Zelf geen ervaring mee, maar ik verwacht het windows tooltje dat ze hier hebben: http://www.rfxcom.com/epa...5469/Categories/Downloads
Dank, ook dat is nuttige info.GENETX schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 20:53:
Zelf geen ervaring mee, maar ik verwacht het windows tooltje dat ze hier hebben: http://www.rfxcom.com/epa...5469/Categories/Downloads
Laat ik me vraag iets anders stellen.
Wat ik nodig heb om te begrijpen hoe ik de code moet invoeren is een voorbeeld.
bv
Ik gebruik RFXcom met een KAKU (aan/uit) schakelaar.
Deze wil ik aan/uit kunnen schakelen met openHAB. Hoe komt de volledige code er dan uit te zien om het schakelen te realiseren?
https://github.com/openhab/openhab/wiki/RFXCOM-Binding dus 
Tsja, hier begint het wat lastiger te worden als je er niet in duikt. In de basis heb je 2 dingen nodig:
1. Een stukje config in je items
2. Een stukje code in je sitemaps.
Voor 1 heb je iets nodig zoals:
En voor je sitemap moet je nog een knopje toevoegen om het item ook daadwerkelijk te tonen. Verder stuurt het commando hierboven alleen (een ">" is uitgaand vanuit OpenHAB naar het apparaat, "<" is inkomend)
Let wel, ik heb geen ervaring met de RFXCom en ik weet (als ik de lijst zo zie) ook niet zeker of KAKU al wel in OpenHAB wordt ondersteund (Elro en Home Easy spul zie ik bv wel). Maar verder, verdiep je zelf ook, we willen hier best helpen, maar we zijn geen helpdesk om je config voor je te maken. Zoals gezegd, OpenHAB is niet heel eenvoudig en het is toch belangrijk als je eerst zelf de basics wat betreft configureren uitzoekt en daar een mee speelt. Er het is nogal modulair, dus je zal eerst moeten weten wat items, sitemaps, persistence en rules bijvoorbeeld zijn en hoe ze op elkaar aansluiten. En ook google is je vriend
. Hier heb je wellicht ook wat aan: http://www.domoticaforum....c.php?f=82&t=9515&start=0
Tsja, hier begint het wat lastiger te worden als je er niet in duikt. In de basis heb je 2 dingen nodig:
1. Een stukje config in je items
2. Een stukje code in je sitemaps.
Voor 1 heb je iets nodig zoals:
code:
1
| Switch Schakelaar { rfxcom=">636602.1:Command" } |
En voor je sitemap moet je nog een knopje toevoegen om het item ook daadwerkelijk te tonen. Verder stuurt het commando hierboven alleen (een ">" is uitgaand vanuit OpenHAB naar het apparaat, "<" is inkomend)
Let wel, ik heb geen ervaring met de RFXCom en ik weet (als ik de lijst zo zie) ook niet zeker of KAKU al wel in OpenHAB wordt ondersteund (Elro en Home Easy spul zie ik bv wel). Maar verder, verdiep je zelf ook, we willen hier best helpen, maar we zijn geen helpdesk om je config voor je te maken. Zoals gezegd, OpenHAB is niet heel eenvoudig en het is toch belangrijk als je eerst zelf de basics wat betreft configureren uitzoekt en daar een mee speelt. Er het is nogal modulair, dus je zal eerst moeten weten wat items, sitemaps, persistence en rules bijvoorbeeld zijn en hoe ze op elkaar aansluiten. En ook google is je vriend
[ Voor 27% gewijzigd door GENETX op 09-07-2015 09:30 ]
Ik waardeer jullie hulp. habmin heb ik geinstalleerd en ben in staat om knoppen aan te maken, ook de Items en Sitemaps te realiseren.
De code heb gevonden en kunnen toevoegen, alleen is mij niet duidelijk wanneer je welk commando stuurt. Met wat je nu hebt geschreven kan ik verder!
Dank zover
EDIT:
En KAKU wordt ondersteund door RFXcom antenne. Ik heb de antenne geconfigureerd voor HomeEasy/Elro/KAKU - Dit kun je doen met het management programma welke te downloaden in op RFXcom
De code heb gevonden en kunnen toevoegen, alleen is mij niet duidelijk wanneer je welk commando stuurt. Met wat je nu hebt geschreven kan ik verder!
Dank zover
EDIT:
En KAKU wordt ondersteund door RFXcom antenne. Ik heb de antenne geconfigureerd voor HomeEasy/Elro/KAKU - Dit kun je doen met het management programma welke te downloaden in op RFXcom
[ Voor 24% gewijzigd door vanputten80 op 09-07-2015 11:41 ]
Hoe bedoel je dat precies?vanputten80 schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 11:38:
Typo!
Wat ik bedoelde is dat ik weet hoe en waar ik de RFXcom commando`s kan toevoegen. Alleen dat ik nog niet wist op welke manier ik het juiste commando kan uitsturen.
Je uitleg met "een ">" is uitgaand vanuit OpenHAB naar het apparaat, "<" is inkomend" heft mij geholpen.
Ik had even een zetje in de juiste richting nodig! Nu kan ik verder met experimenteren.
Wat ik bedoelde is dat ik weet hoe en waar ik de RFXcom commando`s kan toevoegen. Alleen dat ik nog niet wist op welke manier ik het juiste commando kan uitsturen.
Je uitleg met "een ">" is uitgaand vanuit OpenHAB naar het apparaat, "<" is inkomend" heft mij geholpen.
Ik had even een zetje in de juiste richting nodig! Nu kan ik verder met experimenteren.
Sowieso vond ik dat nogal vreemd bijd e RFXCOM binding, dooegaans zijn ze bidirectioneel voor schakelaars (als in, je kan een schakelaar met OpenHAB aanzetten, maar ook het commando dat je met de originele afstandsbediening stuurt ontvangen).
Na een flinke avond googlen is het me gelukt om de thermometer en een schakelaar actief te krijgen!
Ik ben hier ruim 3 dagen mee bezig geweest om uit te zoeken hoe het werkt, met succes! Met wat doorzettingsvermogen en goed zoeken/logisch nadenken kun je hiermee aan de slag.
Het omzetten van HEX naar DEC was voor mij nieuw, per toeval kwam ik daar achter en toen kreeg ik mijn schakelaar aan de gang
Number Temperatuur "Temperatuur Huiskamer [%.1f Graden]" { rfxcom="<26638:Temperature" }
Switch Kast "Kast" <light> { rfxcom=">8858810.03:LIGHTING2.AC:Command" }
Hoe heb ik het gedaan:
Uitgaande dat de RFXcom antenne goed werkt heb ik het volgende gedaan (Windows machine):
1.RFXmngr (Windows program) gedownload van RFXCom site. Geïnstalleerd en gestart.
2. Ik heb een afstandsbediening voor de KAKU en op ON/OFF geklikt. De volgende code kreeg ik in beeld:
Packettype = Lighting2
subtype = AC
Sequence nbr = 42
ID = 019426A
Unit = 10
Command = On
Signal level = 7
3. Gezocht op internet naar juiste Item naam in OpenHAB voor Lightning2 dat is:
{ rfxcom="> SensorId.UnitCode:LIGHTING2.AC:Command" }
4. Binding accepteert alleen decimale nummers, voor mijn deviceID is dat, 0x019426A = 1655402.
Ik kan niet verklaren waarom, je kunt een HEX – DEC berekening doen op deze site.
5. Ik heb de volgende code ingevoerd in het item bestand:
Kast "Kast" <light> { rfxcom=">1655402.03:LIGHTING2.AC:Command" }
Een knop aangemaakt in sitemap met HABmin.
Ik ben hier ruim 3 dagen mee bezig geweest om uit te zoeken hoe het werkt, met succes! Met wat doorzettingsvermogen en goed zoeken/logisch nadenken kun je hiermee aan de slag.
Het omzetten van HEX naar DEC was voor mij nieuw, per toeval kwam ik daar achter en toen kreeg ik mijn schakelaar aan de gang
Number Temperatuur "Temperatuur Huiskamer [%.1f Graden]" { rfxcom="<26638:Temperature" }
Switch Kast "Kast" <light> { rfxcom=">8858810.03:LIGHTING2.AC:Command" }
Hoe heb ik het gedaan:
Uitgaande dat de RFXcom antenne goed werkt heb ik het volgende gedaan (Windows machine):
1.RFXmngr (Windows program) gedownload van RFXCom site. Geïnstalleerd en gestart.
2. Ik heb een afstandsbediening voor de KAKU en op ON/OFF geklikt. De volgende code kreeg ik in beeld:
Packettype = Lighting2
subtype = AC
Sequence nbr = 42
ID = 019426A
Unit = 10
Command = On
Signal level = 7
3. Gezocht op internet naar juiste Item naam in OpenHAB voor Lightning2 dat is:
{ rfxcom="> SensorId.UnitCode:LIGHTING2.AC:Command" }
4. Binding accepteert alleen decimale nummers, voor mijn deviceID is dat, 0x019426A = 1655402.
Ik kan niet verklaren waarom, je kunt een HEX – DEC berekening doen op deze site.
5. Ik heb de volgende code ingevoerd in het item bestand:
Kast "Kast" <light> { rfxcom=">1655402.03:LIGHTING2.AC:Command" }
Een knop aangemaakt in sitemap met HABmin.
[ Voor 45% gewijzigd door vanputten80 op 10-07-2015 11:56 ]
Mooi! Maar waar doe je die HEX2DEC omzetting dan, zie dat niet in je item configuratie namelijk
Mooi dat het werkt inderdaad. Zou je nog even kunnen posten hoe je bepaalde dingen exact hebt gedaan en waar je informatie hebt gevonden? Dan is dat voor anderen later ook makkelijk terug te vinden.
* GENETX heeft te vaak topics gezien met specifieke problemen die plots opgelost zijn zonder dat er een uitleg wordt gegeven, zo zonde...
* GENETX heeft te vaak topics gezien met specifieke problemen die plots opgelost zijn zonder dat er een uitleg wordt gegeven, zo zonde...
[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 10-07-2015 11:16 ]
Aangepast..GENETX schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 11:15:
Mooi dat het werkt inderdaad. Zou je nog even kunnen posten hoe je bepaalde dingen exact hebt gedaan en waar je informatie hebt gevonden? Dan is dat voor anderen later ook makkelijk terug te vinden.
Ik heb openhab2 inmiddels een tijdje draaien.Anoniem: 234126 schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 10:45:
Iemand al bezig met Openhab 2.0?
Ben erg benieuwd naar de stabiliteit van de laatste versie icm zwave en rfxcom bindingen.
Wat ik er van zie, op het YouTube filmpje, lijkt deze toch gemakkelijker te configureren dan 1.x versies.
Ik heb hem wel zelf gecompileerd, dus mijn versie is iets nieuwer dan de alpha2 versie die kant en klaar te downloaden is.
Een aantal items worden inderdaad direct herkend en werken super handig.
Ik heb een sonos speaker en een netwerk printer die met 1 klik geconfigureerd werden.
Voor Z-wave geld dat helaas niet.
Dat heb ik via de openhab1 plugin aan de praat gekregen.
Het werkt wel stabiel, maar je moet dus nog wel handmatig aan de gang met config files.
Ik heb inmiddels ook de denon binding helemaal goed werkend (incl volume schuifbalk).
En ook de afstandsbediening werkt (via lirc met curl commando's) prima.
Herkend iemand dit probleem: Ik heb een Onkyo Receiver, geschikt voor netwerk besturing. Binding geïnstalleerd en in sitemap gezet. Tot zover geen problemen.
Ik kan on/off status zien maar kan hem niet schakelen. Als ik mijn versterker uitschakel met remote dan zie ik die status veranderen in mijn scherm maar kan het niet besturen met OpenHAB.
Ik krijg ook geen foutmeldingen te zien.
Heb het probleem op internet meer gezien maar die zeggen dat het opgelost is met binding 1.7, dat is bij mij niet het geval.
Misschien kan ik terug naar een oudere versie? Iemand een tip?
Ik kan on/off status zien maar kan hem niet schakelen. Als ik mijn versterker uitschakel met remote dan zie ik die status veranderen in mijn scherm maar kan het niet besturen met OpenHAB.
Ik krijg ook geen foutmeldingen te zien.
Heb het probleem op internet meer gezien maar die zeggen dat het opgelost is met binding 1.7, dat is bij mij niet het geval.
Misschien kan ik terug naar een oudere versie? Iemand een tip?
