Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirkB19
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-10 14:17
Thanks guys :) het werkt !!!

Dus samengevat, om in GRAFANA uit INFLUXDB aan/uit-type trends te zien was :
SELECT ==> hier [mean()] te verwijderen
GROUP BY ==> hier [time(1m)] te verwijderen (aangezien ze 'on change' gestored werden)
Bij DISPLAY, Staircase aan te vinken
Bij Axes, scale LOG2 of gewoon niet showen is nog beter.

Weer een stap vooruit !

[ Voor 6% gewijzigd door DirkB19 op 04-02-2017 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:47
mlo schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 16:02:
[...]

Ik gebruik het volgende om bijvoorbeeld te zien of de tv aan/uit staat:
SELECT "value" FROM "samsungtv_tv_9f3385be_705a_e1f4_9ff3_c17be2b7e6db_power" WHERE $timeFilter
[afbeelding]

Axes:
scale: Log (base 2)
Y-Max: 1
[afbeelding]

display:
Select: Staircase
Null Value: connected
[afbeelding]

en krijg dan het volgende resultaat:
[afbeelding]

Om in een tabel vorm te zien wat er in de influxDB staat, zou je ook een tabel in grafana kunnen laten zien, dan weet je zeker dat er iets in de DB staat en op welke tijdstippen er iets in is gezet.

ps. als iemand weet hoe ik de plaatjes vanuit google drive wel direct zichtbaar krijg in dit forum hoor ik het graag,
Dan moet je met de rechtermuitsknop op de afbeelding klikken en de link kopiëren:

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/iDN9ZcP1ts_JzxvHoTix8DMgdlXX2MUsa-XikKQgQLmrECLo9YVg424rtfKivKVqL5WBQfMfOs4GBcY=w1366-h672
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/i595WQJXa8AKGHVztRH8mhJgD_Q0UUY6bHzDyCUADUk9ZkEFquo5dIxyfR4mlhCKFiLDrLSplHgpE60=w1366-h672-rw
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/OeYfKuhw_cXyG2bersHmrxCPs75PAMN9vO6qOILaVhk02yBTW07HBEG1Rsqjvd6TxM8RrKMCsD_wEHg=w1366-h672
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/RTip9hnZSmGZRjiC9DILQC-AEQlOeg58QFBxYw7O5CHfDbIVBxmfnRKSu23M-ZGmifa8A3OapH9T024=w1366-h672-rw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-09 16:59
Voor aan/uit in grafana gebruik ik vaak liever een grafiek met stippen.

Dan krijg je een mooie lijn als hij actief, en niets te zien als dat niet zo is.

de query:
SELECT max("value") FROM "Voordeur" WHERE $timeFilter GROUP BY time($interval) fill(null)

dan de Y, eerst instellen op van 0.5 tot 1.5 en daarna de y as uitzetten.
dan in draw options points selecteren.

resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/H0vDeHl.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc79Ehv
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-09 10:03
Ik ben bezig een home automation systeempje op te zetten en overweeg OpenHab te gaan gebruiken als "smart charge" controller voor mijn elektrische auto.

Ik zoek een systeem welke de meter in meterkast uit kan lezen (via modbus, SDM630 meter) en vervolgens de auto lader (Keba P20) aanstuurt met hoeveel stroom hij mag afnemen. Dit om ervoor te zorgen dat er maximaal geladen kan worden op mijn "magere" 3x25A aansluiting zonder dat de hoofdzekeringen er uit klappen wanneer bijv. oven,vaatwasser,wasmachine etc. aan staan.

Nu weet ik dat OH al deze dingen op zich kan, er is een plugin voor modbus en voor keba. Maar is het zo te scripten dat om de zeg 5 seconden de lezer en lader uitgelezen worden, er een berekening plaatsvindt en een commando naar de lader gestuurd wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:18
Luc79Ehv schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 11:16:
Nu weet ik dat OH al deze dingen op zich kan, er is een plugin voor modbus en voor keba. Maar is het zo te scripten dat om de zeg 5 seconden de lezer en lader uitgelezen worden, er een berekening plaatsvindt en een commando naar de lader gestuurd wordt?
Ja hoor, dat is vrij eenvoudig. Je kunt een rule definiëren die je middels een cron schedule elke 5 seconden laat draaien. Je kunt dat updaten in een variabele en vervolgens een trigger op die variabele zetten die bij wijziging een commando van je Keba aanroept. Je kunt het ook direct doen zonder tussenvariabele, net wat je zelf prettig vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 20:14
Als je lader ook achter diezelfde meter hangt, hoe wil je dan detecteren dat een ander apparaat zorgt voor teveel stroom? Een wasmachine fluctueert nogal qua verbruik tijdens een wasbeurt, je hebt dan alsnog een goede marge nodig.
Is er niet iets anders mogelijk met je stroomaansluiting zodat je hier geen last van hebt? Extra fase ofzo?
(Hmm, dat wordt erg veel duurder per maand en ook fikse eenmalige kosten om alles te verzwaren).

Zelf inmiddels lekker bezig met OH2 en begin de smaak steeds meer te pakken te krijgen.
Mooie sitemap gemaakt, en gebruik gemaakt van 'dynamic icons' om de status van de wasmachine weer te geven (aan, bezig, klaar, uit). Was wel weer ouderwets gedoe om dat goed te krijgen (mapping naar icon naam werkte niet goed, uiteindelijk allemaal kopieen van icon gemaakt met de gebruikte namen voor elke status).
Meldingen met de nieuwe myopenhab.org werken ook prima.

Heb ook integratie met mn LG robotstofzuiger gemaakt, krijg nu een pushbericht zodra ie boven klaar is en dus weer naar beneden gehaald kan worden (basisstation staat beneden), erg cool al zeg ik het zelf 8)

Binnenkort met MQTT aan de slag om mn OpenTherm Gateway te koppelen. En wil ook de data van DSMR Dashboard tonen, die heeft helaas nog geen API om data te fetchen.

[ Voor 58% gewijzigd door CyBeRSPiN op 15-02-2017 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc79Ehv
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-09 10:03
Thanks voor de bevestiging! Dan ga ik mijn oude trouwe pi'tje eens afstoffen en vers installeren met eea! :)
Vwb de fluctuaties: Uiteraard bouw je wat marge in, dus in mijn geval regelt hij bijvoorbeeld tot maximaal 3x23A.
En mocht het even over de 25A heen gaan omdat er iets inschakelt in huis: de hoofdzekeringen zijn heel traag, dus bijvoorbeeld een paar seconden 30A trekken is geen enkel probleem.
Heb op dit moment al iets soortgelijks (closed source) draaien maar ik wil het liever zelf opzetten en beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da1likew00t
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09 19:05
Wellicht zijn hier nog Plugwise gebruikers geinteresseerd in het testen van een native openHAB 2 Plugwise binding? :) Zie ook: https://community.openhab.org/t/plugwise-binding/23226

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Ik probeer hier thuis toch de Milight 2 binding aan de praat te krijgen. Ik kan mijn RGBW lampen bedienen, maar alleen brightness 100 (lampen gaan aan) en brightness 0 (lampen gaan uit) werken.

Anderen die dit probleem ook kennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:25

Mars Warrior

Earth, the final frontier

CyBeRSPiN schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 13:14:
Binnenkort met MQTT aan de slag om mn OpenTherm Gateway te koppelen. En wil ook de data van DSMR Dashboard tonen, die heeft helaas nog geen API om data te fetchen.
Die is/was toch bezig met een MQTT koppeling? Dan kun je de data rechtstreeks in OpenHAB duwen.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Mars Warrior schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 12:25:
[...]

Die is/was toch bezig met een MQTT koppeling? Dan kun je de data rechtstreeks in OpenHAB duwen.
Niet dat ik weet (dsmr-reader), hij gaat in een volgende versie wel een json API maken om data te kunnen opvragen (hoe het niet in OpenHAB ook nog op te slaan, maar wil wel actuele standen / verbruik tonen in mn sitemap).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesA
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-09 09:49
Hoi,
Ik heb vandaag OpenHAB geïnstalleerd op mijn Synology (via een Synology Package).

De installatie ging vlot. Ook Paper UI begin ik de snappen.

Nu moet ik bepaalde configuratie-files aanmaken/aanpassen. Het gaat over de bestanden in de /conf folder.

Deze bevinden zich in de folder "/volume1/@appstore/openHAB2".
Dit is een systeemfolder waar je geen toegang tot hebt.

Dit heb ik opgelost door een Symbolic link aan te maken:
ln -s /volume1/@appstore/openHAB2 /volume1/public/openHAB2

So far so good. Alleen begin ik te twijfelen of "/volume1/@appstore/openHAB2/conf" wel de juiste folder is. Via Paper UI heb ik het IP adres van mijn Plex server ingesteld. Als ik in de file conf\services\plex.cfg kijk, zie ik echter nog default settings.

Kan ik dus ergens achterhalen waar de ingestelde "conf" folder van openHAB2 is?

Bedankt!

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesA
Negeer bovenstaande vraag. Ik heb gewoon een sitemap gemaakt, en hij lijkt goed ingelezen te worden in Basic UI.

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirkB19
Gents,

Ik heb een Invited Smartlock op mijn voordeur gezet. Ben er tot nu toe tevreden van ... Mechanische installatie was klaar op 10 minuutjes :) ... Handig om automatisch voordeur te ontgrendelen of in nachtslot te brengen.
Nu wil ik het gaan koppelen aan OH2, via een MySensors Node. Simpelweg door met een relay (op de My Sensors node) de drukknop van een bijgeleverde afstandsbediening te bedienen... So far so good. Nu komt het ... Hebben jullie tips om (veilig) te detecteren dat de juiste persoon toegang krijgt van buiten ?
Bijv. door :
NFC,
FingerPrint,
Smartphone (mac-adress?) op netwerk ?
Numerieke code ingeven (Invited heeft zo'n ding, maar dat kan ik in OH niet uitlezen)
andere suggesties ?

Alvast bedankt,
DirkB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepeltjuh
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Je smartphone gebruiken op basis van mac-adressen zou wat mij betreft afvallen. Mac adres spoofen is kinderspel, het duurt vrij lang als je voor de deur staat voor je toegang hebt en als je thuis bent staat (zonder extra trucs) je deur nooit op het nachtslot.

FingerPrint zou betekenen dat je aan de buiten en binnenkant een sensor moet plaatsen, geen idee of dat in jouw situatie kan, maar zou bij mij afvallen vanwege de praktische werking. Van de veiligheid van die dingen kan ik weinig zeggen. Numeriekpad idem.

NFC lijkt me een van de betere oplossingen, plaats een chip achter het raarm, die kan je van zowel binnen als buiten gebruiken met bijvoorbeeld een nfc druppel (of hoe heten die dingen) en er zijn best veel voorbeelden om die i.c.m. openhab te gebruiken.

Gasttoegang werkt overigens wel het beste met een numeriek pad.

Can`t live without the mods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanos
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-11-2022
@Dennis Dennis Ik weet dat er momenteel erg hard word gewerkt aan die binding en ze volgens mij nu druk bezig zijn met een update https://community.openhab...milight-binding/17621/169 welke versie draai je?

Update
Uiteindelijk kwam ik er achter ik moet natuurlijk received update ON gebruiken in plaats van changed to

Nadat Openhab2 een tijdje goed draait wil ik mijn kaku remote toevoegen. Als wat voor item kan ik het het beste een afstand bedinging toevoegen. Heb hem nu als switch maar dat werk niet goed want als hij dan in de webinterface aan staat moet ik hem eerst uit doen

Item Remote_woonkamer_p1b1_Commandtest changed to ON

Iemand een voorbeeldje kan het online nergens vinden

[ Voor 82% gewijzigd door Daanos op 05-03-2017 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Nu online
da1likew00t schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 23:43:
Wellicht zijn hier nog Plugwise gebruikers geinteresseerd in het testen van een native openHAB 2 Plugwise binding? :) Zie ook: https://community.openhab.org/t/plugwise-binding/23226
Lijkt wel goed te werken. Fijn dat je hem OpenHab 2 complient maakt!
Misschien is het wel een idee om de default namen van de pluggen iets specifieker te maken. Nu staan ze in "Control" in de PaperUI allemaal als Plugwise Circle

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Daanos schreef op zondag 5 maart 2017 @ 17:38:
@Dennis Dennis Ik weet dat er momenteel erg hard word gewerkt aan die binding en ze volgens mij nu druk bezig zijn met een update https://community.openhab...milight-binding/17621/169 welke versie draai je?
Thanks voor de tip, ik wacht wel even tot hij in de stable zit. Zal niet lang meer duren als ik het zo lees. Hoop dat dit puntje dan ook opgelost wordt.

