Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:00
steam73 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 19:52:
Tjonge, jullie zijn al zo veel verder dan ik! Knap werk allemaal _/-\o_.
Mijn eerste hardware zal hopelijk morgen geleverd gaan worden (Aeon zwave-USB-stick Gen5, Secure thermostaat SRT322, 4 schakelaars (greenwave Zpower node) en voorlopig één Comet radiatorthermostaat).

Ondertussen aan het inlezen op de openhab wiki. De installatie op ubuntu lijkt redelijk straight forward. Maar ik kan nergens vinden welke communicatie Mosquitto nu precies doet. Op de één of andere manier geeft hij meldingen aan mobiele apparaten, maar meer begrijp ik er niet van. De term 'broker' ken ik ook alleen als makelaar. Heb ik die echt nodig als ik de openhab-app ga gebruiken op mijn tablet? Ik heb hierop gegoogled, maar ik loop vast in de afkortingen en het gebruikte jargon.

Een andere vraag die in mij opkwam, is over de configuratie van de items. Ik zie in de wiki allemaal regeltjes per apparaat,https://github.com/openhab/openhab/wiki/Z-wave-Binding-Examples, maar als mijn apparaat nu niet in de wiki genoemd wordt, hoe kom je dan aan de info tussen acculades? Kun je dat reversed engineeren, of krijg je die info van de producent?
Sorry voor de verwarring over Mosquitto (ik heb die Ubuntu guide geschreven ;) ).
Die handleiding is op basis van mijn setup, ik gebruik Mosquitto voor Owntracks (locatie telefoon doorgeven aan openhab) en wat Arduino devices. Maar heel Mosquitto is geheel optioneel.

Over die examples, meestal is het wel te achterhalen wat er tussen de accolades moet, namelijk het id van de node (de controller zelf is 1, eerste device is 2, enz), dat is eigenlijk de volgorde van toevoegen van apparaten. En de commandclass waar je iets mee wil, vaak is dat een switch (schakelaar) of een bepaalde sensor. Als er geen voorbeeld is, kan je altijd een voorbeeld van een vergelijkbaar apparaat proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrt3n
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-09-2023
Hallo, dit is mijn introductie op dit topic.:) Ook ik ben recent begonnen om mijn home automation wat serieuzer aan te pakken. Ik wilde initieel mijn eigen app en service schrijven maar kon het niet laten om wat verder te kijken en werd erg gecharmeerd van de architectuur en veelzijdigheid van Openhab.

Ik ben Openhab nog aan het testen en heb het volgende draaien:

- Zwave binding/ AEON Stick Gen5, Fibaro Wallplugs, licht en diverse sensoren
- MQTT binding: Ik communiceer via Mosquitto met de OTGW die ik een paar jaar geleden in elkaar heb gezet.
- Exec binding: om via commend line met o.a. KAKU apparaten te communiceren. (gebruik geen RFXCOM)
- MyOpenhab.org binding voor remote control.

Daarnaast heb ik een kleine daemon die Mosquitto uitleest en bij enkele events mij via twitter een direct message stuurt. Hierdoor krijg ik ook updates over events buiten Openhab om. Ook stuur ik bepaalde events door naar een cloud MQTT (zoals temperatuur en modulation)

Mijn verlanglijstje is nog lang, maar op kort termijn wil ik nog mijn analoge water, gas en elektra. meter gaan uitlezen. Ook wil ik mijn mechanische IthoDaalderop afzuiging koppelen, het zou mooi zijn om deze via een fibaro multisensor (luchtvochtigheid) en via de app zelf te kunnen bedienen.

Tot vorige week werkte het remote benaderen via my.openhab,org als een trein. Ik vind het my.openhab.org concept veel prettiger dan mijn lokale openhab instantie in een dmz of achter een VPN te plaatsen. Nu heb ik sinds vorige week regelmatig problemen (o.a. timeouts) om via de app de my.openhab.org service te benaderen. Vanavond lag de my.openhab.org service (en website) er zelfs voor langere tijd uit waardoor ik in een koud huis thuis kwam. Nu waardeer en begrijp ik dat ik van een gratis service geen HA kan verwachten. Maar ik ben ook iemand die eigenlijk graag alles in eigen handen heeft.

Weten jullie ook of je my.openhab.org op een eigen server kan draaien? Ik ben de server implementatie nog nergens tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:32
GENETX schreef op zondag 07 februari 2016 @ 11:39:Nog een vraagje voor sfinx: Ik heb inmiddels ook alle logging naar InfluxDB en Grafana (thanks voor de tip, ik heb zelfs ook direct toegepast op mijn werk :D _/-\o_ ). Nu heb ik de grafieken er via een Webview in zitten. Het "Image" element werkte bij mij niet. Hoe doe jij dat? Heb jij ze ook via WebView of toevallig toch de Image elementen aan de praat gekregen?
Grafana is erg cool 8). Heb zelf alleen een los dashboard in Grafana gemaakt, niet geprobeerd om een grafiek in openHAB te zetten. Zie dat je via een iframe een losse grafiek kunt bekijken, misschien die even in een losse pagina zetten en die dan weer in de webview openen?

Hippos are apparently just rage filled hate tanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:47
Je kunt ook een afbeeldings-url ophalen en die gebruiken in een WebView element, al mis je dan dus de info als je over de grafiek gaat. Ik merkte nog wel dat ik moest inloggen echter. Misschien dat daar het probleem zit dat ik het niet via een image kon doen. Dus zal vanavond nog eens een poging doen om het wachtwoord er af te halen zodat OpenHAB er ook bij kan wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
mrt3n schreef op zondag 07 februari 2016 @ 22:50:
Hallo, dit is mijn introductie op dit topic.:) Ook ik ben recent begonnen om mijn home automation wat serieuzer aan te pakken. Ik wilde initieel mijn eigen app en service schrijven maar kon het niet laten om wat verder te kijken en werd erg gecharmeerd van de architectuur en veelzijdigheid van Openhab.
Welkom :)
mrt3n schreef op zondag 07 februari 2016 @ 22:50:
Tot vorige week werkte het remote benaderen via my.openhab,org als een trein. Ik vind het my.openhab.org concept veel prettiger dan mijn lokale openhab instantie in een dmz of achter een VPN te plaatsen. Nu heb ik sinds vorige week regelmatig problemen (o.a. timeouts) om via de app de my.openhab.org service te benaderen. Vanavond lag de my.openhab.org service (en website) er zelfs voor langere tijd uit waardoor ik in een koud huis thuis kwam. Nu waardeer en begrijp ik dat ik van een gratis service geen HA kan verwachten. Maar ik ben ook iemand die eigenlijk graag alles in eigen handen heeft.

Weten jullie ook of je my.openhab.org op een eigen server kan draaien? Ik ben de server implementatie nog nergens tegengekomen.
Die code is niet gereleased volgens mij, maar het zou inderdaad mooi zijn om dat zelf ergens in de cloud te kunnen hosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:54

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Ik blijft het idioot vinden dat OpenHAB nog steeds geen grafieken ondersteund, of gaat 2.0 dit wel doen?

Jaaaaaaaaaaaaaren geleden had een andere partij al grafieken aan OpenHAB toegevoegd en vrijgegeven voor hergebruik, maar toen heeft de Keizer besloten dat dat er niet in zou komen...

Ik heb OpenHAB nu twee jaar draaien, maar zie maar weinig voortgang in de gebruiksvriendelijkheid.
Elke keer als ik wat moet wijzigen of toevoegen loop ik tegen de foutgevoeligheid aan, of is het dagen knutselen om iets simpels (zoals die KaKu dingen) gekoppeld te krijgen.

Wat dat betreft is Domoticz een stuk eenvoudiger, en qua grafieken ook completer, maar dan weer een stuk minder in het aantal interfaces.
Het koppelen van allerhande sensoren via ESPEasy aan Domoticz incl. grafieken was minutenwerk en het werkte. Op dat niveau zit OpenHAB wat mij betreft nog lang niet...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-09 16:59
[b][message=45787195,noline]
Wat dat betreft is Domoticz een stuk eenvoudiger, en qua grafieken ook completer, maar dan weer een stuk minder in het aantal interfaces.
Het koppelen van allerhande sensoren via ESPEasy aan Domoticz incl. grafieken was minutenwerk en het werkte. Op dat niveau zit OpenHAB wat mij betreft nog lang niet...
Qua grafieken ben ik het met je eens, Maar er zijn erg veel tools om je daar verder mee te helpen.

Zo heeft Habmin / habmin2 erg mooie grafiek (maar wel wat lastiger om in te stellen)

Voor ESPEasy zag ik dat ze ook MQTT kunnen, Ik merk in openhab dat MQTT erg soepel werkt, en gemakkelijk is in te stellen.

Item specificeren naar correct adres, en je krijg je data netjes binnen. (heb zo zelf een energiemeter gemaakt met een ESP)

Mochten grafieken erg belangrijk voor je zijn: Deze tool kwam ik laatst tegen in het OTGW topic: ThinkPadd in "[OTGW] OpenTherm gateway"

Lijkt me dat je met een rule in openhab gemakkelijk data daar heen kan pushen (zelf nog niet geprobeerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:08

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Met rules? Het zou eigenlijk veel mooier zijn om gewoon een persistency implementatie te maken die met de api hiervan kan kletsen. OpenHAB levert precies de gegevens die ook voor de api nodig zijn. Misschien leuk om daar eens in te duiken.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-09 16:59
Janoz schreef op maandag 08 februari 2016 @ 15:59:
Met rules? Het zou eigenlijk veel mooier zijn om gewoon een persistency implementatie te maken die met de api hiervan kan kletsen. OpenHAB levert precies de gegevens die ook voor de api nodig zijn. Misschien leuk om daar eens in te duiken.
Dat zou zeker mooi zijn!

Mogelijk kan die tool ook wel iets uit een MYSQL database halen.
Ik ga er denk ik aankomend weekend eens aan klooien om het aan de praat te krijgen.
(maar eerst mijn raspberry pi fixen voor de OTGW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik heb tendens al even gecloned en bekenen. Ik denk dat de api een kleine uitbreiding nodig heeft (nu kun je alleen meetwaarden opsturen obv ID, dat zou ook op naam moeten kunnen). Deze aanpassing is relatief makkelijk. De binding voor Openhab moet ook niet heel moeilijk zijn, ware het niet dat Tendens alleen doubles ondersteund (komma getallen) en geen strings (zoals commando's). Ik had echter al bedacht dat de binding gewoon dingen kan negeren die echt strings zijn (met een log melding) en bijvoorbeeld het ON en OFF commando kan mappen naar 0 en 1. Het schrijven van de binding voor openhab zal echter wel een beetje een uitdaging worden aangezien ze nogal een uitgebreide setup hebben waar ik eerst nog even in moet duiken (daarnaast gebruiken ze Eclipse terwijl ik meer een Intellij gebruiker ben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
Cool, klinkt als een handige uitbreiding. De IDE setup is enorm vereenvoudigd, zie https://github.com/openha...ources/development/ide.md . Denk dat je het beste een bestaande persistence bundle als uitgangspunt kunt nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrt3n
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-09-2023
Ik push op het moment alle 'belangrijke' events via een rule vanuit OH naar zowel Mosquitto als Thingspeak. Via Thingspeak maak ik momenteel eenvoudige grafieken, voorlopig voldoende voor mijn gebruik.

