Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:16

Mars Warrior

Earth, the final frontier

GENETX schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 17:25:
Verder lijkt de dev van my.openhab.org gewoon niet te reageren in dat draadje. Kan me ook voorstellen dat bepaalde dingen doorgeschoven worden naar OH2.
Vreemd dat een centrale OpenHAB service afhangt van een developer die al dan niet reageert.
Zaken doorschuiven naar OH2, of zelfs bindings enkel voor OH2 maken (zoals men nu adviseert) klinkt normaliter als we zijn er bijna met OH2. Maar als je dan kijkt wat er allemaal nog niet is, dan is OH2 nog heel ver van verschijnen en is het voor alle gebruikers toch wel belangrijk dat ontwikkeling van OH1.x doorgaat.
Van harte gefeliciteerd met je vejaardag btw *O* !
Sinterklaas, De Kerstman, Ik, en Oud & Nieuw. Het is me wel een maandje altijd :D
GENETX schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 15:14:
2 dagen verder en ik zit nog altijd stabiel rond de 300MB en 5% CPU :) . Resetten van maand- en jaarstanden voor mijn meter kon ik vannacht ook mooi testen en lijkt te werken ;)
Da's mooi. Dat kun je niet al te vaak testen >:)

Naamgevingen:
Ik zit op dit ogenblik naar naamgevingen te kijken. Het is bij mij nu een zooitje door al het gecopy/paste uit allerhande voorbeelden. Daarbij gebruik ik ook MQTT (steeds meer), en daar wil ik dat de hierarchie aansluit bij de naamgeving van de Items in OpenHAB.

De meeste voorbeelden gaan uit van dit soort naamgeving: Lights_FF_Bedroom_Left, oftewel een soort van locatie, maar daarbij als eerste het doel van het Item (Lights).
Ik denk dat ik hier nu op ga aansluiten, maar dan wel volledig volgens de MQTT locatie afhankelijke naamgeving, dus geen doel erbij. Bovenstaande wordt dan FF_Bedroom_Light_Left, in MQTT termen /ff/bedroom/light/left, of voluit (alles hangt onder house) /house/ff/bedroom/light/left.

Dit sluit dan ook mooi aan (qua structuur) op wat XML berichten, zoals deze van OpenWeathermap:
XML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<current>
  <city name="Paris" id="27">
    <coord lat="33.56" lon="7.66"/>
    <country>F</country>
    <sun set="2015-01-01T15:55:17" rise="2015-01-01T07:48:33"/>
  </city>
  <temperature unit="celsius" max="1.774" min="1.774" value="1.774"/>
  <humidity unit="%" value="99"/>
  <pressure unit="hPa" value="1045.54"/>
  <wind>
    <speed name="Moderate breeze" value="6.76"/>
    <direction name="Southwest" value="218.009" code="SW"/>
  </wind>
  <clouds name="clear sky" value="8"/>
  <visibility/>
  <precipitation mode="no"/>
  <weather value="sky is clear" icon="02d" number="800"/>
  <lastupdate value="2015-01-01T12:59:16"/>
</current>

OpenHAB ItemMQTT topicWaarde
Weather_Wind_Speed/weather/wind/speed6.76
Weather_Wind_Speed_Name /weather/wind/speed/name Moderate breeze
Weather_Wind_Direction /weather/wind/direction 218.009
Weather_Wind_Direction_Name /weather/wind/direction/nameSouthwest
Weather_Wind_Direction_Code /weather/wind/direction/codeSW
Weather_Number /weather/number800
Weather_Name /weather/namesky is clear
Weather_Icon /weather/icon02d
Weather_Lastupdate /weather/timestamp2015-01-01T12:59:16

Hoef ik daarover niet meer na te denken :9
Is alleen wel een heel gerename, en dat ook natuurlijk in de MySQL database. Daar moet ik nog een tooltje voor vinden om waarden/tabellen eenvoudig te wijzigen. De commandline is nl. niks voor mij :X

GENETX config:
Ik zie dat jij zowel MySQL als RRD gebruikt voor persistentie. Is daar een reden voor?
Ik gebruik nu enkel MySQL voor historische gegevens opslag en weergave in grafieken.

En zo blijft je knutselen.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:41
Nog wel interessant om ook windrichting en bewolking mee te nemen wanneer ik mijn thermostaataansturing slim ga maken. Dan kan ik ook wat gaan doen met solar gain :)

Wat betreft MySQL en RRD: De MySQL gebruik ik nu puur voor logging van data die ik mogelijk later weer wil gebruiken. Met name temperaturen en de meterstanden dus. Dit omdat ik de MySQL DB makkelijk kan uitlezen en echt alle data wordt bewaard.

RRD gebruik ik voor mijn server stats, want alles in 10s loggen in MySQL plus al het schijfgebruik over tijd heeft echt geen nut. Verder gebruik ik RRD voor het herstellen van waarden mocht ik wel een reboot nodig hebben (mijn server/htpc/nas combo gaat gemiddeld elke week wel eens uit :P ). RRD heeft maar een beperkte footprint, dus maakt het ideaal om data die je niet op de lange termijn wilt gebruiken daar in te gooien en niet in MySQL.

[ Voor 5% gewijzigd door GENETX op 01-01-2015 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Aha, ik snap het. Zie wel onder het kopje Troubleshooting, dat er mogelijk nogal wat sync problemen zijn bij opstarten (restoren van gegevens bij opstarten), nu net waar jij het o.a. voor gebruikt!

Ik log server zaken slechts per minuut, en de meeste overige zaken per 5 minuten, dus dat valt mee. Mijn MySQL database is ook nog helemaal niet zo groot: HeidiSQL geeft 15MB aan met gegevens vanaf 14-nov-2014, zeg 10MB/maand voor 20 items is 0.5MB/item/maand.
Stel dat ik uiteindelijk op 100 items uitkom die ik wil opslaan, dan groeit de database met 50MB/maand, zo'n 600MB/jaar. Daar kan ik niet echt wakker van liggen. Mijn HomeSeer database was 5GB...

Verder zie ik dat het heel eenvoudig is om van opgeslagen OpenHAB items de naam te wijzigen: er wordt gebruik gemaakt van een tabel met Item namen, die dan weer verwijzen naar de tabel waar de gegevens in worden opgeslagen. Oftewel ik hoef enkel een database veldje (string) te wijzigen.

Ik denk op dit ogenblik nog aan de volgende uitbreidingen, afhankelijk van hoe nuttig en hoe duur het is:
  • Als ik mijn gas, electra, water etc. (alles met oude meters) zou loggen, dan kan ik icm de OpenTherm logging en een paar simpele rules ook bepalen hoeveel water en gas er verbruikt wordt voor enkel warmwater bijv.
  • Radiatorsturing (Danfoss LC) via Z-Wave
  • Bewegings/Rookmelders via Z-Wave
  • Temperatuur / vochtigheidssensoren / licht etc. via Z-Wave of Arduino/MQTT
  • Hue/Milight/Lightify of iets in die richting
  • etc.
En terwijl ik dan daar mee bezig ben hoop ik dat de OpenHAB ontwikkelaars lekker 2.0 uitbrengen dit jaar. Chris Jackson is in ieder geval goed bezig met Z-Wave en HABmin 2.0. Wat ik begrijp is het nu mogelijk om de HABmin grafieken ook in een sitemap te gebruiken. Dat zou eea al een heel stuk mooier maken, maar het kan zijn dat ik het niet goed begrijp :X

Afbeeldingslocatie: https://camo.githubusercontent.com/41dc0a1e2113ba201559daa49164081548576a13/68747470733a2f2f7261772e6769746875622e636f6d2f77696b692f63646a61636b736f6e2f4841426d696e322f73637265656e73686f74732f6368617274696e672d73617665642e706e67

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik had daarentegen juist dat MySQL niet altijd lekker werkte met de restore waar RRD wel vlot en accuraat werkt. Charting is bij mij geen issue, en als het moet dan is het toch geen belangrijke data. Verschil is dat jij ook nog geen rules hebt. Ik heb natuurlijk nogal wat items die mijn rules configureerbaar maken en die ik wel moet opslaan. Maar om dat nou in MySQL te doen... Eigenlijk zou OpenHAB een xml/ini/etc config moeten hebben voor de laatste toestand van items, want dat is wat ik eigenlijk nodig heb.

Voor logging van je oude meters kun je dus mijn code zo kopieren en plakken ;-) . Habmin2 ziet er ook mooi uit. Die graphs zijn me echt een doorn in het oog. Mijn doel is om de pi nog met meer sensoren uit te rusten. Daarna wil ik er een echt printje van maken en in een moooe behuizing steken. Daarna maar eens kijken naar wat bewegingsmelders en evt magneetcontacten. Wil er ook een houtje-touwtje alarmsysteem mee bakken wss ;-)

[ Voor 29% gewijzigd door GENETX op 02-01-2015 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenv
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-04 20:47
Hallo allemaal. Ik snap er geen sikkepit meer van. Ik heb de volgende dingen gekocht:
2x http://www.domoticaforum....20097823381_termostat.jpg
https://www.betaalbare-domotica.nl/zwave-me-usb-stick.html
Verder draai ik openhab op Windows 8.1.

Ik weet het volgende niet/kan het niet controleren:
1. Communiceerd OpenHAB met mijn USB stick?
2. Communiceren mijn thermostaten met met USB stick?
3. Vind OpenHAB mij thermostaten?
4. Hoe voeg je een thermostaat toe aan openHAB?
5. De Habmin2 webinterface is niet meer te downloaden. Heeft iemand nog een zipje?
https://github.com/cdjackson/HABmin2/output

Overigens moest ik eerst http://www.taltech.com/su...mice_and_missing_com_port uitvoeren om de COM3 poort te benaderen. Vervolgens kon ik de USB stick wel benaderen via InControl HA Server Free. Maar ook daar werd mij niet duidelijk of de thermostaten gekoppeld zijn aan de USB-stick. Wie heeft er antwoorden op mijn vragen?