Moet ik alleen even kijken of ik mijn slimme meter weer werkend krijg, want daar heb ik opeens problemen mee. Dat kan trouwens ook zomaar aan de kabel liggen, maar moet er wat tijd in stoppen. In essentie vind ik dat vervelend trouwens, want ik hou van dingen die 'meteen' werken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanos
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-11-2022
@Dennis Hoe lees jij je slimme meter af. Wil dit graag ook hebben in openhab2,
met de homewizard gebruikte ik de wachter maar nog niks gevonden hoe ik die in openhab kan koppelen
https://www.wattcher.nl/

[ Voor 10% gewijzigd door Daanos op 06-03-2017 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Ik gebruik de P1-USB kabel van een bekende webshop uit Eindhoven :). Het enige wat je moet doen is de DSMR binding installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op maandag 16 januari 2017 @ 09:58:
Zo, eindelijk de overstap naar OpenHAB2 gemaakt!

Poe.. Heel verwarrende ervaring wel:

[...]
Ik deel deze ervaring helemaal. Had expres al gewacht tot Openhab2 uit Beta was maar de situatie is nog steeds erg onduidelijk. (Tutorials laten je vrolijk met PaperUI beginnen om vervolgens te zeggen dat je eigenlijk nog de oude oude item files nodig blijkt hebben.)

Wat is op dit moment de handigste manier om OpenHab 2 te gebruiken?
-Zo veel mogelijk wel de 2.0 addons gebruiken?
-Simple mode uitschakelen
-Things wel aanmaken met PaperUI?
-Items voorlopig nog compleet managen met item files?

HabPanel werkt ook met de items gedefinieerd in item files?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Dat is inderdaad wat ik hanteer. Mogelijk dat je nu ook items wel via de paper ui kan doen aangezien er nu een json db achter zit. Daarnaast, check wel of de 2.0 binding gelijke functionaliteit heeft ivm 1.9. Dat wil soms ook wel verschillen, waardoor soms 1.9 beter is. De RFXCom binding is er in ieder geval zo een, tenzij men afgelopen maand eindelijk oa de deurbel heeft toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Ik doe items ook via de Paper UI, dat werkt eigenlijk goed maar ook daar kun je soms dingen niet die je anders wel kunt doen. Autoupdate is zo'n dingetje.

Sitemaps doe ik gewoon via losse tekstfiles.

Verder eens met GENETX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Nu online
Ik had mijn items ook met de PaperUI gedaan. Maar kan nu geen Tags toe voegen of groepen maken. (Habmin wil geen Item info saven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Fijn deze info over openHAB2.

Wil namelijk mijn huidige config uit 2014 gaan updaten.
OpenHAB moet dan op een RPI3 Met OpenHABian gaan draaien en niet meer op mijn centrale Windows 10 Pro server omdat ik regelmatig geen bereik heb met de 433/868Mhz zenders: vanaf de zolder is de beganegrond toch vaak net een verdieping te ver...

De RPI3 zou op de 1ste verdieping aan een switch kunnen, zodat ik een stuk betere dekking heb.

Zal wel weer een hele studie worden komend van v1.7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Nu online
Even om mezelf te corrigeren en anderen te helpen;
Het wel mogelijk om groepen te maken met de PaperUI. Je kunt een nieuw item maken en die als type groep geven. En dan is die te selecteren als parent in andere items.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:50
Mars Warrior schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 21:10:
Fijn deze info over openHAB2.

Wil namelijk mijn huidige config uit 2014 gaan updaten.
OpenHAB moet dan op een RPI3 Met OpenHABian gaan draaien en niet meer op mijn centrale Windows 10 Pro server omdat ik regelmatig geen bereik heb met de 433/868Mhz zenders: vanaf de zolder is de beganegrond toch vaak net een verdieping te ver...

De RPI3 zou op de 1ste verdieping aan een switch kunnen, zodat ik een stuk betere dekking heb.

Zal wel weer een hele studie worden komend van v1.7.
Het voordeel om met een andere server te beginnen is wel dat je kan vergelijken terwijl je het stap voor stap opbouwd. Ik zou namelijk niet je config gaan proberen te kopieren.

Eerst OpenHAB2 installeren vervolgens per binding toevoegen, alle things goed aanmaken. Daar items voor aanmaken en tenslotte je rules opnieuw op te bouwen.

Zodat je een beetje kan inschatten waar het zit als er iets niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-10 14:48
Heeft iemand al RFlink aan de praat in OpenHAB 2? Ik gebruik RFlink vooral om de sensoren van mijn weerstation te ontvangen (en de buren te plagen met de KIKA kerstverlichting in de tuin O-) )

Momenteel experimenteer ik met Domoticz en ik wil even een gedegen afweging maken tussen beide platformen.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik heb er geen ervaring mee, wel is er dit topic: https://community.openhab.org/t/rflink-binding/7863/18

Ik betwijfel of er een mooie binding gaat zijn. Wel zou je met python of, wellicht mooie mqtt, alles aan elkaar moeten kunnen knopen. Ik zou het vooral eens proberen, maar ik heb er hier nog niemand mee gezien.

Dit is de officiële status:
https://github.com/cyrilcc/org.openhab.binding.rflink
Met andere woorden: die werkt nog niet echt....

[ Voor 16% gewijzigd door GENETX op 13-03-2017 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Nu mijn NAS het weer doet ga ik verder met mijn grote beveiligingsproject.

Doel is ook om OpenHAB achter een Apache proxy te zetten, om zo netjes een certificaat mee te sturen vanaf de server. De langetermijndoelstelling is om gebruikers te authenticeren middels mod_ldap.

Nu heb ik de Apache proxy werkend en in mijn browser kan ik OpenHAB prima bedienen. Alleen de apps (zowel Android als iOS) doen het niet als ik ze configureer op het Apache-adres. Het ligt niet aan de verbinding, want ook de browser op mobiel doet het prima. Expliciet de poort noemen in de app helpt ook niet.

Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirkB19
Nog FF een update ivm. mijn Smartlock aan de voordeur ...

Alles werkt min of meer. En kheb voorlopig gekozen voor een NFC reader met PN532 chip gekoppeld aan een mysensor-node en zo via MQTT naar OH2.
Afstandsbediening van Smartlock overbruggen middels relais was ff zoeken, maar wel gelukt.
NFC lezen lukte eerst niet zo goed met het voorbeeld op Mysensors, na omschakeling op basis van de examples van NDEF library werkt het wel, maar "if (nfc.tagPresent())" duurt vrij lang in de void loop(), en dit gaat ten koste van een snelle respons op commando's komende van OH2 naar de Mysensor node.
Op zich geen probleem want het enige wat ik OH2 voorlopig laat doen is automatisch omschakelen van dag- naar nachtslot (bijv bij verlaten vh huis of vanaf bepaald uur s'avonds).
Nog gepland ; doorgeven via OH2 naar Pushover wanneer welke familie-leden met hun NFC-badge binnenkomen.
Ook gepland : nog een battery-backup toevoegen op de NFC Mysensor node.

Ik vind het persoonlijk wel vet om bijv. met mijn NFC bankkaartje de voordeur te openen :)
Al bij al een leuke toevoeging.
Grtz !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:28
Ik heb nu als test/accceptatie voor mijn KNX installatie sinds enkele weken een OpenHAB 2 blanco klaar staan met de volgende bedoelingen:
  • Meetwaarden van verschillende sensoren opslaan in OpenHAB, gaat dit? Kan je in OpenHAB historische data ergens laten opslaan?
  • Openstellen van KNX bus tbv spraaktech zoals Alexa
  • Samensmelten van KNX en Sonos, Logitech Harmony
  • Visualisatie
  • Logische acties (als meetwaarde > X dan zendt % uit)
Eerste rare dingetje met OpenHAB: iedere keer als ik herstart (service openhab2 restart) moet dat ding terug opnieuw zijn GUI's installeren, is dat normaal?

Ik heb de KNX binding 1.9 toegevoegd en zit me nu nog wat te vergapen op hoe een sitemap vs items vs mappings in elkaar zitten.

Laten we beginnen bij de basis denk ik dan, ik heb nu een lampje proberen te definen in OpenHAB om te testen en mijn test.sitemap die ik via Paper UI heb ingesteld als default ziet er als volgt uit:

root@OpenHAB:~# cat /etc/openhab2/sitemaps/test.sitemap
sitemap demo label="My home automation" {
    Frame label="Date" {
        Text item=Date
    }
    Frame label="Demo" {
        Switch item=Licht_Bureau icon="big_bulb" mappings=Licht_Bureau
        }
    }
    Frame label="Verlichting" icon="light"
    {
        Group item=gVerl
        Group item=gVerlKEU
        Group item=gVerlLIV
        Group item=gVerlSLK
        Switch item=Scene_KEU mappings=[ 0="Leven", 1="Eten", 2="Koken", 3="Alles aan", 4="Gedimd" ]
    }
}

Maar wat is een item vs een mappings in bv die lijn bij het Demo stukje? wat is item en wat is mapping?

dit is knx.items:

Group   LIGHT   (All)

Switch          Licht_Bureau                    "Licht"                 <light>         (LIGHT)         { knx="1/0/13+1/1/13" }

Moet ik "Licht" gebruiken of moet ik "Licht_Bureau" gebruiken? En waar moet dan iedere parameter komen?

Ik verwijs ook graag even naar het KNX topic waar deze vraag van afsplitst:
HyperBart in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica"

[ Voor 15% gewijzigd door HyperBart op 31-03-2017 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
HyperBart schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 14:59:
Ik heb nu als test/accceptatie voor mijn KNX installatie sinds enkele weken een OpenHAB 2 blanco klaar staan met de volgende bedoelingen:

[list]
• Meetwaarden van verschillende sensoren opslaan in OpenHAB, gaat dit? Kan je in OpenHAB historische data ergens laten opslaan?
Met behulp van persistence. Het mooiste is om InfluxDB te installeren en daar alle meetdata in op te slaan> Die kun je dan visualizeren in Grafana. Grafieken in OpenHAB zijn minder mooi.

https://github.com/openhab/openhab1-addons/wiki/Persistence (OpenHAB2 wekr nog hetzelfde, de persistence service kun je via de Paper UI installeren)
• Openstellen van KNX bus tbv spraaktech zoals Alexa
Geen ervaring, maar Alexa zou zijn toegevoegd. Die zal je op één of andere manier via items kunnen koppelen aan je KNX setup.
• Samensmelten van KNX en Sonos, Logitech Harmony
• Visualisatie
• Logische acties (als meetwaarde > X dan zendt % uit)
[/list]
Dat is allemaal prima mogelijk natuurlijk :)
Eerste rare dingetje met OpenHAB: iedere keer als ik herstart (service openhab2 restart) moet dat ding terug opnieuw zijn GUI's installeren, is dat normaal?
Neen! Daar gaat nog iets goed fout, want hij zou dat zelf moeten detecteren. Welk OS gebruik je en hoe is het geinstalleerd? Persoonlijk heb ik nog altijd de voorkeur om zelf OpenHAB te downloaden en te draaien ipv een package wat dat betreft. Dan heb je (brekende) updates zelf in de hand.
Ik heb de KNX binding 1.9 toegevoegd en zit me nu nog wat te vergapen op hoe een sitemap vs items vs mappings in elkaar zitten.
Items zijn zeg maar de variabelen in de "back-end", in een sitemap kun GENETX' tweakblog: Aan de slag met OpenHAB 2: RFXCom en MiLight ze displayen op de front-end.

Miishien helpt dit: GENETX' tweakblog: Aan de slag met OpenHAB 2: RFXCom en MiLight
Laten we beginnen bij de basis denk ik dan, ik heb nu een lampje proberen te definen in OpenHAB om te testen en mijn test.sitemap die ik via Paper UI heb ingesteld als default ziet er als volgt uit:

root@OpenHAB:~# cat /etc/openhab2/sitemaps/test.sitemap
sitemap demo label="My home automation" {
    Frame label="Date" {
        Text item=Date
    }
    Frame label="Demo" {
        Switch item=Licht_Bureau icon="big_bulb" mappings=Licht_Bureau
        }
    }
    Frame label="Verlichting" icon="light"
    {
        Group item=gVerl
        Group item=gVerlKEU
        Group item=gVerlLIV
        Group item=gVerlSLK
        Switch item=Scene_KEU mappings=[ 0="Leven", 1="Eten", 2="Koken", 3="Alles aan", 4="Gedimd" ]
    }
}

Maar wat is een item vs een mappings in bv die lijn bij het Demo stukje? wat is item en wat is mapping?
Met een mapping kun je custom drop-downs maken bijvoorbeeld. Intern wordt dan de waarde (0, 1, 2, 3 etc) gebruikt in de item (lees: variabele) van het type number. Terwijl de interface (sitemap) dus user-friendly is.
dit is knx.items:

Group   LIGHT   (All)

Switch          Licht_Bureau                    "Licht"                 <light>         (LIGHT)         { knx="1/0/13+1/1/13" }

Moet ik "Licht" gebruiken of moet ik "Licht_Bureau" gebruiken? En waar moet dan iedere parameter komen?
"Licht_Bureau", dat is de item-naam (variabele naam) van het type Switch. "Licht" is in deze de custom (human readible) label van dit item. Met een "Switch item=Licht_Bureau" in de sitemap zal je uiteindelijk "Licht" te zien krijgen in je app. Verder <XXX> geeft het icoon aan en (XXX) de groep.
Ik verwijs ook graag even naar het KNX topic waar deze vraag van afsplitst:
HyperBart in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica"

[ Voor 9% gewijzigd door GENETX op 31-03-2017 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Oef, net werkend gekregen maar ik moest wel ff in de log duiken om dan uit te vinden dat de connectie met KNX niet goed is.

