Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 00:24

HyperBart

Huge Ego, Sorry

@GENETX klopt het dat PaperUI Basic UI heel statisch is? Als ik in PaperUI iets aanpas (bv wisselen van activiteit) dan representeert de interface dat. Als ik dat doe bij Basic UI dan DOET hij de actie wel, maar hij update het item niet?

HyperBart wijzigde deze reactie 09-05-2017 14:42 (15%)
Reden: Typo gefixed

Vandaag even niets

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ik neem aan dat de eerste PaperUI ook basicUi moet zijn @HyperBart ? Het antwoord is ja en nee, het hangt af van je config en je OpenHAB versie. Zou je een concreet voorbeeld (code van sitemap en item) kunnen geven? Mogelijk dat het ontbreken van een [%s] de oorzaak kan zijn. Ook zijn er een aantal mensen die een oude beta in de repo's hebben. In de beta's was er een bug waardoor de updates ook niet werkten, maar de stable 2.0 zou geen probleem moeten hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

quote:
I stand corrected, inderdaad, die eerste PaperUI moest BasicUI zijn.

In dit geval gaat het nog steeds over de Harmony binding die ik zonet er in heb gezet.

Vandaag even niets

Acties:
  • 0Henk 'm!
Dan is inderdaad de vraag: welke versie heb je van OpenHAB? Gebruik je de versie van de site, of heb je het via een package manager geinstalleerd? In dat laatste geval zou ik even checken of de versie 2.0 (final) is.

Een andere optie is om uit te zoeken of je hetzelfde efect hebt met een number item + setpoint:
item:
code:
1
Number temperatuur "temperatuur [%.1f °C]"  <temperature>

sitemap
code:
1
Setpoint item=temperatuur minValue=10 maxValue=30 step=0.5

Dat zou sowieso moeten werken waarbij de temperatuur moet mee veranderen als je het in de basic UI aanpast.

GENETX wijzigde deze reactie 09-05-2017 14:48 (46%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

@GENETX

Het is

Harmony Hub Binding
binding-harmonyhub - 2.0.0

Installed via de PaperUI.

Vandaag even niets

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ik bedoelde de OpenHAB runtime zelf... :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

quote:
GENETX schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 16:21:
Ik bedoelde de OpenHAB runtime zelf... :P
:+

root@OpenHAB:/etc/openhab2# apt-get install openhab2
Reading package lists... Done
Building dependency tree
Reading state information... Done
openhab2 is already the newest version (2.0.0-1).

Vandaag even niets

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LeechGuy
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 06-11-2017
Heel veel van de fouten die je nu maakt hadden simpel voorkomen kunnen worden als je de Eclipse SmartHome Designer zou gebruiken. Deze checkt nl. of wat je intypt in je items/sitemap/rules files wel volgens de juiste syntax is. Gebruik wel versie 0.8; versie 0.9 is nog erg onstabiel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 21:45
quote:
LeechGuy schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 17:22:
Heel veel van de fouten die je nu maakt hadden simpel voorkomen kunnen worden als je de Eclipse SmartHome Designer zou gebruiken. Deze checkt nl. of wat je intypt in je items/sitemap/rules files wel volgens de juiste syntax is. Gebruik wel versie 0.8; versie 0.9 is nog erg onstabiel.
Werkt dat ook met versie 2.0 als je gedeeltelijk zaken via de Paper UI aanmaakt?

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
HyperBart schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 16:25:
[...]

:+

root@OpenHAB:/etc/openhab2# apt-get install openhab2
Reading package lists... Done
Building dependency tree
Reading state information... Done
openhab2 is already the newest version (2.0.0-1).
Ok, laatste wat ik me kan bedenken is dat het alleen werkt als je via de Harmony zelf een commando geeft. Ik bedenk me nu dat het waarschijnlijk, ondanks dat het aan hetzelfde kanaal zit, wel een los item is die niet gekoppeld is aan de items in de PaperUI zelf. In dat geval zouden de acties in de PaperUI niet te zien zijn in de Basic UI denk ik zo. (ik gebruik de Paper UI zelf verder niet, behalve wat config spul)

GENETX wijzigde deze reactie 09-05-2017 18:55 (12%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LeechGuy
quote:
Dennis schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 18:41:
[...]

Werkt dat ook met versie 2.0 als je gedeeltelijk zaken via de Paper UI aanmaakt?
De items die je via de Paper UI aanmaakt worden niet herkent. Als je deze dus in je rules gebruikt, dan worden ze als fout gemarkeerd, maar dat kun je dan gewoon negeren.
Het grote voordeel van de Eclipse Smarthome Designer is dat hij je syntax checkt.

Ik maak zelf alle items zoveel mogelijk via de Paper UI aan. Ik ben er alleen nog niet echt uit of ik dat ook echt handig vind. Zeker in het begin als je veel things en bijbehorende items aan moet maken is het veel geklikkerdieklik. Het andere nadeel is dat ze dus niet door de Eclipse Smarthome Designer herkent worden.

Het nadeel van handmatig aanmaken vind ik dat je ze dan vervolgens niet via de Paper UI kunt editten. Ik heb er al over na zitten denken om een conversie tool te maken die een losse items file kan importeren via de REST API en de jsondb kan converteren naar een losse items file.

Op het moment is het dus nog behelpen. Op termijn is het de bedoeling dat de Eclipse Smarthome Designer vervangen wordt door een webbased tool.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LeechGuy
@HyperBart Het is me niet helemaal duidelijk wat de status nu is van jouw Harmony Hub probleem, maar voor wat het waard is, als ik via de Android app (habdroid) de radio aan zet via de Harmony Hub binding, dan update hij bij mij de aktiviteit in de Basic UI.

• iMars
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 18:22
Ik ben sinds enkele dagen aan het experimenteren met openhab2. Ik moet zeggen, je kan er veel meer mee dan Domoticz. Maar het is wel meer omslachtig naar mijn gevoel. Nu heb ik een gedeelte al werkend: Mijn Hue lampen en mijn hyperion lichtstrip.

Nu wil ik naast de colorwheel, mijn hyperion ook kunnen aansturen met 1 kleur dmv een slider. Het idee is eigenlijk heel simpel: Ik heb een kleur (r:255, g:31, b:0) en deze wil ik dmv een dimmer laten dimmen.

Eerst mijn configuratie:

home.items
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Group   gWK     "Woonkamer"     <sofa>
Group   gSK     "Slaapkamer"    <bedroom>
Group   gBK     "Badkamer"      <bathroom>
Group   gKK     "Keuken"        <kitchen>
Group   Outdoor "Tuin"          <garden>

String  hyperionDevice  {tcp=">[*:10.0.0.139:19444:]"}
Color   hyperion_color  "Ambilight Color"   <television>
Dimmer  tv_Mood_Oranje  "Oranje"            <television>
Dimmer  ph_lamp_klein   "Kleine Lamp"       (gLights)   { hue="1;brightness" }
Dimmer  ph_lamp_groot   "Grote Lamp"        (gLights)   { hue="2;brightness" }

home.sitemap
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
sitemap home label="Main Menu"
{
    Frame {
        Group item=gWK label="Woonkamer" icon="sofa" {
            Colorpicker item=hyperion_color label="TV" icon="colorwheel"
            Slider item=tv_Mood_Oranje label="Oranje"
            Slider item=ph_lamp_klein label="Kleine lamp"
            Slider item=ph_lamp_groot label="Grote lamp"
        }
        Group item=gSK label="Slaapkamer" icon="bedroom" {
            Colorpicker item=yl_Bed_links label="Linker lamp" icon="colorwheel"
            Colorpicker item=yl_Bed_rechts label="Rechterlamp" icon="colorwheel"
        }
        Group item=gKK label="Keuken" icon="kitchen" {
            Switch item=Afzuiging label="Afzuiging" icon="fan"
        }
        Group item=gBK label="Badkamer" icon="bath" {
            Switch item=Afzuiging label="Afzuiging" icon="fan"
        }
        Group item=Outdoor label="Tuin" icon="garden"
    }
}

hyperion.rules
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
import org.openhab.core.library.types.*

var HSBType hsbValue
var int redValue
var int greenValue
var int blueValue
var String RGBvalues

rule "Set RGB value MoodLight"
when
    Item hyperion_color changed
then

var hsbValue = hyperion_color.state as HSBType
    val brightness = hsbValue.brightness.intValue
    val redValue   = ((((hsbValue.red.intValue * 255) / 100) * brightness) / 100)
    val greenValue = ((((hsbValue.green.intValue * 255) / 100) * brightness) / 100)
    val blueValue  = ((((hsbValue.blue.intValue *255) / 100) * brightness) / 100)
    val String color = String::format("{\"color\":[%1$d,%2$d,%3$d],\"command\":\"color\",\"priority\":100}", redValue, greenValue, blueValue)

logInfo("hyperion", "Hyperion red: {}", redValue.toString)
    logInfo("hyperion", "Hyperion green: {}", greenValue.toString)
    logInfo("hyperion", "Hyperion blue: {}", blueValue.toString)
    logInfo("hyperion", "Hyperion command: {}", color)
    sendCommand( hyperionDevice, color )
end

Bovenstaande werkt, de hue lampen en de colorwheel van mijn hyperion.
Wat niet werkt is onderstaande rule:
moodOranje.rules
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
import org.openhab.core.types.*
import org.openhab.core.library.types.*
import org.openhab.model.script.actions.*

rule "Set Oranje value MoodLight"
when
        Item tv_Mood_Oranje changed
then
    var int valDimmer = tv_Mood_Oranje.state
    logInfo("moodOranje", "Valdimmer: {}", valDimmer)
    var int redValue = (255 * valDimmer / 100)
    var int greenValue = (31 * valDimmer / 100)
    var int blueValue = 0
    var String color = String::format("{\"color\":[%1$d,%2$d,%3$d],\"command\":\"color\",\"priority\":100}", redValue, greenValue, blueValue)

logInfo("moodOranje", "Hyperion red: {}", redValue.toString)
    logInfo("moodOranje", "Hyperion green: {}", greenValue.toString)
    logInfo("moodOranje", "Hyperion blue: {}", blueValue.toString)
    logInfo("moodOranje", "Hyperion command: {}", color)
    sendCommand( hyperionDevice, color )
end

Code werkt tot en met "logInfo("moodOranje", "Valdimmer: {}", valDimmer)", daar laat ie de waarde van de slider zien (0~100). Maar zodra ik deze waarde in de formule wil gebruiken "var int redValue = (255 * valDimmer / 100)"

Foutmelding/log:
code:
1
2
2017-05-11 17:53:41.545 [INFO ] [se.smarthome.model.script.moodOranje] - Valdimmer: 74
2017-05-11 17:53:41.546 [ERROR] [.script.engine.ScriptExecutionThread] - Rule 'Set Oranje value MoodLight': An error occured during the script execution: Could not invoke method: org.eclipse.xtext.xbase.lib.IntegerExtensions.operator_multiply(int,int) on instance: null

Ik heb geprobeerd om de valDimmer met Integer::parseInt() of Float::parseFloat() te gebruiken, maar dat loste het ook niet op.

Kan iemand mij helpen wat ik verkeerd doe en/of niet zie?

Acties:
  • +1Henk 'm!
Wellicht iets a la https://community.openhab...ing-number-integer/2877/4 gebruiken op regel 9? Dit zijn wel de meest klote dingen aan OpenHAB overigen. Over het algemeen doet iedereen maar wat tot het eindelijk werkt...

