Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-04 07:50
https://groups.google.com/forum/#!topic/openhab/iRxJqdbXWf8
Ik heb nu ipv Autovoice het gratis Commandr en ben wat aan het spelen. Dan heb ik HabDroid niet eens nodig, maar kan ik gewoon blind "Ok Google, licht uit" aanspreken :*)
Ben ondertussen ook aan het kijken om habdroid te bypassen en rechtstreeks voice commands te sturen via tasker.Heb jij het al werkend gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:41
Ja, de test werkt. Inmiddels toch autovoice gepakt omdat ik daarmee wel de string kan doorsturen naar OpenHAB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-04 07:50
GENETX schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 07:58:
Ja, de test werkt. Inmiddels toch autovoice gepakt omdat ik daarmee wel de string kan doorsturen naar OpenHAB.
Ik heb er gisteren ook met autovoice bezig geweest. De test van tasker werkt bij mij ook als ik de task via de play knop start. maar continue werkt het niet. Heb totaal geen idee waarom. Ook negeert hij het commando woord.Het is ook moelijk te debuggen vind ik en zoveel instellingen. Het is echt trial en error.
Ook heb ik op Autovoice het "OK google" commando moeten afzetten of het werkte totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Dat van mij is zeker ook nog niet perfect, maar lijkt positief. Als het bij mij soepel en stabiel werkt, dan schrijf ik wel een stukje over hoe en wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-06 16:31
Mars Warrior schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 12:28:
[...]

Klopt 8)7
Ik heb er mee leren leven, net als de overige tekortkomingen van OpenHAB die gelukkig langzaam maar zeker om zeep worden geholpen :D
Ik heb een oplossing :)
Had gepost in de nieuwsgroep: https://groups.google.com...topic/openhab/qayai4KTIt4
Met een andere Java service wrapper http://yajsw.sourceforge.net/ werkt het prima.

Verdere update:
Ik heb er nog 3 Z-wave devices bij, 2 fibaro smartplugs en een aeon inbouw deursensor. Deursensor moet nog wel ingebouwd worden, maar is geinclude in het netwerk.

En my.openhab ingericht, ik zal het geheugengebruik in de gaten houden ;)

[ Voor 21% gewijzigd door SiErRa op 12-03-2015 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:54

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Wat zijn trouwens de ervaringen met weerdiensten? Ik heb nu even snel openWeatherMap toegevoegd, maar zie dat zij niet alle gegevens hebben.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Wat voor info mis je dan? Je kan zelf van die xslt transformatiebestanden aanmaken. Volgens mij kun je bijna alles wel uit openweathermap halen. Zo heb ik zelf windrichting en bewilking toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik gebruik gewoon de standaard weather addon. Meeste is er wel, maar bijvoorbeeld wolkendek percentage mist. Het leek me wel leuk om daar iets mee te doen. Ik vroeg me vooral af wat de ervaringen met ForecastIo, YahooWeather, WorldWeatherOnline, Wunderground en Hamweather waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik zal vandaag of morgen mn code wel delen. Heb nml bewolking uit openwheathermap in openhab zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Net had ik nog heel even met wat configuratie gerommeld en ik zag nu dat de bewolking wel doorgekomen was (Testen is vanaf mijn werk lastig aangezien ik de webinterface nog niet van buiten af benaderbaar heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-11-2023

masterpe

Dus...

De HR centrale gaat het bij ons begeven. Op dit moment ben ik sinds kort bezig met een openhab centrale en heb een Danfoss Living Connect (014G0012) actief op aan de centrale. Tevens heb ik nog een z-wave tussenstekker.

Dit alles wordt aangestuurd vanuit een raspberry pi z-wave.me controller.

Aangezien ik naar een nieuwe HR ketel aan het kijken ben, zal waarschijnlijk ook een andere thermostaat komen. Dit zou ik graag willen aansluiten op de openhab.

Hebben jullie adviezen waar ik moet letten?

Tevens de overige radiatoren wil ik ook middels een Danfoss Living Connect schakelen. Ik heb gelezen dat de 014G0013 beter om kan gaan met z-wave dan 014G0012.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Tsja, 1 advies: ondersteuning of evt een open api zodat je wat met de thermostaat kan ;) En verder natuurlijk je eigen wensen meewegen.

[ Voor 21% gewijzigd door GENETX op 20-03-2015 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterpe

masterpe

Dus...

Precies, ik had al zitten zoeken naar opentherm en z-wave, waardoor ik uit kwam op http://www.robbshop.nl/ov...-wave-opentherm-koppeling.

Maar via ethernet (TCP/IP), een thermostaat aansteuren zou ook kunnen.

Het verwarmingsbedrijf kwam al aan met Nefit ModuLine Easy, maar volgens mij zit dat alleen maar in de "cloud" en is hier weinig open aan.

Zijn er adviesen van thermostaten die wel een open api hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
De Honeywell Evohome en Round Connected zitten ook in de cloud, maar die API is gereverse engineerd. Dat is volgrns mij de goedkoopste oplossing. Wellicht dat de thermosmart wat is. Hangt er ook van af of je een modulerende wil of slechts aan/uit. Van die laatste zijn er meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterpe

masterpe

Dus...

Honeywell Evohome en Round Connected zijn mijn niet bekend. Maar ik ben net ook thermosmart tegen gekomen. Wat me erg goed bevalt is de privacy policy. Ik vind het jammer dat dat het via de cloud gaat, maar ze hebben een open api welke niet nog eens gereversed engineerd moest worden.

De privacy policy bevalt me erg goed, immers ze vermelden dat de data op Europese bodem blijft, dat ze niks met de data willen doen (zoals weder verkopen), dat de data encrypted is zodat ze zelf er ook niet bij kunnen (End-to-end encryption); tevens de data verwijderen wanneer ze de data niet meer nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Zie, nu weet ik ook beter wat je wil... Een thermostaat zonder cloud kun je wel vergeten. Die is er niet afaik. De meeste mensen willen comfort en gemak, zonder cloud gaan fabrikanten dat niet kunnen aanbieden. Je zou kunnen kijken naar de opentherm gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik heb maar even de Harmony Hub binding geupgrade. Ik zag dat er een nieuwe uit was https://github.com/digita...eleases/tag/1.7.0-Harmony (via hier). Ik merkte dat de vorige binding zo nu en dan er ineens mee op hield en dat zelfs mijn Hub raar ging doen (activiteit verliezen waardoor ik niks meer kon controleren)

Deze nieuwe binding schijnt een stuk beter te zijn. Ik ben erg benieuwd. Eerst maar weer eens een paar dagen aankijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirkB19
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-03 18:06
Mars Warrior schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 09:38:
Je kunt wel degelijk mooie, moderne & interactieve grafieken maken, met HABmin:

[afbeelding]

Je kunt deze grafieken dan weer met een Webview in je sitemap zetten, maar dat krijg ik nog niet aan de gang. Kan komen doordat my.openhab dit niet ondersteund, maar lokaal zou het wel moeten werken, maar dat lukt dus ook niet :(

Hopelijk nemen ze dit over in OH2...
Hej,
K'Ben al een heel eind gekomen met OH1.6 en Arduino Mysensors via MQTT, maar kan je aub eens stap voor stap uitleggen hoe je HABMIN grafiekjes in een webview op de sitemap zet ?
Alvast bedankt,
DirkB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:44
Ben ik ook wel benieuwd naar. Ik krijg alleen een enkel item per grafiek voor elkaar, door een 'Chart' naar de sitemap te slepen, bijv:
code:
1
Chart item=energy_current label="stroom vandaag"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Tsja, van de OpenHAB wiki...
code:
1
Webview item=<itemname> [label="<labelname>"] [icon="<iconname>"] url="<url>" [height="<heightvalue"]

maar let op, zoals Mars Warrior aangeeft, dit werkt niet!

Verder kun je ook met OpenHAB zelf meerdere lijnen plotten in een grafiek. Dan moet je alle items toevoegen aan een Group in je items (dus een group aanmaken en de items toevoegen aan de groep met haakjes "(Groepnaam)" ). Dan deze groepnaam als item gebruiken in je sitemap. Zie ook mijn GitHub code.