@teaser hoe heb jij je knxd config staan? Ik heb namelijk dit moeten instellen:

# KNX gateway IP address
# (optional, if serialPort or connection type 'ROUTER' is specified)
ip=192.168.4.122

# Local KNX Binding bus address.
# Use it, when two or more openHAB Instances are connected to the same KNX bus.
# (optional, defaults to 0.0.0)
busaddr=15.3.2

# Ignore local KNX Events, prevents internal events coming from
# 'openHAB event bus' a second time to be sent back to the 'openHAB event bus'.
# Note: To send back events second time is a Bug, but for backward compatibility, the behavior is not changed.
# For new installations, its recommend to set "ignorelocalevents=true"
# (optional, defaults to false)
ignorelocalevents=true

# KNX IP connection type. Could be either TUNNEL or ROUTER (optional, defaults to TUNNEL)
# Note: If you cannot get the ROUTER mode working (even if it claims it is connected),
# use TUNNEL mode instead with setting both the ip of the KNX gateway and the localIp.
type=TUNNEL

# KNX gateway port (optional, defaults to 3671)
# Note: If you use eibd, setting to 6720
port=3671

# Local endpoint to specify the multicast interface, no port is used (optional)
localIp=192.168.4.135

Maw: tunnel ipv router en local IP opgeven (het ip van de machine waar OpenHAB op draait)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
GENETX schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 16:29:
[...]

Met behulp van persistence. Het mooiste is om InfluxDB te installeren en daar alle meetdata in op te slaan> Die kun je dan visualizeren in Grafana. Grafieken in OpenHAB zijn minder mooi.
Ik heb al een influxdb draaien samen met grafana maar dat was verdomme een heel werk om dat in orde te krijgen. Een goede vriend van me, @FireDrunk heeft in NodeJS een stukje geschreven wat een set van groepsadressen in Influx gooit.
https://github.com/openhab/openhab1-addons/wiki/Persistence (OpenHAB2 wekr nog hetzelfde, de persistence service kun je via de Paper UI installeren)

Neen! Daar gaat nog iets goed fout, want hij zou dat zelf moeten detecteren. Welk OS gebruik je en hoe is het geinstalleerd? Persoonlijk heb ik nog altijd de voorkeur om zelf OpenHAB te downloaden en te draaien ipv een package wat dat betreft. Dan heb je (brekende) updates zelf in de hand.
Ja, ik heb "makkelijk" en proper gedaan en OpenHAB 2 met Ubuntu als pakket geïnstalleerd.
[...]

Items zijn zeg maar de variabelen in de "back-end", in een sitemap kun GENETX' tweakblog: Aan de slag met OpenHAB 2: RFXCom en MiLight ze displayen op de front-end.

Miishien helpt dit: GENETX' tweakblog: Aan de slag met OpenHAB 2: RFXCom en MiLight

[...]

Met een mapping kun je custom drop-downs maken bijvoorbeeld. Intern wordt dan de waarde (0, 1, 2, 3 etc) gebruikt in de item (lees: variabele) van het type number. Terwijl de interface (sitemap) dus user-friendly is.

[...]

"Licht_Bureau", dat is de item-naam (variabele naam) van het type Switch. "Licht" is in deze de custom (human readible) label van dit item. Met een "Switch item=Licht_Bureau" in de sitemap zal je uiteindelijk "Licht" te zien krijgen in je app. Verder <XXX> geeft het icoon aan en (XXX) de groep.
[...]
Dit moet ik dus nog eens even nalezen en doen, maar ik kan thans wel al een lampje in de bureau aan en uit doen. Het jammere is wel dat het icoontje voor het lampje "broken" lijkt?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yYIy5jJ.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesA
Openstellen van KNX bus tbv spraaktech zoals Alexa
Dat heb ik hier vrij snel in orde gekregen. Er is sinds een maand of zo een OpenHAB skill voor Alexa. Het is bijna plug-and-play. Leuk om indruk te maken bij (geek) vrienden.
Absoluut niet. Ik zou daar eerst op focussen vooraleer je veel tijd steekt in het opzetten van je configuratie. Ik heb dit probleem nooit gehad. Ik draai OpenHAB op mijn Synology (er is een package beschikbaar).
Kort: Items zijn je "variabelen" en de sitemap is hoe je alles visualiseert. Heb je de tutorial al eens doorgenomen?
Dit moet ik dus nog eens even nalezen en doen, maar ik kan thans wel al een lampje in de bureau aan en uit doen. Het jammere is wel dat het icoontje voor het lampje "broken" lijkt?
In je sitemap verwijs je naar het icoontje met de naam "big_bulb". Ik denk niet dat dit een standaard icoontje is (zie hier). Je kan dit ofwel vervangen door een bestaand icoontje (vb. "light") ofwel moet je een icoontje toevoegen in "conf\icons\". Dat laatste heb ik echter zelf nog niet gedaan.

Ik ben sinds vandaag klaar met al mijn KNX-variabelen als "items" te definiëren. Een hele karwei (ongeveer 200 lijnen), en door deze oefening te doen heb ik ook veel fouten/tegenstrijdigheden in mijn initiële KNX setup gezien (en gecorrigeerd).

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
DriesA schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 19:19:
Absoluut niet. Ik zou daar eerst op focussen vooraleer je veel tijd steekt in het opzetten van je configuratie. Ik heb dit probleem nooit gehad. Ik draai OpenHAB op mijn Synology (er is een package beschikbaar).
Ter info, als ik naar deze URL ga ONMIDDELLIJK na het herstarten (refresh maar eens terwijl je OpenHAB hebt herstart) kom ik hier op uit:

https://i.imgur.com/lhI1koY.png

Maar die GUI's staan er direct terug op, niks aan de hand, kan na een paar seconden doorklikken naar Paper of Basic UI
[...]

Kort: Items zijn je "variabelen" en de sitemap is hoe je alles visualiseert. Heb je de tutorial al eens doorgenomen?
Neen, thanks voor de tip.
[...]

In je sitemap verwijs je naar het icoontje met de naam "big_bulb". Ik denk niet dat dit een standaard icoontje is (zie hier). Je kan dit ofwel vervangen door een bestaand icoontje (vb. "light") ofwel moet je een icoontje toevoegen in "conf\icons\". Dat laatste heb ik echter zelf nog niet gedaan.
Aha, duidelijk
Ik ben sinds vandaag klaar met al mijn KNX-variabelen als "items" te definiëren. Een hele karwei (ongeveer 200 lijnen), en door deze oefening te doen heb ik ook veel fouten/tegenstrijdigheden in mijn initiële KNX setup gezien (en gecorrigeerd).

Succes!
Oh? Ik ben reuze benieuwd welke fouten/tegenstrijdigheden je dan tegenkwam? Van een ander zijn fouten... ;)

Ja, ik heb alles al eens in Homebridge gezet en dat was ook best een karwei, zeker toen het hele config-indeling op de schop ging maar ik ben op één bugje mbt dimming na er nu wel heel tevreden van :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:19
HyperBart schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 20:43:
[...]

Ter info, als ik naar deze URL ga ONMIDDELLIJK na het herstarten (refresh maar eens terwijl je OpenHAB hebt herstart) kom ik hier op uit:

https://i.imgur.com/lhI1koY.png

Maar die GUI's staan er direct terug op, niks aan de hand, kan na een paar seconden doorklikken naar Paper of Basic UI
Oh, toen ik het eerst las dacht ik dat je elke keer echt onpnieuw moest beginnen. Dit heb ik ook (iig wanneer ik een 'apt-get upgrade' doe op m'n rpi, denk dat je gewoon sneller bent dan hij compleet geherstart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:03

mlo

Zojuist een forum post geschreven hoe ik mijn bestaande deurbel smart gemaakt heb om te monitoren wanneer de deurbel afgaat en de deurbel uit (mute) te zetten. Het uitzetten wordt bij ons gebruikt als iemand overdag slaapt (Kinderen, ziekte, ploegendienst etc..) De monitor functie maakt het dan mogelijk om tijdens het muten van de bel toch te weten of iemand aanbelt.
Naast een stukje electronica heb ik gebruik gemaakt van OpenHab, MQTT en nodejs. MQTT en nodejs zijn niet noodzakelijk, het kan bijvoorbeeld ook met de OpenHab GPIO binding. Echter maakt de MQTT en nodejs oplossing het voor mij flexibeler en kan ik naast openhab ook andere tooling de functionaliteit laten gebruiken.

verdere uitleg:
https://community.openhab...doorbell-to-openhab/26018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruinsmm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-09 08:59
Ik gebruik sinds kort OpenHAB 2.

In Items bestand heb ik de volgende regel staan:
Switch slaapkamer "Slaapkamer" <switch> { channel="zwave:device:2d273097:node2:switch_binary1" }

Deze schakelaar schakelt de Qubino Switch aan, het werkt in PaperUI.

Daarna een regel aangemaakt, om te kijken of de rule werkt:
rule "Slaapkamer OFF"
when
item slaapkamer changed from ON to OFF
then
logInfo("mb","Slaapkamer UIT")
end

In de logging zie ik de volgende regel voorbijkomen:
10:59:19.904 [INFO ] [marthome.event.ItemStateChangedEvent] - slaapkamer changed from OFF to ON
10:59:19.911 [INFO ] [marthome.event.ItemStateChangedEvent] - zwave_device_2d273097_node2_switch_binary1 changed from OFF to ON

De Zwave controller ziet dus dat de schakelaar toestand wordt aangepast. Echter ik krijg niet de Loginfo van de Rule.
Doe ik iets verkeerd? Loginfo van mijn Harmony werkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:15

FutureCow

(C) FutureCow

Item met hoofdletter volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-10 14:01
De regel gaat van ON > OFF, je log van OFF > ON.
Als je apparaat uitzet, zou je dit in je logging moeten zien.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepeltjuh
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
In OH1/HABmin heb ik ooit via association groups ingesteld dat de S2 van een Fibaro dimmer alle andere dimmers in de kamer aan/uit schakelde. Echter kan ik dat in OH2 / HABmin niet terugvinden.
De configuratie is blijkbaar nog wel in de dimmers opgeslagen - want het werkt nog steeds - maar in de interface kan ik er niets over terugvinden.
Destijds is bij het niet gelukt om ook de dimmer zelf (de S1) aan/uit te schakelen op basis van de S2 associatie, zou dat mogelijk zijn? En hoe configureren jullie in OH1 de groepschakelingen?

Can`t live without the mods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Vanuit een DM van @Jeroenrk:
(...) ik vroeg mij af of jij misschien weet hoe je tekstueel een rule maakt die schakelt bij zonsondergang en zonsopkomst?
Goed, ik ben van mening dat dit soort informatie open en toegankelijk moet zijn zodat iedereen er wat aan heeft ;)

Ik heb mijn code online staan op Github, zie https://github.com/GENETX/openhab2. Maar mijn manier is behoorlijk geavanceerd, slecht gedocumenteerd en behoorlijk complex... Ik gebruiik de hoogte van de zon (Elevation) en lokale weerdata (via Openweathermap) om de lichten niet alleen op de stand van de zon aan te doen, maar ook op basis van bewolking.

Het makkelijkste doe je dit door te beginnen met de Astro binding, waarmee je de stand van de zon kan bepalen. Daar zitten triggers voor zonsondergang en opkomst in. Dat laatste kan je gebruiken om lichten aan te doen op een sunset en uit op een sunrise event. Als je dat werkend hebt zou je kunnen kijken of je elementen uit mijn code wil en kan gebruiken, maar daarvoor moet je al wat gevorderd zijn in OpenHAB.