Persistence zou moeten werken, maar heb ik heb dat binnen OH nog amper gebruikt. Wellicht een idee om voor inspiratie ook eens te kijken naar de implementatie van de my.openhab.org plugin. Deze regelt immers de synchronisatie van alle items tussen je lokale OH en de my.openhab.org service. Dan pak je meteen alle item types mee. Dit staat overigens ook nog ergens op mijn (inmiddels zeer volle) todo lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steam73
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-09 09:56
Tjonge, ik begin de frustratie te voelen. Kennelijk toch al wat te lang niet actief met linux bezig geweest. :(

Eerst het goede nieuws: includen van mijn 4 greenwave schakelaars met de Aeon zwave usb-stick gen 5 lijkt gelukt (te zien aan het knipperende ledje :P ), de Secure Thermostat van Horstmann is aan de boilerschakelaar gekoppeld (en regelt de temperatuur al netjes volgens de handmatig ingestelde waarde via draaiwieltje :D WAF == ' ok') en openhab is op een haar na geïnstalleerd. Eerst heb ik dit geprobeerd via de 'download een zip-bestand-methode' maar als het dan niet lukt is het erg lastig ondersteuning te krijgen. Daarna via de apt-get-methode en dat is zo gepiept.

Wat niet lukt: openhab wil niet starten zonder dat ik mijn wachtwoord ingeef. Dat betekent ook gelijk dat hij niet mee opstart bij het booten van de PC.
Bij handmatig starten van openhab blijkt mijn usb-stick niet gevonden te worden.
Volgens mij gaat de installatiehandleiding uit van de oudere Aeon zwave-stick die meer drivers nodig had. Geen idee of dat het is.
Ik heb de gebruiker ' openhab' al toegevoegd aan de dialout groep. In mijn openhab.cfg stond de juiste plaats van de usb-stick (ttyACM0) maar via init.d wordt /etc/default/openhab aangeroepen en daar stond:-Dgnu.io.rxtx.SerialPorts=/dev/usb_dsmr:/dev/usb_zwave!
(waarom wordt die usb-link op twee locaties beschreven? |:( )
Die herkende ik van het verhaaltje over symlinks die je moet gebruiken als je verschillende usb-sticks hebt. Heb ik niet, maar toch die handleiding gevolgd en het bestandje /etc/udev/rules.d/50-usb-serial.rules aangemaakt. (Weet ubuntu als vanzelf dat dat bestandje bestaat?)
Maar helaas, dat verandert niets.
Toen heb ik in /etc/default/openhab de rxtx-call aangepast naar: -Dgnu.io.rxtx.SerialPorts=/dev/ttyACM0, maar ook dat helpt niet.
Nu weet ik het echt niet meer. Ik zie dat veel mensen met de gen5-stck problemen hebben, maar geen van de oplossingen werken bij mij. Ben ik iets simpels vergeten?

Oh ja: nog iets wat niet lukt: de Comet radiatorkraan past niet op mijn radiator. Maar dat is een geometrisch probleem. Het pinnetje dat uit de kraan steekt is te lang. Ik denk nog na over een eigen ontwerp adapter, of dat ik gewoon het pinnetje 3mm af vijl.

[ Voor 8% gewijzigd door steam73 op 13-02-2016 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik had wat weer wat vreemds met mn RFXCOM en OpenHAB, al vermoed ik dat het aan de binding lag. Java exceptions met timeouts en niks reageerde meer... Vaag... Zeker aangezien de bug al wel eens vermeld is in het verleden (.6.x -> 1.7), namelijk deze: https://groups.google.com/forum/#!topic/openhab/pF8SsUeaeJI

Afijn, voor mij reden om de laatste rom te flashen en OH 1.8.1 te installeren. Alles loopt nu weer zoals het hoort en heb dus ook mijn GUI geupdate. De 1.8.1 versie van mijn wat strakkere interface is hier te vinden. Voor de icons en instructies moet je even in dit topic zoeken :)

En ik weet niet of iemand deze al kende, maar is ook wel handig: https://chrome.google.com...bfoibgekcoodaobd?hl=en-GB
steam73 schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 16:20:
Tjonge, ik begin de frustratie te voelen. Kennelijk toch al wat te lang niet actief met linux bezig geweest. :(

Eerst het goede nieuws: includen van mijn 4 greenwave schakelaars met de Aeon zwave usb-stick gen 5 lijkt gelukt (te zien aan het knipperende ledje :P ), de Secure Thermostat van Horstmann is aan de boilerschakelaar gekoppeld (en regelt de temperatuur al netjes volgens de handmatig ingestelde waarde via draaiwieltje :D WAF == ' ok') en openhab is op een haar na geïnstalleerd. Eerst heb ik dit geprobeerd via de 'download een zip-bestand-methode' maar als het dan niet lukt is het erg lastig ondersteuning te krijgen. Daarna via de apt-get-methode en dat is zo gepiept.

Wat niet lukt: openhab wil niet starten zonder dat ik mijn wachtwoord ingeef. Dat betekent ook gelijk dat hij niet mee opstart bij het booten van de PC.
Volgens mij moet je het runnen als root. Welke linux distro gebruik je? Er zijn verschillende scripts om het als service te starten, waardoor je dat niet hoeft te doen. Een lelijke hack (die ik gebruik) is om een regel toe te voegen aan "/etc/rc.local" (via de console, "sudo nano /etc/rc.local").

En dan iets voor de regel "exit 0" toevoegen als:
code:
1
sudo /pad/naar/openhab/runtime/start.sh &

Edit: als ik het hieronder lees heb je al een init.d script. Dan zou er ergens een standaard commando moeten zijn om hem toe te voegen. Volgens mij werkt dit nog onder ubuntu:
code:
1
sudo update-rc.d openhab defaults
Bij handmatig starten van openhab blijkt mijn usb-stick niet gevonden te worden.
Volgens mij gaat de installatiehandleiding uit van de oudere Aeon zwave-stick die meer drivers nodig had. Geen idee of dat het is.
Ik heb de gebruiker ' openhab' al toegevoegd aan de dialout groep. In mijn openhab.cfg stond de juiste plaats van de usb-stick (ttyACM0) maar via init.d wordt /etc/default/openhab aangeroepen en daar stond:-Dgnu.io.rxtx.SerialPorts=/dev/usb_dsmr:/dev/usb_zwave!
(waarom wordt die usb-link op twee locaties beschreven? |:( )
Die herkende ik van het verhaaltje over symlinks die je moet gebruiken als je verschillende usb-sticks hebt. Heb ik niet, maar toch die handleiding gevolgd en het bestandje /etc/udev/rules.d/50-usb-serial.rules aangemaakt. (Weet ubuntu als vanzelf dat dat bestandje bestaat?)
Maar helaas, dat verandert niets.
Toen heb ik in /etc/default/openhab de rxtx-call aangepast naar: -Dgnu.io.rxtx.SerialPorts=/dev/ttyACM0, maar ook dat helpt niet.
Nu weet ik het echt niet meer. Ik zie dat veel mensen met de gen5-stck problemen hebben, maar geen van de oplossingen werken bij mij. Ben ik iets simpels vergeten?
Ik denk deat je openhab via de software repositories hebt geinstalleerd? Je zou nog eens de bestanden van de openhab website kunnen downloaden in dat geval en die gewoon uitpakken en starten. Want dat commando is niet standaard, aangezien "dsmr" voor Dutch SmartMeter Requirements staat. Wellicht heeft een Nederlandse packager voor je distro heeft lopen knoeien. Ik zou die hele regel weggooien namelijk.

Verder, check of je Z-wave stick echt op ttyACM0 komt. Want hete zou ook een /dev/ttyUSB0 kunnen zijn. Gewoon even uit je systeem trekken die stick en dan een "ls /dev" doen in de console. Inpluggen, nogmaals "ls /dev" en kijk wat er bij is gekomen.
Oh ja: nog iets wat niet lukt: de Comet radiatorkraan past niet op mijn radiator. Maar dat is een geometrisch probleem. Het pinnetje dat uit de kraan steekt is te lang. Ik denk nog na over een eigen ontwerp adapter, of dat ik gewoon het pinnetje 3mm af vijl.
Bij hardwareproblemen is in ieder geval het probleem snel duidelijk :+ :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steam73
Edit: als ik het hieronder lees heb je al een init.d script. Dan zou er ergens een standaard commando moeten zijn om hem toe te voegen. Volgens mij werkt dit nog onder ubuntu:
code: sudo update-rc.d openhab defaults
Klopt: ik gebruik Ubuntu 15.10 (verse instrallatie, mijn vorige versie was mint en daar ' was iets mee'.
Ik denk deat je openhab via de software repositories hebt geinstalleerd? Je zou nog eens de bestanden van de openhab website kunnen downloaden in dat geval en die gewoon uitpakken en starten. Want dat commando is niet standaard, aangezien "dsmr" voor Dutch SmartMeter Requirements staat. Wellicht heeft een Nederlandse packager voor je distro heeft lopen knoeien. Ik zou die hele regel weggooien namelijk.
Ik heb juist ' apt-get' gebruikt, omdat de wiki van git-hub/openhab daar ook van uitgaat. En zo wordt alles netjes op de juiste plaats gezet en gebruikers aangemaakt e.d.
Maar je opmerking is terecht: ik heb de hele regel weggehaald, en nu start openhab wel door! Thanx, 'e'en stapje verder. Toch blijkt die usb-stick nog niet in orde. Mijn logfile geeft:
code:
1
2
3
2016-02-13 17:34:35.092 [ERROR] [b.z.i.protocol.ZWaveController] - Port /dev/ttyACM0 does not exist
2016-02-13 17:34:35.269 [INFO ] [c.internal.ModelRepositoryImpl] - Loading model 'demo.rules'
2016-02-13 17:34:39.970 [INFO ] [.service.AbstractActiveService] - ZWave Refresh Service has been shut down

Ik heb bepaald waar de stick zit via een programmatje dat ik ook op een forum vond:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
#!/bin/bash

for sysdevpath in $(find /sys/bus/usb/devices/usb*/ -name dev); do
    (
        syspath="${sysdevpath%/dev}"
        devname="$(udevadm info -q name -p $syspath)"
        [[ "$devname" == "bus/"* ]] && continue
        eval "$(udevadm info -q property --export -p $syspath)"
        [[ -z "$ID_SERIAL" ]] && continue
        echo "/dev/$devname - $ID_SERIAL"
    )
done

En dan volgt dit: /dev/ttyACM1 - 0658_0200
En lsusb geeft o.a.:
Bus 004 Device 003: ID 0658:0200 Sigma Designs, Inc.
Dat is dus de zwave-stick.

Ik zal eens dat bestandje in /etc/rules weghalen, wellicht gooit die nog roet in het eten. Tot zo ver bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steam73
8)7 Dat lijkt te werken, geen fouten over de zwave-stick in de logfile meer. Wel een hoop keren ' connecting' en ' disconnected from serial port' . Is dat normaal?
Mijn mysql blijkt ook niet mee te starten, ga ik nu maar eens achteraan.
Maar nu is mijn ' default-sitemap' weer foetsie. Pfff. Wat heb ik nu weer gedaan! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
In je een na laatste post stond nu ttyACM1 ipv 0. Let et mee op waar hij komt, want het eerste device komt op 0, maar als je de stick er opnieuw insteekt terwijl een process (zoals openhab) de oude locatie nog gebruikt komt deze dus op 1.

Verder, werk echt in kleine stapjes. Mysql komt later wel. Zorg eerst dat je alle hardware kan verbinden. Probeer dan eens wat te schakelen via een sitemap en daarna eens wat rules. Te veel in 1 keer is niet zo makkelijk te debugggen met openhab.

En connecten en disconnecten klinkt mij niet logisch. Maar ik heb geen zwave...

[ Voor 7% gewijzigd door GENETX op 13-02-2016 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steam73
Tjonge, scherp van je. Ik heb hem inderdaad een keer verplaatst, en nu heb ik inderdaad weer wel die foutmelding.
Aha, en daar is mijn default site ook weer!
De reden dat ik mysql; gelijk maar goed wilde hebben, is omdat ik overal lees dat als er iets in openhab mis is, er andere dingen niet werken die in principe niets met elkeer te maken hebben. Precies ozal ik niet zou denken dat de sitemap eruit ligt, als een zwave-stick niet gevonden wordt.
Kun je persistance ook geheel uitschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Je hoor, alle persistence files even verplaatsen en zorgen dat er geen persistence bindings in je addon map staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
Yikes, steam73 & GENETX jullie verwarren elkaar een beetje ;)

Ik zal het proberen duidelijk te maken.