Items:
code:
1
2
3
4
5
6
Group   Graph_TempIn

Number  Inside_Temperature  "Temperatuur binnen [%.1f °C]"  <temperature>   (Graph_TempIn)  

Number  CV_Setpoint "Setpoint Honeywell [%.1f °C]"  <temperature>   (Graph_TempIn)  
Number  CV_Temperature  "Temperatuur Honeywell [%.1f °C]"   <temperature>   (Graph_TempIn)

Sitemap:
code:
1
hart item=Graph_TempIn service="mysql" refresh=300 period=D visibility=[Chart_Period==0, Chart_Period=="Uninitialized"]

Verder had ik nog gekeken naar de voice recognition met Tasker. Ik ben er echter mee gestopt aangezien alle tools die Google Now afvangen, alsnog een tabblad openen in Chrome met zoekresultaten. Ik heb weinig zin om alles weer weg te moeten klikken. Verder voegde het toch al weinig toe :+

[ Voor 42% gewijzigd door GENETX op 25-03-2015 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Gisteren het voor elkaar gekregen om ook de mechanische ventilatie aan te laten sturen met OpenHAB. Ik was van plan om daarvoor ooit nog eens een Moteino of RaspberryPi met een relaisbordje te gebruiken. Maar in een Domoticz thread kwam ik iemand tegen die daar een ACM 3500 voor had gebruikt, en die had ik nog ergens liggen voor een toekomstig tuin project waar ik eerst toch nog niet aan toe ga komen.

Deze heb ik tussen kunnen voegen in de mechanische ventilatie zelf zonder ook maar 1 kabel te moeten doorknippen. Als extra bonus heb ik nu ook de mogelijkheid om hem helemaal uit te zetten. De knop op de muur doet niks meer, maar die gebruikten we eigenlijk toch niet.

Ik kwam er wel achter dat de setpoint widgets nogal buggy zijn. Ze veranderen niet mee met de state. Als hij op 1 staat en ik druk op plus verandert hij hem naar 2, maar als ik daarna weer op + druk 'verandert' hij weer naar 2. Ik heb het uiteindelijk maar met een selection opgelost. Staat ook mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 07:42
Nice :) Die oplossing van Domoticz forum ken ik wel ja, slim bedacht.

De wandschakelaar zou je misschien kunnen vervangen door een draadloze KaKu wandschakelaar? Indrukken = max. snelheid voor een uur ofzo?

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 26-03-2015 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik heb al allemaal regeltjes geschreven. Op de gui een selection, maar met mijn KAKU afstandsbediening kan ik met aan hem een stand omhoog zetten en met uit een stand naar beneden. Uiteindelijk wil ik kijken of ik hem aan kan sturen met de humidity meter die ik in de badkamer heb.

Bestaande wandschakelaar wil ik eigenlijk helemaal niks mee doen. We hadden er 1 op de overloop en 1 in de keuken, maar de keuken is verplaatst (en de aansturing daar dus weggehaald) en op de overloop is eigenlijk een heel onhandige plek. Kaku schakelaar kan natuurlijk overal, maar ik denk niet dat hij bij het schakel materiaal van de badkamer past :).

Ik zou een Kaku AWMT-230 aan kunnen slutien op de stand 2 en 3 draden. Die signalen kan ik vervolgens als regel toevoegen zodat de wandschakelaar nog steeds kan gebruiken. Maar goed, eigenlijk zie ik deze oplossing meer als tijdelijk zolang ik het project in de tuin nog niet opgepakt heb. Maar mijzelf kennende zal het oppakken van dat project nog wel eens best lang kunnen duren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-06 10:27
Ik heb OpenHAB op Windows draaien, maar ik krijg de plugin DSMR niet aan de gang. Met een ander command line tooltje werkt het wel, dus aan de kabel ligt het niet. Onder Windows is COM3 aan de p1 meter gekoppeld, maar in de log van OpenHAB krijg ik een gnu.io.NoSuchPortException: null.

Iemand een idee?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-06 10:27
Goed, dat was makkelijk. :X De configuratie in OpenHAB.cfg is hoofdlettergevoelig... com3 werkt niet, COM3 wel.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 352711

Ivm. het detecteren van de stand van mijn garagedeur ben ik op zoek naar een simpele manier om bijvoorbeeld in de keuken te kunnen laten zien wat de stand van de deur is.

De deur sensor die ik heb uitgezocht is een zwave sensor, die naar OpenHAB zijn status gaat doorgeven. Tevens zou ik hem graag aan een statusled oid. verbinden. Een simpele led (zoals op de Fibaro power plug zit), zou voldoende zijn, maar ik heb de 60euro overhead van de complete plug niet echt nodig :-).

Weet iemand of er een kant en klaar product is, bijvoorbeeld met een aantal LEDs die je voor status weergave zou kunnen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Waar wil je die statusled hebben? Bij je OpenHAB machine of bij de garagedeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
... bijvoorbeeld in de keuken ..
;)

Je zou bijv. met een Spark Photon (een zeer compacte Arduino-module met geintegreerde wifi) vrij simpel een of meer leds (of zelfs een mooie OLED display) kunnen aansturen die je via OpenHAB van info voorziet.
De Spark Photon (en Core) hebben een Cloud-API waarmee je dmv een URL aanroep een actie kunt pushen naar de module, bijv.
code:
1
https://api.spark.io/v1/devices/{DEVICE_ID}/garagedeur?status=open&access_token={TOKEN}

Of de led rechtstreeks aan je Pi hangen (aangenomen dat je OpenHAB op een Raspberry Pi draait).

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeRSPiN op 07-04-2015 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 352711

De statusled zou ik in de keuken willen hangen, bijvoorbeeld bij de achterdeur. Mijn OpenHAB server (een gentoo linux server) staat in de kelder.

De Photon ziet er interessant uit, maar niet voor wat ik in gedachten heb. Eigenlijk zoek ik http://www.hashop.nl/Webw...l-Paddle-Wall-Switch.html maar dan zonder dat ik 230V nodig heb (op batterijen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jipenjanneke
  • Laatst online: 00:34
Ik ben ook aan het experimenteren geslagen met openHAB. Ik heb zelfs mijn oeroude LabJack U12 module erop werkend gekregen. Dat is een I/O-module bordje met USB-aansluiting. Hierop zitten mijn (bedrade) raam- & deursensoren.
Het lijkt me leuk om in de slaapkamer een bedieningspaneeltje te hangen zoals je dat ook hebt bij alarmcentrales: een extra bediening voor in de slaapkamer. Alleen dan moderner natuurlijk, bijvoorbeeld een klein touchscreen, dat ik afgewerkt en al kan ophangen. Er loopt een utp-draad heen naar de meterkast, waar ik de aansturing dan kan regelen. Zou zoiets bestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Is het dan niet makkelijker om gewoon een el-cheapo tablet te kopen en met WiFi te verbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimpom
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-03 14:20
Hoi,

Ik ben sinds kort aan het stoeien met openHAB en loop tegen iets aan waar ik niet uit kom. Hopelijk kan iemand hier mij een eindje op weg helpen.

Ik heb een RFXCOM tranciever waarmee ik mijn klikaanklikuit zaken kan regelen. Via [url]http://http://rfxcmd.eu/?page_id=155[/url] heb ik dit ook allemaal werkend. in openHAB heb ik de binding toegevoegd en 2 items aangemaakt:

code:
1
Switch  TestVerlichting     ""  { rfxcom=">000001.1:LIGHTING2.AC:Command" }

code:
1
Switch  testBtn                 ""  { rfxcom="<00341172.13:Command" }

De eerste is een KaKu dimmer, die ik geprogrammeerd heb met het adres 000001.1
De tweede is een knop op mijn KaKu afstandsbiedening, waarvan ik het adres heb uitgelezen met RFXcmd.

De eerste werkt. Ik kan via een sitemap een knop aanmaken en koppelen aan TestVerlichting en hiermee de lamp bedienen. Echter de tweede krijg ik voor geen mogelijkheid uitgelezen. Ik weet niet hoe ik hem moet toevoegen aan mijn sitemap (ook gewoon als schakelaar?), ik heb met en zonder de voorloopnullen geprobeerd, maar ik krijg geen effect. Het eerste item geeft ook netjes resultaat in de events.log file, de 2e niet.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Heeft iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?

update: zelf de oplossing gevonden. door de logging van rfxcom in openhab aan te zetten kwam ik er achter dat de ID's toch wat anders waren. deze gebruiken werkte meteen!

[ Voor 6% gewijzigd door pimpom op 12-04-2015 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
Afgelopen weekend eindelijk m'n Aeon Labs inbouw deur sensor aan de gang gekregen.
Met wat hulp op de mailinglist, debug logging en een net gefixte bug :)

Nu begin ik qua devices langzaam te komen bij een situatie dat ik nuttige rules kan gaan samenstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:14

Mars Warrior

Earth, the final frontier

SiErRa schreef op maandag 13 april 2015 @ 13:26:
Afgelopen weekend eindelijk m'n Aeon Labs inbouw deur sensor aan de gang gekregen.
Met wat hulp op de mailinglist, debug logging en een net gefixte bug :)

Nu begin ik qua devices langzaam te komen bij een situatie dat ik nuttige rules kan gaan samenstellen.
Wil je je oplossing ook delen met ons :Y

Dat scheelt weer tijd. Ben ff gestopt met uitbreiden van OpenHAB vanwege al die 'verborgen' features :+
En ik neem aan dat je een nightly draait? Want 1.7.0 komt ergens eind mei uit vziw...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
Natuurlijk, de discussie staat hier: https://groups.google.com...penhab/z-wave/_F65wmJfNrE

Het probleem was dat ik de Aeon Labs recessed door sensor niet werkend kreeg met de z-wave binding.
Includen ging goed, maar ik kreeg geen updates en kon geen parameters instellen.