Ik denk dat je hier meer aan hebt:
https://community.openhab...t-sunset-sunrise/18750/12
https://github.com/openha...org.openhab.binding.astro

[ Voor 7% gewijzigd door GENETX op 11-04-2017 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesA
HyperBart schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 20:43:

[...]

Oh? Ik ben reuze benieuwd welke fouten/tegenstrijdigheden je dan tegenkwam? Van een ander zijn fouten... ;)
Goh, dat waren zaken die eigenlijk niets met OpenHab zelf te maken hadden. Door de migratie naar OpenHAB heb ik mijn KNX installatie gewoon wat nader bekeken. Wat ik onder andere vond:
* Status waardes die niet werden geüpdate. Waardoor sommige lichten "uit" bleven in de visualisatie;
* De Alles-Uit knop die dan toch enkele lichten in bepaalde ruimtes aan liet;
* Tegenstrijdige naming conventions (ik ben daar anders nogal autistisch nauwkeurig in);

Weinig spannends eigenlijk. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Iemand ervaring met het schrijven van een Binding voor OH2?
Aangezien er nog steeds geen goed werkende 2.0 Binding is voor Denon/Marantz versterkers wil ik wel een poging wagen. Maar de hele IDE setup is nogal intimiderend..
Stappenplan gevolgd maar na checkout allerlei Java errors waarvan onduidelijk is of ze genegeerd kunnen worden.
Ook nog geen guide gevonden hoe je een 1.x binding om kan schrijven (of dat je beter vanaf scratch kunt beginnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
CyBeRSPiN schreef op maandag 24 april 2017 @ 11:08:
Iemand ervaring met het schrijven van een Binding voor OH2?
Aangezien er nog steeds geen goed werkende 2.0 Binding is voor Denon/Marantz versterkers wil ik wel een poging wagen. Maar de hele IDE setup is nogal intimiderend..
Stappenplan gevolgd maar na checkout allerlei Java errors waarvan onduidelijk is of ze genegeerd kunnen worden.
Ook nog geen guide gevonden hoe je een 1.x binding om kan schrijven (of dat je beter vanaf scratch kunt beginnen)
Ik heb ook al eens een poging gedaan om de IDE op te zetten, maar ik liep ook tegen problemen aan en heb het nooit afgerond.

Ik wil namelijk een binding voor mijn omvormers maken, die heel simpel een HTML pagina parsen (dat doe ik nu met een rule).
Dit is voor jou misschien ook handig, want er is al zo'n soort gelijke binding en qua bindings is dat natuurlijk wel het meest simpel.
https://github.com/openha...ab.binding.kostalinverter

Dan zou je de OpenHAB 1.x binding erbij kunnen pakken en die omzetten naar de nieuwe situatie. Want ik vermoed dat de logica die met het apparaat communiceert toch wel aardig gescheiden zal zitten van de rest.

Mits je natuurlijk je IDE aan de gang krijgt, daar kan ik je niet bij helpen, ben een .Net ontwikkelaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@SiErRa ben inmiddels al wel wat verder en heb eea werkend (alsin: ik kan mn Binding zien in de Paper UI en ook Things aanmaken en de Channels zien die ik heb gedefinieerd, nog geen echte logica).
De errors hadden betrekking op specifieke bindings met "test" in de package name. Geen idee wat dat in de master branch van doen heeft, maar goed..

Valt me alles mee dat OpenHAB in een paar tellen gestart is vanuit Eclipse. Hierdoor kun je snel trial-error doen. Dat gezegd hebbende is er nog een lange weg te gaan voordat ik iets heb wat door de community goedgekeurd gaat worden ;)
Ik zie dat de bindings voor Pioneer, Yamaha en Onkyo (wel 2.0 allemaal al) het ieder op een andere manier opgelost hebben, ook los van het protocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
Zoo net mijn openhab2 weer aan de praat gekregen.

Reden: switchen van testing naar stable ging niet goed, ik denk doe een reinstall er van. gevolg alle config weg. moest terug naar een oude backup 8)7 (had gewoon beter moeten backuppen uiteraard)

Maar alles weer (redelijk) aan de praat.

paar dingen die me nu weer opvielen:

- Milight binding 2.0 werkt!
- Habpanel, ziet er heel fancy uit!

moet nog wel even wennen aan het feit dat alle wijzigingen die je doet in de paperUI niet in de txt files terug komen. Volgens mij wordt dat allemaal opgeslagen in een Jsondatabase.

Is er al iemand achtergekomen om dat goed inzichtelijk te krijgen?

Ik heb nu voor me zelf aangehouden om alle Items zelf nog te beheren in txt files, en op die manier alle oude bindings te kunnen gebruiken.

Alle nieuwe things connecties met items doe ik wel via de paper UI.
Ik vind vooral de items in de paperUI slecht te overzien.

Hier al mensen ervaring met HABPANEL? ik wil erg graag een wall mount tablet gaan maken, en dit lijkt me echt ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Hoe krijg je dat voor elkaar dan? Want ik mis een beetje overzicht. Er schijnt een heel goede nieuwe Milight binding te zijn, maar die heb ik (volgens mij) niet. Ik heb 2.0.0b5 van de Milight binding (volgens Paper UI).

Ik gebruik packages van Raspbian, maar hij heeft nog altijd geen update van mijn huidige versie. Meestal komen er toch wel nieuwe releases uit? Vraag me echt af hoe ik die dan krijg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
Dennis schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 18:09:
Hoe krijg je dat voor elkaar dan? Want ik mis een beetje overzicht. Er schijnt een heel goede nieuwe Milight binding te zijn, maar die heb ik (volgens mij) niet. Ik heb 2.0.0b5 van de Milight binding (volgens Paper UI).

Ik gebruik packages van Raspbian, maar hij heeft nog altijd geen update van mijn huidige versie. Meestal komen er toch wel nieuwe releases uit? Vraag me echt af hoe ik die dan krijg...
dan zit je waarschijnlijk kop een verkeerde versie van openhab.

de b5 slaat op beta 5, ik ga er van uit dat je hem niet handmatig hebt geïnstalleerd?

anyway, check dit even in je OS: http://docs.openhab.org/i...e-repository-installation

waarschijnlijk staat er nog testing in /etc/apt/sources.list.d/openhab2.list

Vervang die met stable en dan apt-get update + upgrade.
dan zou je over moeten gaan naar de officiële release van openhab 2.0

tip: maak een backup van je config

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
Ik lees hier zo af en toe mee en zie altijd veel interessante dingen, een tijd geleden ben ik begonnen met een aantal hobby domotica projecten. Na wat vergelijken en zoeken is mijn keuze gevallen op Openhab vanwege de uitgebreide mogelijkheden dankzij verschillende bindings.

Een van mijn wensen is om in de toekomst integratie te realiseren met een (deel van de) bestaande KNX oplossing, maar dat is nog toekomst muziek.

Mijn eerste project is het in een bepaalde volgorde in en uitschakelen van apparatuur, in eerste instantie heb ik hiervoor een proof of concept gebouwd met behulp van een rfxcom en wat Klik aan Klik uit modules echter was dit toch niet helemaal naar wens. De klik aan Klik uit modules blijken toch enigszins onbetrouwbaar en gezien de afstanden die ik hoop te overbruggen is een (gedeeltelijk) bedrade oplossing beter.

Nu ben ik aan het zoeken naar mogelijkheden voor bedrade schakelingen en dan met name schakelen van 230v apparatuur maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Heel simpel gezegd is mijn vraag: hoe kan ik klik aan klik uit functionaliteit (relais) realiseren via Cat kabel, het liefst over een IP netwerk?

Op dit moment ben ik aan het testen met arduino's, raspberry en orange pi's en een ethernet relais maar ik zou graag wat horen over oplossingen van andere mensen.

OplossingVoordeelNadeel
Arduino nano met ethernet shield.Low maintenanceZeer beperkte power.
Veel voorbeelden beschikbaarBeperkte support voor encryptie.
Arduino mega met ethernet shield.Low maintenanceAl snel prijzig
Veel voorbeelden beschikbaarFormaat
Orange Pi zero's met gpio relaisGoedkoopOS maintenance nodig.
UitbreidingsmogelijkhedenStoringsgevoelig.
Ebay Ethernet relais (SR-201)Kant en klaar.Ondersteuning slecht.
relatief goedkoophardware kwaliteit?
Zaken zoals KNX relaisGeschikt voor het doelOnbekend terrein voor mij.

De laats genoemde optie is natuurlijk nogal generiek maar dit omvat eigenlijk allerlei zaken waar ik me nog niet in heb kunnen verdiepen zoals onewire. Misschien zoek ik de oplossing wel helemaal in de verkeerde richting.

Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar OrangePi's of iets vergelijkbaars, ik kan de Linux distro's eenvoudig centraal managen via Ansible en GIT via MQTT zijn dan pinnen te schakelen op de pi eventuele RF uitbreiding kan ook gerealiseerd worden via GPIO.
Bovenstaande voelt echter toch een beetje als overkill, per schakellocatie (kamer) introduceer je toch 24/7 een paar watt verbruik voor een mini pc.

Ik ga me nog even verdiepen in de domotica posts van femme, ik zie dat hij veel dingen geschreven heeft over verschillende bedrade en draadloze oplossingen. Misschien heeft iemand hier ook goede ideeën voor een bedrade oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@dutch_warrior met OpenHAB kun je sowieso bereiken wat je wil. Maar je vraag lijkt me een generieke die beter in het Domotica. Ervaringen en vragen. thuishoort.

Over wat voor afstanden heb je het? Is Z-Wave een alternatief? Is sowieso betrouwbaarder dan 433Mhz (KaKu) en daar zijn tal van standaard modules voor (rond de 60 euro / stuk voor 2x 1.5 kW of 1x 2.5 kW) en is waarschijnlijk veel goedkoper dan KNX.
Met Arduino 230V schakelen kan, maar je zit dan wel met een knutseloplossing die je goed moet zien af te schermen.
Moeten de apparaten ook met normale (evt reeds bestaande) schakelaars geschakeld kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
@CyBeRSPiN
Klopt ja de vraag is nogal algemeen maar ik was eigenlijk ook wel benieuwd naar ervaringen van andere OpenHAB gebruikers.
Ik zie dat er inderdaad wat meer keuze is qua Z-Wave modules, een Z-Wave stick gebruik ik ook voor rgbw controllers, destijds waren de fibaro stopcontacten ~65 euro maar er zijn nu wat meer opties.
Helaas is z-wave niet een volledig alternatief, want ik wil bijvoorbeeld ook vanuit het woonhuis naar meerdere bijgebouwen en de afstand tussen de verste gebouwen is toch wel 80 meter, er liggen al data kabels dus vandaar dat ik het bestaande netwerk hoopte te gebruiken.

Zal ook eens een kijkje nemen in het algemene Domitica topic, thanks voor de link kon het vanmiddag direct vinden.

De apparatuur die ik wil schakelen hoeft niet met de bestaande schakelaars te worden geschakeld.
Ik zat te denken aan een zelfbouwoplossing met arduino omdat de versterker bijvoorbeeld al schakelrelais heeft voor soft-poweroff, ik neig ernaar om dit bestaande circuit aan te passen omdat hard uitschakelen me niet heel goed lijkt voor de versterker.

[ Voor 6% gewijzigd door dutch_warrior op 01-05-2017 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-10 14:01
Je kunt ook kiezen voor een distributed Z-Wave setup, verschillende leveranciers, maar ook Openhab ondersteunen dat. Je hebt dan per locatie een Z-Wave stick / (controller) + modules.
Voordeel is dat je ook wat minder hoeft na te denken over veiligheid van wat je bouwt, dat heeft de leverancier van de Z-Wave module dan al voor je gedaan. Het neemt wel het 'tinkeren' weg ;)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Hier zijn we weer even, ondertussen heb ik mijn "hello world" van KNX+OpenHAB al wat uitgebreid: alle lampjes zitten er nu in, weliswaar alleen maar met een AAN/UIT schakelaar, brightness is voor later.

Ik heb nu één paginaatje in die Basic UI waar voor iedere kamer alle lampjes in zitten. Is het normaal dat bij een herstart of wijziging in die items of sitemap file dat de lampje-icoontjes soms "out of sync" zijn met de realiteit? Ik moet dan ieder lampje eens aan en uit doen om 'm mee te laten lopen in de laatste status. Met andere woorden: bij een verandering in de config leest hij niet initieel alle statusadressen uit? Ik kan wel ergens een < tekentje voor plaatsen en dan pollt ie periodiek maar dat is in theorie niet nodig omdat het geen "meetwaarde" betreft zoals lux, ampere, voltage oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesA
Hoi Bart,
Dat is normaal. Out of the box is er geen persistence voorzien. Hij slaat dus niets op in een database. Wat je kan doen is de alles uit knop indrukken, en dan is alles weer in sync. :-)

Maar je kan ook Persistence installeren.

