Vreemd dat een centrale OpenHAB service afhangt van een developer die al dan niet reageert.GENETX schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 17:25:
Verder lijkt de dev van my.openhab.org gewoon niet te reageren in dat draadje. Kan me ook voorstellen dat bepaalde dingen doorgeschoven worden naar OH2.
Zaken doorschuiven naar OH2, of zelfs bindings enkel voor OH2 maken (zoals men nu adviseert) klinkt normaliter als we zijn er bijna met OH2. Maar als je dan kijkt wat er allemaal nog niet is, dan is OH2 nog heel ver van verschijnen en is het voor alle gebruikers toch wel belangrijk dat ontwikkeling van OH1.x doorgaat.
Sinterklaas, De Kerstman, Ik, en Oud & Nieuw. Het is me wel een maandje altijdVan harte gefeliciteerd met je vejaardag btw!
Da's mooi. Dat kun je niet al te vaak testenGENETX schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 15:14:
2 dagen verder en ik zit nog altijd stabiel rond de 300MB en 5% CPU. Resetten van maand- en jaarstanden voor mijn meter kon ik vannacht ook mooi testen en lijkt te werken
Naamgevingen:
Ik zit op dit ogenblik naar naamgevingen te kijken. Het is bij mij nu een zooitje door al het gecopy/paste uit allerhande voorbeelden. Daarbij gebruik ik ook MQTT (steeds meer), en daar wil ik dat de hierarchie aansluit bij de naamgeving van de Items in OpenHAB.
De meeste voorbeelden gaan uit van dit soort naamgeving: Lights_FF_Bedroom_Left, oftewel een soort van locatie, maar daarbij als eerste het doel van het Item (Lights).
Ik denk dat ik hier nu op ga aansluiten, maar dan wel volledig volgens de MQTT locatie afhankelijke naamgeving, dus geen doel erbij. Bovenstaande wordt dan FF_Bedroom_Light_Left, in MQTT termen /ff/bedroom/light/left, of voluit (alles hangt onder house) /house/ff/bedroom/light/left.
Dit sluit dan ook mooi aan (qua structuur) op wat XML berichten, zoals deze van OpenWeathermap:
XML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?> <current> <city name="Paris" id="27"> <coord lat="33.56" lon="7.66"/> <country>F</country> <sun set="2015-01-01T15:55:17" rise="2015-01-01T07:48:33"/> </city> <temperature unit="celsius" max="1.774" min="1.774" value="1.774"/> <humidity unit="%" value="99"/> <pressure unit="hPa" value="1045.54"/> <wind> <speed name="Moderate breeze" value="6.76"/> <direction name="Southwest" value="218.009" code="SW"/> </wind> <clouds name="clear sky" value="8"/> <visibility/> <precipitation mode="no"/> <weather value="sky is clear" icon="02d" number="800"/> <lastupdate value="2015-01-01T12:59:16"/> </current> |
OpenHAB Item | MQTT topic | Waarde |
Weather_Wind_Speed | /weather/wind/speed | 6.76 |
Weather_Wind_Speed_Name | /weather/wind/speed/name | Moderate breeze |
Weather_Wind_Direction | /weather/wind/direction | 218.009 |
Weather_Wind_Direction_Name | /weather/wind/direction/name | Southwest |
Weather_Wind_Direction_Code | /weather/wind/direction/code | SW |
Weather_Number | /weather/number | 800 |
Weather_Name | /weather/name | sky is clear |
Weather_Icon | /weather/icon | 02d |
Weather_Lastupdate | /weather/timestamp | 2015-01-01T12:59:16 |
Hoef ik daarover niet meer na te denken
Is alleen wel een heel gerename, en dat ook natuurlijk in de MySQL database. Daar moet ik nog een tooltje voor vinden om waarden/tabellen eenvoudig te wijzigen. De commandline is nl. niks voor mij

GENETX config:
Ik zie dat jij zowel MySQL als RRD gebruikt voor persistentie. Is daar een reden voor?
Ik gebruik nu enkel MySQL voor historische gegevens opslag en weergave in grafieken.
En zo blijft je knutselen.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs