Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:11
Ik gebruik:

code:
1
[its 30 minutes before sunset and $home is "Ja" and $woonkamer.state = "false"] or [its 45 minutes before sunset and $home is "Ja" and $woonkamer.state = "false" and $weer-deurningen.status = "Bewolkt"]

Wanneer het dus bewolkt is gaan de lampen een kwartier eerder aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipper79
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
@sweebee, dank! Jou code voor in de Attiny85 heb ik gevonden op het pimatic-forum. Nu nog ff uitzoeken hoe ik deze makkelijk kan wegschrijven naar de microcontroller. (met de RPi of Arduino nano?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-06 21:36
RSpaargaren schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 20:29:
[...]

Ik heb een alternatief voor de newremotetransmitter geschreven:

https://github.com/rspaargaren/RF_Transmit

Ik zal ook het "nieuwe" PIR5 nog even toevoegen hieraan. Dit maakt het mogelijk om ook het uit signaal te versturen. Dat is wij nader inzien niet nodig aangezien ik het contact protocol al toegevoegd had en deze wordt ook als PIR5 herkend.
Ah, kijk, daar heb ik wat aan! Ik ga er dit weekend mee aan de slag en rapporteer dan terug.
Ik heb soms problemen met het aankomen van signalen van de newremotetransmitter library, zou dat beter kunnen gaan met die van jou denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
skipper79 schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 17:29:
@sweebee, dank! Jou code voor in de Attiny85 heb ik gevonden op het pimatic-forum. Nu nog ff uitzoeken hoe ik deze makkelijk kan wegschrijven naar de microcontroller. (met de RPi of Arduino nano?)
Ik gebruik een arduino uno met een protoshield waar ik een footer van een attiny op gesoldeerd heb zodat ik alleen de attiny erop hoef te prikken en kan programmeren.

Dit schema kun je gebruiken (heb zelf gewoon zonder die elco):
Afbeeldingslocatie: http://highlowtech.org/wp-content/uploads/2011/06/Screen-shot-2011-06-06-at-1.46.39-PM.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan ook heel makkelijk flashen met je Raspberry Pi m.b.v. pilight-flash:
code:
1
pilight-flash -f ....

Achter de -f komt dan je hex bestand. De rest zoekt het programma voor je uit. Aansluitingen zie je hier:
Afbeeldingslocatie: https://raw.githubusercontent.com/pilight/pilight_firmware/master/circuit.png

Hier staat ook een handleiding voor flashen met avrdude op voor je Raspberry Pi, maar dat is íets minder makkelijk. https://github.com/pilight/pilight_firmware/

Doe je voordeel ermee :)

PS. pilight IN en Receiver pin hoef je niet te gebruiken om te flashen. Ik gebruik zelf ook de weerstanden niet, maar dat is aan jezelf.

[ Voor 13% gewijzigd door CurlyMo op 20-03-2015 20:03 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Mijn 'attiny programmer'

Afbeeldingslocatie: http://cl.ly/image/2y2E3j1q3C21/IMG_0883.jpg
Afbeeldingslocatie: http://cl.ly/image/1J2d2C1N2908/IMG_0884.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sweebee schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 16:34:
Ik gebruik:

code:
1
[its 30 minutes before sunset and $home is "Ja" and $woonkamer.state = "false"] or [its 45 minutes before sunset and $home is "Ja" and $woonkamer.state = "false" and $weer-deurningen.status = "Bewolkt"]

Wanneer het dus bewolkt is gaan de lampen een kwartier eerder aan.
Dat is geen slechte, heb ik ook ingesteld nu. Kijken of dat beter bevalt. Bedankt :)

Edit:
Dan is het dus wel belangrijk om alle weer statussen te kennen :+ Blijkbaar is er ook een "Zwaar bewolkt", dus heb de regel aangevuld
code:
1
20 minutes before sunset starts or [35 minutes before sunset starts and [$weer-oss.status = "Bewolkt" or $weer-oss.status = "Zwaar bewolkt"]]

[ Voor 25% gewijzigd door lolgast op 22-03-2015 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
lolgast schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 20:46:
[...]

Dat is geen slechte, heb ik ook ingesteld nu. Kijken of dat beter bevalt. Bedankt :)

Edit:
Dan is het dus wel belangrijk om alle weer statussen te kennen :+ Blijkbaar is er ook een "Zwaar bewolkt", dus heb de regel aangevuld
code:
1
20 minutes before sunset starts or [35 minutes before sunset starts and [$weer-oss.status = "Bewolkt" or $weer-oss.status = "Zwaar bewolkt"]]
Blijkbaar werkt pimatic-weather niet helemaal goed (bug). Pimatic doet niks met de status. Deze fix verhelpt het (alleen is het wel weer in het engels maar dat maakt niet veel uit): https://github.com/joseca...682994ce9f104e040d0754e87

dit werkt dan iig: $weer-oss.status = "Cloudy"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik moet zeggen dat ik ook steeds regelmatiger foutmeldingen krijg op requests om het weer op te halen, dus zat al met een half oog naar de "nieuwe" plugin open-weather te kijken. Ga ik vanmiddag mee aan de slag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj-dano
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07-11-2024
Ik blijf lekker bij de weather plugin, open-weather geeft meervoudige fouten per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
RSpaargaren schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 20:29:
[...]

Ik heb een alternatief voor de newremotetransmitter geschreven:

https://github.com/rspaargaren/RF_Transmit

Ik zal ook het "nieuwe" PIR5 nog even toevoegen hieraan. Dit maakt het mogelijk om ook het uit signaal te versturen. Dat is wij nader inzien niet nodig aangezien ik het contact protocol al toegevoegd had en deze wordt ook als PIR5 herkend.
Ik heb je library geprobeerd en het werkt perfect met de pir met autoreset, precies zoals ik wilde. Dank voor de tip (en de library)!

Ik heb je library ook geprobeerd voor mijn lichtknoppen, en dat werkt op zich goed. Wel lijkt het signaal wat langer te duren dan met de newremotetransmitter library. Zou dat kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
stat schreef op maandag 23 maart 2015 @ 20:32:
[...]

Ik heb je library geprobeerd en het werkt perfect met de pir met autoreset, precies zoals ik wilde. Dank voor de tip (en de library)!

Ik heb je library ook geprobeerd voor mijn lichtknoppen, en dat werkt op zich goed. Wel lijkt het signaal wat langer te duren dan met de newremotetransmitter library. Zou dat kunnen?
Wellicht is het aantal repeats verschillend of de timing. NewRemoteTransmitter gebruikt standaard 260ms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpaargaren
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-05-2021
stat schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 19:27:
[...]

Ah, kijk, daar heb ik wat aan! Ik ga er dit weekend mee aan de slag en rapporteer dan terug.
Ik heb soms problemen met het aankomen van signalen van de newremotetransmitter library, zou dat beter kunnen gaan met die van jou denk je?
Ik was een weekendje weg dus een wat vertraagde reactie. Maar goed tussen het kaku protocol van new remote en mijn routine zit qua verzenden niet heel veel verschil. Ik heb alleen mijn routine flexibel opgezet zodat het voor meerdere protocollen geschikt is of gemaakt kan worden.

Aantal herhalingen newremote is standaard 4, in mijn routine geef je deze mee dus kun je ook 4 aangeven. Qua timing is newremote 260, 1300(5x), 2730(10.5x),10400(40x). Ik heb de timing uit rfprotocol overgenomen... 270,1300,2700,10400 dus niet veel verschil. Maar je kunt in de RF-transmit.cpp file hier nog wel even mee spelen.

Wel is de hoeveelheids bits die voor de kaku overgestuurd worden groter dan voor de pir. Dus de kans op fouten uiteindelijk ook. Heb je een antenne op je zender?

[ Voor 28% gewijzigd door RSpaargaren op 23-03-2015 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Kan ik 2 usb poorten gebruiken in pimatic.
Ik heb mijn 433mhz switches nu werken met de homeduino plugin, maar ik wil mijn jeenodes 868mhz ook gaan gebruiken.