Dat kwam achteraf door een mislukte initialisatie (bug) en doordat je de associations zelf moet zetten voor het device.

Ja als je zo'n sensor gaat kopen moet je de laatste nightly build van cloudbees pakken van in ieder geval de z-wave binding. Of wachten totdat 1.7 uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Inmiddels openhab hier een tijdje stabiel draaiend op een Pi, icm pilight en MySensors Arduino sensoren. Omdat ik toch graag wat verder wil gaan uitbouwend en Pi2 besteld. Nu ben ik bezig met het inrichten en vroeg ik me af of de OpenHab pilight binding al Pilight 6 ondersteund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Sander schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 09:13:
Inmiddels openhab hier een tijdje stabiel draaiend op een Pi, icm pilight en MySensors Arduino sensoren. Omdat ik toch graag wat verder wil gaan uitbouwend en Pi2 besteld. Nu ben ik bezig met het inrichten en vroeg ik me af of de OpenHab pilight binding al Pilight 6 ondersteund?
Jazeker, maar pas vanaf versie 1.7.0. Je kunt nu alvast een nightly build van de binding proberen, deze vind je hier: https://buildhive.cloudbe...ilight-1.7.0-SNAPSHOT.jar. De update voor de binding zit nog niet in de reguliere nightly builds (pull request staat nog open).

Let op dat je item definities ook anders zijn (je hoeft geen 'room' meer aan te geven). De geupdate wiki vind je hier: https://github.com/idserda/openhab/wiki/pilight-Binding

Hippos are apparently just rage filled hate tanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47016

deze vind je hier: https://buildhive.cloudbe...ilight-1.7.0-SNAPSHOT.jar. De update voor de binding zit nog niet in de reguliere nightly builds (pull request staat nog open).
Ik krijg deze error:

01:32:05.383 ERROR o.o.b.p.i.PilightConnector[:119] - Error in pilight listener thread
org.codehaus.jackson.map.exc.UnrecognizedPropertyException: Unrecognized field "uuid" (Class org.openhab.binding.pilight.internal.communication.Status), not marked as ignorable
at [Source: java.io.StringReader@1fbf318; line: 1, column: 37] (through reference chain: org.openhab.binding.pilight.internal.communication.Status["uuid"])
at org.codehaus.jackson.map.exc.UnrecognizedPropertyException.from(UnrecognizedPropertyException.java:53)

het functioneert wel allemaal.
(nergens in mn pilight config staat een uuid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Anoniem: 47016 schreef op zondag 19 april 2015 @ 02:38:
[...]

Ik krijg deze error:

01:32:05.383 ERROR o.o.b.p.i.PilightConnector[:119] - Error in pilight listener thread
org.codehaus.jackson.map.exc.UnrecognizedPropertyException: Unrecognized field "uuid" (Class org.openhab.binding.pilight.internal.communication.Status), not marked as ignorable
at [Source: java.io.StringReader@1fbf318; line: 1, column: 37] (through reference chain: org.openhab.binding.pilight.internal.communication.Status["uuid"])
at org.codehaus.jackson.map.exc.UnrecognizedPropertyException.from(UnrecognizedPropertyException.java:53)

het functioneert wel allemaal.
(nergens in mn pilight config staat een uuid)
Volgens mij is dat een identificatie die pilight meestuurt, zodat je eventueel in implementaties onderscheid kunt maken tussen de verschillende pilight nodes (mochten die er zijn).

Hoe zijn hier de ervaringen met Openhab op een Pi? Ik ben opzich tevreden over performance met een klein aantal actoren (15 KAKU via pilight, 3 x Squeezebox players, 2 x Plex, 2 x MySensors Sensoren over MQTT), maar ben nog wat huiverig voor m'n MicroSD kaartjes met aanzetten van persistence voor wat grafieken van temperaturen van de sensoren. Hoe hebben jullie dit opgelost? Toch een gewone HDD eraan hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
  • Nu online
Anoniem: 47016 schreef op zondag 19 april 2015 @ 02:38:
[...]

Ik krijg deze error:

Heb nog wat kleine dingetjes aangepast, probeer deze build eens: https://buildhive.cloudbe...ilight-1.7.0-SNAPSHOT.jar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb nog wat kleine dingetjes aangepast, probeer deze build eens: https://buildhive.cloudbe...ilight-1.7.0-SNAPSHOT.jar
De melding blijft nog langskomen met deze versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Sander schreef op zondag 19 april 2015 @ 10:47:
[...]

Volgens mij is dat een identificatie die pilight meestuurt, zodat je eventueel in implementaties onderscheid kunt maken tussen de verschillende pilight nodes (mochten die er zijn).

Hoe zijn hier de ervaringen met Openhab op een Pi? Ik ben opzich tevreden over performance met een klein aantal actoren (15 KAKU via pilight, 3 x Squeezebox players, 2 x Plex, 2 x MySensors Sensoren over MQTT), maar ben nog wat huiverig voor m'n MicroSD kaartjes met aanzetten van persistence voor wat grafieken van temperaturen van de sensoren. Hoe hebben jullie dit opgelost? Toch een gewone HDD eraan hangen?
Hier ook tevreden over een Pi, merk wel dat het opstarten traag is en dat alle acties/rules bij eerste keer aanroepen erg traag zijn. Daarna gaat alles soepel, blijkbaar moet er eerst een cache opgebouwd worden.
Wel benieuwd hoeveel sneller de Pi2 is.
Qua persistence sla ik alles op in MySQL in mn Synology nas, daarnaast draait openhab vanaf een NFS mount op diezelfde nas, dus bij een crash gaat er niks verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
  • Nu online
Anoniem: 47016 schreef op zondag 19 april 2015 @ 17:58:
[...]

De melding blijft nog langskomen met deze versie.
Kun je debug aanzetten voor de binding? Ben wel benieuwd wat er precies door pilight verstuurd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sfinx schreef op zondag 19 april 2015 @ 21:44:
[...]

Kun je debug aanzetten voor de binding? Ben wel benieuwd wat er precies door pilight verstuurd wordt.
21:04:32.084 DEBUG o.o.b.p.i.PilightConnector[:96] - Received from pilight: {"origin":"update","type":3,"uuid":"0000-b8-27-eb-1ceb10","devices":["rpi2"],"values":{"timestamp":1429473872,"temperature":34.704}}
21:04:32.085 DEBUG o.o.b.p.i.PilightConnector[:110] - {"origin":"update","type":3,"uuid":"0000-b8-27-eb-1ceb10","devices":["rpi2"],"values":{"timestamp":1429473872,"temperature":34.704}}

gaat dus om de temperatuur van de rasp.

in mn openhab items staat hij is als volgt:
Number rpi2 "Raspberry [%.1f C]" <temperature> (pilight) {pilight="kaku#rpi2,property=temperature"}

en in pilight in de devices van config.json
"rpi2": {
"protocol": [ "cpu_temp" ],
"id": [{
"id": 1
}],
"temperature": 35.780,
"poll-interval": 10
}
en de gui:
"rpi2": {
"name": "Raspberry Pi Temperature",
"group": [ "Misc" ],
"media": [ "all" ]
}

edit
Zie dat hij nu na de restart van openhab wel normaal doorloopt en niet met die errors gooit.
(had hem niet restart na het toevoegen van nieuwe versie binding. zou normaal niets uit maken hij restarte de binding zelf)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 47016 op 19-04-2015 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:14

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Anoniem: 47016 schreef op zondag 19 april 2015 @ 22:10:
[...]
edit
Zie dat hij nu na de restart van openhab wel normaal doorloopt en niet met die errors gooit.
(had hem niet restart na het toevoegen van nieuwe versie binding. zou normaal niets uit maken hij restarte de binding zelf)
Dit laden van een nieuwe binding werkt bij mij regelmatig niet: items komen dan niet op mijn homescreen, rules doen het niet, oftewel bij wijzigen van bindings start ik openHAB altijd opnieuw op voordat ik iets met die binding ga doen...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op zondag 19 april 2015 @ 21:18:
[...]

