Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimzz
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-04 03:28
Ik ben vorige week begonnen met OpenHAB en vind het tot nu toe prachtig wat de mogelijkheden zijn vooral icm homekit. Echter heb ik een vraag (ik ben een noob wat dit betreft).

Ik heb een WoL en Exec binding. Nu lukt het me om mijn pc over het netwerk aan te zetten (of via siri) en dat werkt feilloos. Echter lukt het me niet om een shutdown commando te sturen.

Volgens de documentatie hoef je geen dingen in te stellen behalve een item aan te maken. Mijn huidige item is als volgt (let op dit is for testing only en ben noob dus reken me nog niet af op de slechte code).

Switch JimzzPC "PC Jimmy" [ "Switchable" ] { wol="192.168.0.255#74-D4-35-FE-8E-88", exec=">[OFF:shutdown -s -m \\\\192.168.0.134 -t 0 -f]" }

Ik heb geen things toegevoegd, enkel een item. Zoals ik al zei het aanzetten van de pc is geen probleem, het gaat me enkel om de shutdown command. (OpenHAB staat op Windows Server 2016).

Iemand die hier meer verstand van heeft wat ik kan doen om het commando uit te voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjuhh
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-04 09:14
Lukt het vanaf de console van je server wel om een remote shutdown uit te voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:44
Format van exec kan soms tricky zijn als er spaties in zitten. Wat ik vaak doe is een los script maken (een .cmd in jouw geval), die testen. En dan dat script aanroepen zonder verdere parameters.

Is er trouwens een reden dat je de oude 1.x syntax gebruikt?

https://www.openhab.org/addons/bindings/exec/#channels
Probeer het eens met deze syntax met een Thing en Item definition.

[ Voor 32% gewijzigd door CyBeRSPiN op 05-07-2018 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimzz
Ik had t niet eens in de gaten dat het een 1.x syntax was :P. Zoals ik al zei, pas twee weken geleden begonnen met OpenHAB. Maar ik heb al ergens gevonden dat je met things moet werken inderdaad. Straks eens even proberen. Overigens als ik het commando uitvoer op mijn winserver via cmd of powershell dan werkt het wel gewoon. Ik ga er straks weer mee aan de slag. Jammer dat ik deze software (en de sonoffjes) niet jaren geleden al kende :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@jimzz ja OpenHAB was al niet echt eenvoudig, maar met de overgang van 1.x naar 2.x is het er niet duidelijker op geworden. Tot voor kort was de Exec binding er volgens mij nog niet voor 2.x, dat kan verklaren dat je ergens de 1.x syntax bent tegengekomen.

Maar het is heel verslavend als je eenmaal begint met dingen inregelen :)

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeRSPiN op 05-07-2018 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimzz
@CyBeRSPiN exactly, ben nachten bezig geweest documentatie door te nemen en heb de eerste apparaten kunnen toevoegen en ook homekit werkend (al geeft ie nog regelmatig no response aan, maar zag dat dat kan liggen aan de hub) en na de eerste 4 apparaten aangesloten te hebben wil ik meer :P. Verslavend inderdaad haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnord
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-06 16:57
Hier al tweakers ervaring met de 2.4.0 release?

Ik heb gister mijn VM terug ge-restored vanwerge de Netatmo binding die niet lekker fungeerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@arnord 2.3.0 is net uit. 2.4 is de komende versie, ik ga pas over ie officieel uit is en er aanleiding voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnord
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-06 16:57
2.4.0 is beschikbaar als unstable. en ja inderdaad kan wat bugs verwachten.
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 20:52:
@arnord 2.3.0 is net uit. 2.4 is de komende versie, ik ga pas over ie officieel uit is en er aanleiding voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:58
Ik zit hier met een nog oudere versie in combinatie met KNX, en alles werkte maar sinds een paar dagen is blijkbaar de software van Sonos geupdated waardoor de integratie van "alles uit" naar de Sonos luidsprekers niet meer werkt. In combinatie met het feit dat ergens na versie 2.0 ze de KNX binding zwaar gerefactored hebben ben ik wat huiverig...

downloads: OpenHAB 2.3.0
Last but not least: The very first binding that was written in 2010 for openHAB has finally been migrated to a fully 2.x compatible implementation: KNX! This new implementation not only makes it possible to also configure the KNX integration through the Paper UI, it furthermore supports reading information from physical KNX addresses, such as manufacturer and firmware ids and it can also ping those addresses in order to determine whether the devices are still available on the bus.
Ik draai op dit moment op 2.0.0-1 en zou dus eens moeten gaan updaten.

Iemand bekend met grote problemen bij een overstap van deze versie naar de huidige (2.3 of 2.4 (?)). Met name herconfigureren van dingen, items en things etc.

Werkt de "oude" manier altijd als een binding vernieuwd is? Ik voel er namelijk nog niet veel voor om in midden-zomer mijn hele KNX installatie terug opnieuw in OpenHAB in te gaan kloppen, dat kostte me verdorie al heel wat tijd de eerste keer.

Nog iets bijzonders van OpenHAB icm Sonos is nu dat alle speakers online zijn (behalve een Play 5 die recent onder RMA vervangen is, maar die krijg ik ook niet meer mee in het verhaaltje van things en items (unitialized)

[ Voor 30% gewijzigd door HyperBart op 05-08-2018 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrQcue
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-05 08:21
Ik ben me aan het orienteren voor home automation met openhab. Is er iemand die een tablet heeft (ipad) als bedieningspaneel heeft waarvan het scherm aangaat door een trigger vanuit openhab? Mijn doel is om, als de bel gaat (doorbird), het scherm van de ipad aan gaat en zowel het beeld van de doorbird laat zien alswel van een andere beveiligingscamera.

Is dat mogelijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-06 16:18
[b][message=56036909,noline]

Ik draai op dit moment op 2.0.0-1 en zou dus eens moeten gaan updaten.

Iemand bekend met grote problemen bij een overstap van deze versie naar de huidige (2.3 of 2.4 (?)). Met name herconfigureren van dingen, items en things etc.
Als je al van 1.x naar 2.x bent gegaan dan zal het wel meevallen. De 2.3 naar 2.4 kostte mij geen enkele moeite i.i.g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-06 16:18
MrQcue schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 22:49:
Ik ben me aan het orienteren voor home automation met openhab. Is er iemand die een tablet heeft (ipad) als bedieningspaneel heeft waarvan het scherm aangaat door een trigger vanuit openhab? Mijn doel is om, als de bel gaat (doorbird), het scherm van de ipad aan gaat en zowel het beeld van de doorbird laat zien alswel van een andere beveiligingscamera.

Is dat mogelijk ?
Anders dan via een notificatie niet zou ik zeggen. Maar dan moet je altijd klikken en eventueel unlocken.

Anoniem: 1107483

Hoi,

Ben net begonnen met openhab, wil dolgraag die slimme meter uitlezen maar ik krijg het maar niet voor elkaar.

De add-on gedownload en geïnstalleerd maar als ik de DSMR wil toevoegen aan Things dan zie ik alleen een lege balk, op het www kon ik nergens een antwoord vinden. Met Domoticz lukt het wel maar zou liever openhab willen gebruiken.

Iemand een hint?

Bvd
SiErRa schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 10:07:
Wel rustig hier de laatste tijd, iedereen helemaal tevreden met OpenHAB of over overgestapt naar iets anders?

Maar in ieder geval, OpenHAB 2.3 is uit: https://www.openhab.org/b...-openhab-2-3-release.html

- Eindelijk goede ondersteuning, en automatisch omrekenen van eenheden. Wel mooi uitgewerkt vind ik.
- Google Assistant support
- KNX plugin is nu echt OpenHAB 2

Helaas is de 2.0 versie van de DSMR plugin net niet meegekomen, hangt nog op wat reviewcommentaar.
Maar de 1.0 versie werkt ook prima.

Zelf de laatste tijd weinig mee bezig geweest, maar alles draait stabiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-06 14:13
Anoniem: 1107483 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 09:41:
Hoi,

Ben net begonnen met openhab, wil dolgraag die slimme meter uitlezen maar ik krijg het maar niet voor elkaar.

De add-on gedownload en geïnstalleerd maar als ik de DSMR wil toevoegen aan Things dan zie ik alleen een lege balk, op het www kon ik nergens een antwoord vinden. Met Domoticz lukt het wel maar zou liever openhab willen gebruiken.

Iemand een hint?

Bvd

[...]
Hoe lees jij je slimme meter uit?

Je kan niet maar zo een DSMR plugin toevoegen en hopen dat het werkt :+

zorg er eerst voor de je je meter kan uitlezen via een los programma oid. daarna pas integreren in OH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Anoniem: 1107483 Ik heb zelf ook OpenHAB en een slimme meter. Ik kan je van harte aanraden om dit project te gebruiken: https://dsmr-reader.readt...l/latest/screenshots.html Geweldige software, biedt heel veel inzicht.
O.a. op mijn verzoek heeft de ontwikkelaar webservices toegevoegd die je vervolgens in OpenHAB kunt aanspreken om de actuele standen en gebruik etc. weer te kunnen geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Anoniem: 1107483 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 09:41:

En je hebt ook zo'n kabeltje van de slimme meter naar je OpenHAB computer?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:59
CyBeRSPiN schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:25:
@Anoniem: 1107483 Ik heb zelf ook OpenHAB en een slimme meter. Ik kan je van harte aanraden om dit project te gebruiken: https://dsmr-reader.readt...l/latest/screenshots.html Geweldige software, biedt heel veel inzicht.
O.a. op mijn verzoek heeft de ontwikkelaar webservices toegevoegd die je vervolgens in OpenHAB kunt aanspreken om de actuele standen en gebruik etc. weer te kunnen geven.
Die is wel mooi inderdaad. Wel jammer dat er geen ondersteuning is voor een bruto productie meter. Zodra de zon op m'n zonnepanelen gaat schijnen kloppen de grafieken dus niet meer.