• iMars
quote:
GENETX schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 19:32:
Wellicht iets a la https://community.openhab...ing-number-integer/2877/4 gebruiken op regel 9? Dit zijn wel de meest klote dingen aan OpenHAB overigen. Over het algemeen doet iedereen maar wat tot het eindelijk werkt...
Held _/-\o_
code:
1
var int valDimmer = (tv_Mood_Oranje.state as DecimalType).intValue

Het werkt nu super!

• ikvanwinsum
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 14:57

ikvanwinsum

/dev/null

Ik wou graag radio kunnen luisteren via openHAB, en daarvoor had een rule gemaakt om radiozenders te starten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
rule "radio"
when
        Item radioStationSelector changed
then
        playStream("")
        switch (radioStationSelector.state) {

case 0: playStream(null)
        case 1: playStream("http://www.skyradio.nl/player/skyradio.pls")
        case 2: playStream("http://icecast.omroep.nl/radio1-bb-mp3.m3u")
        case 3: playStream("http://icecast.omroep.nl/radio2-bb-mp3.m3u")
        case 4: playStream("http://icecast.omroep.nl/3fm-bb-mp3.m3u")
        case 5: playStream("http://icecast.omroep.nl/radio4-bb-mp3.m3u")
        case 6: playStream("http://icecast-qmusic.cdp.triple-it.nl/Qmusic_nl_live_64.ogg")
        }
end

door playStream(null) aan te roepen kan ik de stream weer beeindigen.
Dit werkt prima, met 1 klein probleempje: wanneer de stream een tijdje aan staat (~10min) gaat de stream niet meer uit. Als ik dan een nieuwe stream start gaat ie er dwars doorheen. Iemand een goede oplossing hiervoor?

U zegt: ‘Alles is toegestaan.’ Zeker, maar niet alles is goed. Alles is toegestaan, maar niet alles is opbouwend.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Geen idee, internet helpt me ook niet... Draai je ook Kodi? Dan zou je die de radiostream af kunnen laten spelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 00:42

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hier ook even gezocht.. volgens de code wordt de huidige stream altijd gesloten alvorens de nieuwe te starten.
Waarom doe je trouwens eerst playStream("")? Dat is geen 'null', en zal die dus proberen af te spelen? Misschien dat er dan ergens een concurrency issue in de code zit waardoor er meerdere instances van de streamPlayer kunnen ontstaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iMars
Inmiddels alweer een stapje verder met openhab _/-\o_
Al mijn lampen werken nu via openhab.

Nog twee punten te tackelen:
  1. Sonoff schakelaars met espeasy
  2. Verwarming via OTGW
Nu heb ik mijn Sonoff's aan het werk:
code:
1
2
3
Switch Ventilator {mqtt=">[mqtt:/Ventilator/gpio/12:command:ON:1],>[mqtt:/Ventilator/gpio/12:command:OFF:0]"}
Switch ElektrischeDeken {mqtt=">[mqtt:/ElektrischeDeken/gpio/12:command:ON:1],>[mqtt:/ElektrischeDeken/gpio/12:command:OFF:0]"}
Switch CiscoLAB {mqtt=">[mqtt:/CiscoLAB/gpio/12:command:ON:1],>[mqtt:/CiscoLAB/gpio/12:command:OFF:0]"}

Wat ik nog niet werkend krijg, is de omgekeerde werking. Als ik op de Sonoff zelf de schakelaar aanzet, dan wil ik dat de status in openhab ook aanpast. Maar dat is me nog niet gelukt.
Ik had naast de ">" items, ook "<", maar dat werkte niet:
code:
1
Switch Ventilator {mqtt=">[mqtt:/Ventilator/gpio/12:command:ON:1],>[mqtt:/Ventilator/gpio/12:command:OFF:0],<[mqtt:/Ventilator/Schakelaar:State:ON:1],<[mqtt:/Ventilator/Schakelaar:State:OFF:0]"}

Acties:
  • 0Henk 'm!
https://github.com/openhab/openhab1-addons/wiki/mqtt-binding

Ik weet niet of het hoofdlettergevoelig is, maar "State" zou dan met kleine letter moeten zijn. Je zou eventueel ipv state ook command kunnen proberen, die zit ik in het voorbeeld ook gebruikt worden bij de deurbel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Kan je binnen een group ook frames aanmaken (zonder alle lampen individueel te moeten oplijsten)? Ik heb nu een group beneden en daar zitten alle lampen van KNX van het benedenverdiep in. Als ik die openklik via BasicUI zou ik het wel fijn vinden dat ik de lampen kan groeperen via frames in die group? Bv met een like filter oid?

Ik heb nu de Hue lampen er staan, maar hoe kan ik nu met een switch ze aan en uit zetten? Ik krijg alleen maar een colorpicker werkend want via PaperUI heb ik geen switch channel?

HyperBart wijzigde deze reactie 15-05-2017 12:36 (34%)

Vandaag even niets

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
HyperBart schreef op maandag 15 mei 2017 @ 11:56:
Kan je binnen een group ook frames aanmaken (zonder alle lampen individueel te moeten oplijsten)? Ik heb nu een group beneden en daar zitten alle lampen van KNX van het benedenverdiep in. Als ik die openklik via BasicUI zou ik het wel fijn vinden dat ik de lampen kan groeperen via frames in die group? Bv met een like filter oid?
Niet dat ik weet, sitemaps zijn niet zo dynamisch. Je kan natuurlijk wel meerdere groepen aanmaken, of groepen van groepen. Dan kun je bijvoorbeeld een Group LICHT (KAMER, KEUKEN, ETC) kunnen aanmaken en vervolgense alle lampen aan één van die groepen kunnen toevoegen.
quote:
Ik heb nu de Hue lampen er staan, maar hoe kan ik nu met een switch ze aan en uit zetten? Ik krijg alleen maar een colorpicker werkend want via PaperUI heb ik geen switch channel?
Again, RTFM ;)

http://docs.openhab.org/addons/bindings/hue/readme.html
code:
1
2
3
4
Switch  Light1_Toggle       { channel="hue:0210:1:bulb1:color" }
Dimmer  Light1_Dimmer       { channel="hue:0210:1:bulb1:color" }
Color   Light1_Color        { channel="hue:0210:1:bulb1:color" }
Dimmer  Light1_ColorTemp    { channel="hue:0210:1:bulb1:color_temperature" }

Zoiets.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

quote:
Ik kan begrijpen dat ik je wat beproef ;), maar dat had ik al eens gedaan. Ook voor wat er hieronder staat, weliswaar telkens zonder de koppeling in de items file te doen maar via de PaperUI.
quote:
http://docs.openhab.org/addons/bindings/hue/readme.html
code:
1
2
3
4
Switch  Light1_Toggle       { channel="hue:0210:1:bulb1:color" }
Dimmer  Light1_Dimmer       { channel="hue:0210:1:bulb1:color" }
Color   Light1_Color        { channel="hue:0210:1:bulb1:color" }
Dimmer  Light1_ColorTemp    { channel="hue:0210:1:bulb1:color_temperature" }

Zoiets.
Ik probeer het vanavond nog eens.

Vandaag even niets

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ja, of je moet dit hebben
code:
1
2
3
Switch  Light2_Toggle       {channel="hue:0220:1:bulb2:brightness"}             
Dimmer  Light2_Dimm     {channel="hue:0220:1:bulb2:brightness"}
Dimmer  Light2_ColorTemp    {channel="hue:0220:1:bulb2:color_temperature"}

Hangt af van het type lamp gok ik zo. Ik heb geen ervaring met de Hue, wel met milight. Wel gebruik ik enkel de dimmer variant. Ik zou in ieder geval niet weten waarom het niet zou werken. En post anders de code weer als het niet werkt ;)

GENETX wijzigde deze reactie 15-05-2017 14:55 (5%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iMars
Wat zijn een beetje de minimale of normale systeem eisen voor OpenHAB2?
Ik had een VM aangemaakt met 1 CPU en 1GB ram, zie dat er continu 700~800MB in gebruik is.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Een RBPI is genoeg. Het hangt er ook van af wat je verder nog draait op je VM (een desktop environment?) en wat voor instellingen je Java mee geeft.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Nog even een schopje voor mensen die het gemist hebben en er toch bij willen zijn:
openHAB meetup in Eindhoven

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

quote:
iMars schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 00:11:
Wat zijn een beetje de minimale of normale systeem eisen voor OpenHAB2?
Ik had een VM aangemaakt met 1 CPU en 1GB ram, zie dat er continu 700~800MB in gebruik is.
Een OS zal al het geheugen beschikbaar snel claimen en pas vrijgeven zodra andere processen er om vragen.
Het bepalen van daadwerkelijk gebruikt / minimaal benodigd geheugen is tricky.
Zoals @GENETX al aangeeft, op een Pi draait het al prima (512MB). Hangt wel sterk af inderdaad van hoeveel bindings en items je hebt en of je ook nog andere services wil draaien (database bijvoorbeeld).
quote:
GENETX schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 10:17:
Nog even een schopje voor mensen die het gemist hebben en er toch bij willen zijn:
Interesting, had aankondiging gemist. Ga het niet redden morgen.

Nog druk bezig met het herschrijven van de Denon 1.0 Binding naar een nieuwe Denon/Marantz 2.0 Binding.
Het framework zit echt super in elkaar, begrijp steeds beter de concepten en de API is behoorlijk gedocumenteerd.
Het is echter wel flink wat werk om het goed te porten.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 16-05-2017 10:47 (31%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fjux
  • Laatst online: 20:39
quote:
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 10:36:
Nog druk bezig met het herschrijven van de Denon 1.0 Binding naar een nieuwe Denon/Marantz 2.0 Binding.
Het framework zit echt super in elkaar, begrijp steeds beter de concepten en de API is behoorlijk gedocumenteerd.
Het is echter wel flink wat werk om het goed te porten.
Volgens mij zit de nieuwe structuur inderdaad top in elkaar, maar het is best wel een hoge drempel om er een te maken.
ik ben redelijk handig met dingen snel voor elkaar krijgen, maar ben geen fulltime ontwikkelaar. heb er een paar keer naar gekeken, maar ben toch vaak terug gevallen op een MQTT implementatie en de rules sectie.

voorbeeld: ik heb een simpele arduino + 443 transceiver. daar draait wat firmware op die ik van een andere project heb gepakt. zit een mooi serieel protocol bij gebaseerd op JSON, maar om dat in openhab in een addon te krijgen was voor mij te veel.

Heb uiteindelijk een node.js scriptje gemaakt dat het allemaal vertaald naar MQTT. en dat pakt openhab dan weer op.
Niet de mooiste oplossing. maar dan werkt het binnen een uurtje in plaats van een paar weken ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ja, die drempel is erg hoog.. Zitten al heel wat uurtjes in (ben zelf ook niet dagelijks met Java coden bezig).
Als het straks allemaal af is dan volgt de volgende challenge: door de reviews heen komen om te mogen mergen naar de master repository. Al gezien dat men grondig te werk gaat (en terecht ;)).