[ Voor 7% gewijzigd door maartenv op 02-01-2015 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

maartenv schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 15:58:
Hallo allemaal. Ik snap er geen sikkepit meer van. Ik heb de volgende dingen gekocht:
2x http://www.domoticaforum....20097823381_termostat.jpg
https://www.betaalbare-domotica.nl/zwave-me-usb-stick.html
Verder draai ik openhab op Windows 8.1.
Ik wist niet dat die Danfoss met motor nog te krijgen waren. Dacht dat men tegenwoordig enkel de Living Connect (LC13) nog verkocht, maar dat geeft niet.
Ik ken deze combinatie niet (stick en Z-Wave apparaat), dus ook geen idee of eea compatibel is
Ik weet het volgende niet/kan het niet controleren:
1. Communiceerd OpenHAB met mijn USB stick?
2. Communiceren mijn thermostaten met met USB stick?
3. Vind OpenHAB mij thermostaten?
4. Hoe voeg je een thermostaat toe aan openHAB?
5. De Habmin2 webinterface is niet meer te downloaden. Heeft iemand nog een zipje?
https://github.com/cdjackson/HABmin2/output
  1. Je zult de stick en de thermostaten eerst moeten koppelen. Dat moet in de handleiding van de stick staan en van de thermostaten. Meestal is het op knopjes drukken en naar lampjes kijken :D
  2. Als ze geconnect zij (network inclusion) dan wel!
  3. Als de stick ze herkent, moet OpenHAB ze daarvandaan laden & herkennen.
  4. Stick in de computer, OpenHAB Z-Wave binding toevoegen, z-wave in openhab.cfg configureren en dan in de logging van OpenHAB of via HABmin kijken hoe je z-wave dingen heten. Dan in de wiki opzoeken hoe je een item moet definieren voor z-wave.
  5. Ik niet. Maar HABmin 1.x doet het ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenv
Top! Bedankt, weer een stap verder: 4. in de openhab\configurations\openhab.cfg
zwave:port=COM3
regel toegevoegd.

Verder krijg ik het volgende:
[INFO ] [b.z.i.protocol.ZWaveController] - Connecting to serial port COM3
[INFO ] [b.z.i.protocol.ZWaveController] - Serial port is initialized
[INFO ] [rialApiGetInitDataMessageClass] - NODE 1: Node found
[INFO ] [rialApiGetInitDataMessageClass] - NODE 2: Node found
[INFO ] [rialApiGetInitDataMessageClass] - ZWave Controller using Controller API
[INFO ] [rialApiGetInitDataMessageClass] - ZWave Controller is Primary Controller
[INFO ] [rialApiGetInitDataMessageClass] - ------------Number of Nodes Found Registered to ZWave Controller------------
[INFO ] [rialApiGetInitDataMessageClass] - # Nodes = 2
[INFO ] [rialApiGetInitDataMessageClass] - ----------------------------------------------------------------------------
[WARN ] [.o.b.z.i.p.c.ZWaveCommandClass] - Unsupported command class SWITCH_ALL (0x27)
[ERROR] [b.z.i.p.s.SendDataMessageClass] - NODE 1: Got an error while sending data. Resending message.
[ERROR] [WaveController$ZWaveSendThread] - NODE 1: Timeout while sending message. Requeueing
[ERROR] [b.z.i.p.s.SendDataMessageClass] - NODE 1: Got an error while sending data. Resending message.
[ERROR] [b.z.i.p.s.SendDataMessageClass] - NODE 2: Got an error while sending data. Resending message.
[WARN ] [i.p.s.IsFailedNodeMessageClass] - NODE 1: Is currently marked as failed by the controller!
[WARN ] [i.p.s.IsFailedNodeMessageClass] - NODE 2: Is currently marked as failed by the controller!
[WARN ] [b.z.i.p.s.SendDataMessageClass] - Already processed another send data request for this callback Id, ignoring.
[ERROR] [signSucReturnRouteMessageClass] - NODE 1: Assign SUC return routes failed with error 0x1.
toon volledige bericht

[ Voor 14% gewijzigd door maartenv op 02-01-2015 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Ziet er gedeeltelijk best goed uit O-)

Node 1 is iha je z-wave controller/stick, dus node 2 zou iets anders moeten zijn.
Wat dat nu is is me niet duidelijk. De foutmelding over de SWITCH_ALL commandclass ken ik wel (heb ik met een powernode device), maar wat dat te maken heeft met een thermostaat ontgaat me...
Je had toch ook twee thermostaten? Dan is er in ieder geval maar één gekoppeld, tenminste als het een thermostaat is die gekoppeld is!

Je zou met HABmin - configuration - bindings, in de z-wave binding kunnen kijken wat voor device node 2 is, en hoe de instellingen/configuratie daarvan is.
Je thermostaat is nl. een device dat maar af en toe wakker wordt (om batterijen te besparen), en dat moet de binding wel snappen: berichten moeten nl. in de wachtrij gezet worden, en pas verstuurd worden als het device wakker wordt (standaard vaak om de 5min) en zich aanmeldt bij de z-wave controller/stick...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenv
Ok, ja inderdaad, dat er communicatie is, is al ideaal! Ik ga ff lekker verder prutsen. Na bijna een hele dag geen stap verder, werd ik gefrustreerd, maar je Stap 4 uitleg heeft me verder geholpen. Wel denk ik dat ik beter eerst een Z-wave lamp kan kopen, omdat die wel direct reageert. Daar kan ik dan makkelijker mee experimenteren.

Nog even de acties zover voor Windows gebruikers:
Download
https://github.com/cdjack...leases/tag/0.1.3-snapshot
https://github.com/openha...ibution-1.6.1-runtime.zip
https://github.com/openha...on-1.6.1-designer-win.zip
https://github.com/openha...ribution-1.6.1-addons.zip

Unzip distribution-1.6.1-designer-win.zip\* C:\OpenHAB-designer
Unzip distribution-1.6.1-runtime.zip\* C:\OpenHAB
Unzip distribution-1.6.1-addons.zip\org.openhab.binding.zwave-1.6.1.jar C:\OpenHAB\addons
Unzip habmin.zip\* C:\OpenHAB
Copy C:\OpenHAB\configurations\openhab_default.cfg openhab.cfg
Vind de regel #zwave:port= en verander deze in zwave:port=COM3
C:\OpenHAB>start.bat
http://localhost:8080/habmin/ - Configuration - Sitemaps - Add "default" - OK

[ Voor 70% gewijzigd door maartenv op 08-01-2015 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetbeet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-06-2021
Leuk om te zien hoe openHAB wordt gebruikt, ik ben zelf pilight en openHAB aan het ontdekken en wil meer... Wat ik nu heb:
  • Pilight op RPi -> openHAB op windows 7 server (i5) dat moet delen met data schijven, plex server, mediaportal tv kaarten.
  • Veel kaku schakelaars en dimmers, elro en goedkope schakelaars.
  • Omgebouwde kaku schakelaar (met relais) om verwarming thermostaat schakelaar te simuleren, en meting met kaku schakelaar (AWMT-003 ) zender om te zien of de thermostaat aan staat.
  • Bediening in openHAB om de vloerverwarming uit te zetten als de hout kachel aan staat en boven kan verwarmen.
  • Drie temperatuur sensors (logilink)
Nog te doen wensen:
  • Alle verwarming zaken in openHAB gaan bedienen zodat de thermostaat beneden uit de deur kan.
  • Nieuwe verwarmingsketel met variabele verwarming (variable zacht -> hard , nu alleen aan en uit) en thermostaat kranen vervangen die ik kan bedienen. Heb al leuke voorbeelden gezien hier met zwave:-) @Mars Warrior, ik zag in jouw site plaatje, verwarming, allemaal leuke instellingen van de ketel, benieuwd welke ketel jij hebt, en hoe je deze gegevens in openHAB hebt gekregen.
  • Data temperaturen opslaan in een database, grafieken maken.
  • Gas, water en licht standen (oude meters) uitlezen en opslaan in openHAB
Dus ik hoef me voorlopig niet te vervelen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Het ziet er naar uitdat 1.6.2 eerdaags uitkomt. Kleine update als ik de changelog bekijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik had de afgelopen dagen nog een bug met mijn thermostaat aansturing. Op vrije dagen werd het systeem in de ochtend niet opgewarmd en op werkdagen begin ie ineens om 9 uur weer te verwarmen. Wat blijkt (en uiteraard heel logisch) dat rules niet dezelfde naam kunnen hebben. Uiteraard had ik wat slordig lopen kopiëren en plakken. Als een Cron expressie vuurt, dan wordt de "then ... end" content van de eerste rule met die naam uitgevoerd. Die zijn dus niet echt gekoppeld. Ik weet niet of ze in hetzelfde rules bestand zoeken, of dat ook dat niet uitmaakt (zo hebben diverse bestanden bij mij een "System start"). Een beetje oppassen dus... Als voorbeeld:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
rule "regeltje"
when
    Time cron "0 0 9 * * ?"
then
    doA
end

rule "regeltje"
when
    Time cron "0 0 10 * * ?"
then
    doB
end

In dat geval wordt dus om zowel 9 uur als 10 uur doA uitgevoerd. doB zal nooit gedaan worden.

Verder kwam ik net toevallig nog een Deen tegen met een blogje en al zijn scripts op GitHub. Blijkbaar heeft ie OpenHAB met een RXCOM en Z-wave op een Pi draaien. Altijd interessant:
http://steintoretosse.wordpress.com/
https://github.com/steintore/my-openhab-config

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deamz0r
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-04 06:48
Leuk topic! Ik lees ook maar eens mee. Sinds een aantal weken bezig met Openhab, maar al wel enkele jaren ervaring met domotica. Voorheen heb ik mijn eigen software geschreven op basis van Python, puur omdat er geen goed alternatief was.
Tot nu toe erg onder de indruk van openhab. Enige minpunt wat ik tot nu toe ontdekt heb is het feit dat openhab geen bar charts kent. Bijvoorbeeld voor het weergeven van het dagelijks stroomgebruik.
Groot voordeel: ondersteuning van MQTT waarop de meeste van mijn eigen software modules ook gebaseerd zijn. Ik had binnen no time de waarden van mijn slimme meter in openhab zitten.

Vraag: heeft iemand de 4 in 1 sensor van Aeon Labs? Deze geeft bij mij problemen met de temperatuur waarden. Het lijkt dit issue te zijn: https://groups.google.com/forum/#!topic/openhab/ilG4Ai5ERUU
Als iemand een mogelijke workaround heeft, dan hou ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
deamz0r schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 00:02:
Leuk topic! Ik lees ook maar eens mee. Sinds een aantal weken bezig met Openhab, maar al wel enkele jaren ervaring met domotica. Voorheen heb ik mijn eigen software geschreven op basis van Python, puur omdat er geen goed alternatief was.
Tot nu toe erg onder de indruk van openhab. Enige minpunt wat ik tot nu toe ontdekt heb is het feit dat openhab geen bar charts kent. Bijvoorbeeld voor het weergeven van het dagelijks stroomgebruik.
Groot voordeel: ondersteuning van MQTT waarop de meeste van mijn eigen software modules ook gebaseerd zijn. Ik had binnen no time de waarden van mijn slimme meter in openhab zitten.
Eventueel zou je ook een plaatje kunnen weergeven die je extern genereerd :+ . Heb ik aan zitten denken, maar ik wacht even op OH2, hopende dat daar betere charts in zitten. OpenHAB is verder inderdaad wel lekker uitgebreid in vergelijking met de rest en geeftje veel vrijheid. Zelf mis ik ook nog wel de tools om bijvoorbeeld on the fly interfaces aan te maken en zelf grafieken te genereren door snel wat items bij elkaar te slepen en daar snel statistieken uit trekken (gemiddeld, std. deviatie, etc).