Ik kan natuurlijk de homeduino ino aanpassen, maar ik wil die eigenlijk gescheiden houden van mijn eigen prutsels
Kan ik werkend gescheiden houden van probeersels

En met al die usb ports op de rpi2 ... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
NietGiftig schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 00:09:
Kan ik 2 usb poorten gebruiken in pimatic.
Ik heb mijn 433mhz switches nu werken met de homeduino plugin, maar ik wil mijn jeenodes 868mhz ook gaan gebruiken.

Ik kan natuurlijk de homeduino ino aanpassen, maar ik wil die eigenlijk gescheiden houden van mijn eigen prutsels
Kan ik werkend gescheiden houden van probeersels

En met al die usb ports op de rpi2 ... :)
Kan zonder problemen, de mysensors plugin werkt ook op die manier (of GPIO kan ook).
Maar homeduino combineren is natuurlijk veel mooier. Krijg je er ook niet een groot spinnenweb van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
sweebee schreef op maandag 23 maart 2015 @ 20:46:
[...]

Wellicht is het aantal repeats verschillend of de timing. NewRemoteTransmitter gebruikt standaard 260ms.
Die heb ik wel hetzelfde staan volgens mij.
RSpaargaren schreef op maandag 23 maart 2015 @ 21:04:
[...]

Ik was een weekendje weg dus een wat vertraagde reactie. Maar goed tussen het kaku protocol van new remote en mijn routine zit qua verzenden niet heel veel verschil. Ik heb alleen mijn routine flexibel opgezet zodat het voor meerdere protocollen geschikt is of gemaakt kan worden.

Aantal herhalingen newremote is standaard 4, in mijn routine geef je deze mee dus kun je ook 4 aangeven. Qua timing is newremote 260, 1300(5x), 2730(10.5x),10400(40x). Ik heb de timing uit rfprotocol overgenomen... 270,1300,2700,10400 dus niet veel verschil. Maar je kunt in de RF-transmit.cpp file hier nog wel even mee spelen.

Wel is de hoeveelheids bits die voor de kaku overgestuurd worden groter dan voor de pir. Dus de kans op fouten uiteindelijk ook. Heb je een antenne op je zender?
Ja, ik heb een antenne (stukje draad van 17.3 cm). Meestal gaat het goed maar soms niet. Dus lastig te debuggen.
Wat betreft het langer duren: ik laat pimatic een signaal overrulen (als er een aan signaal gestuurd wordt en de lamp is al aan, dan zet pimatic de lamp uit). Ik heb daar geen timing op ingesteld, dus pimatic-homeduino bepaalt zelf wanneer het correctiesignaal verzonden wordt. Mij valt op dat dat een stukje langer duurt dan wanneer ik het originele signaal met de newremotetransmitter library verstuur.
Overigens, als ik minder repeats dan 4 doe dan reageren de kaku-ontvangers wel, maar pimatic-homeduino vangt het signaal niet meer op. Kan ik daar iets aan instellen (minder repeats nodig ofzo)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Als homeduino het signaal niet ontvangt zit die waarschijnlijk gewoon te ver van de afstandsbediening af. Of je hebt een slechte ontvanger. Wat voor 433 ontvanger heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpaargaren
stat schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 20:11:

Ja, ik heb een antenne (stukje draad van 17.3 cm). Meestal gaat het goed maar soms niet. Dus lastig te debuggen.
Wat betreft het langer duren: ik laat pimatic een signaal overrulen (als er een aan signaal gestuurd wordt en de lamp is al aan, dan zet pimatic de lamp uit). Ik heb daar geen timing op ingesteld, dus pimatic-homeduino bepaalt zelf wanneer het correctiesignaal verzonden wordt. Mij valt op dat dat een stukje langer duurt dan wanneer ik het originele signaal met de newremotetransmitter library verstuur.
Overigens, als ik minder repeats dan 4 doe dan reageren de kaku-ontvangers wel, maar pimatic-homeduino vangt het signaal niet meer op. Kan ik daar iets aan instellen (minder repeats nodig ofzo)?
Binnen de routine die ik geschreven heb duurt het inderdaad wat "langer" voordat het signaal verstuurd aangezien ik de routine open wil houden voor de verschillende protocollen. Daarom moet het signaal eerst opgebouwd worden volgens het "recept". Echter zodra deze routine klaar is zou het daadwerkelijke versturen en herhaling in een blok plaats moeten vinden. Ik zal hier ook nog eens debuggen. Kan het zijn dat door de iets latere timing het overrule signaal van de pimatic de transmissie verstoord? Misschien kun je hier als test een paar seconde tussen plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Voor mensen die een DRU kachel hebben met een 433Mhz afstandsbediening. Dit werkt nu ook :D

[ Voor 13% gewijzigd door sweebee op 24-03-2015 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpaargaren
Heb wel een kachel met "RF" afstandsbediening maar ben er nog niet achter welke frequentie. Kal Fire / Verona. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj-dano
Datum, dag en tijd in een device via shellsensor is mogelijk dat weet ik, enkel de uitvoering komt niet tot zijn recht. Heeft iemand ervaring of weet iemand hiervan een voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:10
Voor wat precies ? Zie nu ook met timers en dagdelen te prutsen :)

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
RSpaargaren schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 20:39:
Heb wel een kachel met "RF" afstandsbediening maar ben er nog niet achter welke frequentie. Kal Fire / Verona. Iemand enig idee?
Vaak 433 of 868Mhz. Maar je ziet ook steeds meer 2.4Ghz dusja. Pimatic kan hem niet ontvangen in de debug log? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj-dano
@koffie
Gewoonweg handig om de tijd af te lezen.
Ik heb een 10inch touch panel aan de muur hangen die mijn dagelijkse dingen kan besturen als licht ea, dus gebruik ik pimatic eigenlijk als een soort van homeseer. Kids love it en kunnen weer en alles aflezen, muziek bedienen, lichten aan en uitzetten.

Zat al een beetje te puzzelen enkel is dit niet meer mogelijk, pimatic-ip/#edit-devices werkt niet meer. Dus ben ik stukje testen kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    {
      "id": "secsmidnight",
      "name": "seconds since midnight",
      "class": "ShellSensor",
      "attributeName": "secsmidnight",
      "attributeType": "number",
      "attributeUnit": "s",
      "command": "date '+(%H*60+%M)*60+%S' | bc",
      "interval": 60000
    },

Zet deze vervolgens op je GUI en je hebt keurig een werkend klokje. Omdat het in secondes is, kun je hier prima berekeningen meedoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpaargaren
sweebee schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 22:17:
[...]

Vaak 433 of 868Mhz. Maar je ziet ook steeds meer 2.4Ghz dusja. Pimatic kan hem niet ontvangen in de debug log? :P
Nee het is waarschijnlijk geen 433 Mhz. Denk eerder in de richting van 2.4 Ghz aangezien er waarschijnlijk verkeer in twee richtingen verloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj-dano
Koffie schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 07:16:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    {
      "id": "secsmidnight",
      "name": "seconds since midnight",
      "class": "ShellSensor",
      "attributeName": "secsmidnight",
      "attributeType": "number",
      "attributeUnit": "s",
      "command": "date '+(%H*60+%M)*60+%S' | bc",
      "interval": 60000
    },

Zet deze vervolgens op je GUI en je hebt keurig een werkend klokje. Omdat het in secondes is, kun je hier prima berekeningen meedoen.
dan krijg ik deze melding:
code:
1
 Command failed: /bin/sh: 1: bc: not found date: write error: Broken pipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Moet je bc even installeren : sudo apt-get install bc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpaargaren
dj-dano schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 23:18:
@koffie
Gewoonweg handig om de tijd af te lezen.
Ik heb een 10inch touch panel aan de muur hangen die mijn dagelijkse dingen kan besturen als licht ea, dus gebruik ik pimatic eigenlijk als een soort van homeseer. Kids love it en kunnen weer en alles aflezen, muziek bedienen, lichten aan en uitzetten.