Een goede binding voegt wel veel toe. Heb nu bijvoorbeeld Discovery voor elkaar, waardoor de receiver automatisch herkend wordt en als Thing toegevoegd kan worden zonder zelf iets aan config in te hoeven vullen (ip adres / aantal zones / merk / model).
Voor een gebruiker met Simple Mode / Paper UI worden dan ook de items aangemaakt en is de receiver meteen te bedienen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fjux
quote:
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 11:13:
Ja, die drempel is erg hoog.. Zitten al heel wat uurtjes in (ben zelf ook niet dagelijks met Java coden bezig).
Als het straks allemaal af is dan volgt de volgende challenge: door de reviews heen komen om te mogen mergen naar de master repository. Al gezien dat men grondig te werk gaat (en terecht ;)).

Een goede binding voegt wel veel toe. Heb nu bijvoorbeeld Discovery voor elkaar, waardoor de receiver automatisch herkend wordt en als Thing toegevoegd kan worden zonder zelf iets aan config in te hoeven vullen (ip adres / aantal zones / merk / model).
Voor een gebruiker met Simple Mode / Paper UI worden dan ook de items aangemaakt en is de receiver meteen te bedienen.
ik ben er ook een beetje te lui voor denk ik ;) Leuk mooie oplossing, maar mij gaat het er om dat het werkt ;)

Het discovery gedeelte daar in tegen is wel heel gaaf. en zou heel mooi zijn met 443+arduino.
Feitelijk heb je een RFXCOMM voor 10 euro ofzo.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 22:45

Mars Warrior

Earth, the final frontier

quote:
fjux schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 10:59:
[...]
Heb uiteindelijk een node.js scriptje gemaakt dat het allemaal vertaald naar MQTT. en dat pakt openhab dan weer op.
Niet de mooiste oplossing. maar dan werkt het binnen een uurtje in plaats van een paar weken ;)
Herkenbaar en scheelt een hoop tijd. Alles naar MQTT en het werkt OOTB, maar je moet dan wel zelf natuurlijk de items koppelen.
quote:
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 11:13:
Het zou mooi zijn als ze voor MQTT ook zoiets kunnen bouwen. Je ziet zoiets bij Cayenne (IoT dashboard): op het moment dat er op een topic data binnenkomt, worden automatisch widgets aan je dashboard toegevoegd, die je vervolgens verder kunt configureren.
quote:
GENETX schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 08:52:
Een RBPI is genoeg. Het hangt er ook van af wat je verder nog draait op je VM (een desktop environment?) en wat voor instellingen je Java mee geeft.
Als alles goed gaat heb ik over ca een week een NUCje (quad core Pentium): die trekt net ff wat meer dan een RPI3. Zeker omdat ik er ook wat databases op wil hebben en de sd kaart niet vertrouw...
quote:
Had graag op de fiets willen komen, maar ben er niet :(

http://www.team-mediaportal.com/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iMars
quote:
Hmm, jammer, had me heel leuk geweest om ook te komen maar zit helaas midden in mijn nachtdiensten reeks -O-

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

We gaan er nog geraken :) . Tijdens de middag eens aan de slag gegaan met mijn stroomverbruik proberen te monitoren van een aantal apparaten zoals droogkast en wasmachine.

Kan je OpenHAB ergens wijsmaken welk DPT een bepaald adres heeft? Want ik krijg nu de waarde wel, maar de komma staat verkeerd. Bv. de current krijg ik over de bus als ik ETS open doe als 280mA maar in de BasicUI komt dat als 2.80. Of kan ik dat transformeren naar *100 oid?
Daarenboven zit er blijkbaar nog een bug in de binding waarbij OpenHAB bij ieder item wat hij kent in zijn items heeft de waarde altijd eens echo'et over de bus. Dus als een actor meldt "stroomverbruik = 280mA" dan roept OpenHAB dat terug op de bus. Dat is op zich al niet echt netjes maar kan ik nog mee "leven" voorlopig, wel een dikke amplificatie van verkeer.

Voor kWh wordt het helemaal 8)7 . Dat is een ander DPT type (zijnde 13.013) als bij de mA's en daar verwerkt OpenHAB altijd een 0-waarde, en die 0 waarde echo'et hij dan nog eens terug op de bus maar als een foute DPT (9.* 2 byte float). Andere apparaten die dus op de een of andere manier wel goed gebruik zouden kunnen maken van de originele waarde krijgen dan natuurlijk een andere waarde dan de realiteit is voor hun kiezen, omdat OpenHAB besluit wat rare dingen rond te roepen...

RTFM...

https://github.com/openha...binding#bind-items-to-knx

DPT's toegevoegd en het werkt. Prachtig _/-\o_

HyperBart wijzigde deze reactie 18-05-2017 09:14 (32%)

Vandaag even niets

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Wat is nou een handige kWh meter om te gebruiken met OpenHAB (model om tussen stopcontact en stekker te plaatsen)? Ik heb niets op het gebied van zwave of knx maar kan evt wel een ESP ergens aan knutselen om metingen via mqtt door te geven ;)
Kant en klaar zijn Z-Wave plugs prima, of een setje plugwise pluggen. Die laatste kun je soms wel goedkoop tweedehands scoren op marktplaats.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fjux
quote:
Bigs schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 14:02:
Wat is nou een handige kWh meter om te gebruiken met OpenHAB (model om tussen stopcontact en stekker te plaatsen)? Ik heb niets op het gebied van zwave of knx maar kan evt wel een ESP ergens aan knutselen om metingen via mqtt door te geven ;)
Als je een beetje handig bent kun je ook dit doen:

https://www.itead.cc/smart-home/sonoff-pow.html

en dan zelf nieuwe firmware op flashen (zit een ESP in)
https://bitbucket.org/xoseperez/espurna

ik heb nu net de eerste draaien, en ziet er goed uit! nu nog wat beter kabels vinden en het weg werken. (hij is nogal groot)

Maar als je een kant en klare oplossing zoekt: zie @GENETX post ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

quote:
fjux schreef op zondag 21 mei 2017 @ 00:25:
[...]

ik heb nu net de eerste draaien, en ziet er goed uit! nu nog wat beter kabels vinden en het weg werken. (hij is nogal groot)

Neem dan deze: https://www.itead.cc/smart-home/smart-socket.html.
Dat is een gewone socket die je ergens tussen kunt plaatsen. Met iets van $12 nog steeds erg goedkoop tov andere oplossingen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fjux
quote:
Mars Warrior schreef op zondag 21 mei 2017 @ 10:32:
[...]

Neem dan deze: https://www.itead.cc/smart-home/smart-socket.html.
Dat is een gewone socket die je ergens tussen kunt plaatsen. Met iets van $12 nog steeds erg goedkoop tov andere oplossingen...
Deze ondersteund helaas geen power consumption zoals hierboven gevraagd werd.

Zodra ze er daar 1 van maken koop ik hem gelijk!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

quote:
fjux schreef op zondag 21 mei 2017 @ 10:35:
[...]

Deze ondersteund helaas geen power consumption zoals hierboven gevraagd werd.

Zodra ze er daar 1 van maken koop ik hem gelijk!
Ach! Helemaal over het hoofd gezien. Ze hebben ook zoveel versies die allemaal net wat anders zijn...

Een versie MET vermogensmeting zou inderdaad perfect zijn. Wie weet brengen ze die zomaar deze maand uit. Je weet het nooit met hun.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fjux
quote:
Mars Warrior schreef op zondag 21 mei 2017 @ 10:44:
[...]

Ach! Helemaal over het hoofd gezien. Ze hebben ook zoveel versies die allemaal net wat anders zijn...

Een versie MET vermogensmeting zou inderdaad perfect zijn. Wie weet brengen ze die zomaar deze maand uit. Je weet het nooit met hun.
Inderdaad. Maar ik vind het wel echt top wat ze maken! Kost niet veel. Is een kant en klaar product, maar ze laten je gewoon weten wat er in zit en geven de programmeer pinnen vrij. Je hoeft er alleen een connector op te solderen.

PS. Ik zit er over te denken om een blog te schijven over goedkope domotica oplossing (voor de tweaker) zou daar interesse voor zijn?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mlo
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 22-09 20:34
quote:
fjux schreef op zondag 21 mei 2017 @ 11:03:
[...]

PS. Ik zit er over te denken om een blog te schijven over goedkope domotica oplossing (voor de tweaker) zou daar interesse voor zijn?
Vanuit mijn kant is hier zeker interesse voor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

quote:
fjux schreef op zondag 21 mei 2017 @ 11:03:
[...]
Check, vooral in de aftermarket lijkt me dit wel interessant. Ik zie hier vaak RFXCOM voorbij komen, geen idee hoe dat zich verhoudt tot bv. ZWave want dat leek me zo een beetje de de-facto standaard om in een bestaande woning met domotia aan de slag te gaan.

Vandaag even niets

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fjux
quote:
HyperBart schreef op zondag 21 mei 2017 @ 14:21:
[...]

Check, vooral in de aftermarket lijkt me dit wel interessant. Ik zie hier vaak RFXCOM voorbij komen, geen idee hoe dat zich verhoudt tot bv. ZWave want dat leek me zo een beetje de de-facto standaard om in een bestaande woning met domotia aan de slag te gaan.
top!

ik heb net 5K karma bij elkaar gespaard en ben nu flink aan het typen!

ik hoop vandaag de eerste introductie post te kunnen plaatsen!

ik zal het zeker ook hebben over de RFXCOM, Zwave weet ik nog niet zo. dat valt bij mij al snel in de dure categorie. maar daar in mijn blog meer over ;)

Edit: ging allemaal sneller dan gedacht.

eerste introductie post is de online!
Cheapass Domotica: Introductie Cheapass Domotica

feedback is welkom :)

fjux wijzigde deze reactie 21-05-2017 15:15 (15%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 23-09 23:50
Heya, leuke start!
Wel wat kleine aanmerkingen:
- 433 MHz is geen protocol maar een 'vrije' band waarop veel goedkope draadloze apparatuur werkt, KAKU en Home easy gebruiken deze frequentie, maar ook Somfy, Oregon en veel meer. Je kunt er vaak met goedkope hardware tegenaan praten, maar ook wat prijziger via RFXCOM.
- Z-wave: Serveer je op voorhand al af, dat is je recht, maar maakt niet dat anderen plots beter zijn. Heeft als voordeel dat er tov alternatieven veel hardware voor te vinden is.
- Zigbee (pro): Is technisch wmb superieur door de grote hoeveelheid nodes in een netwerk waardoor je ook grotere netwerken dan ca 250 apparaten af kan handelen. Bekende (incompatible) voorbeelden zijn o.a. Plugwise, Hue en Ikea Tradfri. Nadeel: prijzig.
- <insert next technology here>: Er zijn nogal wat opties, van goed geprijsd tot erg duur. ;)

Probeer verder een beetje structuur aan te brengen door bijvoorbeeld een inhoudsopgave te maken en ook even te proofreaden of even de tekst door een spellingscheck te halen.

specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fjux
quote:
Loekie schreef op zondag 21 mei 2017 @ 17:08:
Heya, leuke start!
Wel wat kleine aanmerkingen:
- 433 MHz is geen protocol maar een 'vrije' band waarop veel goedkope draadloze apparatuur werkt, KAKU en Home easy gebruiken deze frequentie, maar ook Somfy, Oregon en veel meer. Je kunt er vaak met goedkope hardware tegenaan praten, maar ook wat prijziger via RFXCOM.
- Z-wave: Serveer je op voorhand al af, dat is je recht, maar maakt niet dat anderen plots beter zijn. Heeft als voordeel dat er tov alternatieven veel hardware voor te vinden is.
- Zigbee (pro): Is technisch wmb superieur door de grote hoeveelheid nodes in een netwerk waardoor je ook grotere netwerken dan ca 250 apparaten af kan handelen. Bekende (incompatible) voorbeelden zijn o.a. Plugwise, Hue en Ikea Tradfri. Nadeel: prijzig.
- <insert next technology here>: Er zijn nogal wat opties, van goed geprijsd tot erg duur. ;)