Het zou imho erg prettig zijn om een array van items aan te kunnen maken en deze in de interface on the fly uit te breiden. Dan zou ik namelijk, zonder in de scripts te duiken, een nieuw programma voor de thermostaat kunnen maken bijvoorbeeld. Dat is nog ene minpuntje in mijn ogen.
Vraag: heeft iemand de 4 in 1 sensor van Aeon Labs? Deze geeft bij mij problemen met de temperatuur waarden. Het lijkt dit issue te zijn: https://groups.google.com/forum/#!topic/openhab/ilG4Ai5ERUU
Als iemand een mogelijke workaround heeft, dan hou ik me aanbevolen.
Nope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deamz0r
Vanavond begonnen met een energieoverzicht, begonnen met een simpel overzicht voor gas:

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/sza1lh.png

Via MQTT opgehaald vanaf mijn slimme meter:

code:
1
2
3
Number GasConsumption               "Totaal [%.3f M³]"                  <gas>       (Meterkast, Energie)    {mqtt="<[mqtt-local:metrics/smartmeter/gas:state:default]"}
Number GasConsumption_Today         "Gebruik vandaag [%.3f M³]"         <gas>       (Meterkast, Energie)
Number GasConsumption_CostToday     "Kosten vandaag [€ %.2f]"           <euro>      (Meterkast, Energie)

Bereken van de totalen doe ik als volgt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
rule "Dagelijks gasgebruik berekenen"
when
    Item GasConsumption received update
then
    logInfo("Stats", "Calculate daily gas consumption and price...")
    var Number gToday = GasConsumption.state as DecimalType - GasConsumption.historicState(now.minusHours(now.getHourOfDay)).state as DecimalType
    var Number gCostToday = gToday * GasCost
    postUpdate(GasConsumption_CostToday, gCostToday)
    postUpdate(GasConsumption_Today, gToday)
end

Eigenlijk wil ik ook de besparing van standby gebruik gaan meten:

- Opslaan van huidig gebruik in W, datum opslaan van laatste switch off.
- op het moment dat het apparaat weer aangaat aantal seconden berekenen sinds laatste switch off en besparing van kWh opslaan in een nieuwe waarde.

Door dit om te rekenen naar €'s kun je ook zien hoeveel je nou bespaard door slim zaken uit te schakelen. Als iemand bovenstaand al eens heeft gemaakt dan hoor/ zie ik het graag.

[ Voor 3% gewijzigd door deamz0r op 07-01-2015 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Je zou ook de minimale waarde over een dag kunnen opslaan. De minimale waarde van je verbruik geeft namelijk aan wat je stand-by vloer is. Verder kun je ook in mijn code duiken, ik heb ook wat logging (maar dan handmatig ipv slimme meter) in het systeem zitten. Ik heb geen kosten (zou ik ook nog even moeten doen :) ), maar wel zaken als graaddagen en gas/graaddag/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Je kunt wel degelijk mooie, moderne & interactieve grafieken maken, met HABmin:

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/rvx54o.jpg

Je kunt deze grafieken dan weer met een Webview in je sitemap zetten, maar dat krijg ik nog niet aan de gang. Kan komen doordat my.openhab dit niet ondersteund, maar lokaal zou het wel moeten werken, maar dat lukt dus ook niet :(

Hopelijk nemen ze dit over in OH2...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Gebruik je my.openhab nog steeds? Of crasht hij niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Yep, nog steeds en Yep, crashed (CPU > 30%, RAM > 6GB) ook nog steeds :X

Dus ik geeft OpenHAB af en toe een schop.

Omdat deze bug in de 1.7.0 release zit dacht ik ik wacht nog ff, maar het zou zo maar kunnen dat die pas over 2 maanden uitkomt. Ik ga alles eerdaags wel weer terugzetten naar mijn eigen server met username/pw erop...

De HABmin grafieken lokaal doen het. Dus een reden temeer om my.openhab even te laten voor wat het is en de weburl naar mijn server URL laten wijzen, dan doen ze het extern ook :9~

Edit:
Krijg vreemd genoeg de OpenHAB app op mijn iPhone niet meer werkend door hem direct naar mijn server te laten wijzen. Ik heb een user toegevoegd aan users.cfg, maar werken homaar...

[ Voor 15% gewijzigd door Mars Warrior op 08-01-2015 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deamz0r
Thanks voor de tip van die grafieken, ziet er inderdaad veelbelovend uit. Ook is er een bar chart type. Even wachten op wat extra dagen aan data om te zien of het ook voldoet.

@GENETX: ik zal eens naar jou config en rules kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Nou, de HABmin grafieken doen het in de browser, maar niet in de iOS App. Daar zie ik enkel een icon oid met de tekst 'loading' en dat is het.

Ook in dit geval worden de grafieken periodiek ververst, ipv een real-time update - iets wat Higcharts gewoon kan. Pech...

Dus voorlopig hou ik het maar bij de vast gegenereerde grafiekplaatjes. Lelijk maar functioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:44
Heb er weer 2 Z-wave modules bij (Fibaro wallplugs).

En hiermee op basis van Gertjuhh's voorbeeld een rule voor de wasmachine en de vaatwasser gemaakt, om notificaties naar Prowl (iOS) te sturen als het apparaat klaar is.

Daarnaast in C# een windowsservice gemaakt om mijn slimme meter uit te lezen en via mqtt door te sturen naar OpenHAB.

Ik zal de service en mijn OpenHAB config eens op Github zetten als ik tijd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

SiErRa schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 10:50:
Daarnaast in C# een windowsservice gemaakt om mijn slimme meter uit te lezen en via mqtt door te sturen naar OpenHAB.

Ik zal de service en mijn OpenHAB config eens op Github zetten als ik tijd heb.
Leuk! Ik neem aan dat je PC dan ook in de meterkast staat ofzo? Of zit er nog iets tussen?

Verder is de iOS app bijgewerkt. Ziet er nu een stuk beter uit op een iPhone 6. Ook zou de app al beetje geschikt zijn voor OH2...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:25
GENETX schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 08:21:
Je zou ook de minimale waarde over een dag kunnen opslaan. De minimale waarde van je verbruik geeft namelijk aan wat je stand-by vloer is. Verder kun je ook in mijn code duiken, ik heb ook wat logging (maar dan handmatig ipv slimme meter) in het systeem zitten. Ik heb geen kosten (zou ik ook nog even moeten doen :) ), maar wel zaken als graaddagen en gas/graaddag/
Zo doet Enelogic (die ik als backup naast Domoticz m'n slimme meter laat uitlezen) dat ook:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/b9jq4Eg3aPsyYQEresgXPVha/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Het is wel een vrij algemene manier. Ook belangrijk is het dat je dit nooit als losse apparaten kan identificeren met een herkenningsalgorithme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

GENETX schreef op maandag 12 januari 2015 @ 08:35:
Het is wel een vrij algemene manier. Ook belangrijk is het dat je dit nooit als losse apparaten kan identificeren met een herkenningsalgorithme.
Roep dat nooit te hard 8)Uit het eerste onderzoek:
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2hd5cnt.png

En in de tweede laten ze zien dat ze zelfs individuele lampen kunnen herkennen door het in- en uitschakelgedrag dat zichtbaar is op de netspanning en vermogensafname:
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2hge8ee.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
Mars Warrior schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 11:24:
[...]

Leuk! Ik neem aan dat je PC dan ook in de meterkast staat ofzo? Of zit er nog iets tussen?
Ja, server staat in de meterkast, in een mini-homemade-19" rack.

Nu komt het mooiste, heb ik afgelopen weekend die windowsservice gemaakt, heeft iemand toch een binding gemaakt _/-\o_

https://github.com/openha.../org.openhab.binding.dsmr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

SiErRa schreef op maandag 12 januari 2015 @ 14:16:
[...]

Ja, server staat in de meterkast, in een mini-homemade-19" rack.

Nu komt het mooiste, heb ik afgelopen weekend die windowsservice gemaakt, heeft iemand toch een binding gemaakt _/-\o_

https://github.com/openha.../org.openhab.binding.dsmr
Klopt ja, zo'n Nederlander weer :D
Maar ook die gaat uit van een server in de meterkast, dus voor heel veel mensen volstrekt onbruikbaar, of is er in die binding ook rekening gehouden met een IP verbinding, zodat je een serieel-LAN/WIFI ding ertussen kunt zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
Je kan volgens mij meerdere OpenHAB installaties aan elkaar koppelen. Die data aan elkaar doorgeven.
Als je in je meterkast een Raspberry PI hangt met een USB->Serieel TTL kabeltje aan je slimme meter. Dan kan je andere OpenHAB installatie ergens anders staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

OpenHAB installaties kunnen inderdaad gekoppeld worden: via MQTT.

Dat maakt de keuze reuze:
  1. Arduino die de slimme meter uitleest en via MQTT doorgeeft;
  2. RPI die de slimme meter uitleest en via MQTT doorgeeft;
  3. Zoals jij aangeeft: een speciale slimme meter OpenHAB installatie op een RPI zetten en deze via MQTT koppelen aan de andere OpenHAB installatie. Ik weet alleen niet of je selectief kunt koppelen, of dat alle data altijd wordt uitgewisseld...
De eerste is de goedkoopste en de software is bestaand. De tweede is een stuk(je) duurder en heb ik geen idee of dit er is, en de derde is net zo duur als de tweede met net als bij 1 dat de software er is.

Voor elk wat wils dus 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Bedoelde meer de standby-vloer die constant is (even uitgaande van normale slimme-meterdata met P iedere 10s zonder fancy meetapparatuur met hogere harmonischen etc). Met veel data zou je zelfs kunnen herkennen welk merk en type TV je hebt. De meeste apparaten kun je er inderdaad best wel goed mee uitvogelen. Ipsum Energy (bedrijfje hier op de UT campus) werkt er ook aan:
https://www.youtube.com/watch?v=Lp8nHncZRbY

[ Voor 13% gewijzigd door GENETX op 12-01-2015 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Mars Warrior schreef op maandag 12 januari 2015 @ 16:36:
OpenHAB installaties kunnen inderdaad gekoppeld worden: via MQTT.
[..]
Kijk eens naar een ESP8266. Dat is een Serial-to-Wifi module die echt spotgoedkoop is ($3 dollar).
En MQTT kan ook: http://blog.hekkers.net/tag/esp8266/ (hij doet het via een Arduino, maar volgens mij kan het ook rechtstreeks, kijk eens op het officiële ESP8266 forum.