Ik doe dat nu maar zelf... P1 uitlezen en dan verrekenen (NodeRED) met opwek wat m'n productiemeter aangeeft en dan wegschrijven in InfluxDB en met Grafana grafieken van maken.

Jazeker, zonder kabel geen data op mijn pi3 ;-) Ik heb het wel werkend gehad op domoticz maar wil graag mijn focus verleggen op Openhab, vooralsnog is dat voor mij nieuw en met de huidige documentatie krijg ik het niet aan de praat.
Dennis schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:31:
[...]

En je hebt ook zo'n kabeltje van de slimme meter naar je OpenHAB computer?

Hoi,

Ziet er strak uit, heb ik wel oren naar. Zonnepanelen heb ik niet dus lijkt mij prima optie.
Nu nog zien te achterhalen hoe ik dit werkend krijg ;-)

Hoe heb jij dit geconfigureerd in Openhab?
Ik maak gebruik van een Rasp.PI3 met openHabian

bvd

Dehler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Anoniem: 1107483 ik gebruik MQTT om actuele metingen weer te geven. En HTTP om de dagtotalen en kosten op te vragen:

dsmr.items
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Number dsmr_kw  { mqtt="<[mosquitto:dsmr/reading/electricity_currently_delivered:state:default]" }
Number dsmr_watt "Energiegebruik [%s W]" <energy> (gPersist)
Number dsmr_stroom_1  "Meterstand (laag) [%.2f kWh]" { mqtt="<[mosquitto:dsmr/reading/electricity_delivered_1:state:default]" }
Number dsmr_stroom_2  "Meterstand (hoog) [%.2f kWh]" { mqtt="<[mosquitto:dsmr/reading/electricity_delivered_2:state:default]" }
Number dsmr_gas "Meterstand [%.3f m³]" { mqtt="<[mosquitto:dsmr/reading/extra_device_delivered:state:default]" }

Number dsmr_dagkosten_stroom1 "Kosten [€ %.2f]"  { http="<[http://openhab2.thuis.void:8100/api/v2/consumption/today{X-AUTHKEY=QVPV..8EX}:60000:JSONPATH($.electricity1_cost)]" }
Number dsmr_dagkosten_stroom2 "Kosten [€ %.2f]"  { http="<[http://openhab2.thuis.void:8100/api/v2/consumption/today{X-AUTHKEY=QVPV..EX}:60000:JSONPATH($.electricity2_cost)]" }
Number dsmr_dagkosten_gas "Kosten [€ %.2f]"  { http="<[http://openhab2.thuis.void:8100/api/v2/consumption/today{X-AUTHKEY=QVPV..EX}:60000:JSONPATH($.gas_cost)]" }

Number dsmr_dagkosten "Kosten totaal vandaag [€ %.2f]" <piggybank> { http="<[http://openhab2.thuis.void:8100/api/v2/consumption/today{X-AUTHKEY=QVPV....8EX}:60000:JSONPATH($.total_cost)]" }

default.sitemap
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
..
Frame label="Huis" {
    Group label="Energiegebruik" item=dsmr_watt {
      Frame label="Stroom" {
        Default item=dsmr_watt
        Default item=dsmr_stroom_1
        Default item=dsmr_dagkosten_stroom1
        Default item=dsmr_stroom_2
        Default item=dsmr_dagkosten_stroom2

}
      Frame label="Gas" {
        Default item=dsmr_gas
        Default item=dsmr_dagkosten_gas
      }
      Frame label="Kosten" {
        Default item=dsmr_dagkosten
      }
    }
  }
..

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeRSPiN op 24-08-2018 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sfinx
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 16:26
Gaaf pakket! Net ook even geïnstalleerd. Data input via MQTT was ook handig geweest, krijg de data nu binnen via ESP8266 die aan de meter hangt. Maar via http binding in openHAB is daar ook wel wat op te verzinnen, zie onder :)

code:
1
String  EnergieLogToDsmReader   http=">[*:POST:<DSM reader host:port>/api/v2/datalogger/dsmrreading{X-AUTHKEY=<authkey>&Content-Type=application/x-www-form-urlencoded}:JS(toDsmReader.js)]"}

toDsmReader.js:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
(function(input) {
     //var input = "{\"powerConsumptionLowTariff\": 3490278,\"powerConsumptionHighTariff\": 4235362,\"powerProductionLowTariff\": 0,\"powerProductionHighTariff\": 0,\"CurrentPowerConsumption\": 162,\"CurrentPowerProduction\": 0}";
    var json = JSON.parse(input);

var timestamp = new Date().toISOString();
    var parameters = "timestamp=" + timestamp + "&electricity_currently_delivered=" + (json.CurrentPowerConsumption/1000) + "&electricity_currently_returned=" + (json.CurrentPowerProduction/1000) + "&electricity_delivered_1=" + (json.powerConsumptionLowTariff/1000) + "&electricity_delivered_2=" + (json.powerConsumptionHighTariff/1000) + "&electricity_returned_1=" + (json.powerProductionLowTariff/1000) + "&electricity_returned_2=" + (json.powerProductionHighTariff/1000);

return parameters;
})(input)

Hippos are apparently just rage filled hate tanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@sfinx maak gerust een issue aan in het GitHub project voor data invoer via MQTT, de auteur is zeer ontvankelijk voor verbetervoorstellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ga er vanavond effe mee aan de slag, dank voor de tips!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-06 22:32
Bij deze toch ook wat positievere feedback op OpehHab.
De overstap van 1.9 naar 2.0 was een beetje stroef maar nu met 2.3 lijkt het toch wel weer de goede kant op te gaan. Upgraden is duidelijk meer over na gedacht. Aantal bindings blijft groeien. En Habmin is nog steeds 1 van de fijnere UI's die ik heb gezien.

Ook deze binding wil ik even onder aandacht brengen. Vooral het pushen van text naar je Alexa's kan erg handig zijn:
https://www.openhab.org/addons/bindings/amazonechocontrol/

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:19
Aanvullend op die binding, in geval van 2fa stopt deze na 5-7 dagen. Opnieuw valideren is echter easy. Als Amazon nu eens app-passwords zou toestaan ;)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-06 18:17
Ik ben ook begonnen met mijn eerste stapjes met openhab, maar ik sukkel vnl welke hardware ik nu precies nodig heb.

Als eerste testcase zou ik een (buiten)lamp willen laten schakelen aan de hand van de zonsondergang.
Maw: als de zon onder gaat, laat dan een buitenlamp branden tot middernacht en ga dan uit.

Mijn bedoeling is openhab op een raspberry pi te installeren en een eenvoudige E27 fitting LED lamp in het armatuur te draaien (buitenarmatuur / IP65). Dit armatuur wordt dan van stroom voorzien door een schakelaar die constant aan staat, maar de sturing gebeurt dmv openHAB.

De raspberry pi is reeds besteld, maar het is mij onduidelijk welke hardware ik nu naast de lamp en raspberry pi nog nodig heb.

Ik heb naar lampen van de verschillende leveranciers zitten kijken zoals Ikea Tradfri, Philips Hue, Osram Lightify, INNR, ....

Het is mij dus niet duidelijk of je nu ook de gateway van het merk nodig hebt om te communiceren met de lampen. Voor alle duidelijkheid: ik heb nog geen enkele lamp of systeem in mijn bezit.

Ter test heb ik openHAB op mijn pc gezet en mijn smartphone en sonos systemen toegevoegd om wat te proberen. Tot zover reikt de ervaring nu...

[ Voor 10% gewijzigd door DinoBe op 29-08-2018 16:52 ]

• Loekie
Ik denk dat je even verder dan de huidige case moet kijken. Wat zou je qua verlichting/schakelen nog meer willen automatiseren. Als het beperkt blijft tot deze case zou ik voor Tradfri gaan vanwege (lage) prijs.
Vermoedelijk heb je dan niet eens openhab nodig voor jouw scenario.

Wil je meer schakelen en daarbij de lokale bediening blijven gebruiken, dan zou ik kijken naar iets van Z-wave of Zigbee(weet niet of hier al inbouwschakelaars/dimmers voor te krijgen zijn).

specs

• DinoBe
Loekie schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 10:39:
Ik denk dat je even verder dan de huidige case moet kijken. Wat zou je qua verlichting/schakelen nog meer willen automatiseren. Als het beperkt blijft tot deze case zou ik voor Tradfri gaan vanwege (lage) prijs.
Vermoedelijk heb je dan niet eens openhab nodig voor jouw scenario.

Wil je meer schakelen en daarbij de lokale bediening blijven gebruiken, dan zou ik kijken naar iets van Z-wave of Zigbee(weet niet of hier al inbouwschakelaars/dimmers voor te krijgen zijn).
Het is inderdaad de bedoeling dat het niet alleen bij het schakelen van 1 lamp of een aantal lampen blijft, maar ik wil het gebruiken als test case / opstapje.

In de toekomst staan zeker volgende zaken nog op het programma:
- verlichting in de living aanpassen. Nu moeten het doen met 2 eenvoudige ikea spotjes, maar da's met de wintermaanden voor de deur lang niet genoeg
- zonsverduistering plaatsen. We hadden hier een voorstel van een lokale leverancier die werkt met Somfy, dus dat zou ook een mogelijk integratie kunnen zijn. De zomer is voorbij, dus het zal voor volgend jaar worden.
- onze cv ketel is ook een aantal jaren oud en zal in de komende 2-5 jaar ook vervangen moeten worden. Een integratie hiermee hou ik ook al in het achterhoofd.