Probeer verder een beetje structuur aan te brengen door bijvoorbeeld een inhoudsopgave te maken en ook even te proofreaden of even de tekst door een spellingscheck te halen.
thanks voor de feedback, en ja 443 is meer een band dan een protocol. daar wil met een nieuwe post wat verder op in gaan. wist niet helemaal waar het thuis hoorde dus heb dat maar gekozen.

en wil inderdaad nog aan de structuur werken, maar ik hekel nog een beetje over de ubb codes heen ect. zo merk je maar weer hoe verwend we zijn met alle standaard functionaliteit in word :+

en ik wil voor nu me alleen richten op de goedkope oplossingen, dus zigbee valt dan weer snel af.
maar mogelijk in combinatie met Tradfri is het wel aantrekkelijk, heb ik nog niet ver in verdiept.

mijn volgende post gaat naar verwachting over 443, de producten en manieren van aansturen, dus RFXCOM en goedkope alternatieven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Opmaak en opbouw van tekst mag evt wel wat uitgebreider, nu heb ik het idee dat je asap IETS wou neerpennen, en dat is al een goede aanzet maar (nofi) dat er nog niet echt helemaal over nagedacht is, het is ook nog een beetje "basis". Maar ik juich je inzet wel toe! Doe verder! :)

@GENETX na meermaals een RTFM gedaan te hebben, debug logging te outputten toch al het volgende werkende weten te krijgen oOo
Java:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
rule "HouseEverythingOFF"
    when
        Item swCentraal received command OFF
    then
        Sonos_Keuken_Controller.sendCommand(PAUSE)
        HarmonyHubActivity.sendCommand("PowerOff")
    end

rule "WatchTVInitiatedByKNX"
    when
        Item knxscn_TVKijken received command
    then
        if (knxscn_TVKijken.state == 20 && HarmonyHubActivity.state == "PowerOff") {
            HarmonyHubActivity.sendCommand("Films en series")
        }
    end

Op diezelfde manier wou ik nu met een switch case het stroomverbruik van de dampkap uitlezen en op basis daarvan de D-ventilatie sterker laten draaien, maar daar loop ik ergens vast met de IDE of de syntax ervan. Ik ga er van uit dat als ik een waarde van iets wil ophalen dat ik altijd .state moet toevoegen, dus
Java:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
rule "VentilationBasedOnHood"
    when
        Item number_Amps_Dampkap received update
    then

switch {
            case number_Amps_Dampkap.state >= 50:
                // do stuff
                break;

case number_Amps_Dampkap.state >= 200:
                // do stuff
                break;
            case number_Amps_Dampkap.state >= 400:
                // do stuff
                break;

default: break;
        }
    end

Op de lijn van het case statement krijg ik dan de volgende meldingen:

http://imgur.com/3Bziqzh

Maar dit is zo goed als een copy paste van iemand die checkt op ON of OFF commando's. Wat gaat er hier mis? Ik heb al eens met letterlijke waarde "" geprobeerd, maar ook dat zet geen zoden aan de dijk.

HyperBart wijzigde deze reactie 23-05-2017 10:18 (76%)

Vandaag even niets

Acties:
  • 0Henk 'm!
Geen idee eigenlijk, wellicht is dit weer één van die vage punten waar je dan wel weer naar een int moet casten. In ieder geval lijkt de foutmelding dat aan te geven: "cannot be resolved to a type". Mogelijk dat je syntax ook niet helemaal klopt: https://community.openhab...e-in-openhab-rules/2785/4

Ik zou zelf ook eerder dit verwachten:
code:
1
switch number_Amps_Dampkap { ....

Je zou dit kunnen proberen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
var int valDampkap = (number_Amps_Dampkap.state as DecimalType).intValue
switch valDampkap{
case valDampkap >= 50:
                // do stuff
                break;

case valDampkap >= 200:
                // do stuff
                break;
            case valDampkap >= 400:
                // do stuff
                break;

default: break;
}

Zelf zou ik gewoon lekker voor if-then-else gaan, dat werkt over het algemeen het makkelijkst in OpenHAB :+
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
    when
    then

if(number_Amps_Dampkap.state >= 50) {
                // do stuff
       }
       else if(number_Amps_Dampkap.state >= 200){
                // do stuff
       }
       else if(number_Amps_Dampkap.state >= 400){
                // do stuff
       }
    end

GENETX wijzigde deze reactie 23-05-2017 10:46 (39%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fjux
quote:
HyperBart schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 09:39:
Opmaak en opbouw van tekst mag evt wel wat uitgebreider, nu heb ik het idee dat je asap IETS wou neerpennen, en dat is al een goede aanzet maar (nofi) dat er nog niet echt helemaal over nagedacht is, het is ook nog een beetje "basis". Maar ik juich je inzet wel toe! Doe verder! :)
klopt helemaal, ik was iets te hard van stapel gelopen met de posts.

Wat er nu op staat is ook niet waar ik het exact over wil gaan hebben. ik wil het juist hebben over de goedkope producten en hoe die te combineren zijn.
Ik zal waarschijnlijk eind deze week wat dieper op de 433 in gaan. hoe ik het in mijn huis heb toegepast met goedkope spullen en de problemen die ik daarbij ben tegen gekomen.

over domotica in het algemeen is natuurlijk al genoeg te vinden.

fjux wijzigde deze reactie 23-05-2017 10:53 (4%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LeechGuy
Die switch in Xtend werkt iets anders dan in Java. Zo heb je de break niet nodig omdat hij geen fall-through doet. Dat testen op een waarde >= zou volgens mij wel moeten kunnen.

Het volgende zou moeten werken denk ik:
Java:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
    when
    then
        var int vermogen = (number_Amps_Dampkap.state as DecimalType).intValue
        switch (vermogen) {
            case vermogen >= 400:
            {
                // do stuff
            }
            case vermogen >= 200:
            {
                // do stuff
            }
            case vermogen >= 50:
            {
                // do stuff
            }
        }
    end

Ik heb wel de volgorde omgedraaid. 400 is namelijk ook groter of gelijk aan 50 :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fjux
Ik heb een vraagje, ik wil graag mijn volgende blogpost afmaken, maar voor ik dat doe wilde ik mijn huidige setup iets beter maken zodat het ook voor meer mensen bruikbaar kan worden.

Nu ben ik er bijna, maar loop nog tegen een probleem aan. maar ben bang dat dit probleem zo groot is dat ik weer van scratch moet beginnen.

Ik heb het nu voor elkaar dat 433 commando's via MQTT binnenkomen. het nadeel is dat deze nu binnenkomen op 1 verzamel topic.
ik kan ze nog wel per type onderscheiden, maar daarna beginnen de issues:
het topic:
home/test/433/switch2/

de JSON waarde die dan gestuurd word:
code:
1
{"houseCode":27,"unitCode":22,"state":false}

Nu kunnen dus per schakelaar de houdecode en unitcode wisselen, dus hier moeten we op filteren.

Nu ben ik een aardig eind gekomen met JSONPATH:
code:
1
2
3
Switch  Slaapkamer_Switch       "slaapkamer schakelaar"     <light>         (LIGHT)     {mqtt="<[broker:home/test/433/switch2/:state:JSONPATH($[?(@.houseCode==19 && @.unitCode == 22)].state)]"}

String test123 "test" {mqtt="<[broker:home/test/433/switch2/:state:JSONPATH($[?(@.houseCode==19 && @.unitCode == 22)].state)]"}

Maar ik kom nu niet meer verder door 2 dingen:

1) test123 wordt nu gevuld met de waarde: [true] of [false], en ik weet niet hoe ik dit gemapt kan krijgen naar de switch zelf. voor zo ver ik kan vinden kan ik niet ook nog een MAP transformation gebruiken.

2) Als er andere schakelaar switcht op dit protocol dan veranderd ook test123 naar: []
Dit is misschien nog wel te voorkomen, maar probleem 1 is een stuk groter.

Het andere alternatief is het opsturen van de JSON anders te gaan bouwen, maar ik wilde graag de logica in Openhab houden en niet in een extern script.

Nu lees ik ook wel wat dingen over de script transformation, maar dan is het weer heel lastig om per switch te reageren. of we moeten een JS bestand maken voor iedere schakelaar (schiet ook weer het doel voorbij)

iemand enige idee wat een goede richting zou zijn?

• Mars Warrior

Mars Warrior

Ik heb mijn NUC(je) binnen. 8GB RAM in geduwd (max van deze NUC met J3455 CPU) en een 256GB Samsung SSD. Daarna Ubuntu 16.04.2 Server erop gezet. Dat ging allemaal erg simpel 8)

Het ding gebruikt zonder enige maatregelen in Ubuntu 5.9W volgens mijn Z-Wave meter die nog is aangesloten op mijn bestaande OpenHAB 1.7 installatie. Met het starten van OpenHAB worden alle cores 100% belast en gaat het verbruik naar de 13W.
Zolang de belasting laag is, staan de fans uit: ding is dus onhoorbaar. Errug prettig _/-\o_

Daarna PostgreSQL, RabbitMQ en uiteindelijk OpenHAB geïnstalleerd. De installatie tutorial van OpenHAB is goed: geen enkel probleem om alles geïnstalleerd te krijgen. OpenHAB doet het ook netjes met de paper UI.

Waar ik nu tegen aanloop is het volgende:
  • Keuze tussen JDBC en JPA voor persistence. Ik snap het verschil niet echt. Het lijkt erop dat JPA de voorkeur heeft van OpenHAB. Beiden ondersteunen PostgreSQL, dus dat zit in ieder geval goed.
  • Ik zoek bindings zoals de Air Quality binding die op de site gewoon staat, maar in de PaperUI niet is terug te vinden. Hoe installeer ik zo'n binding dan simpel? Of hoe kan ik ervoor zorgen dat de bindings allemaal zichtbaar zijn? Volgens de documentatie is de Air Quality binding een 2.0 binding.
En natuurlijk zal ik nog tegen veel mer aanlopen, want ik heb nog geen item gedefinieerd :X

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iMars
quote:
fjux schreef op zondag 21 mei 2017 @ 00:25:
[...]

Op dit moment heb ik 4x Sonoff S20 thuis liggen. 2 in gebruik en 2 om te testen. Daarop heb ik ESP Easy op gezet. Recentelijk heb ik een Sonoff Touch binnen. Daar zit geen ESP8266 in, maar een ESP8285. Ik heb meerdere keren geprobeerd om ESP Easy te compilen voor de ESP8285, maar krijg deze niet 100% naar mijn zin werkend. Totdat ik Tasmota tegen kwam. Deze werkt gewoon gelijk "out off the box".

