Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:47
Wat mij opvalt is dat de items eerst worden geladen, vervolgens een hoop errors, en pas daarna zie ik wat Zwave messages voorbij komen dat het een en ander gedetecteerd is. Kunnen die errors komen van het nog niet correct ingeladen hebben van de binding? (roept maar iets)

Ander iets: https://github.com/openha...ion/compatibilitylayer.md
Daar geeft men aan dat de config van oude bindings in "openhab.cfg" moet staan. Mogelijk ook iets om te proberen.

• GENETX
Iemand hier al ervaring mee?
https://community.openhab...d-rules-using-jython/3417

Ziet er wel interessant uit om alle rules in python te schrijven. Misschien een leuk projectje voor volgend jaar om mijn systeem eens lekker op te ruimen. Al doe ik dat het liefst ook met een migratie naar OpenHAB2 dan :)

Edit: Voor OH2 is de binding blijkbaar nog niet geschikt. Maar men werkt er aan.

[ Voor 10% gewijzigd door GENETX op 19-11-2015 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balachmar
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-09 21:54

Balachmar

The truth is out there

Ik wilde even melden dat ik het nu wel aan de praat heb gekregen.
Mijn item ziet er zo uit:
Contact	Smoke_1_Smoke		"Living room fire detected"		(LivingRoom)					{ zwave="2:command=sensor_alarm,alarm_type=1" } 
Contact	Smoke_1_Tamper		"Smoke detector tampered"		(LivingRoom)					{ zwave="2:command=sensor_alarm,alarm_type=0" } 
Number	Smoke_1_Battery		"Smoke detector batt Level [%d %%]"	(LivingRoom, LocalPersist, gZwaveBatteries)	{ zwave="2:command=BATTERY" }
Number	Smoke_1_Temperature	"Smoke detector temperature [%.1f °C]"	(LivingRoom, LocalPersist)			{ zwave="2:command=sensor_multilevel,sensor_type=1" }

Ik had in ieder geval ook problemen doordat ik mijn docker image bouwde met de snapshots, dat ging dus niet goed. De 2.0.0.alpha2 versie draait hier nu dus wel goed. Tot nu toe alleen met hadmin en zwave support.
Nu nog eens kijken of ik mezelf een mailtje kan sturen hoe warm het is ofzo.
Maar dat is voor een volgende keer. :)

Systeempje; Ballaida of Avalon in GuildWars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepeltjuh
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Sinds een aantal dagen stroomt mijn log vol met meldingen waarvan ik de oorsprong niet kan herleiden. Iemand die zou kunnen meekijken? De foutmelding is echt enorm lang, maar dit is het begin:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
2015-11-17 22:31:37.938 [ERROR] [e.x.l.lazy.LazyLinkingResource] - resolution of uriFragment 'xtextLink_::0.2.1.2.0.0.0.7::0::/2' failed.
java.lang.ClassCastException: [Ljava.lang.Object; cannot be cast to [Lorg.eclipse.emf.common.notify.Adapter;
        at org.eclipse.emf.ecore.impl.MinimalEObjectImpl.eBasicAdapterArray(MinimalEObjectImpl.java:588) ~[org.eclipse.emf.ecore_2.8.3.v20130125-0546.jar:na]
        at org.eclipse.emf.ecore.impl.BasicEObjectImpl.eContainerAdapterArray(BasicEObjectImpl.java:1659) [org.eclipse.emf.ecore_2.8.3.v20130125-0546.jar:na]
        at org.eclipse.emf.ecore.impl.MinimalEObjectImpl$1ArrayDelegatingAdapterList.setData(MinimalEObjectImpl.java:476) ~[org.eclipse.emf.ecore_2.8.3.v20130125-0546.jar:na]
        at org.eclipse.emf.common.util.ArrayDelegatingEList.addUnique(ArrayDelegatingEList.java:388) ~[org.eclipse.emf.common_2.8.0.v20130125-0546.jar:na]
        at org.eclipse.emf.common.util.AbstractEList.add(AbstractEList.java:301) ~[org.eclipse.emf.common_2.8.0.v20130125-0546.jar:na]
        at org.eclipse.emf.ecore.util.EContentAdapter.addAdapter(EContentAdapter.java:349) ~[org.eclipse.emf.ecore_2.8.3.v20130125-0546.jar:na]
        at org.eclipse.emf.ecore.util.EContentAdapter.setTarget(EContentAdapter.java:219) ~[org.eclipse.emf.ecore_2.8.3.v20130125-0546.jar:na]
        at org.eclipse.emf.ecore.util.EContentAdapter.setTarget(EContentAdapter.java:182) ~[org.eclipse.emf.ecore_2.8.3.v20130125-0546.jar:na]
        at org.eclipse.emf.ecore.impl.MinimalEObjectImpl$1ArrayDelegatingAdapterList.didAdd(MinimalEObjectImpl.java:497) ~[org.eclipse.emf.ecore_2.8.3.v20130125-0546.jar:na]
        at org.eclipse.emf.ecore.impl.MinimalEObjectImpl$1ArrayDelegatingAdapterList.didAdd(MinimalEObjectImpl.java:1) ~[org.eclipse.emf.ecore_2.8.3.v20130125-0546.jar:na]
        at org.eclipse.emf.common.util.ArrayDelegatingEList.addUnique(ArrayDelegatingEList.java:389) ~[org.eclipse.emf.common_2.8.0.v20130125-0546.jar:na]
        at org.eclipse.emf.common.util.AbstractEList.add(AbstractEList.java:301) ~[org.eclipse.emf.common_2.8.0.v20130125-0546.jar:na]
        at org.eclipse.emf.ecore.util.EContentAdapter.addAdapter(EContentAdapter.java:349) ~[org.eclipse.emf.ecore_2.8.3.v20130125-0546.jar:na]
        at org.eclipse.emf.ecore.util.EContentAdapter.setTarget(EContentAdapter.java:219) ~[org.eclipse.emf.ecore_2.8.3.v20130125-0546.jar:na]
        at org.eclipse.emf.ecore.util.EContentAdapter.setTarget(EContentAdapter.java:182) ~[org.eclipse.emf.ecore_2.8.3.v20130125-0546.jar:na]
.......

Ah, verderop zie ik :
code:
1
2
2015-11-17 22:31:38.131 [ERROR] [o.o.c.s.ScriptExecutionThread ] - Error during the execution of rule 'CUPS-Printer Queue': Could not invoke method: org.openhab.model.script.lib.NumberExtensions.operator_greaterThan(org.openhab.core.types.Type,java.lang.Number) on instance: 0
2015-11-17 22:31:38.342 [ERROR] [o.o.c.s.ScriptExecutionThread ] - Error during the execution of rule 'Thermostaat virtueel gewijzigd': Could not invoke method: org.eclipse.xtext.xbase.lib.ObjectExtensions.operator_notEquals(java.lang.Object,java.lang.Object) on instance: 20

Kan het te maken hebben met de upgrade naar raspbian wheezy?

[ Voor 10% gewijzigd door siepeltjuh op 23-11-2015 19:37 ]

Can`t live without the mods

• Balachmar

Balachmar

The truth is out there

siepeltjuh, kleine tip, je moet eigenlijk niet knippen en plakken in error logs.
Als het issue er nog steeds is, kun je eens een volledige log op pastebin (minimaal een week behouden :) ) gooien en hier een link plaatsen?
Dan kijk ik er later nog wel naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-09 16:10
Ik ben momenteel bezig met de PLEX binding in openhab.
Deze werkt nu al:
als mijn plex client opstart switch ik automatisch naar de scene cinema.
als plex start met spelen blokeer ik mijn bewegingsmelders voor de verlichting zodat deze niet automatisch kunnen aanspringen.
als ik plex pauseer hef ik de blokkages op en zet ik de verlichting in de woonkamer automatisch aan.

Nu zit ik nog met probleem.

Mijn sonos systeem begint automatisch te spelen als mijn aanwezigheids detectie iemand detecteert in de woonkamer.
Die kan ik niet blokkeren in mijn KNX systeem. Nu wil ik die verwezelijken in de rules in openhab.
Nu blijkt dat ik bij de default rules alleen maar 'OR' statements kan gebruiken in de logica en geen 'AND' statement.

Ik wil bijvoorbeeld dat mijn sonos systeem pas begint te spelen als de aanwezigheidsdetectie actief is EN als ik niet in mijn scene cinema ben.

Is er iemand die weet hoe je dit toch kan verwezelijken?

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:00
michielske schreef op donderdag 26 november 2015 @ 09:29:
Nu blijkt dat ik bij de default rules alleen maar 'OR' statements kan gebruiken in de logica en geen 'AND' statement.

Ik wil bijvoorbeeld dat mijn sonos systeem pas begint te spelen als de aanwezigheidsdetectie actief is EN als ik niet in mijn scene cinema ben.

Je rule moet je laten triggeren op alleen de aanwezigheidsdetectie, en in de rule moet je een if maken op de state van je cinema scene.

Ik ben weer begonnen met het uitbreiden van m'n z-wave netwerk.
Gisteren 2x de http://www.robbshop.nl/greenwave-z-wave-stekkerblok-6 ontvangen. En ik had er destijds al 1tje van de Nuon webshop.
Nu heb ik iets van 23 stopcontacten die ik kan schakelen en meten 8)

[ Voor 22% gewijzigd door SiErRa op 26-11-2015 10:39 ]

Verwijderd

En ook ik ben aan het spelen met Openhab. erg cool allemaal, maar wel een steile leercurve. Ben bijvoorbeeld drie dagen aan het ploeteren geweest voordat ik er achterkwam dan Openhab case-sensitive is en dat dat de hele interface doet crashen: bij Text item=Temp_arduino1 had ik "Text" als "text" getyped, overgenomen van een van de vele fora, alles wat hier na kwam viel weg....

Maar er is ook progressie:

Ik heb werkend:

- Openhab op een Raspberry Pi (vorige model) geinstalleerd en werkend met MQTT (Mosquitto) , persistance via Mysql, Samba om de boel eenvoudig te kunnen editen (easy going, ik heb 18 jaar Linux ervaring)
- Een arduino met ethernet shield in de woonkamer die via een DHT22 temp en luchtvochtigheid meet en via een BMP085 sensor de luchtdruk
- een ESP8266-01 kaartje met een DHT11 sensor die standalone via WIFI temp en vocht doorgeeft uit een andere kamer; heel cool, wil dit systeempje op twee AA batterijen laten lopen, ben benieuwd naar hoe lang dat goed gaat
- een arduino die via een nRF24L01+ module (moet er wel een dikke condensator op solderen om een beetje bereik te krijgen) rechtstreeks met de PI communiceert, proefje gedaan met een DHT22 sensor, liep goed, kan hier verder alles aanhangen wat ik wil
- De binding met onze LG televisie, werkt nog niet vlekkeloos, maar kan de TV uitzetten en muten; uitstekend om zo mijn twee puberzonen in de gordijnen te krijgen :+
- De weather binding met Wunderground, gaat goed, maar bv de windrichting komt af en toe niet door

Gepland:
- Ik heb hier http://www.hoperf.nl/RFM69HW drie RFM69HW transceivers besteld die wel 1000 meter zouden moeten overbruggen. Ideaal om data vanuit bijvoorbeeld mijn kasje in de tuin binnen te halen en om bv het watersysteem aan te sturen. Lastig: de afstand tussen de contacten is 2mm terwijl al mijn andere zooi op de standaard 2.54mm staat, ben dus aan het McGyveren met een printplaatje en koperen draadjes om dat werkend te krijgen. Heeft iemand daar ervaring mee?Graag!!
- Een bewegingssensor voor bij de oprit, draadloos, batterijen / zonnepaneeltje?
- Het draadloos aansluiten van een aantal bewegingssensors/magneetcontacten: eenvoudig beveiligingsysteem? Koppelen met camera's?
- Verder uitdiepen van de mogelijkheden van de ESP8266 / RFM69HW kaartjes om zo al dan niet bedraad of via batterijen/solar heel goedkoop nodes te kunnen maken om bv data te verzamelen, relais te kunnen bedienen etc.