- Ik heb Sonos speakers staan, deze kan ik reeds integreren
- Ik een Plex server staan, deze kan ik ook reeds integreren

Moet ik het dan zo verstaan:
- Ik kies voor Ikea Tradfri verlichting, dus heb ik de Ikea Tradfri Hub nodig, alsook de lamp(en). Deze kunnen op 'zichzelf' werken met de eigen app e.d. maar kunnen gekoppeld worden met openHAB voor meer geavanceerde scenario's.
- Als ik in de toekomst voor zonnewering kies die met Somfy werkt dan heb ik hier ook de Somfy bridge nodig die mee gekoppeld kan worden in openHAB

[ Voor 18% gewijzigd door DinoBe op 30-08-2018 12:06 ]

• Loekie
Dat klopt. Let er vooral ook even op wat je wilt met lokale bediening. Mijn gezin vind het prettig als er in ieder geval handmatig bediend kan worden in geval van uitval van de domotica-controller.
Als je juist liever allin gaat en juist die lokale bediening weg wilt werken dan is domotica in het lichtpunt een goede optie.

specs

• DinoBe
Dank voor de info. Ik heb ook even mijn licht opgestoken op het openHaB forum. Daar vond ik een interessant idee om de muurschakelaar uit te breiden/aan te passen met Z-Wave actuator (geen idee wat het correcte Nederlands is). Zou zouden de bestaande schakelaars kunnen blijven zitten en die kan je dan ook nog lokaal gebruiken en je kan gebruik maken van eender welke lamp.

Dat vind ik best een interessant optie.

Ik had volgende optie gevonden: https://www.robbshop.nl/i...g?sqr=fibaro%20fgs%20222&

dat vind ik best interessant, maar wel behoorlijk duur....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Inbouwschakelaar ;)
Voor verlichting ben ik wel gecharmeerd van de dimmer 2 die met dimbare LED prettig werken. Tip vwb shop: registreer account en abonneer op nieuwsbrief en je hebt korting als je ingelogd bent en krijgt een keer 5€ korting.
Duur: Dat is domotica helaas wel. Qua sensoren kun je echter besparen door andere techniek te gebruiken of zelf te bouwen .

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-06 13:46
In het Home Assistant topic nam de populariteit van Node-RED voor het bouwen van automatiseringen behoorlijk toe, en kwam het voorstel om er een apart topic voor aan te maken.
Omdat Node-RED ook in combinatie met OpenHAB gebruikt kan worden, noem ik het topic hier ook even:

Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica)

• DinoBe
Kleine update:

- Raspberry PI met Raspian Stretch geinstalleerd
- Openhab2 draait er nu op
- De eerste bindings draaien ook: Sonos, Chromecast, Astro, Networking en Z-Wave
- Aeon Z-wave USB stick aangekocht.
- Fibare module 2 switches aangekocht (moet ik nog inbouwen).

Tot nu gaat alles goed maar

- Heb wel eens totaal moeten herbeginnen wegens te veel knoeien met bindings en dergelijke
- De Aeon Z-Wave stick zit blijkbaar op de /dev/ttyAMA0 poort (die toont als connected)
- De Aeon Z-Wave stick zit blijkbaar een 2de keert op de /dev/ttyACM0 poort (toont als disconnected)

Ik heb wel rechten moeten zetten op tty en ... (nog iets) voor de openhab user.
Waarom de Z-Wave er 2 keer tussen staat en of hij nu correct werkt weet ik nog niet.

De fibaro module moet ik nog inbouwen, maar ik ga eens zien of ik nog ergens wat kabel, schakelaar, e.d. heb een testopstelling te maken voordat ik hem inbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DinoBe
Zo dit weekend een testopstelling gemaakt met een Fibaro Double Switch 2, lamp en enkele schakelaar die hier nog lag. Dit alles aangestuurd met OpenHAB op een raspberry Pi. Ik ga niet alles in de muur inbouwen om dan te zien dat het niet werkt.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6nhM42u.jpg

Na 10 tal keer te herbeginnen een aantal belangrijke lessen geleerd:
- Gebruik de raspbian image (lite) die je van https://www.raspberrypi.org/downloads/raspbian/ download.
Via raspbian via NOOBS installeren gaf mij problemen. Ik kon maar geen vast ip adres aan mijn raspberry geven
- Na eerste boot, voer direct een apt-get update en apt-get upgrade uit. SSH werd in raspi-config pas beschikbaar na het uitvoeren van de apt-get update en upgrade.
- Na installatie van openhab, gebruik de simple mode bij Item linking niet. Hoewel het op het eerste zicht nuttig en handig lijkt krijg je een massa van 'dingen' en hun kanalen dat je er in verdwaalt.
- Begin niet direct met config files te knoeien, via Paper UI kom je al een heel eind

Maar het meest heb ik gesukkeld om mijn Fibaro schakelaar aan mijn Aeon Z-Wave USB stick te koppelen. Het pairing proces, ook wel inclusion proces genoemd is niet zo heel duidelijk. Volgens de handleiding van Fibaro diende ik 3x kort na elkaar de schakelaar aan- en af te zetten maar dat werkte maar niet. Na een aantal keer de boel de resetten is het dan toch gelukt door 3x snel, maar ook niet te snel op de B-knop te drukken.

Ik heb dan de rules binding toegevoegd en 2 regels gemaakt: lamp aan bij zonsondergang, lamp uit om half 12.
De lamp ging helaas niet aan bij zonsondergang, waarschijnlijk verkeerde trigger geselecteerd ipv 'if an item changes state' moet waarschijnlijk 'if item triggers event' zijn. Dat zal ik pas vanavond kunnen testen.

Maar de lamp ging wel netjes uit om half 12.

• Daanos
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-11-2022
Na tijdje niet bezig geweest met Openhab2 nu weer druk bezig na een verhuizing en dergelijke. Wat is de software enorm verbetert. Alles werkt nu een stuk beter en soepeler maar een korte vraag. Hoe krijg ik mijn sitemap netter.

ik heb per kamer een (lose) pagina maar wil dan daar de items ordenen door tussen ruimte Frames werken volgens mij niet als je frams gebruikt op de main pagina. En kan je ook lege items toevoegen zodat de temp en hum naast elkaar komen

Openhab2 Badkamer

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
sitemap daan_en_jantine label="Daan en Jantine" {
    Frame label="Begane grond" icon="groundfloor" {
        Text label="Keuken & Eetkamer" icon="kitchen" {
            Switch item=GF_Kitchen_Light_plafonspots
            Switch item=GF_Dining_Light
            Switch item=GF_Kitchen_Light_werkblad
            Switch item=GF_Kitchen_Light_kastjes
            Text item=Therm_Temp 
            Text item=Therm_Hum
        }
        Text label="Badkamer" icon="bath" {
            Switch item=GF_Bathroom_Light
            Switch item=GF_Bathroom_Light_spiegel
            Switch item=GF_Bathroom_Fan
            Text item=GF_Bathroom_temp
            Text item=GF_Bathroom_hump
            Text item=GF_Bathroom_HT_Battery visibility=[GF_Bathroom_HT_Battery<10]
        }
        Group item=GF_Bathroom
        Group item=GF_Backyard
    }

Frame label="Eerste verdieping" icon="firstfloor" {
        Group item=FF_Hallway
        Group item=FF_MasterBedroom
        Group item=FF_LivingRoom
    }

Frame {

Text label="Heating" icon="heating" {
            Text item=Therm_Temp icon="temperature"
            Text item=Therm_Hum icon="humidity"
            Setpoint item=Thermostat_SP label="Verwarmen tot" minValue=4.5 maxValue=30 step=0.5 icon="heating"
            Setpoint item=Therm_Min_SP label="Minimaal temp" minValue=4.5 maxValue=30 step=0.5 icon="temperature_cold"
            Setpoint item=Therm_Max_SP label="Maximaale temp" minValue=4.5 maxValue=30 step=0.5 icon="temperature_hot"
            Text item=Thermostat_Last_Conn label="Laaste Connection"
        }

Text label="Instelingen" icon="settings" {
            Text label="Sensors Batterij" icon="batterylevel" {
                Text item=GF_Bathroom_HT_Battery label="Badkamer temp hum"
            }

}
    }
}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DinoBe
DinoBe schreef op maandag 24 september 2018 @ 12:38:
Ik heb dan de rules binding toegevoegd en 2 regels gemaakt: lamp aan bij zonsondergang, lamp uit om half 12.
De lamp ging helaas niet aan bij zonsondergang, waarschijnlijk verkeerde trigger geselecteerd ipv 'if an item changes state' moet waarschijnlijk 'if item triggers event' zijn. Dat zal ik pas vanavond kunnen testen.
Maar de lamp ging wel netjes uit om half 12.
Om even terug te komen op mijn eigen post van een tijdje terug. De rule engine plugin is experimental. De lamp aan laten gaan bij zonsondergang werkt dus niet, ze laten uitgaan op een vast gezet tijdstip wel.

Ik heb de rules engine dan maar terug verwijderd en via .rules file de lamp aangestuurd en dat gaat perfect.

Mijn advies: ga niet direct met config files prutsen geldt dus niet, bouw een een sitemap, things, items en rules en stuur daar alles mee aan. Zo gruwelijk moeilijk is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@DinoBe precies, dat is ook mijn ervaring.
Zeker als je de VSCode plugin gebruikt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
CyBeRSPiN schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 17:08:
@DinoBe precies, dat is ook mijn ervaring.
Zeker als je de VSCode plugin gebruikt!
Ik heb VSCode draaien op mijn PC en kopieer mijn files over naar mijn Raspberry Pi via WinSCP.
Ik krijg vaak verschillende foutmelding in VScode en ook de autocomplete lijkt het niet doen.