Binnenkort ook maar een Sonoff Pow aan mijn familie toevoegen d:)b

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jellevictoor
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 29-08 06:46
Ik ben gestart met mijn domotica systeem. ik heb een PLC, maar ik ga met openhab werken, in tegenstelling tot het plc topic waar iedereen werkt met ip-symcon.
Ik ben nog een idee aan het vormen met hoe ik het geheel wil laten werken.
Op mijn PLC heb ik aan een input een MQTT event gekoppeld en iedere input stuur ik naar een ander topic. Ik heb nog wat moeite om mijn switch te laten sturen door mijn MQTT topic, maar dat los ik wel op (hoop ik :))
Ik vraag mij nu wel af waar ik de status van mijn output (bv mijn lichten) bij hou. Mits het drukschakelaars zijn, moet ik telkens weten wat de status is van mijn output om deze te kunnen omkeren (bv als het licht brand, moet ik het licht uit doen).
Mijn vraag is waar ik de status van mijn switches ga bijhouden?
Doe ik dit in openhab? in een database ofzo? Of lees ik periodiek mijn outputs uit om te weten wat de huidige status is?

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
Mars Warrior schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 22:18:
Ik zoek bindings zoals de Air Quality binding die op de site gewoon staat, maar in de PaperUI niet is terug te vinden. Hoe installeer ik zo'n binding dan simpel? Of hoe kan ik ervoor zorgen dat de bindings allemaal zichtbaar zijn? Volgens de documentatie is de Air Quality binding een 2.0 binding.
Ergens in je settings/preferences/config (via de Paper UI) kun je aangeven ook legacy, beta, test, whatever bindings te tonen. Ik denk dat dat het oplost, staan default uit.
quote:
jellevictoor schreef op zondag 4 juni 2017 @ 20:35:
Mijn vraag is waar ik de status van mijn switches ga bijhouden?
Doe ik dit in openhab? in een database ofzo? Of lees ik periodiek mijn outputs uit om te weten wat de huidige status is?
En je wilt verlichting ook via de app aan/uit zetten? Heb je geen pulsschakelaars? Zijn schakelaars softwarematig gekoppeld aan fysieke schakelaars? Je setup is nog een beetje vaag.

Maar in principe is het het beste om het in een OpenHAB item te doen, dan kun je het mooi integreren in de rules. Daarnaast kun je die dan ook met persistence opslaan in een database, wat ik je ook aanbeveel. Dan kan de toestand terug worden gezet bij een reset van OpenHAB. Als het puur is om de "geheugenfunctie" dan is RRD4J goed genoeg, wil je ook echt wat met de data doen, doe dan InfluxDB bijvoorbeeld.

GENETX wijzigde deze reactie 04-06-2017 21:39 (43%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jellevictoor
Ik wil mijn lichten aan en uit zetten via een centraal systeem en mijn pulsschakelaars kunnen 1 van de triggers zijn. Een app of bewegingsmelder kan dat ook zijn. Maakt eigenlijk niet uit.
Ik wil vooral mijn logica en mijn fysieke hardware volledig scheiden.

Dus om te antwoorden op je vraag. fysieke schakelaars geven via mqtt een bericht aan een openhab item (switch)

Ik had ook het gevoel dat de state van mijn knoppen thuis hoorde in openhab, maar ik was er nog niet uit. De status van de knoppen hoeft niet perse persistent te zijn, wel meters etc (die heb ik nu nog niet). Eens er een restart nodig is en er zijn sensible defaults, lijkt me dat ook ok.

De flow om een licht aan te steken ziet er volgens mij zo uit
pulsschakelaar -> plc -> mqtt -> openhab -> modbus -> plc -> relais

makes sense?

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ja, zou ze wel met RRD4J persisten om bij een reboot niet te hoeven aan/uit schakelen. Dat is echter heel makkelijk te doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jellevictoor
bind ik dan mijn fysieke switches rechtstreeks aan mqtt? Of ga ik via mqtt gewoon zeggen, als er een bericht binnenkomt, switch dan die lamp van status?

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ik zou zeggen, speel er mee en kijk wat het mooiste werkt. Zelf zou ik de lampen op de switch items zetten en die dan ook schakelen op een mqtt commando. Dan kun je ook via de app de lichten aanzetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jellevictoor
quote:
GENETX schreef op maandag 5 juni 2017 @ 15:52:
Ik zou zeggen, speel er mee en kijk wat het mooiste werkt. Zelf zou ik de lampen op de switch items zetten en die dan ook schakelen op een mqtt commando. Dan kun je ook via de app de lichten aanzetten.
Ja, dit ben ik ook aan het denken nu. ik zit wel nog met een aantal vragen die ik nog moet oplossen.
Wat ik nu moeilijk vind aan openhab is, wanneer het niet werkt, vinden aan wat het ligt. De logging vind ik persoonlijk iets te min op debug mode. Ook als je de documentatie echt leest, zitten er her en der wat gaten in. ik ga ze stilaan bijwerken. Dingen die voor de hand liggend zijn voor een openhab user, maar niet meteen in de docs staan. Maar goed, daarom is het opensource hé :)

• Mars Warrior

Mars Warrior

quote:
GENETX schreef op zondag 4 juni 2017 @ 21:34:
[...]

Ergens in je settings/preferences/config (via de Paper UI) kun je aangeven ook legacy, beta, test, whatever bindings te tonen. Ik denk dat dat het oplost, staan default uit.
Ik heb volgens mij alles aangezet wat ik kan, ik zie ook de 1.9 (legacy) bindings waar bijv. al een v2.0 van is, maar dus niet de AirQuality binding. Geen idee of ik ook de testbindings nu heb. de AQ binding staat gewoon in de documentatie en is al ruim 4 maanden oud. Blijft vreemd. Ik laat die wel ff zitten...
quote:
[...]
Als het puur is om de "geheugenfunctie" dan is RRD4J goed genoeg, wil je ook echt wat met de data doen, doe dan InfluxDB bijvoorbeeld.
Ik las dat je RRD4J juist niet moet gebruiken om een Restore van je gegevens te doen omdat deze store enkel getallen snapt en niet de meer complexe item waarden.
Sommige gebruiken hier MapDB voor, anderen gewoon MySQL of PostgreSQL.

• jellevictoor
Ik heb nu mijn eerste 2 switches (1 input en 1 output) en een rule die de 2 verbind met elkaar. Ik vraag mij wel af als ik een goed design heb.
Mijn input is gedreven door mqtt, mijn ouput door modbus.

Ik werk met push buttons en bij het indrukken van een knop krijg je ON command, wanneer je de knop loslaat krijg je een OFF command.

De 2 switches zien er zo uit
code:
1
2
Switch modbusSwitchOut1 "modbus switch 1 out"  (ALL) {modbus=">[plc:512]"}
Switch mqttSwitchIn2 "mqtt switch 2 in" (ALL) {mqtt="<[mqtt:dev/switch/2:command:ON:ON],<[mqtt:dev/switch/2:command:OFF:OFF]"}

dan heb ik een rule die beide aan elkaar koppelt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
rule "toggle"
when
    Item mqttSwitchIn2 received command OFF
then
    if (modbusSwitchOut1.state != ON)
        modbusSwitchOut1.sendCommand(ON)
    else
        modbusSwitchOut1.sendCommand(OFF)
end

Ik vraag mij nu wel af of dit een goed design is om dit te gaan bereiken
In principe wel, al zou ik wat meer human-readable namen gebruiken. Dan kun je in de toekomst ook mooi apparatuur vervangen en vervolgens enkel de gekoppelde binding in je items aanpassen. Dat is het hele idee eigenlijk bij OpenHAB, het vervangen/upgraden van een component zou minimaal werkop moeten leveren omdat je alle rules ed gelijk kan houden.

• Mars Warrior

Mars Warrior

quote:
GENETX schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 21:25:
In principe wel, al zou ik wat meer human-readable namen gebruiken. Dan kun je in de toekomst ook mooi apparatuur vervangen en vervolgens enkel de gekoppelde binding in je items aanpassen. Dat is het hele idee eigenlijk bij OpenHAB, het vervangen/upgraden van een component zou minimaal werkop moeten leveren omdat je alle rules ed gelijk kan houden.
Zo heeft Kai het vorig jaar bij de IoTechday in Utrecht ook uitgelegd: gebruik normale namen voor je items, dwz binding onafhankelijk, en koppel deze dan aan de devices / bindings. Veranderd de binding, en blijft het gedrag hetzelfde, dan hoef je aan de rest van je rules, persistence en sitemaps niks te veranderen!

Ik heb op die manier wel eens complete devices vervangen (van z-wave naar wifi/mqtt) zonder gevolgen voor het functioneren van het systeem.

• jellevictoor
Ok, leuk te horen. Even wat comment op mijn knoppen. Ik ben nu echt in development modus. Mijn plc is nu op een stuk multiplex gevezen samen met een switch, wat stopcontacten, een switch en een relais.
Eens ik 'in productie' ga, ga ik hier inderdaad heel wat aandacht aan besteden :-)
bedankt voor de feedback

• LeechGuy
Er is nu ook een openHAB extension voor Visual Code. Ik heb er even kort mee gespeeld en ik vind het een verademing tenopzichte van de Smarthome Designer.

@Mars Warrior Ik zie de Air Quality Binding als eerste in mijn bindings lijst staan in Paper UI. Ik draai de openHAB 2.1 snapshot versie:

Air Quality Binding
binding-airquality - 2.1.0.SNAPSHOT

LeechGuy wijzigde deze reactie 22-06-2017 23:05 (29%)

• wars
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 00:47
Toen OpenHAB nog op v1 zat heb ik wat meegespeeld. Enkele maanden geleden de eerste keer naar v2 gekeken en afgelopen week opnieuw ermee begonnen. Nu was eigenlijk mijn vraag wat de beste aanpak is qua configuratie.
Zoveel mogelijk via GUI (PaperUI) en dus de discovery z'n ding laten doen? Al dan niet in combinatie met 'Simple Mode'. Ik merkte alvast dat wanneer ik de simple mode gebruik, de namen niet altijd handig zijn en daardoor het maken van sitemaps of werken in HABPanel moeilijker is omdat de naamgeving een soep is.
Of is het raadzaam om alles te blijven doen via de text files? Sowieso zullen er sommigen zaken veprlicht via text files moeten, vermits niet alle binding de GUI ondersteunen. Maar ik wil het overzicht wat kunnen bewaren.

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

quote:
wars schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 10:57:
Toen OpenHAB nog op v1 zat heb ik wat meegespeeld. Enkele maanden geleden de eerste keer naar v2 gekeken en afgelopen week opnieuw ermee begonnen. Nu was eigenlijk mijn vraag wat de beste aanpak is qua configuratie.
Zoveel mogelijk via GUI (PaperUI) en dus de discovery z'n ding laten doen? Al dan niet in combinatie met 'Simple Mode'. Ik merkte alvast dat wanneer ik de simple mode gebruik, de namen niet altijd handig zijn en daardoor het maken van sitemaps of werken in HABPanel moeilijker is omdat de naamgeving een soep is.
Of is het raadzaam om alles te blijven doen via de text files? Sowieso zullen er sommigen zaken veprlicht via text files moeten, vermits niet alle binding de GUI ondersteunen. Maar ik wil het overzicht wat kunnen bewaren.
Ik heb die vraag een tijdje geleden ook gesteld, antwoord was toen:

Items aanmaken in items-files en ze linken via de GUI. Simple mode niet gebruiken want dan wordt het een soep.