Ik denk dat je daarmee heel eenvoudig (en wifi via dus) je slimme meter kunt uitlezen _O_
Met een Arduino werkt trouwens ook prima, ik doe dat ook en dat werkt al een paar maanden keurig. Geen MQTT enzo, gewoon waarden via een GET request in de MySQL database op m'n NAS dumpen :P

[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 12-01-2015 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

ThinkPadd schreef op maandag 12 januari 2015 @ 17:40:
[...]
Kijk eens naar een ESP8266. Dat is een Serial-to-Wifi module die echt spotgoedkoop is ($3 dollar).
En MQTT kan ook: http://blog.hekkers.net/tag/esp8266/ (hij doet het via een Arduino, maar volgens mij kan het ook rechtstreeks, kijk eens op het officiële ESP8266 forum.
3x raden wat ik gebruik :X :X :X
Deze Wifi chip is geweldig icm al mijn bestaande Arduino spullen. Alleen voor batterij gevoede sensoren gebruik ik een Arduino icm een RFM69 chip.

Ik wist alleen nog niet dat de espduino lib nu volledige mqtt ondersteuning heeft. Dat scheelt weer werk!
Ik denk dat je daarmee heel eenvoudig (en wifi via dus) je slimme meter kunt uitlezen _O_
Met een Arduino werkt trouwens ook prima, ik doe dat ook en dat werkt al een paar maanden keurig. Geen MQTT enzo, gewoon waarden via een GET request in de MySQL database op m'n NAS dumpen :P
HTTP zou met OpenHAB ook moeten werken dacht ik om data door te geven, maar zoals ik al veel eerder in dit topic heb aangegeven is MQTT voor mij de back bone om eigen spul aan OpenHAB te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Mars Warrior schreef op maandag 12 januari 2015 @ 19:00:
[...]

3x raden wat ik gebruik :X :X :X
Deze Wifi chip is geweldig icm al mijn bestaande Arduino spullen. Alleen voor batterij gevoede sensoren gebruik ik een Arduino icm een RFM69 chip.

Ik wist alleen nog niet dat de espduino lib nu volledige mqtt ondersteuning heeft. Dat scheelt weer werk!

[...]

HTTP zou met OpenHAB ook moeten werken dacht ik om data door te geven, maar zoals ik al veel eerder in dit topic heb aangegeven is MQTT voor mij de back bone om eigen spul aan OpenHAB te koppelen.
Tssskkk, zeg dat dan! :P Er staat niks van jou over een ESP8266 in dit topic :P Laat ons ook meegenieten dan >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

ThinkPadd schreef op maandag 12 januari 2015 @ 19:03:
[...]
Tssskkk, zeg dat dan! :P Er staat niks van jou over een ESP8266 in dit topic :P Laat ons ook meegenieten dan >:)
Ik zal voortaan dat serieel naar WIFI ding bij zijn naampje noemen O-) O-)

Voor leuke voorbeelden vind je op de site van Peter Scargill voldoende over de ESP8266, Arduino, MQTT en OpenHAB 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Laatst online: 21:11
Hier inmiddels aardig onderweg met OpenHAB, ik stuur een handvol KAKU dimmers/switches aan via een Arduino met een 433mhz transceiver, welke ook input ontvangt van een KAKU draadloze wandschakelaar. De Arduino communiceert via een simpel protocol via de seriële poort met een zelfgeschreven Python daemon.
Die laatste draait op de Ubuntu server waar OpenHAB op draait en praat met OpenHAB via MQTT.
Verder heeft de Arduino ook nog via twee nRF24L01's verbinding met een Arduino met een thermometer (wireless link is puur omdat het kan, de tweede Arduino staat maar 2m verderop :+).

E.e.a. gekoppeld aan XBMC om bij play/pause het licht uit/aan te doen, een wake-up light-achtige functie staat nog op de planning (er zijn een tweetal LimitlessLed Wifi RGB-spots onderweg).

Verder werkt presence detection d.m.v het pingen van telefoons goed voor mijn Android toestel, iPhones hebben blijkbaar de neiging hun Wifi link te droppen als ze standby gaan, wat mijn vriendin de nodige knipperende lampen heeft opgeleverd, hier heb ik nog niet echt een oplossing voor gevonden.

Tot slot heb ik ook nog de my.OpenHAB service geprobeerd, maar dat lijkt toch een behoorlijk buggy project, zeer hoge loads voor zowel CPU als mem (Zag hierboven dat meer mensen daar last van hebben).
Al met al een erg leuk hobby project dus, en met deze Arduino/KAKU/LimitlessLed setup ook nog eens érg betaalbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-05 15:06
Kwam er vandaag ook achter dat je items aan meerdere bindings kunt koppelen. Zo kun je bijvoorbeeld de buitentemperatuur ophalen via de http-binding en deze dan doorsturen naar MQTT:

code:
1
2
3
4
5
Number TemperatuurBuiten    "Buiten [%.1f °C]"  <temperature> 
{ 
   http="<[http://weather.yahooapis.com/forecastrss?w=735219&u=c:60000:XSLT(yahoo_weather_temperature.xsl)]", 
   mqtt=">[home:huis/buiten/temperatuur:state:*:default]"
}

Hippos are apparently just rage filled hate tanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Yup. Je kunt zelfs meerdere inputs en outputs aan een item hangen.
Meerdere inputs is heel handig als je voor verschillende (bron)waardes een andere mapping wilt hanteren.

Ik heb hier in het begin enorm mee lopen klooien om het aan de praat te krijgen. Ik heb het in de wiki nooit kunnen vinden dat het op deze manier moet werken :(

Ik krijg daardoor steeds meer het vermoeden dat OpenHAB nog veel meer kan, maar omdat het niet gedocumenteerd is met gebruiksvoorbeelden, weet je het niet, en loop je er af en toe toevallig tegenaan...
Alleen in dit geval is het basisfunctionaliteit die niet of slecht gedocumenteerd is 8)7

Ik gebruik deze manier van items aan inputs/outputs koppelen om waarden van items op de MQTT bus te zetten. Zo kan ik op de volgende manier mijn thermostaat de buitentemperatuur laten weten (en laten weergeven). Niet dat ik weersafhankelijk stoken gebruik, maar gewoon omdat het kan O-)

code:
1
2
3
4
5
Number Heating_Thermostat_Outsidetemperature "Buiten temperatuur [%.1f °C]"  <temperature> 
{ 
   http="<[http://weather.yahooapis.com/forecastrssw=123456&u=c:60000:XSLT(yahoo_weather_temperature.xsl)]", 
   mqtt=">[thisbroker:house/common/utility/heating/thermostat/outsidetemperature:state:*:default]"
}

Ik gebruik hiervoor ook een strakke naamgeving voor MQTT topics en een (bijna) 1:1 mapping tussen OpenHAB items en MQTT topics.

Mijn MQTT topics zijn als volgt ingedeeld:
  • 3 laags locatie (house/common/utility)
  • categorie (heating)
  • device (thermostat)
  • sensor (outsidetemperature)
  • indien van toepassing: afgeleide sensor waardes, waaronder min, max, ave, lastweek, last24h, etc.
Het OpenHAB item is een afgeleide van het MQTT topic. Op dit ogenblik bevat die alleen het category/device/sensor gedeelte, in dit geval dus Heating_Thermostat_Outsidetemperature.

De reden dat ik hier de locatie heb weggelaten heeft te maken met het feit dat ik voor een deel gebruik maak van Arduino's die generiek zijn en bijv. altijd environment/iaq/temperature en environment/iaq/humidity melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 634693

Gcal

beste,

ik zit vast met de google calendar binding ondanks de work around op github met gcalhealper.bat: dit programmaatje werkt niet

graag advies?

bedankt,

bernard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Geen idee. Ik gebruik het niet in ieder geval.
Ik neem aan dat je weet dat het een bug is, dat er een discussie is in Google Groups, en dat je dus ook de fix op de github pagina stap-voor-stap hebt gevolgd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zeker, daarom trachtte ik het gcalhealper.bat script te laten lopen, maar het start niet op helaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
je start het wel vanuit een commandprompt?

Zelf niet getest, wil de gcal integratie ook nog eens doen, maar ik werk doorgaans in Linux :+

[ Voor 54% gewijzigd door GENETX op 15-01-2015 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

neen, maar het openhab script start ik ook niet via de commandprompt...is allebei een .bat file dus zou moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Hangt een beetje van het bat script af. Er zijn er ook genoeg die direct sluiten na het uitvoeren, terwijl het resultaat wellicht alleen in het venster wordt geprint. Dan doe hij het wel, maar kun jij in die split-second het resultaat niet zien ;) . Probeer het dus eens van de command-prompt, dan blijft deze wel staan (en zie je anders wellicht een foutmelding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Ik dacht dat dat helper script enkel wat bestanden copieert?

code:
1
java -cp lib/gcalHealper.jar;lib/google-api-client-1.19.0.jar;lib/google-api-services-calendar-v3-rev103-1.19.0.jar;lib/google-http-client-1.19.0.jar;lib/google-http-client-jackson2-1.19.0.jar;lib/google-oauth-client-1.19.0.jar;lib/jackson-core-2.1.3.jar org.openhab.io.gcal.authorization.Cli %1 %2 %3

Wat het verder doet is me niet echt duidelijk. Ziet er onleesbaar uit voor mij :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

c:\users\bernard>gcalhealper.bat
The syntax of the command is incorrect.
c:\users\bernard><!doctype html>

antwoordt ie in opdrachtprompt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Hmm, das gewoon HTML, dat gaat hij niet slikken. Zoals Mars Warrior aangeeft zou je de handleiding van de GitHub pagina moeten volgen. Het beste ga je naar https://github.com/fmoor/gcal-fix-openhab en dan Download ZIP kiezen (rechts). Die uitpakken (ergens, op je bureaublad bijvoorbeeld) en het dan nog eens proberen.

Ik vermoed dat je een webpagina hebt opgeslagen in plaats van het bat-bestand eerlijk gezegd. De GitHub pagina begint namelijk ook met <!DOCTYPE html> ;)

[ Voor 6% gewijzigd door GENETX op 17-01-2015 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

klopt, dom van me, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Sinds ik my.openHAB niet meer gebruik, en dus ook de binding niet meer draait OpenHAB als het om CPU en RAM gebruik gaat zeer stabiel.

Hoop dat 1.6.2 en 1.7.0 nu snel komen, want daarin zouden de problemen met my.openHAB zijn opgelost.

Edit @30-Jan-2015:
Versie 1.6.2 staat op closed!