Ook dat is niet ideaal. Stel:
* Je lamp is aan;
* Je schakelt OpenHAB uit;
* Je zet je lamp uit;
* OpenHAB zet je terug aan. OpenHAB denkt nog steeds dat de lamp aan is.
Ook hier dus out-of-sync.

Je kan met een "<" de status pollen, maar dat gaat niet voor elk GA.

Ik heb er mee leren leven. Zo vaak schakel ik OpenHAB niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ik ga sowieso persistence oid wel eens nodig hebben, voor meetwaardes in op te slaan en wat monitoring + raadpleging historiek te kunnen doen vooral.
DriesA schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 14:46:
Je kan met een "<" de status pollen, maar dat gaat niet voor elk GA.

Ik heb er mee leren leven. Zo vaak schakel ik OpenHAB niet uit.
Ok, dus bij een reboot moet OpenHAB altijd een "sweep" doen dus van alle adressen, duidelijk... Dat is op zich niet erg, het jammere vind ik dat bij iedere wijziging aan de files hij alle icoontjes op "lampje = aan" zet.

Moet ik alles in één sitemap steken trouwens? Wat is het nut van één vs meerdere sitemaps? Hoe combineer je een switch en een dimmer in één item? Ik zie nu een slider en een aan/uit itemmetje, zou wel netjes zijn als dat in één visueel item zit.

[ Voor 67% gewijzigd door HyperBart op 03-05-2017 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
HyperBart schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 14:59:
Ik ga sowieso persistence oid wel eens nodig hebben, voor meetwaardes in op te slaan en wat monitoring + raadpleging historiek te kunnen doen vooral.

[...]

Ok, dus bij een reboot moet OpenHAB altijd een "sweep" doen dus van alle adressen, duidelijk... Dat is op zich niet erg, het jammere vind ik dat bij iedere wijziging aan de files hij alle icoontjes op "lampje = aan" zet.

Moet ik alles in één sitemap steken trouwens? Wat is het nut van één vs meerdere sitemaps? Hoe combineer je een switch en een dimmer in één item? Ik zie nu een slider en een aan/uit itemmetje, zou wel netjes zijn als dat in één visueel item zit.
Als je persistence gebruikt zet openhab de laatste waarde weer terug. dat zou moeten voorkomen dat jij een sweep moet doen. maar ben jij van plan je OH zo vaak te restarten?

Voor je sitemap:
Dit is helemaal aan jou. ik persoonlijk houd het gewoon bij 1 sitemap met meerdere pagina's/frames.
Alles op 1 pagina is meestal niet overzichtelijk

voor zo ver ik weet heb je met een dimmer geen aan/uit meer nodig. Dimmer op 0 = uit.
Als je meer opties wilt in je GUI zul je overmoeten stappen op andere GUI's van Openhab, de classic/basic UI hebben niet al te veel opties er in zitten.

En tjsa ik zou adviseren om veel voorbeelden te checken van andere mensen en de stukken die jij wilt hebben samenvoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
HyperBart schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 14:59:
het jammere vind ik dat bij iedere wijziging aan de files hij alle icoontjes op "lampje = aan" zet.
Tip: split je files zoveel mogelijk.
Bijv, 'gang.items', 'wasmachine.rules', 'slaapkamer1.items' etc.
Dan is de impact van een wijziging beperkt tot de items / rules in die file.

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeRSPiN op 03-05-2017 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
CyBeRSPiN schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 16:13:
[...]

Tip: split je files zoveel mogelijk.
Bijv, 'gang.items', 'wasmachine.rules', 'slaapkamer1.items' etc.
Dan is de impact van een wijziging beperkt tot de items / rules in die file.
Wordt wel een grote verzameling files dan, dus heb nu bv. slaapkamers al gegroepeerd omdat dat echt functioneel gelijke ruimtes zijn. Toilet dan weer bij badkamer (is ook in de BK) maar beneden het toilet dan toch maar een aparte file gegeven.

Goed, het zit er nu allemaal wel wat in. Maar hoe hou ik het beste rekening nu met de OH1 manier van werken vs de OH2 manier van werken? Ik verduidelijk: ik heb nu het idee dat alles van OH2 en de nieuwe bindings zich in die PaperUI afspeelt terwijl voor KNX ik bv. in die items file werk wat ik begrijp omdat er nog geen OH2 binding voor KNX is.

Ik zie nu alle items opduiken in de PaperUI, is het de meest future-proof manier nu om daar mijn dashboard/paneel in te gaan bouwen of blijft iedereen lekker bij de sitemap manier van werken? Ik voel er namelijk niet veel voor om al mijn werk dubbel te moeten gaan doen omdat die sitemaps er ooit uitgaan.

Wat ik ook gek vind: ik heb ergens via een sample oid volgende items in mijn sitemap zitten:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
    Frame label="Date" {
        Text item=Date
        Text label="Astronomical Data" icon="sun" {
            Text item=Sun_Elevation
            Text item=Sun_Azimuth
            Text item=Sunrise_Time
            Text item=Sunset_Time
            Text item=Moon_Elevation
            Text item=Moon_Azimuth
            Text item=Moon_Phase
        }
    }

Met het idee: dat werkt wel out of the box. Niet dus, ik heb dan wat zitten uitzoeken en de Astro binding geïnstalleerd maar dat lijkt ook nog niet veel zoden aan de dijk te zetten. Herkent iemand de items?

Daarnaast probeer ik simpelweg de datum te displayen en zowel op de volgende manier:

code:
1
Text item=Date

als

code:
1
Text item=CurrentDate

Geven geen datum weer. Thans beschrijft http://docs.openhab.org/configuration/sitemaps.html dit wel zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@HyperBart ik houd het zelf bij de OH1 manier. Heb wel eea aangeklikt in de PaperUI en dus oude en nieuwe items door elkaar. Dat werkt erg verwarrend.. Ik denk dat ik binnenkort een verse install doe en dan de OH1 files overzet.
De oude manier is toch wat overzichtelijker. En werken in die text files moet je toch als je met rules aan de slag gaat.

Die items van astro zijn de standaard demo items:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Number Sun_Elevation            "Sun Elevation"                 <sun>       { channel = "astro:sun:home:position#elevation" }
Number Sun_Azimuth              "Sun Azimuth"                   <sun>       { channel = "astro:sun:home:position#azimuth" }
DateTime Sunrise_Time           "Sunrise [%1$tH:%1$tM]"         <sunrise>   { channel = "astro:sun:home:rise#start" }
DateTime Sunset_Time            "Sunset [%1$tH:%1$tM]"          <sunset>    { channel = "astro:sun:home:set#start" }
Number Moon_Elevation           "Moon Elevation"                <moon>      { channel = "astro:moon:home:position#elevation" }
Number Moon_Azimuth             "Moon Azimuth"                  <moon>      { channel = "astro:moon:home:position#azimuth" }
String Moon_Phase               "Moon Phase"                    <moon>      { channel = "astro:moon:home:phase#name" }

Voor die Date, heb je ook de format gedefinieerd bij je item?
code:
1
DateTime CurrentDate            "Date [%1$tA, %1$td.%1$tm.%1$tY]"   <calendar>  { channel="ntp:ntp:demo:dateTime" }

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 04-05-2017 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Toen ik items zag staan viel mijn nickel, definen in de sitemap maar niet in items is dan niet zo handig. Maar dat oerwoud van OH1 vs OH2 daar word ik wel helemaal knetter van.

Je installeert de binding via PaperUI, defined items:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
root@OpenHAB:/etc/openhab2# cat items/astro.items
DateTime CurrentDate            "Date [%1$tA, %1$td.%1$tm.%1$tY]"   <calendar>  { channel="ntp:ntp:demo:dateTime" }
Number Sun_Elevation            "Sun Elevation"                 <sun>       { channel = "astro:sun:home:position#elevation" }
Number Sun_Azimuth              "Sun Azimuth"                   <sun>       { channel = "astro:sun:home:position#azimuth" }
DateTime Sunrise_Time           "Sunrise [%1$tH:%1$tM]"         <sunrise>   { channel = "astro:sun:home:rise#start" }
DateTime Sunset_Time            "Sunset [%1$tH:%1$tM]"          <sunset>    { channel = "astro:sun:home:set#start" }
Number Moon_Elevation           "Moon Elevation"                <moon>      { channel = "astro:moon:home:position#elevation" }
Number Moon_Azimuth             "Moon Azimuth"                  <moon>      { channel = "astro:moon:home:position#azimuth" }
String Moon_Phase               "Moon Phase"                    <moon>      { channel = "astro:moon:home:phase#name" }

Location DemoLocation           "Belgium"

en je defined je sitemap maar nu komt alles in date bv terug als "-, -.-.-". De icoontjes zijn wel al mee geupdated en geven nu een calendartje + zonnetjes en maantjes weer maar echt veel nuttige informatie displayed dat nog niet. Dan wordt er opeens een openhab.cfg file vermeld maar die zou niet meer bestaan in OH2 want dat is verhuisd naar de bindings ergens? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Ja het is een puinhoop.. Je hebt ook nog 1.x bindings en dan moet je idd in /services/ .cfg files aanmaken, waarbij de file name gelijk is aan wat vroeger als prefix in openhab.cfg stond.
Als je 'simple mode' aan hebt staan dan maakt ie echt overal items voor aan, en dan is dus helemaal niet 'simple' want het wordt een grote bende van items waar je niet om gevraagd hebt..

Voor die 2.0 Astro binding moet je wel een 'Thing' aanmaken per locatie.
Die 'home' die in die items defined staat moet je dus wel aangemaakt hebben (inclusief de lat/lon coordinaten).

[ Voor 20% gewijzigd door CyBeRSPiN op 04-05-2017 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Euh, dat ga je nog eens even iets meer in detail (welke files allemaal en de "plattegrond" tussen de files) moeten schetsen als je wil.

Dus geen config files aanmaken, alleen een thing of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Met 2.0 bindings heb je geen config files nodig. Probeer weg te blijven van die oude 1.x legacy bindings.

Aleen een Thing aanmaken inderdaad, en de bijbehorende Channels kun je dan met de hand in je items files gebruiken.
Voor de Astro binding (2.0):
In Paper UI -> config -> Things -> Astro Binding -> add manually -> Astro Sun Data -> thing id: 'home', GeoLocation: je eigen coordinaten. -> Done.
Als je nu dat Thing bekijkt zie je Channels. Die Channels kun je dan de naam van copy-pasten naar je items files.
Dus je kunt dan in /items/astro.items aanmaken dan items met channel="astro:sun:home:xxxx#yyy" aanmaken.
Dat kan ook middels Paper UI -> config -> Items, maar het wordt dan snel onoverzichtelijk mbt welke items je nu hebt en hoe je die in rules en sitemaps gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Vandaag weer de volgende geheugenkaart die is gesneuveld. Toch teveel read/writes op zo'n SD kaartje schat ik in.

Ik ben er klaar mee in ieder geval, tijd voor iets meer duurzaam. Hoe hebben jullie dat opgelost? Ik overweeg een goedkoop tweedehands servertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Centraal esxi servertje waar een paar VM'tjes op draaien en een simpel SSD'tje er onder. Juuuuu met de geit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
HyperBart schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 21:25:
Centraal esxi servertje waar een paar VM'tjes op draaien en een simpel SSD'tje er onder. Juuuuu met de geit.
Goeie oplossing inderdaad. Moet ik wel ff een pc'tje in elkaar flansen... En mijn Razberry inruilen voor de USB-variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Je kunt je RPI toch ook met een snelle USB stick of SSD uitrusten?

Ik heb overigens met die duurdere Sandisk SD kaartjes nog geen problemen gehad icm RPI3... Maar sie draaien geen openHAB, dus mogelijk minder writes naar het SD kaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Mars Warrior schreef op zondag 7 mei 2017 @ 08:55:
Je kunt je RPI toch ook met een snelle USB stick of SSD uitrusten?

Ik heb overigens met die duurdere Sandisk SD kaartjes nog geen problemen gehad icm RPI3... Maar sie draaien geen openHAB, dus mogelijk minder writes naar het SD kaartje.
Ik heb vier Pi's, met respectievelijk Cups (printserver), Domoticz (oud), UniFi (mgmt. software) en dus OpenHAB 2. Met die andere heb ik ook geen problemen, maar OpenHAB (en zeker versie 2) staat erom bekend dat er nogal veel writes zijn.

Bij mij ging het nu ook mis omdat ik een update wilde doen van het OS. Bij de apt-get update ging hij de fout in en gevolg is dus dat het ook niet hersteld kan worden.