Hier ook tevreden over een Pi, merk wel dat het opstarten traag is en dat alle acties/rules bij eerste keer aanroepen erg traag zijn. Daarna gaat alles soepel, blijkbaar moet er eerst een cache opgebouwd worden.
Wel benieuwd hoeveel sneller de Pi2 is.
Qua persistence sla ik alles op in MySQL in mn Synology nas, daarnaast draait openhab vanaf een NFS mount op diezelfde nas, dus bij een crash gaat er niks verloren.
Met de 100mbit verbinding van de Pi naar je NAS en daar ook nog NFS + normale communicatie overheen lijkt me dat ook wel een reden voor wat vertraging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:24
Hallo allemaal,

Ik hoop dat er hier iemand is die mij kan helpen. Ik heb de Openhab 1.6.2 runtime. Ik heb een mqtt broker draaien, die werkt naar behoren(Via een pub/sub applicatie getest) Maar via Openhab krijg ik het niet aan de praat. Via de debug krijg ik naar boven dat de mqtt binding niet goed start (alleen de de 201 taak start) Als ik handmatig de 221 of de 222 wil starten krijg ik de volgende error:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
ss mqtt
"Framework is launched."

id      State       Bundle
201     ACTIVE      org.openhab.io.transport.mqtt_1.6.2
osgi> start 221
java.lang.ClassCastException: java.lang.Long cannot be cast to java.lang.String
        at org.eclipse.equinox.console.commands.EquinoxCommandsConverter.convert
(EquinoxCommandsConverter.java:61)
        at org.apache.felix.gogo.runtime.CommandProcessorImpl.convert(CommandPro
cessorImpl.java:254)
        at org.apache.felix.gogo.runtime.CommandSessionImpl.convert(CommandSessi
onImpl.java:374)
        at org.apache.felix.gogo.runtime.Reflective.coerce(Reflective.java:389)
        at org.apache.felix.gogo.runtime.Reflective.coerce(Reflective.java:310)
        at org.apache.felix.gogo.runtime.Reflective.invoke(Reflective.java:110)
        at org.apache.felix.gogo.runtime.CommandProxy.execute(CommandProxy.java:
82)
        at org.apache.felix.gogo.runtime.Closure.executeCmd(Closure.java:477)
        at org.apache.felix.gogo.runtime.Closure.executeStatement(Closure.java:4
03)
        at org.apache.felix.gogo.runtime.Pipe.run(Pipe.java:108)
        at org.apache.felix.gogo.runtime.Closure.execute(Closure.java:183)
        at org.apache.felix.gogo.runtime.Closure.execute(Closure.java:120)
        at org.apache.felix.gogo.runtime.CommandSessionImpl.execute(CommandSessi
onImpl.java:89)
        at org.apache.felix.gogo.shell.Console.run(Console.java:62)
        at org.apache.felix.gogo.shell.Shell.console(Shell.java:203)
        at org.apache.felix.gogo.shell.Shell.gosh(Shell.java:128)
        at sun.reflect.NativeMethodAccessorImpl.invoke0(Native Method)
        at sun.reflect.NativeMethodAccessorImpl.invoke(Unknown Source)
        at sun.reflect.DelegatingMethodAccessorImpl.invoke(Unknown Source)
        at java.lang.reflect.Method.invoke(Unknown Source)
        at org.apache.felix.gogo.runtime.Reflective.invoke(Reflective.java:137)
        at org.apache.felix.gogo.runtime.CommandProxy.execute(CommandProxy.java:
82)
        at org.apache.felix.gogo.runtime.Closure.executeCmd(Closure.java:477)
        at org.apache.felix.gogo.runtime.Closure.executeStatement(Closure.java:4
03)
        at org.apache.felix.gogo.runtime.Pipe.run(Pipe.java:108)
        at org.apache.felix.gogo.runtime.Closure.execute(Closure.java:183)
        at org.apache.felix.gogo.runtime.Closure.execute(Closure.java:120)
        at org.apache.felix.gogo.runtime.CommandSessionImpl.execute(CommandSessi
onImpl.java:89)
        at org.apache.felix.gogo.shell.Activator.run(Activator.java:75)
        at java.lang.Thread.run(Unknown Source)
gogo: IllegalArgumentException: Cannot coerce start(Long) to any of [(Bundle[])]

Nu heb ik ook de logfile erbij gehaald en daar kom ik de volgende error in tegen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
13:59:51.364 [ERROR] [sphere.cpr.AtmosphereFramework:2215 ] - 
java.lang.ClassCastException: org.eclipse.osgi.framework.internal.core.BundleURLConnection cannot be cast to java.net.JarURLConnection
    at org.atmosphere.util.annotation.AnnotationDetector.detect(AnnotationDetector.java:325) ~[atmosphere-runtime-2.0.9.jar:2.0.9]
    at org.atmosphere.cpr.DefaultAnnotationProcessor.scanForAnnotation(DefaultAnnotationProcessor.java:148) ~[atmosphere-runtime-2.0.9.jar:2.0.9]
    at org.atmosphere.cpr.DefaultAnnotationProcessor.configure(DefaultAnnotationProcessor.java:134) ~[atmosphere-runtime-2.0.9.jar:2.0.9]
    at org.atmosphere.cpr.AtmosphereFramework.autoConfigureService(AtmosphereFramework.java:2177) [atmosphere-runtime-2.0.9.jar:2.0.9]
    at org.atmosphere.cpr.AtmosphereFramework.init(AtmosphereFramework.java:655) [atmosphere-runtime-2.0.9.jar:2.0.9]
    at org.atmosphere.cpr.AtmosphereFramework.init(AtmosphereFramework.java:568) [atmosphere-runtime-2.0.9.jar:2.0.9]
    at org.atmosphere.cpr.AtmosphereServlet.configureFramework(AtmosphereServlet.java:91) [atmosphere-runtime-2.0.9.jar:2.0.9]
    at org.atmosphere.cpr.AtmosphereServlet.init(AtmosphereServlet.java:80) [atmosphere-runtime-2.0.9.jar:2.0.9]
    at org.eclipse.equinox.http.servlet.internal.ServletRegistration.init(ServletRegistration.java:49) [org.eclipse.equinox.http.servlet_1.1.300.v20120522-1841.jar:na]
    at org.eclipse.equinox.http.servlet.internal.ProxyServlet.registerServlet(ProxyServlet.java:179) [org.eclipse.equinox.http.servlet_1.1.300.v20120522-1841.jar:na]
    at org.eclipse.equinox.http.servlet.internal.HttpServiceImpl.registerServlet(HttpServiceImpl.java:66) [org.eclipse.equinox.http.servlet_1.1.300.v20120522-1841.jar:na]
    at org.openhab.io.rest.RESTApplication.activate(RESTApplication.java:140) [org.openhab.io.rest_1.6.2.jar:na]
    at sun.reflect.NativeMethodAccessorImpl.invoke0(Native Method) ~[na:1.8.0_45]
    at sun.reflect.NativeMethodAccessorImpl.invoke(Unknown Source) ~[na:1.8.0_45]
    at sun.reflect.DelegatingMethodAccessorImpl.invoke(Unknown Source) ~[na:1.8.0_45]
    at java.lang.reflect.Method.invoke(Unknown Source) ~[na:1.8.0_45]
    at org.eclipse.equinox.internal.ds.model.ServiceComponent.activate(ServiceComponent.java:235) [org.eclipse.equinox.ds_1.4.1.v20120926-201320.jar:na]
    at org.eclipse.equinox.internal.ds.model.ServiceComponentProp.activate(ServiceComponentProp.java:146) [org.eclipse.equinox.ds_1.4.1.v20120926-201320.jar:na]
    at org.eclipse.equinox.internal.ds.model.ServiceComponentProp.build(ServiceComponentProp.java:345) [org.eclipse.equinox.ds_1.4.1.v20120926-201320.jar:na]
    at org.eclipse.equinox.internal.ds.InstanceProcess.buildComponent(InstanceProcess.java:620) [org.eclipse.equinox.ds_1.4.1.v20120926-201320.jar:na]
    at org.eclipse.equinox.internal.ds.InstanceProcess.buildComponents(InstanceProcess.java:197) [org.eclipse.equinox.ds_1.4.1.v20120926-201320.jar:na]
    at org.eclipse.equinox.internal.ds.Resolver.getEligible(Resolver.java:343) [org.eclipse.equinox.ds_1.4.1.v20120926-201320.jar:na]
    at org.eclipse.equinox.internal.ds.SCRManager.serviceChanged(SCRManager.java:222) [org.eclipse.equinox.ds_1.4.1.v20120926-201320.jar:na]
    at org.eclipse.osgi.internal.serviceregistry.FilteredServiceListener.serviceChanged(FilteredServiceListener.java:107) [org.eclipse.osgi_3.8.2.v20130124-134944.jar:na]
    at org.eclipse.osgi.framework.internal.core.BundleContextImpl.dispatchEvent(BundleContextImpl.java:861) [org.eclipse.osgi_3.8.2.v20130124-134944.jar:na]
    at org.eclipse.osgi.framework.eventmgr.EventManager.dispatchEvent(EventManager.java:230) [org.eclipse.osgi_3.8.2.v20130124-134944.jar:na]
    at org.eclipse.osgi.framework.eventmgr.ListenerQueue.dispatchEventSynchronous(ListenerQueue.java:148) [org.eclipse.osgi_3.8.2.v20130124-134944.jar:na]
    at org.eclipse.osgi.internal.serviceregistry.ServiceRegistry.publishServiceEventPrivileged(ServiceRegistry.java:819) [org.eclipse.osgi_3.8.2.v20130124-134944.jar:na]
    at org.eclipse.osgi.internal.serviceregistry.ServiceRegistry.publishServiceEvent(ServiceRegistry.java:771) [org.eclipse.osgi_3.8.2.v20130124-134944.jar:na]
    at org.eclipse.osgi.internal.serviceregistry.ServiceRegistrationImpl.register(ServiceRegistrationImpl.java:130) [org.eclipse.osgi_3.8.2.v20130124-134944.jar:na]
    at org.eclipse.osgi.internal.serviceregistry.ServiceRegistry.registerService(ServiceRegistry.java:214) [org.eclipse.osgi_3.8.2.v20130124-134944.jar:na]
    at org.eclipse.osgi.framework.internal.core.BundleContextImpl.registerService(BundleContextImpl.java:433) [org.eclipse.osgi_3.8.2.v20130124-134944.jar:na]
    at org.eclipse.equinox.internal.ds.InstanceProcess.registerService(InstanceProcess.java:536) [org.eclipse.equinox.ds_1.4.1.v20120926-201320.jar:na]
    at org.eclipse.equinox.internal.ds.InstanceProcess.buildComponents(InstanceProcess.java:260) [org.eclipse.equinox.ds_1.4.1.v20120926-201320.jar:na]
    at org.eclipse.equinox.internal.ds.Resolver.buildNewlySatisfied(Resolver.java:473) [org.eclipse.equinox.ds_1.4.1.v20120926-201320.jar:na]
    at org.eclipse.equinox.internal.ds.Resolver.enableComponents(Resolver.java:217) [org.eclipse.equinox.ds_1.4.1.v20120926-201320.jar:na]
    at org.eclipse.equinox.internal.ds.SCRManager.performWork(SCRManager.java:816) [org.eclipse.equinox.ds_1.4.1.v20120926-201320.jar:na]
    at org.eclipse.equinox.internal.ds.SCRManager$QueuedJob.dispatch(SCRManager.java:783) [org.eclipse.equinox.ds_1.4.1.v20120926-201320.jar:na]
    at org.eclipse.equinox.internal.ds.WorkThread.run(WorkThread.java:89) [org.eclipse.equinox.ds_1.4.1.v20120926-201320.jar:na]
    at java.lang.Thread.run(Unknown Source) [na:1.8.0_45]