Steam73 heeft zoals de handleiding beschrijft in /etc/defaults/openhab iets opgenomen, dat moet ook, want anders heeft Java geen toegang tot de usb poorten, nu staat het verhaal over de symlinks vooral in de handleiding omdat dat vooral speelt als je 2 usb devices hebt. In de handleiding ter voorbeeld zowel Z-wave als DSMR.

Er zijn dus 2 opties, of wel de symlink aanmaken via het /etc/udev bestand en dat dit in /etc/defaults/openhab zetten
code:
1
-Dgnu.io.rxtx.SerialPorts=/dev/usb_zwave

Of niet de symlink aanmaken en dan dit in de /etc/default/openhab zetten
code:
1
-Dgnu.io.rxtx.SerialPorts=/dev/ttyACM0

Voor GENETX: dit staat in /etc/default/openhab zodat een update van het package dit soort startup zaken niet overschrijft.

Openhab moet gewoon onder zijn eigen user draaien, niet onder root, dat is niet nodig!

Steam73, de handleiding is geschreven voor Ubuntu 14 LTS, dus het zou kunnen dat er dingen net iets anders zijn.

Wat werkt er niet aan mysql? Start ie wel? als je dit doet, komt er dan iets terug:
code:
1
ps aux | grep mysql

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik bedoelde meer root om het te kunnen starten, vandaar het wachtwoord by default. Dat van de USB poorten vind ik vaag, dat is namelijk iets dat ik niet heb en werkt gewoon. Maarja, ik heb dan ook niet de default Ubuntu package aangezien ik liever handmatig test+update.

Inmiddels is mijn RFXCom ook weer gecrashed overigens. Ben erg benieuwd waar het hem in zit, want dit was gelijk na een reboot ook weer het geval 8)7 |:( . Soms lijkt er wat tijd overheen te gaan, soms is hij instant dood binnen OpenHAB ;w

[ Voor 51% gewijzigd door GENETX op 14-02-2016 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
GENETX schreef op zondag 14 februari 2016 @ 10:31:
Inmiddels is mijn RFXCom ook weer gecrashed overigens. Ben erg benieuwd waar het hem in zit, want dit was gelijk na een reboot ook weer het geval 8)7 |:( . Soms lijkt er wat tijd overheen te gaan, soms is hij instant dood binnen OpenHAB ;w
Ik zie dat er de afgelopen dagen behoorlijk wat pull requests zijn gemaakt voor RFXCom, misschien zit er wel iets bij wat je problemen fixed:
https://github.com/openhab/openhab/pulse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik draai nu daarom ook al 1.9-SNAPSHOT 8)7 .

Het vreemde is, het werkte eerst perfect, nog voor alle PR's. En ineens was het gebeurd sinds eergister. Ik krijg constant deze fout:

code:
1
No acknowledge received from RFXCOM controller, timeout 5000ms due to java.util.concurrent.TimeoutException: waiting timed out

Zowel op mijn server, als ook op de desktop waar ik het nu op test. Alle updates binnengehaald, geen verschil.

Net ook weer, ik kan eenmalig een schakelaar schakelen en daarna is hij dood.

Edit:
De rules eens weg gegooid, blijkt nu goed te werken als ik een shitload schakelacties naar de RFXCom stuur. Misschien is er toch een rule die de boel in de soep laat lopen.

Edit2: En toen toch weer niet... Net verplaatste ik de RFXCom even en ineens ging het rode lampje weer aan. Ik gok toch op een gare USB-verbinding die nu weer om de haverklap faalt.

Edit 3:
code:
1
2016-02-14 11:42:45.024 [WARN ] [.rfxcom.internal.RFXComBinding] - RFXCom controller is not connected

Zucht, lijkt dus niet helemaal lekker... Een apparaat dat ineens disconnect...

[ Voor 43% gewijzigd door GENETX op 14-02-2016 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-09 16:08
Je hebt een refurbished RFXtrx433E en het is goed mogelijk dat hier een fout in zit die bij de test niet gereproduceerd kon worden. Neem contact op met RFXCOM voor een omruil naar een nieuw exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Weet ik, bedankt ook voor het mailtje! Nette service van jullie, dat mag gezegd worden! Maar ik wil eerst uitzoeken of het een hardware-fout is of een software-fout. Zoals ik ook al aangaf, het probleem deed zich ineens voor en daarbij zijn de OpenHAB bindings ook allemaal in ontwikkeling zijn zoals Sierra hierboven al aangaf. En ook met de rules kunnen soms gekke dingen gebeuren. Met jullie eigen RFXMngr heb ik onder Windows nog niet een probleem gezien namelijk. En de RFXCom zelf heeft al die tijd gewoon onaangeroerd op 1 plaats gelegen....

Met andere woorden, ik wil het apparaat ook niet voor niets naar jullie opsturen :)

[ Voor 12% gewijzigd door GENETX op 14-02-2016 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siem
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-03 09:35
Ik ben al een tijdje bezig met openHAB op een Raspberry PI 2.
Veel in huis is al gekoppeld, zelfs mijn Honeywell Evohome systeem kan ik nu uitlezen (via een Pythonscript "evohome-client", crontab die dat script aanroept en elke minuut de temperaturen in een bestandje wegschrijft en de Exec Binding van openHAB die dat bestandje weer uitleest). Al met al heel leuk dus.

Nu zou ook graag mijn (slimme) meters willen uitlezen, ik heb de volgende meters:
- Landis Gyr+ E350 electriciteitsmeter
- Landis Gyr+ G350 gasmeter
- simpele blauwe watermeter uit 1986

Wat voor hardware heb ik nodig om de meters te koppelen aan mijn Raspberry PI 2, zodat ik informatie over het verbuik in openHAB kan genereren? In principe kan ik de Raspberry PI 2 in de buurt van de meters zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Siem op 17-02-2016 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Zoek eens op "P1 poort" binnen dit forum. Er zijn vele topics met info. Qua water weet ik het niet direct, wellicht zit er een magneet in waarmee je die kan uitlezen. De P1 poort van je slimme meter kan je met een serial to USB connector aansluiten of direct op de GPIO pinnen van de raspberry Pi. Voor die laatste zijn er voldoende topics om het aan te sluiten en uit te lezen. Vervolgens zou je die data nog via de REST API naar OpenHAB items kunnen schrijven.

Een makkelijkere oplossing is wellicht de Pi in de meterkast hangen en een P1 -> Serial -> USB contructie bouwen samen met deze binding: https://github.com/openhab/openhab/wiki/DSMR-binding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjuhh
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-04 09:14
Een kabel als deze http://www.slimmemeterkabel.nl/ of https://www.sossolutions.nl/slimme-meter-kabel (compatibiliteit met je eigen meter zelf even checken).
Dan kan je gebruik maken van de https://github.com/openhab/openhab/wiki/DSMR-binding

^^ wat hij zegt :)

[ Voor 5% gewijzigd door gertjuhh op 17-02-2016 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:57
Die DSMR binding is echt super!
Had voordat die binding er was zelf wat geknutseld met een perl scriptje die de P1 kabel uitlas en vervolgens via de OpenHAB REST services doorgaf, maar die binding werkt veel mooier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
CyBeRSPiN schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 12:49:
Die DSMR binding is echt super!
Had voordat die binding er was zelf wat geknutseld met een perl scriptje die de P1 kabel uitlas en vervolgens via de OpenHAB REST services doorgaf, maar die binding werkt veel mooier :)
Inderdaad, ik ook, maar dan met een WindowsService in C# via MQTT ;-)

Het leuke is dat je sluipverbruik van stroom goed inzichtelijk wordt, en je loopt met je telefoon door het huis en zet dingen aan en uit en kijkt wat er veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Wat dat betreft hoop ik ook dat Enexis snel bij mij langs komt. De wijk staat al een hele tijd op de nominatie, maar nog niks ontvagen/gehoord... :( . Sowieso wel leuk, ik heb collega's die werken bij een startup om individuele apparaten te herkennen met die data!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
GENETX schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 16:14:
Wat dat betreft hoop ik ook dat Enexis snel bij mij langs komt. De wijk staat al een hele tijd op de nominatie, maar nog niks ontvagen/gehoord... :( . Sowieso wel leuk, ik heb collega's die werken bij een startup om individuele apparaten te herkennen met die data!
Als je net als ik ook geen geduld hebt, dan kun je de meter voor 60-70 euro eerder laten vervangen. Was bij mij binnen 2 weken gefixt ;) Kwestie van aanvragen bij je netbeheerder.
In jouw geval hier: https://www.enexis.nl/con...eter-aanvragen?pageid=179

Dat detecteren kan m.i. nooit goed werken met enkel die P1 data, dat is maar 1x per 10 seconde, lijkt me niet nauwkeurig genoeg. Heb er wel eerder van gehoord..

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeRSPiN op 17-02-2016 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
I know, was het ook van plan, tot ik zag dat ze vorig kwartaal gingen starten met de installatie... Status is sindsdien al een tijdje dat ~50% gedaan is in mijn postcode...

En die detectie gaat op zich wel aardig met P1 data. Meer dtaa is altijd beter, en met 10W nauwkeurigheid ga je idd nie tindividuele LED lampen detecteren. Maar de wat grotere jongens gaan prima vziw.

[ Voor 42% gewijzigd door GENETX op 17-02-2016 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Je kunt het natuurlijk altijd nog combineren met andere verbruiksmeters. Door die apparaten van het totaal af te trekken heb je het verbruik van alle apparaten zonder verbruiksmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siem
GENETX schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 11:57:
Zoek eens op "P1 poort" binnen dit forum. Er zijn vele topics met info. Qua water weet ik het niet direct, wellicht zit er een magneet in waarmee je die kan uitlezen. De P1 poort van je slimme meter kan je met een serial to USB connector aansluiten of direct op de GPIO pinnen van de raspberry Pi. Voor die laatste zijn er voldoende topics om het aan te sluiten en uit te lezen. Vervolgens zou je die data nog via de REST API naar OpenHAB items kunnen schrijven.

Een makkelijkere oplossing is wellicht de Pi in de meterkast hangen en een P1 -> Serial -> USB contructie bouwen samen met deze binding: https://github.com/openhab/openhab/wiki/DSMR-binding
Bedankt voor de tips, ik heb net twee slimme meter kabels besteld en ga snel aan de slag met die DSMR binding.

• CyBeRSPiN
Siem schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 20:51:
[...]

Bedankt voor de tips, ik heb net twee slimme meter kabels besteld en ga snel aan de slag met die DSMR binding.
Twee?? Normaal gesproken zendt de gasmeter zn data naar de elektriciteitsmeter en lees je alles op die ene meter uit. De gasmeter heeft volgens mij geeneens een P1 poort (en ook geen stroomvoorziening, enkel een kleine accu om te kunnen zenden naar de elektriciteitsmeter).

Watermeter ben ik zelf mee aan de slag gegaan. Heb een sensor van 90cent besteld waarmee ik bij mijn meter de wijzerplaat kan detecteren, die draait bij elke liter rond. (komt wel heel nauw hoe die sensor geplaatst wordt). http://www.aliexpress.com/snapshot/6854934721.html (TCRT5000).
Moet het nog afmaken en integreren met een arduino / PI.

• GENETX
Zo, ik heb wat code voor mijn slimme aansturing van mijn thermostaat in een tweakblog gezet :)
GENETX' tweakblog: Een thermostaat slim maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siem
Slimme meter uitlezen werkt nu goed, was is dat leuk!