[ Voor 10% gewijzigd door Mars Warrior op 30-01-2015 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:58
Jeuj domotica op je Synology:
1: OpenRemote - failed
2: Domoticz - failed
3: OpenHAB - failed

Hier was het de "HTTP ERROR 404 Problem accessing /openhab.app. Reason: ProxyServlet: /openhab.app". Bij Domoticz word continue je shit weggeflikkerd na een reboot zodat je uberhaupt niet eens tot het bouwen van de package kan komen (faalt ook als je daar wel komt). En bij OpenRemote lijkt er niet eens een commando uitgestuurd te worden. Iedereen heeft dezelfde problemen op internet, maar niemand heeft een oplossing ook :X Ik heb wel even genoeg van dat opensource na drie avonden :')

sorry voor de rant, maar dit was de laatste waar ik bij uit kwam :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:47
Koop gewoon een Pi of begin op je eigen pc/laptop.. Bijna niemand heeft die spullen draaien op een NAS..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Mja, had leuk geweest als dat niet hoefde, dat ding staat er toch al te ratelen.

[ Voor 15% gewijzigd door jip_86 op 05-02-2015 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
jip_86 schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 23:39:
Jeuj domotica op je Synology:
3: OpenHAB - failed

Hier was het de "HTTP ERROR 404 Problem accessing /openhab.app. Reason: ProxyServlet: /openhab.app". Bij Domoticz word continue je shit weggeflikkerd na een reboot zodat je uberhaupt niet eens tot het bouwen van de package kan komen (faalt ook als je daar wel komt). En bij OpenRemote lijkt er niet eens een commando uitgestuurd te worden. Iedereen heeft dezelfde problemen op internet, maar niemand heeft een oplossing ook :X Ik heb wel even genoeg van dat opensource na drie avonden :')

sorry voor de rant, maar dit was de laatste waar ik bij uit kwam :P
Ik zie hier al een fix :?

https://groups.google.com/forum/#!topic/openhab/JDiZRUM5BO0

Verder, OpenHAB heeft even nodig om op te starten. Heb je hem een aantal minuten gegeven? En een andere fix die ik tegen kwam was om "openhab.app?sitemap=demo" te proberen.

En hier heeft OpenHAB zelfs een eigen handleiding om het op je Synology te krijgen:
https://github.com/openhab/openhab/wiki/Hardware-FAQ

Ik kan me niet voorstellen dat je OpenHAB niet op je Synology kan krijgen. En anders gewoon de mensen @ OpenHAB schoppen, die zullen je vast kunnen helpen.

[ Voor 12% gewijzigd door GENETX op 05-02-2015 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Eh wat zag je precies voor fix? Ik zie allerlei meuk over jamvm etc, source aanpassen enz. Enige wat misschien zou kunnen helpen is dat ik JVM 1.7 had en ze het daar over 1.6 hebben.
Verder, OpenHAB heeft even nodig om op te starten. Heb je hem een aantal minuten gegeven? En een andere fix die ik tegen kwam was om "openhab.app?sitemap=demo" te proberen.
Dat staat inderdaad ook als link opgegeven bij de package.
En hier heeft OpenHAB zelfs een eigen handleiding om het op je Synology te krijgen:
https://github.com/openhab/openhab/wiki/Hardware-FAQ

Ik kan me niet voorstellen dat je OpenHAB niet op je Synology kan krijgen. En anders gewoon de mensen @ OpenHAB schoppen, die zullen je vast kunnen helpen.
Die faq heb ik inderdaad gevolgd. Wat er staat is zorg voor java, hier heb je een package en iets waar je een config in kan gooien. Wat je daarna moet doen om beeld te krijgen is een groot mysterie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Heb je de demo files wel geinstalleerd? Zonder configuratie ga je niks zien in ieder geval.

De hint in die google groups is deze:
Ah yes, good hint. So it would seem that I should copy

<build_dir>/bundles/binding/org.openhab.binding.http/target/http-0.7.0-SNAPSHOT.jar

to

<runtime_dir>/addons/http-binding-0.7.0.jar

I'll try that and get back to you. Thanks.
Weet niet of het werkt, maar dat kwam ik tegen.

Verder heb je tegenwoordig juist Java 1.7 nodig AFAIK.

Edit: En verder, kun je ook kijken wat OpenHAB op de console gooit bij het starten? Wellicht dat daar al iets mis gaat. Een andere optie is nog om bijvoorbeeld de App op je telefoon te proberen. De openhab.app pagina is slechts front-end, dan kun je in ieder geval testen of de rest wel werkt. Er zijn ook andere interfaces namelijk, zoals GreenT.

Ik draai iig ook Java 1.7 op mijn server.

Edit2:
Ooh, ik zie nu dat de handleiding voor Synology wel een erg oude versie heeft, OpenHab 1.4... Is dat wat je hebt geinstalleerd, of zit je ook op OpenHAB 1.6.1? Check anders iig deze pagina: https://groups.google.com/forum/#!topic/openhab/TphbkNFkMhA

Zorg dan ook dat je de demo files van de reguliere OpenHAB website download.

[ Voor 49% gewijzigd door GENETX op 05-02-2015 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
GENETX schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 10:25:
Heb je de demo files wel geinstalleerd? Zonder configuratie ga je niks zien in ieder geval.

De hint in die google groups is deze:

[...]

Weet niet of het werkt, maar dat kwam ik tegen.

Verder heb je tegenwoordig juist Java 1.7 nodig AFAIK.

Edit: En verder, kun je ook kijken wat OpenHAB op de console gooit bij het starten? Wellicht dat daar al iets mis gaat. Een andere optie is nog om bijvoorbeeld de App op je telefoon te proberen. De openhab.app pagina is slechts front-end, dan kun je in ieder geval testen of de rest wel werkt. Er zijn ook andere interfaces namelijk, zoals GreenT.

Ik draai iig ook Java 1.7 op mijn server.

Edit2:
Ooh, ik zie nu dat de handleiding voor Synology wel een erg oude versie heeft, OpenHab 1.4... Is dat wat je hebt geinstalleerd, of zit je ook op OpenHAB 1.6.1? Check anders iig deze pagina: https://groups.google.com/forum/#!topic/openhab/TphbkNFkMhA

Zorg dan ook dat je de demo files van de reguliere OpenHAB website download.
toon volledige bericht
Jaaaah demobeeld *O*
Afbeeldingslocatie: http://i.gyazo.com/0e4b9ea31de765f959ae3979495c2f43.png
Uiteindelijk met de 1.6 package en een handmatige start gelukt. Nu kan ik verder gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Meh, package wil via DSM niet meer zelf starten. Via putty nog wel, maar is dan heel traag. Lijkt ook te stoppen zodra ik putty afsluit. Aangezien hij zeker een half uur nodig heeft zou het wel handig zijn als hij bleef draaien :+

Package lijkt ook in debug mode te draaien gezien de ladingen tekst die putty uitspuugt, weet iemand waar ik dat uit kan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Bij het starten komt er wel heel wat uit, maar daarna moet het vrij rustig zijn, behalve meldingen van dat wat je doet. Een half uur is ook veel te veel.... Je zou kunnen kijken of je een "screen" kan openen. Dat is wat je normaliter in Linux nodig hebt om later je terminal af te kunnen sluiten terwijl de software blijft lopen. Dus gewoon "screen" in putty en dat doorklikken om vervolgens de normale procedure uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Ja dat lijkt me ook niet heel gek bij het opstarten. Maar ik zie ook alle http berichten langs komen enz. Heb gezocht waar ik debuggen aan/uit kon zetten, maar ik kon het niet vinden. Weet je dat zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Nope, ook geen problemen. Wat voor http berichten heb je, kun je een stukje copy-pasten? Kan ook zijn dat de demo code heel wat triggered... Maar verder zie ik ook alle communcatie terug, dat is niet echt debug verder. In het start scriptje moet je daarvoor volgens mij iets wijzigen, maar ik weet niet exact hoe dat moet.

Als ik het zo zie kun je ook gewoon de officiele OpenHAB mogelijk proberen: http://knx-user-forum.de/...ynology-diskstations.html . Ook staat er hoe je het dan automatisch kan starten. En ja, het is even prutsen en hobby-en met OpenHAB ;)

[ Voor 90% gewijzigd door GENETX op 07-02-2015 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarimacfed
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-01-2022
Package lijkt ook in debug mode te draaien gezien de ladingen tekst die putty uitspuugt, weet iemand waar ik dat uit kan zetten?
Het kan ook zijn dat er errors zijn in het opstarten , je krijgt dan ook veel java fout meldingen.

OpenHab kan worden opgestart in Linux in de OpenHab directory met ./start.sh of met ./start_debug.sh.

Aangezien het lang duurt met het opstarten denk ik dat er veel errors zijn en niet in de debug mode is opgestart.

In de demo mode zijn ook een aantal http voorbeelden deze zie je dan ook in je log.
Je kan het natuurlijk op je PC installeren, je kan dan ook met Openhab designer je configuratie veranderen en later deze over te zetten naar je server. Ik ben namelijk ook pas begonnen en het is niet zomaar 1-2-3 gereed.

De log files zijn opgeslagen in de directory OPENHAB/logs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik heb overigens inmiddels my.openhab.org weer aangezet. Deze zou gefikst moeten zijn, dus we gaan het controleren.

Verder nog wat kleine wijzigingen (niet op de github nog) waaronder het ophalen van de bewolking. Op basis daarvan heb ik nu 3 zonsopkomst en 3 zonsondergang switches gemaakt. Ik moet het nog testen en finetunen. Maar het idee is straks dat ik daarmee de verlichting beter regel op zonnige dagen of juist bewolkte dagen. Mogelijk dat ik dan geen lichtsensor nodig heb :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarimacfed
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-01-2022
GENETX schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 20:11:
Ik heb overigens inmiddels my.openhab.org weer aangezet. Deze zou gefikst moeten zijn, dus we gaan het controleren.
Zijn er nog andere voordelen dan via het internet inloggen?

Ik gebruik nu alleen OH voor mijn Netatmo weerstation en een Arduino serial interface om alles uit te testen. Zit nog te twijfelen over een wifi netwerk of Z-wave netwerk of misschien wel beide.
Verder nog wat kleine wijzigingen (niet op de github nog) waaronder het ophalen van de bewolking. Op basis daarvan heb ik nu 3 zonsopkomst en 3 zonsondergang switches gemaakt.
Bewolking ben ik nog niet tegen gekomen. zonsopkomst gebruik je hiervoor yahoo weather o.i.d of de Astro binding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ja, met myOH kun je ook berichten pushem naar je telefoon.

Verder gebruik ik astro icm openweathermap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Meh, net een upgrade geprobeerd naar 1.6.2, maar ik kreeg allerlei errors naar mijn hoofd geslingerd. Kan ook zijn dat ik, vanaf de commandline, de upgrade niet helemaal goed heb uitgevoerd. Zeker omdat ik nog zeker wil zijn dat mijn icoontjes niet worden overschreven.