Post eens de belangrijke dingen van je config. Bediening met de telefoon werkt wel? (Ik neem aan dat onkyo een app heeft).
Anoniem: 234126
Bedankt voor je feedback.joepadmiraal schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 22:17:
[...]
Ik heb openhab2 inmiddels een tijdje draaien.
Ik heb hem wel zelf gecompileerd, dus mijn versie is iets nieuwer dan de alpha2 versie die kant en klaar te downloaden is.
Een aantal items worden inderdaad direct herkend en werken super handig.
Ik heb een sonos speaker en een netwerk printer die met 1 klik geconfigureerd werden.
Voor Z-wave geld dat helaas niet.
Dat heb ik via de openhab1 plugin aan de praat gekregen.
Het werkt wel stabiel, maar je moet dus nog wel handmatig aan de gang met config files.
Ik heb inmiddels ook de denon binding helemaal goed werkend (incl volume schuifbalk).
En ook de afstandsbediening werkt (via lirc met curl commando's) prima.
Ik ga een poging wagen om het te installeren. Hopelijk gaat de zwave werken.
Ik ga een van de nightly builds proberen, die moeten de laatste fixes toch bevatten.
Yes Toevallig vanmorgen getest. De onkyo app op mijn telefoon werkt goed. Alles commandos komen door. Dit betekend dat de reciever goed ingesteld is voor bediening via ethernet.GENETX schreef op zondag 12 juli 2015 @ 14:01:
Post eens de belangrijke dingen van je config. Bediening met de telefoon werkt wel? (Ik neem aan dat onkyo een app heeft).
IP en Poort instellingen zijn goed. Dit heb ik gecontroleerd met wat op de app staat van Onkyo en receiver zelf. OpenHab ziet de onkyo dus wel , staat AAN laat hij zien, maar commandos pakt hij niet.
Ik gebruik de demo configuratie van de binding:
https://github.com/openhab/openhab/wiki/Onkyo-Binding
[ Voor 16% gewijzigd door vanputten80 op 12-07-2015 20:59 ]
Zou je desondanks toch even het stukje in je items voor de power en het stukje in je config voor de onkyo kunnen posten? Met gewoon kopiëren en plakken kom je er volgens mij niet en het is altijd belangrijk om de essentiele dingen eerst te dubbelchecken.
[ Voor 35% gewijzigd door GENETX op 13-07-2015 09:08 ]
openhab.cfg:
Onkyo Binding
# Host of the first Onkyo device to control
onkyo:<OnkyoId1>.host=192.168.0.110
# Port of the Onkyo to control (optional, defaults to 60128)
onkyo:<OnkyoId1>.port=60128
sitemap bestand bv Power on/off:
Switch onkyoPower "Power" {onkyo="INIT:hometheater:POWER_QUERY, ON:hometheater:POWER_ON, OFF:hometheater:POWER_OFF"}
Debug na sturen on/off:
16:35:42.526 [DEBUG] [.b.onkyo.internal.OnkyoBinding:103 ] - Received command (
item='onkyoPower', state='ON', class='class org.openhab.core.library.types.OnOff
Type')
16:35:42.620 [INFO ] [runtime.busevents :22 ] - onkyoPower receive
d command ON
Verder zie ik geen andere dingen gerelateerd aan Onkyo.
De status van de knop veranderd naar ON als ik hem met openhab aanschakel, maar na enige tijd schakeld hij weer op off omdat de receiver uitgeschakeld is.
Onkyo Binding
# Host of the first Onkyo device to control
onkyo:<OnkyoId1>.host=192.168.0.110
# Port of the Onkyo to control (optional, defaults to 60128)
onkyo:<OnkyoId1>.port=60128
sitemap bestand bv Power on/off:
Switch onkyoPower "Power" {onkyo="INIT:hometheater:POWER_QUERY, ON:hometheater:POWER_ON, OFF:hometheater:POWER_OFF"}
Debug na sturen on/off:
16:35:42.526 [DEBUG] [.b.onkyo.internal.OnkyoBinding:103 ] - Received command (
item='onkyoPower', state='ON', class='class org.openhab.core.library.types.OnOff
Type')
16:35:42.620 [INFO ] [runtime.busevents :22 ] - onkyoPower receive
d command ON
Verder zie ik geen andere dingen gerelateerd aan Onkyo.
De status van de knop veranderd naar ON als ik hem met openhab aanschakel, maar na enige tijd schakeld hij weer op off omdat de receiver uitgeschakeld is.
Dat <OnkyoId1> is een placeholder! Daar had je een zelfgekozen naam moeten neerzetten, in het voorbeeld, maar ook in je eigen items config gebruik je daarvoor 'hometheater'.
Probeer dit eens:
onkyo:hometheater.host=192.168.0.110
onkyo:hometheater.port=60128
Probeer dit eens:
onkyo:hometheater.host=192.168.0.110
onkyo:hometheater.port=60128
Thanks voor je tip! Dat was het inderdaad. Ik heb het aangepast naar Onkyo, zo heet hij namelijk. Tevens heb ik het Demo bestand helemaal aangepast van hometheater naar Onkyo.
Het idee is dan ook dat je meerderde Onkyo versterkers zou kunnen gebruiken
. In al die configs is het altijd:
plugin_naam:lokaal_apparaat_naam.parameter = waarde
plugin_naam:lokaal_apparaat_naam.parameter = waarde
[ Voor 8% gewijzigd door GENETX op 13-07-2015 22:04 ]
@GENETX ik heb een vraagje voor je:
Ik ben net over op OpenHab, en zie de meerwaarde er al zeker van. Je kan veel meer instellen. Wat ook weer wat langer duurt, maar kom er wel.
een vraagje over jouw weer gedeelte van je github:
Bij jou weer charts gebruik je mysql, waarom? is dat sneller of handiger voor iets?
Overigens, in het .item bestand staat: "http="<[openweathermap:300000"blablabla
ik neem aan dat ik openweathermap moet vervangen met de echt api url? bv:
http://api.openweathermap...eather?q=Utrecht&mode=xml
Hier kreeg ik wat problemen met de kelvin waardes
dus toen &units=metric toegevoegd, en nu lijkt het goed te gaan.
Maar weet nog niet 100% zeker of hij ook netjes update.
Voor de Chart, kun je wat uitleg geven, of de goede richting in duwen?
ik had dit al gevonden: https://github.com/openhab/openhab/wiki/Persistence
Maar is het aanmaken van dat ene mysql.persist al genoeg om de boel te laten werken? of is er meer voor nodig? kwam er niet helemaal uit.
Ik ben net over op OpenHab, en zie de meerwaarde er al zeker van. Je kan veel meer instellen. Wat ook weer wat langer duurt, maar kom er wel.
Bij jou weer charts gebruik je mysql, waarom? is dat sneller of handiger voor iets?
Overigens, in het .item bestand staat: "http="<[openweathermap:300000"blablabla
Hier kreeg ik wat problemen met de kelvin waardes
Voor de Chart, kun je wat uitleg geven, of de goede richting in duwen?
Maar is het aanmaken van dat ene mysql.persist al genoeg om de boel te laten werken? of is er meer voor nodig? kwam er niet helemaal uit.
Met MySQL gooi ik niks weg, verder mag het ooit nog handig zijn. Een collega van mij doet onderzoek naar optimalisatie van verwarming van huishoudens en heeft wel wat modellen. Mogelijk dat ik nog eens een model van mijn huis wil toevoegen om de aansturing van mijn thermostaat te optimaliseren. Dan kan ik dus teruggrijpen op de data om eventueel ook nog wat zelflerende eigenschappen toe te voegen.fjux schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 17:13:
@GENETX ik heb een vraagje voor je:
Maar ik denk dat dat voor de meesten niet zo interessant is
Aah ja, die heb ik zelf in de openhab.cfg staan ipv bij de items zelf (welke ik met opzet niet op Git heb staan):Overigens, in het .item bestand staat: "http="<[openweathermap:300000"blablabla
Hier kreeg ik wat problemen met de kelvin waardesdus toen &units=metric toegevoegd, en nu lijkt het goed te gaan.
code:
1
2
| http:openweathermap.url=http://api.openweathermap.org/data/2.5/weather?q=Stad&mode=xml&units=metric http:openweathermap.updateInterval=300000 |
Je zou ook gewoon RRD4J kunnen gebruiken als je geen MySQL hebt. Voorbeelden zat, maar je moet idd wel persisten, anders doet ie niks.Voor de Chart, kun je wat uitleg geven, of de goede richting in duwen?
Thanks!
dan pak ik RRD4J.
Even ter bevestiging een paar dingen:
1) alleen de persist instellen is genoeg? of moet ik het handmatig in de database gaan zetten?
2) Het idee hiervan dus is dat je alle data van het weer in de DB hebt staan. en dan voor de grafiek weer uitleest?
dan pak ik RRD4J.
Even ter bevestiging een paar dingen:
1) alleen de persist instellen is genoeg? of moet ik het handmatig in de database gaan zetten?
2) Het idee hiervan dus is dat je alle data van het weer in de DB hebt staan. en dan voor de grafiek weer uitleest?
1. Je moet het item gaan persisten, dan gaat de rest vanzelf ja.
2. Klopt
2. Klopt
Thanks, het werkt nu!GENETX schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 22:25:
1. Je moet het item gaan persisten, dan gaat de rest vanzelf ja.
2. Klopt
Grafiekjes zijn wel uber lelijk in een webbrowser. maar dat is skin gok ik.
Ik ben ongeveer 2 weken bezig met OpenHab. Elke dag weer nieuwe ontdekkingen en mogelijkheden. Inmiddels werkende P1 kabel, RFXcom, Onkyo, Samsung tv en MAX thermostaat.
Ik ben nu op het punt dat ik informatie wil zien en kunnen bewaren.
In domoticz heb je een je een dag totaal verbruik overzicht, tevens een maand verbruik overzicht. Wie kan mij helpen sturen naar de manier hoe ik dit inzichtelijk kan krijgen?
Ik heb al grafieken in de vorm van Charts, maar ik wil dat in tabel vorm zien.
EDIT
In bed nog wat dingen gelezen. Ik ga wat proberen met rrd4j. Als iemand een tutorial weet om iets te proberen..
Ik denk dat ik custum pagina`s moet maken voor tabellen, rrd4j als bron.
Ik ben nu op het punt dat ik informatie wil zien en kunnen bewaren.
In domoticz heb je een je een dag totaal verbruik overzicht, tevens een maand verbruik overzicht. Wie kan mij helpen sturen naar de manier hoe ik dit inzichtelijk kan krijgen?
Ik heb al grafieken in de vorm van Charts, maar ik wil dat in tabel vorm zien.
EDIT
In bed nog wat dingen gelezen. Ik ga wat proberen met rrd4j. Als iemand een tutorial weet om iets te proberen..
Ik denk dat ik custum pagina`s moet maken voor tabellen, rrd4j als bron.
[ Voor 16% gewijzigd door vanputten80 op 20-07-2015 08:54 ]
Ja, dat kan helaas niet standaard. Pas wel op dat rrd4j wel data weggooit om te comprimeren. Dus als je bepaalde data echt wil opslaan om altijd in te kunnen zien, dan moet je wat anders nemen.
Makkelijker is om MySql te gebruiken voor persisten. Er zijn veel meer tools en voorbeelden hoe daar wat uitgelezen kan worden. Het database formaat is erg simpel dus daar kom je zo uit.
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Het is gelukt met MySQL. Ik heb hier informatie vandaag gehaald om het werkende te krijgen;
http://www.element14.com/...-persistence-with-openhab
http://www.homeautomation...openhab_persistence.shtml
Ik heb MySQL geïnstalleerd door XAMPP te installeren. Gelijk Apache erbij voor mijn volgende uitdaging, namelijk een dashboard. Vond dit toch een stuk makkelijker dan MySQL zelf. Had hem daarna ook in een flits werkende!
Ik heb al mijn systemen inmiddels gekoppeld en werkende. Nog even en dan schakel ik Domoticz uit. Met een flink portie doorzettingsvermogen (en tijd..) kun je dit systeem jezelf eigen maken. Ik ben geen programmeur maar door logisch na te denken en te proberen ben ik gekomen waar ik nu ben.
