInDimmer2<75){

FadeInDimmer=FadeInDimmer+1
    FadeInDimmer2=FadeInDimmer2+1

logInfo("aquariumWarmWhite", "aquariumWarmWhite fade-in: " + FadeInDimmer)
    logInfo("aquariumWhite", "aquariumWhite fade-in: " + FadeInDimmer2)

sendCommand(aquariumWarmWhite,FadeInDimmer)
    sendCommand(aquariumWhite,FadeInDimmer2)

Thread::sleep(18000)

}

Ver van perfect en voor sommige wellicht super simpel maar ik ben er trots op! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Leuk stukje!

Nu ik een en ander werkend heb moet ik ook eens kijken naar normalisatie van de Item naamgeving. Hebben jullie daar trucjes of 'standaarden' voor? Dan bedoel ik als de eerste letters van de 'thing' en dan kleine letters, of eerst een underscore, etc. Beetje hetzelfde idee als bij programmeren! :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[RNMC] Viper schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 09:02:
Groot voordeel van Domoticz blijft de betere ingebouwde charts, echter vrijheid van zelf knutselen aan de layout zit er niet echt bij
De grafieken van Domoticz zijn niks waard als je het vergelijkt met iets als Grafana.

Heb mij daar een hele tijd aan geërgerd toen ik nog Domoticz gebruikte. Voor een temperatuur of vochtigheidssensor gaan de grafiekjes in Domoticz nog wel. Maar wil je het maand- of jaarverbruik van je slimme meter bekijken dan krijg je een grafiek zoals deze voorgeschoteld.
Sorry, maar daar kan ik echt niks mee. Ik was altijd zeer tevreden over Domoticz, maar die grafieken vond ik echt achterhaald. Heb toen nog een ticket ingeschoten om er iets als dit (zelfbedacht conceptje) van te maken, maar daar is volgens mij nooit wat mee gedaan, jammer.

Inmiddels van Domoticz overgestapt naar een Zipabox (vanwege betere Z-Wave ondersteuning, verder beviel Domoticz prima) en regel m'n grafieken nu zelf met InfluxDB en Grafana.
Je kunt de series nog een mooiere naam geven door het 'ALIAS BY' veld van de query in te vullen ('Buitentemp'). Ziet er wat beter dan 'buitenTemp.mean' ;)

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 08-07-2016 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:36

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

Ik zag inderdaad de combi influx en grafana, erg mooi, heb alleen moeite om grafana werkend te krijgen op osx

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
ThinkPadd schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 21:55:
Je kunt de series nog een mooiere naam geven door het 'ALIAS BY' veld van de query in te vullen ('Buitentemp'). Ziet er wat beter dan 'buitenTemp.mean' ;)
Top, ga ik toepassen! Dit was puur trial & error, moet de documentatie nog eens gaan lezen :) Vast niet onbekend, eerst proberen, dan lezen :+
Dennis schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 21:54:
Leuk stukje!

Nu ik een en ander werkend heb moet ik ook eens kijken naar normalisatie van de Item naamgeving. Hebben jullie daar trucjes of 'standaarden' voor? Dan bedoel ik als de eerste letters van de 'thing' en dan kleine letters, of eerst een underscore, etc. Beetje hetzelfde idee als bij programmeren! :).
Ik wil zoveel mogelijk mqtt gebruiken voor communicatie tussen node's en Openhab. De topic's die ik daarvoor gebruik probeer ik als volgt op te bouwen: /node_benaming/ruimte/functie. Dat geeft voor een temperatuur/luchtvochtigheid node in de keuken gebaseerd op een ESP8266 de volgende benaming: /espKeukenTH/keuken/temp.