Ik heb nog een tip voor mensen die problemen hebben om DSMR aan de praat te krijgen:
Ik moest "USER_AND_GROUP=openhab:openhab" nog even toevoegen aan openhab.cfg voordat het werkte en ook nog zorgen dat openhab toegang had tot de serialport "sudo usermod -a -G dialout openhab".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

sfinx schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 15:32:
Cool, klinkt als een handige uitbreiding. De IDE setup is enorm vereenvoudigd, zie https://github.com/openha...ources/development/ide.md . Denk dat je het beste een bestaande persistence bundle als uitgangspunt kunt nemen.
Zo, vandaag ff wat tijd gevonden en persistence bundle in elkaar gedraait. Puur met tendens in mijn achterhoofd. Alleen GET requests worden ondersteund en er is een mogelijkheid om alles om te zetten naar een decimale waarde (nummers worden nummers, enumeraties worden omgezet naar een ordinal en de rest wordt genegeerd)

In principe kan deze out of the box al gebruikt worden met tendens, maar dan moet je wel een alias toevoegen in de persist configuratie. Tendens vraagt namelijk een numerieke ID van de meetwaarde. Morgen wil ik even kijken of ik de Tendens api uit kan breiden zodat hij ook namen accepteerd.

Source en deployable zijn te vinden in deze repo:
https://github.com/Janoz-NL/openhab-http-persistence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Gister mn Raspberry Pi3 binnen gehad (als vervanger van de Pi 1 die ik voor OpenHAB gebruik).
Voordat ik de boel overzet wilde ik eerst OpenHAB2 eens uittesten.
Valt me eerlijk gezegd best wel tegen hoe het er nu voor staat:
-geen 2.0 ZWave binding
-geen mogelijkheid om items toe te voegen en sitemaps te bewerken? Begreep dat Habmin2 er vanuit gaat dat OpenHAB2 dat standaard gaat ondersteunen via de Paper UI en daarom niet zelf ondersteunt
Ik snap alleen nog niet hoe dat moet, vind het nog niet alllemaal intuitief met Things en Items..
-Hue binding werkt wel grappig, maar helaas nog geen support voor mijn Dresden FLS-PP led strip (komt er wel aan binnenkort..)

Het start wel lekker snel op allemaal met de Pi3.

Mijn indruk is dat het nog wel even gaat duren voordat OpenHAB2 geschikt is voor 'productie'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
De 2.0 Z-Wave binding zit pas een aantal dagen in de nightlies. Er loopt een topic op het forum waar ze aan het testen zijn en alle devices opnieuw aan de database aan het toevoegen zijn.

Als het wat rustiger wordt in dat topic wil ik ook wel een een poging gaan wagen om te kijken wat ik nog mis of wat niet werkt. En dan uiteraard weer een handleiding te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wars
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-09 11:23
Ik heb OpenHAB nu al een tijdje draaien, maar krijg het niet voor elkaar om een python script op te roepen via exec.

Mijn python script maakt verbinding met Niko Home Control en via 2 parameters (lamp id en lamp status) kan ik lampen bedienen.

Switch NHC_kelder "NHC kelder" (NHC) { exec=">[ON:/usr/bin/python@@/volume1/Scripts/NHClights.py 16 100] >[OFF:/usr/bin/python@@/volume1/Scripts/NHClights.py 16 0]" }

iemand ervaring met script oproepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjuhh
Als je het script via SSH aanroept, als dezelfde user die openHAB draait, werkt het wel?
Dus iets als
code:
1
2
geert@riddler:~$ sudo su -s /bin/bash openhab
openhab@riddler:~$ /usr/bin/python /volume1/Scripts/NHClights.py 16 100

Ik heb zelf geen ervaring met de exec binding, maar als bovenstaande wel werkt zou je kunnen proberen die @@ weg te halen, of juist toe te voegen op het eind.
Je zou ook de logging van de exec binding kunnen verhogen (via logback.xml), of openHAB in debug mode starten, om te zien of je daar iets nuttigs uit kan vissen.

[ Voor 40% gewijzigd door gertjuhh op 02-03-2016 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Valt me op dat je wel @@ gebruikt voor de spatie tussen python en script, maar niet tussen de argumenten van het script ( 16 100).
Ik heb het zelf overigens niet voor elkaar gekregen om met argumenten te werken. Ik heb me overgegeven en 2 scripts gemaakt, een voor ON en een ander voor OFF ;)

Dit is mijn regel, en het lijkt erop dat je een andere syntax gebruikt dan ik..

Switch tuinlamp "Tuinlamp" <light> { exec="ON:/mnt/openhab/sparkcoreTuinlampOn.sh,OFF:/mnt/openhab/sparkcoreTuinlampOff.sh" }

[ Voor 59% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-03-2016 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wars
gertjuhh schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 15:43:
Als je het script via SSH aanroept, als dezelfde user die openHAB draait, werkt het wel?
Dus iets als
code:
1
2
geert@riddler:~$ sudo su -s /bin/bash openhab
openhab@riddler:~$ /usr/bin/python /volume1/Scripts/NHClights.py 16 100

Ik heb zelf geen ervaring met de exec binding, maar als bovenstaande wel werkt zou je kunnen proberen die @@ weg te halen, of juist toe te voegen op het eind.
Je zou ook de logging van de exec binding kunnen verhogen (via logback.xml), of openHAB in debug mode starten, om te zien of je daar iets nuttigs uit kan vissen.
ik draai openHAB op Synology en sudo is hier niet beschikbaar. dus weet niet meteen hoe ik kan testen of het script draait onder de OpenHAB user...
Ik zal me eens beter moeten verdiepen in de loggings.
CyBeRSPiN schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 15:49:
Valt me op dat je wel @@ gebruikt voor de spatie tussen python en script, maar niet tussen de argumenten van het script ( 16 100).
Ik heb het zelf overigens niet voor elkaar gekregen om met argumenten te werken. Ik heb me overgegeven en 2 scripts gemaakt, een voor ON en een ander voor OFF ;)

Dit is mijn regel, en het lijkt erop dat je een andere syntax gebruikt dan ik..

Switch tuinlamp "Tuinlamp" <light> { exec="ON:/mnt/openhab/sparkcoreTuinlampOn.sh,OFF:/mnt/openhab/sparkcoreTuinlampOff.sh" }
Even jou manier geprobeerd, maar zonder veel geluk.
Ik lees ook dat er soms :timeout:REGEX((.*?)) achter het commando geplaatst wordt, maar dat is me al helemaal niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjuhh
wars schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 13:58:
[...]
ik draai openHAB op Synology en sudo is hier niet beschikbaar. dus weet niet meteen hoe ik kan testen of het script draait onder de OpenHAB user...
Ik zal me eens beter moeten verdiepen in de loggings.
Op je syno heb je geen sudo nodig, daar SSH je al naar toe met root als 't goed is.
code:
1
2
su -s /bin/ash openhab
/usr/bin/python /volume1/Scripts/NHClights.py 16 100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wars
gertjuhh schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 14:03:
[...]

Op je syno heb je geen sudo nodig, daar SSH je al naar toe met root als 't goed is.
code:
1
2
su -s /bin/ash openhab
/usr/bin/python /volume1/Scripts/NHClights.py 16 100
klopt, had ook al zonder sudo geprobeerd, maar toen probeerde ik dus met /bin/bash ...

openhab heeft dus geen toegang tot mijn script dir...

Dit even aangepast, scrript draait nu wel met openhab user, nu nog die syntaxen juist krijgen.
Ben alvast weer op de goede weg. bedankt!

en is het werkt al... Heel normale syntax dus, zonder specialekes, stond ook tussen m'n probeersels, maar de rechten waren dus het echte probleem.
code:
1
Switch NHC_test "NHC test" (NHC) { exec="ON:/usr/bin/python /volume1/homes/openhab/NHClights.py 25 100,OFF:/usr/bin/python /volume1/homes/openhab/NHClights.py 25 0" }

[ Voor 22% gewijzigd door wars op 03-03-2016 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siem
Ik zou graag het gasverbruik in een grafiekje willen schrijven in OpenHAB, zodat ik precies kan zien op welk tijdstip er gas wordt verbruikt. Ik heb voor het stroomverbruik al iets dergelijks gemaakt.
Nu kan ik wel elke minuut de totaalwaarde wegschrijven, maar dan werkt mijn grafiek niet.

Moet ik een verschilwaarde berekenen? Heeft iemand al misschien zoiets gemaakt voor het gasverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjuhh
Controleer eerst even of je gasmeter inderdaad elke minuut de juiste waarden doorgeeft.
Mijn P1 meter update het totale gas verbruik bijvoorbeeld maar eens per uur.

Vervolgens zal je inderdaad zelf het verbruik over deze periode moeten berekenen (met 2 items, of met persistence) en dat weer in een item stoppen zodat je daar een mooie grafiek van kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
gertjuhh schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 11:07:
Vervolgens zal je inderdaad zelf het verbruik over deze periode moeten berekenen (met 2 items, of met persistence) en dat weer in een item stoppen zodat je daar een mooie grafiek van kan maken.
Ben ook wel benieuwd, hoe heb jij dat gedaan?

Met een cron rule periodiek de delta opslaan? Of kun je achteraf de deltas opvragen voor in een grafiek?
Heb nu enkel de rauwe standen in het item en in de DB en wil binnenkort ook wel een mooie grafiek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjuhh
Ik heb het zelf nog niet geimplementeerd.
Maar wat je in essentie doet is 3 items aanmaken:
A ) Huidige totaal waarde gasmeter
B ) Item zonder binding, gebruikt als tijdelijke opslag
C ) Item zonder binding, maar met persistence (voor je grafiek), waarin je "actueel" verbruik opslaat

Wanneer openHAB start push je waarde A naar item B
Wanneer item A een update binnen krijgt push je A-B naar item C, vervolgens push je A naar B.
C heeft dan dus altijd het verbuik per update periode (in mijn geval dus 1 uur) en daar kan je makkelijk een grafiekje van maken.

Als ik me niet vergis zou het ook met persistence en previousState kunnen.
Dan heeft alleen A dus wel persistence nodig en bij een update push je dan A - A.previousState() naar C, zoiets heb ik zelf echter nooit gebruikt / getest, dus puur theorie.

[ Voor 8% gewijzigd door gertjuhh op 04-03-2016 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
Ik heb al wel iets ingeregeld, in principe voor dagtotalen, maar dat kan je dan weer in een grafiek zetten.