---
Een vraag:
Ik kan mijn huidige stroomverbruik uitlezen. Als ik dit laat weergeven dan doet hij dan in waarde van 0,123. Echter zou ik willen dan hij 123 laat zien. Dus bij een verbruik van 150 Watt toont hij nu 0,150 maar ik wil dus het getal 150 zien. Weet iemand hoe ik dat kan laten tonen?
http://www.element14.com/...-persistence-with-openhab
http://www.homeautomation...openhab_persistence.shtml
Ik heb MySQL geïnstalleerd door XAMPP te installeren. Gelijk Apache erbij voor mijn volgende uitdaging, namelijk een dashboard. Vond dit toch een stuk makkelijker dan MySQL zelf. Had hem daarna ook in een flits werkende!
Ik heb al mijn systemen inmiddels gekoppeld en werkende. Nog even en dan schakel ik Domoticz uit. Met een flink portie doorzettingsvermogen (en tijd..) kun je dit systeem jezelf eigen maken. Ik ben geen programmeur maar door logisch na te denken en te proberen ben ik gekomen waar ik nu ben.
---
Een vraag:
Ik kan mijn huidige stroomverbruik uitlezen. Als ik dit laat weergeven dan doet hij dan in waarde van 0,123. Echter zou ik willen dan hij 123 laat zien. Dus bij een verbruik van 150 Watt toont hij nu 0,150 maar ik wil dus het getal 150 zien. Weet iemand hoe ik dat kan laten tonen?
Dat gaat nu alleen op een nogal ongelukkige manieren, namelijk met een transformation (javascript) of met een rule.vanputten80 schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 17:21:
Een vraag:
https://github.com/openhab/openhab/wiki/Transformations (niet echt goed voorbeeld, maar in die js file moet je het getal dus vermenigvuldigen en teruggeven.)
Voor een rule maak je dus een tweede item, en als je eerste item wijzigt dan vermenigvuldig je de waarde met 1000 en zet je de waarde in het tweede item.
Aangezien ik binnenkort mijn huis ga verbouwen en een domoticasysteem wil aanleggen, en gebruik wil maken van DMX en en Wago PLC vanwege het makkelijke uitbreiden in de toekomst. (Ga veel aderige signaalkabels naar iedere ruimte aanleggen) wil ik met Openhab gaan werken.
Echter heb ik helaas van programmeren helaas nog totaal geen verstand. Maar wil dit wel graag leren.
Nu zag ik bij het LOI een cursus:
http://www.loi.nl/cursuss...nternet/java_programmeren
Wat denken jullie van deze cursus, Zal dit mbt openhab nut hebben?
Echter heb ik helaas van programmeren helaas nog totaal geen verstand. Maar wil dit wel graag leren.
Nu zag ik bij het LOI een cursus:
http://www.loi.nl/cursuss...nternet/java_programmeren
Wat denken jullie van deze cursus, Zal dit mbt openhab nut hebben?
Als je alleen wat rules wil programmeren om het eea te automatiseren lijkt het me overkill. Ik zou sowieso aanraden om eens een gratis online tutorial uit te werken om te kijken of dat werkt. Zeker voor wat kleine dingen (zoals OpenHAB scriptjes) hoef je niet heel diep in de materie te gaan. Zolang je de denkwijze maar door hebt (doorgaans een kwartje dat even moet vallen) zou je het vrij vlot jezelf kunnen aanleren.
Ik heb nu alles geïnstalleerd en draaiende. Nu wil ik het 'mooier' maken. Daarvoor had ik GreenT geïnstalleerd. Deze heeft ook een paar dagen gewerkt maar nu heb ik het probleem dat ik op mijn laptop (draai alles op Windows) het menu niet meer kan gebruiken. Hij laad wel maar kan nergens op klikken. Tevens op mijn Windows tablet is het menu niet meer klikbaar.
Op een laptop waar ik het nog niet eerder op heb geopend werkt het wel. Hij lijkt wel iets te cachen wat ik niet kan verwijderen. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
Anders wil ik verder werken met de classicUI alleen heb ik daar het probleem dat ik op een laptop mijn verlichting niet kan dimmen. Hij gaat wel aan maar daarna reageert het niet meer, code welke ik daarvoor gebruik:
Dimmer mylight "Dim [%%]" <slider> { rfxcom=">4609854.1:LIGHTING2.AC:DimmingLevel" }
"Setpoint item=mylight minValue=0 maxValue=100 step=10"
Volgens andere fora zou dit zo moeten werken. Gebruik RFXcom + kaku (AC) dimmer. Deze is getest en werkt.
Ik zag dat GENETX zijn clasicUI heeft aangepast. Ziet er goed uit, op welke manier heb je dat gedaan?
EDIT
Ook java opnieuw geinstalleerd en lokale pc cache verwijderd. Menu doet het nog niet.
EDIT2
Dimmer verlichting doet met de code als hierboven genoemd. Restart /verwijderen cach pc heeft geholpen.
Nu ben ik ben nog opzoek naar hoe ik de UI kan verbeteren - of greent werkende kan krijgen
Op een laptop waar ik het nog niet eerder op heb geopend werkt het wel. Hij lijkt wel iets te cachen wat ik niet kan verwijderen. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
Anders wil ik verder werken met de classicUI alleen heb ik daar het probleem dat ik op een laptop mijn verlichting niet kan dimmen. Hij gaat wel aan maar daarna reageert het niet meer, code welke ik daarvoor gebruik:
Dimmer mylight "Dim [%%]" <slider> { rfxcom=">4609854.1:LIGHTING2.AC:DimmingLevel" }
Volgens andere fora zou dit zo moeten werken. Gebruik RFXcom + kaku (AC) dimmer. Deze is getest en werkt.
Ik zag dat GENETX zijn clasicUI heeft aangepast. Ziet er goed uit, op welke manier heb je dat gedaan?
EDIT
Ook java opnieuw geinstalleerd en lokale pc cache verwijderd. Menu doet het nog niet.
EDIT2
Dimmer verlichting doet met de code als hierboven genoemd. Restart /verwijderen cach pc heeft geholpen.
Nu ben ik ben nog opzoek naar hoe ik de UI kan verbeteren - of greent werkende kan krijgen
[ Voor 11% gewijzigd door vanputten80 op 26-07-2015 20:33 ]
PFFFF jammer dat er nog geen tutorial staat. Maar zoals ik het nu bekijk is het heel veel typwerk om iets aan de gang te krijgen of niet?
Krijg al hoofdpijn als ik zie wat voor configuratiefile het is.
Ik heb nu Domoticz, op zich erg tevreden en ben beetje naar andere systemen aan het kijken.....dit is heel andere koek.
Ik heb nu Domoticz, op zich erg tevreden en ben beetje naar andere systemen aan het kijken.....dit is heel andere koek.
[ Voor 13% gewijzigd door wackidth op 26-07-2015 20:25 ]
.
Dat zelfde had ik ook. Toch vind je genoeg tips en informatie op het internet om te starten. Bestudeer vooral de demo van openhab. Je ziet dan de opbouw van de configuratie bestanden.
Met Habmin kun je eea wat makkelijker programmeren. Ik ben er blij mee omdat ik alles kan bedienen met Openhab, met Domoticz beperkt. Het kost veel tijd maar de het is de moeite zeker waard.
Met Habmin kun je eea wat makkelijker programmeren. Ik ben er blij mee omdat ik alles kan bedienen met Openhab, met Domoticz beperkt. Het kost veel tijd maar de het is de moeite zeker waard.
Bedankt voor de tip...ben inderdaad op die manier al wat aan het prutsen.vanputten80 schreef op zondag 26 juli 2015 @ 20:26:
Dat zelfde had ik ook. Toch vind je genoeg tips en informatie op het internet om te starten. Bestudeer vooral de demo van openhab. Je ziet dan de opbouw van de configuratie bestanden.
Draai jij m op je PI? En kun je dan met Windows je Pi configureren dmv Habmin?
Voor dat ik me er verder in ga verdiepen. Het is voor mij een must dat ie draait op de Pi.
.
Als het goed is komt deze week mijn rpi2 met razberry en een fibaro wall plug binnen. Om voor te bereiden heb ik al flink zitten googlen maar niet veel wijzer kunnen worden. De bedoeling is openhab 1.x te gaan draaien (later migreren naar 2). Een van de eerste dingen die ik wil maken is een wasmachine gereedmelding:
1. Wasmachine gaat aan (energie consumptie stijgt)
2. 5 min timeout
3. Als nu het energieverbruik naar bijna nul gaat zal de wasmachine klaar zijn (of in error staan) en wil ik richting iphone(s)/ipad en indien de kodi pi aanstaat een push bericht sturen. Mijn vragen hierover zijn:
is dit uberhaupt mogelijk en welke kant moet ik op zoeken voor config
2. 5 min timeout
3. Als nu het energieverbruik naar bijna nul gaat zal de wasmachine klaar zijn (of in error staan) en wil ik richting iphone(s)/ipad en indien de kodi pi aanstaat een push bericht sturen. Mijn vragen hierover zijn:
Een RPi1 is wel erg traag vond ik, RPi2 zou al een stuk beter moeten gaan.wackidth schreef op zondag 26 juli 2015 @ 22:30:
[...]
Draai jij m op je PI? En kun je dan met Windows je Pi configureren dmv Habmin?
Voor dat ik me er verder in ga verdiepen. Het is voor mij een must dat ie draait op de Pi.
Vanuit windows configureren met Habmin gaat niet, met habmin configureer je maar een klein stukje (namelijk de zwave binding).
Al de items, sitemaps en rules files moet je toch met een text editor of de openhab designer (werkt bij mij trouwens niet) gaan doen. Als je OpenHAB op je RPi draait zou je met samba de configurations map kunnen delen, zodat je toch vanuit windows die files kan editten.
Dat zou zeker moeten gaan werken, ergens in dit topic staat al een kant en klare rule hiervoor. Anders ook in de config die ik een tijd terug gedeeld heb (zoeken in dit topic op github.com)cybermans schreef op maandag 27 juli 2015 @ 11:40:
Als het goed is komt deze week mijn rpi2 met razberry en een fibaro wall plug binnen. Om voor te bereiden heb ik al flink zitten googlen maar niet veel wijzer kunnen worden. De bedoeling is openhab 1.x te gaan draaien (later migreren naar 2). Een van de eerste dingen die ik wil maken is een wasmachine gereedmelding:
2. 5 min timeout
[ Voor 28% gewijzigd door SiErRa op 27-07-2015 13:34 ]
Idd, HabMin gebruiken zoals hierboven. En zoveel typewerk is het niet, tenzij je natuurlijk erg veel rules en items hebt. Maar over het algemeen kun je met 10 regels code al een schakelaar toevoegen oid. En er zijn zat voorbeelden die je kan copy-pasten en even kan aanpassen. Het lijkt veel, maar dat valt best mee.wackidth schreef op zondag 26 juli 2015 @ 20:23:
PFFFF jammer dat er nog geen tutorial staat. Maar zoals ik het nu bekijk is het heel veel typwerk om iets aan de gang te krijgen of niet?
GreenT is wat buggy, ik ben er uiteindelijk maar mee gestopt. Mijn UI is een CSS hack die nog meer moeite kost dan je lief is... Je moet de webapp uitpakken, veranderen, inpakken en testen... Als je OpenHAB 1.6.1 draait, dan kun je hem zo gebruiken, anders is het meer moeite om hem over te zetten... Ik ben daar maar niet meer aan begonnen, zeker nu de mobiele app eindelijk weer goed werkt. ALs jer emee aan de slag wil, de code is hier:vanputten80 schreef op zondag 26 juli 2015 @ 10:46:
Ik heb nu alles geïnstalleerd en draaiende. Nu wil ik het 'mooier' maken. Daarvoor had ik GreenT geïnstalleerd. Deze heeft ook een paar dagen gewerkt maar nu heb ik het probleem dat ik op mijn laptop (draai alles op Windows) het menu niet meer kan gebruiken. Hij laad wel maar kan nergens op klikken. Tevens op mijn Windows tablet is het menu niet meer klikbaar.
GENETX in "Het Grote OpenHAB topic - deel 1"
[ Voor 53% gewijzigd door GENETX op 27-07-2015 13:41 ]
gertjuhh in "Het Grote OpenHAB topic - deel 1"cybermans schreef op maandag 27 juli 2015 @ 11:40:
2. 5 min timeout
Jammer van GreenT.
Was ik mis in de ClassicUI is dat ik de breedte kan aanpassen. Als ik het open op mijn laptop of tablet (10") dan zijn de grafieken zo ontzettend groot. Bij GreenT was het mooi samengevoegd en waren de grafieken overzichtelijk.
Is er een manier om dit aan te passen?
Ik heb org.openhab.ui_1.7.0 uitgepakt en bekeken maar de taal kan ik niet lezen, vreemde tekens..