Nu nog maar eens google calendar toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Gisteren weer tijden zitten klooien tot diep in de nacht. Heb blijkbaar geen screen geïnstalleerd, ipkg krijg ik niet meer aan de praat om het te kunnen installeren. Ik zit van alles aan te passen om het in een opstart routine mee te krijgen, maar het werkt gewoon niet. Ik ga er maar een punt achter zetten, ik zit er niet op te wachten dat ik straks mijn hele Synology niet meer up en running krijg omdat ik iets gesloopt heb. Ik zal wel niet gemaakt zijn voor Linux ofzo :|

[ Voor 4% gewijzigd door jip_86 op 08-02-2015 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

GENETX schreef op zondag 08 februari 2015 @ 17:38:
Meh, net een upgrade geprobeerd naar 1.6.2, maar ik kreeg allerlei errors naar mijn hoofd geslingerd. Kan ook zijn dat ik, vanaf de commandline, de upgrade niet helemaal goed heb uitgevoerd. Zeker omdat ik nog zeker wil zijn dat mijn icoontjes niet worden overschreven.
Vreemd dat 1.6.2 niet op de website staat aangegeven eigenlijk. Ik zie ook maar weinig nieuws over deze versie. Daar er weinig verbeteringen inzitten draai ik nog steeds 1.6.1.
jip_86 schreef op zondag 08 februari 2015 @ 19:12:
Ik ga er maar een punt achter zetten, ik zit er niet op te wachten dat ik straks mijn hele Synology niet meer up en running krijg omdat ik iets gesloopt heb. Ik zal wel niet gemaakt zijn voor Linux ofzo :|
Geef je groot gelijk. OpenHAB kost al voldoende tijd om in de benen te krijgen, dus klooien met hardware en aangepaste packages is zonde van je tijd 8) Neem een tweedehands NUC of - als je ff kan wachten - een Pipo X7 (in de presale was deze €80 inclusief Windows 8.1) die, net als een NUC, OpenHAB probleemloos moet kunnen draaien. Beiden hebben ook een laag stroomverbruik van een paar watt.

Verder loop ik nog steeds - ook zonder de my.openHAB binding - aan tegen het feit dat OpenHAB af en toe bijna 2GB RAM gebruikt. Na een herstart is dat weer terug naar 350MB. Er is dus blijkbaar nog meer mis dan die rotte my.openHAB binding die dit veroorzaakt :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Mars Warrior schreef op maandag 09 februari 2015 @ 14:06:
[...]
... Pipo X7 (in de presale was deze €80 inclusief Windows 8.1) ...
Ha wat een geinig ding. Misschien ben ik hier binnenkort wel weer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
Mars Warrior schreef op maandag 09 februari 2015 @ 14:06:
[...]

Verder loop ik nog steeds - ook zonder de my.openHAB binding - aan tegen het feit dat OpenHAB af en toe bijna 2GB RAM gebruikt. Na een herstart is dat weer terug naar 350MB. Er is dus blijkbaar nog meer mis dan die rotte my.openHAB binding die dit veroorzaakt :-(
Zie je veel foutmeldingen in de log?
Welke bindings heb je in gebruik?

Ik heb eerder max 350mb in gebruik.Misschien kunnen we een binding identificeren die de oorzaak is:

Ik heb 1.7.0-Snapshot in gebruik (vanwege de DSMR binding) op Windows Server 2012 R2 met de volgende bindings, actions en persitences:
Z-Wave, Sonos, Hue, NetworkHealth, WOL, SamsungTV, Mqqt, Mqqtude, SNMP, Prowl, RRD4j.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
GENETX schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 16:35:
...Dat afdwingen voor geheugen doe je met "-Xmx512M" aan het eind van het java commando. Onder linux is dat dus start.sh aanpassen. Hoe het zit op Windows weet ik niet, zou wel hetzelfde commando moeten zijn. ...
Mogelijk een optie om dit te proberen anders? Mogelijk dat Java dan wat garbage kan opruimen van tijd tot tijd. Bij mij draait dit in ieder geval wel stabiel rond de 350MB. Ik heb zo nu en dan eens een piekje richting 450-500MB, maar daarna wordt ie weer op zijn plaats gezet rond de 300-350MB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
GENETX schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 15:16:
Mijn eigen configuratie is beschikbaar via GitHub. Doe je voordeel er mee!
https://github.com/GENETX/openhab
Ik was je configuratie eens aan het bekijken, en ik vroeg me af hoe je de state van je telefoon uitleest? Aangezien je er een aantal rules op hebt gebaseerd. Maar ik zie nergens welke binding je daarvoor gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
In items:
code:
1
2
3
Switch Network_Smartphone   "Smartphone"        (DEBUG)  { exec="<[/bin/sh@@-c@@ping -c 1 192.168.1.67 | grep \"packets transmitted\" | sed -e \"s/.*1 received.*/ON/\" -e \"s/.*0 received.*/OFF/\":120000:REGEX((.*))]" }

String  Phone_State "idle"

Verder, wat niet in de code staat, heb ik tasker op mijn telefoon. Deze stuurt iedere 2 minuten een "heartbeat" naar het systeem door Phone_State te wijzigen met de REST API.

Daarbij regelen deze rules mijn status: (in default.rules)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
rule "Update phone"
when
    Item Network_Smartphone received update
then
    if(Rule_State.state == ON){
        if(Network_Smartphone.state == OFF){
            //no timeout yet
            if(timeoutCounterPhone < 5 && My_Status.state == 4){
                timeoutCounterPhone = timeoutCounterPhone + 1
            }
            if(timeoutCounterPhone > 4 && My_Status.state == 4){
                sendCommand(My_Status, 2) //Away
                callScript("lights")
                callScript("standby")
                sendCommand(Phone_State, 'away')
                sendCommand(Phone_HB, 'away')
            }
        }
        if(Network_Smartphone.state == ON){
            timeoutCounterPhone = 0
        }
    }
end

rule "Update phone"
when
        Item Network_Smartphone changed from OFF to ON
    or
        Item Phone_HB changed to heartbeat
    or
        Item Phone_State changed from away to idle
    or
        Item Phone_State changed from charging to idle
then
        timeoutCounterPhone = 0
        if(!Phone_State.state.toString.matches("charging")){
            sendCommand(My_Status, 4) //Home
        }
    }
end

rule "Phone heartbeat"
when
    Item Phone_HB received update
then
    timeoutCounterPhone = 0
end

rule "Going to bed probably"
when
    Item Phone_State changed to charging
then
        if(now.getHourOfDay > 21 || now.getHourOfDay < 6){ //Only after 21, so 22 or later time to go to bed ;)
            sendCommand(My_Status, 3) //Sleeping
        }
    }
end

rule "Getting out of bed"
when
    Item Phone_State changed from charging to idle
then
    sendCommand(Power_Settopbox, ON)
end

Om fouten te voorkomen in de detectie doe ik dus zowel een ping van OpenHAB -> Telefoon als een heartbeat van Telefoon -> OpenHAB.

En ik heb daardoor net een bug gevonden in mijn code. De rules mogen absoluut niet dezelfde naam hebben. Dat zal ook gelijk de reden zijn waarom mijn detectie soms relatief lang duurt, terwijl ik bij het maken van verbinding met WiFi al een haertbeat push.

[ Voor 5% gewijzigd door GENETX op 17-02-2015 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Zooo Pipo X7 draait nu, avondje prutsen en ik heb al mijn lampen aan de praat en een werkend wekkerscript gevonden :*)
Lang leve Windows >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Gefeliciteerd!

Kun je nog vertellen wat en hoe je je lampen aanstuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Heb deze binding uitleg gevolgd: https://github.com/openhab/openhab/wiki/Hue-Binding Die zit gewoon in het addons pakket dat je kan downloaden. Daarna gewoon aangepast naar de lampen die ik heb. Heb nu eigenlijk alleen nog de switch gebruikt. Tevens kan het wel handig zijn om deze even te doorlopen, daar zit namelijk ook een commando bij om alle lichten en hun nummers op te vragen.

Probleem zat hem er bij mij meer in de syntax van de items definities en de sitemap. Groep had ik ergens als laatste staan en dat moet dus het hue nr zijn bijv :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 20:50

franssie

Save the albatross

jip_86 schreef op maandag 09 februari 2015 @ 23:25:
[...]
Ha wat een geinig ding. Misschien ben ik hier binnenkort wel weer :+
...
jip_86 schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 22:09:
Zooo Pipo X7 draait nu, avondje prutsen en ik heb al mijn lampen aan de praat en een werkend wekkerscript gevonden :*)
Lang leve Windows >:)
Dat duurde niet lang en gelijk alles aan de praat, netjes!

[ Voor 47% gewijzigd door franssie op 17-02-2015 23:50 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
franssie schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 23:49:
[...]
...
[...]
Dat duurde niet lang en gelijk alles aan de praat, netjes!
Ja de basisscript voorbeelden waren ook niet heel moeilijk. Waren puur de elementaire linux dingen die ik niet aan de praat kreeg om hier uberhaupt te kunnen komen.

Verder welterusten, wekker is gezet :w
Layout tot nu toe:
Afbeeldingslocatie: http://i.gyazo.com/fe541e146e7afc10571577253eb93136.png

[ Voor 3% gewijzigd door jip_86 op 18-02-2015 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
De auteur van de DSMR (slimme meter) binding heeft een aantal bugs gefixed (waaronder 1 van mij _/-\o_ )

Maar ik heb wat problemen met de 1.7.0 snapshots, ik krijg tig errors in mijn log en ik heb eigenlijk geen idee waarvan.

Ik heb nog wel wat zaken uitgezocht rond SNMP, waardoor ik nu vanuit mijn router (Ubiquiti Edgemax) wat traffic stats kan maken. Nu is dit alleen een oplopend getal, en ik wil hiermee wat agregaten maken, per minuut, per uur en per dag enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
SiErRa schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 17:56:
De auteur van de DSMR (slimme meter) binding heeft een aantal bugs gefixed (waaronder 1 van mij _/-\o_ )
Ah! Nog maar eens naar kijken dan. Heb nu uit armoe een Perl script dat de meter uitleest en de waarden via de RESTful service van Openhab pusht. Werkt opzich ook prima.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-04 07:50
Ik ben zelf net ingestapt in openhab en zit met volgende probleem met de Pioneer AVR addon.
Ik heb connectie met mijn AV reciever (een VSX920) maar alles draait niet stabiel.
Volume up werkt niet . Ik kan enkel het volume naar beneden brengen. De mute en unmute werken wel perfect alsook het uitschakelen van de reciever.
Ik heb nochtans de basis configuratie van github gebruikt:
https://github.com/openhab/openhab/wiki/Pioneer-AVR-Binding
Iemand hier die het probleem met het volume ook ervaart?

Wat wel al goed werkt is mijn KNX binding die ik na veel zwoegen aan de praat heb gekregen.