Ik vrees trouwens dat USB-sticks uiteindelijk hetzelfde los beschoren zijn, dus daarom nu een duurzame oplossing. Ik ga even een oude computer voorzien van een nieuwe netwerkkaart en dan kan ESXi daarop geïnstalleerd worden.

[edit]
Dit is trouwens ook interessant! BerryBoot, waarmee je OS op iSCSI target kunt installeren. Daar ga ik wel even mee spelen zodra een en ander werkt op mijn ESXi. Ik heb een FreeNAS en ik vind het sowieso wel een goed idee om daarop "al" mijn pi's te installeren. Die wordt namelijk ook geback-upt en heeft een ZRAID.

[ Voor 17% gewijzigd door Dennis op 07-05-2017 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesA
Hoi allen,
Ik zit een beetje vast met het definiëren van een groep.

Dit zijn de betrokken items
code:
1
2
3
4
5
6
7
Contact KNX_ZO_TechnischeRuimte_Rookmelder_StatusTestAlarm_11_4_8       "Rookmelder Technische Ruimte Status Test alarm [%s]"       <fire>                  (gZO_TechnischeRuimte, gRookmelder, gStatusmessage)     { knx="11/4/8" }

Contact KNX_ZO_TechnischeRuimte_Rookmelder_Alarm_11_4_0                 "Rookmelder Technische Ruimte Alarm [%s]"                   <fire>                  (gZO_TechnischeRuimte, gRookmelder, gStatusmessage)     { knx="11/4/0" }

Contact KNX_ZO_TechnischeRuimte_Rookmelder_RookAlarm_11_4_2             "Rookmelder Technische Ruimte Rookalarm [%s]"               <fire>                  (gZO_TechnischeRuimte, gRookmelder, gStatusmessage)     { knx="11/4/2" }

Group:Contact:OR(OPEN, CLOSED) gStatusmessage       "Status Message [%s]"                               <error>             (gSet)

Kortom, het betreft drie contacten die de status "OPEN" of "CLOSED" kunnen hebben. De drie contacten behoren ook tot de group "gStatusmessage". Die kan d.m.v. een OR-regel zelf ook de waarde "OPEN" of "CLOSED" krijgen.

Echter, welke waarde de onderlinge drie contacten ook krijgen, de group "gStatusmessage" blijft altijd zonder waarde.

In events.log vind ik het volgende terug:
code:
1
2
3
4
5
2017-05-07 17:39:36.027 [ItemStateChangedEvent     ] - KNX_ZO_TechnischeRuimte_Rookmelder_TestAlarm_11_4_7 changed from OFF to ON
2017-05-07 17:39:36.525 [ItemStateChangedEvent     ] - KNX_ZO_TechnischeRuimte_Rookmelder_StatusTestAlarm_11_4_8 changed from CLOSED to OPEN
2017-05-07 17:39:37.364 [ItemCommandEvent          ] - Item 'KNX_ZO_TechnischeRuimte_Rookmelder_TestAlarm_11_4_7' received command OFF
2017-05-07 17:39:37.367 [ItemStateChangedEvent     ] - KNX_ZO_TechnischeRuimte_Rookmelder_TestAlarm_11_4_7 changed from ON to OFF
2017-05-07 17:39:37.785 [ItemStateChangedEvent     ] - KNX_ZO_TechnischeRuimte_Rookmelder_StatusTestAlarm_11_4_8 changed from OPEN to CLOSED

Wat doe ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeechGuy
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-10 15:08
@Dennis Z-Wave USB dongles en ESXi 6.5 lijken niet goed samen te werken (link). Maar waarom geen klein SSDtje in een externe behuizing en de Raspberry Pi daarvan booten? How to boot from a USB Mass Storage Device on a Raspberry Pi 3.

Ik draai OpenHAB 1.8 trouwens op een Intel NUC DN2820FYKH en een klein SSDtje. OpenHAB 2.0 wil ik gaan draaien op een Raspberry Pi en een externe USB SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
LeechGuy schreef op zondag 7 mei 2017 @ 17:53:
@Dennis Z-Wave USB dongles en ESXi 6.5 lijken niet goed samen te werken (link). Maar waarom geen klein SSDtje in een externe behuizing en de Raspberry Pi daarvan booten? How to boot from a USB Mass Storage Device on a Raspberry Pi 3.

Ik draai OpenHAB 1.8 trouwens op een Intel NUC DN2820FYKH en een klein SSDtje. OpenHAB 2.0 wil ik gaan draaien op een Raspberry Pi en een externe USB SSD.
Dank voor je advies, dat is fijn om te weten (of niet eigenlijk :9).

Anyway, ik ga nu even testen met ESXi en dan in de tussentijd de oplossing met iSCSI testen. Vooralsnog vind ik dat een betere oplossing dan met een losse USB SSD, omdat dat ten eerste weer meer stroom gebruikt en ten tweede een groter risico op uitval heeft.

Bovendien, als ik een OpenHAB test instantie parallel wil draaien, kost dat nóg een extra SSD. Dat kost ook weer geld bovendien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeechGuy
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-10 15:08
Mocht de iSCSI oplossing niet werken, dan kun je ook nog kijken naar Network Booting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Dennis schreef op zondag 7 mei 2017 @ 13:53:
[...]

Ik heb vier Pi's, met respectievelijk Cups (printserver), Domoticz (oud), UniFi (mgmt. software) en dus OpenHAB 2. Met die andere heb ik ook geen problemen, maar OpenHAB (en zeker versie 2) staat erom bekend dat er nogal veel writes zijn.
Aha. Nuttig om te weten.
Ik vrees trouwens dat USB-sticks uiteindelijk hetzelfde los beschoren zijn, dus daarom nu een duurzame oplossing. Ik ga even een oude computer voorzien van een nieuwe netwerkkaart en dan kan ESXi daarop geïnstalleerd worden.
USB Sticks (USB 3) zouden dit toch makkelijk aan moeten kunnen lijkt me.
Verder zijn er ook systemen als de Odroid C2, die behalve retesnel, ook eMMC geheugen ondersteund. Alleen geen idee waar ik dat eMMC kan krijgen. Kan het in ieder geval niet vinden.
eMMC wordt ook in kleine laptops gebruikt.

Een externe SSD blijft het zekerst vind ik, al ben je wel al snel weer €60 kwijt. Je hebt ze ook van 1.8". Lekker klein, net als de RPI. Wel weer richting de €70.

Met een SSD zit ik wel weer met het zoeken van een behuizing waar alles netjes in past en nog compact is.
Iemand daar een goede oplossing voor?

Op dit moment net een RPI3 met Sandisk Extreme 16GB geinstalleerd om eens te kijken wat OH2 nu is. Erg veel verschillen moet ik zeggen met de 1.7 versie waar ik nu nog mee werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Het blijft toch soms nogal ingewikkeld om je in te werken in een binding, dankzij de Paper UI kom je al een PAK verder om te weten welk "spul" je moet aansturen (kan de juiste term voor de component er nog niet van vanbuiten), maar om iets vlot werkend te krijgen is wat anders. Om een idee te geven: ik wil met OpenHAB (op termijn, eerst wandelen dan lopen) o.a mijn KNX installatie, Harmony en Sonos integreren.
  • Geen klassieke ding-dong bel hangen, maar via de Sonos-systemen een geluidje of stem laten afspelen
  • Met een druk op de knop de juiste scene activeren, Sonos op pauze en activiteit "Apple TV" actief op de Harmony
Nu dacht ik (ook) daar rustig mee te beginnen en al eens de Harmony uit te lezen, kwestie om toch al te kunnen checken later in een string wat de status is en daarna stelselmatige de bediening van huidige activiteit die op de fysieke Harmony zit (vol +/-, play, pause) er in te verwerken.

Ik dacht dus netjes een harmony.items aan te maken en in de sitemap het betreffende String'tje uit te lezen, zo gedacht zo gedaan.

PaperUI leert me dat mijn Harmony in Things bekend staat als:

harmonyhub:hub:Living

Dus op basis van de info die ik gesprokkeld had via

https://community.openhab...-sitemap-and-items/6182/3

Kom ik uit op het volgende in mijn

Sitemap:
code:
1
2
3
    Frame label="Media" {
        String HarmonyHubActivity "activity [%s]" { harmonyhub="<[harmonyhub:hub:Living:currentActivity]" }
    }

en mijn Items "harmony.items"
code:
1
2
root@OpenHAB:/etc/openhab2# cat items/harmony.items
String HarmonyHubActivity "activity [%s]" { harmonyhub="<[harmonyhub:hub:Living:currentActivity]" }

Volgens PaperUI is dat ook het juiste Channel wat ik mag aanspreken maar toch "crasht" het en stopt hij in Basc UI met het renderen van de pagina eens hij aan het frame "Media" zit.

Op basis daarvan ben ik wat gaan diggen in logs en kom wel wat tegen dat er iets mis zit met de Harmony:

2017-05-07 22:43:58.073 [WARN ] [rg.jivesoftware.smack.XMPPConnection] - Connection closed with error
java.io.EOFException: no more data available - expected end tag </stream:stream> to close start tag <stream:stream> from line 1, parser stopped on END_TAG seen ...<![CDATA[result=-1]]></oa></iq>... @1:640
        at org.xmlpull.mxp1.MXParser.fillBuf(MXParser.java:3035)[185:org.openhab.binding.harmonyhub:2.0.0]
        at org.xmlpull.mxp1.MXParser.more(MXParser.java:3046)[185:org.openhab.binding.harmonyhub:2.0.0]
        at org.xmlpull.mxp1.MXParser.nextImpl(MXParser.java:1144)[185:org.openhab.binding.harmonyhub:2.0.0]
        at org.xmlpull.mxp1.MXParser.next(MXParser.java:1093)[185:org.openhab.binding.harmonyhub:2.0.0]
        at org.jivesoftware.smack.tcp.PacketReader.parsePackets(PacketReader.java:279)[185:org.openhab.binding.harmonyhub:2.0.0]
        at org.jivesoftware.smack.tcp.PacketReader.access$000(PacketReader.java:47)[185:org.openhab.binding.harmonyhub:2.0.0]
        at org.jivesoftware.smack.tcp.PacketReader$1.run(PacketReader.java:81)[185:org.openhab.binding.harmonyhub:2.0.0]

Tot daar gaat bij mij mijn kennen en kunnen van OpenHAB. Iemand een ideetje?

En hoe heet het concept van die
code:
1
 "activity [%s]"
%s ergens? Waar kan ik de uitleg daarvan vinden? Ik ben die variabelen ook ergens anders in het date verhaal tegengekomen maar ik vind niet hoe dit nu exact heet of waar dit naar referred.

[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 07-05-2017 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
@HyperBart, je hebt OH2 toch?

Ik kan niet alles checken want zoals je hierboven kunt lezen is mijn OH-pi kapot, maar ik heb nog her en der wat config staan. Ik maak in ieder geval via de Paper UI items aan en die koppel ik handmatig in de sitemap:

code:
1
2
3
4
5
    Frame label="Entertainment" {
        Text item=harmonyCurrentActivityString label="Huidige activiteit [MAP(harmonyActivity.map):%s]" icon="remotecontrol"
        Switch item=harmonyCurrentActivityString label="Activiteit starten []" mappings=['TV kijken'='TV', 'Apple TV'='Apple TV', Kodi='Kodi'] icon="video"
        Switch item=harmonyCurrentActivityString label="Apparatuur uitschakelen []" mappings=[PowerOff='Uitschakelen'] icon="switch-off" visibility=[harmonyCurrentActivityString!=PowerOff]
    }

harmonyCurrentActivityString is dus mijn eigen gedefinieerde item.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Grrrr, zelfs Hue toevoegen is geen fluitje van een cent :+
Dennis schreef op zondag 7 mei 2017 @ 23:12:
@HyperBart, je hebt OH2 toch?
Yes, OH2, Harmony binding via web interface toegevoegd.
Ik kan niet alles checken want zoals je hierboven kunt lezen is mijn OH-pi kapot, maar ik heb nog her en der wat config staan. Ik maak in ieder geval via de Paper UI items aan en die koppel ik handmatig in de sitemap:
Ik denk dat ik nu de items config in mijn harmony.items file als ik het juist heb, dat was ook nog steeds de preferred way for now als ik het eerder goed las?
code:
1
2
3
4
5
    Frame label="Entertainment" {
        Text item=harmonyCurrentActivityString label="Huidige activiteit [MAP(harmonyActivity.map):%s]" icon="remotecontrol"
        Switch item=harmonyCurrentActivityString label="Activiteit starten []" mappings=['TV kijken'='TV', 'Apple TV'='Apple TV', Kodi='Kodi'] icon="video"
        Switch item=harmonyCurrentActivityString label="Apparatuur uitschakelen []" mappings=[PowerOff='Uitschakelen'] icon="switch-off" visibility=[harmonyCurrentActivityString!=PowerOff]
    }

harmonyCurrentActivityString is dus mijn eigen gedefinieerde item.
Als ik kijk in mijn items zie ik daar netjes staan:

activity
HarmonyHubActivity

De objecten naar waar ik verwijs in mijn sitemap toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
HyperBart schreef op zondag 7 mei 2017 @ 23:21:
Ik denk dat ik nu de items config in mijn harmony.items file als ik het juist heb, dat was ook nog steeds de preferred way for now als ik het eerder goed las?
Nou, ik gebruik(te) alleen de Paper UI om items te definiëren. Alleen rules en sitemaps doe ik handmatig.