Vandaag even niets

• Mars Warrior

Mars Warrior

quote:
LeechGuy schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 22:07:
Er is nu ook een openHAB extension voor Visual Code. Ik heb er even kort mee gespeeld en ik vind het een verademing tenopzichte van de Smarthome Designer.
Dat is mooi. Lijkt me een enorme verbetering als ik het zo zie. Die Smarthome Designer vind ik maar een gedrocht...
quote:
@Mars Warrior Ik zie de Air Quality Binding als eerste in mijn bindings lijst staan in Paper UI. Ik draai de openHAB 2.1 snapshot versie:

Air Quality Binding
binding-airquality - 2.1.0.SNAPSHOT
Ik gebruik de officiele 2.0.x versie, dus dan kan het verschil verklaren. Blijkbaar zit de AQ binding nog niet in de officiele versie. Nu kon ik me toch al niet registreren op de site om de AQ binding te laten werken, dus dat moet ik ook nog een keer proberen...
quote:
HyperBart schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 11:53:
[...]

Ik heb die vraag een tijdje geleden ook gesteld, antwoord was toen:

Items aanmaken in items-files en ze linken via de GUI. Simple mode niet gebruiken want dan wordt het een soep.
Dus wel de discovery evt. op auto, maar dan handmatig items aanmaken en die koppelen? Dat laatste heb ik nog nooit gedaan, dus eigenlijk geen idee hoe dat moet. Dat wordt (weer) zoeken :X

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Je moet eens zoeken op mijn naam, ik heb dezelfde leercurve als jij nu gehad. Dan kom je er wel.

Vandaag even niets

• SiErRa
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 16:22
quote:
Mars Warrior schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 16:51:

Dat is mooi. Lijkt me een enorme verbetering als ik het zo zie. Die Smarthome Designer vind ik maar een gedrocht...
Voor als je wat anders zoekt wat ongeveer hetzelfde kan: een OpenHAB plugin voor Visual Studio Code

Sierra Level 85 Hunter @ Executus EU

• Mars Warrior

Mars Warrior

quote:
SiErRa schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 18:59:
[...]
Voor als je wat anders zoekt wat ongeveer hetzelfde kan: een OpenHAB plugin voor Visual Studio Code
Die zag ik ja, en die ga ik zeker proberen!
quote:
HyperBart schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 17:10:
Je moet eens zoeken op mijn naam, ik heb dezelfde leercurve als jij nu gehad. Dan kom je er wel.
Ik zoek en lees me suf :X

Laat ik een simpel voorbeeld nemen, HomeKit integratie:
  • Men voegen de Misc binding HomeKit toe
  • Men pakken de iPhone, starten Woning app
  • Accessoire toevoegen: wowie, openHab (2) wordt getoond, het zal toch niet???????
  • Koppelen en pin code invoeren --> Koppelen MISLUKT
  • Nog een poging, wederom mislukt
En dan schiet me iets te binnen: het toevoegen van bindings werkte in openHab 1.7 ook niet lekker. Altijd problemen totdat je openHab of zelfs de hele server herstart.

En ja hoor, na een reboot van de server:
  • Men pakken de iPhone, starten Woning app
  • Accessoire toevoegen: wowie, openHab wordt getoond. Héé, nu heet dat ding anders :X 8)7
  • Koppelen en pin code invoeren --> Joepie _/-\o_ GELUKT
Maar ja, werken homaar: Er staat nu "Kamer openHab Niet geschikt" bij mijn Favorieten.
Er wordt geen enkel Thing of Item getoond, dus dat wordt weer verder zoeken O-)

Ik gooi nu wel alles in een eigen wiki zodat ik het geen tweede keer hoef uit te zoeken mocht ik de installatie / configuratie nog een keer moeten doen met een vergelijkbare openHab versie 8)

• wars
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 00:47
Ik ben van plan om ook the things manueel te definieren in de text files, of toch een poging te wagen.

Mijn Kodi wilt ook via de discovery maar niet gevonden worden... Discovery afzetten zou ook mogelijk zijn (https://github.com/openha...ab.binding.kodi#discovery), maar staat niet aan bij mij. Heb dit voor andere bindings getest, maar blijft m'n things discoveren.

• ice-T106
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 15:37
Wat ik heb gedaan: Geen simple mode. Wel vinden UI things zoeken. Via de UI de standaard Items aanmaken. En dan met files Items aanmaken voor Hue emulatie. En ook de rules handmatig. Niet helemaal ideaal maar minder kans op fout tikken en loop er niet mee vas.

snel afvallen afvallen voordeligste hypotheek voordelige hypotheek

• FutureCow
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:28

FutureCow

(C) FutureCow 2004

Kan iemand hier even een blik op werpen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
rule "Bereken echt vermogen"
when
  Item Verbruik_Elekt_Slim_Vermogen changed or
  Item Opbrengst_Elekt_Slim_Vermogen changed or
  Item Opbrengst_Zon_Vermogen
then
    logInfo("rules", "Bereken elektra vermogen")
  if (Verbruik_Elekt_Slim_Vermogen.state instanceof DecimalType && Opbrengst_Elekt_Slim_Vermogen.state instanceof DecimalType && Opbrengst_Zon_Vermogen.state instanceof DecimalType) {
    Verbruik_Elekt_Vermogen.postUpdate((Opbrengst_Zon_Vermogen.state as DecimalType) - (Opbrengst_Elekt_Slim_Vermogen.state as DecimalType) + (Verbruik_Elekt_Slim_Vermogen.state as DecimalType))
  } else {
    Verbruik_Elekt_Vermogen.postUpdate(UNDEF)
  }
end

Sinds de update naar 2.1.0 werkt deze rule niet meer:
22:35:11.697 [WARN ] [el.core.internal.ModelRepositoryImpl] - Configuration model 'Elektra.rules' has errors, therefore ignoring it: [5,3]: no viable alternative at input 'then'

Wat is er mis?

Vakmanschap is meesterschap

• DriesA
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 22-08 18:37
Achter "Item Opbrengst_Zon_Vermogen" (voor de "then") moet nog "changed" komen.

Denk niet dat dit door de upgrade komt, volgens mij heeft dit op die manier nooit gewerkt.

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

Daarover gesproken, OpenHAB 2.1 is dus officieel uit :)
https://community.openhab.org/t/openhab-2-1-is-out/30676

Ik zag dat er tegenwoordig ook RPM's zijn. Voor OpenSUSE is deze te krijgen via http://software.opensuse.org . Moet ik binnenkort maar eens proberen :)

• FutureCow
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:28

FutureCow

(C) FutureCow 2004

quote:
DriesA schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 08:28:
Achter "Item Opbrengst_Zon_Vermogen" (voor de "then") moet nog "changed" komen.

Denk niet dat dit door de upgrade komt, volgens mij heeft dit op die manier nooit gewerkt.
Wat stom... zat alleen naar de regels erna te kijken :)

maar dit werkte (om vage reden...) dus echt met 2.0.0. Vanaf gister viel mij op dat de waarde opeens op NULL bleef staan.

Vakmanschap is meesterschap

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Zo, het was toch rot weer, dus ik dacht laat ik openHab 2.1 eens gaan installeren 8)

Het upgraden van 2.0 naar 2.1 ging erg eenvoudig onder Ubuntu 16.04 LTS:
code:
1
2
apt-get update
apt-get upgrade

Daarna toch maar een herstart van openhab2 gedaan, want dan weet je zeker dat dat ding goed is gestart.

Daarna de AirQuality binding toegevoegd en het voorbeeld exact overgenomen. Tot mijn verbazing werkte dit in één keer. Wat niet werkte is Habmin in Edge, dus het werd Chrome om verder te werken. Vreemd genoeg werkt de rest wel in Edge...

Maar goed, wat ik toen nog niet doorhad was dat de openhab.log file zich razendsnel aan het vullen was met stackdumps. Het is openHab, dus vreemd is dat niet.

Het betrof de HomeKit bridge. En ja, die deed het dus helemaal niet meer op mijn iPhone.
code:
1
2
2017-07-02 14:11:21.578 [WARN ] [rg.eclipse.smarthome.core.autoupdate] - FrameworkEvent WARNING - org.eclipse.smarthome.core.autoupdate
org.osgi.framework.ServiceException: org.apache.felix.scr.impl.manager.SingleComponentManager.getService() returned a null service object

En even verderop in de logfile kloppen de credentials niet meer:
code:
1
2
2017-07-02 15:02:06.988 [ERROR] [ulfe.hap.impl.pairing.PairingManager] - Exception encountered while processing pairing request
com.nimbusds.srp6.SRP6Exception: Bad client credentials

Tja, ik heb niks veranderd, dus hoezo kloppen die niet meer?
Dan maar opnieuw koppelen door de HomeKit addon ff te de- en herinstalleren.
Tja, dat lijkt te lukken, maar daarna zegt de Woning App dat het een ongeldig accessoire is.

En ondertussen loopt de logfile voller en voller:
code:
1
2
3
4
5
6
2017-07-02 16:14:05.005 [INFO ] [core.karaf.internal.FeatureInstaller] - Uninstalled 'openhab-misc-homekit'
2017-07-02 16:17:23.767 [ERROR] [org.openhab.io.homekit              ] - FrameworkEvent ERROR - org.openhab.io.homekit
java.io.IOException: Exception in opening zip file: /var/lib/openhab2/cache/org.eclipse.osgi/202/0/bundleFile
        at org.eclipse.osgi.framework.util.SecureAction.getZipFile(SecureAction.java:305)[org.eclipse.osgi-3.10.101.v20150820-1432.jar:]
        at org.eclipse.osgi.storage.bundlefile.ZipBundleFile.basicOpen(ZipBundleFile.java:85)[org.eclipse.osgi-3.10.101.v20150820-1432.jar:]
        at org.eclipse.osgi.storage.bundlefile.ZipBundleFile.getZipFile(ZipBundleFile.java:98)[org.eclipse.osgi-3.10.101.v20150820-1432.jar:]

Het leuke is, die map /202/ bestaat helemaal niet :(

Op het forum staat de tip om wat mappen te legen:
"Try stopping openhab, clearing /var/lib/openhab2/cache and. `/var/lib/openhab2/tmp' then starting the service.
edit: To those reading, only clear the folders, do not delete."

Gedaan, maar dat helpt dus helemaal niks.
Ik heb nu andere foutmeldingen waar map /231/ niet bestaat voor het opzoeken van allerhande jar bestanden:
code:
1
2
2017-07-02 18:09:34.192 [ERROR] [org.openhab.io.homekit              ] - FrameworkEvent ERROR - org.openhab.io.homekit
java.io.IOException: Exception in opening zip file: /var/lib/openhab2/cache/org.eclipse.osgi/231/0/.cp/lib/org.bouncycastle.bcprov-jdk15on-1.51.jar

En wat blijkt nu na zoeken. Al die jars staan in map /232/, niet in /231/.

Dus maar ff een copietje maken:
code:
1
2
mkdir /var/lib/openhab2/cache/org.eclipse.osgi/231/
cp -r /var/lib/openhab2/cache/org.eclipse.osgi/232/* /var/lib/openhab2/cache/org.eclipse.osgi/231/*

En dan weer een herstart van openhab2.

De foutmeldingen zijn nu weg, maar werken homaar natuurlijk :? :X |:(

Verder zoeken, en toen kwam ik tegen dat mogelijk de pairing van slag is:
code:
1
2
3
ssh openhab@localhost -p 8101
pass: habopen
smarthome:homekit clearPairings

En ja hoor, eindelijk ziet mijn iPhone weer openhab!

De twee dingen uit de Air Quality, nl temp en humi zijn nu zowaar zichtbaar in mijn Woning App!