Kan iemand mij hier mee verder helpen?

*edit*

ok, dit is dus opgelost met de 1.7.0 snapshot!
https://github.com/openhab/openhab/issues/2095

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jipenjanneke
  • Laatst online: 00:34
GENETX schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 22:56:
Is het dan niet makkelijker om gewoon een el-cheapo tablet te kopen en met WiFi te verbinden?
Goed idee. Dit lijkt er wel op: http://www.homeautomationforgeeks.com/dashboard.shtml
Maar het is me te bewerkelijk, ik bedien het wel via de app voorlopig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Nu ik openhab leuk heb draaien en ook al wat rules/scripts toegevoegd heb ben ik eigenlijk een beetje zoekende naar hoe ik scenes of andere meer generieke functionaliteit zou moeten implementeren.

Op dit moment heb ik bijvoorbeeld een rule gemaakt waarbij er een notificatie gestuurd wordt naar alle Kodie's wanneer er iemand op de bel gedrukt heeft. Het zou echter handiger zijn wanneer ik een soort functie of methode zou kunnen maken die ik in meerdere rules zou kunnen gebruiken. De weer te geven melding zou ik dan als een soort parameter mee kunnen geven. Op dit moment doe ik dat met een geinclude script, maar dat voelt heel onhandig. Is er een manier om met XTend in Openhab een soort methode te schrijven?

Hetzelfde geld voor scenes. Ik heb nu bijvoorbeeld een script geschreven dat alles uitdoet. Erg handig wanneer ik op bed ga. Nu heb ik dat aan een wallswitch gekoppeld (maar dan wel zo dat je een bepaald patroon moet klikken zodat niet iemand perongeluk alles beneden uit doet) maar het zou ook handig zijn wanneer ik dit gewoon op de sitemap zou kunnen zetten. Dus wat is eigenlijk een handige manier om op de sitemap een knop te zetten waarmee ik een enkel script uitvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
  • Nu online
Janoz schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 11:34:
Op dit moment heb ik bijvoorbeeld een rule gemaakt waarbij er een notificatie gestuurd wordt naar alle Kodie's wanneer er iemand op de bel gedrukt heeft. Het zou echter handiger zijn wanneer ik een soort functie of methode zou kunnen maken die ik in meerdere rules zou kunnen gebruiken. De weer te geven melding zou ik dan als een soort parameter mee kunnen geven. Op dit moment doe ik dat met een geinclude script, maar dat voelt heel onhandig. Is er een manier om met XTend in Openhab een soort methode te schrijven?
Dit kan met lambda expressies. Beetje omslachtig, maar het werkt wel. Voorbeeldje:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
import org.eclipse.xtext.xbase.lib.*

val Functions$Function1 alsSchemerig = [ Functions$Function0 func |
        var DateTime sunsetTime = new DateTime((Sunset_Time.state as DateTimeType).calendar.time)
        if (now.isAfter(sunsetTime.minusMinutes(30))) {
            func.apply()
        }
]

val Functions$Function1 alsNietsAanHal = [ Functions$Function0 func |
        if (Lampen_Hal.members.filter(s | s.state == ON || s.state > 0).size == 0) {
            func.apply()
        }
]

rule "Iemand komt thuis"
when 
    Item Aanwezigheid changed to ON
then
    alsSchemerig.apply([| 
        alsNietsAanHal.apply([| 
            sendCommand(Scene_Hal, SCENE_HAL_AVOND)             
        ])
    ])  
end

Zo kun je dus makkelijk je logica op 1 plek kwijt. Het werkt ook met deze syntax:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
val (int, String)=>int doeIets = [  intParam, stringParam |
    var int ret = 0;
    if (stringParam.equals("test")) {
        ret = intParam + 1
    }
    return ret;
]

rule "Start test"
when
    System started
then
    var int waarde = doeIets.apply(10, "test123")
end

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik zit even naar je code te kijken, maar vooral dit valt mij op:

code:
1
sendCommand(Scene_Hal, SCENE_HAL_AVOND)

Het lijkt dat je een soort scene zet? Wat doe je daar eigenlijk en hoe heb je dat ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Je zou hiervoor een extra switch kunnen opvoeren die je vanuit de verschillende rules schakelt en de logica achter die ene 'virtuele' switch zetten.

"Switch allesUit"

Voor notificaties zou je bijv een text item kunnen zetten, en bij een ON UPDATE de text pushen.
In de text kun je dan evt parameters meegeven die je in die enkele rule dan weer parsed.

In https://groups.google.com/forum/#!topic/openhab/zL-MdzE8wmQ geeft Kai aan dat er in OpenHAB 2 meer modulariteit komt.
Er benieuwd naar versie 2, lijkt behoorlijke overhaul..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
  • Nu online
Die Scene_Hal is inderdaad gewoon een Number item:

code:
1
Number  Scene_Hal       "Scene"             <scene>

En in de sitemap kun je zo van scene wisselen:

code:
1
Selection item=Scene_Hal mappings=[0=Uit, 10=Avond]

En als laatste een rule die de individuele lampen schakelt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
var Number SCENE_UIT = 0
var Number SCENE_HAL_AVOND = 10

rule "Activate Scene Hal"
when
    Item Scene_Hal received command
then
    logInfo("Scene Hal", "Received command " + receivedCommand)
    if (receivedCommand == SCENE_UIT) {
        sendCommand(Lampen_Hal_Alles_Uit, OFF)
    } else if (receivedCommand == SCENE_HAL_AVOND) {
        sendCommand(Lamp_Hal_Fitting, ON)
        sendCommand(Lamp_Hal_Schemerlamp, ON)
    } 
end

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ah, dat zocht ik eigenlijk. Eigenlijk best logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 234126

Wie kan me helpen?
Als ik openhab opstart met het normale script ./start.sh loopt alles perfect.
Indien ik het via het daemon script automatisch laat opstarten wil hij rfxcom niet binden, logt de temperaturen niet en nog meer.
Waar kan dat aan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 07:42
Rechten van de user waar het onder draait? Dat de rechten van die user niet voldoende zijn om RFXCOM te benaderen bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ThinkPadd schreef op zondag 03 mei 2015 @ 20:37:
Rechten van de user waar het onder draait? Dat de rechten van die user niet voldoende zijn om RFXCOM te benaderen bijv.
bedankt voor je snelle reactie.
Ik heb user root geprobeerd, ik heb user pi geprobeerd, niks helpt.