EDIT
Verkeerde bestand. Heb nu org.openhab.ui.webapp_1.7.0.jar uitgepakt. Beter leesbaar. Ga ik mee spelen
Interessante link om te weten welke bestanden je kunt editten voor het aanpassen van de layout:
https://groups.google.com/forum/#!topic/openhab/sUG20rsaXjQ
Was ik mis in de ClassicUI is dat ik de breedte kan aanpassen. Als ik het open op mijn laptop of tablet (10") dan zijn de grafieken zo ontzettend groot. Bij GreenT was het mooi samengevoegd en waren de grafieken overzichtelijk.
Is er een manier om dit aan te passen?
Ik heb org.openhab.ui_1.7.0 uitgepakt en bekeken maar de taal kan ik niet lezen, vreemde tekens..
EDIT
Verkeerde bestand. Heb nu org.openhab.ui.webapp_1.7.0.jar uitgepakt. Beter leesbaar. Ga ik mee spelen
Interessante link om te weten welke bestanden je kunt editten voor het aanpassen van de layout:
https://groups.google.com/forum/#!topic/openhab/sUG20rsaXjQ
[ Voor 25% gewijzigd door vanputten80 op 27-07-2015 20:04 ]
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Maar ik heb een probleem met de persistence
Eerder gebruikte ik rdd, maar kwam er achter dat die niet echt lekker werken met OnChange.....
Dus ben nu overgestapt op mySQL, en dat werkte voor de eerste paar waardes goed, Maar hij lijkt compleet gestopt te zijn met waardes loggen.
Mijn mysql.persist:
lijkt me prima, maar ook de everyHour komt niet naar boven.....
charts zijn leeg, en habmin geeft ook niets weer.
Logging door gespit, en kan daar ook niets vreemds vinden.
iemand ideeën/tips om uit te zoeken waar het aan ligt?
Ik draai MySQL gewoon locaal op de machine van openhab, en hij doet het ook (zit meer op)
Maar ik heb een probleem met de persistence
Eerder gebruikte ik rdd, maar kwam er achter dat die niet echt lekker werken met OnChange.....
Dus ben nu overgestapt op mySQL, en dat werkte voor de eerste paar waardes goed, Maar hij lijkt compleet gestopt te zijn met waardes loggen.
Mijn mysql.persist:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| // persistence strategies have a name and a definition and are referred to in the "Items" section Strategies { everyMinute : "0 * * * * ?" everyHour : "0 0 * * * ?" } Items { // let's only store temperature values in rrd //Temperature* : strategy = everyMinute, restoreOnStartup Weather_Temperature : strategy = everyChange, everyUpdate, everyHour Weather_Temp_Max : strategy = everyChange, everyUpdate, everyHour Weather_Temp_Min : strategy = everyChange, everyUpdate, everyHour Weather_Wind_Speed : strategy = everyChange, everyUpdate, everyHour Weather_Humidity : strategy = everyChange, everyUpdate, everyHour Weather_Pressure : strategy = everyChange, everyUpdate, everyHour WCPIR : strategy = everyChange, everyUpdate } |
lijkt me prima, maar ook de everyHour komt niet naar boven.....
charts zijn leeg, en habmin geeft ook niets weer.
Logging door gespit, en kan daar ook niets vreemds vinden.
iemand ideeën/tips om uit te zoeken waar het aan ligt?
Ik draai MySQL gewoon locaal op de machine van openhab, en hij doet het ook (zit meer op)
Heb er ook wel problemen mee gehad. Erg vaag, maar de DB legen zou kunnen helpen. Eerste keer alles initializeren kan fout gaan.
Ik heb het ook eens gehad, een syntaxfout in je .persist kan de boel stoppen zonder enige foutmelding in de log te geven.
check bijvoorbeeld even of je commentaar wel zo kan gebruiken in de file.
check bijvoorbeeld even of je commentaar wel zo kan gebruiken in de file.
Ik heb nu al een aantal keren gezien dat als ik in een draaiende OpenHAB omgeving variabelen toevoeg om te persisteren, het niet werkt.
Pas na een herstart van OpenHAB werden de variabelen ook daadwerkelijk in de MySQL database aangemaakt.
Heb je dat al eens geprobeerd?
Pas na een herstart van OpenHAB werden de variabelen ook daadwerkelijk in de MySQL database aangemaakt.
Heb je dat al eens geprobeerd?
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
ik heb net even in de DB zitten rond snuffelen.
En kom tot de conclusie dat Openhab wel degelijk alle data heeft opgeslagen.
Er zijn tabbellen met de correcte data, alleen heten deze tabellen Item1 tm Itemx
En 1 tabel met de mapping voor de items, so far so good.
Maar openhab lijkt er geen data uit te halen....
Even verder gekeken, jeetje wat dom. Ik heb overal mysql als standaard gezet, maar in mijn sitemap stond nog rrd4j bij de charts....... Tsja, dan vind hij niet zo veel....
En kom tot de conclusie dat Openhab wel degelijk alle data heeft opgeslagen.
Er zijn tabbellen met de correcte data, alleen heten deze tabellen Item1 tm Itemx
En 1 tabel met de mapping voor de items, so far so good.
Maar openhab lijkt er geen data uit te halen....
Even verder gekeken, jeetje wat dom. Ik heb overal mysql als standaard gezet, maar in mijn sitemap stond nog rrd4j bij de charts....... Tsja, dan vind hij niet zo veel....
Anoniem: 570739
Hallo,
Ik heb in openhab een drukknop nodig, bij indrukken geeft deze een 1 en bij terug loslaten een 0.
Item:
Switch Garage_Gate { binding="xxx", autoupdate="false"}
Sitemap:
Switch item=Garage_Gate label="Garage" mappings=[ON="Go!"]
Ik heb het hier al mee geprobeerd maar het lukt niet met deze. Ik heb een huisinstallatie met een beckhoff plc communicatie tss plc en openhab gebeurd via modbus. Ik krijg met dit voorbeeld wel een input register van 0 naar 1 gezet maar blijft op 1 staan bij het loslaten van knop.
Ik heb nul komma nul programmatie ervaring ik ben al blij dat ik al zo ver ben geraakt dat ik openhab aan de praat krijg en een connectie krijg naar de plc. Heb mij tot nu toe kunnen behelp met voorbeelden van ander op internet.
Mvg niels
Ik heb in openhab een drukknop nodig, bij indrukken geeft deze een 1 en bij terug loslaten een 0.
Item:
Switch Garage_Gate { binding="xxx", autoupdate="false"}
Sitemap:
Switch item=Garage_Gate label="Garage" mappings=[ON="Go!"]
Ik heb het hier al mee geprobeerd maar het lukt niet met deze. Ik heb een huisinstallatie met een beckhoff plc communicatie tss plc en openhab gebeurd via modbus. Ik krijg met dit voorbeeld wel een input register van 0 naar 1 gezet maar blijft op 1 staan bij het loslaten van knop.
Ik heb nul komma nul programmatie ervaring ik ben al blij dat ik al zo ver ben geraakt dat ik openhab aan de praat krijg en een connectie krijg naar de plc. Heb mij tot nu toe kunnen behelp met voorbeelden van ander op internet.
Mvg niels
Grootste probleem is dat er geen drukknop is in OpenHAB AFAIK, maa renkel switches. Jij wil een knopje indrukken die even een puls (AAN / 1) geeft en direct weer naar 0 gaat?
Een optie is om een rule aan te maken die de switch weer terug naar 0 (OFF) zet:
Een optie is om een rule aan te maken die de switch weer terug naar 0 (OFF) zet:
code:
1
2
3
4
5
6
| rule "Switch off Garage_Gate" when Item Garage_Gate changed from OFF to ON then createTimer(now.plusMillis(500)) [ |sendCommand(Garage_Gate, OFF) ] end |
Anoniem: 570739
Hallo,
De drukknop werkt alvast bedankt daarvoor maar het zou er ene moeten zijn als ik hem induw ongeacht de tijd deze 1 blijft en bij loslaten terug 0.
Grt niels
De drukknop werkt alvast bedankt daarvoor maar het zou er ene moeten zijn als ik hem induw ongeacht de tijd deze 1 blijft en bij loslaten terug 0.
Grt niels
Indien jullie het nog niet gezien hebben vandaag heeft openHAB een forum opgezet: https://community.openhab.org/
P.s. ik draai zelf een Rpi met Domoticz en een Razberry (Z-Wave) en RFXCOM, denk er toch aan om de overstap naar openHab te maken. Met de onderstaande website moet ik er zeker wel gaan komen.
http://homeautomationforgeeks.com/
P.s. ik draai zelf een Rpi met Domoticz en een Razberry (Z-Wave) en RFXCOM, denk er toch aan om de overstap naar openHab te maken. Met de onderstaande website moet ik er zeker wel gaan komen.
http://homeautomationforgeeks.com/
Ok... Voor zover ik weet kan dat helaas niet....Anoniem: 570739 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 01:02:
Hallo,
Grt niels
Dit zijn de items die je ter beschikking hebt: https://github.com/openha...nation-of-Sitemaps#syntax . Een selection zou ook nog in de buurt komen, maar je blijft losse aan en uit buttons moeten hebben helaas... Ik zie dat er wel meer mensen om hebben gevraagd, maar dat de devver behoorlijk bot is. Je zou hem nog eens kunnen aankijken en duidelijk aangeven wat je probleem is met de huidige oplossingen. Want ik ben het met je eens, dit is gaar en niet intuïtief.
https://groups.google.com/forum/#!topic/openhab/WSzDkzGv5xM
https://github.com/openhab/openhab/issues/920
https://code.google.com/p/openhab/issues/detail?id=410

Van de devver notabenebut openHAB was never meant to be a replacement for remote controls…
[ Voor 61% gewijzigd door GENETX op 14-08-2015 10:07 ]
Nou devver, het gaat om Kai neem ik aan die 'iets' meer te zeggen heeft dan een gemiddelde devverGENETX schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 09:47:
[...]
Van de devver notabene. Overduidelijk "door technici, voor technici". Ik hoop dat OpenHAB2 wat dat betreft beter is, want OpenHAB 1 is zeker dat
Ik hoop ook dat OpenHAB2 heel veel verbeteringen gaat brengen die voorheen 'onzin' waren zoals:
- Mooi grafische interace, inclusief fatsoenlijke grafieken
- Grafische rule-editor
- Pushbuttons
- Meer oog voor de eindgebruiker
Verder de discussie over alles een 'Thing' noemen was ook een mooi ding: eerst vragen om feedback, en als dan iedereen het maar niks vindt, domweg in de eerstvolgende release doorvoeren
Sommigen beweren dat Kai de afkorting van Kaiser is, want zo gedraagd meneer zich regelmatig...
Maar goed: Wat ik van OpenHAB2 heb gezien voorlopig belooft heel wat verbeteringen, dus wat mij betreft mag de release morgen aangekondigd worden!
In de afgelopen weken heb ik aardig wat tijd gestoken in openhab ;-) Nu een paar honderd uur, verschillende arduino's, zakvol sensoren en tig programma regels verder ben ik eindelijk zo ver dat een paar dingen werken.
In de meterkast staat een arduino die de slimmemeter uitleest (Landis Gyr E350) en middels MQTT communiceert met openhab op zolder.
In de cvruimte staat nog een arduino die de mechanische ventilatie aanstuurt op basis van enkele sensoren. Deze arduino is dusdanig modulair opgebouwd dat als openhab down is hij standalone verder werkt op basis van aangesloten sensoren. Als openhab wel draait kan de configuratie worden aangepast en de bediening overruled worden.
Daarnaast worden er in de komende dagen nog een stuk of wat sensoren aangesloten en in het MQTT/openHAB geplaatst.
Naar andere pakketten heb ik nog niet gekeken, het idee is dat als alles draait op basis van MQTT ik genoeg flexibiliteit heb m.b.t..t. domotica pakketkeuze. Waar ik nu wel al een beetje flauw van wordt is:
A) de webinterface die de term classic eer aan doet, maar geen 'classic' browsers ondersteund (IE, FF, aleen Chrome werkt redelijk)
de gebrekkige documentatie. tjonge jonge. Las dat ze een forum hebben opgezet, hopelijk ontstaat er op die manier een wat gecentraliseerde community, want het zoeken naar de juiste info is lastig als je iets meer wilt dan een standaard aan/uit knopje.