Zat al een beetje te puzzelen enkel is dit niet meer mogelijk, pimatic-ip/#edit-devices werkt niet meer. Dus ben ik stukje testen kwijt.
Heb je een foto van hoe dat er bij jou uit ziet? Zo'n scherm heb ik ook al over nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-06 20:40
Ik heb sinds kort ook pimatic geinstalleerd. Het draait momenteel op Raspberry pi 2 met een homeduino en RTL-SDR voor het uitlezen van een ec3k (Data van Conrad EnergyCount 3000 ontvangen (868.3Mhz)). De via RTL-SDR ontvangen data schrijf ik weg in een logfile. Welke ik vervolgens weer in wil lezen middels pimatic-log-reader.
Nu heb ik een aantal vragen: ik krijg de gegevens uit mijn logfile niet goed gematched. Ik heb daarop de output naar de logfile aangepast, maar daar ben ik niet echt gelukkig mee. In eerste instantie schreef ik de output als comma seperated weg. Nu heb print ik het "Label: " er in log file mee voor elke waarde aan. Dit neemt onnodig veel ruimte in. Ik wil weer graag naar csv toe, maar hoe match ik dan de juiste variabelen. Zijn dit gewone reguliere expressies? Nog een reden, ik gebruik nu maar 1 device. Een tweede device geeft ook een log regel, die met mijn huidige "match" voor hetzelfde device zal registreren.

Een van de waarden die ik terug krijg is in Ws of J, kan ik deze in de config omrekenen naar kWh? Zo ja, hoe? Delen door 3600000... maar kan ik rekenkundige bewerkingen aan de variable toevoegen in de config?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpaargaren
Even een vraag, waarschijnlijk is dit al eens lang gekomen. Maar draaien jullie een Back-up van de sql database? Vandaag is deze na de stroom storing corrupt geraakt. Dus deze moest nieuw aangemaakt worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Nee, zoveel heel veel waarde hecht ik niet aan die temperatuur logs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj-dano
Koffie schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 09:25:
Moet je bc even installeren : sudo apt-get install bc
Bedankt werkt perfect. Nu hoef ik in ieder geval niet meer te gaan zoeken.

En update dit script toevallig ook de zomer wintertijd dat je weet? Aangezien midnigth je eikpunt is.

[ Voor 17% gewijzigd door dj-dano op 28-03-2015 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben een hoop geklooi verder om te zorgen dat de verlichting schakelt als de zon onder gaat en eerder als het bewolkt is. Misschien ligt het aan de ligging van mijn huis, misschien wilde ik te veel maar het is mij niet gelukt dit naar behoren te doen op basis van de weersverwachting (bewolkt, regen enz.). Ik heb donderdag een schemersensor gehaald en op basis daarvan schakelt mijn verlichting nu (mits we thuis zijn) Had ik meteen moeten doen de eerste avond ingesteld op het moment dat de verlichting aan moest van mij en sindsdien niet meer hoeven nadenken :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj-dano
Heb misschien wel een leuke instelling om toe te voegen aan Pimatic nl. een fulscreen modus(F11).
Zelf zit ik al een tijd naar een gewenste oplossing te zoeken voor mijn eigen situatie. Ik bedien bijna alle funcies via een tablet(wallmounted) of smartphone. Maar hetgeen wat ik storend vind, is de titelbalk bovenin. De functie van de tablet heb ik al zo ingesteld dat mijn browser fullscreen kan. Maar wat nog steeds hinderlijk is, is de browser zelf. Sommige browsers kun je wel in fullscreen modus laten draaien maar voor android is dit soms een lastige instelling.

Misschien onhandig voor gebruikers misschien wel handig........?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik weet niet hoe het bij android werkt, maar bij iOS kun je de pagina als "app" op je homescreen opslaan. Vanaf dan opent hij zonder browserbalk en gewoon 100% fullscreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Inderdaad, gewoon als app op je homescreen zetten en je bent van die balkt af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
dj-dano schreef op zondag 29 maart 2015 @ 15:28:
Heb misschien wel een leuke instelling om toe te voegen aan Pimatic nl. een fulscreen modus(F11).
Zelf zit ik al een tijd naar een gewenste oplossing te zoeken voor mijn eigen situatie. Ik bedien bijna alle funcies via een tablet(wallmounted) of smartphone. Maar hetgeen wat ik storend vind, is de titelbalk bovenin. De functie van de tablet heb ik al zo ingesteld dat mijn browser fullscreen kan. Maar wat nog steeds hinderlijk is, is de browser zelf. Sommige browsers kun je wel in fullscreen modus laten draaien maar voor android is dit soms een lastige instelling.

Misschien onhandig voor gebruikers misschien wel handig........?
Op een iOS device kun je hem toevoegen aan de homescreen en dan functioneert die als een normale app.

Via android kan het ook via de chrome browser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:28

bdu

Is het mogelijk om een "standen schakelaar" te implementeren/faken?

Ik heb 3 kaku schakelaars (of eigenlijk een KlikAanKlikUit ACM-3500-3), deze wil ik graag schakelen. maar er mag er altijd maar 1 aan staan of alles uit. De schakelaar moet dus schakelen tussen KAKU unit 1, 2, 3 of "alle drie uit".

Voorbeeldje: Afbeeldingslocatie: http://www.youscreen.de/glwlolpi81.jpg

Is dit mogelijk met een "Buttons Device" waar ik meerdere schakelaars in verwerkt? (https://github.com/pimati...no#buttons-device-example)

code:
1
Lamp 1 | Lamp 2 | Lamp 3 | Alles uit

of zijn er andere/betere alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
bdu schreef op maandag 30 maart 2015 @ 16:34:
Is het mogelijk om een "standen schakelaar" te implementeren/faken?

Ik heb 3 kaku schakelaars (of eigenlijk een KlikAanKlikUit ACM-3500-3), deze wil ik graag schakelen. maar er mag er altijd maar 1 aan staan of alles uit. De schakelaar moet dus schakelen tussen KAKU unit 1, 2, 3 of "alle drie uit".

Voorbeeldje: [afbeelding]

Is dit mogelijk met een "Buttons Device" waar ik meerdere schakelaars in verwerkt? (https://github.com/pimati...no#buttons-device-example)

code:
1
Lamp 1 | Lamp 2 | Lamp 3 | Alles uit

of zijn er andere/betere alternatieven?
Dat is vrij eenvoudig.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
{
      "id": "schakelaar",
      "name": "Schakelaar",
      "class": "HomeduinoRFButtonsDevice",
      "buttons": [
        {
          "id": "lamp1",
          "text": "Lamp 1",
          "protocols": [
            {
              "name": "switch1",
              "options": {
                "id": 123,
                "unit": 1,
                "state": true
              }
            },
            {
                "unit": 2,
                "state": false
              }
            },
            {
                "unit": 3,
              }
            }
          ]
        },
        {
          "id": "lamp2",
          "text": "Lamp 2",
            {
              }
            },
            {
              }
            },
            {
              }
            }
          ]
        },
        {
          "id": "lamp3",
          "text": "Lamp 3",
            {
              }
            },
            {
              }
            },
            {
              }
            }
          ]
        },
        {
          "id": "alles-uit",
          "text": "Alles uit",
            {
              }
            },
            {
              }
            },
            {
              }
            }
          ]
        }
      ]
    },

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdu

bdu

sweebee schreef op maandag 30 maart 2015 @ 16:59:
[...]

Dat is vrij eenvoudig.

code:
1
Code
Kijk! Super! Dat ga ik proberen. Ziet er idd vrij eenvoudig uit. :-) Je moet er echter wel opkomen.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Even een MyseSensors gateway in elkaar gezet. Ook de gpio versie geprobeerd maar die was nogal instabiel.