Met een rule en een extra item gebruik ik de .DeltaSince methode die werkt op items die gepersist worden (in MySql in mijn geval) Zo meet ik verbruik en opbrengst van gas en stroom vanaf middernacht. Ik zal vanavond de rule wel even posten.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
import org.openhab.core.library.types.*
import org.openhab.core.persistence.*
import org.openhab.model.script.actions.*
import org.joda.time.*

rule "Energy Delivered Aggregate Calculation"
    when 
        Time cron "0 */10 * * * ?"  // every 10 minutes
    then
        if(Energy_TodaySmartmeter_Delivered.state instanceof DecimalType) 
        {
            var Number dToday 
            var Number dTodayLow
            var Number dNow 

dToday = Energy_HighSmartmeter_Delivered.deltaSince(now.toDateMidnight) as DecimalType
            dTodayLow = Energy_LowSmartmeter_Delivered.deltaSince(now.toDateMidnight) as DecimalType
            dToday = dToday + dTodayLow

//This means a new day, so copy the value to the yesterday item
            dNow = Energy_TodaySmartmeter_Delivered.state as DecimalType
            if(dToday < dNow) 
            {
                postUpdate(Energy_YesterdaySmartmeter_Delivered, dNow)
            }

postUpdate(Energy_TodaySmartmeter_Delivered, dToday)
        }
        else {
            if(Energy_TodaySmartmeter_Delivered.state instanceof org.openhab.core.types.UnDefType) {
                postUpdate(Energy_TodaySmartmeter_Delivered, 0)
            }

logWarn("Energy Aggregate Calculation", "Energy delivered calculation failed!")
        }
    end

[ Voor 63% gewijzigd door SiErRa op 04-03-2016 18:27 . Reden: rule toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siem
Ik heb een stukje geschreven om het gas per uur te visualiseren.
Ik denk dat het nog wel iets netter kan maar het werkt. Ik zou het nog wel willen uitbreiden en het 'gewogen' willen maken dmv de buitentemperatuur (zoals bij mindergas.nl).

in de items file:
code:
1
2
Number P1_Meter_Gas "gas total [%.3f]" (EveryMinute) {dsmr="gValue"}
Number P1_Meter_Gas_Grafiek "gas consumption / hour [%.3f m³]" (EveryMinute)

in de sitemap:
code:
1
2
3
Text item=P1_Meter_Gas          
Text item=P1_Meter_Gas_Grafiek
Chart item=P1_Meter_Gas_Grafiek period=h refresh=60000

in de persist file (bij mij rrd4j.persist):
code:
1
EveryMinute* :  strategy = everyMinute, restoreOnStartup

in de rules file:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
import org.joda.time.*
import org.openhab.core.library.types.*
import org.openhab.core.persistence.*

rule Gasmeter
when
Time cron "0 0/1 * * * ?"
then
var Number Difference = ( P1_Meter_Gas.state as DecimalType - P1_Meter_Gas.historicState(now.minusMinutes(60)).state as DecimalType )
postUpdate(P1_Meter_Gas_Grafiek, Difference)
end

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
Zo, omdat het vandaag weer lekker grijs was, heb ik OpenHAB 2b2 nog eens aangeraakt. Natuurlijk dezelfde pain in the ass, maar heb nu het een en ander wel werken. Ik probeer eerst alle bindings aan de slag te krijgen om daarna de boel wat op te schonen in dat deel van de config. Daarna moeten de rules het langzaam overnemen.

Mijn eigen compability lijstje zover:

InfluxDB: Werkt (1.8.1)
Staat niet tussen het default lijstje, maar de 1.8.1 binding werkt zoals je mag verwachten. Heb het nog niet grondig getest, maar de eerste waarde als test is weggeschreven
RRD4J: Werkt (1.9)
Probleemloos
MySQL: Werkt (1.9)
Probleemloos

Milight: Werkt (1.9)
Probleemloos
Weather: Config probleem (1.9)
Geen idee, maar gooit mijn locatie er uit. Ik zie zelf niet wat ik fout doe
HTTP: Werkt (1.9)
Zoals verwacht, laadt openweathermap data, dus bovenstaande is voor mij geen issue
PioneerAVR: Werkt (2.0)
Wel een pain in the ass door slechte documentatie: https://community.openhab.org/t/pioneeravr-2-0-issues/8841
Verder dit gebruikt (maar mogelijk overbodig):
https://community.openhab...ng-volume-up-down/4929/44
Network: Werkt (2.0)
Probleemloos, integenstelling tot de oude networkhealth heb ik de indruk dat deze stabieler is
Astro: Werkt(2.0)
Ik verwacht geen problemen doordat het native 2.0 is. Moet wel wat uitvinden voor mijn eigen triggers waarschijnlijk. Misschien moet ik de elevation gebruiken om de lichten wat eerder aan te laten springen bij donker weer.
RFXCom: Werkt (2.0)
De default binding is b0rked echter. Je hebt een nieuwere snapshot nodig zoals deze hier te vinden is:
https://openhab.ci.cloudb...ab.binding.rfxcom/target/

code:
1
2
3
4
bundle:stop org.openhab.binding.rfxcom
bundle:uninstall org.openhab.binding.rfxcom
bundle:install https://openhab.ci.cloudbees.com/job/openHAB2-Addons/lastSuccessfulBuild/artifact/addons/binding/org.openhab.binding.rfxcom/target/org.openhab.binding.rfxcom-2.0.0-SNAPSHOT.jar
bundle:start org.openhab.binding.rfxcom

En volg: https://github.com/openha...rg.openhab.binding.rfxcom
XBMC (Kodi): Werkt (1.9)
Probleemloos, enkel wordt er geen dummy cfg aangemaakt ("xbmc.cfg")
Exec: Werkt (1.9)
Probleemloos
SystemInfo: Werkt
Libsigar in runtime/karaf/lib/ plaatsen

MyOpenHAB: Werkt (2.0)
volg https://community.openhab...support-in-openhab-2/1614
Het bestand "userdata/port" is de OpenHAB port voor als je niet op 8080 draait (zoals ik)

Ik ga deze updaten als ik verder ben in mijn migratieprocess. Maar dusver lijkt het in ieder geval wel redelijk werkbaar.

Edit: Weer een stap verder: Ik moet alleen nog de RFXCom 2.0 binding testen, maar daarvoor moet ik eerst de huidige OpenHAB installatie afsluiten, dat komt dus later deze week. Tot dusverre lijkt alles prima te werken.

Edit2: So far is deze bug nog erg annoying dus: https://github.com/eclipse/smarthome/issues/640
String formatting in de Basic UI werkt niet en gaat wss niet snel gefixt worden.

Edit3: Stage 1 finished. Alle bindings die ik nodig heb lijken te werken _/-\o_ . Uiteraard niet uitgebreid getest, maar ik verwacht dat hier de grootste horde is genomen. Alleen de Basic UI heeft een annoying bug, maar ik verwacht die wel met een workaround op te kunnen lossen. Er komt hier toch nog een nieuwe setup van mijn dashboard en rules waarbij ik overbodige data (die voornamelijk last heeft van de bug) weg ga laten.

[ Voor 39% gewijzigd door GENETX op 22-03-2016 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Versie 1.8.2 is uit: https://github.com/openhab/openhab/wiki/Release-Notes-1.8

Al zie ik al wel wat problemen opduiken in het forum...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakjap
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 31-05-2016
Goedemiddag,

Kan iemand mij misschien helpen met de hardware waarop openhab het best kan draaien.
Ik heb mijn installation draaien op rpi2, maar deze is wederom gecrashed (SD-kaart probleem). Ik weet dat bijvoorbeeld een externe HDD configureren al een hoop zal schelen, maar ik vraag me af of er niet een meer betrouwbaar alternatief beschikbaar is. Een vergelijkbaar board als de PI, maar met fixed geheugen ipv sd-kaarten?
Hoop dat iemand me op weg kan helpen?

Thanks alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjuhh
Ik gebruik zelf een Odroid-U3, vergelijkbaar met een Rpi maar sneller, i.c.m. 16GB eMMC module.
Het is een hele tijd geleden dat ik er onderzoek naar gedaan heb, maar eMMC bood een aantal voordelen t.o.v. een SD-kaart.
Uit m'n hoofd: sneller en minder last van datacorruptie.

Systeem draait nu zo'n anderhalf jaar zonder problemen.
Heb naast het eMMC de Odroid ook nog voorzien van een SD-kaart voor extra storage, maar daar staat alleen minder belangrijke data op. Daar heb ik 1x last gehad van een brakke SD-kaart waardoor een aantal bestanden corrupt waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
Ik heb het nog een tikje zwaarder opgelost, met een Intel Celeron NUC met een 64gb SSD. Verbruik is 6.5 Watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
Of je zet zelfs een server in :+ (Mijn i3 3240 draait OpenHAB, Kodi en Openmediavault met een shitload aan programma's)

Mijn OpenHAB2 projectje vordert ook mooi. Inmiddels heb ik alle Items bijna opgeschoond en een nieuwe sitemap inelkaar gedraait. Doordat ik nu 2 kolommen kan gebruiken kan ik wat meer kwijt, dus is alles opgeruimd. Verder ga ik mezelf nu meer centraal zetten in plaats van de apparaten: Meer focus op scenes dus die bepaalde settings gaan activeren :) . Mogelijk bouw ik later nog een lite-sitemap voor op de mobiel met echt de essentiële items op de hoofdpagina:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/1mHndUj8nmq07cBCcBwI3o0j/medium.png

Verder ben ik ook aan het kloten om Tasker weer goed aan de praat te krijgen. In OpenHAB1 had ik op een moment dat het niet meer soepel liep. OpenHAB 2 is iets kieskeuriger met de API. Het volgende werkt:
- Gebruik de RESTtalk plugin
- Maak een POST type met:
-- Host = "http://192.168.1.1:8080/rest/items/Mijn_Item/
-- Enable Custom Body: Yes (vinkje aan)
-- Je message natuurlijk in de custom body (zonder quotes)

Ga dan naar het tweede tabblad: Headers en voeg de volgende Name-Value pairs toe:
name: Content-Type
value: text/plain

name: Accept
value: application/json

Daarmee werkt het voor mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjuhh
Dat ziet er toch wel interessant uit...
Hoe stabiel is OH2 naar jouw mening op dit moment?
Moet eerlijk bekennen dat ik er nog niets mee gedaan heb :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik draai het nu een weekje wat op de achtergrond op mijn server en dat draait prima. Zoals je hierboven kan zien werken alle bindings die ik persoonlijk nodig heb (al dan niet met nieuwere builds dan beta 2) naar behoren en is er eigenlijk maar 1 bug in de UI mbt String formatting. Dat laatste ga ik tijdelijk oplossen met een paar rules die de string bij een update netjes gaat formatten.

Let wel, ik draai nog zonder rules en persistence aangezien ik deze kans aangrijp om ook direct alle code op te ruimen. Daarnaast zit niet alles gekoppeld (de RFXCom laat ik nog door mijn oude setup doen bijvoorbeeld). Maar zover doen de XBMC, MiLight en PioneerAVR bindings het prima.

Ik vermoed dat ik over een week of 2 a 3 OpenHAB2 volledig operationeel heb om de oude setup te vervangen. Alles is al even kort getest en ik verwacht geen obstakels meer tegen te komen. Het is nog een kwestie van de laatste items binden, python scripts mbt tot de API updaten en wat rules opschonen/herschrijven. Daarna een geschikt moment kiezen om daadwerkelijk over te stappen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Zo, weer een update:
RRD4J persistance werkt ook goed. Heb nu alle items er in zitten en die worden weer netjes herstelt bij het opnieuw starten :)

Verder werkte ook RFXCom mooi met de autodiscovery. Jammer dat de hele Paper UI nog niet af is, maar knopje indrukken en dan koppelen aan je items gaat makkelijk. Het enige nadeel wat ik heb ontdekt is dat de RFXCom binding voor OH2 nog geen chime heeft... En natuurlijk is de 1.0 binding niet meegenomen in de mega PR met OH2 comnpability fixes voor legacy bindings. Nouja, first world problems :P

Ik zag ook dat iemand een Toon binding voor OH2 had gemaakt net, FYI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sompie1
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-09 17:55
ik ben sinds kort ook gestart met openhab.
Nu ga ik proberen om mijn junkers thermostaat te vervangen door een arduino en deze aan te sturen via openhab.
Ik heb een binding gevonden op github + de schema's (https://github.com/dereul...ab.binding.arduinojunkers)
Alleen staat er geen uitleg bij hoe ik deze binding moet configureren en aan te sturen kan iemand mij hierbij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Die binding is 2 jaar oud en geen officiële binding, beide een slecht voorteken. Je zou eens met die maintainer contact op kunnen nemen mbt de status ervan.

Het vervangen van een thermostaat met een DIY projectje is in de regel een slecht idee. Er zit veel meer logica in dan je zou verwachten. Maar gezien de binding 'arduinojunkers' heet verwacht ik dat je de thermostaat aanstuurt middels arduino en niet vervangt?

Wat ben je precies van plan om te regelen? Op afstand de temperatuur regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sompie1
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-09 17:55
Het is inderdaad via arduino en de bedoeling is om de temp op afstand te kunnen regelen maar ook in huis via een interface op een Raspberry.
Als je naar de schema's kijkt stuurt de arduino rechtstreeks de 1-2-4 aansluitingen van de ketel.