Mijn configuratie draait op mijn QNAP TS559PROII als Qpkg package.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Bij mij wil hij soms ook niet lekker via de WebApp, dan kan ik er helemaal niet bij. Wellicht door teveel updates. De sitemap voor de Pioneer zoals in mijn code (zie de gihub link ergens onder de TS) werkt wel prima op zich. Volume kan ik wel bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielske
Ik heb nog wat aan het spelen geweest met die pioneer binding.

Ik heb nu de volume up en volume down apart als switch ingesteld en dan werkt het perfect.
Ook heb ik een slider object gebruikt en dat is ook perfect. alleen gevaarlijk voor naar max te schuiven omdat de slider op de smarthone te klein is.

Het voorbeeld van github is volgens mij niet goed getest. zoals het daar voorgesteld is werkt de volume sturing bij mij niet. ofwel zit er nog een fout in de pioneer addon zelf.

• michielske
GENETX,

open github heb ik jouw configuratie gevonden om je smartphone of AV reciever te checken :

Switch Network_Pioneer "Pioneer" (DEBUG) { exec="<[/bin/sh@@-c@@ping -c 1 192.168.1.12 | grep \"packets transmitted\" | sed -e \"s/.*1 received.*/ON/\" -e \"s/.*0 received.*/OFF/\":30000:REGEX((.*))]" }

Bij werkt dit niet out of the box. Ik kan het ook niet debuggen dus heb ik eerst een ping commando van uit mijn QNAP verstuurt:

ping command:
[~] # /bin/ping -c 1 192.168.6.1
PING 192.168.6.1 (192.168.6.1): 56 data bytes
64 bytes from 192.168.6.1: icmp_seq=0 ttl=64 time=0.5 ms

--- 192.168.6.1 ping statistics ---
1 packets transmitted, 1 packets received, 0% packet loss
round-trip min/avg/max = 0.5/0.5/0.5 ms

Ik heb jouwscript omgevormd tot:

Switch Network_Pioneer "Pioneer" (DEBUG) { exec="<[/bin/ping -c 1 192.168.6.5 | grep \"packets transmitted" | sed -e \"s/,*1 packets received,*/ON/\" -e \"s/,*0 packets received,*/OFF/\":30000:REGEX((.*))]" }

punten vervangen door comma's maar de REGEX regel snap ik niet. ook vind ik hier weinig uitleg via google.

Misschien zie jij wat ik fout doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
michielske schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 22:40:
....
Misschien zie jij wat ik fout doe.
Waarom zo moeilijk?
Daar is toch gewoon een binding voor:
https://github.com/openha...ki/Network-Health-Binding

[ Voor 65% gewijzigd door SiErRa op 27-02-2015 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielske
bedankt.
Dit werkt veel beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Network health moet ik nog weer eens testen inderdaad. Vorige keer ging het te vaak fout waardoor het systeem dacht dat ik weg was. Mogelijk dat mijn code dan ook alleesn goed werkt op Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielske
Ik heb openhab nu een tijdje draaien en om de 3 dagen crasht de hele boel. Nu ben ik erachter gekomen dat de logfile enorm snel groeit. +- 1 mb/s. De logfile is ook te groot om te openen omdat hij enorm groot wordt. Soms groter dan 4 Gigabyte.
Bij een herstart ben ik er toch in geslaagd de logfile te openen voordat ie begon met vollopen.

Het blijkt de pioneer AVR binding te zijn die dit veroorzaakt.
Als ik openhab opstart als mijn pioneer aanstaat is er geen probleem.
Het probleem start als ik mijn versterker afzet.
Mijn model:
PIONEER VSX 920.

Bij dit model blijft de netwerkkaart niet actief als de vesterker is uitgeschakeld. dus ik vermoed dat die openhab binding de verbinding actief wil houden.

Is er nog iemand die hier problemen mee heeft?

Hieronder een voorbeeld uit de logfile:
Vooral snelheid van loggen vind ik nogal raar. Dit gaat over milliseconden

2015-03-06 22:57:19.836 [ERROR] [b.p.internal.PioneerAvrBinding] - Unregonized command 'DISPLAY_INFO_QUERY'
java.lang.NullPointerException: null
at org.openhab.binding.pioneeravr.internal.PioneerAvrBinding.statusUpdateReceived(PioneerAvrBinding.java:372) ~[bundlefile:na]
at org.openhab.binding.pioneeravr.internal.ipcontrolprotocol.IpControl.waitStateMessages(IpControl.java:325) [bundlefile:na]
at org.openhab.binding.pioneeravr.internal.ipcontrolprotocol.IpControl.access$1(IpControl.java:299) [bundlefile:na]
at org.openhab.binding.pioneeravr.internal.ipcontrolprotocol.IpControl$DataListener.run(IpControl.java:360) [bundlefile:na]
2015-03-06 22:57:19.837 [ERROR] [b.p.internal.PioneerAvrBinding] - Unregonized command 'SOURCE_SET'
at org.openhab.binding.pioneeravr.internal.PioneerAvrBinding.statusUpdateReceived(PioneerAvrBinding.java:372) ~[bundlefile:na]
at org.openhab.binding.pioneeravr.internal.ipcontrolprotocol.IpControl.waitStateMessages(IpControl.java:325) [bundlefile:na]
at org.openhab.binding.pioneeravr.internal.ipcontrolprotocol.IpControl.access$1(IpControl.java:299) [bundlefile:na]
at org.openhab.binding.pioneeravr.internal.ipcontrolprotocol.IpControl$DataListener.run(IpControl.java:360) [bundlefile:na]
2015-03-06 22:57:19.838 [ERROR] [b.p.internal.PioneerAvrBinding] - Unregonized command 'VOLUME_QUERY'
2015-03-06 22:57:19.838 [ERROR] [b.p.internal.PioneerAvrBinding] - Unregonized command 'VOLUME_SET'
2015-03-06 22:57:19.839 [ERROR] [b.p.internal.PioneerAvrBinding] - Unregonized command 'MUTE_QUERY'
2015-03-06 22:57:19.839 [ERROR] [b.p.internal.PioneerAvrBinding] - Unregonized command 'POWER_QUERY'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Weet je zeker dat er geen 'network standby' optie is? Meeste receivers hebben dat volgens mij, dan blijft de netwerkinterface actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielske
de VSX920 heeft die optie niet.

Hier staat een handleiding voor een andere reciever versie:
http://talontechno.com/20...work-settings-vsx-1121-k/

De optie network standby staat er bij mij niet tussen.

Mijn reciever werkt wel met de android app vsx remote zoals alle netwerk pioneer AVR's
Hiermee kan ik de reciever perfect bedienen maar niet aanzetten.

Mogelijk is dit het probleem waarom openhab crasht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielske
Net nog een test uitgevoerd.
De logfile start met vollopen van zodra ik de reciever uitzet.
Ik ga de binding uitschakelen en kijken of openhab nog crasht de komende dagen.
Is het mogelijk om de logging voor een binding uit te schakelen zodat ik de pioneer binding toch kan gebruiken?
Ik vind het wel raar dat de binding zo reageert bij het niet bereiken van de reciever. Indien er een netwerkprobleem tussen openhab en een reciever optreed trekt de pioneer binding openhab onderuit. Ik vermoed dat er dan toch meerdere mensen hier last van moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Denk dat je die in logback.xml kunt onderdrukken (loggers binnen de package van die binding op OFF zetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Bij mij draait de boel wat dat betreft wel stabiel, als in, ik heb geen crashes. Ik controleer de log echter te weinig. Zelf heb ik de VSX-923, met netwerkfunctionaliteit in stand-by. Ik ga vanavond even kijken wat hij doet als ik de stroom van de versterker af haal (wat ik normaal al doe als stand-by killing, juist vanwege de network on feature ;) ).

Ik heb zelf gister nog eens een poging gedaan om Network-health te gebruiken en de XBMC binding, maar die zijn bij mij echt kapot. NH geeft ook nu aan dat de Pioneer aan is, terwijl overduidelijk dit apparaat uit is... :X Dus ik houd het bij pingen op de minder elegante manier.

Edit:
09:31:15.844 ERROR o.o.b.p.i.i.IpControl[:369] - No data received during supervision interval (70000 msec)!
09:31:16.136 ERROR o.o.b.p.i.i.IpControl[:179] - Can't connect 192.168.1.12:8102: Geen route naar host
Dat zie ik in de log wat betreft de Pioneer

[ Voor 44% gewijzigd door GENETX op 09-03-2015 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:12

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

GENETX schreef op maandag 09 maart 2015 @ 09:16:
Bij mij draait de boel wat dat betreft wel stabiel, als in, ik heb geen crashes. Ik controleer de log echter te weinig. Zelf heb ik de VSX-923, met netwerkfunctionaliteit in stand-by. Ik ga vanavond even kijken wat hij doet als ik de stroom van de versterker af haal (wat ik normaal al doe als stand-by killing, juist vanwege de network on feature ;) ).

Ik heb zelf gister nog eens een poging gedaan om Network-health te gebruiken en de XBMC binding, maar die zijn bij mij echt kapot. NH geeft ook nu aan dat de Pioneer aan is, terwijl overduidelijk dit apparaat uit is... :X Dus ik houd het bij pingen op de minder elegante manier.

Edit:

[...]

Dat zie ik in de log wat betreft de Pioneer
Dit weekend ben ik begonnen, maar ik heb geen probleem om de status van mijn XBMCKodi installatie aan te sturen. Door de XBMC en de WOL binding te gebruiken kan ik hem aan en uit zetten en met de NH binding wordt de status aangepast op het moment dat mijn mediacenter op een andere manier aangezet wordt.

Ik draai OpenHAB echter wel op mijn linux server. Eerder gaf je aan dat het misschien door windows zou kunnen komen.

---

Ik heb dit weekend eindelijk de knoop doorgehakt, heb mijn NIH gevoelens kunnen onderdrukken en begonnen met het instellen van OpenHAB. Nu had ik al dat mijn hele benedenverdieping aangestuurd wordt met KAKU materiaal en heb ik sinds kort ook een KAKU bel. Maar omdat KAKU geen feedback heeft (en in OpenHAB dus niet juist aangegeven wordt of een lamp aan of uit staat) vond ik het weinig meerwaarde hebben.

Ik heb echter laatst wel een temperatuur en luchtvochtigheids meter gekocht welke ik in de badkamer neergezet heb. Dat was een ideaal startpunt om eens even te kijken of ik die gegevens in OpenHAB kon krijgen. Eerst gewoon als waarde en daarna ook als grafiekje. Het uiteindelijke doel wordt dan dat ik de mechanische ventilatie aan kan sturen op basis van de luchtvochtigheid.

Helaas kan ik de mechanische ventilatie nog niet aansturen, dus het blijft nu even bij het loggen van de gegevens en eens even experimenteren met de regels om te zien wanneer ik daadwerkelijk wat met de mechanische ventilatie wil gaan doen.