Ik zou eens moeten kijken of:
- wat de foutcodes nu exact zijn
- ik VScode op mijn PC rechtstreeks (via Samba oid) kan laten praten tegen de files op de Raspberry Pi
- Ik OpenHAB op mijn Pc kan laten draaien als dev/test environment en dan de files ovekopieren naar de RP als productie omgeving

Ik ben op dit moment aan het knutselen met mapDB om persistentie te hebben zodat bij een reboot alle rules e.d. behouden blijven. Stel dat je je volledige huis regelt voor je vakantieperiode, de stroom uitvalt (dat zou wel eens kunnen in Belgie :( ;) >:) 8)7 ), dan niets meer gaat voor de komende 14 dagen :s

[ Voor 17% gewijzigd door DinoBe op 04-10-2018 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Hier praat ik direct middels een sambashare met de config voor VSCode.
Een dev/test versus prod is optie als je geen dedicated serial hardware gebruikt als zwave/zigbee sticks etc.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeertjeKlink
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 29-03-2021
Wie o wie kan er mij helpen..
Zit al dagenlang te stoeien om mijn kaku's via raspberry werkend te krijgen.

Ik heb Openhab versie 2.3 en stuur via Pilight mijn Kaku aan. Via Pilight werkt het perfect, echter krijg ik de binding niet werkend zodat ik dit via Openhab aan kan sturen.

Wie kan mij op weg helpen?

Opbouw config.json:

"devices": {
"Schakelaar0": {
"protocol": [ "kaku_dimmer" ],
"id": [{
"id": 17863070,
"unit": 0
}],
"state": "off",
"dimlevel": 3,
"dimlevel-minimum": 3
},

Opbouw rules:
"rules": {},
"gui": {
"Schakelaar0": {
"name": "Veranda",
"group": [ "Living" ],
"media": [ "all" ]
},

Settings.json:
"log-level": 4,
"pid-file": "/var/run/pilight.pid",
"config-file": "/etc/pilight/config.json",
"hardware-file": "/etc/pilight/hardware.json",
"log-file": "/var/log/pilight.log",
"send-repeats": 3,
"receive-repeats": 1,
"webserver-enable": 1,
"webserver-root": "/usr/local/share/pilight",
"webserver-port": 5001,
"webserver-cache": 1,
"webserver-authentication": 0,
"webserver-username": "",
"webserver-password": "",
"whitelist": "",
"update-check": 1,
"standalone": 0,
"port": 5000

Pilight.cfg toegevoegd aan /etc/openhab2/services
kaku.host=123.456.789.101 (is fictief)
kaku.port=5000
kaku.delay=1000

.items aangepast:
Switch Veranda "Veranda" (FF_Bath) {pilight="kaku#Veranda:Schakelaar0"}

Als ik de switch in de sitemap van openhab omzet, gebeurd er echter niks.
Hoe kan ik onderzoeken waar het aan ligt of wie heeft het gouden ei al ooit eens gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Laatst online: 10:54
https://www.openhab.org/a...t1/#binding-configuration

In dat example wordt, vermoed ik, de name vanuit Pilight weggelaten. Dus ik zou eens enkel Schakelaar0 proberen. Verder weet ik niet of port 5000 nog goed is. je webserver zit op 5001, dus dat zou ook een poging waard zijn.

Verder, kijk eens of je een log kan openen. OpenHAB schijft errors, bijvoorbeeld verbinding, wel ergens weg en dat is dan ook de eerste plek om te kijken als er wat mis gaat. Want als je een error in de log ziet, dan weet je in ieder geval wat en waar het mis gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
PeertjeKlink schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 20:06:.items aangepast:
Switch Veranda "Veranda" (FF_Bath) {pilight="kaku#Veranda:Schakelaar0"}

Als ik de switch in de sitemap van openhab omzet, gebeurd er echter niks.
Hoe kan ik onderzoeken waar het aan ligt of wie heeft het gouden ei al ooit eens gevonden?
Volgens mij klopt je item definitie niet, zou dit moeten zijn:

Switch Veranda "Veranda" (FF_Bath) {pilight="kaku#Schakelaar0"}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PorschefanRoel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-05 14:31
Hallo iedereen,

Ik lees dit topic al een tijdje mee en heb ook al het een en ander aan mijn OpenHAB hangen, denk aan Switches, Temperatuur en Humidity meters (Allen Sonoff aparaten waar Tasmota op draait).

Nu heb ik sinds kort ook een AC Dimmer (Tuya met daarop Tasmota) erbij zitten, maar hierbij loop ik tegen een probleem aan, het ontvangen van de Dimmer waarde in OpenHAB gaat prima, maar het zenden van een nieuwe waarde gaat mis.

Als ik een nieuwe waarde wil instellen worden er namelijk 2 dingen verstuurd:
cmnd/Tuya_kamer/Dimmer 50
cmnd/Tuya_kamer/Dimmer ON
De eerste moet inderdaad verzonden worden, maar de ON naar mijn idee niet, deze wordt namelijk door Tasmota geinterperteerd als een 1, waardoor de dimmer heel kort naar 50% gaat en daarna terugspringt naar 1%.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat alleen die eerste waarde verzonden wordt?

Dit is mijn configuratie in OpenHAB:
Dimmer KamerPlafondLamp "Kamer Plafond [%d%%]" <light> ["Lighting"] {mqtt=">[mosquitto:cmnd/Tuya_kamer/Dimmer:command:*:default],<[mosquitto:stat/Tuya_kamer/RESULT:state:JSONPATH($.Dimmer)]"}
Het item in de sitemap is alsvolgt:
Slider item=KamerPlafondLamp
Ik dacht eerst dat ik de * misschien moet vervangen door DecimalType, maar toen verzond Openhab beide commando's niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomePlayer
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-08-2022
Status things, moeten opgevraagd worden en I'm lost in the woods. input gevraagd.

De situatie;
Het huidige systeem is van ISYGLT een bedraad systeem, robust maar niet echt van deze tijd.
Het hart van deze installatie is de MA-IP-2-master.

Mijn intentie is altijd al geweest om een RPI te gaan gebruiken en langzaam de ISYGLT componenten te vervangen.
Er zijn volgens mij 2 opties; a:MODbus b:TCP

Met MODbus geen ervaring dus dat wil ik nu (denk ik) laten liggen.

De oplossing zou kunnen liggen in deze string "38912,15162,10797,11296,28460,45568,8,22"
die 8 cijfers zijn eigenlijk 8 * 2 Byte. Dus zou ik 38912 omzetten krijg ik "0":"10011000","1":"10011000"
Waar de cijfers/byte's en bit's voor staan is voor mij klaare taal.

Die gegevens houden de actuele status van mijn lampen deuren dim waardes etc en ik kan ze opvragen door naar http://192.168.1.13/cgi-bin/readpc?p=1 te gaan (Blank page) maar in de source code
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
<html><head><title>r</title><meta http-equiv="expires" content="0">
<script>
function run()
{if(n==top.rfrcount){top.update_anzvalues();top.start_read_values(top.anzreptime);}}
</script></head><body>
<script>
top.r1=[38912,15162,10797,11296,28460,45568,8,22];
top.r2=[0,0,0,0,0,0,39,33];
top.r3=[0,0,0,0,0,0,41,44];
top.SichPageNr=1;
top.SichPageTyp=2;
n=0;
run();
</script>
</body>
</html>
Zien we top.r1=[] met de gevraagde info.
De MA-2-IP-master heeft een kleine web server met HTML en JavaScript ondersteuning.
Nu heb ik een kleine webpagina geschreven die de gegevens van bovenvermelde source code leest.
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN">
<html><head>
<meta http-equiv="Content-Script-Type" content="text/javascript">
<meta http-equiv="Content-Style-Type" content="text/css">
</head>
<body>
<p id="semo"><script type="text/javascript">
  var xhttp = new XMLHttpRequest();
  xhttp.onreadystatechange = function() {
    if (this.readyState == 4 && this.status == 200) {
    var x = this.responseText;
    var z = x.slice((x.search("r1")+4),(x.search("r2")-8)).split(",");
          document.title = z;
      document.getElementById("semo").innerHTML = z;      
    }
  };
  xhttp.open("GET", "cgi-bin/readpc?p=1", true);
  xhttp.send();

</script></body></html>
en de string in de title en body zet.
Zover ik heb kunnen testen kan ik geen Ajax post/get response of php gebruiken op de IP-master
tevens moet ik chrome opstarten security flag disabled anders fliegt er de "has been blocked by CORS policy: No 'Access-Control-Allow-Origin' header is present on the requested resource." me om de oren.