Edit:
Ik heb de binding kunnen compileren en hij start ook gewoon op.
Nu nog even kijken welke settings ik juist moet configureren en hoe ik de binding aanspreek.
Ik hoop dit uit de code te kunnen halen dus ga me er is even in verdiepen want de maintainer is niet echt responsive.

De arduino code is in elk geval al redelijk goed geschreven dus ik denk dat dit wel moet werken

[ Voor 44% gewijzigd door sompie1 op 05-04-2016 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoewel niet officieel ondersteund kan ESXi op een MacMini (lag te verstoffen). Eindelijk heb ik een speelomgeving met voldoende ruimte en rekenkracht om eens OpenHAB te proberen. Zelf heb ik een Zipabox, maar ben altijd benieuwd naar andere manieren en vooral of die nu beter zijn.

De installatie via deze handleiding was een fluitje van een cent, versie 1.8.2. Ik had nog een Zwave Stick GEN 5 liggen en deze aan de gang gekregen en een Aeotec SmartSwitch 5 kunnen koppelen.

Het toevoegen van een hele basic sitemap en items bestand ging ook prima en zelfs al een rule toegevoegd die helaas nog niets anders doet dan de SmartSwitch aansturen aan de hand van een Virtuele Switch, ON=ON en OFF=OFF. Je moet ergens beginnen denk ik dan.

Nu ben ik echter tegen het volgende probleem aangelopen, kan ook zijn dat ik er overheen gelezen heb. Hoe configureer ik nu mijn ZWave netwerk? Ik ben twee opties tegen gekomen:
  • HABmin: maar dit heb ik niet aan de gang kunnen krijgen. Het lijkt er op dat de ontwikkeling met versie 1.8.0 gestaakt is. Als dit toch de juiste manier is ga ik me hier verder in verdiepen.
  • Open Zwave Control Panel: vele handleidingen gevonden, maar mijn kennis van C code is te klein. Ik loop daar stuk omdat, ik vermoed, de structuur van de OpenZwave veranderd is waardoor het Control Panel niet kan compileren. De paden die gebruikt worden in de Makefile bestaan in ieder geval niet.
Ik ben vast niet de enige met vele Zwave devices, dus ben benieuwd wat jullie gebruiken om je zwave netwerk te configureren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
HABmin werkt nog steeds, maar is wel beetje vaag hoe je het moet installeren (addons plaatsen in /addons folder) EN een habmin dir in de 'webapps' folder zetten.

Daarnaast maak ik gebruik van de Chrome Zwaver plugin (https://chrome.google.com...cflhfkhlcplijjld?hl=en-US), om de controller te checken en parameters te zetten (met stick ingeplugd in mn Windows laptop). Ik vind dat prettiger werken dan HABmin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 10:47:
HABmin werkt nog steeds, maar is wel beetje vaag hoe je het moet installeren (addons plaatsen in /addons folder) EN een habmin dir in de 'webapps' folder zetten.

Daarnaast maak ik gebruik van de Chrome Zwaver plugin (https://chrome.google.com...cflhfkhlcplijjld?hl=en-US), om de controller te checken en parameters te zetten (met stick ingeplugd in mn Windows laptop). Ik vind dat prettiger werken dan HABmin.
Bedankt voor de tip. Het heeft me wel even geduurd, maar nadat ik de briljante ingeving had om hem in administrator mode te staten krijg ik inderdaad mijn controller te zien en de Node 2 die ik had.

Helaas wil OpenHAB nu niet meer met de Node praten als lijkt het voor de logging wel goed te gaan.. Hmm. OpenHAB praat prima met de node, maar de node reageert niet of zo zoiets. Nog maar even verder zoeken waar dat nu precies aan ligt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2016 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ja, je gebruikersaccount moet wel rechten hebben op het apparaat. Kwestie van de juiste groepen toevoegen aan je gebruikersaccount en je hoeft hem niet neer als root te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GENETX schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 13:44:
Ja, je gebruikersaccount moet wel rechten hebben op het apparaat. Kwestie van de juiste groepen toevoegen aan je gebruikersaccount en je hoeft hem niet neer als root te draaien.
Inderdaad. Dat is verder wel gelukt.

Ben alleen bang dat er ergens in mijn OpenHAB iets mis is, ik krijg het zwave stuk niet meer aan de gang :(. Ik heb nu de zwave logging aangezet en zie uiteindelijk het volgende:

code:
1
2016-04-05 14:13:22.760 [DEBUG] [.z.internal.ZWaveActiveBinding:425 ]- NODE 2: ZWaveIncomingEvent Called, Network Event, Init Done. Setting device ready.

Dit interpreteer ik dan dat het zwave netwerk klaar is en dat Node 2 gereed is.

Ik heb voor deze SmartSwitch de volgende items gemaakt:

code:
1
2
3
4
5
Switch Smart5         "Smart5 outlet"                   (GF_Woonkamer)   {zwave="2:command=switch_binary" }
Number Smart5_Power   "Smart5 power  [%.2f W]"          (GF_Woonkamer)   {zwave="2:command=meter,meter_scale=E_W" }
Number Smart5_Energy  "Smart5 consumption  [%.2f KWh]"  (GF_Woonkamer)   {zwave="2:command=meter,meter_scale=E_KWh" }
Number Smart5_Volts   "Smart5 voltage [%.2f V]"         (GF_Woonkamer)   {zwave="2:command=meter,meter_scale=E_V"}
Number Smart5_Amps    "Smart5 amperage [%.2f A]"        (GF_Woonkamer)   {zwave="2:command=meter,meter_scale=E_A"}

Vanochtend had ik netjes ingevuld meters en kon ik de Switch ook schakelen. Nu echter niet meer en het enige wat veranderd is is dat de ZStick er even uit geweest is.

Als ik via de ui de schakelaar bedien, zie ik het volgende in het zwave.log.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
2016-04-05 14:21:38.943 [DEBUG] [.ZWaveBinarySwitchCommandClass:146 ]- NODE 2: Creating new message for application command SWITCH_BINARY_SET
2016-04-05 14:21:38.943 [DEBUG] [o.b.z.i.protocol.SerialMessage:109 ]- NODE 2: Creating empty message of class = SendData (0x13), type = Request (0x00)
2016-04-05 14:21:38.943 [DEBUG] [b.z.i.protocol.ZWaveController:938 ]- Callback ID = 39
2016-04-05 14:21:38.943 [DEBUG] [b.z.i.protocol.ZWaveController:620 ]- Enqueueing message. Queue length = 1
2016-04-05 14:21:38.943 [DEBUG] [WaveController$ZWaveSendThread:1211]- Took message from queue for sending. Queue length = 0
2016-04-05 14:21:38.944 [DEBUG] [o.b.z.i.protocol.SerialMessage:233 ]- Assembled message buffer = 01 0A 00 13 02 03 25 01 FF 25 27 3E
2016-04-05 14:21:38.944 [DEBUG] [WaveController$ZWaveSendThread:1268]- NODE 2: Sending REQUEST Message = 01 0A 00 13 02 03 25 01 FF 25 27 3E
2016-04-05 14:21:39.136 [DEBUG] [eController$ZWaveReceiveThread:1481]- Receive Message = 01 04 01 13 01 E8
2016-04-05 14:21:39.139 [DEBUG] [eController$ZWaveReceiveThread:1405]- Receive queue ADD: Length=1
2016-04-05 14:21:39.139 [DEBUG] [b.z.i.protocol.ZWaveController:1163]- Receive queue TAKE: Length=0
2016-04-05 14:21:39.139 [DEBUG] [o.b.z.i.protocol.SerialMessage:233 ]- Assembled message buffer = 01 04 01 13 01 E8
2016-04-05 14:21:39.139 [DEBUG] [b.z.i.protocol.ZWaveController:1164]- Process Message = 01 04 01 13 01 E8
2016-04-05 14:21:39.139 [DEBUG] [b.z.i.protocol.ZWaveController:192 ]- Message: class = SendData (0x13), type = Response (0x01), payload = 01
2016-04-05 14:21:39.139 [DEBUG] [b.z.i.p.s.SendDataMessageClass:38  ]- NODE 2: Sent Data successfully placed on stack.
2016-04-05 14:21:39.150 [DEBUG] [eController$ZWaveReceiveThread:1481]- Receive Message = 01 07 00 13 27 00 00 02 CE
2016-04-05 14:21:39.153 [DEBUG] [eController$ZWaveReceiveThread:1405]- Receive queue ADD: Length=1
2016-04-05 14:21:39.153 [DEBUG] [b.z.i.protocol.ZWaveController:1163]- Receive queue TAKE: Length=0
2016-04-05 14:21:39.153 [DEBUG] [o.b.z.i.protocol.SerialMessage:233 ]- Assembled message buffer = 01 09 00 13 27 00 00 02 00 00 C0
2016-04-05 14:21:39.153 [DEBUG] [b.z.i.protocol.ZWaveController:1164]- Process Message = 01 09 00 13 27 00 00 02 00 00 C0
2016-04-05 14:21:39.153 [DEBUG] [b.z.i.protocol.ZWaveController:192 ]- Message: class = SendData (0x13), type = Request (0x00), payload = 27 00 00 02
2016-04-05 14:21:39.153 [DEBUG] [b.z.i.p.s.SendDataMessageClass:74  ]- NODE 2: SendData Request. CallBack ID = 39, Status = Transmission complete and ACK received(0)
2016-04-05 14:21:39.153 [DEBUG] [.z.i.p.s.ZWaveCommandProcessor:63  ]- Sent message Message: class = SendData (0x13), type = Request (0x00), payload = 02 03 25 01 FF
2016-04-05 14:21:39.153 [DEBUG] [.z.i.p.s.ZWaveCommandProcessor:64  ]- Recv message Message: class = SendData (0x13), type = Request (0x00), payload = 27 00 00 02
2016-04-05 14:21:39.153 [DEBUG] [.z.i.p.s.ZWaveCommandProcessor:65  ]- Checking transaction complete: class=SendData, expected=SendData, cancelled=false
2016-04-05 14:21:39.153 [DEBUG] [.z.i.p.s.ZWaveCommandProcessor:68  ]-          transaction complete!
2016-04-05 14:21:39.153 [DEBUG] [b.z.i.protocol.ZWaveController:635 ]- Notifying event listeners: ZWaveTransactionCompletedEvent
2016-04-05 14:21:39.153 [DEBUG] [.z.internal.ZWaveActiveBinding:433 ]- ZwaveIncomingEvent
2016-04-05 14:21:39.154 [DEBUG] [WaveController$ZWaveSendThread:1327]- NODE 2: Response processed after 210ms/486ms.
2016-04-05 14:21:41.917 [DEBUG] [.ZWaveBinarySwitchCommandClass:146 ]- NODE 2: Creating new message for application command SWITCH_BINARY_SET
2016-04-05 14:21:41.917 [DEBUG] [o.b.z.i.protocol.SerialMessage:109 ]- NODE 2: Creating empty message of class = SendData (0x13), type = Request (0x00)
2016-04-05 14:21:41.918 [DEBUG] [b.z.i.protocol.ZWaveController:938 ]- Callback ID = 40
2016-04-05 14:21:41.918 [DEBUG] [b.z.i.protocol.ZWaveController:620 ]- Enqueueing message. Queue length = 1
2016-04-05 14:21:41.918 [DEBUG] [WaveController$ZWaveSendThread:1211]- Took message from queue for sending. Queue length = 0
2016-04-05 14:21:41.919 [DEBUG] [o.b.z.i.protocol.SerialMessage:233 ]- Assembled message buffer = 01 0A 00 13 02 03 25 01 00 25 28 CE
2016-04-05 14:21:41.919 [DEBUG] [WaveController$ZWaveSendThread:1268]- NODE 2: Sending REQUEST Message = 01 0A 00 13 02 03 25 01 00 25 28 CE
2016-04-05 14:21:42.519 [DEBUG] [eController$ZWaveReceiveThread:1481]- Receive Message = 01 04 01 13 01 E8
2016-04-05 14:21:42.522 [DEBUG] [eController$ZWaveReceiveThread:1405]- Receive queue ADD: Length=1
2016-04-05 14:21:42.522 [DEBUG] [b.z.i.protocol.ZWaveController:1163]- Receive queue TAKE: Length=0
2016-04-05 14:21:42.522 [DEBUG] [o.b.z.i.protocol.SerialMessage:233 ]- Assembled message buffer = 01 04 01 13 01 E8
2016-04-05 14:21:42.523 [DEBUG] [b.z.i.protocol.ZWaveController:1164]- Process Message = 01 04 01 13 01 E8
2016-04-05 14:21:42.523 [DEBUG] [b.z.i.protocol.ZWaveController:192 ]- Message: class = SendData (0x13), type = Response (0x01), payload = 01
2016-04-05 14:21:42.523 [DEBUG] [b.z.i.p.s.SendDataMessageClass:38  ]- NODE 2: Sent Data successfully placed on stack.
2016-04-05 14:21:42.532 [DEBUG] [eController$ZWaveReceiveThread:1481]- Receive Message = 01 07 00 13 28 00 00 02 C1
2016-04-05 14:21:42.535 [DEBUG] [eController$ZWaveReceiveThread:1405]- Receive queue ADD: Length=1
2016-04-05 14:21:42.535 [DEBUG] [b.z.i.protocol.ZWaveController:1163]- Receive queue TAKE: Length=0
2016-04-05 14:21:42.535 [DEBUG] [o.b.z.i.protocol.SerialMessage:233 ]- Assembled message buffer = 01 09 00 13 28 00 00 02 00 00 CF
2016-04-05 14:21:42.535 [DEBUG] [b.z.i.protocol.ZWaveController:1164]- Process Message = 01 09 00 13 28 00 00 02 00 00 CF
2016-04-05 14:21:42.536 [DEBUG] [b.z.i.protocol.ZWaveController:192 ]- Message: class = SendData (0x13), type = Request (0x00), payload = 28 00 00 02
2016-04-05 14:21:42.536 [DEBUG] [b.z.i.p.s.SendDataMessageClass:74  ]- NODE 2: SendData Request. CallBack ID = 40, Status = Transmission complete and ACK received(0)
2016-04-05 14:21:42.536 [DEBUG] [.z.i.p.s.ZWaveCommandProcessor:63  ]- Sent message Message: class = SendData (0x13), type = Request (0x00), payload = 02 03 25 01 00
2016-04-05 14:21:42.536 [DEBUG] [.z.i.p.s.ZWaveCommandProcessor:64  ]- Recv message Message: class = SendData (0x13), type = Request (0x00), payload = 28 00 00 02
2016-04-05 14:21:42.537 [DEBUG] [.z.i.p.s.ZWaveCommandProcessor:65  ]- Checking transaction complete: class=SendData, expected=SendData, cancelled=false
2016-04-05 14:21:42.537 [DEBUG] [.z.i.p.s.ZWaveCommandProcessor:68  ]-          transaction complete!
2016-04-05 14:21:42.537 [DEBUG] [b.z.i.protocol.ZWaveController:635 ]- Notifying event listeners: ZWaveTransactionCompletedEvent
2016-04-05 14:21:42.537 [DEBUG] [.z.internal.ZWaveActiveBinding:433 ]- ZwaveIncomingEvent
2016-04-05 14:21:42.538 [DEBUG] [WaveController$ZWaveSendThread:1327]- NODE 2: Response processed after 619ms/619ms.