Nu loop ik er bijvoorbeeld tegenaan dat ik een Setpoint widget combineer met een Number item waarmee een configuratie mogelijkheid van een van de arduino's moet kunnen worden aangepast. Nu kan ik nergens vinden wat de beste manier is om hier een standaardwaarde in te krijgen. En liefst ook direct zo dat bij een herstart van openhab de waarde hersteld wordt.
In de meterkast staat een arduino die de slimmemeter uitleest (Landis Gyr E350) en middels MQTT communiceert met openhab op zolder.
In de cvruimte staat nog een arduino die de mechanische ventilatie aanstuurt op basis van enkele sensoren. Deze arduino is dusdanig modulair opgebouwd dat als openhab down is hij standalone verder werkt op basis van aangesloten sensoren. Als openhab wel draait kan de configuratie worden aangepast en de bediening overruled worden.
Daarnaast worden er in de komende dagen nog een stuk of wat sensoren aangesloten en in het MQTT/openHAB geplaatst.
Naar andere pakketten heb ik nog niet gekeken, het idee is dat als alles draait op basis van MQTT ik genoeg flexibiliteit heb m.b.t..t. domotica pakketkeuze. Waar ik nu wel al een beetje flauw van wordt is:
A) de webinterface die de term classic eer aan doet, maar geen 'classic' browsers ondersteund (IE, FF, aleen Chrome werkt redelijk)
Nu loop ik er bijvoorbeeld tegenaan dat ik een Setpoint widget combineer met een Number item waarmee een configuratie mogelijkheid van een van de arduino's moet kunnen worden aangepast. Nu kan ik nergens vinden wat de beste manier is om hier een standaardwaarde in te krijgen. En liefst ook direct zo dat bij een herstart van openhab de waarde hersteld wordt.
Can`t live without the mods
Hoe bedoel je dat herstellen? Moet hij "Resetten" naar de standaardwaarde, of de laatste waarde weer herstellen?
Voor dat eerste zou je een rule kunnen maken die triggert op system start:
Voor het herstellen moet je Persistence instellen. Ik raad RRD4J aan:
rrd4j.persist
In positief nieuws, afgelopen dagen enorm lopen kutten met het herinstalleren van mijn server. Ipv OpenSuse helemaal zelf van alle software te voorzien dacht ik: "Laat ik dat makkelijke OpenMediaVault NAS pakket maar eens proberen". Wat een drama... je blijft alsnog allemaal dependencies resolven, software apart installeren omdat plugins kapot zijn etc etc. MAAR, OpenHAB draaide wel in 1 keer
. Voordeel, de XBMC/KODI plugin werkt bij mij nu ook eindelijk geod, net als de network health
Voor dat eerste zou je een rule kunnen maken die triggert op system start:
code:
1
2
3
4
5
6
| rule "System start" when System started then sendCommand(Number_Item, 1) end |
Voor het herstellen moet je Persistence instellen. Ik raad RRD4J aan:
rrd4j.persist
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| Strategies { // for rrd charts, we need a cron strategy //perMinute : "0 * * * * ?" } Items { Number_Item : strategy = everyChange, restoreOnStartup } |
In positief nieuws, afgelopen dagen enorm lopen kutten met het herinstalleren van mijn server. Ipv OpenSuse helemaal zelf van alle software te voorzien dacht ik: "Laat ik dat makkelijke OpenMediaVault NAS pakket maar eens proberen". Wat een drama... je blijft alsnog allemaal dependencies resolven, software apart installeren omdat plugins kapot zijn etc etc. MAAR, OpenHAB draaide wel in 1 keer
Zo'n push button is puur iets in de interface. Zelf zou je zoiets vrij simpel kunnen maken. Als voorbeeld heb ik 't geimplemeneteerd in het 'openhab dashboard', een project dat hier volgens mij al eerder voorbij kwam. Code staat hier: https://github.com/idserd...trolpanel/tree/pushbutton . Zet data-type op 'pushbutton' en klaar.
Hippos are apparently just rage filled hate tanks
Herstellen van de laatste waarde lukt nu inderdaad met persistence. Wel met MySQL, wellicht wat overkil, maar wel makkelijk benaderbaar d.m.v. phpmyadmin.
Aangezien de waarde nu uit mysql komt, is het na een herstart ook niet nodig rules af te vuren. Wel was een initiële query nodig om überhaupt een getal ingevoerd te krijgen. Helaas hebben de items geen (instelbare) default waarde wanneer er nog nooit een waarde geregistreerd is.
Daarmee bedoel ik dat een setpoint item bijvoorbeeld eerst een - teken als waarde heeft en dat op de up/down knop drukken dan een 'uninitilized' foutmelding in het log geeft. Via een sql query heb ik het item een initiële waarde gegeven en vanaf nu wordt die dus bijgehouden.
Zit ook wat op de google groups te struinen en inderdaad, kai lijkt wel wat bijzondere trekjes te hebben.
Is er iemand die openhab 2 heeft draaien? Ben erg benieuwd naar de stabiliteit en hoe het upgraden vanaf 1.7 gaat.
Aangezien de waarde nu uit mysql komt, is het na een herstart ook niet nodig rules af te vuren. Wel was een initiële query nodig om überhaupt een getal ingevoerd te krijgen. Helaas hebben de items geen (instelbare) default waarde wanneer er nog nooit een waarde geregistreerd is.
Daarmee bedoel ik dat een setpoint item bijvoorbeeld eerst een - teken als waarde heeft en dat op de up/down knop drukken dan een 'uninitilized' foutmelding in het log geeft. Via een sql query heb ik het item een initiële waarde gegeven en vanaf nu wordt die dus bijgehouden.
Zit ook wat op de google groups te struinen en inderdaad, kai lijkt wel wat bijzondere trekjes te hebben.
Is er iemand die openhab 2 heeft draaien? Ben erg benieuwd naar de stabiliteit en hoe het upgraden vanaf 1.7 gaat.
siepeltjuh schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 00:40:

Ik heb v2 nog in het alpha stadium getest, deed het aardig, maar door crashes en gebrek (toen) aan bindings snel weer teruggegaan naar 1.x.Is er iemand die openhab 2 heeft draaien? Ben erg benieuwd naar de stabiliteit en hoe het upgraden vanaf 1.7 gaat.
Ik zie nu wel dat het aantal 2.x bindings enorm is toegenomen. Of het daarmee ook al bruikbaar is voor huis-tuin-en-keuken gebruik weet ik echter niet.
Ga jij het proberen
Ik blijf sowieso nog even bij 1.7. Aangezien ik met RF (kaku) werk kan ik waarschijnlijk nog vrij weinig met de nieuwe autodetectie functionaliteit. En naar mijn gevoel is dat juist het grote verschil tussen 1 en 2.
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Voordat ik weer een avond verspil met prutsen:
weet iemand hoe je video kan tonen in de iOS app? (via de classic web ui en greent werkt het wel)
Situatie: externe rasppi met webcam levert beelden via motion
al geprobeerd
weet iemand hoe je video kan tonen in de iOS app? (via de classic web ui en greent werkt het wel)
Situatie: externe rasppi met webcam levert beelden via motion
al geprobeerd
code:
1
2
3
4
5
| Frame label="Camera" { Video url="http://ipvanandererasp:8081" encoding="mjpeg" #ook zonder encoding niet werkend) Image url="http://ipvanandererasp:8081/jpg/" refresh="2000" Webview url="http://ipvanandererasp:8081" } |
Eerste hit op Google: https://github.com/openhab/openhab.ios/issues/16
Staat disabled ivm incompatiblity, niet duidelijk of het bij de laatste update weer aan is gezet om te kunnen testen, zoals gevraagd in dat issue.
Staat disabled ivm incompatiblity, niet duidelijk of het bij de laatste update weer aan is gezet om te kunnen testen, zoals gevraagd in dat issue.
Bummer, dan had ik verwacht dat de Image versie wel zou werken maar die doet het dus ook niet....
tevens zag dat fibaro in de VS binnenkort komt met een dual wallplug (1 stekker naar 2 zwave sockets) met schermpje en 2 usb poorten om devices op te laden:

Heb vanmorgen contact opgenomen met fibaro internation sales manager, maar die wist enkel te melden dat het nog niet op de roadmap staat om het ook naar europa te brengen
tevens zag dat fibaro in de VS binnenkort komt met een dual wallplug (1 stekker naar 2 zwave sockets) met schermpje en 2 usb poorten om devices op te laden:

Heb vanmorgen contact opgenomen met fibaro internation sales manager, maar die wist enkel te melden dat het nog niet op de roadmap staat om het ook naar europa te brengen
[ Voor 19% gewijzigd door cybermans op 19-08-2015 14:09 ]
Kun je hier iets meer informatie over geven? Hoe interface je met je ventilatie?siepeltjuh schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 00:58:
[...]
[...].
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Helaas ben ik niet zo'n ster met grafische tools om een mooie visualisatie te maken. Wil best wel een blog schrijven over zowel de slimme meter als de aansturing van de ventilatie, maar heh... tijd..
Hardware:
De centrale ventilatie eenheid (CVE) werd voorheen aangestuurd door middel van een drie standen schakelaar. Aangezien ik me pas realiseer dat ik vergeten ben de stand aan te passen als ik óf in mijn blote kont in de douche sta, óf al op de fiets zit, heb ik die laten vervallen. In plaats daarvan wordt nu een Arduino gebruikt met twee relays. Van deze:

De ventilatie staat altijd op stand 1 = aan/laag, middels relay1 kan hij op stand 2=midden gezet worden en met relay2 op stand3=hoog. Daarnaast loopt er van de Arduino nog een CAT5 kabel naar de badkamer waarop een DHT22 (temperatuur en luchtvochtigheid) en ACS712 (stroom) sensor zijn aangesloten.
Ik denk dat ik voor de Arduino, netwerk shield, sensoren, relays, verzendkosten e.d. nog geen 25 euro kwijt was via ebay.
Software:
In de Arduino sketch ging wel het meeste tijd zitten, vooral omdat de IDE erg beperkt is. Nu vond ik Visual Micro (plugin voor Visual Studio) en dat werkt toch wel wat prettiger. In de basis kent de Arduino vier 'standen' :
0 = automatisch
1 = geforceerd laag
2 = geforceerd midden
3 = geforceerd hoog
De sketch ziet er ongeveer zo uit:
setup:
1. Initialiseren van alle sensoren (heb er nog meer aangesloten die voor de ventilatie niet relevant zijn: opentherm gateway, wasmachine enz)
loop() gedeelte:
2. per 15 mins; mqtt verbinding maken/controleren. Afhankelijk daarvan terugvallen naar stand 0.
3. elke statusverandering wordt naar MQTT verstuurd
4. ontvangen mqtt berichten kunnen zowel een commando voor een stand zijn, als een commando om een parameter aan te passen.
5. Op basis van parameters (voornamelijk belangrijk bij stand 0) bepalen hoe harde de ventilatie moet draaien. Bijvoorbeeld wanneer de luchtvochtigheid boven 75% komt op stand 3 en als deze onder de 70% zakt, dan stand één. Ook wil je hier een delay instellen om aan/uit geflipper te voorkomen t.b.v. badkamerlamp. Als die kort aangaat hoeft de ventilatie niet direct harder te gaan draaien.
De Arduino kan op deze manier volledig autonoom functioneren, maar zodra openHAB (middels MQTT) aangesloten wordt kan je dus ook een manual override doen, parameters aanpassen en statussen weergeven.
Hoop dat je zo een beetje een beeld krijgt, maar ben uiteraard bereid om meer info te geven.
Overigens is mijn CVE een oude wisselstroom geval en wil deze wel vervangen voor een Ducobox silent, iemand ervaring?
Hardware:
De centrale ventilatie eenheid (CVE) werd voorheen aangestuurd door middel van een drie standen schakelaar. Aangezien ik me pas realiseer dat ik vergeten ben de stand aan te passen als ik óf in mijn blote kont in de douche sta, óf al op de fiets zit, heb ik die laten vervallen. In plaats daarvan wordt nu een Arduino gebruikt met twee relays. Van deze:

De ventilatie staat altijd op stand 1 = aan/laag, middels relay1 kan hij op stand 2=midden gezet worden en met relay2 op stand3=hoog. Daarnaast loopt er van de Arduino nog een CAT5 kabel naar de badkamer waarop een DHT22 (temperatuur en luchtvochtigheid) en ACS712 (stroom) sensor zijn aangesloten.
Ik denk dat ik voor de Arduino, netwerk shield, sensoren, relays, verzendkosten e.d. nog geen 25 euro kwijt was via ebay.