geen idee of deze policy alleen geldt voor client side browser, of ook als mijn RPI de gegevens vraagt?
Op de RPI de volgend JS
Java:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
function readPC(pageNr = 1) {
    var xhttp;
        xhttp=new XMLHttpRequest();
    xhttp.onreadystatechange = function() {
      if (this.readyState == 4 && this.status == 200) {
          var x = xhttp.responseText 
          // select string top.r1[string] from source
          var z = x.slice((x.search("r1")+4),(x.search("r2")-8)).split(",");
                // split 2byte into 1 byte and load up to a nice JSON string
              for (var i=0; i < 8; i++){
                        q+= '"' + (2*i) + '":"';
                      q+=   toBinary(z[i]).substring(0, 8) + '",';
                          if (((2*i)+1) < 15){
                      q+=   '"' + ((2*i)+1) + '":"';
                      q+=   toBinary(z[i]).substring(0, 8) + '",';
                  } else {
                      q+=   '"' + ((2*i)+1) + '":"';
                      q+=   toBinary(z[i]).substring(0, 8) + '"}';
                  }       
              }
      }
    }
    xhttp.open("GET", 'http://192.168.1.13/cgi-bin/readpc?p=' + pageNr, false);
    xhttp.send();
  }
  function toBinary(nr) {
      // 2byte to 16bit, add zero's if needed
      return parseInt(nr).toString(2).padStart(16, '0');
  }
Die ik oproep met
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<!DOCTYPE html>
<html><head>
<script src="json.js"></script>
</head>
<body><script>
var q='{',x=[];
readPC();
x = JSON.parse(q);
console.log(x[0]);
</script></body></html>

als ik die laatste pagina laadt in chrome op gestart met windows r, chrome.exe --user-data-dir="C:/Chrome dev session" --disable-web-security
krijg ik de gevraagde informatie in een json string. (het is nog niet zo dat ik bv jquery.json[0][1] kan doen)

en nu weet ik het echt niet meer hoe verder en of dit eigenlijk wel de juiste weg is.
Ik zie werkelijk door de bomen het bos niet meer,
Wat is er nodig om het werkend te krijgen?
Het thing dat de gegevens kan opvragen. (als dat is gelukt, kijk ik wel hoe de items er aan gehangen gaan worden)

* HomePlayer Is een Frankenstein coder Die veel leest en try and error is mijn way of life, echter loop ik tegen de lamp die uit is en nu opzoek naar info om het aan te zetten.
Gevraagd = geen kant en klare oplossing, maar sleutel worden en/of code snippets die mij mogelijk de juiste richting op sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@HomePlayer het is maar net waar je je thuis in voelt, maar ik zou een script maken (shell / python / php / maakt niet uit) die je enkel voor linux ontwikkelt.
1. doe iets als
code:
1
curl http://192.168.1.13/cgi-bin/readpc?p=1 | grep top.r1 | sed 's/.*\(\\[.*\]\).*/\1/'

2. vertaal die input
3. ofwel geef output die je in OpenHAB wil verwerken (met Exec binding kun je de output van een shell script in een item stoppen)
of, afhankelijk of het om 1 item gaat of meer, gebruik hier de REST api van OpenHAB om vanuit hier de verschillende items te updaten.

Javascript is blijkbaar jouw expertise, maar heeft als nadeel dat je een browser nodig hebt, nogal overkill zeker op een Pi.

• fcnevland
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-03 11:08
Beste,

Ik ben al een hele dag aan kloten met Home assistant en OPenhab.
Vind tot nu toe openhab iets gebruiksvriendelijker

maar hoe kan ik devices toevoegen via MQTT zigbee2mqtt

Ik heb reeds een MQTT broker draaien en zigbee2mqtt geinstalleerd maar ik zie nergens optie bij addons of dergelijk om maar iets toe te kunnen voegen.

• CyBeRSPiN
@fcnevland ik denk dat je meer kans maakt op https://community.openhab.org (en dan zoeken op zigbee2mtt levert de nodige hits op)
Mogelijk moet je wat in .items files configureren ipv via de Paper UI (heb zelf geen zigbee2mqtt).

[ Voor 15% gewijzigd door CyBeRSPiN op 29-11-2018 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R19i80k
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-09-2023
Iemand een Railduino met Modbus RTU werkend gekregen?
Ik zit te klooien met de nieuwe binding maar krijg het niet werkend :-(
Kan iemand mij opweg helpen AUB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gertjuhh
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-04 09:14

• michielske
  • Laatst online: 17-04 07:50
Iemand hier al ervaring met een configuratie upgrade van de oude 1.x Knx binding naar de nieuwe 2.x Knx binding? Bij mij werkt alles naar behoren met de oude binding en zie er wat tegenop om alles opnieuw in te stellen en te testen. Maar ik vrees dat het vroeg of laat toch zal moeten. Kan iemand eventuul zijn Knx.things even posten. En eventuul de tips geven waar je moet op letten bij de migratie. Ik vind de nieuwe binding methode veel ingewikkelder dan te oude.

• CyBeRSPiN
@michielske don't fix it if it ain't broke ;) De grap met OpenHAB is dat het zo vreselijk stabiel is dat je er eigenlijk geen omkijken naar hebt.

• HyperBart
michielske schreef op donderdag 20 december 2018 @ 00:04:
Iemand hier al ervaring met een configuratie upgrade van de oude 1.x Knx binding naar de nieuwe 2.x Knx binding? Bij mij werkt alles naar behoren met de oude binding en zie er wat tegenop om alles opnieuw in te stellen en te testen. Maar ik vrees dat het vroeg of laat toch zal moeten. Kan iemand eventuul zijn Knx.things even posten. En eventuul de tips geven waar je moet op letten bij de migratie. Ik vind de nieuwe binding methode veel ingewikkelder dan te oude.
Ik zit met hetzelfde met mijn KNX systeem.

Maar nu nog een stap erger ook, die ****** van Harmony hebben die API er uit gesloopt. Ik heb ondertussen de Harmony Hub en de Ultimate afstandsbediening terug gedowngrade naar mijn vorige versie, maar alles staat nog als offline in OpenHAB. Ik dacht even "ok, dan maak ik via things het beestje wijs op welk IP die hub draait (was gewijzigd)" maar daar gaat hij ook niet op door(?)

Thing blijft op status "UNINITIALIZED - HANDLER_CONFIGURATION_PENDING" staan.

Als ik een scan doe met de binding (dus de PaperUI config manier) dan vindt hij niets, configureer ik 'm manueel via een things-file dan krijg ik de melding hierboven "UNINITIALIZED - HANDLER_CONFIGURATION_PENDING"

[ Voor 12% gewijzigd door HyperBart op 20-12-2018 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusD
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-03 16:08
Ik ben van de week overgegaan naar 2.4, maar net als de vorige update heb ik alles weer nieuw moeten installeren. De zwave stick heb ik onder de oude ID weer gekoppeld,zodat alle apparaten er nog aanhingen. Maar nou doen de schakelaars in huis raar. Ze blijven hangen of je moet eerst een paar keer drukken voor er iets gebeurd, hebben daar meer mensen last van? En misschien ook een oplossing voor?

Verder zag ik Node red langskomen en hier heb ik in combinatie met OH al wat mee gepuzzeld en omdat ik niet zo goed kan programmeren is dit wel een fijn programma. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loekie
Upgrade naar 2.4 is voor Z-wave ook breaking, staat ook in release notes.
Advies is om alle things weg te gooien en daarna weer opnieuw aan te maken.
"ZWave Binding
Major changes have been merged to support features such as security. All things must be deleted and re-added. Refer to https://community.openhab.org/t/zwave-binding-updates/51080 for further information."

Om alle data weer in openhab te krijgen moeten batterijgebaseerde nodes verbinding met controller maken.

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@TinusD maak je gebruik van text files voor de config? .items, .rules, etc.?
Dat is officieel de "ouderwetse" techniek (in plaats van in Paper UI alles bijelkaar klikken), maar ik vermoed dat je daarmee weer veel sneller up and running bent na een upgrade of reinstall.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loekie
Als je items gebruikt link je deze nog steeds aan things(hier wel in ieder geval).
Kan daarvoor overigens wel de VS Code plugin aanbevelen, zodra things bekend zijn kun je deze met een rechtsklik aan items toevoegen.
Heb hier een regel om na update van zwave-plugin de things weg te gooien en opnieuw toe te voegen(de gekoppelde items zijn daarna direct weer bruikbaar).

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusD
Bedankt voor alle reacties, ik ben idd van het betere klik werk in de paper ui.:)

Ik had gehoopt dat het in een keer om ging, maar dan ga ik in de vakantie al het zwave spul opnieuw installeren. Gelukkig is dat met de zwave stick zo gedaan.

Heb nu in node red wat scenes aangemaakt, zodat de vrouw het licht kan bedienen.;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@TinusD je hoeft niet met die stick rond hoor, de stick heeft zelf de devices nog onthouden. Je moet gewoon even wachten totdat OpenHAB ze weer gezien heeft. Batterijgevoede nodes moet je even activeren terwijl OpenHAB actief is, thats all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusD
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 17:52:
@TinusD je hoeft niet met die stick rond hoor, de stick heeft zelf de devices nog onthouden. Je moet gewoon even wachten totdat OpenHAB ze weer gezien heeft. Batterijgevoede nodes moet je even activeren terwijl OpenHAB actief is, thats all.
En dan hoef ik hem ook niet onder de vorige ID weer te installeren, want dat had ik afgelopen keer gedaan?
Ik heb gelukkig geen batterij gevoede sensoren, althans nog niet.:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepadmiraal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-04 07:47
@TinusD Ik heb gewoon alle Z-Wave things verwijderd, behalve de controller.
Daarna verschijnen ze vanzelf weer in je inbox.
Je hoeft daar overigens niet op te wachten want je kunt een scan forceren via inbox/scan/Z-Wave.
Nadat ik ze via de inbox weer toegevoegd had werden ze automatisch weer aan mijn items gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06-06 12:53

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Ik hoop dat jullie mij een schop in de goeie richting kunnen brengen met enkele MQTT acties welke worden verstuurd van de OTGW.
De analoge waardes van de temperaturen kan ik al prima in Grafana in mooie grafiekjes krijgen maar de True en False waarde van de DHW en Flame status krijg ik niet vertaald naar een item welke in in de PaperUI of Grafana kan gebruiken.
code:
1
events/central_heating/otmonitor/flame {"value": true}