Afbeeldingslocatie: http://cl.ly/image/22133c451X1L/IMG_7606.jpg

Morgen krijg ik me neopixel ring en wil daar even een leuk 'hue' lampje van maken met behulp van mysensors. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4ngler
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:01
Vanaf deze week heb ik ook een Pimatic systeem draaien op een Raspberry Pi 2 :D. Ik heb voor Pimatic, vanwege de Homeduino oplossing. En ik heb hier vier Wifi 370 modules in gebruik, ik zag dat er hier meer mensen mee bezig waren.

Programmeren is mijn hobby / werk, dus als Pimatic mij bevalt hoop ik een goede bijdrage aan het project te kunnen leveren.

Dit is nu met setup:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/aP10N31l.jpg

Ik print behuizingen voor losse modules, die op een DIN rail geplaatst kunnen worden. Zo kan ik het systeem naar wens uitbreiden. In de RPi behuizing zit een uitstekend 3A 5V voeding, om eventueel andere modules van spanning te voorzien.

Ik heb wat Z-wave spul besteld, om hiermee te testen. De encryptie, status meldingen van de modules en de routing van signalen spreekt mij erg aan. Zeker als ik in de toekomst het systeem wil gaan uitbreiden met beveiliging modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
Nog even terugkomend op mijn zelfbouw ESP8266 projecten (met arduino nano): de stabiliteit valt toch erg tegen. Na 8 dagen stopte het systeem er ineens mee. Ik heb een aantal weken geexperimenteerd met het inbouwen van resets in de code etc maar kwam er toch niet goed uit.
Nu maar een RPi neergezet die ik overhad en aan het netwerk gehangen, dat gaat uiteraard vlekkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incmve
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-06 09:01

incmve

maredana.nl

M4ngler schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 23:30:
Vanaf deze week heb ik ook een Pimatic systeem draaien op een Raspberry Pi 2 :D. Ik heb voor Pimatic, vanwege de Homeduino oplossing. En ik heb hier vier Wifi 370 modules in gebruik, ik zag dat er hier meer mensen mee bezig waren.
https://github.com/pimatic/pimatic/issues/348
Ik heb er ook 1 en met wat scriptjes werkt het, ze zijn alleen nog niet verder met een plugin dus misschien een leuke uitdaging voor je? ;)

@stat
ik heb de ESP8266 nog niet aan de gang gekregen snap er geen ruk van, misschien heb ik hem wel stuk gemaakt ga vanavond wel eens een andere proberen.

Mijn YT kanaal - Mijn domotica blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-05 19:59

pcprutser

No message

incmve schreef op woensdag 01 april 2015 @ 13:59:
[...]

https://github.com/pimatic/pimatic/issues/348
Ik heb er ook 1 en met wat scriptjes werkt het, ze zijn alleen nog niet verder met een plugin dus misschien een leuke uitdaging voor je? ;)
Ik heb die controller voorlopig even aan de kant gelegd. Nadat ik dat topic had geopend, heb ik het een tijdje aangekeken voordat ik toch maar 433 mHz RGB-modules heb aangeschaft.
Daar zijn nu protocollen voor en dat werkt nu best wel hele dikke prima.

Zelf nog geen tijd/zin gehad om het alsnog aan de praat te krijgen.

Gelukkig wordt er wel gewerkt aan een color picker: http://forum.pimatic.org/topic/264/adding-a-color-picker/4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Zelf eens een ikea hack uitgevoerd :P

Een moodlight die aangestuurd wordt via een 2.4Ghz nrf (mysensors) en pimatic.

Hardware:

Ikea Fado
Neopixel ring 16
Arduino Pro Mini 3.3v
NRF24

's Avond geeft het een mooi licht.

[ Voor 8% gewijzigd door sweebee op 01-04-2015 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:42
M4ngler schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 23:30:
En ik heb hier vier Wifi 370 modules in gebruik.

Ik print behuizingen voor losse modules, die op een DIN rail geplaatst kunnen worden. Zo kan ik het systeem naar wens uitbreiden. In de RPi behuizing zit een uitstekend 3A 5V voeding, om eventueel andere modules van spanning te voorzien.

Ik heb wat Z-wave spul besteld, om hiermee te testen. De encryptie, status meldingen van de modules en de routing van signalen spreekt mij erg aan. Zeker als ik in de toekomst het systeem wil gaan uitbreiden me
Waarschijnlijk ga ik binnen enkele maanden verhuizen en wil voor dit spul gaan, dus beetje kosten/baten/ en waar kopen aan het bekijken.

Dus vraagje, welke WiFi, en bereik in meters? Woonkamer <> zolder?

Je weet dat je lege DIN rail modules kan kopen? Of doe je het voor de printmontage ? Hoe doe je het met de klem met veer aan de achterzijde van de modulen naar rail? Gebruikt van een oude module?
Heb zelf geen printer, maar hier in de bibliotheek staat er één. Waar heb je de basis frame vandaan, bestaand of zelf getekend? Ik vind zo'n module systeem in een mooie kast desnoods op iedere verdieping en garage wel netjes. Desnoods met meerdere Pi 2's.

Encryptie is belangrijk omdat ik enkele apparaten ( homogeen) niet alleen via Pimatic maar ook direct via internet wil benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpaargaren
sweebee schreef op woensdag 01 april 2015 @ 17:48:

Hardware:

Ikea Fado
Neopixel ring 16
Arduino Pro Mini 3.3v
NRF24

[video]
Waar komt de power vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Een 5V usb voeding. (loopt tussen de 2 balken van de tafel door :P)

[ Voor 12% gewijzigd door sweebee op 01-04-2015 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4ngler
Lord Anubis schreef op woensdag 01 april 2015 @ 19:58:
[...]

Waarschijnlijk ga ik binnen enkele maanden verhuizen en wil voor dit spul gaan, dus beetje kosten/baten/ en waar kopen aan het bekijken.

Dus vraagje, welke WiFi, en bereik in meters? Woonkamer <> zolder?

Je weet dat je lege DIN rail modules kan kopen? Of doe je het voor de printmontage ? Hoe doe je het met de klem met veer aan de achterzijde van de modulen naar rail? Gebruikt van een oude module?
Heb zelf geen printer, maar hier in de bibliotheek staat er één. Waar heb je de basis frame vandaan, bestaand of zelf getekend? Ik vind zo'n module systeem in een mooie kast desnoods op iedere verdieping en garage wel netjes. Desnoods met meerdere Pi 2's.

Encryptie is belangrijk omdat ik enkele apparaten ( homogeen) niet alleen via Pimatic maar ook direct via internet wil benaderen.
Deze heb ik:
http://www.aliexpress.com...ED-Strip/32232699858.html

Ze zijn er in RGBW, wit-warmwit, en RGBW lamp E27 uitvoering

Let wel op, er zijn veel neppe in de omloop. Deze lijkt echt...

De behuizingen heb ik zelf ontworpen. De DIN rail mount heb ik van Thingiverse, deze wordt achter op de behuizing geschroefd. De printers heb ik zelf, ideaal om zulke behuizingen helemaal op maat te printen. In de praktijk heb ik eerst een prototype moeten maken om alle dimensies perfect te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incmve

incmve

maredana.nl

sweebee schreef op woensdag 01 april 2015 @ 17:48:

Hardware:

Ikea Fado
Neopixel ring 16
Arduino Pro Mini 3.3v
NRF24

Nice
Ik heb het (nog) op 433, ik gebruik het alleen om de status van mijn verwarming aan te geven.

Ik ben wel bezig met het tekenen van een kubus waarin ik twee dotmatrix displays wil hebben voor temperatuur.
Afbeeldingslocatie: http://dump.maredana.nl/images/456Dotmatrix_block.jpg
Nog niet geprint nog in Alpha status :)

Ik vond deze ook wel mooi YouTube: usblinky - rainbow effect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
@M4ngler, Merci.