Het was dus weer een gezellige 6 uur zoeken.
Nu nog verder uitvinden hoe die accessoires heten in HomeKit om ook andere dingen goed te koppelen aan openHab. Het kunnen er maar 100 zijn heb ik ergens gelezen, en dat is hopelijk genoeg :9~

EDIT 1:
Het was van korte duur:
code:
1
2
3
2017-07-02 21:08:46.352 [ERROR] [lfe.hap.impl.connections.HttpSession] - Could not handle request
java.lang.NullPointerException
        at java.util.Collections$UnmodifiableMap.<init>(Collections.java:1446)[:1.8.0_131]

Crash en burn, en HomeKit doet het al niet meer... Staat weer op ongeldig en is vervolgens weer niet vindbaar vanaf de iPhone. Gaat lekker zo :(

EDIT 2:
Na een clearPairings en een herstart van openHAB doet het het weer. Nu eens kijken voor hoelang.
Echt stabiel is het (nog steeds) niet, maar wie weet :o

Mars Warrior wijzigde deze reactie 04-07-2017 12:25 (5%)
Reden: Crashed al weer! En weer gefixed!

• fjux
Voor de mensen die ook MQTT gebruiken en problemen hebben met OH 2.1.

Er schijnt een bug in 2 van de MQTT bindingen te zitten die er voor zorgen dat heel MQTT niet meer werkt.

Na dagen lang kloten eidelijk de 'oplossing' gevonden: Action-mqtt verwijderen uit het systeem, en alles werkt weer....

Ik was juist zo veel mogelijk aan het installeren omdat ik dacht dat de MQTT binding dingen miste...

• Mars Warrior

Mars Warrior

quote:
fjux schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 10:00:
Voor de mensen die ook MQTT gebruiken en problemen hebben met OH 2.1.

Er schijnt een bug in 2 van de MQTT bindingen te zitten die er voor zorgen dat heel MQTT niet meer werkt.
Daar kwam ik ook al achter, maar geen zin om ook dat nog eens uit te zoeken. Geen idee wat ze testen bij een release, maar MQTT duidelijk niet :X

Verder zijn de Air Quality binding en de HomeKit bridge er ook al weer mee gestopt na een paar dagen goed gelopen te hebben (niks gewijzigd). De AQ binding zegt dat de configuratie incorrect is, en de HK bridge crashed alleen nog maar met een "exception in binary handler".

Gezien deze foutmelding na een herstart van openhab:
code:
1
2017-07-11 20:44:15.621 [WARN ] [homekit.internal.HomekitAuthInfoImpl] - Could not find existing MAC in org.eclipse.smarthome.storage.json.JsonStorage. Generating new MAC. This will require re-pairing of iOS devices.

Is de HK bridge voor de zoveelste keer zijn pairing kwijt. Kan ik dus voor de zoveelste keer de pairing gaan doen. Het vreemde is dat de iOS app daarover niet klaagt, maar enkel zegt dat het accessoire niet reageert (OpenHAB dus).

Bedroevend hoe stabiel alles is. Ik zal dus nog even bij 1.7 moeten blijven en de 2.1 versie maar als een test beschouwen waar ik af en toe wat tijd aan besteed om te kijken of er updates zijn die de problemen oplossen.

• zerox123
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 22-09 13:43
Heeft iemand met de Astro binding al geupdate naar Openhab 2.1?
Ik heb sinds dat is het omgezet heb(compleet opnieuw geïnstalleerd inclusief de bindings) dat de tijd niet meer geupdate wordt 's nachts.

Iemand hier die het zelfde probleem heeft?

• da1likew00t
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 03-09 03:15
@zerox123 Er zit een nare bug in de Astro binding in de 2.1 release waardoor deze na een tijdje compleet stopt te funcioneren.

Zie ook:Deze is gefixt in de 2.2-SNAPSHOT build.

• zerox123
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 22-09 13:43
@da1likew00t Bedankt voor de links, echter lijkt mijn probleem anders.
Ik krijg geen foutmeldingen in mijn logs.
Het lijkt er op dat er 's nachts gewoon niets geüpdate wordt. Bij een wijziging van de binding wordt er wel netjes een update gedaan.
Is het te zien welke jobs er gepland zijn?

• pepijn-dik
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 10-09 14:01
hey Iedereen,

ik heb een vraag ik wil een ac dimmer gaan kopen:

http://www.benl.ebay.be/i...1db128:g:WT4AAOSwYlRZGXXF

deze komt dan aan een arduino uno te hangen met een ethernet board.
nu zou ik deze graag aan mijn openhab2 willen kopelen.

zelf ben ik erg nieuw in dit gebied nu na weken op google zoeken en youtube filmpjes kijken kom ik er nog steeds niet uit. :(

dacht zelf dat mqqt de beste oplossing is :>

Hoop dat iemand mij zou kunnen helpen hier mee heb ondertussen de helft van dit topic gelezen en zover ik zag ging het nog niet hier over :D )

• SiErRa
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 16:22
@pepijn-dik Arduino's aan OpenHAB koppelen gaat met MQTT wel praktisch, je zou het ook via HTTP calls kunnen doen op de rest api.

Maar wat wil je met deze oplossing doen? Heb je 1 plek waar de bedrading van 8 lampen uit komen? Om deze 8 voudige dimmer te kunnen gebruiken?

Sierra Level 85 Hunter @ Executus EU

• Mecallie
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22-09 21:29

Mecallie

Look out!

Hoi,

Ik ben van plan om over te stappen van Domoticz naar OpenHAB (of in elk geval om dat te proberen).
Ik heb al een OpenHAB draaien op een RPI3. Op dit moment heb ik er 1 lifx lamp in staan. Maar ik kom niet helemaal uit de drie web interfaces, en ik mis nog steeds de website met de daadwerkelijke schakelaars.

Ik heb er nog geen uren in gestoken om e.e.a. uit te zoeken, maar ik denk laat ik het dit keer eens anders doen: is er misschien een Tweaker die in de buurt van Emmen/Hoogeveen/Assen (desnoods Groningen) woont die zin heeft om mij eens door de OpenHAB basics te loodsen?

Ik heb er wel een kop koffie voor over :) Of een lekkere Whiskey ;)

Truly great friends are hard to find, difficult to leave, and impossible to forget. G. Randolf

• Mecallie
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22-09 21:29

Mecallie

Look out!

quote:
Thanks, ik ga hem zeker even bekijken.
Maar ik heb gewoon zin om de config een keer door te lopen met iemand die er al ervaring mee heeft. Gewoon een beetje socializen en intussen wat kennis op doen. Maar goed, als er niemand wat doet voor een bakkie pleur houdt het op natuurlijk :P

Truly great friends are hard to find, difficult to leave, and impossible to forget. G. Randolf

• c0rneel
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 17-08 07:26
quote:
Mecallie schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 09:49:
Hoi,

Ik ben van plan om over te stappen van Domoticz naar OpenHAB (of in elk geval om dat te proberen).
Ik heb al een OpenHAB draaien op een RPI3. Op dit moment heb ik er 1 lifx lamp in staan. Maar ik kom niet helemaal uit de drie web interfaces, en ik mis nog steeds de website met de daadwerkelijke schakelaars.

Ik heb er nog geen uren in gestoken om e.e.a. uit te zoeken, maar ik denk laat ik het dit keer eens anders doen: is er misschien een Tweaker die in de buurt van Emmen/Hoogeveen/Assen (desnoods Groningen) woont die zin heeft om mij eens door de OpenHAB basics te loodsen?

Ik heb er wel een kop koffie voor over :) Of een lekkere Whiskey ;)
Die whisky maakt het wel interessant maar ik woon in de buurt van den bosch.

Ik ben ook bezig met een openhab2 te configureren ipv domoticz. De hue binding heb ik al aan de praat en die lampen kan ik schakelen. zwave heb ik nog niet omgehangen aangezien ik de huidige domotica niet voor langere tijd uit wil zetten. Over 4 weken krijg ik m'n domoticz testopstelling weer terug en heb ik een zwave controller over.

Tot die tijd ga ik alles van Hue implementeren, dus alle events etc,
ook wil ik een mqtt binding installeren en dan de domoticz status uitlezen en dan daarop de lichten aansturen. Dan is het straks enkel de input (MQTT) veranderen naar beweging sensoren en dan zwave modules toevoegen

• Dennis
Ik heb vrijdagavond mijn KNX implementatie werkend gekregen. Nu heb ik alleen ruzie om OpenHAB2 aan KNX te koppelen.

Dit is mijn logfile:
2017-09-03 01:53:53.740 [INFO ] [nx.internal.connection.KNXConnection] - Trying to (re-)connect to KNX...
2017-09-03 01:55:54.098 [ERROR] [nx.internal.connection.KNXConnection] - Error connecting to KNX bus: on connect to /172.16.16.102:3671
2017-09-03 01:55:54.099 [WARN ] [nx.internal.connection.KNXConnection] - Initial connection to KNX bus failed!
2017-09-03 01:55:54.099 [INFO ] [nx.internal.connection.KNXConnection] - KNX link will be retried in 15 seconds
2017-09-03 01:55:54.102 [ERROR] [tuwien.auto.calimero                ] - KNXnet/IP Tunneling 172.16.16.102:3671: communication failure on connect
java.net.BindException: Cannot assign requested address (Bind failed)
	at java.net.PlainDatagramSocketImpl.bind0(Native Method)[:1.8.0_131]
	at java.net.AbstractPlainDatagramSocketImpl.bind(AbstractPlainDatagramSocketImpl.java:93)[:1.8.0_131]
	at java.net.DatagramSocket.bind(DatagramSocket.java:392)[:1.8.0_131]
	at java.net.DatagramSocket.<init>(DatagramSocket.java:242)[:1.8.0_131]
	at tuwien.auto.calimero.knxnetip.ClientConnection.connect(ClientConnection.java:147)[194:org.openhab.binding.knx:1.10.0.201705190111]
	at tuwien.auto.calimero.knxnetip.KNXnetIPTunnel.<init>(KNXnetIPTunnel.java:131)[194:org.openhab.binding.knx:1.10.0.201705190111]
	at tuwien.auto.calimero.link.KNXNetworkLinkIP.<init>(KNXNetworkLinkIP.java:142)[194:org.openhab.binding.knx:1.10.0.201705190111]
	at org.openhab.binding.knx.internal.connection.KNXConnection.connectByIp(KNXConnection.java:292)[194:org.openhab.binding.knx:1.10.0.201705190111]
	at org.openhab.binding.knx.internal.connection.KNXConnection.connect(KNXConnection.java:179)[194:org.openhab.binding.knx:1.10.0.201705190111]
	at org.openhab.binding.knx.internal.connection.KNXConnection.updated(KNXConnection.java:448)[194:org.openhab.binding.knx:1.10.0.201705190111]
	at org.apache.felix.cm.impl.helper.ManagedServiceTracker.updated(ManagedServiceTracker.java:189)[3:org.apache.felix.configadmin:1.8.12]
	at org.apache.felix.cm.impl.helper.ManagedServiceTracker.updateService(ManagedServiceTracker.java:152)[3:org.apache.felix.configadmin:1.8.12]
	at org.apache.felix.cm.impl.helper.ManagedServiceTracker.provideConfiguration(ManagedServiceTracker.java:85)[3:org.apache.felix.configadmin:1.8.12]
	at org.apache.felix.cm.impl.ConfigurationManager$UpdateConfiguration.run(ConfigurationManager.java:1772)[3:org.apache.felix.configadmin:1.8.12]
	at org.apache.felix.cm.impl.UpdateThread.run0(UpdateThread.java:141)[3:org.apache.felix.configadmin:1.8.12]
	at org.apache.felix.cm.impl.UpdateThread.run(UpdateThread.java:109)[3:org.apache.felix.configadmin:1.8.12]
	at java.lang.Thread.run(Thread.java:748)[:1.8.0_131]

Mijn config is vrij basic en precies zoals in de tutorials:
ip=172.16.16.102
busaddr=15.15.15
ignorelocalevents=true
type=TUNNEL
localIp=172.16.11.17

Ik draai trouwens op Debian en ik heb een MDT IP router. Pingen werkt gewoon. Heeft iemand een idee?

