Zo, het was toch rot weer, dus ik dacht laat ik openHab 2.1 eens gaan installeren
Het upgraden van 2.0 naar 2.1 ging erg eenvoudig onder Ubuntu 16.04 LTS:
code:
1
2
| apt-get update
apt-get upgrade |
Daarna toch maar een herstart van openhab2 gedaan, want dan weet je zeker dat dat ding goed is gestart.
Daarna de AirQuality binding toegevoegd en het voorbeeld exact overgenomen. Tot mijn verbazing werkte dit in één keer. Wat niet werkte is Habmin in Edge, dus het werd Chrome om verder te werken. Vreemd genoeg werkt de rest wel in Edge...
Maar goed, wat ik toen nog niet doorhad was dat de openhab.log file zich razendsnel aan het vullen was met stackdumps. Het is openHab, dus vreemd is dat niet.
Het betrof de HomeKit bridge. En ja, die deed het dus helemaal niet meer op mijn iPhone.
code:
1
2
| 2017-07-02 14:11:21.578 [WARN ] [rg.eclipse.smarthome.core.autoupdate] - FrameworkEvent WARNING - org.eclipse.smarthome.core.autoupdate
org.osgi.framework.ServiceException: org.apache.felix.scr.impl.manager.SingleComponentManager.getService() returned a null service object |
En even verderop in de logfile kloppen de credentials niet meer:
code:
1
2
| 2017-07-02 15:02:06.988 [ERROR] [ulfe.hap.impl.pairing.PairingManager] - Exception encountered while processing pairing request
com.nimbusds.srp6.SRP6Exception: Bad client credentials |
Tja, ik heb niks veranderd, dus hoezo kloppen die niet meer?
Dan maar opnieuw koppelen door de HomeKit addon ff te de- en herinstalleren.
Tja, dat lijkt te lukken, maar daarna zegt de Woning App dat het een ongeldig accessoire is.
En ondertussen loopt de logfile voller en voller:
code:
1
2
3
4
5
6
| 2017-07-02 16:14:05.005 [INFO ] [core.karaf.internal.FeatureInstaller] - Uninstalled 'openhab-misc-homekit'
2017-07-02 16:17:23.767 [ERROR] [org.openhab.io.homekit ] - FrameworkEvent ERROR - org.openhab.io.homekit
java.io.IOException: Exception in opening zip file: /var/lib/openhab2/cache/org.eclipse.osgi/202/0/bundleFile
at org.eclipse.osgi.framework.util.SecureAction.getZipFile(SecureAction.java:305)[org.eclipse.osgi-3.10.101.v20150820-1432.jar:]
at org.eclipse.osgi.storage.bundlefile.ZipBundleFile.basicOpen(ZipBundleFile.java:85)[org.eclipse.osgi-3.10.101.v20150820-1432.jar:]
at org.eclipse.osgi.storage.bundlefile.ZipBundleFile.getZipFile(ZipBundleFile.java:98)[org.eclipse.osgi-3.10.101.v20150820-1432.jar:] |
Het leuke is, die map /202/ bestaat helemaal niet
Op het
forum staat de tip om wat mappen te legen:
"Try stopping openhab, clearing /var/lib/openhab2/cache and. `/var/lib/openhab2/tmp' then starting the service.
edit: To those reading, only clear the folders, do not delete."
Gedaan, maar dat helpt dus helemaal niks.
Ik heb nu andere foutmeldingen waar map /231/ niet bestaat voor het opzoeken van allerhande jar bestanden:
code:
1
2
| 2017-07-02 18:09:34.192 [ERROR] [org.openhab.io.homekit ] - FrameworkEvent ERROR - org.openhab.io.homekit
java.io.IOException: Exception in opening zip file: /var/lib/openhab2/cache/org.eclipse.osgi/231/0/.cp/lib/org.bouncycastle.bcprov-jdk15on-1.51.jar |
En wat blijkt nu na zoeken. Al die jars staan in map /232/, niet in /231/.
Dus maar ff een copietje maken:
code:
1
2
| mkdir /var/lib/openhab2/cache/org.eclipse.osgi/231/
cp -r /var/lib/openhab2/cache/org.eclipse.osgi/232/* /var/lib/openhab2/cache/org.eclipse.osgi/231/* |
En dan weer een herstart van openhab2.
De foutmeldingen zijn nu weg, maar werken homaar natuurlijk
Verder zoeken, en toen kwam ik tegen dat mogelijk de pairing van slag is:
code:
1
2
3
| ssh openhab@localhost -p 8101
pass: habopen
smarthome:homekit clearPairings |
En ja hoor, eindelijk ziet mijn iPhone weer openhab!
De twee dingen uit de Air Quality, nl temp en humi zijn nu zowaar zichtbaar in mijn Woning App!
Het was dus weer een gezellige 6 uur zoeken.
Nu nog verder uitvinden hoe die accessoires heten in HomeKit om ook andere dingen goed te koppelen aan openHab. Het kunnen er maar 100 zijn heb ik ergens gelezen, en dat is hopelijk genoeg
EDIT 1:
Het was van korte duur:
code:
1
2
3
| 2017-07-02 21:08:46.352 [ERROR] [lfe.hap.impl.connections.HttpSession] - Could not handle request
java.lang.NullPointerException
at java.util.Collections$UnmodifiableMap.<init>(Collections.java:1446)[:1.8.0_131] |
Crash en burn, en HomeKit doet het al niet meer... Staat weer op ongeldig en is vervolgens weer niet vindbaar vanaf de iPhone. Gaat lekker zo
EDIT 2:
Na een clearPairings en een herstart van openHAB doet het het weer. Nu eens kijken voor hoelang.
Echt stabiel is het (nog steeds) niet, maar wie weet
[
Voor 5% gewijzigd door
Mars Warrior op 04-07-2017 12:25
. Reden: Crashed al weer! En weer gefixed! ]