@Sweebee - Een vraag, kon het niet vinden bij pimatic, maar hoe zit het met het doorgeven van het schakelgedrag? Als vb je instelling van 30 mrt, hoe loopt de RPi de lijst af, sequentieel of elke set paralel?

voorbeeld, ik heb een motor van een zonnescherm/rolluik of wat dan ook met eindschakelaars, welke door het verwisselen van de spanning een andere richting opdraait.
Als ik b.v de motor richting UP laat lopen en ik wil direct weer terug naar Down en met

{
"id": "motor",
"text": "UP",
{
"name": "Downswitch2",
}
},
{
"name": "UPswitch1",
}
}
]

wordt dan effectief eerst de Downswitch op false gezet en dan pas de UPswitch op true of beide tegelijk?
Zijn het dan twee zend opdrachten?

@invmve: Deze toevallig vanochtend bekeken - http://www.thingiverse.com/thing:661318

[ Voor 3% gewijzigd door Lord Anubis op 02-04-2015 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Lord Anubis schreef op donderdag 02 april 2015 @ 08:03:
@M4ngler, Merci.

@Sweebee - Een vraag, kon het niet vinden bij pimatic, maar hoe zit het met het doorgeven van het schakelgedrag? Als vb je instelling van 30 mrt, hoe loopt de RPi de lijst af, sequentieel of elke set paralel?

voorbeeld, ik heb een motor van een zonnescherm/rolluik of wat dan ook met eindschakelaars, welke door het verwisselen van de spanning een andere richting opdraait.
Als ik b.v de motor richting UP laat lopen en ik wil direct weer terug naar Down en met

{
"id": "motor",
"text": "UP",
{
"name": "Downswitch2",
}
},
{
"name": "UPswitch1",
}
}
]

wordt dan effectief eerst de Downswitch op false gezet en dan pas de UPswitch op true of beide tegelijk?
Zijn het dan twee zend opdrachten?

@invmve: Deze toevallig vanochtend bekeken - http://www.thingiverse.com/thing:661318
even getest en pimatic loopt gewoon de volgorde af. Maar dit gaat te snel om 1 schakelaar aan en dan weer uit te zetten. Het beste kun je dit dus even met een rule doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Hé, das snel. Bedankt.

Te snel?, dan ook veels te snel met twee Solid state Relais. Relais hebben nog een vertraging.

Ik weet, ik moet het niet proberen met een MCU zoals MSP430 of een PIC om in één opdracht de ene bit aan te zetten en een ander uit te zetten voor dit soort toepassingen.
Wil dan toch een terug meld signaal hebben om zeker te zijn dat de na uitschakelen de stroom eraf is. I.g.v een relais en die blijft plakken, ouch! Één keer gehad met een auto ( BMW 1600-02 6V ) relais voor de toeter. Sta je in je nette pakkie onder de motor kap/dashboard aandacht te trekken.
Op 230 wil je dit niet hebben als je de stroom richting veranderd.

Nu rules gaan bekijken.

[ Voor 8% gewijzigd door Lord Anubis op 02-04-2015 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Lord Anubis schreef op donderdag 02 april 2015 @ 09:17:
Hé, das snel. Bedankt.

Te snel?, dan ook veels te snel met twee Solid state Relais. Relais hebben nog een vertraging.

Ik weet, ik moet het niet proberen met een MCU zoals MSP430 of een PIC om in één opdracht de ene bit aan te zetten en een ander uit te zetten voor dit soort toepassingen.
Wil dan toch een terug meld signaal hebben om zeker te zijn dat de na uitschakelen de stroom eraf is. I.g.v een relais en die blijft plakken, ouch! Één keer gehad met een auto ( BMW 1600-02 6V ) relais voor de toeter. Sta je in je nette pakkie onder de motor kap/dashboard aandacht te trekken.
Op 230 wil je dit niet hebben als je de stroom richting veranderd.

Nu rules gaan bekijken.
Wat je kunt doen is alleen een 'true' signaal sturen. zodra de controller deze ontvangen heeft zet die de relay open en weer dicht en stuurt zelf vervolgens een 'false' signaal wat pimatic weer opvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4ngler
Als je het goed wilt doen, kan je beter de wisselschakeling hardwarematig uitvoeren. Het verbreek contact van relais 1 schakelt dan de spoel uit van relais 2 en andersom. Zo kan je nooit beide relais tegelijk aansturen. Ook zou ik de eindschakelaars meenemen in de verbreek schakeling, zodat de motor nooit in zijn eindstand kan doorlopen.

Mocht er iets fout gaan in Pimatic, kan er op deze manier nooit iets kapot gaan.

De schakelaars kan je dan ook nog gebruiken als terugmelding naar Pimatic.

2x deze:
http://www.ebay.com/itm/1...ain_0&hash=item56511e642c

Als je geïnteresseerd bent, wil ik wel een schema voor je tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Bedankt voor de reacties.

Ik heb grotendeels een schema, mede omdat het ook nog steeds met de hand bediend moet worden en als deze per ongelijk in handstand nog aan staat of gaat moet de een de ander overrulen. En buiten de RPi om moet er gecheckt worden of er een raampje openstaat ( moet autonoom kunnen werken na een event van de RPi, Pimatic, handbed. raam open, duisternis e.t.c enz.). Zal eerst even wat meer verzamelen en integreren, zal dan terug koppelen en kunnen we zaken met elkaar vergelijken. Je Schema is welkom natuurlijk. Lijkt me wel interessant, ook voor anderen natuurlijk.

Ben aan het twijfelen of ik SSR of relais ga gebruiken. Heb ook al stroom sensors.
Je genoemde type relais heb ik en draaien onder 5V op een MSP430 voor iets anders.

Het was belangrijk m.b.t de sequentie, hoe het programma het doet. Het een is tenslotte afhankelijk van het andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:53

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Voor ons laatste artikel in onze serie over domotica ben ik op zoek naar gebruikers die kort en bondig hun ervaringen met pimatic willen delen. Helaas hebben wel niet veel tijd meer. Het artikel gaat zaterdag live en moet worden gecheckt worden door de eindredactie. Wie heeft er vanavond nog even tijd om kort even zijn ervaringen neer te pennen en uit te leggen waarom je voor pimatic hebt gekozen en wat volgens jou de voor- en nadelen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Ik heb je in het PB-draadje een berichtje gestuurd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:53

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Thanks! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj-dano
sweebee schreef op maandag 30 maart 2015 @ 13:21:
[...]

Op een iOS device kun je hem toevoegen aan de homescreen en dan functioneert die als een normale app.

Via android kan het ook via de chrome browser.
Helaas werkt dit niet op samsung tablets en telefoons met android 4.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
dj-dano schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 13:32:
[...]

Helaas werkt dit niet op samsung tablets en telefoons met android 4.2
Das vreemd, ook niet in de chrome browser? Ik heb zelf een cheape tablet aan de muur hangen die dit ook wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incmve

incmve

maredana.nl

Ik heb een Samsung tab 7 met 4.2.2 en daar lukt het wel.
In Chrome je pimatic openen en dan in het menu van Chrome "Add to home screen"
http://cdn.readysum.com/s...droid-addtohomescreen.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aneco
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2020

Aneco

Sinds 2 dagen ben ik ook aan het stoeien met Pimatic in combinatie met een Arduino uno. De Nano is nog onderweg vanuit China. Om te beginnen heb ik de schakelaars van de action gekocht en had al een draadloos weerstation.
Door veel te lezen en te proberen heb ik de schakelaars nu werkend. Het weerstation doet het deels. Op basis van de info in de logfile heb ik het als weather2 geconfigureerd en wordt de temperatuur netjes doorgegeven naar de gui. De overige info zoals de vochtigheid en waarschijnlijk de regen indicatie worden niet weergegeven.

Mijn vraag is: hoe kan ik op basis van de info in de log file de configuratie voor het device herleiden.