Vraag:
Openhab maakt zelf tabellen aan in Mysql; heel handig. Maar wat als je nou een node een andere naam geeft? Je blijft dan zitten met een tabel die niet gebruikt wordt en je bent je historische data kwijt; ik ben programmeer technisch niet onderlegd, kan handig knippen/plakken/editen, maar daar houdt het op....

Conclusie: heel leuk allemaal, goed te doen, maar vreet tijd en doorzettingsvermogen. Wat me aanspreekt is dat je met hele goedkope onderdeeltjes heel veel kan bereiken, heb eenvoudig het geld niet om flink te investeren in Zwave, Philips HUE etc; dan maar de hobby-bob methode!

• gertjuhh
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-04 09:14
SiErRa schreef op donderdag 26 november 2015 @ 10:28:
[...]

Je rule moet je laten triggeren op alleen de aanwezigheidsdetectie, en in de rule moet je een if maken op de state van je cinema scene.

Ik ben weer begonnen met het uitbreiden van m'n z-wave netwerk.
Gisteren 2x de http://www.robbshop.nl/greenwave-z-wave-stekkerblok-6 ontvangen. En ik had er destijds al 1tje van de Nuon webshop.
Nu heb ik iets van 23 stopcontacten die ik kan schakelen en meten 8)
Moet je bij dat apparaat nog steeds pollen om de juiste status / het actuele verbruik te krijgen?
Of werkt het ondertussen naar behoren en stuurt ie gewoon een bericht wanneer nodig?

• SiErRa
Helaas nog steeds pollen :(

• GENETX
@pcjvdpol:
Er is een na naar id mapping in de db. Die zou je kunnen wijzigen. Weet niet of het werkt, maar vermoed van wel als je oh stopt, cfg en db wijzigen, oh opstarten als volgorde aanhoudt.
michielske schreef op donderdag 26 november 2015 @ 09:29:
Ik ben momenteel bezig met de PLEX binding in openhab.
Deze werkt nu al:
als mijn plex client opstart switch ik automatisch naar de scene cinema.
als plex start met spelen blokeer ik mijn bewegingsmelders voor de verlichting zodat deze niet automatisch kunnen aanspringen.
als ik plex pauseer hef ik de blokkages op en zet ik de verlichting in de woonkamer automatisch aan.

Nu zit ik nog met probleem.

Mijn sonos systeem begint automatisch te spelen als mijn aanwezigheids detectie iemand detecteert in de woonkamer.
Die kan ik niet blokkeren in mijn KNX systeem. Nu wil ik die verwezelijken in de rules in openhab.

Je kan wel gewoon in de rule zelf een if gebruiken. De rule triggert dan op de sensor en evalueert dan de if. Zou prima moeten werken.

[ Voor 7% gewijzigd door GENETX op 26-11-2015 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielske
Met het if statement werkt het inderdaad.
Ik kan nu vermijden dat mijn sonos begint te spelen bij mijn scene cinema.

Nu heb ik vandaag ook nog aan het spelen geweest met de sonos binding.
Ik zou graag kunnen wisselen van radiostations.
Volgens het voorbeeld van Github moet dit als volgt:
items : String Sonos_Office_favorite (Sonos) {sonos="[office:favorite]"}
sitemap : Switch item=Sonos_Office_favorite mappings=["Ben Harper Radio"="Ben Harper","Today's Hits Radio"="Hits","Today's Alternative Radio"="Alt"]

Ik heb hier nu in mijn geval dit van geval dit van gemaakt om effe te testen :
items : String Slaapkamerfavorite "Favorite" (GF_Bed_B, Sonos) {sonos="[slaapkamer:favorite]"}
sitemap : Switch item=Slaapkamerfavorite mappings=["Q-Music"="Q","Nostalgie Vlaanderen"="Nost"]

Als ik dan het commando uitvoer krijg ik volgend error in de openhablog :

2015-11-27 00:18:24.013 [ERROR] [.b.sonos.internal.SonosBinding] - An exception occured while verifying command compatibility (Cannot find sonosCommandType for 'favorite' with direction 'OUT')
2015-11-27 00:18:24.014 [ERROR] [.b.sonos.internal.SonosBinding] - wrong command type for binding [Item=Slaapkamerfavorite, command=Q-Music]

Via google kom ik er niet uit.

Het rare is dat ik de playlist instelling op juist dezelfde manier heb gedaan en die werkt wel.
iemand een idee wat ik verkeerd doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielske
Ik heb de oplossing ondertussen zelf gevonden.

via deze link:
https://groups.google.com/forum/#!topic/openhab/4JjWb3LVVlo

blijkt dat het favorite commando niet werkt en dat je het radio commando moet gebruiken.

dus in in mijn geval :
items : String Slaapkamerfavorite "Favorite" (GF_Bed_B, Sonos) {sonos="[slaapkamer:radio]"}
sitemap : Switch item=Slaapkamerfavorite mappings=["Q-Music"="Q","Nostalgie Vlaanderen"="Nost"]

Nu werkt het wel naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielske
Na lang zwoegen eindelijk mijn epson binding werkend gekregen in openhab.
Ik draai openhab op mijn Qnap en die ondersteunt standaard geen seriele poort.
Na lang zoeken heb ik mijn usb-serieel adapter driver werkend gekregen op mijn Qnap.
De enige chipt die werkte bleek een FTDI te zijn . PL2303 kreeg ik maar niet aan de praat.
via Entwaren-ng en opkg kan je de ftdi drivers als een package instaleren.
Nu kan ik eindelijk mijn projecter bedienen via openhab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wars
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-09 11:23
Ik ben sinds kort ook begonnen met OpenHAB.
Kodi en mijn Harmony Hub bindings zijn reeds gelukt.

Ik zou ook graag wat System Info zien van mijn Synology [Intel Atom D2700] (waar OpenHAB op draait) en van mijn Cubox-i [i.MX6 - ARM Cortex A9] (Kodi)

Maar tot nu toe zonder succes.

items:
code:
1
2
3
4
Number Openhab_CPU      "OpenHAB CPU [%.1f%%]"              (System) { systeminfo="ProcessCpuPercent:10000:$$" }
Number Openhab_RAM      "OpenHAB Geheugen [%.1f MB]"        (System) { systeminfo="ProcessRealMem:10000:$$" }
Number Kodi_CPU         "Kodi CPU [%.1f%%]"                 (System) { systeminfo="ProcessCpuPercent:10000:xbmc.bin" }
Number Kodi_RAM         "Kodi Geheugen [%.1f MB]"           (System) { systeminfo="ProcessRealMem:10000:xbmc.bin" }

Heb ook geen idee welke extra lib ik moet gebruiken voor ARM (https://github.com/openhab/openhab/wiki/Systeminfo-Binding)

[ Voor 7% gewijzigd door wars op 29-12-2015 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Je hebt inderdaad sowieso SIGAR nodig, zoals aangegeven. Al is het maar de vraag of er eentje is voor Synology en of je die makkelijk kan installeren/compilen. Zonder gaat het in ieder geval niet werken en Google geeft me niet echt bruikbare oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
Je kan dit met de exec binding en wat bash scriptjes ook wel doen.
Remote kan dat ook nog via SSH, zodat je je Kodi machine kan uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoWebWiz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-02 15:59
beetje laat, maar @pjcvdpol; zelf draai ik een gateway/node combo op basis van de RFM69HW chip waar hier veel over staat. Ik heb daar net een draadloze PIR/DHT/DS18 sensor sketch geupload met behoorlijke levensduur, mss interessant voor je!
Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2015 @ 11:10:
Gepland:
- Ik heb hier http://www.hoperf.nl/RFM69HW drie RFM69HW transceivers besteld die wel 1000 meter zouden moeten overbruggen. Ideaal om data vanuit bijvoorbeeld mijn kasje in de tuin binnen te halen en om bv het watersysteem aan te sturen. Lastig: de afstand tussen de contacten is 2mm terwijl al mijn andere zooi op de standaard 2.54mm staat, ben dus aan het McGyveren met een printplaatje en koperen draadjes om dat werkend te krijgen. Heeft iemand daar ervaring mee?Graag!!
- Een bewegingssensor voor bij de oprit, draadloos, batterijen / zonnepaneeltje?
- Het draadloos aansluiten van een aantal bewegingssensors/magneetcontacten: eenvoudig beveiligingsysteem? Koppelen met camera's?
- Verder uitdiepen van de mogelijkheden van de ESP8266 / RFM69HW kaartjes om zo al dan niet bedraad of via batterijen/solar heel goedkoop nodes te kunnen maken om bv data te verzamelen, relais te kunnen bedienen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:12
Goed om te lezen dat er toch ook een aantal Tweakers zijn die bezig zijn met OpenHAB.

Ik ben ongeveer een maandje terug begonnen met OpenHAB nadat ik in Domoticz het gevoel had dat ik niet genoeg vrijheid had om de instellingen zo te maken zoals ik wil (LUA scripting ligt mij niet zo op een of andere manier). Binnen Domoticz kon ik een aantal KAKU schakelaars bedienen en aan/uit laten gaan onder bepaalde voorwaarden. De overstap naar OpenHAB is niet heel makkelijk geweest i.v.m. de WAF.
Als tussenoplossing heb ik OpenHAB en Domoticz via MQTT aan elkaar gekoppeld zodat er niets van de bestaande systemen om zou vallen.

Op dit moment heb ik het volgende aan OpenHAB gekoppeld:
- Philips Hue lampen via de Philips Hue bridge.
- Kodi via de Kodi binding (lampen dimmen 's avonds ook netjes als ik een film of serie aan zet via Kodi).
- Mijn Onkyo stereo via de standaard Onkyo binding.
- Aanwezigheidsdetectie op basis van de NetworkHealth plugin (werkt hier prima).
- Astro binding i.v.m. zonsopkomst en zonsondergang.

Op het wensenlijstje staat nog het volgende:
- Een paar rookmelders (ik vermoed dat dit het handigst is via Z-Wave i.v.m. terugkoppeling en mesh netwerk).
- Een paar Greenwave stopcontacten om het stroomverbruik van een aantal apparaten te monitoren.
- Wat data persistent maken, ik heb nu wel via RRD4J wat persisitent, maar ik heb het liever in MySQL voor een aantal zaken.