Er staat dit in:

# This next line determines what user the script runs as.
# Root generally not recommended but necessary if you are using the Raspberry Pi GPIO from Python.
#USER=root
DAEMON_USER=root

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeechGuy
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-11-2024
Ik maak zelf gebruik van dit script.

De regel RUN_AS=ben moet je even veranderen naar RUN_AS=pi

Dan zou het moeten werken (ervan uitgaande dat je het start.sh script ook als user pi aanroept en openhab te vinden is in /opt/openhab/).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LeechGuy schreef op maandag 04 mei 2015 @ 12:27:
Ik maak zelf gebruik van dit script.

De regel RUN_AS=ben moet je even veranderen naar RUN_AS=pi

Dan zou het moeten werken (ervan uitgaande dat je het start.sh script ook als user pi aanroept en openhab te vinden is in /opt/openhab/).
Ik heb die nu ook gebruikt. Na een eerste keer booten gebeurde er niks. OpenHAB startte niet.
Daarna RUN_AS=root gebruikt en jawel, hij boot en werkt! :)
Blijkbaar ergens root rechten nodig?

Bedankt voor de hulp! _/-\o_

Nu de kaku LIGHTING2 lampen via RFXCOM zien aan te krijgen. LIGHTING1 lukt wel. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeechGuy
Als OpenHAB helemaal niet startte dan denk ik dat er iets niet klopt met de rechten op de OpenHAB directory/files. Als enkel RFXCOM problemen geeft, dan is de gebruiker die OpenHAB start waarschijnlijk geen lid van de dialout group.

Ik gebruik zelf de RFXCOM om mijn Somfy rolluiken mee te bedienen. Voor verlichting gebruik ik Z-Wave met behulp van een Aeon Labs Z-Stick Series 2.
De raspberrypi (v1) heb ik inmiddels ingeruild voor een Intel NUC DN2820FYKH. Samen met een kleine 30GB SSD, de RFXCOM en Z-Stick is het idle gebruik ongeveer 5,5~5,8 Watt onder Ubuntu 14.04 LTS. Dat is ongeveer 2 Watt meer dan de pi deed maar het is dan wel een stuk vlotter (beide gemeten met een Fibaro Wall Plug). Daarnaast heb ik niet heel veel vertrouwen in de stabiliteit van de USB poorten van de pi.

Op het moment ben ik nog hoofdzakelijk aan het prototypen (lees, alles ligt nog op mijn buro) om uit te vinden hoe alles werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
Ik had het al een tijdje terug beloofd, mijn config: https://github.com/SierraNL/openhab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallage1216
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-11-2021
ik probeer een klein KNX test setup werkend te krijgen.
de setup bestaat uit de volgende onderdelen:
  1. ABB USB/S 1.1 (usb-knx interface)
  2. Schneider REG-K 320mA (busvoeding)
  3. HDL M/DA6.10.1 (6 relay module)
  4. Schneider REG-K 0-10V (dimminer/schakel module)
  5. Merten 690099 (buscoupler) en Merten 2-gang 6234 (schakelaars)
Alle onderdelen zijn geconfigureerd met ETS5 en lijkt prima te werken.
Knoppen bedienen de relay modules.

Nu wil ik de besturing van de relays ook vanuit openHAB kunnen regelen.
ik heb openHAB geïnstalleerd in een virtualbox waar met ubuntu LTS 14 (32bit) is.
Ik de knx binding toegevoegd aan de addons directory en de openHAB.cfg -> knx:knxserialPort=/dev/usb/hiddev0

ik krijg echter lekkens de error die ik hieronder heb gekopieerd.
de rechten voor het gebruik staan goed.
iemand enig idee hoe ik dit zou kunnen oplossen?

java.lang.NoClassDefFoundError: Could not initialize class gnu.io.RXTXCommDriver thrown while loading gnu.io.RXTXCommDriver
2015-05-07 10:27:21.038 [ERROR] [b.k.i.connection.KNXConnection] - Error connecting to KNX bus: Serial port '/dev/usb/hiddev0' could not be opened. Available ports are:
2015-05-07 10:27:21.039 [WARN ] [b.k.i.connection.KNXConnection] - Inital connection to KNX bus failed!
2015-05-07 10:27:21.055 [WARN ] [tuwien.auto.calimero ] - [ManagedService Update Queue] FT1.2 /dev/usb/hiddev0: rxtx serial port access failed
java.lang.IllegalArgumentException: wrong number of arguments
at sun.reflect.NativeConstructorAccessorImpl.newInstance0(Native Method) ~[na:1.7.0_79]
at sun.reflect.NativeConstructorAccessorImpl.newInstance(NativeConstructorAccessorImpl.java:57) ~[na:1.7.0_79]
at sun.reflect.DelegatingConstructorAccessorImpl.newInstance(DelegatingConstructorAccessorImpl.java:45) ~[na:1.7.0_79]
at java.lang.reflect.Constructor.newInstance(Constructor.java:526) ~[na:1.7.0_79]
at tuwien.auto.calimero.serial.FT12Connection.createAdapter(FT12Connection.java:471) ~[na:na]
at tuwien.auto.calimero.serial.FT12Connection.open(FT12Connection.java:408) ~[na:na]
at tuwien.auto.calimero.serial.FT12Connection.<init>(FT12Connection.java:200) ~[na:na]
at tuwien.auto.calimero.serial.FT12Connection.<init>(FT12Connection.java:175) ~[na:na]
at tuwien.auto.calimero.link.KNXNetworkLinkFT12.<init>(KNXNetworkLinkFT12.java:116) ~[na:na]
at org.openhab.binding.knx.internal.connection.KNXConnection.connectBySerial(KNXConnection.java:263) ~[na:na]
at org.openhab.binding.knx.internal.connection.KNXConnection.connect(KNXConnection.java:154) ~[na:na]
at org.openhab.binding.knx.internal.connection.KNXConnection.updated(KNXConnection.java:392) ~[na:na]
at org.eclipse.equinox.internal.cm.ManagedServiceTracker$1.run(ManagedServiceTracker.java:183) ~[na:na]
at org.eclipse.equinox.internal.cm.SerializedTaskQueue$1.run(SerializedTaskQueue.java:36) ~[na:na]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Gebruik je linux en heb je een symbolic link naar je werkelijke poort? In dat geval herkent de gebruikte IO library niet dat het om een com poort gaat. Je zult dan -Dgnu.io.rxtx.SerialPorts=/dev/usb/hiddev0 toe moeten voegen bij het opstart commando.

https://github.com/openha...-device-symlinks-on-linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallage1216
dank voor je reactie:, Ik gebruik geen symlink.
Janoz schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 11:15:
Gebruik je linux en heb je een symbolic link naar je werkelijke poort? In dat geval herkent de gebruikte IO library niet dat het om een com poort gaat. Je zult dan -Dgnu.io.rxtx.SerialPorts=/dev/usb/hiddev0 toe moeten voegen bij het opstart commando.

https://github.com/openha...-device-symlinks-on-linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Probeer het sowieso even. Als ik naar de foutmelding kijk lijkt het heel erg op een probleem wat ik had, en dat kwam wel omdat de gnu.io library mijn poort niet als een com poort herkende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
SiErRa schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 18:08:
Ik had het al een tijdje terug beloofd, mijn config: https://github.com/SierraNL/openhab
Dank voor het delen!
Reminds me dat ik nog aan de slag met met aggregates voor mn Gas en Elektra.. Ik push nu elke change via de REST api naar binnen, maar heb zo geen (dag)totalen.