Dit is mijn huidige config voor het device

{
"id": "rftemperature",
"name": "Temperatuur",
"class": "HomeduinoRFTemperature",
{
"name": "weather2",
"values": [
"temparature",
"humidity"
]
}
]
},

In de logfile staat:
debug: data: "RF receive 500 2004 996 4052 0 0 0 0 01020101020102020102020202020202020101010202010201010101020102010201020203"
debug: received: [ 500, 996, 2004, 4052 ] 02010202010201010201010101010101010202020101020102020202010201020102010103
debug: weather2: { temperature: 11.4 }
debug: data: "RF receive 496 2008 1000 4052 0 0 0 0 01020101020102020102020202020202020101010202010201010101020102010201020203"
debug: received: [ 496, 1000, 2008, 4052 ] 02010202010201010201010101010101010202020101020102020202010201020102010103
debug: weather2: { temperature: 11.4 }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incmve

incmve

maredana.nl

Het Weather2 protocol heeft alleen maar temperatuur.
Heeft het weerstation humidity etc?
Het kan zijn dat jou weerstation nog niet supported is, je kan dan op het forum de debug code plaatsen ze zijn vrij snel met het maken van protocollen.

[ Voor 64% gewijzigd door incmve op 04-04-2015 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tymo
  • Laatst online: 09-02 20:14
Hoi!
Ik heb ook mn stofhappende raspberrypi wat nut gegeven en pimatic er opgezet, van dx wat materiaal besteld en op ebay de nanoclone. Erg leuk om een beetje mee te nerden. Een setje KaKu had ik al voor wat lampen maar zat nu te denken, dat ik ook mn plafondlamp met wandschakelaar wilde kunnen bedienen.

Misschien niet helemaal de goede thread om dit te vragen, maar iemand een idee waarmee je deze kunt bedienen, zodanig dat de huidige wandschakelaar ook altijd blijft werken en het licht altijd te bedienen is via 433mhz. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik zat zelf te denken aan het volgende: AWMR-300 en deze dan te bedienen met de zender/ontvanger van pimatic. Nu is mijn twijfel of deze wel bedienbaar blijft als de lamp uitgeschakeld wordt door de wandschakelaar :/
Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Die AWMR-300 plaats je tussen je schakelaar en je bedrading. Je kunt dan zowel met pimatic als met de hand een lamp aan of uit zetten.
Als je met de schakelaar de lamp uitzet, pakt de AWMR nog een beetje stroom van het electranet om toch te kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tymo
thanks voor je antwoord, @Koffie ! Binnenkort maar eens kijken voor die schakelaar of vergelijkbare :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freedive
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:46

Freedive

] Ken sent me _

Hi allemaal!

Al een tijdje lees ik dit topic mee en gisteren tijd vrij gemaakt om met pimatic aan de slag te gaan.
Tijdrovend maar leuk om te doen. En Koffie thanks voor al je duidelijke informatie!

Nu zit ik met het iPhone presence probleem met de ping plugin. (iOS apparaten gooien na korte tijd hun wifi op sleep). Nu lees ik ergens als work-around om deze ping in je crontab te zetten;

code:
1
*/2 * * * * /usr/sbin/hping3 -2 -c 3 -p 5353 192.168.1.49  >> /dev/null  2>&1

Dit gaat nogal batterij vreten ben ik bang :+ .

Er is ook een IFTTT plugin voor pimatic beschikbaar, deze heb ik inmiddels ook succesvol draaien.
IFTTT kan nu pimatic iets laten uitvoeren als ik bijvoorbeeld in een gebied rondom mijn huis kom,
Nu ben ik echter op zoek naar een manier om IFTTT mijn presence aan te laten passen.

Ik kan zo niet vinden hoe en of dit mogelijk is, iemand enig idee?

Edit:
Nachtje slapen helpt altijd :-)
Heb een DummyDevice aangemaakt die eigenlijk als Presence fungeren.
IFTTT toggled deze aan of uit en aan de hand daarvan rules aangemaakt.

if Suneye thuis is off and vriendin Suneye thuis is off then turn off .............

[ Voor 12% gewijzigd door Freedive op 06-04-2015 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Nieuw blogje geschreven met uitleg hor je de CV kunt aansturen : Koffie's tweakblog: Je kachel aansturen met pimatic, de basics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freedive
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:46

Freedive

] Ken sent me _

Leuk! Zojuist een schip laten vullen in China, hopelijk gooien ze snel de trossen los :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Dat is mooi, want ik heb vandaag ook het eea besteld. Kan vast met diezelfde speedboot mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Ik heb zo iets inmiddels ook een week draaien maar het is niet zo heel simpel.

Als het bijv. 14 graden is en ik stel hem in op 19 graden dan moet de verwarming bij 19 weer uit gaan. Maar doordat de verwarming nog na verwarmt schiet die zo door tot 21 graden. Nu kun je hem eerder uit laten gaan. Maar wanneer precies? Hoe langer de verwarming aanstaat hoe langer die na verwarmt.

Als iemand hier een goede set of rules voor heeft, graag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Ik heb een extra variabele : $ThermostaatMarge
Deze staat op 0.3
Dat betekend dat hij pas gaat verwarmen bij de instelling minus marge:
code:
1
$probe-woonkamer.temperature < ($thermostaat.temperatureSetpoint - $BenedenThermostaatMarge) and warmte is turned off and $BenedenWarmtOp = 0 and $BenedenStopWarmte = 0 for 5 minutes

En pas stop bij een instelling plus marge:
code:
1
$probe-woonkamer.temperature > ($thermostaat.temperatureSetpoint + $BenedenThermostaatMarge) and warmte is turned on

Ik ben een tijdje bezig geweest om uit te rekenen hoeveel graden er per minuut bij komt als de kachel aan staat, en een losse berekening hoeveel graden per minuut er aan doorschieten is. Dit was van voordat er een timer aanwezig was .. dus ik moet dit weer oppakken.

In jouw geval zou ik 2 variabelen maken : een marge voor kachel aan en eentje voor kachel uit. Als je een grote overshoort van 1 graden in korte tijd hebt, zet je de marge voor verwarmen op 1 graden.

Deel 2 van het artikel is ook online: Koffie's tweakblog: Je kachel aansturen met pimatic, een echte thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
  • Laatst online: 19:23
Wat betreft verwarming: Ik heb er zelf nog geen use case voor, maar ben er wel al over aan het nadenken.

Ik zag dat er voor een Arduino een PID-regelaar lib rondzwerft. Is het niet mogelijk om een homeduino uit te rusten met de regelaar? Pimatic geeft de ingestelde temp door aan de regelaar en die schakelt de verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Dat kan ook. Als je dan de arduino met wifi uitrust, hoef je geen fysieke koppeling met ja Raspberry Pi te hebben.
Ik heb een tijdje mijn relay draadloos gemaakt met 433 Mhz, maar dat leverde teveel RF collisions op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Koffie schreef op maandag 06 april 2015 @ 19:04:
Ik heb een extra variabele : $ThermostaatMarge
Deze staat op 0.3
Dat betekend dat hij pas gaat verwarmen bij de instelling minus marge:
code:
1
$probe-woonkamer.temperature < ($thermostaat.temperatureSetpoint - $BenedenThermostaatMarge) and warmte is turned off and $BenedenWarmtOp = 0 and $BenedenStopWarmte = 0 for 5 minutes

En pas stop bij een instelling plus marge:
code:
1
$probe-woonkamer.temperature > ($thermostaat.temperatureSetpoint + $BenedenThermostaatMarge) and warmte is turned on

Ik ben een tijdje bezig geweest om uit te rekenen hoeveel graden er per minuut bij komt als de kachel aan staat, en een losse berekening hoeveel graden per minuut er aan doorschieten is. Dit was van voordat er een timer aanwezig was .. dus ik moet dit weer oppakken.

In jouw geval zou ik 2 variabelen maken : een marge voor kachel aan en eentje voor kachel uit. Als je een grote overshoort van 1 graden in korte tijd hebt, zet je de marge voor verwarmen op 1 graden.