Op dit moment draait alles nog als VM op mijn server, maar ik wil het eigenlijk op de Pine64+ (2GB versie) hebben die als het goed is in Maart bezorgd wordt ;-)

Mocht iemand overigens een tip hebben over hoe ik via de Onky binding de versterker in kan stellen op de Tuner als bron, dan hou ik me graag aanbevolen aangezien ik hier nog geen wijs uit wordt (alleen de dingen die op Github staan werken bij mij nu).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sfinx
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:32
Duumke schreef op zondag 10 januari 2016 @ 15:31:
Mocht iemand overigens een tip hebben over hoe ik via de Onky binding de versterker in kan stellen op de Tuner als bron, dan hou ik me graag aanbevolen aangezien ik hier nog geen wijs uit wordt (alleen de dingen die op Github staan werken bij mij nu).
Heb zelf geen Onkyo, maar volgens de documentatie heeft de tuner input nummer 26 hex, 38 decimaal. Dit kun je toevoegen aan de onkyoSource selection in je sitemap:

code:
1
Selection item=onkyoSource mappings=[0="VCR/DVR", 1="CBL/SAT", 2=GAME, 5=PC, 16="BD/DVD", 35=CD, 38="Tuner", 43="NET/USB", 45=Airplay, 127=OFF]

Een directe knop zou ook kunnen:

code:
1
Switch item=onkyoSource mappings=[38="Tuner"]

Hippos are apparently just rage filled hate tanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
sfinx schreef op zondag 10 januari 2016 @ 17:32:
[...]

Heb zelf geen Onkyo, maar volgens de documentatie heeft de tuner input nummer 26 hex, 38 decimaal. Dit kun je toevoegen aan de onkyoSource selection in je sitemap:

code:
1
Selection item=onkyoSource mappings=[0="VCR/DVR", 1="CBL/SAT", 2=GAME, 5=PC, 16="BD/DVD", 35=CD, 38="Tuner", 43="NET/USB", 45=Airplay, 127=OFF]

Een directe knop zou ook kunnen:

code:
1
Switch item=onkyoSource mappings=[38="Tuner"]
Super, bedankt _/-\o_ . Ziet er goed uit (kon het nog niet testen omdat er TV gekeken wordt :P

Oh, nog een ander vraagje. Welke z-wave controller zou je op dit moment adviseren? De nieuwe stick van Aeon Labs (met zwave plus ondersteuning)?

[ Voor 10% gewijzigd door Duumke op 10-01-2016 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
Duumke schreef op zondag 10 januari 2016 @ 18:40:
Oh, nog een ander vraagje. Welke z-wave controller zou je op dit moment adviseren? De nieuwe stick van Aeon Labs (met zwave plus ondersteuning)?
Ja, de Gen5 stick van Aeon Labs schijnt niet meer het 1x in de zoveel tijd crash probleem van de S2 stick te hebben. En ondersteund de plus toevoegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balachmar

Balachmar

The truth is out there

Ikzelf gebruik de Gen5 van Aeon Labs, nog geen enkel probleem gehad. (Een paar weken 24/7 aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Voor de geïntereseerden: OpenHAB 2.0 Beta 1 is uitgekomen: http://kaikreuzer.blogspo...and-20-beta1-release.html

Misschien toch eens het prutsen waard. OH1 begint bij mij toch wel wat rare bugs te hebben (zeker met opstarten) dat ik juist overweeg naar Domoticz over te stappen... Al wordt ik daar ook nog niet heel vrolijk van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
GENETX schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 14:04:
Voor de geïntereseerden: OpenHAB 2.0 Beta 1 is uitgekomen: http://kaikreuzer.blogspo...and-20-beta1-release.html

Misschien toch eens het prutsen waard. OH1 begint bij mij toch wel wat rare bugs te hebben (zeker met opstarten) dat ik juist overweeg naar Domoticz over te stappen... Al wordt ik daar ook nog niet heel vrolijk van...
Ik ga ook eens spelen met OpenHAB 2.0 Beta.

Ik kom van een Domoticz installatie. Het is op zich een goed product, maar ik denk dat je er al snel achter komt dat het relatief beperkt is. Wat wel een optie is, is om Domoticz er naast te draaien voor bepaalde zaken en dan Domoticz en OpenHAB aan elkaar koppelen via MQTT. Dat heb ik ook i.v.m. de overgang (alles wat werkte moest wel blijven werken, i.v.m. de WAF).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balachmar

Balachmar

The truth is out there

Duumke schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 23:11:
[...]

Ik ga ook eens spelen met OpenHAB 2.0 Beta.

Ik kom van een Domoticz installatie. Het is op zich een goed product, maar ik denk dat je er al snel achter komt dat het relatief beperkt is. Wat wel een optie is, is om Domoticz er naast te draaien voor bepaalde zaken en dan Domoticz en OpenHAB aan elkaar koppelen via MQTT. Dat heb ik ook i.v.m. de overgang (alles wat werkte moest wel blijven werken, i.v.m. de WAF).
Ah, dat is een goede. Ik ben net begonnen met home automation en ik wilde eigenlijk meteen aan de slag met openhab2, maar dat was nog niet klaar (en dan voor mij vooral de z-wave ondersteuning).
Ik kreeg het gewoon niet lekker aan de praat. Dus toen even Domoticz geprobeerd en ik kreeg alles vlot werkend. (Goed voor de WAF inderdaad) Maar op zich vind ik zelf openhab2 nog steeds de interessantere optie. Dus als ik ze naast elkaar kan uitproberen, zoveels te beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
GENETX schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 14:04:
Voor de geïntereseerden: OpenHAB 2.0 Beta 1 is uitgekomen: OH1 begint bij mij toch wel wat rare bugs te hebben (zeker met opstarten) dat ik juist overweeg naar Domoticz over te stappen... Al wordt ik daar ook nog niet heel vrolijk van...
Wat voor bugs loop je tegen aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-09 16:59
Ik heb net even de demo van openhab 2.0 beta 1 geïnstalleerd en ben erg gecharmeerd van de Basic UI.

Ik kreeg echt de pest hekel aan de classic UI, en de android APP werkt ook niet altijd even lekker bij mij.

Ik snap de Paper UI nog niet, ziet er leuk uit maar zonder enige vorm van uitleg er bij wordt het lastig. Ik vermoed dat die op basis van widgets werkt, maar ik heb nog niets werkend gekregen er in. Zelfs met het demo pakket.

Nu mis ik persoonlijk nog 2 (voor mij) belangrijke bindings: MQTT en Milight.
heeft iemand toevallig een tutorial gevonden over OH1 bindings onder OH2 laten werken? ik weet dat ze een compatibility layer hebben gebouwd. maar hoe ik er gebruik van kan maken weet ik niet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
sfinx schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 09:17:
[...]

Wat voor bugs loop je tegen aan?
Van die kleine irritaties. Zo laden mijn rules niet altijd goed (bepaalde cron taken worden niet altijd getriggerd). Pas als ik ze even rename om een reload te forceren doen ze het... Ook heb ik in de app eigenlijk altijd dat de verkeerde sub-pagina wordt geladen... |:( . Kleine dingen die op een gegeven moment irriteren, zeker als dan de ontwikkeling van openhab 2 toch wel heel lang duurt en Domoticz in mijn ogen juist lekker aan de weg timmert. Heeft OpenHAB 2 eigenlijk al fatsoenlijke grafieken? Ook daar kan ik niks over vinden...

En ja, Domoticz heeft ook zijn beperkingen. Misschien ook maar een hybride bouwen of zelf ergens iets aan vast knutselen. Van Domoticz heb i kniet het gevoel dat de lua scripts me direct zullen beperken. De interface lijkt dat wel toe doen. OpenHAB is echt veel flexibeler, maar misschien ook niet flexibel genoeg. Eigenlijk zou ik ooit custom entries willen toevoegen. Met name voor de thermostaat om gewoon, in de interface, een schema aan te maken of te modificeren.

[ Voor 23% gewijzigd door GENETX op 13-01-2016 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
fjux schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 11:31:
Nu mis ik persoonlijk nog 2 (voor mij) belangrijke bindings: MQTT en Milight.
heeft iemand toevallig een tutorial gevonden over OH1 bindings onder OH2 laten werken? ik weet dat ze een compatibility layer hebben gebouwd. maar hoe ik er gebruik van kan maken weet ik niet.....
Zie deze pagina voor beschikbare bindings in OH2: https://github.com/openha...er/docs/sources/addons.md . Beide bindings die je noemt zouden het moeten doen. Er is een kort migration document: https://github.com/openha...docs/sources/migration.md . Bindings installeren gaat op dezelfde manier, belangrijkste verschil is dat iedere binding nu z'n eigen configuratiebestand heeft ipv alles via openhab.cfg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
GENETX schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 11:57:
[...]

Van die kleine irritaties. Zo laden mijn rules niet altijd goed (bepaalde cron taken worden niet altijd getriggerd). Pas als ik ze even rename om een reload te forceren doen ze het... Ook heb ik in de app eigenlijk altijd dat de verkeerde sub-pagina wordt geladen... |:( . Kleine dingen die op een gegeven moment irriteren, zeker als dan de ontwikkeling van openhab 2 toch wel heel lang duurt en Domoticz in mijn ogen juist lekker aan de weg timmert. Heeft OpenHAB 2 eigenlijk al fatsoenlijke grafieken? Ook daar kan ik niks over vinden...
Ah dat zijn wel dingen die op den duur gaan irriteren idd. Al eens naar alternatieve apps gekeken? Je hebt nu
3Hou.se en Project Rotini . De laatste is nog in alpha maar ziet er al aardig uit.

Heb nog niet gekeken naar grafieken in OH2. Zelf ben ik wel redelijk tevreden over (externe) setup met InfluxDB en Grafana.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
3Hou.se heeft ook een bug waardoor deze crasht met setpoint elementen momenteel. Dus ook niet werkbaar... Rotini ga ik eens proberen. Thanks!

Edit: Rotini werkt dus ook niet :'(

[ Voor 12% gewijzigd door GENETX op 13-01-2016 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
Ik heb inmiddels mijn normale OpenHAB installatie geupgrade naar versie 1.8.0.
Netjes alle bindings en actions op de nieuwe versie binnen gehaald, en alles "lijkt" te werken volgens de logging.

Tot ik echter probeer om de sitemap (die ik tot nu toe in gebruik had) te gebruiken. Op een van mijn items kan ik niet meer doorklikken naar een ander subframe, waar ik dat voor andere subframes weer wel kan. Als ik naar het betreffende frame ga, dan blijft hij op de het huidige scherm hangen, maar zie ik wel de back/home knop links bovenin. Klikken op werkt opeens nergens meer op de site tot ik de site refresh (F5). Dan zit ik weer op de beginpagina en zit ik met dezelfde problemen.
De sitemap is tussendoor niet aangepast, dus daar lijkt het niet in te zitten.

*** Edit *** versie 2 heb ik ook even geprobeerd, maar is duidelijk nog niet klaar. Zaken als sitemaps e.d. is nog geen rekening mee gehouden in de PaperUI.