Moet denk ik met een query aan de slag om de dagtotalen met terugwerkende kracht te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RFXCOM werkt nu...
Maar heb er ook een Razberry zwave kaartje in zitten.
Na de ttyAMA0 in het opstart script en de openhab.cfg gezet te hebben krijg ik alleen maar "zwave isn't ready" als terug melding.
Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
Heb je wel de Razberry software geinstalleerd? En draait die nog? Want die moet wel uit staan:

http://raspberrypi.stacke...-a-razberry-zwave-binding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
SiErRa schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 18:08:
Thanks, altijd leuk om beetje configs te bekijken en zo wat handige truuks te zien in de rules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallage1216
Ik heb het alsnog geprobeerd maar met hetzelfde resultaat. Ik ben niet echt een Linux guru maar kan ik niet een andere driver toewijzen aan het apparaat? Nu wordt het (ook in mijn Windows host OS) gezien als hid apparaat?
Janoz schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 14:20:
Probeer het sowieso even. Als ik naar de foutmelding kijk lijkt het heel erg op een probleem wat ik had, en dat kwam wel omdat de gnu.io library mijn poort niet als een com poort herkende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SiErRa schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 09:28:
Heb je wel de Razberry software geinstalleerd? En draait die nog? Want die moet wel uit staan:

http://raspberrypi.stacke...-a-razberry-zwave-binding
Had ik idd nog niet gedaan.
Dus meteen geïnstalleerd maar helaas z-wave ziet de controller wel maar ik krijg mijn Fibaro sensor niet gebonden. Ik begin te vermoeden dat de Razberry stuk is.
Ik zal het eens proberen met een Aeon stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Inmiddels heb ik de RBPI met pilight in een diepe slaap gezet en in de plaats daarvan pilight nu direct op de server draaien met de Arduino Nano versie :) . Soepele overstap, had ook niet anders verwacht.

Had hem ook even met OpenHAB 2 getest, maar dat werkte niet. Niet dat ik al van plan was OpenHAB2 te draaien overigens :P

Nu maar een slimme meter aanvragen om de pi weer ergens in te kunnen zetten O-)

[ Voor 11% gewijzigd door GENETX op 12-05-2015 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
Ik was van de week wat aan het experimenteren met de Influxdb persistence in OpenHAB icm Grafana.
Om een samengestelde grafiek te maken om te kijken waar het stroomverbruik allemaal zit.

Ik lees de slimme meter uit en heb een flink aantal zwave devices die stroom meten.
Door die laatste van de eerste af te halen hou ik alles over wat ik nog niet meet.

Maar nu heb ik ook zonnepanelen, en daardoor werkt niet idee niet helemaal meer.
Want de slimme meter laat alleen netto zien of er verbruikt of teruggeleverd wordt.

Ik moet dus ook de opbrengst van de zonnepanelen meenemen in de grafiek.
Maar daar is nog geen binding voor, maar ik ga er wel iets voor verzinnen :)

Nog niet de meest mooie oplossing, maar ik gebruik de http binding om uit de webinterface van de omvormers te waardes te vissen met een regex.

[ Voor 10% gewijzigd door SiErRa op 20-05-2015 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
OpenHAB 1.7 is uit:
https://github.com/openhab/openhab/wiki/Release-Notes-1.7

Binnenkort maar even van mijn snapshot build naar de release gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Nice! Ben benieuwd naar de Denon(/Marantz) binding die er in zit en herken wat van de bugs die genoemd worden, o.a. 'unsupported command class' errors voor ZWave, hopelijk opgelost.
Ben er al achter dat mn Marantz maar 1 actieve telnet sessie ondersteunt en aangezien ik veelvuldig een app gebruik om de versterker te bedienen vormde dat een probleem. Dat heb ik middels een telnet multiplexer opgelost (1 sessie naar versterker en alle apps / openhab laten connecten met de multiplexer ipv rechtstreeks met de versterker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
gertjuhh schreef op woensdag 03 december 2014 @ 18:16:
Om ook maar gelijk iets bij te dragen, mijn rule die mij verteld wanneer de wasmachine klaar is.
Hiervoor maak ik gebruik van een Fibaro Wall Plug, welke het huidige energieverbruik doorgeeft.
Wanneer verbruik hoger is dan 10W wordt de rule "actief".
Wanneer het verbruik daarna over een periode van 2 minuten niet boven de 5W uitkomt krijg ik een melding op mijn telefoon.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
import org.openhab.core.library.types.*
import org.openhab.core.persistence.*
import org.openhab.model.script.actions.*
import org.joda.time.*

var Boolean bWasmachine = false
var Timer tWasmachine = null

rule "Wasmachine"
when
        Item NUMBER_WASMACHINE_SENSOR_MULTILEVEL received update
then
        if (NUMBER_WASMACHINE_SENSOR_MULTILEVEL.state > 10) {
                if (bWasmachine == false) {
                        bWasmachine = true
                }
                if (tWasmachine != null) {
                        tWasmachine.cancel
                        tWasmachine = null
                }
        } else if (NUMBER_WASMACHINE_SENSOR_MULTILEVEL.state <= 5 && bWasmachine == true && tWasmachine == null) {
                tWasmachine = createTimer(now.plusMinutes(2)) [|
                        bWasmachine = false
                        tWasmachine = null

notifyMyAndroid("Wasmachine klaar", "De wasmachine is klaar")
                ]
        }
end
Nogmaals dank voor het delen. Vandaag heb ik het op deze manier geconfigureerd en het werkt perfect!
(var Timer tWasmachine moest nog wel gedeclareerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
CyBeRSPiN schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 20:07:
[...]

Nogmaals dank voor het delen. Vandaag heb ik het op deze manier geconfigureerd en het werkt perfect!
Inderdaad, goed rule met goede WAF :), ik gebruik de rule nu voor de wasmachine, droger en de vaatwasser.

Die van de vaatwasser stuurt alleen altijd 2 notificaties, omdat die voor langere tijd laag is tijdens het drogen en op het laatst nog even afpompt en dan pas echt klaar is. Dus daar moet ik de rule nog eens op aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjuhh
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-04 09:14
CyBeRSPiN schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 20:07:
[...]

Excuus, die stond wel in het orignele bestand, iets te veel weggehaald denk :)
Originele post is aangepast, bedankt voor de feedback.
SiErRa schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 09:25:
[...]

Inderdaad, goed rule met goede WAF :), ik gebruik de rule nu voor de wasmachine, droger en de vaatwasser.

Die van de vaatwasser stuurt alleen altijd 2 notificaties, omdat die voor langere tijd laag is tijdens het drogen en op het laatst nog even afpompt en dan pas echt klaar is. Dus daar moet ik de rule nog eens op aanpassen.
Je kan de idle-timer wat langer maken, nadeel is dan echter weer dat je de notificatie pas later krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Wat je ook zou kunnen doen is het verbruik 'opnemen' om vervolgens in de grafieken te kijken hoe het gedrag er uit ziet. Hier kun je dan een wat uitgebreidere regel op afstemmen. Je zou bijvoorbeeld een item kunnen maken met de standen uit, wassen, drogen, spoelen. Een regel die dit op basis van het gebruik probeert te detecteren en vervolgens de notificatie sturen wanneer dat item wordt geupdate naar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik heb geupgrade van 1.6 naar 1.7, maar nu heb ik problemen met de xmpp binding. Om precies te zijn met de tlspin. De oude key lijkt niet te werken, en wanneer ik de pin toevoeg die in de stacktrace staat werkt het wel, maar die lijkt te veranderen waardoor ik na een paar dagen weer een nieuwe toe moet voegen. Heeft iemand anders hier ook last van? Of ben ik de enige die google talk / hangouts gebruikt voor notificaties naar mijn telefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
Janoz schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 11:22:
Wat je ook zou kunnen doen is het verbruik 'opnemen' om vervolgens in de grafieken te kijken hoe het gedrag er uit ziet. Hier kun je dan een wat uitgebreidere regel op afstemmen. Je zou bijvoorbeeld een item kunnen maken met de standen uit, wassen, drogen, spoelen. Een regel die dit op basis van het gebruik probeert te detecteren en vervolgens de notificatie sturen wanneer dat item wordt geupdate naar uit.
Dat zou inderdaad wel cool zijn, ware het niet dat er ook nog verschillende programma's zijn. Dus dat is vast niet foolproof.

Ik ga vandaag weer wat nieuwe items toevoegen :9 , als het goed is wordt vandaag m'n Netatmo weerstation bezorgd en daar is een binding voor.
Daarnaast heb ik een ip camera die een url kan aanroepen als hij beweging registreert, dus daar moeten we ook wat mee kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepadmiraal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-04 07:47
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 13:47:
Nice! Ben benieuwd naar de Denon(/Marantz) binding die er in zit
Heb je de binding inmiddels geprobeerd?
En toevallig ook al met OpenHAB 2?

