En ook ik ben aan het spelen met Openhab. erg cool allemaal, maar wel een steile leercurve. Ben bijvoorbeeld drie dagen aan het ploeteren geweest voordat ik er achterkwam dan Openhab case-sensitive is en dat dat de hele interface doet crashen: bij Text item=Temp_arduino1 had ik "Text" als "text" getyped, overgenomen van een van de vele fora, alles wat hier na kwam viel weg....
Maar er is ook progressie:
Ik heb werkend:
- Openhab op een Raspberry Pi (vorige model) geinstalleerd en werkend met MQTT (Mosquitto) , persistance via Mysql, Samba om de boel eenvoudig te kunnen editen (easy going, ik heb 18 jaar Linux ervaring)
- Een arduino met ethernet shield in de woonkamer die via een DHT22 temp en luchtvochtigheid meet en via een BMP085 sensor de luchtdruk
- een ESP8266-01 kaartje met een DHT11 sensor die standalone via WIFI temp en vocht doorgeeft uit een andere kamer; heel cool, wil dit systeempje op twee AA batterijen laten lopen, ben benieuwd naar hoe lang dat goed gaat
- een arduino die via een nRF24L01+ module (moet er wel een dikke condensator op solderen om een beetje bereik te krijgen) rechtstreeks met de PI communiceert, proefje gedaan met een DHT22 sensor, liep goed, kan hier verder alles aanhangen wat ik wil
- De binding met onze LG televisie, werkt nog niet vlekkeloos, maar kan de TV uitzetten en muten; uitstekend om zo mijn twee puberzonen in de gordijnen te krijgen
- De weather binding met Wunderground, gaat goed, maar bv de windrichting komt af en toe niet door
Gepland:
- Ik heb hier
http://www.hoperf.nl/RFM69HW drie RFM69HW transceivers besteld die wel 1000 meter zouden moeten overbruggen. Ideaal om data vanuit bijvoorbeeld mijn kasje in de tuin binnen te halen en om bv het watersysteem aan te sturen. Lastig: de afstand tussen de contacten is 2mm terwijl al mijn andere zooi op de standaard 2.54mm staat, ben dus aan het McGyveren met een printplaatje en koperen draadjes om dat werkend te krijgen. Heeft iemand daar ervaring mee?
Graag!!
- Een bewegingssensor voor bij de oprit, draadloos, batterijen / zonnepaneeltje?
- Het draadloos aansluiten van een aantal bewegingssensors/magneetcontacten: eenvoudig beveiligingsysteem? Koppelen met camera's?
- Verder uitdiepen van de mogelijkheden van de ESP8266 / RFM69HW kaartjes om zo al dan niet bedraad of via batterijen/solar heel goedkoop nodes te kunnen maken om bv data te verzamelen, relais te kunnen bedienen etc.
Vraag:
Openhab maakt zelf tabellen aan in Mysql; heel handig. Maar wat als je nou een node een andere naam geeft? Je blijft dan zitten met een tabel die niet gebruikt wordt en je bent je historische data kwijt; ik ben programmeer technisch niet onderlegd, kan handig knippen/plakken/editen, maar daar houdt het op....
Conclusie: heel leuk allemaal, goed te doen, maar vreet tijd en doorzettingsvermogen. Wat me aanspreekt is dat je met hele goedkope onderdeeltjes heel veel kan bereiken, heb eenvoudig het geld niet om flink te investeren in Zwave, Philips HUE etc; dan maar de hobby-bob methode!