$magicwand... *poef*
Persoonlijk dacht ik nu aan het volgende:
1) RPI en Chromecast toelichten (voordelen, maar ook de beperkingen -> ga naar 2).
2) Intel NUC (klein, compact, niet te krachtig). Krachtiger -> ga naar 3
3) AMD APU, ssd, grotere htpc-behuizing. Meer mogelijkheden qua aansluitingen. ~€350 . Zelfde systeem ongeveer als de vorige keer.
Om ze even iets meer toe te lichten:
1) De meesten zullen de Raspberry PI en de Google Chromecasts wel kennen. Twee hele verschillende producten maar ze bieden veel mogelijkheden voor relatief weinig geld. Ik zal dan kort op de mogelijkheden in gaan. Uitgebreider is gepaster bij een achtergrondartikel. De BBG moet in een korte blik snel de huidige situatie van de markt schetsen; wat is er beschikbaar tegen welke prijzen en welke mogelijkheden bieden ze.
Het is ook niet mutually exclusive; je kan ook een Chromecast naast je grote htpc hebben.
2)
pricewatch: Intel NUC Kit DN2820FYKH
Niet iedereen hoeft een hele grote behuizing in zijn tv-meubel te hebben. De Intel NUC is al mooi compact en is ook dit specifieke model is vrij populair. Zie bijv.
XBMC Mediaspeler met Intel NUC DN2820FYKH
Een alternatief van Zotac kan uiteraard ook, maar die zijn wat minder populair. Althans, zo lijkt het.
De NUC met een 4/8GB werkgeheugen en een ssd/usb-stick en je bent klaar.
3)
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD A6-6400K Boxed | € 43,95 | € 43,95 |
1 | Gigabyte F2A88XM-D3H | € 57,- | € 57,- |
1 | Silverstone Milo ML04 | € 66,95 | € 66,95 |
1 | Scythe Shuriken Rev. B | € 23,95 | € 23,95 |
1 | Crucial CT51264BA160BJ | € 31,95 | € 31,95 |
1 | be quiet! System Power 7 300W | € 29,95 | € 29,95 |
1 | Crucial MX100 128GB | € 59,74 | € 59,74 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 313,49 |
Dat had ik in gedachten. De A6-6400K kan ook 3d content weergeven en is nu vrij goedkoop. Dat gecombineerd met een strakke behuizing, moederbord met veel aansluitingen en een ssd (terwijl je misschien ook aan een usb-stick voldoende hebt. Zie
reviews: Desktop Best Buy Guide: november 2013).
Een A8-7600 hoeft niet per se als het aankomt op 1080p content. Die is vooral zuiniger en qua gpu iets krachtiger. Of zit er echt functionaliteit in die apu t.o.v. de A6-6400K die jullie dan missen? Het leuke is dat de opzet niet veel verschilt, omdat het moederbord beide apu's ondersteunt.
Bluray-speler neem ik als optie mee.
Randapparatuur (draadloze toetsenborden, CEC-adapter) worden als opties besproken.
Zodoende is dan toch alles omvat? Of missen jullie nog opties?
Uiteraard zijn er altijd nog wel andere opties en kan je ook een htpc samenstellen met een Intel G1820, Intel i3 of AMD 5350, maar die verschillen dan niet heel veel.