Software:
In de Arduino sketch ging wel het meeste tijd zitten, vooral omdat de IDE erg beperkt is. Nu vond ik Visual Micro (plugin voor Visual Studio) en dat werkt toch wel wat prettiger. In de basis kent de Arduino vier 'standen' :
0 = automatisch
1 = geforceerd laag
2 = geforceerd midden
3 = geforceerd hoog
De sketch ziet er ongeveer zo uit:
setup:
1. Initialiseren van alle sensoren (heb er nog meer aangesloten die voor de ventilatie niet relevant zijn: opentherm gateway, wasmachine enz)
loop() gedeelte:
2. per 15 mins; mqtt verbinding maken/controleren. Afhankelijk daarvan terugvallen naar stand 0.
3. elke statusverandering wordt naar MQTT verstuurd
4. ontvangen mqtt berichten kunnen zowel een commando voor een stand zijn, als een commando om een parameter aan te passen.
5. Op basis van parameters (voornamelijk belangrijk bij stand 0) bepalen hoe harde de ventilatie moet draaien. Bijvoorbeeld wanneer de luchtvochtigheid boven 75% komt op stand 3 en als deze onder de 70% zakt, dan stand één. Ook wil je hier een delay instellen om aan/uit geflipper te voorkomen t.b.v. badkamerlamp. Als die kort aangaat hoeft de ventilatie niet direct harder te gaan draaien.
De Arduino kan op deze manier volledig autonoom functioneren, maar zodra openHAB (middels MQTT) aangesloten wordt kan je dus ook een manual override doen, parameters aanpassen en statussen weergeven.
Hoop dat je zo een beetje een beeld krijgt, maar ben uiteraard bereid om meer info te geven.
Overigens is mijn CVE een oude wisselstroom geval en wil deze wel vervangen voor een Ducobox silent, iemand ervaring?
[ Voor 29% gewijzigd door siepeltjuh op 21-08-2015 22:04 ]
Wat mooi opgelost siepeltjuh, echt inspirerend om dat met MQTT te doen!
Heb zelf een aantal relais die ik via de Spark Core aanstuur, dat is een Wifi module die via de cloud werkt (de REST service om commando's te sturen of data te ontvangen loopt via publiek internet).
En toen kwamen de Ziggo storingen en kon ik ineens die relais niet meer bedienen.. Dus misschien op termijn maar ombouwen naar bekabeld en dan klinkt dit (Arduino + netwerk shield + mqtt) als een leuk/beter alternatief.
Heb zelf een aantal relais die ik via de Spark Core aanstuur, dat is een Wifi module die via de cloud werkt (de REST service om commando's te sturen of data te ontvangen loopt via publiek internet).
En toen kwamen de Ziggo storingen en kon ik ineens die relais niet meer bedienen.. Dus misschien op termijn maar ombouwen naar bekabeld en dan klinkt dit (Arduino + netwerk shield + mqtt) als een leuk/beter alternatief.
De stabiliteit is met 1.7.0 niet echt fantastisch. De webinterface (classic ui) ligt er vaak (dagelijks) uit. Het werkt pas weer nadat openhab een herstart heeft gehad. Als browser gebruik ik Chrome. In openhab.log staan geen foutmeldingen of iets gerelateerd aan Classui UI.
Suggesties? Meer mensen met stabiliteitsproblemen?
Edit: Als Chrome een tijdje open blijft staan, crashed hij, vervolgens bij een herstart van Chrome verschijnt een connection refused melding. OpenHAB zelf lijkt gewoon nog te werken, in events.log komen namelijk nog wel nieuwe entries te staan. Habmin functioneert ook nog.
Suggesties? Meer mensen met stabiliteitsproblemen?
Edit: Als Chrome een tijdje open blijft staan, crashed hij, vervolgens bij een herstart van Chrome verschijnt een connection refused melding. OpenHAB zelf lijkt gewoon nog te werken, in events.log komen namelijk nog wel nieuwe entries te staan. Habmin functioneert ook nog.
[ Voor 29% gewijzigd door siepeltjuh op 23-08-2015 15:02 ]
Super bedankt. Heel mooi systeem, ga denk ik ook alles wat ik nu zelf programmeer MQTT compatible maken (en stukje stand alone is ook wel slim!).siepeltjuh schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 16:21:
[...]
Hardware:
[afbeelding]
[...]
Helaas is mijn afzuiging een Brink WTW met een wat complexer interface kastje beneden, vandaar ook mijn vraag over de interface.
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Dag iedereen,
Ik ben (na de vakantie) weer in gang geschoten met mijn OpenHAB installatie op m'n raspberry pi B+.
Die draait momenteel om wat 433MHz-schakelaars en Milight-lampen te bedienen.
Hij leest ook de status van Kodi op mijn raspberry pi 2 uit.
Nu zou ik graag Kodi kunnen pauzeren of hervatten vanuit OpenHAB.
Zo kan ik, als ik telefoon krijg op mijn Android smartphone, de film laten stoppen en het licht aanzetten.
Ik krijg dit echter niet werkend.
Hier is de binding info te vinden.
In mijn items heb ik dit staan:
Switch Kodi_PlayPause "Kodi Play/Pause" (Kodi) {xbmc=">[#Raspi2|Player.PlayPause"}
Switch Kodi_Reboot "Kodi Reboot" (Kodi) {xbmc=">[#Raspi2|System.Reboot"}
Zijn die juist geformateerd? Als ik de switches activeer krijg ik ook geen reactie van Kodi...
Weet iemand wat er aan de hand zou kunnen zijn of heeft iemand play-pause controle vanuit OpenHAB wel aan de praat gekregen?
Alvast bedankt!
Ik ben (na de vakantie) weer in gang geschoten met mijn OpenHAB installatie op m'n raspberry pi B+.
Die draait momenteel om wat 433MHz-schakelaars en Milight-lampen te bedienen.
Hij leest ook de status van Kodi op mijn raspberry pi 2 uit.
Nu zou ik graag Kodi kunnen pauzeren of hervatten vanuit OpenHAB.
Zo kan ik, als ik telefoon krijg op mijn Android smartphone, de film laten stoppen en het licht aanzetten.
Ik krijg dit echter niet werkend.
Hier is de binding info te vinden.
In mijn items heb ik dit staan:
Switch Kodi_PlayPause "Kodi Play/Pause" (Kodi) {xbmc=">[#Raspi2|Player.PlayPause"}
Switch Kodi_Reboot "Kodi Reboot" (Kodi) {xbmc=">[#Raspi2|System.Reboot"}
Zijn die juist geformateerd? Als ik de switches activeer krijg ik ook geen reactie van Kodi...
Weet iemand wat er aan de hand zou kunnen zijn of heeft iemand play-pause controle vanuit OpenHAB wel aan de praat gekregen?
Alvast bedankt!
Heb je de openhab config wel aangepast en daar het juiste IP in staan? Je kan ook proberen om eerst de status uit te lezen in OpenHab (de titel ofzo) zodat je kan testen of dat wel werkt. Verder, check ook of je in Kodi wel alle vinkjes hebt aangezet. Er is ergens een vinkje die volgens mij aan moet om externe bediening mogelijk te maken.
Last but not least, ik had ook problemen (al heb ik playpause ook nog niet getest met de binding). Ik heb een erg lelijke hack gebruikt door een python script aan te roepen om XBMC aan te roepen. De scripts die ik bij XBMC had heb ik hier staan:
https://github.com/GENETX/openhab/tree/master/extra/xbmc
Edit: Zie ook zo snel een fout in je config:
Je mist de ] aan het eind!
Last but not least, ik had ook problemen (al heb ik playpause ook nog niet getest met de binding). Ik heb een erg lelijke hack gebruikt door een python script aan te roepen om XBMC aan te roepen. De scripts die ik bij XBMC had heb ik hier staan:
https://github.com/GENETX/openhab/tree/master/extra/xbmc
Edit: Zie ook zo snel een fout in je config:
code:
1
| String XBMC_OpenMedia "XBMC Player file [%s]" { xbmc=">[#woonkamer|Player.Open]" } |
Je mist de ] aan het eind!
[ Voor 13% gewijzigd door GENETX op 10-09-2015 13:13 ]
Hey GENETX, bedankt voor de tip.
Ik was ook al op jouw tweakblog uitgekomen bij het googlen!
State kon ik gewoon uitlezen, dus config was juist.
Het was inderdaad gewoon een stomme syntax-fout en ik was het haakje was vergeten.
Vreemd dat de IDE dit niet oppikte.
Bedankt om me op weg te zetten!
Dit topic heeft me ook al geholpen bij het laten functioneren van de voice control-functie waar ik ook al op vast zat.
Op naar verdere automatisatie!
Ik was ook al op jouw tweakblog uitgekomen bij het googlen!
State kon ik gewoon uitlezen, dus config was juist.
Het was inderdaad gewoon een stomme syntax-fout en ik was het haakje was vergeten.
Vreemd dat de IDE dit niet oppikte.
Bedankt om me op weg te zetten!
Dit topic heeft me ook al geholpen bij het laten functioneren van de voice control-functie waar ik ook al op vast zat.
Op naar verdere automatisatie!
Zo, grootste gedeelte van mijn openhab/mqtt/mqttwarn install en config gepuppetized. Heb dit gedaan vanwege zo mijn configuratie buiten de raspberry te kunnen opslaan en weer snel opnieuw te kunnen inrichten indien een SD kaart crashed.
zal binnenkort eens kijken of ik de modules op sourceforge/puppetforge kan zetten.
en gedaan:
https://forge.puppetlabs.com/MansM/openhab
zal binnenkort eens kijken of ik de modules op sourceforge/puppetforge kan zetten.
en gedaan:
https://forge.puppetlabs.com/MansM/openhab
[ Voor 8% gewijzigd door cybermans op 26-09-2015 20:09 . Reden: puppetforge neergezet ]
Anoniem: 11193
Een paar weken ook gestart met Openhab. Tot nu toe heb ik werkend:
- Hue lampen
- Marantz versterker
- MQTT / Arduino om spanning/stroom sensoren uit te lezen
- Wunderground weer update
- Aanwezigheidsdetectie door pingen van mobieltjes
- RRD persistence incl. diverse grafieken en restore
- Aantal regels
zooo herkenbaar, mijn puppet module neemt een boel tijd in, alleen mijn hoofd blijft sneller ideeen producerren dan dat ik kan uitwerken. Zijn er trouwens hier mensen die hem al geprobeerd hebben?Anoniem: 11193 schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 21:23:
To do groeit inmidddels sneller dan ik functies kan toevoegen. Volgende Arduino en Milight spul ligt al te wachten.
Mochten jullie support voor bepaalde addons nodig hebben die ik nog niet in de config template heb opgenomen, geef aub aan dan geef ik die prio met implementeren.
Ik heb de openhab installatie op mijn NAS staan en met NFS gemount op mijn Pi.
Bij een evt crash hoef ik "enkel" de mount weer aan te maken en het startup script toe te voegen.
Draait tot nu toe erg stabiel, al is de NAS nu wel een extra benodigde schakel in het geheel.
Bij een evt crash hoef ik "enkel" de mount weer aan te maken en het startup script toe te voegen.
Draait tot nu toe erg stabiel, al is de NAS nu wel een extra benodigde schakel in het geheel.
Anoniem: 11193
Dat had k ook moeten doen, SD card gecrashed en alles kwijtcybermans schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 01:04:
Zo, grootste gedeelte van mijn openhab/mqtt/mqttwarn install en config gepuppetized. Heb dit gedaan vanwege zo mijn configuratie buiten de raspberry te kunnen opslaan en weer snel opnieuw te kunnen inrichten indien een SD kaart crashed.
Das mooi klote, maar ik zou zeggen, probeer mijn puppet module eens, mocht je addons missen, laat aub weten, dan fix ik dat voor jeAnoniem: 11193 schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 21:14:
[...]
Dat had k ook moeten doen, SD card gecrashed en alles kwijt
Hoe heb je dan geregeld dat als je je configuratie wijzigt (bijv. met HABmin), deze dan na een crash weer door Puppet hersteld wordt?cybermans schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 20:07:
[...]
Das mooi klote, maar ik zou zeggen, probeer mijn puppet module eens, mocht je addons missen, laat aub weten, dan fix ik dat voor je
Of moet je alsnog een backup regelen (en wat is dan het voordeel van Puppet)?
OpenHAB heeft ook een Dropbox addon waarbij configuratie (en evt. logs) in je Dropbox gesynchroniseerd kunnen worden. Dit werkt bij mij prima.
ik gebruik geen habmin om mijn config te maken. je zal dan je aangepaste config files dan van je openhab machine terug halen naar je puppetmaster.CyBeRSPiN schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 10:02:
[...]