Bedankt,
Joep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Nee nog niet, en nog helemaal niet naatr OpenHAB2 gekeken, is dat al te gebruiken in 'productie'?
Ben nu wel tevreden met OpenHAB 1.6 en beetje huiverig om er mee te gaan kloten.
Zal dit weekend eens checken want ben nog steeds wel benieuwd naar die Denon binding :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepadmiraal
Ik heb zojuist de Denon binding eens getest met OpenHAB2. Het aan en uit schakelen van de avr-x4000 gaat prima.
Ik krijg alleen het volume niet werkend.
Maar dat heeft niet met de denon binding te maken denk ik want ook mn z-wave dimmers kan ik niet aansturen met de slider widget.
Zowel met OpenHAB1.7 als 2 lijkt alleen aan/uit te werken.
Ik zie in de z-wave log ook niets gebeuren terwijl de normale log wel dit laat zien:
[runtime.busevents ] - Light_GF_Living_Tv state updated to 99
Als iemand nog tips heeft over hoe dit ingericht moet worden hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Hoe heb je die items in je items gedefinieerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
  • Nu online
Heb de Denon binding net toegevoegd aan het lijstje 1.x bindings die compatible zijn met OH2. Met de laatste build zou 't allemaal moeten werken, ook het volume. Op de wiki staan 2 manieren om dit in een sitemap te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
JIj bent aan het spelen met OH2 sfinx? Heb je toevallig de pilight binding ook al getest? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
  • Nu online
Jep, doet 't niet :) Zelfde geldt voor de Plex binding. Beide bindingen maken gebruik van een JSON library die niet meer in OH2 zit. Dit is op zich wel op te lossen, maar het is misschien beter om er gelijk een echte OH2 binding van te maken met auto discovery etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepadmiraal
Janoz schreef op maandag 15 juni 2015 @ 13:39:
Hoe heb je die items in je items gedefinieerd?
code:
1
Dimmer Light_GF_Living_Tv               "TV_licht"              (GF_Living, Lights)  {zwave="2"}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
Probeer dit eens:

code:
1
Dimmer Light_GF_Living_Tv               "TV_licht"              (GF_Living, Lights)  {zwave="2:command=SWITCH_MULTILEVEL"}

Ik heb geen dimmers, maar blijkbaar zijn dat multilevel switches, volgens de wiki.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepadmiraal
SiErRa schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 11:40:
Probeer dit eens:

code:
1
Dimmer Light_GF_Living_Tv               "TV_licht"              (GF_Living, Lights)  {zwave="2:command=SWITCH_MULTILEVEL"}
Zojuist gedaan, resultaat is hetzelfde.
De openhab console laat zien:
code:
1
2015-06-20 16:29:12.285 [INFO ] [runtime.busevents             ] - Light_GF_Living_Tv received command 39

Maar de zwave log laat niets zien.

Zo ziet de zwave node xml file eruit:
XML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
<node>
  <deviceClass>
    <basicDeviceClass>SLAVE</basicDeviceClass>
    <genericDeviceClass>MULTILEVEL_SWITCH</genericDeviceClass>
    <specificDeviceClass>NOT_USED</specificDeviceClass>
  </deviceClass>
  <homeId>0x1693e</homeId>
  <nodeId>2</nodeId>
  <version>2</version>
  <manufacturer>0x7fffffff</manufacturer>
  <deviceId>0x7fffffff</deviceId>
  <deviceType>0x7fffffff</deviceType>
  <listening>true</listening>
  <frequentlyListening>false</frequentlyListening>
  <routing>true</routing>
  <supportedCommandClasses>
    <entry>
      <commandClass>NO_OPERATION</commandClass>
      <noOperationCommandClass>
        <version>1</version>
        <instances>1</instances>
      </noOperationCommandClass>
    </entry>
    <entry>
      <commandClass>SWITCH_MULTILEVEL</commandClass>
      <multiLevelSwitchCommandClass>
        <version>1</version>
        <instances>1</instances>
        <isGetSupported>true</isGetSupported>
      </multiLevelSwitchCommandClass>
    </entry>
    <entry>
      <commandClass>BASIC</commandClass>
      <basicCommandClass>
        <version>1</version>
        <instances>1</instances>
        <isGetSupported>true</isGetSupported>
      </basicCommandClass>
    </entry>
  </supportedCommandClasses>
  <nodeNeighbors>
    <int>1</int>
    <int>3</int>
    <int>6</int>
    <int>8</int>
  </nodeNeighbors>
  <lastSent>2015-06-20 14:28:49.15 UTC</lastSent>
  <lastReceived>2015-06-20 14:28:49.98 UTC</lastReceived>
  <applicationUpdateReceived>true</applicationUpdateReceived>
</node>

[ Voor 61% gewijzigd door joepadmiraal op 20-06-2015 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
joepadmiraal schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 16:36:
[...]

Zojuist gedaan, resultaat is hetzelfde.
De openhab console laat zien:
code:
1
2015-06-20 16:29:12.285 [INFO ] [runtime.busevents             ] - Light_GF_Living_Tv received command 39

Maar de zwave log laat niets zien.
Wat voor een device is het? Want het rare is dan command 39 geen commandclass is (SWITCH_ALL), die in de XML staat:
http://wiki.micasaverde.com/index.php/ZWave_Command_Classes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepadmiraal
Die command 39 geeft de waarde van de dimmer aan.
Deze log regels komen uit openhab2 met de paper ui.
Als ik de dimmer schuifbalk van waarde verander zie ik een aantal malen die command regel voorbij komen met een ander getal er achter.

Nog even wat extra info.
Ik heb dit ook onder openhab1 getest, als het handig is kan ik daar ook wel de logs van posten.
De zwave stick met de dimmers werken op dezelfde pc wel vanuit het programma domotiga.
De dimmer is een ACT ZDP200.

Alvast bedankt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Iemand al bezig met Openhab 2.0?
Ben erg benieuwd naar de stabiliteit van de laatste versie icm zwave en rfxcom bindingen.
Wat ik er van zie, op het YouTube filmpje, lijkt deze toch gemakkelijker te configureren dan 1.x versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeechGuy
@joepadmiraal

De Z-Wave binding ondersteunt (nog) geen increase en decrease, vandaar dat hij het niet doet in de classic ui. Als je de knop lang indrukt, dan zie je wel de increase/decrease events langs komen in de events.log in openHAB 1.7.

Zie ook issue #1643.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
OpenHAB ondersteund nu ook IFTTT via my.openhab:
http://www.openhab.org/ifttt.html

Ik heb het werkend, je moet wel gaan persisten naar my.openhab en dan zie je in IFTTT je items terug. Vervolgens kan je er dan acties aan koppelen of via do een command sturen naar een item.

[ Voor 31% gewijzigd door SiErRa op 05-07-2015 09:52 . Reden: Werkt nu wel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01-06 16:45
Ik gebruik al lang Domoticz. Dit werkt prima en kan er goed mee overweg.

Ik heb gisteren OpenHAB geïnstalleerd. Documentatie gelezen, merk dat het lastig om het te begrijpen. Waar ik vooral mee zit is het gebruik van de codes.
Dien je voor het gebruik van OpenHAB een flinke kennis te hebben van JAVA/ programmeren?

Ik heb gezocht naar websites waar bv stap voor stap wordt uitgelegd hoe je een slimme meter / RFXcom kan toevoegen en inschakelen. Weet iemand die te vinden?
OpenHAB lijkt me een goede applicatie, ik flink wat doorzettingsvermogen en tijd om het te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
OpenHAB is in mijn ogen flexibeler en krachtiger, maar dat komt inderdaad ook met een hogere drempel om in te stappen. Tips zijn:

- Lees de Wiki, voor de RFXCOM: https://github.com/openhab/openhab/wiki/RFXCOM-Binding
- Installeer ook HABmin, daarmee kun je ook vele confgureren, maar dan met een GUI en code in de vorm van Blocky (wat ook in Domoticz wordt gebruikt)

Verder is er ook een standaard plugin voor de slimme meter, maar ik weet niet of en hoe deze werkt. Volgens mij gebruikt iedereen zijn eigen knutselprojectjes met MQTT of het zelf aanroepen van de API. Daar kan ik je niet mee helpen en zal wellicht wat moeilijk we zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door GENETX op 08-07-2015 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjuhh
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-04 09:14
Voor de slimme meter kan je de DSMR-binding gebruiken.
Werkt bij mij goed, na de nodige aanpassingen van de ontwikkelaar.
Dit was nog tijdens de beta fase van de binding, ik verwacht dat support nu een stuk beter / breder is.
Mocht je meter onverhoopt toch problemen geven is mijn ervaring dat dit snel opgelost wordt wanneer gerapporteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01-06 16:45
Dank voor de tip betreft HABmin. Geïnstalleerd, de Demo erop gezet en gaan onderzoeken..

Ik heb nu RFX aangesloten en krijg een OK bij starten. Krijg nu ook de juiste config erin. Maar hoe kom ik achter een unitcode? Op welke manier kan ik dit vinden en koppelen?
Pagina: 1 ... 3 ... 18 Laatste