Ik heb ook de Harmony Binding toegevoegd. Deze werkt eigenlijk best leuk. Nu heb ik iig twee andere usecases die ik op kan gaan pakken. De eerste is in combinatie met mijn media PC. Wanneer de Harmony status veranderd naar WatchMedia dan laat ik OpenHAB mijn mediaPC aanzetten. Nu moet dat nog met de hand. De activiteit heb ik al beschikbaar, en ook de switch voor XBMC heb ik al. Dit zal dus mijn eerste regel worden :D.

Andere usecase is "de alles afsluiten". Op dit moment kan ik met de groep knop op de KAKU afstandsbediening alle verlichting beneden uitzetten. Ik wil iets toevoegen waarmee ik niet alleen alle lampen, maar ook de AV apparatuur uitzet. MediaPC kan ik met de eerder genoemde switch uitzetten en alle andere AV apparatuur kan ik uitzetten met de Harmony (activity naar 'powerOff'). Nu moet ik alleen nog even zien hoe ik die actie start. Met de KAKU afstandsbediening is wat vervelend aangezien mijn kinderen die ook wel eens te pakken krijgen enhet niet fijn is dat ze daarmee ook de TV uit gaan zetten als ik net aan het kijken ben. Ik zat te denken aan een regel die detecteert dat ik 4x snel op de uitknop van een muurschakelaar.

Maar goed, eerst het starten van de MediaPC maar even aan de Harmony knopen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Janoz schreef op maandag 09 maart 2015 @ 13:36:
[...]

Dit weekend ben ik begonnen, maar ik heb geen probleem om de status van mijn XBMCKodi installatie aan te sturen. Door de XBMC en de WOL binding te gebruiken kan ik hem aan en uit zetten en met de NH binding wordt de status aangepast op het moment dat mijn mediacenter op een andere manier aangezet wordt.

Ik draai OpenHAB echter wel op mijn linux server. Eerder gaf je aan dat het misschien door windows zou kunnen komen.
Ik gebruik zelf ook Linux. Helaas is mijn serverconfig wel aardig complex geworden en een beetje houtje-touwtje. Het draait echter nog en redelijk stabiel. Let op, ik heb een HTPC+Server-in-1 combo. De beste optie is eigenlijk een schone installatie, maar dat kost veel werk. Daarnaast heb ik een lelijke, maar werkende, workaround zoals in mijn GitHub te zien is. Ik denk dus dat het door de gare combinatie van alle configs en updates komt dat het bij mij niet fijn werkt. Een schone installatie heb ik pas in de planning bij aanschaf van een nieuwe PC (Skylake), zodat mijn server 1 van mijn 2 oude SSD's kan krijgen.
Andere usecase is "de alles afsluiten". Op dit moment kan ik met de groep knop op de KAKU afstandsbediening alle verlichting beneden uitzetten. Ik wil iets toevoegen waarmee ik niet alleen alle lampen, maar ook de AV apparatuur uitzet. MediaPC kan ik met de eerder genoemde switch uitzetten en alle andere AV apparatuur kan ik uitzetten met de Harmony (activity naar 'powerOff'). Nu moet ik alleen nog even zien hoe ik die actie start. Met de KAKU afstandsbediening is wat vervelend aangezien mijn kinderen die ook wel eens te pakken krijgen enhet niet fijn is dat ze daarmee ook de TV uit gaan zetten als ik net aan het kijken ben. Ik zat te denken aan een regel die detecteert dat ik 4x snel op de uitknop van een muurschakelaar.

Maar goed, eerst het starten van de MediaPC maar even aan de Harmony knopen.
Kijk ook vooral naar stand-by killing! Daar zijn wat goedkope KaKu switches geweldig voor en je hebt ze in een jaar terug verdiend. Veel beter zet je dus bij het slapen gaan je hele AV hoek uit en bijvoorbeeld ook je bureau met PC. Alleen die laatste doet bij mij 15W in stand-by! Ook kun je dergelijke knoppen in OpenHAB zetten en middels je smartphone doen. Eventueel kun je nog wat doen met aanwezgiheid vna je smartphone dmv pingen.

Creatieve oplossingen zat om precies dat te doen wat je wil :)

En overigens kan een ouderwetse manier, bijvoorbeeld opvoeding, ook werken :+ (al ben ik zelf geen ervaringsdeskundige)

[ Voor 4% gewijzigd door GENETX op 09-03-2015 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:12

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

GENETX schreef op maandag 09 maart 2015 @ 15:27:
Kijk ook vooral naar stand-by killing! Daar zijn wat goedkope KaKu switches geweldig voor en je hebt ze in een jaar terug verdiend. Veel beter zet je dus bij het slapen gaan je hele AV hoek uit en bijvoorbeeld ook je bureau met PC. Alleen die laatste doet bij mij 15W in stand-by! Ook kun je dergelijke knoppen in OpenHAB zetten en middels je smartphone doen. Eventueel kun je nog wat doen met aanwezgiheid vna je smartphone dmv pingen.
Standby verbruik interesseert me eigenlijk nog niet eens zo heel veel. Ik heb niet alleen met de WAF, maar ook met de CAF te maken :D. Als alles uitgezet wordt dan werkt de afstandsbediening ook niet meer. Het aantal handelingen om alles aan te zetten wordt dan wat hoog en dus foutgevoelig.

Ik zou natuurlijk een rule kunnen schrijven die om 6:00 de stroom er weer op zet, maar het zou niet fijn zijn wanneer we wakker worden omdat het spul ook daadwerkelijk aan gaat :).

Smartphone is niet handig. Dan zit de oppas thuis en gaat ineens alles uit omdat ik en mijn vrouw weg zijn :D.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielske
Bij mij werkt de network health binding heel correct.
GENETX schreef op maandag 09 maart 2015 @ 09:16:

Dit is mijn instelling :
//Status updates devices
Switch Network_Smartphone "Smartphone" (Status, Network) { nh="192.168.6.18" }
Switch Network_Pioneer "Pioneer" (Status, Network) { nh="192.168.6.5" }

Ik zit wel nog op openhab versie 1.6.2

Vandaag ook nog met de voice control getest en dit ook werkende gekregen.
Heel simpel trouwens

default.items:
code:
1
String VoiceCommand

default.rules:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
import org.openhab.core.library.types.*
import org.openhab.core.persistence.*
import org.openhab.model.script.actions.*
import org.openhab.core.types.Command 
import org.openhab.core.items.GenericItem 
import java.util.Date
import java.text.SimpleDateFormat
import org.joda.time.*
import org.openhab.core.library.types.DecimalType
import java.lang.Math

rule "Voice control"
when
    Item VoiceCommand received command
then
var String command = VoiceCommand.state.toString.toLowerCase
if (command.contains("play music")) {
    sendCommand(Keukenplay, ON)
    }
if (command.contains("music off")) {
    sendCommand(Keukenplay, OFF)
    }
if (command.contains("lights off")) {
    sendCommand(Lights, OFF)
    }
if (command.contains("screen up")) {
    sendCommand(Shutter_GF_Cinema, UP)
    }
 if (command.contains("screen down")) {
    sendCommand(Shutter_GF_Cinema, DOWN)
    } 
 if (command.contains("screen stop")) {
    sendCommand(Shutter_GF_Cinema, STOP)
    } 
end

Vervolgens op mijn smartphone voice search van google geinstalleerd.
In habdroid komt er dan automtisch een voice command knopje bij.
Hierop drukken command inspreken en hopla het werkt.

Keukenplay, Lights, Shutter_GF_Cinema zijn eigen items. deze moet je vervangen door eigen items.
Keuukenplay is mijn sonos audio systeem
lights is de group van alle verlichtin dus met 1 voice command gaan alle lichten uit.
Shutter_GF_Cinema is mijn projectiescherm gestuurd via knx.

Je moet de voice commands wel duidelijk kiezen en in het engels anders gaat het de mist in.

[ Voor 10% gewijzigd door michielske op 09-03-2015 23:56 . Reden: Code aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
michielske schreef op maandag 09 maart 2015 @ 23:43:
Bij mij werkt de network health binding heel correct.

[...]

Dit is mijn instelling :
//Status updates devices
Switch Network_Smartphone "Smartphone" (Status, Network) { nh="192.168.6.18" }
Switch Network_Pioneer "Pioneer" (Status, Network) { nh="192.168.6.5" }

Ik zit wel nog op openhab versie 1.6.2
Ik heb dezelfde config, maar bij mij dus echt b0rked. Wellicht omdat ik zo eigenwijs ben om OpenSUSE te draaien, wat soms nogal wil verschillen van "mainstream" Ubuntu ofzo...

Hebben jullie overigens ook last dat de Android app niet automatisch wil verbinden? Ik moet altijd de default sitemap weer selecteren |:(

Edit, bekend probleem waarbij de store eigenlijk nooit meer wordt geupdate :X . Hier zijn ze al verder:
https://openhab.ci.cloudbees.com/job/HABDroid/
https://github.com/openhab/openhab/issues/982
Er is zelfs een wear versie :o

[ Voor 13% gewijzigd door GENETX op 10-03-2015 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
Is er hier iemand die OpenHAB als Windowsservice draait?

Ik heb de howto van de wiki gevolgd (https://github.com/openha...-automatically-on-windows), en de service start prima. Maar wil niet stoppen.
Dan moet echt het java process gekilled worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

SiErRa schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 11:17:
Is er hier iemand die OpenHAB als Windowsservice draait?

Ik heb de howto van de wiki gevolgd (https://github.com/openha...-automatically-on-windows), en de service start prima. Maar wil niet stoppen.
Dan moet echt het java process gekilled worden.
Klopt 8)7
Ik heb er mee leren leven, net als de overige tekortkomingen van OpenHAB die gelukkig langzaam maar zeker om zeep worden geholpen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
GENETX schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 08:51:
[...]
Edit, bekend probleem waarbij de store eigenlijk nooit meer wordt geupdate :X . Hier zijn ze al verder:
https://openhab.ci.cloudbees.com/job/HABDroid/
https://github.com/openhab/openhab/issues/982
Er is zelfs een wear versie :o
En dat lijkt te werken. Weer een irritatie minder :+ . Nu eens voice commands toevoegen, toch wel leuk :)

Edit:
https://groups.google.com/forum/#!topic/openhab/iRxJqdbXWf8
Ik heb nu ipv Autovoice het gratis Commandr en ben wat aan het spelen. Dan heb ik HabDroid niet eens nodig, maar kan ik gewoon blind "Ok Google, licht uit" aanspreken :*)

[ Voor 21% gewijzigd door GENETX op 10-03-2015 22:32 ]

Pagina: 1 2 ... 18 Laatste