*** Edit 2 *** Er blijkt een bug te zitten in OpenHAB 1.8.0 i.c.m. slider items > https://community.openhab...aks-1-8-0-classic-ui/6091

[ Voor 17% gewijzigd door Duumke op 13-01-2016 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Duumke schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 19:01:
*** Edit *** versie 2 heb ik ook even geprobeerd, maar is duidelijk nog niet klaar. Zaken als sitemaps e.d. is nog geen rekening mee gehouden in de PaperUI.
Ben ook even aan het spelen nu. Wat mij vooral opvalt is dat ik daar eerst wel wat kon, iig met de demo stonden er nog apparaten in... En nu is alles weg... :/ . Wel mooi is dat je de bindings nu gewoon in de app kan downoaden :)

Edit:
Iemand enig idee of alle configs overgezet kunnen worden naar OpenHAB2? Ik heb nu even lopen testen met mijn Pioneer AVR, maar dat gaat nogal ruk... Ik moet eerst in de Paper UI opnieuw het IP instellen (terwijl ik openhab.cfg wel naar de services map heb gesleept...) en vervolgens ook nog alle commando's weer los aan de items binden :X Sterker nog, ik heb geen idee waar die data wordt weggeschreven... Zo te zien werkt het bij de 1.8 Pioneer binding nog wel goed, Kodi krijg ik daarentegen helemaal niet aan de praat...

Edit2: Aah, das dus wel een 2.0 binding voor de pioneer. De grote vraag is dan nog steeds hoe ik 1.8 bindings aan de praat krijg... Schijnbaar wel geladen als ik kijk op de console, maar werken doet het niet zoals het volgens de compability layer zou moeten werken...

Edit 3: Dit soort dingen kom ik ook tegen: https://community.openhab.org/t/getting-started/4228/2 en https://community.openhab...nd-datatypeconverter/6088 . Losse cfg bestanden, maar zover zie ik niet echt hoe je nu de instantie nog kan specifideren zoals in OH1... In alles mis ik de <binding>:<instantie>.<setting>=waarde notatie zoals pilight:woonkamer.host=x.x.x.x ...

[ Voor 59% gewijzigd door GENETX op 14-01-2016 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• accountabc
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-09 22:37
Ik gebruik zelf al een tijdje Openhab 1.7.1 icm de pilight binding op een Pi. Dat werkt prima, maar aangezien ik ook een server heb leek dat me een geschikter platform. Nu probeer ik dus deze installatie te migreren naar een Ubuntu 12.04 LTS doos, maar ik krijg de pilight binding maar niet aan de gang.

- Pilight en openhab zijn net als op de pi via de apt repositories geinstalleerd.
- de pilight webgui op poort 5001 werkt, lampen aan/uit zetten gaat goed.
- openhab laadt de items en sitemaps prima.
- de pilight binding staat geinstalleerd (openhab-addon-binding-pilight).

Als ik in /var/log/openhab/openhab.log met loglevel op DEBUG kijk is het enige pilight gerelateerde:
code:
1
2
2016-01-14 16:32:20.490 [DEBUG] [.b.p.internal.PilightConnector] - pilight reconnecting
2016-01-14 16:32:20.727 [INFO ] [.b.p.internal.PilightConnector] - Established connection to pilight server at 127.0.0.1:5000

Volgens de log verbind de pilight binding dus met de pilight webservice. Echter worden er geen items van pilight opgehaald, en lijkt de pilight binding verder niks te doen :?.

Wat heb ik geprobeerd:
1) inloggen als user "openhab" en "wget 127.0.0.1:5000" runnen - gaat goed
2) logs van pilight bekijken - niks relevants te vinden
3) de pilight in openhab.cfg configureren op het 192.168.x.x adres van de server - geen verschil

Ik kan echt niks meer bedenken. Exact dezelfde config werkt prima op de pi. Zijn er mensen die eerder tegen dit probleem aan zijn gelopen? Iemand enig idee wat ik nog meer kan proberen?

(Overigens is de Ubuntu server ook de router. Misschien een iptables firewall rule dingetje?)

edit: nog wat geprobeerd:
4) pilight draaien op de pi, en in openhab op de ubuntu server het ip van de pi instellen voor de pilight binding - geen verandering, dezelfde twee regels staan in de openhab log (met ander ip)

[ Voor 6% gewijzigd door accountabc op 14-01-2016 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
Zou je je items file eens kunnen posten? De pilight binding zou ook alle gekoppelde items in de log moeten posten.

Pak anders eens de pilight binding uit openHAB 1.8, daarin heb ik wat dingen aangepast voor het opzetten van de verbinding naar pilight.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• accountabc
Zo, binnen een half uur een reactie van de pilight binding dev. wow :).

Ik heb nu op zowel de server als de pi geupdated naar 1.8.0, maar dan laadt de sitemap niet meer ("cannot find page for id "/demo"). Ik nu alle bindings van 1.8.0, maar de runtime is nu gedowngraded naar 1.7.1. Op zowel de pi als de server is dit gedrag hetzelfde. Aangezien deze configuratie wel werkt verwacht ik dat het sitemap probleem een unrelated issue is.

Ik heb meerdere items files, o.a. deze
http://pastebin.com/SymyNEYx

Hier een log van het starten van openhab op de pi (met pilight draaiend op de pi):
http://pastebin.com/xXavSzkz

En een log van het starten van openhab op de server (met pilight draaiend op de pi):
http://pastebin.com/2sgu6VcN

edit: ik heb overigens meerdere items files, maar dit is degene met de meeste pilight items.

[ Voor 6% gewijzigd door accountabc op 14-01-2016 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Net alsof de verbinding niet helemaal goed tot stand komt... Geen firewall op de pi of iets dergelijks? Kan een pilight app wel verbinden?

Inmiddels ben ik ook achter een bug in OH2, mijn pioneer reageert nu, maar enkel nadat ik de config file even van naam verander zodat deze geladen wordt... Dat gaat niet automatisch 8)7

Edit 2:
De pilight binding werkt met OpenHAB 2 Beta1 _/-\o_ . Heb je wat lopen aanpassen in de binding voor 1.8 sfinx?

Nu nog eens kijken of ik het automatisch laden van de cfg goed kan krijgen. Misschien dat ik dan rustig aan wat over kan proberen te stappen O-)

Edit 3:
Maar even op het forum gepost. Wellicht ook iets voor jou sfinx.
https://community.openhab.org/t/oh1-config-not-loading/6249

Edit4:
Zou dit probleem gerelateerd kunnen zijn aan accountabc? Nope. 1.7-SNAPSHOT heeft bij mijn OH2 hetzelfde gedrag.

[ Voor 46% gewijzigd door GENETX op 14-01-2016 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• accountabc
@GENETX
Interessant idee, ik heb de pilight Android app geinstalleerd. Ik krijg wel de melding "Verbonden" in een notificatie, maar de interface blijft verder leeg (icm pilight draaiend op de pi). Dit komt overeen met het gedrag wat openhab op mijn server doet. Misschien dat ik de fout dus in pilight moet zoeken? Ik zal nog eens googlen op configuratieinstellingen voor pilight.

Het gekke is dat de webgui wel gewoon laadt op poort 5001, dus waarom er met 5000 dan ineens iets geks gebeurd zou ik niet kunnen verklaren door firewalls of iets dergelijks. Op de pi staat alles open, de server heeft wel een firewall, deze is namelijk ook de router naar het internet toe.

Openhab 2.0 klinkt overigens ook interessant. Ik ben erg geneigd om het te proberen, maar aangezien de stable releases al problemen geven hier is dat misschien een minder goed idee :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Kun je anders ook ff je pilight config posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• accountabc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik zie zo snel niks raars. Ik leg hem morgen even naast mijn eigen config.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balachmar

Balachmar

The truth is out there

accountabc schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 21:46:
@GENETX
***snip***
Ik ben erg geneigd om het te proberen, maar aangezien de stable releases al problemen geven hier is dat misschien een minder goed idee :+.
Er zijn op dit moment geen echte stable releases. :)
De laatste release is een beta, dan kun je nog verwachten dat niet alles vlekkeloos verloopt.
Maar test het zeker, want hoe meer mensen testen hoe meer bugs gevonden worden. (en hoe meer er dan geplet kunnen worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Hij bedoelt 1.8 stable ;)

Maar verder: Je pilight config ziet er inderdaad goed uit. Eigenlijk dezelfde settings die ik heb... Er draaien niet toevallig 2 pilight instanties? Of de browser die nog wat in cache heeft staan (even checken met een incognitotabblad). Ik roep wat dat betreft maar wat, want ook dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk....

[ Voor 86% gewijzigd door GENETX op 15-01-2016 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
@accountabc zie zo geen gekke dingen. Zou je het log level voor de binding op de debug kunnen zetten en vervolgens en vanuit openHAB en vanuit de pilight web GUI wat switches om kunnen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
GENETX schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 19:28:
De pilight binding werkt met OpenHAB 2 Beta1 _/-\o_ . Heb je wat lopen aanpassen in de binding voor 1.8 sfinx?
Cool! Heb zelf nog niets aangepast. Een paar maanden terug werkte de binding nog niet omdat de gebruikte json library niet in OH2 beschikbaar was. In beta1 zit een systeem om automatisch dependencies op te halen, dat lijkt dus te werken :)
GENETX schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 19:28:
Edit 3:
Maar even op het forum gepost. Wellicht ook iets voor jou sfinx.
https://community.openhab.org/t/oh1-config-not-loading/6249
Is je configuratie wel in het nieuwe formaat? Je zou een pilight.cfg in je conf/services moet hebben daarin 'livingroom.host=192.168.1.14' etc. zonder pilight:.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balachmar

Balachmar

The truth is out there

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
sfinx schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 09:46:
Is je configuratie wel in het nieuwe formaat? Je zou een pilight.cfg in je conf/services moet hebben daarin 'livingroom.host=192.168.1.14' etc. zonder pilight:.
Heb ik afaik ook getest. Ik heb nogal wat combinaties gedaan, maar wil niet echt werken...

Edit:
Wellicht dat deze ook relevant is https://community.openhab...before-item-creation/2997
Iig heeft Kai een comment gepost, dus dat ga ik vanavond eens testen. I'll keep you posted.

[ Voor 23% gewijzigd door GENETX op 15-01-2016 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• accountabc
Ok, ik ben erachter waarom de openhab 1.8.0 runtime mijn sitemaps niet wilde laden. Het heeft iets te maken met de veranderingen aan de sliders (die overigens echt veel mooier zijn geworden).

In 1.7.1 is de volgende item in de sitemap valid:
code:
1
 Slider item=lamp_kitchen_main label="Keuken" sendFrequency=1000 switchSupport

In 1.8.0 blijft de sitemap een leeg frame met "loading" in het midden, tot ik bovenstaande verander in:
code:
1
  Slider item=lamp_kitchen_main// label="Keuken" sendFrequency=1000 switchSupport

Zodra 1 slider item volgens het oude formaat aanwezig is werkt de hele sitemap niet meer. Zelfs op loglevel debug worden daar in openhab.log geen waarschuwingen over gegeven.

Ik ben ook iets verder in het debuggen van de pilight binding met openhab op de Ubuntu server icm pilight op de pi. De communicatie Pilight -->Openhab lijkt goed te gaan, als ik in pilight wat dingen aanklik komt er vanalles binnen in de openhab log. Andersom zie ik echter niks in de log verschijnen.
http://pastebin.com/6cXZXePN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
In die log zie ik ook niet eens dat een item verander van toestand. Ik zou iets verwachten in de trant van "Item x updated from OFF to ON".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• accountabc
Die toestandveranderingen worden niet in "openhab.log" gelogd, maar in "events.log". In events.log kom ik deze updates zoals jij ze verwacht wel tegen, Openhab heeft dus wel door dat ik op een knopje in de webinterface druk.