Deel 2 van het artikel is ook online: Koffie's tweakblog: Je kachel aansturen met pimatic, een echte thermostaat
Ik had ook al de marge op 1 graad gezet. Maar wanneer die zijn temperatuur bereikt heeft stijgt die dus nog zo'n 2 graden en zal dan weer afkoelen. Maar 2 graden laten afkoelen en vervolgens weer aangaan merk je heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Een stapje verder gaan en zoals de honeywell thermostaten doen : verwarmen in blokken van 10 minuten (ongeacht of doeltemperatuur nog niet behaald is) en kijken of dit afdoende is. Combineren met mijn manier die de thermostaat verbied te verwarmen indien de woonkamer opwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj-dano
Tymo schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 19:15:
Hoi!
Ik heb ook mn stofhappende raspberrypi wat nut gegeven en pimatic er opgezet, van dx wat materiaal besteld en op ebay de nanoclone. Erg leuk om een beetje mee te nerden. Een setje KaKu had ik al voor wat lampen maar zat nu te denken, dat ik ook mn plafondlamp met wandschakelaar wilde kunnen bedienen.

Misschien niet helemaal de goede thread om dit te vragen, maar iemand een idee waarmee je deze kunt bedienen, zodanig dat de huidige wandschakelaar ook altijd blijft werken en het licht altijd te bedienen is via 433mhz. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik zat zelf te denken aan het volgende: AWMR-300 en deze dan te bedienen met de zender/ontvanger van pimatic. Nu is mijn twijfel of deze wel bedienbaar blijft als de lamp uitgeschakeld wordt door de wandschakelaar :/
Iemand een idee?
Met de ACM-serie weet ik dat deze gewoon parralel aan je standaard instalatie kan. Zodat je bij het uitval van je pimatic en KAKU toch altijd je verlichting nog kan bedienen.
Volgens KAKU moet dit met alle devices van hun zo kunnen werken omdat er een relais in zit.
Mijn hele instalatie werkt op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjef_
  • Laatst online: 04-06 20:39
Thx Koffie

Hier zat ik op te wachten !

Heb jij de raspberry gewoon op de aan/uit kamerthermostaat connector aangesloten van de cv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Sjef_ schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 10:41:
[...]

Thx Koffie

Hier zat ik op te wachten !

Heb jij de raspberry gewoon op de aan/uit kamerthermostaat connector aangesloten van de cv?
Ja .. lees de comments. Schijnen nogal wat verschillen te zijn. Omdat wij al 10 jaar geen CV-Ketele meer hebben weet ik niet beter dan simpel aan/uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdu

bdu

sweebee schreef op maandag 30 maart 2015 @ 16:59:
[...]

Dat is vrij eenvoudig.

code:
1
Code
Toch nog even een vraagje. Is het ook mogelijk om de actieve Lamp blauw/aan te maken in de GUI? Dus als we het voorbeeld nemen: Afbeeldingslocatie: http://www.youscreen.de/glwlolpi81.jpg dat "Aus" blauw/aan is als ik voor Aus heb gekozen en 'Grun' blauw/aan gaat als ik voor grun kies (en Aus dan weer wit/uit is)

Oftewel het idee van een schakelaar met meer dan 2 standen.

Nu zijn alle knoppen/lampen wit en zie ik dus niet welke combinatie 'actief' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
bdu schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 15:35:
[...]

Toch nog even een vraagje. Is het ook mogelijk om de actieve Lamp blauw/aan te maken in de GUI? Dus als we het voorbeeld nemen: [afbeelding] dat "Aus" blauw/aan is als ik voor Aus heb gekozen en 'Grun' blauw/aan gaat als ik voor grun kies (en Aus dan weer wit/uit is)

Oftewel het idee van een schakelaar met meer dan 2 standen.

Nu zijn alle knoppen/lampen wit en zie ik dus niet welke combinatie 'actief' is.
Voor zo ver ik weet kan dit helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:37
Mijn hele boodschappenlijst is de afgelopen weken binnengekomen. Vanmorgen eindelijk eens een rustige paar uren waarin kinderen naar school/chreche waren, en mijn vriendin op d'r werk.

leeg huis = tijd voor prutsen ;-)

raspbian op de Pi gezet, bordje volgeprikt met de arduino, zender en ontvanger, alles netjes aangesloten, software geïnstalleerd en geconfigureerd.
Ik moet zeggen dat het wel heeft geholpen dat ik in een ver-ver-ver verleden in mijn studententijd een webserver met slackware heb gedraaid. De BASH-commando's waren een beetje roestig, maar één en ander kwam gelukkig bekend voor ;-)
Nu ben ik de trotse eigenaar van een op afstand bediende schemerlamp (elro-switch).

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/8wDjV6b.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door breew op 10-04-2015 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tymo
dj-dano schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 09:04:
[...]

Met de ACM-serie weet ik dat deze gewoon parralel aan je standaard instalatie kan. Zodat je bij het uitval van je pimatic en KAKU toch altijd je verlichting nog kan bedienen.
Volgens KAKU moet dit met alle devices van hun zo kunnen werken omdat er een relais in zit.
Oke, ik vind het maar moeilijk voor te stellen hoe dat werkt. Maar als ik je goed begrijp kun je dus met alle tussenplaatsbare dingen van KaKu altijd nog de normale schakelaar behouden? Misschien moet ik gewoon maar eens de klantenservice van KaKu gaan mailen ;-)
Thanks voor je input :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj-dano
De mogelijkheid die Koffie op jouw vraag gaf is een goede mogelijkheid.
Voor de ACM serie kun je gewoon op het lichtnet aansluiten en de uitgaande fase(zwarte draad) aansluiten bij je zwarte lamp draad. Let hier wel bij goed op dat als je de lichtschakelaar bediend je deze niet met pimatic uit kan schakelen. (Het is in princiepe een schakelaar naast je bestaande lichtschakelaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4ngler
De KAKU AW (inbouw) serie heeft twee draden die op de bestaande schakelaar kunnen worden aangesloten. De module past in de inbouwdoos achter de schakelaar. Het systeem reageert dan als een hotelschakeling.

Dimmen dimbare led verlichting (en halogeen / gloeilampen):
http://www.klikaanklikuit...en-1/ontvangers/awmd-251/

Schakelen niet dimbare en dimbare led verlichting en spaarlampen:
http://www.klikaanklikuit...en-1/ontvangers/awmr-301/

Schakelen normale verlichting:
http://www.klikaanklikuit...bouw-schakelaar-awmr-231/

De ACM serie kan e.v.t. met een inbouwzender worden gebruikt:
http://www.klikaanklikuit...ders/inbouwzender-awmt-4/

Zo blijft de installatie werken als een hotel schakeling. Echter zitten in deze module batterijen, daar ben ik persoonlijk geen fan van.

Zelf ben ik aan het overstappen naar Z-wave vanwege het gesloten systeem, de routing van signalen en terugmeldingen. Ik heb een Razberry gekocht en een dubbele relais schakelaar, dat werkt prima! Alleen het bereik is een beetje wisselend, daarom heb ik 868mhz antenne besteld om eraan te solderen.

Binnenkort maar eens een Z-wave dimmer bestellen om te testen hoe dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.smith
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:51
Hoi,

Ben nu een paar weken bezig met Pimatic, en heb alles wel zo een beetje ingericht zoals ik het op dit moment zou willen.
Maar toch loop ik nog tegen een probleem aan waar mensen me hier misschien mee zouden kunnen/willen helpen. Om 1 of andere reden wil de mobile frontend plugin niet goed zijn werk doen.
Als ik probeer in te loggen met de Iphone krijg ik het volgende te zien:

Afbeeldingslocatie: http://i1124.photobucket.com/albums/l573/seaser1/IMG_1957_zpsa0r61hil.jpg

Alleen de twee onderste links werken, als ik op de andere klik gebeurt er niets.

Ik heb al diverse configuraties geprobeerd, en op dit moment ziet de config.json er zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
{
      "plugin": "mobile-frontend",
      "theme": "graphite/water",
      "flat": true,
      "debug": false,
      "mode": "production"
    },

Ook heb ik het geprobeerd met alleen de eerste regel, maar helaas zonder resultaat.