• pepijn-dik
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 10-09 14:01
quote:
SiErRa schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 19:22:
@pepijn-dik Arduino's aan OpenHAB koppelen gaat met MQTT wel praktisch, je zou het ook via HTTP calls kunnen doen op de rest api.

Maar wat wil je met deze oplossing doen? Heb je 1 plek waar de bedrading van 8 lampen uit komen? Om deze 8 voudige dimmer te kunnen gebruiken?
Heb inderdaad 1 plek waar alle bedraing van 8 lampen uit komen deze zou je dan per 1 kunnen bedienen heeft de verkoper mij verteld,

vraag mij echter af hoe ik via mqtt een goed werkend dimmer srcipt kan maken. :'(
Kom daar namelijk niet helenmaal uit.
heb nu wel al andere dingen gekoppeld aan openhab2 ook via openhab2 maar dat waren simpelen dingen zoals, de sonoff (met een eigen firmware)

pepijn-dik wijzigde deze reactie 06-09-2017 12:52 (20%)

• teaser
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 15:28
quote:
Dennis schreef op zondag 3 september 2017 @ 02:03:
Ik heb vrijdagavond mijn KNX implementatie werkend gekregen. Nu heb ik alleen ruzie om OpenHAB2 aan KNX te koppelen.

Dit is mijn logfile:
2017-09-03 01:53:53.740 [INFO ] [nx.internal.connection.KNXConnection] - Trying to (re-)connect to KNX...
2017-09-03 01:55:54.098 [ERROR] [nx.internal.connection.KNXConnection] - Error connecting to KNX bus: on connect to /172.16.16.102:3671
2017-09-03 01:55:54.099 [WARN ] [nx.internal.connection.KNXConnection] - Initial connection to KNX bus failed!
2017-09-03 01:55:54.099 [INFO ] [nx.internal.connection.KNXConnection] - KNX link will be retried in 15 seconds
2017-09-03 01:55:54.102 [ERROR] [tuwien.auto.calimero                ] - KNXnet/IP Tunneling 172.16.16.102:3671: communication failure on connect
java.net.BindException: Cannot assign requested address (Bind failed)
	at java.net.PlainDatagramSocketImpl.bind0(Native Method)[:1.8.0_131]
	at java.net.AbstractPlainDatagramSocketImpl.bind(AbstractPlainDatagramSocketImpl.java:93)[:1.8.0_131]
	at java.net.DatagramSocket.bind(DatagramSocket.java:392)[:1.8.0_131]
	at java.net.DatagramSocket.<init>(DatagramSocket.java:242)[:1.8.0_131]
	at tuwien.auto.calimero.knxnetip.ClientConnection.connect(ClientConnection.java:147)[194:org.openhab.binding.knx:1.10.0.201705190111]
	at tuwien.auto.calimero.knxnetip.KNXnetIPTunnel.<init>(KNXnetIPTunnel.java:131)[194:org.openhab.binding.knx:1.10.0.201705190111]
	at tuwien.auto.calimero.link.KNXNetworkLinkIP.<init>(KNXNetworkLinkIP.java:142)[194:org.openhab.binding.knx:1.10.0.201705190111]
	at org.openhab.binding.knx.internal.connection.KNXConnection.connectByIp(KNXConnection.java:292)[194:org.openhab.binding.knx:1.10.0.201705190111]
	at org.openhab.binding.knx.internal.connection.KNXConnection.connect(KNXConnection.java:179)[194:org.openhab.binding.knx:1.10.0.201705190111]
	at org.openhab.binding.knx.internal.connection.KNXConnection.updated(KNXConnection.java:448)[194:org.openhab.binding.knx:1.10.0.201705190111]
	at org.apache.felix.cm.impl.helper.ManagedServiceTracker.updated(ManagedServiceTracker.java:189)[3:org.apache.felix.configadmin:1.8.12]
	at org.apache.felix.cm.impl.helper.ManagedServiceTracker.updateService(ManagedServiceTracker.java:152)[3:org.apache.felix.configadmin:1.8.12]
	at org.apache.felix.cm.impl.helper.ManagedServiceTracker.provideConfiguration(ManagedServiceTracker.java:85)[3:org.apache.felix.configadmin:1.8.12]
	at org.apache.felix.cm.impl.ConfigurationManager$UpdateConfiguration.run(ConfigurationManager.java:1772)[3:org.apache.felix.configadmin:1.8.12]
	at org.apache.felix.cm.impl.UpdateThread.run0(UpdateThread.java:141)[3:org.apache.felix.configadmin:1.8.12]
	at org.apache.felix.cm.impl.UpdateThread.run(UpdateThread.java:109)[3:org.apache.felix.configadmin:1.8.12]
	at java.lang.Thread.run(Thread.java:748)[:1.8.0_131]

Mijn config is vrij basic en precies zoals in de tutorials:
ip=172.16.16.102
busaddr=15.15.15
ignorelocalevents=true
type=TUNNEL
localIp=172.16.11.17

Ik draai trouwens op Debian en ik heb een MDT IP router. Pingen werkt gewoon. Heeft iemand een idee?
Lijkt op een probleem met de lokale interface. De server die OH draait heeft een static adres neem ik aan (bij DHCP zou het adres kunnen veranderen)?
Je draait op een 'gewone' Debian dus geen Raspbian image voor RPI bv? Misschien een vaag configuratieprobleem in Linux dan, ik gok iets met rechten.

• Dennis
quote:
teaser schreef op woensdag 6 september 2017 @ 15:57:
Lijkt op een probleem met de lokale interface. De server die OH draait heeft een static adres neem ik aan (bij DHCP zou het adres kunnen veranderen)?
Hier had het mee te maken. Ik had het LocalIP verkeerd ingevuld, ik was daar een '1' vergeten. |:(.

• teaser
Onlangs voor het eerst met rules aan de slag gegaan, het werd wel eens tijd voor wat hoger niveau logica bovenop mijn KNX installatie.

Ben ik ondertussen weer een hele lading grijze haren rijker... Jezus wat een brakke boel is dat hele rules model zeg.

Om te beginnen is de documentatie vrij summier, wat de leercurve, zelfs voor een ervaren programmeur, vrij hoog maakt. Gelukkig zijn er vele voorbeelden, maar die blinken uit in slechte programmeertechnieken. Niet dat deze ervaren programmeur uit de hoogte wil klinken hoor O-)
Ik had gehoopt dat het mogelijk zou zijn om libraries met logica aan te maken, maar helaas. Gelukkig is er toch de mogelijkheid om met lambda's te werken, maar die hebben ook weer hun eigenaardigheden... Daarstraks uren gezocht op de reden waarom mijn lambda geen resultaten gaf. Uiteindelijk de boel gesimplifieerd tot een simpele 'return waarde'. Nog steeds werkte het niet, en toen begon ik zelfs aan het universum te twijfelen. Tot ik ontdekte dat globaal gedefinieerde waardes niet toegankelijk zijn in een lambda. 8)7 |:( Geen enkele foutmelding in de logging, geen context sensitive hulp daarover in SmartHome designer, niets!

Goed, na veel trial and error heb ik toch wat logica erin gekregen:
- 'Dag', 'Nacht' en 'Schemer'-statussen zetten adhv instelbare uren en lichtwaardes. Deze gebruik ik in mijn KNX systeem (voorlopig enkel) om te beslissen of de orientatieverlichting of de normale verlichting in de gang moet branden bij beweging.
- Detecteren van de status van wasmachine/droogkast/vaatwas en sturen van een berichtje via Telegram als deze klaar zijn.

Het volgende projectje zal iets zijn met m'n Doorbird. Opslaan van foto's/filmpjes bij beweging of zoiets. Berichtje en foto in Telegram als er aangebeld wordt.

• Bigs
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Een ervaren programmeur werkt toch niet met globale variabelen :P

Maar ik herken het ja. OpenHAB 2 is in eerste instantie heel toegankelijk, maar de moeilijkheidsgraad neemt ontzettend snel toe naarmate je er dieper in duikt.

• teaser
quote:
Bigs schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 20:33:
Een ervaren programmeur werkt toch niet met globale variabelen :P
Touché :)
Maar laten we globale variabelen op scriptniveau even gelijktrekken (constante) fields op classniveau ;)

Is de JSR223 scripting misschien een goed alternatief? Kun je daar properder mee scripten? Ik heb het nog niet echt bekeken.

• teaser
Zonet weer eens liggen klooien, deze keer met restoreOnStartup van de persistence service. Om anderen niet met dezelfde lijdensweg te laten zitten, wil ik hier even het probleem en de oplossing uitleggen.

Ik heb items zoals deze die ik wil restoren na een startup:
code:
1
2
3
Switch Logic_Day                    "Dag"                           (gLogic)                { knx="0/0/100" }
Switch Logic_Twilight               "Schemering"                    (gLogic)                { knx="0/0/101" }
Switch Logic_Night                  "Nacht"                         (gLogic)                { knx="0/0/102" }

Mijn persist config zag er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Strategies
{
    everyDay    : "0 0 0 * * ?"

default = everyChange
}

Items
{
    * : strategy = everyChange, everyDay
    Logic_* : strategy = restoreOnStartup
}

Het probleem zat em in het feit dat ik dacht dat je de item names kunt masken. In de OpenHAB documentatie is er een voorbeeld met "Temperature* : strategy = ...". Hier is echter "Temperature" een groep, en niet deel van de item names. De correcte config is dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
(...)

Items
{
    * : strategy = everyChange, everyDay
    gLogic* : strategy = restoreOnStartup
}

Als verdere noot (al is het wellicht verholpen door de jaren heen): Iets dergelijks werkte dan weer niet bij my met MySQL, dus daar heb ik alle items los in.

Verder, persistence van schakelaars zou ook niet werken met RRD4J persistence. Let daar dus op.

• Klein_Kipje
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 21:51
Hai allen,
Ik ben sinds een maandje ook begonnen met openhab2, op zich lukt het allemaal wel, bedienen van mijn verlichting (nikobus), squeezebox,tv etc gaat allemaal voorspoedig. Heb alleen een probleempje waar ik zelf niet uitkom.
Heb Transitions geinstalleerd , Astro binding, en door de combi werkt het openhab panel niet (meer).

Als ik astro.items weghaal of transistions uninstall werkt het wel.

Na een redelijke zoektoch blijken meer mensen dit probleem te hebben en de oplossing is blijkbaar in het items file de %d te vervangen door %.0f
Alleen begrijp ik dus niet wat ze hier mee bedoelen, de combo %d heb ik sowieso niet in het file.

Of is het ergens anders mogelijk om vertalingen in/door te voeren ?

www.weitjerock.com

Pagina: 1 ... 11 12 13 Laatste

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True