Een kanttekening bij de vorige log die ik poste: hoewel er wel updates van pilight binnenkomen in openhab als ik de pilight webgui gebruik (wat werkt), worden de switches in de Openhab webinterface niet geupdated. Ook in de pilight --> openhab richting werkt het geheel dus niet volledig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
GENETX schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 11:13:
[...]

Heb ik afaik ook getest. Ik heb nogal wat combinaties gedaan, maar wil niet echt werken...

Edit:
Wellicht dat deze ook relevant is https://community.openhab...before-item-creation/2997
Iig heeft Kai een comment gepost, dus dat ga ik vanavond eens testen. I'll keep you posted.
Ok, volgens kai is het dus een probleem in de binding, maar ik zie meer mensen met soortgelijke problemen... Ben benieuwd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
accountabc schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 15:14:
Een kanttekening bij de vorige log die ik poste: hoewel er wel updates van pilight binnenkomen in openhab als ik de pilight webgui gebruik (wat werkt), worden de switches in de Openhab webinterface niet geupdated. Ook in de pilight --> openhab richting werkt het geheel dus niet volledig.
Er lijkt iets mis te gaan met toekennen van items aan de binding. Kan het helaas niet reproduceren, ook niet met de 1.8 runtime. Ben je zelf al iets verder gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
GENETX schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 14:27:
[...]

Ok, volgens kai is het dus een probleem in de binding, maar ik zie meer mensen met soortgelijke problemen... Ben benieuwd :P
Ik volg berichten op 't forum ook, wacht wel even met dingen aanpassen totdat er meer duidelijkheid over het probleem is..

Ontwikkelomgeving is met release van OH2 beta helemaal omgegooid, dit weekend dat weer werkend gekregen zodat ik in ieder geval weer wat code kan aanpassen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• accountabc
sfinx schreef op zondag 17 januari 2016 @ 20:23:
[...] Ben je zelf al iets verder gekomen?
Nee, helaas niet. Waarschijnlijk ligt het probleem dan buiten de pilight binding aangezien niemand verder problemen lijkt te hebben. ik verdenk nog steeds de firewall dan wel een gare routing rule. Mijn troubleshootideeën zijn helaas op. Voorlopig hou ik de pi wel als dedicated home automation doos. Inmiddels heb ik die geupgraded naar een pi2, en dat werkt eigenlijk wel prima.

In ieder geval bedankt voor het meedenken!

[ Voor 6% gewijzigd door accountabc op 17-01-2016 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
sfinx schreef op zondag 17 januari 2016 @ 20:25:
[...]

Ik volg berichten op 't forum ook, wacht wel even met dingen aanpassen totdat er meer duidelijkheid over het probleem is..

Ontwikkelomgeving is met release van OH2 beta helemaal omgegooid, dit weekend dat weer werkend gekregen zodat ik in ieder geval weer wat code kan aanpassen :)
Dat is inderdaad zo. Heeft ook geen haast, was vandaag nog eens kijken of ik over wilde stappen, ik kan namelijk altijd een startup rule maken die een bash script aanroept die even de bestanden renamed 8) . Alleen kwam ik er achter dat teveel bindings helemaal niet willen werken, dus ik houd het wel op 1.x voorlopig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo forumleden,

Voor een privé project ben ik opzoek naar een vrije tijds expert in OpenHab in de buurt van Drunen NB
die mij kan helpen om mijn HA te integreren in CommandFusions iViewer.
Het zal toegevoegd worden aan mijn app in de app store.
appstore

cheers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Inmiddels heb ik ook mijn systeem een upgrade naar 1.8.0 gegeven zonder problemen. 2.0b1 was toch te instabiel en na wat prutsen in Domoticz ben ik daar ook niet echt over te spreken. Eigenlijk hangt daar alles met losse scriptjes en wat duct-tape aan elkaar. Ik dacht dat OpenHAB een stijle learning curve had, maar Domoticz lijkt me zo langzamerhand net zo erg 8)7

Goed, OpenHAB 1.8 it is voor nu. Voordeel voor jullie is dat ik daardoor ook gelijk mijn dirty hack op de lelijke webapp een upgrade naar 1.8 heb gegeven. Die is hier te downloaden. Ik moet binnenkort de github nog weer eens updaten, maar heb hier ook flink huisgehouden met mijn server etc. De iconen kun je dus nog steeds hier terug vinden: https://github.com/GENETX...ee/master/extra/interface

Verdere instructies en screens (al heb ik wat lichte wijzigingen toegevoegd) zijn hier te vinden:
GENETX in "Het Grote OpenHAB topic - deel 1"

Overigens lijk ik ook geen last meer te hebben dat de app op mijn telefoon de verkeerde pagina pakt. Wellicht een error in OpenHAB 1.6.1 wat ik tot dusverre nog draaide.

[ Voor 7% gewijzigd door GENETX op 19-01-2016 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jams
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-09 20:29
Ik ben bezig met een binding voor de Horizon mediabox van Ziggo/UPC zodat ik die box iig mee kan nemen in mijn "alles uit" en "tv kijken" scripts van openhab. Als er meer vraag naar zo'n binding is, laat het dan even hier weten, dan kan ik een pull request uitzetten zodat ie in de main repo van openhab meegaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
jams schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 15:15:
Ik ben bezig met een binding voor de Horizon mediabox van Ziggo/UPC zodat ik die box iig mee kan nemen in mijn "alles uit" en "tv kijken" scripts van openhab. Als er meer vraag naar zo'n binding is, laat het dan even hier weten, dan kan ik een pull request uitzetten zodat ie in de main repo van openhab meegaat.
Jams,
Ik heb op het forum van OpenHAB gereageerd.
Ik ben alleen wel benieuwd op welke manier je de box aan stuurt? Is dat via infrarood? Of heb je een netwerk oplossing gevonden om het apparaat te bedienen?

Tof dat je er aan werkt, ben er erg benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Kun je die hele box niet beter uitgooien via een kaku? Hoe zit dat tegenwoordig met die mediaboxen? Verbruiken ze nog steeds meer als ze "uit" staan dan wanneer ze aan staan? Mijn Tele2 decoder doet namelijk 7W als hij aan staat en 7 wat als hij "uit" staat 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jams
Duumke schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 15:48:
[...]

Jams,
Ik heb op het forum van OpenHAB gereageerd.
Ik ben alleen wel benieuwd op welke manier je de box aan stuurt? Is dat via infrarood? Of heb je een netwerk oplossing gevonden om het apparaat te bedienen?

Tof dat je er aan werkt, ben er erg benieuwd naar.
Nee wel gewoon via een netwerk interface. Port 5900 staat open. Eigenlijk op dezelfde manier als de HorizonGo app het doet. Heb hem eigenlijk al zo goed als werkend met ook bediening. Eigenlijk alleen nog maar in een binding vorm gieten. Dan maar hopen dat ze niet in een update de interface omgooien :X
GENETX schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 16:17:
Kun je die hele box niet beter uitgooien via een kaku? Hoe zit dat tegenwoordig met die mediaboxen? Verbruiken ze nog steeds meer als ze "uit" staan dan wanneer ze aan staan? Mijn Tele2 decoder doet namelijk 7W als hij aan staat en 7 wat als hij "uit" staat 8)7.
Ja heb hem ook al op een z-wave switch zitten voor als hij helemaal van de stroom af moet. Maar wil hem ook uit en in stand-by kunnen zetten. Bediening kan ook nog wel eens handig zijn. Hij gebruikt in stand-by mode nog wel zo'n 30w maar ik doe het niet voor stroomverbruik. Hij gaat in stand-by als ik scene plek-kijken start en uit stand-by als ik scene tv-kijken start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wordt iedereen niet een beetje zat van al die zelf opgezette protocollen van bedrijven? We hebben toch ook niet allerlei protocollen om data van een webserver naar een browser te transporteren? Daar hebben we HTTP voor.

Dat is waar het hele internet of things en home automation gewoon nog steeds in kinderschoentjes staat. Iedereen wil zijn standaard doordrukken.

Waarom niet gewoon MQTT voor alles? MQTT is beter en kan op elke laag draaien. Van supercomputers tot aan de kleinste microcontroller die er bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
jams schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 17:06:
[...]

Nee wel gewoon via een netwerk interface. Port 5900 staat open. Eigenlijk op dezelfde manier als de HorizonGo app het doet. Heb hem eigenlijk al zo goed als werkend met ook bediening. Eigenlijk alleen nog maar in een binding vorm gieten. Dan maar hopen dat ze niet in een update de interface omgooien :X
Tof !!!
Dan hoef ik alleen nog maar een manier te verzinnen om die box weer in het netwerk te hangen.
Echt netwerk vriendelijk is die box namelijk niet (in ieder geval niet als je ook zo'n kleine Horizon box hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jams
Duumke schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 20:04:
[...]

Tof !!!
Dan hoef ik alleen nog maar een manier te verzinnen om die box weer in het netwerk te hangen.
Echt netwerk vriendelijk is die box namelijk niet (in ieder geval niet als je ook zo'n kleine Horizon box hebt).
Dat klopt idd dat gaat niet altijd even makkelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jams
Heb een testbare versie van de horizon binding klaar. Hier te downloaden totdat hij gebundeld wordt met openhab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steam73
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-09 09:56
:> Dag mannen,
Ik wil me even voorstellen. Ik ben 42, geen programmeur maar in het verleden veel met php gedaan, en werk al jaren veel op linux (eerst mandrake, later mandriva en nu al een tijdje ubuntu en mint). Ik ben in home automation geïnteresserd geraakt doordat ik enkele slaapkamers in huis een eigen cv-regeling wil gaan geven. Evohome is voor mij onbetaalbaar, en als ik dan toch een smak geld uit ga geven, dan liever aan iets dat breder inzetbaar is. Ik zit nu al een week of twee fora te lezen, waaron dit interessante draadje in tweakers. Soms denk ik te weten wat ik wil, en dan komen er wensen bij, en andere opties, en weg is alle duidelijkheid! Daarom heb ik besloten klein te geginnen, ik hoop dat jullie me bij de keuze wat kunnen helpen?

Mijn wensenlijstje:
- kamerthermostaat zo simpel mogelijk (geen klokthermostaat, wel aansturing vanuit openhab) en als openhab uitstapt, moet de simpele regeling zonder zones zelfstandig doorgaan) en ik heb een grote hekel aan functies die alleen werken via de website van de producent. Producent dood, producten dood.
Ik hoor dat de honeywell round gereversed engineerd is, maar betekent dat ook dat je hem direct kunt aansturen zonder communicatie vie de h0neywell site?
Ik overweeg de Secure thermostaat van robbshop, met de ontvanger bij de ketel. Maar ik begrijp dat die soms erg traag reageert omdat hij in slaap valt om de batterij te sparen. Ik heb liever iets op een adapter.
- Op de slaapkamers overweeg ik de Eurotronic Comet. Eerst één, als dat werkt nog 4 extra.
Als die temperatuurvraagend zijn, kunnen ze dan de ketelschakelaar direct aansturen, of moet dat perse via een sever?
- als server wil ik voorlopig mijn linux pc gebruiken om geld te besparen, met een Aeonlabs gen5 usb-stick.
Als alles werkt overweeg ik een rbpi2 of, als de eerste testen goed uitpakken, de pine64 met 2GB.
- mijn vloerverwarmingspomp wil ik met een stopcontactschakelaar gaan regelen, zodat hij uit blijft als de slaapkamers vragen, en de huiskamer niet.