Verder lijkt uit het volgende stukje van het log bestand dat de plugin opzicht geen fout meldingen genereert.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
20:55:44.051 [pimatic] info: New device "Deurbel"...
20:55:44.165 [pimatic] info: New device "System"...
20:55:44.289 [pimatic] info: New device "Buiten lamp"...
20:55:44.625 [pimatic] info: New device "Het weer in Bergen op Zoom"...
20:55:51.960 [pimatic-mobile-frontend] info: packing static assets
20:55:54.580 [pimatic-mobile-frontend] info: packing static assets finished
20:55:54.628 [pimatic-mobile-frontend] info: rendering html
20:56:22.746 [pimatic-mobile-frontend] info: rendering html finished
20:56:22.934 [pimatic] info: Listening for HTTP-request on port 80...
20:56:23.419 [pimatic-homeduino] debug: data: "ready"

Elke vorm van hulp of informatie wordt zeer op prijs gesteld.

Groet,

Marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Hoe ziet het er vanaf een niet-mobile device uit? Hetzelfde?
Gooi de directoy van de pimatic-mobile-plugin eens weg en start pimatic eens op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zie in de HomeWizard nieuwsbrief presets voorbij komen die middels deze wandschakelaar geactiveerd kunnen worden (met stickers, zie tweede productfoto). Lijkt me erg handig, is zoiets ook realiseerbaar met pimatic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Ik snap je vraag niet helemaal?
Hoewel pimatic geen scenes ondersteund, ik het niet moeilijk om een een loze plakschakelaar toe te voegen en dezen van alles uit te laten voeren wanneer een bepaald signaal ontvangen word.

Zo heb ik op een systeem een plakschakelaar welke via pimatic een hardwired relays beinvloed.

edit:
Hiermee kan de HomeWizard in 1 van de vier preset-standen worden gezet: thuis, afwezig, slapen of vakantie. Monteer een schakelaar in de gang om snel van preset te kunnen wisselen als je het huis verlaat of binnenkomt.
Als je dat bedoeld : dat is niet al te moeilijk. Maak een dumme knop aan met een naam "thuis" en laat diverse rules acteren op de stand van die schakelaar.
Vervolgens maak je een rule welke de schakelaar "thuis" aan of uit zet op basis van het KaKu signaal.

[ Voor 43% gewijzigd door Koffie op 14-04-2015 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou het handig vinden om met een fysieke knop aan de muur een groep lampen aan of uit te zetten. Zou het met zo'n plakschakelaar mogelijk zijn om meerdere lampen in één keer uit te schakelen? Niet met een scene, maar met een rule ("als schakelaar AAN dan lamp 1 aan en lamp 2 aan en lamp 3 aan" en hetzelfde voor UIT)?

Edit: Inderdaad, wat je zegt in je edit bedoel ik :)

Zou de vier-knoppige schakelaar uit mijn vorige post vier uniek identificeerbare signalen uitsturen? Met andere woorden: kunnen daarmee vier dummy knoppen aan/uit geschakeld worden? Of is dat iets te optimistisch... :)

[ Voor 31% gewijzigd door JBS op 14-04-2015 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Het zijn gewoon opplak schakelaars van KaKu, kun je dus ook bij de Gamma halen ;)
Wat je moet voorkomen is het maken van rules bestaande uit "en dan dit en dan zus en dan zo en dan ook nog dat".

- Defineer de plakschakelaar in pimatic
- maak een dummy device aan met de naam "alle lampen"
- maak een rule aan welke de device "alle lampen" op ON of OFF zet bij schakelen van de KaKu switch
- Maak per lamp een rule aan welke kijkt naar de stand van de "alle lampen" device, om te bepalen of hij iets moet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Ik heb ook gewoon een KaKu switch aan de muur. Die als switch in pimatic staan en rules als: if woonkamer is turned on then switch bank on and switch zithoek on etc...

Koop wel de switches van KaKu. Ik heb er ook 2 van Elro maar die blijven heel lang zenden waardoor het heel lang duurt voordat pimatic de lampen kan aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
mr.smith schreef op maandag 13 april 2015 @ 21:48:
Hoi,

Ben nu een paar weken bezig met Pimatic, en heb alles wel zo een beetje ingericht zoals ik het op dit moment zou willen.
Maar toch loop ik nog tegen een probleem aan waar mensen me hier misschien mee zouden kunnen/willen helpen. Om 1 of andere reden wil de mobile frontend plugin niet goed zijn werk doen.
Als ik probeer in te loggen met de Iphone krijg ik het volgende te zien:

[afbeelding]

Alleen de twee onderste links werken, als ik op de andere klik gebeurt er niets.

Ik heb al diverse configuraties geprobeerd, en op dit moment ziet de config.json er zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
{
      "plugin": "mobile-frontend",
      "theme": "graphite/water",
      "flat": true,
      "debug": false,
      "mode": "production"
    },

Ook heb ik het geprobeerd met alleen de eerste regel, maar helaas zonder resultaat.

Verder lijkt uit het volgende stukje van het log bestand dat de plugin opzicht geen fout meldingen genereert.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
20:55:44.051 [pimatic] info: New device "Deurbel"...
20:55:44.165 [pimatic] info: New device "System"...
20:55:44.289 [pimatic] info: New device "Buiten lamp"...
20:55:44.625 [pimatic] info: New device "Het weer in Bergen op Zoom"...
20:55:51.960 [pimatic-mobile-frontend] info: packing static assets
20:55:54.580 [pimatic-mobile-frontend] info: packing static assets finished
20:55:54.628 [pimatic-mobile-frontend] info: rendering html
20:56:22.746 [pimatic-mobile-frontend] info: rendering html finished
20:56:22.934 [pimatic] info: Listening for HTTP-request on port 80...
20:56:23.419 [pimatic-homeduino] debug: data: "ready"

Elke vorm van hulp of informatie wordt zeer op prijs gesteld.

Groet,

Marcel
Privé modus uit zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-06 20:25
dj-dano schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 09:04:
[...]

Jij weet zeker dat er dus spanning mag staan op de uitgang van bijvoorbeeld een AMC-1000 (ook als deze "uit" staat)? KlikAanKlikUit helpdesk zegt natuurlijk van niet omdat ze dan andere componenten kunnen verkopen die duurder zijn. Ik ben hier wel benieuwd naar. Dit zou namelijk heel mooi zijn voor mijn tuin verlichting _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenex1
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:08
boppos schreef op woensdag 15 april 2015 @ 09:30:
[...]

Jij weet zeker dat er dus spanning mag staan op de uitgang van bijvoorbeeld een AMC-1000 (ook als deze "uit" staat)? KlikAanKlikUit helpdesk zegt natuurlijk van niet omdat ze dan andere componenten kunnen verkopen die duurder zijn. Ik ben hier wel benieuwd naar. Dit zou namelijk heel mooi zijn voor mijn tuin verlichting _/-\o_
Ik heb een ACM-1000 ook parallel staan met een bedrade bewegingsmelder van een ander merk, gaat prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.smith
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:51
Koffie schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 07:03:
Hoe ziet het er vanaf een niet-mobile device uit? Hetzelfde?
Gooi de directoy van de pimatic-mobile-plugin eens weg en start pimatic eens op?
sweebee schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 21:44:
[...]
Privé modus uit zetten ;)
Dank voor jullie reacties.

@koffie ik heb geprobeerd de plugin opnieuw te installeren, helaas zonder resultaat... het is trouwens alleen op de telefoon, op de tablet is het normaal.

@sweebee
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met privé modus.. het zal aan mij liggen maar ik kan nergens, ook niet in m'n config, iets vinden wat met private of privé begint... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
mr.smith schreef op woensdag 15 april 2015 @ 18:22:
[...]

[...]

Dank voor jullie reacties.

@koffie ik heb geprobeerd de plugin opnieuw te installeren, helaas zonder resultaat... het is trouwens alleen op de telefoon, op de tablet is het normaal.

@sweebee
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met privé modus.. het zal aan mij liggen maar ik kan nergens, ook niet in m'n config, iets vinden wat met private of privé begint... 8)7
Je browser op je iPhone staat op privé modus. Als ik dat doe dan krijg ik het zelfde als jij hebt.
Pagina: 1 ... 7 ... 18 Laatste