Hoe heb je dan geregeld dat als je je configuratie wijzigt (bijv. met HABmin), deze dan na een crash weer door Puppet hersteld wordt?
Of moet je alsnog een backup regelen (en wat is dan het voordeel van Puppet)?
Backups moet je eigenlijk altijd regelen (en natuurlijk doe ik dat zelf ook niet). Puppet heeft als doel je machines van een centraal punt in te regelen en configuration drift tegen te gaan. Je past je config eigenlijk enkel op de puppetmaster aan en wanneer de agent vanaf de client langskomt zal die worden geupdate (ook handmatig te initiëren).
De reden voor mij puppet te gebruiken is dat ik meer dan een pi heb en die ook wel eens voor nieuwe projecten gebruik, waardoor ik hem schoonveeg en op deze manier de config kan bewaren.
Mijn situatie:
Macbook Air -> ontwikkel ik de puppet module en config op -> run ik op debian vm's (vagrant/virtualbox)-> werkend -> push naar bitbucket
Puppetmaster rpi -> pull van bitbucket
Openhab rpi -> puppet agent -t
maybe wat omslachtig, maar zo weet ik zeker dat ik mijn code gebackedup is. Mijn puppet module heeft ondersteuning voor een eigen personal config dir:
https://github.com/MansM/...own-itemsrulessitemapsetc
ik zal de documentatie hiervan wat uitbreiden.
Als het enkel om je openhab pi gaat dan is puppet mogelijk wat overkill, dan kan je er ook voor kiezen om je config dir uit bitbucket te halen via git.
[ Voor 23% gewijzigd door cybermans op 12-10-2015 12:06 ]
M.i. een behoorlijk complexe oplossing voor een relatief simpel probleem (wanneer je niet zoveel Pi's hebt), maar wel tof dat je moeite neemt om het te delen en herbruikbaar te maken! 
Die dropbox plugin klinkt wel aantrekkelijk. Dan zou je dus OpenHAB op SD kunnen installeren, dropbox plugin configureren, en daarna aan 1:1 copy van de SD kunnen maken, dat is dan je backup.
Bij falen kun je dan terug naar die image, en die dropbox sync haalt dan je meest recente config weer op en je bent weer op and running.
Jammer dat je geen network-boot kunt doen met een Pi, dat zou het nog simpeler kunnen maken icm een NAS.
Die dropbox plugin klinkt wel aantrekkelijk. Dan zou je dus OpenHAB op SD kunnen installeren, dropbox plugin configureren, en daarna aan 1:1 copy van de SD kunnen maken, dat is dan je backup.
Bij falen kun je dan terug naar die image, en die dropbox sync haalt dan je meest recente config weer op en je bent weer op and running.
Jammer dat je geen network-boot kunt doen met een Pi, dat zou het nog simpeler kunnen maken icm een NAS.
[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 12-10-2015 14:41 ]
moet je niet stiekem je openhab updaten in de tussentijdCyBeRSPiN schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 14:40:
M.i. een behoorlijk complexe oplossing voor een relatief simpel probleem (wanneer je niet zoveel Pi's hebt), maar wel tof dat je moeite neemt om het te delen en herbruikbaar te maken!
Klopt.. Ik blijf zelf dan ook wel bij de NFS mount oplossing. Doordat er daardoor nauwelijks meer iets naar de SD zelf geschreven wordt gaat het kaartje ook veel langer mee.cybermans schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 15:16:
[...]
moet je niet stiekem je openhab updaten in de tussentijd
Als eerst even kort voorstellen.
Ik ben een 30-jarige man uit Arnhem. Eind dit jaar ga ik verhuizen naar Utrecht, en in mijn nieuwe huis wil ik domotica toepassen.
Eerder heb ik al besloten dat ik dit zoveel mogelijk via de Z-wave-standaard wil gaan doen. Na onderzocht te hebben welke pakketten/controllers er allemaal zijn, heb ik besloten om het zoveel mogelijk do-it-yourself te doen.
Om die reden kwam ik dan ook al snel bij OpenHAB uit. Op diverse plekken had ik al gelezen dat afgeraden wordt gelijk met OpenHAB te beginnen. Omdat ik hobby-matig al wel enigzins ervaring heb met programmeren en netwerken dacht ik dat dit mij wel zou lukken.
Inmiddels ben ik ook al OpenHAB aan het inrichten op een Raspberry Pi 2 icm een Z-wave-zender. Op dit moment bevalt dat erg goed. De volgende bindings heb ik al werkend:
Nu mijn kwestie waar ik graag jullie mening over wil hebben.
In mijn nieuwe woning wil ik graag op iedere kamer onafhankelijk de temperatuur kunnen regelen. Mijn oog is daarbij gevallen op de Danfoss LC-13 (pricewatch).
Na de documentatie (bron) te hebben gelezen van de LC-13 kwam ik er echter achter dat een aantal COMMAND_CLASS die de LC-13 gebruikt, niet worden ondersteund door de Z-wave-binding van OpenHAB. Het gaat daarbij om CLIMATE_CONTROL_SCHEDULE, CLOCK, MANUFACTURER_PROPRIETARY en PROTECTION. Daar moet ik overigens aan toevoegen dat ik niet de intentie heb om temperaturen tijdsafhankelijk te programmeren in de LC-13. Daar heb ik immers OpenHAB voor.
Mijn vraag aan jullie is: Hebben jullie ervaring met Z-wave-producten die bepaalde COMMAND_CLASSen nodig heeft, maar die de binding niet ondersteund? En hoe zijn jullie daarmee omgegaan?
Ik ben een 30-jarige man uit Arnhem. Eind dit jaar ga ik verhuizen naar Utrecht, en in mijn nieuwe huis wil ik domotica toepassen.
Eerder heb ik al besloten dat ik dit zoveel mogelijk via de Z-wave-standaard wil gaan doen. Na onderzocht te hebben welke pakketten/controllers er allemaal zijn, heb ik besloten om het zoveel mogelijk do-it-yourself te doen.
Om die reden kwam ik dan ook al snel bij OpenHAB uit. Op diverse plekken had ik al gelezen dat afgeraden wordt gelijk met OpenHAB te beginnen. Omdat ik hobby-matig al wel enigzins ervaring heb met programmeren en netwerken dacht ik dat dit mij wel zou lukken.
Inmiddels ben ik ook al OpenHAB aan het inrichten op een Raspberry Pi 2 icm een Z-wave-zender. Op dit moment bevalt dat erg goed. De volgende bindings heb ik al werkend:
- Denon
- XBMC
- NTP
- Weather
- Networkhealth
- Z-wave (alleen nog maar een simpele Fibaro Wallplug)
- Astro
Nu mijn kwestie waar ik graag jullie mening over wil hebben.
In mijn nieuwe woning wil ik graag op iedere kamer onafhankelijk de temperatuur kunnen regelen. Mijn oog is daarbij gevallen op de Danfoss LC-13 (pricewatch).
Na de documentatie (bron) te hebben gelezen van de LC-13 kwam ik er echter achter dat een aantal COMMAND_CLASS die de LC-13 gebruikt, niet worden ondersteund door de Z-wave-binding van OpenHAB. Het gaat daarbij om CLIMATE_CONTROL_SCHEDULE, CLOCK, MANUFACTURER_PROPRIETARY en PROTECTION. Daar moet ik overigens aan toevoegen dat ik niet de intentie heb om temperaturen tijdsafhankelijk te programmeren in de LC-13. Daar heb ik immers OpenHAB voor.
Mijn vraag aan jullie is: Hebben jullie ervaring met Z-wave-producten die bepaalde COMMAND_CLASSen nodig heeft, maar die de binding niet ondersteund? En hoe zijn jullie daarmee omgegaan?
Welke versie van de ZWave binding heb je?
Er wordt zeer actief aan ontwikkeld en er zijn een aantal issues gelogd die opgelost zijn.
https://github.com/openha...rch?q=danfoss&type=Issues
De ontwikkelaar 'cdjackson' is degene die het werk lijkt te doen, misschien idee om contact op te nemen met je specifieke vragen?
Er wordt zeer actief aan ontwikkeld en er zijn een aantal issues gelogd die opgelost zijn.
https://github.com/openha...rch?q=danfoss&type=Issues
De ontwikkelaar 'cdjackson' is degene die het werk lijkt te doen, misschien idee om contact op te nemen met je specifieke vragen?
Fijn te zien dat er zoveel zoekresultaten zijn. Dat betekent dat er gelukkig genoeg gedaan wordt met Danfoss. Bedankt voor de link.
Op dit moment draai ik OpenHAB 1.7.1. De binding-versie loopt gelijk zag ik, dus dat is ook 1.7.1
Op dit moment draai ik OpenHAB 1.7.1. De binding-versie loopt gelijk zag ik, dus dat is ook 1.7.1
t was even geleden da tik hier was, leuk om te zien dat er nog volop belangstelling is. Heb zelf een 3tal sensoren op arduino's met RFM via MQTT op mijn PiB+ met openhab aangesloten, werkt top! fallback heb ik geregeld door een usb-sdcard reader te gebruiken met eenzelfde sd card en dagelijks (oid) een rsync te doen.
Heel herkenbaar die groeiende backlog ;-) Heb nog een CO2, temp/hum en een paar PIRretjes liggen om aan te sluiten.
@siepeltjuh Ik wil ook iets dergelijks regelen, zit te denken aan een RFM connectie met de mech ventilatie en een hum/temp (DHT) sensor in de badkamer.
(Moet ik alleen nog "even" wat frequenties afluisteren, de juiste bepalen, de signalen isoleren die voor een specifieke stand zorgen en op basis van een bepaalde luchtvochtigheid een signaal sturen naar de Mech vent (uit te breiden met een CO2 sensor voor de huiskamer...)
Als je die sketch wilt delen graag
Heel herkenbaar die groeiende backlog ;-) Heb nog een CO2, temp/hum en een paar PIRretjes liggen om aan te sluiten.
@siepeltjuh Ik wil ook iets dergelijks regelen, zit te denken aan een RFM connectie met de mech ventilatie en een hum/temp (DHT) sensor in de badkamer.
(Moet ik alleen nog "even" wat frequenties afluisteren, de juiste bepalen, de signalen isoleren die voor een specifieke stand zorgen en op basis van een bepaalde luchtvochtigheid een signaal sturen naar de Mech vent (uit te breiden met een CO2 sensor voor de huiskamer...)
Als je die sketch wilt delen graag
Vraagje:
Even naar networkhealth zitten kijken in openhab, aangezien ik last heb van dat mijn apple airport een beetje labiel is zo nu en dan. Wat ik wil is met netwerkhealth bepalen of internep het nog doet en indien niet, dan stekker uitschakelen en dan 30 sec later weer inschakelen. Nu had ik het erover met een vriend van mij die zegt: kan je beter met een arduino doen. Wat zijn jullie meningen hierover. (nieuwe router kopen valt buiten de discussie aub)
Ander probleempje dat ik heb, via de greent op mijn iphone kan ik wel naar de cam kijken die ik via de volgende sitemap opneem:
Frame label="Camera" {
Video url="http://10.0.1.51:8081/mjpeg/" encoding="mjpeg"
}
(webcam draait op een andere rpi, met motion voor het omzetten naar http). Na kijken blijft openhab de proxy verbinding met motion open houden en na verloop van tijd heb ik dus geen beeld meer (en een x aantal openstaande connecties). Heeft iemand dit ook gehad en kunnen oplossen (want met een cron een reboot gaan inbouwen vind ik ook zo meh)
Even naar networkhealth zitten kijken in openhab, aangezien ik last heb van dat mijn apple airport een beetje labiel is zo nu en dan. Wat ik wil is met netwerkhealth bepalen of internep het nog doet en indien niet, dan stekker uitschakelen en dan 30 sec later weer inschakelen. Nu had ik het erover met een vriend van mij die zegt: kan je beter met een arduino doen. Wat zijn jullie meningen hierover. (nieuwe router kopen valt buiten de discussie aub)
Ander probleempje dat ik heb, via de greent op mijn iphone kan ik wel naar de cam kijken die ik via de volgende sitemap opneem:
Frame label="Camera" {
Video url="http://10.0.1.51:8081/mjpeg/" encoding="mjpeg"
}
(webcam draait op een andere rpi, met motion voor het omzetten naar http). Na kijken blijft openhab de proxy verbinding met motion open houden en na verloop van tijd heb ik dus geen beeld meer (en een x aantal openstaande connecties). Heeft iemand dit ook gehad en kunnen oplossen (want met een cron een reboot gaan inbouwen vind ik ook zo meh)
[ Voor 39% gewijzigd door cybermans op 21-10-2015 07:40 ]
Ik doe het met een Bash-scriptje die elke 15 minuten via een cronjob wordt aangeroepen: ThinkPad's Tweakblog: Modem automatisch powercyclen bij internetproblemencybermans schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 07:33:
Vraagje:
[...]