Zo komt het als MQTT binnen, maar hoe ik die true nu vertaald krijg is mij een raadsel, ben al meerdere dagen aan het zoeken en proberen. Kan dit met een simpele map of JSONPATH transform? of toch met een rule? of iets heel anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@TriLithium Dit is mijn werkende config, het lijkt erop dat je :state over het hoofd hebt gezien:

code: items/cv.items
1
2
3
4
5
6
7
Number temp_woonkamer "Woonkamer: [%.2f °C]"   <temperature>   (gPersist) [ "CurrentTemperature" ]   { mqtt="<[mosquitto:events/central_heating/otmonitor/roomtemperature:state:default]" }
Number temp_gewenst   "Ingesteld op [%.1f °C]"   <heating>     (gPersist)       { mqtt="<[mosquitto:events/central_heating/otmonitor/setpoint:state:default]" }
Switch ketel_brander  "Ketel brander [MAP(ONOFF_AanUit.map):%s]"   <fire> (gPersist) { mqtt="<[mosquitto:events/central_heating/otmonitor/flame:state:MAP(01_ONOFF.map)]" }
Switch ketel_cv       "Verwarming [MAP(ONOFF_AanUit.map):%s]"   <radiator> (gPersist)  { mqtt="<[mosquitto:events/central_heating/otmonitor/centralheating:state:MAP(01_ONOFF.map)]" }
Number ketel_aanvoer_temp  "Aanvoer temperatuur [%.1f °C]"   <temperature>  { mqtt="<[mosquitto:events/central_heating/otmonitor/boilerwatertemperature:state:default]" }
Number ketel_retour_temp "Retour temperatuur [%.1f °C]"   <temperature> { mqtt="<[mosquitto:events/central_heating/otmonitor/returnwatertemperature:state:default]" }
Switch ketel_ww       "Warm water actief? [MAP(ONOFF_AanUit.map):%s]"  <faucet> (gPersist) { mqtt="<[mosquitto:events/central_heating/otmonitor/hotwater:state:MAP(01_ONOFF.map)]" }

code: transform/01_ONOFF.map
1
2
0=OFF
1=ON

code: transform/ONOFF_AanUit.map
1
2
ON=Aan
OFF=Uit

Dit is wel met de 1.x MQTT binding trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

@CyBeRSPiN Ziet er goed uit, maar helaas nog geen werking bij mij.
code:
1
Could not transform '{"value": false}' with the file '01_ONOFF.map' : Target value not found in map for '{"value": false}'

is wat er in de log tevoorschijn komt. De true en false waardes kan hij niet vinden. Ben ook al bezig geweest om 0/1 en OFF/ON te vervangen door false/true maar ook dat werkt niet.

Lijkt erop dat jij andere output van de MQTT krijgt ofzo :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@TriLithium ik heb dus de 1.x binding van MQTT, misschien is de syntax dan anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

Ben er net 1 minuut achter, ik had de output van de OTGW als Simple JSON staan bij de MQTT settings, deze nu naar unformatted en na een aanpassing van de analoge waarde items heb ik nu alles werkend.

Ik kreeg dus
code:
1
{"value": true}

ipv
code:
1
1

Nu is het goed en werkend de mappings ook op alle fronten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Ik ga dit weekend mijn OpenHAB maar weer eens uit de mottenballen halen nu er een prachtig nieuwe HomeConnect binding is gekomen voor alle Siemens/Bosch apparatuur. Ideaal om mijn vaatwasser en oven aan KNX te koppelen.

Wel nog even een SD-kaartje regelen. Ik had vroeger het plan om via een iSCSI-connectie de Pi te laten werken, maar hier zie ik nu toch maar vanaf vanwege te groot risico op defecten. De truc met OpenHAB is vooral niet je OS updaten én logfiles uitzetten i.v.m. te veel I/O.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:39
Ter info, er is tegenwoordig ook een apart topic voor deCONZ: deCONZ - Zigbee gateway van Dresden Elektronik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Dennis schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:37:
Ik ga dit weekend mijn OpenHAB maar weer eens uit de mottenballen halen nu er een prachtig nieuwe HomeConnect binding is gekomen voor alle Siemens/Bosch apparatuur. Ideaal om mijn vaatwasser en oven aan KNX te koppelen.

Wel nog even een SD-kaartje regelen. Ik had vroeger het plan om via een iSCSI-connectie de Pi te laten werken, maar hier zie ik nu toch maar vanaf vanwege te groot risico op defecten. De truc met OpenHAB is vooral niet je OS updaten én logfiles uitzetten i.v.m. te veel I/O.
De truc is eigenlijk om het niet op een Pi te draaien maar op een simpel mini pctje met een HDD of SSD.
Je OS niet updaten is niet zo slim al is het security risico minimaal als je niks open zet vanaf buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:27:
Je OS niet updaten is niet zo slim al is het security risico minimaal als je niks open zet vanaf buiten.
Sowieso niet handig om je hele domotica vanaf buiten open te zetten lijkt mij :).

Ik heb ook nog een Pine A64 maar zag dat dat nou net de enige versie is die geen eMMC ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Laatst online: 06-06 01:28

aex351

I am the one

Iemand ervaring met het verschil tussen OpenHab 2 / Domoticz en HASS?

Ik maak momenteel gebruik van Domoticz en heb in het verleden even kort HASS gebruikt. Uiteindelijk ben ik bij Domoticz gebleven omdat het teveel tijd zou kosten om mijn Domoticz set-up te migreren. Nu ben ik weer aan het rondkijken naar de mogelijkheden te upgraden. De interface van Domoticz vind ik te gedateerd. Ik stoor mij er nog steeds op de manier hoe Domoticz de app-cache van de browser gebruikt, wat eigenlijk alleen goed werkt in Chrome.

Afgelopen week kan ik Z-Way tegen. Dit is kennelijk de officiële Z-Wave software met alles erop en eraan. Maar volgens mij gelimiteerd tot Z-Wave producten. In elk geval ben ik nu aan het kijken naar zowel OpenHab 2 en HASS.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Geen ervaring met HASS is wel hipper qua UI dan OpenHAB, maar door de vele releases nog niet zo stabiel als OpenHAB (is ook kwestie van discipline door niet bij elke .x release meteen te willen updaten). Ook is ZWave volgens mij beter geregeld in OpenHAB.
Beiden hebben nog een behoorlijke learning curve denk ik, het blijft nog wel voor de techneuten ondanks pogingen om het allemaal plug en play via de web interface te maken.
Blijft ook kwestie van smaak of je yaml prefereert (hou je liniaal bij de hand ;)) of de DSL en samenstelling van allerlei type configuratie files van OpenHAB, beide zijn m.i. lastig om als beginner te doorgronden, maar met beide kun je alles wel automatiseren.
Voordeel van OpenHAB is nog dat er een gratis cloud dienst is, bij HASS kost dat een klein bedrag per maand. Bij HASS is de community actiever, zie ook het aantal posts hier vergeleken met het HASS topic.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 26-01-2019 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sfinx
Je kunt ze ook prima beide gebruiken en dan koppelen via MQTT. Ik gebruik openHAB als basis maar Home Asssistant heeft wat handigere componenten voor o.a. Apple TV en het aansturen van led strips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Ik heb OpenHAB nu sinds anderhalve week weer in gebruik en ben positief verrast over het niveau van volwassenheid en de stabiliteit van het product. Dat was twee, drie jaar geleden wel anders. Alles werkt zoals het zou moeten en de documentatie is ook sterk verbeterd.

Wat ik persoonlijk nog mis is een goede app: daar heeft Home Assistant volgens mij wel een paar streepjes voor. Ook iets simpels als uitgebreidere icoontjes zou welkom zijn.

Eerst nog even een ander stapje doen, want mijn NAS is al een paar maanden dood en daar stond ook mijn hele PKI op. Die wilde ik toch al migreren naar mijn cloud NAS dus dat eerst maar eens doen om de security flink te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Dennis schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 14:42:
Wat ik persoonlijk nog mis is een goede app: daar heeft Home Assistant volgens mij wel een paar streepjes voor.
Ja, de iOS app kan wel een update gebruiken (zijn ze wel mee bezig maar het gaat bij OpenHAB allemaal net wat trager, en enthousiaste nieuwelingen die zelf een nieuwe app willen maken wordt dat ontraden omdat "ze er al mee bezig zijn"). Bijvoorbeeld actionable notifications, dat je meteen een actie kan uitvoeren nav een melding, of mooie widgets etc. Toch kan ik er goed mee uit de voeten thuis en via internet met myopenhab.org.

Is blijkbaar nu iemand bezig met een rewrite, ook Apple Watch support komt er aan: https://github.com/openhab/openhab-ios/pull/185

Had het gemist, maar blijkbaar heeft Kai besloten om de knip OpenHAB -> Eclipse SmartHome los te laten en alles voortaan met OpenHAB verder te doen: https://community.openhab...eintegrating-esh/64670/12
Als ontwikkelaar vond ik het altijd al vervelend werken dat gestapelde met 2 verschillende projecten. De Hue binding zit/zat bijvoorbeeld in het Eclipse SmartHome project en komt nu eindelijk als binding in OpenHAB waardoor het makkelijker zal zijn om nieuwe features toe te voegen.

[ Voor 32% gewijzigd door CyBeRSPiN op 29-01-2019 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
Dat is inderdaad goed nieuws! Nu de GUI configuratie er nog weer uit en we zijn weer terug bij OH1 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Grrrrrr :( , dit debacle met Logitech heeft me al een paar uurtjes gekost en daar heb ik nu niet terug opnieuw zin in:

Ik maak gebruik van een oudere editie van OpenHAB (volgens de REST API zit ik blijkbaar op versie "0.9.0.b4"). Dat was de tijd waarin je half om half dingen in de PaperUI kon configgen en in items verder kon borduren. Ik heb dat ook zo gedaan. Ik zit afaics dus in een "hybride" systeem met die bindings en things.