Hue kan ook gewoon via de Paper UI. Ik vind dat echt goed werken hoor, met het koppelen van items aan channels. Daarna kun je ze feilloos in de rule of sitemap gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
HyperBart, Ik zou de Harmony ook via de Paper UI aan een item koppelen ipv via de items. Het beste maak je een "leeg" item aan:
code:
1
String HarmonyHubActivity "activity [%s]"

Vervolgens koppel je via de Paper UI dan de currentActivity daar aan, dan weet je in ieder geval dat die koppeling goed is. Als je dan nog fouten hebt, dan is het wellicht de binding...

Daarna, je hebt je Sitemap fout. Daar hoor je niet de hele Item definitie in te gooien. HarmonyHubActivity is can het type String, dus dan zou je het graag als text willen weergeven. Daarvoor is het "text widget" in de basic UI. Dus in plaats van:
code:
1
2
3
    Frame label="Media" {
    }

doe je

code:
1
2
3
    Frame label="Media" {
        Text HarmonyHubActivity
    }

Dat is genoeg, alle andere zaken worden al uit de items getrokken. Zo ook een icoon als je die specificeert via de < en > haakjes.
HyperBart schreef op zondag 7 mei 2017 @ 22:46:
En hoe heet het concept van die
code:
1
 "activity [%s]"
%s ergens? Waar kan ik de uitleg daarvan vinden? Ik ben die variabelen ook ergens anders in het date verhaal tegengekomen maar ik vind niet hoe dit nu exact heet of waar dit naar referred.
Dat is een "printf" statement. Gebruikelijk bij het programmeren, waarbij je de waarde van de variabele (in dit geval item) kan laten zien. Met [%s] krijg je de string, maar met een %d of %f krijg je een getal, zoals de temperatuur. Je kan met die f (floating point) ook het aantal decimalen specificeren (bijv. %.2f voor 2 decimalen). Als je op printf zoekt dan zie je wat er allemaal (mogelijk) kan. het is vrij generiek, maar wellicht zitten er wat verschilleb in.

[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 08-05-2017 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
Mars Warrior schreef op zondag 7 mei 2017 @ 21:50:
[...]

Aha. Nuttig om te weten.

[...]

USB Sticks (USB 3) zouden dit toch makkelijk aan moeten kunnen lijkt me.
Verder zijn er ook systemen als de Odroid C2, die behalve retesnel, ook eMMC geheugen ondersteund. Alleen geen idee waar ik dat eMMC kan krijgen. Kan het in ieder geval niet vinden.
eMMC wordt ook in kleine laptops gebruikt.

Een externe SSD blijft het zekerst vind ik, al ben je wel al snel weer €60 kwijt. Je hebt ze ook van 1.8". Lekker klein, net als de RPI. Wel weer richting de €70.

Met een SSD zit ik wel weer met het zoeken van een behuizing waar alles netjes in past en nog compact is.
Iemand daar een goede oplossing voor?

Op dit moment net een RPI3 met Sandisk Extreme 16GB geinstalleerd om eens te kijken wat OH2 nu is. Erg veel verschillen moet ik zeggen met de 1.7 versie waar ik nu nog mee werk.
Ik vind zelf een RPI te licht, vooral als je ook veel met persistence gaat doen.
Daarom ben ik voor de meest lichte NUC gegaan (oud model) met een 60GB SSD. Stil, 6Watt en al zeker een jaar heel stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
In de PaperUI onder control geeft hij nu netjes "PowerOff" weer, maar in de BasicUI nog niet. Straks thuis eens testen of het in PaperUI al wijzigt of dat PaperUI bij "niets terugkrijgen" altijd "PowerOff" displayed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

SiErRa schreef op maandag 8 mei 2017 @ 13:42:
[...]
Ik vind zelf een RPI te licht, vooral als je ook veel met persistence gaat doen.
Daarom ben ik voor de meest lichte NUC gegaan (oud model) met een 60GB SSD. Stil, 6Watt en al zeker een jaar heel stabiel.
Ik heb nog weinig tot geen persistence aangezet, dus kan daar moeilijk over oordelen. Merk wel dat als je een grafiek laat zien, dat dat even duurt. Denk dat je daar op doelt?

Ik weet dat aan de SD kaart, en dat een SSD dat allemaal redelijk oplost. Hebben anderen daar ervaring mee?

Een NUC is inderdaad ook aantrekkelijk, zo'n N2820 (dual core Celeron als ik het goed heb) is niet al te duur, en je hebt meteen een kastje voor alles. Bij een RPI moet je er nog van alles bijkopen en zit je altijd met kabels. En zo goedkoop is een RPI niet als je het kastje, SD kaart en de voeding meetelt.

Draai jij eigenlijk Ubuntu of Windows op die NUC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
Mars Warrior schreef op maandag 8 mei 2017 @ 14:59:
[...]

Ik heb nog weinig tot geen persistence aangezet, dus kan daar moeilijk over oordelen. Merk wel dat als je een grafiek laat zien, dat dat even duurt. Denk dat je daar op doelt?

Ik weet dat aan de SD kaart, en dat een SSD dat allemaal redelijk oplost. Hebben anderen daar ervaring mee?

Een NUC is inderdaad ook aantrekkelijk, zo'n N2820 (dual core Celeron als ik het goed heb) is niet al te duur, en je hebt meteen een kastje voor alles. Bij een RPI moet je er nog van alles bijkopen en zit je altijd met kabels. En zo goedkoop is een RPI niet als je het kastje, SD kaart en de voeding meetelt.

Inderdaad zo'n NUC heb ik ook. Ik draai Ubuntu er op. Met een z-stick gen5 en een slimme meter usb-serial kabel eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
De leercurve blijft toch steep hoor :D

Ik dacht eens met groups aan de slag te gaan, met het idee dat ik dan bv. voor het bovenverdiep of beneden of de leefruimte te kunnen group'en.

Ik heb bv. een aantal lampen in de badkamer:

root@OpenHAB:/etc/openhab2# cat items/knx_badkamer.items
Switch  BadkamerAlgemeen        "Algemeen"      <light> (LIGHT)(Boven)  { knx="1/0/1+1/1/1" }
Switch  BadkamerDouche  "Douche"        <light> (LIGHT)(Boven)  { knx="1/0/2+1/1/2" }
Switch  BadkamerLEDStripToilet  "LED-strip Toilet"      <light> (LIGHT)(Boven)  { knx="1/0/3+1/1/3" }
Switch  BadkamerToilet  "Toilet"        <light> (LIGHT)(Boven)  { knx="1/0/4+1/1/4" }

Group   LIGHT

Initieel had ik alleen het groepje LIGHT aan al mijn lampen gegeven (dus ook buiten de badkamer), daarna ook "Boven" toegevoegd en voor de zekerheid nog eens een apart item "Group LIGHT" gedefined, weet niet of dat nodig is maar leek me wel als ik een aantal dingen na-las.

In sitemap dacht ik dan:

Frame label="Testing Groups" {
        Group item=LIGHT
    }

Ik krijg wel een group nu met een multi-level huisje icoontje er langs, maar die groep is leeg als ik in Basic UI hem openklik?

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 08-05-2017 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Mars Warrior schreef op maandag 8 mei 2017 @ 14:59:
[...]

Vanuit een ander (gesloten) topic:
GENETX schreef op maandag 8 mei 2017 @ 14:15:
Ik heb zelf een server gebouwd voor dit en andere zaken. Wat ik zelf als belangrijkste punt zie is minimaal het gebruik van eMMC geheugen in een embedded systeem. Ik heb zelf geen ervaring, maar mogelijk dat iets met een AMLogic S905X chip interessant is, die zitten in al die TV boxjes. Die heb je voor 50 euro inclusief behuizing en adapter vanuit een EU warehouse van Chinese webshops. Die hebben allemaal 8 of 16GB eMMC geheugen en vaak 2GB aan RAM. Daarvoor is er nu ARMBian https://www.armbian.com/ . Ik vermoed dat OpenHAB daar ook prima op wil draaien.
Zoals aangegeven, zelf niet getest, maar het ziet et interessant uit en is inclusief benodigdheden net zo duur als een RBPI, maar dan dus met eMMC. En anders altijd als mediaplayer te gebruiken, al is de 4K support toch brak in de huidige libreelec versie voor AMLogic... :(
HyperBart schreef op maandag 8 mei 2017 @ 16:04:
Ik krijg wel een group nu met een multi-level huisje icoontje er langs, maar die groep is leeg als ik in Basic UI hem openklik?
Ik vermoed dat je de Group declaratie in je items bovenaan moet zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door GENETX op 08-05-2017 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

GENETX schreef op maandag 8 mei 2017 @ 16:09:
Zoals aangegeven, zelf niet getest, maar het ziet et interessant uit en is inclusief benodigdheden net zo duur als een RBPI, maar dan dus met eMMC. En anders altijd als mediaplayer te gebruiken, al is de 4K support toch brak in de huidige libreelec versie voor AMLogic... :(
Op zich een leuk idee: er zijn inmiddels heel wat van die boxjes met een S912 en 3GB RAM / 32GB eMMC. Die doen dan wel een euro of 70-80, en dan komt er vrees ik nog wat import en andere meuk bij.
Er zijn er ook die een stuk goedkoper zijn met maar 2GB RAM en 16GB eMMC.

Armbian lijkt er goed op te draaien, al zijn er toch ook problemen met het hele big.little concept als ik zo lees. En of het op 'jou' boxje draait moet je zelf uitproberen...

Dat blijft toch wel even wat anders dan een RPI met OpenHabian die, zo heb ik nu gemerkt, wel heel simpel te installeren is, en ook allerhande extra's configureert en installeert. Een kind kan de was doen.

Wil ik niet klooien met hardware, dan is een RPI3, of een NUCje toch wel het meest eenvoudige: daarvan weet je dat het gewoon werkt, en een NUC is dan lijkt het beter als ik wat op internet rondzoek, zeker als je wat meer wilt.

Naast openHAB wil ik nl ook RabbitMQ, Node-RED en PostgreSQL draaien.
Zet ik er ook nog Grafana/InfluxDB bij, dan weet ik niet of de RPI3 dat nog goed trekt qua performance, en of de SD kaart met zoveel file en database writes, zowel van RabbitMQ als van PostgreSQL/InfluxDB het niet snel gaat opgeven.

Een RPI met SSD, of een NUC met SSD draaiend onder Ubuntu 16.04 lijken de meest zekere keuzes die het gewoon zullen doen. Een leuke case voor RPI + SSD is bij WD te vinden: https://www.wdc.com/produ...idrive-enclosure-kit.html voor de info.

Zijn er hier mensen die lokaal openHAB Cloud draaien? Het nut ontgaat me een beetje daarvan. Het gebruik van My openHAB lijkt me simpeler...

[ Voor 3% gewijzigd door Mars Warrior op 08-05-2017 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Mars Warrior schreef op maandag 8 mei 2017 @ 19:39:
[...]

Op zich een leuk idee: er zijn inmiddels heel wat van die boxjes met een S912 en 3GB RAM / 32GB eMMC. Die doen dan wel een euro of 70-80, en dan komt er vrees ik nog wat import en andere meuk bij.
Er zijn er ook die een stuk goedkoper zijn met maar 2GB RAM en 16GB eMMC.

Armbian lijkt er goed op te draaien, al zijn er toch ook problemen met het hele big.little concept als ik zo lees. En of het op 'jou' boxje draait moet je zelf uitproberen...
Vandaar ook de S905X, die is itt de S912 een stuk beter ondersteund. Vanuit de EU warehouses heb je ook geen importheffingen, dus voor 50 euro heb je hem wel in huis. Maar inderdaad, het is de vraag of alles echt goed werkt, al is hij als mediacenter hier wel stabiel. Mocht ik nog eens een hobby projectje met een embedded systeem nodig hebben, dan ga ik het met zoiets proberen, ik heb echt de SD kaarten icm RBPI vervloekt ;)
Dat blijft toch wel even wat anders dan een RPI met OpenHabian die, zo heb ik nu gemerkt, wel heel simpel te installeren is, en ook allerhande extra's configureert en installeert. Een kind kan de was doen.