Iemand een idee war ik nog verder kan kijken voor eventuele foutmeldingen? Ik kan er namelijk in geen enkel log file één ontdekken, maar er moet ergens iets mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
Het lijkt op Z-Wave niveau wel goed te gaan. Heb je OpenHAB wel herstart na het in en uitpluggen van de stick? Dat is bij mij (op Ubuntu) meestal wel nodig, maar dan krijg ik ook wel foutmeldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakjap
Bedankt allemaal voor de reacties.
Mn OpenHAB op RPi is al meerdere keren vastgelopen binnen het jaar, door SD kaart corruptie. Hoe meer je logged vanuit OpenHab, hoe meer hij gaat schrijven. Vandaar dat ik nu echt wel een meer stabielere hardware omgeving zoek.
eMMC is dus stabieler dan SD-kaart? Mag ik dit zo aannemen?

nogmaals, dank allemaal!

@nickyb2: Het kan zijn dat je Z-wave controller een ander adres heeft gekregen, doordat je hem eruit hebt gehaald. Ik weet niet of je onder linux draait? Als dat zo is, is het aan te raden een sym-link te maken voor je zwave controller, zodat het altijd hetzelfde adres krijgt (/dev/<zwave>) ipv telkens een andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakjap
@nickyb2: Excuses, ik zie dat je controller wel reageert....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SiErRa schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 15:39:
Het lijkt op Z-Wave niveau wel goed te gaan. Heb je OpenHAB wel herstart na het in en uitpluggen van de stick? Dat is bij mij (op Ubuntu) meestal wel nodig, maar dan krijg ik ook wel foutmeldingen.
Zelf meerdere keren. Was het nu dat hij de controller niet kon vinden of een andere error dan had ik daar naar kunnen kijken. Maar het lijkt gewoon helemaal goed te gaan.

Jullie hebben zelf geen problemen met zwave devices?
tweakjap schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 16:00:
@nickyb2: Het kan zijn dat je Z-wave controller een ander adres heeft gekregen, doordat je hem eruit hebt gehaald. Ik weet niet of je onder linux draait? Als dat zo is, is het aan te raden een sym-link te maken voor je zwave controller, zodat het altijd hetzelfde adres krijgt (/dev/<zwave>) ipv telkens een andere.
Die symlink heb ik al inderdaad, dat stuk gaat goed. Het is gewoon heel vreemd. Als ik via de ui de Switch benader dan stuurt hij ook de ZWave aan, maar om één of andere manier komt hij niet aan op de fysieke switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-10 09:03

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

tweakjap schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 16:00:
Bedankt allemaal voor de reacties.
Mn OpenHAB op RPi is al meerdere keren vastgelopen binnen het jaar, door SD kaart corruptie. Hoe meer je logged vanuit OpenHab, hoe meer hij gaat schrijven. Vandaar dat ik nu echt wel een meer stabielere hardware omgeving zoek.
eMMC is dus stabieler dan SD-kaart? Mag ik dit zo aannemen?
eMMC integreert de controller en het flash geheugen in één package. Voordelen zijn o.a. dat flash management zoals wear-levelling, bad-block management en foutcorrectie afgestemd kan worde op het type geheugen dat er op de module wordt gebruikt. eMCC ondersteunt verschillende schrijfmodi die je kunt afstemmen op de gewenste prestatie- en veiligheidsniveau. Een nadeel in vergelijking met SD is dat eMMC in principe niet hot-swappable is.

Ik heb thuis nu ook een Odroid C2 met eMMC-geheugen liggen. Erg leuk bordje en veel betere specs dan een Raspberry Pi 3 (2GHz cpu ipv 1,2GHz, 2GB ram ipv 1GB, gigabit ethernet direct op de SoC in plaats van fast ethernet via usb, eMMC + sd geheugen ipv alleen sd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben er achter wat mijn probleem is/was.

Ik gebruik moment een VMware ESXi 6.0.0 host, met daarop een Ubuntu 14.04LTS. Na het down brengen van de Ubuntu VM haal ik de ZStick uit de USB poort.

Na het terug plaatsen van de ZStick en het opstarten van OpenHAB is de verbinding tussen OpenHAB en de ZStick niet helemaal helder meer. Als ik in de VM instellingen kijk, wordt de ZStick (vreemd genoeg wordt dit gezien als een Sigma Modem) niet meer doorgegeven aan de Ubuntu VM. Deze instelling zal vast verloren gaan op het moment dat ik de ZStick uit de USB poort haal, maar wordt niet hersteld als ik hem er weer in stop.

Zodra ik dat hersteld heb, door de ZStick opnieuw toe te voegen aan de Ubuntu VM, blijft het ZWave gedeelte prima werken.

Ik ben dus nu helemaal blij en kan verder met het 'evalueren/spelen' met OpenHAB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakjap
Goed to horen Nicky en bedankt voor de reactie.
Ik ga verder met mn zoektocht voor een geschikt hardware platform.
Ben geneigd naar een o-droid over te stappen, dit omdat ik de harware alleen voor openhab gebruik. misschien een NCU maar zelfs dat kan al een overkill zijn....*twijfel*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tweakjap schreef op woensdag 06 april 2016 @ 15:36:
Goed to horen Nicky en bedankt voor de reactie.
Ik ga verder met mn zoektocht voor een geschikt hardware platform.
Ben geneigd naar een o-droid over te stappen, dit omdat ik de harware alleen voor openhab gebruik. misschien een NCU maar zelfs dat kan al een overkill zijn....*twijfel*
Ik draai het nu op een Mac Mini met een Intel i7 en 16Gb ram. :/ Beetje overkill, daarom ook ESXi er op gezet zodat ik hem ook kan inzetten voor andere dingen.

Ondertussen al de Hue gekoppeld en de RFXCom en beide werken prima. Ben nu langzamer hand met vele virtuele switches en dat soort zaken mijn hele zipabox opstelling aan het nabouwen. Zo kan ik alles vast testen zonder de boel eerst af te breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakjap
Toch besloten om voor een Intel NUC te gaan. Dit om de stabiliteit toch enigzins te "garanderen" voor zover dat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Mwoah, mijn ervaring met OpenHAB is dat het tegenwoordig toch echt wel heel stabiel is. Ik moet mijn server wel eens (ong. eens in de maand) resetten, maar ik vermoed dat OpenHAB niet het probleem is daarin, eerder mijn NAS software.

Vanochtend werd ik overigens lekker gewekt door een opkomende "zon", een 9W mi-light lamp op mijn kamer. Aangestuurd door OpenHAB2 :) . Het meeste is overgezet, deze week de laatste rules en scripts aanpassen/opschonen naar de nieuwe structuur en dan zou OpenHAB2 bij mij dit weekend klaar zijn voor gebruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
GENETX schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 08:53:
Mwoah, mijn ervaring met OpenHAB is dat het tegenwoordig toch echt wel heel stabiel is. Ik moet mijn server wel eens (ong. eens in de maand) resetten, maar ik vermoed dat OpenHAB niet het probleem is daarin, eerder mijn NAS software.
Ik denk dat hij issues met flash kaartjes bedoeld en niet OpenHAB zelf.

Maar hier is OpenHAB 1.8 ook stabiel hoor, net gechecked, 60 dagen up. En die reboot was denk ik OS updates.

Ben maar eens van 1.8.1 naar 1.8.2 aan het updaten.

Laatst nog (te laat) een rule gemaakt die me vlak na mijn wekker tijd laat weten of het de afgelopen nacht heeft gevroren. Zodat ik weet dat ik waarschijnlijk de autoruiten moet krabben en mijn ochtendritueel wat moet versnellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Gaan er nog mensen naar www.iottechday.nl? Kai spreekt daar ook :)
Twijfel alleen om naar zijn sessie te gaan omdat ik dan waarschijnlijk niks nieuws hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 19:22:
Gaan er nog mensen naar www.iottechday.nl? Kai spreekt daar ook :)
Twijfel alleen om naar zijn sessie te gaan omdat ik dan waarschijnlijk niks nieuws hoor ;)
Heel veel nieuws had hij inderdaad niet te melden, al vond ik het opvallend dat hij aangaf als je nu met openHAB gaat starten om direct met v2 te beginnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik denk dat dat wel waar is. De Basic UI heeft alleen nog een hele irritante bug met de formatting (maar mogelijk zijn ze er wel mee bezig nu?!), maar verder lijkt alles eigenlijk wel goed te werken. Ik heb inmiddels alles over gezet en wat lopen snoeien+uitbreiden (snoeien om te groeien :+ ) in de rules. Komend weekend ga ik een poging doen volledig over te stappen naar OH2b2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Mars Warrior schreef op donderdag 14 april 2016 @ 18:41:
[...]