Ik maak in mijn woning gebruik van KNX en OpenHAB dient om een aantal eilanden met mekaar te verbinden en telemetrie van de woning te verzamelen. Onder andere deuren, temperaturen, verbruik, lichten, stopcontacten, zonwering, Sonos luidsprekers, Hue en Harmony zitten allemaal in OpenHAB. We zijn mettertijd heel sterk de functies gaan waarderen, voornamelijk het centrale aan/uit en "leave home" waarbij we altijd zeker waren dat *ALLES* uit was.

Ffwd naar het debacle met Harmony:
  1. ze halen XMPP er uit
  2. OpenHAB kan er niet meer mee praten
  3. enkele dagen later XMPP er terug in
  4. * HyperBart revert naar de XMPP-enabled firmware
  5. OpenHAB kan er nog nog niet mee praten, na een avond |:( :( prullen krijg ik het toch terug werkend, 12 keer Harmony moeten verwijderen, terug toevoegen, geprobeerd met een things file, daarna met de PaperUI en opeens werkte het terug
  6. Via DNS filtering ervoor gezorgd dat de Harmony niet meer kon updaten, bijgevolg werkte de app ook niet meer zo goed. Soms toch wel een storend iets als de accu van de afstandsbediening leeg was
  7. nieuwsbericht verschijnt dat Logitech het terug openstelt, dus ik dacht terug te upgraden en de XMPP optie terug aan te zetten
  8. rondje upgraden later en OpenHAB is weer helemaal de weg kwijt en kan de Harmony niet meer vinden.
Kan iemand hierbij assisteren hoe ik dit zootje opruim en terug in gang krijg? Het ding verwijderen in PaperUI en terug opnieuw proberen te laten discoveren? Dat ding de vorige keer namelijk niet en plots wel...

De PaperUI komt met de volgende melding:

Afbeeldingslocatie: https://snag.gy/1Zznkd.jpg

Ik heb eigenlijk nu nog niet veel zin om mijn hele OpenHAB installatie te gaan upgraden, alhoewel dat misschien wel nodig is, dat begrijp ik maar daar ontbreekt het me nu even aan tijd.
Men heeft namelijk de KNX binding ook op de schop gegooid waarbij ik ieder thing 8)7 8)7 8)7 wat ik in PaperUI had gedefinieerd nu terug mag gaan aanmaken in een things file waarbij ze verder ook de manier van groepsadressen (dat zijn de ID's van alle KNX-objecten) verplaatst hebben naar de things-kolom en weggehaald bij de items. Ja ik kan je nu al vertellen dat dat met 127 items echt niet mijn idee is van een lollige avond :X . Die hele koers-wijziging bij OpenHAB zint me namelijk echt niet. Ik had altijd al mijn twijfels bij dat gesplitste systeem van things in PaperUI en items dan in files en als ik de posts hierboven lees is die keizer Kai daar nu ook op terug gekomen... ?

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 16-02-2019 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkedimi
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-01-2024
Ik kwam dit tegen bij mijn google queste;
https://github.com/openremote/Documentation/wiki/KAKU-COCO

blijkbaar kan de ICS-1000 lokaal met simpele strings worden aangesproken via UDP poort 9760

met de volgende syntax:
001,!R2D1F1|Ceiling Lights|On

ben momenteel aan het uitvogelen hoe dit te versturen dmv netcat.

In openhab zou dan via de UDP binding alle schakelaars geconfigureerd moeten kunnen worden i.c.m. de Regex transformation?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• razor225
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14-04-2020
Hallo iedereen,

in mijn bestaande woning heb ik op dit moment traditionele electriciteit, dus gewoon stopcontacten en schakelaars verbonden in kringen.

Mijn eerste kleine contact met domotica (kuch) was met de Ikea Tradfri lampen en druk knop. Ondertussen heb ik een tradfri gateway, maar het grote probleem blijft dus dat al mijn kinderen of vrouw de schakelaar overhalen dan heb je geen verbinding meer met de tradfri app. Logisch ook want er de electriciteit word onderbroken.

Nu heb ik openhab 2 draaien op m'n raspberri pi 3B+ en wil ik meer gaan investeren in domotica. Een eerste vereiste is dus het bedienen van de verlichting , stopcontacten. De binding met tradfri en openhab is alvast gelukt en ik kan de tradfri lamp aansturen vanuit openhab op voorwaarde dat de niko schakelaar aan ligt..

Ik heb momenteel schakelaars van Niko, de standaard, maar ben dus op zoek naar een oplossing op bij mij domotica te gaan gebruiken.

wie kan mij in de goeie richting wijzen icm OpenHab?

gr

[ Voor 7% gewijzigd door razor225 op 19-03-2019 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@razor225 welkom bij het begin van een leuke (en dure) hobby! :)
Wat ik zelf naar volle tevredenheid gebruik (5 jaar en counting): Fibaro Z-Wave inbouwmodules achter een paar "key" schakelaars (bij mij zijn dat de schakelaars bij de ingang van de woonkamer waar je altijd bij binnenkomst en vertrek langsloopt). Sommige zijn dimmers die lampen rechtstreeks dimmen, anderen werken als trigger voor OpenHAB om dingen in gang te zetten (hele woonkamer aan/uit, keukenverlichting aan op dim of bij dubbelklik op felste stand).
Waarom niet overal: je moet je focussen op automation. Dus lampen aan bij zonsondergang als iemand thuis is, lampen aan bij beweging, etc. Met de OpenHAB app (iOS/Android) kun je ook makkelijk iets schakelen als het moet. Je raakt zo steeds minder vaak een schakelaar aan, maar je houdt wel altijd de mogelijkheid om fysiek te schakelen en dat wil je wel.
Dit doe je geleidelijk zodat het voor de rest van je gezin ook stapjes zijn die te behappen zijn en uiteindelijk als fijn worden ervaren :)
Stopcontacten schakelen zou ik niet aan beginnen, je zou evt van die "smart plugs" kunnen overwegen voor armaturen waar je geen draadloze lampen in kwijt kunt (een designlamp bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• razor225
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14-04-2020
@CyBeRSPiN bedankt voor het reageren!
Omtrent de Fibaro Z-Wave modules, gaat het over dit product?

https://www.fibaro.com/en/products/switches/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
razor225 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 10:26:
@CyBeRSPiN bedankt voor het reageren!
Omtrent de Fibaro Z-Wave modules, gaat het over dit product?

https://www.fibaro.com/en/products/switches/
Die zouden kunnen, ik gebruik zelf een aantal Dimmers van ze: https://www.fibaro.com/en/products/dimmer-2/
In 2 gevallen dim ik ook echt een of meer lampen (dus geen Tradfri of Hue), in een ander geval gebruik ik de module puur als “zender” om een normale schakelaar te koppelen aan OpenHAB.
Je hebt daarnaast ook nog een ZWave USB stick nodig (zei ik al dat het een dure hobby is? ;))
Voordat je helemaal los gaat zou ik met 1 module beginnen en dan bepalen of het is wat je zoekt en dan pas verder uitbouwen. Er komt toch wel eea aan uitzoekwerk bij kijken, bijvoorbeeld het instellen van parameters van de module.
Ook moet je overwegen om je huidige wisselschakelaars om te zetten naar “pulsdrukkers” die weer omhoog schieten nadat je ze in hebt gedrukt. Dit geeft meer mogelijkheden en werkt fijner. Maar kost weet geld om het binnenwerk te vervangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Ik heb vorige week mijn OpenHAB overgezet van RPI 3 naar RPI 3+. Die zit met PoE-module netjes in een verdeler in de meterkast.

Werkt prima, maar ik merk wel dat die PoE-hat behoorlijk warm wordt in mijn DIN-rail behuizing.

Hoe dan ook, nu is het eindelijk zoals ik het wil hebben en ben ik begonnen met de eerste KNX-testjes. Ik heb mijn deurbel-instellingen iets gewijzigd, waardoor die nu netjes via een switch werkt en ik deze in OpenHAB kan uitlezen. Krijg nu netjes een Telegram-bericht (via een bot) als iemand aanbelt aan de voordeur :*).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Dennis mooi! Hoe heb je de opslag geregeld, ik ben uiteindelijk met RPI gestopt na de zoveelste SD kaart crash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
@CyBeRSPiN Ik gebruik 'gewoon' een SD-kaartje. Ben nu wel overgestapt van zelf Raspbian+OpenHAB installeren naar openHABian. Ik veronderstel - zonder dat te kunnen onderbouwen - dat men daarbij heeft nagedacht over het beperken van het aantal read/writes. Ik heb in de afgelopen maanden OpenHAB een maand of zes gedraaid en dat was uitermate stabiel. Op basis daarvan durf ik dit nu wel aan.

Overigens heb ik eerst wel nagedacht om via iSCSI de RPi te laten starten en dit op mijn NAS op te slaan, maar eind vorig jaar heeft mijn NAS-mobo het begeven dus dat moet ik óók nog eerst oplossen. En ik weet nog niet zeker of ik überhaupt wel een nieuwe NAS wil: verbruikt ook weer behoorlijk wat stroom, risico op kosten vanwege componenten die defect gaan en ik heb een NAS in mijn (TransIP) cloud draaien die via een VPN continu met mijn netwerk verbonden is. En aangezien ik sinds eind vorig jaar T-Mobile thuis 750mbit up/down heb zouden de prestaties in orde moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Laatst online: 06-06 18:39
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:05:
@Dennis mooi! Hoe heb je de opslag geregeld, ik ben uiteindelijk met RPI gestopt na de zoveelste SD kaart crash.
Ik heb nu een Samsung Endurance SD kaartje klaar liggen voor mijn OpenHAB RPi (heb nu nog Domoticz).
Ik gebruik deze ook voor sensoren die ik op het werk gebruik nadat ik aardig wat SD kaartjes stuk heb gekregen en tot nu toe werkt het prima met lokaal en remote data opslaan.