Zou dit werkend te krijgen zijn? En welke thermostaat adviseren jullie? Ik weet niet hoe ik de ketel zou moeten schakelen vanuit de radiatorthermostaat, als ik de honeywell round zou gebruiken. Iemand een mooi idee voor mij?

Ohja, en voor later loop ik natuurlijk al over van ideen! Ventilatie in keuken en badkamer regelen op luchtvochtigheid, buitenverlichting sturen op zontijden, ik vind die oplossing voor de wasmachine en de droger geweldig, of een ledlamp in de keuken aan of op roodzetten zetten als de vaatwasser klaar is. Voorlopig plannen zat. Maar ik lees dat jullie al meer dan een jaar op OH2 wachten. Nu is er een beta. Wat is nu verstandig voor een nieuwkomer? Eerst nog 1.8, of maar gelijk in 2 beginnen?

[ Voor 11% gewijzigd door steam73 op 30-01-2016 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik zou sowieso nog OH 1.8 pakken, 2.0 is nog veel te buggy om stabiel te draaien. Verder moet je idee prima uit te voeren zijn met OpenHAB, al komt er nog wel wat scripting bij kijken. Maar als je al php kan, moet dat geen probleem zijn. Uiteindelijk is het gewoon een relatief klein script voor een taak in plaats van een groot sofware pakket opstellen.

Helaas is het wel zo dat je bij Honeywell via de website moet. Dat stuk is gereverse-engineerd. Direct met de thermostaat spreken is helaas niet mogelijk. Volgens mij is daarvoor niet echt iets kant en klaars op de Opentherm Gateway na. Al weet ik niet zeker of je dan nog steeds een thermostaat nodig hebt naast die gateway.... Ik heb er al eens eerder naar lopen kijken, maar volgens mij is het nog steeds kiezen tussen 2 kwaden: Of via de cloud en goedkoop, of een halfbakken oplossing die wellicht lang niet zo stabiel/comfortabel werkt. Ik ben wat dat betreft wel tevreden over de Honeywell. Het werkt en is goedkoop.

Volgens mij moet het prima kunnen! Gewoon stapje voor stapje knutselen zou ik zeggen!

Ik ben momenteel ook weer lekker aan het knutselen. Ik ben bijna tevreden over een initieel en simpel model voor mijn verwarming waarmee ik mijn verwarming op het juiste moment wil laten aanslaan om de woning op tijd op temperatuur te hebben. Nu nog even de interface en een paar rules omheen programmeren. En daarna maar eens aan de slag met de refurbished RFXCom die ik binnen heb en de Action deurbel die ik nog heb liggen a 5 euro :+ . En ik heb blijkbaar in de straat nog een temperatuursensor buiten :D _/-\o_

[ Voor 19% gewijzigd door GENETX op 30-01-2016 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steam73
Bedankt voor je bemoedigende woorden. Ga ik dus met 1.8 aan de slag. Nu nog mint op die machine, als dat niet wil, ga ik eerst over op ubuntu 15.10 erop gooien.
Stel dat ik voor de honeywell ga, hoe laat ik dan de ketel stoken tbv een warmtevraag in een slaapkamer, zonder de thermostaat in de kamer op 30 te zetten? Dat zou voor mijn vrouw en kinderen absoluut verwarrend zijn, plus dat dan onduidelijk wordt wanneer de vloerverwarmingspomp mee moet doen of niet.
EDIT: ik zie nu dat hij draadloos is ipv bedraad. Is de communicatie met de schakelaar via zwave protocol?
O, ik heb nog een aan/uit ketel, een oude vaillant. Maar zodra er tussen nu en een paar jaar een nieuwe ketel komt, dan ga ik zeker die OT module inzetten.
Je hebt een temp sensor in de weg? Maar je bent er kennelijk niet echt zeker van? Hoe zit dat?

[ Voor 18% gewijzigd door steam73 op 30-01-2016 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steam73
Die metatmo thermostaat ziet er super cool uit vergeleken met de hw round, en zeker vergeleken met die suffe secure thermostaat. Wel flink stuk duurder en verder dezelfde nadelen als de round. Heeft iemand hier al ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
steam73 schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 21:28:
Bedankt voor je bemoedigende woorden. Ga ik dus met 1.8 aan de slag. Nu nog mint op die machine, als dat niet wil, ga ik eerst over op ubuntu 15.10 erop gooien.
Stel dat ik voor de honeywell ga, hoe laat ik dan de ketel stoken tbv een warmtevraag in een slaapkamer, zonder de thermostaat in de kamer op 30 te zetten?
Normaliter zou ik zeggen "niet". Je ontkomt er dan gewoon niet aan omdat er iets is dat de ketel moet aanslingeren. In jou geval kan het makkelijker omdat je nog een aan/uit geval hebt. Je zou een tweede relais parallel (bij de ketel) kunnen monteren die je dan met OpenHAB kan aansturen om te stoken voor de andere vertrekken. Maar onthoud, je gaat een eigen hobby implementatie maken die een stuk goedkoper is dan het officiele spul. Dat je ergens op moet inleveren ga je niet voorkomen.
Dat zou voor mijn vrouw en kinderen absoluut verwarrend zijn, plus dat dan onduidelijk wordt wanneer de vloerverwarmingspomp mee moet doen of niet.
Afdwingen dat ze het via de app doen straks? Domotica is ook een stukje gewenning wat dat betreft. Maar er zijn ook andere oplossingen. Zo kan je in OpenHAB gewoon een variabele bijhouden met het setpoint voor de kamer. Je kan het zelfs zo regelen dat, mocht je de kamerthermostaat naar 30 gooien met OpenHAB, dat het setpoint voor de kamer in OpenHAB nog steeds op 20 blijft. Je kan ook het setpoint uit de thermostaat opvragen, dus je zou iedere minuut kunnen pollen. Als deze dan niet meer 30 is, dan weet je dat iemand in huis heeft lopen draaien om het setpoint voor de kamer te veranderen. Dat is allemaal mogelijk, men moet alleen niet schrikken als ze eens "30" zien staan.

Wat dat betreft, OpenHAB weet je setpoint voor de kamer. Verder kun je de temperatuur ook opvragen. Dus een eenvoudige regeling is om de vloerverwarming aan te gooien als de SetpointHoneywell != SetpointKamer && TemperatuurKamer < SetpointKamer.
EDIT: ik zie nu dat hij draadloos is ipv bedraad. Is de communicatie met de schakelaar via zwave protocol?
O, ik heb nog een aan/uit ketel, een oude vaillant. Maar zodra er tussen nu en een paar jaar een nieuwe ketel komt, dan ga ik zeker die OT module inzetten.
Geef anders een linkje. Honeywell heeft een aantal varianten, afhankelijk van je situatie. Connected = communicatie via internet (dat wil je) en Wireless = draadloze comunicatie naar de ketel (maar zegt niks over cloud). Helaas zie ik nu ook dat er geen Round Connected On/Off is, enkel de wireless :F
Je hebt een temp sensor in de weg? Maar je bent er kennelijk niet echt zeker van? Hoe zit dat?
Buren hebben blijkbaar een 433MHz weerstation die ik kan ontvangen met mijn RFXCom. Die zag ik niet met pilight. Dus ik ga lekker parasiteren :P . Ook mijn intelligente CV-start script werkte vanochtend prima. Alleen sloeg de ketel nog iets te vroeg aan. Eens even kijken hoe het zich ontwikkeld om te zien of ik het model of parameters nog bij moet stellen. Is nu wel gecalibreerd aan de hand van de koude dagen begin dit jaar.

[ Voor 6% gewijzigd door GENETX op 31-01-2016 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steam73
Hier een linkje van de hw round wireless connected: http://www.sanispecials.n...Oye6a_W1MoCFcluGwoddZ4Mjg

Hij heeft een draadloze schakelaar bij de ketel, dus ik dacht dat die misschien via zwave zou zijn te bedienen. Net zo als ik dacht dat als ik de secure themostaat http://www.robbshop.nl/secure-wand-thermostaat-met-ontvanger . Als je naast, of parallel aan de zwave thermostaat de schakelaar bij de ketel kunt bedienen met de zwave usbstick, dan hoeft er in het display van de thermostaat geen vreemde waarde te staan n kun je toch de ketel laten stoken. Maar zo werkt het dus niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
steam73 schreef op zondag 31 januari 2016 @ 19:36:
Hier een linkje van de hw round wireless connected: http://www.sanispecials.n...Oye6a_W1MoCFcluGwoddZ4Mjg

Hij heeft een draadloze schakelaar bij de ketel, dus ik dacht dat die misschien via zwave zou zijn te bedienen. Net zo als ik dacht dat als ik de secure themostaat http://www.robbshop.nl/secure-wand-thermostaat-met-ontvanger .
Nee dat is bij mijn weten helaas gesloten inderdaa
Als je naast, of parallel aan de zwave thermostaat de schakelaar bij de ketel kunt bedienen met de zwave usbstick, dan hoeft er in het display van de thermostaat geen vreemde waarde te staan n kun je toch de ketel laten stoken. Maar zo werkt het dus niet?
Nou, zo werkt het wel voor jou dus :*) . Ik ging er in de eerste post een beetje van uit dat je gewoon al OpenTherm had. Het enige wat je nog wel wil hebben is een een detectie op je huidige thermostaat zodat je systeem weet dat de kamerthermostaat om verwarming vraagt zodat je de pomp kan openen richting je vloerverwarming.

Edit:
Inmiddels, na veel gepruts, de RFXCom-binding aan het werk. Het vergde nogal wat moeite door brakke handleidingen... By default werd Elro niet herkend, maar kreeg ik wel wat "ARC" berichten binnen. Daarmee kon ik het spul echter weer niet schakelen. Toen op advies van de OpenHAB RFXCom pagina Lighting4 geprobeerd. Slechts 3/8 wilden nu schakelen... Dat terwijl de RFXCom wel netjes alle signalen van pilight onderschepte... Uiteindelijk er toch achter gekomen dat voor verzenden Lighting1.AB400D moest werken, en dat doet het. Dus alle stekkerdozen openhalen om te achterhalen welke code ze ok alweer hadden, want de config in pilight is dusdanig anders 8)7 . Via Lighting moet ik ze dan weer ontvangen.... Meh!