Mijn items probeer ik te benamen met eerste de ruimte of het apparaat en daarachter de functie. Hieronder een stukje uit mijn items config waarin je kan zien wat ik bedoel.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
/******** Aquarium ********/
/* Sensors */
Number aquariumTemp                 "Temperatuur (aquarium) [%.1f °C]"                  {mqtt="<[mosquitto:beneden/aquarium/temp:state:default]"}
/* Verlichting */
Number aquariumLichtPreset          "Preset"
Dimmer aquariumWhite                "Wit [%d %%]"   
Dimmer aquariumWarmWhite            "Warm Wit [%d %%]"  
/* Outputs */
Switch aquariumRelay1               "Relay 1"                                           {mqtt=">[mosquitto:beneden/aquarium/relay/1:command:ON:1],>[mosquitto:beneden/aquarium/relay/1:command:OFF:2]"}
Switch aquariumRelay2               "Relay 2"                                           {mqtt=">[mosquitto:beneden/aquarium/relay/2:command:ON:1],>[mosquitto:beneden/aquarium/relay/2:command:OFF:2]"}
Switch aquariumRelay3               "Relay 3"                                           {mqtt=">[mosquitto:beneden/aquarium/relay/3:command:ON:1],>[mosquitto:beneden/aquarium/relay/3:command:OFF:2]"}
/* Instellingen */
Number aquariumPomp                 "Filterpomp"
Number aquariumVerwarming           "Verwarming"
Number aquariumLichtMaster          "Verlichting"
Number aquariumTimer                "Timer"     
Number aquariumDoser1               "Planten voeding"
Number aquariumDoser2               "Planten co2"
//Fix for the Basic UI bug on formatted strings
String aquariumTemp_Str             "Temperatuur (aquarium) [%s]"

/******** Badkamer ********/
/* Sensors */
Number badkamerTemp                 "Temperatuur (badkamer) [%.1f °C]"                  {mqtt="<[mosquitto2:/espBadkamerTH/badkamer/temp:state:default]"}
Number badkamerHumi                 "Luchtvochtigheid (badkamer) [%.0f %%]"             {mqtt="<[mosquitto2:/espBadkamerTH/badkamer/humi:state:default]"}
Number badkamerHygrostaat           "Ventilatie (badkamer)"
//Fix for the Basic UI bug on formatted strings
String badkamerTemp_Str             "Temperatuur (badkamer) [%s]"
String badkamerHumi_Str             "Luchtvochtigheid (badkamer) [%s]"

/******** Nodes ********/
Number espBadkamerTH_uptime         "espBadkamerTH (uptime) [%.0f min]"                 {mqtt="<[mosquitto2:/espBadkamerTH/system/uptime:state:default]"}
DateTime espBadkamerTH_update       "espBadkamerTH (laatste update) [%1$ta %1$tR]"
Number espKeukenTH_uptime           "espKeukenTH (uptime) [%.0f min]"                   {mqtt="<[mosquitto2:/espKeukenTH/system/uptime:state:default]"}
DateTime espKeukenTH_update         "espKeukenTH (laatste update) [%1$ta %1$tR]"
Number espBuitenT_uptime            "espBuitenT (uptime) [%.0f min]"                    {mqtt="<[mosquitto2:/espBuitenT/system/uptime:state:default]"}
DateTime espBuitenT_update          "espBuitenT (laatste update) [%1$ta %1$tR]"

[ Voor 85% gewijzigd door XyRuS op 08-07-2016 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Gisteren al mijn items netjes geordend en een universele naamgeving toegepast.

Wil nu eindelijk de timers gaan overzetten, nadat een eerste test daarmee gisteren ook succesvol verlopen is :+. Maar even terugkomend op de Astro binding, in 1.x kun je volgens de Wiki een Switch maken met een offset. In de 2.0 binding heb je een andere syntax en ik kan nu niet bedenken hoe de offset-configuratie gedaan moet worden. In de readme van de 2.0 zit helaas geen voorbeeld van dit ding specifiek. Iemand die dit toevallig weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
AFAIK zit die offset er nog niet in voor de 2.x binding en is dat ook de reden waarom de 1.x binding ook beschikbaar is op OpenHAB2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Oh, jammer!

Misschien moet ik maar eens kijken of ik iets kan doen met de graden van de zon, omdat dat denk ik betrouwbaarder is dan X minuten voor of na zonsondergang (immers, in de zomer duurt de schemering langer dan in de winter).
Pagina: 1 ... 7 ... 18 Laatste