Zijn wel wat duurder (en lager write snelheid dan meeste kaartjes) maar voor dit soort toepassingen een aanrader.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch Lion
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-06 21:33
Iemand ervaring met een 'light level' sensor? Ik ben aan het knutselen geweest met een My Sensors oplossing. Maar ik ben er nog niet helemaal enthousiast van.
Uiteindelijk wil ik mijn screens automatiseren zodat als er een bepaald level zon op de ruiten staat deze automatisch naar beneden gaan.

"it's better to live one day as a lion, than a hundred years as a lamb."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Laatst online: 06-06 14:30
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:05:
Na mijn eerste crash heb ik een SDD en enclosure aangeschaft. Mijn RPI draait nu dus volledig van SSD, enkel de bootpartitie staat op de SD.
Die enclosure met schijf heb ik naast de DIN-rail behuizing van de RPI met spanbandjes rechtstreeks op de rail vastgemaakt :9 Niet helemaal volgens de regels der kunst maar het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Goeie @teaser. Ik denk wel eens aan een oplossing zoals hier. Dan met mSATA dus. Zou op zich prima in mijn DIN-rail behuizing moeten passen. Alleen warmte is een issue en ik moet even kijken of een PoE-hat voldoende stroom levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Met zo'n hat onder de RPI (is dat dan een shoe?) zou het niet meer in mijn behuizing passen. Er is daar wel plaats voorzien voor een hat, het bordje hoger plaatsen kan niet door de positie van de uitsparingen voor USB ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackidth
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-06-2024
Jeetje een domotica topic waar al twee weken niet is gereageerd.
En dat terwijl ik dacht dat Openhab steeds populairder wordt tov Domoticz.

Is het dan zo dat de Nederlanders trouw blijven aan het Nederlandse product?

Ik vroeg me af of er veel mensen van Domoticz naar Openhab waren over gestapt en hoe het bevalt.

Loop er al een tijdje mee om wat anders te proberen. Niet omdat Domoticz niet bevalt want allea draait als een zonnetje.
Maar gewoon nieuwer uitdaging.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@wackidth Tja, OpenHAB is gewoon stabiel. En dit forum is niet mijn go-to plek voor OpenHAB vragen. https://community.openhab.org is vrij actief.
Home Assistant heeft wel meer tractie hier op GoT en in het algemeen en lijkt langzamerhand in de buurt van OpenHAB te komen qua stabiliteit en features voor beginners.

Ik blijf voorlopig bij OpenHAB omdat het alles doet wat ik nu wens.
Waarschijnlijk denken veel Domoticz gebruikers er net zo over: don't fix it if it ain't broke. Het is toch vrij veel werk om weer from scratch met een ander systeem te beginnen en in de tussentijd zit je in de ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackidth
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-06-2024
@CyBeRSPiN

Domoticz is ook stabiel alleen vind ik de community steeds kleiner worden heb ik het idee.

OH is natuurlijk ook aantrekkelijk vanwege GH ondersteuning zonder abbo.

En dat laatste is zeker waar maar je kan natuurlijk gewoon van kaartje wisselen.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squinck
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-06 15:41
wackidth schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 16:29:
@CyBeRSPiN

Domoticz is ook stabiel alleen vind ik de community steeds kleiner worden heb ik het idee.

OH is natuurlijk ook aantrekkelijk vanwege GH ondersteuning zonder abbo.

En dat laatste is zeker waar maar je kan natuurlijk gewoon van kaartje wisselen.
Ik ben een paar weken geleden overgestapt van Domoticz naar HASS. Was verrast door de look en feel, maar krijg mijn zwave netwerk niet goed aan de praat. Het werkt allemaal wel, maar het hele spul is vertraagd en het lijkt alsof ik de boel eerst wakker moet schudden voordat het een beetje werkt.
Nu las ik dat het zwave netwerk van Openhab stabieler is dan dat van Home Assistant dus vorige week maar eens Openhab uitgeprobeerd.
Ik begreep meteen de drempel een leercurve waar iedereen het over heeft bij Openhab, want ik snapte er dus geen zak van. Ken inmiddels best een beetje code en snap wel hoe ik zaken wat aan moet passen, maar dit ging me te ver.
Het koppelen van mijn RFXtrx module bijvoorbeeld. Toen liep ik al vast. Dat was bij Home Assistant ook wel maar de documentatie vind ik daar beter dus toen kon ik met wat aanpassingen in de config de RFX wel aan de praat krijgen.

Al met al zou ik best nog eens de switch naar Openhab willen maken, als ik dan maar fatsoenlijk mijn z-wave stick, rfxcom, en slimme meter gekoppeld krijg.

Wat dat betreft was Domoticz zo gek nog niet. Alleen jammer dat het lijkt alsof dat systeem langzaam ophoud te bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Overigens staat niets je in de weg om Openhab met Z-wave te gebruiken en de Z-wave items over MQTT te delen.
Zelf gebruik ik dat ook om tussen 2 instances Z-wave items te delen, 1 RPI op gewenste locatie die Z-wave doet en 2e instance op een VM die de overige connecties maakt en ook de automation doet. Gebruik hiervoor de mqtt-eventbus optie, met de nieuwere MQTT-plugin heb ik nog niet gestoeid.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
  • Laatst online: 06-06 15:47
wackidth schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 15:29:
Jeetje een domotica topic waar al twee weken niet is gereageerd.
En dat terwijl ik dacht dat Openhab steeds populairder wordt tov Domoticz.

Is het dan zo dat de Nederlanders trouw blijven aan het Nederlandse product?

Ik vroeg me af of er veel mensen van Domoticz naar Openhab waren over gestapt en hoe het bevalt.

Loop er al een tijdje mee om wat anders te proberen. Niet omdat Domoticz niet bevalt want allea draait als een zonnetje.
Maar gewoon nieuwer uitdaging.
Ik heb de overstap gemaakt vanwege de vele crashes en migratie mislukkingen. Had best een uitgebreide Domoticz installatie (ZWave, ZigBee, RFXCom, MQTT, Ring, Netatmo, Yeelights etc.) maar het is me gelukt om in ruim een week alles over te hebben, inclusief alle rules.

Ben tot nu toe super tevreden, voor al mijn apparaten zijn er bindings beschikbaar. De Rule engine werkt erg fijn (ben Java/scala developer dus een Java based Domotica systeem is een plus), de GUI ziet er prachtig uit, helemaal naar smaak in te stellen.

De Android app is niet uitgebreid maar doet wat het moet doen, zelfs bijv de alarm tijd van mijn Android Alarm app naar Openhab sturen zodat ik een half uur voor mijn wekker de rolluiken kan open doen en mijn Yeelights bedside lamp langzaam aan feller kan laten worden ;)

En tot slot werkt de Google integratie feilloos out of the box. Ga alleen nog zelf een openhab cloud draaien en een Google action maken zodat ik niet afhankelijk ben van de openhab hosted server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squinck
Hi all,
Ik werk nu een tijdje met Openhab.
Eerst aantal jaren domoticz en homeassistant gebruikt, maar vind nu Openhab super stabiel en goed werken.
De documentatie vind ik echter wat mager en volgens mij zijn er 1001 manier die uiteindelijk naar het gewenste resultaat leiden. Dat is soms wat verwarrend.
Welke interface moet ik nu het beste gebruiken? PaperUi of HABmin??
Hoe gebruik ik via Android remote mijn Openhab? Dat is met Domoticz e.d. toch wat simpeler.

Maar belangrijkste vind ik de Rules.... Hoe in the name?
Ik heb nu een paar regels die het licht bij zonsondergang aan laten gaan. Een regel die mij via telegram een bericht stuurt wanneer mijn bewegingssensor e.e.a. registreert.
Ik ben geen programmeur dus voor mij is dit al heel wat. Maar een fatsoenlijke tutorial met vooral hele simpele Rules voorbeelden kan ik niet vinden.
Zoek ik echt niet goed genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Squinck habmin gebruik zelf niet meer. Wel gebruik ik losse files voor alle items en rules configuratie en Paper UI alleen om Things aan te maken en dingen te checken.
Dus losse files met .items, .rules etc.
Ik gebruik VSCode met de OpenHAB extensie waarmee je goede ondersteuning krijgt om de juiste syntax te gebruiken. Zie https://www.openhab.org/docs/configuration/editors.html
Maar qua rules blijft het wel veel uitzoeken, met name op het community forum kun je wel zaken vinden.
https://www.openhab.org/docs/tutorial/rules.html Staan de rules wel aardig uitgelegd.
Voor Android heb je de app. Je moet daarnaast op myopenhab.org een account aanmaken en OpenHAB koppelen.
Waar loop je tegenaan?

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 16-08-2019 23:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
Nu link je net naar de pagina met de meest summiere info. Er staat daar wel een link naar een pagina met veel meer detail uitleg en deze linkt onderaan weer naar de Tutorials & Examples sectie van de community. Als je daar filtert op de 'rules'-tag krijg je al een mooi setje voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squinck
Thanks @teaser en @CyBeRSPiN .
Hier kan ik wel wat mee.
Pagina: 1 ... 13 ... 18 Laatste