Sorry voor de verwarring over Mosquitto (ik heb die Ubuntu guide geschrevensteam73 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 19:52:
Tjonge, jullie zijn al zo veel verder dan ik! Knap werk allemaal.
Mijn eerste hardware zal hopelijk morgen geleverd gaan worden (Aeon zwave-USB-stick Gen5, Secure thermostaat SRT322, 4 schakelaars (greenwave Zpower node) en voorlopig één Comet radiatorthermostaat).
Ondertussen aan het inlezen op de openhab wiki. De installatie op ubuntu lijkt redelijk straight forward. Maar ik kan nergens vinden welke communicatie Mosquitto nu precies doet. Op de één of andere manier geeft hij meldingen aan mobiele apparaten, maar meer begrijp ik er niet van. De term 'broker' ken ik ook alleen als makelaar. Heb ik die echt nodig als ik de openhab-app ga gebruiken op mijn tablet? Ik heb hierop gegoogled, maar ik loop vast in de afkortingen en het gebruikte jargon.
Een andere vraag die in mij opkwam, is over de configuratie van de items. Ik zie in de wiki allemaal regeltjes per apparaat,https://github.com/openhab/openhab/wiki/Z-wave-Binding-Examples, maar als mijn apparaat nu niet in de wiki genoemd wordt, hoe kom je dan aan de info tussen acculades? Kun je dat reversed engineeren, of krijg je die info van de producent?
Die handleiding is op basis van mijn setup, ik gebruik Mosquitto voor Owntracks (locatie telefoon doorgeven aan openhab) en wat Arduino devices. Maar heel Mosquitto is geheel optioneel.
Over die examples, meestal is het wel te achterhalen wat er tussen de accolades moet, namelijk het id van de node (de controller zelf is 1, eerste device is 2, enz), dat is eigenlijk de volgorde van toevoegen van apparaten. En de commandclass waar je iets mee wil, vaak is dat een switch (schakelaar) of een bepaalde sensor. Als er geen voorbeeld is, kan je altijd een voorbeeld van een vergelijkbaar apparaat proberen.