Heel veel nieuws had hij inderdaad niet te melden, al vond ik het opvallend dat hij aangaf als je nu met openHAB gaat starten om direct met v2 te beginnen...
Ok, mijn collega was wel gegaan en was erg enthousiast (en was relatief onbekend met OpenHAB en domotica in het algemeen) en had het idd over OpenHAB2, dat die nu uit was.
Zelf bij de Hackathon van http://thethingsnetwork.org/ gezeten, was ook erg leuk. Helaas teveel sessies die allemaal tegelijk waren, keuzes, keuzes.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

CyBeRSPiN schreef op donderdag 14 april 2016 @ 21:49:
[...]
Ok, mijn collega was wel gegaan en was erg enthousiast (en was relatief onbekend met OpenHAB en domotica in het algemeen) en had het idd over OpenHAB2, dat die nu uit was.
Kai in aktie:
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/o9pggh.jpg
Zelf bij de Hackathon van http://thethingsnetwork.org/ gezeten, was ook erg leuk. Helaas teveel sessies die allemaal tegelijk waren, keuzes, keuzes.. ;)
En hier zou jij dan ergens tussen kunnen zitten (was net voor de echte Hackaton) :D
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/fopt9k.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
Was gister ook bij IoT tech day, zat ook bij de TTN hackathon (maar sta net niet op die foto :)). Wel gaaf dat MQTT zo geïntegreerd is in 't netwerk, is op die manier ook eenvoudig met openHAB te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Haha, ik sta er wel op ;)
Erg onder de indruk van www.nodered.org ook, waarmee je zo een flow in elkaar klikt.

Heb nu zelf een eigen MQTT server draaien en ben aan het testen met OwnTracks. Wil daarmee geofencing doen om te bepalen wie er thuis is en op basis daarvan verlichting schakelen. Werkt volgens mij veel beter dan wifi detectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Zo, ik ben gestart met de migratie naar OH2b2. Uiteraard kun je in de eerdere posts al lezen waar ik tegenaan liep met voorbereidend werk.

Natuurlijk gaat het proces vandaag ook niet zonder slag of stoot :P .

Het eerste slachtoffer is de nieuwe RFXCom binding die toch echt wel teleurstellend is qua support/functionaliteit van de 1.x binding. Er lijkt geen ontdendering op te zitten, waardoor ik op zijn minst 2 (maar soms ook 3) "updates" krijg. Als resultaat (want ik gebruik oude KaKu remotes als mini-remotes door het huis) skipt Kodi bijvoorbeeld 2 nummers, of krijg ik deze niet meer van pauze af. De fix, in mijn rules:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
var Number dender = 0

/* REMOTE */
rule "Remote Light-remote-aan"
when
    Item Remote_Light received update
then
    if(dender == 0){
        dender = 1
        if(Remote_Light.state == OFF){
            sendCommand(Light_Master, DECREASE)
        }
        else{
            sendCommand(Light_Master, INCREASE)
        }
        createTimer(now.plusMillis(200)) [ |dender = 0 ]
    }
end

Kleine fix die zijn werk naar behoren doet.

Edit: de RFXCom binding is niet superstabiel, zeker bij simultanr RX en TX, al reset hij gewoon en gaat daarna prima verder.

Verder geen problemen en alles lijkt goed te werken na wat tests. OH2b2 is operationeel hier :)

[ Voor 13% gewijzigd door GENETX op 17-04-2016 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntiender
  • Laatst online: 14-05 11:28
Heej,

Ik wil nu eindelijk een wago PLC (TCP/IP) aanschaffen en die koppelen aan Openhab.

Ik heb de nieuwste versie van openhab vandaag gedownload.
Nu heb ik de wago binding in de map addons gezet, echter kan ik in de config file geen WAGO item vinden.

Volgens mij kon ik dit in de vorige config file wel vinden(denk dat dit een andere versie was). Hoe geef ik nu me IP adres op van de PLC? In de wiki van openhab kan ik niet veel vinden, ik dacht dat hier een tijdje geleden ook veel meer info in stond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
Hangt wellicht ook af of je OH1.x hebt of OH2.x, die laatste gaat er net wat anders mee om.

In het geval van OpenHAB 1.8.2 kun je gewoon de wiki gebruiken en dat toevoegen aan de config: https://github.com/openhab/openhab/wiki/WAGO-Binding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

GENETX schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 14:59:
Verder geen problemen en alles lijkt goed te werken na wat tests. OH2b2 is operationeel hier :)
Draai jij nog steeds op een rpi2??

Ik ben van plan om OH2 ook eens te proberen, maar dan niet meer op mijn centrale server (staat ver weg, soms slecht bereik vwb z-wave en RFXCOM), maar in de huiskamer op een rpi3.

Evt worden het twee rpi3's die via MQTT aan elkaar verbonden zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik heb niet eens een RBPi2 (wel een 1, maar die ligt nu stof te happen ergens). Dus nee, OpenHAB draait al sinds jaar en dag op mijn server/htpc-combo :) .

Wel draaien we nu OpenHAB 1.8 op een RBPi2 op het werk om wat te knutselen met office automation (en het veel leuke projecten voor studenten oplevert :) ). Op zich draait dat ook wel aardig goed, maar je wil er geen InfluxDB naast hangen is mijn ervaring. De 3 is nog iets sneller, dus ik zou verwachten dat dat prima werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Dan was ik in de war!

Ik zie op de openHAB site dat voor een RPI wel wat instellingen nodig zijn om redelijk soepel te lopen en dat het aantal I/O's ook een bottleneck kan zijn/is.

Een Banana Pi met SSD zou een stuk beter en betrouwbaarder draaien.

Ik heb ook nog een chinees windows bakje liggen van €80. Denk dat ik die eerst maar probeer. Met de Atom quadcore en 2GB ram moet dat ding openHAB zeker goed draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is nu eigenlijk verstandig. Beginnen met OpenHAB 2 of toch nog eerst openHAB 1 als je nieuw begint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik denk 2.0, als je dan toch door de stijle learning curve van OpenHAB moet, dan is 2.0 toch wel een prima start imho. Al ligt het wellicht ook nog een beetje aan wat je wilt gaan aansluiten. Heb je al een lijstje met goodies?

Edit, gezien je tweakblog zou ik toch 1.8.2 pakken omdat je zo te zien wel veel RFXCom gebruikt? Die 2.0 binding is echt gaar. Ik overweeg om de 1.8.2 binding er in te hacken of zelf wat aan de 2.0 binding te devven namelijk...

[ Voor 33% gewijzigd door GENETX op 18-04-2016 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GENETX schreef op maandag 18 april 2016 @ 22:05:
Ik denk 2.0, als je dan toch door de stijle learning curve van OpenHAB moet, dan is 2.0 toch wel een prima start imho. Al ligt het wellicht ook nog een beetje aan wat je wilt gaan aansluiten. Heb je al een lijstje met goodies?

Edit, gezien je tweakblog zou ik toch 1.8.2 pakken omdat je zo te zien wel veel RFXCom gebruikt? Die 2.0 binding is echt gaar. Ik overweeg om de 1.8.2 binding er in te hacken of zelf wat aan de 2.0 binding te devven namelijk...
Wat ik wil aansluiten is het volgende:
  • 3x Qubino Flush Dimmers (Woonkamer/Keuken verlichting
  • 3x Fibaro Shutters V2 (moeten nog binnenkomen, ik hoop vandaag)
  • 1x Qubino Relay (Mechanische Ventilatie)
  • 3x AeonLabs SmartSwitch GEN5 (Waterbed, Keukenboiler en Audio/Video set)
  • 1x Hue Bridge (met 5 sfeer lampen)
  • 1x Fibaro Universal Sensor
  • 1x Fibaro Oog
  • 2x AeonLabs MultiSensor 6
Daarnaast heb ik ook nog twee Cresta's en twee Kaku schakelaars wat ik wel op wil maar best nog even kan wachten.

Het gaat mij er voornamelijk om of OpenHAB goed werkt met mijn AeonLabs ZStick GEN5 omdat vrijwel alles of aan te sturen is via HTTP of het is Zwave. Die paar 433Mhz dingetjes vind ik niet zo heel spannend (het is meer dat ik er nog niet aan toegekomen ben om het te vervangen).

Mijn eerste OpenHAB 1.8.2 test kreeg ik vrij gauw last van een dead node. Al moet ik toegeven dat ik toen slechts twee nodes had aangesloten. Misschien dat er nog te weinig nodes waren om het netwerk goed in elkaar te zetten.
Daarnaast denk ik dat het bereik van de ZStick GEN5 minder is dan die van de Zipabox (wat ik nu als hoofd controller gebruik).

Hebben jullie problemen met dead nodes met een ZStick GEN5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Z-Wave onder OpenHAB2 gaat niet veel anders zijn in ieder geval. Zelf heb ik geen Z-Wave thuis, dus geen ervaring. Al doen 2 Danfoss radiator thermostaatknoppen het in ons kantoor goed :)

De Cresta's werken overigens in OH 2.0 ook goed, KaKu vast ook wel. Je zou het kunnen proberen, al zie ik wel een heel druk OpenHAB 2.0 Z-Wave topic op de OpenHAB fora. Misschien ook goed om even te lezen of men daar nog veel brandende problemen heeft.

En verder wellicht: Gewoon doen? Kijken of het werkt? Zoals je al merkt, ik heb zelf ook niet echt een voorkeur voor OpenHAB 1.8 of 2.0 ;) . Ik heb de afgelopen 4 weken rustig de migratie gemaakt en na wat tests geconcludeerd dat het stabiel genoeg draait voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GENETX schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 08:34:
Z-Wave onder OpenHAB2 gaat niet veel anders zijn in ieder geval. Zelf heb ik geen Z-Wave thuis, dus geen ervaring. Al doen 2 Danfoss radiator thermostaatknoppen het in ons kantoor goed :)

De Cresta's werken overigens in OH 2.0 ook goed, KaKu vast ook wel. Je zou het kunnen proberen, al zie ik wel een heel druk OpenHAB 2.0 Z-Wave topic op de OpenHAB fora. Misschien ook goed om even te lezen of men daar nog veel brandende problemen heeft.

En verder wellicht: Gewoon doen? Kijken of het werkt? Zoals je al merkt, ik heb zelf ook niet echt een voorkeur voor OpenHAB 1.8 of 2.0 ;) . Ik heb de afgelopen 4 weken rustig de migratie gemaakt en na wat tests geconcludeerd dat het stabiel genoeg draait voor mij.
Wat ik op de fora lees over veel timeouts heb ik ook. Ik heb nog steeds het idee dat het een bereik probleem is. Mijn zipbox heeft twee antennes en de zstick is gewoon maar een stick achter in de computer. Als het goed is komt een deze dagen nog een MultiSensor 6 binnen. Ik kan dan redelijk een opzet maken van:
  • 2x SmartSwitch GEN 5
  • 1x MultiSensor 6
  • 3x Hue lampen
Zonder de rest te laten stoppen. Dat zou toch een redelijke opstelling moeten zijn om de boel eens wat beter te testen dan met een enkele node.

Ga je je code voor OpenHAB 2 ook weer delen met de groep? of kan ik het gewoon niet meer vinden :D Ik heb daar met de vorige test veel aan gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Je, het doel is om een dezer dagen ook de OpenHAB2 code te delen, maar ik wil nog wat commentaar doen en wellicht nog een paar rules qua bestand wisselen. Daarnaast heb ik nog ene probleem met mijn aanwezigheidsdetectie. De oude code werkte niet helemaal, hoop het net opgelost te hebben :)
Pagina: 1 ... 6 ... 18 Laatste