Als internet onbereikbaar is dan wordt er een verzoek naar Domoticz gestuurd om de tussenstekker uit te zetten en even later weer aan.
Bij ADSL is het niet aan te raden overigens, het modem heeft een dag nodig ofzo om 'in te trainen' op de juiste lijnsnelheid. Als je hem dan gaat rebooten dan moet hij weer van voren af aan beginnen (op lage snelheid).
[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 21-10-2015 07:59 ]
Sinds een paar dagen mijn eerste Raspberry PI 2 met OpenHAB. Het lukt mij om de lampen hier in huis ermee te bedienen.
Ik wil OpenHAB kopppelen aan Homekit, is dat al iemand gelukt (op een Raspberry PI)?
Het zou moeten kunnen met OpenHAB HomeKit Bridge
edit: ik had wat problemen maar het is inmiddels werkend. Het voorbeeld van de sitemap had een fout "frame{ }" ontbreekt.
Ik wil OpenHAB kopppelen aan Homekit, is dat al iemand gelukt (op een Raspberry PI)?
Het zou moeten kunnen met OpenHAB HomeKit Bridge
edit: ik had wat problemen maar het is inmiddels werkend. Het voorbeeld van de sitemap had een fout "frame{ }" ontbreekt.
[ Voor 33% gewijzigd door Siem op 23-10-2015 21:53 . Reden: het werkt nu wel ]
Je krijgt een error, misschien een idee om juist de error te melden? Hier kan niemand wat mee, aannemende dat de handleiding perfect is.
Lijkt mee nprima plan inderdaad. Ik snap niet waarom die vriend aan komt zetten met een Arduino, je hebt de hele OpenHab installatie toch al? Kan prima en zonde om er meer geld tegenaan te gooiencybermans schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 07:33:
Vraagje:
Even naar networkhealth zitten kijken in openhab, aangezien ik last heb van dat mijn apple airport een beetje labiel is zo nu en dan. Wat ik wil is met netwerkhealth bepalen of internep het nog doet en indien niet, dan stekker uitschakelen en dan 30 sec later weer inschakelen. Nu had ik het erover met een vriend van mij die zegt: kan je beter met een arduino doen. Wat zijn jullie meningen hierover.
Om even mezelf te quoten: die NFS mount oplossing is toch niet zo fijn.CyBeRSPiN schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 17:13:
[...]
Klopt.. Ik blijf zelf dan ook wel bij de NFS mount oplossing. Doordat er daardoor nauwelijks meer iets naar de SD zelf geschreven wordt gaat het kaartje ook veel langer mee.
Dit weekend was mn NAS even offline ivm een update, en toen werkte OpenHAB ineens niet meer..
Wat dan weer jammer was omdat ik er meer en meer aan ophang. Meteen verwijten van vriendin dat alles toch maar weer met 'normale' schakelaars te bedienen moet zijn..
Meteen moeite genomen om te upgraden naar 1.7.1, de DSMR binding in gebruik te nemen (had een perl knutsel script omdat er toen nog geen goede binding was), MyOpenHAB in te richten, de Denon, Astro en XBMC bindings te gebruiken.
Ik kan er weer even tegenaan
Met MyOpenHAB iOS app trouwens wel vreemd probleem: een iPhone 6 krijg ik niet als 'Device' geregistreerd. Een iPhone 4s werkt prima, ook Android telefoon was meteen geregistreerd.
update: na reinstall van de app werkt het wel.. Ra ra politiepet..
[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-11-2015 23:59 ]
De sketch heb ik gedeeld via PB. Met het RF gedeelte kan ik je niet helpen, zoveel kennis heb ik daar niet van.KWOAD schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 16:09:
Fijn te zien dat er zoveel zoekresultaten zijn. Dat betekent dat er gelukkig genoeg gedaan wordt met Danfoss. Bedankt voor de link.
Heel wat anders, zit nu met een opentherm gateway te klooien en kom niet helemaal uit een transformation string:
Mijn binding string is als volgt:
>[lplxvi:/lplxvi/cvruimte/cv/command:command:*:TT=${state}]
Het commando dat nu over de MQTT lijn gaat is: TT=${state} terwijl ik TT=19.5 had verwacht. Kan hier in de documentatie ook bar weinig over vinden, laat staan dat er ergens een mooi voorbeeld bekend is
Geen enkele ervaring mee, maar zou inderdaad wel kloppen volgens:
https://github.com/openhab/openhab/wiki/MQTT-Binding
Wat is de rest van de relevante code?
https://github.com/openhab/openhab/wiki/MQTT-Binding
Wat is de rest van de relevante code?
veel meer dan de eerder genoemde tekst is er niet:
Ik probeer nu wat testjes te doen, met geen mogelijkheid krijg ik het gewenste resultaat. irritant dat de documentatie ook zo cryptisc h is.
Edit:
De volgende regel werkt wel:
>[lplxvi:/lplxvi/cvruimte/cv/command:command:*:FF=${command}]
Misschien komt dat doordat ik de waarde niet goed instelde dmv onderstaand script?
code:
1
| Number verd0_woonkamer_roomsetpoint_virtual "CV thermostaat virtueel [%.1f °C]" { mqtt=">[lplxvi:/lplxvi/cvruimte/cv/command:command:*:TT=${state}]" } |
Ik probeer nu wat testjes te doen, met geen mogelijkheid krijg ik het gewenste resultaat. irritant dat de documentatie ook zo cryptisc h is.
Edit:
De volgende regel werkt wel:
>[lplxvi:/lplxvi/cvruimte/cv/command:command:*:FF=${command}]
Misschien komt dat doordat ik de waarde niet goed instelde dmv onderstaand script?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| rule "Thermostaat virtueel gewijzigd" when Item verd0_woonkamer_roomsetpoint_effective changed then if (verd0_woonkamer_roomsetpoint_effective.state != verd0_woonkamer_roomsetpoint_physical.state) { sendCommand(verd0_woonkamer_roomsetpoint_virtual,""+verd0_woonkamer_roomsetpoint_effective.state) } end |
[ Voor 41% gewijzigd door siepeltjuh op 05-11-2015 21:18 ]
Als je bij een uitgaand MQTT-item als type 'command' gebruikt kun je alleen ${command} gebruiken.
Het moet dus worden:
of
De documentatie zegt dat je altijd beide kunt gebruiken, maar dat klopt dus niet. Zit in de code net wat anders. Is misschien een idee om 1 van de 2 aan te passen
Edit: heb documentatie op wiki aangepast.
Het moet dus worden:
code:
1
| Number verd0_woonkamer_roomsetpoint_virtual "CV thermostaat virtueel [%.1f °C]" { mqtt=">[lplxvi:/lplxvi/cvruimte/cv/command:command:*:TT=${command}]" } |
of
code:
1
| Number verd0_woonkamer_roomsetpoint_virtual "CV thermostaat virtueel [%.1f °C]" { mqtt=">[lplxvi:/lplxvi/cvruimte/cv/state:state:*:TT=${state}]" } |
De documentatie zegt dat je altijd beide kunt gebruiken, maar dat klopt dus niet. Zit in de code net wat anders. Is misschien een idee om 1 van de 2 aan te passen
Edit: heb documentatie op wiki aangepast.
@sfinx, dank!
Had inderdaad uitgevonden dat ${command} werkte met het type 'command'. Maar waarom en hoe was nog niet helder, met het stukje broncode is het helemaal duidelijk.
Had inderdaad uitgevonden dat ${command} werkte met het type 'command'. Maar waarom en hoe was nog niet helder, met het stukje broncode is het helemaal duidelijk.
Ik ga beginnen met openhab, en wil meteen beginnen met openhab2.
Eerste wat ik wil doen is de aeon z-stick en 2 fibaro rookmelders gebruiken.
Om snel uit te kunnen rollen en al mijn config te bewaren, wil ik alles in een docker container stoppen.
Er is al een docker image voor openhab2, en die heb ik al aan de praat gekregen.
Tenminste, de weather binding werkt. De z-wave binding nog niet.
Nu heb ik begrepen dat de z-wave binding nog een openhab1 binding is, dus ook zo geconfigged moet worden.
Ik heb het volgende:
Dan zie ik in ieder geval dit al in de logs, jay:
Dan heb ik om het openhab1 style te configgen het volgende geprobeerd:
en:
Maar noch in de paper ui, noch in de classic ui zie ik de rookmelder...
Wat doe ik fout?
Eerste wat ik wil doen is de aeon z-stick en 2 fibaro rookmelders gebruiken.
Om snel uit te kunnen rollen en al mijn config te bewaren, wil ik alles in een docker container stoppen.
Er is al een docker image voor openhab2, en die heb ik al aan de praat gekregen.
Tenminste, de weather binding werkt. De z-wave binding nog niet.
Nu heb ik begrepen dat de z-wave binding nog een openhab1 binding is, dus ook zo geconfigged moet worden.
Ik heb het volgende:
code: /services/zwave.cfg
1
2
3
4
5
6
7
| # The Z-Wave controller port. Valid values are e.g. COM1 for Windows and /dev/ttyS0 or # /dev/ttyUSB0 for Linux port=/dev/ttyACM3 # Z-Wave nightly heal time. This is the hour (eg 2AM) at which the automatic nightly # network heal will be performed. healtime=2 |
Dan zie ik in ieder geval dit al in de logs, jay:
2015-11-17 21:08:22.595 [INFO ] [rialApiGetInitDataMessageClass] - NODE 1: Node found 2015-11-17 21:08:22.596 [INFO ] [rialApiGetInitDataMessageClass] - NODE 2: Node found 2015-11-17 21:08:22.596 [INFO ] [rialApiGetInitDataMessageClass] - NODE 3: Node found 2015-11-17 21:08:22.596 [INFO ] [rialApiGetInitDataMessageClass] - ZWave Controller using Controller API 2015-11-17 21:08:22.596 [INFO ] [rialApiGetInitDataMessageClass] - ZWave Controller is Primary Controller 2015-11-17 21:08:22.597 [INFO ] [rialApiGetInitDataMessageClass] - ------------Number of Nodes Found Registered to ZWave Controller------------ 2015-11-17 21:08:22.597 [INFO ] [rialApiGetInitDataMessageClass] - # Nodes = 3 2015-11-17 21:08:22.597 [INFO ] [rialApiGetInitDataMessageClass] - ----------------------------------------------------------------------------
Dan heb ik om het openhab1 style te configgen het volgende geprobeerd:
code: /items/fibaro_smoke_1.item
1
| Contact DiningRoom_SmokeSensor "test_smoke" <temperature> (test) {zwave="2:command=sensor_alarm,alarm_type=1"} |
en:
code: /sitemaps/default.sitemap
1
2
3
4
5
| sitemap blog label="Main Menu" { Frame label="Smoke Detectors" { Contact item=DiningRoom_SmokeSensor label="smoke" } } |
Maar noch in de paper ui, noch in de classic ui zie ik de rookmelder...
Wat doe ik fout?
Systeempje; Ballaida of Avalon in GuildWars
Moet je files in /items niet op ".items" laten eindigen?
CyBeRSPiN schreef op woensdag 18 november 2015 @ 10:52:
Moet je files in /items niet op ".items" laten eindigen?

Nu wordt hij inderdaad opgepikt, maar krijg ik een hoop protocol errors.
Zie: http://pastebin.com/XCrQH0Kc
Systeempje; Ballaida of Avalon in GuildWars
Hm ok.. Ik heb zelf alleen maar ervaring met OpenHAB 1 (zit op 1.7.1), volgens mij is OpenHAB2 nog niet stabiel..
Hoewel je veel errors hebt, worden je nodes wel goed gedetecteerd, maar staat er wel iets over invalid config.
Misschien even vanaf scratch beginnen? En anders switchen naar OpenHAB1?
Hoewel je veel errors hebt, worden je nodes wel goed gedetecteerd, maar staat er wel iets over invalid config.
Misschien even vanaf scratch beginnen? En anders switchen naar OpenHAB1?