Dus, al met al werkt het en ik verwacht dat ik de (refurbished) RFXCom maar hou omdat het toch wat minder houtje-touwtje is en er meer devices ondersteund. Maar waar bij Domoticz de RFXCom een soort heilig iets lijkt te zijn, ben ik niet geheel overtuigd... Voor hen die twijfelen:

RFXCom vs pilight op Arduino Nano:
+ Beter bereik, ik kan nu ook in de keuken mijn Elro afstandsbediening gebruiken om bijvoorbeeld Kodi naar het volgende nummer te dirigeren.
+ Ik kan nu ook de laatste 4 knoppen van die afstandsbediening misbruiken 8)
+ Meer protocollen

-- Behoorlijk duur, zelfs de refurbisched is met ~85 euro gewoon niet goedkoop
-- Alsnog wel matige kwaliteit, de mijne was DOA, maar bleek gelukkig toch te werken toen ik hem even openschroefde. Al testen ze alles wel, ik zal wel net pech gehad hebben tijdens transport ofzo, ondanks dat het goed ingepakt was. Bij RFXcom mailden ze me direct na deze post, dus klasse! Al geeft het mij toch nog te denken over de bouwkwaliteit.
-- Niet bi-directioneel waardoor je voor iedere schakelaar 2 Switch items nodig hebt en die aan elkaar moet knopen met rules zodat in OpenHAB de status van een schakelaar wordt geupdate als je iets aan zet met een afstandsbediening. Al is dat OpenHAB specifiek, net als mijn eigen gestuntel om de config goed te krijgen.

Nu is dat laatste voor mij geen echt probleem, want de afstandsbedieningen hadden bij mij geen functie meer verder... Maar toch, het is brak. Heb je nu pilight en overweeg je een RFXCom dan is mijn advies: Doe dat alleen als je wat koppelen wat niet in pilight kan en waarvoor ook geen redelijk alternatief is, of wanneer je serieuze issues hebt met signaalontvangst. Ik ben namelijk niet overtuigd, al heb ik genoeg 433MHz wat ik wil blijven gebruiken in de toekomst om het goed te praten.

[ Voor 52% gewijzigd door GENETX op 31-01-2016 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
Ik ben ook bezig met de RFXCom, maar dat is nog niet zo makkelijk... (eerlijk is eerlijk, dat ging via Domoticz wel relatief makkelijk). Mocht je een goede tip of tutorial hebben, dan graag...

Verder ben ik wel verder gekomen om de lampen nu netjes te laten schakelen op basis van aanwezigheid en dan alleen als het donker is.

Ik moet alleen nog wel een keer mijn files "opruimen" aangezien het nogal een zooitje aan het worden is. Verder moet ik nog een keer een soort van backup inrichten.

Tenslotte verwacht ik in Maart een Pine64 (2GB versie), en wil daar OpenHAB op gaan draaien (incl. battery pack). Ik twijfel daarmee alleen nog of ik de via de Backerpack aangeboden zwave module bij ga bestellen, of dat ik toch zo'n AeonLabs Gen5 USB stick ga halen (ik neig meer naar het laatste aangezien dat mee te nemen is naar een ander systeem).

** EDIT **
Ik dacht trouwens dat je een CV alleen aan kon sluiten als je OpenTerm beschikbaar hebt op de CV...

[ Voor 6% gewijzigd door Duumke op 01-02-2016 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Nee, ik heb niet echt een tutorial ofzo. Maar zo te zien heb je het al werkend, dus ben je er zelf ook al wel achter gekomen. OpenHAB 1 is gewoon van nature iets moeilijker te configureren. EN ja, een CV zonder opentherm kun je heel makkelijk aansturen, een relais is alles wat je in principe nodig hebt. Juist OpenTherm is een stuk moeilijker/duurder vanwege het protocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:43
GENETX schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 09:07:
[...]
Juist OpenTherm is een stuk moeilijker/duurder vanwege het protocol.
Valt ook wel mee.
Als je een beetje handig bent kun je zelf een OTGW in elkaar zetten en solderen, dan ben je voor 30-40 euro klaar. Als je vervolgens de otmonitor daemon op een Raspberry Pi o.i.d. draait kun je gewoon via een webinterface je ketel uitlezen en aansturen (tijdelijk of constant setpoint doorvoeren bijv.). Enige vereiste aan dat laatste is wel dat je thermostaat het moet toestaan om het setpoint extern te laten overrulen. Met de Remeha iSense thermostaat werkt dat pas vanaf v19 of hoger dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
ThinkPadd schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 10:23:
[...]

Valt ook wel mee.
Als je een beetje handig bent kun je zelf een OTGW in elkaar zetten en solderen, dan ben je voor 30-40 euro klaar. Als je vervolgens de otmonitor daemon op een Raspberry Pi o.i.d. draait kun je gewoon via een webinterface je ketel uitlezen en aansturen (tijdelijk of constant setpoint doorvoeren bijv.). Enige vereiste aan dat laatste is wel dat je thermostaat het moet toestaan om het setpoint extern te laten overrulen. Met de Remeha iSense thermostaat werkt dat pas vanaf v19 of hoger dacht ik.
Geeft de thermostaat dan ook de nieuwe setpoint weer als 'gewenste temperatuur'? Of is dat nog zn eigen setpoint dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 10:47:
[...]

Geeft de thermostaat dan ook de nieuwe setpoint weer als 'gewenste temperatuur'? Of is dat nog zn eigen setpoint dan?
Dat verschilt per thermostaat denk ik.

Zoals ik het gebruik: normaalgesproken draait de thermostaat gewoon z'n klokprogramma, zonder invloed vanuit domotica.
We gaan langere tijd weg: ik zet hem handmatig op continu nachttemperatuur (15 °C). Uurtje voor we thuiskomen zet ik via m'n telefoon (VPN --> webpagina otmonitor) de TT op 19 graden en de thermostaat ziet dit en gaat stoken. Bij thuiskomst staat de thermostaat nog steeds op het nachtprogramma. Als ik op de thermostaat op 'Vervolg programma' druk dan schiet hij weer naar setpoint van 15 graden. Of ik wissel zelf naar het klokprogramma zodat het normale proces weer hervat wordt.

Andersom kan ik bijv. ook als ik de thermostaat vergeten ben lager te zetten (en hij staat nog op 19,5 ofzo ingesteld) een TT van 15 graden in stellen. Bij het volgende programmablokje zal hij dan echter weer naar het setpoint van de thermostaat schieten, dus in dat geval stuur ik een TC, oftewel een setpoint die gehandhaafd blijft totdat je hem weer op TC=0 (=thermostaat mag het weer overnemen) zet.

Maar ik gebruik de OTGW meer voor het loggen, wat erg goed heeft geholpen bij Gas besparen door middel van CV tuning deel II.

De OTGW werkt via een seriele aansluiting (of USB-Serial kabel), je hoeft die otmonitor-daemon niet perse te draaien als je liever zelf wat schrijft. Je kunt ook gewoon een socket openen naar de seriële poort en dan tegen het ding praten. Voordeel van die daemon vind ik echter dat je gewoon via een HTTP-request commando's kan sturen, wat vanuit bijna elke domotica applicatie wel kan.

Ik heb het ding overigens in m'n LAN hangen via een Serial-to-Ethernet converter van $11. Ik heb Domoticz namelijk in een VM draaien, dan is alleen een IP-adres van de OTGW te hoeven invullen wat makkelijker dan een USB-kabel naar m'n ESXi bak moeten trekken en doormappen naar de VM.

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 02-02-2016 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
ThinkPadd schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 10:53:
[...]
Maar ik gebruik de OTGW meer voor het loggen wat erg goed heeft geholpen bij Gas besparen door middel van CV tuning deel II
Wow, gaaf! Dank, dat grafiekje trekt me al over de streep om die gateway binnenkort in huis te gaan halen :D
Edit: die CV temperatuur komt niet uit de OpenTherm info maar uit 2 sensors op aanvoer- en retourleiding?
Of zijn die wel degelijk uit de OpenTherm data te halen met die gateway?

[ Voor 15% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-02-2016 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 10:56:
[...]

Wow, gaaf! Dank, dat grafiekje trekt me al over de streep om die gateway binnenkort in huis te gaan halen :D
Edit: die CV temperatuur komt niet uit de OpenTherm info maar uit 2 sensors op aanvoer- en retourleiding?
Of zijn die wel degelijk uit de OpenTherm data te halen met die gateway?
Eerst had ik het met 2 sensoren op aanvoer- en retourleiding inderdaad. Met de OTGW was dat niet meer nodig. Moest wel forceren (AA=28 commando doorgeven) dat de retourtemperatuur werd opgevraagd, de thermostaat deed dit blijkbaar niet, dus pikt de OTGW het ook niet op. Normaal leest de OTGW alleen mee, maar je kunt het verkeer dus ook beïnvloeden.

Verdere berichten over de OTGW passen beter in [OTGW] OpenTherm gateway of stuur even een DM voor specifieke vragen.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 02-02-2016 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
OpenHAB 2 beta 2 is ook gereleased die compatibility issues met OH1 addons moet verhelpen. Blijkbaar was ik niet de enige. Uit een mail blijkt ook dat 1.8.1 niet lang op zich zal laten wachten.
https://github.com/openha...tro/releases/tag/2.0.0.b2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
GENETX schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 09:07:
Nee, ik heb niet echt een tutorial ofzo. Maar zo te zien heb je het al werkend, dus ben je er zelf ook al wel achter gekomen.
Nee, helaas niet. De lampen die ik schakel zijn Philips Hue lampen via de bridge met bijbehorende binding.
Ik moet daarmee wel zeggen dat het prettiger werkt om scenes te gebruiken die zelf geprogrammeerd zijn in OpenHAB, dan degene die je via de app kunt doen (dat werkt zo onnauwkeurig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ooh, ok! Als je aangeeft welke andere schakelaars je via de RFXCom wil aansturen kan ik je wel op weg helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
GENETX schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 19:29:
Ooh, ok! Als je aangeeft welke andere schakelaars je via de RFXCom wil aansturen kan ik je wel op weg helpen :)
Ik heb gewoon een stel simpele KAKU schakelaars voor zaken die minder belangrijk zijn, gelukkig is er dus geen haast mee. De binding zou ik al wel ingesteld moeten hebben, zie onderstaande voor de settings die ik in openhab.cfg heb staan:

############## RFXCOM Binding ###################

# Serial port of RFXCOM interface
# Valid values are e.g. COM1 for Windows and /dev/ttyS0 or /dev/ttyUSB0 for Linux
rfxcom:serialPort=/dev/ttyUSB0

# Set mode command for controller (optional)
# E.g. rfxcom:setMode=0D000000035300000C2F00000000
# rfxcom:setMode=

Ik heb alleen geen idee welke info ik precies nodig heb voor de KAKU devices. Ik weet dat ze een uniek ID zouden moeten hebben, echter weet ik zo niet waar ik die weer terug kan vinden (ik heb habmin geïnstalleerd staan, maar daar wordt ik ook niet veel wijzer van).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik zou zeggen, begin eerst eens met het draaien van de Windows RFXCom applicatie met de RFXCom aangesloten uiteraard.

Volgens de manual ( http://www.rfxcom.com/Web...ads/RFXtrx_User_Guide.pdf ) zie ik dat KaKu of het AC of het ARC protocol gebruikt (pagina 9). Zet in de manager, na het verbinden, deze protocollen aan en doe set-mode. Druk nu eens op de knoppen van je AB en kijk of je de data ontvangt.

Als je dat kan uitlezen, dan kan je in iedder geval "Save settings" doen. Dat schrijft weer naar je RFXCom welke modules moeten worden gebruikt. Dat is identiekl aan de regel "rfxcom:setMode=" (die daarmee dus niet meer nodig is).