Wil ik niet klooien met hardware, dan is een RPI3, of een NUCje toch wel het meest eenvoudige: daarvan weet je dat het gewoon werkt, en een NUC is dan lijkt het beter als ik wat op internet rondzoek, zeker als je wat meer wilt.

Naast openHAB wil ik nl ook RabbitMQ, Node-RED en PostgreSQL draaien.
Zet ik er ook nog Grafana/InfluxDB bij, dan weet ik niet of de RPI3 dat nog goed trekt qua performance, en of de SD kaart met zoveel file en database writes, zowel van RabbitMQ als van PostgreSQL/InfluxDB het niet snel gaat opgeven.

Een RPI met SSD, of een NUC met SSD draaiend onder Ubuntu 16.04 lijken de meest zekere keuzes die het gewoon zullen doen.
Neem gewoon lekker een NUC, of bouw je eigen server als je de ruimte hebt. Dan kun je uiteindelijk zoveel meer draaien, zoals bijvoorbeeld een fileserver + backups. Na alle ransomware op de Synologies ben ik eigenlijk erg blij dat ik niet een kant en klare NAS heb, maar gewoon een Linux distro met een zooi docker images _/-\o_
Zijn er hier mensen die lokaal openHAB Cloud draaien? Het nut ontgaat me een beetje daarvan. Het gebruik van My openHAB lijkt me simpeler...
Volgens mij de uptime...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

GENETX schreef op maandag 8 mei 2017 @ 20:09:
[...]
Vandaar ook de S905X, die is itt de S912 een stuk beter ondersteund. Vanuit de EU warehouses heb je ook geen importheffingen, dus voor 50 euro heb je hem wel in huis. Maar inderdaad, het is de vraag of alles echt goed werkt, al is hij als mediacenter hier wel stabiel. Mocht ik nog eens een hobby projectje met een embedded systeem nodig hebben, dan ga ik het met zoiets proberen, ik heb echt de SD kaarten icm RBPI vervloekt ;)
Ik heb ff op het Armbian forum zitten neuzen bij de S905X/S912, maar het werkt absoluut niet OOTB: ik lees veel over patches en dingen die het niet goed doen; blijkbaar toch teveel afwijkingen tov een Odroid C2 die ook een S905 aan boord heeft.
[...]
Neem gewoon lekker een NUC, of bouw je eigen server als je de ruimte hebt. Dan kun je uiteindelijk zoveel meer draaien, zoals bijvoorbeeld een fileserver + backups. Na alle ransomware op de Synologies ben ik eigenlijk erg blij dat ik niet een kant en klare NAS heb, maar gewoon een Linux distro met een zooi docker images _/-\o_
Denk inderdaad dat een NUC oid het beste is.
Ik wil openHAB + IoT spullekes (RabbitMQ met o.a. MQTT plugin, Node-RED), een gen5 z-wave stick en het 433/868Mhz spul los van mijn algemene Windows + 3xUbuntu VM's server draaien. Dat ding staat op een plek waar ik geen bereik heb met zowel z-wave en ander RF spul.

Daarbij wil ik graag dat mijn domotica blijft werken als er iets met mijn server is of als ik een upgrade aan het doen ben :X

Maar goed. OpenHAB 2.0 is wel een flinke verbetering tov die 1.7 die ik nog gebruik. Het is dan wel weer klooien door de mix van 1.9 en 2.0 bindings en of je nu wel of niet zelf weer items gaat aanmaken ipv ze te laten aanmaken.
Blijkbaar zijn ze nog net niet zover dat alles op één manier kan. Net te vroeg met 2.0 gaan spelen dus :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
GENETX schreef op maandag 8 mei 2017 @ 16:09:
Ik vermoed dat je de Group declaratie in je items bovenaan moet zetten.
Ik denk dat we close zijn, maar no dice. Groups werkt niet...

sitemap heb ik als:
    Frame label="Testing Groups" {
        Group item=Boven
    }

en de items in de badkamer bv.:

Group item=Boven

Switch  BadkamerAlgemeen        "Algemeen"      <light> (LIGHT)(Boven)  { knx="1/0/1+1/1/1" }
Switch  BadkamerDouche  "Douche"        <light> (LIGHT)(Boven)  { knx="1/0/2+1/1/2" }
Switch  BadkamerLEDStripToilet  "LED-strip Toilet"      <light> (LIGHT)(Boven)  { knx="1/0/3+1/1/3" }
Switch  BadkamerToilet  "Toilet"        <light> (LIGHT)(Boven)  { knx="1/0/4+1/1/4" }

Btw: ik heb vanmorgen nog even gecheckt en via PaperUI krijg ik de activiteit door EN kan ik via het dropdown menu de activiteit al starten of een poweroff geven, maar in Basic UI krijg ik niets te zien. Huidige configs:

sitemap
    Frame label="Media" {
        Text HarmonyHubActivity
    }

Items:
String HarmonyHubActivity <television>  "activity [%s]"

En in PaperUI als ik bij Items een kopie doe van het item dan heet dat

HarmonyHubActivity

Sla me dood maar dat zou toch allemaal moeten werken? Als het in PaperUI werkt lijkt de binding mij ok. Sitemap heb ik eens geprobeerd met te finden te controleren op typo's en daar kom ik volgens mij ook niks tegen.

[ Voor 32% gewijzigd door HyperBart op 09-05-2017 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• priegel
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-09 01:00
Volgens mij moet je meerdere groepen voor 1 item zo noteren:

(LIGHT, Boven)

ik denk dat ie nu je eerste groep wel pakt, maar de tweede niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
priegel schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 11:31:
Volgens mij moet je meerdere groepen voor 1 item zo noteren:

(LIGHT, Boven)

ik denk dat ie nu je eerste groep wel pakt, maar de tweede niet.
Ook even geprobeerd. Eerder testte ik het zonder spatie tussen de twee groepen (LIGHTS,Boven) en nu met spatie er tussen maar dat zet ook nog geen zoden aan de dijk. Heeft iemand evt twee samples die werken bij zijn/haar eigen setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Je gaat fout in je Items:
code:
1
Group item=Boven

Moet zijn
code:
1
Group Boven

Verder is het logisch dat je in de Basic UI geen dropdown krijgt, dat is namelijk een Selection en geen Text item ;) . Voorbeelden zat van mijn kant overigens, je kunt zo ongeveer al mijn code gewoon inzien op https://github.com/GENETX/openhab2

Al heb ik geen ervaring met de harmony, zoals je kan zien zijn al mijn selections handmatig aangemaakt. Ik weet niet of dat in de Basic UI ook automatisch kan zoals in de Paper UI.

[ Voor 42% gewijzigd door GENETX op 09-05-2017 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
GENETX schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 12:13:
Verder is het logisch dat je in de Basic UI geen dropdown krijgt, dat is namelijk een Selection en geen Text item ;) .
Is dat? Ik had namelijk gezien dat current activity als een string zou kunnen terugkomen, althans volgens deze heer:

https://community.openhab...-sitemap-and-items/6182/4
Voorbeelden zat van mijn kant overigens, je kunt zo ongeveer al mijn code gewoon inzien op https://github.com/GENETX/openhab2
Aha, dat wordt een goed beginpunt, wederom: dank je wel.

EDIT: groups werken nu ook _/-\o_ oOo

[ Voor 9% gewijzigd door HyperBart op 09-05-2017 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Voor de Harmony zou ik gewoon eens het voorbeeld proberen:
http://docs.openhab.org/a...gs/harmonyhub/readme.html

Edit, ik zie dat ik je verkeerd begreep. Ik had idd verwacht dat je die string zou zien. Misschien dat het enkel een uitgaande binding is die geen terugkoppeling geeft? Als het gekoppelde item wat zou teruggeven dan zou je dat moeten zien.

Ik neem aan dat je het item wel gekoppeld hebt aan het kanaal in de Paper UI? Dat zou dan wel moeten werken volgens het voorbeeld.
code:
1
String HarmonyGreatRoomActivity              "Current Activity [%s]"  (gMain) { channel="harmonyhub:hub:GreatRoom:activity" }

Let op: als je via de Paper UI het kanaal aan het item hebt gekoppeld dan kun je dus het stuk tussen accolades { } overslaan. Die koppeling kun je doen zoals bij de RFXCom beschreven: GENETX' tweakblog (let op, oudere interface :P )

[ Voor 92% gewijzigd door GENETX op 09-05-2017 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Even een dubbelpost om de "nieuwe reacties" te triggeren ;)

Ik zie het probleem met https://community.openhab...-sitemap-and-items/6182/4. Die gaat over de oude binding, maar voor openHAB 2.0 moet je koppelen op channel. Zie de subtiele verschillen met de officiele doc http://docs.openhab.org/a...gs/harmonyhub/readme.html .

Refresh de thread even, want ik heb ook wat lopen editten in mijn post en die zie je niet automagisch...

[ Voor 10% gewijzigd door GENETX op 09-05-2017 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
GENETX schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 12:17:

Edit, ik zie dat ik je verkeerd begreep. Ik had idd verwacht dat je die string zou zien. Misschien dat het enkel een uitgaande binding is die geen terugkoppeling geeft? Als het gekoppelde item wat zou teruggeven dan zou je dat moeten zien.
Neen, die string komt dus niet terug. Afgaande op wat ik lees zou ik zo de string toch moeten terugkrijgen van de huidig draaiende activiteit. Ik ga trouwens de inhoud daarvan of heb object nodig hebben in mijn rules, je wil namelijk niet dat als iemand op de schakelaar scene "TV Kijken" activeert en er heeft iemand al een activiteit op de Harmony gestart (zoals Apple TV of Chromecasting) dat OpenHAB dit override'et (althans ik toch niet).
Ik zal voor de lol eens hetgeen ik in PaperUI (die dropdown dus) proberen na te bouwen in PaperUI.
Ik neem aan dat je het item wel gekoppeld hebt aan het kanaal in de Paper UI?
Yesh, ik heb via PaperUI
  1. Binding: Harmony toegevoegd
  2. Een leeg item van type String aangemaakt in Items
  3. In Bindings de nieuwe Harmony aangeklikt en het enige channel wat gepresenteerd werd gekoppeld aan een leeg item
  4. Dat item heet trouwens HarmonyHubActivity (copy paste van PaperUI
Dat zou dan wel moeten werken volgens het voorbeeld.
code:
1
String HarmonyGreatRoomActivity              "Current Activity [%s]"  (gMain) { channel="harmonyhub:hub:GreatRoom:activity" }

Let op: als je via de Paper UI het kanaal aan het item hebt gekoppeld dan kun je dus het stuk tussen accolades { } overslaan. Die koppeling kun je doen zoals bij de RFXCom beschreven: GENETX' tweakblog (let op, oudere interface :P )
Mijn items file voor harmony (netjes opgesplist, al bijgeleerd ;) ):
String HarmonyHubActivity <television> "activity [%s]"
en mijn sitemap tot slot:

root@OpenHAB:/etc/openhab2# cat sitemaps/test.sitemap
sitemap test label="Tezennist" {
    Frame label="Date" {
        Text item=Date
        Text item=Day
        Text label="Astronomical Data" icon="sun" {
            Text item=Sun_Elevation
            Text item=Sun_Azimuth
            Text item=Sunrise_Time
            Text item=Sunset_Time
            Text item=Sunrise_Time_end
            Text item=Sunset_Time_end
            Text item=Moon_Elevation
            Text item=Moon_Azimuth
            Text item=Moon_Phase
        }
    }
    Frame label="Media" {
        Text HarmonyHubActivity
    }

Ik bedenk me net wel iets, heb ik eigenlijk niks dubbel geconfigged met die items?

EDIT: Gevonden:

Frame label="Media" {
        Text HarmonyHubActivity
    }

Moest natuurlijk
    Frame label="Media" {
        Text item=HarmonyHubActivity
    }

Worden :( :+ ;)

[ Voor 15% gewijzigd door HyperBart op 09-05-2017 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Je zou een ander item kunnen maken en daar de Harmony aan kunnen hangen om te testen. Hoe heet het channel eigenlijk wat je gekoppeld hebt? Misschien kunnen we daar nog wat mee.

Verder, maar het kan een copy-paste fout zijn, ik mis nog een sluitend haakje in je sitemap.

Edit: haha }:O

[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 09-05-2017 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
We lopen met edits wat door mekaar, ik had het ondertussen gevonden (dat stukje toch al :D ), mijn sitemap miste het sleutelwoordje "item="

En dat sluiten haakje klopt, was alleen het begin van mijn sitemap.

[ Voor 20% gewijzigd door HyperBart op 09-05-2017 13:58 ]

Pagina: 1 ... 10 ... 18 Laatste