Volg verder https://github.com/openhab/openhab/wiki/RFXCOM-Binding
Ik verwacht dat je iets in je Items binding nodig hebt als:

code:
1
2
Switch schakelaarARC { rfxcom=">12345.67:LIGHTING1.ARC:Command" } 
Switch schakelaarAC { rfxcom=">12345.67:LIGHTING2.AC:Command" }

Note: AC is learning mode KaKu schakelaars, ARC voor schakelaars die je handmatig op een kanaal moet zetten. Heb zelf Elro schakelaars, dus mijn eigen code is voor jou niet van toepassing. Die "12345.67" kun je krijgen door te kijekn wat het ID is in de RFXCom manager en dan een HEX to DEC conversie doen. Dat laatste hoeft niet voor de unit ID (de "67" in mijn voorbeeld)

Zorg dat je OpenHAB stopt voor je de RFXCom weer aansluit, en check na het aansluiten of de RFXCom weer op /dev/ttyUSB0 zit voor je OpenHAB start. Ik neem aan dat de user waar openhab op draait ook lid is van de dialout groep (zie de github pagina).

Edit:
Om het er makkelijker op te maken, voor een deurbel hoef je dan weer geen Hex2Dec conversie te doen op het ID 8)7 (maw, de deurbel doet 't ook, nu nog een melding sturen en een lamp laten knipperen ofzo :P ) . Wel mooi om ook via my.openhab een melding naar de smartphone te sturen. Weet ik ook wanneer de TNT een poging heeft gedaan een pakket af te leveren >:)

[ Voor 24% gewijzigd door GENETX op 02-02-2016 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
@GENETX: Bedankt voor de tips. In de Manager applicatie zie ik inderdaad netjes info verschijnen voor de KAKU schakelaars (en de afstandsbedieningen). Ik vraag me alleen af of ik de zender/ontvanger iedere keer weer moet koppelen aan een windows machine indien er nieuwe schakelaars bij komen...

Maar wel prettig dat ik nu in ieder geval het idee heb dat ik er verder mee kom ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Je kan OpenHAB ook in de debug mode zetten, dan komen ze daar. Nu ik het zo bedenk, dat is ook wat ik uiteindelijk heb gedaan nadat ik de settings goed had. Mocht het niet werken, check dan ook dat om er zeker van te zijn dat de RFXCom manager en de OpenHAB plugin hetzelfde werken. Want dat is iets waa rik niet helemaal zeker van ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:08

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het KAKU signaal bestaat uit een huiscode en een unit code. Unitcode loopt van 1 tot 16 (unitcode 0 is de group on en group off)

Wat ik zelf gedaan heb is voor openhab enkele huiscodes bedacht (gewoon willekeurig) en daarvoor een apparte UI gemaakt met 16 aan/uit knoppen per huiscode. Als ik dan een nieuwe ontvanger heb kan ik deze gewoon inprogrameren door de ontvanger in leer mode te zetten en dan op mijn telefoon de switch aan te doen.

Mijn openhab laat ik niet dezelfde huiscode als mijn zenders gebruiken. Ik koppel elke lamp appart aan de zender en aan openhab. Van alle zenders heb ik wel een item aangemaakt, maar dat is meer om (eventueel) bij te kunnen houden op welke knoppen er gedrukt is.

Voor het toevoegen van zenders zul je inderdaad in je log moeten kijken wat er voorbij komt om te bepalen wat de (vaste) huiscode van die nieuwe ontvanger is.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-09 16:08
Janoz schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 09:49:
Het KAKU signaal bestaat uit een huiscode en een unit code. Unitcode loopt van 1 tot 16 (unitcode 0 is de group on en group off)
Dit klopt voor de oudere KAKU met adrescodewieltjes (A-P/1-16). Deze gebruiken het ARC protocol.
De nieuwere KAKU heeft een inleermogelijkheid en kan werken met het ARC en AC protocol.

Het heeft de voorkeur om de nieuwe modules aan te sturen met het AC protocol. Deze bestaat uit een ID (hex 1 t/m 3 FF FF FF) en unit nummer (1 t/m 16)
Voordeel van het AC protocol is dat je de dimmer module op een dim level kunt instellen van (0 t/m 15)
Alle ARC en AC dimmers hebben de eigenschap om in een dim cycle te gaan als de module aan staat en je stuurt dan nogmaals een ON command. Bij de AC dimmer kan je dit voorkomen door in plaats van een ON command een set dim level 15 te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:08

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Met huiscode bedoel ik die ID, vroeger waren dat er instelbar 16, nu heeft elke zender een willekeurig gekozen voorgeprogrameerd nummer. Ik heb zelf enkel de lerende ontvangers.

Oh, en om te voorkomen dat een dimmer in de dim cycle gaat kun je ook een GROUP_ON commando sturen ipv een ON (dan moet de unitcode volgens mij wel 0 zijn). Voordeel daarvan is dat hij geoon aangaat op de vorige dimstand.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steam73
Tjonge, jullie zijn al zo veel verder dan ik! Knap werk allemaal _/-\o_.
Mijn eerste hardware zal hopelijk morgen geleverd gaan worden (Aeon zwave-USB-stick Gen5, Secure thermostaat SRT322, 4 schakelaars (greenwave Zpower node) en voorlopig één Comet radiatorthermostaat).

Ondertussen aan het inlezen op de openhab wiki. De installatie op ubuntu lijkt redelijk straight forward. Maar ik kan nergens vinden welke communicatie Mosquitto nu precies doet. Op de één of andere manier geeft hij meldingen aan mobiele apparaten, maar meer begrijp ik er niet van. De term 'broker' ken ik ook alleen als makelaar. Heb ik die echt nodig als ik de openhab-app ga gebruiken op mijn tablet? Ik heb hierop gegoogled, maar ik loop vast in de afkortingen en het gebruikte jargon.

Een andere vraag die in mij opkwam, is over de configuratie van de items. Ik zie in de wiki allemaal regeltjes per apparaat,https://github.com/openhab/openhab/wiki/Z-wave-Binding-Examples, maar als mijn apparaat nu niet in de wiki genoemd wordt, hoe kom je dan aan de info tussen acculades? Kun je dat reversed engineeren, of krijg je die info van de producent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
steam73 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 19:52:
Tjonge, jullie zijn al zo veel verder dan ik! Knap werk allemaal _/-\o_.
Mijn eerste hardware zal hopelijk morgen geleverd gaan worden (Aeon zwave-USB-stick Gen5, Secure thermostaat SRT322, 4 schakelaars (greenwave Zpower node) en voorlopig één Comet radiatorthermostaat).

Ondertussen aan het inlezen op de openhab wiki. De installatie op ubuntu lijkt redelijk straight forward. Maar ik kan nergens vinden welke communicatie Mosquitto nu precies doet. Op de één of andere manier geeft hij meldingen aan mobiele apparaten, maar meer begrijp ik er niet van. De term 'broker' ken ik ook alleen als makelaar. Heb ik die echt nodig als ik de openhab-app ga gebruiken op mijn tablet? Ik heb hierop gegoogled, maar ik loop vast in de afkortingen en het gebruikte jargon.
Nope, er is gewoon een Android app en volgens mij ook gewoon een iOS app :) . Mosquitto (MQTT) is meer een licht protocol om te communiceren met mobiele apparaten (nodes), wat eerder kleine sensoren en dergelijke zijn. Zelf geen ervaring mee tho.
Een andere vraag die in mij opkwam, is over de configuratie van de items. Ik zie in de wiki allemaal regeltjes per apparaat,https://github.com/openhab/openhab/wiki/Z-wave-Binding-Examples, maar als mijn apparaat nu niet in de wiki genoemd wordt, hoe kom je dan aan de info tussen acculades? Kun je dat reversed engineeren, of krijg je die info van de producent?
Ik denk dat het beste met HabMin aan de slag kan. Dan heb je een web interface voor configuratie en die heeft ook discovery spul voor Z-wave om exact die data te achterhalen. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik gok dat je daar wel een eind mee komt.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steam73
Thanx,
die naam was ik ook al eens tegengekomen, maar het is zo in het begin lastig het overzicht te bewaren. Als morgen alles binnen is zal het wat concreter gaan worden hoop ik. Ok, HabMin it is. Ik meld me weer als ik wat heb werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
Ik ga dit weekend de KAKU schakelaars toevoegen aan het systeem.
Daarnaast wil ik de bestanden met regels en items eens goed gaan opruimen aangezien dit in de loop der tijd een zooitje is geworden.

Ik heb alleen nog wel een vraag waar GENETX mij wellicht wel antwoord op kan geven.
Ik wil de bestanden ook op Github gaan posten om zo een backup te hebben en mogelijk om wat inzicht te geven in mijn config/regels zodat anderen daar wellicht een voordeel aan kunnen hebben.
Ik ben alleen niet zo handig met Github, mijn voorkeur zou namelijk zijn dat ik het op een van beide plekken zou bijwerken en dat dit dan vervolgens periodiek gesynct wordt. Is dit mogelijk, zo ja, is er ergens een tutorial?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Nee, niks gaat automatisch. Je moet zelf de bestanden toevoegen en dan committen en pushen naar GitHub. Eigenlijk is het een tool om met een grote groep ontwikkelaars aan software te werken. Gewoon even googlen, er zijn zat git turials te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
In dat geval gaat dat het niet worden voor mij. Dit zijn dingen die voor mij automatisch moeten gaan, anders gebeurt het lang niet vaak genoeg. Ik ga wel uitzoeken of ik een ander soort oplossing kan verzinnen waarmee het wel automatisch kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Je kan ook een dropbox folder read-only delen met het publiek volgens mij. Dat is wel een mooie oplossing denk ik. Of je moet met wat scripts ine en cronjob aan de slag om het automatisch te laten doen, moet volgens mij ook wel te doen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
Geen idee hoe uitgebreid je zoiets wilt hebben, maar dit gebruik ik om dagelijks m'n config directory naar een private bitbucket repo te pushen.

crontab:

code:
1
0 2 * * * /home/jeroen/scripts/tools/backup/openhab2git.sh

scriptje

code:
1
2
3
4
5
#!/bin/bash
cd /opt/openhab/configurations
git add . 
git commit -a -m "update"
git push origin master

Zou ook naar een publieke repo kunnen, maar pas wel op met je openhab.cfg, hier kunnen dan accountgegevens in staan.

[ Voor 8% gewijzigd door sfinx op 06-02-2016 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
@GENETX en @sfinx; bedankt voor jullie tips. Met het cron script kan ik wellicht wel wat. Ik zal het nog wel wat moeten tunen, want ik zou inderdaad openhab.cfg niet publiekelijk beschikbaar willen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Geheel stilletjes is ook OpenHAB 1.8.1 gereleased met wat kleine bugfixes:
https://github.com/openhab/openhab/wiki/Release-Notes-1.8

Nog een vraagje voor sfinx: Ik heb inmiddels ook alle logging naar InfluxDB en Grafana (thanks voor de tip, ik heb zelfs ook direct toegepast op mijn werk :D _/-\o_ ). Nu heb ik de grafieken er via een Webview in zitten. Het "Image" element werkte bij mij niet. Hoe doe jij dat? Heb jij ze ook via WebView of toevallig toch de Image elementen aan de praat gekregen?

[ Voor 58% gewijzigd door GENETX op 07-02-2016 12:54 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 18 Laatste